MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 493 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8 iulie 2003
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
742. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor
746. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea aparatului de lucru al Guvernului
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor
Având în vedere prevederile
art. XVI din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a
functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei,
în temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului României si a ministerelor, precum si al art. 13 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri
privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Culturii si Cultelor este
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, care elaborează si asigură aplicarea
strategiei si politicilor în domeniile culturii si artei, cultelor si
cinematografiei si care elaborează, în colaborare cu Consiliul National al
Audiovizualului, strategia în domeniul audiovizualului.
(2) Ministerul Culturii si Cultelor are sediul în
municipiul Bucuresti, Piata Presei Libere nr. 1, sectorul 1.
Art. 2. - Ministerul Culturii si Cultelor îsi
desfăsoară activitatea pe baza următoarelor principii fundamentale:
a) principiul libertătii, autonomiei si egalitătii
cultelor, potrivit căruia toate cultele recunoscute de lege sunt libere,
autonome si egale în fata autoritătilor;
b) principiul protejării patrimoniului cultural
national, potrivit căruia valorile si bunurile care apartin mostenirii
culturale au calitatea de surse fundamentale ale cunoasterii trecutului si
prezentului nostru;
c) principiul libertătii de creatie, potrivit căruia
libertatea de exprimare artistică si de comunicare publică a operelor si
prestatiilor artistice reprezintă nu numai un drept fundamental, ci si un
element esential al progresului uman;
d) principiul autonomiei institutiilor de cultură,
potrivit căruia initierea si desfăsurarea programelor si proiectelor culturale
nu pot fi restrânse ori cenzurate pe criterii etnice, religioase, politice ori
pentru satisfacerea unor interese de grup;
e) principiul primordialitătii valorii, potrivit
căruia se asigură crearea conditiilor materiale si morale, se sustin si se
promovează aplicarea criteriilor specifice de evaluare si de selectie,
afirmarea creativitătii si a talentului;
f) principiul sansei egale la cultură, potrivit
căruia, prin armonizarea politicilor culturale la nivel national cu cele la
nivel local, se asigură accesul si participarea tuturor cetătenilor la cultură,
precum si dezvoltarea vietii spirituale a colectivitătilor, în toată
diversitatea acestora;
g) principiul identitătii culturale în circuitul
mondial de valori, potrivit căruia se asigură protejarea si punerea în valoare
a mostenirii culturale, se sustine si se promovează introducerea în circuitul
cultural national si international a valorilor spiritualitătii nationale si se
înlesneste circulatia în tară a valorilor culturii universale.
Art. 3. - (1) În cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor secretarul de stat pentru culte asigură conditiile necesare în vederea
promovării si aplicării principiilor specifice care stau la baza activitătii
cultelor religioase în relatia cu statul si cu autoritătile publice, a
dialogului cu reprezentantii vietii religioase, protejării pluralismului
religios, precum si pentru rezolvarea problemelor privind patrimoniul eclezial
si acordarea de sprijin si asistentă financiară specializate.
(2) În scopul exercitării atributiilor prevăzute la
alin. (1), în bugetul Ministerului Culturii si Cultelor, aprobat annual prin
legea bugetului de stat, se vor nominaliza credite bugetare distincte pentru
culte, în conditiile legii.
Art. 4. - (1) Pentru exercitarea functiilor sale
Ministerul Culturii si Cultelor are următoarele atributii principale:
a) asigură buna functionare a sistemului său
institutional, în conditiile descentralizării procesului decizional;
b) dezvoltă mediul concurential specific economiei de
piată, astfel încât să asigure selectia, promovarea si finantarea programelor
si proiectelor din domeniul său de activitate;
c) elaborează ori, după caz, avizează proiecte de acte
normative, potrivit legii;
d) initiază si negociază, în conditiile legii,
încheierea de conventii, acorduri si alte întelegeri internationale în domeniul
său de activitate sau face propuneri pentru aderarea la cele existente ori
pentru ratificarea acestora, după caz;
e) sprijină dezvoltarea formelor de cooperare
guvernamentală si neguvernamentală în domeniile sale de competentă;
f) asigură, cu respectarea legislatiei în vigoare,
colaborarea si consultarea cu sindicatele si patronatul din domeniile sale de
activitate, precum si cu alte structuri ale societătii civile, pentru
rezolvarea problemelor care privesc interesele sau activitatea acestora;
g) asigură, în conditiile legii, relatiile cu
Parlamentul, cu celelalte autorităti, pentru armonizarea initiativelor
legislative si a măsurilor administrative din domeniile sale de interes;
h) acordă premii si distinctii în toate domeniile sale
de activitate;
i) elaborează norme, normative si metodologii pentru
domeniul său de activitate, obligatorii pentru toate institutiile si
asezămintele, indiferent de subordonarea acestora;
j) colaborează cu autoritătile administratiei publice,
cu alte autorităti si institutii, pentru diversificarea, modernizarea si
optimizarea serviciilor, programelor si proiectelor oferite de institutiile si
asezămintele din domeniu;
k) coordonează si controlează activitatea
institutiilor subordonate, numeste si revocă, în conditiile legii, conducerile
acestora;
l) asigură reforma institutională si functională a
institutiilor din subordinea sa, propune Guvernului înfiintarea sau
reorganizarea unor institutii din subordine, avizează înfiintarea institutiilor
si a asezămintelor publice de cultură, indiferent de subordonarea acestora;
m) aprobă, potrivit legii, preturi si tarife la
serviciile asigurate de Ministerul Culturii si Cultelor si oferite de
institutiile din subordinea sa;
n) asigură, prin Consiliul tehnico-economic, avizarea
documentatiilor tehnico-economice din competenta sa de aprobare, potrivit
legii;
o) exercită atributiile ce îi revin, potrivit legii,
ca organ central de specialitate al administratiei publice sub autoritatea
căruia functionează compania natională si agentii economici din domeniul său de
activitate;
p) colaborează cu institutiile specializate pentru
elaborarea de indicatori statistici de specialitate, pentru colectarea datelor
statistice primare si pentru prelucrarea acestora.
(2) Ministerul Culturii si Cultelor îndeplineste orice
alte atributii prevăzute de lege.
Art. 5. - În domeniul culturii si artei Ministerul
Culturii si Cultelor are următoarele atributii principale:
1. sprijină, în colaborare cu autoritătile
administratiei publice, buna functionare a institutiilor si a asezămintelor de
cultură de interes judetean sau local, precum si activitătile de educatie
desfăsurate în cadrul asezămintelor de interes judetean sau local;
2. coordonează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe si în colaborare cu Academia Română, Ministerul Educatiei, Cercetării
si Tineretului, cu alte institutii interesate, activitatea si programele
centrelor culturale ale României din străinătate, promovează si sustine
programele si proiectele culturale derulate de acestea;
3. emite aviz obligatoriu pentru numirile si
eliberările din functii ale directorilor centrelor de cultură ale României din
străinătate si ale personalului diplomatic cu atributii exclusive în domeniul
culturii;
4. propune Guvernului, împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe, înfiintarea de noi centre culturale ale României în
străinătate;
5. sprijină, inclusiv financiar, în conditiile legii,
institutii, organizatii si centre din alte tări, care promovează programe si
studii privind istoria, cultura si civilizatia românească;
6. apără, potrivit legii, drepturile si interesele
oamenilor de cultură, ocroteste si sustine dezvoltarea personalitătii
creatoare;
7. initiază, organizează si finantează, în conditiile
legii, programe si proiecte în toate domeniile culturii si artei: editarea de
cărti si publicatii, achizitii de bunuri de patrimoniu si de opere de creatie,
de cărti si publicatii pentru institutiile publice de cultură, indiferent de
subordonarea acestora; achizitii de monumente istorice, monumente de for
public, case memoriale si colectii particulare; expozitii, festivaluri, turnee
si alte manifestări culturale în tară si în străinătate;
8. initiază, organizează si finantează, în conditiile
legii, concursuri interne si internationale de creatie si interpretare, acordă
burse, sprijină participarea oamenilor de cultură si a artistilor români la
manifestări similare din străinătate;
9. stabileste, împreună cu Comisia Natională a
Monumentelor Istorice, Comisia Natională de Arheologie si Comisia Natională a
Muzeelor si Colectiilor, strategia natională în domeniul patrimoniului cultural
national, mobil si imobil;
10. elaborează norme, normative si metodologii pentru
domeniul patrimoniului cultural national, potrivit legii;
11. coordonează activitătile de cercetare, proiectare,
evidentă, conservare, restaurare si punere în valoare a patrimoniului cultural
national, mobil si imobil, si le finantează potrivit legii;
12. coordonează activitatea de atestare a expertilor
si a specialistilor în domeniile specifice proiectării, restaurării,
conservării si punerii în valoare a patrimoniului cultural national imobil;
13. avizează, potrivit legii, constituirea agentilor
economici care au ca obiect de activitate efectuarea de cercetări, proiectarea
si executarea de lucrări asupra monumentelor istorice;
14. coordonează activitatea de acreditare a
expertilor, conservatorilor si restauratorilor în domeniul patrimoniului
cultural national mobil;
15. colaborează cu Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului, cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru
cunoasterea, respectarea si punerea în valoare a patrimoniului cultural national;
16. colaborează cu autoritătile administratiei publice
la elaborarea si avizarea, împreună cu Comisia Natională a Monumentelor
Istorice si cu Comisia Natională de Arheologie, după caz, a programelor si
planurilor de amenajare si dezvoltare a teritoriului, pentru zonele în care se
găsesc monumente si situri arheologice;
17. actionează, potrivit competentelor sale, pentru
recuperarea bunurilor din patrimoniul cultural national furate sau exportate
ilicit;
18. organizează, în cooperare cu organismele profesionale
ale arhitectilor, concursurile nationale de creatie arhitecturală pentru
obiective publice de interes national sau, după caz, sprijină organizarea
concursurilor internationale de arhitectură având drept temă obiective publice;
19. avizează temele de proiectare si solutiile
arhitecturale si de artă monumentală, cu consultarea organizatiilor
profesionale si de creatori din domeniu, pentru obiectivele arhitecturale sau
de artă monumentală care se realizează din bugetele publice;
20. sprijină, în conditiile legii, activitatea
institutiilor de învătământ artistic si a persoanelor juridice de drept privat,
fără scop lucrativ, din domeniul său de competentă;
21. contribuie la crearea cadrului juridic si
institutional prin care să se asigure păstrarea, dezvoltarea si punerea în
valoare a artei si culturii minoritătilor nationale din România, finantează, în
conditiile legii, programe si proiecte culturale ale acestor minorităti;
cooperează în acest scop cu alte autorităti sau cu persoane juridice de drept
privat cu activitate în domeniu;
22. promovează si finantează, în conditiile legii,
programe si proiecte culturale cu participarea diasporei românesti si
colaborează în acest scop cu autorităti, institutii, organizatii
neguvernamentale sau cu alte persoane juridice;
23. actionează, prin măsuri specifice, pentru
protejarea, sustinerea, revitalizarea traditiilor si obiceiurilor locale, în
conditiile legii; promovează si coordonează programe pentru formarea de
specialisti si meseriasi în domeniul artizanatului autentic si al
mestesugurilor traditionale;
24. coordonează activitatea de atestare a artistilor
liberprofesionisti, a traducătorilor, precum si activitatea de atestare si
avizare în domeniul impresariatului artistic;
25. avizează, în conditiile legii, în vederea
dobândirii personalitătii juridice si înregistrării, asociatii, fundatii, alte
organizatii neguvernamentale cu activitate în domeniul culturii si propune
Guvernului recunoasterea statutului de utilitate publică pentru asociatii si
fundatii, cu respectarea normelor legale;
26. cooperează cu autoritătile administratiei publice,
cu institutiile de specialitate si cu organizatiile din domeniu pentru formarea
si perfectionarea profesională a personalului din institutiile de cultură si
artă, organizează si finantează, în
conditiile legii, cursuri sau alte forme specifice de pregătire postliceală si
postuniversitară, precum si participarea la programe de perfectionare, în tară
si în străinătate, inclusiv prin acordarea de burse;
27. suspendă sau retrage, după caz, avizele,
atestatele acordate, în cazul nerespectării de către titulari a actelor
normative în vigoare;
28. editează publicatii de specialitate si de
informare în domeniul culturii si artei;
29. coordonează, asigură si urmăreste, potrivit legii,
alocarea resurselor bugetare si realizarea programului de dezvoltare a bazei
materiale si de investitii din domeniul său de activitate;
30. colaborează cu uniunile si asociatiile de
creatori, inclusiv în cadrul comisiilor de specialitate care functionează pe
lângă Ministerul Culturii si Cultelor.
Art. 6. - (1) În domeniul cultelor Ministerul Culturii
si Cultelor asigură relatiile statului cu toate cultele din România si are
următoarele atributii principale:
a) sprijină toate cultele religioase recunoscute de
lege, potrivit statutelor de organizare si functionare a acestora, pe baza
Constitutiei, în vederea participării lor la viata socială si spirituală a
tării, urmăreste ca în relatiile dintre culte să fie excluse orice forme,
mijloace si actiuni de învrăjbire religioasă si mediază în situatiile
litigioase care apar;
b) asigură legătura dintre cultele religioase si
autoritătile publice, în vederea respectării libertătii si autonomiei cultelor,
a prevenirii si înlăturării oricăror abuzuri, prin aplicarea legii;
c) sprijină autoritătile administratiei publice pentru
rezolvarea problemelor specifice care apar în raporturile lor cu cultele,
asociatiile si fundatiile religioase si, totodată, acordă asistentă cultelor,
la solicitarea acestora, în solutionarea problemelor pe care acestea le supun
autoritătilor administratiei publice locale;
d) analizează cererile de înfiintare a unor noi culte
religioase, întocmeste documentatiile cerute de lege si face propuneri în
vederea recunoasterii acestora;
e) face propuneri pentru recunoasterea, conform legii,
a sefilor cultelor religioase, a conducătorilor de eparhii, a celorlalti
ierarhi si a celor asimilati acestora, la cererea cultelor;
f) ia act de alegerea sau numirea persoanelor care
urmează să ocupe functii de conducere, precum si a personalului clerical si
laic din cadrul cultelor religioase, inclusiv din învătământul teologic
neintegrat în învătământul de stat, în vederea alocării de contributii de la
bugetul de stat pentru completarea surselor necesare în vederea salarizării
acestora si acordării indemnizatiilor pentru functiile de conducere, potrivit
legii;
g) colaborează cu Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului în probleme de învătământ, ca mediator între cultele religioase
legal recunoscute si Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului, si
avizează, alături de acesta, planurile de învătământ si programele analitice
elaborate de cultele recunoscute oficial de stat;
h) sprijină cultele religioase în organizarea si
desfăsurarea activitătilor de asistentă religioasă si socială în armată,
penitenciare, spitale, în cămine de bătrâni, case de copii si în alte
institutii, precum si în familii care se confruntă cu nevoi speciale;
i) avizează, în conditiile legii, în vederea
dobândirii personalitătii juridice si înregistrării, asociatii, fundatii, alte
organizatii neguvernamentale cu activitate în domeniul cultelor si propune
Guvernului recunoasterea statutului de utilitate publică pentru asociatii si
fundatii, cu respectarea normelor legale.
(2) În domeniul patrimoniului eclezial Ministerul
Culturii si Cultelor are următoarele atributii principale:
a) coordonează activitatea cultelor religioase privind
evidenta, păstrarea, conservarea, restaurarea si valorificarea bunurilor
culturale mobile si imobile, cu prioritate a celor care fac parte din
patrimoniul cultural national, aflate în proprietatea sau în folosinta
cultelor, conform legilor specifice, în vederea aplicării lor;
b) acordă asistentă de specialitate, la cererea
cultelor, si avizează documentatiile tehnico-economice pentru constructii si
reparatii de lăcasuri si alte clădiri apartinând cultelor religioase, cu
respectarea prevederilor legale;
c) acordă unitătilor de cult sprijin financiar, în
urma analizelor de necesitate si oportunitate, în vederea întocmirii
documentatiilor tehnice si a construirii de lăcasuri de cult, precum si pentru
întretinerea, repararea si punerea lor în valoare, cu respectarea normelor
legale;
d) organizează, în colaborare cu cultele religioase si
cu institutiile specializate, din tară si/sau din străinătate, activităti
periodice de instruire si de perfectionare profesională a personalului de
specialitate care asigură conservarea si punerea în valoare a bunurilor
culturale ale cultelor, în conditiile legii;
e) organizează si sprijină, în conditiile legii,
activităti si manifestări pentru cunoasterea si promovarea culturii religioase,
atât în tară, cât si în străinătate, pentru punerea în valoare a mărturiilor de
artă si de arhitectură religioasă, prin expozitii, simpozioane, sesiuni de
comunicări si prin promovarea turismului cultural-religios.
(3) Ministerul Culturii si Cultelor mai îndeplineste
următoarele atributii:
a) sprijină cultele religioase, la cererea acestora,
în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, în initierea si desfăsurarea
actiunilor de relatii internationale si de promovare a colaborării dintre
bisericile din România si cele din străinătate, precum si în organizarea si
functionarea comunitătilor religioase ale românilor din diaspora;
b) initiază si desfăsoară activităti de cooperare cu
institutii si organizatii din tară si din străinătate;
c) elaborează studii si sinteze documentare
referitoare la viata religioasă din România, cât si la activitatea cultelor si
organizatiilor religioase din alte tări; organizează dezbateri cu participarea
specialistilor români si străini privind fenomenul religios;
d) acordă sprijin financiar, în conditiile legii,
pentru:
1. construirea si repararea lăcasurilor de cult,
inclusiv pentru întocmirea documentatiilor care stau la baza acestor lucrări;
2. consolidarea si punerea în valoare a bunurilor
imobile si mobile din patrimoniul eclezial aflate în proprietatea sau în
posesia ori folosinta cultelor religioase, inclusiv pentru întocmirea
documentatiilor tehnice care stau la baza acestor lucrări, în conditiile
legilor specifice;
3. întretinerea si functionarea unitătilor de cult
fără venituri sau cu venituri reduse;
4. sustinerea unor actiuni religioase cu caracter
national sau international realizate de conducerile cultelor din România;
5. dezvoltarea si sustinerea activitătii de cercetare
si analiză a fenomenului religios, potrivit legii;
6. sustinerea activitătii de asistentă socială,
organizată de cultele religioase în spitale, centre de plasament, cămine de
bătrâni si/sau în alte institutii, precum si activitătile privind reinsertia
socială a persoanelor defavorizate si marginalizate, potrivit legii;
e) asigură, în conditiile legii, întregirea fondurilor
proprii necesare salarizării personalului din cadrul cultelor si din
învătământul teologic, din subordinea acestora, neintegrat în învătământul de
stat, inclusiv a indemnizatiilor pentru functiile de conducere, prevăzute de
lege;
f) sprijină cultele în oferirea de către acestea de
ajutoare sau donatii comunitătilor românesti din diaspora sau unor biserici cu
care acestea colaborează, potrivit legii;
g) urmăreste respectarea aplicării legislatiei, în
colaborare cu organele de specialitate din subordinea Guvernului si cu
autoritătile publice locale, cu privire la producerea si valorificarea în
exclusivitate de către culte a unor articole si bunuri specifice.
Art. 7. - În domeniul cinematografiei si al
audiovizualului Ministerul Culturii si Cultelor are următoarele atributii
principale:
a) negociază si încheie, în conditiile legii si în colaborare
cu alte institutii sau autorităti, întelegeri interguvernamentale în domeniile
specifice;
b) solicită sprijin consiliilor locale si judetene,
altor autorităti publice, în limitele competentelor acestora, pentru alocarea
de fonduri, acordarea de facilităti fiscale sau pentru închirierea ori
concesionarea de terenuri, în scopul construirii de noi cinematografe de către
persoane juridice sau fizice, române sau străine, care doresc să investească în
acest domeniu;
c) exercită, în conditiile legii, calitatea de
reprezentant al României la organismele interguvernamentale cu activităti în
domeniul cinematografiei si audiovizualului;
d) initiază si negociază, potrivit competentelor
proprii, încheierea de conventii, acorduri si alte întelegeri internationale în
domeniul cinematografiei si audiovizualului sau face propuneri pentru aderarea
la cele existente ori pentru ratificarea acestora, după caz;
e) sprijină formele de cooperare guvernamentală si
neguvernamentală în domeniul cinematografiei si audiovizualului;
f) asigură, în limita bugetului propriu, alocarea de
sprijin financiar pentru actiunile si activitătile întreprinse în cadrul
programelor internationale sau regionale din domeniul cinematografiei si
audiovizualului;
g) elaborează, în colaborare cu Consiliul National al
Audiovizualului, strategia în domeniul audiovizualului.
Art. 8. - În domeniul dreptului de autor si
drepturilor conexe dreptului de autor Ministerul Culturii si Cultelor are
următoarele atributii principale:
a) avizează si elaborează actele normative aplicabile
în domeniul drepturilor de autor si/sau drepturilor conexe drepturilor de
autor;
b) initiază proiectul de hotărâre a Guvernului privind
organizarea si functionarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, organ
de specialitate al administratiei publice centrale în domeniul dreptului de
autor si drepturilor conexe dreptului de autor, care functionează în subordinea
Guvernului.
Art. 9. - (1) În exercitarea atributiilor sale
Ministerul Culturii si Cultelor colaborează cu celelalte ministere si organe de
specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităti ale administratiei
publice, cu organizatii neguvernamentale din tară si din străinătate si
finantează, în conditiile legii, împreună cu acestea, programe si proiecte.
(2) Pentru exercitarea atributiilor sale Ministerul
Culturii si Cultelor este abilitat să solicite si să primească de la
autoritătile administratiei publice, de la institutii publice si de la persoane
juridice de drept privat cu activitate în domeniul său de competentă date si
documente necesare în vederea exercitării competentelor sale.
(3) Ministerul Culturii si Cultelor colaborează cu
uniunile de creatori si cu asociatiile profesionale, inclusiv în cadrul
comisiilor de specialitate care functionează pe lângă Ministerul Culturii si
Cultelor.
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Culturii si Cultelor este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului culturii si cultelor, se pot organiza, în conditiile
legii, servicii sau birouri, precum si colective temporare, pentru realizarea
unor programe, proiecte, studii sau cercetări.
(2) Numărul maxim de posturi este de 177, exclusiv
demnitarii si personalul aferent cabinetului ministrului.
(3) Atributiile si modul de functionare ale compartimentelor
din aparatul propriu al Ministerului Culturii si Cultelor, precum si relatiile
functionale dintre acestea se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare care se aprobă prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
Art. 11. - (1) Conducerea Ministerului Culturii si
Cultelor se exercită de către ministrul culturii si cultelor.
(2) Ministrul culturii si cultelor conduce întreaga
activitate a ministerului si îl reprezintă în raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autorităti publice, institutii si organizatii, precum si cu
persoanele fizice si juridice din tară sau din străinătate.
(3) Ministrul culturii si cultelor este ordonator
principal de credite.
(4) În exercitarea atributiilor sale ministrul
culturii si cultelor emite ordine si instructiuni.
(5) În îndeplinirea atributiilor sale ministrul
culturii si cultelor este ajutat de 3 secretari de stat si de un secretar
general.
(6) Secretarii de stat îndeplinesc atributiile si
însărcinările stabilite de ministrul culturii si cultelor si coordonează unele
compartimente, potrivit structurii organizatorice prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 12. - (1) Secretarul general al ministerului este
înalt functionar public, numit potrivit legii. Acesta asigură stabilitatea
functionării ministerului, continuitatea conducerii si realizarea legăturilor
functionale între structurile ministerului.
(2) Secretarul general este subordonat ministrului si
îndeplineste atributiile prevăzute prin lege si prin ordin al ministrului
culturii si cultelor.
Art. 13. - (1) Ministrul culturii si cultelor poate
constitui comisii de specialitate si alte organisme consultative, care să
contribuie la realizarea reformei în domeniul culturii si la colaborarea cu
structurile societătii civile.
(2) Ministrul culturii si cultelor numeste si revocă
presedintele si specialistii Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice,
Comisiei Nationale de Arheologie, Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor,
precum si ai
altor comisii de specialitate din domeniul culturii.
(3) Fondurile necesare în vederea functionării
comisiilor se suportă din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor.
(4) Prin ordin al ministrului culturii si cultelor, în
limita fondurilor aprobate prin bugetul de stat pentru cheltuieli de personal,
se stabilesc, în conditiile legii, indemnizatiile cuvenite membrilor comisiilor
care nu sunt salariati ai Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 14. - (1) La nivelul judetelor si al municipiului
Bucuresti functionează directiile judetene pentru cultură, culte si patrimoniul
cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, servicii publice
descentralizate, cu personalitate juridică, ale Ministerului Culturii si
Cultelor.
(2) Directiile judetene pentru cultură, culte si
patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, sunt conduse
de un director executiv, care este functionar public, potrivit legii.
Art. 15. - (1) Directiile judetene pentru cultură,
culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, au
următoarele atributii principale:
a) actionează, în colaborare cu autoritătile
administratiei publice, pentru dezvoltarea bazei materiale, diversificarea,
modernizarea si optimizarea serviciilor culturale necesare comunitătilor
locale, pentru protectia si promovarea culturii, protejarea si punerea în
valoare a patrimoniului cultural national;
b) asigură sprijin de specialitate pentru realizarea
de programe si proiecte culturale de către institutii publice sau alte persoane
juridice si asigură, împreună cu autoritătile administratiei publice, sprijin
financiar pentru acestea;
c) colaborează cu institutiile muzeale si cu alte
persoane juridice în desfăsurarea unor activităti de cercetare, evidentă,
conservare, restaurare si punere în valoare a patrimoniului cultural national
si pot acorda sprijin financiar pentru acestea;
d) participă la realizarea activitătilor de observare
si de control asupra actiunilor care pot da nastere la încălcări ale
legislatiei dreptului de autor si a drepturilor conexe si constată, în
conditiile legii, încălcările acesteia;
e) avizează numirea sau eliberarea conducătorilor
institutiilor publice cultural-artistice de importantă locală si judeteană;
f) sprijină si monitorizează, în conditiile legii,
activitatea organizatiilor neguvernamentale si a altor persoane juridice de
drept privat cu activitate culturală sau artistică si transmit Ministerului
Culturii si Cultelor constatările lor;
g) initiază si sprijină, în conditiile legii, actiuni
de revitalizare a traditiilor si obiceiurilor locale, a ocupatiilor specifice traditionale,
de formare a specialistilor si meseriasilor în domeniul artizanatului si
mestesugurilor traditionale;
h) editează sau sprijină, logistic ori financiar, în
conditiile legii, publicatii de specialitate si de informare în domeniul
culturii si artei;
i) sunt abilitate să solicite si să primească, în nume
propriu sau în numele si pentru Ministerul Culturii si Cultelor, de la
autorităti ale administratiei publice, de la institutii publice si de la
persoane juridice de drept privat cu activitate în domeniul cultural, al
artelor si informării publice, date si documente necesare în vederea
îndeplinirii atributiilor ce le revin;
j) controlează respectarea îndeplinirii obligatiilor
de plată a contributiilor la Fondul cultural national, în conditiile si la termenele
stabilite prin lege;
k) colaborează cu autoritătile publice si cu
institutiile specializate pentru protejarea si punerea în valoare a bunurilor
din patrimoniul cultural national si aplică în acest sens prevederile legale în
domeniu;
l) îndeplinesc, la nivelul unitătilor
administrativ-teritoriale, atributiile Ministerului Culturii si Cultelor în
domeniul cultelor.
(2) Organizarea si functionarea directiilor judetene
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, precum si atributiile acestora, altele decât cele
prevăzute în prezenta hotărâre, se stabilesc prin regulamente aprobate prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
Art. 16. - (1) Unitătile care functionează în
subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii si Cultelor ori în
coordonarea ministrului culturii si cultelor sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Muzeul National de Istorie Naturală “Grigore
Antipa” din Bucuresti si Comitetul National Român pentru Deceniul Mondial al
Dezvoltării Culturale trec din subordinea fostului Minister al Educatiei si
Cercetării în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor.
(3) Structura organizatorică, statele de functii
pentru institutiile publice subordonate, precum si atributiile acestora se
aprobă prin ordin al ministrului culturii si cultelor, dacă legea nu dispune
altfel.
Art. 17. - (1)
Ministerul Culturii si Cultelor asigură utilizarea personalului institutiilor
de spectacole cuprinse în anexa nr. 2, în limita numărului de posturi prevăzute
în această anexă.
(2) Ministrul culturii si cultelor va stabili anual,
prin ordin, după aprobarea bugetului de stat, numărul de posturi pentru
personalul angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată si
pe durată determinată, cu respectarea numărului total de posturi aprobat.
(3) Ministerul Culturii si Cultelor va asigura ca până
la sfârsitul anului 2004 toate institutiile de spectacole prevăzute în anexa
nr. 2 să utilizeze personal angajat cu contract individual de muncă pe durată
determinată, în procent de cel putin 50% din totalul personalului necesar
institutiei.
Art. 18. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri următoarele institutii din subordinea Ministerului Culturii si
Cultelor îsi schimbă denumirile după cum urmează:
a) “Opera Română din Cluj-Napoca” îsi schimbă
denumirea în “Opera Natională Română din Cluj-Napoca”, institutie publică cu
personalitate juridică, finantată din venituri proprii si subventii acordate de
la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, Piata Stefan cel Mare
nr. 24;
b) “Opera Română din Iasi” îsi schimbă denumirea în
“Opera Natională Română din Iasi”, institutie publică cu personalitate
juridică, finantată din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de
stat, cu sediul în municipiul Iasi, str. Agatha Bârsescu nr. 18;
c) “Centrul de Cultură ÇTinerimea RomânăČ din
Bucuresti” îsi schimbă denumirea în “Centrul National de Cultură ÇTinerimea
RomânăČ din Bucuresti”, institutie publică cu personalitate juridică, finantată
din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, cu sediul în
municipiul Bucuresti, str. Gutenberg nr. 19, sectorul 5;
d) “Muzeul Satului din Bucuresti” îsi schimbă
denumirea în “Muzeul National al Satului ÇDimitrie GustiČ”, institutie publică
cu personalitate juridică, finantată din venituri proprii si subventii acordate
de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucuresti, Sos. Kiseleff nr.
28-30, sectorul 1.
Art. 19. - (1) Ministerul Culturii si Cultelor are în
dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de
autoturisme stabilit potrivit normelor legale în vigoare.
(2) Ministerul Culturii si Cultelor are, de asemenea,
în dotare, pentru activitătile sale specifice, un microbuz pentru transport
marfă si persoane, cu un consum lunar mediu de carburanti de 400 litri.
(3) Se aprobă dotarea suplimentară a Ministerului
Culturii si Cultelor cu un autoturism necesar pentru activitătile specifice
desfăsurate pe perioada de derulare a Proiectului privind patrimoniul cultural,
prevăzut în Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Washington la 23 decembrie 1998,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 4/1999, aprobată prin Legea nr.
87/1999, cu modificările ulterioare, cu un consum mediu normat de carburanti de
400 litri/lună.
(4) Cheltuielile determinate de punerea în aplicare a
prevederilor alin. (3) se suportă din fondurile alocate Ministerului Culturii
si Cultelor cu această destinatie prin Acordul de împrumut dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Washington la 23
decembrie 1998.
(5) După finalizarea proiectului mentionat la alin.
(3) autoturismul va intra în patrimoniul Ministerului Culturii si Cultelor, cu
respectarea prevederilor legale privind normarea parcului auto.
Art. 20. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 21. - (1) Reîncadrarea functionarilor publici din
cadrul Ministerului Culturii si Cultelor se realizează potrivit prevederilor
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările si completările
ulterioare, până la data de 15 iulie 2003.
(2) Încadrarea personalului contractual din cadrul
Ministerului Culturii si Cultelor se va face potrivit legislatiei în vigoare.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 28/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Culturii si Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 35 din 19 ianuarie 2001, cu modificările si completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 742.
ANEXA Nr.
1
a Ministerului
Culturii si Cultelor
ANEXA Nr.
2
UNITĂTILE
care functionează în subordinea, sub autoritatea
Ministerului Culturii si Cultelor ori în coordonarea ministrului culturii si
cultelor
Nr. crt.
|
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
|
Unităti
care functionează în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor |
|
I. |
Organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
finantate integral din bugetul de stat |
|
1. |
Directiile
judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti - servicii publice descentralizate |
Bugetul
de stat |
2. |
Biblioteca
Natională |
Bugetul
de stat |
|
3.
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor - organ de specialitate al
administratiei publice centrale*) |
Bugetul
de stat |
4. |
Comitetul
National Român pentru Deceniul Mondial al Dezvoltării Culturale |
Bugetul
de stat |
NOTĂ: Unitătile
mentionate la nr. crt. 1-4 pot utiliza un număr maxim de 780 de posturi.
Nr. crt.
|
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
II. |
Organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
|
5. |
Institutul
National pentru Memoria Exilului Românesc |
*)
Venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
6. |
Centrul
National al Cinematografiei |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
7. |
Muzeul National de Artă al României din
Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
8. |
Muzeul
National de Artă Contemporană al României |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
9. |
Muzeul
National al Hărtilor si Cărtii Vechi |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
10. |
Muzeul
National de Istorie a României din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
11. |
Muzeul
National “Brukenthal” din Sibiu |
Venituri
proprii si subventii de la bugetul de stat |
12. |
Muzeul
National “Peles” din Sinaia |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
13. |
Muzeul
National al Satului “Dimitrie Gusti” |
Venituri proprii si subventii acordate de
la bugetul de stat |
14. |
Muzeul
Tăranului Român din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
15. |
Muzeul Bran din Bran |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
*) Organ
de specialitate al administratiei publice centrale, aflat în coordonarea
ministrului culturii si cultelor.
Nr. crt.
|
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
16. |
Muzeul
National de Istorie a Transilvaniei din Cluj- Napoca |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
17. |
Complexul
Muzeal National “Moldova” din Iasi |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
18. |
Muzeul
Carpatilor Răsăriteni din Sfântu Gheorghe |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
19. |
Muzeul
National de Istorie Naturală “Grigore Antipa” din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
20. |
Teatrul
National “I. L. Caragiale” din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
21. |
Teatrul
National “Lucian Blaga” din ClujNapoca |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
22. |
Teatrul
National “Vasile Alecsandri” din Iasi |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
23. |
Teatrul
National “Mihai Eminescu” din Timisoara |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
24. |
Teatrul
Maghiar de Stat din ClujNapoca |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
25. |
Opera
Natională din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
26. |
Opera
Natională Română din ClujNapoca |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
27. |
Opera
Maghiară din Cluj-Napoca |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
28. |
Opera
Natională Română din Iasi |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
29. |
Opera
Română din Timisoara |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
30. |
Teatrul
National de Operetă “Ion Dacian” |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
31. |
Filarmonica
“George Enescu” din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
32. |
Centrul National de Cultură “Tinerimea
Română” din Bucuresti |
Venituri
proprii si subentii acordate de la bugetul de stat |
33. |
Centrul
European de Cultură din Sinaia |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
34. |
Centrul
de Cultură “George Apostu” din Bacău |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
35. |
Centrul
de Cultură “Arcus” din Covasna |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
36. |
Centrul
de Cultură “Rosetti-Tescanu-George Enescu” |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
37. |
Oficiul
National al Monumentelor Istorice |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
38. |
Institutul
National al Monumentelor Istorice |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
39. |
Laboratorul
National de Cercetare în Domeniul Conservării si Restaurării Patrimoniului
Cultural National Mobil |
Venituri proprii si subventii acordate de
la bugetul de stat |
40. |
Studioul de Creatie Cinematografică din
Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
41. |
Editura
“Video” din Bucuresti |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
42. |
Oficiul
National de Servicii pentru Biblioteci |
Venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
III. |
Institutii
publice finantate din venituri proprii |
|
43. |
Institutul
de memorie culturală din Bucuresti |
Venituri
proprii |
44. |
ARTEXIM
din Bucuresti |
Venituri
proprii |
45. |
Centrul
pentru formare, educatie permanentă si management în domeniul culturii |
Venituri
proprii |
Publicatii |
||
46. |
“Contemporanul” |
Venituri
proprii |
47. |
“Literatorul”
|
Venituri
proprii |
48. |
“Manuscriptum” |
Venituri
proprii |
49. |
“Desteptarea
Aromânilor” |
Venituri
proprii |
50. |
“Moftul
Român” |
Venituri
proprii |
51. |
“Albina” |
Venituri
proprii |
52. |
“Teatrul” |
Venituri
proprii |
53. |
“Universul
Cărtii” |
Venituri
proprii |
54. |
“A Hét” |
Venituri
proprii |
55. |
“Kórunk” |
Venituri
proprii |
56. |
“Müvelodes” |
Venituri
proprii |
57. |
“Vilnie
Slovo” |
Venituri
proprii |
58. |
Revista
“Biblioteca” |
Venituri
proprii |
Unităti
care functionează sub autoritatea Ministerului Culturii si Cultelor |
||
59. |
Compania
Natională a Imprimeriilor “Coresi” - S.A. |
|
60.” |
Regia
Autonomă de Distributie si Exploatare a Filmelor “Româniafilm |
|
61. |
Studioul
Cinematografic “Rofilm” - S.A. |
|
62. |
Studioul
Cinematografic “Sahia Film” - S.A. |
|
63. |
Studioul
Cinematografic “Animafilm” - S.A. |
|
NOTĂ: Unitătile
mentionate la nr. crt. 5-42 pot utiliza un număr maxim de 5.990 de posturi
privind
organizarea si functionarea aparatului de lucru al Guvernului
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 2 alin.
(5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii
publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Guvernul este autoritatea publică a puterii
executive care asigură realizarea politicii interne si externe a României si
exercită conducerea generală a administratiei publice.
Art. 2. - (1) Primul-ministru are în coordonare:
a) Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, institutie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea
Guvernului, finantată integral din venituri proprii;
b) Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Serviciilor de Gospodărie Comunală, institutie publică de interes national, cu
personalitate juridică, finantată integral din venituri proprii;
c) Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Energiei, institutie publică cu personalitate juridică, finantată integral din
venituri proprii;
d) Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale, institutie publică cu personalitate juridică, finantată
integral din venituri proprii;
e) Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, institutie de interes public, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului;
f) Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care se finantează prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului;
g) Administratia Natională a Rezervelor de Stat, organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea Guvernului;
h) Agentia Natională pentru Resurse Minerale, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului;
i) Agentia Română pentru Investitii Străine, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului;
j) Agentia Natională pentru Sport, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
k) Agentia pentru Strategii Guvernamentale, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
l) Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finantată prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului;
m) Corpul de Control al Guvernului, institutie publică
cu personalitate juridică, în subordinea Autoritătii Nationale de Control;
n) Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare, institutie publică de interes national, cu personalitate juridică,
finantată integral din venituri proprii;
o) Comisia Natională de Prognoză, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
p) Institutul National de Statistică, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finantat prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului;
r) Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului;
s) Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
(2) Potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri
privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
activitătile institutiilor si organelor de specialitate ale administratiei
publice centrale prevăzute la alin. (1) pot fi trecute, prin decizie a
primului-ministru, în coordonarea ministrilor sau ministrilor delegati.
Art. 3. - Aparatul de lucru al Guvernului este
organizat si functionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 64/2003.
Art. 4. - În cadrul aparatului de lucru al Guvernului
functionează:
a) aparatul de lucru al primului-ministru;
b) Secretariatul General al Guvernului;
c) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul,
structură cu personalitate juridică, finantat prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului;
d) Departamentul pentru Analiză Institutională si
Socială;
e) Departamentul pentru Relatii Interetnice;
f) Departamentul pentru Românii de Pretutindeni;
g) Departamentul Purtătorului de Cuvânt al Guvernului
si Relatii cu Presa.
Art. 5. - (1) Aparatul de lucru al primului-ministru
este structură organizatorică fără personalitate juridică, alcătuită din:
a) corpul de consilieri ai primului-ministru;
b) compartimentul pentru monitorizarea marilor
programe de interes national cuprinse în Programul de guvernare;
c) aparatul tehnic al corpului de consilieri;
d) cabinetul primului-ministru;
e) cancelaria primului-ministru;
f) compartimentul cu probleme speciale;
g) compartimentul documente secrete;
h) compartimentul care asigură protocolul primului-ministru.
(2) Activitatea corpului de consilieri si a aparatului
tehnic al acestuia este coordonată de unul dintre consilieri, desemnat prin
decizie a primului-ministru.
(3) Pe lângă aparatul de lucru al primului-ministru
îsi desfăsoară activitatea Comisia antisărăcie si promovare a incluziunii
sociale - CASPIS, al cărei secretariat tehnic este asigurat de Agentia pentru
Strategii Guvernamentale.
(4) Atributiile si organizarea internă ale fiecărei
structuri din aparatul de lucru al primului-ministru se stabilesc prin decizie
a acestuia.
(5) Personalului încadrat în aparatul de lucru al
primului-ministru nu i se aplică prevederile legii privind statutul
functionarilor publici.
Art. 6. - Secretariatul General al Guvernului asigură
derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare si rezolvarea
problemelor organizatorice, juridice, economice si tehnice ale activitătii
Guvernului, precum si reprezentarea Guvernului în fata instantelor
judecătoresti.
Art. 7. - (1) Secretariatul General al Guvernului este
condus de ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului,
ajutat de unul sau mai multi secretari de stat si subsecretari de stat, numiti
prin decizie a primului-ministru.
(2) Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului asigură coordonarea Departamentului pentru Relatii
Interetnice.
(3) În exercitarea atributiilor ce îi revin ministrul
pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului emite ordine si
instructiuni.
Art. 8. - (1) Secretariatul General al Guvernului
execută operatiunile financiare privind fondurile transferate în bugetul
propriu, potrivit legilor anuale ale bugetului de stat, destinate realizării
actiunilor initiate de structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului
si aprobate prin hotărâri ale Guvernului. Eliberarea fondurilor către
destinatarul acestor actiuni se face de Secretariatul General al Guvernului, pe
baza fundamentărilor privind legalitatea, oportunitatea si necesitatea
acestora, elaborate de structurile nominalizate în legile anuale ale bugetului
de stat.
(2) Răspunderea privind utilizarea si justificarea
fondurilor prevăzute la alin. (1) pe destinatiile aprobate prin hotărâri ale
Guvernului revine fiecărei structuri care are calitatea de destinatar al
respectivelor fonduri.
Art. 9. - (1) Departamentul pentru Relatia cu
Parlamentul este structură cu personalitate juridică, condusă de ministrul
delegat pentru relatia cu Parlamentul, finantată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
(2) Atributiile, organizarea si functionarea
Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 10. - (1) Departamentele prevăzute la art. 4 lit.
d)-g) sunt structuri organizatorice fără personalitate juridică si fără unităti
în subordine, subordonate primului-ministru, si au rol de coordonare si sinteză
în domenii de interes general, în conformitate cu atributiile Guvernului.
(2) Înfiintarea, atributiile si modul de functionare
ale departamentelor prevăzute la art. 4 se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Departamentele prevăzute la art. 4 lit. d)-g) sunt
conduse de câte un secretar de stat, care nu are calitatea de ordonator de
credite, ajutat de unul sau mai multi subsecretari de stat, potrivit actului
normativ de organizare si functionare.
(4) Secretarul de stat si, după caz, subsecretarii de
stat care asigură conducerea departamentelor prevăzute la art. 4 lit. d)-g)
sunt numiti prin decizie a primului-ministru.
(5) În exercitarea atributiilor care le revin
conducătorii departamentelor prevăzute la art. 4 lit. d)-g) emit ordine cu
caracter individual.
(6) Departamentele prevăzute la art. 4 lit. d)-g) au
capacitatea de a sta în fata instantelor judecătoresti în cauzele al căror
obiect este legat de activitatea proprie.
Art. 11. - (1) Numărul maxim de posturi în aparatul de
lucru al Guvernului este de 370, inclusiv demnitarii, posturile aferente
cabinetului primului-ministru si cabinetului ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, din care 16 posturi sunt preluate din
reducerea numărului de posturi rezultată în urma reorganizării fostului
Minister al Muncii si Solidaritătii Sociale.
(2) În numărul de posturi prevăzut la alin. (1) nu
este inclus numărul de posturi al Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul.
(3) Statele de functii, precum si numărul maxim de
posturi ale fiecărei structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, cu
exceptia Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul, se stabilesc prin
decizie a primului-ministru, cu încadrarea în numărul maxim de posturi prevăzut
la alin. (1).
Art. 12. - Personalul din cadrul aparatului de lucru
al Guvernului este salarizat potrivit legii.
Art. 13. - Structura organizatorică a aparatului de
lucru al Guvernului si institutiile si organele de specialitate ale
administratiei publice centrale aflate în coordonarea primului-ministru sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 14. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 765/2002 privind organizarea si
functionarea aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 554 din 29 iulie 2002, iar prevederile art. 4 alin.
(2) din Hotărârea Guvernului nr. 705/2002 privind constituirea, organizarea si
functionarea Comisiei antisărăcie si promovare a incluziunii sociale - CASPIS,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 15 iulie
2002, se modifică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 746.
ANEXĂ*)