MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 45 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 28 ianuarie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
25. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea si
înregistrarea bovinelor în România
30. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind
identificarea si înregistrarea bovinelor în România
27. - Lege pentru înfiintarea
comunei Tămăseu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Biharia
32. - Decret privind promulgarea
Legii pentru înfiintarea comunei Tămăseu, judetul Bihor, prin reorganizarea
comunei Biharia
28. - Lege pentru înfiintarea
comunei Paleu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cetariu
33. - Decret privind promulgarea
Legii pentru înfiintarea comunei Paleu, judetul Bihor, prin reorganizarea
comunei Cetariu
29. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2002 pentru modificarea art. 14
alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România
34. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2002 pentru
modificarea art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997
privind regimul pasapoartelor în România
38. - Lege privind transportul în
regim de taxi si în regim de închiriere
52. - Decret pentru promulgarea
Legii privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. - Circulară
privind ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii începând cu
perioada de aplicare 24 ianuarie-23 februarie 2003
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea
si înregistrarea bovinelor în România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 113 din 10 septembrie 2002 privind identificarea si
înregistrarea bovinelor în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, cu următoarele modificări:
1. Partea introductivă a articolului 1 va avea
următorul cuprins:
“Art. 1. - Bovinele existente pe teritoriul României
sunt supuse procesului de identificare si înregistrare prin realizarea
următoarelor actiuni:”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Agentia Natională Sanitară Veterinară
din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor este
coordonatorul programului si proprietarul bazei de date privind identificarea
si înregistrarea bovinelor, pentru realizarea trasabilitătii.
(2) Conditiile de folosire a bazei de date privind
identificarea si înregistrarea bovinelor se stabilesc prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor, la propunerea Agentiei Nationale
pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie «Prof. dr. G. K. Constantinescu»
si a Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.”
3. Alineatul (1) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
“Art. 5. - (1) Aplicarea mărcilor auriculare se va
efectua de către medicii veterinari concesionari, în baza unui act aditional la
contractul de concesiune încheiat între medicul veterinar concesionar si
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, prin Agentia Domeniilor
Statului, în colaborare cu specialistii din cadrul oficiilor judetene de
selectie si reproductie a animalelor.”
4. Alineatul (4) al articolului 6 va avea următorul
cuprins:
“(4) Contravaloarea mărcilor auriculare si a
pasaportului individual se suportă din bugetul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor.”
5. Alineatul (4) al articolului 7 va avea următorul
cuprins:
“(4) Consiliile locale nu vor mai elibera bilete de
adeverire a proprietătii bovinelor pentru care s-au eliberat pasapoarte.”
6. Alineatele (1) si (2) ale articolului 8 vor avea
următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Bovinele identificate si înregistrate
se sacrifică numai în unităti de sacrificare autorizate sanitar veterinar,
unităti care au obligatia de a preda lunar, pe bază de tabel, directiei
sanitare veterinare judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti mărcile
auriculare si pasapoartele individuale ale bovinelor sacrificate.
(2) Bovinele identificate si înregistrate care au fost
sacrificate de urgentă vor fi expediate către unitătile de sacrificare
autorizate sanitar veterinar, unităti care au obligatia de a preda lunar, pe
bază de tabel, directiei sanitare veterinare judetene si, respectiv, a
municipiului Bucuresti mărcile auriculare si pasapoartele individuale ale
bovinelor sacrificate.”
7. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - Consiliile locale comunale, orăsenesti,
precum si structurile Ministerului de Interne vor acorda sprijinul necesar
agentiilor Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor pentru
realizarea procesului de identificare si înregistrare a bovinelor.”
8. Litera h) a articolului 14 va avea următorul
cuprins:
“h) sacrificarea bovinelor identificate si
înregistrate în alte locuri decât în unitătile de sacrificare autorizate
sanitar veterinar, cu amendă de la 60.000.000 lei la 70.000.000 lei.”
9. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - Constatarea contraventiilor prevăzute la
art. 14 si aplicarea sanctiunilor se fac prin proces-verbal încheiat de către
medicii veterinari de stat, precum si de medicii veterinari concesionari cu
atributii de inspectori ai politiei sanitare veterinare, delegati de Agentia
Natională Sanitară Veterinară.”
10. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - Prezenta ordonantă de urgentă intră în
vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
13 ianuarie 2003.
Nr. 25.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea
si înregistrarea bovinelor în România
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind
identificarea si înregistrarea bovinelor în România si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 ianuarie 2003.
Nr. 30.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru înfiintarea comunei Tămăseu,
judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Biharia
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează comuna
Tămăseu, judetul Bihor, având în componentă satele Tămăseu, Niuved, Parhida si
Satu Nou, prin reorganizarea comunei Biharia din acelasi judet.
(2) Resedinta comunei Tămăseu se
stabileste în satul Tămăseu.
Art. 2. - (1) Comuna Biharia, în urma reorganizării
prevăzute la art. 1, va avea în componentă satele Biharia si Cauaceu.
(2) Resedinta comunei Biharia rămâne în satul Biharia.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a
autoritătilor publice locale în comuna Tămăseu, judetul Bihor, rezolvarea
problemelor curente se va asigura de doi delegati numiti prin ordin al
prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar
numit de prefect, în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
va face potrivit reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Tămăseu.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Bihor si delegatii
împuterniciti conform prevederilor art. 3 alin. (1), împreună cu Directia
generală a finantelor publice a judetului Bihor si Consiliul Local al Comunei
Biharia, vor repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei
Biharia între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi
veniturile si cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei
Tămăseu vor fi administrate si gestionate prin autoritătile publice locale ale
acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama
sumelor defalcate din impozitul pe venit, în limita prevederilor aprobate în
anul 2002 pe ansamblul judetului Bihor.
(3) Bugetul comunei Tămăseu pe anul 2003 se va elabora
de către delegatii prevăzuti la art. 3 alin. (1), cu avizul Directiei generale
a finantelor publice a judetului Bihor.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe
bază de protocoale încheiate între actualul primar al comunei Biharia si
delegatul desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei
Tămăseu.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale autoritătile
administratiei publice locale din comuna Biharia, judetul Bihor, vor functiona
în componenta avută la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind
organizarea administrativă a teritoriului României, republicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
16 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
13 ianuarie 2003.
Nr. 27.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
înfiintarea comunei Tămăseu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Biharia
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru înfiintarea comunei Tămăseu, judetul Bihor,
prin reorganizarea comunei Biharia si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 ianuarie 2003.
Nr. 32.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
înfiintarea comunei Paleu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cetariu
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. - (1) Se înfiintează comuna Paleu, judetul Bihor, având în componentă satele
Paleu, Săldăbagiu de Munte si Uileacu de Munte, prin reorganizarea comunei
Cetariu din acelasi judet.
(2) Resedinta comunei Paleu se stabileste în satul
Paleu.
Art. 2. - (1) Comuna Cetariu, în urma reorganizării
prevăzute la art. 1, va avea în componentă satele Cetariu, Sisterea, Susturogi
si Tăutelec.
(2) Resedinta comunei Cetariu rămâne în satul Cetariu.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a
autoritătilor publice locale în comuna Paleu, judetul Bihor, rezolvarea
problemelor curente se va asigura de doi delegati numiti prin ordin al
prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar
numit de prefect, în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
va face potrivit reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Paleu.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Bihor si delegatii
împuterniciti conform prevederilor art. 3 alin. (1), împreună cu Directia
generală a finantelor publice a judetului Bihor si Consiliul Local al Comunei
Cetariu, vor repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei
Cetariu între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi
veniturile si cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei
Paleu vor fi administrate si gestionate prin autoritătile publice locale ale
acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama
sumelor defalcate din impozitul pe venit, în limita prevederilor aprobate în
anul 2002 pe ansamblul judetului Bihor.
(3) Bugetul comunei Paleu pe anul 2003 se va elabora
de către delegatii prevăzuti la art. 3 alin. (1), cu avizul Directiei generale
a finantelor publice a judetului Bihor.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe
bază de protocoale încheiate între actualul primar al comunei Cetariu si
delegatul desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei
Paleu.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale autoritătile
administratiei publice locale din comuna Cetariu, judetul Bihor, vor functiona
în componenta avută la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind
organizarea administrativă a teritoriului României, republicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se
modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
16 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
13 ianuarie 2003.
Nr. 28.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
înfiintarea comunei Paleu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei Cetariu
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru înfiintarea comunei Paleu, judetul Bihor, prin reorganizarea comunei
Cetariu si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 ianuarie 2003.
Nr. 33.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2002 pentru modificarea
art. 14 alin. (1) lit. e) din
Ordonanta
Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119 din 25 septembrie
2002 pentru modificarea art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
65/1997 privind regimul pasapoartelor în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 727 din 4 octombrie 2002.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 21 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti,
13 ianuarie 2003.
Nr. 29.
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
119/2002 pentru modificarea
art.
14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2002 pentru
modificarea art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997
privind regimul pasapoartelor în România si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 ianuarie 2003.
Nr. 34.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
transportul în regim de taxi si în regim de închiriere
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prevederile prezentei legi
reglementează transporturile publice de persoane sau bunuri în regim de taxi
sau de persoane în regim de închiriere.
Art. 2. - Reglementarea transportului de persoane sau
bunuri în regim de taxi si a transportului de persoane în regim de închiriere
asigură realizarea unei protectii reale a intereselor clientilor,
taximetristilor si operatorilor de transport.
Art. 3. - (1) Transportul public de persoane cu
autovehicule se realizează contra cost, pe bază de bon client, în regim de
taxi, si pe bază de contract, în regim de închiriere.
(2) Transportul public de bunuri cu autovehicule în
regim de taxi se realizează contra cost, în cuantum stabilit pe bază de bon
client.
(3) Serviciile publice de transport în regim de taxi
sau de închiriere pot fi efectuate de către operatorul de transport cu
autovehicule detinute cu orice titlu, cu exceptia contractului de comodat.
(4) Serviciile publice de transport în regim de taxi
pot fi efectuate si de către orice taximetrist independent autorizat, care
utilizează în acest scop un singur autovehicul aflat în proprietate.
Art. 4. - (1) Transporturile de persoane sau bunuri în
regim de taxi fac parte din categoria serviciilor publice de transport local de
interes public si se află sub autoritatea administratiilor publice locale.
(2) Transportul de persoane în regim de închiriere
face parte din categoria transporturilor publice si se află sub autoritatea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin Autoritatea
Rutieră Română.
Art. 5. - (1) Costul transporturilor de persoane si
bunuri în regim de taxi se determină prin însumarea tarifelor pe distanta
parcursă si/sau timpul de stationare, măsurate de un aparat de taxat aflat în
dotarea autovehiculului respectiv, la care se adaugă, după caz, si alte tarife.
(2) Costul transportului de persoane în regim de
închiriere se determină prin aplicarea tarifului pe distanta si/sau timpul,
după caz, cât autovehiculul se află la dispozitia clientului, conform
contractului.
Art. 6. - În sensul prezentei legi, următorii termeni
se definesc astfel:
a) afisaj client - indicator alfanumeric al
aparatului de taxat care are rolul de a afisa, în mod lizibil pentru client, în
mod succesiv indicatii privind costul prestatiei efectuate până la momentul
respectiv si în mod continuu pozitia de operare în care este taximetrul în acel
moment si tariful aplicat;
b) aparat de taxat - aparat de marcat
electronic fiscal montat la loc vizibil, care include un taximetru, calculează
automat si indică permanent sumele datorate de client, pentru care, la
sfârsitul cursei, emite un bon client, pe baza tarifelor care au fost
programate. Aparatul de taxat trebuie să fie dotat cu o memorie electronică
fiscală care să asigure înregistrarea, controlul activitătii si veniturilor
realizate si să poată emite alte documente, conform reglementărilor în vigoare;
c) bon client - bonul fiscal emis numai de
aparatul de taxat cu ocazia finalizării cursei privind transportul de persoane
sau bunuri, care cuprinde detalierea datelor referitoare la acest transport si
care constituie singurul document justificativ pe baza căruia clientul execută
plata prestatiei respective;
d) cheie electronică - cheie dotată cu memorie
electronică, folosită pentru identificarea soferului de taxi, colectarea
datelor si pentru programarea tarifelor;
e) client - persoana care a angajat, direct sau
prin dispecer, executarea transportului unor persoane sau al unor bunuri, după
caz, în numele căreia se execută transportul si care plăteste, după efectuarea
acestuia, întreaga contravaloare a prestatiei conform datelor înscrise în bon
client sau, în cazul transportului în regim de închiriere, plata serviciului se
realizează pe baza documentelor fiscale cu regim special, în conformitate cu
contractul de închiriere încheiat cu operatorul de transport;
f) dispecerat taxi (denumit în continuare dispecerat)
- activitate conexă transportului în regim de taxi, care preia telefonic si
transmite comenzile clientului prin statia radio de emisie-receptie către
taximetrist;
g) cursă - deplasarea executată cu taxiul pe un
traseu comandat sau acceptat de client, la care punctul de început este locul
îmbarcării sau locul acceptat, după caz, iar punctul de finalizare este locul
destinatiei;
h) fiscalizarea memoriei electronice –
identificarea memoriei electronice fiscale si, respectiv, a operatorului de
transport sau a taximetristului independent, după caz;
i) lampa taxi - casetă luminată, montată pe
cupola taxiului, perpendicular pe axa longitudinală, care pe laturile fată si
spate, alături de înscrisul central TAXI, contine lămpi care indică pozitia
“Liber” sau “Ocupat” a taxiului si care trebuie să fie vizibile de la o
distantă de minimum 100 de metri;
j) loc de asteptare a clientilor - spatiu
special amenajat si semnalizat de către autoritatea administratiei publice
locale, cu număr de locuri prestabilit, pentru stationarea taxiurilor în
asteptare în pozitia “Liber”;
k) memoria electronică fiscală - componentă a
aparatului de taxat, care poate înmagazina, pe bază de program, date privind
activitatea taxiului continute în bonul client, în conditii de
neconvertibilitate, inaccesibilitate si securitate;
l) operator de transport taxi - persoană
juridică română care detine în conditiile art. 3 alin. (3) un parc de
autovehicule din categoria celor prevăzute pentru activitatea de taximetrie,
dotate specific pentru efectuarea transportului de persoane sau bunuri în regim
de taxi, după caz, si autorizat, în conditiile art. 9;
m) operator de transport în regim de închiriere -
persoană juridică română autorizată conform Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări prin Legea nr. 105/2000, cu
modificările ulterioare;
n) raportul taximetristului - raport de control
nefiscal, continând date corespunzătoare activitătii unui taximetrist din
raportul fiscal de închidere zilnică, în conditiile în care în perioada de 24
de ore a unei zile au activat pe taxi si alti taximetristi;
o) sigiliu fiscal - sigiliu aplicat pe carcasa
aparatului de taxat si pe memoria fiscală în scopul de a nu permite, fără
desigilare, accesul la memoria electronică fiscală;
p) sigiliu de protectie - sigiliu aplicat la
loc vizibil pentru protectia cablajului de conectare a aparatului de taxat,
protectie ce nu poate fi înlăturată fără desigilare;
q) sigiliu metrologic - sigiliu aplicat pe
taximetru în scopul de a nu permite, fără desigilare, accesul la operatiuni
privilegiate;
r) taxi - autovehicul din categoria autoturisme
pentru transportul de persoane sau de până la 3,5 tone capacitate maximă totală
autorizată pentru transportul de bunuri, care, pe baza licentei de executie pe
vehicul, poate executa transporturi în regim de taxi;
s) taximetru - componentă a aparatului de taxat
prin intermediul căreia se măsoară timpul si distanta parcursă si care
calculează automat sumele datorate de client;
t) taximetrist - conducătorul auto atestat
profesional să efectueze transport în regim de taxi;
u) taximetrist independent - persoană fizică
autorizată conform legii, care desfăsoară transport de persoane sau bunuri în
regim de taxi cu un singur autovehicul aflat în proprietatea sa. În conditiile
prezentei legi, taximetristul independent va fi supus aceluiasi tratament ca si
operatorul de transport în regim de taxi, cu privire la sanctionarea si
respectarea reglementărilor în vigoare, după caz. Prin derogare de la
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările ulterioare,
taximetristul independent va primi licenta taxi eliberată de Autoritatea
Rutieră Română, cu respectarea conditiilor prevăzute de prezenta lege;
v) tarif încărcare/descărcare - tarif al
activitătii prestate de taximetrist sau de alti angajati ai operatorului de
transport pentru încărcarea, descărcarea si manipularea bunurilor (manual sau
mecanizat) în cazul transporturilor de bunuri;
w) tarif de pornire - tarif unic, exprimat în
lei, înregistrat automat de aparatul de taxat la începutul cursei, care apare pe afisaj client o dată cu activarea
dispozitivului de control din pozitia de operare Liber în pozitia de operare
Ocupat;
x) tarif de stationare - tarif exprimat în
lei/oră, aplicat automat de aparatul de taxat pentru perioada cât taxiul a
stationat la dispozitia clientului, la cererea acestuia, precum si pentru
perioadele în care taxiul, aflat în cursă, s-a deplasat sub limita vitezei de
comutare;
y) transport de persoane în regim de închiriere -
transport executat cu un autoturism pus la dispozitia unui client, pe bază de
contract de închiriere cu titlu oneros, cu sau fără conducător auto, tarifat pe
oră sau pe zi, cu plata anticipată a prestatiei contractate pe bază de
documente, conform legii;
z) viteză de comutare -
viteza limită cu care se deplasează taxiul, sub care aparatul de taxat comută
automat tarifarea distantei parcurse cu tarifarea timpului consumat sau invers,
după caz.
CAPITOLUL II
Autorizarea si efectuarea transportului în regim de
taxi sau în regim de închiriere
SECTIUNEA 1
Autorizarea transportului în regim de taxi
Art. 7. - Transporturile de persoane sau bunuri în
regim de taxi se pot executa ca servicii de interes public pentru populatie, de
regulă, în interiorul unei localităti, numai pe baza autorizatiei pentru
transport în regim de taxi, valabilă, emisă de autoritatea administratiei
publice locale, în conditiile prezentei legi;
Art. 8. - Autorizarea operatorului de transport sau a
taximetristului independent pentru efectuarea transportului în regim de taxi se
poate realiza pentru transportul de persoane sau transportul de bunuri, după
caz.
Art. 9. - Autorizatia pentru transport de persoane sau
bunuri în regim de taxi se emite la cererea operatorului de transport sau a
taximetristului independent de către autoritatea administratiei publice locale
sau a municipiului Bucuresti pe raza căreia solicitantul îsi desfăsoară
activitatea, îsi are sediul sau o filială, după caz, pe baza unei documentatii
minime, care trebuie să contină următoarele:
a) copie de pe certificatul de înmatriculare la
registrul comertului al operatorului de transport respectiv sau, după caz,
copie de pe autorizatia eliberată taximetristului independent, potrivit legii;
b) copie de pe licenta de transport corespunzătoare
sau exemplarul de serviciu al acesteia, respectiv licenta taxi, după caz,
eliberată sau vizată de agentia Autoritătii Rutiere Române din judetul respectiv
sau din municipiul Bucuresti, după caz. Licenta de transport pentru operatorul
de transport în regim de taxi se va elibera în aceleasi conditii în care
Autoritatea Rutieră Română o acordă în transportul public local de călători,
conform legii. Taximetristii independenti vor primi licenta taxi eliberată de
Autoritatea Rutieră Română, în conditiile prezentării certificatului valabil de
atestare a pregătirii profesionale eliberat de agentiile
Autoritătii Rutiere Române, a actelor ce dovedesc
proprietatea asupra autovehiculului utilizat, precum si a cazierului judiciar;
c) copiile licentelor de executie pe vehicul ale
taxiurilor utilizate, licente eliberate de agentia Autoritătii Rutiere Române
din judetul respectiv sau din municipiul Bucuresti, pe baza licentei de
transport, a exemplarului de serviciu sau a licentei taxi, după caz. Licenta de
executie pe vehicul se eliberează numai pentru autovehiculele înmatriculate în
judetul pentru care este valabilă licenta de transport sau exemplarul de
serviciu al acesteia. Licenta de executie pe vehicul se eliberează pe baza
prezentării următoarelor documente:
- certificatul de agreere pentru utilizarea
autovehiculului în regim de taxi, eliberat de Registrul Auto Român;
- copia certificatului de înmatriculare si a cărtii de
identitate a autovehiculului;
- talonul anexă la certificatul de înmatriculare, cu
inspectia tehnică valabilă;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor pentru riscurile
ce cad în sarcina operatorilor de transport si a taximetristilor independenti;
- asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto;
- dovada plătii taxei către Autoritatea Rutieră
Română;
d) dovada că fiecare taximetrist este angajat al
operatorului de transport sau că taximetristul independent este proprietarul
taxiului, precum si că acestia detin certificatul de atestare a pregătirii
profesionale eliberat de agentia Autoritătii Rutiere Române.
Art. 10. - Autorizatia pentru transport de persoane
sau bunuri în regim de taxi eliberată operatorului de transport sau
taximetristului independent este unică. Pe baza acesteia, autoritatea
administratiei publice locale poate elibera câte o autorizatie taxi permanentă
sau sezonieră, după caz, pentru fiecare licentă de executie pe vehicul
detinută, care contine si numărul de ordine atribuit.
Art. 11. - Autorizatia pentru transport de persoane
sau bunuri în regim de taxi, precum si autorizatia taxi au valabilitatea egală
cu cea a licentei de transport, respectiv cu licenta de executie pe vehicul,
după caz.
Art. 12. - (1) Autorizatia se primeste sub rezerva
prezentării la emitent, până la începerea activitătii, a dovezii detinerii
asigurării pentru riscurile civile la care clientii pot fi supusi în timpul
transportului în ceea ce priveste integritatea lor fizică sau a bunurilor,
riscuri care cad în sarcina operatorului de transport, conform legii.
(2) Prezentarea dovezii conditionează începerea
activitătii si, în aceste conditii, dacă termenul depăseste două luni de la
data emiterii autorizatiei, emitentul poate decide suspendarea sau anularea
acesteia.
Art. 13. - În cadrul atributiilor de coordonare a
activitătilor privind serviciile publice, respectiv transportul în regim de
taxi, autoritătile administratiei publice locale sau a municipiului Bucuresti,
după caz, emit reglementări referitoare la:
a) modul de desfăsurare a transportului de persoane
sau de bunuri pe teritoriul localitătii respective, în conformitate cu
reglementările generale în vigoare;
b) nivelul tarifelor aplicate, astfel cum sunt
definite la art. 49 lit. c);
c) programele de lucru obligatorii;
d) interdictiile si restrictiile privind activitatea
în regim de taxi;
e) locurile de asteptare sau de stationare a
taxiurilor;
f) obligatiile operatorilor de transport si ale
taximetristilor independenti privind desfăsurarea serviciului de interes public;
g) controlul activitătii taxiurilor pe traseu;
h) taxele si impozitele locale ce se impun;
i) norma privind gradul de asigurare a numărului de
locuri de asteptare a clientilor în raport cu numărul de autorizatii taxi
emise.
Art. 14. - (1) Activitatea de transport public local
de persoane realizată în regim de taxi trebuie dimensionată în raport cu gradul
de satisfacere a transportului public local de persoane realizat cu autobuze,
troleibuze, microbuze, tramvaie sau metrou, după caz.
(2) Autoritătile administratiilor publice locale si
ale municipiului Bucuresti vor limita numărul maxim de autorizatii taxi
permanente si sezoniere după următoarele criterii:
a) gradul de satisfacere a transportului public local
de persoane realizat cu autobuze, troleibuze, microbuze, tramvaie sau metrou,
după caz;
b) norma cuprinsă la art. 13 lit. i);
c) gradul de poluare;
d) cererea si oferta permanentă si sezonieră;
e) gradul de aglomeratie în trafic si altele.
(3) Numărul maxim de autorizatii taxi permanente si
sezoniere, pentru perioada acordată, se va stabili prin hotărâre a consiliului
local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu
consultarea asociatiilor.
(4) După acordarea numărului maxim de autorizatii taxi
permanente si sezoniere stabilit, autoritatea administratiei publice locale,
respectiv a municipiului Bucuresti, nu va mai elibera nici o autorizatie taxi
decât în conditia vacantării uneia dintre acestea.
(5) Distribuirea numărului de autorizatii taxi
permanente pentru grupa operatorilor de transport si pentru grupa
taximetristilor independenti se va realiza de către autoritătile administratiei
publice locale. Distribuirea autorizatiilor taxi pentru taximetristii
independenti se va realiza în proportie de o treime din numărul total al autorizatiilor
taxi permanente, aceasta precedând distribuirea pentru grupa operatorilor de
transport.
(6) În conditiile în care numărul de autorizatii taxi
permanente, repartizate conform prevederilor alin. (5), nu este acoperit de
către grupa operatorilor de transport, respectiv de către grupa taximetristilor
independenti, autoritatea administratiei publice locale va proceda, după caz,
astfel:
a) operatorilor de transport li se vor oferi
autorizatiile taxi permanente din cota taximetristilor independenti, în limita
autorizatiilor taxi permanente nesolicitate de acestia;
b) taximetristilor independenti li se vor oferi
autorizatii taxi permanente din cota operatorilor de transport, în limita
autorizatiilor taxi permanente nesolicitate de acestia.
(7) În conditiile în care numărul de autorizatii taxi
permanente solicitate pentru una dintre grupe este mai mare decât numărul de
autorizatii stabilit pentru grupa respectivă, autoritatea administratiei
publice locale va organiza licitatie publică pentru oferirea numărului de
autorizatii stabilit. O autorizatie taxi permanentă se acordă operatorului de
transport sau taximetristului independent pe o durată de 5 ani, timp în care
acesta poate detine autorizatia, cu întreruperi din cauze imputabile lui.
(8) În conditiile alin. (6), în care cererea de
autorizatii taxi permanente a unei grupe este mai mică decât numărul de
autorizatii repartizate grupei, autorizatiile permanente disponibile vor fi
oferite solicitantilor celeilalte grupe prin licitatie publică, pentru o durată
de un an, perioadă după care se va proceda în conformitate cu prevederile alin.
(6).
(9) Autoritatea administratiei publice locale nu va
oferi unui operator de transport în regim de taxi mai mult de 30% din
autorizatiile taxi permanente stabilite pentru grupa respectivă.
(10) Autorizatiile sezoniere vor fi acordate cu
prioritate taximetristilor independenti autorizati.
(11) În cazul în care un operator de transport sau un
taximetrist independent renuntă sau i se anulează, din cauze imputabile, una
dintre autorizatiile taxi, autoritatea administratiei publice locale o va oferi
solicitantilor îndreptătiti, inclusi în listele de asteptare făcute publice,
conform prevederilor alin. (6)-(8).
(12) În conditiile în care posesorul autorizatiei taxi
permanente înlocuieste din motive justificate autovehiculul cu alt autovehicul
agreat, autorizatia taxi rămâne valabilă.
Art. 15. - (1) Activitatea de dispecerat taxi poate fi
executată numai de o persoană juridică română sau de către un operator de
transport în regim de taxi, denumit în continuare operator dispecer, în
baza licentei de executie eliberate de Autoritatea Rutieră Română, pe baza
următoarelor documente:
a) dovada că operatorul detine baza tehnico-materială
necesară, respectiv sediul, dotarea si frecventa radio protejată pentru
operatorii de transport si taximetristii independenti deserviti;
b) autorizatia pentru reteaua de comunicatii
independente eliberată de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
c) dovada existentei contractelor privind dispecerizarea,
realizate cu toti operatorii de transport si taximetristii independenti
deserviti;
d) lista statiilor de radio din dotarea taxiurilor,
operatorilor de transport si a taximetristilor independenti deserviti, cu
seriile si codurile de apel ale acestora;
e) documentele solicitate de agentiile Autoritătii
Rutiere Române în legătură cu persoana desemnată să conducă activitatea de
dispecerat;
f) alte documente stabilite prin normele privind
transportul rutier, solicitate de agentiile Autoritătii Rutiere Române.
(2) Operatorul dispecer detine un registru cu evidenta
strictă a statiilor radio de emisie-receptie din dotarea taxiurilor deservite,
care cuprinde elementele de identificare si durata de valabilitate a
autorizatiei de functionare a acestora.
Art. 16. - Licenta de executie pentru activitatea de
dispecerat poate fi retrasă de către emitent în următoarele cazuri:
a) dispeceratul deserveste taxiuri dotate cu statii
radio a căror provenientă legală nu poate fi dovedită;
b) dispeceratul deserveste operatori de transport în
regim de taxi sau taximetristi independenti, neautorizati;
c) dispeceratul deserveste autoturisme care realizează
transporturi în regim de închiriere, cărora le este interzisă folosirea
statiilor radio de emisie-receptie.
SECTIUNEA a 2-a
Executarea transporturilor în regim de taxi
Art. 17. - Transportul în regim de taxi se poate
executa numai la solicitarea clientului si pe orice traseu deschis circulatiei
publice.
Art. 18. - În raport cu localitatea unde operatorul de
transport sau taximetristul independent este autorizat, acesta poate executa
transportul în regim de taxi în următoarele situatii:
a) de regulă, în interiorul localitătii de autorizare,
în trafic local;
b) ocazional, între localitatea de autorizare si alte
localităti sau puncte de interes, în trafic interurban, numai la cererea
expresă a clientului, cu acordul taximetristului;
c) ocazional, între localitatea de autorizare aflată
într-o zonă administrativ-teritorială limitrofă cu una din frontiere si alte
localităti similare de peste frontieră, în trafic international de frontieră,
dacă acordurile bilaterale permit aceasta. În acest caz licentele vor fi
acordate în conditiile executării transporturilor publice internationale de
persoane, conform normelor privind transportul rutier, în vigoare.
Art. 19. - Este interzis transportul persoanelor în
regim de taxi pe trasee fixe, prestabilite de taximetrist, care depăsesc
localitatea de autorizare.
Art. 20. - (1) Taxiurile au acces în conditii egale si
nediscriminatorii în locurile de asteptare a clientilor, în limita locurilor
vacante.
(2) Accesul în locurile de asteptare a clientilor
poate fi gratuit sau autoritatea administratiei publice locale poate institui o
taxă generală, plătită de fiecare taxi autorizat.
(3) În lipsa locurilor de asteptare a clientilor,
taxiurile pot stationa numai în locurile permise pentru autovehicule.
Art. 21. - (1) Orice persoană are acces egal si
nediscriminatoriu în angajarea serviciilor unui taxi aflat în pozitia Liber,
stationar sau în miscare.
(2) Angajarea serviciilor unui taxi aflat în miscare
în pozitia Liber se poate realiza de către client semnalizând vizibil.
(3) Angajarea serviciilor unui taxi se poate realiza
telefonic prin intermediul unui dispecerat al cărui operator este detinător de
licentă de executie.
(4) Pentru angajarea sau realizarea transportului
persoanelor cu handicap locomotor, cu copii sub doi ani, al persoanelor bolnave
sau aflate în imposibilitatea de a se deplasa, taxiul poate opri si circula în
regim special în zone unde circulatia este restrictionată, fără a afecta
siguranta celorlalti participanti la trafic.
Art. 22. - Se interzice transportul pe o singură cursă
a mai mult de un client, astfel cum acesta este definit la art. 6 lit. e).
Art. 23. - (1) Timpul în care se desfăsoară o cursă
este cel cuprins între momentul începerii cursei si momentul finalizării
acesteia.
(2) Momentul începerii cursei este acela în care între
client si taximetrist s-a convenit executarea acesteia si coincide cu momentul
trecerii de la pozitia Liber la pozitia Ocupat.
(3) Momentul finalizării cursei taxiului este acela al
eliberării sale la destinatie de către client, care coincide cu trecerea de la
pozitia Ocupat la pozitia Liber, după emiterea bonului client de către aparatul
de taxat în pozitia Plată.
(4) Dacă taxiul nu se deplasează de la trecerea în
pozitia Ocupat, aparatul de taxat va trebui să înceapă înregistrarea în regim
de stationare la dispozitia clientului, după afisarea tarifului de pornire.
Art. 24. - În cazul angajării taxiului printr-un
dispecer, locul si momentul începerii cursei sunt locul si momentul preluării
clientului.
SECTIUNEA a 3-a
Executarea transportului de persoane în regim de
închiriere a autoturismului
Art. 25. - (1) Transportul de persoane în regim de
închiriere se execută de către operatorii de transport în conditiile existentei
licentei de transport si a licentelor de executie pe vehicul, eliberate în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări prin Legea nr. 105/2000, cu
modificările ulterioare.
(2) În cazul autoturismului pus la dispozitie fără
sofer, costurile realizate cu carburantii, cu taxele de drum, de parcare sau de
acces sunt în sarcina clientului.
(3) Pentru executarea acestui transport, la bordul
autoturismului trebuie să existe: licenta de executie pe vehicul, documentul
fiscal cu regim special valabil privind modul de plată a întregului transport,
contractul încheiat între operator si client, asigurarea pentru vehicul si
pentru client, precum si certificatul de înmatriculare cu talonul având
inspectia periodică valabilă.
(4) Este interzis a se executa transport în regim de
taxi cu autoturisme destinate transportului în regim de închiriere; acestea nu
trebuie să aibă în dotare aparate de taxat sau statii radio de emisie-receptie.
(5) Autoturismele trebuie să aibă la vedere, pe
parbriz si pe lunetă, câte un ecuson cu textul RENT A CAR, asigurat
contra cost de către agentia Autoritătii Rutiere Române o dată cu acordarea
licentei de executie pentru vehicul.
(6) Operatorul este obligat să asigure clientul pentru
eventualele accidente suferite de acesta în timpul transportului, pentru cauze
imputabile operatorului de transport.
SECTIUNEA a 4-a
Atestarea profesională a taximetristilor
Art. 26. - (1) Pentru a putea practica activitatea de
taximetrist în transportul în regim de taxi, conducătorul auto trebuie să
îndeplinească următoarele conditii:
a) să aibă permis de conducere categoria B valabil si
o vechime de cel putin 3 ani sau permis de conducere categoria C valabil si o
vechime de cel putin 2 ani;
b) să detină certificat de atestare a pregătirii
profesionale valabil;
c) să facă dovada că este angajat al operatorului de
transport care detine taxiul pe care îl conduce sau că este proprietarul
mijlocului de transport respectiv, în cazul taximetristului independent;
d) să fie apt din punct de vedere medical si
psihologic.
(2) Certificatul de atestare se eliberează de către
agentia Autoritătii Rutiere Române pe raza căreia conducătorul auto activează,
în urma promovării unui test-grilă.
(3) Pentru a sustine testul-grilă conducătorul auto
trebuie să prezinte la agentia Autoritătii Rutiere Române următoarele
documente:
a) dovada absolvirii unui curs de pregătire
profesională pentru practicarea taximetriei, cu o durată de maximum 3 luni;
b) dovada plătii în contul agentiei Autoritătii
Rutiere Române a taxei privind testarea si costul certificatului de atestare a
pregătirii profesionale.
(4) Testul-grilă, care este aprobat prin ordin al
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei, se consideră
promovat în cazul obtinerii a cel putin 70% din punctajul maxim.
(5) În caz de nepromovare a testului-grilă,
conducătorul auto are dreptul la o nouă testare după maximum 15 zile, în
conditiile respectării prevederilor alin. (3) lit. b).
(6) După un al doilea test nepromovat conducătorul
auto mai poate solicita o nouă testare numai după absolvirea unui nou curs de
pregătire profesională.
Art. 27. - (1) Conditiile de pregătire profesională a
conducătorilor auto în vederea obtinerii certificatului de atestare a
pregătirii profesionale, necesar practicării activitătii de taximetrist se vor
stabili de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Pregătirea profesională va fi asigurată, de
regulă, în judetul respectiv, printr-o unitate de scolarizare a conducătorilor
auto, autorizată pe baza unei programe de scolarizare, aprobată de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Pentru a putea urma cursurile de pregătire
profesională, conducătorii auto solicitanti vor prezenta următoarele documente:
a) cerere-tip;
b) copie de pe permisul de conducere valabil;
c) cazierul judiciar;
d) copie de pe cartea de muncă, dacă există;
e) copie de pe actul de identitate;
f) dovada că este apt medical si psihologic pentru
transportul de persoane;
g) adeverinta eliberată de Serviciul Politiei Rutiere,
din care să rezulte că în ultimul an nu a avut suspendat dreptul de a conduce
un autovehicul si nu a fost implicat în accidente rutiere;
h) dovada plătii taxei de scolarizare, a taxei privind
testul-grilă si a costului certificatului de atestare a pregătirii
profesionale.
Art. 28. - (1) Certificatul de atestare a pregătirii
profesionale se eliberează pentru 5 ani si poate fi prelungit pen- tru încă 3
ani.
(2) Certificatul de atestare a pregătirii profesionale
este valabil cu vizarea anuală gratuită si sustinerea testului-grilă o dată la
2 ani la agentia Autoritătii Rutiere Române, precum si cu dovada că
taximetristul este apt din punct de vedere medical si psihologic.
(3) Neacordarea vizei anuale în termen poate fi
contestată de taximetrist la Autoritatea Rutieră Română – sediul central.
Contestatia se rezolvă în maximum 15 zile.
(4) Certificatul de atestare a pregătirii profesionale
este valabil si în alt judet, cu conditia preluării evidentei si vizării
atestatului de către agentia Autoritătii Rutiere Române din judetul unde va
activa taximetristul.
Art. 29. - (1) Certificatul de atestare a pregătirii
profesionale se retine de către organele de control în drept dacă se constată
că transportul s-a efectuat fără aparatul de taxat în functiune sau cu aparat
de taxat si/sau statie radio de emisie-receptie a căror provenientă legală nu
poate fi justificată, precum si în alte cazuri stabilite de prezenta lege.
(2) Certificatul de atestare a pregătirii profesionale
retinut, împreună cu o copie de pe documentul de constatare a cauzei care a
determinat retinerea, se depune la agentia Autoritătii Rutiere Române, care va
decide suspendarea sau anularea acestuia, în termen de 3 zile de la retinere.
(3) Împotriva măsurii de anulare a certificatului de
atestare a pregătirii profesionale conducătorul auto poate face contestatie la
Autoritatea Rutieră Română - sediul central, care va solutiona cazul în maximum
30 de zile de la data depunerii contestatiei. În cazul mentinerii măsurii de
anulare, acesta se poate adresa instantei de judecată, potrivit legii.
(4) Regimul suspendării sau anulării permisului de
conducere se aplică si certificatului de atestare a pregătirii profesionale.
CAPITOLUL III
Autovehiculele taxi
Art. 30. - (1) Pentru transportul de persoane sau
transportul de bunuri în regim de taxi vor fi agreate de către Registrul Auto
Român ca taxiuri numai autoturisme si, respectiv, autovehicule care îndeplinesc
cumulativ următoarele conditii:
a) sunt dotate cu aparat de taxat cu aprobare de model
si verificate de Biroul Român de Metrologie Legală, în stare de functionare, si
avizate conform prevederilor prezentei legi si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, republicată;
b) sunt dotate legal cu statii radio de
emisie-receptie si alarmă sofer, în stare de functionare; dotarea cu statii
radio de emisie-receptie este optională pentru taximetristii independenti care
detin autorizatii taxi sezoniere;
c) sunt dotate cu lampă taxi în stare de functionare,
conform prevederilor prezentei legi, omologată de către Registrul Auto Român;
d) aparatul de taxat intră în functiune doar în
momentul în care a fost activat de dispozitivul de comandă fixat în una dintre
pozitiile de operare autorizate;
e) autoturismul, respectiv autovehiculul, are
însemnele, înscrisurile, elementele de culoare ale caroseriei si dotările
stabilite conform prevederilor prezentei legi.
(2) Pentru taxiul destinat transportului de persoane
trebuie ca autoturismul agreat să fie dotat cu portiere de acces si evacuare în
dreptul fiecărei banchete sau scaun pentru clienti, după caz, precum si cu
spatiu corespunzător transportului bagajelor de mână si nu poate transporta mai
mult de 4 persoane în afara conducătorului auto.
(3) Pentru taxiul destinat transportului de bunuri,
autovehiculul, cu sau fără remorcă, trebuie să fie destinat în exclusivitate
transportului de bunuri.
(4) Alte categorii de autovehicule sunt interzise a fi
agreate pentru transportul de persoane sau bunuri în regim de taxi.
Art. 31. - (1) Taxiul trebuie să ofere în exterior
prin însemne, înscrisuri, elemente de caroserie de culoare stabilită si dotări,
vizibile de la distantă, informatii privind tarifele de transport aplicate,
necesare atât clientului potential, cât si organelor de control si supraveghere
autorizate.
(2) Linia mediană orizontală a caroseriei, de regulă
sub nivelul geamului, va fi marcată pe părtile laterale de o bandă dublă de
carouri tip sah, de culori alternative alb si negru, de dimensiuni 3 x 3 cm la
autoturisme si 5 x 5 cm la celelalte vehicule.
(3) În cazul taxiurilor cu autorizatie taxi
permanentă, cel putin deasupra benzii duble tip sah caroseria va avea
obligatoriu culoarea stabilită prin hotărâre a consiliului local, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu consultarea asociatiilor.
(4) Pe portierele din spate se va aplica vizibil un
indicator marcat, detasabil, care să reprezinte numărul de autorizatie taxi
atribuit operatorului de transport de către autoritatea administratiei publice
a localitătii de autorizare, data expirării acesteia, precum si localitatea de
autorizare.
Modelul indicatorului marcat detasabil si al
sistemului de prindere a acestuia este stabilit de autoritatea administratiei
publice locale. Indicatorul marcat detasabil se montează si se demontează de
către o persoană desemnată de autoritatea administratiei publice locale.
Indicatorul marcat detasabil se aplică pentru întreaga perioadă de valabilitate
a autorizatiei taxi.
(5) Dotarea exterioară a taxiului constă într-o lampă
taxi, de culoare galbenă, cu înscrisul TAXI pe fată si spate, aprinsă permanent
în timpul programului de lucru si care contine două lămpi suplimentare, de
culori diferite, a căror semnificatie, văzute din fată, este următoarea:
a) în stânga, o lampă de culoare rosie care, atunci
când este aprinsă, indică pozitia Ocupat a taxiului, respectiv există comandă
client si prestatia se tarifează;
b) în dreapta, o lampă de culoare verde care, atunci
când este aprinsă, indică pozitia Liber a taxiului, respectiv nu există comandă
client.
(6) În cazul taxiurilor apartinând operatorilor de
transport în regim de taxi, persoane juridice, lampa taxi poate fi astfel
dimensionată încât pe părtile laterale ale lămpii taxi să se poată înscrie
vizibil datele de identificare a operatorului de transport si numărul de apel
telefonic al operatorului dispecer care îl deserveste.
(7) Modelul lămpii taxi va fi omologat de Registrul
Auto Român.
Art. 32. - Indicatiile lămpii taxi trebuie să aibă
corespondent, vizibil pentru client, în afisajul client al aparatului de taxat.
Art. 33. - Pozitiile de operare autorizate ale taxiului
sunt următoarele:
a) pozitia Liber - este aprinsă permanent lampa de
culoare verde din lampa taxi. În această pozitie vor fi sterse si resetate la
zero toate indicatiile de pret ale ultimei călătorii de pe afisajul client;
b) pozitia Ocupat - este aprinsă permanent lampa de
culoare rosie din lampa taxi;
c) pozitia Plată - la trecerea în această pozitie se
stinge lampa rosie, se aprinde lampa verde, iar afisajul client indică suma
finală ce trebuie plătită de client. Din pozitia Plată nu se poate trece în
pozitia Ocupat sau Liber decât după emiterea bonului client de aparatul de
taxat;
d) pozitia Măsurare - se aplică în sistemul dublu de
tarifare distantă-timp, în care cantitătile măsurate parcurse se afisează.
Art. 34. - În cazul în care taxiul este folosit de
operatorul de transport sau de taximetrist în alte scopuri decât transportul în
regim de taxi, se instituie pozitia de operare Privat, caz în care aparatul de
taxat este scos din functiune. În pozitia Privat lampa taxi va fi scoasă de pe
cupolă.
Art. 35. - (1) Taxiul trebuie să aibă afisate pe
portierele din fată valoarea tarifelor pe kilometru si pe oră si tariful de
pornire, astfel încât acestea să fie vizibile de la 5 metri.
(2) Taxiul trebuie să aibă afisat în interior, la loc
vizibil, un ecuson cuprinzând numele si fotografia conducătorului auto.
Art. 36. - (1) Un taxi poate avea ca dotare, pe lângă
statia radio de emisie-receptie, un dispozitiv GPS de monitorizare si apel.
(2) Un taxi poate avea dotări optionale, cum ar fi:
dispozitivul de înregistrare a precizărilor făcute de client, perete
despărtitor între conducătorul auto si clienti, climatizator, cititor de
carduri, precum si altele.
Art. 37. - (1) Pe toată durata activitătii taxiurile
pot fi supuse controlului în ceea ce priveste respectarea prevederilor
prezentei legi de către reprezentantii organelor de control autorizate,
respectiv:
a) administratia publică locală;
b) organele fiscale locale si judetene;
c) organele de specialitate din Ministerul Finantelor
Publice, precum si din unitătile sale teritoriale;
d) Autoritatea Rutieră Română;
e) Biroul Român de Metrologie Legală;
f) structurile politiei rutiere din cadrul
Inspectoratului General al Politiei Române;
g) Registrul Auto Român;
h) Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
(2) În traficul rutier controlul autovehiculelor se va
efectua de către reprezentantii autoritătilor mentionate la alin. (1), numai
împreună cu politia rutieră.
(3) Principalele obiective ale controlului efectuat
asupra taxiurilor sunt cele stabilite de reglementările specifice, emise de
organismele prevăzute la alin. (1), precum si următoarele:
a) controlul existentei si valabilitătii exemplarului
de serviciu al autorizatiei la bordul taxiului;
b) controlul functionării aparatului de taxat si al
integritătii sigiliilor;
c) controlul corespondentei dintre indicatiile
furnizate în exterior de lampa taxi si indicatiile si înregistrările aparatu-
lui de taxat;
d) controlul respectării prevederilor privind
aplicarea tarifelor si a nivelului acestora;
e) când a fost descărcat în memorie ultimul raport
fiscal de închidere zilnică sau ultimul bon client;
f) dacă clientii primesc bonul client si dacă
continutul acestuia este conform cu prevederile legii;
g) preluarea spre analiză si control a datelor din
memoria fiscală.
(4) Controlul efectuat în conditiile alin. (1), în
timpul deplasării taxiului în pozitia Ocupat, se efectuează, de regulă, în
cazul de flagrant.
CAPITOLUL IV
Aparatul de taxat
Art. 38. - Aparatul de taxat trebuie să îndeplinească
toate conditiile si functiile prevăzute de normele legale în vigoare.
Art. 39. - Functiile interzise aparatelor de taxat
sunt cele prevăzute în normele legale în vigoare, precum si următoarele
functii:
a) înregistrarea tarifelor doar valoric, fără
identificarea felului serviciului tarifat;
b) functionarea aparatului în conditiile deconectării
dispozitivelor de imprimare si afisaj client, a memoriei electronice fiscale si
a lămpii taxi;
c) modificarea tarifelor sau a cotei T.V.A. înainte de
obtinerea raportului fiscal de golire zilnică;
d) modificări ale ceasului de timp real, altele decât
trecerea de la ora de vară la ora de iarnă si invers sau variatii mai mari de
±10 minute.
Art. 40. - Aparatul de taxat trebuie să se blocheze
automat în conditiile prevăzute de normele legale în vigoare, precum si în
următoarele conditii:
a) nu este conectat sistemul de imprimare, afisajul
client sau lampa taxi;
b) capacitatea de înmagazinare a memoriei electronice
fiscale s-a epuizat;
c) dacă după 24 de ore de la emiterea ultimului raport
fiscal de închidere zilnică se încearcă tipărirea primului bon client fără
emiterea automată a raportului fiscal de închidere zilnică pentru perioada
respectivă;
d) dacă la încărcarea memoriei dedicate bonurilor
client sau înainte de închiderea fiscală zilnică nu se emite automat rola
jurnal ce va contine copiile bonurilor client din ziua respectivă.
Art. 41. - Conditiile minimale tehnice pe care trebuie
să le îndeplinească în functionarea lor aparatele de taxat sunt cele prevăzute
în normele legale în vigoare, precum si următoarele conditii:
a) să furnizeze informatii reale si autentice privind
serviciile de transport în regim de taxi efectuate la nivelul unei perioade de
lucru de 24 de ore si pe o perioadă mai lungă, prin citirea memoriei fiscale;
b) să asigure, prin intermediul tastaturii, al
imprimantei sau al cheii electronice, accesul la datele privind serviciile
prestate;
c) să asigure posibilitatea de a controla suma de
control a programului, buna functionare a memoriei electronice fiscale si a
functiilor asociate;
d) să asigure accesul la regimul de lucru programare,
numai după îndepărtarea sigiliului fiscal aplicat aparatului de taxat;
e) să asigure prin programare posibilitatea de a lucra
cu două tarife, tarif de zi si tarif de noapte, în transportul de persoane.
Tariful de zi se percepe între orele 6,00-22,00, iar tariful de noapte între
orele 22,00-6,00;
f) să asigure automat, prin program, decizia de
schimbare a orei de vară si a orei de iarnă, precum si a anilor bisecti;
g) să asigure ca viteza de comutare limită să fie de
10 km pe oră;
h) să tipărească bonul client cu datele de pe afisajul
client si să steargă automat aceste date o dată cu trecerea din pozitia Plată;
i) să tipărească raportul soferului, raportul fiscal
de închidere zilnică, raportul memoriei fiscale sau să permită citirea
înregistrărilor din memoria electronică fiscală prin intermediul cheii
electronice;
j) să introducă în memoria fiscală datele prevăzute de
normele legale în vigoare, precum si următoarele date:
- numărul de înmatriculare a autovehiculului taxi;
- numărul aprobării metrologice de model a aparatului
de taxat;
- setul de tarife de lucru si modificările lor;
- coeficientul aparatului de taxat K;
- numărul si data fiecărui raport de închidere
zilnică, care va cuprinde minimum următoarele informatii: parcursul total (km),
parcursul total cu călători (km), valoarea totală încasată, valoarea T.V.A.,
numărul fiecărei curse efectuate;
- numărul de telefon si fax al operatorului de
transport;
- numărul de înmatriculare a vehiculului;
- data, ora si minutul introducerii în exploatare;
- componentele antetului;
k) să functioneze normal la temperaturi cuprinse între
-30şC si +55şC.
Art. 42. - Bonul client trebuie să contină elementele
precizate în normele legale în vigoare, precum si următoarele elemente:
- numărul de telefon si fax al operatorului de
transport;
- numărul bonului client, data si ora;
- codul fiscal al operatorului de transport;
- numărul cursei;
- numele taximetristului;
- numărul de înmatriculare a autovehiculului taxi si
numărul autorizatiei taxi;
- numărul aprobării metrologice de model al aparatului
de taxat;
- tariful de pornire;
- tariful pe kilometru parcurs;
- distanta parcursă si valoarea;
- tariful pe oră/minut de stationare;
- durata stationării si valoarea;
- tariful orar pentru încărcare/descărcare, dacă este
cazul;
- durata prestatiei pentru încărcare/descărcare, dacă
este cazul;
- costul total al serviciului;
- valoarea si cota T.V.A. aferente.
Art. 43. - Este interzisă efectuarea unui transport în
regim de taxi cu aparatul de taxat defect, cu lampa taxi scoasă din functiune
sau fără eliberarea bonului client respectiv la finalul cursei.
Art. 44. - (1) Producătorul sau, după caz,
importatorul de aparate de taxat furnizează o dată cu aparatul dotarea tehnică
si procedeul tehnic sau programul după care se realizează tarifarea si se pot
obtine informatiile continute în memoria electronică fiscală.
(2) Perioada de garantie este de minimum un an.
Art. 45. - (1) Aplicarea sau înlăturarea sigiliului
fiscal al aparatului de taxat, precum si introducerea programului privind modul
de tarifare si tarifele se realizează numai de către reprezentantul autorizat,
conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată.
(2) Filiala judeteană a Biroului Român de Metrologie
Legală, prin reprezentantul său autorizat, verifică si testează aparatul de
taxat si aplică sigiliul de protectie si sigiliul metrologic după montarea sa
pe taxi, ocazie cu care eliberează buletinul metrologic.
(3) Unitatea service autorizată instalează aparatele
de taxat pe taxi, introduce, testează si verifică programele de lucru necesare.
În caz de interventie asupra aparatului de taxat, unitatea service are dreptul
să înlăture si să aplice sigiliul de protectie.
Art. 46. - În situatia functionării taxiului cu mai
multi soferi alternativ, în cadrul unui program zilnic de lucru, fiecare sofer
începe activitatea prin accesarea identitătii sale în programul aparatului de
taxat, prin introducerea unei chei electronice, prin intermediul căreia se
poate executa si controlul asupra activitătii depuse de acesta.
CAPITOLUL V
Tarife privind transportul în regim de taxi
Art. 47. - Evaluarea costului transportului în regim
de taxi poate fi realizată în una dintre următoarele modalităti:
a) în functie de distanta parcursă;
b) în functie de timpul cronometrat consumat;
c) în functie de distanta si timpul realizate pe cursă
în cazul unor transporturi de bunuri.
Art. 48. - Costul total al unui transport în regim de
taxi se compune, de regulă, din următoarele elemente:
1. În cazul transportului de persoane:
a) tariful de pornire;
b) costul total privind distanta parcursă, calculat
automat în functie de tariful pe kilometru programat;
c) costul total privind timpul consumat în stationări
la dispozitia clientului, la care se adaugă timpul consumat în parcurgerea unor
distante cu viteza sub viteza de comutare de 10 km/oră, calculat automat în
functie de tariful pe timp programat.
2. În cazul transportului de bunuri sunt posibile două
variante:
a) aplicabilă, de regulă, la toate taxiurile
respective, la care costul total calculat la pct. 1 se suplimentează, dacă este
cazul, cu costul privind prestatia efectuată de taximetrist, manual sau
mecanizat, în activitatea de încărcare/descărcare a bunurilor transportate.
Acest cost suplimentar se introduce de către taximetristi prin tastarea
numerică programabilă existentă, în functie de tariful pentru
încărcare/descărcare stabilit, si se adaugă prin actionarea tastaturii
respective;
b) aplicabilă optional pentru taxiuri a căror
capacitate de transport totală maximă autorizată depăseste o tonă, pentru care
se poate folosi tariful dublu, distantă-timp, simultan, la al cărui cost se
suplimentează costul total privind prestatia efectuată de taximetrist în
activitatea de încărcare/descărcare, dacă este cazul, calculată conform
prevederilor lit. a).
Art. 49. - Regulile generale privind modul de
stabilire a tarifelor sunt următoarele:
a) tariful pe distantă, lei/km, si tariful pe timp,
lei/oră, se stabilesc în functie de caracteristicile tehnice si de capacitatea
de transport maximă autorizată ale autovehiculelor respective. În cazul
taxiurilor pentru transportul persoanelor se va tine seama si de nivelul
confortului oferit;
b) costul transportului nu este conditionat de numărul
persoanelor sau de cantitatea de bunuri transportate, atâta timp cât acestea nu
depăsesc capacitatea de transport autorizată a taxiului;
c) nivelul tarifelor excesive si de ruinare, asa cum
sunt ele definite la art. 6 lit. f) din Legea concurentei nr. 21/1996, pe
distantă si timp, stabilite prin hotărâri ale autoritătii administratiei
publice locale sau a municipiului Bucuresti, după caz, cu consultarea
filialelor locale ale asociatiilor definite la art. 54;
d) pentru circulatia în afara localitătii autorizate,
tariful pe distantă poate fi cu maximum 80% mai mare decât tariful aplicat în
localitate, dacă clientul nu utilizează taxiul pe parcursul de întoarcere;
e) în cazul localitătilor mari si foarte mari si în
mod special al celor în componenta cărora intră si suburbii, consiliile locale
pot stabili niveluri tarifare diferentiate între zonele centrale si zonele de
margine;
f) în stabilirea tarifului pe distantă si tarifului pe
timp pentru fiecare taxi se va tine cont de următoarea relatie: raportul dintre
tariful pe timp, exprimat în lei/h, si tariful pe distantă, exprimat în lei/km,
trebuie să fie egal cu 10, care este valoarea limită a vitezei de comutare,
exprimată în km/h;
g) în cazul evaluării pe afisajul client a costului
călătoriei în functie de distantă, pentru toate categoriile de tarife, după
trecerea în pozitia Ocupat afisarea tarifului de pornire este prima modificare
a indicatorului, următoarea având loc după parcurgerea unei distante initiale
de 400 de metri. Modificările ulterioare ale indicatorului trebuie să aibă loc
din 200 în 200 de metri, interval definit ca distantă ulterioară;
h) în cazul evaluării pe afisajul client a costului
călătoriei în functie de timp, pentru toate categoriile de tarife, după
trecerea în pozitia Ocupat afisarea tarifului de pornire este prima modificare
a indicatorului care are loc după o perioadă initială însumând 72 de secunde
stationare sau circulatie sub viteza de comutare.
Modificările ulterioare ale indicatorului trebuie să
aibă loc din 36 în 36 de secunde, interval definit ca timp ulterior;
i) în stabilirea distantelor si timpilor prevăzuti la
lit. g) si h) trebuie respectată următoarea relatie: raportul dintre distanta
initială si distanta ulterioară trebuie să fie egal cu raportul dintre timpul
initial si timpul ulterior;
j) în cazul tarifării duble simultane, în pozitia
Măsurare, aplicând tariful pe oră si tariful pe kilometru în cadrul
transportului de bunuri în regim de taxi, costul prestatiei creste simultan pe
baza distantei parcurse si a timpului consumat. În acest caz tariful aplicat
este tarif unic pe întreaga cursă, din momentul trecerii taximetrului din
pozitia de operare Liber în pozitia Ocupat si până în momentul revenirii în
pozitia initială Liber. Tarifarea dublă se poate aplica, de regulă, pentru
autovehicule cu capacitate de transport mai mare, la care timpul în stationare
la dispozitia clientului este cel putin de două ori mai mare decât timpul în
circulatie;
k) tariful de pornire nu poate depăsi valoric tariful
pe kilometru aplicat;
l) tariful pentru încărcare/descărcare poate fi compus
din tariful pentru operatiunile de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale,
si operatiunile de manipulare a bunurilor de către taximetristi sau de către
manipulanti, angajati ai operatorului de transport. Lucrările mecanizate de
încărcare/descărcare trebuie să aibă un tarif prestabilit pe operatiune, iar
tariful pentru operatiunile manuale se convine înainte de executare cu
clientul, pe baza unui tarif orar prestabilit. Întregul cost al
încărcării/descărcării si manipulării bunurilor, dacă acestea sunt executate de
către angajatii operatorului de transport, se regăseste în bonul client pe care
acesta îl plăteste la închiderea prestatiei;
m) comutarea înregistrării costului pe distantă în
înregistrarea costului pe timp sau invers se realizează la trecerea de la
viteza de circulatie la valori sub limita vitezei de comutare ori la oprire,
respectiv de la starea de oprire sau de la viteza sub limita vitezei de
comutare la viteza de circulatie, după caz.
Art. 50. - Dacă în derularea cursei, conform
indicatiilor afisajului client, se constată încetarea înregistrării valorilor
în modulul fiscal, taximetristul va solicita clientului plata serviciului în
limita valorii afisate de aparatul de taxat.
Art. 51. - Corectarea indicatiilor ceasului electronic
se poate realiza în limita a maximum ±3 minute, cumulat la nivelul unei luni.
CAPITOLUL VI
Obligatiile operatorului de transport, ale taximetristului
si ale clientului cu privire la desfăsurarea operatiunii
de transport în regim de taxi
Art. 52. - În vederea realizării transportului de
persoane sau bunuri în regim de taxi, în conditii de sigurantă, calitate si
legalitate, operatorul de transport, taximetristul si clientul trebuie să
respecte următoarele obligatii:
A. Obligatiile operatorului de transport sau ale
taximetristului independent, după caz:
a) să asigure executarea serviciilor de transport în
regim de taxi în conditii de legalitate, sigurantă si calitate;
b) să nu execute alte categorii de transporturi
publice decât în regim de taxi, cu taxiuri autorizate si având însemnele de
identificare proprii;
c) să angajeze ca taximetristi numai conducători auto
care detin certificate de atestare a pregătirii profesionale si corespund
Standardului ocupational al taximetristului;
d) să asigure dispecerizarea activitătii si
posibilitatea monitorizării pozitiei taxiurilor în activitate;
e) să asigure clientului si celorlalte persoane
beneficiul asigurării lor sau a bunurilor acestora pe toată durata
transportului, chiar dacă taximetristul nu a eliberat bonul client;
f) să asigure posibilitatea ca taximetristul să poată
transmite la societate orice informatie referitoare la întreruperea efectuării
unei curse sau alte evenimente referitoare la siguranta transportului sau a sa
personală;
g) să anunte autoritatea de politie, fiscală, de
metrologie si agentia service de care depinde, în caz de furt sau disparitie,
în orice mod, a aparatului de taxat sau a statiei radio de emisie-receptie de
pe taxi;
h) să înstiinteze în scris asociatia din care face
parte taximetristul în legătură cu întreruperea contractului individual de
muncă sau cu sanctiunile aplicate acestuia pentru abateri disciplinare;
i) să prezinte în termen aparatul de taxat la
verificarea metrologică periodică.
B. Obligatiile taximetristului:
a) să aibă un comportament civilizat si preventiv în
relatia cu clientul, respectând conduita de bună practică, conform prevederilor
din Cartea taximetristului;
b) să respecte solicitările legale ale clientului;
c) să oprească pe traseu, la semnul clientului, când
se află în pozitia de operare Liber, cu exceptia cazului când se deplasează să
preia un client la comanda dispecerului sau conditiile de trafic nu permit
această manevră;
d) să elibereze bonuri client la finalul cursei, pe
baza cărora va încasa contravaloarea prestatiei efectuate;
e) să nu pretindă ca plată pentru prestatia efectuată
decât suma prevăzută pe bonul client;
f) să nu implice taxiul în mod deliberat, direct sau
indirect, în activităti cu caracter infractional sau alte acte antisociale;
g) să anunte organele de politie în cel mai scurt timp
si cu prioritate despre orice eveniment grav la care a participat sau a fost
martor;
h) să asigure protectie clientului cât timp acesta se
găseste în taxi;
i) să transporte clientul la destinatie pe traseul
optim sau pe traseul solicitat de acesta;
j) să nu încarce taxiul peste capacitatea sau
gabaritul de transport autorizat;
k) în cazul transportului de persoane, să transporte
bagajele clientilor în limitele spatiului destinat pentru acestea, fără
perceperea de tarife suplimentare;
l) să prezinte informatiile cerute sau să faciliteze
accesul organelor de control împuternicite la aparatul de taxat, pentru
verificare;
m) să nu transporte bagaje sau bunuri care să nu
permită închiderea portbagajului, portierelor si a geamurilor;
n) să nu angajeze transportul unui client aflat în
stare avansată de ebrietate sau aflat în stare de a dezvolta o situatie conflictuală;
o) să nu execute activitatea de transport în regim de
taxi fără a avea sigiliile corespunzătoare la aparatul de taxat;
p) să nu transporte clienti pe bancheta din fată decât
în cazul când pe bancheta din spate nu mai este loc;
r) să nu execute activitate de transport în regim de
taxi fără a avea aparatul de taxat si lampa taxi în functiune pentru pozitia de
operare respectivă;
s) să poată prezenta la control, în timpul
activitătii, următoarele documente:
- permisul de conducere;
- certificatul de atestare a pregătirii profesionale;
- autorizatia taxi;
- licenta de executie pentru vehicul;
- certificatul de înmatriculare cu inspectia periodică
valabilă;
- asigurarea pentru persoane si bagajul acestora;
t) să poarte obligatoriu centura de sigurantă când
circulă fără client, în restul cazurilor portul centurii fiind optional.
C. Obligatiile clientului:
a) să solicite, să preia si să păstreze bonul client
la coborârea din taxi;
b) să nu plătească serviciile pe care i le-a realizat
taximetristul, decât în limita sumei totale prevăzute în bonul client;
c) să nu provoace sau să nu dezvolte stări
conflictuale cu taximetristul în timpul desfăsurării cursei respective;
d) să nu oblige sau să nu impună, sub orice
modalitate, taximetristului să execute transporturi prevăzute la lit. B.f);
e) să acorde sprijin taximetristului în cazul
agresării acestuia în timpul efectuării transportului si să anunte imediat
organele de politie în legătură cu aceste evenimente;
f) să sesizeze primăria localitătii de autorizare si
filiala judeteană a Oficiului de Protectie a Consumatorilor, după caz, în
legătură cu practici neconforme ale taximetristului sau care au creat
prejudicii ori rabat de la calitatea serviciilor;
g) să nu ocupe scaunul de lângă taximetrist dacă
există loc disponibil pe bancheta din spate.
Art. 53. - În situatii critice justificate
taximetristul poate transmite apel de urgentă prin mijloacele specifice de
comunicare aflate în dotarea autovehiculului taxi. Serviciile specializate de
interventie rapidă vor actiona în regim de urgentă, pe baza localizării
realizate prin sistemul national unic pentru apeluri de urgentă.
Art. 54. - (1) Reprezentarea si protectia intereselor
profesionale ale operatorilor de transport si ale taximetristilor independenti
se realizează prin camerele taximetristilor si asociatiile profesionale
reprezentative, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociatii si fundatii, denumite asociatii în prezenta lege.
(2) Asociatiile asigură reprezentarea intereselor
profesionale ale taximetristilor în relatiile cu autoritătile administratiei
publice, cu alte autorităti si cu organisme interne si internationale.
(3) Asociatiile participă, cu caracter consultativ, la
întocmirea de către autoritătile administratiei publice a reglementărilor de
organizare a serviciului de interes public de transport în regim de taxi si în
regim de închiriere.
(4) Asociatiile promovează, împreună cu Consiliul
pentru Standarde Ocupationale si Atestare, Standardul ocupational al
taximetristului, pe baza căruia vor elabora Cartea taximetristului, ghid de
bună practică a profesiei respective.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni si contraventii
Art. 55. - Constituie contraventii
următoarele fapte, dacă nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit
legii penale, să fie considerate infractiuni, si se sanctionează după cum
urmează:
a) cu amendă de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art.
19, art. 52 lit. A.i), lit. B.a), c), e), g), h), j), l), m), n), p) si s) si ale
art. 67 alin. (1);
- nerespectarea prevederilor art. 30
alin. (4), art. 34 si 35;
b) cu amendă de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art. 25
alin. (4), art. 52 lit. A.b) si c);
- nerespectarea prevederilor art.
43, mai putin cele privitoare la eliberarea bonului client, si ale art. 52 lit.
B.o) si r);
- nerespectarea prevederilor art.
45;
c) cu amendă de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art. 52
lit. A.a) si e);
- nerespectarea prevederilor art. 52
lit. B.f);
- nerespectarea prevederilor art. 15
alin. (2) si ale art. 49;
d) cu amendă de la 50.000.000 lei la
250.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 7, art. 15 alin. (1) si ale
art. 25 alin. (1).
Art. 56. - (1) Pe lângă sanctiunile
prevăzute la art. 55 se dispune si suspendarea sau anularea autorizatiei taxi
în următoarele situatii:
a) suspendarea autorizatiei taxi
pentru o perioadă cuprinsă între 1-3 luni în următoarele cazuri:
- când una dintre conditiile
acordării autorizatiei taxi nu mai este îndeplinită;
- când perioada de valabilitate a
autorizatiei taxi a expirat cu mai mult de 10 zile;
- la a doua sanctiune privind
încălcarea prevederilor art. 52 lit. B.r);
b) anularea autorizatiei taxi în
următoarele cazuri:
- când se anulează licenta de
transport, exemplarul de serviciu al acesteia sau licenta de executie pe
vehicul, din cauze imputabile;
- la a treia suspendare a
autorizatiei taxi în decurs de 2 ani consecutivi;
- când se constată că taxiul este
dotat cu aparat de taxat sau statie radio de emisie-receptie a căror
provenientă legală nu poate fi dovedită;
- când organele fiscale autorizate
constată abateri repetate în ceea ce priveste utilizarea defectuoasă a
aparatului de taxat în scopul evaziunii fiscale;
- în cazul implicării taxiului în
actiuni prevăzute la art. 52 lit. B.f).
(2) Indicatorul marcat detasabil al
taxiului se demontează de pe acesta de persoana desemnată de administratia
publică locală, o dată cu aplicarea sanctiunii de suspendare sau anulare a autorizatiei
taxi, si nu va fi remontat decât în cazul ridicării sanctiunii respective.
Art. 57. - Dispozitiile prezentului
capitol se completează cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, astfel cum a fost aprobată cu modificări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 58. - Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, după caz, de reprezentantii
împuterniciti ai autoritătilor prevăzute la art. 37 alin. (1).
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59. - (1) Prin derogare de la
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, până
la data de 1 ianuarie 2004 toti operatorii de transport în regim de taxi si
taximetristii independenti vor finaliza dotarea si pregătirea taxiurilor în
vederea autorizării, conform prevederilor art. 30 alin. (1) si art. 31.
(2) De la data intrării în vigoare a
prezentei legi autoritătile administratiei publice locale, împreună cu
reprezentanti ai directiilor generale ale finantelor publice judetene sau, după
caz, a municipiului Bucuresti, precum si ai asociatiilor, vor întocmi, de comun
acord, programe de dotare esalonată trimestrial, până la data de 1 ianuarie
2004, a taxiurilor autorizate cu aparate de taxat, lămpi taxi si statii radio
de emisie-receptie, conform prezentei legi. În functie de aceste esalonări se
vor stabili termenele de valabilitate a autorizatiilor prevăzute la art. 62
alin. (2).
Art. 60. - Dispozitiile art. 4 alin.
(9) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, se vor
aplica corespunzător si în cazul lămpilor taxi si statiilor radio de
emisie-receptie.
Art. 61. - Comisia de avizare a
distributiei si utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale va autoriza
distribuitorii care trebuie să îndeplinească suplimentar următoarele conditii:
a) să aibă reprezentanti legali în
judete si în municipiul Bucuresti pentru distributia si service-ul aparatelor
de taxat si să asigure piesele de schimb pentru perioada de garantie si
postgarantie pe perioada normală de functionare a aparatelor, conform Legii nr.
15/1994 privind amortizarea
capitalului
imobilizat în active corporale si necorporale, cu modificările ulterioare;
b) reprezentantii legali de service
ai distribuitorilor trebuie să fie dotati cu aparatura necesară programării si
testării functionării echipamentelor respective.
Art. 62. - (1) În termen de 3 luni
de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
autoritătile administratiilor publice locale îsi vor reactualiza propriile
regulamente privind activitatea de transport în regim de taxi, în conformitate
cu prevederile prezentei legi.
În acelasi termen Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul Finantelor Publice,
Ministerul Industriei si Resurselor si Ministerul Administratiei Publice vor
elabora norme metodologice de aplicare a prezentei legi sau îsi vor modifica
normele existente, după caz.
(2) În cadrul termenului prevăzut la
alin. (1) vor fi verificate toate autorizatiile taxi emise pentru operatori si
taximetristi independenti si vor fi prelungite temporar, până la 31 decembrie
2003, acelea care corespund prevederilor legale ale autoritătilor
administratiilor publice locale în ceea ce priveste autorizarea.
Art. 63. - (1) Atestatele pregătirii
profesionale ale taximetristilor existente la data intrării în vigoare a
prezentei legi sunt valabile până la data de 31 decembrie 2003.
(2) Aparatele de taxat si statiile
radio din dotarea taxiurilor, care nu corespund prevederilor prezentei legi,
vor primi, până la schimbarea acestora, aviz temporar de functionare până la 31
decembrie 2003, în conditiile prevăzute la art. 59 alin. (2). Până la această
dată se va asigura tarifarea pe baza aparatului de taxat existent si evidenta
integrală a încasărilor zilnice pe bază de chitantă.
Art. 64. - Aparatele de taxat vor fi
avizate de Comisia de avizare a distributiei si utilizării aparatelor de marcat
electronice fiscale, în baza omologării tehnice a taximetrului, efectuată de
Biroul Român de Metrologie Legală, a avizului tehnic privind caracteristicile
tehnice ale modelului
aparatului
de marcat electronic fiscal, emis de persoana juridică notificată în acest sens
de către Ministerul Industriei si Resurselor, precum si în baza celorlalte
documente prevăzute de normele legale în vigoare.
Art. 65. - Răspunderea operatorului
de transport în regim de taxi sau a taximetristului independent pentru daunele
produse clientilor în timpul transportului din vina sa este integrală si se acoperă
pe baza asigurării de răspundere civilă.
Art. 66. - Autoritatea
administratiei publice locale sau filiala judeteană a Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor are obligatia ca, în maximum 3 zile de la
primirea sesizării clientului, conform art. 52 lit. C.f), să analizeze, să ia
măsurile ce se impun sau, după caz, să sesizeze organul de politie, agentia
Autoritătii Rutiere Române, directia finantelor publice, Biroul Român de
Metrologie Legală, după caz, pentru ca acestea să aplice măsurile ce se impun
în termen de maximum 15 zile, termen în care clientul va primi si răspunsul
cuvenit.
Art. 67. - (1) Orice înscrisuri sau
simboluri aplicate pe partea exterioară a taxiului, care reprezintă publicitate
pentru terti, nu se pot mentine sau realiza fără avizul administratiei publice
locale si nu vor fi admise dacă afectează înscrisurile si însemnele de pe taxi
prevăzute de lege.
(2) În cazul taxiurilor Registrul
Auto Român nu va elibera certificatul de agreare, dacă acestea nu au geamuri
transparente sau le au acoperite cu înscrisuri, colante ori alte dotări, care
atenuează vizibilitatea atât dinăuntru, cât si din afară.
Art. 68. - Prezenta lege intră în
vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 9 decembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU
|
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
20 ianuarie 2003.
Nr. 38.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind transportul în regim de taxi si în regim de
închiriere
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 ianuarie 2003.
Nr. 52.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
ratele dobânzilor plătite la rezervele minime obligatorii începând cu perioada
de aplicare 24 ianuarie - 23 februarie 2003
În baza art. 8 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, în aplicarea
prevederilor Regulamentului nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime
obligatorii, în temeiul art. 50 alin. 2 din Legea nr. 101/1998,
Consiliul de administratie al Băncii
Nationale a României hotărăste:
Începând cu perioada de aplicare 24
ianuarie - 23 februarie 2003, rata dobânzii plătită la rezervele minime
obligatorii constituite în lei este de 6,25% pe an, iar pentru rezervele minime
obligatorii constituite în dolari S.U.A. este de 0,75% pe an.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII
NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU,
Guvernator
Bucuresti,
13 ianuarie 2003.
Nr. 2.