MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 492 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
758. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor si a
corpului de arbitri
760. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989
765. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Institutului National de Statistică
771. - Hotărâre privind aprobarea
Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor si a
corpului de arbitri
Având în vedere prevederile art. XVI din titlul III al
cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 137 alin.
(4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, al art.
3 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 9/2001 privind unele
măsuri în domeniile culturii si artei, cultelor, cinematografiei si dreptului
de autor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 574/2001, cu modificările
ulterioare, precum si al art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Oficiul Român pentru Drepturile de
Autor, denumit în continuare Oficiu, functionează în subordinea
Guvernului, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
autoritate unică pe teritoriul României în ceea ce priveste evidenta,
observarea si controlul aplicării legislatiei în domeniul dreptului de autor si
al drepturilor conexe dreptului de autor.
(2) Oficiul are personalitate juridică si sediul în
municipiul Bucuresti, Calea Victoriei nr. 91-93, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Ministrul culturii si cultelor asigură
coordonarea Oficiului.
(2) Oficiul este condus de un director general, numit
prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului culturii si
cultelor.
Art. 3. - Cheltuielile curente si de capital ale
Oficiului se finantează din alocatii acordate distinct de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 4. - (1) Oficiul exercită următoarele atributii
principale:
a) initiază programe de cooperare, în calitate de
autoritate unică pe teritoriul României în ceea ce priveste evidenta,
observarea si controlul aplicării legislatiei în domeniu, convenite cu alte
autorităti competente să exercite actiuni de control, pe bază de protocol,
privind culegerea si centralizarea informatiilor, efectuarea de analize privind
încălcarea legislatiei specifice, derularea actiunilor comune de control si
urmărirea solutionării în justitie a cazurilor constatate;
b) initiază proiecte de acte normative în domeniul dreptului
de autor si drepturilor conexe dreptului de autor, în conditiile legii;
c) organizează si administrează evidenta repertoriului
de opere si de autori primit de la organismele de gestiune colectivă pentru
drepturile de autor si drepturile conexe dreptului de autor;
d) acordă avize pentru constituirea ca persoane
juridice, în conditiile legii, a organismelor de gestiune colectivă si
urmăreste aplicarea legislatiei de către organismele a căror constituire a
avizat-o;
e) avizează, în conditiile legii, elaborarea si
negocierea tabelelor si a metodologiilor stabilite de organismele de gestiune
colectivă cu asociatiile patronale de utilizatori;
f) exercită, la cererea si pe cheltuiala titularilor
unor drepturi protejate, functii de observare si de control asupra
activitătilor susceptibile de încălcarea legislatiei privind dreptul de autor
si drepturile conexe acestuia;
g) încheie procese-verbale de constatare a faptelor
care încalcă dispozitiile legale referitoare la dreptul de autor si la
drepturile conexe dreptului de autor, în conditiile prevăzute de Codul de
procedură penală, si sesizează organele competente în cazul faptelor care ar
putea întruni elementele infractiunii, în legătură cu care actiunea penală se
pune în miscare din oficiu;
h) constată si sanctionează contraventiile din
domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe dreptului de autor;
i) controlează si decide asupra modului de gestionare
a marcajelor holografice utilizate în domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe dreptului de autor;
j) administrează Registrul national al fonogramelor si
Registrul programelor pentru calculator;
k) intervine, pe cale de mediere, în negocierile
dintre organismele de gestiune colectivă si utilizatori;
l) colaborează cu organele de specialitate similare si
cu organizatiile internationale din domeniu.
(2) Oficiul îndeplineste orice alte atributii,
potrivit competentelor prevăzute de lege.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a Oficiului
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În
cadrul directiilor, prin decizie a directorului general, pot fi organizate
servicii si birouri, în conditiile legii.
(2) Numărul maxim de posturi este de 61, exclusiv
directorul general.
(3) Statul de functii se aprobă de ministrul culturii
si cultelor.
Art. 6. - (1) Directorul general are următoarele
atributii principale:
a) este responsabil de organizarea, coordonarea si
controlul activitătii Oficiului;
b) numeste directorul general adjunct si personalul
din subordine, decide, în conditiile legii, asupra structurii pe compartimente
a directiilor din cadrul Oficiului si stabileste atributiile pe compartimente
si sarcinile personalului din subordine;
c) este ordonator de credite, în conditiile legii,
pentru fondurile pe care le gestionează;
d) coordonează activitătile prin care se asigură
resursele financiare necesare, precum si evidenta valorică a miscării
întregului patrimoniu;
e) coordonează activitatea serviciului de audit
intern, potrivit legii;
f) aprobă bilantul contabil si contul de executie
bugetară;
g) verifică si asigură achitarea obligatiilor
financiare datorate de Oficiu la bugetul de stat;
h) aprobă planul de dezvoltare si de investitii al
Oficiului;
i) numeste membrii Colegiului consultativ al Oficiului
si convoacă sedintele acestuia;
j) aprobă Regulamentul de functionare a Colegiului
consultativ al Oficiului;
k) reprezintă si angajează Oficiul în raporturile cu
alte autorităti publice, organisme si organizatii din tară si reprezintă
România în raporturile cu autorităti similare din străinătate.
(2) Directorul general îndeplineste orice alte
atributii, potrivit competentelor prevăzute de lege.
(3) În exercitarea atributiilor sale directorul
general emite ordine si decizii.
(4) În absenta directorului general atributiile
acestuia sunt exercitate de directorul general adjunct, în baza unei decizii
scrise a directorului general.
(5) Directorul general adjunct coordonează activitatea
directiilor din subordine si îndeplineste orice alte atributii desemnate prin
decizie a directorului general, conform legii.
Art. 7. - (1) În cadrul Oficiului, pe lângă directorul
general functionează Colegiul consultativ al Oficiului, în componenta căruia
intră directorul general, directorul general adjunct si ceilalti directori din
cadrul Oficiului.
(2) Directorul general este presedintele Colegiului
consultativ al Oficiului.
(3) Colegiul consultativ al Oficiului are următoarele
atributii principale:
a) dezbate strategiile pentru îndeplinirea
obiectivelor prioritare în domeniul protectiei dreptului de autor si a
drepturilor conexe dreptului de autor;
b) dezbate programele periodice de actiune ale
Oficiului;
c) analizează proiectele de acte normative propuse de
Oficiu.
Art. 8. - (1) Directorul general al Oficiului este
salarizat la nivelul functiei asimilate cu functiile de demnitate publică
prevăzute la nr. crt. 1 din anexa nr. III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică, cu modificările
ulterioare.
(2) Salariatii Oficiului sunt salarizati conform
prevederilor legale aplicabile personalului din sectorul bugetar.
Art. 9. - (1) Oficiul exercită actiunile de observare
si control din oficiu ori la solicitarea persoanelor fizice sau juridice
interesate.
(2) Actiunile de observare si control exercitate din
oficiu se finantează din bugetul propriu.
(3) Actiunile de observare si control exercitate la
cererea persoanelor fizice sau juridice se efectuează de către personalul
specializat al Oficiului, numai în baza unei solicitări scrise si motivate.
Personalul specializat al Oficiului împreună cu reprezentantul solicitantului
convin asupra programului si bugetului actiunii. Contravaloarea cheltuielilor
aferente estimate va fi depusă la casieria Oficiului înainte de începerea
actiunii. După efectuarea actiunii, pe baza documentelor justificative se va
face decontarea sumelor.
(4) În exercitarea atributiilor de observare si
control personalul specializat al Oficiului are acces la toate actele, documentele
si informatiile necesare îndeplinirii scopului actiunii.
(5) În exercitarea atributiilor de observare si
control la cerere, precum si a celor de constatare si sanctionare a
contraventiilor, asociatiile constituite, potrivit legii, de titularii de
drepturi de autor si de drepturi conexe dreptului de autor în scopul combaterii
pirateriei pot participa în calitate de observator.
Art. 10. - În exercitarea atributiilor sale Oficiul
colaborează cu autoritătile care au competente în domeniul protectiei proprietătii
intelectuale si poate să efectueze împreună cu acestea actiuni comune.
Art. 11. - (1) În vederea finalizării negocierilor
asupra tabelelor si metodologiilor negociate potrivit art. 131 alin. (4) din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările
ulterioare, părtile negociatoare vor desemna, prin tragere la sorti, 3 arbitri
de pe lista celor 20 de arbitri numiti prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea ministrului culturii si cultelor, care vor participa la medierea
efectuată de Oficiu.
(2) Arbitrii au obligatia de a prezenta un raport
final asupra arbitrajului efectuat, cuprinzând o solutie unică rezultată prin
vot, în baza căruia Oficiul va decide forma definitivă a tabelelor si a
metodologiilor negociate, conform procedurilor prevăzute la art. 131 alin. (4)
din Legea nr. 8/1996, cu modificările ulterioare.
(3) Înainte de desemnarea arbitrilor prin tragere la
sorti, părtile negociatoare vor conveni asupra sumei globale cuvenite acestora
si o vor depune la Oficiu. Oficiul convoacă arbitrii rezultati prin tragerea la
sorti si organizează desfăsurarea sedintelor de mediere la sediul său.
(4) Raportul arbitrilor se depune în termen de 15 zile
de la data primei sedinte de mediere. În cazul depăsirii acestui termen de către
arbitri Oficiul va decide forma finală a tabelelor si metodologiilor. În
această situatie arbitrii nu vor fi remunerati, iar Oficiul va propune
revocarea acestora din corpul de arbitri.
(5) La depunerea raportului în termen arbitrii vor fi
remunerati în mod egal din suma depusă la Oficiu.
Art. 12. - Oficiul are dreptul la un autoturism în
parc comun, pentru transportul personalului din aparatul propriu, cu un consum
lunar mediu de carburanti de 250 litri, si la două autovehicule pentru
transport de marfă si de persoane, necesare pentru îndeplinirea activitătilor
specifice, cu un consum lunar mediu de 400 litri pentru fiecare autovehicul.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 779/2002 privind organizarea si
functionarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor si a corpului de
arbitri, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 5
august 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 758.
ANEXĂ
a Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Secretariatului de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. XVI
alin. (1) lit. b) din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989, denumit în continuare SSPR,
functionează ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în
subordinea
Guvernului, si asigură si coordonează la nivel central aplicarea
reglementărilor legale în vigoare referitoare la revolutionarii din decembrie
1989.
Art. 2. - Sediul SSPR este în municipiul Bucuresti,
bd. Iancu de Hunedoara nr. 3-5, sectorul 1.
Art. 3. - (1) În realizarea obiectului său de
activitate SSPR îndeplineste următoarele functii:
a) functia de strategie si reglementare, prin care
asigură fundamentarea, elaborarea si supunerea spre aprobare Guvernului a
actelor normative cu privire la revolutionarii din decembrie 1989;
b) functia de autoritate de stat, prin care
monitorizează modul în care sunt respectate si promovate de către institutiile
publice centrale si locale si de alte persoane juridice drepturile acordate
revolutionarilor din decembrie 1989;
c) functia de reprezentare, prin care asigură, în
domeniul său de activitate, reprezentarea pe plan intern si extern a statului
român.
(2) SSPR are dreptul să solicite informatii si
documente, în conditiile legii, de la orice persoană juridică publică sau
privată ori persoane fizice implicate în sfera sa de competentă.
Art. 4. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale SSPR
îndeplineste următoarele atributii principale:
a) initiază, elaborează si avizează actele normative
cu privire la Revolutia si revolutionarii din decembrie 1989;
b) organizează, coordonează si controlează aplicarea
prevederilor legale cu privire la revolutionarii din decembrie 1989;
c) monitorizează respectarea drepturilor si
facilitătilor revolutionarilor din decembrie 1989 si elaborează metodologii de
implementare a acestora;
d) finantează si cofinantează programe si proiecte ale
asociatiilor revolutionarilor sau ale revolutionarilor din decembrie 1989;
e) întocmeste studii în vederea fundamentării unor
măsuri de diversificare a resurselor financiare destinate sustinerii
programelor revolutionarilor din decembrie 1989;
f) organizează activitatea de selectionare si
instruire a personalului din aparatul propriu;
g) asigură crearea si dezvoltarea bazei de date
referitoare la revolutionarii din decembrie 1989;
h) acordă drepturile bănesti, indemnizatiile,
gratuitătile si subventiile prevăzute de lege pentru revolutionarii din
decembrie 1989, prin bugetul SSPR, urmărind si controlând totodată modul de
derulare a acestora;
i) colaborează cu organele administratiei publice
centrale si locale pentru atribuirea drepturilor prevăzute de Legea nr. 42/1990
pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
j) sprijină activitatea organizatiilor
neguvernamentale ale revolutionarilor din decembrie 1989 pentru rezolvarea
obiectivelor propuse si a problemelor importante ale acestora, precum si pentru
organizarea unor manifestări la nivel national sau local;
k) elaborează si propune Guvernului spre aprobare
programe proprii privind cinstirea eroilor-martiri si sprijinirea
revolutionarilor din decembrie 1989.
(2) SSPR îndeplineste orice alte atributii stabilite
prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 5. - (1) SSPR este condus de un secretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat reprezintă SSPR în raporturile
cu celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si
din străinătate.
(3) Secretarul de stat numeste si eliberează din
functie personalul SSPR, în conditiile legii.
(4) În exercitarea atributiilor ce îi revin secretarul
de stat emite ordine si instructiuni în conditiile legii.
(5) Secretarul de stat îndeplineste, conform legii,
functia de ordonator principal de credite.
Art. 6. - (1) În exercitarea atributiilor ce îi revin
secretarul de stat poate înfiinta ca organ consultativ Colegiul
Revolutionarilor.
(2) Componenta si regulamentul de functionare ale
Colegiului Revolutionarilor, care are rol consultativ în emiterea actelor
normative cu privire la revolutionarii din decembrie 1989, se aprobă prin ordin
al secretarului de stat.
(3) Colegiul Revolutionarilor se întruneste la cererea
si sub presedintia secretarului de stat.
Art. 7. - Secretarul general al SSPR este înalt
functionar public, numit conform legii. Atributiile si responsabilitătile
secretarului general se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a SSPR, aprobat prin ordin al secretarului de stat.
Art. 8. - (1) Structura organizatorică a SSPR este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul
acesteia, prin ordin al secretarului de stat pot fi organizate compartimente.
(2) Atributiile si sarcinile compartimentelor din
structura SSPR se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
acestuia.
(3) Numărul maxim de posturi este de 34, exclusiv
demnitarul.
(4) În cadrul numărului maxim de posturi aprobat sunt
cuprinse si 11 posturi de inspectori de specialitate cu studii superioare,
pentru coordonarea activitătii teritoriale, care îsi vor desfăsura activitatea
pe lângă prefecturile judetelor stabilite prin ordin al secretarului de stat.
(5) Prefecturile vor asigura spatiul necesar în
vederea desfăsurării activitătii în teritoriu a inspectorilor de specialitate
ai SSPR.
Art. 9. - Pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
42/1990, republicată, cu modificările si completările ulterioare, SSPR va putea
încheia protocoale de colaborare cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale care au atributii ce
decurg din aplicarea legii mentionate mai sus.
Art. 10. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 300/2001 privind reorganizarea si
functionarea Secretariatului de Stat pentru Problemele Revolutionarilor din
Decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140
din 21 martie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor
din Decembrie 1989
Emilian Vasile Cutean,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 760.
ANEXĂ
a Secretariatului de
Stat pentru Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Institutului National de Statistică
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. XVI din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, precum si al art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta horărâre.
Art. 1. - (1) Institutul National de Statistică este
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului si în coordonarea primului-ministru.
(2) Sediul Institutului National de Statistică este în
municipiul Bucuresti, Bd. Libertătii nr. 16, sectorul 5.
Art. 2. - (1) În realizarea obiectului său de
activitate, stabilit potrivit legii, care se întemeiază pe principiul
autonomiei, confidentialitătii, transparentei, relevantei, proportionalitătii,
deontologiei statistice si raportului cost/eficientă, Institutul National de
Statistică are următoarele atributii principale:
a) informează opinia publică, precum si autoritătile
publice cu privire la starea economică si socială a tării si furnizează
utilizatorilor interesati datele rezultate din cercetările statistice
efectuate;
b) elaborează sistemul de indicatori statistici,
metodologiile, tehnologiile si standardele specifice;
c) organizează si conduce înregistrarea informatiilor
referitoare la fenomenele si procesele economico-sociale, prin recensăminte si
anchete statistice totale sau prin sondaje;
d) proiectează, tipăreste si difuzează formularele si
instructiunile de completare aferente;
e) culege, prelucrează si stochează date si informatii,
în vederea asigurării fondului national de date statistice;
f) coordonează elaborarea clasificărilor si a
nomenclatoarelor unitare de interes national din domeniul său de activitate;
g) proiectează, realizează si exploatează sistemul
informatic statistic national;
h) elaborează studii si analize pentru caracterizarea
evolutiei economico-sociale;
i) desfăsoară activităti de cercetare stiintifică în
domeniul statisticii;
j) organizează si conduce unitătile subordonate,
stabileste atributiile si normele de functionare ale acestora;
k) colaborează cu ministerele si cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cu serviciile
publice, pentru compatibilizarea sistemului statisticii oficiale cu celelalte
sisteme informationale; sprijină aceste organisme pentru asigurarea pregătirii
personalului cu atributii în activitatea de statistică;
l) avizează metodologiile cercetărilor statistice
organizate de ministere, institutii centrale si de alte servicii publice, în
vederea asigurării oportunitătii si corectitudinii metodelor statisticii
utilizate;
m) organizează perfectionarea pregătirii profesionale
în domeniul statisticii a personalului institutului, din unitătile sale
subordonate si din celelalte servicii de statistică oficială si actionează
pentru formarea unei culturi statistice la nivel national;
n) reprezintă România în relatiile internationale în
domeniul statistic si cooperează cu organizatii similare din alte tări, cu
organismele de specialitate ale Organizatiei Natiunilor Unite si agentiile
sale, cu alte organisme internationale;
o) asigură compatibilitatea sistemului statistic
national cu sistemele statistice utilizate de organismele Organizatiei
Natiunilor Unite, ale Uniunii Europene si de alte organisme internationale,
conform obligatiilor asumate.
(2) Institutul National de Statistică îndeplineste
orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de
activitate.
Art. 3. - În exercitarea atributiilor sale Institutul
National de Statistică are obligatia să asigure pe parcursul întregii cercetări
statistice - de la înregistrare până la publicare - măsuri de protectie a
intereselor persoanelor fizice sau juridice care ar putea fi lezate prin
divulgarea datelor referitoare la patrimoniul si la activitatea lor, în
concordantă cu principiile confidentialitătii datelor statistice si cu normele
legale privind secretul de stat.
Art. 4. - În îndeplinirea atributiilor prevăzute la
art. 2 Institutul National de Statistică este autorizat:
a) să solicite si să obtină gratuit datele si
informatiile statistice de la toate persoanele fizice si juridice care se află,
detin capital sub orice formă sau desfăsoară o activitate de orice fel pe
teritoriul României;
b) să stabilească termenele si periodicitătile de
furnizare a datelor statistice solicitate;
c) să efectueze, cu personalul propriu si/sau cu
agentii statistici în calitate de colaborator sau prin contractarea de servicii
specializate, cercetări statistice prin culegerea directă a datelor statistice
privind fenomenele economico-sociale; în categoria agentilor statistici intră
anchetatorii, precum si gospodăriile populatiei, în cazul în care acestea
constituie unităti de observare statistică;
d) să contracteze, în conditiile legii, servicii
specializate pentru realizarea cercetărilor, analizelor si studiilor
statistice;
e) să constate contraventii si să aplice amenzi, în
conditiile legii, pentru refuzul sau întârzierea transmiterii datelor
statistice solicitate, pentru comunicarea de date eronate sau incomplete, pentru
refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de conducerea serviciilor de
statistică oficială documentele si evidentele necesare în vederea verificării
datelor statistice, precum si pentru neaplicarea măsurilor dispuse de
serviciile de statistică oficială.
Art. 5. - (1) Persoanele juridice sunt obligate să
furnizeze gratuit Institutului National de Statistică datele si informatiile
statistice, la termenele, periodicitătile si în forma solicitată, în
conformitate cu metodologia cuprinsă în instructiunile emise de Institutul
National de Statistică.
(2) Persoanele fizice sunt obligate să furnizeze
Institutului National de Statistică datele personale si cele privind gospodăria
si activitatea economică, necesare în vederea efectuării recensămintelor si
anchetelor statistice.
Datele personale de natura celor privind convingerile
ideologice, apartenenta politică, cazierul judiciar, sănătatea si viata intimă
pot fi culese si prelucrate numai cu acordul persoanelor, respectându-se
prevederile referitoare la confidentialitatea datelor statistice.
(3) Pentru domeniile de cercetare specifice, aflate în
competenta ministerelor de resort si a altor autorităti publice, Institutul
National de Statistică încheie conventii pentru schimbul reciproc de date
statistice.
Art. 6. - (1) Institutul National de Statistică este
condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un
vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, care are atributii directe în
problemele activitătii de integrare europeană. În exercitarea atributiilor sale
presedintele emite ordine si instructiuni.
(2) Atributiile vicepresedintelui sunt stabilite prin
ordin al presedintelui Institutului National de Statistică.
(3) În cazul în care presedintele Institutului
National de Statistică nu îsi poate exercita atributiile curente, îl deleagă pe
vicepresedinte să exercite aceste atributii.
(4) Presedintele reprezintă institutia în raporturile
cu alte autorităti ale administratiei publice centrale si cu terte persoane
juridice, cu persoanele fizice, precum si cu organizatii din tară si din
străinătate. Presedintele poate da împuternicire de reprezentare si altor
persoane din cadrul Institutului National de Statistică.
(5) Presedintele îndeplineste, în domeniul său de
activitate, următoarele atributii generale:
a) organizează, coordonează si controlează aplicarea
legilor, ordonantelor si hotărârilor Guvernului, a ordinelor si instructiunilor
emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului
autonomiei locale a institutiilor publice si a agentilor economici;
b) initiază si avizează proiecte de lege, ordonante si
hotărâri ale Guvernului, în conditiile stabilite de metodologia aprobată de
Guvern;
c) actionează pentru aplicarea strategiei proprii a
Institutului National de Statistică, integrată celei de dezvoltare
economico-socială a Guvernului;
d) fundamentează si elaborează propuneri pentru
bugetul anual, pe care le înaintează Guvernului;
e) urmăreste proiectarea si realizarea investitiilor
din sistemul Institutului National de Statistică, în baza bugetului aprobat;
f) reprezintă interesele statului în diferite organe
si organisme internationale, în conformitate cu acordurile si conventiile la
care România este parte si cu alte întelegeri stabilite în acest scop, si
dezvoltă relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state
si cu organizatii internationale al căror domeniu de activitate interesează;
g) urmăreste si controlează aplicarea conventiilor si
acordurilor internationale la care România este parte si ia măsuri pentru
realizarea conditiilor în vederea integrării în structurile europene si în alte
organisme internationale;
h) colaborează cu institutiile de specialitate pentru
formarea si perfectionarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul
statisticii oficiale;
i) aprobă, după caz, editarea publicatiilor de
specialitate si de informare.
(6) Presedintele Institutului National de Statistică
este membru de drept în Consiliul de Coordonare a Activitătii de Statistică.
Art. 7. - (1) Secretarul general al Institutului
National de Statistică este subordonat presedintelui.
(2) Secretarul general este înalt functionar public,
numit în conditiile legii.
(3) Secretarul general are următoarele atributii
principale:
a) coordonează buna functionare a compartimentelor si
activitătilor cu caracter functional din cadrul Institutului National de
Statistică si asigură legătura operativă dintre presedinte si conducătorii
tuturor compartimentelor din institut si unitătile subordonate;
b) colaborează cu secretarii generali din celelalte
institutii în probleme de interes comun;
c) coordonează întregul personal al institutului,
activitatea de elaborare a politicilor de personal si principiile directoare
pentru managementul de personal din cadrul compartimentelor;
d) îndeplineste si alte însărcinări prevăzute de
regulamentul de organizare si functionare a institutului ori încredintate de
presedinte.
Art. 8. - (1) Structura organizatorică a Institutului
National de Statistică este prevăzută în anexa nr. 1.
Structura organizatorică a directiilor regionale si a
directiilor judetene este stabilită prin ordin al presedintelui.
(2) Numărul maxim de posturi pentru aparatul central
al Institutului National de Statistică este de 488, exclusiv demnitarii.
(3) Numărul de posturi pentru directiile regionale si
judetene ale Institutului National de Statistică este de 1.339. Pentru fiecare
directie teritorială de statistică numărul de posturi se stabileste prin ordin
al presedintelui.
(4) Încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat se
realizează în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(5) Atributiile si sarcinile compartimentelor
Institutului National de Statistică se stabilesc prin regulamentul propriu de
organizare si functionare si se aprobă prin ordin al presedintelui acestuia.
(6) Salarizarea personalului din cadrul Institutului
National de Statistică, precum si din unitătile sale subordonate se face
potrivit legii.
Art. 9. - (1) În subordinea Institutului National de
Statistică functionează:
a) 8 directii regionale de statistică organizate la
nivelul judetelor - centre de regiuni de dezvoltare, stabilite potrivit
prevederilor Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România, cu
modificările ulterioare, si 34 de directii judetene de statistică la nivelul
celorlalte judete, ca servicii publice descentralizate, fără personalitate
juridică;
b) Editura “Revista Românească de Statistică” si
Centrul National de Pregătire în Statistică, institutii publice cu
personalitate juridică, finantate integral din venituri proprii, prevăzute în
anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică a Editurii “Revista
Românească de Statistică” si a Centrului National de Pregătire în Statistică se
stabileste prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistică.
(3) Normativele de personal, constituirea
compartimentelor si statele de functii pentru directiile teritoriale de
statistică, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistică.
(4) Regulamentul de organizare si functionare si
statul de functii ale Editurii “Revista Românească de Statistică” se aprobă
prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistică.
(5) Editura “Revista Românească de Statistică” poate
să asigure, cu perceperea unui comision de maximum 20%, difuzarea unor
publicatii si date pe suport hârtie, magnetic, CD-ROM sau prin acces la bazele
de date ale Institutului National de Statistică. Comisionul se aplică la costul
publicatiilor si al datelor difuzate. Costul publicatiilor si al datelor se
virează în contul Activitătii “Diseminarea informatiilor statistice românesti”.
(6) Prin ordin al presedintelui Institutului National
de Statistică pot fi create si în alte orase decât cele resedintă de judet,
precum si în sectoarele municipiului Bucuresti colective, birouri si servicii
pentru culegerea/diseminarea datelor statistice, în functie de cerintele
specifice activitătii lor, în cadrul numărului maxim de posturi aprobat.
Art. 10. - (1) Autoritătile administratiei publice vor
asigura Institutului National de Statistică, potrivit competentelor, spatiile
corespunzătoare necesare pentru desfăsurarea activitătii unitătilor sale din
teritoriu.
(2) Consiliile locale si judetene în a căror rază
unitătile teritoriale ale Institutului National de Statistică nu dispun de
spatii corespunzătoare vor asigura, în conditiile legii, amplasamente pentru
construirea de sedii proprii. Institutul National de Statistică va include în
bugetele anuale cheltuielile de capital necesare în vederea construirii unor
astfel de obiective.
Art. 11. - Numărul de autoturisme din dotarea
aparatului central al Institutului National de Statistică si consumul lunar de
carburant pentru acestea se stabilesc potrivit legii, iar unitătile subordonate
pot detine câte un autoturism sau microbuz pentru transport de persoane, cu un
consum lunar de 350 litri pentru activitătile specifice de culegere a datelor
statistice.
Art. 12. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 488/2001 privind organizarea si
functionarea Institutului National de Statistică, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele Institutului National de Statistică,
Aurel Camara
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 765.
a Institutului
National de Statistică
ANEXA Nr.
2
Institutii publice, cu personalitate juridică, aflate în subordinea Institutului National de Statistică, finantate integral din venituri proprii
1. Editura “Revista Românească de Statistică”
2. Centrul National de Pregătire în Statistică
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări
Sociale
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si al
art. 141 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Statutul Casei Nationale de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 258/2001 privind aprobarea
Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 5 martie
2001, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 771.
ANEXĂ
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Casa Natională de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS, institutie
publică autonomă de interes national, cu personalitate juridică, este organ de
specialitate al administratiei publice centrale, care administrează si
gestionează sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
sub autoritatea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Sediul CNPAS este în municipiul Bucuresti.
Art. 2. - (1) CNPAS are în subordine case judetene de
pensii si Casa de pensii a municipiului Bucuresti, denumite în continuare case
teritoriale de pensii, care sunt servicii publice descentralizate învestite
cu personalitate juridică.
(2) Potrivit legii, CNPAS poate înfiinta case locale
de pensii, fără personalitate juridică, care functionează sub conducerea si
controlul caselor teritoriale de pensii.
(3) Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale are în subordine Institutul National de Expertiză Medicală si
Recuperare a Capacitătii de Muncă, care este institutie publică cu
personalitate juridică si autonomie stiintifică.
(4) Conducerea Institutului National de Expertiză
Medicală si Recuperare a Capacitătii de Muncă este asigurată de un director
general.
(5) Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale este actionar unic al Societătii Comerciale de Tratament
Balnear si Recuperare a Capacitătii de Muncă “T.B.R.C.M.” - S.A.
Art. 3. - CNPAS asigură coordonarea, îndrumarea si
controlul activitătii caselor teritoriale de pensii, în scopul aplicării
unitare a legislatiei în domeniul specific de activitate si al realizării
integrale a sarcinilor si atributiilor ce le revin acestora.
Art. 4. - Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale verifică aplicarea unitară a legislatiei din domeniul său de
competentă.
Art. 5. - Patrimoniul CNPAS este detinut în
proprietate sau în administrare si este alcătuit din bunuri mobile si imobile,
potrivit legii.
Art. 6. - Personalul CNPAS si al caselor teritoriale
de pensii este constituit din functionari publici, precum si din salariati
încadrati pe baza contractului individual de muncă.
CAPITOLUL II
Atributiile Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi
de Asigurări Sociale
Art. 7. - CNPAS are următoarele atributii:
I. În domeniul organizatoric:
a) elaborează
Regulamentul de organizare si functionare a CNPAS, stabileste structura
organizatorică a caselor teritoriale de pensii si emite Regulamentul-cadru de
organizare si functionare a acestora;
b) propune Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei norme metodologice în aplicarea prevederilor legale din domeniul
său de competentă;
c) propune Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei si Ministerului Sănătătii criteriile si normele pe baza cărora se
face încadrarea în gradele I, II si III de invaliditate a asiguratilor;
d) stabileste procedurile de regularizare a sumelor
plătite în plus de către contribuabili;
e) stabileste anual tariful pentru certificarea
stagiului de cotizare si a punctajului cumulat, la cererea asiguratului;
f) organizează modul de stabilire si de plată a
drepturilor de pensii si a altor drepturi de asigurări sociale finantate din
bugetul asigurărilor sociale, precum si a celor finantate de la bugetul de
stat, prin bugetul alocat
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, conform legii;
g) organizează activitatea de evidentă contabilă a
executiei bugetare pentru bugetul asigurărilor sociale de stat;
h) organizează, administrează si asigură securitatea
sistemului informatic al CNPAS, precum si al structurilor sale teritoriale;
i) organizează activitatea de expertiză medicală si
recuperare a capacitătii de muncă;
j) organizează si administrează sistemul de trimitere
la tratament balnear, precum si programele recuperatorii;
k) organizează modul de atribuire a codului personal
de asigurări sociale, precum si gestiunea acestuia;
l) organizează activitatea de furnizare a
informatiilor necesare în vederea elaborării de studii si analize în domeniul
său de activitate;
m) administrează si gestionează patrimoniul propriu;
n) organizează selectia, pregătirea si perfectionarea
profesională a personalului din sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale.
II. În domeniul financiar:
a) propune Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei indicatorii de fundamentare ai bugetului de asigurări sociale de
stat si face public salariul mediu brut pe economie pentru anul următor,
prognozat potrivit legii;
b) repartizează în profil teritorial si pe trimestre
bugetul asigurărilor sociale de stat aprobat, potrivit legii;
c) constituie fondul de rezervă si asigură utilizarea
acestuia, conform legii;
d) urmăreste încasarea veniturilor bugetului de
asigurări sociale de stat, conform indicatorilor bugetari aprobati prin lege;
e) colectează si virează contributiile de asigurări
sociale si alte venituri, potrivit legii;
f) calculează, retine si virează impozitul asupra
pensiilor, în conditiile legii;
g) ia măsuri în conditiile legii pentru protectia
fondurilor de asigurări sociale;
h) calculează valoarea unui punct de pensie si o
actualizează în timpul executiei bugetare, potrivit legii;
i) asigură plata pensiilor si a celorlalte drepturi de
asigurări sociale care, potrivit legii, se finantează din bugetul asigurărilor
sociale de stat;
j) asigură stabilirea si plata unor drepturi finantate
de la bugetul de stat, pentru care Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei este ordonator principal de credite, CNPAS exercitând functia de
ordonator secundar de credite;
k) răspunde de administrarea patrimoniului propriu;
l) aplică prevederile conventiilor internationale de
asigurări sociale, la care România este parte, precum si ansamblul reglementărilor
comunitare si dezvoltă relatii cu organisme similare în domeniul asigurărilor
sociale din alte tări, în limita competentelor prevăzute de lege;
m) răspunde de utilizarea cu eficientă a fondurilor
provenite din împrumuturi externe.
III. În domeniul îndrumării si reprezentării:
a) îndrumă, coordonează si verifică modul de aplicare
a dispozitiilor legale de către casele teritoriale de pensii;
b) îndrumă persoanele juridice si fizice cărora le
revin drepturi si obligatii ce decurg din reglementările privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
c) verifică modul de stabilire si achitare a pensiilor
si a celorlalte drepturi de asigurări sociale prevăzute de lege,
finantate din bugetul asigurărilor sociale de stat,
precum si a indemnizatiilor prevăzute de legi speciale, finantate de la bugetul
de stat prin bugetul alocat Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei;
d) îndrumă si controlează activitatea de expertiză
medicală si recuperare a capacitătii de muncă;
e) îndrumă activitatea unitătilor de tratament balnear
si recuperare a capacitătii de muncă;
f) îndrumă si controlează modul de acordare a
concediilor medicale, oportunitatea programelor recuperatorii si respectarea
acestora;
g) asigură reprezentarea în fata instantelor
judecătoresti;
h) asigură reprezentarea în relatiile cu organismele
similare din străinătate.
IV. În domeniul evidentei, certificării si raportării:
a) asigură evidenta la nivel national a tuturor
contribuabililor la sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale;
b) asigură evidenta drepturilor si obligatiilor de
asigurări sociale la nivel national, pe baza codului personal de asigurări
sociale;
c) certifică fiecărui asigurat stagiul de cotizare,
punctajul anual si punctajul cumulat pentru perioada de cotizare, în mod
gratuit o dată pe an, prin intermediul caselor teritoriale;
d) gestionează baza de date privind asiguratii
sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale si asigură
caracterul confidential al acesteia;
e) prezintă Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei executia bugetului si rapoarte cu privire la modul de administrare
a bugetului asigurărilor sociale de stat;
f) dă publicitătii semestrial raportul privind
activitatea proprie;
g) asigură introducerea, dezvoltarea, întretinerea si
protectia sistemelor automate de calcul si evidentă;
h) răspunde sesizărilor adresate direct sau transmise
de către Presedintie, Parlament, Guvern, Avocatul Poporului, precum si de alte
institutii, persoane fizice si juridice;
i) utilizează orice mijloc de informare în masă pentru
reprezentarea si sustinerea intereselor asiguratilor.
CAPITOLUL III
Structura organizatorică si organele de conducere ale
CNPAS
Art. 8. - (1) CNPAS
are structura organizatorică si numărul maxim de posturi prevăzute în anexa nr.
1. În cadrul structurii organizatorice, prin decizie a presedintelui CNPAS, pot
fi constituite servicii, birouri si compartimente.
(2) În functie de necesitătile apărute, ca urmare a
implementării sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, structura organizatorică, la nivel de serviciu, birou si compartiment,
a CNPAS poate fi modificată prin decizie a presedintelui acesteia, cu avizul
consiliului de administratie, stabilindu-se numărul posturilor de conducere în
limita numărului maxim de posturi aprobat.
Art. 9. - (1) Ministrul muncii, solidaritătii sociale
si familiei este ordonator principal de credite pentru bugetul asigurărilor
sociale de stat si deleagă atributiile prevăzute de dispozitiile legale în
vigoare pentru ordonatorul principal de credite bugetare conducătorului
executiv al CNPAS.
(2) CNPAS este condusă de presedinte si de consiliul
de administratie.
(3) Conducerea executivă a CNPAS se exercită de un
secretar general si un secretar general adjunct, înalti functionari publici,
numiti în functie în conditiile legii.
Art. 10. - (1) Consiliul de administratie este
alcătuit, potrivit legii, din 19 persoane, dintre care un presedinte si 18
membri. Presedintele este secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Presedintele consiliului de administratie este
presedintele CNPAS.
(3) Mandatul presedintelui încetează la încheierea
exercitării functiei de secretar de stat, prin demisie sau prin deces.
(4) Membrii consiliului de administratie pot fi
revocati de cei care i-au desemnat.
(5) Membrii revocati, decedati sau cei care îsi
prezintă demisia vor fi înlocuiti în termen de cel mult 3 luni.
(6) Mandatul noilor membri expiră la data la care ar fi
încetat mandatul predecesorilor.
(7) Membrii consiliului de administratie nu au
calitatea de salariat al CNPAS si primesc o indemnizatie lunară în conditiile
legii.
Art. 11. - (1) Consiliul de administratie se
întruneste o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar si adoptă hotărâri
valabile în prezenta a cel putin 13 membri, cu votul majoritătii membrilor
prezenti si cu conditia ca fiecare parte, Guvern, patronat si asigurati, să fie
reprezentată.
(2) Consiliul de administratie se convoacă de către presedintele
CNPAS. Convocarea de către presedinte se poate face si la solicitarea a cel
putin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administratie.
(3) La sedintele consiliului de administratie pot fi
invitati si alti specialisti, fără drept de vot.
Art. 12. - Presedintele CNPAS are următoarele
atributii:
a) asigură coordonarea sistemului public de pensii si
alte drepturi de asigurări sociale;
b) convoacă consiliul de administratie si conduce
sedintele acestuia;
c) aprobă normele si programele de actiune care,
potrivit legii, sunt de competenta CNPAS;
d) reprezintă CNPAS în relatiile cu tertii;
e) asigură promovarea imaginii CNPAS;
f) rezolvă conflictele de competentă apărute în cadrul
CNPAS;
g) dispune controlul tuturor activitătilor din cadrul
sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
h) urmăreste aplicarea conventiilor internationale de
asigurări sociale la care România este parte, precum si ansamblul
reglementărilor comunitare si dezvoltă relatii de colaborare cu organisme
similare din alte tări, în limita competentelor prevăzute de lege;
i) aprobă Regulamentul de organizare si functionare si
statul de functii ale CNPAS, regulamentul-cadru de organizare si functionare;
aprobă normativele de personal pentru casele teritoriale de pensii si unitătile
subordonate, în conditiile legii;
j) numeste si eliberează din functie, prin decizie,
personalul din aparatul propriu al CNPAS, directorii executivi, directorii
executivi adjuncti ai caselor teritoriale de pensii si directorul general al
Institutului National de Expertiză Medicală si Recuperare a Capacitătii de
Muncă, în conditiile legii;
k) aprobă criteriile privind evidenta, păstrarea si
arhivarea documentelor specifice activitătii CNPAS, caselor teritoriale de
pensii si unitătilor subordonate, precum si măsurile de asigurare a securitătii
bazei de date privind asiguratii sistemului public de pensii si asigurări
sociale, în conditiile legii;
l) hotărăste cu privire la donatii sau la bunuri
dobândite din alte surse, în conditiile legii;
m) urmăreste promovarea actiunilor în revendicare a
bunurilor imobile care au apartinut asigurărilor sociale si au fost trecute în
proprietatea statului sau a altor persoane juridice si fizice;
n) exercită orice alte atributii care îi revin potrivit
legii.
Art. 13. - Atributiile consiliului de administratie
sunt următoarele:
a) analizează si avizează propunerile pentru
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, în vederea înaintării
acestora la Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;
b) analizează rapoartele semestriale întocmite de
conducerea executivă a CNPAS privind modul de îndeplinire a atributiilor
stabilite;
c) analizează derularea contractelor cu finantare
externă, încheiate în beneficiul sistemului public de pensii si alte drepturi
de asigurări sociale, potrivit legii;
d) avizează Regulamentul de organizare si functionare
a CNPAS;
e) aprobă structura organizatorică-cadru a caselor
teritoriale de pensii si a unitătilor subordonate;
f) avizează regulamentul-cadru de organizare si
functionare pentru casele teritoriale si unitătile subordonate;
g) avizează propunerile de modificare a Statutului
CNPAS, care se transmit Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului;
h) avizează modalitătile de pregătire si perfectionare
profesională a personalului din cadrul CNPAS si din structurile sale
teritoriale, în domeniul specific de activitate;
i) analizează contul de executie a bugetului
asigurărilor sociale de stat, precum si rapoartele de activitate ale CNPAS;
j) avizează bilantul contabil si raportul anual de
activitate;
k) avizează proiectele de acte normative din domeniul
sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, care se
înaintează Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;
l) propune presedintelui elaborarea de studii si
analize în domeniul sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale;
m) avizează utilizarea fondului de rezervă, potrivit
legii;
n) avizează încheierea de conventii cu trezoreria
statului sau cu bănci pentru stabilirea nivelului dobânzilor la
disponibilitătile bănesti, în conditiile legii;
o) avizează regulamentul CNPAS privind modalitătile de
plată a prestatiilor din sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale;
p) elaborează si aprobă regulamentul de organizare si
functionare propriu;
r) avizează proiectul programului de investitii pentru
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
s) avizează si propune Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei nivelul cotelor de contributie de asigurări
sociale, cuantumul indemnizatiei pentru însotitor cuvenite pensionarului
încadrat în gradul I de invaliditate, precum si cuantumul ajutorului de deces,
pentru a fi incluse în fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat.
Art. 14. - Presedintele CNPAS, în calitatea sa de
presedinte al consiliului de administratie, poate delega atributii de
reprezentare oricărui membru al acestuia, pe perioadă determinată, în conditiile
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
Art. 15. - În exercitarea atributiilor sale, precum si
pentru realizarea hotărârilor consiliului de administratie presedintele CNPAS
emite decizii si instructiuni.
Art. 16. - Atributiile secretarului general si ale
secretarului general adjunct sunt stabilite prin Regulamentul de organizare si
functionare a CNPAS.
Art. 17. - Atributiile si sarcinile personalului
CNPAS, al caselor teritoriale de pensii, precum si al unitătilor subordonate se
stabilesc prin regulamentele de organizare si functionare a acestora.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică, organele de conducere si
atributiile caselor teritoriale de pensii
Art. 18. - (1) Structura-cadru de organizare a caselor
teritoriale de pensii se aprobă de Consiliul de administratie al CNPAS. Prin
decizie a presedintelui CNPAS, în cadrul caselor teritoriale de pensii pot fi
organizate directii, servicii, birouri si compartimente.
(2) Numărul de posturi pentru casele teritoriale de
pensii este de 3.886, care includ si cele 313 posturi aferente activitătii de
control transferate la directiile de dialog, familie si asistentă socială
judetene si a municipiului Bucuresti.
(3) Numărul de posturi pentru Institutul National de
Expertiză Medicală si Recuperare a Capacitătii de Muncă este de 248, finantate
din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Art. 19. - (1) Conducerea caselor teritoriale de
pensii este asigurată de directorul executiv.
(2) Directorul executiv este ordonator secundar de
credite pentru bugetul asigurărilor sociale de stat si ordonator tertiar de
credite pentru sumele repartizate din bugetul de stat, atributii care se pot
delega, potrivit legii.
(3) În exercitarea atributiilor sale directorul
executiv emite decizii.
(4) Directorul executiv numeste si revocă din functie
personalul casei teritoriale de pensii aflate sub conducerea sa, în conditiile
legii.
Art. 20. - Casele teritoriale de pensii au următoarele
atributii:
a) înregistrează si asigură evidenta contribuabililor,
în conditiile legii;
b) încheie contracte de asigurare socială, potrivit
legii;
c) asigură colectarea si evidenta contributiilor de
asigurări sociale, conform legii;
d) verifică modul de constituire, virare si încasare a
contributiei de asigurări sociale si dispun, după caz, măsurile prevăzute de
lege;
e) desfăsoară activitatea de constatare si recuperare
a creantelor bugetare, inclusiv prin executarea silită a acestora, potrivit
legii;
f) certifică stagiul de cotizare si punctajul
asiguratului, în conditiile legii;
g) stabilesc cuantumul drepturilor de asigurări
sociale individuale si efectuează plata acestora, potrivit legii;
h) stabilesc si plătesc indemnizatii si alte drepturi
prevăzute în legi speciale, finantate de la bugetul de stat, în conditiile
legii;
i) emit decizii de recuperare a drepturilor bănesti
încasate necuvenit si urmăresc recuperarea acestora, în conditiile legii;
j) prezintă propuneri pentru fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat si, după caz, pentru fundamentarea unor indicatori
ai bugetului de stat;
k) asigură executia bugetară în profil teritorial si
organizează contabilitatea acesteia;
l) realizează activitatea de expertiză medicală si
recuperare a capacitătii de muncă;
m) distribuie persoanelor îndreptătite, în limita
locurilor repartizate, bilete de tratament balnear;
n) rezolvă contestatii, sesizări si reclamatii,
potrivit competentelor legale;
o) organizează si desfăsoară activitatea de pregătire
si perfectionare profesională a personalului, prin programe de instruire
specifice domeniului de activitate;
p) asigură reprezentarea în fata instantelor
judecătoresti, potrivit legii;
r) numesc conducerea si asigură îndrumarea si
controlul activitătii caselor locale de pensii;
s) întocmesc si înaintează CNPAS, potrivit legislatiei
în vigoare, contul de executie al bugetului asigurărilor sociale de stat în
profil teritorial, precum si al bugetului de stat pentru indicatorii ce i-au
fost repartizati;
t) îndeplinesc orice alte atributii prevăzute de lege,
de prezentul statut ori stabilite de presedintele CNPAS.
Art. 21. - Parcul normat de mijloace de transport si
consumul lunar de carburanti pentru CNPAS si institutiile subordonate sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 22. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentul statut.
ANEXA Nr.
1*)
la statut
CASA NATIONALĂ DE
PENSII SI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE
ANEXA Nr.
2
la statut
CASA
NATIONALĂ DE PENSII SI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI
Nr. crt. |
CNPAS - institutii subordonate - |
Tipul mijlocului de transport |
Parc normat |
Consumul lunar de carburanti litri/lună/mijloc de transport |
1. |
Casa
Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale |
|
5 |
- |
-
presedinte CNPAS |
autoturisme |
1 |
300 |
|
-
secretar general autoturisme |
1 |
300 |
||
-
secretar general adjunct |
1 |
300 |
||
parc
auto comun |
autoturism transport marfă |
1 |
300 |
|
autoturisme |
1 |
400 |
||
2. |
Case
judetene de pensii |
|
câte 2 pentru fiecare casă judeteană de pensii |
250 |
3. |
Casa de
pensii a municipiului Bucuresti |
autoturisme |
2 |
250 |
|
|
autoturism transport marfă |
1 |
300 |
4. |
Institutul
National de Expertiză Medicală si Recuperare a Capacitătii de Muncă |
autoturisme |
1 |
300 |
|
|
autosalvări |
2 |
300 |
|
|
autoturisme transport marfă |
1 |
350 |