MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 481 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
741. - Hotărâre privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
767. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Oficiului Concurentei în subordinea Ministerului Finantelor Publice
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
Având în vedere art. XVI al Titlului III din Cartea II din Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, precum si al art. 12
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri
privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului este organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea
Guvernului.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului aplică strategia si
Programul de guvernare în domeniul educatiei, învătământului, cercetării
stiintifice, dezvoltării tehnologice, inovării si tineretului.
(3) Sediul central al Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
este în municipiul Bucuresti, str. General Berthelot nr. 28-30, sectorul 1.
(4) Sediul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului pentru
activitatea de cercetare este în municipiul Bucuresti, str. D.I. Mendeleev nr.
21-25, sectorul 1.
(5) Sediul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului pentru
activitatea de tineret este în municipiul Bucuresti, str. Vasile Conta nr. 16,
sectorul 2.
Art. 2. - Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului conduce
sistemul national de educatie, învătământ, cercetare si tineret, exercitându-si
atributiile stabilite prin legi si prin alte acte normative din sfera sa de
activitate.
Art. 3. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului exercită
următoarele functii:
a) de strategie, prin care planifică strategic si asigură elaborarea si
implementarea politicilor în domeniul învătământului, cercetării, tehnologiei,
inovării si tineretului;
b) de administrare, prin care alocă, monitorizează si evaluează
utilizarea resurselor pentru implementarea politicilor în domeniu;
c) de evaluare si control al realizării politicilor în domeniul
educatiei, învătământului, cercetării, tehnologiei, inovării si tineretului;
d) de elaborare a cadrului normativ-metodologic, functional, operational
si financiar în care se realizează politicile în domeniu;
e) de autoritate de stat, prin care asigură urmărirea si controlul
respectării reglementărilor din domeniul său de activitate;
f) de autoritate de management pentru Programul operational sectorial
pentru cercetare, dezvoltare tehnologică si inovare;
g) de reprezentare, prin care asigură, în numele Guvernului,
reprezentarea în organismele si în organizatiile nationale, regionale si
internationale, ca autoritate de stat pentru domeniul său de activitate;
h) de comunicare cu celelalte structuri ale administratiei publice
centrale si locale si cu societatea civilă;
i) de cooperare internatională, prin care asigură aplicarea acordurilor
internationale în domeniu si promovarea de noi acorduri.
Art. 4. - (1) În domeniul educatiei si învătământului, Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului exercită următoarele atributii:
a) formulează politici si elaborează programe de perspectivă în
domeniile educatiei si învătământului de toate gradele si asigură implementarea
lor în unitătile si institutiile subordonate sau coordonate;
b) evaluează si controlează realizarea politicilor si programelor în
domeniu si stabileste sau propune, după caz, măsuri de corectare a acestora;
c) controlează si monitorizează aplicarea prevederilor legale cu privire
la organizarea si functionarea unitătilor si institutiilor de învătământ
particular;
d) elaborează cadrul normativ-metodologic, functional, operational si
economico-financiar în care se realizează politicile în domeniu;
e) controlează si monitorizează respectarea reglementărilor din domeniul
său de activitate;
f) elaborează metodologii si standarde nationale de evaluare a elevilor
si a sistemului national de învătământ; elaborează criterii generale de
admitere în învătământul superior;
g) aprobă reteaua de învătământ preuniversitar de stat;
h) propune cifra de scolarizare pentru învătământul liceal si superior
de stat;
i) efectuează controale asupra modului în care se asigură protectia
socială în învătământ si propune măsuri corespunzătoare Guvernului si
autoritătilor publice locale abilitate;
j) asigură cadrul legal si monitorizează implicarea unitătilor de învătământ
în procesul de educatie continuă a adultilor;
k) asigură scolarizarea specializată si asistenta psihopedagogică
adecvate a elevilor si a tinerilor cu deficiente fizice, senzoriale, mentale
sau asociate;
l) asigură functionarea consiliilor si comisiilor nationale si
consultative ale Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului;
m) coordonează si monitorizează buna desfăsurare a activitătilor
extrascolare, cultural-artistice, sportive si turistice ale elevilor si
studentilor;
n) comunică si colaborează cu celelalte structuri ale administratiei
publice centrale si locale si cu societatea civilă în domeniile care vizează
continutul procesului de educatie si învătământ si asigură conditiile materiale
si financiare de desfăsurare a acestui proces;
o) asigură, în numele Guvernului, reprezentarea în organismele si în
organizatiile nationale, regionale si internationale, ca autoritate de stat
pentru domeniul său de activitate, si asigură aplicarea acordurilor
internationale în domeniu si promovarea de noi acorduri;
p) asigură armonizarea politicilor elaborate în domeniul învătământului
cu cele din legislatia externă;
q) participă la programele si proiectele internationale, comunitare si
bilaterale în domeniu;
r) initiază, prin intermediul centrelor de excelentă, programe si
proiecte de dezvoltare a învătământului pe plan local si regional si asigură
cadrul organizatoric pentru selectionarea si pregătirea adecvată a elevilor cu
aptitudini deosebite;
s) coordonează si controlează functionarea sistemului informatic
national pentru învătământ, inclusiv prin cofinantare; initiază functionarea
unor retele de comunicatie pe domenii specifice între unitătile si institutiile
de învătământ;
s) asigură si monitorizează modul de formare si utilizare a resurselor
umane, materiale si financiare necesare desfăsurării procesului de învătământ
si educatie;
t) asigură editarea, tipărirea si difuzarea manualelor si a materialului
didactic pentru învătământul preuniversitar;
t) realizează si promovează strategii si tehnici moderne de instruire si
educatie;
u) stabileste modalităti de recunoastere si de echivalare a diplomelor,
a certificatelor si a titlurilor stiintifice, eliberate în străinătate, pe baza
unor norme interne, tinând seama si de întelegerile si conventiile internationale.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului îndeplineste si alte
atributii prevăzute de Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, precum si de alte acte normative în
vigoare.
Art. 5. - (1) Atributiile Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului pentru domeniul cercetării, dezvoltării tehnologice si inovării
sunt următoarele:
a) fundamentarea, elaborarea si actualizarea periodică a politicilor si
strategiilor în domeniu;
b) diseminarea de informatii în domeniile cercetării-dezvoltării si
inovării; asigurarea cadrului de reglementări interne privind implementarea
unui sistem de calitate aferent elaborării rapoartelor de cercetare, precum si
pentru clasificarea rezultatelor de interes strategic în domeniu si gestionarea
rezultatelor de interes public;
c) stimularea transferului tehnologic, a valorificării rezultatelor,
inovării, a absorbtiei si difuziei acestora în rândul agentilor economici si în
economie în general; sustinerea brevetării unor rezultate ca primă formă de
valorificare; cofinantarea temelor care asigură parteneriate între centrele de
cercetare si agenti economici;
d) organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de
imagine si diseminare de informatii, traduceri, precum si altele asemenea, în
domeniul său de activitate;
e) stimularea si, după caz, asigurarea editării, tipăririi si difuzării
de publicatii sau de materiale specifice domeniului său de competentă;
publicarea de rapoarte, studii si altele asemenea;
f) urmărirea armonizării politicilor proprii cu cele din domeniul
industriei, comertului, sănătătii, muncii, precum si din alte domenii;
g) elaborarea de acte normative si de reglementări în domeniu, precum si
crearea si dezvoltarea cadrului institutional aferent; avizarea proiectelor de
acte normative care contin prevederi ce intră în domeniul său de competentă;
monitorizarea aplicării, după aprobare, a legilor si reglementărilor promovate;
h) elaborarea de politici privind dezvoltarea resurselor umane pentru si
prin cercetare;
i) sustinerea, prin cofinantare, a participării institutiilor de
învătământ si de cercetare la elaborarea strategiilor de ramură privind
dezvoltarea economică durabilă;
j) stimularea si monitorizarea participării României la programe si la
proiecte internationale, europene,
comunitare si bilaterale în domeniu;
k) atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice
si a consultantei interne si internationale pentru domeniul său specific de
competentă;
l) definirea politicilor de restructurare, modernizare si de atragere a
capitalului străin în domeniu, împreună cu celelalte organe ale administratiei
publice centrale care au atributii specifice;
m) stimularea dezvoltării regionale si locale, prin programe si proiecte
de dezvoltare a învătământului, cercetării, tehnologiei si de stimulare a
inovării; stimularea si initierea de centre de cercetare de excelentă;
stimularea si initierea înfiintării si dezvoltării de parcuri stiintifice si
tehnologice, centre de inovare si incubare în afaceri, centre de legături cu
industria, de transfer tehnologic si altele asemenea; sprijinirea
întreprinderilor mici si mijlocii prin transferuri tehnologice selectate în
prealabil pentru aplicare, la solicitarea ministerului de resort, cu aprobarea
Guvernului;
n) stimularea dialogului dintre comunitatea stiintifică si alte
structuri ale societătii civile si promovarea implicării acestor structuri, în
mod direct si activ, inclusiv prin sustinere financiară, în definirea si
implementarea politicilor în domeniul învătământului, stiintei, tehnologiei si
inovării;
o) definirea procedurilor specifice de analiză, de monitorizare si
evaluare a sistemului cercetării, tehnologiei si inovării; realizarea de
studii, analize, monitorizări, evaluări si alte activităti similare în domeniul
cercetării, tehnologiei si inovării, pentru evaluarea si controlul conducerii
programelor si proiectelor. Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului
poate contracta servicii de consultantă, expertiză, asistentă tehnică etc.;
p) elaborarea Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare pe
perioade multianuale; evaluarea surselor necesare; stabilirea si actualizarea
obiectivelor strategiei urmărite prin plan, în concordantă cu prioritătile
politicilor economice si sociale ale Guvernului;
r) evaluarea programelor cuprinse în planul national si detalierea lor
anuală; aprobarea prevederilor anuale ale planului national si informarea
Guvernului asupra realizării acestora;
s) conducerea, finantarea, monitorizarea si implementarea de
programe/proiecte de cercetare-dezvoltare,
inginerie tehnologică si de stimulare a inovării; atribuirea conducerii
programelor către agenti economici, institutii publice, institutii si unităti
cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare, organizatii neguvernamentale cu
activitate de profil, în sistem competitional sau în mod direct, conform
reglementărilor în vigoare;
s) prognozarea, planificarea si programarea, după caz, în capitolul
aferent cercetării din proiectul bugetului de stat, a resurselor financiare
necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său de competentă si
utilizarea acestor resurse;
t) implementarea sistemului informatic national pentru învătământ,
cercetare si tehnologie, inclusiv prin cofinantare, elaborarea si implementarea
politicilor de dezvoltare a tehnologiilor informatice; crearea de retele pe
domenii specifice între institutele de cercetare, unitătile si institutiile de
învătământ;
t) armonizarea politicilor de dezvoltare a infrastructurilor pentru
asigurarea calitătii produselor, procedeelor si serviciilor, în ceea ce
priveste activitătile de standardizare, certificare, acreditare, metrologie,
protectia consumatorilor si coordonarea asistentei tehnice în acest domeniu;
u) coordonarea de politici în domeniul proprietătii intelectuale si
stimularea dezvoltării unui mediu favorabil inovării;
v) în vederea sustinerii efortului general de integrare se va putea
întocmi si finanta un program de traducere si tehnoredactare a legislatiei si
reglementărilor comunitare; prioritate în realizarea acestor lucrări vor avea
serviciile de specialitate din cadrul institutelor de cercetare si al
institutiilor de învătământ;
w) coordonarea activitătii de participare a României la târguri,
expozitii si la alte asemenea manifestări interne si internationale cu caracter
tehnico-stiintific.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului îndeplineste si alte
atributii prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
stiintifică si dezvoltarea tehnologică, precum si de alte acte normative în
vigoare.
Art. 6. - În domeniul tineretului, Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului are următoarele atributii specifice:
a) elaborează politica guvernamentală în domeniul tineretului;
fundamentează si elaborează studii si cercetări, analize si prognoze privind
problemele tineretului, din institutiile din subordine sau în colaborare cu
persoane juridice ori fizice autorizate;
b) colaborează cu structurile de si pentru tineret legal constituite;
c) finantează actiuni proprii, pe baza programelor aprobate de ministrul
educatiei, cercetării si tineretului; sprijină financiar actiunile structurilor
asociative de tineret, care corespund obiectivelor cuprinse în programele
ministerului; poate încheia contracte civile, respectiv conventii civile de
prestări de servicii, direct sau prin unitătile subordonate, cu persoane
juridice ori cu persoane fizice pentru realizarea unor programe si actiuni
privind tineretul si implicarea acestuia în viata socială;
d) facilitează, pentru structurile asociative de tineret, stabilirea
contactelor internationale directe, în vederea cunoasterii reciproce si a
realizării de programe comune;
e) asigură formarea si perfectionarea pregătirii profesionale a
personalului din domeniul tineretului, conlucrând în acest scop cu institutiile
si organismele de specialitate din tară si din străinătate.
Art. 7. - Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului îndeplineste
si alte atributii ce îi revin prin acte normative.
Art. 8. - (1) În cadrul Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului se organizează, la nivel de directie generală, Autoritatea de
Management pentru Programul Operational Sectorial pentru Cercetare, Dezvoltare
si Inovare.
(2) Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial pentru
Cercetare, Dezvoltare si Inovare îndeplineste atributiile stabilite prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.555/2002 privind desemnarea institutiilor si
organismelor responsabile cu coordonarea, implementarea si gestionarea
asistentei financiare comunitare prin instrumentele structurale.
(3) Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial
pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare va deveni operatională începând cu anul
2004 si va functiona cu un număr de 90 de posturi în anul 2005, din care 30 de
posturi în anul 2004.
(4) Numărul de posturi prevăzut la alin. (3) se asigură prin
redistribuire în cadrul numărului de posturi aprobat ministerului si unitătilor
din subordine si/sau prin suplimentarea acestui număr, cu încadrarea în numărul
total de posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial
pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare are structura organizatorică prevăzută
în anexa nr. 7.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorică ale
Autoritătii de Management pentru Programul Operational Sectorial pentru
Cercetare, Dezvoltare si Inovare se definitivează până la data de 1 septembrie
2003, în conditiile legii.
Art. 9. - (1) În structura Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului functionează Agentia Natională pentru Energie Atomică, în
coordonarea directă a ministrului.
(2) Agentia Natională pentru Energie Atomică coordonează cercetarea
stiintifică în domeniul energiei nucleare si exercită, în domeniul utilizării fenomenelor
si proceselor atomice si nucleare în scopuri pasnice, următoarele atributii
principale:
a) elaborarea si monitorizarea strategiei, politicilor si a planului
nuclear national pentru promovarea si utilizarea fenomenelor si proceselor
atomice si nucleare în scopuri pasnice; ia în considerare propunerile pe care
le fac organele de specialitate ale administratiei publice centrale, agentii
economici, unitătile de învătământ si de cercetare, dezvoltare, care au
responsabilitatea de a aplica în practică activitătile din domeniul atomic si
nuclear;
b) elaborarea, implementarea si monitorizarea strategiei, politicilor si
programelor guvernamentale de cercetare-dezvoltare si inovare în domeniul
nuclear;
c) informarea cetătenilor în legătură cu beneficiile si riscurile
asociate activitătilor nucleare, precum si crearea de atitudini si
comportamente adecvate;
d) stimularea dezvoltării parteneriatului international în domeniul său
de activitate prin încheierea de acorduri si contracte de cercetare-dezvoltare,
de asistentă tehnică, de expertiză, de informare si/sau de specializare a
personalului, cu avizele ministerelor de specialitate;
e) colaborarea, împreună cu Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, cu Agentia Internatională pentru Energie Atomică de la
Viena (A.I.E.A.) si cu alte organizatii internationale, regionale sau nationale
de profil din alte tări, precum si reprezentarea României în relatiile cu
acestea;
f) analizarea propunerilor privind activitătile prioritare ale României
în domeniul nuclear si propunerea măsurilor corective în cazul sesizării unor
deficiente în aplicarea programelor în domeniu;
g) propunerea anuală, împreună cu Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, a componente delegatiei României la Conferinta Generală
a A.I.E.A.;
h) promovarea, împreună cu Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, a participării agentilor economici din domeniul nuclear
la activitătile pe profilul de activitate si la cele care se desfăsoară sub
egida A.I.E.A.;
i) monitorizarea sau, după caz, coordonarea activitătii unor unităti de
cercetare-dezvoltare de profil sau care sunt implicate în programe specifice în
domeniu;
j) asigurarea cadrului necesar în vederea corelării politicilor si
programelor industriale si a celor de altă natură, care au relevantă pentru
domeniul în cauză, cu politicile si programele de cercetare-dezvoltare si
inovare de profil.
(3) Atributiile Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului, care,
potrivit regulamentului propriu de organizare si functionare, sunt duse la
îndeplinire de Agentia Natională pentru Energie Atomică, nu înlătură sau nu
restrâng competenta ce revine, potrivit legii, ministerelor, altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si agentilor
economici, unitătilor de învătământ, de cercetare, de sănătate, care desfăsoară
activităti în domeniul nuclear-atomic.
Art. 10. - (1) În structura organizatorică a Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului functionează directii generale, directii, servicii si
birouri, în conformitate cu prevederile Legii nr. 161/2003.
(2) Structura organizatorică a Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului educatiei, cercetării si tineretului, pot fi organizate directii,
servicii, birouri si colective temporare de lucru, cu încadrarea în numărul de
posturi aprobat si cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003.
(3) În fiecare judet si în municipiul Bucuresti sunt organizate, ca
organe descentralizate de specialitate ale ministerului, inspectorate scolare
cu structură aprobată prin ordinal ministrului educatiei, cercetării si
tineretului.
(4) Inspectorii scolari generali au calitatea de ordonatori secundari de
credite.
(5) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, au în subordine unităti de învătământ preuniversitar, unităti conexe
acestora, unităti pentru activitatea extrascolară si cluburi sportive scolare.
(6) Programele si activitătile de tineret se vor desfăsura de către
personalul inspectoratelor scolare angajat în acest scop.
(7) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului poate constitui si
alte structuri organizatorice necesare în vederea realizării reformei
învătământului, cercetării si activitătilor de tineret, în conformitate cu
Programul de guvernare, cu obligatiile asumate prin acorduri cu organismele
internationale si prin programele pentru integrare europeană, în conditiile
legii.
Art. 11. - (1) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului este sprijinit de organisme de nivel
national în domeniul învătământului, cercetării si tineretului: consilii,
comisii si colegii prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Componenta acestor organisme de nivel national este stabilită prin
ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului.
(3) Atributiile organismelor de nivel national sunt stabilite prin
regulamente de organizare si functionare, aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului, conform reglementărilor legale.
(4) Organismele de nivel national pot avea câte un secretariat propriu
format, de regulă, din 1-3 persoane, care
ajută la elaborarea lucrărilor si pot folosi în activitatea lor un corp
de experti remunerat din fondurile programelor nationale sau internationale de
dezvoltare a învătământului si cercetării si/sau din fondurile bugetare sau
venituri proprii, potrivit legii.
(5) Activitatea organismelor de nivel national este coordonată de
ministrul educatiei, cercetării si tineretului sau de un secretar de stat, cu
exceptia Consiliului National pentru Politica Stiintei, care este coordonat de
primul-ministru.
(6) Membrii organismelor de nivel national, precum si alti specialisti
colaboratori ai acestora din afara ministerului pot fi remunerati în conditiile
legii.
Art. 12. - (1) Conducerea Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului se exercită de către ministru, care are calitatea de ordonator
principal de credite.
(2) Ministrul educatiei, cercetării si tineretului reprezintă ministerul
în raporturile cu celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si
fizice din tară si din străinătate, precum si în justitie.
(3) Ministrul educatiei, cercetării si tineretului răspunde de întreaga
activitate a ministerului în fata Guvernului, iar în calitate de membru al
Guvernului, în fata Parlamentului.
(4) Ministrul educatiei, cercetării si tineretului îndeplineste, în
domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale prevăzute la art.
53 din Legea nr. 90/2001, precum si orice alte atributii specifice, stabilite
prin acte normative în vigoare.
(5) În exercitarea atributiilor ce îi revin, ministrul educatiei,
cercetării si tineretului emite ordine si
instructiuni în conditiile legii.
(6) Ministrul educatiei, cercetării si tineretului poate delega unele
dintre competentele sale în conditiile legii.
Art. 13. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului are un
secretar general, ajutat de un secretar general adjunct, înalti functionari
publici, numiti în conditiile legii.
(2) Secretarul general si secretarul general adjunct asigură
stabilitatea functionării Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului,
continuitatea conducerii si realizarea legăturilor functionale dintre
structurile ministerului.
(3) Secretarul general si secretarul general adjunct îndeplinesc
atributiile si responsabilitătile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001.
(4) Secretarul general si secretarul general adjunct îndeplinesc si alte
atributii stabilite prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului sau prevăzute în regulamentul de organizare si functionare a
ministerului, aprobat prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului.
Art. 14. - (1) Numărul maxim de posturi este de 400, exclusiv demnitarii
si posturile aferente cabinetului ministrului.
(2) Structura organizatorică pe compartimente, atributiile si sarcinile
aparatului propriu al ministerului sunt aprobate prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului.
(3) Atributiile si sarcinile secretarilor de stat sunt stabilite prin
ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului.
(4) În cadrul ministerului si unitătilor subordonate se înfiintează
unităti de management pentru implementarea proiectelor cu finantare
nerambursabilă, conform legislatiei în vigoare.
Art. 15. - Personalul care trece din institutiile si unitătile de
învătământ sau de cercetare în aparatul propriu al Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului ori în serviciile publice descentralizate ale
acestuia beneficiază de rezervarea postului didactic sau de cercetare la
institutia sau la unitatea de la care provine.
Art. 16. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului preia de
la fostul Minister al Tineretului si Sportului Agentia Natională pentru
Sprijinirea Initiativelor Tinerilor - ANSIT, care va functiona ca unitate în
subordinea acestuia si în coordonarea directă a ministrului educatiei,
cercetării si tineretului.
(2) Conducerea Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativelor
Tinerilor - ANSIT este asigurată de un
director general, aflat în subordinea directă a ministrului educatiei,
cercetării si tineretului.
Art. 17. - (1) Institutiile si unitătile care functionează în subordinea
sau în coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului, exceptând
unitătile de cercetare stiintifică, sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Casele de cultură studentesti si cluburile sportive studentesti care
functionează în subordinea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Institutiile si unitătile de cercetare stiintifică, dezvoltare si
inovare care functionează în subordinea Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului sunt prevăzute în anexa nr. 5.
(4) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare care functionează în
coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului sunt prevăzute în
anexa nr. 6.
(5) Institutiile si unitătile pentru activitatea de tineret care
functionează în subordinea Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
sunt prevăzute în anexa nr. 8.
(6) Structura organizatorică a institutiilor si unitătilor din
subordinea sau din coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului este aprobată prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului.
(7) Normativele de personal si criteriile de constituire a
compartimentelor pentru unitătile si institutiile publice subordonate,
finantate de la bugetul de stat, precum si atributiile acestora sunt stabilite
prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului, în baza Legii
nr. 84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si a
celorlalte dispozitii legale în vigoare, precum si ale Ordonantei Guvernului
nr. 57/2002.
Art. 18. - Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului asigură, pe
de o parte, elaborarea, aplicarea, monitorizarea si evaluarea politicilor în
domeniul cercetării-dezvoltării si inovării, iar pe de altă parte, coordonează
elaborarea, aplicarea, monitorizarea si evaluarea politicilor pentru lărgirea
patrimoniului national si international de cercetare, tehnologie si inovare,
dezvoltarea economică durabilă, accesul rezultatelor cercetării si
tehnologiilor dezvoltate pe piata internă si internatională, realizarea
societătii informationale, satisfacerea nevoilor cetăteanului si cresterea
calitătii vietii acestuia.
Art. 19. - (1) Structura organizatorică, statele de functii si
regulamentele de organizare si functionare pentru unitătile subordonate
prevăzute în anexa nr. 5 se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei,
cercetării si tineretului, la propunerea directorului general sau, după caz, a
directorului unitătii.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorilor generali, a
directorilor si a membrilor consiliilor de administratie ale unitătilor
prevăzute în anexele nr. 5 si 6 se realizează prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului, în conditiile legii.
Art. 20. - (1) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului va
utiliza un parc auto propriu atât pentru aparatul central, cât si pentru institutiile si unitătile subordonate,
potrivit legii, precum si autovehicule destinate deplasărilor în teritoriu
pentru monitorizare si inspectie, conform anexei nr. 9.
(2) Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului va prelua, în
conditiile negociate în acorduri, parcul auto aflat în prezent în dotarea
structurilor de reformă care aplică programele educationale sprijinite prin
împrumuturi externe.
Art. 21. - Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului va prelua, în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, de la
structurile fostului Minister al Tineretului si Sportului, în conditii
stabilite prin protocoale, patrimoniul - spatii, dotări si altele asemenea,
corespunzător desfăsurării activitătilor si proceselor educative pentru
tineret.
Art. 22. - Din taxele de la studentii si cursantii străini, încasate în
baza art. 92 alin. (4) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, se constituie un fond, la dispozitia ministrului
educatiei, cercetării si tineretului, pentru situatii speciale si neprevăzute,
având un cuantum de cel mult 5% din încasările în valută.
Art. 23. - (1) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, asigură activitatea de distribuire a manualelor scolare
către unitătile de învătământ din subordine, ca activitate organizată pe lângă
acestea, finantată din venituri proprii.
(2) Veniturile înregistrate din activitatea prevăzută la alin. (1) vor
fi obtinute de la agentii economici care si-au asumat obligatia de a edita,
tipări si difuza manualele scolare sau vor fi virate direct de Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului în cazul în care, prin contractul cu
acesti agenti economici, s-au prevăzut retinerea si virarea de către Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului a sumelor aferente difuzării manualelor
scolare de la inspectoratele scolare la unitătile de învătământ.
(3) Cheltuielile curente si de capital aferente activitătii se suportă
din veniturile prevăzute la alin. (2).
(4) Disponibilitătile existente în cont la finele anului se reportează
si se utilizează în anul următor pentru destinatiile prevăzute la alin. (3).
Art. 24. - Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 25. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei si Cercetării, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001, precum si orice alte dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul educatiei, cercetării si tineretului,
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 741.
ANEXE
privind
organizarea si functionarea Oficiului Concurentei în subordinea Ministerului
Finantelor Publice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si al art. 34 alin. (2)
din Legea concurentei nr. 21/1996,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Oficiul Concurentei se organizează si functionează în
subordinea Ministerului Finantelor Publice, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale în domeniul concurentei, cu personalitate
juridică.
(2) Sediul Oficiului Concurentei este în municipiul Bucuresti, Bd.
Libertătii nr. 12, sectorul 5.
Art. 2. - (1) Oficiul Concurentei aplică strategia si Programul
Guvernului în domeniul concurentei.
(2) Oficiul Concurentei are rolul de a asigura protectia, mentinerea si
stimularea concurentei si a unui mediu
concurential normal, în conditiile, modalitătile si limitele prevăzute
de Legea concurentei nr. 21/1996 si de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Oficiul Concurentei are următoarele atributii principale:
1. efectuează, din proprie initiativă sau ca urmare a unei plângeri,
sesizări ori notificări, investigatiile privind aplicarea prevederilor art. 5,
6, 13 si 16 din Legea nr. 21/1996;
2. avizează stabilirea preturilor produselor si a tarifelor serviciilor
si lucrărilor practicate de regiile autonome, precum si a celor practicate în
cadrul activitătilor cu caracter de monopol natural sau al unor activităti
economice supuse prin lege unui regim special; se exceptează de la această
prevedere toate domeniile de activitate pentru care Guvernul constituie agentii
autonome de reglementare, organizate ca institutii publice de interes national,
cu personalitate juridică, care au atributii specifice privind stabilirea
si/sau ajustarea tarifelor în domeniul respectiv;
3. urmăreste aplicarea efectivă a deciziilor Consiliului Concurentei si
informează asupra situatiilor constatate;
4. urmăreste evolutia preturilor în economie, face cercetări în
sectoarele economice în care evolutia si nivelul preturilor, rigiditatea
preturilor sau orice alte împrejurări sugerează o restrângere a concurentei si
propune luarea de măsuri conform dispozitiilor legale;
5. dispune măsuri obligatorii, ca urmare a controlului sau a
investigatiilor efectuate, pentru respectarea legii de către agentii economici;
6. aplică sanctiunile prevăzute de lege în domeniul său de activitate si
urmăreste executarea acestora;
7. realizează studii, întocmeste rapoarte privind domeniul său de
activitate si furnizează Guvernului, Ministerului Finantelor Publice,
Consiliului Concurentei, publicului si organizatiilor internationale informatii
privind această activitate;
8. monitorizează permanent toate ajutoarele de stat acordate, indiferent
dacă acestea au fost supuse obligatiei de notificare si autorizare sau dacă
sunt exceptate de la această obligatie;
9. primeste, analizează si prelucrează anual raportările privind
ajutoarele de stat acordate de furnizorii de ajutor de stat, precum si
raportările agentilor economici beneficiari ai acestor ajutoare;
10. verifică veridicitatea informatiilor primite privind ajutorul de
stat acordat/primit de la furnizorii/beneficiarii de ajutor de stat, constată
eventualele contraventii si aplică sanctiunile ce se impun;
11. acordă asistentă de specialitate, la cerere, la întocmirea
raportărilor privind ajutorul de stat acordat/primit, inclusiv privind modul de
cuantificare a acestuia;
12. analizează efectele acordării de ajutoare de stat asupra mediului de
afaceri si propune măsuri privind modificarea, completarea sau anularea unor
scheme de ajutor de stat care conduc la distorsiuni semnificative pe piată ori
la încălcarea tratatelor internationale la care România este parte;
13. analizează acordarea ajutoarelor de stat din punct de vedere al
eficientei utilizării fondurilor publice, precum si din punct de vedere al
concordantei cu programele guvernamentale în derulare si pe această bază
propune măsuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate la acordarea
ajutoarelor de stat;
14. monitorizează realizarea măsurilor impuse pentru eliminarea
incompatibilitătilor unui ajutor existent cu prevederile Legii nr. 143/1999;
15. întocmeste anual raportul de monitorizare a ajutoarelor de stat
existente;
16. întocmeste un inventar al schemelor de ajutor si al ajutoarelor de
stat individuale pentru ultimii 3 ani
anteriori adoptării Legii nr. 143/1999 si actualizează anual acest
inventar;
17. supraveghează si analizează fluxurile financiare dintre autoritătile
publice sau organismele care administrează fonduri în numele statului si
agentii economici prestatori de servicii publice de interes general;
18. acordă asistentă tehnică de specialitate la cerere în cazul
elaborării unei noi scheme de ajutor de stat, precum si al reînnoirii,
prelungirii sau modificării unei scheme existente;
19. întocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat acordate în
România, raport ce se înaintează spre avizare Ministerului Finantelor Publice si
ulterior spre aprobare Guvernului; acesta se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si se transmite Comisiei Europene în vederea asigurării
deplinei transparente în acest domeniu si îndeplinirii de către România a
obligatiilor asumate prin acordurile internationale la care este parte;
20. asigură schimbul de informatii si de experientă în domeniul său de
activitate în relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de
profil si cooperează cu autoritătile străine;
21. colaborează cu ministerele si cu celelalte autorităti ale
administratiei publice centrale, cu Consiliul Concurentei, cu autoritătile
administratiei publice locale, precum si cu asociatii profesionale sau
organizatii neguvernamentale.
(2) Oficiul Concurentei îndeplineste orice alte atributii stabilite prin
acte normative în vigoare pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - (1) În exercitarea prerogativelor cu privire la obiectul său
de activitate Oficiul Concurentei emite avize conform legii.
(2) Avizele emise de Oficiul Concurentei potrivit prevederilor art. 4 si
ale art. 37 lit. b) din Legea nr. 21/1996 sunt obligatorii pentru cei care
trebuie să le solicite potrivit legii.
Art. 5. - (1) Oficiul Concurentei este condus de seful oficiului, a
cărui functie este asimilată celei de secretar de stat, ajutat de un adjunct a
cărui functie este asimilată celei de subsecretar de stat.
(2) Seful Oficiului Concurentei conduce întreaga activitate a acestei
institutii si reprezintă Oficiul Concurentei în raporturile cu autoritătile
judiciare si administrative, cu institutiile publice si cu alte persoane
juridice, precum si cu persoane fizice din tară si din străinătate.
(3) În exercitarea atributiilor sale seful Oficiului Concurentei emite
ordine si instructiuni; seful Oficiului Concurentei este ordonator tertiar de
credite.
(4) În cazul în care seful Oficiului Concurentei nu îsi poate exercita
atributiile curente din diferite motive, îl deleagă pe adjunctul său să
exercite aceste atributii, înstiintându-l despre aceasta pe ministrul
finantelor publice.
(5) Pe lângă seful Oficiului Concurentei functionează, ca organ
consultativ, Colegiul Oficiului Concurentei. Componenta si numărul de membri,
precum si Regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului Oficiului
Concurentei se aprobă prin ordin al sefului Oficiului Concurentei.
(6) Colegiul Oficiului Concurentei se întruneste la cererea si sub
presedintia sefului Oficiului Concurentei pentru dezbaterea problemelor privind
activitatea institutiei.
(7) Adjunctul sefului Oficiului Concurentei este membru de drept al
Colegiului Oficiului Concurentei.
Art. 6. - (1) Oficiul Concurentei are structura organizatorică prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul acesteia,
prin ordin al ministrului finantelor publice, se pot organiza servicii, birouri
si alte compartimente si se poate stabili numărul posturilor de conducere.
(2) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Oficiului
Concurentei este de 400, din care 136 de posturi pentru aparatul central,
inclusiv demnitarii, iar pentru inspectoratele de concurentă teritoriale 264 de
posturi.
(3) Repartizarea la nivel teritorial a numărului posturilor prevăzute în
anexă se face prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea
sefului Oficiului Concurentei.
(4) Oficiul Concurentei se reorganizează în conformitate cu prevederile
prezentei hotărâri, cu respectarea termenelor legale.
(5) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau încetarea
raporturilor de muncă ale personalului din aparatul propriu al Oficiului
Concurentei se aprobă prin ordin al sefului oficiului, în conditiile legii.
Art. 7. - (1) Atributiile, sarcinile si răspunderile personalului din
aparatul propriu al Oficiului Concurentei se stabilesc, în conformitate cu
structura organizatorică a institutiei, prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al sefului Oficiului Concurentei.
(2) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale ale personalului
Oficiului Concurentei se stabilesc prin fisa postului, întocmită pe baza
regulamentului de organizare si functionare, semnată de seful ierarhic si de
titular.
(3) Seful Oficiului Concurentei stabileste prin ordin, după criteriul
teritorial, inspectoratele de concurentă coordonatoare care asigură conducerea
anumitor inspectorate de concurentă judetene.
(4) Competentele, responsabilitătile si atributiile inspectoratelor de
concurentă teritoriale prevăzute la alin. (3) se stabilesc prin ordin al
sefului Oficiului Concurentei.
(5) Oficiul Concurentei administrează programele de asistentă si de
formare a personalului de specialitate în domeniul concurentei, ajutorului de
stat si preturilor.
Art. 8. - (1) Oficiul Concurentei poate detine pentru transportul
persoanelor din aparatul central un număr de 4 autoturisme, cu un consum lunar
maxim de carburant de 300 l/autoturism.
(2) Inspectoratele de concurentă judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, din subordinea Oficiului Concurentei pot detine pentru activităti
specifice de control câte un autoturism, cu un consum lunar de carburant de 350
l/autoturism.
Art. 9. - (1) Imobilele în care îsi desfăsoară activitatea în prezent
Oficiul Concurentei, la nivel central si teritorial, rămân în administrarea
acestuia.
(2) Prefecturile împreună cu consiliile judetene, cu Consiliul General
al Municipiului Bucuresti si cu consiliile locale vor sprijini asigurarea
spatiilor corespunzătoare pentru desfăsurarea activitătii inspectoratelor
teritoriale ale Oficiului Concurentei.
(3) În localitătile în care inspectoratele teritoriale ale Oficiului
Concurentei nu dispun de spatii corespunzătoare consiliile locale vor sprijini
aceste unităti prin asigurarea, în conditiile legii, de amplasamente în vederea
construirii de sedii proprii.
Art. 10. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 277/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei în subordinea Ministerului Finantelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 8 martie 2001, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 767.
ANEXĂ
Numărul maxim de
posturi = 400
(inclusiv
demnitarii):
- în aparatul central
= 136
- în teritoriu = 264
SEFUL OFICIULUI CONCURENTEI
ADJUNCTUL SEFULUI OFICIULUI CONCURENTEI
COMPARTIMENT AUDIT INTERN
DIRECTIA GENERALĂ DE SINTEZĂ, METODOLOGIE, INVENTARIERE SI MONITORIZARE
A AJUTOARELOR DE STAT*)
DIRECTIA GENERALĂ DE INVESTIGATIE
SI CONTROL
DIRECTIA JURIDICĂ SI ADMINISTRATIVĂ
COLEGIUL OFICIULUI CONCURENTEI
Inspectoratele de concurentă judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti
*) Include si serviciile
de integrare europeană si implementare a programelor PHARE.