MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 54
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE joi, 30 ianuarie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
43. - Lege privind finantarea activitătii partidelor politice si a campaniilor electorale
57. - Decret pentru promulgarea Legii privind
finantarea activitătii partidelor politice si a campaniilor electorale
49. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 62/2002 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind
controlul fiscal
63. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/2002 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
DECIZII
1. - Decizie privind convocarea Camerei Deputatilor
1. - Decizie privind convocarea Senatului în sesiune
ordinară
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
5. - Ordonantă pentru modificarea art. 33 din
Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfăsurarea
activitătii de turism în România
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
finantarea activitătii partidelor politice si a campaniilor electorale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Finantarea activitătii partidelor politice se realizează
numai în conditiile legii.
(2) Asigurarea mijloacelor de finantare a activitătii partidelor
politice trebuie să fie expresia caracterului liber, egal si sincer al
competitiei politice.
Art. 2. - Partidele politice pot detine bunuri mobile si imobile care
sunt necesare realizării activitătii specifice.
Art. 3. - (1) Sursele de finantare a activitătii unui partid politic pot
fi:
a) cotizatii ale membrilor de partid;
b) donatii si legate;
c) venituri provenite din activităti proprii;
d) subventii de la bugetul de stat.
(2) Operatiunile de
încasări si plăti ale partidelor politice se pot efectua prin conturi bancare,
în lei si în valută, deschise la bănci cu sediul în România, potrivit legii.
(3) Veniturile realizate din activitătile prevăzute la alin. (1) sunt
scutite de impozite si taxe.
CAPITOLUL II
Finantarea privată
SECTIUNEA 1
Art. 4. - (1) Cuantumul cotizatiilor, repartizarea si utilizarea
acestora se stabilesc prin hotărâri ale partidului politic, potrivit
statutului.
(2) Veniturile totale provenite din cotizatii sunt neplafonate.
(3) Suma cotizatiilor plătite într-un an de un membru de partid poate fi
de până la 100 de salarii de bază minime brute pe tară. Salariul de bază minim
brut pe tară luat ca referintă este cel existent la data de 1 ianuarie a anului
respectiv.
SECTIUNEA a 2-a
Donatii
Art. 5. -
(1) Donatiile primite de un partid politic într-un an fiscal nu pot depăsi
0,025% din veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
(2) În anul fiscal în care au loc alegeri plafonul va fi de 0,050% din
veniturile bugetului de stat pe anul respectiv.
(3) Donatiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până
la 200 de salarii de bază minime brute pe tară la valoarea existentă la data de
1 ianuarie a anului respectiv.
(4) Donatiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de
până la 500 de salarii de bază minime brute pe tară la valoarea existentă la
data de 1 ianuarie a anului respectiv. Persoanele juridice sunt obligate ca la
data efectuării donatiei să aibă achitate integral toate datoriile fată de
bugetul de stat si bugetul asigurărilor sociale de stat.
(5) Valoarea bunurilor mobile si imobile donate partidului, precum si a
serviciilor prestate acestuia se include în valoarea donatiilor, plafonată
conform alin. (1)-(4).
(6) La primirea donatiei sunt obligatorii verificarea si înregistrarea
identitătii donatorului. La solicitarea donatorului, identitatea sa poate
rămâne confidentială, în situatia în care donatia se situează în limita sumei
anuale de 10 salarii de bază minime brute pe tară. Suma totală primită de un
partid politic ca donatii confidentiale nu poate depăsi 15% din subventia
maximă acordată de la bugetul de stat unui partid politic în anul respectiv.
(7) Toate donatiile vor fi evidentiate în mod corespunzător în
documentele contabile, cu mentionarea datei la care au fost făcute si a altor
informatii care să permită identificarea surselor de finantare. Donatiile în
natură – de bunuri sau servicii - vor fi reflectate în evidenta contabilă la
valoarea de piată stabilită în conditiile legii.
(8) Lista persoanelor care au făcut într-un an donatii a căror valoare
cumulată depăseste 10 salarii de bază minime brute pe tară, precum si suma
totală a donatiilor confidentiale se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a, până la data de 31 martie a anului următor.
(9) Lista donatorilor, precum si evidentele contabile ale partidului
trebuie să contină cel putin următoarele elemente:
numele sau, după caz, denumirea, domiciliul sau, după caz, sediul;
cetătenia sau, după caz, nationalitatea donatorului; numărul si seria actului
de identitate si codul numeric personal sau, după caz, codul unic de
înregistrare; valoarea si felul donatiei si data la care a fost efectuată
donatia.
(10) Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă sau indirectă,
de către partidele politice a donatiilor de bunuri materiale sau sume de bani
ori prestarea de servicii gratuite făcute cu scopul evident de a obtine un
avantaj economic sau politic.
Art. 6. - (1) Partidele politice nu pot accepta donatii sau servicii
prestate cu titlu gratuit de la o autoritate sau institutie publică, de la o
regie autonomă, de la o companie natională, societate comercială sau societate
bancară cu capital integral sau majoritar de stat; de asemenea, sunt interzise
donatiile în bani din partea unui sindicat.
Sumele astfel primite se confiscă si se fac venit la bugetul de stat.
(2)
Donatiile din partea altor state ori a organizatiilor din străinătate, precum
si din partea persoanelor fizice si juridice străine sunt interzise. Fac
exceptie de la prevederile acestui alineat donatiile constând în bunuri
materiale necesare activitătii politice, dar care nu sunt materiale de
propagandă electorală, primite de la organizatii politice internationale la
care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formatiuni
politice aflate în relatii de colaborare politică. Aceste donatii se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, până la data de 31 martie a
anului următor.
(3) Donatiile prevăzute la alin. (2) sunt scutite de plata taxelor
vamale.
SECTIUNEA a 3-a
Alte surse de venituri
Art. 7. - Partidele politice nu pot desfăsura activităti specifice
societătilor comerciale. Fac exceptie:
a) editarea,
realizarea si difuzarea publicatiilor ori a altor materiale de propagandă si
cultură politică proprii;
b) organizarea de întruniri si seminarii cu tematică politică, economică
sau socială;
c) actiunile culturale, sportive si distractive;
d) serviciile interne;
e) închirierea spatiilor proprii pentru conferinte si actiuni
social-culturale;
f) dobânzile bancare;
g) înstrăinarea bunurilor din patrimoniu, dar numai după cel putin 5 ani
de la înregistrarea în patrimoniu.
Art. 8. - Dacă un partid este asociat, conform legii, cu o formatiune
nepolitică, aportul financiar al acesteia din urmă la forma respectivă de
asociere a cărei membră este nu poate depăsi într-un an valoarea a 500 de
salarii minime brute pe economie, existente la data de 1 ianuarie a anului
respectiv.
CAPITOLUL III
Finantarea publică (guvernamentală)
Subventii de la bugetul de stat
Art. 9. - (1) Partidele politice primesc anual subventii de la bugetul
de stat, în conditiile legii. Subventia se varsă lunar în contul fiecărui
partid politic prin bugetul Secretariatului General al Guvernului si se
reflectă distinct în evidenta contabilă.
(2) Suma alocată anual partidelor politice nu poate fi mai mare de 0,04%
din veniturile prevăzute în bugetul de stat.
(3) Partidele politice care la începutul legislaturii au reprezentanti
în grupuri parlamentare, cel putin într-o Cameră, primesc o subventie de bază.
Totalul subventiilor de bază reprezintă o treime din subventiile bugetare
alocate partidelor politice.
(4) Partidele politice reprezentate în Parlament primesc si o subventie
proportională cu numărul de mandate obtinute. Suma cuvenită pentru un mandat se
stabileste prin împărtirea restului de două treimi din subventiile de la
bugetul de stat pentru partide politice la numărul total al parlamentarilor.
(5) Subventia totală acordată de la bugetul de stat unui partid politic,
după aceste operatiuni, nu poate depăsi de 5 ori subventia de bază.
(6) Partidele politice care nu au mandate parlamentare, dar au obtinut
cu cel mult 1% sub pragul electoral, primesc subventii egale, care se stabilesc
prin împărtirea sumei neutilizate, potrivit dispozitiilor alin. (5), la numărul
partidelor politice respective. Suma totală acordată partidelor politice
neparlamentare nu poate fi mai mare decât o subventie de bază.
(7) Sumele neutilizate după redistribuire, potrivit prevederilor alin.
(6), se împart partidelor politice parlamentare proportional cu numărul
mandatelor.
(8) Sumele neutilizate la sfârsitul anului financiar se reportează în
anul următor.
Art. 10. - (1) Veniturile provenite de la subventiile bugetare pot avea
următoarele destinatii:
a) cheltuieli materiale pentru întretinerea si functionarea sediilor;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli pentru presă si propagandă;
d) cheltuieli privind organizarea de activităti cu caracter politic;
e) cheltuieli de deplasare în tară si în străinătate;
f) cheltuieli pentru telecomunicatii;
g) cheltuieli cu delegatiile din străinătate;
h) investitii în bunuri mobile si imobile necesare activitătii
partidelor respective;
i) cheltuieli pentru campania electorală.
(2) Eficienta si oportunitatea acestor cheltuieli se hotărăsc de către
organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor si
dispozitiilor legale ce reglementează utilizarea fondurilor publice.
Art. 11. - (1) Autoritătile locale asigură cu prioritate spatii pentru
sediile centrale si locale ale partidelor politice, la cererea motivată a
acestora.
(2) Închirierea de către autoritătile locale a spatiilor destinate
sediilor partidelor politice urmează regimul juridic prevăzut pentru
închirierea spatiilor destinate pentru locuit.
(3) Partidele politice sunt scutite de plata impozitelor pe clădiri
pentru sediile detinute în proprietate, cu exceptia celor cumpărate la valoarea
de inventar.
(4) Partidele politice care îsi încetează activitatea ca urmare a
autodizolvării, a dizolvării pronuntate prin hotărâri definitive ale
instantelor judecătoresti ori prin alt mod prevăzut de lege sunt obligate să
predea autoritătilor publice locale, în termen de 60 de zile, spatiile pe care
le-au detinut cu contract de închiriere încheiat cu acestea.
Spatiile detinute în proprietate vor fi transmise în conditiile legii.
(5) În termen de 60 de zile Tribunalul Bucuresti va comunica prefectilor
încetarea activitătii partidului politic, în vederea preluării sediilor
închiriate de către autoritătile publice locale, prin executorii judecătoresti.
Art. 12. - Plata tuturor cheltuielilor legate de telecomunicatii,
energie electrică si termică, gaze, apă, canal etc.
ale unui
partid cade în sarcina exclusivă a acestuia si se face la tariful spatiilor
destinate pentru locuit.
CAPITOLUL IV
Finantarea în timpul campaniilor electorale
SECTIUNEA 1
Subventia de la bugetul de stat pentru campania
electorală
Art. 13. - (1) Prin lege specială toate partidele care participă la
campania electorală pot primi o subventie de la bugetul de stat. Categoriile de
cheltuieli pentru campania electorală care pot fi finantate din această
subventie se stabilesc prin legea de acordare a acestei subventii.
(2) Partidele care nu au obtinut pragul electoral pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului ori, la alegerile locale, nu au obtinut
pragul electoral vor restitui subventia primită în conditiile alin. (1), în
termen de două luni de la data publicării rezultatelor finale ale alegerilor în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În situatia partidelor care se prezintă în alegeri făcând parte
dintr-o aliantă politică, subventia prevăzută la alin. (1) se acordă aliantei.
SECTIUNEA a 2-a
Contributiile pentru campania electorală
Art. 14. - Contributiile primite după deschiderea campaniei electorale
de la persoanele fizice sau juridice din tară, cu exceptia subventiilor
prevăzute la art. 13, pot fi folosite pentru campania electorală a unui partid
numai dacă, în prealabil, sunt declarate Curtii de Conturi de către mandatarul
financiar.
Art. 15. - Este interzisă finantarea campaniei electorale, în mod direct
sau indirect, de către persoane fizice sau juridice străine. Sumele astfel
primite se confiscă si se fac venit la bugetul statului.
Art. 16. -
Se interzice finantarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a
unei aliante a acestora sau candidat independent de către o autoritate publică,
institutie publică, regie autonomă, companie natională, societate comercială
sau societate bancară cu capital integral ori majoritar de stat sau de către un
sindicat ori o asociatie sau fundatie. Sumele astfel primite se confiscă si se
fac venit la bugetul de stat.
SECTIUNEA a 3-a
Mandatarul financiar
Art. 17. - (1) Primirea pentru campania electorală a subventiilor de la
bugetul de stat, a donatiilor sau a legatelor de la persoane fizice sau
juridice se face numai printr-un mandatar financiar, desemnat în acest scop de
către conducerea partidului.
(2) Mandatarul financiar este obligat să tină evidenta contabilă a
operatiunilor financiare pentru fiecare circumscriptie, în cazul alegerilor
pentru Camera Deputatilor si, respectiv, pentru Senat, precum si pentru fiecare
judet si, respectiv, pentru fiecare candidat la functia de primar, în cazul
alegerilor locale.
(3) Mandatarul financiar răspunde solidar cu partidul ce l-a desemnat de
legalitatea operatiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale
si de respectarea prevederilor art. 14-16.
(4) Mandatarul financiar poate fi o persoană fizică sau o persoană
juridică.
(5) Un partid poate avea mai multi mandatari financiari, la nivel
central, pentru filiale sau pentru candidati; în acest caz se vor delimita
împuternicirile acestora si se va desemna un mandatar financiar coordonator.
(6) Mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiasi mandatar.
(7) Calitatea de mandatar financiar se dobândeste numai după
înregistrarea sa oficială la Curtea de Conturi si aducerea la cunostintă
publică prin presă.
Art. 18. - Prevederile art. 17 se aplică în mod corespunzător si
candidatilor independenti.
Art. 19. - Cheltuielile legate de organizarea si desfăsurarea
operatiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat ori, după caz, de la
bugetele locale sau judetene, potrivit dispozitiilor legilor electorale.
Art. 20. - (1) Accesul la serviciile publice de radio si de televiziune
în cadrul campaniei electorale, precum si la locurile speciale de afisaj
electoral este garantat si se asigură potrivit dispozitiilor legilor
electorale.
(2) Partidele si aliantele politice, precum si candidatii independenti
sunt obligati să imprime pe toate afisele si materialele de propagandă
electorală denumirea partidului sau a aliantei care le-a editat, denumirea
agentului economic care le-a tipărit si să declare Curtii de Conturi, prin
mandatar financiar, numărul de afise electorale tipărite.
SECTIUNEA a 4-a
Art. 21. - (1) Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de
către un partid politic în fiecare campanie electorală se calculează prin
însumarea valorilor maxime permise pentru fiecare candidat propus pentru
alegeri.
(2) Valorile maxime permise pentru fiecare candidat sunt stabilite în
functie de salariul de bază minim brut pe tară existent la data de 1 ianuarie a
anului electoral, după cum urmează:
a) 150 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat
la functia de deputat sau senator;
b) 20 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat la
functia de consilier judetean sau consilier local în Consiliul General al
Municipiului Bucuresti;
c) 15 salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat la
functia de consilier local în consiliile municipiilor resedintă de judet si în
consiliile sectoarelor municipiului Bucuresti;
d) 10 salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat la
functia de consilier local în consiliile municipiilor si oraselor;
e) 2 salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat la
functia de consilier local în consiliile comunale;
f) 10.000 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare
candidat la functia de primar general al municipiului Bucuresti;
g) 2.000 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat
la functia de primar al unui municipiu resedintă de judet;
h) 500 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat
la functia de primar al unui sector al municipiului Bucuresti ori al unui
municipiu sau oras;
i) 20 de salarii de bază minime brute pe tară pentru fiecare candidat la
functia de primar al unei comune.
(3) Limitele maxime ale cheltuielilor prevăzute la alin. (2) se aplică
si candidatilor independenti.
(4) La validare, conducerea partidului, a organizatiei judetene sau,
după caz, candidatul independent va depune la Curtea de Conturi o declaratie
privind respectarea plafoanelor prevăzute la alin. (2). Sumele ce depăsesc
plafoanele prevăzute la alin. (2) se fac venit la bugetul de stat.
Art. 22. - (1) Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de
către un partid, aliantă politică sau candidat independent în campania
electorală pentru alegerea Presedintelui României este de 25.000 de salarii de
bază minime brute pe tară.
(2) Prevederile art. 13-20, ale art. 21 alin. (4) si ale art. 25, 27 si
31 se aplică în mod corespunzător.
(3) În cazul în care alegerile pentru Presedintele României au loc în
acelasi timp cu alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat, partidele care
propun un candidat la presedintie vor desemna un mandatar special pentru
campania electorală a candidatului în cauză.
(4) Partidele care nu au obtinut cel putin 10% din voturile valabil exprimate
pe întreaga tară pentru candidatul pe care l-au propus, precum si candidatii
independenti care se găsesc în aceeasi situatie vor restitui subventia de la
buget în termen de două luni de la încheierea campaniei electorale.
Art. 23. - Atunci când un candidat este propus pentru mai multe functii
într-o campanie electorală, limita maximă a cheltuielilor ce pot fi efectuate
se stabileste la valoarea cea mai mare, potrivit art. 21 sau 22, după caz.
CAPITOLUL V
Controlul finantării partidelor politice si a campaniilor electorale
Art. 24. - (1) Curtea de Conturi este singura autoritate publică
abilitată să controleze respectarea prevederilor legale privind finantarea
partidelor politice.
(2) Anual Curtea de Conturi va verifica pentru fiecare partid respectarea
prevederilor legale privind constituirea si cheltuirea fondurilor acestora.
(3) Curtea de Conturi va păstra un registru al partidelor politice, al
aliantelor politice si al candidatilor independenti, în care vor fi trecute
toate datele referitoare la activitatea financiară a acestora care trebuie
declarate Curtii de Conturi, potrivit prezentei legi.
Art. 25. - (1) În termen de 15 zile de la publicarea rezultatului
alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la Curtea de Conturi un
raport detaliat al veniturilor si cheltuielilor electorale pentru fiecare
partid sau candidat independent. Raportul se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a.
(2) Validarea mandatelor candidatilor declarati alesi este conditionată
de depunerea în termen a raportului financiar prevăzut la alin. (1).
Art. 26. - (1) Pentru verificarea legalitătii încasărilor si a plătilor
efectuate în campania electorală Curtea de Conturi poate solicita orice
declaratii si documentele suplimentare pe care le consideră necesare.
(2) În termen de 30 de zile de la primirea raportului sau, după caz, a
documentelor suplimentare solicitate, Curtea de Conturi, în alcătuirea
prevăzută la art. 56 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, republicată, modificat prin Legea nr. 77/2002, se va
pronunta asupra corectitudinii evidentelor contabile electorale si asupra
legalitătii plătilor făcute. Dacă se apreciază că există anumite neregularităti
sau încălcări ale restrictiilor legale privind veniturile si cheltuielile
electorale, Curtea de Conturi, în aceeasi alcătuire, poate dispune restituirea,
în tot sau în parte, a subventiei de la buget primite de partidul sau
candidatul independent în cauză.
(3)
Hotărârea pronuntată de Curtea de Conturi, potrivit alin. (2), poate fi atacată
la Curtea Supremă de Justitie, în conditiile legii.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 27. - (1) Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de
la 30.000.000 lei la 300.000.000 lei următoarele fapte:
a) nepublicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a
donatiilor primite, potrivit art. 5 alin. (8), precum si a donatiilor primite
potrivit art. 6 alin. (2) teza a II-a, până la data de 31 martie a anului
următor;
b) primirea de subventii pentru campania electorală altfel decât
printr-un mandatar financiar sau încălcarea de către acesta a obligatiilor ce-i
revin potrivit prevederilor prezentei legi;
c) acceptarea de cotizatii sau donatii cu încălcarea prevederilor art. 4
alin. (3), ale art. 5 sau 6;
d) acceptarea sau efectuarea de donatii ori de servicii gratuite făcute
cu scopul evident de a obtine un avantaj economic sau politic;
e) neînregistrarea sumelor sau a bunurilor intrate cu orice titlu în
patrimoniul partidului;
f) nedepunerea în termen a raportului financiar electoral si a
documentelor justificative la Curtea de Conturi;
g) tipărirea sau distribuirea de publicatii, afise electorale sau alte
materiale de propagandă, cu încălcarea dispozitiilor art. 20 alin. (2);
h) subventionarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de
către persoane fizice ori juridice din străinătate;
i) subventionarea în orice mod a campaniei electorale de către o
autoritate publică, institutie publică, regie autonomă, companie natională sau
societate cu capital majoritar ori integral de stat;
j) nerestituirea subventiei de la bugetul de stat în situatia si în
termenul prevăzute la art. 13 alin. (2);
k) nedeclararea sumelor, bunurilor sau serviciilor primite de partid,
potrivit art. 14;
l) obtinerea de sprijin material pentru activitatea partidului prin alte
modalităti decât cele prevăzute de prezenta lege.
(2) Sanctiunile se pot aplica, după caz, fie mandatarului financiar, fie
partidului politic, fie donatorului care a încălcat prevederile legale mai sus
mentionate.
Art. 28. - (1) În situatiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. b), c),
d), e), h), i), k) si l), sumele de bani sau bunurile care au constituit
obiectul contraventiei se vor face venit la bugetul de stat, pe baza hotărârii
Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi.
(2) În acelasi mod se vor face venit la bugetul de stat donatiile
acceptate de un partid în curs de dizolvare sau de un partid care actionează în
baza statutului modificat, desi modificările nu au fost comunicate Tribunalului
Bucuresti, conform prevederilor legale, sau instanta a respins cererea de
încuviintare a modificării statutului.
Art. 29. - Constituie, de asemenea, contraventie nerespectarea limitelor
legale ale cheltuielilor electorale prevăzute la art. 22 si se sanctionează cu
amendă, care nu poate fi mai mică decât jumătatea sumei excedentare si mai mare
decât triplul acesteia.
Art. 30. - Contraventiile prevăzute la art. 27 si 29 se constată de
către controlorii financiari ai Curtii de Conturi, iar sanctiunile se judecă si
se stabilesc de Colegiul jurisdictional al Curtii de Conturi.
Art. 31. - (1) În cazul în care, prin hotărâre judecătorească
definitivă, unul sau mai multi candidati declarati alesi ai unui partid au fost
condamnati pentru o infractiune în legătură cu finantarea partidului sau, după caz,
a campaniei electorale, acestia devin incompatibili, pe o durată determinată,
prin hotărâre a Parlamentului sau, după caz, a consiliului judetean sau local.
Locurile de deputati, senatori ori consilieri devenite vacante vor fi ocupate de
supleantii de pe lista partidului respectiv.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplică si candidatilor independenti, locul
devenit vacant în acest caz urmând a fi ocupat de supleantul de pe lista
partidului ori a aliantei electorale care a obtinut cel mai mare număr de
voturi valabil exprimate.
Art. 32. - Prin regulamentele Camerelor Parlamentului, precum si prin
regulamentele consiliilor judetene si locale se va reglementa procedura de
aplicare a măsurilor prevăzute la art. 31.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 33. - Dispozitiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător si
organizatiilor cetătenilor apartinând unei minorităti nationale.
Art. 34. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- cap. VI - Finantele partidelor politice, respectiv art. 32-45 din
Legea partidelor politice nr. 27/1996, cu modificările si completările
ulterioare;
- art. 45 si art. 72 lit. m) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificările si completările ulterioare;
- art. 28 alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui României, cu modificările ulterioare;
- art. 56 si art. 85 lit. m) din Legea nr. 70/1991 privind alegerile
locale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si orice
alte prevederi contrare prezentei legi.
Art. 35. - Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în
sedinta comună din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 21
ianuarie 2003.
Nr. 43.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind finantarea activitătii partidelor politice si a
campaniilor electorale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind finantarea activitătii
partidelor politice si a campaniilor electorale si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 20
ianuarie 2003.
Nr. 57.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/2002 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 62 din 29 august 2002 pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 646 din 30 august 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul I punctul 3, articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Controlul fiscal se exercită de către organele de control
fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitătilor sale
teritoriale, precum si de către serviciile de specialitate ale autoritătilor
administratiei publice locale, denumite în continuare organe de control
fiscal.
Organele de control fiscal îndeplinesc o functie ce implică exercitiul
autoritătii de stat.
Structura organizatorică, numărul de personal pentru activitatea de
control fiscal, competenta teritorială si atributiile aparatului de control
fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitătilor sale
teritoriale se aprobă de ministrul finantelor publice, iar pentru serviciile de
specialitate ale autoritătilor administratiei publice locale, de ministrul
administratiei publice.
În exercitarea atributiilor de serviciu organele de control fiscal
colaborează cu autoritătile publice centrale si locale, cu directiile de
specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, respectiv ale
Ministerului Administratiei Publice, precum si cu institutiile fiscale similare
din alte state, în conditiile legii, pentru realizarea obiectivelor lor.”
2. La articolul I punctul 4 articolul 6, literele d) si g) vor avea
următorul cuprins:
“d) să solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentantilor legali
ai acestora la sediul organului de control fiscal. Solicitarea se face în scris
si cuprinde în mod obligatoriu data, ora si locul întâlnirii, precum si scopul
acesteia. Solicitarea se comunică contribuabilului cu cel putin 5 zile
lucrătoare înaintea datei fixate pentru întâlnire;
g) să stabilească obligatiile fiscale prin asimilare sau estimare, în
situatia în care în evidenta contabilă nu există documente justificative sau
contribuabilul refuză prezentarea acestora, conform metodologiei aprobate prin
ordin al ministrului finantelor publice, respectiv al ministrului
administratiei publice. Sarcina de a dovedi că metoda indirectă utilizată
pentru stabilirea obligatiilor fiscale este incorectă revine contribuabilului;”
3. La articolul I punctul 4 articolul 6, litera i) se abrogă.
4. La articolul I punctul 5, partea introductivă a articolului 8 va
avea următorul cuprins:
“Art. 8. - În scopul determinării modului de respectare a obligatiilor
fiscale ce revin contribuabililor si al stabilirii exacte a impozitelor
datorate, organele de control fiscal sunt în drept să solicite informatii de
la:”
5. La articolul I punctul 6, articolul 9 se abrogă.
6. La articolul I punctul 7 articolul 10, după litera j) se introduce
litera k) cu următorul cuprins:
“k) să răspundă pentru constatările rezultate din control, raportat la
tematica stabilită pentru verificare si în concordantă cu documentele supuse
controlului.”
7. La articolul I punctul 9 articolul 11 1 , alineatele 2 si 3
vor avea următorul cuprins:
“Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel putin 5 zile
lucrătoare înainte de data începerii efective a actiunii de control fiscal.
Pentru motive întemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei
de începere a controlului fiscal cu maximum 15 zile lucrătoare, solicitare care
se comunică în scris conducerii organului de control fiscal în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea avizului de verificare.”
8. La articolul I punctul 9 articolul 11 1 , după alineatul 5 se
introduc două alineate noi, alineatele 6 si 7, cu următorul cuprins:
“Organele de control fiscal sunt obligate să dea curs imediat sau în cel
mult 24 de ore tuturor sesizărilor si reclamatiilor privind cazurile de
evaziune fiscală. Controlul inopinat nu poate fi extins la nivelul unei
perioade sau activităti a unui contribuabil.”
9. La articolul I punctul 10 articolul 12, litera e) se abrogă.
10. La articolul I, punctul 11 se abrogă.
11. La articolul I punctul 12 articolul 13, litera a) va avea
următorul cuprins:
“a) să se prezinte, la solicitarea organului de control, la data si
locul stabilite pentru efectuarea controlului, la sediul central si/sau al
subunitătilor agentului economic;”
12. La articolul I punctul 14, articolul 17 va avea următorul
cuprins:
“Art. 17. - Controlul fiscal se desfăsoară, în baza deciziei
conducătorului organului de control fiscal, la sediul social înregistrat de
organele competente si/sau la subunitătile agentului economic respectiv.
În cazul în care documentele au fost ridicate de organele abilitate de
lege, controlul se poate efectua, dacă agentul economic nu dispune de sediu
corespunzător, si la sediul organului de control.”
13. La articolul I punctul 16 articolul 26, alineatul 2 va avea
următorul cuprins:
“Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către
organele de control fiscal si de alte persoane împuternicite din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, respectiv al Ministerului Administratiei
Publice, după caz.”
14. La articolul I, după punctul 16 se introduce punctul 17 cu
următorul cuprins:
“17. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
«Art. 29. - În termen
de 60 de zile de la data publicării legii de aprobare a prezentei ordonante în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finantelor Publice si
Ministerul Administratiei Publice vor elabora normele metodologice de aplicare
a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.»”“
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul
fiscal, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 64/1999, cu
modificările si completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 12 decembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 21
ianuarie 2003.
Nr. 49.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/2002 pentru
modificarea
Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 62/2002 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1997
privind controlul fiscal si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 20
ianuarie 2003.
Nr. 63.
DECIZII
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind
convocarea Camerei Deputatilor
În temeiul art. 63
alin. (1) si (3) din Constitutia României, Camera Deputatilor este convocată în
prima sesiune ordinară a anului 2003, în ziua de luni, 3 februarie 2003, ora
14,00.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 24 ianuarie
2003.
Nr. 1.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
privind
convocarea Senatului în sesiune ordinară
În temeiul art. 63
alin. (1) si (3) din Constitutia României, se convoacă Senatul în prima sesiune
ordinară a anului 2003, în ziua de 3 februarie 2003, ora 15,00.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 28
ianuarie 2003.
Nr. 1.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si
desfăsurarea activitătii de turism în România
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.17 din Legea
nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Articolul 33 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998
privind organizarea si desfăsurarea activitătii de turism în România, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 26 august 1998,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 755/2001, se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art. 33. - (1) Consiliile judetene pe a căror rază
administrativ-teritorială se află trasee turistice montane si/sau pârtii de
schi organizează servicii publice SALVAMONT care coordonează activitatea de
prevenire a accidentelor montane si de salvare în munti a persoanelor
accidentate.
(2) În localitătile pe teritoriul cărora există trasee turistice montane
si/sau pârtii de schi, consiliile locale pot organiza, în conditiile legii,
servicii publice locale SALVAMONT.
(3) Agentii economici sau autoritătile publice care au în administrare
plaje sau stranduri, direct ori prin concesionare, au obligatia să înfiinteze
posturi de salvare si posturi de prim ajutor medical.
(4) Finantarea activitătii desfăsurate de serviciile publice SALVAMONT
se asigură din bugetele locale ale judetelor, respectiv ale comunelor, oraselor
sau municipiilor, după caz.
(5) Prin hotărâri ale Guvernului, la propunerea Ministerului Turismului,
se aprobă normele privind prevenirea accidentelor montane si organizarea
activitătii de salvare în munti, precum si cele privind organizarea posturilor
de salvare si a posturilor de prim ajutor pe plaje si în stranduri.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan
Ministrul administratiei publice,
Bucuresti, 16
ianuarie 2003.
Nr. 5.