MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 476 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 3 iulie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 143
din 10 aprilie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică
si regimul juridic al acesteia
Decizia nr. 199
din 13 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990
si ale art. 28 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor
de constructii, republicată, cu modificările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
M.80. - Ordin al
ministrului apărării nationale privind punerea în aplicare în Ministerul
Apărării Nationale a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociatii si fundatii, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului
nr. 37/2003
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
20. - Circulară
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României
valabil în luna iulie 2003
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 aprilie 2003
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si
regimul juridic al acesteia, exceptie ridicată de Vasilichia Nadu, Denisa Radu
Copăceni si IlinaMinola-Magdalena Mirea în Dosarul nr. 988/2001 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde, pentru autorii exceptiei, avocat Sorin
Munteanu, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Avocatul autorilor exceptiei consideră că dispozitiile art. 11 din Legea
nr. 213/1998 sunt constitutionale, arătând că este de acord cu punctele de
vedere comunicate de Guvern si Avocatul Poporului. În consecintă, se solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondată, întrucât textul de lege
criticat nu restrânge dreptul reclamantului de a se adresa instantei cu actiune
în revendicare, ci prevede regimul proprietătii statului asupra bunurilor ce
fac obiectul domeniului public. Or, potrivit dispozitiilor legale criticate,
aceste bunuri sunt supuse principiului inalienabilitătii, asa cum este statuat
în art. 135 alin. (5) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 15 octombrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
988/2001, Curtea Supremă de Justitie – Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
213/1998, exceptie ridicată de Vasilichia Nadu, Denisa Radu Copăceni si
Ilina-Minola-Magdalena Mirea.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
sustin că Legea nr. 213/1998 este neconstitutională deoarece, potrivit art. 11,
bunurile cuprinse în cadrul listei-anexe la lege sunt scoase în afara
circuitului civil, iar, pe cale de consecintă, aceste bunuri nu pot face
obiectul unei actiuni în revendicare intentate de către o persoană abuziv
deposedată. Pe baza acestui text, instantele au considerat, sustin autorii
exceptiei, “că este nefondată o actiune în revendicare a unui teren aflat în
domeniul public al statului, date fiind dispozitiile mai sus mentionatei legi
care au ca efect faptul că fac inoperabile prevederile art. 480 si următoarele
din Codul civil”.
Se apreciază că, în acest fel, se ajunge la “o restrângere a drepturilor
si libertătilor pe care Constitutia le garantează, restrângere nejustificată de
vreuna din situatiile prevăzute la art. 49 din Constitutie”. Totodată, sunt
încălcate astfelpactele si tratatele la care România este parte. În cuprinsul
memoriului prin care a fost formulată exceptia sunt invocate si dispozitiile
art. 135 alin. (1) si (6), precum si cele ale art. 16 alin. (2), ale art. 20,
21, 41 si 49 din Constitutie.
În final, autorii exceptiei critică interpretarea instantelor
judecătoresti, conform căreia legea sinstituie
imposibilitatea revendicării unui bun aflat în domeniul public al
statului”, sustinând că aceasta ar contraveni pactelor si tratatelor la care
România este parte.
Curtea Supremă de Justitie - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Potrivit prevederilor art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct
de vedere se sustine că autorii exceptiei fac o confuzie, întrucât prin
reglementarea criticată “nu este restrâns dreptul reclamantului la intentarea
unei actiuni în revendicare, ci se statuează asupra regimului proprietătii
statului asupra bunurilor ce fac obiectul domeniului public”. În măsura în care
bunurile respective sunt trecute sau se află deja în domeniul public al
statului, acestea sunt supuse principiului inalienabilitătii, asa cum este
statuat în art. 135 alin. (5) din Constitutie. Astfel, Guvernul consideră
neîntemeiată referirea autorilor exceptiei la art. 41 si art. 135 alin. (6) din
Constitutie.
În ceea ce priveste dreptul la actiune în revendicare al unei persoane
care consideră că a fost prejudiciată, se sustine că “acesta poate fi exercitat
si este recunoscut prin însăsi legea ale cărei dispozitii sunt contestate, în
cuprinsul art. 6 alin. (2), care prevede că «Bunurile preluate de stat fără un
titlu valabil, inclusiv cele obtinute prin vicierea consimtământului, pot fi
revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, dacă nu fac
obiectul unor legi speciale de reparatie»”. De aceea, apreciază Guvernul,
dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213/1998 nu încalcă prevederile art. 135
alin. (1) si (6) si nici pe cele ale art. 16 alin. (2) din Constitutie.
Referitor la sustinerea conform căreia nu este respectat art. 20 din
Constitutie, se arată că însăsi Legea nr. 213/1998, prin art. 6, recunoaste
valabilitatea dispozitiilor tratatelor internationale privind drepturile omului
în dreptul intern.
În ceea ce priveste nerespectarea dispozitiilor art. 49 din Constitutie
privind restrângerea exercitiului unor drepturi, în punctul de vedere al
Guvernului se sustine că, întrucât “nu se poate constata o încălcare a
dreptului de proprietate în sensul art. 41 din Constitutie, violarea art. 49 nu
poate fi invocată”, deoarece “acesta are drept obiect drepturile si libertătile
fundamentale asa cum sunt acestea precizate si reglementate în capitolul II
titlul al II-lea din Constitutie”.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 11 din Legea nr.
213/1998 sunt constitutionale. Acest punct de vedere se bazează pe sustinerea
că “legea nu îngrădeste posibilitatea persoanei abuziv deposedate de a
revendica bunuri pe calea unei actiuni în justitie, instanta de judecată având
posibilitatea verificării valabilitătii titlului statului asupra bunului
revendicat”. Se face referire, de asemenea, la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, respectiv la Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998 si la
Decizia nr. 264 din 19 aprilie 2001. De altfel, Avocatul Poporului consideră
că, “prin formularea exceptiei, autorii au solicitat Curtii Constitutionale să
se pronunte asupra modului de interpretare si aplicare a legii”, ceea ce, conform
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu poate face obiect al
controlului de constitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul întocmit de udecătorul-raportor, concluziile
autorilor exceptiei si ale procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele: Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei, astfel cum a fost formulat, îl constituie
dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificările
ulterioare.
Desi exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată cu privire la
Legea nr. 213/1998, în întregul ei, din motivarea exceptiei, precum si din
precizările autorilor exceptiei formulate în memoriul depus la instantă, Curtea
constată că este criticat, în realitate, doar art. 11 din lege, text care are
următorul cuprins: “(1) Bunurile din domeniul public sunt inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile, după cum urmează:
a) nu pot fi înstrăinate; ele pot fi date numai în administrare,
concesionate sau închiriate, în conditiile legii;
b) nu pot fi supuse executării silite si asupra lor nu se pot constitui
garantii reale;
c) nu pot fi dobândite de către alte persoane prin uzucapiune sau prin
efectul posesiei de bună-credintă asupra bunurilor mobile.
(2) Actele juridice încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1)
privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public sunt lovite de nulitate
absolută.”
Autorii exceptiei sustin că aceste prevederi legale contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (6) privind ocrotirea
proprietătii si, respectiv, inviolabilitatea proprietătii private, ale art. 16
alin. (2) privind egalitatea în drepturi, ale art. 20 care reglementează
tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 privind accesul
liber la justitie, ale art. 41 privind protectia proprietătii private si celor
ale art. 49 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
este neîntemeiată.
Prevederile legale criticate stabilesc regimul proprietătii publice,
dezvoltând si precizând continutul dispozitiei art. 135 alin. (5) din
Constitutie, potrivit căreia “Bunurile proprietate publică sunt
inalienabile”. În temeiul acestui principiu constitutional, dezvoltat prin
dispozitiile art. 11 din Legea nr. 213/1998, bunurile care fac obiect al
proprietătii publice sunt scoase din circuitul civil general. Or, este evident
că inalienabilitatea bunurilor care constituie obiect al dreptului de
proprietate publică impune nu numai solutia interdictiei înstrăinării lor, ci,
ca o consecintă, si imposibilitatea dobândirii acestora de către terti prin
oricare alt mod de dobândire reglementat de lege.
În consecintă, din analiza comparativă a dispozitiilor legale criticate
si a prevederilor constitutionale invocate în sustinerea exceptiei nu rezultă
că art. 11 din Legea nr. 213/1998 ar încălca dispozitiile constitutionale ale
art. 41 si ale art. 135 alin. (1) si (6).
În legătură cu invocarea, în sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, a art. 20 din Constitutie, Curtea constată că autorii
exceptiei nu au indicat nici un tratat international privind drepturile omului
care să fi fost încălcat de prevederile criticate. Exceptia este, sub acest
aspect, nemotivată, nefiind deci respectate dispozitiile art. 12 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, republicată.
Din examinarea dispozitiilor legale criticate, Curtea retine că nu este
restrâns dreptul reclamantilor la intentarea unei actiuni în revendicare, ci,
astfel cum s-a mai arătat, se statuează asupra regimului proprietătii statului
privind bunurile ce fac obiectul domeniului public, o dată ce acestea au fost
astfel declarate si încadrate. În aceste conditii nu este încălcat nici accesul
la justitie al celor interesati, principiu prevăzut de art. 21 din Constitutie,
si nici principiul constitutional al egalitătii în drepturi.
De altfel, Curtea observă că, în cauză, ceea ce se judecă la instantă
este actiunea în revendicare a unui teren. Or, sub acest aspect, Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, a stabilit, la art. 5 alin. (1), că “Apartin
domeniului public terenurile pe care sunt amplasate constructii de interes
public, piete, căi de comunicatii […]”, iar la alin. (2) al aceluiasi
articol s-a prevăzut că “Terenurile care fac parte din domeniul public sunt
inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Ele nu pot fi introduse în circuitul
civil decât dacă, potrivit legii, sunt dezafectate din domeniul public”.
Pe de altă parte, este de mentionat că Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în od abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 prevede, la art. 8 alin. (1), că “Nu
intră sub incidenta prezentei legi terenurile al căror regim juridic este
reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si prin Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997”.
Curtea nu poate retine nici încălcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, în conditiile în care autorilor exceptiei nu li s-a restrâns, prin
prevederile legale criticate, exercitiul vreunuia dintre drepturile sau
libertătile înscrise în Constitutie.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
exceptie ridicată de Vasilichia Nadu, Denisa Radu Copăceni si
Ilina-Minola-Magdalena Mirea în Dosarul nr. 988/2001 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 aprilie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 13 mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990 si ale art. 28 din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată, cu
modificările ulterioare
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului dministrativ nr. 29/1990
si ale art. 28 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor
de constructii, republicată, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Bon & Ami Impex” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul
nr. 2.341/CA/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
muncă si litigii de muncă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. Cu privire la art. 5
alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, arată că, în
jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a statuat în mod constant că instituirea
unei proceduri administrativ-jurisdictionale prealabile sesizării instantei de
judecată nu constituie o încălcare a art. 21 din Legea fundamentală, care
consacră accesul liber la justitie. De asemenea, pune concluzii de respingere a
exceptiei ridicate si în privinta art. 28 din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de constructii, deoarece aceste prevederi
legale nu au legătură cu art. 43 si 134 din Constitutie, invocate de autorul
exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 22 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
2.341/CA/2002, Tribunalul Bucuresti – Sectia a VIII-a conflicte de muncă si
litigii de muncă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 si ale art. 28 din Legea
nr. 50/1991, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Bon & Ami
Impex” - S.R.L. din Bucuresti într-un litigiu cu primarul municipiului
Bucuresti si primarul sectorului 2 Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 îngrădesc
exercitiul dreptului de acces liber la justitie, consacrat de art. 21 din
Constitutie, deoarece conditionează posibilitatea sesizării instantei
judecătoresti, pentru anularea unui act administrativ ori pentru obligarea
organului administrativ la eliberarea unui act, de depunerea, în prealabil, a
unei reclamatii la autoritatea administrativă respectivă. De asemenea,
consideră ca fiind neconstitutionale si dispozitiile art. 28 din Legea nr.
50/1991, astfel cum au fost modificate prin pct. 28 din Legea nr. 453/2001,
întrucât acestea prevăd dreptul “autoritătilor administratiei publice locale să
desfiinteze constructiile amplasate pe domeniul public sau privat al statului,
al judetelor, oraselor sau comunelor fără sesizarea instantei judecătoresti,
permitând astfel nasterea unor abuzuri si a unor decizii arbitrare ale
autoritătilor administratiei publice”. Apreciază că aceste reglementări sunt
contrare prevederilor art. 43 alin. (1) si ale art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de
muncă consideră
că nu poate fi analizată constitutionalitatea art. 5 din Legea nr. 29/1990,
întrucât acest text de lege a intrat în vigoare anterior adoptării
Constitutiei. De altfel, sinstituirea unei proceduri prealabile învestirii
instantei nu echivalează cu îngrădirea accesului la justitie, ci doar conditionează
acest acces de sesizarea organului administrativ emitent cu o cerere privind
desfiintarea propriului act”. În ceea ce priveste dispozitiile art. 28 din
Legea nr. 50/1991, instanta apreciază că “desfiintarea pe cale administrativă a
constructiilor edificate fără autorizatie pe domeniul public sau privat al
unitătilor administrativ-teritoriale nu poate constitui în nici o situatie un
abuz al autoritătii, ci un mijloc de asigurare a respectării legii de către
cetăteni”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că textul art. 5 din Legea nr. 29/1990 nu contravine accesului
liber la justitie, întrucât “instituirea unei proceduri administrative
prealabile sesizării instantei judecătoresti este în interesul persoanei
vătămate printr-un act administrativ, si anume acela de a obtine mai rapid din
partea autoritătii emitente a actului o recunoastere a dreptului sau a
interesului legitim pretins”, fără a împiedica persoana nemultumită de modul
de rezolvare a reclamatiei administrative
să se adreseze instantei judecătoresti. Prevederile art. 28 din Legea nr.
50/1991, respectiv sanctiunea desfiintării constructiilor efectuate cu
încălcarea dispozitiilor legale, nu contravin Constitutiei, iar deciziile
organelor administratiei publice pot fi atacate la instanta de contencios
administrativ. Astfel, exceptia ridicată este neîntemeiată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie următoarele dispozitii legale:
- Art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie
1990, potrivit căruia:
“Înainte de a cere tribunalului anularea actului sau obligarea la
eliberarea lui, cel care se consideră vătămat se va adresa pentru apărarea
dreptului său, în termen de 30 de zile de la data când i s-a comunicat actul
administrativ sau la expirarea termenului prevăzut la art. 1 alin. 2, autoritătii
emitente, care este obligată să rezolve reclamatia în termen de 30 de zile de
la aceasta.”;
- Art. 28 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de constructii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997 si modificată prin Legea nr. 453/2001, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001, care
prevede că: “(1) Prin derogare de la prevederile art. 27, constructiile
executate fără autorizatie de construire pe terenuri apartinând domeniului
public sau privat al statului, al judetelor, oraselor sau comunelor, vor putea
fi desfiintate pe cale administrativă de către autoritatea administratiei
publice locale competentă, fără sesizarea instantelor judecătoresti si pe
cheltuiala contravenientului.
(2) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale,
orăsenesti, municipale ori judetene, după caz, pot contracta efectuarea acestor
servicii cu societăti comerciale, în conditiile legii.”
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
contravin următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 43 alin. (1): “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare
economică si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de
trai decent.”;
- Art. 134 alin. (2) lit. a): “Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”.
Examinând textele de lege criticate, cu raportare la prevederile
constitutionale invocate, Curtea Constitutională retine următoarele:
Cu toate că Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 este
anterioară Constitutiei din 1991, art. 5 din această lege a rămas în vigoare,
în sensul dispozitiilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, întrucât prevederile
sale nu contravin actualei Legi fundamentale.
În jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a statuat în mod constant că
instituirea prin lege a unei proceduri administrative ori
administrativ-jurisdictionale prealabile sesizării instantelor judecătoresti nu
este de natură să îngrădească exercitiul dreptului de acces liber la justitie,
prevăzut de art. 21 din Constitutie, ci, dimpotrivă, constituie o măsură de
protectie care nu poate avea ca efect, în nici un mod, limitarea accesului la
justitie. De altfel, este de competenta exclusivă a legiuitorului de a institui
asemenea proceduri destinate, în general, să asigure solutionarea mai rapidă a
unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecătoresti de
cauzele ce pot fi rezolvate pe această cale si evitarea cheltuielilor de
judecată (a se vedea Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, si Decizia nr. 134 din 20 octombrie 1998, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 9 februarie 1999).
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările ulterioare, aceasta prevede
obligativitatea obtinerii, de la organul administratiei publice locale
competent, a unei autorizatii corespunzătoare pentru executarea lucrărilor de
constructie, iar executarea unor lucrări fără autorizatie este considerată
contraventie si sanctionată ca atare. Pe lângă sanctiunea amenzii, legea
prevede si sanctiunea desfiintării constructiilor edificate fără autorizatie.
Conform regulii generale înscrise în art. 27 din lege, în cazul în care
contravenientul nu se conformează dispozitiei privind desfiintarea constructiei
realizate, autoritatea administratiei publice locale se adresează instantei
judecătoresti competente, pentru a-l obliga pe contravenient să desfiinteze
constructia.
Art. 28 derogă de la această regulă generală, prevăzând că, în situatia
neexecutării benevole de către contravenient a obligatiei de desfiintare a
constructiei edificate pe domeniul public sau privat al statului, al judetelor,
oraselor sau comunelor, constructia respectivă va putea fi desfiintată pe cale
administrativă de către autoritatea administratiei publice locale competentă,
fără a mai sesiza instanta judecătorească, pe cheltuiala contravenientului.
Curtea observă că aceste reglementări legale nu au nici o legătură cu
prevederile art. 43 sau 134 din Constitutie, a căror încălcare a fost sustinută
de către autorul exceptiei.
Aplicarea si executarea unei sanctiuni contraventionale, inclusiv cea de
confiscare a unor bunuri ori de desfiintare a unor lucrări de constructie,
chiar dacă au ca efect diminuarea patrimoniului contravenientului, nu pot fi
considerate ca fiind contrare principiilor înscrise în art. 41 din Constitutie,
privitoare la ocrotirea proprietătii private.
De asemenea, nici aplicarea si executarea sanctiunilor contraventionale
de către autoritatea administratiei publice locale în cadrul căreia activează
agentul constatator nu contravin prevederilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei.
Pentru prevenirea ori eliminarea unor eventuale abuzuri, contravenientul
are acces neîngrădit la justitie pentru a contesta realitatea constatărilor referitoare
la săvârsirea contraventiei, sanctiunea aplicată, precum si dispozitia
autoritătii administratiei publice locale privind desfiintarea constructiilor
edificate.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si ale art. 28 din Legea
nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
republicată, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Bon & Ami Impex” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr.
2.341/CA/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si
litigii de muncă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APĂRĂRII
NATIONALE
privind
punerea în aplicare în Ministerul Apărării Nationale a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003
Pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. d), art. 17 alin.
(2) lit. d), art. 401,
art. 51 alin. (1) si ale art. 52 alin. (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificată si completată prin
Ordonanta Guvernului nr. 37/2003,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 14/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Apărării Nationale, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 389/2001,
ministrul apărării nationale emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă ca Directia relatii cu Parlamentul si armonizare
legislativă să tină evidenta asociatiilor, fundatiilor si federatiilor care îsi
desfăsoară activitatea în sfera de competentă a Ministerului Apărării
Nationale, să acorde avizul pentru înscrierea acestora în Registrul
asociatiilor si fundatiilor si să intermedieze colaborarea Ministerului Apărării
Nationale cu organizatiile neguvernamentale pentru realizarea unor activităti
sau programe comune.
(2) Evidenta privind constituirea, modificarea si încetarea
asociatiilor, fundatiilor si federatiilor se realizează pe baza documentatiei
transmise de Ministerul Justitiei.
Art. 2. - (1) În vederea acordării avizului pentru recunoasterea
statutului de utilitate publică, Directia relatii cu Parlamentul si armonizare
legislativă analizează documentatia prezentată de asociatii, fundatii sau
federatii si urmăreste respectarea cumulativă a conditiilor prevăzute de lege
si a criteriilor specifice prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
(2) În cazul în care constată îndeplinirea conditiilor si criteriilor
prevăzute la alin. (1), în termen de 60 de zile de la primirea cererii,
Directia relatii cu Parlamentul si armonizare legislativă înaintează
ministrului apărării nationale propunerea pentru recunoasterea statutului de
utilitate publică. Aceasta este transmisă, potrivit legii, Guvernului României.
(3) În cazul în care se constată neîndeplinirea conditiilor legale,
Directia relatii cu Parlamentul si armonizare legislativă transmite persoanelor
juridice solicitante un răspuns motivat, în termen de 30 de zile de la data
luării deciziei.
Art. 3. - Directia relatii cu Parlamentul si armonizare legislativă
propune ministrului apărării nationale
transmiterea la Guvern a solicitării privind retragerea actului de
recunoastere a statutului de utilitate publică, dacă asociatia, fundatia sau
federatia nu mai îndeplineste una sau mai multe dintre conditiile care au stat
la baza recunoasterii utilitătii publice.
Ministrul apărării nationale,
Bucuresti, 20 iunie
2003.
Nr. M.80.
CRITERII SPECIFICE
de acordare a
statutului de utilitate publică asociatiilor, fundatiilor si federatiilor care
desfăsoară activităti din sfera de competentă a Ministerului Apărării Nationale
În conformitate cu prevederile art. 38 si 401 din Ordonanta
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, o asociatie, fundatie sau
federatie poate fi recunoscută ca fiind de utilitate publică dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
1. Art. 38 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000:
a) activitatea acesteia se desfăsoară în interes general sau comunitar,
după caz, si functionează cel putin 3 ani, anterior datei depunerii cererii
privind recunoasterea statutului de utilitate publică;
Criterii specifice
1. Activitatea de interes public general si/sau comunitar a asociatiei,
fundatiei sau federatiei se desfăsoară în sfera de competentă a Ministerului
Apărării Nationale.
2. Prin activitatea desfăsurată nu se urmăreste atragerea cadrelor
militare în activitate la desfăsurarea unor activităti care contravin
Statutului cadrelor militare, ordinelor si regulamentelor militare.
3. Prevederile statutului asociatiei, fundatiei sau federatiei nu au
caracter sindical ori politic si nu sunt contrare comenzii unice, ordinii si
disciplinei specifice institutiei militare, normelor de păstrare a ordinii
publice si nu încalcă bunele moravuri.
4. Activitatea asociatiei, fundatiei sau federatiei se circumscrie unuia
dintre următoarele obiective:
a) promovează valorile civice ale statului de drept si întărirea
relatiilor societătii civile cu armata;
b) promovează interesele, valorile si simbolurile nationale în
eforturile de integrare a României în structurile politice, economice, militare
si de securitate europene si euroatlantice;
c) îsi aduce contributia la păstrarea traditiilor militare ale Armatei
României;
d) promovează si sustine initiative privind pregătirea profesională a
personalului armatei, lărgirea orizontului tehnico-stiintific si cultural,
desfăsurarea de activităti sportiv-recreative sau caritabile.
5. Asociatia, fundatia sau federatia plăteste impozitele, taxele si alte
contributii la bugetul de stat.
6. Personalul este încadrat în conformitate cu legislatia în vigoare.
7. Asociatia, fundatia sau federatia are autorizatiile necesare în
vederea desfăsurării activitătilor statutare.
8. Resursele financiare de care dispune asociatia, fundatia sau
federatia permit realizarea activitătilor de interes general si/sau comunitar.
9. Personalul are pregătire profesională si experientă în domeniul de
activitate.
2. Art. 38 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000:
b) a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
Criterii specifice
1. Obiectivele propuse au fost îndeplinite în proportie de cel putin
90%.
3. Art. 38 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000:
c) prezintă un raport de activitate din care să rezulte desfăsurarea
unei activităti anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori
proiecte specifice scopului său, însotit de situatiile financiare anuale si de
bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii
cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publică;
Criterii specifice
1. Proiectele sau programele desfăsurate au fost în concordantă cu
obiectivele propuse.
2. Situatiile financiare anuale reflectă desfăsurarea unor activităti de
interes general sau comunitar.
3. Asociatia, fundatia sau federatia are capacitatea de a atrage mai
multe surse de finantare.
4. Asociatia, fundatia sau federatia dispune de dotările materiale
adecvate desfăsurării activitătii.
4. Art. 38 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000:
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori
este cel putin egală cu valoarea patrimoniului initial.
Criterii specifice
1. Valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori
nu a scăzut sub cea a patrimoniului initial.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în
luna iulie 2003
Având în vedere prevederile Legii nr. 101/1998 privind Statutul Băncii
Nationale a României si tinând seama de evolutiile macroeconomice si monetare
recente,
Banca Natională a României hotărăste:
Pentru luna iulie 2003, nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii
Nationale a României este de 18,2% pe an.
p. Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Bucuresti, 1 iulie
2003.
Nr. 20.