MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 495
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 9 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
704. - Hotărâre privind acordarea unui ajutor
umanitar constând din materiale de constructii si reparat case pentru populatia
sinistrată din judetul Suceava, ca urmare a fenomenelor meteorologice
nefavorabile produse în data de 11 mai 2003
739. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
799. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Rectificări la H.G.
nr. 456/2003
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
acordarea unui ajutor umanitar constând din materiale de constructii si reparat
case pentru populatia sinistrată din judetul Suceava, ca urmare a fenomenelor
meteorologice nefavorabile produse în data de 11 mai 2003
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 8 alin. 5 si 6 din Legea nr. 82/1992 privind
rezervele de stat, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se acordă un ajutor umanitar cu titlu gratuit, în limita sumei
de 61,5 milioane lei, populatiei sinistrate din comuna Iacobeni, judetul
Suceava, ca urmare a fenomenelor meteorologice nefavorabile produse în data de
11 mai 2003, constând din materiale de constructii si reparat case, conform
anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Administratia Natională a Rezervelor de Stat va scădea din
gestiune la pretul de înregistrare, prin conturile “Finantarea din bugetul de
stat privind anii precedenti si alte surse”, respectiv “Venituri proprii din
anii precedenti si alte surse”, după caz, cantitătile de produse aprobate a fi scoase
din rezervele de stat, potrivit prezentei hotărâri, pe baza avizelor de
expeditie si a proceselor-verbale de predare-primire semnate de împuternicitii
desemnati de Prefectura Judetului Suceava.
(2) Finantarea reîntregirii stocurilor cu cantitătile acordate conform
prevederilor art. 1 se asigură din bugetul de stat în anul 2004.
Art. 3. - (1) Transportul produselor până la locul indicat de prefectură
se va efectua cu mijloacele auto din dotarea unitătilor teritoriale din
subordinea Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat sau cu mijloace ale
unor societăti comerciale angajate de acestea.
(2) Cheltuielile legate de ambalarea si transportul produselor se
suportă de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat din venituri
proprii, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) din normele de aplicare
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.411/2002 privind aprobarea înfiintării
pe lângă Administratia Natională a Rezervelor de Stat a unei activităti
finantate integral din venituri proprii.
(3) Distribuirea produselor către populatia sinistrată se face de
Prefectura Judetului Suceava, prin persoane anume împuternicite.
(4) Schimbarea, sub orice formă, a destinatiei produselor acordate ca
ajutor din rezervele de stat este interzisă si atrage, după caz, răspunderea
civilă, administrativă, disciplinară sau penală.
Art. 4. - (1) Prefectura Judetului Suceava va justifica distribuirea
produselor scoase din rezervele de stat în conditiile prezentei hotărâri,
conform prevederilor art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 371/1993 privind
acordarea, în primă interventie, a ajutoarelor umanitare populatiei sinistrate,
ca urmare a unor situatii exceptionale.
(2) Documentele justificative privind distribuirea vor fi păstrate la
sediul Prefecturii Judetului Suceava, în vederea punerii lor la dispozitia
organelor de control abilitate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 20 iunie
2003.
Nr. 704.
ANEXĂ
LISTA
materialelor
de constructii si reparat case ce se acordă ca ajutor umanitar populatiei
sinistrate din comuna Iacobeni, judetul Suceava, ca urmare a fenomenelor
meteorologice nefavorabile produse în data de 11 mai 2003
Nr. crt. |
Produsul |
U.M. |
Cantitatea |
1. |
Cherestea răsinoase
|
m3 |
9 |
2. |
Ciment |
tone |
5,3 |
3. |
Otel |
beton tone |
1,5 |
|
TOTAL VALOARE: |
milioane lei |
61,5 |
privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului
Având în vedere
prevederile Hotărârii Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea structurii
si componentei Guvernului si ale art. XVI al titlului III din cartea a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului României si a ministerelor, al art. 5 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile publice,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările
ulterioare, si al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru
stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
este organ de specialitate al administratiei publice centrale, în subordinea
Guvernului, cu personalitate juridică, care preia activitatea Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului aplică
strategia si Programul Guvernului, în vederea promovării politicilor în
domeniile: agricultură, piscicultură, industrie alimentară, dezvoltare rurală,
sanitar veterinar, păduri, ape si protectia mediului.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului este
autoritatea centrală care asigură dezvoltarea durabilă a agriculturii,
industriei alimentare, silviculturii, a fondului forestier national,
gospodărirea si exploatarea lui ratională, precum si a vegetatiei forestiere
din afara acestuia si are rolul de a utiliza mecanismele financiare pentru
stimularea si valorificarea productiei în conformitate cu cerintele economiei
de piată.
(4) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului realizează
politica în domeniile apelor si protectiei mediului, la nivel national,
elaborează strategia si reglementările specifice de dezvoltare si armonizare a
acestor activităti în cadrul politicii generale a Guvernului, asigură si
coordonează aplicarea strategiei Guvernului în domeniile respective,
îndeplinind rolul de autoritate de stat, de sinteză, coordonare si control în
aceste domenii.
Art. 2. - Sediul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului este în municipiul Bucuresti, bd. Carol I nr. 24, sectorul 3.
Art. 3. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului exercită următoarele
functii:
a) de strategie, prin care se elaborează, în conformitate cu politica
economică a Guvernului si tendintele pe plan mondial, strategia de dezvoltare a
agriculturii, pisciculturii, industriei alimentare, a silviculturii, apelor si
protectiei mediului si se proiectează instrumentele financiare necesare;
b) de reglementare, prin care se asigură, în conformitate cu strategia,
realizarea cadrului juridic si elaborarea reglementărilor specifice
activitătilor din domeniul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii,
apelor si protectiei mediului;
c) de administrare, prin care se asigură administrarea proprietătii
publice si private a statului, precum si gestionarea serviciilor pentru care
statul este responsabil, în domeniul său de activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului sau al
Guvernului României, reprezentarea pe plan intern si extern, în domeniul său de
activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigură urmărirea si controlul
aplicării si respectării reglementărilor în domeniul agriculturii,
pisciculturii, industriei alimentare, apelor si protectiei mediului.
CAPITOLUL II
Atributiile, structura organizatorică si conducerea ministerului
Atributiile ministerului
Art. 4. - În exercitarea functiilor sale Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului are următoarele atributii principale:
1. asigură implementarea politicilor guvernamentale în domeniile sale de
activitate, potrivit reglementărilor în vigoare;
2. elaborează strategii si politici specifice în domeniile: agricultură,
piscicultură, industrie alimentară, dezvoltare rurală, sanitar veterinar,
îmbunătătiri funciare pe terenurile agricole si silvice, păduri, ape si protectia
mediului, pe care le supune Guvernului spre adoptare;
3. elaborează si sustine, în domeniul său de activitate, programe de
dezvoltare rurală, la nivel national, regional si local;
4. elaborează studii si fundamentează programe de dezvoltare a zonelor montane
si a zonelor rurale defavorizate, în colaborare cu Ministerul Administratiei si
Internelor si cu organismele internationale în domeniu;
5. coordonează activitatea de avizare, promovare, realizare si
monitorizare a obiectivelor de investitii specifice;
6. elaborează studii si propune programe de mecanizare, modernizare si
retehnologizare;
7. coordonează activitatea de patrimoniu a institutiilor publice din
subordine;
8. coordonează si monitorizează privatizarea societătilor comerciale
agricole la care statul este actionar majoritar si concesionarea terenurilor
apartinând domeniului public sau privat al statului, aflate în administrarea
unitătilor de sub autoritatea sa, precum si a terenurilor agricole sau a
terenurilor cu amenajări piscicole, din administrarea societătilor comerciale
la care statul este actionar, si a celorlalte bunuri si servicii din domeniul
său de activitate;
9. coordonează si monitorizează activitătile de îmbunătătiri funciare
din domeniul agricol si silvic;
10. coordonează si monitorizează concesionarea activelor Regiei
Nationale a Pădurilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
11. coordonează constituirea si monitorizează functionarea asociatiilor
utilizatorilor de apă pentru irigatii, prin Oficiul de reglementare a asociatiilor
utilizatorilor de apă pentru irigatii, potrivit legislatiei în vigoare;
12. elaborează norme pentru atestarea persoanelor care desfăsoară
activităti de îmbunătătiri funciare;
13. fundamentează si elaborează programe privind protectia solului, a
plantelor, a animalelor, a pădurilor, a apelor si a mediului;
14. asigură la nivel national controlul respectării de către persoanele
juridice si fizice a reglementărilor din domeniile apelor si protectiei
mediului;
15. reprezintă Guvernul în relatiile cu organisme interne si
internationale din domeniile agriculturii, silviculturii, apelor si protectiei
mediului;
16. emite acordurile de mediu, avizează licentele sau permisele speciale
prevăzute de actele normative în vigoare pentru activitătile de import-export
sau supuse unui regim special de autorizare, certifică împreună cu alte
autorităti competente tehnologii, echipamente, produse si aparatură din
domeniile sale de activitate si acordă asistentă tehnică de specialitate;
17. a) asigură organizarea si dezvoltarea activitătii de cercetare
stiintifică si inginerie tehnologică în domeniile sale de activitate;
b) initiază elaborarea unor studii si cercetări necesare obiectului său
de activitate, pe baze contractuale, cu finantare din sursă unică, prin unitătile
din subordinea, din coordonarea sau de sub autoritatea sa;
c) validează rezultatele cercetării, proiectării si studiilor efectuate
în domeniile sale de activitate si actionează pentru valorificarea lor;
18. contractează cu unitătile din coordonarea sau de sub autoritatea sa,
pe bază de negociere cu o singură sursă, următoarele lucrări în domeniile sale
de activitate:
a) studii, cercetări si rapoarte specifice privind starea si evolutia
calitătii mediului;
b) studii, cercetări si rapoarte privind obligatiile ce revin României
în calitate de tară parte la conventiile internationale în domeniu, precum si
cele la care doreste să devină parte;
c) studii si cercetări de fundamentare a politicilor, strategiilor si
legislatiei de mediu în acord cu cerintele acquisului comunitar;
d) studii, cercetări si rapoarte pentru Agentia Europeană de Mediu;
e) studii si cercetări de fundamentare a indicatorilor si rapoarte
privind datele statistice de mediu conform cerintelor la nivel national si
european;
f) studii si cercetări de evaluare a potentialului de utilizare durabilă
a resurselor naturale;
19. asigură baza metodologică si atestă persoanele juridice pentru
întocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, a studiilor
de impact asupra surselor de apă si apelor riverane acestora, precum si pentru
lucrările construite pe ape sau în legătură cu apele, a studiilor si a
proiectelor de gospodărire a apelor, pentru evaluarea stării de sigurantă în
exploatare a barajelor si altor lucrări hidrotehnice, precum si pentru executia
lucrărilor specifice;
20. asigură controlul
în domeniul gospodăririi apelor si sigurantei în exploatare a barajelor si
constată contraventiile pentru nerespectarea normelor legale în vigoare, aplică
sanctiunile si sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor
legale;
21. organizează periodic actiuni de verificare a stării tehnice si
functionale a lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundatiilor,
indiferent de detinător, si stabileste măsurile ce se impun;
22. organizează si sprijină editarea publicatiilor de specialitate si de
informare specifice;
23. organizează, sprijină si urmăreste elaborarea de studii si proiecte
pentru investitii în domeniile protectiei mediului, gospodăririi apelor,
meteorologiei si hidrologiei;
24. elaborează si propune indicatori specifici de ramură si colaborează
cu Institutul National de Statistică în scopul adaptării continue a statisticii
de ramură la cerintele nationale si al corelării cu datele statistice
internationale;
25. organizează si exercită, potrivit legii, direct prin autoritătile
teritoriale pentru protectia mediului, controlul privind respectarea
legislatiei si a standardelor de protectie a mediului, aplică sanctiunile si
stabileste măsurile corespunzătoare situatiilor care contravin reglementărilor
legale;
26. promovează măsurile necesare pentru conservarea naturii, a
diversitătii biologice si pentru utilizarea durabilă a componentelor acestora,
stabileste regimul de administrare a retelei nationale de arii protejate, organizează
si exercită controlul asupra respectării acestuia;
27. dezvoltă cadrul legal pentru facilitarea accesului societătii civile
la informatiile privind calitatea factorilor de mediu, precum si la elaborarea
si aplicarea deciziilor în domeniile sale de activitate;
28. avizează programele de exploatare a resurselor naturale ale tării în
raport cu cerintele dezvoltării economico-sociale pe termen mediu si lung,
formulează si propune autoritătilor nationale competente strategii si politici
pentru mediu si dezvoltare durabilă, corelate cu capacitatea de suport a
ecosistemelor;
29. propune autoritătilor competente sau, după caz, stabileste, în
conditiile legii, instrumentele juridice, economico-financiare, institutionale
si administrative, menite să stimuleze si să accelereze integrarea principiilor
si obiectivelor strategiei nationale pentru mediu si dezvoltare durabilă în
strategiile sectoriale si locale pentru reformă si dezvoltare;
30. propune si recomandă autoritătilor competente sau, după caz, stabileste
măsuri care să asigure conformarea politicilor si programelor de dezvoltare
regională si locală cu politica si strategia natională pentru mediu si
dezvoltare durabilă;
31. initiază direct sau prin unitătile aflate în subordine ori sub
autoritate proiecte de parteneriat public-privat de interes national,
negociază, semnează si realizează contractul de parteneriat public-privat, în
conformitate cu prevederile legale în domeniu;
32. initiază, negociază si asigură punerea în aplicare a dispozitiilor
conventiilor si acordurilor internationale din sfera sa de competentă, din
împuternicirea Guvernului, reprezintă interesele statului în diferite
institutii si organisme internationale si dezvoltă relatii de cooperare cu
institutii si organizatii similare din alte state;
33. întreprinde actiuni si initiative, potrivit competentelor stabilite
de lege, pentru intensificarea participării României la actiunile de cooperare
bilaterală si multilaterală, la nivel subregional, regional si global, pentru
valorificarea oportunitătilor si facilitătilor de asistentă financiară,
tehnică, tehnologică, stiintifică;
34. avizează, potrivit legii, planurile de interventie pentru cazurile
de accident ecologic industrial, nuclear si participă la asigurarea
interventiei;
35. coordonează si răspunde de activitătile privind procesul de
pregătire a aderării la Uniunea Europeană pentru domeniile din sfera sa de
competentă;
36. exercită si alte responsabilităti, în conformitate cu dispozitiile
legislatiei nationale si ale actelor juridice internationale la care România
este parte, precum si cu prevederile Programului national de aderare la Uniunea
Europeană;
37. asigură relatia cu Parlamentul României, cu sindicatrele si
patronatele din sfera sa de activitate, cu populatia, precum si cu mass-media;
38. coordonează actiunile de cooperare cu alte tări în domeniile sale de
activitate si asigură aplicarea, în conditiile legislatiei în vigoare, a
conventiilor si acordurilor, precum si controlul îndeplinirii obligatiilor ce
decurg din acestea;
39. initiază actiuni în domeniul său de activitate, privind integrarea
europeană; urmăreste si răspunde de aplicarea prevederilor specifice din
Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, si din
Strategia natională de pregătire, pentru aderarea României la Uniunea
Europeană;
40. asigură organizarea activitătilor prevăzute de lege pentru apărarea
civilă si pentru situatii de mobilizare;
41. desfăsoară activităti de control si inspectii privind respectarea
legislatiei în domeniu, colaborând în actiunile sale cu celelalte organe de
control abilitate;
42. colaborează cu celelalte ministere si organe de specialitate din
subordinea Guvernului, cu autoritătile administratiei publice locale si cu alte
organisme interne si internationale interesate;
43. initiază si elaborează proiecte de acte normative în domeniile în
care îsi desfăsoară activitatea;
44. avizează proiecte de acte normative care au legătură cu domeniile în
care îsi desfăsoară activitatea.
Art. 5. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului are
următoarele atributii specifice:
I. În domeniul agriculturii si alimentatiei:
a) elaborează politici pe produs, în colaborare cu organizatiile
interprofesionale pe produs;
b) promovează programe si proiecte de acte normative, pentru stimularea
si consolidarea pietei produselor agroalimentare;
c) propune amendarea periodică, în functie de rezultate, a Programului
Guvernului pentru agricultură si dezvoltare rurală;
d) urmăreste si sprijină formarea de exploatatii agricole conform
prevederilor legale;
e) colaborează cu asociatiile si fundatiile de profil în vederea
sprijinirii producătorilor agricoli si întreprinde actiuni de asistentă si
consultantă pentru sustinerea activitătii acestora;
f) initiază si sprijină actiunile privind dezvoltarea serviciilor
specifice pentru producătorii agricoli, inclusiv prin dezvoltarea cooperatiei
rurale;
g) asigură coordonarea actiunilor de implementare tehnică si financiară
a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură si dezvoltare rurală
- Agentia SAPARD;
h) acreditează si controlează, în conditiile legii, agentii economici
care produc, prelucrează si comercializează produse agroalimentare;
i) elaborează proiecte de standarde pentru produsele agroalimentare, în
conformitate cu prevederile standardelor Codex Alimentarius, compatibile cu
normele Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultură - FAO si Organizatiei
Mondiale a Sănătătii - OMS;
j) coordonează si controlează activitatea de pescuit si piscicultură; ia
măsuri de protectie a fondului piscicol prin inspectia de specialitate,
potrivit legislatiei în vigoare;
k) coordonează si controlează activitatea de ameliorare si de
reproductie a animalelor;
l) coordonează activitatea privind producerea, controlul calitătii,
comercializarea si folosirea semintelor si a materialului săditor, precum si
înregistrarea soiurilor de plante agricole;
m) organizează activitatea de protectie a plantelor, stabileste norme de
carantină fitosanitară, controlează modul de aplicare a lor si avizează
omologarea, producerea si utilizarea pesticidelor, potrivit legislatiei în
vigoare;
n) coordonează activitatea si elaborează strategia si programele de
restructurare si privatizare ale societătilor nationale la care statul, prin
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, este actionar
majoritar;
o) coordonează elaborarea de măsuri si asigură restructurarea si
privatizarea societătilor comerciale pe actiuni cu capital majoritar de stat,
din domeniul său de activitate, si exercită, în numele statului, toate
drepturile ce decurg din calitatea de actionar la societătile comerciale ce
detin în administrare terenuri agricole sau terenuri cu amenajări piscicole;
p) controlează modul în care sunt respectate normele privind evidenta,
protectia, folosirea si ameliorarea fondului funciar de către toti detinătorii
de terenuri cu destinatie agricolă, indiferent de forma de proprietate;
q) avizează documentatiile privind scoaterea din circuitul agricol a
terenurilor si schimbarea categoriei de folosintă a terenului agricol, potrivit
reglementărilor în vigoare;
r) coordonează programul privind realizarea lucrărilor de îmbunătătiri
funciare prioritare, potrivit legislatiei în vigoare;
s) fundamentează si elaborează programele prioritare de ameliorare a
terenurilor agricole, privind calitatea solului si pentru efectuarea de lucrări
agrochimice;
s) elaborează si promovează programe de sustinere financiară a
producătorilor agricoli si urmăreste derularea acestora;
t) întocmeste si monitorizează studii si strategii privind promovarea
produselor agroalimentare românesti pe piete externe;
t) organizează si coordonează, potrivit legii, activitătile sanitare
veterinare, inclusiv strategia în domeniu, de control al medicamentelor si
produselor biologice de uz veterinar, al alimentelor de origine animală si al
furajelor, stabileste norme sanitare veterinare unice si obligatorii pentru toate
persoanele juridice si fizice si controlează modul de aplicare a acestora,
potrivit legii;
u) urmăreste asigurarea unor standarde înalte de securitate a
alimentatiei, prin punerea în practică a unor măsuri specifice care să conducă
la diminuarea incidentei si la eliminarea bolilor transmisibile de la animale
la om;
v) asigură prevenirea introducerii pe teritoriul României a unor boli
exotice sau epizootice la animale, precum si toate măsurile sanitare veterinare
ce vor fi luate în concordantă cu normele europene si internationale;
w) coordonează activitatea de cercetare stiintifică si tehnologică
agricolă, de consultantă si de perfectionare profesională;
x) coordonează actiunea de implementare a Programului de realizare a
Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor;
z) asigură îndeplinirea, prin intermediul Autoritătii de Management
Program Operational Sectorial pentru Agricultură, Dezvoltare Rurală si Pescuit,
a atributiilor stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.555/2002 privind
desemnarea institutiilor si organismelor responsabile cu coordonarea,
implementarea si gestionarea asistentei financiare comunitare prin
instrumentele structurale.
II. În domeniul pădurilor:
a) elaborează strategia de gospodărire si de exploatare ratională a
resurselor fondului forestier national si a vegetatiei forestiere din afara
acestuia;
b) elaborează regulamente, instructiuni si norme tehnice specifice
privind administrarea si gospodărirea durabilă a fondului forestier national, a
vegetatiei forestiere din afara acestuia, a fondului cinegetic si a celui
piscicol din apele de munte;
c) coordonează si controlează activitatea de elaborare, în conceptie
unitară, a amenajamentelor silvice, a studiilor sumare de amenajare a
pădurilor, precum si a studiilor de transformare a păsunilor împădurite;
d) propune, pe baza amenajamentelor silvice, volumul maxim de masă
lemnoasă care se exploatează anual din păduri si din vegetatia forestieră, din
afara fondului forestier national, pe categorii de destinatari si destinatii,
în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice;
e) organizează cadastrul de specialitate în domeniul forestier,
organizează si tine evidenta terenurilor cu destinatie forestieră si a celor cu
vegetatie forestieră, din afara fondului forestier, indiferent de natura
proprietătii, si urmăreste furnizarea datelor necesare în vederea realizării
sistemului de cadastru general si coordonează executarea lucrărilor de
geodezie, topografie, fotogrammetrie, cartografie în domeniul cadastrului forestier,
precum si introducerea si întretinerea cadastrului forestier, cantitativ si
calitativ, si asigură proiectarea si aplicarea în teren a organizării
teritoriului forestier;
f) analizează si, după caz, aprobă, în conditiile prevăzute de lege,
solicitările de scoatere definitivă sau temporară din circuitul silvic a unor
terenuri, precum si regularizarea perimetrelor pădurii, conform reglementărilor
în vigoare, indiferent de natura proprietătii;
g) coordonează, împreună cu factorii responsabili interesati, actiunile
de împădurire a terenurilor degradate, inapte pentru alte folosinte,
înfiintarea perdelelor forestiere de protectie si asigură o conceptie unitară
de amenajare a terenurilor degradate si de corectare a torentilor pe bazine
hidrografice si perimetre de ameliorare; fundamentează necesitatea asigurării
resurselor financiare respective;
h) organizează sistemul de supraveghere a stării de sănătate a
pădurilor, ia măsuri pentru reconstructia forestieră a celor în declin si
coordonează gospodărirea ariilor protejate din fondul forestier national;
i) urmăreste si sprijină dezvoltarea retelei de drumuri forestiere,
urmărind asigurarea fondurilor necesare, potrivit legii;
j) atribuie în gestiune, în conditiile legii, fondurile de vânătoare si
exercită atributiile prevăzute de lege în domeniul cinegetic;
k) urmăreste evolutia stării fondului forestier national si prezintă
Guvernului rapoarte anuale;
l) colaborează cu institutiile interesate la preluarea în fondul
forestier al statului, în conditiile legii, a terenurilor degradate,
proprietate publică sau privată, pentru ameliorarea cărora detinătorii legali
nu dispun de mijloacele necesare;
m) atestă persoanele fizice si juridice pentru efectuarea de studii de
teren, elaborarea documentatiilor tehnico-economice, precum si pentru
executarea lucrărilor de îmbunătătiri funciare în domeniul silvic; de asemenea,
autorizează unitătile specializate pentru activitatea de amenajare si
regenerare a pădurilor;
n) organizează si conduce prin unitătile silvice din subordine modul de
gospodărire a pădurilor proprietate privată si a celor proprietate publică
apartinând unitătilor administrativ-teritoriale;
o) organizează si coordonează activitatea de cercetare stiintifică si
inginerie tehnologică în domeniul silviculturii, sprijină dezvoltarea acestora
si asigură folosirea rezultatelor obtinute la fundamentarea măsurilor de
gospodărire durabilă a pădurilor;
p) autorizează unitătile specializate pentru elaborarea documentatiilor
tehnico-economice referitoare la instalarea/reinstalarea si întretinerea
vegetatiei forestiere de pe terenurile deteriorate ecologic, prin proiectarea
si executarea de drumuri forestiere, pentru elaborarea amenajamentelor silvice,
a studiilor sumare de amenajare, a studiilor de transformare a păsunilor împădurite,
proiectarea si executarea lucrărilor de îmbunătătiri funciare în fondul
forestier, lucrări de ameliorare a terenurilor degradate si corectarea
torentilor, precum si pentru alte lucrări silvice stabilite de autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură;
r) reglementează si aprobă activitătile de management forestier din
pădurile proprietate privată si publică a unitătilor administrativ-teritoriale;
s) coordonează si promovează documentatii de sinteză referitoare la
fondul forestier national, organizează periodic elaborarea inventarului
fondului forestier national si elaborează prognoze privind evolutia acestuia.
III. În domeniul gospodăririi apelor:
a) stabileste regimul de utilizare a resurselor de apă si asigură
elaborarea de cercetări, studii, prognoze si strategii pentru domeniul
gospodăririi cantitative si calitative a apelor, precum si elaborarea
programelor de dezvoltare a lucrărilor, instalatiilor si amenajărilor de
gospodărire a apelor;
b) colaborează cu celelalte autorităti ale administratiei publice
centrale si locale pentru amenajarea complexă a bazinelor hidrografice,
valorificarea unor noi surse de apă în concordantă cu dezvoltarea
economico-socială a tării, protectia apelor împotriva epuizării si degradării,
precum si pentru apărarea împotriva efectelor distructive ale apelor;
c) asigură reactualizarea schemelor-cadru de amenajare si gospodărire a
apelor pe bazine sau pe grupe de bazine hidrografice si desfăsurarea
activitătilor de interes public în domeniul meteorologiei si hidrologiei;
d) coordonează activitatea de avizare si de autorizare, din punct de
vedere al gospodăririi apelor, al lucrărilor care se construiesc pe ape sau în
legătură cu apele, activitatea de avizare a documentatiilor de evaluare a
stării de sigurantă în exploatare a barajelor existente si a proiectelor
barajelor noi, precum si activitatea de emitere a autorizatiilor de functionare
în conditii de sigurantă a barajelor aflate în exploatare si a acordurilor de
functionare în sigurantă pentru barajele noi;
e) organizează activitatea de avizare si reglementare a regimului de
utilizare a surselor de ape minerale si geotermale;
f) organizează întocmirea cadastrului apelor si a evidentei dreptului de
folosire cantitativă si calitativă a apelor;
g) asigură documentatiile necesare pentru concesionarea resurselor de
apă si a lucrărilor de gospodărire a apelor care apartin domeniului public,
iar, după caz, darea în administrare a acestora si urmăreste îndeplinirea de
către concesionar, respectiv administrator, a sarcinilor ce îi revin;
h) stabileste strategia organizării la nivel national a activitătilor de
meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, a sistemului de informare, prognoză
si avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase si a sistemului
de avertizare în caz de accident la constructiile hidrotehnice;
i) stabileste metodologia de fundamentare a sistemului de plăti în
domeniul apelor, precum si procedura de elaborare a acesteia;
j) dispune măsuri de instituire a unui regim de supraveghere specială
sau de oprire a activitătii poluatorului ori a instalatiei care provoacă
poluarea apelor;
k) elaborează si promovează, potrivit legii, proiecte de acte normative,
regulamente, instructiuni si norme tehnice specifice domeniilor meteorologiei,
hidrologiei, hidrogeologiei si gospodăririi apelor si sigurantei în exploatare
a barajelor;
l) - organizează si certifică corpul de experti pentru evaluarea stării
de sigurantă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importantă A
si B, precum si activitatea de avizare a specialistilor pentru asigurarea
stării de sigurantă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de
importantă C si D;
- aprobă lista definitivă a barajelor, cu declararea publică a
caracteristicilor generale, a categoriei de importantă si a gradului de risc
asociat acestuia, lista barajelor cu risc sporit si a celor din categoria de
importantă majorată, precum si fisele de evidentă ale barajelor administrate de
detinătorii de orice titlu;
- certifică si controlează personalul de conducere si coordonare a
activitătii de urmărire în timp a barajelor;
- organizează activitatea de certificare a persoanelor juridice care
realizează proiecte si execută lucrări în domeniul gospodăririi apelor,
coordonează comisia de certificare si asigură secretariatul tehnic al acesteia;
- dispune expertizarea lucrărilor hidrotehnice cu risc crescut de
avariere si stabileste împreună cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului măsurile operative imediate si de perspectivă pentru evitarea accidentelor;
m) actualizează si, după caz, pune în aplicare strategia natională si
Planul national de actiuni pentru gospodărirea resurselor de apă;
n) reglementează modul de desfăsurare a activitătii privind hidrometria
de exploatare si emite norme specifice;
o) îndeplineste functiile de secretariat tehnic si administrativ pentru
tratatele, acordurile si conventiile internationale din domeniul gospodăririi
apelor, precum si de punct focal national si/sau de autoritate natională
competentă pentru activitătile aflate în coordonarea unor institutii, organisme
si organizatii internationale, în conformitate cu prevederile actelor juridice
internationale la care România este parte, asigură secretariatele comisiilor
mixte hidrotehnice pentru apele transfrontaliere;
p) actualizează si pune în aplicare planul de actiuni privind protectia
apelor împotriva poluării cu nitrati din surse agricole, planul strategic de
actiune pentru reabilitarea si protectia Mării Negre.
IV. În domeniul protectiei mediului:
a) emite avize si, după caz, acorduri, autorizatii, permise speciale în
conformitate cu dispozitiile legii si ale actelor juridice internationale la
care România este parte;
b) pune în aplicare, prin unitătile sale teritoriale, în cadrul
procesului de privatizare, reglementările speciale privind stabilirea
organizatiilor si a răspunderilor referitoare la mediu;
c) organizează activitătile de monitorizare integrată a stării mediului
si a resurselor naturale, elaborează si publică informatii si rapoarte privind
starea mediului, participă la programele subregionale, regionale si globale de
monitorizare a stării mediului si a resurselor naturale;
d) sesizează Garda Natională de Mediu, prin institutiile descentralizate
ale ministerului, asupra încălcărilor grave ale reglementărilor legale în
vigoare;
e) organizează si coordonează activitatea de elaborare a procedurilor si
de autorizare a laboratoarelor în domeniul mediului si de certificare a
sistemelor de management de mediu;
f) îndeplineste si asigură functiile de secretariat tehnic si
administrativ pentru tratatele, conventiile si acordurile internationale din
domeniul mediului, precum si de punct focal national si/sau de autoritate
natională competentă pentru activitătile aflate în coordonarea unor institutii,
organisme si organizatii internationale, în conformitate cu prevederile actelor
juridice internationale la care România este parte;
g) asigură elaborarea de cercetări, studii, prognoze, politici si
strategii în domeniul protectiei mediului, în scopul obtinerii datelor si
informatiilor necesare în vederea fundamentării deciziilor privind mediul si
dezvoltarea durabilă, precum si al promovării programelor de dezvoltare în
domeniul protectiei mediului;
h) promovează instrumentele juridice, economice si financiare pentru stimularea
introducerii tehnologiilor si produselor curate, schimbarea modelelor de
productie si de consum, sustinerea si consolidarea mecanismelor pietei libere
si a concurentei loiale;
i) elaborează si promovează proiecte de acte normative, norme metodologice
si instructiuni de aplicare în domeniul protectiei mediului;
j) stabileste factorii nationali de emisie a poluantilor în aer;
k) atestă persoanele fizice si juridice pentru elaborarea studiilor de
evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu;
l) răspunde de protectia si conservarea habitatelor naturale, de
conservarea diversitătii biologice si utilizarea durabilă a componentelor
acesteia, dezvoltarea si buna administrare a retelei nationale de arii
protejate, în acord cu politicile si cu practicile specifice aplicate la nivel
european si global, prin crearea administratiilor proprii pentru parcurile
nationale, parcurile naturale si rezervatiile biosferei, aprobarea regimului de
administrare a celorlalte categorii de arii naturale protejate din reteaua
natională, executarea controlului privind respectarea legislatiei specifice;
m) asigură cadrul juridic si institutional pentru facilitarea si
stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor si deciziilor privind
mediul si dezvoltarea economico-socială a tării;
n) actualizează si urmăreste punerea în aplicare a strategiei si
Planului national de actiuni pentru protectia mediului, strategiei nationale si
Planului national de actiune pentru conservarea diversitătii biologice si
utilizarea durabilă a componentelor acesteia, a strategiei si Planului national
în domeniul schimbărilor climatice, precum si a altor politici si strategii în
domeniul protectiei mediului;
o) asigură secretariatul de risc conform Directivei privind controlul
accidentelor majore care implică substante periculoase (SEVESO);
p) asigură tinerea evidentei anuale a Registrului national privind
inventarul instalatiilor care intră sub incidenta IPPC si elaborează
raportările solicitate de organismele internationale;
r) asigură secretariatul tehnic al Comisiei nationale de acordare a
etichetei ecologice;
s) asigură secretariatul tehnic pentru schema de ecomanagement si audit
(EMAS);
s) asigură secretariatul tehnic pentru reducerea emisiilor provenite de
la instalatiile mari de ardere;
t) asigură coordonarea activitătii Administratiei Fondului pentru Mediu;
t) asigură secretariatele tehnice si coordonarea Comitetului
interministerial pentru coordonarea integrării domeniului protectiei mediului
în politicile si strategiile sectoriale la nivel national, a Comisiei nationale
pentru
schimbări climatice si a Comitetului national pentru protectia stratului
de ozon;
u) exercită orice alte atributii specifice prevăzute de legislatia în
vigoare.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului îndeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniile sale de activitate.
SECTIUNEA a 2-a
Structura organizatorică si conducerea ministerului
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului este prevăzută în anexa nr. 1. Prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, în cadrul directiilor
generale si directiilor se pot organiza servicii, birouri, compartimente si
colective temporare, în conditiile legii.
(2) Atributiile si responsabilitătile compartimentelor din aparatul
propriu al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului se
stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr.
1, prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului, care se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(3) Se înfiintează directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală,
unităti cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, prin reorganizarea directiilor generale pentru
agricultură si industrie alimentară judetene si a municipiului Bucuresti,
directiilor fitosanitare si a oficiilor pentru ameliorare si reproductie în
zootehnie.
Art. 7. - (1) În structura Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului se organizează, la nivel de directie generală, Autoritatea de
Management Program Operational Sectorial pentru Agricultură, Dezvoltare Rurală
si Pescuit.
(2) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Agricultură, Dezvoltare Rurală si Pescuit îndeplineste atributiile stabilite
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.555/2002.
(3) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Agricultură, Dezvoltare Rurală si Pescuit va deveni operatională în anul 2004
si va functiona cu un număr total de 90 de posturi în anul 2005, din care 50 de
posturi în anul 2004.
(4) Numărul de posturi prevăzut la alin. (3) se asigură prin
redistribuire în cadrul numărului de posturi aprobat ministerului si
institutiilor subordonate acestuia si/sau prin suplimentarea acestui număr, cu
încadrarea în numărul total de posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Management Program Operational Sectorial pentru
Agricultură, Dezvoltare Rurală si Pescuit are structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 2.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorică ale
Autoritătii de Management Program Operational Sectorial pentru Agricultură,
Dezvoltare Rurală si Pescuit se definitivează până la data de 1 septembrie
2003.
Art. 8. - (1) În structura Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului se organizează, la nivel de directie generală, Autoritatea de
Implementare a Fondului de Coeziune Economico-Socială pentru Proiecte de
Infrastructură de Mediu.
(2) Autoritatea de Implementare a Fondului de Coeziune Economico-Socială
pentru Proiecte de Infrastructură de Mediu îndeplineste atributiile stabilite
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.555/2002.
(3) Autoritatea de Implementare a Fondului de Coeziune Economico-Socială
pentru Proiecte de Infrastructură de Mediu va deveni operatională începând cu
anul 2004 si va functiona cu un număr total de 100 de posturi în anul 2005, din
care 50 de posturi în anul 2004.
(4) Numărul de posturi prevăzut la alin. (3) se asigură prin
suplimentarea numărului maxim de posturi aprobat Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu încadrarea în numărul total de posturi
aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Implementare a Fondului de Coeziune Economico-Socială
pentru Proiecte de Infrastructură de Mediu are structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 3.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorică ale
Autoritătii de Implementare a Fondului de Coeziune Economico-Socială pentru
Proiecte de Infrastructură de Mediu vor fi definitivate până la data de 1
septembrie 2003.
Art. 9. - (1) În conditiile legii, se organizează si functionează în
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului unităti de
management al proiectului, denumite în continuare UMP, conduse de câte
un director de proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finantate prin împrumuturi externe.
(2) Structura organizatorică, numărul de personal si regulamentul de
organizare si functionare ale UMP vor fi stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(3) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului numeste
personalul UMP si stabileste competentele directorului de proiect.
Art. 10. - (1) Unitătile aflate în subordinea, sub autoritatea si în
coordonarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Atributiile si responsabilitătile, structura organizatorică, statele
de functii si numărul de personal pentru institutiile publice din subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului se aprobă prin ordin
al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, cu încadrarea în
numărul maxim de posturi aprobat.
(3) Numirea în functiile de director general, director general adjunct,
director, director adjunct si asimilatii lor la unitătile din subordine, precum
si numirea în functia de director general la Regia Natională a Pădurilor se fac
prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, în
conditiile legii.
(4) La unitătile aflate sub autoritatea si în coordonarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului numirea conducătorilor se face potrivit
legii.
Art. 11. - (1) Conducerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului se exercită de către ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului.
(2) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului îndeplineste
în domeniul de activitate al ministerului atributiile generale prevăzute de
art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor.
(3) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului îndeplineste
si alte atributii specifice stabilite prin acte normative.
(4) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului reprezintă
ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităti publice si
organizatii, cu persoane juridice si fizice din tară sau din străinătate,
precum si în justitie.
(5) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului coordonează
activitatea unitătilor din subordine, precum si a celor aflate sub autoritatea
si în coordonarea ministerului si îndeplineste atributiile prevăzute de Legea
nr. 500/2002 privind finantele publice, în calitate de ordonator principal de
credite.
(6) În exercitarea atributiilor sale ministrul agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului emite ordine si instructiuni, în conditiile legii.
Art. 12. - (1) Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului
este sprijinit în activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari de
stat si de un subsecretar de stat.
(2) Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării” este condusă de
un guvernator, asimilat cu functia de sub-secretar de stat.
(3) Secretarii de stat si subsecretarul de stat exercită atributiile
delegate de ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului. Răspunderile
si atributiile secretarilor de stat si ale subsecretarului de stat se stabilesc
prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(4) Secretarul de stat care coordonează activitatea pentru integrare
europeană este membru al Comitetului interministerial pentru integrare
europeană.
Art. 13. - În cazul în care, din diverse motive, ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nu îsi poate exercita atributiile curente, acesta
desemnează un secretar de stat care să exercite aceste atributii,
înstiintându-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 14. - Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului conduce
aparatul propriu al ministerului, numeste si eliberează din functie, în
conditiile legii, personalul acestuia.
Art. 15. - (1) Secretarul general al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului este înalt functionar public, numit în conditiile
legii. Acesta asigură stabilitatea functionării ministerului, continuitatea
conducerii
si realizarea legăturilor functionale între structurile ministerului.
(2) Secretarul general este subordonat ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor si mediului.
(3) Secretarul general îndeplineste atributiile prevăzute la art. 49
alin. (2) din Legea nr. 90/2001.
(4) Secretarul general al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului poate îndeplini si alte atributii încredintate de ministru,
prevăzute în regulamentul de organizare si functionare a ministerului.
(5) În activitatea de conducere a ministerului secretarul general este
sprijinit de un secretar general adjunct, care este înalt functionar public si
îndeplineste atributiile prevăzute în regulamentul de organizare si functionare
a ministerului.
Art. 16. - (1) Numărul maxim de posturi în aparatul propriu al
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului este de 605, exclusiv
demnitarii si cabinetul ministrului.
(2) Salarizarea personalului din structura ministerului se face potrivit
legii.
(3) Încadrarea în noua structură organizatorică a personalului existent
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se face pe baza unui test de
verificare a cunostintelor profesionale, în limita posturilor disponibile.
(4) Reîncadrarea în noua structură organizatorică si în numărul de
posturi aprobat se face în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri.
Art. 17. - (1) Pe lângă Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului functionează următoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrală pentru Apărare împotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, al
cărei regulament de organizare si functionare se aprobă prin hotărâre
a Guvernului;
b) Comisia Natională pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrări
Hidrotehnice;
c) Comitetul National Român pentru Programul Hidrologic International;
d) Comisia natională de acordare a etichetei ecologice;
e) Comisia natională de eliberare a certificatelor pentru schema de
ecomanagement si audit (EMAS);
f) Comisia pentru validarea inventarelor de emisii pentru poluantii
atmosferici;
g) Comisia tehnico-economică;
h) Centrul Român pentru Reconstructia Ecologică a Râurilor si Lacurilor.
(2) Membrii organismelor prevăzute la alin. (1) sunt salarizati de
unitătile la care sunt angajati, iar secretariatele tehnice permanente ale
acestor organisme se asigură de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, în cadrul numărului de posturi aprobat.
(3) Comisia Natională pentru Siguranta Barajelor si a Altor Lucrări
Hidrotehnice functionează conform regulamentului care se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului National
Român pentru Programul Hidrologic International, a Comisiei tehnico-economice,
a Centrului Român pentru Reconstructia Ecologică a Râurilor si
Lacurilor, precum si componenta acestor organisme se aprobă prin ordin
al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 18. - (1) În cadrul directiilor pentru agricultură si dezvoltare
rurală functionează structurile pentru ameliorare si reproductie în zootehnie
si structurile fitosanitare, fără personalitate juridică.
(2) Directia pentru agricultură si dezvoltare rurală coordonează
oficiile de studii pedologice si agrochimice, institutii publice
descentralizate cu personalitate juridică, finantate din veniturile proprii.
Art. 19. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului,
prin Agentia Natională de Consultantă Agricolă, asigură îndrumarea
tehnico-metodologică a centrelor judetene si locale de consultantă agricolă.
(2) Centrul de Formare si Inovatie pentru Dezvoltare în Carpati
(CEFIDEC) si Centrul de Calcul trec în structura Agentiei Nationale de
Consultantă Agricolă si functionează ca unităti fără personalitate juridică.
Art. 20. - (1) Bunurile mobile si imobile aflate în administrarea Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului se preiau pe bază de protocol de predare-primire
încheiat cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Patrimoniul directiilor fitosanitare, oficiilor pentru ameliorare si
reproductie în zootehnie, Centrului de Formare si Inovatie pentru Dezvoltare în
Carpati (CEFIDEC) si Centrului de Calcul se preia pe bază de protocol de
predare-primire, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri.
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 21. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
are în dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de
autoturisme stabilit potrivit actelor normative în vigoare.
(2) Pentru activitătile specifice Corpului de control al ministrului,
Directiei generale de inspectii, controlul punctelor de frontieră,
activitătilor de control cu privire la domeniul gospodăririi apelor si protectiei
mediului, Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului va fi dotat cu
un număr de 4 autoturisme de interventie, cu un consum lunar de 300
litri/lună/vehicul.
(3) Agentiile de protectia mediului judetene si a municipiului Bucuresti
si Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării” utilizează un număr de
194 de autoturisme, cu un consum lunar de 250 litri/autoturism, iar
repartizarea acestora pe institutii se efectuează prin ordin al ministrului.
(4) Unitătile care functionează în subordinea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cuprinse în cap. I nr. crt. 1-7 si cap. II din
anexa nr. 4, pot utiliza pentru activităti specifice un număr de autoturisme
potrivit anexei nr. 5.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, publicată în Monitorul
Oficial al
României, Partea I, nr. 273 din 23 aprilie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 888/1994
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Centrului de Formare si
Inovatie pentru Dezvoltare în Carpati în subordinea Ministerului Agriculturii
si Alimentatiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360
din 27 decembrie 1994, Hotărârea Guvernului nr. 700/1995 privind reînfiintarea
Centrului de Calcul al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 11 septembrie 1995, precum
si orice alte dispozitii contrare.
Art. 23. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 739.
a Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
ANEXA Nr. 2
ANEXA Nr. 4
UNITĂTILE
care functionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
I. |
Institutii publice
finantate integral din bugetul de stat |
1. |
Directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală - servicii publice descentralizate |
2. |
Agentia Natională de
Consultantă Agricolă |
3. |
Agentia Natională
pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie “Prof. dr. G. K.
Constantinescu” |
4. |
Laboratorul Central
pentru Carantină Fitosanitară |
5. |
Banca de Resurse
Genetice Vegetale Suceava |
6. |
Laboratorul Central
pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante si Produse Vegetale |
7. |
Inspectia Piscicolă |
8. |
Agentiile de
protectie a mediului judetene si a municipiului Bucuresti - servicii publice
descentralizate |
9. |
Administratia
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării” |
NOTĂ:
Numărul maxim de
posturi finantate de la bugetul de stat pentru institutiile prevăzute la cap. I
este de 7.313.
II. |
Institutii publice
finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
1. |
Directiile sanitare
veterinare judetene si a municipiului Bucuresti - servicii publice
descentralizate |
2. |
Institutul de
Igienă si Sănătate Publică Veterinară |
3. |
Institutul pentru
Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar |
4. |
Institutul de
Diagnostic si Sănătate Animală |
5. |
Agentia SAPARD |
6. |
Laboratorul Central
pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor |
7. |
Inspectoratele
teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului săditor servicii publice
descentralizate |
8. |
Institutul de Stat
pentru Testarea si Înregistrarea Soiurilor |
NOTĂ:
Numărul maxim de
posturi pentru institutiile prevăzute la cap. II este de 4.122.
III. |
Alte unităti
finantate din venituri proprii |
1. |
Agentia Domeniilor
Statului |
2. |
Institutul de
Bioresurse Alimentare |
3. |
Oficiile de studii
pedologice si agrochimice judetene din subordinea directiilor pentru agricultură
si dezvoltare rurală |
4. |
Compania Natională
de Administrare a Fondului Piscicol |
5. |
Administratia
Fondului pentru Mediu |
6. |
Oficiul National al
Denumirilor de Origine pentru Vinuri si Alte Produse Vitivinicole |
7. |
Oficiul National al
Viei si Vinului |
IV. |
Unităti cu
finantare externă si de la bugetul de stat |
|
Unităti de
management al proiectului (UMP) |
UNITĂTILE
care functionează sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
1. |
Societatea
Natională “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. |
2. |
Societatea Natională a Produselor Agricole -
S.A. |
3. |
Societatea
Comercială de Cercetare Dezvoltare “Ceder” |
4. |
Regia Natională a
Pădurilor |
5. |
Societatea Natională
“Institutul Pasteur” - S.A.*) |
6. |
Administratia
Natională “Apele Române” - S.A. |
7. |
Compania Natională
“Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. |
*) În limita
capitalului detinut de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
UNITĂTILE
care functionează în coordonarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului
1. |
Academia de Stiinte
Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu - Sisesti” (sursa de finantare:
venituri proprii) |
2. |
Institutul National
de Cercetare - Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti |
3. |
Institutul National
de Cercetare - Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” - I.N.C.D.M. Constanta |
4. |
Institutul National
de Cercetare - Dezvoltare “Delta Dunării” - I.N.C.D.D.D. Tulcea |
ANEXA Nr. 5
NORMATIV
de autoturisme pentru activităti specifice la unitătile care
functionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Numărul maxim de autoturisme pentru activităti specifice |
1. |
Directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală - servicii publice descentralizate |
8/unitate |
2. |
Agentia Natională
de Consultantă Agricolă |
7 |
3. |
Agentia Natională
pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie “Prof. dr. G. K.
Constantinescu” |
4 |
4. |
Laboratorul Central
pentru Carantină Fitosanitară |
3 |
5. |
Banca de Resurse
Genetice Vegetale Suceava |
3 |
6. |
Laboratorul Central
pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante si Produse Vegetale |
2 |
7. |
Inspectia Piscicolă
|
39 |
8. |
Directiile sanitare
veterinare |
4/unitate |
9. |
Institutul de
Igienă si Sănătate Publică Veterinară |
1 |
10. |
Institutul pentru
Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar |
4 |
11. |
Institutul de
Diagnostic si Sănătate Animală |
13 |
12. |
Agentia SAPARD |
12 |
13. |
Laboratorul Central
pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Săditor |
6 |
14. |
Inspectoratele
teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului săditor - servicii
publice descentralizate |
4/unitate |
15. |
Institutul de Stat
pentru Testarea si Înregistrarea Soiurilor |
4 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 23 alin. (4) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, si al art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, denumit în
continuare DRP, se organizează si functionează ca structură fără
personalitate juridică în subordinea primului-ministru, în aparatul de lucru al
Guvernului, prin preluarea activitătii pentru sprijinirea românilor de
pretutindeni si a organizatiilor lor reprezentative de la fostul Minister al
Informatiilor Publice.
Art. 2. - (1) DRP are următoarele atributii principale:
a) elaborează, aplică si coordonează strategiile guvernamentale,
programele si strategiile sectoriale destinate românilor de pretutindeni;
b) dezvoltă parteneriate cu asociatiile si organizatiile reprezentative
ale românilor care trăiesc în afara granitelor României;
c) stabileste si dezvoltă raporturi de parteneriat cu structurile
guvernamentale însărcinate cu problemele minoritătilor nationale din tările de
cetătenie, pentru asigurarea drepturilor persoanelor apartinând minoritătii
românesti, pe principiul reciprocitătii, conform normelor internationale si
standardelor aplicate de Guvernul român pentru persoanele apartinând
minoritătilor nationale din România;
d) dezvoltă relatii de parteneriat cu organizatiile si institutiile
internationale care se ocupă de supravegherea respectării drepturilor
persoanelor apartinând minoritătilor nationale;
e) organizează monitorizarea modului în care au loc conservarea si
afirmarea identitătii lingvistice, culturale si religioase a românilor de
pretutindeni;
f) coordonează proiectele “parteneriatului româno-român” la nivel local,
transfrontalier si international;
g) elaborează, propune si avizează proiecte de acte normative consacrate
consolidării raporturilor statului român cu românii de pretutindeni;
h) colaborează strâns cu structurile parlamentare, cultele recunoscute
legal, institutiile si organizatiile neguvernamentale preocupate de raporturile
cu românii de pretutindeni;
i) elaborează, împreună cu mass-media din România, proiecte de difuzare
a informatiilor de la si spre comunitătile românesti;
j) sprijină înfiintarea si dezvoltarea institutiilor mass-media scrise
si electronice ale românilor de pretutindeni;
k) elaborează si coordonează programe pentru sprijinirea si dezvoltarea
învătământului în limba română pentru românii de pretutindeni, sprijină
revigorarea sistemului profesorilor misionari sau contractuali trimisi din
România pentru a suplini lipsa de cadre didactice din tările vecine;
l) sprijină actiunile de cercetare, restaurare, conservare si punere în
valoare a patrimoniului cultural românesc din afara granitelor României;
m) contribuie la construirea sau restaurarea unor monumente si lăcasuri
de cult ale românilor de pretutindeni;
n) asigură protejarea, sustinerea si revitalizarea traditiilor si
obiceiurilor locale românesti în zonele locuite de români din cuprinsul altor
state;
o) participă la elaborarea programului de burse acordate de statul român
românilor de pretutindeni;
p) propune proiecte care facilitează revenirea în România a persoanelor
care au lucrat si au trăit în străinătate, aflate la pensie;
q) sprijină înfiintarea Consiliului consultativ al românilor de
pretutindeni, organism fără personalitate juridică pe lângă Comitetul
interministerial pentru sprijinirea românilor de pretutindeni, al cărui
presedinte este primul-ministru;
r) înfiintează, coordonează sau sprijină case ale limbii si culturii
române spre folosul românilor de pretutindeni;
s) beneficiază de sprijinul misiunilor diplomatice si consulare ale
României din statele unde se află comunităti românesti;
s) participă la elaborarea si negocierea acordurilor, protocoalelor si a
altor documente internationale, interguvernamentale si interdepartamentale,
care au incidentă asupra situatiei românilor de pretutindeni;
t) sprijină elaborarea de studii, cercetări si monografii în zonele
locuite de români din cuprinsul altor state;
t) sprijină consolidarea catedrelor si lectoratelor de limba română din
străinătate, precum si înfiintarea unor catedre de românistică;
u) sprijină deciziile Guvernului pentru normalizarea relatiilor fostului
exil politic cu tara si înlăturarea nedreptătilor înfăptuite de regimul
comunist;
v) cooperează cu compartimentele specializate din Ministerul Educatiei,
Cercetării si Tineretului, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii
si Cultelor, Agentia pentru Strategii Guvernamentale, Societatea Română de
Televiziune, Societatea Română de Radiodifuziune, din celelalte ministere si
institutii publice si coordonează desfăsurarea programelor si armonizarea
eforturilor de sprijinire a românilor de pretutindeni.
(2) DRP îndeplineste orice ale atributii specifice prevăzute în alte
acte normative sau stabilite de primulministru.
Art. 3. - (1) DRP este condus de un secretar de stat, numit prin decizie
a primului-ministru.
(2) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin decizie a
primului-ministru.
(3) În exercitarea atributiilor care îi revin secretarul de stat emite
ordine cu caracter individual.
Art. 4. - (1) Structura organizatorică a DRP este prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Atributiile si sarcinile compartimentelor din cadrul DRP se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă prin
ordin al secretarului de stat în termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale ale personalului
DRP se stabilesc prin fisa postului, care se întocmeste pe baza regulamentului
de organizare si functionare.
Art. 5. - Numărul maxim de posturi al DRP se stabileste prin decizie a
primului-ministru, cu încadrarea în numărul maxim de posturi, în structura
functiilor si în cheltuielile de personal aprobate pentru aparatul de lucru al
Guvernului.
Art. 6. - Resursele financiare necesare în vederea functionării DRP se
cuprind în bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 7. - (1) DRP preia de la fostul Minister al Informatiilor Publice
activitătile de sprijinire a românilor de pretutindeni si a organizatiilor lor
reprezentative.
(2) Personalul DRP este salarizat în conformitate cu prevederile legale
în vigoare aplicabile personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 8. - (1)
Fondurile destinate desfăsurării activitătii si salarizării personalului pentru
activitatea de sprijinire a românilor de pretutindeni si a organizatiilor lor
reprezentative, prevăzute în bugetul pe anul 2003 al Ministerului Informatiilor
Publice, se transferă în bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru
DRP.
(2) Spatiile, mijloacele fixe si obiectele de inventar, inclusiv tehnica
de calcul si birotica, aferente desfăsurării activitătii pentru sprijinirea
românilor de pretutindeni si a organizatiilor lor reprezentative, se transmit,
fără plată, de la fostul Minister al Informatiilor Publice la Secretariatul
General al Guvernului, pe bază de protocol de predare-preluare.
(3) Sumele prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 56/2003
pentru aprobarea modului de repartizare si de utilizare a sumelor prevăzute la
lit. a)-d), f) si g) din anexa nr. 3/33/07 la Legea bugetului de stat pe anul
2003 nr. 631/2002 se transferă în bugetul Secretariatului General al
Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 799.
ANEXĂ
a Departamentului
pentru Românii de Pretutindeni
În Hotărârea Guvernului nr. 456/2003 privind înfiintarea Institutului de
Cercetări în Chimie “Raluca Ripan” Cluj-Napoca prin reorganizarea Institutului
de Chimie “Raluca Ripan” Cluj-Napoca, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 287 din 24 aprilie 2003, se face următoarea
rectificare:
- în cuprinsul art. 4 alin (1), în loc de: “… la data de 31 decembrie
2002...” se va citi: “… la data de 31 martie 2003...”.