MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 506 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 14 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
314. - Lege pentru modificarea
art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice
449. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
772. - Hotărâre pentru aprobarea
Strategiei de privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A.
773. - Hotărâre pentru aprobarea
strategiilor de privatizare ale societătilor comerciale cu capital majoritar de
stat, incluse în cadrul Programului pentru ajustarea sectorului privat (PSAL
II)
811. - Hotărâre pentru aprobarea
cheltuielilor ocazionate de organizarea seminarului NATO/EAPC cu tema “Abordări
regionale ale noilor riscuri de securitate”, Bucuresti, 29-30 iunie 2003
816. - Hotărâre privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii creditului agricol
pentru productie nr. 150/2003
817. - Hotărâre privind
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002 pentru
stabilirea speciilor si a ajutorului financiar pentru productia internă de
seminte, certificată oficial, destinată pentru însământare în campaniile
agricole din primăvara si toamna anului 2003 si din primăvara anului 2004, si
pentru aprobarea normelor metodologice
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Regulament privind decontarea
plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Articolul 15 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Limite privind micsorarea veniturilor si majorarea
cheltuielilor bugetare
Art. 15. - (1) În cazurile în care se fac propuneri de
elaborare a unor proiecte de acte normative a căror aplicare atrage micsorarea
veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, trebuie să se
prevadă si mijloacele necesare pentru acoperirea minusului de venituri sau
cresterea cheltuielilor. În acest scop Guvernul, prin ordonatorii principali de
credite în domeniul cărora se initiază proiecte de acte normative si Ministerul
Finantelor Publice, va elabora fisa financiară, care se atasează la expunerea
de motive sau la nota de fundamentare, după caz, ca document necesar pentru
dezbaterea proiectului, si care va fi actualizată în concordantă cu eventualele
modificări intervenite în proiectul de act normativ. În această fisă se înscriu
efectele financiare asupra bugetului general consolidat, care trebuie să aibă
în vedere:
a) schimbările anticipate în veniturile si
cheltuielile bugetare pentru anul curent si următorii 4 ani;
b) esalonarea anuală a creditelor bugetare, în cazul
actiunilor multianuale;
c) propuneri realiste în vederea acoperirii majorării
cheltuielilor;
d) propuneri realiste în vederea acoperirii minusului
de venituri.
(2) În cazul propunerilor legislative, Guvernul va
transmite Camerei Deputatilor sau Senatului, după caz, fisa financiară
prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile de la data primirii
solicitării.
(3) După depunerea proiectului legii bugetare anuale
la Parlament, pot fi aprobate acte normative numai în conditiile prevederilor
alin. (1), dar cu precizarea surselor de acoperire a diminuării veniturilor sau
a majorării cheltuielilor bugetare, aferente exercitiului bugetar pentru care
s-a elaborat bugetul.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 20 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
8 iulie 2003.
Nr. 314.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru modificarea art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
7 iulie 2003.
Nr. 449.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Strategiei de privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A.
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 8 alin. (1) din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societătilor
comerciale bancare la care statul este actionar, cu modificările si
completările ulterioare, si al art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2003 privind vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale Române -
S.A.,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia de privatizare a Băncii
Comerciale Române - S.A., elaborată de Comisia de privatizare numită prin
Hotărârea Guvernului nr. 326/2001, cu modificările ulterioare, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Punerea în aplicare a Strategiei de
privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A. se realizează sub supravegherea
Comisiei de privatizare, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 3. - Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului va duce la îndeplinire Strategia de
privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.017/2001 pentru aprobarea
Strategiei de privatizare a Băncii Comerciale Române - S.A., publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 19 octombrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Presedintele Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Victor Florin Dumitriu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 772.
ANEXĂ
STRATEGIA DE PRIVATIZARE
a Băncii Comerciale Române - S.A.
Art. 1. - Prezenta strategie stabileste procedeul
si metoda de privatizare care se vor utiliza, precum si cotele de capital care
vor fi dobândite de persoanele fizice sau juridice la Banca Comercială Română -
S.A., denumită în continuare B.C.R. - S.A.
Art. 2. - Procedeul de privatizare a B.C.R. - S.A.
constă în vânzarea actiunilor statului gestionate de Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, denumită în continuare A.P.A.P.S.,
reprezentând 69,8825% din capitalul social al B.C.R. - S.A., către persoane
fizice sau juridice, cu plata integrală în numerar, conform prevederilor art. 2
din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societătilor comerciale bancare la
care statul este actionar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 98 din 23 mai 1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. - Metodele de privatizare a B.C.R. - S.A.
constau în:
a) vânzarea unui pachet de actiuni apartinând statului
si gestionat de A.P.A.P.S. către investitorii institutionali Banca Europeană
pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Corporatia Financiară
Internatională (IFC), prin negociere directă, fără selectie de oferte;
b) vânzarea prin negociere directă a unui pachet de
actiuni apartinând statului si gestionat de A.P.A.P.S. către Asociatia
Salariatilor Băncii Comerciale Române - S.A. constituită din salariati, membrii
consiliului de administratie si pensionari cu ultimul loc de muncă la B.C.R. -
S.A., fără selectie de oferte;
c) vânzarea către un investitor strategic, institutie
financiar-bancară internatională reputată sau către un grup (consortiu) de
investitori strategici din care să facă parte cel putin o institutie
financiar-bancară internatională reputată, prin negociere, cu selectie de
oferte, a actiunilor apartinând statului, gestionate de A.P.A.P.S., în cotele
prevăzute la art. 4.
Art. 4. - Cotele de capital care vor putea fi
dobândite de persoanele fizice sau juridice în procesul de privatizare a B.C.R.
- S.A. sunt:
a) 25% plus două actiuni din capitalul social total al
B.C.R. - S.A. către investitorii institutionali BERD si IFC, din cota
corespunzătoare a actiunilor statului gestionate de A.P.A.P.S.;
b) până la 8% din capitalul social total al B.C.R. -
S.A. către Asociatia Salariatilor Băncii Comerciale Române - S.A. constituită
din salariati, membrii consiliului de administratie si pensionari cu ultimul
loc de muncă la B.C.R. - S.A., din actiunile statului gestionate de A.P.A.P.S.;
c) pachetul majoritar de cel putin 51% din capitalul
social total al B.C.R. - S.A. către un investitor strategic, institutie financiar-bancară
internatională reputată sau către un grup de investitori strategici din care să
facă parte cel putin o institutie financiar-bancară internatională reputată.
Cota de cel putin 51% din actiunile băncii va fi
constituită din cota partială sau totală rămasă în proprietatea statului, la
care se adaugă cotele partiale sau totale dobândite de BERD si IFC la B.C.R. -
S.A. Modalitătile de reconstituire a pachetului majoritar de actiuni pentru
tranzactia cu investitorul strategic/grupul de investitori strategici sunt cele
prevăzute în art. 2 alin. (1), (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 28/2003 privind vânzarea unor pachete de actiuni ale Băncii Comerciale
Române - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din
25 aprilie 2003.
Art. 5. - În baza art. 1 alin. (2) si (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26/2003, atât elementele esentiale ale
fiecărui contract de vânzare-cumpărare de pachete de actiuni ale B.C.R. - S.A.,
cât si pretul de vânzare a pachetelor de actiuni prevăzute a fi vândute prin
negociere directă, fără selectie de oferte, stabilit prin negociere, în
conformitate cu strategia de privatizare a B.C.R. - S.A., vor fi supuse
aprobării Guvernului.
Art. 6. - A.P.A.P.S. este mandatată să vândă prin
negociere directă, fără selectie de oferte, un pachet de actiuni apartinând
statului si gestionat de A.P.A.P.S., în cota prevăzută la art. 4 lit. b), către
Asociatia Salariatilor Băncii Comerciale Române - S.A. constituită din
salariati, membrii consiliului de administratie si pensionari cu ultimul loc de
muncă la B.C.R. - S.A., la un pret pe actiune care nu va putea fi mai mic decât
valoarea nominală a unei actiuni, respectiv 10.000 lei/actiune.
Art. 7. - (1) Vânzarea pachetului majoritar de actiuni
de cel putin 51% din capitalul social total al B.C.R. - S.A, apartinând
statului si gestionat de A.P.A.P.S., către un investitor strategic - institutie
financiar-bancară internatională reputată sau un grup (consortiu) de
investitori strategici din care să facă parte cel putin o institutie
financiar-bancară internatională reputată -, prin negociere, cu selectie de
oferte. Procedura de selectie va fi transparentă, deschisă si competitivă,
bazată pe practicile internationale în materie.
(2) Pretul minim de vânzare pentru o actiune din
pachetul majoritar de actiuni constituit potrivit art. 4 lit. c) nu va putea fi
mai mic decât pretul pentru o actiune plătit pentru răscumpărarea totală sau
partială a actiunilor vândute către BERD si IFC, în conformitate cu Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 28/2003.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea strategiilor de privatizare ale societătilor comerciale cu capital
majoritar de stat, incluse în cadrul Programului pentru ajustarea sectorului
privat (PSAL II)
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 41 alin. (2)
lit. b) si d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 13 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti comerciale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se mandatează Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, denumită în continuare A.P.A.P.S.,
să implementeze strategia de privatizare a societătilor comerciale din cadrul
Programului pentru ajustarea sectorului privat (PSAL II), prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre, respectiv declansarea
procedurii de privatizare prin vânzarea pachetului majoritar de actiuni,
gestionat de A.P.A.P.S., către un investitor strategic/consortiu de
investitori, prin metoda negociere pe bază de oferte finale, îmbunătătite si
irevocabile.
(2) În situatia în care procesul de privatizare nu se
încheie prin transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor din
proprietatea de stat în proprietatea privată, se poate declansa, după caz,
procedura de lichidare voluntară.
Art. 2. - În functie de situatia economică a
societătilor comerciale prevăzute în anexă, A.P.A.P.S. poate solicita
Guvernului extinderea înlesnirilor la plată pentru obligatiile bugetare
datorate si neachitate la data de 31 decembrie 2002, prevăzute la art. 18 din
Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările si completările ulterioare, pentru aceste societăti comerciale.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Presedintele Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Victor Florin Dumitriu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 773.
ANEXĂ
LISTA
societătilor
comerciale din portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, pentru care se aprobă strategiile de privatizare
Nr. crt. |
Denumirea societătii comerciale |
1. |
Societatea
Comercială “Verachim” - S.A. Giurgiu |
2. |
Societatea
Comercială “UMUC” - S.A. Bucuresti |
3. |
Societatea
Comercială “IAIFO” - S.A. Zalău |
4. |
Societatea
Comercială “Energoreparatii” - S.A. Bucuresti |
5. |
Societatea
Comercială “Energoutilaj” - S.A. Bucuresti |
6. |
Societatea
Comercială “Giurgiu Nav” - S.A. Giurgiu |
7. |
Societatea
Comercială “Agmus” - S.A. Iasi |
8. |
Societatea
Comercială “Unirea” - S.A. Cluj - Napoca |
9. |
Societatea
Comercială “Metalurgica” - S.A. Aiud |
10. |
Societatea
Comercială “Tubinox” - S.A. Bucuresti |
11. |
Societatea
Comercială “UTA” - S.A. Arad |
12. |
Societatea
Comercială “UVCP” - S.A. Turnu Măgurele |
13. |
Societatea
Comercială “Hiperion” - S.A. Stei |
14. |
Societatea
Comercială “Caromet” - S.A. Caransebes |
15. |
Societatea
Comercială “Grantmetal” - S.A. Bucuresti |
16. |
Societatea
Comercială “URB Rulmenti” - S.A. Suceava |
17. |
Societatea
Comercială “Premagro” - S.A. Oradea |
18. |
Societatea
Comercială “Hart” - S.A. Miercurea - Ciuc |
19. |
Societatea
Comercială “Comefin” - S.A. Costesti |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea cheltuielilor ocazionate de organizarea seminarului NATO/EAPC cu tema
“Abordări regionale ale noilor riscuri de securitate”, Bucuresti, 29-30 iunie
2003
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă finantarea cheltuielilor
aferente organizării la Bucuresti, în perioada 29-30 iunie 2003, a seminarului
NATO/EAPC cu tema “Abordări regionale ale noilor riscuri de securitate”, în
sumă totală de 1.366.950 mii lei, după cum urmează:
a) din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, suma
de 109.200 mii lei;
b) din bugetul Ministerului Apărării Nationale, suma
de 1.238.250 mii lei, prin derogare de la prevederile cap. II pct. 2 si pct. 5
lit. B din Normele privind organizarea în tară a actiunilor de protocol si a
unor manifestări cu caracter cultural-stiintific, precum si cheltuielile ce se
pot efectua în acest scop de către institutiile publice, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 552/1991;
c) din bugetul Serviciului Român de Informatii, suma
de 19.500 mii lei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
p. Ministrul apărării nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 811.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii creditului
agricol pentru productie nr. 150/2003
În temeiul art. 107
din Constitutie si al art. 11 din Legea creditului agricol pentru productie nr.
150/2003,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Legii creditului agricol pentru productie nr. 150/2003,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 816.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Legii creditului agricol
pentru productie nr. 150/2003
Art. 1. - Creditul agricol pentru productie este un
instrument economico-financiar acordat de băncile comerciale pentru:
a) înfiintarea, întretinerea si recoltarea culturilor
agricole, precum si întretinerea si recoltarea plantatiilor;
b) achizitionarea din productia internă sau producerea
puilor de pasăre pentru carne si ouă, a purceilor pentru îngrăsat, precum si a
tineretului ovin si bovin pentru îngrăsat;
c) aprovizionarea, procesarea hranei, asigurarea
medicamentelor si tratamentelor medicale pentru animale, a cheltuielilor
curente pentru întretinerea si functionarea adăposturilor, utilajelor si
instalatiilor aferente;
d) asigurarea culturilor si plantatiilor împotriva
efectelor dăunătoare ale factorilor de risc natural, precum si asigurarea
efectivelor de animale împotriva efectelor dăunătoare ale factorilor de risc
natural, a bolilor si a accidentelor.
Art. 2. - (1) Beneficiază de facilitătile oferite de
Legea creditului agricol pentru productie nr. 150/2003 următorii:
a) producătorii agricoli, persoane fizice sau
juridice, care exploatează, în conditiile legii, terenuri agricole sau efective
de animale, în scopul obtinerii productiei agricole destinate comercializării,
dacă angajează credite;
b) persoane fizice si juridice autorizate, care detin
tehnica si specializarea în executarea de servicii pentru obtinerea productiei
agricole, dacă angajează credite în vederea prestării serviciilor pentru
activitătile prevăzute la art. 1 lit. a);
c) categoriile de integratori stabilite de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, care achizitionează si procesează
productia agricolă, dacă angajează credite în vederea finantării activitătilor
prevăzute la art. 1 lit. a), conform obligatiilor asumate prin contractele
încheiate cu producătorii agricoli.
(2) Pentru aceleasi lucrări agricole prevăzute în
tehnologiile specifice pe filiera de productie nu se pot acorda alocatii decât
unui singur beneficiar.
Art. 3. - (1) Băncile comerciale acordă credite
producătorilor agricoli, prestatorilor de servicii în agricultură si
integratorilor stabiliti prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului, cu respectarea prevederilor Legii bancare nr. 58/1998, cu modificările
si completările ulterioare, si a normelor proprii de creditare.
(2) Creditele acordate beneficiarilor pot fi garantate
de Fondul de Garantare a Creditului Rural sau de alte societăti comerciale de
profil, precum si de împrumutat, prin:
a) gaj fără deposedare constituit asupra culturilor,
animalelor sau masinilor si utilajelor agricole, asigurate la societăti de
asigurare;
b) ipoteca constituită asupra clădirilor si
terenurilor agricole sau alte garantii agreate de băncile creditoare.
(3) Perioada maximă de rambursare a creditului este de
360 de zile de la acordare, termenele de rambursare a ratelor de împrumut si de
plată a dobânzilor aferente urmând să fie convenite în functie de tehnologiile
agricole specifice, corelate cu perioada de valorificare a productiei.
Art. 4. - (1) Beneficiarii creditelor agricole pentru
productie, care rambursează creditele si plătesc dobânzile aferente la
termenele scadente prevăzute în contractele de împrumut, beneficiază de fonduri
publice de până la 30% din volumul creditului.
(2) Nivelul fondurilor publice se va stabili
diferentiat în fiecare an, pentru fiecare cultură, plantatie si specie de
animale, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului.
(3) Sumele necesare fondurilor publice se asigură de
la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului.
(4) Pentru obtinerea fondurilor publice, beneficiarii
de credite pentru productie vor solicita băncilor comerciale documentatia
privind utilizarea si rambursarea integrală a creditelor, documentatia urmând
să se depună la directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si
a municipiului Bucuresti.
(5) Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală
judetene si a municipiului Bucuresti, pe baza solicitărilor si a
documentatiilor primite de la beneficiarii de credite agricole pentru
productie, în vederea obtinerii fondurilor publice, vor întocmi situatia
justificativă conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care va fi transmisă
la Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
(6) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, pe baza solicitărilor primite de la directiile pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, referitoare la
fondurile publice aferente creditelor agricole pentru productie rambursate
integral, va întocmi situatia centralizatoare conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2, care va însoti cererea de deschidere de credite, transmisă de
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului la Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 5. - Specialistii directiilor pentru agricultură
si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti au obligatia de a
verifica la producătorii agricoli respectarea destinatiei creditelor acordate.
Art. 6. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr.
1
la normele
metodologice
Directia
pentru agricultură si dezvoltare rurală
(judeteană/municipiul
Bucuresti ...)
SITUATIA
justificativă pentru obţinerea fondurilor publice aferente creditelor
agricole acordate conform Legii creditului agricol pentru producţie nr.
150/2003, rambursate integral
Beneficiar de credite (persoană fizică sau agent economic) |
Banca comercială care a acordat creditul si a
confirmat rambursarea integrală a acestuia |
Credite agricole pentru productie |
Nivelul mediu al fondurilor publice (%) |
Valoarea fondurilor publice (mii lei) |
|||
Data |
Valoarea creditului (mii lei) |
||||||
acordării |
scadentei |
rambursării |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
X |
X |
|
|
X |
|
X |
Director general,
..............................
ANEXA Nr.
2
la normele
metodologice
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR,
APELOR SI
MEDIULUI
Avizat
Ordonator
principal de credite,
.............................................
SITUATIA
centralizatoare pentru solicitarea fondurilor publice
aferente creditelor agricole acordate conform Legii creditului agricol pentru
productie nr. 150/2003, rambursate integral
Directia pentru agricultură si dezvoltare rurală (judeteană si a municipiului Bucuresti) |
Valoarea creditului (mii lei) |
Nivelul mediu al fondurilor publice (%) |
Valoarea fondurilor publice (mii lei) |
1 |
2 |
3 |
3(2 x 1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
Director general,
..............................
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002 pentru
stabilirea speciilor si a ajutorului financiar pentru productia internă de
seminte, certificată oficial, destinată pentru însământare în campaniile
agricole din primăvara si toamna anului 2003 si din primăvara anului 2004, si
pentru aprobarea normelor metodologice
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
1.588/2002 pentru stabilirea speciilor si a ajutorului financiar pentru
productia internă de seminte, certificată oficial, destinată pentru însământare
în campaniile agricole din primăvara si toamna anului 2003 si din primăvara
anului 2004, si pentru apro-barea normelor metodologice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 28 ianuarie 2003, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După articolul 5 se introduce un nou articol,
articolul 51, cu următorul cuprins:
“Art. 51. - (1)
Pentru campania agricolă din toamna anului 2003 se aprobă acordarea în avans a
25% din suma reprezentând ajutorul financiar pentru productia de seminte de
grâu, destinată pentru însământare, certificată oficial, ca sământă de prebază,
de bază sau certificată, în vederea comercializării.
(2) Avansul prevăzut la alin. (1) se poate acorda
beneficiarilor ajutorului financiar pe baza contractelor de vânzare-cumpărare
pentru sământa de grâu, a declaratiei de certificare si a documentului de
receptie cu calculul randamentului semintei brute intrate în statia de
conditionare si ambalare.
(3) Sumele reprezentând ajutorul financiar, acordate
în avans, se vor regulariza o dată cu depunerea cererii pentru acordarea
ajutorului financiar.”
2. Alineatele (3) si (5) ale articolului 7 vor avea
următorul cuprins:
“(3) Dacă o cerere de ajutor financiar pentru productia de seminte destinată însământării se referă la seminte care nu sunt certificate oficial sau care nu au fost produse în tară, solicitantului nu i se acordă ajutorul financiar pentru productia de seminte.
...............................................................
(5) În cazul în care încălcarea dispozitiilor alin.
(1) - (4), precum si a dispozitiilor art. 61 si 62 a fost constatată după acordarea
ajutorului financiar, beneficiarii sumelor respective sunt obligati să le
restituie, actualizate în functie de nivelul indicelui ratei inflatiei, directiilor
pentru agricultură si dezvoltare rurală, în vederea redistribuirii sau virării
acestora către bugetul de stat, după caz. În cazul refuzului de a returna
sumele necuvenite, încasate anterior ca ajutor financiar, beneficiarilor
acestor sume le va fi retrasă autorizatia acordată în urma înregistrării
agentului economic respectiv pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor pe o perioadă de 5 ani, iar sumele respective vor fi
recuperate în conditiile legii de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului.”
3. Anexa nr. 2 se înlocuieste cu anexa nr. 1 la
prezenta hotărâre.
4. Articolul 2 din anexa nr. 4 se abrogă.
5. Articolul 3 din anexa nr. 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - Producătorii de seminte, beneficiari ai
ajutorului financiar pentru productia internă de seminte, certificată oficial,
destinată însământării, care comercializează semintele, sunt obligati să
înscrie pe facturi, la rubrica «denumirea produselor si serviciilor», specia,
soiul, categoria biologică, produsul de uz fitosanitar folosit pentru tratarea
semintelor, grupa de toxicitate si numărul de lot al semintelor si, în
continuare, în functie de rubricile ce urmează: cantitatea, pretul de vânzare
integral, suma reprezentând ajutorul de stat, stabilită prin prezenta hotărâre,
suma suportată de cumpărător atât pe unitatea de măsură, cât si pe cantitatea
vândută.”
6. Articolul 4 din anexa nr. 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - (1) Beneficiarii ajutorului financiar
pentru productia internă de seminte întocmesc Cererea pentru acordarea
avansului din suma reprezentând ajutorul financiar pentru productia de sământă
de grâu, certificată oficial, destinată însământării în toamna anului 2003,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, pe care o înaintează la directia
pentru agricultură si dezvoltare rurală pe raza căreia este certificată oficial
sământa.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) va fi însotită de:
contractul de vânzare-cumpărare pentru sământa de grâu si declaratia de
certificare a loturilor semincere, prevăzută în Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 350/2002 pentru aprobarea Regulilor
si normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, prelucrarea,
controlul si certificarea calitătii, precum si comercializarea semintelor de
cereale, oleaginoase si textile, plante furajere, sfeclă, cartof si legume, si
documentul de receptie cantitativă a semintei la statia de conditionare si
ambalare.
(3) Beneficiarii sumelor reprezentând ajutorul
financiar pentru productia internă de seminte, certificată oficial, destinată
însământării, întocmesc Cererea pentru acordarea ajutorului financiar pentru
productia internă de seminte, certificată oficial, destinată însământării,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, pe care o adresează directiei pentru
agricultură si dezvoltare rurală pe raza căreia a fost certificată oficial
sământa.
(4) Cererea pentru acordarea ajutorului financiar
pentru productia internă de seminte, certificată oficial, destinată
însământării, se întocmeste separat pentru cantitătile de seminte vândute si
separat pentru cantitătile de seminte utilizate pentru însământare proprie, în
limita normei maxime de 220 kg/ha.”
7. După articolul 6 din anexa nr. 4 se introduce un
nou articol, articolul 61, cu
următorul cuprins:
“Art. 61. -
Termenul limită pentru depunerea Cererii pentru acordarea în avans a sumei
reprezentând ajutorul financiar pentru productia de sământă de grâu,
certificată oficial, destinată însământării în toamna anului 2003, si a
documentelor însotitoare este de 10 zile de la data receptiei cantitătilor de
grâu de sământă în statia de conditionare si ambalare, dar nu mai târziu de 15
august 2003.”
8. După articolul 7 din anexa nr. 4 se introduce un
nou articol, articolul 71, cu
următorul cuprins:
“Art. 71. - (1)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală verifică si aprobă cererile
pentru acordarea avansului în termen de 10 zile de la depunerea acestora.
(2) După aprobarea Cererii pentru acordarea în avans a
sumei reprezentând ajutorul financiar pentru productia de sământă de grâu,
certificată oficial, destinată însământării în toamna anului 2003, în termen de
3 zile, directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală întocmesc situatia
centralizatoare conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(3) În baza situatiei centralizatoare prevăzute la
alin. (2), directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală întocmesc
centralizatorul sumelor conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 si îl
transmit la Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului - Directia
generală buget finante, până la data de 5 septembrie 2003.
(4) Derularea si decontarea fondurilor alocate ca
avans către beneficiarii ajutorului financiar, în conformitate cu prevederile
prezentei hotărâri, se fac prin directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală.
(5) În baza centralizatorului sumelor, întocmit si
transmis de directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului - Directia generală buget finante
va întocmi Situatia centralizatoare privind acordarea de la bugetul de stat a
sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru semintele certificate oficial,
utilizate pentru însământare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5,
situatie ce va sta la baza cererii pentru deschiderea creditelor bugetare.
(6) Avansurile acordate ca sume reprezentând ajutorul
financiar pentru cantitătile de grâu de sământă, certificate oficial, vor fi
justificate de agentii economici beneficiari, până la data de 30 noiembrie
2003, pe bază de deconturi justificative definitive si documente care să ateste
valorificarea cantitătilor de seminte pentru care au solicitat avansul.”
9. Anexele nr. 1-5 la normele metodologice se
modifică si se înlocuiesc cu anexele nr. 2-6 la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 817.
ANEXA Nr.
1
(Anexa nr.
2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.588/2002)
SUMELE FIXE
reprezentând ajutorul financiar pentru semintele
certificate oficial din productia internă, vândute sau utilizate pentru
însământare în campania agricolă din toamna anului 2003
Nr. crt. |
Seminte |
Categoria biologică |
U.M. |
Suma fixă (mii lei/100 kg) |
Din care 25% în avans (mii lei/100 kg) |
1. |
Grâu de
toamnă |
Prebază |
100 kg |
480,0 |
120,0 |
Bază |
100 kg |
440,0 |
110,0 |
||
Certificată |
100 kg |
400,0 |
100,0 |
||
2. |
Orz
pentru fabricarea berii*) |
Prebază
|
100 kg |
328,0 |
- |
Bază |
100 kg |
304,0 |
- |
||
Certificată
|
100 kg |
264,0 |
- |
*)
Soiurile de orz pentru fabricarea berii, ce beneficiază de ajutor financiar,
sunt următoarele: Andra, Angora, Clarine, Kelibia, Ladoga, Lambic, Laura,
Leonie, Plaisant, Sunrise, Tiffany, Trasco, Vanessa.
ANEXA Nr.
2
(Anexa nr.
1 la normele metodologice)
Judetul
…..
Beneficiarul
ajutorului financiar ...
Adresa/Sediul
...
Telefon/Fax
...
Codul
fiscal …
Numărul
de înregistrare la Registrul comertului
.…………………………………………
Banca
(Trezoreria) .…………………….
Contul
nr. ………………………………
Verificat si aprobat pentru suma de ... mii lei.
Directia pentru agricultură si dezvoltare rurală
Director,
…………………………....
Avizăm,
I.T.C.S.M.S.,
L.C.C.S.M.S.
CERERE
pentru acordarea avansului din suma reprezentând
ajutorul financiar pentru productia de sământă de grâu, certificată oficial,
destinată însământării în toamna anului 2003
Solicit acordarea în avans a 25% din ajutorul
financiar pentru:
Cantitatea de sământă contractată
Nr. crt.
|
Beneficiarul semintei |
Cantitatea contractată (kg) |
Valoarea ajutorului financiar |
|
Total (mii lei) |
din care avans (mii lei) |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Răspund pentru realitatea si legalitatea datelor.
Beneficiarul ajutorului financiar
Agentul economic
......
Director, …………………………. |
Contabil-sef, ………………………….. |
ANEXA Nr.
3
(Anexa nr.
2 la normele metodologice)
Judetul
…………..
Beneficiarul
ajutorului financiar .…..
Adresa/Sediul
...
Telefon/Fax
...
Codul
fiscal …
Numărul
de înregistrare la Registrul comertului
.…………………………..
Banca
(Trezoreria) .………………
Contul
nr. ………………………..
Verificat si aprobat pentru suma de... mii lei.
Directia pentru agricultură si dezvoltare rurală
Director,
Avizăm cantitatea si calitatea semintei si calitatea
de producător de sământă a agentului economic I.T.C.S.M.S., L.C.C.S.M.S. |
Atestăm efectuarea tratamentului la semintele de ........ Unitatea fitosanitară |
CERERE
pentru acordarea ajutorului financiar pentru productia
internă de seminte, certificată oficial, destinată însământării, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002
Nr. crt. |
Seminte certificate oficial - cultura - |
Categoria biologică |
Suma reprezentând ajutorul financiar (mii lei/100 kg) |
Cantitatea vândută/utilizată pentru însământare (kg) |
Ajutor financiar |
||
Total (mii lei) |
din care: |
||||||
Avans (mii lei) |
Rest de primit de la bugetul de stat (mii lei) |
||||||
1. |
Grâu de
toamnă |
Prebază Bază Certificată |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Răspund pentru realitatea si legalitatea datelor.
Beneficiarul ajutorului financiar
Agentul economic
......
Director, …………………………. |
Contabil-sef, ………………………….. |
ANEXA Nr.
4
(Anexa nr.
3 la normele metodologice)
Directia
pentru agricultură si dezvoltare rurală (judetul)......
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind cererile pentru acordarea ajutorului financiar
pentru semintele certificate oficial din productia internă,
folosite la însământare în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002
Nr. crt. |
Beneficiarul ajutorului financiar |
Cerere nr. din |
Specia |
Categoria biologică |
Cantitatea (kg) |
Ajutorul financiar |
|
(mii lei/100 kg) |
Total (mii lei) |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ: Situatia centralizatoare se va întocmi
separat pentru semintele vândute si separat pentru semintele utilizate pentru
însământare proprie.
Director, …………………………. |
Contabil-sef, ………………………….. |
ANEXA Nr.
5
(Anexa nr.
4 la normele metodologice)
Directia
pentru agricultură si dezvoltare rurală (judetul)......
CENTRALIZATORUL
sumelor privind ajutorul financiar acordat pentru
semintele certificate oficial din productia internă,
folosite la însământare, în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002
Nr. crt. |
Seminte certificate oficial - cultura - |
Categoria biologică |
Suma reprezentând ajutorul financiar (mii lei/100 kg) |
Cantitatea vândută/utilizată pentru însământare (kg) |
Ajutor financiar |
||
Total (mii lei) |
din care: |
||||||
Avans (mii lei) |
Rest de primit de la bugetul de stat (mii lei) |
||||||
1. |
Grâu de
toamnă |
Prebază
Bază Certificată |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director, …………………………. |
Contabil-sef, ………………………….. |
ANEXA Nr.
6
(Anexa nr.
5 la normele metodologice)
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
Directia
generală buget finante
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind acordarea de la bugetul de stat a sumelor
reprezentând ajutorul financiar pentru semintele certificate oficial, utilizate
pentru însământare, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.588/2002
Nr. crt. |
Seminte certificate oficial - cultura - |
Categoria biologică |
Suma reprezentând ajutorul financiar (mii lei/100 kg) |
Cantitatea vândută/utilizată pentru însământare (kg) |
Ajutor financiar |
||
Total (mii lei) |
din care: |
||||||
Avans (mii lei) |
Rest de primit de la bugetul de stat (mii lei) |
||||||
1. |
Grâu de
toamnă |
Prebază
Bază Certificată |
|
|
|
|
|
2. |
Porumb |
Certificată |
|
|
|
X |
|
3. |
Orz
pentru fabricarea berii |
Total Prebază Bază
Certificată |
|
|
|
X |
|
4. |
Orez |
Total Prebază Bază
Certificată |
|
|
|
X |
|
5. |
Floarea-soarelui |
Certificată |
|
|
|
X |
|
6. |
etc. |
|
|
|
|
X |
|
Ordonator principal de credite,
………………………………..
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
decontarea plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului
Având în vedere dispozitiile art. 2 alin. (2) si ale
art. 23 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României,
ale art. 160 si 161 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 200/2002, ale art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 79/2003, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 6
alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea
si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 201/2003, precum si ale Conventiei nr. 3/26 iunie
2003/181.201/16 mai 2003, încheiată între Banca Natională a României si
Ministerul Finantelor Publice,
în temeiul art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 si
al art. 285 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 200/2002,
Banca Natională a României emite
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste principiile
si modul de desfăsurare a compensării bilaterale a plătilor de mică valoare în
relatia cu Trezoreria statului, a plătilor intertrezorerii, indiferent de
valoare, si a decontării acestora pe bază netă, prin sistemul de transfer de
fonduri de mică valoare administrat de Societatea Natională de Transfer de
Fonduri si Decontări - TransFonD - S.A., în calitatea sa de agent al Băncii
Nationale a României, denumit în continuare TransFonD - S.A.
Art. 2. - În sensul prezentului regulament, termenii
si expresiile de mai jos au următoarea semnificatie:
a) participant1) - orice bancă, persoană juridică
română, sucursală din România a unei bănci, persoană juridică străină, denumite
în continuare bănci, orice casă centrală a cooperativelor de credit,
Banca Natională a României si Trezoreria statului care, prin unitătile sale
operationale, are acces la sistemul de transfer de fonduri de mică valoare;
b) unitate participantă - orice unitate
operatională a participantilor care are acces la sistemul de transfer de
fonduri de mică valoare;
c) unitate subparticipantă - orice unitate operatională teritorială
a unei bănci, cooperativă de credit sau trezorerie municipală,
orăsenească sau de comună care nu are acces direct la sistemul de transfer de
fonduri de mică valoare decât prin intermediul unei unităti participante.
CAPITOLUL II
Compensarea bilaterală a plătilor de mică valoare în relatia
cu Trezoreria statului, a plătilor intertrezorerii, indiferent de valoare, si
decontarea acestora pe bază netă, prin sistemul de transfer de fonduri de mică
valoare administrat de TransFonD - S.A.
Art. 3. - Accesul
participantilor la sistemul de transfer de fonduri de mică valoare administrat
de TransFonD - S.A. se efectuează prin intermediul unitătilor lor operationale,
astfel:
a) băncile (prin intermediul unei singure unităti
desemnate la nivel teritorial), casele centrale ale cooperativelor de credit
(prin intermediul sediului său secundar), Banca Natională a României (prin
intermediul sucursalei sale teritoriale) si Trezoreria statului (prin
intermediul directiilor generale ale finantelor publice judetene) în cadrul
sucursalelor TransFonD - S.A. din judetul respectiv;
b) băncile (prin intermediul unei singure unităti
desemnate la nivelul municipiului Bucuresti), casele centrale ale
cooperativelor de credit (prin intermediul sediului lor secundar), Banca
Natională a României (prin intermediul sucursalei municipiului Bucuresti) si
Trezoreria statului (prin intermediul directiilor generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si din cadrul
administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti) în
cadrul sucursalei municipiului Bucuresti a TransFonD - S.A.;
c) băncile (prin intermediul centralelor lor), casele
centrale ale cooperativelor de credit, Banca Natională a României (prin
intermediul sediului său central) si Trezoreria statului (prin intermediul
Ministerului Finantelor Publice) în cadrul centralei TransFonD - S.A.
Art. 4. - În cadrul plătilor de mică valoare în
relatia cu Trezoreria statului si al plătilor intertrezorerii sunt utilizate:
a) ordinele de plată pentru Trezoreria statului pe
suport hârtie (OPHT)2), emise în conformitate cu reglementările
comune ale Ministerului Finantelor Publice si Băncii Nationale a României:
- sub valoarea de 500 milioane lei exclusiv (pentru
plătile de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului);
- indiferent de valoare (pentru plătile
intertrezorerii);
b) dispozitiile de încasare pe suport hârtie, însotite
de copia certificată a titlului executoriu, prezentate de organele de executare
silită participantului unde se află deschis contul debitorului, indiferent de
valoare;
c) notele contabile, întocmite de participant pe
propria răspundere, în baza dispozitiei de încasare initiale, în cazul
decontărilor partiale privind executarea silită prin poprire, indiferent de
valoare;
d) dispozitiile de plată tip CAS pe suport hârtie;
e) bilete la ordin, indiferent de valoare, emise de
institutiile publice pentru garantarea plătii anumitor sume la date fixe.
Art. 5. - Pentru procesarea biletelor la ordin emise
de institutiile publice pentru garantarea plătii anumitor sume la date fixe,
unitătile subparticipante destinatare/unitătile participante beneficiare au
următoarele obligatii:
a) să remită biletele la ordin unitătilor
subparticipante initiatoare/unitătilor participante plătitoare, prin postă,
însotite de borderouri de încasare, în vederea verificării si, respectiv,
acceptării sau refuzului acestora;
b) în cazul acceptării biletelor la ordin, unitatea
subparticipantă initiatoare/unitatea participantă plătitoare va întocmi în nume
propriu, pentru fiecare bilet la ordin acceptat total sau partial, câte un OPHT
care va contine la rubrica «Reprezentând» toate elementele de identificare ale
biletului la ordin acceptat si va fi inclus în pachetul cu OPHT-uri destinate
unitătii participante beneficiare;
c) unitatea subparticipantă initiatoare/unitatea
participantă plătitoare are obligatia să remită biletele la ordin refuzate
total sau partial, însotite în mod obligatoriu de o justificare de refuz, în
original, prin postă, unitătii participante beneficiare/unitătii subparticipante
destinatare;
d) operatiunile cu bilete la ordin se vor efectua de
către participanti, cu respectarea prevederilor Legii nr. 58/1934 asupra
cambiei si biletului la ordin, cu modificările ulterioare, si a prevederilor
Normelor-cadru nr. 6/1994 ale Băncii Nationale a României privind comertul
făcut de societătile bancare si celelalte societăti de credit, cu cambii si
bilete la ordin, pe baza Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la
ordin, modificată prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1993, aprobată si modificată
prin Legea nr. 83/1994.
Art. 6. - Pentru procesarea plătilor de mică valoare
în relatia cu Trezoreria statului si a plătilor intertrezorerii, indiferent de
valoare, unitătile participante plătitoare au următoarele obligatii:
a) să ia toate măsurile necesare pentru încadrarea
plătilor în relatia cu Trezoreria statului, precum si a plătilor
intertrezorerii pe circuitele maximale stabilite în anexele nr. 1a) si 1b),
calculate în zile bancare;
b) să remită aceste plăti, pe propria răspundere, la
sediul TransFonD-S.A. din raza sa teritorială, grupate în pachete, pe unităti
participante beneficiare;
c) pachetele vor fi însotite de o bandă de control
totalizatoare a plătilor componente si de un OPHT centralizator întocmit de
unitatea participantă plătitoare;
d) totalul benzii de control trebuie să fie identic cu
valoarea OPHT-ului centralizator al unitătii participante plătitoare.
Art. 7. - TransFonD-S.A. va accepta în vederea
decontărilor cu Trezoreria statului OPHT-uri centralizatoare la care sunt anexate
si dispozitii de încasare întocmite de organele de executare silită, note
contabile întocmite de participanti în baza dispozitiei de încasare initiale,
în cazul decontărilor partiale privind executarea silită prin poprire sau
dispozitiile de plată tip CAS pe suport hârtie.
Art. 8. - Pentru procesarea refuzurilor la încasare
ale plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului si ale plătilor
intertrezorerii, unitătile participante beneficiare au următoarele obligatii:
a) să ia toate măsurile necesare pentru încadrarea
refuzurilor la încasare pe circuitele maximale stabilite în anexele nr. 2a) si
2b), calculate în zile bancare;
b) pentru fiecare refuz să initieze, pe propria
răspundere, un OPHT însotit de o comunicare de refuz la executare, care să
respecte prevederile art. 7 din Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
8/1994 privind ordinul de plată, cu modificările si completările ulterioare;
c) să remită refuzurile, pe propria răspundere, la
sediul TransFonD - S.A. din raza sa teritorială, grupate în pachete, pe unităti
participante beneficiare ale respectivelor refuzuri;
d) pachetele vor fi însotite de o bandă de control
totalizatoare a refuzurilor componente si de un OPHT centralizator;
e) totalul benzii de control trebuie să fie identic cu
valoarea OPHT-ului centralizator.
Art. 9. - TransFonD - S.A. are obligatia să refuze
procesarea plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului si a
celor intertrezorerii receptionate de la unitătile participante plătitoare, în
situatia în care instrumentele de plată/documentele precizate la art. 4
aferente nu respectă conditiile de formă si de continut stabilite conform
reglementărilor în domeniu.
Art. 10. - Intervalele de receptie si de procesare a
plătilor de mică valoare si a plătilor intertrezorerii în cadrul sistemului de
transfer de fonduri de mică valoare operat de TransFonD - S.A., precum si de
punere la dispozitia participantilor a extraselor de cont sub sigla Băncii
Nationale a României sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 11. - TransFonD - S.A., în calitate de agent al
Băncii Nationale a României, utilizează conturile analitice/subconturile
participantilor deschise la Banca Natională a României (anexa nr. 4), pentru:
a) efectuarea compensării bilaterale si decontarea pe
bază netă a plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria statului si a
plătilor intertrezorerii;
b) initierea către Banca Natională a României a
decontării finale si irevocabile a plătilor de mică valoare în relatia cu
Trezoreria statului, precum si a plătilor intertrezorerii.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 12. - Pentru
serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mică valoare,
Banca Natională a României, prin intermediul TransFonD - S.A., percepe automat
comisioane participantilor, altii decât Banca Natională a României si
Trezoreria statului, în conformitate cu reglementările Băncii Nationale a
României în domeniu.
Art. 13. - Participantii au obligatia să sesizeze în
scris Banca Natională a României - Directia contabilitate pentru eventualele
erori apărute în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mică valoare,
într-un interval de maximum 10 zile bancare de la data înregistrării erorii în
extrasul de cont al acestora. După expirarea acestui termen nu poate fi
angajată răspunderea Băncii Nationale a României.
Art. 14. - În data de 29 august 2003 unitătile
participante plătitoare vor remite plătile de mică valoare în relatia cu
Trezoreria statului, precum si plătile intertrezorerii, care urmează să fie
decontate final si irevocabil de Banca Natională a României în data de 1
septembrie 2003, la sediile TransFonD - S.A. din raza lor teritorială.
Art. 15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
Art. 16. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament orice alte dispozitii contrare îsi încetează aplicabilitatea.
Art. 17. - Prezentul regulament intră în vigoare la data de 1 septembrie 2003.
Presedintele Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Bucuresti,
3 iulie 2003.
Nr. 1.
1) În această
categorie sunt incluse si băncile aflate în regim special de decontare sau în
procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată si modificată prin
Legea nr. 597/2002.
2) OPHT
original (inclusiv generat prin utilizarea aplicatiei informatice a
participantului) sau telex, care va contine în mod obligatoriu, în original,
stampila si semnătura participantului, precum si toate informatiile cuprinse în
OPHT.
ANEXE