MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 483 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 7 iulie 2003
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
737. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
Având în vedere prevederile Hotărârii Parlamentului nr. 16/2003 privind
modificarea structurii si componentei Guvernului si ale art. XVI din titlul III
al cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările ulterioare, precum si al art. 7 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind
înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei
publice
centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale si principalele atributii
Art. 1. - Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei se
organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, în subordinea Guvernului, cu personalitate juridică, având rol de
sinteză pentru asigurarea si coordonarea aplicării strategiei si politicilor
Guvernului în domeniile:
a) muncii;
b) solidaritătii sociale;
c) protectiei sociale;
d) familiei.
Art. 2. - Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei are
sediul în municipiul Bucuresti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1.
Art. 3. - În vederea realizării rolului său, Ministerul Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei îndeplineste următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea strategiei de punere
în aplicare a Programului de guvernare în domeniul muncii, protectiei si
solidaritătii sociale si familiei;
b) de reglementare si sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în
domeniul său de activitate;
c) de armonizare cu reglementările Uniunii Europene a cadrului
legislativ din domeniul său de activitate;
d) de autoritate de management pentru programul operational sectorial
privind politica socială si de ocupare a fortei de muncă;
e) de administrare a bunurilor si de gestionare a bugetelor si
fondurilor alocate;
f) de reprezentare, prin care se asigură în numele statului român
reprezentarea pe plan intern si extern în domeniul său de activitate;
g) de autoritate de stat, prin care se asigură exercitarea controlului
aplicării unitare si respectării reglementărilor legale în domeniul său de activitate
si al functionării institutiilor care îsi desfăsoară activitatea sub
autoritatea sau în coordonarea sa, precum si exercitarea controlului asupra
modului de îndeplinire a atributiilor prevăzute de dispozitiile legale în
vigoare pentru ordonatorul principal de credite, delegate, potrivit legii,
conducătorului executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă,
respectiv al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
Art. 4. - În exercitarea functiilor prevăzute la art. 3 Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei îndeplineste următoarele atributii
principale:
A. În domeniul politicilor sociale:
1. identifică, în colaborare cu ministerele si organele de specialitate
ale administratiei publice centrale si locale, efectele sociale ale politicilor
publice aflate în derulare;
2. efectuează studii si analize asupra impactului social al
schimbărilor intervenite în plan legislativ, al deciziilor si măsurilor de
politică socială si economică;
3. evaluează si analizează calitatea proceselor sociale importante
induse în societate prin aplicarea politicilor publice;
4. fundamentează pe baza unor indicatori specifici măsurile de
protectie socială.
B. În domeniul afacerilor europene si relatiilor externe:
1. derulează programe si proiecte destinate sprijinirii initiativelor
guvernamentale privind dezvoltarea parteneriatului social finantat de Uniunea
Europeană sau din alte surse;
2. elaborează si fundamentează documentele anuale ce reflectă pozitia
României în domeniul muncii si politicii sociale în cadrul procesului de
aderare la Uniunea Europeană;
3. cooperează cu compartimentele de integrare europeană din celelalte
institutii pentru realizarea activitătilor de pregătire a aderării României la
Uniunea Europeană si fundamentează pozitia ministerului în cadrul Comitetului
interministerial pentru integrare europeană;
4. asigură pentru domeniul muncii si politicii sociale elaborarea
documentelor de pozitie oficiale pentru procesul de negociere a aderării si
pentru participarea la comitetele si subcomitetele constituite pentru aplicarea
Acordului de asociere România-Uniunea Europeană;
5. monitorizează adoptarea si punerea în aplicare a legislatiei
nationale armonizate cu legislatia comunitară în domeniile proprii de
activitate;
6. participă si coordonează participarea institutiilor din subordine la
programele de asistentă financiară acordate de Uniunea Europeană în domeniul
politicii sociale si ocupării fortei de muncă;
7. contribuie la initierea si formularea de propuneri în domeniul său
de activitate privind orientările de bază referitoare la ansamblul actiunilor
care vizează procesul de integrare europeană a României;
8. coordonează, implementează si gestionează asistenta financiară
acordată prin Programul operational sectorial pentru politică socială si de
ocuparea fortei de muncă si îndeplineste atributiile prevăzute, potrivit legii;
9. îndeplineste atributiile, potrivit legii, pentru perfectionarea
activitătii unitătilor de implementare a programelor PHARE;
10. monitorizează derularea proiectelor finantate de Uniunea Europeană,
pe care Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei le are în
pregătire sau în desfăsurare, si ia măsuri pentru respectarea întocmai a
termenilor de referintă si a calendarului implementării acestora;
11. coordonează elaborarea rapoartelor la conventiile adoptate sub
egida Organizatiei Internationale a Muncii, ratificate de România;
12. examinează prevederile instrumentelor juridice elaborate sub egida
Consiliului Europei din punct de vedere al concordantei cu dreptul intern, în
vederea ratificării acestora, si coordonează elaborarea rapoartelor periodice
privind îndeplinirea prevederilor instrumentelor ratificate;
13. pregăteste, elaborează, negociază si urmăreste încheierea si
ratificarea instrumentelor juridice bilaterale de cooperare în domeniul muncii
si securitătii sociale;
14. asigură administrarea, coordonarea si monitorizarea implementării
programelor finantate din Fondul Social European;
15. prestează servicii gratuite de informare, orientare si documentare
în domeniul muncii si solidaritătii sociale pentru investitorii străini si
autohtoni.
C. În domeniul asistentei sociale si politicilor familiale:
1. elaborează politica de asistentă socială;
2. stabileste strategia natională prin care promovează drepturile
familiei, copilului, persoanei singure, persoanelor Vârstnice, persoanelor cu
handicap si ale oricăror persoane aflate în nevoie;
3. coordonează si controlează functionarea sistemului national de
asistentă socială;
4. elaborează proiecte de acte normative, norme metodologice si
reglementări privitoare la functionarea sistemului de asistentă socială;
5. elaborează, implementează si evaluează programele nationale de
asistentă socială;
6. îndrumă si controlează activitatea institutiilor de asistentă
socială publice si private în ceea ce priveste aplicarea măsurilor de asistentă
socială;
7. îndrumă si controlează activitatea asociatiilor si fundatiilor care
derulează programe de asistentă socială, în vederea respectării drepturilor
sociale ale persoanelor beneficiare;
8. asigură îndrumarea metodologică, coordonează si controlează
activitatea căminelor pentru persoane Vârstnice, împreună cu autoritătile
administratiei publice locale;
9. asigură îndrumarea metodologică, coordonează si controlează
activitatea institutiilor de asistentă socială care asigură protectie,
găzduire, îngrijire si consiliere pentru victimele violentei în familie;
10. elaborează si fundamentează strategia si programele în domeniul
îngrijirii si consilierii pentru victimele violentei în familie;
11. colaborează cu alte ministere si institutii la elaborarea si
implementarea programelor de planificare si educatie familială;
12. realizează programe în parteneriat cu organisme si institutii
internationale în domeniul asistentei sociale;
13. finantează programele nationale de asistentă socială;
14. administrează si gestionează fondurile alocate, conform legii,
pentru asistentă socială;
15. acordă subventii asociatiilor si fundatiilor române cu
personalitate juridică, din domeniul de activitate al ministerului, în
conditiile prevăzute de lege;
16. propune acordarea statutului de utilitate publică asociatiilor si
fundatiilor, din domeniul său de activitate, în conditiile prevăzute de lege;
17. elaborează si propune indicatori din domeniul asistentei sociale.
D. În domeniul fortei de muncă:
1. elaborează politici, programe si planuri nationale în domeniile
ocupării fortei de muncă, formării profesionale, egalitătii de sanse între
femei si bărbati si circulatiei internationale a fortei de muncă, prin
colaborare cu ministere si cu alte organe ale administratiei publice centrale
cu sarcini si atributii pe piata muncii, si exercită controlul asupra
înfăptuirii acestora de către Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă
si de Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor;
2. elaborează si avizează proiecte de acte normative în domeniile
ocupării fortei de muncă, formării profesionale, egalitătii de sanse pe piata
muncii;
3. coordonează elaborarea, implementarea si monitorizarea anuală a
Planului national de actiune pentru ocuparea fortei de muncă;
4. aprobă anual Programul national de ocupare a fortei de muncă si
Planul national de formare profesională, propuse de Agentia Natională pentru
Ocuparea Fortei de Muncă, si exercită controlul asupra realizării acestora;
5. stabileste anual indicatorii sociali si nivelul acestora, în baza
cărora se elaborează Programul anual de activitate al Agentiei Nationale pentru
Ocuparea Fortei de Muncă;
6. promovează programe, propune si implementează acorduri bilaterale si
proiecte de colaborare internatională în domeniile ocupării fortei de muncă,
formării profesionale, egalitătii de sanse între femei si bărbati si
circulatiei internationale a fortei de muncă;
7. actualizează, împreună cu alte ministere si institutii de
specialitate, Clasificarea ocupatiilor din România;
8. exercită controlul asupra modului în care este organizată si se
desfăsoară formarea profesională a adultilor;
9. urmăreste si controlează activitatea agentiilor de credit care
derulează activitate de microcreditare;
10. coordonează activitatea Comisiei Nationale de Promovare a Ocupării
Fortei de Muncă;
11. coordonează activitatea Comisiei consultative interministeriale în
domeniul egalitătii de sanse între femei si bărbati (CODES).
E. În domeniul parteneriatului social:
1. realizează coordonarea relatiei Guvernului de parteneriat social
atât în ceea ce priveste raporturile cu organizatiile patronale si sindicale,
cât si cu alte organizatii ale societătii civile;
2. elaborează politici, programe si proiecte de acte normative în
domeniul parteneriatului social si urmăreste aplicarea acestora;
3. elaborează metodologia si asigură asistenta metodologică privind
formele de derulare a parteneriatului social;
4. pregăteste, elaborează, negociază si urmăreste încheierea
întelegerilor cu partenerii sociali;
5. avizează si controlează conformitatea reprezentativită tii
partenerilor sociali cu prevederile legale în vigoare;
6. constituie si gestionează baza de date si registrele de evidentă
privind organizatiile patronale, sindicale si alte organizatii ale societătii
civile;
7. elaborează criteriile si formele activitătii de mediere a
conflictelor de muncă si reglementează formarea mediatorilor în domeniu;
8. initiază, coordonează si urmăreste realizarea programelor de
dezvoltare a parteneriatului social în colaborare cu administratia publică
centrală si locală, patronatele, sindicatele si alte structuri ale societătii
civile organizate, precum si cu organisme si institutii internationale în
domeniu;
9. asigură consultarea permanentă a partenerilor sociali asupra
initiativelor legislative din sfera sa de activitate;
10. coordonează metodologic activitatea de dialog social desfăsurată la
nivelul administratiei publice centrale si locale;
11. analizează si avizează actele normative elaborate de ministere si
alte organe centrale în domeniul parteneriatului social;
12. asigură legătura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social,
sindicatele, patronatele si alti parteneri ai societătii civile în problemele
specifice activitătii sale.
F. În domeniul veniturilor salariale:
1. elaborează propuneri privind sistemul de salarizare pentru
personalul contractual din sectorul bugetar, colaborează cu Agentia Natională a
Functionarilor Publici privind sistemul de salarizare pentru functionarii
publici si realizează controlul aplicării legislatiei din acest domeniu;
2. propune strategii cu privire la salarizarea în regii autonome,
companii si societăti nationale si în societăti comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat;
3. elaborează sistemul de ajustare a salariilor în raport cu evolutia
pre˛urilor de consum;
4. elaborează metodologia de calcul al nivelului salariului minim
garantat, fundamentat pe indicatori socioeconomici minimali, ca instrument de
protectie a angajatilor;
5. îndeplineste atributiile prevăzute de lege privind constatarea si
aplicarea sanctiunilor în institutiile publice finantate integral din venituri
proprii;
6. colaborează cu partenerii sociali si acordă asistentă de specialitate
în domeniul veniturilor salariale;
7. monitorizează, potrivit acordurilor încheiate cu organismele
financiare internationale, evolutia Programului national de ocupare a fortei de
muncă si a fondului de salarii la agentii economici;
8. analizează si avizează actele normative elaborate de ministere si de
alte organe centrale privind cheltuielile de personal în sectorul regiilor
autonome, companiilor si societătilor nationale, precum si al institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare.
G. În domeniul asigurărilor sociale si legilor speciale:
1. elaborează politici si programe, în colaborare cu alte ministere si
organe ale administratiei publice centrale, în domeniul pensiilor si altor
drepturi de asigurări sociale;
2. exercită controlul asupra implementării politicilor si programelor
de către Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
3. elaborează metodologia de aplicare a prevederilor legale din
domeniul stabilirii drepturilor de pensii, altor drepturi de asigurări sociale
si a drepturilor acordate prin legi speciale, la propunerea Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
4. desfăsoară activităti privind aprobarea înlesnirilor de plată a
creantelor bugetare si altor ajutoare de stat din domeniul său de activitate;
5. elaborează legislatia pentru crearea cadrului institutional necesar
implementării si functionării sistemului de pensii administrate privat.
H. În domeniul legislatiei muncii:
1. elaborează politici, programe si proiecte de acte normative în
domeniul relatiilor de muncă, securitătii si sănătătii în muncă si urmăreste
aplicarea acestora;
2. elaborează proiecte de acte normative referitoare la raporturile de
muncă, la contractele colective de muncă, la timpul de muncă si odihnă,
disciplina muncii, răspunderea patrimonială, jurisdictia muncii si la
documentele de dovedire a vechimii în muncă;
3. elaborează si coordonează activitatea de sistematizare, simplificare
si îmbunătătire a legislatiei muncii, din domeniul său de activitate;
4. efectuează studii, analize si documentări privind oportunitatea
initierii sau modificării unor acte normative privind legislatia muncii;
5. coordonează si asigură aplicarea unitară a prevederilor din domeniul
legislatiei muncii;
6. asigură aplicarea legislatiei privind contractele colective de muncă
si conflictele de interese;
7. avizează, în vederea înregistrării, asociatiile si fundatiile din
domeniul său de activitate;
8. asigură reprezentarea în fata instantelor de judecată în problemele
din domeniul de activitate al ministerului.
I. În domeniul managementului resurselor umane:
1. coordonează metodologic, prin compartimentul de specialitate,
activitatea de resurse umane din institutiile subordonate, în coordonare si sub
autoritatea sa;
2. asigură, prin compartimentul de specialitate, recrutarea,
selectarea, promovarea, în conditiile legii, după criteriul competentei si fără
nici o discriminare, a functionarilor publici, a personalului contractual,
procesul de evaluare a performantelor profesionale ale acestora, precum si alte
atributii ce îi revin din actele normative în vigoare;
3. organizează si monitorizează formarea profesională a personalului
din aparatul propriu si institutiile din subordine, în vederea pregătirii
acestuia pentru aderarea României la Uniunea Europeană;
4. analizează si avizează actele normative elaborate de ministere si de
alte organe centrale privind aplicarea prevederilor legale în ceea ce priveste
personalul si structurile organizatorice ale acestora.
J. În domeniul economico-financiar si de investitii:
1. fundamentează si promovează proiectele de bugete care se
administrează de către aparatul propriu sau de către institutiile aflate sub
autoritatea sa, respectiv bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul
asigurărilor pentru accidente de muncă si boli profesionale, bugetul
asigurărilor pentru somaj, bugetul de stat, pentru capitolele bugetare din care
se realizează finantarea prestatiilor de protectie socială, intrările de
credite externe, fondurile externe nerambursabile si monitorizează executia bugetară;
2. elaborează proiectul bugetului anual pentru activitatea proprie si a
institutiilor subordonate;
3. elaborează programele de investitii anuale si multianuale;
4. analizează si avizează proiectele de acte normative initiate de
ministere si de alte autorităti ale administratiei publice centrale, potrivit
legii;
5. organizează controlul financiar preventiv la nivelul ministerului si
avizează organizarea acestuia la nivelul institutiilor subordonate, potrivit
legii;
6. monitorizează executia bugetară si ia măsuri operative pentru
asigurarea plătii tuturor drepturilor de protectie socială, în limita
fondurilor aprobate;
7. pe baza evolutiei indicatorilor specifici, fundamentează initierea
măsurilor de protectie socială pentru prestatiile existente sau propune, după
caz, acordarea de noi prestatii;
8. elaborează sustinerea financiară pentru actele normative initiate,
cu impact la nivelul prestatiilor de protectie socială;
9. coordonează activitătile de implementare a proiectelor cu finantare
externă pentru toate domeniile de activitate ale ministerului si administrează
fondurile provenind din intrări de credite externe aferente acestor proiecte.
K. Alte domenii de activitate:
1. îndeplineste activităti de audit public intern, potrivit legii;
2. elaborează metodologia, normele, standardele si indicatorii privind
securitatea si sănătatea în muncă;
3. coordonează activitatea sistemului de certificare a calitătii din
punct de vedere al securitătii muncii si al echipamentelor tehnice,
echipamentelor individuale de protectie a muncii si al echipamentelor
individuale de lucru;
4. elaborează si avizează proiecte de acte normative, metodologii sau
proceduri pentru implementarea sistemului privind asigurarea pentru accidente
de muncă si boli profesionale;
5. elaborează politici si strategii pentru functionarea eficientă a
sistemului de asigurare si prevenire a accidentelor de muncă si a bolilor
profesionale;
6. aprobă clasificarea minelor din punct de vedere al emanatiilor de
gaze, în baza documentatiilor prezentate de persoanele juridice;
7. desfăsoară activităti de informare-documentare cu privire la
securitatea si sănătatea în muncă, asigură elaborarea si editarea de cărti,
reviste, brosuri, pliante, afise si alte publicatii în acest domeniu si
avizează materiale în acest scop;
8. stabileste politici de prevenire în domeniul securitătii si
sănătătii în muncă, bazate pe factorii mediului de muncă;
9. editează buletine informative din domeniul său de activitate;
cheltuielile legate de tipărirea si difuzarea buletinelor informative vor fi
suportate din alocatiile bugetare aprobate Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei;
10. solutionează, în conformitate cu prevederile legale, plângerile,
contestatiile si petitiile persoanelor fizice si juridice;
11. elaborează, implementează si dezvoltă sistemul informatic în
domeniul muncii si solidaritătii sociale;
12. exercită controlul prin compartimentele specializate din directiile
pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene si a municipiului
Bucuresti privind agentii economici, persoane juridice si fizice, în legătură
cu constituirea si virarea contributiilor datorate bugetului asigurărilor
sociale de stat si bugetului asigurărilor pentru somaj;
13. coordonează, negociază si încheie, în conditiile legii, acorduri
internationale din domeniul său de activitate;
14. exercită controlul asupra activitătilor desfăsurate de institutiile
subordonate, în coordonare sau aflate sub autoritatea sa;
15. reprezintă România, în conditiile legii, la organismele
internationale din domeniul său de activitate.
Art. 5. - Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
îndeplineste toate atributiile si are toate competentele conferite acestuia
prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
Art. 6. - În exercitarea atributiilor sale Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei colaborează cu celelalte ministere si organe
de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte autorităti publice si cu
organisme guvernamentale si neguvernamentale.
Art. 7. - Ministerele, celelalte autorităti ale administratiei publice,
institutiile publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la
dispozitie Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, la cererea
acestuia, documentele, datele si informatiile necesare pentru realizarea
atributiilor sale.
CAPITOLUL II
Conducerea Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si
Familiei
Art. 8. - Conducerea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei se exercită de către ministru.
Art. 9. - Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei propune
si numeste, după caz, reprezentantii Guvernului în toate structurile nationale
tripartite, conform legii.
Art. 10. - (1) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei
deleagă atributiile prevăzute de dispozitiile legale în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor pentru somaj
conducătorului executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă
si pentru ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor sociale de
stat, conducătorului executiv al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale.
(2) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei îndeplineste,
conform legii, functia de ordonator principal de credite.
Art. 11. - Presedintele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale si presedintele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de
Muncă sunt secretari de stat în cadrul Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei.
Art. 12. - (1) Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări
Sociale si Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă functionează sub
autoritatea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap si Autoritatea
Natională pentru Protectia Copilului si Adoptie functionează în subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art. 13. - Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
monitorizează aplicarea unitară a dispozitiilor legale în domeniile sale de
activitate, în unitătile din sectorul public, mixt si privat.
Art. 14. - (1) În exercitarea atributiilor prevăzute de lege ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei reprezintă ministerul în raporturile
cu autoritătile administratiei publice, cu alte persoane juridice, cu persoane
fizice, precum si cu organisme din tară si din străinătate.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si
familiei, unele atributii pot fi delegate si persoanelor cu functii de
conducere din compartimentele de specialitate ale ministerului.
Art. 15. - (1) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei
îndeplineste, în domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale
prevăzute de Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor.
(2) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei îndeplineste si
alte atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(3) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei numeste si
eliberează din functie, în conditiile legii, personalul din aparatul propriu al
ministerului.
Art. 16. - (1) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali
este membru al Guvernului si înlocuitorul de drept al ministrului muncii,
solidaritătii sociale si familiei.
(2) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali
coordonează activitatea Inspectiei Muncii.
(3) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali
coordonează Directia dialog social si Directia relatii cu Parlamentul si
metodologie.
(4) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali
coordonează metodologic comisiile de dialog social înfiintate la nivelul
administratiei publice centrale si în plan teritorial. În acest sens ministrul
delegat pentru relatiile cu partenerii sociali poate emite norme cu caracter de
recomandare.
(5) Ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali poate
reprezenta Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, în conditiile
legii, la organismele internationale.
Art. 17. - În exercitarea atributiilor sale, ministrul muncii,
solidaritătii sociale si familiei emite ordine, norme si instructiuni.
Art. 18. - Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei aprobă
prin ordin, pentru aparatul propriu si pentru unitătile aflate în subordinea
sau sub autoritatea ministerului, criterii în aplicarea prevederilor actelor
normative în vigoare privind colectarea creantelor bugetare si stimularea
personalului.
Art. 19. - (1) Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei si
ministrul delegat pentru relatiile cu partenerii sociali sunt ajutati în
activitatea de conducere a minister lui de 4 secretari de stat, numiti prin
decizie a primului-ministru.
(2) Functiile de ministru, ministru delegat si de secretar de stat sunt
functii de demnitate publică, potrivit legii.
(3) Secretarii de stat exercită si alte atributii delegate prin ordin
al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei.
Art. 20. - (1) Secretarul general este înalt functionar public, numit
în conditiile legii, si îndeplineste atributiile prevăzute de Legea nr.
90/2001.
(2) Secretarul general coordonează activitătile stabilite potrivit
structurii organizatorice a ministerului, prevăzută în anexa nr. 1, îndeplinind
si alte atributii care îi sunt delegate de ministrul muncii, solidaritătii
sociale si familiei si actionând pentru ducerea la îndeplinire a ordinelor si
măsurilor stabilite de acesta.
CAPITOLUL III
Organizarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei
Art. 21. - Structura organizatorică a Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 22. - În cadrul structurii organizatorice prevăzute la art. 21,
prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei, se pot
organiza servicii, birouri si compartimente, stabilindu-se numărul posturilor
de conducere, potrivit legii.
Art. 23. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei este de 380 de posturi
finantate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii si posturile aferente
cabinetelor ministrilor.
(2) Personalul necesar pentru fiecare compartiment din structura
organizatorică se stabileste prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii
sociale si familiei.
Art. 24. - (1) În structura Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei se organizează, la nivel de directie generală, Autoritatea de
Management Program Operational Sectorial pentru Politică Socială si de Ocuparea
Fortei de Muncă.
(2) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Politică Socială si de Ocuparea Fortei de Muncă îndeplineste atributiile
stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.555/2002 privind desemnarea
institutiilor si organismelor responsabile cu coordonarea, implementarea si
gestionarea asistentei financiare comunitare prin instrumentele structurale.
(3) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Politică Socială si de Ocuparea Fortei de Muncă va deveni operatională încep‚nd
cu anul 2004 si va functiona cu un număr total de 75 de posturi în anul 2005,
din care 25 de posturi în anul 2004.
(4) Numărul de posturi prevăzut la alin. (3) se asigură prin
redistribuire în cadrul numărului maxim de posturi aprobat ministerului si
institutiilor aflate în subordinea sau sub autoritatea acestuia, cu încadrarea
în numărul total de posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Politică Socială si de Ocuparea Fortei de Muncă are structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 2.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorică a
Autoritătii de Management Program Operational Sectorial pentru Politică Socială
si de Ocuparea Fortei de Muncă vor fi definitivate până la data de 1 septembrie
2003.
Art. 25. - (1) Atributiile compartimentelor din aparatul propriu al
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei se stabilesc în
conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1, prin
regulament de organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al
ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei.
(2) Atributiile, sarcinile si răspunderile personalului se stabilesc
prin fisa postului, potrivit legii.
Art. 26. - (1) Institutiile care functionează în subordinea sau în
coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, după caz,
sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Conducătorii institutiilor publice din subordinea sau coordonarea
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei se numesc si se
eliberează din functie de către ministrul muncii, solidaritătii sociale si
familiei, după caz, cu respectarea conditiilor legale. Secretarul de stat si
subsecretarul de stat ai Autoritătii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, presedintele si vicepresedintele Autoritătii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap sunt numiti si eliberati din functie prin decizie a
primului ministru.
(3) Înfiintarea sau desfiintarea institutiilor subordonate Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei se face în conditiile legii.
(4) Atributiile, sarcinile si răspunderile institutiilor care
functionează în subordonarea sau în coordonarea ministerului, prevăzute în
anexa nr. 3, se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare,
aprobat prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei,
după caz, cu respectarea conditiilor legale.
(5) Repartizarea numărului maxim de posturi, structura organizatorică
si statele de functii pentru institutiile prevăzute la alin. (4) se aprobă prin
ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei, după caz.
(6) Atributiile, sarcinile si răspunderile, organizarea si
functionarea, numărul de posturi si repartizarea acestora, precum si statele de
functii ale Autoritătii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie si ale
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap se stabilesc si se aprobă
în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 12/2001
privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2001, ale Ordonantei
Guvernului nr. 14/2003 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 239/2003 si ale actelor normative proprii de
organizare si functionare, cu respectarea celorlalte dispozitii legale în
vigoare aplicabile.
(7) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, patrimoniul si
personalul angajat al Oficiului Muncii trec la Inspectoratul teritorial de
muncă al municipiului Bucuresti.
(8) Personalul preluat de Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, ca urmare a aplicării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, se consideră transferat si i se aplică
nivelul de salarizare avut până la intrarea în vigoare a noilor reglementări
privind salarizarea personalului din institutiile publice.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 27. - (1) Numărul de autoturisme si consumul lunar de carburanti
pentru aparatul propriu al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei sunt cele prevăzute în Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei
publice si institutiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002,
cu modificările si completările ulterioare.
(2) Parcul normat de mijloace de transport si consumul lunar de
carburanti pentru institutiile din subordinea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 28. - (1) Prefecturile împreună cu consiliile judetene, Consiliul
General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea
spatiilor corespunzătoare pentru desfăsurarea activitătii institutiilor din
teritoriu subordonate Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) În localitătile în care institutiile din teritoriu subordonate
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei nu dispun de spatii
corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste institutii prin
asigurarea, în conditiile legii, de amplasamente în vederea construirii de
sedii proprii.
Art. 29. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 30. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 9 din 9 ianuarie 2001, cu modificările si completările
ulterioare, si Hotărârea Guvernului nr. 434/1990 privind înfiintarea si
organizarea Oficiului Muncii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 104 din 13 septembrie 1990.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si
familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 3
iulie 2003.
Nr. 737.
ANEXA Nr.
1
MINISTERUL MUNCII
SI SOLIDARITĂTII SOCIALE
ANEXA Nr.
2
STRUCTURA AUTORITĂTII
DE MANAGEMENT
ANEXA Nr.
3)
care functionează în subordinea sau în
coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
A. În subordine:
I. Institutii publice cu personalitate juridică, cu finantare de la bugetul
de stat:
1. Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap (212 posturi)
2. Autoritatea Natională pentru Protectia Copilului si Adoptie (88 de
posturi)
3. Agentia Natională pentru Protectia Familiei
4. Directii pentru dialog, familie si solidaritate socială judetene
si a municipiului Bucuresti, servicii publice descentralizate
5. Oficiul pentru Migratia Fortei de Muncă
6. Centrul Social "Gavroche“ de Integrare Familială pentru Copii
7. Centrul-Pilot de Asistentă si Protectie a Victimelor Violentei în
Familie
8. Centrul de Informare si Consultantă pentru Familie
II. Institutie publică cu personalitate juridică, finantată din venituri
proprii si subventii de la bugetul de stat:
- Inspectia Muncii, din care:
a) aparat propriu - 239 de posturi;
b) inspectoratele teritoriale de muncă - servicii publice
descentralizate - 3.166 de posturi.
III. Institutii de asistentă socială cu personalitate juridică, finantate
din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat (80 de posturi):
1. Căminul pentru Persoane Vârstnice Alba Iulia
2. Căminul pentru Persoane Vârstnice Sibiu.
IV. Unitate cu personalitate juridică, finantată integral din venituri
proprii:
- Revista "Obiectiv“.
B. În coordonare:
Institute nationale de cercetare:
1. Institutul National de Cercetare Stiintifică în Domeniul Muncii si
Protectiei Sociale - I.N.C.S.D.M.P.S. Bucuresti;
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii
- I.N.C.D.P.M. Bucuresti.
NOTĂ:
1. Numărul maxim de posturi pentru institutiile publice prevăzute la
lit. A pct. I pozitiile 4-8 este de 1.679 de posturi finantate de la bugetul de
stat.
2. La numărul de posturi finantat de la bugetul de stat, repartizat directiilor
pentru dialog, familie si asistentă socială judetene si a municipiului
Bucuresti se adaugă 313 posturi finantate din bugetul asigurărilor sociale de
stat si 148 de posturi finantate din bugetul asigurărilor pentru somaj.
3. Din numărul de posturi care se reduce prin aplicarea prezentei hotărâri,
un număr de 39 de posturi si fondurile aferente trec la Autoritatea Natională
de Control, 16 posturi si fondurile aferente trec în cadrul aparatului de lucru
al Guvernului si 4 posturi si fondurile aferente trec la Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
4. Centrul Social «Gavroche» de Integrare Familială pentru Copii,
Căminul pentru Persoane Vârstnice Alba Iulia si Căminul pentru Persoane
Vârstnice Sibiu functionează în subordinea Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei până la data de 1 ianuarie 2004.
5. La data înfiintării Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei,
Centrul-Pilot de Asistentă si Protectie a Victimelor Violentei în Familie si
Centrul de Informare si Consultantă pentru Familie trec în subordinea acesteia.
ANEXA Nr.
4
PARCUL NORMAT DE MIJLOACE DE TRANSPORT S I CONSUMUL LUNAR DE CARBURANTI
Nr. crt. |
Institutiile subordonate Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei |
Tipul mijlocului de
transport |
Parcul normat |
Consumul lunar de carburanti litri/lună/mijloc de
transport |
1. |
Directiile pentru dialog, familie
si solidaritate socială teritoriale |
autoturism |
Câte
2 pentru fiecare directie si 3 pentru municipiul Bucuresti |
250 |
2. |
Oficiul pentru Migratia Fortei de
Muncă |
autoturism |
2 |
300 |
3. |
Centrul Social “Gavroche” de Integrare
Familială pentru Copii |
autoturism autovehicul
pentru transport marfă |
1 |
250 300 |
4. |
Centrul de Informare si Consultantă
pentru Familie |
autoturism |
1 |
250 |
5. |
Centrul-Pilot de Asistentă si
Protectie a Victimelor Violentei În Familie |
autosalvare |
1 |
400 |
6. |
Revista
“Obiectiv’ |
autofurgonetă autoturism autovehicul pentru transport
marfă si persoane |
1 1 1 |
350 300 350 |