MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 511
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 16 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
318. - Legea energiei electrice
453. - Decret privind promulgarea Legii energiei electrice
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
energiei
electrice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Domeniul de reglementare
Art. 1. - (1) Prezenta lege creează cadrul de reglementare pentru
desfăsurarea activitătilor în ectorul energiei electrice si al energiei termice
produse în cogenerare, în conditii de securitate si la standarde de calitate,
în vederea utilizării optime a resurselor primare de energie si cu respectarea
normelor de protectie a mediului.
(2) Nu se supun dispozitiilor prezentei legi:
a) acumulatorii electrici, grupurile electrogene mobile, instalatiile
electrice amplasate pe vehicule de orice fel;
b) sursele stationare de energie electrică în curent continuu;
c) instalatiile energetice amplasate în marea teritorială, care nu sunt
racordate la reteaua electrică;
d) sursele electrice cu o putere activă instalată sub 250 kW.
Obiectivele legii
Art. 2. - Activitătile în sectorul energiei electrice si al energiei termice
produse în cogenerare trebuie să se desfăsoare pentru realizarea următoarelor
obiective de bază:
a) asigurarea dezvoltării durabile a economiei nationale;
b) diversificarea bazei de resurse energetice primare;
c) crearea si asigurarea functionării pietelor concurentiale de energie
electrică;
d) asigurarea accesului nediscriminatoriu si reglementat al tuturor
participantilor la piata de energie electrică, la retelele electrice de interes
public;
Întelesul unor termeni si expresii
e) transparenta tarifelor, preturilor si taxelor la energie electrică în
cadrul unei politici de tarifare, urmărind cresterea eficientei energetice pe
ciclul de producere, transport, distributie si utilizare a energiei electrice;
f) constituirea stocurilor de sigurantă la combustibilii necesari pentru
producerea energiei electrice
si energiei termice produse în cogenerare;
g) asigurarea functionării interconectate a sistemului electroenergetic
national cu sistemele electroenergetice ale tărilor vecine si cu sistemele
electroenergetice din Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei
Electrice (UCTE);
h) promovarea utilizării surselor noi si regenerabile de energie;
i) asigurarea protectiei mediului la nivel local si global, în
concordantă cu tratatele la care
România este parte;
j) asigurarea măsurilor de securitate împotriva actelor de terorism si
sabotaj.
Art. 3. - În întelesul prezentei legi, termenii folositi se definesc
după cum urmează:
1. autoproducător de energie electrică - persoana fizică sau
juridică producătoare, în afara activitătilor de bază, a energiei electrice,
inclusiv a energiei termice în cogenerare necesare, în principal, consumului
propriu.
Autoproducătorul poate participa la piata de energie ca titular de
licente de producere si furnizare sau consumator, în conditiile prezentei legi;
2. acces la reteaua electrică de interes public - dreptul
agentilor economici care produc si/sau furnizează energie electrică, precum si
al consumatorilor de energie electrică de a se racorda si de a folosi, în
conditiile legii, retelele electrice de transport si distributie;
3. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe
verticală - persoana juridică ce desfăsoară două sau mai multe dintre
următoarele activităti: producere, transport, distributie si furnizare a
energiei electrice;
4. agent economic din domeniul energiei electrice integrat pe
orizontală - persoana juridică ce desfăsoară, pe lângă alte activităti din
afara sectorului energiei electrice, cel putin una dintre următoarele
activităti: producere, transport, distributie si furnizare a energiei
electrice;
5. autoritate competentă - Autoritatea Natională de Reglementare
în Domeniul Energiei - ANRE;
6. avarie - eveniment care se manifestă prin abateri periculoase
de la parametrii functionali prevăzuti de normele tehnice în vigoare;
7. capacitate de interconexiune - instalatiile si echipamentele
prin care se realizează conectarea a două sau mai multe sisteme
electroenergetice;
8. capacitate energetică - instalatiile de producere a energiei
electrice sau energiei termice în cogenerare, retele electrice si alte
echipamente electroenergetice;
9. centrală electrică - ansamblu de instalatii, constructii si
echipamente necesare pentru producerea de energie electrică;
10. centrală electrică de cogenerare (termoficare) - ansamblu de
instalatii, constructii si echipamente necesare pentru producerea combinată de
energie electrică si termică;
11. client - persoana fizică sau juridică cu care se
tranzactionează energie electrică;
12. consumator de energie electrică - persoana fizică sau
juridică ce cumpără energie electrică pentru consumul propriu si, eventual,
pentru un subconsumator racordat la instalatiile sale;
13. consumator eligibil de energie electrică - consumatorul care
poate să aleagă furnizorul si să contracteze direct cu acesta energia necesară,
având acces la retelele de transport si/sau de distributie;
14. consumator captiv - consumatorul care, din considerente
tehnice, economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul;
15. culoar de trecere (de functionare) a liniei electrice -
suprafata terestră situată de-a lungul liniei electrice si spatiului aerian de
deasupra sa în care se impun restrictii din punct de vedere al coexistentei
liniei cu elementele naturale, obiectele, constructiile, instalatiile etc.;
culoarul de trecere include zona de protectie si zona de sigurantă;
16. distributie - transmiterea energiei electrice prin retele de
distributie de la retelele de transport sau de la producători către
instalatiile consumatorilor;
17. exploatare comercială a unei capacităti energetice -
ansamblul activitătilor desfăsurate de un agent economic în sectorul energiei
pentru obtinerea profitului;
18. furnizor - persoana juridică, titulară a unei licente de
furnizare, care asigură alimentarea cu energie electrică a unuia sau mai multor
consumatori, în baza unui contract de furnizare;
19. furnizare - activitatea de comercializare a energiei
electrice si/sau termice către clienti;
20. linie directă - linia prin care se transmite energia
electrică de la producător către un singur utilizator; linia directă este
complementară sistemului electroenergetic;
21. monopol natural în domeniul energiei electrice - situatia de
piată în care serviciile de transport si de distributie a energiei electrice se
asigură de către un singur agent economic pentru consumatorii de pe un
teritoriu delimitat;
22. operator al pietei de energie electrică - persoana juridică
ce asigură tranzactionarea cantitătilor de energie pe piata de energie
electrică si care determină preturile pe piata spot;
23. operator de distributie - persoana juridică, titulară a unei
licente de distributie, care detine, exploatează, întretine, modernizează si
dezvoltă reteaua electrică de distributie;
24. operator de transport si de sistem - persoana juridică,
titulară de licentă pentru transportul energiei electrice si servicii de
sistem;
25. ordinea de merit - ordinea în care un producător de energie
electrică este luat în considerare pe baza pretului ofertat pentru acoperirea
necesarului de energie electrică în SEN;
26. piata de energie electrică - cadrul de organizare înăuntrul
căruia se tranzactionează energia electrică si serviciile asociate;
27. plan de perspectivă - planificarea pe termen lung a
necesarului de investitii în capacităti de producere, transport si distributie,
în vederea acoperirii cererii de electricitate a sistemului si a asigurării
livrărilor către clienti;
28. plan de apărare a sistemului electroenergetic national împotriva
perturbatiilor majore - documentul continând măsuri tehnice si organizatorice,
cu rolul de a împiedica extinderea perturbatiilor în sistem si de a limita
consecintele acestora;
29. producător de energie electrică - persoana fizică sau
juridică, titulară de licentă, având ca specific activitatea de producere a
energiei electrice, inclusiv în cogenerare;
30. producător independent de energie electrică - producătorul de
energie electrică ce nu îndeplineste functii de transport sau de distributie pe
teritoriul în care se situează reteaua electrică la care este racordat;
31. reabilitare - ansamblul operatiunilor efectuate asupra unor
echipamente si/sau instalatii energetice care, fără modificarea tehnologiei
initiale, restabilesc starea tehnică si de eficientă a acestora la un nivel
apropiat de cel avut la începutul duratei de viată;
32. retehnologizare - ansamblul operatiunilor de înlocuire a unor
tehnologii existente, uzate moral si/sau fizic, cu tehnologii moderne, bazate
pe conceptii tehnice de dată recentă, de vârf, în scopul cresterii productiei,
reducerii consumurilor specifice de energie, reducerii emisiilor poluante etc.;
33. retea electrică - ansamblul de linii, inclusiv elementele de
sustinere si de protectie a acestora, statiile electrice si alte echipamente
electroenergetice conectate între ele. Reteaua electrică poate fi retea de
transport sau retea de distributie;
34. retea electrică de transport - reteaua electrică de interes
national si strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV;
35. retea electrică de distributie - reteaua electrică cu
tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv;
36. retea electrică de interes public - reteaua electrică la care
se pot racorda cel putin doi utilizatori;
37. sectorul energiei electrice - ansamblul activitătilor si
instalatiilor de producere a energiei electrice si a energiei termice în
cogenerare, transport, servicii de sistem, distributie si furnizare a energiei
electrice, inclusiv importul si exportul energiei electrice, precum si
schimburile naturale si/sau de avarie cu sistemele electroenergetice ale
tărilor vecine;
38. serviciu de transport - serviciul asigurat de operatorul de
transport si de sistem, care constă în asigurarea transmiterii unei cantităti
de energie electrică între două sau mai multe puncte ale retelei de transport,
cu respectarea standardelor de calitate;
39. serviciu de sistem - serviciul asigurat, pentru mentinerea
nivelului de sigurantă în functionare a sistemului electroenergetic, precum si
a calitătii energiei electrice conform reglementărilor în vigoare;
40. serviciu tehnologic de sistem - serviciul de sistem asigurat,
de regulă, de către producători, la cererea operatorului de transport si de
sistem;
41. sistem electroenergetic - ansamblul instalatiilor
electroenergetice interconectate prin care se realizează producerea,
transportul, conducerea operativă, distributia, furnizarea si utilizarea
energiei electrice;
42. Sistem Electroenergetic National, denumit în continuare SEN
- sistemul electroenergetic situat pe teritoriul national. SEN constituie
infrastructura de bază utilizată în comun de participantii la piata de energie
electrică;
43. sistem electroenergetic izolat - sistemul local de producere,
distributie si furnizare a energiei electrice care nu este interconectat cu
SEN;
44. subconsumator - persoana fizică sau juridică ale cărei instalatii
electrice sunt racordate în aval de grupul de măsură al consumatorului.
45. transportul energiei electrice - transmiterea energiei
electrice de la producători până la instalatiile de distributie sau la
instalatiile consumatorilor racordati direct la retelele electrice de
transport;
46. utilizator de retea electrică - producător, operator de
transport si de sistem, operator de distributie, furnizor, consumator eligibil
sau consumator captiv;
47. UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei
Electrice;
48. zona de protectie - zona adiacentă capacitătii energetice,
extinsă în spatiu, în care se introduc interdictii privind accesul persoanelor
si regimul constructiilor;
49. zona de sigurantă - zona adiacentă capacitătilor energetice,
extinsă în spatiu, în care se instituie restrictii si interdictii în scopul
asigurării functionării normale si pentru evitarea punerii în pericol a
persoanelor, bunurilor si mediului; zona de sigurantă cuprinde si zona de
protectie.
CAPITOLUL II
Autorităti si competente
Strategia si politica energetică
Art. 4. - (1) Strategia energetică natională defineste obiectivele sectorului energiei electrice si modalitătile optime de realizare a acestora, în conditiile asigurării unei dezvoltări durabile a economiei nationale pe termen mediu si lung. Strategia energetică se elaborează de către Guvern, cu consultarea organizatiilor neguvernametale si se aprobă prin lege.
(2) Politica energetică, urmărind directiile stabilite prin strategia
energetică, este elaborată de ministerul de resort pe baza programului de
guvernare, cu consultarea organizatiilor neguvernamentale, pentru un interval
de timp mediu si cu considerarea evolutiilor probabile pe termen lung, având în
vedere, în principal:
a) constituirea cadrului institutional corespunzător, prin definirea
organismelor si a autoritătilor competente pentru realizarea acestei politici;
b) asigurarea securitătii în aprovizionarea cu combustibili;
c) asigurarea importurilor si exporturilor de combustibili si energie
electrică;
d) asigurarea protectiei mediului, reconstructia ecologică a siturilor
afectate de activităti energetice;
e) transparenta preturilor si tarifelor la combustibili si energie;
f) cresterea eficientei în utilizarea combustibililor si energiei;
g) dezvoltarea surselor regenerabile de energie, cu acordarea de
priorităti energiei electrice pentru asezările izolate;
h) dezvoltarea cooperării energetice internationale.
(3) Sursele de finantare utilizate pentru aplicarea strategiei si
politicii Guvernului în sectorul energetic se asigură din sursele proprii ale
agentilor economici în domeniu, bugetul de stat, bugetele locale, împrumuturi
rambursabile si nerambursabile.
Programul energetic
Art. 5. - (1) Politica energetică se concretizează într-un program
cuprinzând măsuri de stimulare a activitătilor de investitii,
cercetare-dezvoltare etc., aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale iau măsuri pentru realizarea obiectivelor
înscrise în programul prevăzut la alin. (1) si examinează, anual sau ori de
câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii prevederilor acestuia.
Atributiile ministerului de resort
Art. 6. - Ministerul de resort elaborează politica energetică natională
si asigură ducerea la îndeplinire a acesteia, în conditiile prevederilor
prezentei legi, având următoarele atributii principale:
a) elaborează programe si planuri de măsuri pentru aplicarea politicii
Guvernului în sectorul energiei electrice, inclusiv a programelor de eficientă
energetică si de promovare a surselor regenerabile de energie;
b) elaborează proiecte de acte normative pentru sectorul energiei
electrice;
c) aprobă norme si prescriptii tehnice cu caracter obligatoriu pentru
sistemul electroenergetic;
d) asigură elaborarea de studii pe baza cărora urmează a fi stabilite
prioritătile privind investitiile din sectorul energiei electrice;
e) elaborează programul de constituire a stocurilor de sigurantă la
combustibili si urmăreste realizarea prevederilor acestuia de către agentii
economici;
f) urmăreste permanent performanta si calitatea tehnologiilor si
instalatiilor din sistemul energetic si initiază măsuri în vederea cresterii
nivelului acestora;
g) are calitatea de concedent în sectorul energiei electrice;
h) ia măsuri pentru realizarea instalatiilor de producere a energiei
electrice, care permit utilizarea, în conditiile eficientei economice, a
combustibililor inferiori din resurse interne, precum si valorificarea unor
cantităti prestabilite de resurse regenerabile si secundare de energie;
i) supraveghează aplicarea si respectarea măsurilor stabilite pentru
protectia mediului de către toti participantii la activitătile din sectorul
energiei electrice;
j) elaborează programe privind promovarea exporturilor de energie
electrică, propunând Guvernului măsuri pentru a micsora dependenta tării fată
de importurile resurselor primare de energie;
k) urmăreste si propune Guvernului măsuri în legătură cu situatia
stocurilor de sigurantă ale sistemului electroenergetic national la resursele
primare de energie - cărbune, hidrocarburi si, împreună cu Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, volumul de apă în lacurile de
acumulare;
l) implementează politica energetică a Guvernului, referitoare la
continuarea promovării cogenerării, ca solutie eficientă de acoperire a
consumului national de energie termică si la utilizarea surselor regenerabile
de energie - solară, eoliană, geotermală, biomasă, biogaz;
m) coordonează actiunile de cooperare cu institutii similare din alte
tări, precum si cu organisme internationale de profil;
n) avizează, împreună cu Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, normativele de protectia muncii în sectorul energetic;
o) elaborează si fundamentează, împreună cu Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si cu organizatiile patronale si sindicale,
propunerile de politică socială specifice sectorului energetic, programele de
asistentă socială si medicală, de asigurări de risc si accidente, în vederea evitării
riscurilor profesionale si a reabilitării celor care au suferit accidente de
muncă si boli profesionale.
Autoritatea competentă
Art. 7. - Autoritatea competentă în sectorul energiei electrice este
Autoritatea Natională de Reglementare în domeniul Energiei - ANRE, institutie
publică autonomă de interes national, cu personalitate juridică, ce
functionează în coordonarea ministerului de resort, în baza regulamentului
propriu de organizare si functionare, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Finantarea activitătii ANRE
Art. 8. - (1) Finantarea activitătii ANRE se asigură integral din
venituri extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si
autorizatii, precum si din contributii ale organismelor internationale sau ale
agentilor economici, potrivit prevederilor legale privind finantele publice.
(2) Nivelul tarifelor si cel al contributiilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc de ANRE în fiecare an, în conditiile legii, si sunt date
publicitătii.
(3) ANRE întocmeste anual bugetul propriu de venituri si cheltuieli în
conformitate cu normele metodologice în vigoare.
(4) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al ANRE rămân la dispozitia acesteia si se folosesc în anul următor
cu aceeasi destinatie.
Conducerea ANRE
Art. 9. - (1) ANRE este condusă de un presedinte si un vicepresedinte,
numiti de primul-ministru la propunerea ministrului de resort, pe o perioadă de
5 ani. Presedintele reprezintă ANRE în relatiile cu tertii.
(2) Pentru activitătile de reglementare se constituie un comitet de
reglementare, în vederea obtinerii unui spor de obiectivitate, format din
presedinte, vicepresedinte si 3 reglementatori.
(3) Cei 3 reglementatori din comitetul de reglementare, prevăzuti la
alin. (2), sunt numiti de către ministrul de resort pentru un mandat de 5 ani.
(4) Mandatul membrilor comitetului de reglementare încetează în
următoarele situatii:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului, constând
într-o indisponibilitate mai lungă de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilităti dintre cele prevăzute la alin.
(5);
f) prin revocare pentru neîndeplinirea mandatului, pentru încălcarea
prevederilor prezentei legi sau pentru condamnare penală, prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă. Presedintele si vicepresedintele se revocă de
către autoritatea care i-a numit.
(5) Calitatea de membru în comitetul de reglementare este incompatibilă
cu exercitarea oricărei alte activităti cu caracter comercial, functii sau
demnităti publice, cu exceptia celei didactice din învătământul superior, în
conditiile legii.
(6) Ordinele si deciziile ANRE cu privire la reglementare sunt adoptate
cu votul majoritătii membrilor comitetului de reglementare.
(7) Ordinele ANRE se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) Ordinele si deciziile emise de presedinte în exercitarea
atributiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel
Bucuresti, în termen de 30 de zile de la data publicării lor în Monitorul
Oficial al României, Partea I, respectiv de la data la care au fost notificate
părtilor interesate.
(9) Comitetul de reglementare al ANRE este asistat de un consiliu
consultativ format din 9 membri, numiti prin ordin al ministrului de resort,
din care:
a) 2 membri - din partea asociatiilor patronale din domeniul energiei;
b) 2 membri - din partea organizatiilor sindicale ale salariatilor din
domeniul energiei;
c) un membru - din partea asociatiilor din administratia publică locală;
d) 2 membri - din partea organizatiilor profesionale;
e) 2 membri - din partea asociatiilor consumatorilor de energie
electrică si termică.
(10) Membrii consiliului consultativ au dreptul la o indemnizatie de
sedintă egală cu 10% din salariul de bază al presedintelui, fără a depăsi lunar
20% din acesta.
(11) Membrii consiliului consultativ au dreptul la decontarea
cheltuielilor de deplasare si cazare în cazul în care sedinta se desfăsoară
într-o altă localitate decât în cea de domiciliu a acestora.
(12) Consiliul consultativ sprijină armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de energie electrică, evaluează
impactul reglementărilor ANRE si face propuneri de îmbunătătire a acestora
potrivit regulamentului de organizare si functionare a ANRE.
Angajarea si salarizarea personalului ANRE
Art. 10. - (1) Personalul este angajat si eliberat din functie în
conformitate cu prevederile regulamentului de organizare si functionare a ANRE,
ale contractului colectiv de muncă si cu reglementările legale în vigoare.
Conditiile de incompatibilitate stabilite la art. 9 alin. (5) sunt aplicabile
si personalului.
(2) Salarizarea personalului ANRE se stabileste prin negociere în cadrul
contractului colectiv si al contractului individual de muncă, în conformitate
cu reglementările în vigoare pentru institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
Atributiile ANRE
Art. 11. - (1) ANRE elaborează, stabileste si urmăreste aplicarea
ansamblului de reglementări obligatorii la nivel national, necesar functionării
sectorului si pietei energiei electrice, în conditii de eficientă, concurentă,
transparentă si protectie a consumatorilor.
(2) ANRE este abilitată cu următoarele competente si atributii:
a) stabileste reglementări cu caracter obligatoriu pentru agentii
economici din sectorul energiei electrice;
b) acordă, modifică, suspendă sau retrage autorizatiile si licentele
pentru agentii economici din sectorul energiei electrice, inclusiv pentru
producătorii de energie termică produsă în cogenerare,
precum si pentru cei care vor apărea ca urmare a deschiderii pietei de
energie electrică;
c) elaborează si aprobă metodologiile de calcul necesare stabilirii
preturilor si tarifelor;
d) stabileste tarifele aplicabile consumatorilor captivi;
e) stabileste preturile si tarifele practicate între agentii economici
din cadrul sectorului energiei electrice, tarifele pentru serviciile de sistem,
de transport si de distributie a energiei electrice, preturile si tarifele
practicate pentru activitătile si serviciile aferente producerii energiei
termice în cogenerare;
f) stabileste contractele-cadru de furnizare, precum si cele dintre
agentii economici privind vânzarea, achizitia, transportul, serviciul de sistem
si distributia energiei electrice, precum si cele de vânzare a energiei termice
produse în cogenerare;
g) elaborează regulamentul de furnizare a energiei electrice la
consumatori, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
h) stabileste cerinte, criterii si proceduri pentru eligibilitatea consumatorilor
de energie electrică si acreditează consumatorii eligibili;
i) aprobă reglementări tehnice si comerciale pentru agentii economici
din sector;
j) exercită controlul cu privire la respectarea de către agentii
economici din sectorul energiei electrice a reglementărilor emise, a sistemului
de preturi si tarife în vigoare si aplică sanctiuni în cazul nerespectării
acestora;
k) stabileste procedura de solutionare a neîntelegerilor precontractuale
si solutionează neîntelegerile legate de încheierea contractelor între agentii
economici din sectorul energiei electrice si a contractelor de furnizare a
energiei electrice;
l) stabileste metodologia proprie de urmărire si control în vederea
respectării de către agentii economici a sistemului de preturi si tarife;
m) elaborează, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementările emise
în domeniu;
n) elaborează regulamentul pentru autorizarea electricienilor si
atestarea agentilor economici care proiectează, execută, verifică si
exploatează capacităti energetice, respectiv instalatii de utilizare;
o) urmăreste aplicarea reglementărilor specifice în domeniul energiei
electrice;
p) sesizează ministerul de resort si Consiliul Concurentei cu privire la
abuzul de pozitie dominantă pe piată si la încălcarea prevederilor legale
referitoare la concurentă, ori de câte ori constată nerespectarea
reglementărilor cu privire la concurentă si transparentă;
q) creează si gestionează o bază de date la nivel national, necesară
desfăsurării activitătii sale si pentru furnizarea de informatii altor
autorităti în elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului energiei
electrice, precum si în legătură cu activitatea comertului international cu
energie electrică si cu practicile internationale în domeniu, pe baza datelor
ce vor fi transmise de agentii economici implicati;
r) elaborează regulamentul privind racordarea utilizatorilor la retelele
electrice de interes public, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
s) informează ministerul de resort asupra activitătii proprii
desfăsurate, prin rapoarte anuale care se dau publicitătii.
(3) În îndeplinirea atributiilor sale, ANRE colaborează cu Consiliul
Concurentei, cu Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, cu
ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale sau locale interesate, cu asociatiile consumatorilor de energie
electrică, cu agentii economici specializati care prestează servicii pentru
sector, cu asociatiile profesionale din domeniul energiei electrice si termice
si cu asociatiile patronale si sindicale.
Electrificarea localitătilor
Art. 12. - (1) Electrificarea localitătilor se realizează cu fonduri din
bugetele locale, din bugetul de stat sau din alte fonduri legal constituite.
(2) Autoritătile administratiei publice locale si ministerele implicate
răspund de implementarea proiectelor si a programelor de electrificare si
extindere a acestora.
CAPITOLUL III
Autorizatii, licente si concesiuni
SECTIUNEA 1
Activitătile supuse regimului autorizării
Art. 13. - (1) Realizarea de noi
capacităti energetice, precum si retehnologizarea celor existente se desfăsoară
pe bază de autorizatii de înfiintare, acordate cu respectarea prevederilor
legale în vigoare.
(2) Producerea, transportul, serviciul de sistem, distributia si
furnizarea energiei electrice, precum si activitătile operatorului pietei de
energie electrică si cele de furnizare de servicii tehnologice de sistem se
desfăsoară pe bază de licente acordate în conditiile prezentei legi.
(3) Exercitarea oricărei activităti fără autorizatie sau licentă se
sanctionează potrivit legii.
Regimul autorizării
Art. 14. - (1) Pentru autorizare, solicitantul va înregistra cererea la
autoritatea competentă.
(2) Solicitantul va atasa la cerere actele si documentele care probează
îndeplinirea de către acesta a conditiilor economice, financiare, tehnice si
profesionale stabilite pe categorii de capacităti energetice si de activităti
în domeniu.
(3) Solicitantul, persoană juridică, trebuie să aibă sediul în România.
Solicitantul, persoană juridică străină, trebuie să stabilească si să mentină
în România, în conditiile legii, un sediu secundar pe întreaga durată a
autorizării.
(4) Nu pot fi autorizati solicitantii aflati în procedura reorganizării
judiciare sau a falimentului si nici cei cărora le-a fost retrasă o autorizatie
sau licentă într-o perioadă de 5 ani anteriori datei de înregistrare a cererii.
(5) Procedura de acordare a autorizatiilor/licentelor, termenele,
tarifele si conditiile de acordare, constând în: criterii, limite de putere,
atestări, avize, garantii si altele asemenea, diferentiate pe categorii de
capacităti si activităti supuse autorizării, se stabilesc prin regulament
elaborat de autoritatea competentă si aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(6) Refuzul acordării unei autorizatii sau licente, lipsa de răspuns
înăuntrul termenului si orice altă solutie a autoritătii competente,
considerate de solicitant ilegale si prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea
de Apel Bucuresti, sectia de contencios administrativ, în conditiile legii.
Categoriile de autorizatii si licente
Art. 15. - Autoritatea competentă acordă:
1. Autorizatii de înfiintare pentru:
a) realizarea de noi capacităti energetice de producere a energiei
electrice si a energiei termice în cogenerare sau retehnologizarea celor
existente cu o putere mai mare de 10 MW;
b) realizarea de linii si statii de transport al energiei electrice sau
retehnologizarea celor existente;
c) realizarea sau retehnologizarea retelelor electrice cu tensiune de
linie nominală mai mare sau egală cu 110 kV.
2. Licente pentru:
a) exploatare comercială a capacitătilor de producere a energiei
electrice sau a energiei termice în cogenerare;
b) exploatare comercială a capacitătilor de transport al energiei
electrice;
c) exploatare comercială a capacitătilor de distributie a energiei
electrice;
d) activitatea operatorului pietei de energie electrică;
e) activitatea de furnizare a serviciilor de sistem;
f) activitatea de furnizare a energiei electrice;
g) activitatea de furnizare a serviciilor tehnologice de sistem.
Drepturile si obligatiile care decurg din autorizatia de înfiintare si
din licente
Art. 16. - (1) Lucrările de realizare si retehnologizare ale
capacitătilor energetice pentru care se acordă autorizatii, precum si
activitătile si serviciile pentru care se acordă licente sunt de interes
public, cu exceptia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului
propriu al titularului autorizatiei sau licentei.
(2) Asupra terenurilor si bunurilor proprietate publică sau privată a
altor persoane fizice sau juridice si asupra activitătilor desfăsurate de
persoane fizice sau juridice în vecinătatea capacitătii energetice, titularii
autorizatiilor de înfiintare si titularii licentelor beneficiază, în conditiile
legii, pe durata lucrărilor de realizare si retehnologizare, respectiv de
functionare a capacitătii energetice, de următoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrărilor necesare realizării sau
retehnologizării capacitătii energetice, obiect al autorizatiei;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionării normale a capacitătii,
obiect al autorizatiei de înfiintare, pentru reviziile, reparatiile si
interventiile necesare;
c) servitutea de trecere subterană, de suprafată sau aeriană pentru
instalarea de retele electrice sau alte echipamente aferente capacitătii
energetice si pentru acces la locul de amplasare a acestora, în conditiile
legii;
d) dreptul de a obtine restrângerea sau încetarea unor activităti care
ar putea pune în pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitătile publice.
(3) Drepturile de uz si de servitute au ca obiect utilitatea publică, au
caracter legal, iar continutul acestora este prevăzut la art. 18 si se exercită
pe toată durata existentei capacitătii energetice sau, temporar, cu ocazia
retehnologizării unei capacităti în functiune, reparatiei, reviziei, lucrărilor
de interventie în caz de avarie.
(4) Exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietătilor
afectate de capacitătile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată
durata existentei acestora. Dacă cu ocazia interventiei pentru retehnologizări,
reparatii, revizii, avarii se produc pagube proprietarilor din vecinătatea
capacitătilor energetice, titularii de licentă au obligatia să plătească
despăgubiri în conditiile prezentei legi.
(5) Proprietarii terenurilor si titularii activitătilor afectati de
exercitarea de către titularii de licentă si autorizatii a drepturilor
prevăzute la alin. (2) vor fi despăgubiti pentru prejudiciile cauzate acestora.
La calculul despăgubirilor vor fi avute în vedere următoarele criterii:
- suprafata de teren afectată cu ocazia efectuării lucrărilor;
- tipurile de culturi si plantatii, precum si amenajările afectate de
lucrări;
- activitătile restrânse cu ocazia lucrărilor.
Cuantumul despăgubirii se stabileste prin acordul părtilor sau, în cazul
în care părtile nu se înteleg, cuantumul se stabileste prin hotărâre
judecătorească.
(6) Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate
privată, restrângerea sau încetarea unor activităti prevăzute la alin. (2) se
stabilesc si se exercită cu respectarea principiului echitătii, a dreptului de
proprietate si a legislatiei în vigoare.
(7) Titularii de autorizatii si licente sunt în drept să efectueze
lucrările de defrisare a vegetatiei sau tăierile de modelare pentru crearea si
mentinerea distantei de apropiere fată de retelele electrice cu personal
specializat, respectând prevederile legale în vigoare.
(8) Titularii de autorizatii si licente, beneficiari ai drepturilor de
uz si de servitute asupra proprietătii publice sau private a statului si a
unitătilor administrativ-teritoriale, sunt scutiti de plata de taxe, impozite
si alte obligatii de plată, instituite de către autoritătile publice centrale
si locale.
Obligatiile decurgând din autorizatiile de înfiintare si din licente
Art. 17. - (1) Titularul autorizatiei de înfiintare are următoarele
obligatii:
a) să stabilească si să aplice, pe întreaga durată a executării lucrărilor,
măsurile de protectie a persoanelor, bunurilor si mediului;
b) să obtină toate avizele, acordurile si atestatele prevăzute de lege
pentru realizarea obiectivului autorizat.
(2) Pe durata de valabilitate a licentelor, titularii de licente sunt
obligati:
a) să respecte conditiile care însotesc licenta;
b) să tină situatii contabile separate pentru fiecare activitate care
face obiectul licentei acordate de autoritatea competentă, în cazul agentului
economic în domeniul energiei electrice integrat, pe verticală sau pe
orizontală, si să se procedeze la fel ca în cazul în care activitatea
respectivă ar fi efectuată de agenti economici separati si să întocmească
rapoarte financiare în formatul solicitat de către autoritatea competentă;
c) să constituie si să mentină garantii financiare care să le permită
desfăsurarea activitătii si asigurarea continuitătii serviciului;
d) să pună la dispozitie autoritătii competente informatiile necesare
pentru desfăsurarea în bune conditii a activitătii acesteia.
Drepturile si obligatiile titularilor de autorizatii de înfiintare si de
licentă asupra proprietătii tertilor
Art. 18. - (1) Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea
lucrărilor necesare realizării sau retehnologizării de capacităti energetice se
întinde pe durata necesară executării lucrărilor. În exercitarea acestui drept
de uz, titularul autorizatiei de înfiintare, cu respectarea prevederilor
legale, poate:
a) să depoziteze pe terenurile proprietate privată materiale,
echipamente, utilaje, instalatii;
b) să desfiinteze culturi sau plantatii, constructii sau alte amenajări
existente ori numai să le restrângă, în măsura strict necesară executării
lucrărilor pentru capacitatea autorizată, în conditiile legii;
c) să îndepărteze materiale, să capteze apa, în conditiile prevăzute de
legislatia în vigoare;
d) să instaleze utilaje si să lucreze cu acestea, să amplaseze birouri
si locuinte de santier;
e) să oprească ori să restrângă activităti ale proprietarului, în măsura
strict necesară executării lucrărilor pentru capacitatea autorizată.
(2) Dreptul de uz prevăzut la alin. (1) încetează înaintea expirării
duratei stabilite pentru executarea lucrărilor sau înaintea acestui termen, la
data terminării anticipate a lucrărilor sau la data sistării acestora si
renuntării la autorizatii. Oricare dintre aceste situatii trebuie notificată de
îndată proprietarului.
(3) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea functionării
normale a capacitătii energetice se întinde pe toată durata functionării
capacitătii, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru
asigurarea functionării normale a capacitătii. În exercitarea acestui drept,
titularul licentei poate:
a) să depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
întretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea
functionării normale a capacitătii;
b) să instaleze utilaje si să lucreze cu acestea;
c) să desfiinteze sau să reducă culturi, plantatii sau alte amenajări
existente si să restrângă activităti ale proprietarului, în măsura si pe durata
strict necesare executării operatiilor de întretinere, reparatii, revizii sau
interventii pentru asigurarea functionării normale a capacitătii.
(4) Titularul licentei este obligat să înstiinteze în scris proprietarul
bunurilor, terenurilor sau activitătilor care vor fi afectate ca urmare a
lucrărilor la capacitătile energetice, cu exceptia cazurilor de avarii,
situatie în care proprietarii sunt înstiintati în termenul cel mai scurt.
(5) Titularul licentei este obligat să plătească proprietarilor
despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să degajeze terenul si să-l
repună în situatia anterioară, în cel mai scurt timp posibil.
(6) Servitutea de trecere subterană, de suprafată sau aeriană cuprinde
dreptul de acces si de executare a lucrărilor la locul de amplasare a
capacitătilor energetice cu ocazia interventiei pentru retehnologizări,
reparatii, revizii si avarii.
(7) Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a
unor activităti desfăsurate în zona de executare a lucrărilor de realizare sau
retehnologizare de capacităti energetice, precum si a operatiilor de revizie
sau reparatie la capacitatea în functiune, titularul autorizatiei sau al
licentei are dreptul de a obtine restrângerea sau sistarea, pe toată durata lucrărilor,
a activitătilor desfăsurate în vecinătate de alte persoane. În acest caz
persoanele afectate vor fi înstiintate, în scris, despre data începerii,
respectiv finalizării lucrărilor.
(8) La încetarea exercitării drepturilor prevăzute la art. 16 alin. (2),
titularul autorizatiei de înfiintare, respectiv titularul licentei, este
obligat să asigure degajarea terenului si repunerea lui în situatia initială.
(9) Dreptul de acces la utilitătile publice, prevăzut la art. 16 alin.
(2) lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizatiei sau al licentei cu
bună-credintă si în mod rezonabil, fără a prejudicia accesul altor persoane la
respectivele utilităti publice.
Zonele de protectie si zonele de sigurantă
Art. 19. - (1) Pentru protectia si functionarea normală a capacitătilor
energetice si a anexelor acestora, precum si pentru evitarea punerii în pericol
a persoanelor, bunurilor si mediului, se instituie zone de protectie si de
sigurantă.
(2) Zonele de protectie si de sigurantă se determină pentru fiecare
capacitate, în conformitate cu normele tehnice elaborate de autoritatea
competentă.
(3) Asupra terenurilor aflate în proprietatea tertilor, cuprinse în
zonele de protectie si de sigurantă, se stabileste drept de servitute legală.
Exproprierea
Art. 20. - (1) Terenul necesar pentru înfiintarea si functionarea
capacitătii energetice este fie proprietate privată a unui tert, fie a
titularului autorizatiei, fie proprietate publică.
(2) Dacă terenul necesar pentru înfiintarea si functionarea capacitătii
energetice este proprietate privată a unui tert, solicitantul autorizatiei de
înfiintare poate fie să initieze procedura legală de expropriere a terenului,
dacă se invocă o cauză de utilitate publică, si să obtină concesiunea acestuia,
în conditiile legii, pe durata existentei capacitătii energetice, fie să îl
cumpere.
Modificarea autorizatiilor si licentelor
Art. 21. - Autorizatiile si licentele se modifică în cazul schimbării
circumstantelor sau conditiilor existente la data acordării acestora.
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si licentelor
Art. 22. - (1) În caz de neîndeplinire de către titularul autorizatiei
de înfiintare, respectiv al licentei, a obligatiilor sale legale, precum si în
caz de nerespectare a conditionărilor, limitărilor, restrictiilor, interdictiilor
sau a sarcinilor stabilite prin autorizatie, respectiv prin licentă, constatate
de autoritatea competentă din oficiu ori la sesizarea unor terti sau la
notificarea de către titular, autoritatea competentă va proceda după cum
urmează:
a) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligatiilor nu
este imputabilă titularului, va dispune:
- dacă situatia creată este remediabilă, un termen de conformare;
- dacă situatia creată este iremediabilă, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei;
b) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligatiilor este
imputabilă titularului, va dispune:
- dacă situatia creată este remediabilă, suspendarea autorizatiei, respectiv
a licentei, pe o perioadă fixată pentru remedierea situatiei create si pentru
conformare cu autorizatia, respectiv cu licenta;
- dacă situatia creată este iremediabilă, retragerea autorizatiei,
respectiv a licentei.
(2) În toate cazurile prevăzute la alin. (1), persoanele prejudiciate
pot actiona pe titular în justitie pentru recuperarea pagubei cauzate.
(3) Autoritatea competentă va suspenda autorizatia de înfiintare,
respectiv licenta titularului, în caz de începere a procedurii reorganizării
judiciare sau a falimentului contra acestuia.
(4) Autoritatea competentă va retrage autorizatia de înfiintare,
respectiv licenta, în cazul decăderii, incapacitătii sau al falimentului
titularului, precum si la încetarea concesiunii sau a locatiunii capacitătii
energetice ori la vânzarea capacitătii de către titular.
SECTIUNEA a 2-a
Concesionarea
Obiectul concesiunii si autoritatea concedentă
Art. 23. - (1) Pot face obiectul unei concesiuni energetice bunurile
proprietate publică sau privată a statului, activitătile si serviciile publice
de interes national din domeniul energiei electrice.
(2) Contractul de concesiune intră în vigoare la data publicării
acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Conditiile de exploatare comercială a bunurilor proprietate publică
sau privată a statului si de realizare a activitătilor sau a serviciilor
publice se stabilesc prin contractul de concesiune încheiat de autoritatea
concedentă si aprobat în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Calitatea de autoritate concedentă o are ministerul de resort pentru
bunurile proprietate publică sau privată a statului ori pentru activitătile sau
serviciile publice de interes national.
(5) Cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune,
procedurile pentru acordarea concesiunilor, precum si continutul-cadru al
caietului de sarcini sunt elaborate de autoritatea concedentă si se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL IV
Energia electrică
Piata de energie electrică
Art. 24. - (1) Piata de energie electrică este compusă din piata
reglementată si piata concurentială, iar tranzactiile cu energie se fac angro
sau cu amănuntul.
(2) Deschiderea pietei de energie electrică se realizează prin cresterea
progresivă a ponderii pietei concurentiale, în conformitate cu prevederile
strategiei si politicii energetice, si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Participantii la piata de energie electrică
Art. 25. - (1) Participantii la piata de energie electrică si
structurile operationale asociate sunt: producătorul, operatorul de transport
si de sistem, autoproducătorul, operatorul pietei, operatorul de distributie,
furnizorul, consumatorul eligibil si consumatorul captiv.
(2) Activitătile de producere, transport si distributie se pot desfăsura
de către persoane fizice sau juridice distincte.
(3) Diferendele pe piata energiei electrice se solutionează de Comitetul
de arbitraj, care se organizează si functionează în baza reglementărilor emise
de autoritatea competentă.
(4) Membrii Comitetului de arbitraj beneficiază de o indemnizatie de
sedintă egală cu 5% din salariul de bază al presedintelui ANRE, fără a depăsi
lunar 10% din acesta.
Functionarea pietei reglementate de energie electrică
Art. 26. - (1) Piata reglementată de energie electrică si de servicii
asociate functionează prin contracte comerciale, cu preturi reglementate,
încheiate între participantii pe piata de energie electrică.
(2) Pe piata reglementată de energie electrică si servicii asociate,
autoritatea competentă stabileste cantitătile contractate în tranzactiile angro
dintre producători si furnizori.
Functionarea pietei concurentiale de energie electrică
Art. 27. - Piata concurentială de energie electrică functionează pe bază
de:
a) contracte bilaterale negociate ale producătorilor de energie electrică cu
furnizorii;
b) contracte bilaterale negociate ale furnizorilor de energie electrică
cu consumatorii eligibili;
c) contracte de import si de export al energiei electrice;
d) tranzactii prin licitatie pe piata spot;
e) tranzactii de servicii specifice.
Transportul si Distributia
Art. 28. - (1) Detinătorul de licentă si consumatorul au acces
reglementat la retelele electrice de interes public. Accesul la retelele
electrice de interes public reprezintă un serviciu obligatoriu, în conditii
reglementate, pe care trebuie să-l îndeplinească operatorul de transport si de
sistem, precum si operatorul de distributie.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) situatiile în care
operatorul de retea nu dispune de conditii care să permită asigurarea acestui
serviciu. În acest caz refuzul va fi justificat.
(3) Tariful pentru accesul la reteaua electrică de interes public este
reglementat.
(4) Realizarea de linii electrice directe si accesul la acestea se
reglementează de autoritatea competentă.
Producerea de energie electrică
Art. 29. - Producerea de energie electrică si de energie termică în
cogenerare se realizează de către titularii de licentă, în conditiile prezentei
legi.
Obligatiile
producătorilor
Art. 30. - Producătorii au, în principal, următoarele obligatii:
a) să asigure livrările de energie electrică, respectiv energia termică
produsă în cogenerare si serviciile tehnologice de sistem, cu respectarea
conditiilor impuse prin licente, clauze contractuale si reglementări în
vigoare;
b) să oferteze în conditii nediscriminatorii întreaga putere electrică
disponibilă, precum si serviciile tehnologice de sistem;
c) să mentină o rezervă de combustibil la un nivel suficient sau, după
caz, o rezervă suficientă de apă, pentru îndeplinirea obligatiilor de productie
si furnizare continuă a energiei electrice prevăzute de reglementările în vigoare;
d) să se conformeze, din punct de vedere operativ, cerintelor operatorului
de transport si de sistem si să înfiinteze, după caz, trepte proprii de
conducere operativă.
Drepturile
producătorilor Art. 31. - Producătorii de energie electrică au, în principal,
următoarele drepturi:
a) să aibă acces la retelele electrice de interes public, în conditiile
prezentei legi;
b) să obtină, în conditiile legii, culoar de trecere pentru liniile
electrice proprii;
c) să tranzactioneze energia electrică si serviciile tehnologice de
sistem pe piata reglementată si concurentială;
d) să înfiinteze si să mentină un sistem propriu de telecomunicatii
pentru legătura cu capacitătile sale de productie, cu consumatorii sau cu
treptele de conducere operativă.
Transportul
energiei electrice
Art. 32. - (1) Transportul energiei electrice se realizează de către
operatorul de transport si de sistem, persoană juridică titulară de licentă.
(2) Reteaua electrică de transport al energiei electrice este
proprietatea publică a statului, inclusiv terenurile pe care aceasta este
amplasată.
Planul
de perspectivă
Art. 33. - (1) Operatorul de transport si de sistem are obligatia de a
elabora planuri de perspectivă privind transportul, în concordantă cu stadiul
actual si evolutia viitoare a consumului de energie si a surselor, inclusiv
importurile si exporturile de energie. Planurile vor contine modalitătile de
finantare si realizare a investitiilor privind instalatiile de transport, cu
luarea în considerare si a planurilor de amenajare si sistematizare a
teritoriului străbătut de acestea, în conditiile respectării normelor de
protectie a mediului.
(2) Planurile prevăzute la alin. (1) sunt supuse spre avizare
autoritătii competente si se aprobă de ministerul de resort.
Operatorul
de transport si de sistem
Art. 34. - (1) Operatorul de transport si de sistem prestează serviciul
public de transport pentru toti utilizatorii retelelor electrice de transport,
în conditii nediscriminatorii, asigurând accesul la acestea oricărui solicitant
care îndeplineste cerintele prezentei legi, cu respectarea normelor si performantelor
prevăzute în reglementările tehnice în vigoare.
(2) Operatorului de transport si de sistem nu îi este permis să participe
la tranzactionarea energiei electrice decât în limita achizitiei de energie
electrică pentru acoperirea consumului propriu tehnologic.
(3) Operatorul de transport si de sistem prestează serviciul de sistem
în conditii nediscriminatorii pentru toti utilizatorii SEN, asigurând
conducerea operativă, în scopul realizării sigurantei functionării,
stabilitătii frecventei si tensiunii, continuitătii în alimentarea
consumatorilor si coordonării schimburilor de energie electrică cu alte sisteme
electroenergetice.
(4) Operatorul de transport si de sistem desfăsoară, în principal,
următoarele activităti:
a) exploatează, retehnologizează, reabilitează si dezvoltă: instalatiile
din retelele electrice de transport, instalatiile de măsurare si contorizare a
transferului de energie electrică prin retelele electrice de transport si la
interfata cu utilizatorii retelelor electrice de transport care îi apartin,
instalatiile de informatică si telecomunicatii din retelele electrice de
transport aferente SEN;
b) asigură serviciul public de transport si tranzitul de energie
electrică pe teritoriul României, în conformitate cu contractele încheiate;
c) analizează si avizează îndeplinirea conditiilor tehnice de racordare
de către utilizatorii retelelor electrice de transport, în conformitate cu
prevederile reglementărilor tehnice în vigoare;
d) asigură transmiterea rezultatelor măsurărilor de energie electrică la
operatorul pietei si accesul beneficiarilor serviciului de transport pentru
verificarea grupurilor de măsurare;
e) realizează planificarea operatională si conducerea operativă a SEN la
nivel central si teritorial pe baza prognozei proprii, conform reglementărilor
legale în vigoare pe piata de energie electrică;
f) autorizează personalul care realizează conducerea operativă conform
reglementărilor în vigoare;
g) culege, înregistrează si arhivează datele statistice privind
functionarea SEN;
h) realizează schimbul de informatii cu partenerii de functionare interconectati
si cu alti colaboratori în domeniul energetic, cu respectarea reglementărilor
UCTE privind protocoalele de schimb de informatii, rapoartele, structura si
procedurile de acces la bazele de date;
i) califică unitătile furnizoare de servicii de sistem, pe baza procedurii
proprii, aprobată de autoritatea competentă;
j) elaborează si supune aprobării autoritătii competente normele tehnice
si reglementările specifice necesare pentru realizarea activitătii de conducere
operativă, cu consultarea participantilor la piata de energie electrică;
k) elaborează, în conditiile legii, planul de apărare a SEN împotriva
perturbatiilor majore;
l) avizează studiile, programele si lucrările privind dezvoltarea SEN.
(5) În caz de avarie majoră care periclitează siguranta functionării
SEN, operatorul de transport si de sistem poate dispune folosirea rezervei de
apă în afara programelor de exploatare a acumulărilor, cu obligatia anuntării
autoritătilor competente în gospodărirea apelor.
(6) Operatorului de transport si de sistem nu îi este permisă divulgarea
informatiilor comerciale obtinute pe parcursul activitătii sale.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de transport al
energiei electrice, ca urmare a racordării de noi utilizatori sau schimbării
caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv
pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a
generat modificarea.
Interdictii Art. 35. - Pentru protectia instalatiilor de transport se interzice
persoanelor fizice sau juridice:
a) să efectueze constructii de orice fel în zona de sigurantă a
instalatiilor, fără avizul de amplasament al operatorului de transport si de
sistem;
b) să efectueze săpături de orice fel sau să înfiinteze plantatii în
zona de sigurantă a retelelor electrice de transport, fără acordul operatorului
de transport si de sistem;
c) să depoziteze materiale pe culoarele de trecere si în zonele de
protectie si de sigurantă a instalatiilor;
d) să arunce obiecte de orice fel pe retelele electrice de transport sau
să intervină, în orice alt mod, asupra acestora;
e) să deterioreze constructiile, îngrădirile sau inscriptiile de
identificare si de avertizare aferente instalatiilor de transport.
Operatorul pietei de
energie
electrică
Art. 36. - (1) Operatorul pietei de energie electrică este persoana
juridică, titulară de licentă, organizator si administrator al acesteia, care
desfăsoară următoarele activităti principale:
a) asigură preluarea si prelucrarea ofertelor de vânzare-cumpărare de
energie electrică si servicii de la participantii la piată, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
b) stabileste, zilnic, cantitătile de energie electrică tranzactionate
pentru fiecare interval de programare;
c) stabileste drepturile de încasare si obligatiile de plată ale
participantilor la piată si asigură functionarea mecanismelor specifice de
regularizare privind plătile;
d) colectează si face publice, conform reglementărilor autoritătii competente,
date statistice despre piată, inclusiv prognoze pe termen scurt privind
acoperirea cererii de către ofertă;
e) determină si face publice, conform reglementărilor autoritătii
competente, preturile pietei pe intervale, baza de programare, precum si alte
obligatii bănesti relevante pentru piată;
f) suspendă piata din initiativă proprie sau la solicitarea operatorului
de transport si de sistem, în situatiile prevăzute de reglementările în
vigoare;
g) coordonează activitatea de prognoză a cererii de energie electrică
pentru planificarea operatională si programarea operativă a SEN;
h) stabileste intervalele orare necesare tarifării, pe baza metodologiei
elaborate de autoritatea competentă.
(2) Operatorului pietei de energie electrică nu îi este permisă
divulgarea informatiilor legate de tranzactii obtinute pe parcursul activitătii
sale.
(3) Participantii la piata de energie electrică au obligatia să
furnizeze operatorului pietei de energie electrică informatii privind
stabilirea prognozei de consum.
Distributia energiei
electrice
Art. 37. - (1) Distributia energiei electrice se realizează de către
operatorul de distributie, persoană juridică, titulară de licentă.
(2) Operatorul de distributie prestează serviciul public pentru toti
utilizatorii retelelor electrice de distributie, în conditii nediscriminatorii,
asigurând accesul la acestea oricărui solicitant care îndeplineste cerintele
prezentei legi, cu respectarea normelor si standardelor de performantă
prevăzute în reglementările tehnice în vigoare.
(3) Retelele electrice de distributie se delimitează fată de
instalatiile de producere sau de retelele electrice de transport si de cele ale
consumatorilor în punctele de delimitare patrimonială.
(4) Terenurile pe care se situează retelele electrice de distributie
existente la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt si rămân în proprietatea
publică a statului.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (4) terenurile pentru care
operatorul de distributie, titular de licentă, a dobândit dreptul de
proprietate, în conditiile legii.
(6) Retelele electrice de distributie se dezvoltă cu respectarea planurilor
de urbanism, a dreptului de proprietate, protectiei mediului, sănătătii si
vietii persoanelor si economisirea energiei, conform normelor tehnice si de
sigurantă cuprinse în reglementările tehnice în vigoare.
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de distributie a
energiei electrice, ca urmare a racordării de noi utilizatori sau a schimbării
caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv
pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a
generat modificarea.
Operatorul de distributie
Art. 38. - (1) Operatorul de distributie are următoarele atributii
principale:
a) exploatează, retehnologizează, reabilitează si dezvoltă retelele electrice
de distributie, cu respectarea reglementărilor tehnice în vigoare;
b) asigură tranzitarea energiei electrice prin retelele electrice de
distributie, la cererea si cu informarea operatorului de transport si de
sistem, pentru acele zone ale tării în care nu există capacitate suficientă
prin retelele sale, pentru evacuarea puterii din centrale electrice, respectiv
centrale electrice de cogenerare, pentru conectarea la sistemul
electroenergetic al unei tări vecine, în conditiile existentei unui acord
bilateral în acest sens, în cazul incidentelor în SEN si al executării lucrărilor
de exploatare si mentenantă sau al lucrărilor noi în retelele de transport,
care pun în indisponibilitate temporară retelele de transport din zonă;
c) realizează lucrări de dezvoltare a retelelor electrice de distributie
prin programe de dezvoltare optimă a acestora, pe baza studiilor de
perspectivă, prin consultare, după caz, cu operatorul de transport si prin
programe specifice de modernizare pentru instalatii;
d) asigură conducerea operativă în conformitate cu licenta de
distributie;
e) asigură accesul utilizatorilor, în conditii tehnice de racordare, si
furnizează informatii privind reteaua electrică de distributie, cu respectarea
confidentialitătii acestora, conform reglementărilor aprobate de autoritatea
competentă;
f) supune aprobării operatorului de transport si de sistem programul
reparatiilor si lucrărilor de întretinere planificate în instalatiile cu
tensiunea nominală de linie de 110 kV;
g) monitorizează siguranta în functionare a retelelor electrice de
distributie, precum si indicatorii de performantă a serviciului de distributie.
(2) În scopul îndeplinirii atributiilor prevăzute la alin. (1),
operatorul de distributie poate întrerupe functionarea instalatiilor pentru
timpul strict necesar lucrărilor de întretinere si reparatii planificate, cu
anuntarea prealabilă a utilizatorilor retelei electrice de distributie.
Interdictii
Art. 39. - Pentru protejarea retelelor electrice de distributie se
interzice persoanelor fizice si juridice:
a) să efectueze constructii de orice fel în zona de sigurantă a
retelelor electrice de distributie fără avizul de amplasament al operatorului
de distributie;
b) să efectueze săpături de orice fel sau să înfiinteze plantatii în
zona de sigurantă a retelelor electrice de distributie fără acordul
operatorului de distributie;
c) să depoziteze materiale pe culoarul de trecere si în zonele de
protectie si de sigurantă ale instalatiilor;
d) să arunce obiecte de orice fel pe retelele electrice de distributie
sau să intervină, în oricare alt mod, asupra acestora;
e) să deterioreze constructiile, îngrădirile sau inscriptiile de
identificare si avertizare aferente retelelor electrice de distributie.
Sistemele
electroenergetice izolate
Art. 40. - (1) Localitătile care, din considerente tehnice sau
economice, nu sunt conectate la retelele SEN, pot fi alimentate cu energie
electrică prin sisteme electroenergetice izolate.
(2) Consumatorii alimentati din sistemele electroenergetice izolate vor
plăti acelasi pret pentru energia consumată ca si consumatorii captivi
alimentati din SEN.
(3) Autoritatea competentă va stabili pretul local si conditiile minime
privind continuitatea si calitatea serviciului de furnizare.
(4) În situatia în care pretul local nu acoperă costurile aferente
alimentării dintr-o retea electrică de interes public, diferenta se suportă de
la bugetul de stat.
Furnizarea
energiei electrice
Art. 41. - (1) Furnizarea energiei electrice este activitatea prin care
persoana juridică titulară de licentă comercializează energie clientilor.
Pentru furnizarea energiei electrice se încheie un contract în conformitate cu
regulamentul de furnizare a energiei electrice.
(2) Energia electrică furnizată clientului se facturează de către
furnizor pe baza valorilor înregistrate de echipamentele de contorizare.
(3) Furnizorul care este si operator de distributie este obligat să
încheie contracte de furnizare cu consumatorii captivi si cu cei acreditati ca
eligibili, care nu îsi exercită acest drept.
(4) Este interzis consumul de energie electrică fără încheierea
contractului de furnizare.
Obligatia
de contractare
Art. 42. - (1) La cererea scrisă a consumatorului privind alimentarea cu
energie electrică pentru consumatorii noi ori acordarea unui spor de putere
pentru consumatorii existenti, furnizorul care este si operator de distributie
este obligat să comunice în scris, într-un interval de cel mult 30 de zile,
conditiile tehnico-economice, în vederea satisfacerii cererii, si să colaboreze
cu clientii la stabilirea celei mai avantajoase solutii de alimentare.
Necomunicarea în termen a conditiilor prezumă acceptarea cererii.
(2) Contractul de furnizare se încheie pentru o durată nedeterminată sau
convenită de părti.
(3) Consumatorul poate rezilia oricând contractul de furnizare cu un
preaviz de 7 zile pentru consumatorii captivi, respectiv de 30 de zile pentru
consumatorii eligibili.
(4) Furnizorul este îndreptătit să rezilieze contractul numai în caz de
consum fraudulos, neplată repetată a facturilor sau în alte situatii prevăzute
de lege.
Retransmiterea
energiei
Art. 43. - (1) Consumatorul nu poate transmite sau revinde energie
electrică altui consumator decât cu acordul furnizorului si operatorului de
distributie, în conditiile prezentei legi.
(2) Consumatorul, persoană juridică ce detine o retea electrică de
distributie proprie prin care se alimentează cel putin doi subconsumatori, este
obligat să asigure accesul reglementat la retea. În acest scop consumatorul
poate încheia contract de servicii energetice cu subconsumatorii, conform contractului-cadru
stabilit de autoritatea competentă. Subconsumatorul va plăti energia furnizată
de către consumator conform metodologiei stabilite de autoritatea competentă.
(3) Consumatorul poate întrerupe livrarea energiei electrice către
subconsumator numai dacă acesta îsi încalcă obligatiile asumate prin contract.
Limitarea
sau întreruperea alimentării
Art. 44. - (1) Operatorul de distributie este îndreptătit să întrerupă
alimentarea cu energie electrică în următoarele situatii:
a) când se periclitează viata, sănătatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în echipamentele energetice,
în zone de retea electrică sau la nivelul întregului SEN;
c) executarea unor manevre sau lucrări care nu se pot efectua fără
întreruperi.
(2) Operatorul de distributie este obligat să anunte consumatorii afectati
de întreruperile planificate, prin intermediul furnizorului, în modul stabilit
prin contracte si să comunice durata planificată
pentru întreruperile necesare executării unor lucrări de întretinere si
reparatii.
(3) Operatorul de distributie răspunde pentru daunele cauzate
consumatorilor din culpa sa.
(4) Prin regulamentul de furnizare se stabilesc conditiile în care, în
situatii exceptionale, se poate limita sau întrerupe alimentarea cu energie
electrică a consumatorilor.
Plata energiei furnizate
45. - În conformitate cu prevederile contractului, consumatorul este
obligat să plătească contravaloarea energiei electrice consumate.
Răspunderile furnizorului
Art. 46. - (1) Furnizorul răspunde pentru toate daunele provocate
consumatorului din culpa sa, în conditiile stabilite prin contractul de
furnizare.
(2) Furnizorul este îndreptătit să recupereze daunele produse
consumatorilor, de la operatorul de distributie, operatorul de transport si de
sistem sau de la producător, dovedite a fi cauzate din culpa oricăruia dintre
acestia.
Răspunderile consumatorului
47. - (1) Consumatorul răspunde pentru daunele cauzate furnizorului din
culpa sa, în conditiile stabilite prin contractul de furnizare.
(2) Nerespectarea de către consumator a contractului de furnizare a
energiei electrice atrage plata contravalorii energiei electrice consumate,
respectiv evaluate, si, după caz, suportarea următoarelor consecinte:
a) penalizări;
b) sistarea temporară a furnizării energiei electrice;
c) deconectarea de la reteaua electrică.
(3) În cazul consumului fraudulos, consumatorul va fi deconectat de la
reteaua electrică, fiind obligat, totodată, la plata contravalorii energiei
electrice consumate si a costurilor aferente deconectării, evaluate conform
normelor tehnice în vigoare.
Drepturile consumatorului
Art. 48. - Consumatorii au următoarele drepturi:
a) să aibă acces la retelele electrice de interes public si să consume
energie electrică în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) să solicite furnizorului modificarea si completarea contractului de
furnizare si a anexelor la acesta sau să initieze acte aditionale la contracte,
atunci când apar elemente noi sau când consideră necesară detalierea ori
completarea unor clauze contractuale;
c) să aibă acces la grupurile de măsurare pentru decontare;
d) să racordeze la instalatiile proprii subconsumatori, cu acordul scris
al operatorului de retea sau al furnizorului, în conditiile legii;
e) să solicite furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defectiunilor
si a deranjamentelor survenite în retelele electrice;
f) să solicite furnizorului despăgubiri, conform prevederilor
contractuale, când i se produc daune din vina acestuia sau în cazul
nerespectării indicatorilor de calitate a energiei.
Măsurarea energiei electrice
Art. 49. - (1) Energia electrică tranzactionată pe piata de energie
electrică se măsoară prin grupuri de măsurare conform codului de măsurare
elaborat de autoritatea competentă.
(2) Grupurile de măsurare a energiei electrice în vederea decontării se
asigură, după caz, de:
- operatorul de transport si de sistem, pentru asigurarea măsurărilor pe
piata angro;
- producători, pentru asigurarea măsurărilor din grupuri
nedispecerizabile pentru livrările în reteaua de distributie;
- operatorul de distributie, pentru asigurarea măsurărilor pe piata cu
amănuntul.
(3) Operatorul de retea electrică este obligat să permită utilizatorilor
să instaleze, suplimentar, grupuri de măsurare, la cererea acestora si pe
cheltuială proprie.
CAPITOLUL V
Sursele regenerabile de energie
Definirea surselor
Art. 50. - În conditiile prezentei legi, se definesc ca surse
regenerabile de energie:
a) energia eoliană;
b) energia solară;
c) energia valurilor si a mareelor;
d) energia geotermală;
e) energia hidroelectrică;
f) energia continută în fractiunea biodegradabilă a produselor, deseurilor
si reziduurilor din agricultură (inclusiv substante vegetale si reziduuri de
origine animală), silvicultură si industrii conexe, precum si fractiunea
biodegradabilă a deseurilor industriale si comunale, orăsenesti si municipale, denumită
biomasă;
g) energia continută în gazul de fermentare a deseurilor, denumit si gaz
de depozit;
h) energia continută în gazul de fermentare a nămolurilor din
instalatiile de epurare a apelor uzate;
i) energia continută în produse secundare gazoase, obtinute prin
fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de combustibil
gazos, denumită biogaz;
j) energia continută în produse lichide obtinute prin distilarea
materiei organice fermentate, formând categoria de combustibil lichid, denumită
alcool carburant;
k) energia obtinută din alte surse regenerabile, neexploatate în
prezent.
Conditiile
tehnice de utilizare si comercializare
Art. 51. - Autoritatea competentă va reglementa conditiile tehnice de
acces la reteaua electrică si cele de comercializare a energiei electrice si a
energiei termice produse în cogenerare, din surse regenerabile.
Art. 52. - Dezvoltarea si utilizarea surselor regenerabile de energie se
stimulează pe baza unor studii economice aprofundate tehnico-economic,
acordându-se facilităti prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii
competente.
CAPITOLUL VI
Tipurile de preturi si tarife. Fundamentarea acestora
Art. 53. - În sectorul energiei electrice, a cărui productie se
comercializează pe piata internă, se aplică următoarele preturi si tarife:
a) preturi rezultate din mecanismele concurentiale ale pietei;
b) preturi reglementate pentru energia termică produsă în cogenerare;
c) tarife reglementate pentru serviciile de transport si de distributie
a energiei electrice, considerate activităti cu caracter de monopol natural;
d) tarife reglementate pentru furnizarea de energie electrică la
consumatorii captivi;
e) tarife reglementate pentru asigurarea serviciilor tehnologice de
sistem până la crearea unei piete concurentiale;
f) tarife reglementate pentru serviciile de transformare si
interconexiune;
g) tarife reglementate de racordare la retea;
h) tarife practicate de operatorul de transport si de sistem si de
operatorul pietei de energie electrică pentru serviciile prestate
participantilor la piată.
Reglementarea preturilor
Art. 54. - (1) Autoritatea competentă poate propune ministerului de
resort reglementarea unui pret utilizat de agentul economic din sectorul
energiei electrice, dacă se consideră că agentul economic foloseste abuziv o
pozitie dominantă.
(2) Declararea unui pret ca fiind reglementat se face prin hotărâre a
Guvernului, initiată de ministerul de resort, pentru perioade limitate, cu
avizul Consiliului Concurentei.
Reglementarea tarifelor
Art. 55. - Tarifele pentru consumatorii captivi de energie electrică
sunt reglementate de autoritatea competentă si sunt aceleasi pe întreg
teritoriul tării.
Metodologiile de reglementare a preturilor si tarifelor
Art. 56. - (1) Preturile si tarifele reglementate se stabilesc pe baza
metodologiilor aprobate si publicate de către autoritatea competentă. În
calculul acestora vor fi luate în considerare costurile justificate ale
activitătilor de producere, transport, distributie si furnizare a energiei
electrice si termice, cheltuielile pentru dezvoltare si protectia mediului,
precum si o cotă rezonabilă de profit.
(2) Metodologia de reglementare a preturilor si tarifelor si eventualele
modificări ulterioare se aprobă de către autoritatea competentă, după
informarea si consultarea ministerului de resort si a agentilor economici din
sector implicati.
Evidentierea costurilor si a veniturilor
Art. 57. - Agentii economici, titulari de licentă din sectorul energiei
electrice si termice, care practică preturi si tarife reglementate, sunt
obligati să prezinte autoritătii competente:
a) costurile si veniturile realizate separat din activitătile care fac
obiectul licentelor acordate în structura stabilită de autoritatea competentă;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor si veniturilor
avute în vedere atunci când se întocmesc situatiile contabile, conform art. 17
alin. (2) lit. b).
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de preturi si tarife reglementate
Art. 58. - (1) Propunerile de preturi si tarife reglementate pentru
energia electrică si termică se elaborează de către agentii economici din
sectorul energiei electrice, cu respectarea metodologiilor emise de autoritatea
competentă si se comunică acesteia împreună cu fundamentarea în formatul stabilit.
(2) Agentii economici din sectorul energiei electrice vor transmite
autoritătii competente toate datele necesare folosite în procesul de
fundamentare a solicitării si vor asigura accesul reprezentantilor desemnati de
aceasta la ele.
(3) Ordinul de aprobare a preturilor si tarifelor reglementate pentru
energia electrică, aplicabile consumatorilor captivi si activitătilor cu
caracter de monopol natural, se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I. Ordinul va contine si data intrării lor în vigoare.
(4) Preturile pe piata spot se fac publice zilnic, prin grija
operatorului pietei de energie electrică.
(5) Principiile care stau la baza stabilirii preturilor si tarifelor
reglementate pentru energia electrică si termică au în vedere următoarele:
a) să contribuie la utilizarea eficientă a energiei electrice;
b) să fie diferentiate pe categorii de consumatori, în functie de
comportamentul energetic si nu de natura activitătii, permitând acestora
alegerea tipului de pret/tarif care le este mai favorabil, dintre cele
practicate de furnizor;
c) pentru consumatorii de energie electrică, altii decât cei casnici,
având o putere mai mare sau egală cu 30 kW, tariful atât pentru energia
electrică, cât si pentru cea termică să aibă o structură binomială, respectiv
un pret pentru putere si un pret pentru energie;
d) să stimuleze consumatorii de energie electrică în redistribuirea
consumului din orele de vârf ale SEN;
e) să asigure protectia intereselor consumatorilor si calitatea
serviciilor.
(6) Este interzisă subventionarea consumatorilor prin tarifele la
energia electrică si termică sau recuperarea costurilor corespunzătoare
serviciului asigurat pentru o anumită categorie de consumatori, prin tarifele
practicate altor categorii de consumatori.
Interdictia
subventionării în producerea combinată a energiei electrice si termice
Art. 59. - Agentii economici care produc combinat energie electrică si
termică si care comercializează cel putin una dintre ele vor repartiza
costurile între cele două forme de energie, potrivit reglementărilor aprobate
de autoritatea competentă, fiind interzisă subventionarea încrucisată între
cele două forme de energie.
Serviciile
conexe
Art. 60. - Serviciile prestate tertilor de către agentii economici care
produc energie hidroelectrică si care au în administrare, concesiune sau
închiriere baraje, diguri si lacuri de acumulare se realizează pe baza
contractelor încheiate cu beneficiarii.
CAPITOLUL VII
Infractiuni si contraventii
Răspunderi
Art. 61. - Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz,
răspunderea penală, contraventională sau civilă.
Infractiuni
Art. 62. - (1) Sustragerea de energie electrică constituie infractiunea
de furt si se pedepseste conform prevederilor Codului penal.
(2) Deteriorarea, modificarea fără drept sau blocarea functionării
echipamentului de măsurare a energiei electrice livrate constituie infractiune
si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 4 ani.
(3) Deteriorarea, modificarea fără drept sau sustragerea componentelor
instalatiilor energetice constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare
de la unu la 5 ani.
(4) Executarea sau folosirea de instalatii clandestine în scopul
racordării directe la retea sau pentru ocolirea echipamentelor de măsurare
constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
(5) În cazul în care infractiunile prevăzute la alin. (2)-(4) sunt
săvârsite de un salariat al unui titular de licentă, limita minimă si maximă
specială a pedepsei se majorează cu câte un an.
(6) Tentativa la infractiunile prevăzute de alin. (2)-(4) se pedepseste.
Contraventii
Art. 63. - (1) Constituie contraventii următoarele fapte:
a) încălcarea reglementărilor tehnice si comerciale stabilite de către
autoritatea competentă, precum si nerespectarea conditiilor asociate licentelor
si autorizatiilor;
b) influentarea formării libere a preturilor pe piata energiei
electrice;
c) refuzul nejustificat al producătorilor de a respecta obligatiile care
le revin potrivit art. 30;
d) nerespectarea dispozitiilor operative ale operatorului de transport
si de sistem;
e) exploatarea unor instalatii care nu respectă conditiile tehnice de
securitate si care pot dăuna persoanelor fizice, proprietătii si/sau mediului
înconjurător;
f) refuzul nejustificat al accesului oricărui solicitant la retelele
electrice de transport si de distributie;
g) revânzarea de energie electrică de către un consumator captiv fără
acordul furnizorului si operatorului de distributie;
h) refuzul de a permite verificările si inspectiile prevăzute prin reglementări
sau dispuse de autoritatea competentă, precum si obstructionarea acesteia în
îndeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de autoritatea
competentă sau furnizarea incorectă si incompletă de date si informatii
necesare desfăsurării activitătii autoritătii competente, precum si
nerealizarea măsurilor dispuse de aceasta;
j) refuzul consumatorilor de a permite accesul la grupurile de măsurare;
k) nerespectarea obligatiilor de producere si/sau de ofertare către
operatorul pietei de energie electrică conform prevederilor legale, fără
confirmarea operatorului de transport si de sistem;
l) orice actiune a operatorului de transport si de sistem de alterare
nejustificată a ordinii de merit a capacitătilor de producere;
m) furnizarea unor informatii incomplete sau eronate partenerilor
externi ai SEN de către operatorul de transport si de sistem;
n) transmiterea de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale;
o) întârzierea nejustificată în racordarea noilor consumatori sau în
realimentarea acestora după întrerupere, precum si propunerea unor solutii de
racordare, altele decât cele optime din punct de vedere tehnic si cu costuri
minime, conform actelor normative în vigoare si reglementărilor stabilite de
autoritatea competentă;
p) executarea de săpături sau lucrări de orice fel în zonele de protectie
a instalatiilor, fără consimtământul prealabil al titularului acestora;
q) nerespectarea standardelor de performantă stabilite prin
reglementările în vigoare;
r) nerespectarea măsurilor de utilizare eficientă a resurselor în
sector;
s) interzicerea de către persoane fizice sau juridice a accesului operatorului
de retea pentru efectuarea lucrărilor de retehnologizare, reparatii, revizii,
interventii la avarii si pentru defrisare sau a tăierilor de modelare pentru
crearea si mentinerea distantei regulamentare fată de retelele electrice;
s) practicarea de preturi sau tarife pentru activitătile reglementate,
fără aprobarea autoritătii competente.
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-i) se sanctionează cu
amendă de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, si cu
amendă de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice,
iar contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. j)-s), cu amendă de la 1.000.000
lei la 2.000.000 lei, în cazul persoanelor fizice, si cu amendă de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei, în cazul persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
către:
a) reprezentantii împuterniciti ai autoritătii competente, în cazul
contraventiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), h), i), j), k), l), m),
n), o), r) si s);
b) reprezentantii împuterniciti ai consiliilor locale, în cazul
contraventiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), e), f), g), p), q) si s).
(4) Constatarea contraventiilor prevăzute la alin. (1) lit. e), g), p)
si s) se poate face, în afara persoanelor prevăzute la alin. (3), si de către
reprezentantii împuterniciti ai titularilor de licentă, acestora revenindu-le
obligatia sesizării organelor în drept să aplice sanctiunile, conform
prevederilor prezentei legi.
Art. 64. - Contraventiilor prevăzute la art. 63 le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
Constatarea contraventiilor
Art. 65. - (1) În vederea constatării contraventiilor prevăzute la art.
63 alin. (1), agentii constatatori mentionati la art. 63 alin. (3) si (4) au
acces, în conditiile legii, în clădiri, încăperi, la instalatii si în orice alt
loc, până la receptoarele de energie, si au dreptul să verifice instalatia,
precum si să execute măsurători si determinări. Proprietarii si cei care
exploatează aceste clădiri, locuri sau instalatii sunt obligati să pună la
dispozitie agentilor constatatori documentele si actele specifice activitătii
lor.
(2) Organele de politie sunt obligate să acorde, la cerere, sprijin
agentilor constatatori.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Intrarea în vigoare
Art. 66. - (1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de
la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind energia
electrică si termică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
519 din 30 decembrie 1998, cu modificările ulterioare;
b) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei
- ANRE, aprobată cu modificări prin Legea nr. 99/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
ministerul de resort si autoritatea competentă vor elabora regulamentele care
se aprobă prin hotărâri ale Guvernului.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor
în sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 8 iulie
2003.
Nr. 318.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii energiei electrice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea energiei electrice si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 7 iulie
2003.
Nr. 453.