MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 496
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 9 iulie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
740. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
745. Hotărâre privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Control
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului
Având în vedere
Hotărârea Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea structurii si
componentei Guvernului, art. XVI din titlul III al cărtii a II-a din Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea trasparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei,
în temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului României si a ministerelor, precum si al art. 11
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea
unor măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea
unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor
institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucuresti.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste
politica în domeniul transporturilor, constructiilor si turismului, la nivel
national, elaborează strategia si reglementările specifice de dezvoltare si de
armonizare a activitătilor de transport, constructii si turism, în cadrul
politicii generale a Guvernului, si îndeplineste rolul de autoritate de stat în
domeniul transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 2. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în
calitatea sa de organ de specialitate al administratiei publice centrale,
îndeplineste următoarele atributii principale:
1. elaborează si supune spre aprobare cadrul legislativ adecvat
domeniului transporturilor, constructiilor si turismului;
2. elaborează politica economică în domeniul transporturilor,
constructiilor si turismului;
3. elaborează politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si
a transportului combinat;
4. elaborează si implementează politicile de aplicare a strategiei
nationale în domeniul lucrărilor publice, amenajării teritoriului, locuintei si
turismului;
5. aplică si urmăreste în sectorul transporturilor, constructiilor si
turismului prevederile Acordului european instituind o asociere între România,
pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de
altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993
si strategia natională si sectorială de pregătire a aderării României la
Uniunea Europeană;
6. elaborează strategiile de dezvoltare a infrastructurilor, lucrărilor
publice, activitătilor de transport si de turism si locuintelor;
7. fundamentează si elaborează necesarul de fonduri de la bugetul de
stat pentru domeniile sale de activitate;
8. gestionează resursele financiare alocate prin bugetul de stat si din
creditele externe, în domeniile sale de activitate;
9. exercită drepturile si obligatiile statului ca actionar la companiile
nationale, societătile nationale si societătile comerciale aflate sub
autoritatea sa, până la finalizarea procesului de privatizare;
10. elaborează si pune în aplicare strategiile de privatizare în
domeniile sale de activitate si asigură gestionarea întregului proces de
privatizare pentru unitătile de sub autoritatea sa;
11. aprobă tarifele percepute pentru eliberarea de autorizatii si
licente, precum si cuantumul redeventelor;
12. asigură organizarea si dezvoltarea cercetării stiintifice în
domeniile transporturilor, lucrărilor publice, locuintei, amenajării
teritoriului, urbanism, siguranta constructiilor si turism, prin corelare cu
programele nationale de cercetare în aceste domenii;
13. organizează activitatea pentru constituirea fondului propriu de date
statistice din domeniul transporturilor, constructiilor si turismului,
participând la sistemul informational national si international;
14. promovează sistemul institutional pentru dezvoltarea pietei libere a
constructiilor, asigură conditiile unui mediu concurential în cadrul fiecărui
mod de transport, precum si între modurile de transport;
15. elaborează si promovează cadrul legal în vederea stimulării
investitiilor cu capital autohton si străin în domeniile sale de activitate;
16. asigură conceptia unitară a aplicării politicii nationale de
amenajare si echipare cu lucrări publice a teritoriului national;
17. initiază si negociază, din împuternicirea Guvernului, încheierea de
conventii, acorduri si alte întelegeri internationale sau propune acestuia
întocmirea formelor de aderare la cele existente si ia măsuri de aplicare a
acestora;
18. reprezintă interesele statului în cadrul organismelor
internationale, pe baza conventiilor, acordurilor si întelegerilor stabilite,
si dezvoltă relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte
state si cu organisme internationale interesate de domeniul său de activitate;
19. sustine promovarea intereselor agentilor economici autohtoni de
profil pe pietele internationale;
20. avizează si urmăreste realizarea programelor si proiectelor de
constructii si infrastructuri;
21. asigură administrarea, dezvoltarea si gestionarea infrastructurilor
de transport si a echipamentelor de interes national din sistemul national de
transport;
22. asigură tuturor utilizatorilor acces egal si nediscriminatoriu la
infrastructurile de transport deschise accesului public;
23. asigură beneficiarilor de transport dreptul de a alege liber modul
de transport, transportatorul si mijlocul de transport;
24. sprijină dezvoltarea si functionarea transportului public;
25. stimulează libera initiativă si asigură autonomia transportatorilor;
26. concesionează, în numele statului, bunurile proprietate publică ori
privată a statului, activitătile si serviciile de interes national din domeniul
transporturilor;
27. elaborează si supune spre aprobare Guvernului tariful de utilizare a
infrastructurii feroviare si alte tarife care sunt în competenta de aprobare a
Guvernului;
28. clasifică infrastructurile de transport în conformitate cu
standardele nationale si internationale;
29. stabileste prin norme un mod unitar de prezentare a sistemului
informational privind transportul public de persoane, în sfera de administrare
a infrastructurii de transport de interes public;
30. elaborează si supune spre aprobare Guvernului schema retelei
nationale de transport, care are ca obiective asigurarea deplasării persoanelor
si a mărfurilor între toate localitătile tării, precum si conectarea
infrastructurilor nationale de transport la principalele infrastructuri
internationale de transport;
31. încheie, în numele statului, contracte de activitate cu compania
natională care gestionează infrastructura feroviară, cu societătile nationale
si/sau cu societătile comerciale care efectuează transport feroviar public de
călători;
32. realizează activităti de asigurări de sănătate pentru personalul
propriu, pentru personalul institutiilor publice din subordine, al companiilor
nationale, societătilor nationale, regiilor autonome de sub autoritatea sa,
precum si al societătilor comerciale, care desfăsoară activităti în domeniul
transporturilor aeriene, navale, rutiere, feroviare, cu metroul, lucrări
publice si turism pentru membrii de familie ai acestora, precum si pentru
pensionarii care au lucrat în transporturi si turism si pentru membrii lor de
familie, care folosesc reteaua sanitară proprie;
33. asigură elaborarea Planului de amenajare a teritoriului national, ca
sinteză a politicilor si planurilor sectoriale si locale de amenajare a
teritoriului, urmărind armonizarea lor; verifică respectarea prevederilor
acestuia, după aprobare, potrivit legii;
34. stabileste, împreună cu autoritătile administratiei publice centrale
si locale care au atributii în domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare
istorică, arhitecturală sau peisagistică, precum si pentru integrarea acestora
în actiunile de modernizare a localitătilor si a zonelor aferente;
35. colaborează cu consiliile judetene si locale la elaborarea studiilor
si programelor referitoare la dezvoltarea urbană si rurală, la constructia de
locuinte si lucrările tehnico-edilitare, în vederea realizării politicilor
sectoriale din aceste domenii; participă la sustinerea operatiunilor
urbanistice si de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
36. sprijină si îndrumă administratia publică locală prin activităti ce
privesc strategia, monitorizarea programelor de investitii în infrastructura
urbană, reglementări specifice si politici sectoriale în domeniul serviciilor
de gospodărie comunală, care nu pot fi solutionate la nivelurile de competentă
locală;
37. colaborează cu coordonatorii cadastrului general, stabiliti prin
lege, pentru organizarea si realizarea cadastrului imobiliar-edilitar;
38. asigură evidenta terenurilor din domeniul privat al societătilor
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si eliberează
certificatele de proprietate, conform legii;
39. asigură fundamentarea si elaborarea programelor referitoare la
îmbunătătirea si dezvoltarea fondului de lucrări publice si locuinte;
40. emite avize de specialitate pentru obiectivele de investitii
finantate integral sau partial de la bugetul de stat, de la bugetele locale,
din fonduri speciale si din credite garantate de stat, precum si pentru
lucrările de interes national care sunt finantate din alte surse;
41. analizează studiile de fezabilitate pentru lucrările publice din
competenta de aprobare a Guvernului si le prezintă Consiliului interministerial
de avizare lucrări publice de interes national si locuinte sociale, sustinând
necesitatea, oportunitatea si eficienta economică a acestora;
participă la promovarea pentru aprobare a lucrărilor avizate, conform
legii;
42. initiază si supune spre aprobare proiecte de acte normative si
coordonează elaborarea de reglementări tehnice în domeniul reducerii riscului
seismic al constructiilor existente, inclusiv a programului pentru educarea
populatiei privind comportarea în caz de seisme;
43. colaborează, prin serviciile sale publice descentralizate, cu
autoritătile administratiei publice locale în actiunea de reducere a riscului
seismic al constructiilor existente;
44. participă la stabilirea măsurilor organizatorice de actionare, pe
plan central si local, în cazurile de seisme sau alunecări de teren, în cadrul
sistemului national de apărare împotriva dezastrelor;
45. organizează elaborarea, avizarea si aprobarea reglementărilor
tehnice si economice pentru domeniile sale de activitate, precum si
documentarea specialistilor, în conditiile legii; asigură directivarea si
asistenta tehnică pentru implementarea calitătii în constructii, prin
reglementări tehnice si economice, cu participarea specialistilor din
cercetare, proiectare, învătământ superior si executia lucrărilor din domeniile
sale de activitate; organizează controlul privind aplicarea reglementărilor
tehnice si economice;
46. organizează si asigură desfăsurarea activitătii comisiilor de
atestare tehnico-profesională a specialistilor cu activitate în constructii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici;
47. organizează activitatea de agrementare tehnică pentru produse,
procedee si echipamente noi în constructii, precum si activitatea de atestare a
masinilor si a echipamentelor tehnologice de constructii noi;
48. asigură conditiile pentru aplicarea unitară a sistemului calitătii
în constructii, conform legii;
49. asigură, potrivit legii, monitorizarea achizitiilor de proiectare si
executie a lucrărilor publice;
50. poate desemna organisme tehnice specializate pentru: elaborarea si
punerea în aplicare a normelor tehnice si reglementărilor corespunzătoare,
asigurarea pregătirii profesionale si perfectionării personalului din
transporturi si turism, efectuarea certificării si înmatriculării mijloacelor
de transport si asigurarea inspectiei si controlului acestora, în conformitate
cu prevederile legale în vigoare;
51. îndeplineste functia de autoritate de implementare a proiectelor
majore de infrastructură din domeniul transporturilor;
52. urmăreste respectarea prevederilor legale privind introducerea pe
piată a produselor pentru constructii prin Centrul de Documentare pentru
Constructii, Arhitectură, Urbanism si Amenajarea Teritoriului - CDCAS
Bucuresti;
53. coordonează programele de asistentă tehnică acordate de Uniunea
Europeană, Organizatia Mondială a Turismului si de alte organisme
internationale, precum si programul de integrare europeană în domeniul
turismului.
Art. 3. - În exercitarea atributiilor sale Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului colaborează cu celelalte ministere si organe de specialitate
din subordinea Guvernului, cu autoritătile publice locale si cu alte organisme
interesate.
Art. 4. - (1) În calitatea sa de autoritate de stat în domeniul
transporturilor, constructiilor si turismului, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului are următoarele atributii principale, pe care le
exercită direct
sau prin organisme tehnice specializate, institutii publice subordonate,
unităti care functionează sub autoritatea ori în coordonarea sa sau societăti
comerciale autorizate:
1. aprobă, potrivit legii, instructiuni si regulamente obligatorii
pentru activitătile specifice feroviare, auto, navale si aeriene;
2. participă la anchetarea evenimentelor sau accidentelor produse în
activitătile de transport;
3. elaborează, în conditiile legii, norme de efectuare a transporturilor
speciale;
4. exercită inspectia de stat privind respectarea reglementărilor
interne si internationale în activitătile specifice transporturilor;
5. acordă, pe bază de reciprocitate, dreptul de utilizare cu plată sau
gratuit a infrastructurilor de transport pentru utilizatorii străini;
6. emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a agentilor
economici care efectuează sau urmează să efectueze activităti de transport sau
activităti specifice sigurantei traficului si stabileste conditiile de
acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor;
7. stabileste organizarea regională a transporturilor rutiere,
feroviare, navale si aeriene;
8. aprobă utilizarea spatiului aerian, a căilor navigabile în apele
nationale si internationale, cu acordul organelor abilitate ale Ministerului
Apărării Nationale si ale Ministerului Administratiei si Internelor;
9. exercită activitatea de registru, de inspectie de stat si de control
în transporturi;
10. asigură controlul utilizării resurselor financiare alocate prin
bugetul de stat si a resurselor din credite interne si externe, al stadiului
executării fizice a lucrărilor de infrastructură si al calitătii acestora;
11. emite norme obligatorii de atestare, certificare, licentiere si
brevetare a personalului care lucrează în transporturi sau care concură la
siguranta traficului si stabileste conditiile de suspendare, de retragere sau
de anulare a atestatelor, certificatelor, licentelor ori brevetelor acordate;
12. emite norme obligatorii de sigurantă a traficului în transporturile
rutiere, feroviare, navale, aeriene, precum si în transportul multimodal si
combinat si supraveghează respectarea acestora;
13. autorizează functionarea porturilor, aeroporturilor civile, gărilor
si a autogărilor;
14. emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mărfuri
periculoase;
15. certifică starea tehnică a mijloacelor de transport din domeniul
civil, în conformitate cu reglementările nationale si internationale;
16. asigură certificarea si omologarea de tip sau individuală a
mijloacelor de transport;
17. gestionează frecventele de comunicatii alocate;
18. asigură, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific
sigurantei circulatiei si navigatiei, precum si controlul sanitar-veterinar
specific tuturor modurilor si activitătilor de transport si emite autorizatii
sanitar-veterinare în toate cazurile în care legea îi recunoaste acest drept;
19. propune Guvernului, cu avizul Ministerului Apărării Nationale, închiderea
unor linii de cale ferată nerentabile sau mentinerea în exploatare a liniei
respective si regimul exploatării acesteia;
20. asigură reglementarea si organizarea circulatiei aeronavelor civile
în spatiul aerian national, în colaborare cu organele specializate ale
Ministerului Apărării Nationale;
21. organizează spatiul aerian national si stabileste principiile si
regulile de folosire a acestuia, împreună cu Ministerul Apărării Nationale, în
timp de pace;
22. emite reglementări aeronautice specifice privind înmatricularea
aeronavelor civile, eliberarea, suspendarea sau anularea certificatului de
înmatriculare;
23. emite reglementări aeronautice specifice, prin care se stabilesc
cerintele tehnice, operationale si procedurale pentru înfiintarea, functionarea
si dezafectarea aerodromurilor civile;
24. asigură autorizarea aerodromurilor civile, deschise pentru operarea
aeronavelor civile, din punct de vedere al îndeplinirii cerintelor tehnice,
operationale, de sigurantă a zborului, de securitate aeronautică si de
protectie a mediului, potrivit standardelor internationale acceptate de
România;
25. eliberează licente de lucru agentilor economici care desfăsoară
activităti în perimetrul infrastructurii aeroportuare;
26. emite reglementări aeronautice privind desfăsurarea activitătilor de
transport aerian public;
27. restrictionează operarea aeronavelor civile pe aeroporturile din
România sau în spatiul aerian national, după caz, în scopul protectiei
mediului;
28. stabileste aeroporturile din România care, în urma derulării
activitătilor specifice, au un impact semnificativ asupra mediului, în vederea
implementării de programe de protectie a mediului, cu avizul ministerului de
resort;
29. aprobă, la solicitarea administratorului aeroportului, măsuri
speciale pentru operarea aeronavelor civile a căror functionare are impact
semnificativ asupra mediului;
30. emite reglementările, standardele si procedurile privind evaluarea,
auditarea si autorizarea si/sau licentierea agentilor economici aeronautici
civili;
31. emite permisul de productie pe baza căruia se autorizează productia
de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora;
32. elaborează Programul national de securitate aeronautică pe baza
căruia se asigură protectia aviatiei civile împotriva actelor de interventie
ilicită; răspunde de dezvoltarea, implementarea si operationalitatea acestui
program;
33. reglementează, organizează si desfăsoară activitătile privind
ancheta administrativă a incidentelor si accidentelor de aviatie civilă;
34. acordă permisiunea de intrare si de plecare a navelor românesti si
străine în/din porturile civile românesti;
35. supraveghează si controlează navigatia în apele nationale a navelor
sub pavilion român, precum si a navelor arborând pavilion străin, dar
apartinând unor persoane fizice sau juridice române, în marea liberă;
36. stabileste, nominal si pe portiuni, apele navigabile ale României;
pentru apele de frontieră va tine seama si de acordurile bilaterale privind
regimul frontierei de stat;
37. stabileste regulile de navigatie în marea teritorială, în apele
interioare si în porturile românesti, în conformitate cu reglementările
nationale si cu acordurile si conventiile internationale la care România este
parte;
38. acordă dreptul de arborare a pavilionului român sau poate dispune
suspendarea ori retragerea acestui drept;
39. stabileste, prin regulamentul serviciului la bordul navelor,
structura ierarhiei si atributiile functiilor la bordul navelor;
40. emite reglementări cu privire la durata si continutul cursurilor de
pregătire, modul de obtinere a brevetelor si certificatelor de capacitate,
precum si cu privire la anularea sau suspendarea certificatelor de capacitate
si a brevetelor dobândite prin examen;
41. organizează sistemul de salvare pe mare si pe apele interioare navigabile,
împreună cu Ministerul Apărării Nationale si cu Ministerul Administratiei si
Internelor;
42. stabileste căile navigabile, porturile, radele si bazinele portuare
în care pilotajul este obligatoriu;
43. stabileste modul de recrutare, scolarizare si brevetare a pilotilor,
precum si efectuarea serviciului de pilotaj maritim si fluvial;
44. stabileste, cu acordul organelor de grăniceri, locurile de acostare
si de ancorare în afara limitelor porturilor, aflate în apele de frontieră sau
în marea teritorială;
45. eliberează, printr-o societate de clasificare agreată, certificate
de clasificare a navei si a echipamentelor acesteia, care atestă buna stare de
navigabilitate, cerute de acordurile si de conventiile internationale la care
România este parte;
46. stabileste conditiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească
vehiculele rutiere, metodologia de omologare pentru circulatie a acestora,
precum si metodologia de inspectie tehnică periodică;
47. certifică prin omologare sau prin inspectia tehnică periodică, după
caz, încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice privind siguranta
circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei;
48. autorizează statiile de inspectie tehnică, supraveghează si
controlează activitatea acestora si atestă personalul care efectuează inspectia
tehnică periodică;
49. acreditează institutii publice subordonate, organisme tehnice
specializate si societăti comerciale, autorizate, care să elaboreze si să pună
în aplicare normele tehnice si reglementările specifice transportului rutier si
să asigure inspectia si controlul tehnic de specialitate;
50. autorizează înfiintarea si functionarea centrelor de pregătire si
perfectionare a personalului din sectorul de transporturi rutiere, cu exceptia
celor care apartin Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei
si Internelor, Serviciului Român de Informatii si altor institutii similare;
51. emite norme metodologice si organizează pregătirea, examinarea si
atestarea profesională a instructorilor si a profesorilor necesari în procesul
de pregătire si de perfectionare profesională a personalului de specialitate
din domeniul transporturilor rutiere;
52. emite norme privind examinarea psihologică medicală în vederea
eliberării permisului de conducere auto, precum si pentru verificările
periodice;
53. asigură prin reteaua sanitară proprie asistenta medicală si
psihologică a personalului din transporturi cu atributii în siguranta
circulatiei si a navigatiei;
54. autorizează deplasarea pe teritoriul României a mijloacelor de
transport străine si execută controlul acestei activităti, iar pentru
transporturile speciale, strategice, si cu aprobarea Ministerului Apărării
Nationale;
55. stabileste, potrivit legii, norme si normative tehnice obligatorii
de proiectare, constructii, reparare si exploatare a mijloacelor de transport,
a drumurilor, autostrăzilor, porturilor, aeroporturilor, liniilor si statiilor
de cale ferată si de metrou, astfel încât acestea să corespundă si nevoilor de
apărare; asigură supravegherea aplicării acestor norme si autorizează agentii
economici să efectueze astfel de activităti;
56. stabileste, în conditiile legii, în colaborare cu Ministerul
Apărării Nationale si cu Ministerul Administratiei si Internelor, potrivit
reglementărilor interne si internationale, norme unitare ale activitătilor de
interventie, de căutare si salvare a navelor, aeronavelor, a altor mijloace de
transport, precum si a vietilor omenesti;
57. asigură buna organizare a activitătilor de supraveghere a
traficului, de cercetare a evenimentelor si a situatiilor de pericol, pentru
limitarea sau, după caz, înlăturarea acestora, solicitând, la nevoie, sprijinul
altor
ministere si organe de stat; coordonează sistemul de securitate în
transporturi si activitătile de protectie împotriva actelor de interventie
ilicită;
58. controlează respectarea de către detinătorii de mijloace de
transport a normelor privind calitatea, prevenirea si stingerea incendiilor si
protectia mediului, conform reglementărilor interne si internationale;
59. coordonează activitătile industriale, de constructii, de cercetare
si proiectare, de sănătate, precum si alte activităti specifice transporturilor
si zonelor libere;
60. emite norme tehnice pentru constructia, reparatia, întretinerea
infrastructurii si mijloacelor de transport;
61. elaborează programe de pregătire si de perfectionare pentru
personalul de sigurantă din transporturi si organizează desfăsurarea acestora;
62. asigură dirijarea aeronavelor în spatiul aerian al României si a
navelor în apele navigabile, în conformitate cu reglementările nationale si
internationale;
63. editează publicatii de specialitate si de informare specifice
domeniilor sale de activitate;
64. emite avizele si aprobările de specialitate prevăzute de lege în
domeniile sale de activitate;
65. asigură secretariatul Consiliului interministerial de avizare
lucrări publice de interes national si locuinte sociale;
66. asigură secretariatul Centrului national pentru asezări umane
(habitat);
67. asigură secretariatul Comisiei tehnice pentru reducerea riscului
seismic al constructiilor;
68. asigură secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale
specializate pentru prevenirea si apărarea împotriva efectelor seismelor si
alunecărilor de teren;
69. asigură secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetării
prealabile în vederea declarării utilitătii publice pentru lucrările de interes
national, potrivit legii;
70. asigură secretariatul Comisiei de agrement tehnic în constructii si
al Comisiei nationale de atestare a masinilor si echipamentelor tehnologice de
constructii, precum si secretariatul Consiliului pentru calitate în
constructii;
71. organizează si realizează activitatea de promovare turistică a
României atât pe piata internă, cât si pe pietele externe, prin activităti
specifice reprezentantelor de promovare turistică din tară si din străinătate;
72. organizează congrese, colocvii, simpozioane si alte actiuni
similare, în tară si în străinătate, în domeniul turismului;
73. organizează evidenta, atestarea si monitorizarea valorificării si
protejării patrimoniului turistic, conform legii;
74. stabileste orientarea programelor de cercetare, dezvoltare si
investitii publice în turism;
75. realizează politica de promovare si dezvoltare a turismului, pe baza
programelor anuale de marketing si promovare a turismului si a Programului de
dezvoltare a produselor turistice;
76. avizează documentatiile de urbanism privind zonele si statiunile
turistice, precum si documentatiile privind constructiile în domeniul
turismului, conform legii;
77. coordonează, împreună cu Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului, procesul de instruire din institutii de învătământ din domeniul
turismului;
78. coordonează, împreună cu Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, programe nationale si judetene de reconversie profesională în
meseriile specifice activitătii turistice;
79. autorizează agentii economici si personalul de specialitate din
turism, respectiv licentierea agentiilor de turism, clasificarea structurilor
de primire turistice, brevetarea personalului de specialitate;
80. efectuează controlul calitătii serviciilor din turism.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
îndeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul
său de activitate.
Art. 5. - (1) Conducerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului este asigurată de ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului, care numeste si eliberează din functie personalul acestuia, în
conditiile legii.
(2) Ministrul este ordonator principal de credite bugetare.
(3) Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului conduce
întreaga activitate a ministerului si îl reprezintă în raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autorităti publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice din tară si din străinătate.
(4) În exercitarea atributiilor sale ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului emite ordine si instructiuni.
(5) Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului este ajutat în
activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari de stat.
(6) Secretarii de stat exercită atributiile stabilite de ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 6. - În structura organizatorică a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului se organizează si functionează, în subordinea
demnitarului, cabinetul ministrului.
Art. 7. - (1) În structura organizatorică a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prevăzută în anexa nr. 1,
functionează directii generale si directii. În cadrul acestora, prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, se pot organiza
servicii, birouri, compartimente, precum si colective temporare.
(2) Corpul de control se organizează la nivel de directie generală.
(3) Inspectoratul Aviatiei Civile se organizează la nivel de directie.
(4) Numărul maxim de posturi este de 798, exclusiv demnitarii si
posturile aferente cabinetului ministrului.
(5) În cadrul numărului maxim de posturi aprobat, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului poate organiza reprezentante de promovare
turistică în tară si în străinătate, ale căror atributii sunt stabilite prin
ordin al ministrului.
(6) Activitatea reprezentantelor de promovare turistică se poate
desfăsura în spatii închiriate în conditiile legii, cu suportarea cheltuielilor
de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 8. - (1) În structura Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului se organizează, la nivel de directie generală, Autoritatea de
Implementare Proiecte de Transport Finantate prin Fondul de Coeziune.
(2) Autoritatea de Implementare Proiecte de Transport Finantate prin
Fondul de Coeziune îndeplineste atributiile stabilite prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.555/2002 privind desemnarea institutiilor si organismelor responsabile cu
coordonarea, implementarea si gestionarea asistentei financiare comunitare prin
instrumentele structurale.
(3) Autoritatea de Implementare Proiecte de Transport Finantate prin
Fondul de Coeziune va deveni operatională începând cu anul 2004 si va functiona
cu un număr total de 53 de posturi în anul 2005, dintre care 40 de posturi în
anul 2004.
(4) Numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (3) se asigură prin
redistribuirea în cadrul numărului total de posturi aprobat ministerului
si/sau, după caz, prin suplimentarea acestui număr, cu încadrarea în numărul
total de posturi aprobat prin legile bugetare anuale.
(5) Autoritatea de Implementare Proiecte de Transport Finantate prin
Fondul de Coeziune are structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 2.
(6) Structura functiilor publice si structura organizatorică a
Autoritătii de Implementare Proiecte de Transport Finantate prin Fondul de
Coeziune vor fi definitivate până la data de 1 septembrie 2003.
Art. 9. - (1) Răspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
(2) Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului poate delega
o parte din atributiile sale secretarilor de stat.
Art. 10. - (1) Secretarul general al ministerului este subordonat
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, coordonează buna
functionare a directiilor generale, a directiilor si a activitătilor cu
caracter functional din cadrul ministerului si asigură legătura operativă
dintre ministru si conducătorii tuturor directiilor generale si directiilor din
minister si din unitătile subordonate, fiind ajutat în activitatea sa de 2
secretari generali adjuncti.
(2) Secretarul general si secretarii generali adjuncti sunt înalti
functionari publici, numiti conform legii.
Art. 11. - Atributiile, sarcinile si răspunderile secretarului general,
ale secretarilor generali adjuncti si ale directiilor generale si directiilor
din aparatul propriu al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
Art. 12. - (1) Unitătile aflate în subordinea, în coordonarea si, respectiv,
sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului sunt
prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Structura organizatorică si regulamentul de organizare si
functionare ale unitătilor din subordinea si din coordonarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, cu exceptia
unitătilor pentru care legea prevede altfel.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor si statele de functii pentru institutiile publice subordonate, finantate de la bugetul de stat, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, în conditiile legii.
(4) Conducătorii unitătilor prevăzute la alin. (1) sunt numiti si
eliberati din functie prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului.
Art. 13. - Spatiile si utilitătile detinute de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si de Compania Natională de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A. în clădirea “Palat C.F.R.” si în alte clădiri sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 14. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are
în dotare un parc auto stabilit conform reglementărilor în vigoare. Pentru
activitătile specifice de inspectie si control, care se desfăsoară pe întregul
teritoriu al tării, pentru activitătile desfăsurate în cadrul programelor PHARE
si pentru transportul delegatiilor, precum si pentru alte activităti specifice,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are un parc de
autovehicule stabilit conform anexei nr. 5.
Art. 15. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 16. - Secretariatul Consiliului interministerial pentru siguranta
rutieră este asigurat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
Art. 17. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 24/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, precum si
orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 740.
ANEXA Nr. 11)
a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului
a Autoritătii de
Implementare Proiecte de Transport Finantate prin Fondul de Coeziune
ANEXA Nr. 3
A . UNITĂTILE
care functionează în
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si care
se finantează de la bugetul de stat
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
Localitatea |
1. |
Aeroclubul României
|
Bugetul de stat |
Bucuresti |
2. |
Grupul de
Interventii si Salvare Navală |
Bugetul de stat |
Constanta |
NOTĂ:
Unitătile prevăzute
la nr. crt. 1 si 2 pot utiliza un număr maxim de 460 de posturi.
Din numărul de
posturi care s-au redus, 45 de posturi au fost date Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei.
B . UNITĂTILE
care functionează în
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si care
se finantează din venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de
sănătate si din transferuri de la bugetul de stat
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
Localitatea |
1. |
Spitalul
Universitar nr. 1 Căi Ferate Witting Bucuresti |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Bucuresti |
2. |
Spitalul
Universitar nr. 2 Căi Ferate Bucuresti |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Bucuresti |
3. |
Spitalul
Universitar Căi Ferate IasI |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Iasi |
4. |
Spitalul
Universitar Căi Ferate Cluj-Napoca |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Cluj-Napoca |
5. |
Spitalul
Universitar Căi Ferate Timisoara |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Timisoara |
6. |
Spitalul Căi Ferate
Ploiesti |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Ploiesti |
7. |
Spitalul Căi Ferate
Galati |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Galati |
8. |
Spitalul
Universitar Căi Ferate Constanta |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Constanta |
9. |
Spitalul Căi Ferate
Brasov |
Venituri proprii prin
sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Brasov |
10. |
Spitalul Căi Ferate
Pascani |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Pascani |
11. |
Spitalul Căi Ferate
Simeria |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Simeria |
12. |
Spitalul Căi Ferate
Oradea |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Oradea |
13. |
Spitalul
Universitar Căi Ferate Craiova |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Craiova |
14. |
Spitalul Căi Ferate
Sibiu |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Sibiu |
15. |
Spitalul Căi Ferate
Drobeta-Turnu Severin |
Venituri proprii
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate |
Drobeta-Turnu
Severin |
NOTĂ :
Unitătile prevăzute
la nr. crt. 1-15 pot utiliza pentru activitătile specifice cuprinse în anexa
nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 443/1998 privind reorganizarea si finantarea
unor unităti sanitare, cu modificările si completările ulterioare, un număr
maxim de 2.975 de posturi si pot primi transferuri de la bugetul de stat.
Numărul maxim de posturi care pot fi finantate de la bugetul de stat se
stabileste pentru fiecare unitate prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului.
C . UNITĂTILE*)
care functionează în
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si care
se finantează din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat, în
conditiile legii
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
Localitatea |
1. |
Centrul National
pentru Reducerea Riscului Seismic |
Venituri proprii si
subventii de la bugetul de stat, în
conditiile legii |
Bucuresti |
2. |
Clubul Sportiv
“Rapid” |
Venituri proprii si
subventii de la bugetul de stat, în
conditiile legii |
Bucuresti |
*) Numărul maxim de
posturi pentru unitatea de la nr. crt. 1 este de 31, iar pentru cea de la nr.
crt. 2 este de 93.
D . UNITĂTILE
care functionează în
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si care
se finantează din venituri proprii
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
Localitatea |
1. |
Academia Română de
Aviatie |
Venituri proprii |
Bucuresti |
2. |
Centrul Român
pentru Pregătirea si Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale -
CERONAV |
Venituri proprii |
Constanta |
3. |
Autoritatea Navală
Română |
Venituri proprii |
Constanta |
4. |
Autoritatea
Feroviară Română - AFER |
Venituri proprii |
Bucuresti |
5. |
Autoritatea Rutieră
Română - ARR |
Venituri proprii |
Bucuresti |
6. |
Centrul de
Documentare pentru Constructii, Arhitectură, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - CDCAS - Bucuresti |
Venituri proprii |
Bucuresti |
7. |
Centrul National de
Învătământ Turistic(C.N.I.T.) - îsi desfăsoară activitatea prin baza de
aplicatie |
Venituri proprii |
Bucuresti |
E . UNITĂTILE
care functionează în
coordonarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Localitatea |
1. |
Casa Asigurărilor
de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului |
Bucuresti |
2. |
Institutul National
de Cercetare-Dezvoltare în Turism (I.N.C.D.T.) |
Bucuresti |
F . UNITĂTILE*)
care functionează sub
autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Localitatea |
1. |
Societatea
Natională a Căilor Ferate Române - S.N”C.F.R. - R.A. |
Bucuresti |
2. |
Compania Natională
de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Bucuresti |
3. |
Societatea
Natională de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” - S.A. |
Bucuresti |
4. |
Societatea
Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. |
Bucuresti |
5. |
Societatea de
Administrare Active Feroviare .S.A.A.F.” - S.A. |
Bucuresti |
6. |
Societatea
Comercială de Transport cu Metroul Bucuresti .Metrorex” - S.A. |
Bucuresti |
7. |
Compania Natională “Aeroportul
International Bucuresti-Otopeni” - S.A. |
Comuna Otopeni |
8. |
Societatea Natională
“Aeroportul International Bucuresti-Băneasa” - S.A. |
Bucuresti |
9. |
Societatea
Natională “Aeroportul International Constanta” - S.A. |
Comuna Mihail
Kogălniceanu |
10. |
Societatea
Natională “Aeroportul International Timisoara - Traian Vuia” - S.A. |
Timisoara |
11. |
Regia Autonomă
“Administratia Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA” |
Bucuresti |
12. |
Regia Autonomă “Autoritatea
Aeronautică Civilă Română” |
Bucuresti |
13. |
Societatea
Comercială “Compania Natională de Transporturi Aeriene Române - TAROM” - S.A. |
Bucuresti |
14. |
Compania Natională
“Administratia Porturilor Maritime” - S.A. Constanta |
Constanta |
15. |
Compania Natională
“Administratia Canalelor Navigabile” - S.A. |
Constanta |
16. |
Compania Natională
de Radiocomunicatii Navale .Radionav” - S.A. |
Constanta |
17. |
Regia Autonomă
“Administratia Fluvială a Dunării de Jos” |
Galati |
18. |
Compania Natională
“Administratia Porturilor Dunării Maritime” - S.A. |
Galati |
19. |
Compania Natională
“Administratia Porturilor Dunării Fluviale” - S.A. |
Giurgiu |
20. |
Regia Autonomă
“Administratia Natională a Drumurilor din România” |
Bucuresti |
21. |
Regia Autonomă “Registrul
Auto Român” |
Bucuresti |
22. |
Regia Autonomă
“Administratia Zonei Libere Sulina” |
Sulina |
23. |
Regia Autonomă
“Administratia Zonei Libere Constanta-Sud si a Zonei Libere Basarabi” |
Constanta |
24. |
Regia Autonomă
“Administratia Zonei Libere Brăila” |
Brăila |
25. |
Regia Autonomă
“Administratia Zonei Libere Curtici - Arad” |
Curtici |
26. |
Institutul National
de Cercetare-Dezvoltare în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC
Bucuresti |
Bucuresti |
27. |
Institutul National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Urbanism si Amenajarea Teritoriului -
URBANPROIECT Bucuresti |
Bucuresti |
28. |
Agentia Natională
pentru Locuinte - A.N.L. |
Bucuresti |
29. |
Compania Natională
de Investitii “C.N.I.” - S.A. |
Bucuresti |
30. |
Societatea
Comercială “Maritime Trening Centre Television” - S.A. Constanta |
Constanta |
31. |
Societatea
Comercială “Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS” - S.A. |
Bucuresti |
32. |
Societatea
Comercială “Antrepriza de Lucrări Drumuri si Poduri Bacău” - S.A. |
Bacău |
33. |
Societatea
Comercială “Antrepriza Reparatii si Lucrări - A.R.L. Cluj” - S.A. |
Cluj |
34. |
Societatea
Comercială “Conas” - S.A. |
Brasov |
35. |
Societatea
Comercială “Antrepriza Drumuri si Poduri - A.D.P. Constanta” - S.A. |
Constanta |
36. |
Societatea
Comercială “Antrepriza de Lucrări Drumuri si Poduri Iasi” - S.A. |
Iasi |
37. |
Societatea
Comercială “Antrepriza Drumuri si Poduri - A.D.P. Timisoara” - S.A. |
Timisoara |
38. |
Societatea
Comercială Transporturi, Întretinere Drumuri “Oltenia” - S.A. |
Craiova |
39. |
Societatea
Comercială “Societatea de Întretinere si Reparatii Drumuri” - S.A. |
Timisoara |
40. |
Societatea
Comercială “Drum Trans Mixt” - S.A. |
Comuna Valea
Lupului |
41. |
Societatea
Comercială “Stard” - S.A. |
Fetesti |
42. |
Societatea
Comercială “Drumserv” - S.A. |
Târgu Mures |
43. |
Societatea
Comercială “Mecdru” - S.A. |
Dej |
44. |
Societatea
Comercială “Via Star” - S.A. |
Bucuresti |
45. |
Societatea
Comercială de Revizii si Reparatii Echipamente si Instalatii Ecluze .Repec” -
S.A. Ovidiu |
Ovidiu |
46. |
Societatea
Comercială de Exploatare, Întretinere si Reparatii Mijloace de Transport,
Utilaje de Constructii si Instalatii de Ridicat “Agertrans” - S.A. Constanta |
Constanta |
47. |
Societatea
Comercială de Constructii, Întretinere si Reparatii Hidrotehnice .Cons -
Canal” - S.A. Basarabi |
Basarabi |
48. |
Societatea Comercială
de Remorcaj si Salvare “Resalv” - S.A. Galati |
Galati |
49. |
Societatea Comercială
de Dragaj pe Dunăre “Fluvdrag” - S.A. Giurgiu |
Giurgiu |
50. |
Societatea
Comercială de Dragaj pe Dunăre “Draf” - S.A. Brăila |
Brăila |
51. |
Societatea
Comercială de Întretinere si Reparatii Constructii Hidrotehnice “I.R.C.H.” -
S.A. Tulcea |
Tulcea |
52. |
Societatea
Comercială “Ancorad Oltenia” - S.A. Craiova |
Craiova |
*) Unitătile prevăzute
la pozitiile 32-52 sunt cuprinse în programul de privatizare al Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ANEXA Nr. 41)
ANEXA Nr. 5
PARCUL AUTO
pentru activităti specifice al Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului
Nr. crt. |
Activitatea |
Tipul mijlocului de transport |
Numărul maxim(bucăti) |
Consumul maxim de carburanti/autovehicul (litri/lună) |
1. |
Program PHARE |
Autoturism Autoturism de teren |
2 |
450 |
2. |
Proiect de
conservare a energiei termice (BERD) |
Autoturism Autoturism de teren |
4 |
450 |
3. |
Transport delegatii |
Autovehicul pentru
transport de persoane |
4 |
450 |
4. |
Unitate de
finantare si implementare programe comunitare |
Autoturism |
6 |
450 |
5. |
Aprovizionare |
Autovehicul pentru
transport de marfă |
4 |
450 |
6. |
Inspectie si
control |
Autoturism |
28 |
450 |
7. |
Program SAPARD |
Autoturism de teren |
12 |
450 |
8. |
Reprezentante de
promovare si informare turistică în străinătate (Hotărârea Guvernului nr.
1.363/2001) |
Autoturism |
20 |
150 |
NOTĂ:
Pentru transportul
demnitarilor si parcul comun, numărul de autoturisme se stabileste potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările si completările
ulterioare.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Control
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 16 alin. (14) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri
pentru înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Control
Art. 1. - (1)
Autoritatea Natională de Control se organizează si functionează ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, si este condusă de ministrul delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control, care aplică strategia si programul Guvernului în
domeniul exercitării functiilor autoritătilor de control.
(2) Autoritatea Natională de Control are sediul în municipiul Bucuresti,
str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate,
Autoritatea Natională de Control exercită următoarele functii:
a) de strategie, având drept de initiativă legislativă, prin care se
asigură elaborarea strategiei comune si specifice de control si activitate
pentru autoritătile de control aflate în subordine sau în coordonare;
b) de reglementare si sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului
legal si institutional necesar realizării functiilor autoritătilor din
subordine sau aflate în coordonare;
c) de supraveghere a cadrului legal în domeniul controlului, fiind organ
de avizare potrivit legii;
d) de corelare si coordonare a planurilor de control pe domeniile
specifice de activitate ale fiecărei autorităti de control, elaborate de
autoritătile aflate în subordinea sau în coordonarea sa;
e) de administrare, prin care se asigură administrarea si gestionarea
patrimoniului său, potrivit dispozitiilor legale;
f) de autoritate de stat, prin care se asigură exercitarea controlului
aplicării unitare si respectării reglementărilor legale în domeniul său de
activitate, precum si functionării institutiilor care îsi desfăsoară
activitatea în subordinea sau în coordonarea sa;
g) de reprezentare, prin care se asigură reprezentarea pe plan intern si
extern, în calitate de organ de specialitate al administratiei publice
centrale, în domeniul său de activitate.
Art. 3. - (1) În realizarea rolului său Autoritatea Natională de Control
îndeplineste următoarele atributii principale:
a) defineste politica si strategia în domeniul controlului;
b) elaborează obiectivele pe termen scurt si mediu ale activitătii
autoritătilor de control aflate în subordinea sau în coordonarea sa;
c) monitorizează realizarea programului de actiuni si prezintă
Guvernului rapoarte periodice privind stadiul de realizare a obiectivelor;
d) reglementează si armonizează cadrul legislativ privind controlul
specific autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea sa, potrivit
reglementărilor Uniunii Europene, în colaborare cu celelalte ministere,
autorităti publice si institutii publice implicate;
e) elaborează politica de restructurare, responsabilizare, stimulare si
sanctionare a personalului cu atributii de control;
f) prognozează, urmăreste si evaluează periodic încasările din venituri
bugetare sau proprii rezultate din activitatea autoritătilor de control, în
colaborare cu Ministerul Finantelor Publice;
g) stimulează, promovează si supraveghează afirmarea unei conduite
corecte si morale a personalului cu atributii de control;
h) asigură respectarea Cartei drepturilor si obligatiilor
contribuabililor în timpul actului de control;
i) promovează o politică de dialog social pe probleme specifice
activitătii de control;
j) promovează principiul ingerintei minime în activitatea
contribuabililor si eficientei maxime a actului de control.
(2) Autoritatea Natională de Control îndeplineste si atributiile
specifice subordonării sau coordonării, după caz, îndeplinite de ministerele
ori de autoritătile administratiei publice în subordinea sau în coordonarea
cărora s-au aflat entitătile preluate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, precum si orice alte atributii
din domeniul său de activitate stabilite prin alte acte normative.
Art. 4. - (1) În exercitarea atributiilor sale Autoritatea Natională de
Control colaborează cu celelalte ministere si autorităti ale administratiei
publice centrale, cu autoritătile administratiei publice locale, cu alte
institutii publice, precum si cu persoane fizice si juridice, române sau
străine.
(2) În vederea îndeplinirii atributiilor sale, Autoritatea Natională de
Control are dreptul să solicite informatii de la ministere si autorităti ale
administratiei publice centrale, de la autoritătile administratiei publice locale,
de la alte institutii publice.
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a aparatului propriu al
Autoritătii Nationale de Control este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului
delegat pentru coordonarea autoritătilor de control, se pot organiza servicii,
birouri si colective temporare.
(2) În structura aparatului propriu al Autoritătii Nationale de Control
se organizează si functionează, potrivit legii, cabinetul demnitarului, cu personal
propriu, căruia nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Încadrarea personalului din aparatul propriu, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al
ministrului delegat pentru coordonarea autoritătilor de control. Personalului
din aparatul propriu al Autoritătii Nationale de Control nu i se aplică
prevederile Legii nr. 188/1999, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Atributiile si răspunderile personalului din aparatul propriu al
Autoritătii Nationale de Control se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a autoritătii, aprobat prin ordin al ministrului delegat pentru
coordonarea autoritătilor de control.
(5) Atributiile si răspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Autoritătii Nationale de Control se stabilesc prin fisa
postului, în conformitate cu regulamentul de organizare si functionare.
(6) Numărul maxim de posturi din aparatul propriu al Autoritătii
Nationale de Control este de 70, exclusiv demnitarii si cabinetul ministrului
delegat pentru coordonarea autoritătilor de control.
Art. 6. - (1) Autoritatea Natională de Control are în subordinea sa
următoarele institutii si activităti:
a) Corpul de Control al Guvernului;
b) Garda Natională de Mediu;
c) Inspectoratul de Stat în Constructii;
d) Garda Financiară si structurile din cadrul Directiei Generale a
Vămilor, care desfăsoară activitate de inspectie vamală si activitate de
control vamal ulterior, exclusiv stabilirea si încasarea drepturilor de import,
după intrarea în vigoare a actelor normative de reorganizare a acestora.
(2) Până la data intrării în vigoare a actelor normative mentionate la
alin. (1) lit. d), ministrul delegat pentru coordonarea autoritătilor de
control asigură si coordonarea următoarelor activităti:
a) activitatea de control operativ din cadrul Gărzii Financiare,
exclusiv stabilirea, urmărirea si încasarea veniturilor bugetare, valorificarea
actelor de control si solutionarea contestatiilor;
b) activitatea de inspectie vamală si activitatea de control vamal
ulterior din cadrul Directiei Generale a Vămilor, exclusiv stabilirea si
încasarea drepturilor de import.
(3) Ministrul delegat pentru coordonarea autoritătilor de control
asigură directa coordonare a următoarelor autorităti publice, institutii
publice si activităti:
a) Agentia Natională de Control al Exporturilor
b) Inspectia Muncii, institutie publică aflată în subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;
c) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, institutie
publică aflată în subordinea Guvernului;
d) activitatea de inspectie sanitară din cadrul Ministerului Sănătătii;
e) activitatea de inspectie si politie sanitar-veterinară din cadrul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului;
f) alte autorităti publice, institutii publice si activităti stabilite
prin decizie a primului-ministru.
Art. 7. - Regulamentele de organizare si functionare a autoritătilor de
control aflate în subordinea sau în coordonarea ministrului delegat pentru
coordonarea autoritătilor de control se aprobă în conditiile legii, numai cu
avizul conform al acestuia.
CAPITOLUL II
Conducerea Autoritătii Nationale de Control
Art. 8. - (1) Autoritatea Natională de Control este condusă de ministrul
delegat pentru coordonarea autoritătilor de control, denumit în continuare ministru
delegat, care reprezintă autoritatea în raport cu celelalte ministere,
autorităti publice si institutii publice, cu persoanele fizice si juridice din
tară sau din străinătate.
(2) Ministrul delegat răspunde de întreaga activitate a Autoritătii
Nationale de Control în fata Guvernului, iar în calitate de membru al
Guvernului, în fata Parlamentului.
(3) Ministrul delegat îndeplineste, în domeniul de activitate al
Autoritătii Nationale de Control, atributiile generale prevăzute la art. 53
alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor.
(4) Ministrul delegat îndeplineste, conform legii, functia de ordonator
principal de credite pentru bugetul aparatului propriu al Autoritătii Nationale
de Control, precum si pentru autoritătile de control din subordine.
(5) Ministrul delegat îndeplineste si următoarele atributii specifice:
a) conduce aparatul propriu al Autoritătii Nationale de Control, numeste
si eliberează din functie personalul acesteia;
b) asigură conducerea unitară a activitătii de control a autoritătilor
aflate în subordinea Autoritătii Nationale de Control, numeste si eliberează
din functie conducătorii acestor autorităti sau face propuneri de numire si de
eliberare a lor din functie de către primul-ministru, după caz;
c) exercită, prin aparatul propriu al Autoritătii Nationale de Control
si structurile aflate în subordinea sau în coordonarea acesteia, după caz,
controlul activitătii caselor de asigurări de sănătate si a furnizorilor de
servicii medicale, medicamente si materiale sanitare;
d) coordonează activitatea de control a autoritătilor prevăzute la art.
6 alin. (2) si (3) si dă aviz conform pentru numirea si eliberarea din functie
a conducătorilor acestor autorităti sau face propuneri de numire si de
eliberare din functie a acestora de către primul-ministru, după caz;
e) aprobă statul de functii al Autoritătii Nationale de Control, în
limita numărului de posturi aprobate prin prezenta hotărâre; dă aviz conform
pentru statele de functii ale autoritătilor aflate în subordinea sau în
coordonarea sa, după caz;
f) acordă stimulente din fondul constituit conform art. 10 alin. (2),
pentru personalul din aparatul propriu, cât si pentru cel din cadrul
autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritătii Nationale de
Control;
g) dă aviz conform pentru numirea si eliberarea din functie a
personalului fiecărei autorităti aflate în subordinea sau în coordonarea
Autoritătii Nationale de Control, precum si pentru personalul din structurile
teritoriale ale acestora, după caz;
h) sanctionează, dispune sanctionarea sau, după caz, avizează actele de
sanctionare a personalului autoritătilor aflate în subordinea sau în
coordonarea Autoritătii Nationale de Control, în conditiile legii.
(6) Ministrul delegat îndeplineste si alte atributii specifice,
stabilite prin alte acte normative.
(7) În exercitarea atributiilor sale ministrul delegat emite ordine si
instructiuni, obligatorii pentru autoritătile aflate în subordinea sau în
coordonarea sa.
(8) În cazul ordinelor si instructiunilor cu acelasi obiect de
reglementare, emise de ministrul delegat si de către conducătorii altor
autorităti sau institutii publice, primează cele emise de ministrul delegat.
Art. 9. - (1) Pe lângă ministrul delegat functionează Consiliul
Autoritătii Nationale de Control, ca organ colectiv de analiză si evaluare, cu
caracter consultativ.
(2) Consiliul Autoritătii Nationale de Control este compus din ministrul delegat, care are si calitatea de presedinte, precum si din conducătorii autoritătilor de control aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritătii Nationale de Control. Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Autoritătii Nationale de Control se aprobă prin ordin al ministrului delegat.
(3) Consiliul Autoritătii Nationale de Control se întruneste cel putin o
dată pe lună, la cererea ministrului delegat sau a reprezentantului desemnat de
acesta.
CAPITOLUL III
Finantarea activitătii Autoritătii Nationale de Control
Art. 10. - (1) Finantarea activitătii Autoritătii Nationale de Control
se face de la bugetul de stat.
(2) Institutiile si autoritătile publice aflate în subordinea sau în
coordonarea Autoritătii Nationale de Control virează lunar acesteia o cotă din
fondurile de stimulente constituite potrivit legii. Cota se stabileste prin
ordin al ministrului delegat, în cazul autoritătilor aflate în subordine, sau
prin ordin comun al ministrului delegat si al ordonatorului principal de
credite, în cazul autoritătilor coordonate, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice. Cu sumele virate se constituie fondul de stimulente la dispozitia
ministrului delegat.
Modalitatea de repartizare si persoanele din cadrul aparatului propriu
al Autoritătii Nationale de Control si din cadrul autoritătilor aflate în
subordinea sau în coordonarea acesteia, care beneficiază de stimulente, se
aprobă de către ministrul delegat.
(3) În vederea îndeplinirii functiilor sale specifice, Autoritatea
Natională de Control poate încheia, în conditiile legii, contracte cu persoane
fizice sau juridice, române sau străine, având ca obiect prestarea de servicii
de consultantă în materie fiscală, juridică, de resurse umane, precum si orice
alte servicii necesare realizării obiectivelor din domeniul său de activitate.
Art. 11. - Stabilirea numărului maxim de autoturisme si a consumului
lunar de carburanti se face potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Autoritătii Nationale
de Control
Art. 12. - (1)
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Autoritătii Nationale de
Control se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile
personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(2) Personalul din aparatul propriu al Autoritătii Nationale de Control
beneficiază si de celelalte drepturi prevăzute de Codul muncii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea autoritătilor de control,
Ionel Blănculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Bucuresti, 3 iulie
2003.
Nr. 745.
ANEXĂ*)
a Autoritătii
Nationale de Control