MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 477 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
283. - Lege
pentru ratificarea Protocolului optional la Conventia asupra eliminării tuturor
formelor de discriminare fată de femei, adoptat la New York la 6 octombrie 1999
Protocol optional la Conventia
asupra eliminării tuturor formelor de discriminare fată de femei
412. - Decret
privind promulgarea Legii pentru ratifica rea Protocolului optional la
Conventia asupra eliminării tuturor formelor de discriminare fată de femei,
adoptat la New York la 6 octombrie 1999
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 181
din 8 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 387/2002
Decizia nr. 193
din 13 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 lit. a) alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la
prescriptia extinctivă
Decizia nr. 202
din 13 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Decizia nr. 223
din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
721. - Hotărâre
pentru completarea anexelor nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 182/2002
privind lista autoritătilor contractante care au obligatia de a aplica
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin
licitatii electronice si produsele care urmează să fie achizitionate prin
procedura de licitatie electronică
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
85. - Ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea Licentei de
concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Lebes-Bucovina Nord,
încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercială “Domarom Star” - S.R.L.
Fundu Moldovei
86. - Ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea Licentei de
concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Stejarul, încheiată
între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială
“Fornetti România” - S.R.L. Timisoara
87. - Ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind aprobarea Licentei de
concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Valea Bârza,
încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercială pentru Promovare Internatională - S.R.L. Bucuresti
Lista agentilor economici
comercianti angro de uleiuri minerale
Lista depozitelor speciale
(completare)
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Protocolului optional la Conventia asupra eliminării tuturor
formelor de discriminare fată de femei, adoptat la New York la 6 octombrie 1999
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Protocolul optional la
Conventia asupra eliminării tuturor formelor de discriminare fată de femei,
adoptat la New York la 6 octombrie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 2
iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
26 iunie 2003.
Nr. 283.
PROTOCOL OPTIONAL
la Conventia asupra eliminării tuturor formelor de
discriminare fată de femei*)
*)
Traducere.
Statele părti la prezentul protocol,
luând notă de prevederile Cartei Organizatiei
Natiunilor Unite, document care reafirmă încrederea în drepturile fundamentale
ale omului, în demnitatea si valoarea fiintei umane si în drepturile egale ale
bărbatilor si femeilor,
luând notă, de asemenea, de Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, care proclamă că toti oamenii se nasc liberi si egali în
demnitate si drepturi si că fiecare are acces la toate drepturile si
libertătile proclamate în continuare, fără nici o deosebire, inclusiv deosebiri
pe criterii de sex,
reamintind că acordurile internationale privind
drepturile omului si alte instrumente internationale privind drepturile omului
interzic discriminarea pe criterii de sex,
reamintind, de asemenea, Conventia asupra eliminării
tuturor formelor de discriminare fată de femei (Conventia), în care
statele părti condamnă discriminarea împotriva femeilor sub toate formele sale
si hotărăsc să continue prin toate mijloacele necesare si fără întârziere o
politică de eliminare a discriminării împotriva femeilor,
reafirmând hotărârea lor de a asigura obtinerea
deplină si egală de către femei a tuturor drepturilor omului si libertătilor
fundamentale si de a actiona eficient pentru prevenirea violării acestor
drepturi si libertăti,
au hotărât după cum urmează:
ARTICOLUL 1
Un stat parte la prezentul protocol (stat parte) recunoaste
competenta Comitetului privind eliminarea discriminării fată de femei (Comitetul)
de a primi si de a analiza comunicările transmise în conformitate cu art.
2.
ARTICOLUL 2
Comunicările pot fi transmise de către sau în numele
indivizilor ori grupurilor de indivizi sub jurisdictia unui stat parte,
reclamând faptul că sunt victime ale violării oricăruia dintre drepturile
stabilite în Conventie de către acel stat parte. Dacă o comunicare este
transmisă în numele indivizilor sau grupurilor de indivizi, autorul trebuie să
aibă consimtământul acestora, în afară de cazul în care autorul poate justifica
actiunea în numele lor fără acest consimtământ.
ARTICOLUL 3
Comunicările se vor face în scris si nu vor fi
anonime.
Nici o comunicare nu va fi primită de către Comitet
dacă priveste un stat parte la Conventie, care nu este parte la prezentul
protocol.
ARTICOLUL 4
1. Comitetul nu va lua în considerare o comunicare
decât dacă s-a convins că toate mijloacele interne disponibile au fost
epuizate, decât dacă aplicarea acestor mijloace este prelungită nerezonabil sau
nu pare să aibă un rezultat concret.
2. Comitetul va declara o comunicare inadmisibilă în
cazul în care:
a) aceeasi problemă a fost deja examinată de către
Comitet sau a fost ori este în curs de examinare sub o
altă
procedură internatională de investigare sau de solutionare;
b) este incompatibilă cu prevederile Conventiei;
c) este evident gresit motivată sau nu este suficient
fundamentată;
d) este un abuz asupra dreptului de a transmite
comunicări;
e) faptele care sunt subiect al comunicării au apărut
înainte de intrarea în vigoare a prezentului protocol pentru
statul
parte vizat, în afară de cazul în care acele fapte continuă după respectiva
dată.
ARTICOLUL 5
1. În orice moment după primirea unei comunicări si
înainte de a se fi ajuns la o hotărâre privind valoarea
intrinsecă
a acesteia, Comitetul poate transmite statului parte vizat, în vederea unei
analize urgente, o solicitare de
a lua
astfel de măsuri interimare necesare pentru a se evita posibilele daune
ireparabile pentru victima sau victimele pretinsei violări.
2. Când Comitetul îsi exercită vointa conform
paragrafului 1 al prezentului articol, aceasta nu implică o decizie asupra
admisibilitătii comunicării sau asupra valorii intrinseci a acesteia.
ARTICOLUL 6
1. În afară de cazul în care Comitetul consideră o
comunicare inadmisibilă fără referire la statul parte vizat si
dacă
individul sau indivizii consimt să-si dezvăluie identitatea acelui stat parte,
Comitetul va aduce în atentia statului parte vizat, în mod confidential, orice
comunicare care i s-a transmis conform prezentului protocol.
2. În termen de 6 luni statul parte vizat transmite
Comitetului explicatii în scris sau declaratii care să clarifice
problema
si rezolvarea, dacă există, care se poate să fi fost găsită de statul parte.
ARTICOLUL 7
1. Comitetul va analiza comunicările primite conform
prezentului protocol pe baza tuturor informatiilor puse la dispozitia sa de
către sau în numele indivizilor ori grupurilor de indivizi si de către statul
parte vizat, cu conditia ca
informatiile
acestea să fie transmise părtilor vizate.
2. Comitetul va tine sedinte închise când examinează
comunicările în conformitate cu prezentul protocol.
3. După examinarea unei comunicări, Comitetul va
transmite punctele sale de vedere privind comunicarea,
împreună
cu recomandările sale, dacă există, părtilor vizate.
4. Statul parte va acorda atentia cuvenită punctelor
de vedere ale Comitetului, precum si recomandărilor sale,
dacă
există, si va transmite Comitetului, în termen de 6 luni, un răspuns în scris,
incluzând informatii cu privire la orice măsură luată din perspectiva opiniilor
si recomandărilor Comitetului.
5. Comitetul poate invita statul parte să transmită
informatii suplimentare privind orice măsuri pe care statul
parte
le-a luat ca răspuns la punctele de vedere sau recomandările sale, dacă există,
incluzându-le, după cum se consideră potrivit de către Comitet, în rapoartele
subsecvente ale statului parte, conform art. 18 din Conventie.
ARTICOLUL 8
1. În cazul în care Comitetul primeste informatii
corelative indicând violări grave sau sistematice de către un stat parte ale
drepturilor stabilite în Conventie, Comitetul va invita acel stat parte să
coopereze la examinarea
informatiilor
si, în acest sens, să transmită observatii referitoare la informatiile vizate.
2. Luând în considerare orice observatii care se poate
să fi fost transmise de către statul parte vizat, precum si
orice
alte informatii corelative pe care le are la dispozitie, Comitetul poate
desemna unul sau mai multi membri ai săi
să
conducă o anchetă si să raporteze imediat Comitetului.
În cazul în care există un mandat si consimtământul
statului parte, ancheta poate include o vizită pe teritoriul acestuia.
3. După examinarea rezultatelor unei astfel de
anchete, Comitetul va transmite aceste rezultate statului parte vizat, împreună
cu orice alte comentarii sau recomandări.
4. În termen de 6 luni de la primirea rezultatelor,
comentariilor si recomandărilor transmise de Comitet, statul
parte
vizat va transmite observatiile sale Comitetului.
5. O astfel de anchetă va fi realizată confidential si
cooperarea statului parte va fi solicitată în toate etapele
procedurii.
ARTICOLUL 9
1. Comitetul poate invita statul parte vizat să
includă în raportul său, conform art. 18 din Conventie, detalii referitoare la
orice măsuri luate ca răspuns la o anchetă realizată conform art. 8 din
prezentul protocol.
2. Dacă este necesar, la sfârsitul perioadei de 6 luni
stabilite în art. 8 paragraful 4, Comitetul poate să invite
statul
parte vizat să îl informeze cu privire la măsurile luate ca răspuns la o astfel
de anchetă.
ARTICOLUL 10
1. Fiecare stat parte poate, la momentul semnării sau
ratificării prezentului protocol ori al aderării la acesta, să
declare
că nu recunoaste competenta Comitetului stabilită în art. 8 si 9.
2. Fiecare stat parte care a făcut o declaratie în
conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol poate, în
orice
moment, să îsi retragă declaratia prin notificare către secretarul general al
Organizatiei Natiunilor Unite.
ARTICOLUL 11
Un stat parte va trebui să ia toate măsurile necesare
pentru a se asigura că persoanele aflate sub jurisdictia sa
nu sunt
supuse unui tratament necorespunzător sau intimidării, ca o consecintă a
informării Comitetului pe baza prezentului protocol.
ARTICOLUL 12
Comitetul va include în raportul său anual, conform
art. 21 din Conventie, un rezumat al activitătilor sale, în
baza
prezentului protocol.
ARTICOLUL 13
Fiecare stat parte se angajează să facă cunoscut si să
dea publicitătii Conventia si prezentul protocol si să faciliteze accesul la
informatii privind punctele de vedere si recomandările Comitetului, în special
privind problemele
care
implică acel stat parte.
ARTICOLUL 14
Comitetul va elabora propriile reguli de procedură
care vor trebui urmate când îsi exercită functiile conferite prin prezentul
protocol.
ARTICOLUL 15
1. Prezentul protocol va fi deschis semnării de către
orice stat care a semnat, a ratificat sau a aderat la Conventie.
2. Prezentul protocol va fi supus ratificării de către
orice stat care a ratificat sau a aderat la Conventie.
Instrumentele
de ratificare vor fi depuse la secretarul general al Organizatiei Natiunilor
Unite.
3. Prezentul protocol va fi deschis aderării oricărui
stat care a ratificat sau a aderat la Conventie.
4. Aderarea va avea loc prin depunerea instrumentului
de aderare la secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite.
ARTICOLUL 16
1. Prezentul protocol va intra în vigoare după 3 luni
de la data depunerii la secretarul general al Organizatiei
Natiunilor
Unite a celui de-al zecelea instrument de ratificare sau de aderare.
2. Pentru fiecare stat care ratifică prezentul
protocol sau aderă la acesta după intrarea sa în vigoare, prezentul protocol
intră în vigoare după 3 luni de la data depunerii propriului instrument de
ratificare sau de aderare.
ARTICOLUL 17
Nu sunt admise rezerve la prezentul protocol.
ARTICOLUL 18
1. Orice stat parte poate propune un amendament la
prezentul protocol si să îl înregistreze la secretarul general
al
Organizatiei Natiunilor Unite. Secretarul general va comunica apoi orice
amendamente propuse statelor părti, cu solicitarea ca acestea să îi notifice
dacă sunt în favoarea unei conferinte a statelor părti în scopul analizării si
votării propunerii. În eventualitatea că cel putin o treime dintre statele
părti se exprimă în favoarea unei astfel de conferinte, secretarul general va
organiza conferinta sub auspiciile Organizatiei Natiunilor Unite. Orice
amendament adoptat prin majoritatea voturilor statelor părti prezente la
conferintă va fi transmis Adunării Generale a Organizatiei
Natiunilor
Unite spre aprobare.
2. Amendamentele intră în vigoare după ce au fost
aprobate de Adunarea Generală a Organizatiei Natiunilor
Unite si
acceptate cu o majoritate de două treimi din statele părti la prezentul
protocol, în conformitate cu procedurile lor constitutionale.
3. După intrarea în vigoare a amendamentelor, acestea
devin obligatorii pentru statele părti care le-au acceptat,
celelalte
state părti fiind în continuare legate prin prevederile prezentului protocol si
orice amendamente anterioare pe care le-au acceptat.
ARTICOLUL 19
1. Orice stat parte poate denunta prezentul protocol,
în orice moment, printr-o notificare scrisă adresată secretarului general al
Organizatiei Natiunilor Unite. Denuntarea va produce efecte după 6 luni de la
data primirii notificării de către secretarul general.
2. Denuntarea nu va prejudicia aplicarea în continuare
a prevederilor prezentului protocol în raport cu orice comunicare transmisă
conform art. 2 sau cu orice anchetă initiată conform art. 8, înainte de data
efectivă a denuntării.
ARTICOLUL 20
Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite va
informa toate statele despre:
a) semnări, ratificări si aderări la prezentul
protocol;
b) data intrării în vigoare a prezentului protocol si
a oricărui amendament conform art. 18;
c) orice denuntare în conformitate cu art. 19.
ARTICOLUL 21
1. Prezentul protocol, ale cărui versiuni în limbile
arabă, chineză, engleză, franceză, rusă si spaniolă sunt egal
autentice,
va fi depus în arhivele Organizatiei Natiunilor Unite.
2. Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite
va transmite copii autentificate ale prezentului protocol tuturor statelor la
care s-a făcut referire în art. 25 din Conventie.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru ratificarea Protocolului optional la Conventia asupra eliminării tuturor formelor de discriminare fată de femei, adoptat la New York la 6 octombrie 1999
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea
Protocolului optional la Conventia asupra eliminării tuturor formelor de
discriminare fată de femei, adoptat la New York la 6 octombrie 1999, si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
25 iunie 2003.
Nr. 412.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 8 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 387/2002
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 387/2002,
exceptie ridicată de Stefănel Abdula, primarul comunei Găiceanca, judetul
Bacău, în Dosarul nr. 9.487/2002 al Tribunalului Bacău - Sectia comercială si
contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ridicate, deoarece prevederile legale criticate nu
contravin dispozitiilor art. 119 si 120 din Constitutie. Se arată că în acest
sens Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 136/2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 23 octombrie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 9.487/2002, Tribunalul Bacău - Sectia comercială si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, exceptie ridicată de Stefănel Abdula, primarul comunei Găiceanca,
judetul Bacău.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia consideră că dispozitiile ordonantei de urgentă criticate, care prevăd
atribuirea în folosintă gratuită a constructiilor zootehnice si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate asociatiilor crescătorilor de animale si unor
persoane fizice sau persoane juridice, precum si dispozitiile care obligă
autoritătile administratiei publice locale să concesioneze prin atribuire
directă, pentru o perioadă de 5 ani, terenuri cu destinatie agricolă
crescătorilor de animale sunt neconstitutionale. Autorul exceptiei invocă
încălcarea dispozitiilor art. 120 alin. (1) din Constitutie care consacră
principiul autonomiei locale, precum si încălcarea unor dispozitii ale Legii administratiei
publice locale nr. 215/2001.
Tribunalul Bacău - Sectia comercială si contencios
administrativ apreciază că “art. 1 si art. 3 alin. (6) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 încalcă principiul autonomiei locale pe
care se întemeiază administratia publică din unitătile
administrativ-teritoriale statuat de art. 119 din Constitutie”. În opinia
instantei, “autonomia locală conferă autoritătilor administratiei publice
locale dreptul ca în limitele legii să aibă initiativă si să hotărască în ceea
ce priveste administrarea domeniului public si privat al unitătii
administrativ-teritoriale, concesionarea, închirierea si vânzarea bunurilor
proprietate publică sau privată ale unitătii administrativ-teritoriale, precum
si a serviciilor publice de interes local”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se arată, în esentă, că dispozitiile criticate prevăd “atribuirea în
folosintă gratuită a constructiilor zootehnice si fabricilor de nutreturi
dezafectate asociatiilor crescătorilor de animale, persoanelor fizice în vârstă
de până la 40 de ani sau persoanelor juridice care formulează cerere scrisă si
dovedesc capacitate tehnică si financiară de a desfăsura activităti de crestere
a animalelor”. Această măsură, sustine Guvernul, este menită să asigure
“crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie” (în spetă fiind vorba de punerea în valoare a unor spatii
dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum
si a unor fabrici de nutreturi combinate dezafectate), obligatie a statului
prevăzută la art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. De asemenea, Guvernul
apreciază că măsura luată se încadrează si în prerogativa statului privind
“crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii”, prevăzută la
art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie, si se concretizează în dispozitii
legale cu caracter general, cu aplicabilitate pe întreg teritoriul tării.
Pe de altă parte, se consideră că prevederile
constitutionale ale art. 120 alin. (2) “se referă la principiul autonomiei
locale în cadrul organizării administratiei publice din unitătile
administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie în
afara cadrului legal, care este general obligatoriu”. În punctul său de vedere,
Guvernul invocă si Decizia Curtii Constitutionale nr. 123/2001, în
considerentele căreia s-a retinut că principiul autonomiei locale “nu include
si absolvirea autoritătilor administratiei publice locale de la obligatia
respectării legilor cu caracter general valabil pe întreg teritoriul tării”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168 din 13
decembrie 2001 privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 20 decembrie 2001, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 387 din 13 iunie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 1 iulie 2002.
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 a fost
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102 din 29 august 2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 11 septembrie
2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 78 din 12 martie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003.
Examinând textul de lege supus controlului de
constitutionalitate, Curtea retine că dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 168/2001 stabilesc măsuri pentru atribuirea constructiilor
zootehnice si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate în folosinta
gratuită a asociatiilor crescătorilor de animale, cu sau fără personalitate
juridică, precum si a persoanelor fizice în vârstă de până la 40 de ani sau
persoanelor juridice care formulează cerere scrisă si dovedesc capacitatea
tehnică si financiară de a desfăsura activităti de crestere a animalelor (art.
1).
Potrivit dispozitiilor art. 2 lit. a) din ordonanta de
urgentă, între constructiile zootehnice dezafectate supuse acestor măsuri sunt
si “bunuri imobile aflate în proprietatea privată a [...] unitătilor
administrativ-teritoriale”.
Conform art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgentă,
constructiile zootehnice dezafectate, aflate în proprietatea privată a
unitătilor administrativ-teritoriale, “vor fi atribuite în folosintă
gratuită persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c) de către consiliile locale”.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 3 alin. (6) din
ordonanta de urgentă, textul initial, criticat de autorul exceptiei, prin care
se prevedea obligatia consiliilor locale de a “concesiona, prin atribuire
directă, pentru o perioadă de 5 ani, terenuri cu destinatie agricolă, aflate în
proprietatea unitătilor administrativ-teritoriale, crescătorilor de animale
prevăzuti la art. 2 lit. c) cărora le-au fost atribuite constructii zootehnice
dezafectate”, a fost modificat prin dispozitiile articolului unic pct. 3
din Legea nr. 387/2002, textul având în prezent următorul cuprins: “(6) În
vederea asigurării necesarului de furaje crescătorii de animale prevăzuti la
art. 2 lit. c), cărora le-au fost atribuite constructii zootehnice dezafectate,
vor beneficia de drepturile si obligatiile prevăzute în Legea zootehniei nr.
72/2002.”
Conform art. 4 alin. (1) din ordonanta de urgentă
criticată, “atribuirea în folosintă gratuită a constructiilor zootehnice
dezafectate, a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, a terenurilor de
sub constructii si a celor din incintă persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c)
se face în baza unui contract pe care acestea îl încheie cu consiliile locale
[...]”.
Totodată, art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 102/2002 abrogă alin. (5) al art. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 168/2001, potrivit căruia “Atribuirea imobilelor prevăzute la alin. (1),
(2) si (3), care au fost ipotecate la obtinerea unor împrumuturi de la băncile
comerciale, se face la cererea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c), cu
acordul prealabil al băncilor finantatoare respective”.
Celelalte dispozitii ale ordonantei de urgentă se
referă la obligatii ce revin societătilor comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat din agricultură, Agentiei Domeniilor Statului, Autoritătii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.
Critica de neconstitutionalitate se bazează pe
invocarea încălcării principiului autonomiei locale, prevăzut de art. 119 si
art. 120 alin. (1) si (2) din Constitutie, texte care au următorul cuprins:
- Art. 119: “Administratia publică din unitătile
administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizării serviciilor publice.”;
- Art. 120 alin. (1) si (2): “(1) Autoritătile administratiei
publice, prin care se realizează autonomia locală în comune si orase, sunt
consiliile locale alese si primarii alesi, în conditiile legii.
(2) Consiliile locale si primarii functionează, în
conditiile legii, ca autorităti administrative autonome si rezolvă treburile
publice din comune si din orase.”
Examinând sustinerile autorului exceptiei privind
încălcarea principiului autonomiei locale, consacrat de art. 119 si art. 120
alin. (1) si (2) din Constitutie, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate, întrucât esential în acest sens este
că măsura a fost instituită prin ordonantă de urgentă, act de nivelul legii. În
legătură cu acest aspect, în jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a mai
examinat, în legătură cu alte acte normative (legi si ordonante), critici care
vizau încălcări ale principiului autonomiei locale prin instituirea unor
obligatii pentru consiliile locale. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 123
din 25 aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
292 din 4 iunie 2001, Curtea a retinut în considerentele sale că “principiul
autonomiei locale nu include si absolvirea autoritătilor administratiei publice
locale de la obligatia respectării legilor cu caracter general si valabilitate
pe întreg teritoriul tării”.
De asemenea, prin Decizia nr. 136 din 3 mai 2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 16 octombrie
2001, Curtea a retinut că “dispozitiile constitutionale ale art. 119 si art.
120 alin. (2) se referă la principiul autonomiei locale în cadrul organizării
administratiei publice din unitătile administrativ-teritoriale, iar nu la
existenta unei autonomii de decizie în afara cadrului legal”.
Aceste considerente îsi mentin valabilitatea si în
cauza de fată.
Pe de altă parte, măsurile instituite prin ordonanta
de urgentă vizează repunerea în circuitul economic agricol a unor constructii
dezafectate, deci deturnate de la destinatia lor firească, în scopul
încurajării dezvoltării cresterii animalelor, cu consecinte evident pozitive
asupra dezvoltării economice a unitătilor administrativ-teritoriale. Or,
actionând astfel, statul se situează în planul exercitării concrete, prin
activitatea normativă, a atributiilor sale privind “protejarea intereselor
nationale în activitatea economică” si “crearea conditiilor necesare
pentru cresterea calitătii vietii”, în conformitate cu dispozitiile art.
134 alin. (2) lit. b) si f) din Constitutie.
De altfel, însăsi Carta europeană a autonomiei locale,
adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, intrată în vigoare la 1 septembrie
1988, ratificată de România prin Legea nr. 199 din 17 noiembrie 1997, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, face
referire, potrivit art. 3 pct. 1, la cadrul legal intern, prin reglementarea
conceptului de autonomie locală ca “dreptul si capacitatea efectivă ale
autoritătilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, în
cadrul legii, în nume propriu si în interesul populatiei locale, o parte
importantă a treburilor publice”.
În ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 3 alin.
(5) si (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, Curtea constată
că aceasta a rămas fără obiect, întrucât alin. (5) a fost abrogat prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2002, iar textul initial al alin.
(6), avut în vedere de autorul exceptiei, a căpătat un alt continut ca urmare a
modificării sale prin adoptarea Legii nr. 387/2002.
Curtea nu poate retine nici invocarea de către autorul
exceptiei a unor neconcordante între dispozitiile ordonantei de urgentă
criticate si cele ale Legii administratiei publice locale nr. 215/2001,
întrucât, chiar dacă ele ar fi reale, solutionarea acestora nu este de
competenta instantei de contencios constitutional, ci a autoritătii
legiuitoare.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea
în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii,
îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
387/2002, exceptie ridicată de Stefănel Abdula, primarul comunei Găiceanca,
judetul Bacău, în Dosarul nr. 9.487/2002 al Tribunalului Bacău - Sectia
comercială si contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 8 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 13 mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 lit. a) alin. 2
din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 lit. a) alin. 2 din Decretul nr.
167/1958 privitor la prescriptia extinctivă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Diamant” - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul nr. 4.821/2002 al
Tribunalului Satu Mare.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, prin
avocat, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul părtii prezente solicită admiterea
exceptiei, arătând că textul de lege trebuie considerat abrogat potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicită admiterea
exceptiei si constatarea că textul legal criticat este abrogat potrivit
dispozitiilor art. 150 alin. (1), întrucât dispozitiile privind prescriptia
extinctivă privesc exclusiv raporturile dintre fostele organizatii socialiste.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 4.821/2002, Tribunalul Satu Mare a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16
lit. a) alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Diamant” - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul
nr. 4.821/2002 al Tribunalului Satu Mare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
că textul de lege criticat nu-si găseste aplicabilitatea în raporturile dintre
societătile comerciale, întrucât Constitutia României, prin art. 134 alin. (1),
statorniceste că economia României este o economie de piată. Ca atare,
societătile comerciale sunt subiectii acestei economii de piată, ale cărei
trăsături esentiale fiind concurenta, descentralizarea si caracterul privat al
capitalului, nu se poate pune semnul egalitătii între acestea si fostele
organizatii socialiste care activau si erau subiectii unei economii
centralizate, planificate, lipsite de concurentă si, mai ales, cu un capital
integral de stat”.
Instanta de judecată consideră
exceptia ca fiind întemeiată, în sensul că dispozitiile art. 16 lit. a) alin. 2
din
Decretul nr. 167/1958 contravin textelor
constitutionale invocate de autorul exceptiei, iar pe de altă parte, textul criticat nu-si mai găseste aplicare
în prezent, organizatiile socialiste fiind dispărute din economie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia este
întemeiată, urmând a se constata că dispozitiile criticate sunt abrogate
în temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie. Este evocată Decizia Curtii Constitutionale nr. 72/1994, prin care
se constată că unele dispozitii ale Decretului nr. 167/1958, care făceau, tot
asemenea, referire la raporturile dintre organizatiile socialiste, au fost abrogate
în temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Avocatul Poporului observă că dispozitiile art. 16
lit. a) alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă
sunt neconstitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Critica de neconstitutionalitate are ca obiect
prevederile art. 16 lit. a) alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la
prescriptia extinctivă, al căror continut este următorul: “Prescriptia se
întrerupe:
a) [...]
În raporturile dintre organizatiile socialiste,
recunoasterea nu întrerupe curgerea prescriptiei;”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prin Legea nr. 15/1990 unitătile economice de stat au fost
reorganizate sub formă de regii autonome si societăti comerciale, astfel încât
dispozitiile din Decretul nr. 167/1958 referitoare la raporturile dintre
organizatiile socialiste nu-si mai pot găsi aplicarea din moment ce acestea din
urmă au dispărut, ca subiecte ale raporturilor juridice.
De altfel, în acest sens s-a pronuntat Curtea prin
Decizia nr. 72 din 5 iulie 1994, definitivă prin nerecurare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 6 octombrie 1994, prin
care, solutionând exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
alin. 1 din Decretul nr. 167/1958, a admis exceptia, constatând că aceste
dispozitii sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie.
În temeiul acestor considerente, exceptia de
neconstitutionalitate urmează să fie admisă, urmând ca în domeniul prescriptiei
să se aplice normele privitoare la prescriptia extinctivă care decurg din
natura raportului juridic, în legătură cu care s-a născut litigiul.
Fată de cele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de
Societatea Comercială “Diamant” - S.R.L. din Satu Mare în Dosarul nr.
4.821/2002 al Tribunalului Satu Mare si constată că dispozitiile art. 16 lit.
a) alin. 2 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă nu mai
sunt în vigoare, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Definitivă si obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 13 mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr.
543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, exceptie
ridicată, prin avocat, de Alis Pop în Dosarul nr. 385/2003 al Curtii de Apel
Oradea – Sectia penală.
La apelul nominal se constată lipsa autorului
exceptiei si a părtii Inspectoratul Scolar al Judetului Bihor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă. Arată
că textul criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate, iar
prin deciziile nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie 2003, Curtea Constitutională a
constatat că art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravine prevederilor Legii
fundamentale. Astfel, în temeiul art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată, critica de neconstitutionalitate din cauza de fată a rămas fără
obiect si a devenit inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 18 martie 2003, pronuntată în
Dosarul nr. 385/2003, Curtea de Apel Oradea – Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni, exceptie ridicată, prin avocat, de Alis Pop într-o cauză penală
aflată în faza judecării recursului.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravin
prevederilor art. 15 alin. (1) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Tratamentul instituit de acest text pentru persoane care se află în situatii
identice este considerat a fi discriminatoriu, deoarece prin aplicarea actului
de clementă numai asupra pedepselor stabilite prin hotărâri judecătoresti
definitive, pronuntate până la data publicării legii, se ignoră criteriul
obiectiv reprezentat de data săvârsirii faptei. Astfel, sunt dezavantajate în
mod nejustificat persoanele care, până la data publicării legii, nu au fost
încă definitiv condamnate, chiar independent de vointa sau conduita acestora.
Consideră, de asemenea, că sunt încălcate dispozitiile art. 15 alin. (1) din
Constitutie, întrucât “se încalcă dreptul unor persoane de a nu executa o
pedeapsă, avându-se în vedere anumite criterii de discriminare arbitrale”.
Curtea de Apel Oradea - Sectia penală apreciază
că exceptia ridicată este neîntemeiată, întrucât art. 8 din Legea nr. 543/2002
“nu încalcă dispozitiile art. 15 si art. 16 din Constitutia României, deoarece
nu contine privilegii sau discriminări de natura celor prevăzute de art. 4 din
Constitutie”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază
că exceptia ridicată a devenit inadmisibilă, în urma constatării, de către
Curtea Constitutională, a neconstitutionalitătii textului de lege criticat,
prin deciziile nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie 2003. De asemenea, modificarea
art. 8 din Legea nr. 543/2002 prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
18/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 3
aprilie 2003, face ca exceptia ridicată în cauza de fată să rămână fără obiect.
Guvernul consideră, de asemenea, că exceptia
ridicată a devenit inadmisibilă, deoarece Curtea Constitutională s-a pronuntat
asupra unei exceptii anterioare având acelasi obiect, constatând că art. 8 din
Legea nr. 543/2002 este neconstitutional, întrucât “limitează aplicarea legii
la pedepse, măsuri si sanctiuni aplicate prin hotărâri judecătoresti rămase
definitive până la data intrării în vigoare a legii, excluzând pedepsele,
măsurile si sanctiunile aplicate ulterior, pentru fapte săvârsite până la
această dată”. Ca urmare a acestui fapt si a modificării textului criticat,
ulterior sesizării Curtii Constitutionale, exceptia de fată nu poate fi primită.
Avocatul Poporului consideră că prevederea criticată
de autorul exceptiei este neconstitutională, deoarece
încalcă atât
principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor, prevăzut în art. 16 alin. (1)
din Legea fundamentală, cât mai ales art. 15 alin. (2), potrivit căruia legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”.
Legea mai favorabilă se exprimă printr-un tratament
mai blând, inclusiv prin acte de clementă ale statului. Aplicarea dispozitiilor
criticate depinde atât de momentul publicării legii în Monitorul Oficial al
României, cât si de caracterul definitiv al hotărârilor judecătoresti
pronuntate, ceea ce contravine principiilor enuntate în Constitutie. Având în
vedere faptul că această motivare a fost, de altfel, retinută în deciziile
Curtii Constitutionale nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie 2003 si că textul
criticat a fost modificat în acelasi sens, exceptia de fată a devenit
inadmisibilă.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 8
din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor
măsuri si sanctiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
726 din 4 octombrie 2002, dispozitii care au următoarea redactare: “Dispozitiile
prezentei legi privesc pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin
hotărâri judecătoresti definitive pronuntate până la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 15 si ale art. 16 alin.
(1), care au următorul continut:
- Art. 15: “(1) Cetătenii beneficiază de drepturile
si de libertătile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au
obligatiile prevăzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.”;
- Art. 16. alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”
Curtea constată că, în legătură cu acest text de lege,
ulterior sesizării cu prezenta exceptie de neconstitutionalitate, s-a pronuntat
în alte cauze prin deciziile nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie 2003, publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 31 martie 2003,
respectiv nr. 200 din 27 martie 2003.
Prin aceste decizii Curtea a statuat că prevederile
art. 8 din Legea nr. 543/2002 sunt neconstitutionale, întrucât “limitează
aplicarea legii la pedepse, măsuri si sanctiuni stabilite prin hotărâri
judecătoresti rămase definitive până la data intrării în vigoare a legii,
excluzând pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte
săvârsite până la această dată”.
În consecintă, având în vedere prevederile art. 23
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora “Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile legale a căror constitutionalitate a fost
stabilită potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii
Constitutionale”, rezultă că, în temeiul alin. (6) din acelasi articol, în
speta ce face obiectul prezentei decizii exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 a devenit inadmisibilă.
De altfel, ulterior publicării deciziilor mentionate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, art. 8 din Legea nr. 543/2002 a
fost modificat, în sensul deciziilor Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 18/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2003. Noul text al art. 8 din Legea nr.
543/2002 are următorul continut:
- Art. 8: “Dispozitiile prezentei legi privesc
pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate pentru fapte săvârsite până la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Curtea constată că, în urma acestei modificări a
textului, critica de neconstitutionalitate formulată a rămas fără obiect.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, exceptie
ridicată de Alis Pop în Dosarul nr. 385/2003 al Curtii de Apel Oradea - Sectia
penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor
economici
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Sititech” - S.R.L. din
Bucuresti în Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
La dosarul cauzei a fost depusă o cerere prin care
autoarea exceptiei solicită acordarea unui termen în vederea pregătirii
apărării.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
prevederile art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă, nu se opune
acordării unui nou termen de judecată.
Tinând seama de prevederile art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicată, coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, Curtea apreciază cererea de amânare ca fiind neîntemeiată si, prin
urmare, dispune respingerea ei.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
ca devenită inadmisibilă, arătând că textul de lege criticat a fost abrogat
ulterior sesizării Curtii Constitutionale, prin Ordonanta Guvernului nr.
34/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1
februarie 2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 16 decembrie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 13.723/2002, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Sititech” - S.R.L. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că prin instituirea unei amenzi contraventionale pentru nerespectarea
termenelor reglementate prin textul de lege criticat, statul intervine în
relatiile de afaceri dintre partenerii privati, îngrădind dinamismul, libera
initiativă si chiar asumarea riscului, elemente definitorii pentru activitatea de
comert, în cadrul unei economii de piată moderne. Se arată că este dificil de
realizat o selectie a partenerilor de afaceri în ceea ce priveste
solvabilitatea lor sau buna-credintă, existând numerosi factori ce concură la
crearea unor situatii nefavorabile, sanctionate în mod incorect de lege.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti apreciază
că exceptia este neîntemeiată, întrucât dispozitiile art. IV pct. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu intră în contradictie cu prevederile
constitutionale cuprinse în art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie. Se mentionează că ratiunea dispozitiilor criticate rezidă în
faptul că ele sunt stabilite în vederea consolidării regimului valutar si
întăririi disciplinei financiare privind disponibilitătile în conturile
valutare, ceea ce este în deplină concordantă cu obligatia statului de a
proteja interesele nationale în activitatea economică, financiară si valutară.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul arată că prevederile legale
criticate nu contravin principiului constitutional potrivit căruia, în cadrul
economiei de piată, statul trebuie să asigure libertatea comertului si
protejarea intereselor nationale în activitatea economică, financiară si
valutară. Astfel, sustinerile autoarei exceptiei sunt considerate ca fiind
nefondate, întrucât, pe de o parte, activitatea de comert international a
agentilor economici se desfăsoară pe baza autonomiei lor juridice, iar pe de
altă parte, este necesar ca această activitate să respecte interesul public în
cadrul economiei nationale.
Prin urmare, unele restrângeri, conditionări sau
măsuri protectioniste, pe care statul le impune prin lege, nu reprezintă de
fapt atingeri aduse existentei dreptului sau libertătii si nici intereselor
private, care se integrează într-un cadru general, cel al interesului public.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri
pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 12/1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995. Textul legal criticat are
următorul continut:
- Art. IV pct. 7: “În vederea consolidării
regimului valutar în vigoare si întăririi disciplinei financiare privind disponibilitătile în conturile
valutare, se stabilesc următoarele: [...]
7. În cazul constatării nerespectării termenelor
mentionate la pct. 3, 5 si 6, precum si a celor mentionate în autorizatia
Băncii Nationale a României eliberată conform pct. 4, privind repatrierea
încasărilor în valută, se vor aplica următoarele amenzi contraventionale
reprezentând:
- 10%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate,
pentru întârzieri de până la 30 de zile calendaristice;
- 15%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate,
pentru întârzieri între 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, în lei, asupra sumelor în valută nerepatriate,
pentru fiecare lună calendaristică care depăseste primele 60 de zile de
întârziere.
În toate situatiile se mentine obligatia repatrierii
sumelor în valută în termen de 30 de zile calendaristice de la data constatării
contraventiei.
În cazul depăsirii termenului de la alineatul
precedent, penalitătile stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a
fost modificat prin prezenta ordonantă, se majorează cu 50%.”
Autoarea exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a): “(1)
Economia României este economie de piată.
(2) Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie;”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost
abrogată prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 privind măsuri în domeniul
disciplinei financiar-valutare a agentilor economici, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, prevederile
textului de lege criticat încetându-si aplicarea de la data de 1 februarie
2003.
Fată de această situatie, devin aplicabile
dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,
conform cărora Curtea Constitutională poate decide numai asupra actelor
normative în vigoare. Constatând însă că, la data sesizării sale, Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 era în vigoare, Curtea urmează să respingă exceptia de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
D E C I D E:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Sititech” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 iunie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
completarea anexelor nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 182/2002 privind
lista autoritătilor contractante care au obligatia de a aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii
electronice si produsele care urmează să fie achizitionate prin procedura de
licitatie electronică
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexele nr. 1 si 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 182/2002 privind lista autoritătilor contractante care au obligatia
de a aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile
publice prin licitatii electronice si produsele care urmează să fie
achizitionate prin procedura de licitatie electronică, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 5 martie 2002, cu completările
ulterioare, se completează după cum urmează:
1. Punctul 7 din anexa nr. 1 se completează cu
subpunctul 7, având următorul cuprins:
“7. Oficiul National al Registrului Comertului”
2. Punctul 12 din anexa nr. 1 se completează cu
subpunctele 2-6, având următorul cuprins:
“2. Compania Natională a Cuprului, Aurului si Fierului
(CNCAF) “Minvest” - S.A. Deva
3. Compania Natională a Metalelor Pretioase si
Neferoase (CNMPN) “Remin” - S.A. Baia Mare
4. Compania Natională a Lignitului “Oltenia” - S.A.
(CNLO)
5. Societatea Natională a Cărbunelui (SNC) - S.A.
Ploiesti
6. Societatea Comercială de Producere a Energiei
Electrice si Termice (SCPEET) “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti - cu toate
sucursalele si filialele”
3. La anexa nr. 1, după punctul 27 se introduce un
nou punct, punctul 28, cu următorul cuprins:
“28. Comisia Natională a Valorilor Mobiliare”
4. Anexa nr. 2 se completează după cum urmează:
Codul CPSA în care este inclus produsul |
Denumirea produsului |
Nota |
“2513.60 |
Mănusi din cauciuc vulcanizat, neîntărit,
pentru chirurgie |
1 si 2” |
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 182/2002
privind lista autoritătilor contractante care au obligatia de a aplica
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin
licitatii electronice si produsele care urmează să fie achizitionate prin
procedura de licitatie electronică, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 158 din 5 martie 2002, cu completările ulterioare, precum si cu
cele aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
25 iunie 2003.
Nr. 721.
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind aprobarea Licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Lebes - Bucovina Nord, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Domarom Star” - S.R.L. Fundu Moldovei
Având în vedere art. 15 si art. 21 alin. (1) din Legea
minelor nr. 85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de concesiune nr.
4.338/2003 privind explorarea apei minerale din perimetrul Lebes - Bucovina
Nord, situat în judetul Suceava, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Societatea Comercială “Domarom Star” - S.R.L. Fundu
Moldovei, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prevăzute în
licenta mentionată la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru
Resurse Minerale în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia,
cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22 din Legea minelor nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 85.
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind
aprobarea Licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul
Stejarul, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercială “Fornetti România” - S.R.L. Timisoara
Având în vedere art. 15 si art. 21 alin. (1) din Legea
minelor nr. 85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de concesiune nr.
4.339/2003 privind explorarea apei minerale din perimetrul Stejarul, situat în
judetul Covasna, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Fornetti România” - S.R.L. Timisoara, prevăzută în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prevăzute în
licenta mentionată la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru
Resurse Minerale în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia,
cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22 din Legea minelor nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 86.
*) Anexa
se comunică titularului licentei de concesiune pentru explorare.
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind aprobarea Licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul Valea Bârza, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială pentru Promovare Internatională - S.R.L. Bucuresti
Având în vedere art. 15 si art. 21 alin. (1) din Legea
minelor nr. 85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Licenta de concesiune nr.
4.358/2003 pentru explorarea apei minerale din perimetrul Valea Bârza, situat
în judetele Caras-Severin si Mehedinti, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Societatea Comercială pentru Promovare Internatională -
S.R.L. Bucuresti, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prevăzute în
licenta mentionată la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru
Resurse Minerale în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia,
cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22 din Legea minelor nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti,
27 iunie 2003.
Nr. 87.
*) Anexa
se comunică titularului licentei de concesiune pentru explorare.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
agentilor economici comercianti angro de uleiuri
minerale
Nr. crt.
|
Denumirea societătii comerciale |
Judetul |
Codul unic de înregistrare |
1. |
CONFMETALON
- S.R.L. |
Bacău |
4591686 |
2. |
EXACT
CONSTRUCT - S.R.L. |
Bihor |
10692561 |
3. |
COSMOS
TRADE - S.R.L. |
Brăila |
9411956 |
4. |
BTL
INTERNATIONAL - S.R.L. |
Bucuresti |
15496582 |
5. |
MCM
PETROL - S.R.L. |
Buzău |
14179861 |
6. |
RAGESI
OIL TRADING - S.R.L. |
Constanta |
13917847 |
7. |
RAGESI -
S.R.L. |
Constanta |
9151236 |
8. |
UTILAJ
GREU BASARABI - S.A. |
Constanta |
2410198 |
9. |
FOIA -
S.R.L. |
Dâmbovita |
10669976 |
10. |
AMJ&LVM
- S.R.L. |
Dolj |
12083328 |
11. |
MS
IMPARTIAL - S.R.L. |
Galati |
1651260 |
12. |
CIRIL
COM - S.R.L. |
Ialomita |
2065880 |
13. |
PALMIR
COM - S.R.L. |
Ialomita |
6459038 |
14. |
CREMON -
S.R.L. |
Iasi |
7943779 |
15. |
ARTERIO-IMPEX
- S.R.L. |
Maramures |
12572936 |
16. |
TRANSURBAN
- S.A. |
Neamt |
7854221 |
17. |
DALASOIL
- S.R.L. |
Prahova |
14271808 |
18. |
ECO
INVEST - S.R.L. |
Teleorman |
10176935 |
19. |
COMFAST
EXIM - S.R.L. |
Vrancea |
4297126 |
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
depozitelor speciale (completare)
Nr. crt.
|
Denumirea societătii comerciale autorizate |
Cod unic de înregistrare |
Număr de autorizare la Garda Financiară Centrală |
Număr aviz pentru autorizare depozite speciale -
Ministerul Industriei si Resurselor |
Adresa depozitului special |
1. |
RAFINĂRIA STEAUA
ROMÂNĂ - S.A., Câmpina, judetul Prahova |
1.322.632 |
393.642 din 26
iunie 2003 |
49 din 24 iunie
2003 |
Depozit Nord, str.
Caraiman nr. 2, Constanta (închiriat de la OIL TERMINAL Constanta prin
Societatea Comercială “FULL PILOR”
- S.R.L. Constanta) |
2. |
ROMILEXIM TRADING
LIMITED - S.R.L. |
6.717.641 |
393.631 din 24
iunie 2003 |
48 din 20 iunie
2003 |
Zona Industrială Sud, Str. Portului nr. 1, Giurgiu, judetul Giurgiu (închiriat
de la PECO Giurgiu) |
3. |
DYTIV - S.R.L. |
10.528.454 |
393.644 din 26
iunie 2003 |
50 din 25 iunie
2003 |
Urlati, Str.
Independentei nr. 55, judetul
Prahova (închiriat de la Societatea Comercială “VIDELMAR” - S.A. Urlati) |