MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 479 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 4 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
727. - Hotărâre privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe
731. - Hotărâre
privind aplicarea în luna iulie 2003 a celei de-a patra etape de recorelare a
pensiilor din sistemul public
733. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe
734. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Ministerului Integrării Europene
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
123. - Decizie
privind publicitatea si teleshoppingul
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
statului a unor mijloace fixe
În temeiul art. 107 din Constitutie,
al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si
regimul juridic al acesteia, cu completările ulterioare, precum si al art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de
scoatere din functiune, casare si valorificare a activelor corporale care
alcătuiesc domeniul public al statului si al unitătilor
administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din
domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe
aflate în exploatarea Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica” - S.A. - Sucursala de Transport Pitesti, amplasate în statia de
sistem Slatina
220
kV, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Trecerea în domeniul
privat al statului se face în vederea scoaterii din functiune si a
valorificării sau, după caz, a casării mijloacelor fixe prevăzute la art. 1, în
conditiile legii.
Art. 3. - După scoaterea din
functiune si valorificarea, sau, după caz, casarea mijloacelor fixe prevăzute
la art. 1, Compania Natională de Transport al Energiei Electrice
“Transelectrica” - S.A. - Sucursala de Transport Pitesti îsi va actualiza în
mod corespunzător datele din evidenta
cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
28 iunie 2003.
Nr.
727.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a mijloacelor fixe care trec din domeniul
public al statului în domeniul privat al statului, aflate în administrarea
Companiei Nationale de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. - Sucursala de Transport Pitesti
Nr. de identificare atribuit de
Ministerul Finantelor Publice |
Cod clasificare |
Denumirea mijlocului fix |
Număr de inventar |
Valoarea de inventar |
AN PIF |
Adresa |
|
0 |
1 |
2 |
|
3 |
4 |
5 |
6 |
62.177 |
8.14 |
Statia
220/ 110 kV Slatina |
Celula
220 kV - Craiova Nord 1 - în statia
Slatina 220 kV |
325810000 |
2.955.037.326 |
01/1968 |
Municipiu Slatina, judetul Olt |
Celula
220 kV - Craiova Nord 2 - în statia
Slatina 220 kV |
2.955.037.327 |
||||||
Total mijloace fixe din domeniul public
al statului, aflate în statia Slatina: 5.910.074.653 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aplicarea în luna iulie 2003 a celei de-a patra etape de
recorelare a pensiilor din sistemul public
În temeiul art. 107 din Constitutie,
al art. 168 alin. (3), (4) si (5) si al art.180 alin. (5) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - În luna iulie 2003 se efectuează
cea de-a patra etapă de recorelare a pensiilor, prevăzută de Hotărârea
Guvernului nr. 1.315/2001 privind măsuri suplimentare de recorelare a pensiilor
din sistemul public de pensii.
Art. 2. - (1) De măsurile
suplimentare de recorelare a pensiilor acordate potrivit prezentei hotărâri
beneficiază pensionarii pentru limită de vârstă cu vechime integrală si
pensionarii urmasi ale căror drepturi de pensie s-au deschis până la data de 1
ianuarie 1999 si al căror punctaj mediu
anual,
corectat conform prevederilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.315/2001,
este mai mic de 3 puncte.
(2) În cazul persoanelor prevăzute
la alin. (1), numărul suplimentar de puncte care se adaugă în a patra etapă de
recorelare se determină ca diferentă între numărul total de puncte prevăzute a
fi acordate în anul 2003 si numărul de puncte prevăzute a fi acordate în a
treia etapă de recorelare, conform prevederilor art. 2 alin. (4) si (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.474/2002 privind aplicarea în luna ianuarie 2003 a
celei de-a treia etape de recorelare a pensiilor din sistemul public.
(3) În cazul persoanelor prevăzute
la alin. (1), care prin adăugarea unor stagii de cotizare realizate după
pensionare sau nevalorificate la calculul initial al pensiei au îndeplinit
conditiile pentru pensia de limită de vârstă cu vechime integrală în intervalul
1 ianuarie 2003-30 iunie 2003, acordarea recorelării se va face începând cu
această etapă, corespunzător punctajului mediu anual corectat conform
prevederilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.315/2001.
Art. 3. - (1) Pentru persoanele care
beneficiază de pensii provenite din sistemul de asigurări sociale al
agricultorilor, stabilite anterior datei de 29 iulie 1992, procedura de
recorelare este cea prevăzută de art. 7 lit. a)-g) din Hotărârea Guvernului nr.
1.315/2001.
(2) Din punctajul suplimentar
stabilit conform procedurii de recorelare prevăzute la alin. (1), în această
etapă de recorelare se acordă 19%.
Art. 4. - (1) Recorelarea pensiilor
se efectuează prin adăugarea numărului suplimentar de puncte, stabilit conform
prevederiilor art. 2 si 3, la punctajul mediu annual cuvenit sau aflat în plată
la data de 30 iunie 2003.
(2) La stabilirea numărului
suplimentar de puncte se utilizează cinci zecimale.
Art. 5. - (1) Cuantumul pensiilor
recorelate se determină prin înmultirea punctajului mediu anual rezultat în
urma aplicării prevederilor art. 4 cu valoarea unui punct de pensie egală cu
2.408.317 lei.
(2) La determinarea cuantumului
pensiei recorelate conform prevederilor alin. (1), fractiunile de leu se
întregesc la un leu în favoarea pensionarului.
Art. 6. - Sumele rezultate în urma
aplicării măsurilor suplimentare de recorelare a pensiilor din sistemul public,
prevăzute în prezenta hotărâre, se suportă din bugetul asigurărilor sociale de
stat.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si
familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
28 iunie 2003.
Nr.
731.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Afacerilor
Externe, denumit în continuare M.A.E., este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, având sediul în municipiul Bucuresti, aleea Modrogan nr. 14,
sectorul 1.
(2) M.A.E. asigură realizarea
politicii externe a statului român, inclusiv participarea la procesul de
integrare europeană si euroatlantică a României, si colaborează la elaborarea,
fundamentarea si realizarea politicii economice a României, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare si cu Programul de guvernare.
(3) Pentru realizarea obiectivelor
din domeniul său de activitate, M.A.E. exercită următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură
elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în
domeniul său de activitate;
b) de reglementare, prin care se
asigură elaborarea cadrului normativ si institutional pentru realizarea
obiectivelor strategice din domeniul său de activitate;
c) de reprezentare, prin care se
asigură, în numele statului sau al Guvernului României, reprezentarea pe plan
intern si extern în domeniul său de activitate;
d) de autoritate de stat, prin care
se asigură urmărirea si controlul aplicării si respectării reglementărilor
legale din domeniul său de activitate si a celor privind organizarea si
functionarea institutiilor care îsi desfăsoară activitatea în subordinea sau
sub autoritatea sa;
e) de administrare, prin care se asigură
administrarea patrimoniului său, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 2. - În realizarea politicii externe
a României, M.A.E. are următoarele atributii principale:
1. apără si promovează pe plan extern
interesele nationale ale României;
2. initiază activităti internationale
menite să ducă la dezvoltarea de relatii pasnice si de cooperare cu toate
statele, întemeiate pe principiile si pe normele general admise ale dreptului
international;
3. asigură promovarea intereselor României
în organizatii internationale cu caracter universal, european, euroatlantic,
regional si subregional;
4. asigură conectarea tării la
institutiile europene si euroatlantice cu caracter politic, strategic si
economic;
5. asigură, prin actiuni de politică
externă, consolidarea statului de drept si a structurilor democratice din
societatea românească, precum si proiectarea unei imagini reale a României în
lume;
6. urmăreste evolutia vietii
internationale si semnalează tendintele care apar în contextul international;
7. contribuie la asigurarea prezentei active
si demne a României si a cetătenilor săi în plan international;
8. promovează în plan international
valorile democratiei, respectarea drepturilor omului, colaborarea pasnică si
solidaritatea umană;
9. apără în străinătate drepturile si
interesele statului român, ale cetătenilor si ale persoanelor juridice române,
în baza legislatiei române si în conformitate cu practica internatională si cu
acordurile bilaterale si multilaterale la care România este parte;
10. actionează pentru întărirea
legăturilor cu românii din afara frontierelor României si pentru păstrarea,
dezvoltarea si exprimarea identitătii lor etnice, culturale, lingvistice si
religioase, cu respectarea legislatiei statului ai cărui rezidenti sunt;
11. initiază sau participă la negocierea
tratatelor si a altor întelegeri internationale, pentru România;
12. prezintă Guvernului, singur sau, după
caz, împreună cu celelalte ministere, propuneri privind semnarea, ratificarea,
aprobarea sau acceptarea întelegerilor internationale, aderarea la acestea sau
denuntarea lor, efectuează schimbul instrumentelor de ratificare, depune
instrumentele de ratificare sau de aderare, notifică aprobarea ori acceptarea
întelegerilor internationale si denuntarea lor, eliberează documente
certificând deplinele puteri;
13. urmăreste, direct sau în conlucrare cu
ministerele si cu celelalte autorităti publice centrale de specialitate,
aplicarea prevederilor tratatelor si ale altor întelegeri internationale la
care România este parte si prezintă propuneri pentru îndeplinirea întocmai si
cu bună-credintă a obligatiilor asumate;
14. elaborează sau cooperează cu
ministerele si cu celelalte autorităti publice centrale de specialitate la
elaborarea proiectelor de acte normative care au legătură cu relatiile externe
si cu politica de comert exterior ale României;
15. asigură asistentă permanentă si
coordonare în domeniul relatiilor internationale tuturor ministerelor. În acest
scop functionează în cadrul M.A.E. o structură de coordonare a consilierilor
diplomatici care îsi desfăsoară activitatea pe lângă membrii Guvernului;
16. formulează norme si asigură sprijin
institutiilor centrale de stat în materie de protocol si curtoazie
internatională. În acest scop, în cadrul M.A.E. functionează Protocolul
national, care îndeplineste atributiile ce îi revin conform legislatiei în
vigoare si uzantelor internationale;
17. asigură, sprijină sau coordonează,
după caz, îndeplinirea obligatiilor care decurg din dispozitiile Acordului
european instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile
Economice Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la
Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, denumit în
continuare Acordul european, precum si activitătile desfăsurate de
partea română în cadrul institutiilor create prin acest acord;
18. participă, alături de Ministerul
Integrării Europene si de celelalte ministere, la coordonarea procesului de
pregătire a aderării României la Uniunea Europeană, cu următoarele atributii
specifice:
a) asigură presedintia părtii române la
lucrările Consiliului de asociere;
b) participă la subcomitetele de asociere
prevăzute de Acordul european;
c) cooperează cu ministerele interesate la
organizarea reuniunilor informale ale ministrilor, în functie de tematica si
calendarul stabilite de Consiliul Afacerilor Generale;
d) cooperează cu ministerele interesate la
elaborarea, realizarea si promovarea în tările membre ale Uniunii Europene si
în tările candidate a unei strategii de informare, comunicare si de imagine privind
evolutia procesului de pregătire a României pentru aderare;
19. este reprezentat sau participă, după
caz, împreună cu Ministerul Integrării Europene la etape desemnate ale
procesului de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană;
20. colaborează la elaborarea politicii
României în domeniul relatiilor economice internationale, în conformitate cu
Programul de guvernare si cu Programul de dezvoltare a României pe termen
mediu, cu luarea în considerare a tendintelor si proceselor din economia mondială;
21. promovează interesele economice ale
României în relatiile cu alte state, precum si cu organizatiile economice cu
vocatie universală, cu caracter regional si cu alte grupări economice;
22. participă sau colaborează, după caz,
la negocierea si la încheierea de tratate, acorduri si alte întelegeri
internationale cu caracter economic sau pentru stabilirea cadrului juridic
necesar, în vederea desfăsurării relatiilor comerciale externe ale României,
potrivit legii;
23. păstrează originalele tuturor întelegerilor
internationale bilaterale si copiile certificate de pe întelegerile
internationale, originalele întelegerilor internationale al căror depozitar
este România si îndeplineste obligatiile ce decurg din această calitate;
24. păstrează sigiliul de stat al
României;
25. supune spre aprobare scrisorile de
acreditare, cererile de agrement si de exequatur;
26. tine legătura cu misiunile diplomatice
si cu oficiile consulare din România în conformitate cu regulile si cu practica
internatională;
27. organizează, îndrumă si controlează
activitatea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare ale României;
28. organizează curierul diplomatic.
Art. 3. - (1) M.A.E. avizează, în mod
obligatoriu, actiunile pe care le initiază celelalte ministere si autorităti
ale administratiei publice centrale si locale în probleme care tin de
activitatea lor specifică, dar care au legătură cu relatiile internationale ale
României, înainte de încheierea documentelor aferente acestor actiuni.
(2) M.A.E. avizează în prealabil, în mod obligatoriu,
proiectele de acorduri, conventii si alte întelegeri internationale pe care le
încheie ministerele si autoritătile administratiei publice centrale, precum si
proiectele de documente de cooperare internatională pe care le încheie
autoritătile administratiei publice locale cu autorităti similare din alte
state.
Art. 4. - (1) Ministrul afacerilor externe
conduce întreaga activitate a M.A.E. si îl reprezintă în raporturile cu
celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si din
străinătate, precum si în justitie.
(2) Ministrul afacerilor externe
îndeplineste, în domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale
prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor, cu modificările ulterioare.
(3) Ministrul afacerilor externe răspunde
de întreaga activitate a ministerului în fata Guvernului, precum si, în
calitate de membru al Guvernului, în fata Parlamentului.
(4) Ministrul afacerilor externe are calitatea
de ordonator principal de credite.
(5) În exercitarea atributiilor sale,
ministrul afacerilor externe emite ordine si instructiuni în conditiile legii.
Art. 5. - (1) Ministrul afacerilor externe
este ajutat în activitatea sa de 3 secretari de stat si de 2 subsecretari de
stat.
(2) Atributiile secretarilor de stat si
ale subsecretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor
externe.
(3) Secretarul de stat pentru relatia cu
Parlamentul comunicare, imagine si românii de pretutindeni are în atributii si
coordonarea activitătii Fundatiei Culturale Române si a Comisiei Fulbright.
Art. 6. - (1) M.A.E. are un secretar
general si un secretar general adjunct, numiti potrivit legii.
(2) Secretarul general exercită, în
principal, atributiile stabilite prin Legea nr. 90/2001, cu modificările
ulterioare.
Secretarul general poate îndeplini si alte
însărcinări prevăzute de regulamentul de organizare si functionare a
ministerului sau încredintate de ministru.
Art. 7. - (1) Structura organizatorică a M.A.E.
este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului
afacerilor externe, se pot organiza servicii si birouri în conditiile legii.
(2) Atributiile compartimentelor din
aparatul central de lucru al ministerului se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
afacerilor externe.
(3) Numărul maxim de posturi în M.A.E.
este de 1.935, exclusiv demnitarii, din care 584 în centrala M.A.E., exclusiv
demnitarii si cabinetul ministrului.
Art. 8. - (1) Pe lângă ministrul
afacerilor externe functionează, ca organ consultativ, Colegiul Ministerului
Afacerilor Externe.
(2) Componenta si regulamentul de
functionare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului
afacerilor externe.
(3) Colegiul ministerului se întruneste,
de regulă, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la cererea si sub
presedintia ministrului afacerilor externe, pentru dezbaterea unor probleme
importante privind activitatea ministerului.
Art. 9. - (1) M.A.E. este încadrat cu
personal diplomatic si consular, cu functionari publici, precum si cu personal
contractual.
(2) Personalul diplomatic si consular are
drepturile si obligatiile stabilite prin Statutul corpului diplomatic si
consular.
(3) Statul de functii si structura
posturilor pe compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea
sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă
se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor externe.
Art. 10. - (1) Serviciul exterior al
M.A.E. cuprinde misiunile diplomatice, oficiile consulare si centrele
culturale. (2) Numărul maxim de posturi prevăzut pentru serviciul exterior al
M.A.E. este de 1.335, din care 1.285 posturi finantate în anul 2003.
(3) Înfiintarea, desfiintarea si
schimbarea rangului misiunilor diplomatice si oficiilor consulare se fac
potrivit legii. Înfiintarea sau desfiintarea centrelor culturale ale României
în străinătate se face prin hotărâre a Guvernului, initiată de M.A.E. cu avizul
Ministerului Culturii si Cultelor.
(4) Structura de personal si regulamentul de functionare ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si centrelor culturale se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(5) Numirea directorilor centrelor
culturale în domeniul relatiilor culturale se face de către M.A.E. cu avizul
Ministerului Culturii si Cultelor.
(6) Numirea diplomatilor cu atributii în
domeniul relatiilor economice si comerciale se face de către Departamentul de
Comert Exterior din cadrul Ministerului Economiei si Comertului, cu avizul
M.A.E.
(7) Numirea diplomatilor cu atributii în
domeniul relatiilor cultural-stiintifice si educationale se face de către
M.A.E. cu consultarea Ministerului Culturii si Cultelor, Fundatiei Culturale
Române si a celorlalte autorităti ale administratiei publice centrale
interesate.
(8) Numirea atasatilor apărării si a
personalului care este încadrat în birourile atasatilor apărării se face de
ministrul apărării nationale.
(9) Numirea atasatilor de afaceri interne
si a personalului care este încadrat în birourile atasatilor de afaceri interne
se face de ministrul de interne.
(10) Numirea specialistilor în probleme
financiar-bancare se face de ministrul finantelor publice.
Art. 11. - (1) M.A.E. asigură
administrarea centrelor culturale ale României în străinătate.
(2) M.A.E., împreună cu Ministerul
Culturii si Cultelor, în colaborare cu Academia Română si cu alte organe ale
administratiei publice centrale interesate, coordonează si finantează
programele si proiectele centrelor culturale ale României din străinătate.
Art. 12. - (1) Seful misiunii diplomatice
este reprezentant unic al României în statul în care este acreditat.
(2) Functionarii desemnati să îsi
desfăsoare activitatea în serviciul exterior al M.A.E. actionează sub
îndrumarea sefului misiunii diplomatice.
(3) Personalul cu atributii în domeniul
relatiilor economice si comerciale, al relatiilor cultural-stiintifice si
educationale, atasatii apărării si personalul încadrat în birourile atasatilor
apărării, atasatii de afaceri interne si personalul încadrat în birourile
atasatilor de afaceri interne, precum si specialistii în probleme
financiar-bancare sunt supusi autoritătii sefului misiunii diplomatice în care
îsi desfăsoară activitatea si actionează sub îndrumarea acestuia, fiind
învestiti atât cu atributii de consiliere a acestuia, cât si cu atributii
specifice în domeniul lor de specialitate.
Art. 13. - (1) Ministerul Integrării
Europene, precum si alte ministere si institutii desemnează, cu avizul M.A.E.,
în limita posturilor alocate prin hotărâri ale Guvernului, specialisti care îsi
desfăsoară activitatea în cadrul Misiunii Permanente a României pe lângă
Uniunea Europeană, la ambasada României din statul ce detine presedintia
Consiliului Uniunii Europene si la ambasadele României din alte state membre
sau candidate la Uniunea Europeană, pentru îndeplinirea atributiilor specifice
ale acestora privind negocierea aderării României la Uniunea Europeană,
pregătirea pentru aderare si armonizarea legislatiei române cu reglementările
comunitare.
(2) Pe durata misiunii lor specialistii
desemnati să îsi desfăsoare activitatea conform alin. (1) sunt detasati la
M.A.E.
Art. 14. - (1) În subordinea M.A.E.
functionează Academia Diplomatică, institutie publică cu personalitate juridică,
având ca scop principal specializarea, extinderea si perfectionarea pregătirii
în domeniul diplomatiei si relatiilor internationale a personalului M.A.E., în
cadrul programului de pregătire si perfectionare a acestuia.
(2) Academia Diplomatică poate să
organizeze, în cooperare cu Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului si
cu alte ministere interesate, cursuri de scurtă sau de lungă durată, în vederea
formării si perfectionării în domeniile relatiilor internationale si
diplomatiei a altor functionari sau a altor categorii de persoane.
(3) Organizarea si functionarea Academiei
Diplomatice sunt reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 99/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 13 februarie 2002.
Art. 15. - (1) În subordinea M.A.E. si în
coordonarea ministrului delegat pentru coordonarea activitătilor de control
functionează Agentia Natională de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice, ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridică, condus de un presedinte cu rang de
secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Structura organizatorică a Agentiei
Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor
Chimice se stabileste prin ordin al ministrului afacerilor externe.
Art. 16. - (1) În coordonarea M.A.E.
functionează Institutul Român de Studii Internationale “Nicolae Titulescu”.
(2) Institutul are ca scop principal
elaborarea de studii si cercetări, precum si organizarea de seminarii,
simpozioane si alte manifestări stiintifice, interne si internationale, de
natură să sprijine promovarea obiectivelor de politică externă ale României.
(3) Structura de personal, organizarea si
functionarea Institutului Român de Studii Internationale “Nicolae Titulescu”,
precum si modalitatea de preluare a patrimoniului fostului Institut Român de
Drept International, Studii si Relatii Internationale sunt reglementate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.073/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 701 din 5 noiembrie 2001.
Art. 17. - În coordonarea M.A.E.
functionează Fundatia Culturală Română, înfiintată prin Hotărârea Guvernului
nr. 354/1990, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 218
din 22 septembrie 1995.
Art. 18. - În coordonarea M.A.E. îsi
desfăsoară activi tatea Comisia Fulbright, care administrează schimburile
educationale si stiintifice între Guvernul României si Guvernul Statelor Unite
ale Americii.
Art. 19. - Prin bugetul M.A.E. se finantează
de la bugetul de stat cheltuielile functionale si de întretinere aferente
personalului din serviciul exterior, cu atributii în domeniul economic si
comercial.
Art. 20. - (1) Prin bugetul M.A.E. se
finantează de la bugetul de stat, potrivit legii, functionarea institutiilor
prevăzute la pct. I din anexa nr. 2.
(2) Din venituri proprii si din subventii
de la bugetul de stat se finantează institutiile prevăzute la pct. II din anexa
nr. 2.
(3) M.A.E. suportă din bugetul propriu
aprobat si cheltuielile de întretinere si de functionare a clădirilor în care
functionează secretariatele unor institutii cu preocupări în domeniul
relatiilor internationale, prevăzute la pct. III din anexa nr. 2.
Art. 21. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 648/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si
familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr.
733.
ANEXA
Nr. 2
Institutiile a căror finantare este asigurată si prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe
I. Institutii finantate de la
bugetul de stat prin Ministerul Afacerilor Externe si din alte surse:
1. Agentia Natională de Control al
Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice - A.N.C.E.S.I.A.C.
(45 de posturi)
2. Comisia Fulbright
II. Institutii finantate din
venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat prin Ministerul
Afacerilor Externe:
1. Institutul Român de Studii
Internationale “Nicolae Titulescu” (30 de posturi)
2. Academia Diplomatică (30 de
posturi)
3. Fundatia Culturală Română (111
posturi)
III. Secretariate ale institutiilor
finantate din fondurile Ministerului Afacerilor Externe, în cadrul numărului
total de posturi aprobat acestuia:
1. Asociatia de Drept International
si Relatii Internationale
2. Asociatia Internatională de
Studii Sud-Est Europene
3. Casa Americii Latine.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului Integrării Europene
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 26 si art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Integrării
Europene se organizează si functionează ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, în subordinea Guvernului, care asigură
fundamentarea si coordonarea procesului de pregătire a aderării României la
Uniunea Europeană, precum si conducerea negocierilor de aderare.
(2) Ministerul Integrării Europene
este minister de sinteză, cu personalitate juridică.
(3) Ministerul Integrării Europene are
sediul în municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, latura Nord, sectorul 5,
si dispune de spatii corespunzătoare desfăsurării activitătii sale si în
imobilul din Bd. Libertătii nr. 12, etajele IV si V, sectorul 5.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor
din domeniul său de activitate, Ministerul Integrării Europene exercită
următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură
elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în
domeniul integrării europene;
b) de reglementare, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ si institutional pentru realizarea obiectivelor
strategice din domeniul său de activitate;
c) de reprezentare, prin care se asigură,
în numele statului sau al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern si
extern în domeniul său de activitate;
d) de autoritate de stat, prin care se
asigură urmărirea si controlul transpunerii reglementărilor comunitare în
legislatia natională, precum si aplicarea si respectarea reglementărilor legale
privind organizarea si functionarea institutiilor care îsi desfăsoară
activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa;
e) de administrare, prin care se asigură
administrarea patrimoniului său, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. - Ministerul Integrării Europene
are următoarele atributii prinicipale:
a) coordonează relatiile ministerelor si
ale altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale române cu
institutiile Uniunii Europene si cu statele membre ale acesteia în procesul de
aderare a României la Uniunea Europeană;
b) asigură, sprijină sau coordonează, după
caz, îndeplinirea obligatiilor care decurg din dispozitiile Acordului european
instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si
statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat de România prin Legea
nr. 20/1993, denumit în continuare Acordul european, precum si
activitătile desfăsurate de partea română în cadrul institutiilor create prin
acest acord;
c) conduce si coordonează activitatea
Delegatiei nationale pentru negocierea aderării României la Uniunea Europeană,
precum si procesul negocierilor de aderare în ansamblul său, prin corelarea
actiunilor sale specifice cu ministerele si cu celelalte autorităti ale
administratiei publice;
d) fundamentează si coordonează procesul
de pregătire a aderării României la Uniunea Europeană, îndeplinind următoarele
atributii specifice:
1. elaborează, împreună cu ministerele si
cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, propuneri privind politica guvernamentală de integrare europeană a
României;
2. colaborează cu celelalte ministere în
vederea elaborării programelor care vizează pregătirea pentru aderare si
urmăreste transpunerea în practică a acestora;
3. elaborează, avizează, prezintă si
sustine în relatia cu institutiile Uniunii Europene, împreună cu ministerele
implicate, Programul national de dezvoltare, Programul national pentru
agricultură si dezvoltare rurală, precum si alte programe;
4. avizează tratatele, acordurile,
conventiile si alte întelegeri internationale, pe care le propun spre încheiere
ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si locale, cu Uniunea Europeană, cu statele membre ale Uniunii
Europene, cu statele candidate pentru aderarea la Uniunea Europeană sau cu
entităti aflate sub jurisdictia acestora;
5. avizează propunerile de strategii
sectoriale de pregătire pentru aderarea României la Uniunea Europeană;
6. asigură presedintia si secretariatul
părtii române la lucrările Comitetului de asociere prevăzut de Acordul
european;
7. asigură presedintia si secretariatul
părtii române în subcomitetele de asociere prevăzute de Acordul european,
colaborând cu ministerele si cu celelalte autorităti ale administratiei publice
centrale în pregătirea acestor subcomitete;
8. coordonează elaborarea documentelor de
raportare a realizărilor înregistrate în pregătirea pentru aderarea României la
Uniunea Europeană;
9. elaborează si/sau coordonează
documentele supuse dezbaterii Comitetului interministerial pentru integrare
europeană si asigură monitorizarea îndeplinirii hotărârilor luate în acest
cadru;
10. asigură secretariatul Comitetului
interministerial pentru integrare europeană;
e) urmăreste asigurarea compatibilitătii
si coerentei diferitelor programe si actiuni guvernamentale în materie de
dezvoltare, restructurare si reformă cu obiectivele aderării la Uniunea Europeană;
f) programează, coordonează si
monitorizează utilizarea asistentei financiare nerambursabile acordate României
de Uniunea Europeană si statele membre ale acesteia si îndeplineste rolul de
coordonator national al asistentei în relatia cu Uniunea Europeană si statele
membre ale acesteia, asigurând:
1. stabilirea, împreună cu ministerele si
organele de specialitate ale administratiei publice centrale, a prioritătilor
dezvoltării, în concordantă cu programul de guvernare, pe baza cărora acestea
vor elabora propunerile de proiecte de finantare din fondurile de preaderare;
2. programarea asistentei financiare,
împreună cu celelalte institutii guvernamentale interesate, precum si
elaborarea de programe indicative cu donatorii, în concordantă cu Strategia
Guvernului de reformă economică si socială si pe baza solicitărilor primite de
la institutiile si organizatiile beneficiare;
3. colaborarea cu secretarii de stat
pentru integrare europeană si relatii externe din ministere, care răspund de
coordonarea elaborării proiectelor cu asistentă financiară din partea Uniunii
Europene în domeniul specific de activitate si care participă la corelarea
acestora cu prioritătile nationale si sectoriale;
4. cooperarea cu institutiile publice
competente, cu organismele statelor donatoare, în vederea stabilirii
eligibilitătii proiectelor pentru finantare, în cadrul asistentei financiare
bilaterale;
5. cooperarea în derularea proiectelor cu
institutiile beneficiare, în vederea evitării blocajelor, suprapunerilor,
paralelismelor si a asigurării convergentei cu strategia Guvernului;
6. crearea si exploatarea sistemului
informatic de monitorizare si evaluare a programelor de asistentă financiară;
7. organizarea Comitetului comun de
monitorizare România - Uniunea Europeană a asistentei, a subcomitetelor
sectoriale si asigurarea secretariatelor acestora;
8. asigurarea coordonării procesului de
evaluare initială, intermediară si finală a programelor si proiectelor PHARE;
9. coordonarea procesului de monitorizare
a participării României la initiativele si programele comunitare;
g) asigură managementul tehnic si
financiar pentru proiectele din cadrul Acordului privind programul de cooperare
economică pe 5 ani încheiat între Guvernul României si Guvernul Republicii
Elene;
h) asigură coordonarea, raportarea,
monitorizarea si evaluarea Programului special de preaderare pentru agricultură
si dezvoltare rurală (SAPARD) si îndeplineste functia de Autoritate de
Management, asigurând:
1. evaluarea Programului SAPARD;
2. stabilirea, împreună cu institutiile
implicate, a indicatorilor de monitorizare si configuratia bazei de date
pecifice;
3. constituirea, la nivel national, a
sistemului de colectare si de prelucrare a informatiilor necesare procesului de
onitorizare si evaluare a Programului SAPARD;
4. informarea Comitetului de monitorizare
asupra progreselor implementării măsurilor si submăsurilor din program;
5. întocmirea de rapoarte lunare asupra
modului de derulare a Programului SAPARD;
6. elaborarea, pe baza informatiilor
primite de la institutiile implicate în Programul SAPARD, a rapoartelor anuale
si finale privind derularea acestuia;
7. participarea la procesul de diseminare
a informatiilor si de constientizare a opiniei publice cu privire la Programul
SAPARD;
8. îndeplinirea altor atributii, conform
prevederilor Acordului multianual de finantare în vederea implementării
Programului national pentru agricultură si dezvoltare rurală;
i) organizează Comitetul de monitorizare a
Programului SAPARD si asigură secretariatul acestuia;
j) coordonează si monitorizează
activitatea de dezvoltare regională, scop în care:
1. elaborează Planul national de
dezvoltare, potrivit strategiilor si planurilor regionale de dezvoltare si
strategiilor si programelor sectoriale ale autoritătilor administratiei publice
centrale, fundamentând pe această bază fondurile de tip structural alocate de
Uniunea Europeană în perioada de preaderare si fondurile structurale si de
coeziune după aderare;
2. urmăreste realizarea obiectivelor de
coeziune economică si socială, în scopul diminuării decalajelor în dezvoltarea
regiunilor si a zonelor tării, al întăririi capacitătii competitive a fiecărei
regiuni;
3. asigură coordonarea implementării
politicii nationale de dezvoltare pe ansamblul tării, pe regiuni si zone;
4. analizează si propune Consiliului
National pentru Dezvoltare Regională finantarea programelor si proiectelor de
dezvoltare regională; elaborează programe de sprijin al regiunilor pentru a
dobândi mijloacele necesare în vederea restructurării, modernizării si
dezvoltării acestora;
5. elaborează prioritătile, criteriile si
procedurile necesare în vederea finantării si monitorizării programelor si
proiectelor din domeniul său de activitate;
6. asigură managementul financiar si
tehnic al Fondului national pentru dezvoltare regională si al fondurilor de tip
structural pentru realizarea coeziunii economice si sociale, în conformitate cu
Planul national de dezvoltare;
7. colaborează cu Ministerul Afacerilor
Externe în realizarea obiectivelor de cooperare exernă a regiunilor de dezvoltare
de tip transfrontalier, interregional sau la nivelul euroregiunilor;
8. reprezintă Guvernul în relatia cu
Uniunea Europeană si cu alte organizatii internationale în domeniul său de
activitate, pentru elaborarea si implementarea de politici de coeziune
economică si socială si de programe privind dezvoltarea regională;
9. colaborează cu organizatiile interne
sau internationale care sprijină dezvoltarea regională, cu camerele de comert
si industrie si cu alti reprezentanti ai mediilor de afaceri, pentru elaborarea
programelor din domeniul său de activitate;
10. asigură, la solicitarea Consiliului
National pentru Dezvoltare Regională sau din proprie initiativă, elaborarea de
studii si analize si face recomandări privind modul de realizare a obiectivelor
din domeniul său de activitate;
11. initiază, elaborează si avizează, după
caz, împreună cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, proiecte de acte normative si de acorduri internationale în domeniul
său de activitate;
12. auditează gestionarea fondurilor
constituite în conditiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România, cu modificările ulterioare, potrivit
atributiilor ce îi revin în utilizarea fondurilor alocate de la bugetul de stat
pentru dezvoltare regională, precum si în calitatea sa de agentie de
implementare a programului PHARE - Coeziune economică si socială; avizează
statutul de organizare si functionare al agentiilor pentru dezvoltare
regională;
13. asigură presedintia si secretariatul
Consiliului National pentru Dezvoltare Regională;
k) coordonează programarea si asigură
monitorizarea Instrumentului pentru politici structurale de preaderare (ISPA),
asigurând:
1. coordonarea, la nivel national, a
activitătilor privind derularea Programului ISPA;
2. organizarea Comitetului de monitorizare
a Programului ISPA si asigurarea secretariatului acestuia;
3. evaluarea si avizarea strategiilor
sectoriale pentru Programul ISPA;
4. evaluarea, avizarea si transmiterea la
Comisia Europeană a aplicatiilor în vederea finantării acestora prin Programul
ISPA;
5. monitorizarea implementării proiectelor
ISPA în conformitate cu prevederile memorandumurilor de finantare;
6. verificarea si transmiterea rapoartelor
de monitorizare la Comisia Europeană;
7. îndeplinirea altor atributii conform
prevederilor memorandumurilor de finantare;
l) urmăreste, în colaborare cu Ministerul
Afacerilor Externe, procesul de reformă a institutiilor si politicilor Uniunii
Europene si propune măsurile ce decurg din acestea pentru autoritătile române;
m) colaborează cu Ministerul Afacerilor
Externe la organizarea reuniunilor informale ale ministrilor de resort ai
statelor membre ale Uniunii Europene si ai statelor candidate la aderare, în
functie de calendarul si de tematica stabilite de Consiliul de Afaceri Generale
al Uniunii Europene;
n) avizează, în mod obligatoriu,
proiectele de acte normative care urmăresc armonizarea legislatiei nationale cu
cea comunitară. Initiatorii proiectelor de acte normative vor include, în mod
obligatoriu, în cuprinsul documentelor de prezentare si motivare a proiectelor
mentiuni exprese privind denumirea reglementărilor comunitare armonizate,
dispozitiile acestora care sunt transpuse în cuprinsul respectivelor proiecte,
precum si indicarea măsurilor viitoare de implementare;
o) coordonează evaluarea gradului de
compatibilitate a legislatiei nationale în vigoare cu actele normative
comunitare si formulează propuneri în vederea accelerării procesului de
armonizare si implementare;
p) propune Guvernului, în vederea
sustinerii în fata Parlamentului, lista cuprinzând actele normative prioritare,
însotită de fundamentarea necesară, în vederea accelerării procesului de
aderare la Uniunea Europeană;
r) initiază măsuri si participă, împreună
cu institutiile de profil, la elaborarea programelor menite să sprijine
pregătirea profesională a functionarilor publici, precum si a agentilor
economici, în domeniul integrării europene;
s) stabileste, împreună cu ministerele si
cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, sistemul de date, informatii si raporturi periodice privind reflectarea
evolutiei integrării europene, pe care le supune analizei si, după caz,
aprobării Guvernului;
s) asigură informarea, sub forma unor
publicatii periodice, asupra evolutiei procesului national si european de
integrare si urmăreste promovarea valorilor si a spiritului european în cadrul
societătii civile;
t) organizează, împreună cu ministerele si
cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, după caz, actiuni pentru familiarizarea opiniei publice din România cu
efectele procesului de aderare;
t) promovează, în colaborare cu Ministerul
Afacerilor Externe, strategia de informare, comunicare si imagine în statele
membre ale Uniunii Europene si în statele candidate la aderare privind evolutia
procesului de pregătire a României pentru aderare;
u) asigură dialogul social pe problemele
integrării europene cu organizatiile patronale si sindicale reprezentative la
nivel national, potrivit legii;
v) îndeplineste orice alte atributii din
domeniul său de activitate, stabilite prin acte normative.
Art. 4. - În cadrul Ministerului
Integrării Europene se organizează Corpul consilierilor de integrare, în
coordonarea directă a ministrului integrării europene, cu atributii în domeniul
realizării programelor si reformelor necesare pregătirii aderării României la
Uniunea Europeană.
Art. 5. - Ministerul Integrării Europene
supune dezbaterii Guvernului, periodic, rapoarte privind negocierile cu Uniunea
Europeană, stadiul pregătirii pentru aderare, modul de utilizare a asistentei
financiare nerambursabile, evaluarea gradului de armonizare a legislatiei
române cu reglementările comunitare, precum si măsurile corespunzătoare.
Art. 6. - (1) Ministrul integrării
europene conduce activitatea Ministerului Integrării Europene, reprezintă
ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităti publice si
organizatii interne si internationale, în justitie, precum si cu persoane
fizice si juridice române si străine. Ministrul integrării europene este
ordonator principal de credite si îndeplineste atributiile generale prevăzute
la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor.
(2) Ministrul integrării europene este
presedintele părtii române la reuniunile Comitetului de asociere
România-Uniunea Europeană, conducătorul delegatiei României laConferinta de
aderare la nivel interministerial, presedintele Comitetului interministerial
pentru integrare europeană si presedintele Consiliului National pentru
Dezvoltare Regională.
(3) În exercitarea atributiilor sale
ministrul integrării europene emite ordine si instructiuni, în conditiile
legii.
Art. 7. - (1) Ministrul delegat,
negociator-sef pentru aderarea României la Uniunea Europeană, este membru al
Guvernului, înlocuitor de drept al ministrului integrării europene.
(2) Ministrul delegat, negociator-sef
pentru aderarea României la Uniunea Europeană, este seful Delegatiei nationale
pentru negocierea aderării României la Uniunea Europeană.
(3) Organizarea, atributiile si componenta
Delegatiei nationale pentru negocierea aderării României la Uniunea Europeană
sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Art. 8. - Ministrul integrării europene si
ministrul delegat, negociator-sef pentru aderarea României la Uniunea
Europeană, sunt membri, potrivit legii, ai Comitetului Executiv pentru
Integrare Europeană.
Art. 9. - (1) Ministrul integrării
europene si ministrul delegat, negociator-sef pentru aderarea României la
Uniunea Europeană, sunt ajutati de trei secretari de stat, un negociator-sef
adjunct, cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizii ale
primului-ministru, precum si de secretarul general si de secretarul general
adjunct, numiti în conditiile legii.
(2) Secretarii de stat exercită
atributiile delegate de ministrul integrării europene.
(3) Secretarul general al Ministerului
Integrării Europene are atributiile si responsabilitătile prevăzute la art. 49
alin. (2) din Legea nr. 90/2001. Acesta poate îndeplini si alte însărcinări
prevăzute de Regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
încredintate de ministrul integrării europene.
(4) Atributiile secretarului general
adjunct si ale compartimentelor din aparatul Ministerului Integrării Europene
se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă
prin ordin al ministrului integrării europene.
Art. 10. - (1) În structura organizatorică
a Ministerului Integrării Europene functionează directii generale si directii;
în cadrul directiilor, prin ordin al ministrului integrării europene, pot fi
constituite servicii si birouri.
(2) Structura organizatorică a
Ministerului Integrării Europene este prevăzută în anexa nr. 1 si 1a).
(3) Numărul maxim de posturi este de 277,
exclusiv demnitarii, cabinetele ministrilor si Corpul consilierilor de
integrare.
(4) Statul de functii si structura
posturilor pe compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea
sau încetarea raporturilor de serviciu se aprobă prin ordin al ministrului
integrării europene.
Art. 11. - Ministerul Integrării Europene
este încadrat cu functionari publici cu functii specifice ministerului, alti
functionari publici si cu personal angajat cu contract individual de muncă.
Art. 12. - (1) Comitetul interministerial
pentru integrare europeană este organul operativ de lucru, care coordonează,
analizează si dezbate documentele elaborate de institutiile cu responsabilităti
privind aderarea la Uniunea Europeană si discută orice alte probleme legate de
bunul mers al proceselor de pregătire a aderării.
(2) Comitetul interministerial pentru
integrare europeană este constituit din secretarii de stat pentru integrare
europeană din ministere si responsabilii din celelalte institutii cu atributii
în domeniu.
(3) Comitetul interministerial pentru
integrare europeană analizează si rezolvă punctual problemele apărute în
derularea programelor de pregătire a aderării la Uniunea Europeană si
realizează planificarea curentă si de perspectivă a acestor activităti.
(4) Comitetul interministerial pentru
integrare europeană se întruneste, de regulă, lunar.
(5) La lucrările Comitetului
interministerial pentru integrare europeană, care se desfăsoară în plen si în
grupe de lucru, pot fi invitati ministri, reprezentanti ai partenerilor
sociali, ai societătii civile si ai altor grupuri de interese.
Art. 13. - (1) În coordonarea activitătii
diplomatice a Misiunii permanente a României pe lângă Uniunea Europeană,
Ministerul Afacerilor Externe se consultă permanent cu Ministerul Integrării
Europene.
(2) Ministerul Integrării Europene
desemnează, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, prin ordin al
ministrului integrării europene, dintre specialistii săi, consilieri si/sau
experti care îsi vor desfăsura activitatea în cadrul Misiunii permanente a
României pe lângă Uniunea Europeană, pentru îndeplinirea atributiilor specifice
ale acestuia privind negocierea aderării României la Uniunea Europeană,
pregătirea pentru aderare si armonizarea legislatiei române cu reglementările
comunitare.
(3) Personalul prevăzut la alin. (2) îsi
desfăsoară activitatea sub îndrumarea comună a ministrului afacerilor externe
si a ministrului integrării europene. Acesta este supus autoritătii sefului
misiunii diplomatice, fiind învestit atât cu atributii de consiliere a
acestuia, cât si cu atributii stabilite de Ministerul Integrării Europene.
(4) Pe durata misiunii lor functionarii
publici desemnati de Ministerul Integrării Europene să îsi desfăsoare
activitatea în cadrul Misiunii permanente a României pe lângă Uniunea Europeană
sunt detasati la Ministerul Afacerilor Externe, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Ministerul Integrării
Europene poate desemna, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, pe lângă
ambasada României din tara care detine presedintia Uniunii Europene, pe durata
acesteia, un reprezentant din rândul personalului său pentru a informa
sistematic, prin intermediul sefului misiunii diplomatice, asupra pozitiilor
presedintiei Uniunii Europene. Pe durata misiunii sale reprezentantul
Ministerului Integrării Europene este detasat la Ministerul Afacerilor Externe.
(2) În cadrul ambasadelor României din
tările membre si din tările candidate la Uniunea Europeană, Ministerul
Integrării Europene va desemna, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, câte
un reprezentant al său, prin detasare la Ministerul Afacerilor Externe, care va
informa permanent despre evolutiile ce se înregistrează în aceste tări în
domeniul integrării europene.
Art. 15. - Numărul maxim de posturi pentru
personalul detasat, necesar desfăsurării
activitătilor prevăzute la art. 13 alin. (2)-(4) si la art. 14, este de 5
posturi si, respectiv, de 4 posturi.
Art. 16. - (1) Ministerul Integrării
Europene si Ministerul Afacerilor Externe vor informa periodic ambasadele
României din tările membre si din tările candidate la Uniunea Europeană asupra
stadiului pregătirilor în vederea aderării României la această organizatie.
(2) Ambasadele prevăzute la alin. (1) vor
informa Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Integrării Europene cu
privire la activitătile si initiativele privind integrarea europeană,
întreprinse de tările membre si candidate.
Art. 17. - Ministerul Integrării Europene
coordonează, în numele Guvernului, activitatea Institutului European din
România prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 18. - Stabilirea numărului maxim de
autoturisme si a consumului lunar de carburanti se face potrivit dispozitiilor
legale în vigoare.
Art. 19. - (1) În structura Ministerului
Integrării Europene se organizează, la nivel de directii generale, Autoritatea
de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar, Autoritatea de Management
pentru Programul Operational Regional si, la nivel de serviciu, Unitatea de
Coordonare pentru Fondul de Coeziune, prevăzute în anexele nr. 1 si 1 a).
(2) Autoritatea de Management pentru
Cadrul de Sprijin Comunitar si Autoritatea de Management pentru Programul
Operational Regional îndeplinesc atributiile stabilite prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.555/2002 privind desemnarea institutiilor si organismelor
responsabile cu coordonarea, implementarea si gestionarea asistentei financiare
comunitare prin instrumentele structurale.
(3) Autoritatea de Management pentru
Cadrul de Sprijin Comunitar va deveni operatională începând cu anul 2004 si va
functiona cu un număr total de 70 de posturi în anul 2005, din care 20 de
posturi în anul 2004, iar Autoritatea de Management pentru Programul
Operational Regional va deveni operatională începând cu anul 2004 si va
functiona cu un număr total de 204 posturi în anul 2005, din care 142 de
posturi în anul 2004. Unitatea de Coordonare pentru Fondul de Coeziune va
functiona, începând cu anul 2005, cu un număr de 8 posturi.
(4) Numărul de posturi prevăzut la alin.
(3) se asigură prin suplimentarea acestuia, cu încadrarea în numărul total de
posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Structura functiilor publice si
structura organizatorică a Autoritătii de Management pentru Cadrul de Sprijin
Comunitar, a Autoritătii de Management pentru Programul Operational Regional si
a Unitătii de Coordonare pentru Fondul de Coeziune vor fi definitivate până la
data de 1 septembrie 2003.
Art. 20. - Personalul preluat de
Ministerul Integrării Europene de la fostul Minister al Dezvoltării si
Prognozei ca urmare a aplicării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea si reorganizarea
sau functionarea unor structuri în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice se consideră transferat si i se va aplica
nivelul de salarizare, după caz, al functiilor specifice Ministerului
Integrării Europene sau cel avut la Ministerul Dezvoltării si Prognozei până la
intrarea în vigoare a noilor reglementări privind salarizarea personalului din
institutiile publice.
Art. 21. - Ministerul Integrării Europene
va prelua, pe bază de protocol, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, imobilul din municipiul Bucuresti, Bd. Libertătii
nr. 12, et. IV si V, sectorul 5, detinut de fostul Minister al Dezvoltării si
Prognozei, împreună cu mobilierul, birotica si tehnica de calcul din dotare.
Art. 22. - Anexele nr. 1, 1a) si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 23. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.075/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Integrării Europene, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 5 noiembrie 2001, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul integrării europene,
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii, solidaritătii si
familiei,
Elena Dumitru
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr.
734.
ANEXA Nr. 11)
Numărul
maxim de posturi = 277
(exclusiv
demnitarii, cabinetele ministrilor si Corpul consilierilor de integrare)
ANEXA
Nr. 2
- Institutul European din România
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind publicitatea si teleshoppingul
Având în vedere dubla calitate a
Consiliului National al Audiovizualului, de garant al interesului public si de
unică autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de programe
audiovizuale,
în vederea armonizării legislatiei române
cu reglementările si normele Uniunii Europene, tinând cont de necesitatea
respectării principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sănătătii,
securitătii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului,
tinând cont de necesitatea reglementării
publicitătii si a teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamente
medicale si suplimente nutritive,
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU PROGRAMUL
OPERATIONAL REGIONAL, UNITATEA DE COORDONARE PENTRU FONDUL DE COEZIUNE SI
AUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU CADRUL DE SPRIJIN COMUNITAR*)
având în vedere că publicitatea la
produsele medicamentoase trebuie să se supună unor conditii stricte si unui
control efectiv,
tinând cont de faptul că din statisticile
date publicitătii de institutii publice si private rezultă atât o crestere a
consumului de alcool în rândurile minorilor, cât si a publicitătii la băuturi
alcoolice distilate,
tinând cont de efectele nocive ale
consumului de alcool asupra minorilor, în special, dar si asupra societătii, în
general, de faptul că aceasta este o problemă de interes public,
având în vedere obligatiile membrilor
Consiliului National al Audiovizualului de a proteja, în domeniul serviciilor
de programe audiovizuale, dezvoltarea fizică, mentală si morală a minorilor,
în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din
Legea audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al
Audiovizualului adoptă următoarea decizie:
Art. 1. - Publicitatea si teleshoppingul
vor respecta regulile unei competitii corecte si transparente, care trebuie să
servească, în primul rând, interesele publicului.
Art. 2. - Este interzisă orice formă de
promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului sau îl
instigă să renunte la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare pe
motivul că acestea din urmă devin inutile sau improprii folosintei.
Art. 3. - Este interzisă orice formă de
publicitate care sugerează publicului să renunte la fructe si alimente naturale
de bază.
Art. 4. - Publicitatea comparativă este
posibilă numai în cazul în care respectă prevederile Legii privind publicitatea
nr. 148/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 5. - Durata publicitătii si a
teleshoppingului nu constituie un motiv care înlătură obligatiile de informare
corectă a publicului în legătură cu bunurile sau serviciile promovate.
Art. 6. - (1) Este interzisă difuzarea de
emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate
bunuri sau servicii individualizate ori care pot fi identificate de public prin
marcă, producător sau modalităti de comercializare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin.
(1) produsele si serviciile culturale sau cele destinate învătământului.
Art. 7. - (1) Este interzisă descrierea
calitătii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs,
cu exceptia mărcii si a pretului.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin.
(1) produsele sau serviciile culturale.
Art. 8. - Informatiile prezentate în
spoturile de publicitate sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă
în eroare publicul, direct sau prin omisiune, în privinta:
a) caracteristicilor produsului si, în
special, a naturii, identitătii, proprietătilor, compozitiei, cantitătii,
durabilitătii, originii sau provenientei, precum si a metodelor de fabricatie
sau de productie;
b) atribuirii de efecte sau proprietăti pe
care produsul nu le posedă.
Publicitate la alcool
Art. 9. - (1) În cadrul serviciilor de
programe de televiziune este interzisă, în intervalul orar 6,00-22,00, orice
formă de publicitate la băuturi alcoolice distilate.
(2) În cadrul serviciilor de programe de
radiodifuziune sonoră este interzisă orice formă de publicitate la băuturi
alcoolice distilate în următoarele intervale orare:
a) 6,00-8,00 si 10,00-22,00, în zilele de
luni până vineri;
b) 6,00-22,00, sâmbăta si duminica.
Art. 10. - În sensul prezentei decizii,
băuturile alcoolice distilate sunt cele definite în Ordinul ministrului
agriculturii si alimentatiei si al ministrului sănătătii nr. 17/240/2000 pentru
aprobarea Normelor cu privire la natura, continutul, originea, fabricarea,
ambalarea, etichetarea, marcarea si calitatea băuturilor alcoolice distilate
destinate comercializării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 350 din 27 iulie 2000.
Art. 11. - Este interzisă difuzarea de
publicitate la băuturi alcoolice prin care se promovează comportamente sau
atitudini violente, agresive sau antisociale.
Art. 12. - Este interzisă difuzarea de
spoturi publicitare la alcool în care apar minori.
Art. 13. - (1) Este interzisă difuzarea,
în intervalul orar 6,00-22,00, a emisiunilor sponsorizate de companiile ale
căror nume sau marcă sunt identice cu numele sau marca unei băuturi alcoolice.
(2) Este interzisă difuzarea, în
intervalul orar 6,00-22,00, a concursurilor sau anunturilor promotionale care
contin referiri la numele sau marca unei băuturi alcoolice distilate.
Art. 14. - În cazul transmisiunilor
sportive desfăsurate pe teritoriul României, difuzate înainte de ora 22,00, se
consideră publicitate la băuturi alcoolice distilate prezentarea de imagini
prin care se pot identifica astfel de produse si/sau producătorii acestora.
Art. 15. - Calupurile publicitare în care
se promovează produsele din alcool distilat se vor încheia cu avertismentul .Consumul
excesiv de alcool dăunează grav sănătătii”.
Publicitate la alimente
Art. 16. - Publicitatea la produsele
alimentare va respecta următoarele conditii:
a) nu va încuraja consumul excesiv de
alimente;
b) afirmatiile precise privind nutritia
(de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmatiile legate de sănătate (de
exemplu, “ajută la o digestie sănătoasă”) se vor baza pe fapte stiintifice
solide si nu vor crea impresii înselătoare privind beneficii nutritionale sau
de sănătate ale alimentului respectiv.
Art. 17. - Ilustrarea cu fructe si/sau
portiuni vegetale nu este permisă decât în cazul în care fructele (sau părti de
fruct - suc de fructe, pulpă de fruct) si/sau portiunile vegetale sunt înscrise
pe eticheta produsului si se regăsesc în continutul său în proportie de minimum
4%.
Art. 18. - În cazul utilizării la
fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice ilustrarea, desenarea sau
orice alte forme de reprezentare a fructelor si/sau a portiunilor vegetale.
Art. 19. - Nu se vor atribui alimentelor proprietăti
de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor si nu se vor face referiri la
astfel de proprietăti; sunt exceptate de la această interdictie apele minerale
naturale, care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în
statiunile balneare.
Publicitate la produse medicamentoase
Art. 20. - Prin publicitate
audiovizuală pentru produse medicamentoase si tratamente medicale se
întelege orice formă de promovare, efectuată în cadrul serviciilor de programe,
destinată să stimuleze distribuirea, consumul sau vânzarea acestora.
Art. 21. - (1) Publicitatea si
teleshoppingul sunt permise numai în cazul produselor medicamentoase si trata-
mentelor medicale care nu necesită prescriptie medicală.
(2) Reclama va avertiza publicul dacă
produsele eliberate fără prescriptie medicală contin substante care pot dăuna
sănătătii.
Art. 22. - Sunt interzise publicitatea si
teleshoppingul la produsele medicamentoase care contin substante psihotrope sau
narcotice, în sensul conventiilor internationale.
Art. 23. - Publicitatea pentru produsele
medicamentoase trebuie să încurajeze folosirea ratională a acestora, să le
prezinte în mod obiectiv, fără a le exagera calitătile terapeutice.
Art. 24. - Promovarea produselor
medicamentoase si a tratamentelor medicale, în serviciile de programe
audiovizuale, va include obligatoriu următoarele:
a) numele produsului;
b) denumirea comună, dacă produsul contine
un singur ingredient activ;
c) indicatia (pentru ce se foloseste
produsul sau tratamentul medical respectiv);
d) avertizarea, sonoră si scrisă, timp de
minimum 6 secunde, prezentată la sfârsitul clipului publicitar a cărui durată
depăseste 10 secunde: “Acest produs se poate elibera fără prescriptie medicală.
Se recomandă citirea cu atentie a prospectului. Dacă apar manifestări neplăcute,
adresati-vă medicului sau farmacistului.”
Art. 25. - (1) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente
alimentare, nutrienti, suplimente nutritive si tratamente medicale prezentate
sau recomandate de personalităti ale vietii publice, culturale, stiintifice,
sportive sau de alte persoane care, datorită celebritătii lor, pot încuraja
consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping care înfătisează medici, stomatologi, farmacisti
sau asistente medicale care recomandă ori avizează medical produse
medicamentoase, tratamente medicale, vitamine, suplimente alimentare,
nutrienti, suplimente nutritive sau produse de larg consum.
(3) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente
alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de
larg consum, dacă prezentările contin recomandări sau avize ale asociatiilor medicale.
(4) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente
alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de
larg consum, dacă prezentările asociază elemente din domeniul medical ce pot
sugera un acord sau o recomandare medicală.
Art. 26. - (1) Nici un fel de mesaj
publicitar pentru produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi
adresat persoanelor care au vârsta mai mică de 16 ani.
(2) Este interzisă difuzarea de
publicitate la produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare,
nutrienti, suplimente nutritive si tratamente medicale, în emisiuni pentru
copii sau în pauzele publicitare care precedă sau urmează unor astfel de
emisiuni.
(3) Producătorii si distribuitorii de
produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente
nutritive si tratamente medicale nu pot sponsoriza programele sau emisiunile
destinate copiilor.
Art. 27. - (1) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping:
a) la produse pentru tratarea
alcoolismului;
b) la tratamente clinice împotriva căderii
părului;
c) pentru hipnoză, terapie prin hipnoză,
psihologie, psihanaliză sau psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al
căror cost este
compensat.
(2) Este interzisă mentionarea, în
publicitate sau teleshopping, a unor indicatii terapeutice ca:
a) tuberculoză;
b) bolile cu transmisie sexuală;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer si alte boli tumorale;
e) insomnia cronică;
f) diabet si alte boli metabolice.
Art. 28. - Publicitatea la produsele
medicamentoase nu trebuie să contină nici o mentiune care:
a) să dea impresia că o consultatie
medicală sau o interventie chirurgicală nu sunt necesare, în special prin
oferirea unor sugestii de diagnostic sau tratament la distantă;
b) să sugereze că efectul tratamentului cu
produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însotit de efecte
secundare sau este mai bun decât ori echivalent cu cel al altui tratament sau
produs medicamentos;
c) să sugereze că starea de sănătate a
publicului ar putea fi îmbunătătită prin consumul respectivului produs; d) să
sugereze că starea de sănătate a publicului ar putea fi afectată dacă nu
consumă produsul respectiv; această interdictie nu se aplică la campaniile de
vaccinare sustinute de industria farmaceutică si aprobate de Ministerul
Sănătătii;
e) să sugereze că respectivul produs
medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) să sugereze că siguranta sau eficienta
produsului medicamentos se datorează faptului că este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau
reprezentarea detaliată a unor simptome sau a unor cazuri clinice, să ducă la
un autodiagnostic eronat;
h) să se refere, în termeni improprii sau
incorecti, la vindecare;
i) foloseste în termeni improprii,
alarmanti sau incorecti, imagini, scheme ori fotografii care arată modificări
ale organismului uman provocate de boli sau leziuni ori de actiunea produselor
medicamentoase asupra organismului uman sau a unor părti ale acestuia;
j) evidentiază că respectivul produs
medicamentos este autorizat de Agentia Natională a Medicamentului.
Art. 29. - (1) Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping la produse si tratamente naturiste, care, după caz,
nu sunt însotite de avertizarea, sonoră si scrisă:
a) “produs neatestat medical”;
b) “metodă neatestată medical”.
(2) În cazul în care produsele si
tratamentele naturiste au fost verificate din punct de vedere medical, acest
lucru va fi atestat de către Colegiul Medicilor din România.
(3) Avertizarea prevăzută la alin. (1) se
va face la finalul mesajului publicitar.
Art. 30. - Publicitatea si teleshoppingul
pentru produse si tratamente homeopate sunt permise numai pentru produsele si
tratamentele avizate de Ministerul Sănătătii sau de Colegiul Medicilor din
România.
Art. 31. - Este interzisă difuzarea de
emisiuni sau teleshopping în care sunt prezentate cazuri de vindecare a unor
boli grave cu ajutorul tratamentelor conventionale sau neconventionale, dacă
diagnosticul si actele medicale care îl atestă nu au fost certificate de
Colegiul Medicilor din România sau dacă, în emisiune sau în teleshopping, nu
este prezent si un reprezentant al Colegiului Medicilor din România care să
certifice din punct de vedere medical rezultatele obtinute.
Art. 32. - Este interzisă difuzarea de
publicitate si teleshopping în care se sugerează că este necesar ca oricine
să-si suplimenteze dieta cu vitamine si minerale sau că astfel de suplimente
pot să îmbunătătească functii fizice ori mentale care în mod normal sunt bune.
Art. 33. - Emisiunile audiovizuale,
publicitatea si teleshoppingul destinate produselor sau tratamentelor pentru
slăbit si pentru mentinerea greutătii corporale, fără indicatii terapeutice,
vor respecta următoarele conditii:
a) să existe dovezi medicale, de
încredere, pentru fiecare afirmatie privind efectele benefice ale produselor
sau tratamentelor;
b) să indice, când se afirmă că greutatea
unei persoane a scăzut cu o anumită valoare, perioada în care s-a realizat
această scădere;
c) greutatea pierdută si perioada în care
s-a obtinut trebuie să fie compatibile cu practicile medicale si de dietă,
general acceptate, si să nu semnifice calităti nereprezentative ale produsului
sau serviciului medical oferit;
d) în cazul alimentelor si băuturilor cu
cantităti calorice scăzute, dacă sunt prezentate ca o parte a regimului de
slăbire, se va indica faptul că produsul respectiv poate conduce la pierderea
de greutate numai ca parte a unei diete ce controlează caloriile/energia;
e) în cazul produselor special elaborate
pentru a fi utilizate în diete cu restrictii calorice, care, conform
instructiunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul
alimentar zilnic, acestea nu pot fi promovate sub alt nume decât “substitut
alimentar complet pentru slăbit” sau “substitut alimentar partial pentru
slăbit”;
f) în cazul produselor alimentare si al
băuturilor cu cantităti calorice scăzute nu se vor face referiri la rata sau la
mărimea scăderii în greutate ca rezultat al utilizării respectivelor produse
sau la reducerea senzatiei de foame ori la cresterea senzatiei de satietate.
Art. 34. - (1) Promovarea sau prezentarea
produselor si tratamentelor pentru slăbit ori pentru mentinerea greutătii
corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră si scrisă, cu o durată de
minimum 5 secunde, “Consultati medicul înainte de a urma dieta”; dieta trebuie
prezentată sau promovată ca o măsură pe termen scurt.
(2) Sunt interzise mărturiile sau
relatarea unor cazuri particulare care să justifice urmarea dietei respective.
Art. 35. - Publicitatea si teleshoppingul
pentru orice fel de produs sau tratament pentru slăbit ori pentru mentinerea
greutătii corporale vor respecta următoarele conditii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani
si vor avertiza publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris si/sau
sonor;
b) nu pot fi difuzate în emisiunile pentru
copii sau în pauzele publicitare care precedă sau urmează unor astfel de
emisiuni;
c) nu se vor adresa în mod direct
persoanelor obeze, nu vor include exemple cu cazuri în care se vorbeste despre
sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele sau
serviciul căruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma că a fi
subponderal este adecvat sau de dorit.
Publicitatea politică si publicitatea
referitoare la exercitarea unor profesii
Art. 36. - (1) În sensul prezentei
decizii, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează
unpartid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politică este interzisă,
cu exceptia perioadelor de campanie electorală.
Art. 37. - (1) Este interzisă publicitatea
la cabinetele notariale si la orice formă de exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisă publicitatea care
promovează executori judecătoresti si experti judiciari.
Art. 38. - (1) Membrii activi ai baroului
de avocati nu pot realiza sau modera emisiuni în care se dezbat cazuri aflate
în cercetare sau pe rolul instantelor de judecată.
(2) Participarea si interventiile
avocatilor în emisiunile audiovizuale în care se dezbat cazuri aflate în
cercetare sau pe rolul instantelor si în care acestia sunt angajati vor
respecta normele deontologice ale profesiei de avocat.
Art. 39. - (1) Este interzisă orice formă
de publicitate pentru cabinetele medicale private.
(2) Participarea si interventiile
medicilor în emisiuni sau programe pe teme medicale vor respecta principiile
deontologice înscrise în Codul de deontologie medicală adoptat de Colegiul
Medicilor din România.
(3) În emisiunile audiovizuale pe teme
medicale nu se vor recomanda medicamente, identificate prin marcă sau denumire
comercială, tratamente medicale si cabinete medicale private.
Dispozitii finale
Art. 40. - (1) Nerespectarea dispozitiilor
prezentei decizii, cu exceptia art. 38 alin. (2) si art. 39 alin. (2), se
sanctionează, după caz, potrivit dispozitiilor art. 90 sau 91 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002.
(2) În cazul nerespectării dispozitiilor
art. 38 alin. (2) si art. 39 alin. (2) Consiliul National al Audiovizualului va
sesiza Uniunea Avocatilor din România sau Colegiul Medicilor din România,
solicitându-le să analizeze în ce măsură au fost respectate principiile
deontologice stabilite de acestea si să sanctioneze conduitele
necorespunzătoare în conformitate cu prevederile statutare.
Art. 41. - La data intrării în vigoare a
prezentei decizii se abrogă Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr.
21/2003 privind publicitatea si teleshoppingul la produse medicamentoase,
tratamente medicale si suplimente nutritive, cu modificările si completările ulterioare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 4 martie
2003, Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 22/2003 privind unele
reguli ale publicitătii si teleshoppingului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 89 din 13 februarie 2003, Decizia Consiliului National
al Audiovizualului nr. 36/2003 privind publicitatea la băuturi alcoolice
distilate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 10
martie 2003, Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 38/2003
privind publicitatea politică si publicitatea referitoare la exercitarea unor
profesii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7
martie 2003.
Presedintele Consiliului National al
Audiovizualului,
Bucuresti,
30 iunie 2003.
Nr. 123.