MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 480 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4 iulie 2003
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
735. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
122. - Decizie
privind difuzarea programelor locale
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si principalele
atributii
Art. 1. - (1) Ministerul Finantelor Publice se
organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia si Programul de
guvernare în domeniul finantelor publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol
de sintezăsi are personalitate juridică.
(3) Sediul Ministerului Finantelor Publice este în
municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
Art. 2. - (1) Ministerul Finantelor Publice contribuie
în mod eficient, transparent si orientat la elaborarea si implementarea
strategiei si a Programului de guvernare în domeniul finantelor publice, în
exercitarea administrării generale a finantelor publice, asigurând utilizarea
pârghiilor financiare si valutare în concordantă cu cerintele economiei de
piată si pentru stimularea initiativei agentilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice asigură, prin
redistribuirea veniturilor, desfăsurarea activitătilor din domenii de interes
public, cum este cel social, cel economic, cel al apărării nationale si ordinii
publice. Prin atributiile încredintate si prin structura sa, Ministerul
Finantelor Publice îndeplineste următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniul
finantelor publice;
b) de reglementare si sinteză, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ si institutional necesar pentru realizarea
obiectivelor strategice în domeniul său de activitate;
c) de elaborare si implementare a politicii bugetare
si a politicii fiscale a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale si bugetare cu
celelalte politici economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului;
f) de administrare a datoriei publice;
g) de exercitare a controlului financiar public
intern;
h) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor
ce constituie domeniul public al statului;
i) de elaborare si supraveghere a cadrului legal în
domeniul contabilitătii;
j) de reprezentare, prin care se asigură în numele
statului român si al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern si
extern în domeniul său de activitate;
k) de autoritate de stat, prin care se asigură
exercitarea controlului aplicării unitare si respectării reglementărilor legale
în domeniul său de activitate, precum si al functionării institutiilor care îsi
desfăsoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finantelor Publice urmăreste, pe termen
mediu, îndeplinirea măsurilor necesare în vederea realizării cerintelor de
aderare la Uniunea Europeană.
(4) Principiile care stau la baza activitătii
Ministerului Finantelor Publice sunt:
a) coerenta, stabilitatea si predictibilitatea
cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementările
Uniunii Europene;
c) întărirea autoritătii institutiei;
d) perfectionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitătii în toate domeniile sale de
activitate;
f) satisfacerea cerintelor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential si
predictibil.
Art. 3. - (1) În realizarea functiilor sale Ministerul
Finantelor Publice are, în principal, următoarele atributii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung si
solutii de reformă în domeniul finantelor publice;
2. elaborează proiectul bugetului de stat, al legii
bugetare anuale si raportul asupra proiectului bugetului de stat, precum si
proiectul legii de rectificare a bugetului de stat, operând rectificările
corespunzătoare;
3. stabileste echilibrul bugetar în faza de elaborare
a proiectului bugetului de stat si a rectificării acestuia;
4. stabileste metodologii pentru elaborarea
proiectului bugetului de stat, a proiectelor bugetelor fondurilor speciale si a
proiectelor bugetelor locale;
5. analizează periodic modul de realizare a
prevederilor bugetare, în corelare cu indicatorii macroeconomici, si prezintă
informări Guvernului, cu propuneri de îmbunătătire;
6. urmăreste executia operativă a bugetului general
consolidat;
stabileste măsurile necesare pentru încasarea
veniturilor si limitarea cheltuielilor în vederea încadrării în deficitul
bugetar aprobat;
7. elaborează si aprobă clasificatia indicatorilor
privind finantele publice;
8. elaborează proiectul bugetului asigurărilor sociale
de stat, al legii bugetului asigurărilor sociale de stat anuale, precum si
proiectul legii de rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile
fiecărui ordonator principal de credite în cadrul fiecărui exercitiu bugetar;
10. monitorizează cheltuielile de personal prevăzute
în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat si bugetul
asigurărilor pentru somaj;
11. aprobă, prin delegare de competente, modificări în
fisele de investitii anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite
bugetare;
12. aprobă repartizarea pe trimestre a veniturilor si
a cheltuielilor prevăzute în bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat si bugetele fondurilor speciale;
13. avizează proiectele de acte normative care
generează sporuri de cheltuieli sau modificări de venituri ale bugetului de
stat si care au influente asupra echilibrului bugetar;
14. analizează, fundamentează, propune cadrul
legislativ si stabileste măsuri privind împrumuturile necesare în vederea
acoperirii deficitului bugetar si refinantării datoriei publice sau pentru
actiuni si lucrări de interes public; administrează datoria publică, urmăreste
rambursarea acesteia si achitarea dobânzilor aferente, în conditiile legii;
15. reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat, cu creditele bugetare
anulate sau reduse, la propunerea ordonatorilor principali de credite;
16. avizează bugetele celorlalte sisteme autonome de
asigurări sociale;
17. elaborează metodologia de aplicare a criteriilor
pentru selectarea si stabilirea prioritătii obiectivelor din componenta
programelor de investitii publice;
18. verifică modalitatea în care ordonatorii
principali de credite au reevaluat portofoliul de proiecte si au respectat
criteriile pentru selectarea si prioritizarea proiectelor de investitii;
19. analizează respectarea încadrării în limitele de
cheltuieli de capital a proiectelor anuale de buget si a esalonării
angajamentelor legale în functie de durata de realizare a investitiilor;
20. organizează sistemul de monitorizare a programelor
de investitii publice si elaborează rapoarte anuale privind stadiul realizării
investitiilor;
21. coordonează cadrul general referitor la efectuarea
achizitiilor publice si asigură transpunerea acquisului comunitar si îndrumarea
metodologică unitară în acest domeniu;
22. elaborează si actualizează metodologia de aplicare
a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achizitie publică;
23. stabileste modul de organizare si functionare a
sistemului de monitorizare a atribuirii contractelor de achizitie publică,
precum si sistemul de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. analizează documentatiile tehnico-economice si
emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investitii finantate
partial sau integral de la bugetul de stat, de la bugetele fondurilor speciale
si din credite externe;
25. avizează programe de investitii publice anuale si
multianuale, elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administrează contul general al Trezoreriei
statului, deschis la Banca Natională a României, scop în care încheie conventii
cu aceasta;
27. stabileste sistemul de organizare si functionare a
Trezoreriei statului în vederea asigurării efectuării operatiunilor de încasări
si plăti pentru sectorul public;
28. elaborează si administrează bugetul de venituri si
cheltuieli al Trezoreriei statului;
29. colaborează cu Banca Natională a României la
elaborarea balantei de plăti externe, a balantei creantelor si angajamentelor
externe, a reglementărilor din domeniul monetar si valutar si informează
semestrial Guvernul asupra modului de realizare a acestora, cu propuneri de
solutii în acoperirea deficitului sau utilizării excedentului din contul curent
al balantei de plăti externe;
30. contractează si garantează împrumuturi de stat de
pe piata financiară internă si externă, în scopul si în limitele competentelor
stabilite de lege;
31. asigură punerea în circulatie prin Banca Natională
a României, pe bază de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaborează lucrările privind contul general anual
de executie a bugetului de stat si, respectiv, a bugetului asigurărilor sociale
de stat, precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale
si proiectele de legi referitoare la aceste conturi de executie, pe care le
prezintă spre însusire Guvernului, în vederea transmiterii spre aprobare
Parlamentului;
33. elaborează sau avizează proiecte de acte normative
pentru aprobarea normelor si normativelor de cheltuieli si acordarea unor
drepturi personalului din institutiile publice;
34. colaborează cu alte autorităti publice în procesul
elaborării de acte normative privind salarizarea personalului din sectorul
bugetar;
35. elaborează proiecte de acte normative privind
stabilirea impozitelor directe si indirecte, urmăreste perfectionarea asezării
acestora si armonizarea legislativă în acest domeniu;
36. elaborează, pe baza modelului-cadru al
Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economică (O.C.D.E.), proiectul
românesc de conventie pentru evitarea dublei impuneri si urmăreste actualizarea
acestuia în concordantă cu recomandările adoptate de O.C.D.E.;
37. negociază, pregăteste parafarea, semnarea si
ratificarea conventiilor pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaborează strategii, studii comparative,
priorităti si proiecte de acte normative privind politica fiscală a României în
domeniul conventiilor pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmăreste realizarea unui management eficient si
coerent al sistemului fiscal românesc având ca scop elaborarea si mentinerea
unui sistem fiscal unitar, stabil si armonizat în strânsă concordantă cu
indicatorii macroeconomici din Strategia de dezvoltare economică a Guvernului;
40. elaborează proiecte de acte normative în domeniul
contabilitătii financiare si de gestiune si urmăreste perfectionarea acestuia
în corelatie cu normele europene în domeniu;
41. urmăreste organizarea Administratiei Fiscale si
aplicarea uniformă si eficientă a sistemului fiscal;
42. elaborează proiecte de acte normative cu privire
la colectarea veniturilor bugetare, achizitiile publice, combaterea si
sanctionarea evaziunii fiscale, atribuirea codului fiscal si relatiile dintre
contribuabili si Administratia Fiscală;
43. urmăreste exercitarea de către Administratia
Fiscală, cu profesionalism si integritate, a prerogativelor stabilite prin lege,
prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor;
44. urmăreste încurajarea conformării voluntare, de
către Administratia Fiscală, prin oferirea de servicii de calitate
contribuabililor, facilitând acestora îndeplinirea obligatiilor fiscale;
45. exercită, prin organele sale de specialitate,
controlul utilizării creditelor bugetare de către institutiile publice;
controlează, în conditiile legii, activitatea financiară a agentilor economici,
urmărind stabilirea corectă si îndeplinirea integrală si la termen a
obligatiilor financiare si fiscale fată de stat;
46. exercită, prin organele sale de specialitate,
controlul operativ si inopinat în legătură cu aplicarea si cu respectarea
legislatiei fiscale si vamale;
47. elaborează proceduri de control fiscal;
coordonează, îndrumă si verifică modul de respectare a procedurilor de control
fiscal si a legislatiei fiscale de către întregul aparat de control fiscal;
48. efectuează investigatii si anchete fiscale;
49. actionează, prin mijloace specifice, pentru
combaterea evaziunii fiscale si a coruptiei;
50. elaborează politica vamală în concordantă cu
cadrul legislativ existent;
51. asigură administrarea monopolului de stat, în
conditiile legii;
52. reglementează controlul financiar preventiv si
exercită controlul financiar preventiv delegat în scopul constituirii si
utilizării, legale si eficiente, a fondurilor publice;
53. îndrumă metodologic, organizează activitatea de
instruire si pregătire profesională în domeniul auditului intern;
54. realizează activităti de control operativ la
institutii publice si solutionează contestatiile depuse de acestea;
55. exercită calitatea de reprezentant al României la
organismele internationale cu caracter financiar;
56. coordonează, negociază si încheie acorduri
internationale în numele statului, în domeniul relatiilor financiare si
valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
57. reprezintă statul, ca subiect de drepturi si
obligatii, în fata instantelor, precum si în orice alte situatii în care acesta
participă nemijlocit, în nume propriu, în raporturi juridice, dacă legea nu
stabileste în acest scop un alt organ;
58. asigură legătura cu Parlamentul, Consiliul
Economic si Social, sindicatele, patronatele si alti exponenti ai societătii civile
în problemele specifice activitătii sale;
59. asigură un dialog constructiv cu partenerii de
dialog social, în spiritul respectului reciproc si în conformitate cu
principiile si standardele europene, în vederea asigurării eficientei
activitătii si stabilitătii sociale si sustine în Parlament proiectele de acte
normative pe care le initiază;
60. solutionează, în conformitate cu prevederile
legale, contestatiile si petitiile ce au ca obiect obligatii fiscale;
61. elaborează, implementează si dezvoltă sistemul
informatic în domeniul finantelor publice;
62. asigură, potrivit legii, tipărirea hârtiilor de
valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor
necesare finantării datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a
formularelor si imprimatelor tipizate utilizate în activitatea fiscală si
financiar-contabilă;
63. elaborează, monitorizează si implementează
sistemul de comunicare internă si externă si cadrul comunicational în scopul
sustinerii activitătii sale;
64. asigură prin sistemul de management al
performantei si dezvoltare profesională un corp al functionarilor publici
profesionist, onest, stabil si eficient, în scopul creării unei organizatii
moderne, flexibile, functionale si eficiente;
65. editează materiale de specialitate necesare pentru
mediatizarea problematicii financiare, în vederea cunoasterii sale de către
personalul propriu si de către contribuabili;
66. asigură elaborarea, tipărirea si difuzarea
publicatiei Revista Finante Publice si Contabilitate, prin finantare din
fonduri proprii, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind
înfiintarea pe lângă Ministerul Finantelor Publice a unei activităti finantate
integral din venituri proprii;
67. exercită atributiile ce îi revin, potrivit legii,
asupra activitătii companiilor nationale aflate sub autoritatea sa;
68. gestionează asistenta financiară nerambursabilă
acordată României de Uniunea Europeană potrivit prevederilor memorandumurilor
de întelegere, memorandumurilor si acordurilor de finantare semnate de Guvernul
României si de Comisia Europeană;
69. asigură fundamentarea, coordonarea si realizarea
activitătilor specifice procesului de pregătire a aderării României la Uniunea
Europeană pe domeniile din competenta si responsabilitatea sa;
70. elaborează strategia si cadrul normativ general,
coordonează si evaluează activitatea de audit public intern la nivel national,
efectuează misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii
multisectoriale si exercită activităti de audit public intern la nivelul
aparatului propriu;
71. efectuează inspectii privind respectarea
legalitătii, atât la nivelul aparatului propriu, cât si la nivelul celorlalte
institutii publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice îndeplineste toate
atributiile si are toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte
normative în vigoare.
Art. 4. - În exercitarea atributiilor sale Ministerul
Finantelor Publice colaborează cu celelalte ministere si organe de specialitate
din subordinea Guvernului, cu autoritătile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5. - În îndeplinirea atributiilor sale Ministerul
Finantelor Publice este autorizat:
1. să dea agentilor economici, ca urmare a
controlului, dispozitii obligatorii pentru luarea măsurilor de respectare a
legii;
2. să ia măsuri pentru aplicarea sanctiunilor
prevăzute de lege în competenta sa;
3. să aprobe înlesniri, restituiri, compensări si
amânări la plata impozitelor, taxelor si a altor vărsăminte obligatorii la
bugetul de stat, în conditiile legii;
4. să aplice, prin organele abilitate, modalitătile de
executare silită si măsurile asigurătorii, în conditiile legii, pentru
recuperarea creantelor bugetare;
5. să încheie protocoale de schimb de informatii,
documente si de colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte organizatii,
potrivit competentelor atribuite;
6. să refuze cererile de finantare de la bugetul de
stat, de suplimentare si de virare a creditelor bugetare în cazurile în care
acestea nu îndeplinesc conditiile legale sau se abat de la reglementările în
vigoare;
7. să retragă creditele bugetare deschise
ordonatorilor de credite, în cazurile în care se constată că acestea se
utilizează în alte scopuri decât cele stabilite;
8. să respingă situatii financiar-contabile ale
ordonatorilor de credite care nu îndeplinesc conditiile stabilite de normele
legale si să stabilească noi termene pentru refacerea si prezentarea acestora,
cu aplicarea amenzilor prevăzute de legislatia în vigoare;
9. să stabilească orice alte măsuri, în conditiile
prevăzute de lege.
Art. 6. - Ministerele, celelalte autorităti ale
administratiei publice, institutiile publice, precum si agentii economici au
obligatia de a pune la dispozitie Ministerului Finantelor Publice, la cererea
acestuia, datele si informatiile necesare în vederea realizării atributiilor
sale.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finantelor
Publice
Art. 7. - (1) Ministerul Finantelor Publice are
structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului finantelor publice, se pot organiza servicii, birouri si
alte compartimente si se poate stabili numărul posturilor de conducere.
(2) În cadrul structurii organizatorice a Directiei
generale a politicilor si resurselor umane functionează Școala de Finante
Publice, la nivel de directie. Conducerea stiintifică si executivă, precum si
atributiile acesteia sunt stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu
al Ministerului Finantelor Publice este de 1.538, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului.
Art. 8. - (1) În numărul maxim de posturi prevăzut la
art. 7 alin. (3) nu sunt incluse posturile de demnitari si posturile aferente
activitătii de control financiar si a Gărzii financiare, care, potrivit art. 4
din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar
si a Gărzii financiare, cu modificările ulterioare, se stabilesc separat prin
ordin al ministrului finantelor publice, în conditiile legii.
(2) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor
nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 9. - (1) Activitatea de control operativ din
cadrul Gărzii financiare, exclusiv stabilirea, urmărirea si încasarea
veniturilor bugetare si valorificarea actelor de control si solutionarea
contestatiilor, este coordonată de ministrul delegat pentru coordona- rea
autoritătilor de control.
(2) Activitatea de inspectie vamală si activitatea de
control vamal ulterior din cadrul Directiei Generale a Vămilor, exclusiv
stabilirea si încasarea drepturilor de import, este coordonată de ministrul
delegat pentru coordonarea autoritătilor de control.
Art. 10. - (1) În cadrul Ministerului Finantelor
Publice se organizează Agentia Natională de Plăti, cu un număr de 300 de
posturi.
(2) Agentia Natională de Plăti devine operatională în
anul 2005.
(3) Numărul de posturi prevăzut la alin. (1) se
asigură prin redistribuire în cadrul numărului de posturi aprobat ministerului.
(4) Prin ordin al ministrului finantelor publice se
vor nominaliza, în functie de necesitătile de pregătire profesională sau de
actiuni specifice acestui domeniu, persoanele care vor fi implicate în
activitătile premergătoare functionării Agentiei Nationale de Plăti.
(5) Structura organizatorică a Agentiei Nationale de
Plăti se definitivează până la data de 1 septembrie 2003, în conditiile legii,
potrivit anexei nr. 2.
Art. 11. - (1) Atributiile, sarcinile si răspunderile
personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice se
stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr.
1, prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului, aprobat prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si răspunderile unitătilor
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare aprobat prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(3) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale
ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice si din
unitătile sale teritoriale se stabilesc prin fisa postului, pe baza
regulamentelor de organizare si functionare prevăzute la alin. (1) si (2), se
semnează de salariat si se aprobă în conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Art. 12. - (1) Conducerea Ministerului Finantelor
Publice se exercită de către ministrul finantelor publice.
(2) Ministrul finantelor publice reprezintă ministerul
în raporturile cu celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si
fizice din tară si din străinătate. Prin ordin al ministrului finantelor
publice unele atributii pot fi delegate si persoanelor cu functii de conducere
din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul finantelor publice îndeplineste, în
domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale prevăzute la art.
53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor.
(4) Ministrul finantelor publice îndeplineste si alte
atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finantelor publice conduce aparatul
propriu al ministerului, stabilit prin hotărâre a Guvernului.
(6) În exercitarea atributiilor sale ministrul
finantelor publice emite ordine si instructiuni, în conditiile legii.
(7) Ministrul finantelor publice îndeplineste, conform
legii, functia de ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finantelor publice este ajutat în activitatea
de conducere a ministerului de 5 secretari de stat, numiti prin decizii ale
primului-ministru, si în subordinea cărora se pot organiza cabinete ale
demnitarilor, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1998 privind
organizarea cabinetului demnitarului din administratia publică centrală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001.
Art. 13. - (1) Secretarii de stat exercită atributiile
delegate de ministrul finantelor publice. Răspunderile si atributiile
secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) În cazul în care ministrul finantelor publice, din
diferite motive, nu îsi poate exercita atributiile curente, îl deleagă pe unul
dintre secretarii de stat să exercite aceste atributii, înstiintându-l pe primul-ministru
despre aceasta.
Art. 14. - (1) Secretarul general al ministerului este
înalt functionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de
profesionalism, în conditiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineste atributiile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001.
(3) Secretarul general al ministerului îndeplineste si
alte atributii prevăzute în regulamentul de organizare si functionare a
ministerului ori încredintate de ministru.
(4) În realizarea atributiilor ce îi revin secretarul
general al ministerului poate fi ajutat de un secretar general adjunct care
este înalt functionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii
de profesionalism, în conditiile legii.
Art. 15. - Ministrul finantelor publice aprobă prin
ordin, pentru aparatul propriu si pentru unitătile sale subordonate, criterii
în aplicarea prevederilor actelor normative în vigoare privind colectarea
creantelor bugetare.
Art. 16. - (1) Unitătile aflate în subordinea sau sub
autoritatea Ministerului Finantelor Publice, după caz, sunt prevăzute în anexa
nr. 3.
(2) Repartizarea la nivel de judet, respectiv la
nivelul municipiului Bucuresti, a numărului maxim de posturi de specialitate
prevăzut la pct. I din anexa nr. 3, pentru unitătile subordonate, se aprobă
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Structura organizatorică, normativele de personal
si criteriile de constituire a compartimentelor unitătilor subordonate: Oficiul
Concurentei, Directia Generală a Vămilor, directiile generale ale finantelor
publice judetene, Directia generală a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, precum si Directia generală de administrare a marilor contribuabili
din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov se aprobă prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 17. - Conducătorii serviciilor publice
descentralizate se numesc si se eliberează din functie de ministrul finantelor
publice, cu avizul consultativ al prefectului.
Art. 18. - Ministerul Finantelor Publice are în dotare
un parc auto potrivit dispozitiilor legale în vigoare, iar pentru activităti
specifice numărul de mijloace de transport si consumul de carburanti sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 19. - (1) Prefecturile împreună cu consiliile
judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor
sprijini asigurarea spatiilor corespunzătoare pentru desfăsurarea activitătii
unitătilor din teritoriu subordonate Ministerului Finantelor Publice.
(2) În localitătile în care unitătile teritoriale
subordonate Ministerului Finantelor Publice nu dispun de spatii corespunzătoare
consiliile locale vor sprijini aceste unităti prin asigurarea, în conditiile
legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii.
CAPITOLUL II
Dispozitii finale
Art. 20. - (1) Personalul din cadrul Ministerului Finantelor Publice, care are calitatea de functionar public, se bucură de toate drepturile si are obligatiile prevăzute în Legea nr. 188/1999, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finantelor
Publice se face potrivit reglementărilor în vigoare referitoare la acordarea
drepturilor de natură salarială pentru functionarii publici si pentru
personalul contractual.
Art. 21. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 22. - Actele juridice emise în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, cu modificările si completările ulterioare, continuă să îsi
producă efectele în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei
hotărâri.
Art. 23. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 267/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 179 din 21 martie 2003, cu modificările si completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritătii si familiei,
Elena Dumitru
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 735.
STRUCTURA
ORGANIZATORICA A MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
ANEXA Nr.
3
aflate în
subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
ANEXA Nr.
4
MIJLOACELE DE
TRANSPORT SI CONSUMUL
de
carburanti pentru activităti specifice
CONSILIUL
NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind
difuzarea programelor locale
Având în vedere dubla calitate a Consiliului National
al Audiovizualului, de garant al interesului public si de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
tinând cont de necesitatea asigurării unui raport
echilibrat între serviciile nationale si serviciile locale sau regionale,
în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă
următoarea decizie:
Art. 1. - În sensul prezentei decizii, termenii
utilizati au următorul înteles:
a) grilă de programe - forma de prezentare
generică a structurii serviciului de programe, pentru fiecare zi a săptămânii
si în ordinea succesiunii sale orare;
b) program local - totalitatea
programelor/emisiunilor continute în grila de programe, dedicate comunitătii
locale (programe/emisiuni de informare care aduc la cunostintă publicului
evenimente din actualitatea cotidiană a comunitătii respective, programe/emisiuni
de interes local pe teme sociale, economice, culturale si politice).
Art. 2. - (1) Radiodifuzorul care difuzează pe cale
radioelectrică terestră un serviciu de programe de televiziune în localităti cu
o populatie sub 250.000 de locuitori poate solicita renuntarea la realizarea si
difuzarea programului local dacă asigură în cadrul acelui serviciu de programe
retransmisia unui alt serviciu de programe editat si difuzat de aceeasi societate
titulară a licentei.
(2) În cazul municipiilor resedintă de judet cu o
populatie sub 250.000 de locuitori, radiodifuzorii pot solicita, în conditiile
alin. (1), renuntarea la realizarea si difuzarea programului local dacă, în
urma unor întelegeri reciproce, cel putin un radiodifuzor va asigura, în cadrul
serviciului său de programe difuzat pe cale radioelectrică terestră sau prin
cablu, realizarea si difuzarea unui program local. Documentul cuprinzând textul
întelegerii va fi comunicat Consiliului National al Audiovizualului.
Art. 3. - (1) Radiodifuzorul care difuzează pe cale
radioelectrică terestră un serviciu de programe de radiodifuziune sonoră în
localităti cu o populatie sub 150.000 de locuitori poate solicita renuntarea la
realizarea si difuzarea programului local dacă asigură în cadrul acelui
serviciu de programe retransmisia unui alt serviciu de programe editat si
difuzat de aceeasi societate titulară a licentei.
(2) În cazul municipiilor resedintă de judet cu o populatie
sub 150.000 de locuitori, radiodifuzorii pot solicita, în conditiile alin. (1),
renuntarea la realizarea si difuzarea programului local dacă, în urma unor
întelegeri reciproce, cel putin un radiodifuzor va asigura, în cadrul
serviciului său de programe difuzat pe cale radioelectrică terestră, realizarea
si difuzarea unui program local. Documentul cuprinzând textul întelegerii va fi
comunicat Consiliului National al Audiovizualului.
Art. 4. - (1) Renuntarea la realizarea si difuzarea
programului local, în conditiile prevăzute la art. 2 si 3, va fi pusă în
aplicare numai după aprobarea de către Consiliul National al Audiovizualului a
solicitării radiodifuzorului de modificare a grilei de programe si a formatului
de principiu al serviciului de programe, cu respectarea dispozitiilor art. 16
lit. a) din Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 146/2002 privind
acordarea licentei audiovizuale si eliberarea deciziei de autorizare
audiovizuală pentru difuzarea pe cale radioelectrică terestră a serviciilor de
programe.
(2) Consiliul National al Audiovizualului va decide
tinând seama de procentul celor care receptionează programul local, de numărul de licente audiovizuale existente în
localitate, de principiul localismului si de dispozitiile art. 10 alin. (3) lit.
b) si d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
Art. 5. - Începând cu data publicării prezentei
decizii se abrogă Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 87/2003
privind difuzarea programelor locale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 298 din 6 mai 2003.
Presedintele Consiliului National al Audiovizualului,
Ralu Filip
Bucuresti,
30 iunie 2003.
Nr. 122.