MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 490 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
743. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii
750. - Hotărâre privind atributiile, organizarea si functionarea Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială
755. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor
757. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Prognoză
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii
Având în vedere prevederile art. XVI alin. (1) lit. b)
din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri
pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a
functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei si ale Hotărârii Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea
structurii si componentei Guvernului,
în temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie, al
art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor si al art. 17 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind
înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Ministerul Sănătătii este organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Cristian
Popisteanu nr. 1-3, sectorul 1, înfiintat prin reorganizarea Ministerului
Sănătătii si Familiei.
Art. 2. - (1) Ministerul Sănătătii aplică strategia si
politica Guvernului în domeniul asigurării sănătătii populatiei si răspunde de
realizarea reformei în sectorul sanitar.
(2) Ministerul Sănătătii organizează, coordonează,
îndrumă activitătile pentru asigurarea sănătătii populatiei si actionează
pentru prevenirea si combaterea practicilor care dăunează sănătătii.
(3) În exercitarea atributiilor sale Ministerul
Sănătătii colaborează cu celelalte ministere, organe centrale de specialitate
din subordinea Guvernului, precum si cu alte autorităti ale administratiei
publice centrale si locale si organisme interesate.
Art. 3. - (1) În realizarea obiectului său de
activitate Ministerul Sănătătii îndeplineste următoarele atributii:
1. organizează, coordonează si controlează, după caz,
activităti de: asistentă de sănătate publică, promovarea sănătătii si medicinei
preventive, asistentă de urgentă, curativă, de recuperare medicală, asistentă
medicală la domiciliu, care se acordă prin unitătile sanitare publice sau
private, precum si asistentă de medicină legală si de medicină sportivă;
2. stabileste principalele obiective pe termen scurt,
mediu si lung în domeniul sănătătii populatiei si al reformei în sectorul
sanitar;
3. asigură supravegherea si controlul aplicării
legislatiei de către institutiile si organismele care au responsabilităti în
domeniul sănătătii publice, al asigurărilor sociale de sănătate si de către
unitătile sanitare din sectorul privat de asistentă medicală, colaborând în
acest scop cu Casa Natională de Asigurări de Sănătate, Colegiul Medicilor din
România, Colegiul Farmacistilor din România, Ordinul Asistentilor Medicali din
România, autoritătile publice locale si cu alte institutii abilitate;
4. asigură realizarea programelor nationale de
sănătate publică; aprobă si stabileste modul de finantare a acestora;
5. aprobă, prin ordin al ministrului sănătătii,
normele tehnice în domeniul asistentei de sănătate publică;
6. aprobă, prin ordin al ministrului sănătătii,
normele tehnice de organizare si functionare a unitătilor care asigură
asistentă de sănătate publică;
7. elaborează norme privind organizarea si
functionarea inspectiei sanitare de stat si împuterniceste personalul sanitar
care efectuează inspectia sanitară de stat;
8. organizează acreditarea unitătilor sanitare din
sistemul public si privat, care prestează servicii medicale pentru autoritătile
din domeniul asistentei de sănătate publică; avizează Regulamentul de
organizare si functionare a Comisiei nationale de acreditare a spitalelor din
sistemul public si privat;
9. organizează sistemul informational din domeniul
asistentei de sănătate publică si modul de raportare a datelor de către
unitătile sanitare, pentru evaluarea stării de sănătate a populatiei;
analizează si evaluează periodic indicatorii stării de sănătate a populatiei si
criteriile de performantă a unitătilor sanitare;
10. organizează sistemul informatic al activitătii de
ocrotire a sănătătii populatiei;
11. prezintă rapoarte periodice pentru informarea
Guvernului privind starea de sănătate a populatiei;
12. fundamentează necesarul de resurse financiare
pentru asigurarea asistentei de sănătate a populatiei;
13. îndrumă si controlează modul de aplicare a
normelor de igienă si sanitar-antiepidemice în mediul de viată al populatiei si
la locul de muncă;
14. stabileste si urmăreste, împreună cu organele
competente, folosirea energiei nucleare în scopuri medicale;
15. organizează, coordonează si controlează, după caz,
activitatea unitătilor de ocrotire si asistentă medicală a mamei si copilului,
asistentă medicală de urgentă si asistentă medicală la locul de muncă;
16. colaborează cu Ministerul Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei, cu Ministerul Administratiei si Internelor si cu
consiliile judetene sau locale, după caz, în domeniul coordonării metodologice
a activitătii institutiilor specializate care asigură servicii de asistentă
medico-socială;
17. coordonează si controlează activitatea de
asistentă medicală în statiunile balneare, climatice si balneoclimatice;
eliberează autorizatia de functionare din punct de
vedere medico-balnear si al valorificării terapeutice a factorilor sanogeni,
naturali, pentru unitătile medico-balneare si de recuperare;
18. avizează sau, după caz, elaborează si propune spre
aprobare Guvernului Contractul-cadru privind conditiile acordării asistentei
medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate, elaborat de
Casa Natională de Asigurări de Sănătate cu consultarea asociatiilor
profesionale din domeniu si a ministerelor si institutiilor centrale cu retea
sanitară proprie;
19. elaborează anual împreună cu Casa Natională de
Asigurări de Sănătate, cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România,
lista medicamentelor de care beneficiază asiguratii cu sau fără contributie
personală;
20. emite avize si autorizatii sanitare de
functionare, abilitări si acorduri scrise pentru importul deseurilor si
reziduurilor de orice natură, precum si al altor mărfuri periculoase pentru
sănătatea populatiei si mediul înconjurător, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare;
21. aprobă tarife pentru actele pe care este abilitat
să le elibereze în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
22. emite reglementări privind regimul substantelor
stupefiante si toxice, precum si autorizatii pentru culturile de mac;
23. emite autorizatii de functionare si norme tehnice
pentru organizarea si functionarea unitătilor farmaceutice publice si private,
îndrumă si controlează activitatea în reteaua farmaceutică;
24. aprobă pretul produselor medicamentoase din tară
si din import; emite reglementări privind termenii, conditiile, modul de
calculare si de avizare a preturilor produselor medicamentoase si limitele de
profit;
25. autorizează furnizorii de dispozitive medicale si
asigură certificarea si inspectia aparaturii si echipamentelor medicale;
26. stabileste, creează si păstrează capacităti si
rezerve de mobilizare în domeniul ocrotirii sănătătii;
27. constituie, pentru situatii speciale cu implicatii
asupra sănătătii publice, rezerva de medicamente, seruri, vaccinuri,
dezinfectante, insecticide si alte materiale specifice si aprobă, prin ordin al
ministrului sănătătii, normele metodologice de constituire, păstrare si
utilizare a rezervei;
28. elaborează si organizează împreună cu Academia de
Stiinte Medicale Bucuresti strategia activitătii de cercetare stiintifică
medicală si asigură resursele materiale si financiare pentru buna functionare a
acestei activităti;
29. elaborează sau, după caz, avizează proiecte de
acte normative din domeniul său de activitate, armonizate cu reglementările
Uniunii Europene; urmăreste si răspunde de aplicarea prevederilor specifice din
Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, si din Strategia natională de pregătire
pentru aderarea României la Uniunea Europeană;
30. initiază, negociază si încheie, prin
împuternicirea Guvernului, documente de cooperare internatională în domeniul
ocrotirii sănătătii si reprezintă statul român în relatiile cu organismele
internationale din domeniul sănătătii publice;
31. sprijină informarea si documentarea personalului
sanitar în probleme de specialitate, precum si organizarea manifestărilor
stiintifice;
32. aprobă, prin ordin al ministrului sănătătii,
metodologia privind angajarea, transferarea si detasarea medicilor,
farmacistilor, biochimistilor, biologilor si chimistilor, precum si a altui
personal cu studii superioare din unitătile sanitare publice;
33. asigură, potrivit legii, numirea, transferarea,
detasarea, promovarea, eliberarea si evidenta personalului propriu si emite
norme privind personalul din unitătile subordonate;
34. aprobă, prin ordin al ministrului sănătătii,
Nomenclatorul de specialităti medicale si farmaceutice si Normele cu privire la
specialitătile medico-sanitare si paramedicale, supraspecializările si
competentele pentru reteaua de asistentă medicală;
35. stabileste criteriile pentru angajarea si
promovarea personalului de specialitate medico-sanitar din unitătile sanitare;
36. organizează, în conditiile legii, concursuri si
examene pentru obtinerea specialitătii si promovarea în grade profesionale
pentru medici, farmacisti, biologi, chimisti si biochimisti si pentru
asistentii medicali din reteaua Ministerului Sănătătii si a ministerelor cu
retea sanitară proprie;
37. organizează concursuri pentru ocuparea posturilor
vacante de medici, farmacisti, chimisti, biologi si biochimisti din unitătile
aflate în reteaua Ministerului Sănătătii;
38. stabileste anual numărul optim pe tară de medici
rezidenti si specialisti;
39. elaborează strategiile si organizează activitatea
privind formarea, pregătirea si perfectionarea profesională a personalului
medico-sanitar, instruirea, evaluarea profesională si certificarea programelor
de educatie medicală continuă; elaborează criterii pentru desfăsurarea
activitătii de învătământ;
40. elaborează metodologia de colaborare între spitale
si institutii de învătământ superior medical;
41. aprobă cuantumul taxelor pentru organizarea si
realizarea activitătilor prevăzute la pct. 36 si 37, în conditiile legii;
42. aprobă structura organizatorică, normele de
organizare si functionare, precum si procedurile de încadrare a personalului
unitătilor publice din subordinea sa, în conditiile legii;
43. avizează structura organizatorică a unitătilor
sanitare din subordinea ministerelor si institutiilor cu retea sanitară
proprie;
44. avizează înfiintarea sau desfiintarea unitătilor
sanitare private, reorganizarea, modificarea structurii, sediului, precum si
denumirea pentru acestea;
45. avizează functionarea si supraveghează activitatea
tuturor formelor de prestare a serviciilor medicale private pe întreg
teritoriul tării, conform dispozitiilor legale;
46. initiază hotărâri ale Guvernului pentru
înfiintarea sau desfiintarea spitalelor publice;
47. aprobă reorganizarea, schimbarea sediului si
denumirii unitătilor sanitare publice;
48. elaborează norme pentru asigurarea conditiilor de
cazare, igienă, alimentatie si de prevenire a infectiilor nozocomiale pentru
unitătile sanitare;
49. elaborează si supune spre aprobare Guvernului
planul national de paturi;
50. elaborează normativele de personal care se aprobă
prin ordin al ministrului sănătătii, în conditiile legii;
51. înfiintează sau desfiintează, în conditiile legii,
filiale ale institutelor din domeniul asistentei de sănătate publică de interes
national sau local;
52. avizează si aprobă, după caz, proiectarea si
realizarea investitiilor în domeniul sanitar în unitătile din subordinea sa;
53. avizează activitătile bazate pe libera initiativă
în domeniul sanitar si farmaceutic si veghează asupra climatului de concurentă
loială;
54. negociază, contractează în sistem direct si
asigură plata din bugetul de stat pentru efectuarea de studii, activităti si
lucrări aferente programelor/subprogramelor de sănătate de către institutii de
cercetare-dezvoltare din coordonarea sa;
55. îndeplineste activităti de audit public intern în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
56. controlează aplicarea de către Casa Natională de
Asigurări de Sănătate a politicilor si programelor în domeniul sanitar,
elaborate de Ministerul Sănătătii;
57. aplică măsurile corespunzătoare în unitătile
sanitare în situatiile în care se constată de către organele abilitate
nerespectarea prevederilor legale;
58. elaborează norme metodologice pentru proiectarea
bugetului de venituri si cheltuieli de către unitătile sanitare publice;
59. avizează bugetele de venituri si cheltuieli ale
unitătilor de interes national finantate integral din venituri proprii;
60. exercită drepturile si obligatiile statului, ca
actionar la societătile comerciale si companiile nationale din portofoliul său,
până la finalizarea procesului de privatizare;
61. asigură aplicarea strategiei Guvernului privind
realizarea procesului de restructurare si privatizare a societătilor comerciale
si/sau companiilor nationale;
62. realizează controlul postprivatizare al
îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de actiuni;
63. colaborează cu Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului la fundamentarea politicilor si la
elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul privatizării si
restructurării;
64. elaborează si promovează, cu respectarea cadrului
specific, proceduri de vânzare de actiuni, de vânzare de active si alte
proceduri ori instructiuni privind domeniul său de activitate;
65. elaborează elementele contractului de mandat ce se
încheie cu agentii de privatizare în vederea vânzării participatiilor statului
la societătile comerciale si/sau companiile nationale din portofoliul său;
66. aprobă modelul contractului de administrare a
unitătilor sanitare, pe bază de indicatori de performantă;
67. îndeplineste orice alte atributii care decurg din
dispozitiile legale aplicabile institutiilor publice implicate în procesul de
privatizare sau în legătură cu exercitarea calitătii de actionar a statului la societătile
si/sau companiile nationale aflate în portofoliul său;
68. editează publicatii de specialitate si de
informare specifice.
(2) Ministerul Sănătătii îndeplineste orice alte
atributii stabilite prin acte normative în domeniul său de activitate.
Art. 4. - (1) Ministerul Sănătătii este condus de un
ministru ajutat de 4 secretari de stat.
(2) Ministrul sănătătii conduce întreaga activitate a
ministerului si îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere, cu alte
autorităti si organizatii, precum si cu persoane fizice sau juridice din tară
ori din străinătate.
(3) În absenta ministrului sănătătii, conducerea
Ministerului Sănătătii se exercită de către unul dintre secretarii de stat,
desemnat prin ordin al ministrului.
(4) Atributiile si sarcinile secretarilor de stat, ale
secretarului general si ale secretarului general adjunct se stabilesc prin
ordin al ministrului sănătătii. Secretarul general si secretarul general
adjunct sunt înalti functionari publici si sunt numiti în functie potrivit
legii. Secretarul general asigură legătura operativă dintre ministere si
conducătorii tuturor compartimentelor din minister si unitătile subordonate.
(5) Atributiile si sarcinile compartimentelor din
aparatul propriu se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii.
(6) Structura organizatorică a Ministerului Sănătătii
este prevăzută în anexa nr. 1.
(7) În exercitarea atributiilor sale ministrul
sănătătii emite ordine, norme si instructiuni.
Art. 5. - (1) În cadrul structurii organizatorice
prevăzute în anexa nr. 1, prin ordin al ministrului sănătătii se pot organiza
servicii, birouri sau colective temporare, stabilindu-se numărul posturilor de
conducere, în conditiile legii.
(2) Numărul maxim de posturi este de 225, exclusiv
demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului.
Art. 6. - (1) Unitătile aflate în subordinea, sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătătii sunt prevăzute în anexa
nr. 2.
(2) Structura organizatorică a unitătilor subordonate
Ministerului Sănătătii se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii.
(3) Criteriile de constituire a compartimentelor si de
elaborare a statelor de functii pentru unitătile publice subordonate, precum si
atributiile si regulamentul de organizare si functionare ale acestora se aprobă
de ministrul sănătătii.
Art. 7. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale
Ministerul Sănătătii poate constitui, de asemenea, comisii de specialitate prin
ordin al ministrului.
(2) Pentru realizarea obiectivelor sale Ministerul
Sănătătii poate constitui un consiliu de experti sau comisii de specialitate în
domeniul sanitar, precum si colective de lucru formate din specialisti, pe
perioade determinate, pentru elaborarea unor proiecte specifice.
Art. 8. - (1) Ministerul Sănătătii are în dotare,
pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme cu
un consum lunar de carburanti, stabilite potrivit normelor legale în vigoare.
(2) Pentru îndeplinirea unor activităti specifice Ministerul
Sănătătii are în dotare un parc de autoturisme potrivit anexei nr. 3.
Art. 9. - (1) Ministerul Sănătătii va prelua centrele
de medicină preventivă din subordinea fostului Minister al Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin organizarea în subordine a Directiei de
sănătate publică pentru transporturi.
(2) Încadrarea personalului preluat de la centrele de
medicină preventivă în structura organizatorică si pe numărul de posturi al
Directiei de sănătate publică pentru transporturi se va realiza în termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 10. - (1) Directiile de sănătate publică
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sunt servicii publice
descentralizate, cu personalitate juridică, ale Ministerului Sănătătii, în
subordinea cărora functionează alte unităti cu sau fără personalitate juridică,
conform prevederilor legale.
(2) Regulamentul de organizare si functionare, precum
si organigrama directiilor de sănătate publică se aprobă prin ordin al ministrului
sănătătii.
Art. 11. - Activitatea de inspectie sanitară din
cadrul Ministerului Sănătătii este coordonată de ministrul delegat pentru
coordonarea autoritătilor de control.
Art. 12. - Personalul rezultat în urma reorganizării
Ministerului Sănătătii si Familiei se preia si se numeste pe functii la
Ministerul Sănătătii, cu respectarea conditiilor de pregătire în specialitate.
Art. 13. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 14. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificările si
completările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare, cu exceptia
prevederilor art. II din Hotărârea Guvernului nr. 537/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 6 iunie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 3
iulie 2003.
Nr. 743.
ANEXA Nr.
1*)
ANEXA Nr.
2
LISTA
cuprinzând unitătile aflate în subordinea, sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătătii
A. Unităti aflate în subordinea Ministerului
Sănătătii
I. Unităti finantate integral de la bugetul de
stat:
1. Directiile de sănătate publică judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, servicii publice descentralizate*)
2. Institutul de Sănătate Publică Bucuresti
3. Institutul de Sănătate Publică “Prof. dr. Iuliu
Moldovan” Cluj-Napoca
4. Institutul de Sănătate Publică Iasi
5. Institutul de Sănătate Publică “Prof. dr. Leonida
Georgescu” Timisoara
6. Centrul de Sănătate Publică Târgu Mures
7. Centrul de Sănătate Publică Sibiu
8. Institutul National de Medicină Sportivă Bucuresti
9. Institutul National de Hematologie Transfuzională
“Prof. dr. C. T. Nicolau” Bucuresti
10. Centrul de Statistică Sanitară si Documentare
Medicală Bucuresti
11. Academia de Stiinte Medicale Bucuresti
12. Oficiul Central de Stocare si Rezervă pentru
Situatii Speciale Bucuresti
13. Directia de sănătate publică pentru transporturi
Numărul maxim de posturi la unitătile prevăzute la pct. 1 este de 5.983, din
care:
- inspectia sanitară de stat 656
- supravegherea stării de sănătate, programe de
medicină preventivă si laboratoare 3.198
- structuri functionale (strategie, management audit,
resurse umane, normare, salarizare, legislatie, contencios, statistică,
financiar-contabilitate, avize si autorizatii sanitare etc.) 2.072
- Sanatoriul de Boli Profesionale Avrig 29
- Spitalul Tichilesti (leprozerie) 28
Numărul maxim de posturi la unitătile prevăzute la
pct. 2-11 este de 2.034.
Numărul maxim de posturi la unitatea prevăzută la pct.
12 este de 136.
Numărul maxim de posturi la unitatea prevăzută la pct.
13 este de 264.
NOTĂ:
Încadrarea în numărul maxim de posturi se realizează
în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu
exceptia Directiei de sănătate publică pentru transporturi, căreia i se aplică
prevederile art. 9 din hotărâre. Din numărul de posturi care se reduce ca
urmare a aplicării prezentei hotărâri, 8 posturi se preiau de către Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si 3 posturi, de către Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
II. Unităti finantate integral din venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate:
1. Institutul Oncologic “Prof. dr. Alexandru
Trestioreanu” Bucuresti
2. Institutul Oncologic “Prof. dr. I. Chiricută”
Cluj-Napoca
3. Institutul National de Gerontologie si Geriatrie “Ana
Aslan” Bucuresti
4. Institutul de Pneumoftiziologie “Prof. dr. Marius
Nasta” Bucuresti
5. Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului
“Prof. dr. Alfred Rusescu” Bucuresti
6. Institutul National de Recuperare, Medicină Fizică
si Balneoclimatologie Bucuresti
7. Institutul de Endocrinologie “C.I. Parhon”
Bucuresti
8. Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
“Prof. dr. N. Paulescu” Bucuresti
9. Institutul de Boli Cerebrovasculare “Prof. Dr. Vlad
Voiculescu” Bucuresti
10. Institutul de Boli Cardiovasculare “Prof. dr. C.C.
Iliescu” Bucuresti
11. Institutul Inimii “Prof. dr. Nicolae Stăncioiu”
Cluj-Napoca
12. Institutul de Boli Infectioase “Prof. dr. Matei
Bals” Bucuresti
13. Institutul de Fonoaudiologie si Chirurgie
Functională O.R.L. “Prof. dr. Dorin Hociotă” Bucuresti
14. Institutul de Boli Cardiovasculare Timisoara
15. Institutul Clinic Fundeni Bucuresti
16. Institutul Clinic de Urologie si Transplant Renal
Cluj-Napoca
17. Institutul de Boli Cardiovasculare si Transplant
Târgu Mures
18. Institutul de Gastroenterologie si Hepatologie
Iasi
19. Centrul de Cardiologie Iasi
20. Centrul de Cardiologie Craiova
21. Centrul National de Acupunctură si Homeopatie
Bucuresti
22. Centrul de Patologie Neuromusculară “Dr. Radu
Horia” Vâlcele
23. Centrul de Evaluare si Recuparare pentru Copii si
Adolescenti “Cristian Serban” Buzias
24. Statia Centrală de Salvare Bucuresti
25. Spitalul de Recuperare Neuropsihomotorie Dezna
26. Spitalul de Recuperare Borsa
27. Spitalul Clinic de Recuperare Medicală Băile Felix
28. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Stei
29. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Săpoca
30. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Poiana Mare
31. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Zam
32. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Pădureni-Grajduri
33. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Gătaia
34. Spitalul de Psihiatrie si pentru Măsuri de
Sigurantă Jebel
35. Spitalul Clinic de Psihiatrie “Socola” Iasi
36. Spitalul de Cardiologie Covasna
37. Spitalul Clinic de Recuperare, Medicină Fizică si
Balneologie Eforie-Nord
38. Sanatoriul Balnear Techirghiol
39. Sanatoriul Balnear Mangalia
40. Sanatoriul Balneoclimateric de Copii Busteni
41. Sanatoriul de Nevroze Predeal
42. Sanatoriul Balnear Slănic Moldova
Numărul maxim de posturi la unitătile prevăzute la
pct. 1-42 este de 14.938.
NOTĂ:
În structura unitătilor subordonate Ministerului
Sănătătii functionează ambulatorii de specialitate cu un număr maxim de posturi
de 744.
Unitătile sanitare pot primi sume de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, în conditiile legii.
III. Unităti finantate din venituri proprii si
subventii de la bugetul de stat:
1. Institutul National de Medicină Legală “Mina
Minovici” Bucuresti
2. Institutul de Medicină Legală Iasi
3. Institutul de Medicină Legală Cluj-Napoca
4. Institutul de Medicină Legală Timisoara
5. Institutul de Medicină Legală Craiova
6. Institutul de Medicină Legală Târgu Mures
Numărul maxim de posturi la unitătile prevăzute la
pct. 1-6 este de 380.
IV. Unităti finantate integral din venituri
proprii:
1. Agentia Natională a Medicamentului Bucuresti
2. Statia de Verificare si Întretinere a Aparaturii
Medicale Bucuresti
3. Centrul National de Perfectionare Postuniversitară
a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor
Medicali
Numărul maxim de posturi la unitătile prevăzute la
pct. 1-3 este de 840.
B. Unităti aflate sub autoritatea Ministerului
Sănătătii:
1. Compania Natională “Unifarm” - S.A. Bucuresti
2. Societatea Comercială “Antibiotice” - S.A. Iasi
3. Societatea Comercială “Sanevit” - S.A. Arad
C. Unităti aflate în coordonarea Ministerului
Sănătătii:
1. Casa Natională de Asigurări de Sănătate
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în
Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale “Victor Babes” Bucuresti
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie “Cantacuzino” Bucuresti 4. Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare în Sănătate Bucuresti.
ANEXA Nr.
3
PARCUL AUTO
al Ministerului Sănătătii pentru activităti specifice
Nr. crt. |
Activitatea specifică |
Numărul de autoturisme |
Consumul maxim de carburant pe lună (litri) |
1. |
Programul
comunitar de sănătate publică |
1 |
300 |
2. |
Programul
de prevenire si control al bolilor netransmisibile |
1 |
300 |
3. |
Programul
de sănătate a mamei si copilului |
1 |
300 |
4. |
Programul
de reformă, politici de sănătate si administratie sanitară |
1 |
300 |
5. |
Activitatea
de inspectie sanitară de stat |
1 |
300 |
privind
atributiile, organizarea si functionarea Departamentului pentru Analiză
Institutională si Socială
Având în vedere
prevederile art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al cărtii a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107 din Constitutia României, al art.
23 alin. (4) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor, si al art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Departamentul pentru Analiză Institutională
si Socială este organizat si functionează ca structură fără personalitate
juridică, în aparatul de lucru al Guvernului subordonat primului-ministru.
Art. 2. - (1) Departamentul pentru Analiză
Institutională si Socială are următoarele atributii principale:
1. participă la evaluarea politicilor publice si a
impactului social al acestora; asigură cadrul de dialog privind procesul de
reformă, în sensul cresterii participării si comunicării sociale si politice
prin initierea si coordonarea de ateliere de lucru si seminarii, cu
participarea reprezentantilor acelor organizatii interne si internationale
(fundatii, asociatii etc.) interesate în dezvoltarea si consolidarea
politicilor publice, în ideea parteneriatului activ între societate si Guvern;
2. participă la relationarea comisiilor si grupurilor
interministeriale;
3. realizează prognoze sociale si politice; analizează
si elaborează studii pe marginea documentelor pregătite la nivelul
institutiilor Guvernului;
4. analizează si/sau participă la elaborarea unor
evaluări sau propuneri de actiuni de politică internă cu impact asupra unor
grupuri si categorii sociale;
5. initiază si actualizează, în colaborare cu
ministerele de resort, baze de date cu programele regionale, subregionale si
locale conexe domeniului politicilor publice; informează cu privire la
segmentele sociale de interes;
6. centralizează si analizează datele oferite de
procesul electoral, statistici, alte materiale documentare, pentru
identificarea problemelor si tendintelor mediului social-politic intern;
7. participă la asigurarea comunicării cu mediul
politic si analizează comunicarea cu societatea; realizează sinteze,
documentare, analize si informări pe teme de interes, în functie de
solicitările apărute;
8. analizează relationarea Guvernului cu mediul
politic (analiza pozitiilor si declaratiilor si a dinamicii tendintelor
politice ale actorilor politici relevanti); inventariază si stochează în baze
de date solicitări, apeluri, probleme formulate atât de partidele politice
(parlamentare si neparlamentare), cât si de structurile neguvernamentale cu
influentă politică (grupuri de presiune, grupuri de influentă etc.);
9. monitorizează stirile de presă si propune măsuri
pentru contracararea informatiilor neveridice;
10. asigură dialogul primului-ministru cu lumea
asociativă si promovează strategia Guvernului în domeniul parteneriatului cu
organizatiile neguvernamentale; asistă si participă la procesul de relationare
a Guvernului cu mediul asociativ;
11. asistă organismele abilitate în asigurarea
implicării societătii civile în procesul consultativ privind elaborarea
politicilor publice sectoriale;
12. coordonează activitatea functionarilor din
ministere (reteaua centrală) cu atributii în promovarea parteneriatului cu
organizatiile neguvernamentale sectoriale; coordonează si asigură consultanta
retelei nationale (prefecturi, consilii judetene) de relatii cu organizatiile
neguvernamentale;
13. analizează si prelucrează informatiile primite de
la organizatiile neguvernamentale;
14. asigură participarea reprezentantilor săi la
derularea, în colaborare cu ministerele de resort, a programelor de asistentă
tehnică internatională consacrate dezvoltării parteneriatului
administratie-organizatii neguvernamentale si elaborarea de documentatii,
proiecte si analize comparative si rapoarte în domeniu;
15. acordă asistentă în asigurarea dialogului
primuluiministru cu mass-media, a transparentei actului decizional si a
mentinerii unor bune relatii între institutii si societate; participă la
asigurarea fluxului comunicational din domeniul tehnologiei informatiilor
dintre primul-ministru si Guvern, pe de o parte, si structurile guvernamentale
din teritoriu (prefecturi, consilii judetene), alte institutii publice si
organizatii neguvernamentale, pe de altă parte;
16. realizează si difuzează în interiorul Guvernului
informări despre actiunile primului-ministru;
17. transmite pe suport electronic agentiilor de
presă, presei centrale si locale, ambasadelor, informatii referitoare la
activitatea primului-ministru;
18. realizează zilnic sinteze documentare (în flux
orar), analize si informări pe teme de interes; monitorizează presa scrisă si
cea audiovizuală (inclusiv prin reproducerea pe suport electronic a
înregistrărilor audio-video) în legătură cu activitatea Guvernului;
19. participă si organizează evenimente la initiativa
primului-ministru (conferinte, vizite, colocvii, mese rotunde, dezbateri,
simpozioane si alte actiuni de acest gen);
20. participă la productia de materiale destinate
informării exacte si rapide a mass-media (copii, brosuri, programe, luări de
pozitie etc.);
21. realizează, întretine si actualizează, din punct
de vedere al tehnologiei informatiei, site-ul oficial al Guvernului (inclusiv
prin prezentarea subiectelor de larg interes în unadouă limbi de circulatie
internatională), pe baza datelor si informatiilor furnizate de ministere si de
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
22. răspunde de elaborarea si de implementarea
politicilor si strategiilor de informatizare în domeniul de activitate al
institutiei, în conformitate cu strategia natională de informatizare, în
colaborare cu Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
23. propune si avizează efectuarea achizitiilor
publice de echipamente, servicii si produse informatice pentru aparatul de
lucru al Guvernului, prin definirea necesitătilor aplicatiilor informatice, a
cerintelor pentru acestea si prin formularea caietelor de sarcini pentru
achizitiile publice în domeniul serviciilor de tehnologie a informatiei si
comunicatiei;
24. defineste si realizează metodologia de acces si de
asigurare a securizării informatiilor în sistemul informatic al institutiei;
răspunde de gestionarea si de întretinerea sistemului informatic al
institutiei, reactualizând permanent evidenta echipamentelor, a software si a
serviciilor din sistemul informatic;
25. identifică circuitul de documente în vederea
dezvoltării de aplicatii si institutionalizării circuitului informatic al
documentelor; creează si dezvoltă din punct de vedere al tehnologiei
informatiei reteaua Intranet cu institutiile si autoritătile publice centrale
si locale.
(2) Departamentul pentru Analiză Institutională si
Socială îndeplineste orice alte atributii specifice prevăzute în alte acte
normative sau stabilite prin decizie a primului-ministru.
Art. 3. - (1) Departamentul pentru Analiză
Institutională si Socială este condus de un secretar de stat, numit prin
decizie a primului-ministru.
(2) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin
decizie a primului-ministru.
(3) În exercitarea atributiilor care îi revin,
secretarul de stat emite ordine cu caracter individual.
(4) Secretarul de stat asigură coordonarea activitătii
Redactiei Publicatiilor pentru Străinătate, institutie publică, finantată din
venituri proprii si subventii de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 4. - (1) Structura organizatorică a
Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială este prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) În structura Departamentului pentru Analiză
Institutională si Socială functionează directii.
(3) Atributiile si sarcinile compartimentelor din
cadrul Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare aprobat prin ordin al secretarului
de stat.
(4) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale
ale personalului Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială se
stabilesc prin fisa postului, care se întocmeste pe baza regulamentului de
organizare si functionare.
(5) Regulamentul de organizare si functionare a
Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială va fi adoptat în
termen de cel mult 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 5. - Numărul maxim de posturi al Departamentului
pentru Analiză Institutională si Socială se stabileste prin decizie a
primului-ministru si se asigură în cadrul numărului maxim de posturi aprobat
pentru aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 6. - Resursele financiare necesare în vederea
functionării Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială se
cuprind în bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 7. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 25/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Departamentului pentru Analiză Institutională si
Socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 22
ianuarie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Departamentul pentru Analiză
Institutională si Socială,
Dorina Mihăilescu,
secretar de stat
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 750.
ANEXĂ
a Departamentului
pentru Analiză Institutională si Socială
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor
Având în vedere
prevederile art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al cărtii a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri
pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a
functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind
regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase în România, aprobată si
modificată prin Legea nr. 261/2002, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 29 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si al art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor, denumită în continuare Autoritatea, se organizează si
functionează ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului si în coordonarea
primului-ministru.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucuresti,
str. George Clemenceau nr. 5, sectorul 1.
(3) Finantarea Autoritătii se realizează prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 2. - (1) Autoritatea coordonează si realizează
strategia si politica Guvernului în domeniul protectiei consumatorilor,
actionează pentru prevenirea si combaterea practicilor care dăunează vietii,
sănătătii, securitătii si intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea asigură armonizarea cadrului
legislativ national cu reglementările din Uniunea Europeană în domeniul
protectiei consumatorilor.
(3) Autoritatea desfăsoară activitatea de informare si
educare a cetătenilor privind drepturile pe care le au în calitate de
consumatori.
(4) Autoritatea evaluează efectele pe piată ale
sistemelor de supraveghere a produselor si serviciilor destinate
consumatorilor.
(5) Autoritatea efectuează activităti de analiză si
marcare a metalelor pretioase si aliajelor lor si de expertizare a acestora si
a pietrelor pretioase.
(6) Autoritatea autorizează persoanele fizice si
juridice, în conditiile legii, să efectueze operatiuni cu metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase.
(7) Autoritatea este autoritatea desemnată pentru
aplicarea Programului de atestare a procesului Kimberley. Art. 3. - (1)
Autoritatea are următoarele atributii principale:
1. participă, împreună cu alte organe ale
administratiei publice centrale si locale de specialitate cu atributii în
domeniu si cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea
strategiei în domeniul protectiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia
cu cea existentă în Uniunea Europeană;
2. propune Guvernului spre adoptare si avizează
proiecte de acte normative în domeniul protectiei consumatorilor cu privire la
fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul,
importul si comercializarea produselor, precum si cu privire la prestarea
serviciilor, astfel încât acestea să nu pună în pericol viata, sănătatea sau
securitatea consumatorilor ori să afecteze drepturile si interesele lor
legitime;
3. elaborează, împreună cu alte organe de specialitate
ale administratiei publice, proceduri privind obiectivele, conditiile si modul
de colaborare în desfăsurarea activitătii de protectie a consumatorilor;
4. participă la realizarea programelor interne si
internationale în domeniul protectiei consumatorilor, colaborând cu organizatii
si institutii din tară si din străinătate, conform competentelor ce îi revin
potrivit dispozitiilor legale în vigoare;
5. efectuează analize si încercări în laboratoarele
acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
6. efectuează sau finantează studii si teste
comparative cu privire la calitatea produselor si serviciilor destinate
consumatorilor, pe care le aduce la cunostintă publicului;
7. desfăsoară activităti de informare, consiliere si
educare a consumatorilor; editează publicatii de specialitate în domeniul
protectiei consumatorilor;
8. sprijină asociatiile de consumatori în vederea
atingerii obiectivelor prevăzute de lege;
9. sprijină asociatiile de consumatori în actiunea de
înfiintare si functionare a centrelor de consultantă, informare si educare a
consumatorilor;
10. informează permanent consumatorii asupra
produselor si serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea si securitatea
lor sau care le pot afecta interesele economice;
11. prezintă informări periodice Guvernului si
organelor administratiei publice centrale interesate, referitoare la
activitatea proprie privind respectarea drepturilor si intereselor
consumatorilor;
12. controlează respectarea dispozitiilor legale
privind protectia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor si
serviciilor, precum si la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor,
prin efectuarea de controale pe piată la producători, importatori,
distribuitori, vânzători, prestatori de servicii si în unitătile vamale, având
acces la locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează
produsele sau în care se prestează serviciile, precum si la documentele
referitoare la acestea;
13. constată contraventii si dispune măsuri de
limitare a consecintelor producerii, prestării, importului, comercializării sau
oferirii gratuite a unor produse si servicii care nu respectă dispozitiile
legale din domeniile de activitate ale Autoritătii, prin aplicarea sanctiunilor
contraventionale principale si complementare prevăzute de lege, sesizează
organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii
penale;
14. solicită organelor emitente suspendarea sau
retragerea autorizatiei de functionare, a licentei de fabricatie ori a
certificatului de clasificare, în conditiile legii;
15. coordonează schimbul rapid de informatii cu
institutiile si organele competente, nationale si internationale, privind
produsele si serviciile care reprezintă risc pentru sănătatea si securitatea
consumatorilor;
16. controlează dacă mijloacele de măsurare folosite
pe piată sunt însotite de documentele prevăzute de lege care atestă verificarea
acestora din punct de vedere metrologic;
17. sesizează factorii de decizie si operatorii
implicati în sistemul de certificare a calitătii produselor si serviciilor, în
baza constatărilor proprii si a informatiilor primite de la organismele
neguvernamentale si de la consumatori, cu privire la neconformitătile
produselor si serviciilor destinate consumului populatiei în raport cu
documentele de certificare si propune îmbunătătirea sau elaborarea de
reglementări în domeniu;
18. primeste si rezolvă sau, după caz, transmite spre
solutionare celor în drept, potrivit competentelor, sesizările asociatiilor
pentru protectia consumatorilor, precum si sesizările persoanelor fizice sau
juridice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în conditiile
legii;
19. desfăsoară activităti de pregătire a
specialistilor în domeniul protectiei consumatorilor;
20. acordă consultantă de specialitate în domeniul
protectiei consumatorilor pentru persoane juridice;
21. stabileste si percepe taxe si tarife pentru
efectuarea de analize, încercări, expertizări, certificări de laborator,
autorizări, consultantă, cursuri de pregătire, specializare sau perfectionare,
alte servicii prestate în conditiile legii;
22. fundamentează si propune în proiectul de buget
resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său
de competentă;
23. urmăreste, potrivit legii, legalitatea
publicitătii pentru produsele si serviciile destinate consumatorilor;
24. autorizează operatiunile cu metale pretioase,
aliajele acestora si pietre pretioase;
25. stabileste si aprobă mărcile utilizate de
producătorii interni, importatori sau, după caz, de comercianti, pe bază de
tarife proprii, precum si marca proprie de certificare;
26. efectuează expertize ale metalelor pretioase si
pietrelor pretioase în conditiile legii.
(2) Autoritatea îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - (1) Autoritatea este condusă de un secretar
de stat care are calitatea de presedinte, ajutat de un subsecretar de stat care
are calitatea de vicepresedinte, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele Autoritătii este ordonator secundar
de credite.
(3) Presedintele Autoritătii conduce întreaga
activitate a acesteia si o reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu ministerele,
cu celelalte autorităti ale administratiei publice centrale si locale, cu
institutii nationale si internationale si cu persoane juridice si fizice române
si străine. Presedintele participă ca invitat la sedintele Guvernului în care
se dezbat probleme din domeniul protectiei consumatorilor.
(4) În exercitarea atributiilor sale presedintele
Autoritătii emite ordine si instructiuni. Ordinele si instructiunile cu
caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în
conditiile legii.
(5) Vicepresedintele îndeplineste atributiile si
însărcinările care îi sunt delegate de presedinte prin ordin.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a Autoritătii
este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui,
se pot organiza si alte servicii, precum si birouri si colective temporare.
(2) Atributiile si sarcinile compartimentelor din
aparatul propriu al Autoritătii se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a acesteia, care se aprobă prin ordin al presedintelui.
(3) Numărul maxim de posturi în aparatul central al
Autoritătii este de 76, exclusiv demnitarii si posturile aferente activitătilor
finantate integral din venituri proprii.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt
functionar public, numit în conditiile legii, care îndeplineste atributiile
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare, precum si orice alte
atributii încredintate de presedinte.
(5) În cazul în care presedintele nu îsi poate
exercita atributiile curente, acestea sunt îndeplinite de vicepresedinte.
Art. 6. - (1) În subordinea Autoritătii functionează,
ca unităti cu personalitate juridică, oficiile judetene pentru protectia
consumatorilor, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului
Bucuresti si Centrul National pentru Încercarea si Expertizarea Produselor
“Larex” Bucuresti, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) În structura Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor al Municipiului Bucuresti functionează Laboratorul pentru
analiza calitătii vinurilor si băuturilor alcoolice.
(3) Numărul maxim de posturi pentru oficiile judetene
pentru protectia consumatorilor, respectiv al municipiului Bucuresti, este de
684.
(4) Normativele de personal, criteriile de constituire
a compartimentelor si statele de functii pentru unitătile subordonate, precum
si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritătii.
Art. 7. - În exercitarea atributiilor ce îi revin
Autoritatea colaborează cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale si cu organismele neguvernamentale.
Art. 8. - (1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme,
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si
institutiile publice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
247/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Oficiile judetene pentru protectia consumatorilor,
respectiv al municipiului Bucuresti, pot detine în dotare pentru desfăsurarea
activitătilor specifice un număr total de 84 de autoturisme, cu un consum
normat lunar de 360 litri/autoturism.
(3) Directia pentru metale pretioase si pietre
pretioase poate avea în dotare 3 autoturisme si o autospecială blindată pentru
transportul de valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
Acestea pot fi achizitionate din surse extrabugetare, prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 633/2003 privind înfiintarea pe lângă Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor a unei activităti finantate integral din
venituri proprii.
Art. 9. - În exercitarea atributiilor de serviciu
personalul împuternicit al Autoritătii are dreptul să aplice sigilii sau semne
distinctive cu valoare de sigiliu, în conditiile legii.
Art. 10. - Personalul Autoritătii împuternicit să
efectueze controale si verificări răspunde de păstrarea secretului profesional
în legătură cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia
cunostintă în exercitarea atributiilor de serviciu.
Art. 11. - Contravaloarea mărfurilor si a
esantioanelor prelevate în cadrul actiunilor de control efectuate potrivit
dispozitiilor prezentei hotărâri, precum si a cheltuielilor ocazionate de
încercarea si verificarea produselor în laboratoare se suportă de Autoritate,
dacă în urma controlului nu se constată vinovătia agentului economic. În caz
contrar cheltuielile se suportă de agentul economic.
Art. 12. - (1) Sumele necesare în vederea functionării
Autoritătii se asigură de la bugetul de stat, cu exceptia sumelor provenite din
activitătile finantate integral din venituri proprii.
(2) În scopul realizării rolului si atributiilor ce îi
revin, Autoritatea poate beneficia de consultantă si asistentă din tară sau din
străinătate, precum si de programe de formare si perfectionare a pregătirii
personalului său, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse
atrase din tară sau străinătate, potrivit legii.
Art. 13. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 14. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 18 ianuarie 2001, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor
Rovana Plumb,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 755.
ANEXA Nr.
1
a Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor
ANEXA Nr.
2
UNITĂTILE CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care functionează în subordinea Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
I. Unităti finantate de la bugetul de stat
Oficiile judetene pentru protectia consumatorilor si
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti
Numărul maxim de posturi = 684
Oficiile judetene pentru protectia consumatorilor,
respectiv al municipiului Bucuresti, pot avea filiale fără personalitate
juridică, înfiintate prin ordin al presedintelui, în cadrul numărului maxim de
posturi aprobat.
II. Unităti finantate din venituri proprii
Centrul National pentru Încercarea si Expertizarea
Produselor “Larex” Bucuresti
Organizarea si functionarea Centrului National pentru
Încercarea si Expertizarea Produselor “Larex” Bucuresti sunt reglementate prin
hotărâre a Guvernului.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Prognoză
Având în vedere
prevederile art. XVI din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 alin.
(4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a altor
institutii,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Comisia Natională de Prognoză, organ de
specialitate al administratiei publice centrale în subordinea Guvernului si
coordonarea primului-ministru, aplică strategia si Programul Guvernului în
vederea promovării politicilor de dezvoltare economică, fundamentează si
elaborează studii si prognoze pe termen scurt, mediu si lung privind evolutia
economiei românesti în ansamblu si a sectoarelor acesteia.
(2) Comisia Natională de Prognoză, denumită în
continuare CNP, este institutie de sinteză macroeconomică si are
personalitate juridică.
(3) CNP are sediul în municipiul Bucuresti, str.
Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniul
său de activitate CNP îndeplineste următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
programelor de dezvoltare economică si socială pe termen scurt, mediu si lung,
a prognozelor si studiilor privind echilibrul macroeconomic, sectorial si
regional;
b) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern si extern în domeniul
său de activitate;
c) de autoritate de stat, prin care se asigură
urmărirea si controlul aplicării reglementărilor din domeniul său de
activitate;
d) de administrare, prin care se asigură administrarea
si gestionarea eficientă a bunurilor din patrimoniul său, cu respectarea
dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 3. - (1) CNP are următoarele atributii principale:
a) elaborează prognoze privind dezvoltarea
economico-socială a României pe termen scurt, mediu si lung, în corelare cu
prevederile Programului de guvernare, ale strategiilor nationale, sectoriale si
regionale, precum si pe baza tendintelor din economia natională si cea
mondială;
b) monitorizează programul si planul de actiuni
guvernamentale si face propuneri de solutii pentru încadrarea în termenele
stabilite, în cazul aparitiei tendintei de nerealizare sau în situatii de
criză;
c) elaborează, în colaborare cu institutiile de
profil, Programul economic de preaderare, care contine principalele obiective
de politică economică, în vederea îndeplinirii criteriilor economice de
aderare;
d) coordonează sau participă la elaborarea de
strategii si programe nationale de dezvoltare pe termen mediu si lung;
e) participă cu prognoze macroeconomice pe termen lung
la fundamentarea strategiilor de dezvoltare durabilă;
f) asigură corelarea strategiilor si programelor
nationale de dezvoltare si formulează propuneri de armonizare, adaptare, precum
si de etapizare a măsurilor de politică economică;
g) evaluează efectele principalelor măsuri de politică
economică asupra cresterii economice prin prisma obiectivelor prevăzute în
programele nationale si regionale de dezvoltare;
h) participă la elaborarea instrumentelor de
monitorizare a angajamentelor asumate în vederea pregătirii României pentru
aderare la Uniunea Europeană;
i) gestionează si implementează programe de asistentă
PHARE destinate dezvoltării capacitătii de formulare a politicilor economice,
pentru elaborarea Programului economic de preaderare, precum si în vederea
perfectionării activitătii de previziune;
j) elaborează si actualizează periodic, împreună cu
ordonatorii de credite, Planul de programe si mari obiective de investitii de
importantă natională, în scopul aprobării si cuprinderii, după caz, în bugetele
multianuale;
k) propune, conform Legii nr. 332/2001 privind
promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ în economie,
completarea listei de echipamente, utilaje etc. exceptate de la plata taxelor
vamale; înregistrează si
urmăreste respectarea prevederilor acesteia de către
investitorii care au beneficiat de aceste facilităti;
l) evaluează si certifică programele de restructurare
propuse de societătile comerciale aflate pe lista RICOP, conform prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a
persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare
a concedierilor colective, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
312/2001;
m) monitorizează si analizează periodic efectele
măsurilor de restructurare specificate în planurile întocmite de societăti si
influenta lor asupra evolutiei ulterioare a acestora;
n) elaborează si utilizează modele
economico-matematice pentru proiectia formării si utilizării produsului intern
brut, determină eficienta utilizării factorilor de productie la nivel
macroeconomic;
o) elaborează prognoze referitoare la echilibrul
pietei fortei de muncă; întocmeste studii si analize privind unele activităti
cu profil social si de protectie socială;
p) analizează conjunctura economică pe plan mondial si
implicatiile previzibile ale acesteia asupra exportului, importului si
dezvoltării economice a României;
q) analizează conjunctura economică pe plan intern si
estimează evolutia pe termen scurt a sectorului industrial, pe baza anchetelor
proprii de conjunctură, desfăsurate în profil regional;
r) elaborează prognoze privind echilibrul valutar si
relatiile economice externe, precum si impactul acestora asupra economiei
reale;
s) analizează efectele politicilor financiare,
monetare, valutare si bugetare asupra economiei reale;
t) analizează si prognozează evolutia si efectele
procesului inflationist asupra echilibrelor la nivel macroeconomic;
u) participă la elaborarea de prognoze si studii
privind dezvoltarea principalelor ramuri în cadrul industriei, corelate cu
posibilitătile de utilizare a potentialului productiv existent, tinând cont de
resursele estimate si de programele de restructurare si retehnologizare;
v) elaborează analize si prognoze pe termen scurt,
mediu si lung referitoare la echilibrele între nivelul estimat al resurselor si
necesarul total de energie, tinând cont de evolutia previzibilă a acestora,
realizările din perioadele anterioare referitoare la structura si nivelurile
productiilor, precum si de posibilitătile valutare de acoperire a importurilor;
w) estimează evolutia principalilor indicatori din
balantele energetice, inclusiv consumurile pentru toate activitătile si
ramurile economice, corelat cu strategia de dezvoltare economică si strategia
din sectorul energetic;
x) elaborează studii si prognoze pe termen scurt,
mediu si lung pentru următorii indicatori macroeconomici: export FOB, import
CIF, import FOB, balantă comercială, contul curent al balantei de plăti
externe, contul de capital al balantei de plăti externe, datoria externă;
y) efectuează studii si analize privind perspectivele
economiei mondiale, evidentiind principalele tendinte si posibilele lor efecte
asupra evolutiei economiei românesti.
(2) CNP îndeplineste si alte atributii stabilite prin
alte acte normative pentru domeniul său de activitate, precum si atributiile
conferite expres sau care decurg din acorduri internationale la care România
este parte.
Art. 4. - (1) În realizarea atributiilor sale CNP
colaborează cu ministerele si celelalte organe de specialitate din subordinea
Guvernului, cu institutele de cercetare si organele administratiei publice
locale.
(2) CNP este abilitată să solicite informatii privind
evolutia activitătii economico-financiare si sociale de la ministere, organe de
specialitate din subordinea Guvernului, agenti economici, precum si de la
organele administratiei publice locale, în scopul asigurării elementelor necesare
fundamentării studiilor si prognozelor.
Art. 5. - (1) CNP este condusă de un presedinte, a
cărui functie este asimilată ca salarizare cu functia de secretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Finantarea activitătii CNP se asigură prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului.
(3) Presedintele CNP îndeplineste, conform legii,
functia de ordonator tertiar de credite. (4) Presedintele CNP poate delega
atributia de ordonator tertiar de credite în conditiile legii.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a CNP este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) În cadrul structurii organizatorice se pot
constitui, în conditiile legii, prin ordin al presedintelui, servicii, birouri
si alte compartimente.
(3) Numărul maxim de posturi pentru CNP este de 126,
exclusiv demnitarul.
Art. 7. - (1) Structura organizatorică internă,
circuitul documentelor, atributiile si sarcinile personalului din aparatul CNP
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin
al presedintelui CNP.
(2) Statul de functii si structura posturilor pe
compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea
raporturilor de serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă se aprobă prin
ordin al presedintelui CNP.
(3) Pe lângă CNP se constituie Comitetul
interministerial pentru armonizarea strategiilor, programelor si planurilor de
actiuni sectoriale si regionale si Comitetul interministerial pentru programe
si mari obiective de investitii de importantă natională, organisme
consultative, fără personalitate juridică, conduse de presedintele CNP.
(4) Ministerele vor fi reprezentate în comitetele
interministeriale mentionate la alin. (3) la nivel de secretar de stat,
componenta acestora fiind aprobată prin decizie a primului-ministru.
Art. 8. - Personalul preluat de CNP de la fostul
Minister al Dezvoltării si Prognozei, ca urmare a aplicării Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind
înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
se consideră transferat si i se va aplica nivelul de salarizare potrivit legii.
Art. 9. - (1) Imobilul prevăzut la art. 1 alin. (3),
mijloacele fixe si obiectele de inventar din dotarea directiilor Ministerului
Dezvoltării si Prognozei, ale căror activităti trec la noua institutie, se
transmit pe bază de protocol de predare-primire la CNP, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) CNP are în dotare un număr de autoturisme cu un
consum normat de carburant, stabilite potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 757.
ANEXĂ
a Comisiei Nationale
de Prognoză