MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 473 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 2 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
285. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al
cărtii electronice de identitate
414. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002
privind regimul juridic al cărtii electronice de identitate
286. - Lege
privind modificarea si completarea Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului
415. - Decret
pentru promulgarea Legii privind modificarea si completarea Legii nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si
a Senatului
291. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 28/2003 privind
vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A.
420. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 28/2003 privind vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale
Române - S.A.
292. - Lege
privind organizarea si functionarea asezămintelor culturale
421. - Decret
pentru promulgarea Legii privind organizarea si functionarea asezămintelor
culturale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
728. - Hotărâre
privind înfiintarea Muzeului de Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar”
729. - Hotărâre privind autorizarea Ministerului Culturii si Cultelor si a Ministerului Finantelor Publice de a accepta două donatii cu sarcini în favoarea statului român
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
788. - Ordin al
ministrului finantelor publice privind aprobarea Procedurii de restituire
proportională ataxei de autorizare aferente perioadei de nefunctionare a
activitătilor de comercializare a mărfurilor în regim duty-free
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cărtii
electronice de identitate
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta Guvernului nr. 69 din 29 august 2002 privind regimul juridic
al cărtii electronice de identitate, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.1 din
Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 649 din 31 august
2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Începând cu data de 1
ianuarie 2004 se introduce cartea electronică de identitate.
(2) Cartea electronică de identitate
contine date în format tipărit si în formă electronică.”
2. Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - (1) Cartea electronică de
identitate contine, în format tipărit si în formă electronică, datele înscrise
înprezent pe cartea de identitate, precum si grupa sanguină.
(2) Cartea electronică de identitate
contine, în formă electronică, si datele înscrise în prezent în permisul de
conducere, cartea de alegător si date referitoare la asigurarea medicală,
asigurarea socială si semnătura electronică.
(3) Cartea electronică de identitate
poate contine si alte categorii de date, stabilite prin hotărâre a Guvernului.”
3. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - (1) Cărtile electronice
de identitate se eliberează de către serviciile publice comunitare de evidentă
a persoanelor din cadrul consiliilor locale.
(2) Coordonarea si controlul
metodologic al activitătii de eliberare a cărtilor electronice de identitate se
asigură în mod unitar de Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor.”
4. După articolul 3 se introduce
articolul 31 cu
următorul cuprins:
“Art. 31. -
Cărtile electronice de identitate se eliberează începând cu data de 1 ianuarie
2004.”
5. Articolul 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - (1) Autoritătile publice
centrale si locale, precum si serviciile descentralizate judetene au obligatia
să asigure echipamentele si programele informatice necesare în vederea
accesului nestingherit al cetătenilor la serviciile electronice ale
administratiei publice.
(2) Asigurarea cu echipamente si
programe informatice a autoritătilor si institutiilor publice se va realiza
esalonat astfel:
a) în municipiile resedintă de
judet, până la data de 31 iulie 2005;
b) în celelalte municipii si orase,
până la data de 31 decembrie 2006;
c) în comune, până la data de 31
decembrie 2007.”
6. După articolul 4 se introduce
articolul 41 cu
următorul cuprins:
“Art. 41. - (1)
Actualele cărti de identitate si buletine de identitate pot fi folosite în
continuare, până la înlocuirea lor cu cartea electronică de identitate, dar nu
mai târziu de data de 31 decembrie 2007.
(2) Până la data prevăzută, după
caz, la art. 4 alin. (2) serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor
vor emite în continuare cărti de identitate.”
7. Articolul 5 va avea următorul
cuprins:
“Art. 5. - În termen de 90 de zile
de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante
Guvernul va adopta, prin hotărâre, normele metodologice privind aplicarea
prevederilor prezentei ordonante, precum si forma si continutul cărtii
electronice de identitate.”
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 12 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 26
iunie 2003.
Nr. 285.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind
regimul juridic al cărtii electronice de identitate
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al
cărtii electronice de identitate si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
25 iunie 2003.
Nr. 414.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
modificarea si completarea Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea
nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Titlul capitolului IV va avea
următorul cuprins: “Autoritatea Electorală Permanentă si birourile electorale”
2. Articolul 23 va avea următorul
cuprins:
“Art. 23. - (1) În scopul asigurării
conditiilor logistice necesare aplicării întocmai a dispozitiilor legale
privitoare la exercitarea dreptului de vot, precum si a conditiilor
corespunzătoare pentru buna desfăsurare a operatiunilor electorale, se
înfiintează Autoritatea Electorală Permanentă.
Pentru
organizarea si desfăsurarea fiecărei campanii electorale si a fiecărui scrutin
se organizează Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscriptie
electorală si birouri electorale ale sectiilor de votare.
(2) Organismele electorale prevăzute
la alin. (1) sunt alcătuite numai din cetăteni cu drept de vot. Candidatii nu
pot fi presedinte sau vicepresedinti ai Autoritătii Electorale Permanente si
nici membri ai birourilor electorale.
(3) În îndeplinirea atributiilor ce
revin organismelor electorale, membrii acestora exercită o functie ce implică
autoritatea de stat. Exercitarea corectă si impartială a functiei de membru al
organismelor electorale este obligatorie.
Nerespectarea obligatiei atrage
răspunderea juridică.”
3. După articolul 23 se introduc
articolele 231-234 cu
următorul cuprins:
“Art. 231. - (1) Autoritatea
Electorală Permanentă este o institutie administrativă autonomă, cu
competentă generală, care asigură, la nivel national, aplicarea unitară, în
intervalul dintre două perioade electorale, a dispozitiilor legale privitoare
la organizarea si desfăsurarea alegerilor, urmăreste si sprijină dotarea cu
logistica necesară acestora, precum si realizarea operatiunilor specifice, în
intervalul dintre două perioade electorale.
(2) În întelesul prezentei legi, perioada
electorală este intervalul de timp care începe la data aducerii la
cunostintă publică a datei alegerilor si se încheie o dată cu comunicarea
oficială a rezultatului scrutinului. Perioada electorală cuprinde campania
electorală, desfăsurarea efectivă a votării, centralizarea voturilor,
stabilirea rezultatului votării, atribuirea mandatelor si publicarea
rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă
este condusă de un presedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin hotărâre
comună a Senatului si a Camerei Deputatilor dintre personalitătile cu pregătire
si experientă în domeniul juridic sau administrativ.
(4) Presedintele este ajutat de 2 vicepresedinti,
cu rang de subsecretar de stat, unul numit de Presedintele României, iar
celălalt de primul-ministru.
(5) Presedintele si vicepresedintii
nu pot fi membri ai unui partid politic.
(6) Mandatul presedintelui si
mandatele vicepresedintilor Autoritătii Electorale Permanente sunt de câte 8
ani si pot fi reînnoite.
(7) Presedintele si vicepresedintii
pot fi revocati din functie, pentru motive temeinice, de către autoritătile
care i-au numit.
(8) Cheltuielile curente si de
capital ale Autoritătii Electorale Permanente se asigură de la bugetul de stat.
Art. 232. - (1)
Autoritatea Electorală Permanentă are un aparat propriu de specialitate.
(2) Organizarea si functionarea
aparatului propriu al Autoritătii Electorale Permanente, numărul de posturi,
statutul personalului, atributiile acestuia si structura organizatorică se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin hotărâre
a Guvernului.
(3) Autoritatea Electorală
Permanentă poate avea filiale de lucru în fiecare dintre regiunile de
dezvoltare. Înfiintarea filialelor de lucru, numărul de posturi, atributiile si
raporturile acestora cu Autoritatea Electorală Permanentă se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
(4) Salarizarea personalului din
aparatul de specialitate al Autoritătii Electorale Permanente se stabileste
prin lege.
Art. 233. -
Autoritatea Electorală Permanentă prezintă Parlamentului, anual, un raport
asupra activitătii sale.
Art. 234. - (1)
Autoritatea Electorală Permanentă exercită următoarele atributii în intervalul
dintre două perioade electorale:
a) elaborează propuneri privitoare
la asigurarea logisticii necesare desfăsurării alegerilor si urmăreste modul de
îndeplinire a propunerilor;
b) urmăreste modul de identificare a
localurilor sectiilor de votare si a sediilor birourilor electorale;
c) urmăreste si asigură realizarea
din timp a dotărilor specifice sectiilor de votare: urne si cabine tipizate,
stampile, tusiere, recipiente pentru transportul buletinelor de vot si altele
asemenea;
d) urmăreste modul de asigurare a
fondurilor necesare realizării esalonate, din timp, a logisticii necesare;
e) elaborează sisteme de protectie a
sectiilor de votare, a buletinelor de vot si a celorlalte documente specifice
procesului electoral;
f) monitorizează si controlează
modul de întocmire, actualizare si păstrare a registrelor cuprinzând listele
electorale permanente, precum si modul de efectuare a comunicărilor prevăzute
de lege;
g) urmăreste întocmirea si
eliberarea cărtilor de alegător, în concordantă cu listele electorale;
h) urmăreste si controlează modul de
asigurare a concordantei dintre continutul listelor electorale permanente
păstrate la consiliile locale si exemplarul existent la judecătorii;
i) asigură, în limita competentelor
sale, aplicarea unitară a dispozitiilor legale referitoare la organizarea
alegerilor;
j) elaborează studii si propuneri
vizând îmbunătătirea sistemului electoral, pe care le dă publicitătii si le
prezintă autoritătilor publice, partidelor politice, precum si organizatiilor
neguvernamentale interesate;
k) publică, în maximum 3 luni de la
încheierea, după caz, a alegerilor parlamentare, prezidentiale sau locale, o
Carte Albă care va cuprinde o analiză a alegerilor, vizând participarea la
scrutin, modul de desfăsurare a alegerilor, abaterile constatate si rezultatul
alegerilor;
l) elaborează programe de informare
si instruire a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc si asupra
respectării deontologiei electorale si asigură popularizarea acestora;
m) elaborează programe specifice de
instruire pentru secretarii unitătilor administrativ-teritoriale, urmăreste si
organizează desfăsurarea acestor programe;
n) elaborează programe si stabileste
reguli unitare privind exercitarea votului de către persoanele nestiutoare de
carte sau cu handicap si asigură popularizarea acestora;
o) elaborează proiectul bugetului
propriu, care va fi aprobat prin legea bugetului de stat;
p) întocmeste lista cu personalul de
specialitate atestat de Institutul National de Statistică, care va participa la
centralizarea, prelucrarea datelor si constatarea rezultatelor alegerilor;
q) organizează si asigură baza
materială pentru sistemul informational la nivel national, în vederea
stabilirii rezultatelor alegerilor;
r) organizează licitatii în vederea
selectionării programelor de calculator ce vor fi utilizate de Biroul Electoral
Central pentru centralizarea rezultatelor votării;
s) elaborează si supune Guvernului
spre aprobare calendarul actiunilor din cuprinsul perioadei electorale;
s) elaborează si supune Guvernului
spre aprobare proiectele de hotărâri specifice bunei organizări si desfăsurări
a alegerilor;
t) elaborează propuneri de
îmbunătătire si perfectionare a sistemului electoral românesc, pe care le
supune Guvernului spre însusire si exercitare a dreptului de initiativă
legislativă;
t) prezintă Guvernului spre aprobare
bugetul perioadei electorale; bugetul va fi aprobat în termen de cel mult 5
zile de la aducerea la cunostintă publică a zilei alegerilor;
u) certifică spre neschimbare, cu 10
zile înainte de data alegerilor, programele de calculator selectionate în urma
licitatiei organizate potrivit prevederilor legale în vigoare si le pune la
dispozitie partidelor înscrise în competitia electorală, la cererea acestora.
(2) Autoritatea Electorală
Permanentă îndeplineste orice alte atributii prevăzute de lege.”
4. Alineatul (1) al articolului
24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) Biroul Electoral
Central este alcătuit din 7 judecători ai Curtii Supreme de Justitie,
presedintele Autoritătii Electorale Permanente si 15 reprezentanti ai
partidelor politice si aliantelor acestora, care participă la alegeri.”
5. După alineatul (1) al
articolului 24 se introduce alineatul (11) cu
următorul cuprins:
“(11) Aparatul de lucru al Autoritătii
Electorale Permanente va sprijini Biroul Electoral Central în realizarea
atributiilor ce îi revin si a activitătilor pe care le desfăsoară în perioada
electorală.”
6. La articolul 25 alineatul (1),
după litera f) se introduce litera f1) cu
următorul cuprins:
“f1) transmite Autoritătii Electorale
Permanente, după publicarea rezultatelor alegerilor în Monitorul Oficial al
României, Partea I, materialele necesare redactării Cărtii Albe a alegerilor;”
7. După alineatul (1) al
articolului 39 se introduc alineatele (11) si (12) cu
următorul cuprins:
“(11) Semnele electorale comunicate
Biroului Electoral Central trebuie să se deosebească clar de cele anterior
înregistrate, fiind interzisă utilizarea acelorasi simboluri grafice, oricare
ar fi figura geometrică în care sunt încadrate.
Partidele si aliantele politice pot
întrebuinta, ca semn electoral, semnul permanent cu care s-au înscris la
Tribunalul Bucuresti.
(12) Semnele electorale nu pot
reproduce sau combina simbolurile nationale ale statului român, ale altor
state, ale organismelor internationale ori ale cultelor religioase. Fac
exceptie partidele politice care sunt membre ale unor organizatii politice
internationale, acestea putând utiliza semnul organizatiei respective ca atare
sau într-o combinatie specifică.”
8. După alineatul (3) al
articolului 39 se introduce alineatul (31) cu
următorul cuprins:
“(31)
Contestatiile privind înregistrarea semnelor electorale se depun în termen de
24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) si se solutionează
de către Tribunalul Bucuresti în cel mult două zile de la primirea
contestatiilor. Hotărârea nu se comunică părtilor.
Prevederile art. 36 alin. (4)-(6) se aplică în mod
corespunzător. Hotărârea definitivă si irevocabilă se comunică de îndată
Biroului Electoral Central.”
9. Alineatul (5) al articolului
39 va avea următorul cuprins:
“(5) Biroul Electoral Central va
asigura aducerea la cunostintă publică a semnelor electorale a doua zi după
expirarea termenului prevăzut la alin. (1) sau, după caz, după rămânerea
definitivă si irevocabilă a hotărârii judecătoresti.”
10. După articolul 80 se
introduce articolul 801 cu
următorul cuprins:
“Art. 801. - (1)
Introducerea în uz si folosirea unui program de calculator cu vicii aparente
sau ascunse, care alterează înregistrarea rezultatelor obtinute în sectiile de
votare, totalizează cu erori sau duce la repartizarea mandatelor în afara
prevederilor legii, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsă se
sanctionează introducerea de date, informatii sau proceduri care duc la
alterarea sistemului informational national.
(3) Tentativa infractiunilor
prevăzute la alin. (1) si (2) se pedepseste.”
Art. II. -
Prevederile prezentei legi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2004.
Art. III. - Legea
nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificările
si completările ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse
prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 19 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 286.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind modificarea si completarea Legii nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind modificarea si completarea Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 iunie 2003.
Nr. 415.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 28/2003 privind vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii
Comerciale Române - S.A.
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 28 din 18 aprilie 2003 privind vânzarea unor
pachete de actiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A., publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 25 aprilie 2003.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 20 mai 2003, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 12 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 291.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
28/2003 privind vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale Române -
S.A.
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 28/2003 privind
vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale Române - S.A. si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 iunie 2003.
Nr. 420.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizarea si functionarea asezămintelor culturale
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează organizarea si
functionarea asezămintelor culturale.
Art. 2. - (1) Asezămintele culturale, în sensul
prezentei legi, sunt institutiile publice de cultură care desfăsoară activităti
si în domeniul educatiei permanente, organizate în afara sistemului national de
învătământ formal, în colaborare cu acesta, având drept scop păstrarea si
promovarea culturii traditionale.
(2) Asezămintele culturale sunt: căminul cultural,
casa de cultură, universitatea populară, scoala populară de arte si meserii,
centrul de cultură, formatia si ansamblul profesionist pentru promovarea
culturii traditionale, centrul zonal pentru educatia adultilor, centrul
judetean pentru conservarea si promovarea culturii traditionale, Centrul
National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale.
Art. 3. - Activitatea asezămintelor culturale se adresează tuturor cetătenilor, indiferent de rasă, nationalitate, vârstă, sex, etnie sau religie, în vederea dezvoltării libere si a adaptării lor la evolutiile majore din cadrul societătii si la normele generale de moralitate.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea asezămintelor culturale
Art. 4. - Asezămintele culturale functionează în
subordinea autoritătilor administratiei publice locale sau în subordinea
autoritătilor administratiei publice centrale, după caz.
Art. 5. - (1) Activitătile specifice asezămintelor
culturale se desfăsoară în temeiul prevederilor legale în vigoare, în
conformitate cu regulamentul-cadru si normele metodologice aprobate prin ordin
al ministrului culturii si cultelor.
(2) Acreditarea asezămintelor culturale pentru a
desfăsura activităti de formare profesională continuă se face conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a
adultilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 375/2002, republicată.
(3) Activitătile pentru păstrarea si promovarea
culturii traditionale, precum si cele privind formarea unor deprinderi si
abilităti se finalizează cu obtinerea unor certificate de absolvire emise sub
girul Ministerului Culturii si Cultelor, cu mentionarea în mod distinct a
denumirii programului si a institutiei organizatoare.
(4) Activitatea asezămintelor culturale este asigurată
de către personalul de specialitate al institutiei organizatoare, cu statut de
angajat permanent, de personal asociat sau, după caz, de experti din tară sau
din străinătate.
(5) Personalul de specialitate care desfăsoară
activităti de educatie permanentă în asezămintele culturale este încadrat si
salarizat conform legislatiei în vigoare, în functie de pregătirea profesională.
(6) Pentru personalul didactic din învătământul
preuniversitar si universitar, care desfăsoară activităti de educatie
permanentă în asezămintele culturale, nivelurile de salarizare se stabilesc
conform prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
cu modificările si completările ulterioare.
(7) Principalele activităti ale
asezămintelor culturale sunt cele din domeniul educatiei permanente, precum si
cele care au drept scop conservarea si punerea în valoare a traditiilor populare.
(8) Coordonarea si îndrumarea metodologică a activitătilor se fac de către Ministerul Culturii si Cultelor, prin intermediul unor comisii mixte, desemnate de serviciile descentralizate si formate din specialisti ai Centrului National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale, ai centrelor judetene pentru conservarea si promovarea culturii traditionale si ai directiilor judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national.
CAPITOLUL III
Căminul cultural
Art. 6. - (1) Căminul cultural este institutie
publică, având personalitate juridică, fără scop lucrativ, care functionează în
toate centrele de comună, sub autoritatea consiliului local.
(2) Căminul cultural poate avea filiale pe raza
unitătii administrativ-teritoriale respective.
(3) Căminul cultural poate purta numele uneia dintre
personalitătile istoriei si culturii nationale sau locale.
(4) Atribuirea denumirii se face conform legislatiei
în vigoare, la propunerea consiliului consultativ, cu avizul directiei judetene
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national.
Art. 7. - Căminul cultural are, în principal,
următoarele obiective:
a) organizarea si desfăsurarea de activităti
cultural-artistice si de educatie permanentă;
b) conservarea si transmiterea valorilor morale,
artistice si tehnice ale comunitătii locale, ale patrimoniului national si
universal;
c) organizarea sau sustinerea formatiilor artistice de
amatori, de concursuri si festivaluri folclorice, inclusiv a participării
formatiilor la manifestări culturale intercomunale si interjudetene;
d) organizarea sau sustinerea activitătii de
documentare, a expozitiilor temporare sau permanente, elaborarea de monografii
si lucrări de prezentare turistică;
e) difuzarea de filme artistice si documentare;
f) organizarea cercurilor stiintifice si tehnice, de
artă populară si de gospodărire tărănească;
g) organizarea si desfăsurarea cursurilor de educatie
civică si a celor de formare profesională continuă;
h) organizarea si desfăsurarea activitătilor de
interes comunitar.
Art. 8. - (1) Conducerea operativă a căminului
cultural este asigurată de un director numit prin concurs.
(2) Concursul este organizat de consiliul local
împreună cu directia judeteană pentru cultură, culte si patrimoniul cultural
national; din comisia de concurs face parte câte un reprezentant al consiliului
local, al directiei judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural
national si al centrului judetean pentru conservarea si promovarea culturii
traditionale.
(3) Pentru participarea la concurs, candidatii vor
trebui să primească, în mod obligatoriu, avizul directiei judetene pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national.
Art. 9. - (1) În cadrul căminului cultural se
organizează un consiliu consultativ format din 5-11 membri, care îsi desfăsoară
activitatea pe bază de voluntariat; din acest consiliu fac parte reprezentanti
de frunte ai comunei, din partea scolii, cultelor, primăriei, tinerilor,
pensionarilor, gospodarilor agricoli sau ai unor asociatii ce îsi desfăsoară
activitatea pe raza comunei, precum si responsabilii filialelor căminului
cultural.
(2) Consiliul consultativ se întruneste trimestrial
sau ori de câte ori este nevoie, se pronuntă asupra programului anual de
activităti si a prioritătilor de finantare, analizează trimestrial activitatea
desfăsurată si modul de finantare a activitătilor si, respectiv, face propuneri
privind schimbările necesare în structura institutiei, care se înaintează spre
aprobare consiliului local.
Art. 10. - (1) Directorul căminului cultural are
următoarele atributii:
a) asigură conducerea activitătii curente a
institutiei;
b) elaborează programele de activitate anuale si pe
etape;
c) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct
din activitătile de profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) hotărăste măsurile disciplinare sau de recompensare
a personalului din subordine, în concordantă cu legislatia în vigoare;
f) reprezintă institutia în raporturile cu persoanele
juridice si fizice din tară si din străinătate, precum si în fata organelor
jurisdictionale;
g) informează consiliul consultativ asupra realizării
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care îl conduce,
stabilind împreună cu acesta măsuri corespunzătoare pentru îmbunătătirea
activitătii.
(2) Directorul căminului cultural este salarizat potrivit legii.
CAPITOLUL IV
Casa de cultură
Art. 11. - (1) Casa de cultură este institutie
publică, având personalitate juridică, care poate functiona în orase si
municipii, precum si în sectoarele municipiului Bucuresti, sub autoritatea
consiliului local.
(2) Casa de cultură, ca institutie de interes public,
având personalitate juridică, poate functiona în orase si municipii si în
subordinea sindicatelor sau a altor organizatii.
(3) Casa de cultură poate avea filiale în teritoriul
unitătii administrativ-teritoriale respective.
(4) Casa de cultură poate purta numele unei
personalităti culturale sau istorice de importantă locală sau natională.
(5) Atribuirea denumirii se face conform legislatiei
în vigoare, la propunerea conducerii institutiei, cu avizul directiei judetene
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti.
Art. 12. - (1) Casa de cultură are, în principal,
următoarele obiective:
a) organizarea si desfăsurarea de activităti cultural-artistice
si de educatie permanentă;
b) conservarea si transmiterea valorilor morale,
artistice si tehnice ale comunitătii locale, ale patrimoniului national si
universal;
c) organizarea sau sustinerea formatiilor artistice de
amatori, de concursuri si festivaluri, inclusiv a participării formatiilor la
manifestări culturale interjudetene, nationale si internationale;
d) organizarea sau sustinerea activitătii de
documentare, a expozitiilor temporare, elaborarea de monografii si lucrări de
educatie civică si informare a publicului;
e) difuzarea de filme artistice si documentare;
f) organizarea cercurilor stiintifice si tehnice, de
artă populară si plastică;
g) organizarea si desfăsurarea cursurilor de formare
profesională continuă.
(2) Pentru exercitarea acestor atributii, casa de
cultură initiază si organizează proiecte sau programe culturale.
(3) Casa de cultură functionează în baza unui
regulament de organizare si functionare, avizat de directia judeteană pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti, si aprobat de autoritatea tutelară.
Art. 13. - (1) Conducerea casei de cultură este
asigurată de un director numit prin concurs organizat de consiliul local sau,
după caz, de autoritatea tutelară împreună cu directia judeteană pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti; din comisia de concurs vor face parte reprezentantii consiliului
local, ai autoritătii tutelare si reprezentantul directiei judetene.
(2) Pentru participarea la concurs, candidatii trebuie
să depună la dosar, în mod obligatoriu, avizul directiei judetene pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 14. - În cadrul casei de cultură se organizează
un consiliu consultativ format din 7-15 membri, care îsi desfăsoară activitatea
pe bază de voluntariat, din rândul personalitătilor culturale si stiintifice
reprezentantive, desemnati de directorul institutiei cu avizul autoritătii
tutelare.
Art. 15. - Directorul casei de cultură are următoarele
atributii:
a) asigură conducerea activitătii curente a
institutiei;
b) elaborează programele de activitate anuale si pe
etape;
c) conduce nemijlocit si concret un domeniu distinct
din activitătile de profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) hotărăste măsurile disciplinare sau de recompensare
a personalului din subordine, în concordantă cu legislatia în vigoare;
f) reprezintă si angajează institutia în raporturile
cu persoanele juridice si fizice din tară si din străinătate, precum si în fata
organelor jurisdictionale;
g) informează consiliul consultativ asupra realizării
obiectivelor stabilite si a prestatiei colectivului pe care îl conduce,
stabilind măsuri corespunzătoare pentru îmbunătătirea activitătii.
Art. 16. - Consiliul consultativ al casei de cultură
se întruneste trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, se pronuntă asupra
programului general de activităti si a prioritătilor de finantare, precum si
asupra modului de realizare a obiectivelor propuse si face propuneri privind
schimbările necesare în structura institutiei, care vor fi supuse aprobării
autoritătii tutelare.
CAPITOLUL V
Universitatea populară
Art. 17. - Universitatea populară este institutie
publică având personalitate juridică, organizată în municipii, orase si comune,
sub autoritatea consiliilor judetene sau locale, după caz, sau functionează ca
un compartiment distinct în cadrul casei de cultură sau al căminului cultural.
Art. 18. - Universitatea populară functionează în baza
unui regulament de organizare si functionare, avizat de directia judeteană
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, si aprobat de autoritatea tutelară.
Art. 19. - Universitatea populară are, în principal,
următoarele obiective:
a) dezvoltarea generală si armonioasă a personalitătii
umane;
b) transmiterea si asimilarea valorilor stiintifice,
cult uralesi artistice, nationale si universale;
c) educarea civică, morală si economică;
d) însusirea de cunostinte, deprinderi si abilităti
pentru formarea, perfectionarea si/sau reconversia profesională, în vederea
integrării active pe piata muncii;
e) însusirea de cunostinte, deprinderi si abilităti
artistico-culturale;
f) îmbogătirea nivelului de cunostinte în vederea
asigurării de sanse egale pentru integrarea în societate;
g) asimilarea standardelor sistemului informational în
cadrul activitătilor organizate;
h) dezvoltarea, în cooperare cu autoritătile publice,
cu reprezentanti ai societătii civile, ai sindicatelor si ai patronatelor, de
forme de pregătire pentru servicii diverse, în raport cu nevoile specifice ale
comunitătii;
i) cultivarea mestesugurilor, obiceiurilor si
traditiilor;
j) cooperarea cu institutii cultural-artistice din
tară si din străinătate.
Art. 20. - (1) Conducerea universitătii populare este
asigurată, în baza regulamentului propriu de organizare si functionare, de
către un director numit pe bază de concurs organizat de autoritatea
administratiei publice locale împreună cu directia judeteană pentru cultură,
culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti; din
comisia de concurs fac parte reprezentanti ai autoritătii administratiei
publice locale si ai directiei judetene pentru cultură, culte si patrimoniul
cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Pentru participarea la concurs, candidatii trebuie
să depună la dosar, în mod obligatoriu, avizul directieijudetene pentru
cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti.
(3) Universitătile populare care functionează ca departamente în cadrul caselor de cultură sunt conduse de către un referent de specialitate, iar cele care functionează în căminul cultural sunt coordonate de către directorul institutiei.
CAPITOLUL VI
Scoala populară de arte si meserii
Art. 21. - Scoala populară de arte si meserii este
institutie publică, având personalitate juridică, cu profil de învătământ
artistic si de însusire a mestesugurilor traditionale, organizată în fiecare
judet si în municipiul Bucuresti, aflată sub autoritatea consiliului judetean,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 22. - Scoala populară de arte si meserii
functionează conform normelor didactice elaborate de Ministerul Educatiei si
Cercetării*) si de Ministerul Culturii si Cultelor.
*) Conform
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, s-a
înfiintat Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului prin reorganizarea
Ministerului Educatiei si Cercetării si prin preluarea activitătii de tineret
de la fostul Minister al Tineretului si Sportului.
Art. 23. - Conducerea scolii populare de arte si
meserii este asigurată, în baza regulamentului de organizare si functionare, de
către un director numit prin concurs organizat de consiliul judetean, respectiv
de Consiliul General al Municipiului Bucuresti împreună cu directia judeteană
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 24. - Directorul scolii populare de arte si
meserii are următoarele atributii:
a) asigură conducerea curentă a institutiei;
b) elaborează programele de activitate;
c) desfăsoară nemijlocit una dintre activitătile de
profil;
d) este ordonator de credite;
e) stabileste măsuri disciplinare sau de recompensare,
în conformitate cu legislatia în vigoare;
f) reprezintă institutia în raporturile cu persoanele
juridice si fizice, precum si în fata organelor jurisdictionale;
g) prezintă anual un raport de activitate în fata
consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
Art. 25. - Personalul de specialitate al scolii populare de arte si meserii este salarizat conform Legii nr. 128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL VII
Centrul cultural
Art. 26. - Centrul cultural este institutie publică de cultură, cu personalitate juridică, de interes national sau local.
Art. 27. - Centrele culturale de interes national sunt
înfiintate prin hotărâre a Guvernului si sunt finantate din venituri proprii si
alocatii de la bugetul de stat.
Art. 28. - (1) Centrele culturale de interes judetean
sau local, municipale sau orăsenesti, se constituie si functionează sub
autoritatea consiliului judetean sau local, după caz.
(2) Activitatea centrelor culturale de interes
judetean sau local este finantată din veniturile proprii si alocatiile
consiliului judetean sau local, după caz.
Art. 29. - Centrele culturale au următoarele
atributii:
a) educarea stiintifică si artistică a publicului,
prin programe specifice;
b) sprijinirea tinerilor cercetători si artisti
valorosi în afirmarea lor;
c) elaborarea si editarea de studii, publicatii si
materiale documentare;
d) colaborarea cu Ministerul Educatiei si Cercetării,
cu fundatii, universităti române si străine, în vederea cunoasterii si
afirmării valorilor culturii si civilizatiei românesti;
e) îmbogătirea patrimoniului institutiei prin donatii,
achizitii, organizarea de tabere si expozitii de artă si alte
forme;
f) acreditarea formatiilor si ansamblurilor artistice
profesioniste.
Art. 30. - Centrele culturale îsi desfăsoară activitatea în baza regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de autoritatea tutelară, după caz.
CAPITOLUL VIII
Centrul National pentru Conservarea si Promovarea
Culturii Traditionale
Art. 31. - Centrul National de Conservare si
Valorificare a Traditiei si Creatiei Populare se reorganizează în Centrul
National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale si trece de sub
autoritatea si din finantarea Consiliului General al Municipiului Bucuresti în
subordinea Ministerului Culturii si Cultelor, ca institutie publică finantată
din venituri proprii si din alocatii de la bugetul de stat.
Art. 32. - Organizarea si functionarea Centrului
National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii si Cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 33. - Centrul National pentru Conservarea si
Promovarea Culturii Traditionale are următoarele atributii:
a) propune autorizarea institutiilor publice de
cultură prevăzute la art. 2;
b) efectuează studii si cercetări privind obiceiurile,
traditiile populare si mestesugurile traditionale si initiază programe pentru
conservarea si protejarea acestora;
c) promovează obiceiurile si traditiile populare;
d) propune zone de obiceiuri si traditii populare
protejate;
e) realizează programe de educatie permanentă în
parteneriat cu institutii de specialitate din tară si din străinătate;
f) asigură asistentă stiintifică si de specialitate,
în conditiile prezentei legi, institutiilor publice de cultură acreditate din
domeniul educatiei permanente;
g) editează si difuzează materiale de interes din
domeniul educatiei permanente pentru institutiile publice de cultură;
h) colaborează cu Centrul pentru Formare, Educatie
Permanentă si Management în Domeniul Culturii în scopul formării formatorilor
din sistemul educatiei permanente;
i) elaborează regulamentele-cadru de organizare si functionare a asezămintelor culturale.
CAPITOLUL IX
Centre judetene pentru conservarea si promovarea
culturii traditionale
Art. 34. - Centrele judetene de conservare si
valorificare a traditiei si creatiei populare si centrele judetene de cultură
se reorganizează în centre judetene pentru conservarea si promovarea culturii
traditionale, ca institutii publice de cultură, cu personalitate juridică, sub
autoritatea consiliilor judetene, finantate din venituri proprii si din
alocatii de la bugetul local.
Art. 35. - Regulamentele de organizare si functionare
a centrelor judetene pentru conservarea si promovarea culturii traditionale se
elaborează în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si se aprobă prin ordin al ministrului culturii
si cultelor în termen de 30 de zile de la data elaborării lor.
Art. 36. - Centrele judetene pentru
conservarea si promovarea culturii traditionale au următoarele atributii:
a) coordonează si îndrumă din punct de vedere
metodologic, în plan judetean, activitatea asezămintelor culturale;
b) sprijină activitatea asezămintelor culturale în
domeniul formării formatorilor si al perfectionării personalului de
specialitate;
c) editează si difuzează publicatii în domeniul
educatiei permanente pentru reteaua judeteană a asezămintelor culturale;
d) realizează programe de educatie permanentă în
parteneriat cu institutiile de specialitate din tară si din străinătate;
e) initiază si sprijină proiecte si programe de
promovare a obiceiurilor si traditiilor populare;
f) propune zone de obiceiuri si traditii populare
protejate din cadrul judetului;
g) efectuează studii si cercetări privind obiceiurile,
traditiile populare si mestesugăresti traditionale;
h) initiază si aplică programe pentru conservarea si
protejarea acestora.
CAPITOLUL X
Alte categorii de asezăminte culturale
Art. 37. - (1) Formatiile si ansamblurile
profesioniste pentru promovarea culturii traditionale sunt institutii publice
sau private de spectacol, cu personalitate juridică.
(2) Formatiile si ansamblurile profesioniste pentru
promovarea culturii traditionale îsi desfăsoară activitatea în baza
regulamentului de organizare si functionare, pe stagiuni.
(3) În alcătuirea repertoriilor, formatiile si
ansamblurile profesioniste, în scopul promovării culturii traditionale,
colaborează cu Centrul National pentru Conservarea si Promovarea Culturii
Traditionale, respectiv cu centrele judetene pentru conservarea si promovarea
culturii traditionale, după caz.
Art. 38. - (1) Centrul pentru Formare, Educatie
Permanentă si Management în Domeniul Culturii este
institutie
publică de cultură, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Culturii si Cultelor, finantată integral din venituri proprii, care
functionează în conformitate cu legislatia în vigoare.
(2) Activitatea Centrului pentru Formare, Educatie Permanentă si Management în Domeniul Culturii se desfăsoară în conformitate cu prevederile propriului regulament de organizare si functionare.
Art. 39. - Centrele zonale pentru educatia adultilor
se pot organiza în cadrul căminelor culturale, caselor de cultură sau
universitătilor populare, cu următoarele atributii:
a) derularea unei activităti de cercetare în zonă
pentru identificarea cerintelor de educatie si elaborarea unor strategii
coerente pe termen scurt, mediu si lung;
b) initierea si sustinerea unor programe de educatie
în vederea dezvoltării resurselor umane;
c) asistentă în formarea si perfectionarea profesională
pentru dobândirea de noi calificări, în conformitate cu legislatia în vigoare.
CAPITOLUL XI
Finantarea asezămintelor culturale
Art. 40. - Asezămintele culturale sunt finantate din
venituri proprii si din alocatii de la bugetul local sau, după
caz, de
la bugetul de stat.
Art. 41. - Finantarea activitătii de formare
profesională continuă si promovare socială a persoanei, desfăsurată de
institutiile publice de cultură, se face potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
375/2002, republicată.
Art. 42. - Pentru finantarea sistemului de educatie
permanentă prin institutiile publice de cultură se pot constitui la nivel
teritorial surse suplimentare de finantare din taxele si impozitele locale.
Art. 43. - Sursele suplimentare locale pentru
finantarea activitătilor de educatie permanentă pot fi utilizate pentru:
a) cheltuieli pentru organizarea unor manifestări
cultural-educative de interes local;
b) cheltuieli pentru activităti organizate în
colaborare cu alte institutii din tară si din străinătate.
CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 44. - Normele metodologice prevăzute la art. 5 se
vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 90 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 45. - Centrele judetene pentru conservarea si
promovarea culturii traditionale vor fi organizate, în fiecare judet, potrivit
prevederilor prezentei legi, în termen de 90 de zile de la publicarea normelor
metodologice prevăzute la art. 5 în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 46. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi orice dispozitii contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 292.
pentru
promulgarea Legii privind organizarea si functionarea asezămintelor culturale
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind organizarea si functionarea asezămintelor culturale si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
26 iunie 2003.
Nr. 421.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Muzeului de Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar”
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiintează Muzeul de
Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar”, institutie publică, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 2. - Muzeul de Artă “Vasile
Grigore - pictor si colectionar” are sediul în imobilul aflat în administrarea
Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, situat în
municipiul Bucuresti, str. Maria Rosetti nr. 29, sectorul 2, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 3. - (1) Muzeul de Artă “Vasile
Grigore – pictor si colectionar” este condus de un director general, numit prin
ordin al ministrului culturii si cultelor, potrivit legii.
(2) Numărul maxim de posturi pentru
Muzeul de Artă .Vasile Grigore - pictor si colectionar” este de 10.
(3) Regulamentul de organizare si
functionare, precum si organigrama Muzeului de Artă “Vasile Grigore – pictor si
colectionar” se aprobă prin ordin al ministrului culturii si cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 4. - Cheltuielile curente si de
capital ale Muzeului de Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar” se
finantează din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat.
Art. 5. - Cheltuielile privind
întretinerea imobilului prevăzut la art. 2 se suportă de către Muzeul de Artă
“Vasile Grigore - pictor si colectionar”, pe bază de contract de prestări de
servicii încheiat cu Regia Autonomă .Administratia Patrimoniului Protocolului
de Stat”.
Art. 6. - Se aprobă suplimentarea
bugetului Ministerului Culturii si Cultelor cu suma de 1,8 miliarde lei, din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2003, pentru
functionarea Muzeului de Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar”.
Art. 7. - Se autorizează Ministerul
Finantelor Publice să introducă în bugetul de stat pe anul 2003 modificările ce
decurg din aplicarea prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri se abrogă art. 1 alin. (2), art. 3 si 5 din Hotărârea
Guvernului nr. 659/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru organizarea, în
cadrul Muzeului National de Artă Contemporană, a Colectiei de artă “Vasile
Grigore – pictor si colectionar”, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 417 din 13 iunie 2003.
Art. 9. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, la capitolul II din anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 28/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Culturii si Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
35 din 19 ianuarie 2001, cu modificările si completările ulterioare, după nr.
crt. 81 se introduce nr. crt. 82 cu următorul cuprins:
“82. Muzeul de Artă Venituri proprii
si subventii “Vasile Grigore - acordate de la bugetul pictor si colectionar” de
stat”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
28 iunie 2003.
Nr. 728.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
autorizarea Ministerului Culturii si Cultelor si a Ministerului Finantelor
Publice de a accepta două donatii cu sarcini în favoarea statului român
În temeiul art. 107 din Constitutie,
al art. 1 si 2 din Decretul nr. 478/1954 privitor la donatiile făcute statului,
precum si al art. 813 si următoarele din Codul civil,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se autorizează
Ministerul Culturii si Cultelor să accepte oferta de donatie cu sarcini,
formulată de Vasile Grigore, în favoarea statului român, constând din bunuri
culturale mobile, respectiv lucrări de artă – creatia donatorului - si lucrări
si opere de artă achizitionate de acesta.
(2) Acceptarea ofertei se va face de
ministrul culturii si cultelor.
Art. 2. - Ministerul Culturii si
Cultelor are calitatea de administrator al bunurilor mobile donate si răspunde
pentru buna lor administrare, cu diligenta unui bun proprietar.
Art. 3. - (1) Bunurile culturale
mobile prevăzute la art. 1 alin. (1) vor deveni proprietate publică si vor fi
transmise, prin ordin al ministrului culturii si cultelor, în folosinta
gratuită a Muzeului de Artă “Vasile Grigore - pictor si colectionar”,
institutie publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului
Culturii si Cultelor, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Maria Rosetti nr.
29, sectorul 2, care le va expune, păstra, conserva si gestiona, potrivit
vointei donatorului, într-o colectie unitară, sub denumirea “Donatia Vasile
Grigore - pictor si colectionar”.
(2) Ordinul de transmitere în
folosintă gratuită va dispune inventarierea, preluarea, sarcinile impuse de
donator si conditiile de punere în valoare a colectiei “Donatia Vasile Grigore
- pictor si colectionar”.
Art. 4. - (1) Evaluarea bunurilor se
va face de o comisie de evaluare constituită, cu acordul donatorului, din
specialisti ai Ministerului Culturii si Cultelor.
(2) Valoarea estimativă a donatiei va fi cuprinsă
într-un înscris care se va întocmi după autentificarea contractului de donatie
si va fi semnat de donator si donatar.
Art. 5. - (1) Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice să accepte oferta de donatie cu sarcini, formulată de Vasile Grigore,
în favoarea statului român, constând din imobilul situat în municipiul
Bucuresti, Calea Grivitei nr. 186, bl. N, et. 3, ap. 13, sectorul 1.
(2) Acceptarea donatiei se va face de ministrul
finantelor publice.
Art. 6. - (1) Bunul imobil prevăzut la art. 5 alin.
(1) va trece în administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat”.
(2) Predarea-preluarea imobilului se va face pe bază de protocol încheiat între Ministerul Finantelor Publice si Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, în termen de 30 de zile de la autentificarea contractului de donatie, la valoarea de impozitare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
28 iunie 2003.
Nr. 729.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
aprobarea Procedurii de restituire proportională a taxei de autorizare aferente
perioadei de
nefunctionare
a activitătilor de comercializare a mărfurilor în regim duty-free
În baza art. 8 alin. (7) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al
mărfurilor comercializate în regim duty-free, aprobată si modificată prin Legea
nr. 132/2003,
în temeiul art. 10 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificările ulterioare,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de
restituire proportională a taxei de autorizare aferente perioadei de
nefunctionare a activitătilor de comercializare a mărfurilor în regim
duty-free, indiferent de locul de amplasare a magazinelor, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală de
politici si legislatie privind veniturile bugetului general consolidat si
organele fiscale teritoriale competente din subordinea Ministerului Finantelor
Publice vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 788.
ANEXĂ
PROCEDURA
de restituire proportională a taxei de autorizare
aferente perioadei de nefunctionare a activitătilor de comercializare a
mărfurilor în regim duty-free
1. În cazul autorizatiilor emise
înainte de intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free,
pentru desfăsurarea activitătilor de comercializare a mărfurilor în regim
duty-free, indiferent de locul de amplasare a magazinelor, se va proceda la
restituirea proportională a taxei de autorizare aferente perioadei de
nefunctionare a acestora.
2. Perioada de nefunctionare
reprezintă pentru magazinele duty-free din aeroporturile internationale
perioada de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 104/2002, respectiv 11 septembrie 2002,
si până la data la care expiră de drept anul de functionare pentru care s-a
făcut plata taxei de autorizare anuală.
Pentru magazinele duty-free situate
în punctele de trecere a frontierei de stat terestre si navale, după locurile
stabilite pentru efectuarea controlului vamal, duty-free diplomatice si de
comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor, perioada
de nefunctionare reprezintă perioada de la data de 10 noiembrie 2002 si până la
data la care expiră de drept anul de functionare pentru care s-a făcut plata
taxei de autorizare anuală.
3. Suma de restituit la care are
dreptul persoana juridică solicitantă rezultă din următorul calcul: se împarte
10.000 dolari S.U.A. la 365 de zile, iar rezultatul se înmulteste cu numărul
zilelor de nefunctionare. Suma în dolari S.U.A. rezultată se transformă în lei,
potrivit procedurii de la pct. 4.
4. Suma în lei care se solicită a fi
restituită pentru perioada de nefunctionare a magazinelor în regim duty-free se
determină de către persoana juridică solicitantă, prin transformarea sumei în
dolari S.U.A., la cursul de schimb stabilit si comunicat de Banca Natională a
României în fiecare zi de joi, si se înscrie în cererea (model prezentat în
anexa nr. 1) adresată Directiei generale de politici si legislatie privind
veniturile bugetului general consolidat din Ministerul Finantelor Publice în
vederea stabilirii sumei de restituit.
Directia generală de politici si
legislatie privind veniturile bugetului general consolidat analizează modul de
calcul al sumei ce se solicită a fi restituită si întocmeste în două exemplare
originale avizul (model prezentat în anexa nr. 2), în care înscrie suma
stabilită pentru a fi restituită, îsi retine un exemplar al acestui document,
iar celălalt exemplar se eliberează persoanei juridice solicitante.
5. Persoana juridică solicitantă
depune la organul fiscal teritorial competent o cerere de restituire a sumei
cuprinse în avizul eliberat de Directia generală de politici si legislatie
privind veniturile bugetului general consolidat din Ministerul Finantelor
Publice, însotită de următoarele documente:
- o copie a autorizatiei de
functionare emise de Ministerul Finantelor Publice, pentru care s-a efectuat
plata taxei;
- o copie a ordinului de plată si a
extrasului de cont, care atestă efectuarea plătii taxei;
- originalul avizului eliberat de
Directia generală de politici si legislatie privind veniturile bugetului
general consolidat din Ministerul Finantelor Publice, prin care s-a stabilit
suma de restituit de către această directie.
6. Restituirea diferentelor de taxă
de autorizare pentru functionarea în regim duty-free se efectuează de către
organele fiscale competente, în conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată si
modificată prin Legea nr. 79/2003, cu modificările ulterioare, si cu procedura
de restituire prevăzută în Normele metodologice referitoare la aplicarea
prevederilor din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.785/2002.
În situatia în care persoana
juridică în cauză are obligatii restante la bugetul de stat, organele fiscale
competente vor proceda la compensarea acestor obligatii, după care vor restitui
efectiv numai diferenta de sumă rămasă după compensare.
7. Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta procedură.
ANEXA Nr.
1
la
procedură
- Model -
Denumirea persoanei juridice solicitante ............. Codul fiscal
.......................................................... Sediul .................................................................... Nr. înregistrare ........../............. |
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Directia generală de politici si legislatie privind veniturile bugetului general consolidat Nr. înregistrare ....../.......... |
În conformitate cu prevederile art.
8 alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 104/2002
privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free, aprobată
si modificată prin Legea nr. 132/2003, solicităm avizul pentru restituirea
proportională a taxei de autorizare, în sumă de …. lei*), calculată pentru ..
zile, la un curs de lei/dolar S.U.A.,
aferentă perioadei de nefunctionare a
magazinului pentru care a fost emisă de către Ministerul Finantelor Publice
autorizatia de functionare în regim duty-free nr. ….. din data ……
Semnătura si stampila ……………………………… |
Data ……………………………… |
la
procedură
- Model -
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
Directia
generală de politici si legislatie
privind
veniturile bugetului general consolidat
AVIZ Nr.
……………./……………
Ca urmare a cererii înregistrate la
Ministerul Finantelor Publice - Directia generală de politici si legislatie
privind veniturile bugetului general consolidat cu nr. ../..., adresată de
către ….. pentru restituirea proportională a taxei de autorizare aferente
perioadei de nefunctionare a magazinului duty-free ….., avizăm restituirea
sumei de ... lei*), care se va efectua în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
aprobată si modificată prin Legea nr. 79/2003, cu modificările ulterioare, si
cu procedura de restituire prevăzută în Normele metodologice referitoare la
aplicarea prevederilor din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.785/2002.
Director general,
…………………………
*) Suma se
trece atât în cifre, cât si în litere.