MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 541
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 28 iulie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
348. - Legea pomiculturii
491. - Decret pentru promulgarea Legii pomiculturii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 222 din 3 iunie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Decizia nr. 246 din 10 iunie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
136. - Ordin pentru punerea în aplicare a
Instructiunilor privind vânzările de terenuri si/sau clădiri de către
autoritătile publice
- Hotărârea Guvernului nr. 133/1995;
- Hotărârea Guvernului nr. 189/1998;
- Hotărârea Guvernului nr. 826/1999;
- Hotărârea Guvernului nr. 412/2000;
- Hotărârea Guvernului nr. 465/2000;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2002;
- Hotărârea Guvernului nr. 192/2003;
- Hotărârea Guvernului nr. 706/2003;
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează cadrul de orientare a dezvoltării
pomiculturii, înfiintarea si exploatarea plantatiilor pomicole, producerea si
valorificarea fructelor, pe baza fundamentării stiintifice si extensiei
sustinute a progresului tehnic, în conditiile organizării comune de piată în
sectorul fructelor.
Art. 2. - (1) Organul de specialitate al administratiei publice centrale
în domeniu, care elaborează strategia de dezvoltare a pomiculturii, este
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
(2) Obiectivele strategice ale dezvoltării pomiculturii sunt:
a) concentrarea si specializarea productiei pomicole;
b) dezvoltarea centrelor si bazinelor cu traditie în domeniu, care să
asigure specializarea pe produse de calitate cu denumire de origine geografică.
Art. 3. - (1) Organizarea comună de piată în sectorul fructelor contine
reguli privind:
a) patrimoniul pomicol si potentialul de productie pomicolă;
b) producerea materialului săditor pomicol;
c) securitatea alimentară, precum si valorificarea fructelor si
produselor din fructe;
d) organizatiile profesionale, interprofesionale si organismele pe
filieră;
e) instrumentele si mecanismele de reglementare a pietei.
(2) Speciile de pomi, arbusti fructiferi si căpsuni cultivate în România
sunt prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Productia pomicolă
SECTIUNEA 1
Patrimoniul pomicol
Art. 4. - (1) Patrimoniul pomicol este alcătuit din: pomi si arbusti
fructiferi, indiferent de sistemul de cultură, căpsunării, pepiniere pomicole,
inclusiv terenurile pentru asolamente, terenurile în pregătire pentru plantare
si terenurile din intravilan plantate cu pomi, arbusti fructiferi si căpsuni.
(2) În România păstrarea patrimoniului pomicol, mentinerea si ridicarea
valorii biologice si a potentialului productiv al plantatiilor de pomi, arbusti
fructiferi si protejarea mediului înconjurător constituie o obligatie a
cultivatorilor.
Art. 5. - (1) Patrimoniul pomicol se clasifică în următoarele categorii:
a) plantatii tinere, până la intrarea pe rod;
b) plantatii pe rod, în plină productie;
c) plantatii pe rod, în declin;
d) pepiniere pomicole;
e) colectii pomologice, culturi de concurs si loturi experimentale;
f) terenuri în pregătire pentru înfiintarea plantatiilor.
(2) Sistemul de cultură se defineste prin densitate, sortimente,
tehnologii, performante tehnice si economice si se clasifică astfel:
a) sistem extensiv;
b) sistem intensiv;
c) sistem superintensiv;
d) pomi răzleti.
Art. 6. - (1) Plantatiile de pomi fructiferi, arbusti fructiferi si
căpsuni se realizează în România cu precădere pe arealele consacrate, situate
în special în zona colinară, pe nisipuri, precum si pe alte terenuri cu
conditii ecologice favorabile, denumite areale pomicole, care sunt
supuse delimitării teritoriale.
(2) Arealele pomicole reprezintă zona geografică a culturii pomilor si
arbustilor fructiferi, constituie o categorie distinctă a fondului funciar si
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Din punct de vedere teritorial, patrimoniul pomicol se delimitează
în zone, bazine, centre si exploatatii pomicole, alcătuite din livezi, astfel
cum vor fi definite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Pomii si arbustii fructiferi situati în curti, păsuni, fânete,
aliniamente si perdele de protectie, denumiti pomi răzleti, si ale căror
produse nu fac obiectul comercializării pe piată nu fac parte din cadastrul
pomicol.
(5) Evidenta pomilor răzleti se tine separat.
Art. 7. - (1) Delimitarea teritorială a patrimoniului pomicol se
înregistrează în cadastrul agricol ca pozitie distinctă, numită cadastru
pomicol, si urmăreste:
a) stabilirea perimetrelor patrimoniului pomicol;
b) structura patrimoniului pomicol pe sisteme de cultură, specii,
parcele si detinători.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului împreună cu
Ministerul Administratiei si Internelor stabilesc normele metodologice de
realizare si tinere a evidentei cadastrului pomicol, ca o componentă a
cadastrului agricol, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, cu sprijinul
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”, efectuează
delimitarea si actualizarea lucrărilor de zonare si microzonare a arealelor
pomicole.
Art. 8. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului si
Ministerul Administratiei si Internelor organizează recensământul patrimoniului
pomicol, din 10 în 10 ani, începând cu anul 2005.
Art. 9. - Normele tehnice de înfiintare si defrisare a plantatiilor
pomicole, denumite livezi, indiferent de forma de proprietate, vor fi
reglementate prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului.
SECTIUNEA a 2-a
Producerea materialului săditor
Art. 10. - Producerea materialului săditor pomicol se face numai de către pepinierele pomicole autorizate, potrivit Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitătii, comercializarea semintelor si materialului săditor, precum si înregistrarea soiurilor de plante.
Art. 11. - (1) Pipinierele pomicole au obligatia să producă material
săditor numai din categoriile biologice prevăzute în sortimentul aprobat prin
Catalogul oficial al soiurilor de plante si hibrizi cultivate în România si
cataloagele oficiale ale soiurilor si hibrizilor cultivati în Uniunea
Europeană.
(2) Categoriile biologice superioare de material săditor pomicol,
prebază si bază se produc în unităti autorizate.
Art. 12. - În pomicultură se admit la plantare următoarele categorii de
material săditor:
a) pomi altoiti, formati în pepiniere;
b) pomi pe rădăcini proprii, din sortimentul admis la înmultire,
obtinuti prin metode clasice sau culturi de meristeme;
c) butasi înrădăcinati, marcote, drajoni, stoloni.
Art. 13. - Pentru producerea materialului săditor pomicol sunt folosite
următoarele categorii de material initial:
a) portaltoi obtinuti pe cale generativă din sâmburi si seminte, proveniti
din plantatii semincere autorizate;
b) portaltoi obtinuti pe cale vegetativă - clone – din plantatii mamă de
butasi, marcotiere si drajoniere autorizate sau prin culturi de meristeme;
c) altoi, prelevat sub formă de ramuri sau muguri, din plantatii mamă
autorizate.
Art. 14. - Baza materială aferentă sectorului de producere a
materialului săditor pomicol este protejată, detinătorii fiind obligati să
respecte destinatia initială a acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Înfiintarea, exploatarea si defrisarea plantatiilor
pomicole
Art. 15. - Înfiintarea plantatiilor de pomi, arbusti fructiferi si căpsuni, organizate în exploatatii pomicole amplasate în zone, bazine, centre pomicole de o anumită suprafată si o anumită structură de specii si soiuri, în conformitate cu dispozitiile prezentei legi si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 108/2001 privind exploatatiile agricole, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 166/2002, este optiunea liberă a oricărui proprietar sau detinător de teren.
Art. 16. - (1) Soiurile fiecărei specii de pomi, arbusti fructiferi si
căpsuni se clasifică în următoarele categorii:
recomandate,
autorizate, autorizate temporar si interzise.
(2) Definitiile categoriilor de soiuri se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, prin
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultură, asigură elaborarea
lucrărilor de zonare a speciilor de pomi si arbusti fructiferi recomandate si
autorizate pentru cultură în cadrul fiecărei zone, bazin si centru pomicol,
precum si actualizarea periodică a acestora.
Art. 17. - (1) Exploatatiile pomicole beneficiază de facilităti
financiare din partea statului, în conformitate cu legislatia în vigoare.
(2) Înfiintarea exploatatiilor pomicole în zonele, bazinele si centrele
pomicole beneficiază de sprijin financiar din partea statului.
Art. 18. - Amenajarea unor terenuri în pantă, slab fertile si cu
fenomene de eroziune a solului si valorificarea acestora prin culturi pomicole
sunt considerate activităti de interes national pentru protejarea mediului si
se bucură de sprijinul statului asigurat prin Fondul de ameliorare a fondului
funciar, potrivit legislatiei în vigoare.
Art. 19. - (1) Plantatiile de pomi cu suprafata mai mare de 0,5 ha si
cele de arbusti fructiferi de peste 0,2 ha, situate în zone, bazine si centre
consacrate, se înfiintează în baza autorizatiei de plantare, eliberată de
directiile generale pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si,
respectiv, a municipiului Bucuresti, conform reglementărilor stabilite prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Pentru plantatiile de pomi cu suprafata mai mare de 2 ha si pentru
plantatiile de arbusti fructiferi cu suprafata mai mare de 0,5 ha, autorizatia
de plantare se eliberează în baza unui proiect de înfiintare a exploatatiei
pomicole, elaborat de persoane autorizate si avizat de Institutul de
Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultură sau de statiunea de cercetare si
dezvoltare pomicolă din zonă.
(3) Sunt exceptate de la obtinerea autorizatiei de plantare colectiile
de pomi si arbusti fructiferi, culturile pomicole de concurs si parcelele
experimentale.
Art. 20. - Toate plantatiile pomicole organizate în exploatatii agricole
se înfiintează numai cu soiuri din categoriile recomandate si autorizate.
Art. 21. - (1) Defrisarea plantatiilor de pomi si arbusti fructiferi de
interes comercial apartinând persoanelor fizice sau juridice se face numai în
baza autorizatiei de defrisare, eliberată de către directiile generale pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti, în conditiile prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Sunt exceptate de la obtinerea autorizatiei de defrisare colectiile
de pomi si arbusti fructiferi, culturile pomicole de concurs si parcelele
experimentale, care se aprobă de consiliile stiintifice ale unitătilor
respective.
Art. 22. - (1) Durata de functionare a plantatiilor de pomi si arbusti
fructiferi, în conditiile de exploatare normală, precum si modalitatea
defrisării acestora sunt prevăzute în normele metodologice de aplicare a
prezentei legi.
(2) În cazul în care, după defrisare, terenul respectiv nu se
replantează, detinătorii au obligatia să înainteze la directiile generale
pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti, cu 3 luni înaintea defrisării, documentatia necesară pentru
schimbarea categoriei de folosintă a terenurilor, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(3) Regimul de exploatare a plantatiilor pomicole si arbustilor
fructiferi apartinând institutiilor de învătământ, cu scop didactic, si al
parcelelor experimentale ale unitătilor de cercetare se va stabili prin
planurile de învătământ, respectiv prin programele de cercetare ale unitătilor
respective.
Art. 23. - (1) Cultura speciilor de nuc, migdal, castan comestibil,
alun, denumite în continuare nucifere, este supusă si următoarelor
prevederi speciale:
a) înfiintarea plantatiilor de nucifere se face cu material săditor
selectionat de către pepinierele autorizate. Pe terenurile supuse eroziunii se
pot planta si biotipuri locale provenite de la pepinierele silvice;
b) tăierea unui nuc sau castan comestibil, indiferent de sistemul de
cultură sau de forma de proprietate, se face pe baza autorizatiei-model
prevăzute în anexa nr. 3a) sau 3b) la prezenta lege, cu obligatia plantării
prealabile a 5 pomi tineri din soiurile recomandate si autorizate;
c) cererea pentru tăierea nucilor si castanilor comestibili răzleti,
solicitată de persoane fizice sau juridice, se depune cu cel putin 3 luni
înaintea executării tăierii, iar aceasta se verifică si se aprobă de directiile
generale pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si, respectiv, a
municipiului Bucuresti;
d) în cazurile când se solicită defrisarea plantatiilor de nuc si castan
comestibil în masiv, este obligatorie expertiza tehnică efectuată de Institutul
de Cercetare-Dezvoltare pentru Pomicultură sau de statiunea de cercetare si
dezvoltare pomicolă din zonă. Termenul de depunere a documentatiei de defrisare
este de cel putin 6 luni înaintea datei propuse pentru defrisare;
e) criteriile care stau la baza documentatiei în vederea autorizării
tăierii exemplarelor de nuc si castan comestibil, precum si defrisarea lor când
sunt în masiv se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
Art. 24. - În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I, organele abilitate vor organiza
inventarierea nucilor si a castanilor comestibili aflati în plantatii sau ca
pomi răzleti, cu consemnarea proprietarilor si a parcelelor cadastrale în care
se găsesc.
Art. 25. - În programele de împădurire si combatere a eroziunii solului
din zonele de cultură a nucului si castanului se vor introduce si aceste
specii. Regia Natională a Pădurilor si alti detinători de terenuri forestiere
vor utiliza la plantare material săditor din soiuri autorizate si recomandate,
precum si biotipurile locale.
CAPITOLUL III
Valorificarea fructelor
Art. 26. - În functie de însusirile specifice, fructele au următoarele destinatii:
a) consum în stare proaspătă;
b) consum sub forma prelucrată industrial.
Art. 27. - (1) Fructele destinate a fi livrate pentru consumul uman se
clasifică în categorii de calitate, conform standardelor de comercializare,
care dobândesc caracterul de obligativitate.
(2) Se supun standardelor de calitate următoarele fructe: ciresele,
visinele, caisele, piersicile si nectarinele, căpsunile, merele, perele,
prunele, gutuile, nucile în coajă, fructele de arbusti fructiferi, precum si
fructele de orice fel care fac obiectul importului.
(3) Se exceptează de la cerintele de conformitate cu standardele de
calitate:
a) produsele oferite de către producători la centrele speciale de
preluare, pregătire, ambalare, marcare, destinate vânzărilor de gros sau în
detaliu;
b) produsele expediate în vrac către unitătile si fabricile de
procesare.
Art. 28. - (1) Comercializarea fructelor, potrivit prevederilor art. 27
alin. (1), este supusă controlului de conformitate pe filiera produsului.
(2) Controlul de conformitate se face la fata locului, în toate stadiile
de comercializare, de către organismele autorizate prin lege.
Art. 29. - (1) În cazul unor accidente de sănătate în consum, analiza
fructelor care au făcut obiectul vânzării pe piată, privind continutul de
reziduuri de pesticide, contaminanti si alte substante, este obligatorie si se
efectuează de laboratoarele acreditate.
(2) Evidenta tratamentelor si a substantelor utilizate în plantatiile
pomicole destinate comercializării fructelor se tine de către producător si se
supune controlului Inspectiei de stat pentru controlul tehnic în producerea si
valorificarea legumelor si fructelor.
Art. 30. - (1) Fructele proaspete destinate consumului uman circulă pe
filiera de produs însotite de certificate de conformitate cu standardele de
calitate, eliberate de către organismul de certificare instituit în acest scop.
(2) Modelul certificatului de conformitate se va stabili prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 31. - (1) Prelucrarea fructelor în scop comercial poate fi făcută
de către agenti economici autorizati pentru această activitate, cu mijloace
proprii sau grupati în diferite forme de cooperare.
(2) Fructele destinate prelucrării industriale circulă însotite de
certificatul de destinatie industrială emis de către organismele de control, al
cărui model se va stabili prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
Art. 32. - Prin prelucrarea fructelor se obtin următoarele produse:
a) fructe deshidratate, întregi sau portionate, făinuri de fructe;
b) fructe congelate, individual sau în bloc;
c) sucuri: cu pulpă de fruct, limpezi, filtrate, conservate prin
pasteurizare, nectaruri;
d) sucuri concentrate;
e) conserve: compoturi, dulceturi, gemuri, magiun de prune, marmeladă,
piureuri;
f) distilate: tuică, palincă, rachiuri;
g) fermentate: cidru, otet;
h) alte produse.
Art. 33. - (1) Dreptul de folosire de către producători a unor denumiri
de origine pentru anumite loturi de fructe proaspete sau prelucrate se acordă
prin certificat de atestare a originii geografice.
(2) Certificatul se eliberează de către organele abilitate în acest
scop, pe baza verificărilor făcute de specialisti împuterniciti pentru
controlul respectării conditiilor impuse pentru producerea fructelor si
prelucrarea acestora.
Art. 34. - Producătorii si comerciantii de produse alcoolice din fructe
în vrac sunt obligati să tină evidenta acestora, în conformitate cu legislatia
în vigoare.
Art. 35. - Etichetarea fructelor si a produselor din fructe se face
conform standardelor si normelor de calitate.
Art. 36. - (1) Distilatele, care se disting prin originalitatea
însusirilor lor imprimată de locul de producere, soiul sau sortimentul de
soiuri, tehnologia de distilare folosită, modul de păstrare si învechire, se
pot încadra în categoria băuturilor alcoolice din fructe, de calitate
superioară, cu indicatia geografică din care provin.
(2) Comercializarea distilatelor din fructe de calitate superioară, cu
indicatia geografică, se face sub numele arealului de productie pomicolă
delimitată, în mod obisnuit, al bazinului sau al centrului pomicol, eventual al
localitătii în care se află exploatatia pomicolă.
Art. 37. - (1) Tuica este o băutură alcoolică românească, obtinută în
mod expres prin fermentarea fructelor din speciile sâmburoase ori a maceratului
din aceste fructe, în prezenta sau nu a sâmburelui, urmată de o distilare sau
redistilare, la o concentratie alcoolică determinată la temperatura de 20sC,
specifică fiecărui sortiment, în functie de traditie, de indicarea arealului de
producere a acesteia si de calitatea ei.
(2) În functie de zona în care s-au produs fructele, de tehnologia
specifică aplicată, maturare sau învechire, băutura astfel obtinută poartă
denumirea de: “palincă”, “horincă”, “turt”.
(3) Concentratia alcoolică minimă este diferentiată în functie de
procesul tehnologic de obtinere, dar nu mai mică de 24% în volum la
comercializarea pentru consum.
Art. 38. - (1) Rachiul de fructe este băutura alcoolică obtinută în mod
exclusiv prin fermentarea fructelor din speciile semintoase, a marcului sau
sucului din aceste fructe, urmată de distilare la concentratia alcoolică
specifică, astfel încât produsul obtinut în urma distilării să aibă aroma si
gustul fructului din care provine.
(2) Termenul Williams este admis pentru rachiul de pere produs în
exclusivitate din soiul de pere Williams.
(3) Concentratia alcoolică a rachiului de fructe la temperatura de 20sC
este de minimum 37,5% în volum.
Art. 39. - În producerea tuicii, palincii si a rachiurilor de fructe nu
este admis adaosul de alcool etilic din cereale, coloranti sau arome obtinute
pe cale sintetică.
Art. 40. - Se interzic producerea si comercializarea tuicii, a palincii
si a rachiurilor provenite din spirt, arome si coloranti sintetici.
Art. 41. - Statul sprijină constituirea organizatiilor de producători si
a organizatiei interprofesionale pentru fructe, pe baza initiativei libere a
producătorilor, în conformitate cu legislatia în vigoare.
CAPITOLUL IV
Inspectia si controlul calitătii fructelor si a produselor obtinute din
fructe
Art. 42. - (1) În vederea implementării prevederilor prezentei legi se
înfiintează ca directie în cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului Inspectia de stat pentru controlul tehnic în producerea si
valorificarea legumelor si fructelor, denumită în continuare I.S.C.T.P.V.L.F.,
cu structuri organizatorice în cadrul directiilor generale pentru agricultură
si dezvoltare rurală judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti, care se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
cu respectarea numărului de personal, în limita bugetului aprobat.
(2) Atributiile I.S.C.T.P.V.L.F. vor fi stabilite prin norme
metodologice.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 43. - Încălcarea dispozitiilor prezentei legi atrage răspunderea
civilă, contraventională sau penală, după caz.
Art. 44. - Defrisarea fără autorizatie a plantatiilor de pomi
fructiferi, indiferent de forma de proprietate, cu o
suprafată mai mare de
0,5 ha, sau a plantatiilor de arbusti fructiferi cu o suprafată mai mare de 0,2
ha, precum si a nucilor sau a castanilor comestibili, indiferent de sistemul de
cultură, constituie infractiunea de distrugere si se pedepseste potrivit art.
217 din Codul penal.
Art. 45. - (1) Falsificarea băuturilor distilate sau a altor băuturi si
produse obtinute din fructe, precum si expunerea spre vânzare sau vânzarea unor
astfel de băuturi sau produse stiind că sunt falsificate constituie
infractiunea de falsificare de alimente sau alte produse si se pedepseste
potrivit art. 313 din Codul penal.
(2) Băuturile sau produsele care au făcut obiectul infractiunii se
confiscă.
Art. 46. - Constituie contraventie următoarele fapte:
a) înfiintarea plantatiilor cu suprafete mai mari de 0,5 ha de pomi
fructiferi si a suprafetelor mai mari de
0,2 ha de arbusti
fructiferi de fiecare agent economic sau de familie ori extinderea peste
această limită a celor existente, fără autorizatie de plantare, cu
nerespectarea dispozitiilor art. 19;
b) înfiintarea de plantatii noi de pomi cu suprafete mai mari de 0,5 ha
si 0,2 ha arbusti fructiferi sau extinderea
celor existente cu
alte soiuri decât cele recomandate si autorizate, cu nerespectarea prevederilor
art. 20;
c) nerespectarea prevederilor art. 29 privind analiza continutului de
reziduuri, contaminanti si alte substante,
precum si a celor
privind evidenta tratamentelor si a substantelor utilizate;
d) nerespectarea prevederilor art. 30 alin. (1) si ale art. 31 alin. (2)
privind obligativitatea însotirii produselor de certificat de conformitate cu
standardele de calitate pentru fructele destinate consumului uman în stare
proaspătă, respectiv de certificat de destinatie industrială pentru fructele
proaspete destinate procesării;
e) nerespectarea prevederilor art. 27 si 31 privind punerea în consum si
comercializarea fructelor si a distilatelor din fructe si a altor produse din
fructe;
f) nerespectarea prevederilor art. 34 privind obligatia tinerii
evidentelor produselor din fructe;
g) nerespectarea prevederilor art. 33 referitoare la folosirea denumirii
de origine a produselor distilate din fructe din zona de cultură care are drept
de indicatie geografică;
h) nerespectarea prevederilor art. 35 privind etichetarea fructelor si a
produselor din fructe.
Art. 47. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 46 se sanctionează după
cum urmează:
a) cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, cele prevăzute la
lit. a) si b);
b) cu amendă de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele prevăzute la
lit. c)-f);
c) cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevăzute la
lit. g) si h).
(2) Amenda contraventională se aplică persoanelor fizice si juridice.
Art. 48. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevăzute în prezenta lege se fac prin proces-verbal încheiat de organele de
control abilitate din Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului,
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sănătătii, Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor, potrivit atributiilor ce le revin conform legii.
Art. 49. - Contraventiilor prevăzute la art. 46 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 50. - (1) Înfiintarea, întretinerea si defrisarea de plantatii
pomicole, arbusti fructiferi si căpsunării, conditiile pe care trebuie să le
îndeplinească fructele pentru valorificare în stare proaspătă si conservate,
precum si produsele distilate obtinute din fructe, conditiile de atribuire a
denumirii produselor cu indicatie geografică, normele de comercializare, precum
si alte măsuri se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
legi, elaborate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, cu
avizul Ministerului Sănătătii, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Integrării Europene, Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si
Ministerului Justitiei.
(2) Normele metodologice de aplicare a prezentei legi vor fi elaborate
în termen de 90 de zile de la publicarea
acesteia în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si se supun Guvernului spre aprobare.
Art. 51. - (1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 90 de zile de
la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea
pomiculturii nr. 11/1974, publicată în Buletinul
Oficial, Partea I,
nr. 105 din 29 iulie 1974.
Art. 52. - Anexele nr. 1, 2, 3a) si 3b) fac parte integrantă din
prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 23 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24
iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iulie
2003.
Nr. 348.
ANEXA Nr. 1
SPECIILE
de pomi, arbusti fructiferi si căpsuni cultivate în România
Specia
A. Pomi fructiferi
Măr
Păr
Gutui
Prun
Cires
Visin
Cais
Piersic si Nectarin
Nuc
Migdal
Alun
Castan
B. Arbusti fructiferi
Coacăz negru
Coacăz rosu
Coacăz alb
Agris
Zmeură de grădină
Afin de cultură
Mur de grădină
Măces
Soc negru
Trandafir pentru petale
Lonicera caerulea
Corn
Cătină
C. Căpsun
ANEXA Nr. 2
Formatiune de vegetatie naturală |
Spatiul geografic ocupat |
Specii cultivate |
Subzona pădurilor
de fag-subetajul |
Dealuri între
500-800 m altitudine |
Coacăz, agris,
afin, unele soiuri de măr |
Subzona pădurilor
de gorun |
Dealuri mijlocii si
partea inferioară a celor înalte, 300-800 m altitudine |
Zmeur, măr, prun,
visin, unele soiuri de păr |
Subzona pădurilor
de cer, garnită si stejar |
Partea nordică a
Câmpiei Române, Piemontul Getic si rama externă a dealurilor din vestul
tării; 50-500 m altitudine |
Măr, păr, prun,
gutui, cires, visin, nuc, alun, căpsun |
Zona de silvostepă |
Suprafete mai mari
sau mai mici în toate provinciile; 50-500 m |
Toate speciile
pomicole, cultivate cu altitudine deosebire în regim irigat |
Zona stepei
danubiene |
Partea de est si de
sud a Câmpiei Române, Dobrogea, Platforma Bârladului, insule în Câmpia
Siretului; 0-200 m altitudine |
Cais, piersic,
migdal, prun, cires, visin, soiuri văratice de măr si păr, nuc, în conditii
de irigare |
ANEXA Nr. 3a)
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI DIRECTIA GENERALĂ PENTRU AGRICULTURĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ ............................... AUTORIZATIE Nr. ...../.......... Domnul/doamna
..................................................., cu domiciliul în
comuna/orasul ..........................., judetul ........................................, solicită tăierea a .............................................
bucăti nuci/castani comestibili. Director general, ...................................... (numele si prenumele) Semnătura si stampila Data
eliberării
........................................................ N.B.: Autorizatia se
tipăreste pe o singură fată în registre de 100 de file si se completează într-un
singur exemplar. |
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI DIRECTIA GENERALĂ PENTRU AGRICULTURĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ ............................... AUTORIZATIE Nr. ......./................. În conformitate cu
prevederile Legii pomiculturii nr.
................, se autorizează
domnul/doamna
.................................................., cu domiciliul în
comuna/orasul
.................................................., judetul
.........................................................................................., pentru tăierea de
.......... nuci/castani comestibili, pomi răzle din locurile
următoare: .................................................................. ......................................................................................................
. Solicitantul a
plantat nuci/castani .................................. bucă în zona
.......................................................................................
. Director general, ..................................... (numele si prenumele) Semnătura si stampila Data eliberării
.................................. |
ANEXA Nr. 3b)
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI DIRECTIA GENERALĂ PENTRU AGRICULTURĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ ............................... AUTORIZATIE Nr. ...../.......... Agent economic
...................................................., cu sediul în
comuna/orasul ................................,
judetul ........................................, solicită tăierea/defrisarea
a .................. ha/bucăti nuci/castani
comestibili. Director general, ...................................... (numele si prenumele) Semnătura si stampila Data
eliberării
........................................................ N.B.: Autorizatia
se tipăreste pe o singură fată în registre de 100 de
file si se completează într-un singur exemplar. |
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI DIRECTIA GENERALĂ PENTRU AGRICULTURĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ ............................... AUTORIZATIE Nr. ......./.................... În conformitate cu prevederile Legii
pomiculturii nr. .................. se autorizează
agentul economic .............................................., cu sediul în
comuna/orasul
........................................................, judetul
.........................................................................................., pentru
tăierea/defrisarea de .................. ha/bucăti nuci/castani comestibili din
locurile următoare:
.............................................. ......................................................................................................
. Solicitantul a plantat
nuci/castani .................................. bucăti în zona
......................................................................................
. Director general, ..................................... (numele si prenumele) Semnătura si stampila Data eliberării
.................................. |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii pomiculturii
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pomiculturii si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 9 iulie
2003.
Nr. 491.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicată de Cornelia Filip în Dosarul nr. 10.365/2002 al
Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezenti Cornelia Filip, prin mandatar Ana
Bistriceanu, Ion Dobre, Lucian Gherghinescu, Ion Ciurdea, precum si Ministerul
Finantelor Publice, prin consilier juridic Nicoleta Negut.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 116C/2003, având în
vedere că obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este identic cu cel al
cauzei mentionate.
La apelul nominal este prezent Florea Tălpeanu, lipsind celelalte părti,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Părtile prezente nu se opun conexării dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt îndeplinite
conditiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 116C/2003 la Dosarul nr. 91C/2003, care este primul
înregistrat.
Ion Dobre, Lucian Gherghinescu si Florea Tălpeanu lasă la aprecierea
Curtii solutionarea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicită respingerea
exceptiei, invocând jurisprudenta Curtii. Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei, arătând că asupra
constitutionalitătii textelor legale criticate Curtea s-a pronuntat prin
deciziile nr. 191/2002, nr. 71/2002 si nr. 72/2003, statuând că acestea sunt
constitutionale. Precizează că nu au intervenit elemente noi de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 6 decembrie 2002 si 29 ianuarie 2003, pronuntate în
dosarele nr. 8.459/2002 si nr. 10.365/2002, Judecătoria Sectorului 4 si,
respectiv, Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti au sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de
Maria Dudea si Cornelia Filip.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 încalcă art. 15 alin. (2)
din Constitutie prin aceea că se înlătură sanctiunea nulitătii si se validează
un act viciat în considerarea bunei-credinte. Se mai sustine că dispozitiile
legale criticate contravin si art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie,
întrucât, desi legea, prin art. 2, recunoaste că dreptul de proprietate asupra
unui imobil preluat fără titlu valabil nu s-a pierdut niciodată, alin. (2) al
art. 46 recunoaste altei persoane un drept de proprietate asupra aceluiasi
imobil.
Judecătoria Sectorului 2 Bucuresti consideră că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale. În motivarea acestei opinii arată că art. 46 alin. (2) teza
a doua din Legea nr. 10/2001 “validează un act lovit de nulitate, statuând că
buna-credintă este suficientă pentru a dobândi un drept real imobiliar. Prin
urmare este avantajat dobânditorul de bună-credintă, în defavoarea
proprietarului deposedat, cu nesocotirea art. 41 alin. (1)-(3) si art. 16 din
Constitutie, care ocrotesc proprietatea în mod egal”.
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti apreciază că textul legal criticat este
constitutional.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arată că ipoteza alin. (2) al art. 46 din Legea nr. 10/2001 este aceea a
actelor de înstrăinare a bunului altuia. Se apreciază că, desi această problemă
de principiu nu are o reglementare legală expresă, solutiile consacrate în
practică au în vedere atitudinea subiectivă a părtilor la încheierea
contractului. În situatia în care ambele părti sau cel putin cumpărătorul au
fost de bună-credintă, vânzarea este anulabilă pentru eroare asupra calitătii
esentiale a vânzătorului, socotit în mod gresit proprietar al lucrului.
Protejarea dobânditorului cu titlu oneros de bună-credintă este
justificată pe consideratiuni de echitate si utilitate socială, constituind una
dintre exceptiile de la principiul anulării actului subsecvent ca urmare a
anulării actului initial. Astfel, dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 reprezintă o aplicare a principiului constitutional al ocrotirii
proprietătii private si al bunei-credinte a celui care a devenit proprietar. Se
arată că dispozitiile legale criticate nu contin nici un element de
discriminare care să ducă la încălcarea art. 16 din Constitutie, deoarece
tuturor celor aflati în situatia descrisă de ipoteza textului criticat urmează
să li se aplice acelasi regim. În concluzie, se apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, arată că textul supus
controlului de constitutionalitate enuntă două teze. Prima teză, cu valoare de
principiu, lipseste de eficientă juridică actele de înstrăinare a imobilelor
preluate de stat fără titlu valabil, prin sanctionarea lor cu nulitate
absolută. A doua teză reprezintă o exceptie si reglementează ipoteza în care
actele juridice de înstrăinare a imobilelor preluate de către stat, fără titlu
valabil, îsi mentin validitatea în situatiile în care au fost încheiate cu
bună-credintă.
Articolul criticat consacră, pe cale legală, principiul ocrotirii
bunei-credinte în domeniul regimului juridic al imobilelor preluate în mod
abuziv de stat în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Se mai arată că textul criticat este în concordantă cu prevederile
constitutionale cu privire la proprietate si cu cele privind egalitatea
cetătenilor în fata legii.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, sustinerile
părtilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 46 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, dispozitii al căror continut este
următorul: “Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele făcute în cadrul
procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate fără titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absolută, în afară de cazul în care actul a fost
încheiat cu bună-credintă.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 s-a
mai pronuntat, de exemplu prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002, Decizia nr.
69 din 18 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 226 din 3 aprilie 2003, si Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 21 martie 2003.
Cu acest prilej Curtea Constitutională, aplicând principiul ocrotirii
bunei-credinte si pe cel al aparentei de drept, a decis că acest text este constitutional,
dat fiind că solutia pe care o consacră nu are nimic novator si, prin urmare,
nu poate fi socotit retroactiv.
Solutiile adoptate, ca si considerentele pe care acestea se întemeiază
îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au apărut împrejurări
noi care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în
această materie.
Curtea constată, de asemenea, că ocrotirea interesului dobânditorului de
bună-credintă a fost determinată de ratiuni care vizează asigurarea securitătii
circuitului civil si stabilitatea raporturilor civile. Ne aflăm în prezenta
unei erori comune a dobânditorilor cu privire la calitatea de proprietar a
statului, eroare ce îndreptăteste o largă prezumtie de bună-credintă a
acestora, întrucât această eroare comună a tuturor dobânditorilor s-a bazat pe
autoritatea unui act legislativ. Astfel că nu poate fi decât de bună-credintă
cel ce se întemeiază pe o dispozitie a legii.
Fată de cele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de
Maria Dudea si Cornelia Filip în dosarele nr. 8.459/2002 si 10.365/2002 ale
Judecătoriei Sectorului 4 si, respectiv, Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Compania
Natională “Posta Română” - S.A., Directia Regională de Postă Galati în Dosarul
nr. 7.961/2002 al Tribunalului Brăila - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, sustinând că textul
de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 15 alin.
(2) privind neretroactivitatea legii în timp si nici celor ale art. 41
referitoare la protectia proprietătii private.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 6 februarie 2003, pronuntată în Dosarul nr.
7.961/2002, Tribunalul Brăila - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Compania
Natională “Posta Română” - S.A., Directia Regională de Postă Galati.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul
de lege criticat retroactivează în sensul că modifică sau anulează drepturile
câstigate ale persoanelor îndreptătite la restituire. Se arată că legiuitorul
modifică în mod unilateral categoriile de persoane îndreptătite la restituire,
creând o situatie discriminatorie între diferitele categorii de solicitanti,
după ce procesul de depunere si înregistrare a notificărilor a fost epuizat. Pe
de altă parte, este încălcat dreptul de proprietate prevăzut de art. 41 din
Constitutie, întrucât se împiedică procesul de restituire către anumite
institutii cu capital de stat a dreptului de proprietate pe care acestea l-au
dobândit de-a lungul timpului de la stat.
Tribunalul Brăila - Sectia civilă apreciază exceptia de neconstitutionalitate ca
fiind întemeiată pentru aceleasi motive care au fost sustinute de autoarea
exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. Guvernul arată
că dispozitia legală criticată nu produce efecte retroactive, întrucât ea nu se
aplică cererilor de restituire definitiv solutionate înaintea intrării sale în
vigoare, fiind de imediată aplicare cu privire la cererile în curs de
solutionare. Se apreciază că nu se încalcă nici dreptul de proprietate,
întrucât excluderea ministerelor, a celorlalte
institutii publice
ale statului sau ale unitătilor administrativ-teritoriale, a regiilor autonome,
companiilor ori societătilor nationale, societătilor comerciale cu capital de
stat, precum si a celor privatizate potrivit legii s-a justificat tinând seama
de personalitatea juridică de drept public a acestora, deci de calitatea
subiectelor enumerate, marea majoritate având si calitatea de detinători ai
imobilelor preluate abuziv. Or, nu se poate concepe ca statul, prin institutia
publică, regia autonomă sau societatea comercială cu capital de stat, să
solicite restituirea de la aceleasi persoane juridice de drept public a unor
bunuri preluate abuziv.
Prin urmare, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu
modificările si completările ulterioare.
Textul legal criticat a fost introdus prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 184/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 929 din 18 decembrie 2002, si are următorul continut:
- Art. 3 alin. (2): “Ministerele, celelalte institutii publice ale
statului sau ale unitătilor administrativ-teritoriale, inclusiv cele autonome
sau independente, regiile autonome, companiile/societătile nationale,
societătile comerciale cu capital de stat, precum si cele privatizate potrivit
legii, nu au calitatea de persoane îndreptătite si nu fac obiectul prezentei
legi.”Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.”;
- Art. 41: “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate
publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi
subsolul oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritătii.
(5) Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (4) se stabilesc de
comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
modificarea reglementării initiale, în ceea ce priveste sfera persoanelor
îndreptătite la restituire, a fost impusă de împrejurarea că, de regulă,
institutiile publice, regiile autonome si societătile comerciale cu capital de stat
au, în economia Legii nr. 10/2001, calitatea de debitori ai obligatiei de
restituire, ca detinători ai imobilelor preluate în mod abuziv de stat.
Referitor la pretinsa încălcare a art. 15 alin. (2) din Constitutie,
Curtea retine că formula redactională a textului legal dedus controlului nu
oferă temei unei atare critici, întrucât nu contine în sine nici o dispozitie
cu caracter retroactiv, textul urmând a-si găsi aplicarea exclusiv de la data
intrării în vigoare a ordonantei modificatoare. În ceea ce priveste
determinarea situatiilor juridice care rămân supuse vechii reglementări, precum
si a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu constituie o
problemă de constitutionalitate, ci de aplicare a legii în timp, de competenta
exclusivă a instantelor judecătoresti.
Art. 41 din Constitutie, invocat în sustinerea neconstitutionalitătii
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, are în vedere ocrotirea în mod egal a
proprietătii private, indiferent de titular. Or, în reglementarea criticată,
prin termenul “persoane îndreptătite” sunt desemnate acele persoane care
pot solicita măsuri reparatorii constând în restituirea în natură sau prin
echivalent valoric, proprietare ale imobilelor la data preluării în mod abuziv
a acestora de către stat. Asa fiind, rezultă că asemenea persoane nu au
calitatea de proprietari în momentul solicitării restituirii, motiv pentru care
modificarea categoriei persoanelor îndreptătite, prin efectul textului de lege
criticat, nu contravine principiului constitutional de referintă care asigură
protectia dreptului de proprietate, ca parte integrantă a patrimoniului unui
subiect de drept. Garantarea constitutională a proprietătii private este, în
mod necesar, subsecventă existentei unui titlu de proprietate, eliberat cu
respectarea dispozitiilor legale, si nu operează în situatia unui drept a cărui
recunoastere are caracter aleatoriu, constituind, din punctul de vedere al
viitorului titular, aflat în postura de solicitant, doar o eventualitate. Prin
urmare, Curtea consideră că dispozitiile consacrate de art. 41 din Constitutie
nu sunt aplicabile în cauza dedusă controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Compania Natională “Posta Română”
- S.A., Directia Regională de Postă Galati în Dosarul nr. 7.961/2002 al Tribunalului
Brăila - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru
punerea în aplicare a Instructiunilor privind vânzările de terenuri si/sau
clădiri de către autoritătile publice
În baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale
art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (5) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370
din 3 august 1999, cu modificările ulterioare, si având în vedere:
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de
Instructiuni privind vânzările de terenuri si/sau clădiri de către autoritătile
publice,
presedintele Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pun în
aplicare Instructiunile privind vânzările de terenuri si/sau clădiri de către
autoritătile publice.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcărea
Bucuresti, 8 iulie
2003.
Nr. 136.
INSTRUCTIUNI
privind vânzările de terenuri si/sau clădiri de către autoritătile
publice
În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările ulterioare,
Consiliul Concurentei adoptă prezentele instructiuni.
CAPITOLUL I
1. Dispozitii generale
1.1. Prezentele instructiuni se vor aplica vânzării de terenuri si/sau
clădiri agentilor economici de către autoritătile publice. Termenul autoritate
publică include toate agentiile guvernamentale, autoritătile administratiei
publice centrale sau locale si alte organizatii publice.
1.2. Prezentele instructiuni se aplică vânzării de terenuri si/sau
clădiri din domeniul privat al statului, judetului, orasului sau comunei si nu
sunt aplicabile cazurilor în care autoritătile publice dau spre închiriere sau
leasing terenuri si/sau clădiri.
CAPITOLUL II
2. Principii
2.1. Vânzarea prin intermediul unei proceduri de ofertă
neconditionată
2.1.1. Vânzarea de terenuri si/sau clădiri în cadrul unei proceduri de
ofertă deschisă si neconditionată, care a făcut obiectul unei publicităti si
care are aparenta unei vânzări publice în cadrul căreia se acceptă cea mai bună
sau unica ofertă, se face prin definitie, la valoarea pietei, si, în
consecintă, nu reprezintă ajutor de stat.
2.1.2. Este irelevant că o evaluare diferită a terenului si/sau clădirii
a fost efectuată anterior procedurii de ofertă neconditionată, de exemplu în
scopuri contabile sau pentru a se stabili o valoare de licitare initială
minimală.
2.1.3. O ofertă a făcut obiectul unei publicităti atunci când este
făcută publică în mod repetat, pe o perioadă rezonabil de îndelungată (două
luni sau mai mult), în ziarele de difuzare natională, revistele de proprietăti
imobiliare sau alte publicatii specifice si prin intermediul agentilor
imobiliari, adresându-se unei arii largi de potentiali cumpărători.
2.1.4. Oferta de vânzare de terenuri si/sau clădiri, care, datorită
valorii ridicate a acestora sau altor caracteristici, ar putea să atragă
investitorii care operează la scară europeană sau internatională, va fi
publicată în periodice de circulatie internatională. O asemenea ofertă ar
trebui, de asemenea, să fie făcută cunoscută prin intermediul agentilor
imobiliari care se adresează clientilor din Europa sau de pe plan
international.
2.1.5. O ofertă este neconditionată atunci când un cumpărător
este, în general, liber să achizitioneze terenul si/sau clădirea si să le
utilizeze în interes propriu. Pot fi impuse restrictii pentru a se preveni
afectarea unui interes public general, pentru respectarea normelor de protectie
a mediului sau pentru a se evita ofertele cu scop pur speculativ. Restrictiile
referitoare la planurile urbane si regionale impuse proprietarilor, în
conformitate cu legislatia natională privind folosirea terenurilor si/sau
clădirilor, nu afectează natura neconditionată a unei oferte.
2.1.6. Dacă există o conditie privind vânzarea, conform căreia viitorul
proprietar trebuie să-si asume obligatii specifice (altele decât cele care
rezultă din legislatia natională, dintr-o decizie a autoritătilor publice sau
din obligatii legate de protectia si conservarea generală a mediului si de
sănătatea publică) în beneficiul autoritătilor publice sau în interesul public
general, oferta trebuie privită ca “neconditionată” conform pct. 2.1.5 doar
dacă potentiali cumpărători trebuie si au posibilitatea să îndeplinească
respectivele obligatii, chiar dacă exercită sau nu o activitate economică si
oricare ar fi natura acesteia.
2.2. Vânzarea încheiată în urma altei proceduri decât cea de ofertă
neconditionată. Evaluarea de către un expert independent
2.2.1. Dacă autoritătile publice nu intentionează să apeleze la o
procedură similară celei descrise la pct. 2.1, trebuie efectuată o evaluare de
către unul sau mai multi experti independenti, înainte de negocierea vânzării,
pentru a se stabili valoarea de piată, pe baza indicatorilor de piată general
acceptati si a criteriilor de evaluare general admise. Prin urmare, pretul
pietei astfel stabilit este pretul minim de achizitionare care poate fi
acceptat fără a se acorda un ajutor de stat.
2.2.2. Un expert însărcinat cu evaluarea bunurilor este o
persoană care se bucură de o bună reputatie si care:
a) posedă o diplomă corespunzătoare, eliberată de un centru de formare
recunoscut oficial, sau un titlu universitar echivalent;
b) are experienta si competenta necesare în evaluarea terenurilor si/sau
clădirilor cu localizarea si de categoria bunurilor respective.
Dacă nu există titluri universitare potrivite, expertul însărcinat cu
evaluarea bunurilor trebuie să fie membru al unei organizatii recunoscute
profesional care are în sarcină evaluarea terenurilor, clădirilor si:
a) este numit de instantele sau organele jurisdictionale competente; sau
b) detine un atestat de specialitate si un nivel suficient de pregătire
având cel putin 3 ani de experientă practică postcalificare în evaluarea
terenurilor si/sau clădirilor.
2.2.3. Expertul trebuie să fie independent în îndeplinirea obligatiilor
sale, adică autoritătile publice nu sunt abilitate să emită ordine care privesc
rezultatele evaluării.
Organismele publice de evaluare si functionarii publici sau alti
angajati ai acestora sunt considerati independenti doar în măsura în care este
efectiv exclus ca evaluările lor să fie influentate de o manieră abuzivă.
2.2.4. Valoarea de piată semnifică pretul la care terenul si/sau
clădirea ar putea fi vândute, la data evaluării, prin contract privat încheiat
între un vânzător decizând liber si un cumpărător independent, înteles fiind că
bunul a făcut obiectul unei oferte publice, conditiile pietei permit o vânzare
în conditii normale si că termenul disponibil pentru negocierea vânzării este
normal, având în vedere naturabunului.
2.3. Aplicarea marjei de 5%
2.3.1. Dacă, după încercări rezonabile pentru a vinde terenul si/sau
clădirea la valoarea de piată, se dovedeste că pretul fixat de evaluator nu
poate fi obtinut, pretul terenurilor si/sau clădirilor poate fi diminuat cu
până la 5%, diminuare care poate fi considerată a fi justificată de conditiile
pietei. Dacă, după o perioadă rezonabilă, se dovedeste că terenurile si/sau
clădirile în cauză nu pot fi vândute la pretul fixat de evaluator, diminuat cu
5%, o nouă evaluare poate fi realizată, iar pentru aceasta se va tine cont de
experienta dobândită anterior de către expert si de ofertele primite până la
acea dată.
2.4. Obligatii specifice
2.4.1. Vânzarea de terenuri si/sau clădiri poate fi prevăzută, pentru
interesul general, cu obligatii specifice legate de terenurile si/sau clădirile
respective, iar nu de persoana cumpărătorului sau de activitătile sale
economice, sub conditia ca oricare potential cumpărător să fie tinut de ele si,
în principiu, să fie în măsură să-si asume asemenea obligatii, indiferent că el
exercită sau nu o activitate economică, oricare ar fi natura acesteia.
2.4.2. Inconvenientele economice inerente obligatiilor specifice trebuie
să fie evaluate distinct de experti independenti si pot fi deduse din pretul de
cumpărare. Obligatiile pe care cumpărătorul si le asumă, cel putin partial, în
propriul său interes trebuie să fie evaluate tinându-se seama de faptul că pot
constitui un avantaj cum ar fi: publicitate, sponsorizare sportivă si
culturală, imagine, ameliorare a ambientului cumpărătorului sau cu privire la
activitătile de agrement pentru personalul acestuia.
2.4.3. Sarcinile economice aferente obligatiilor care, potrivit
dreptului comun, se aplică tuturor proprietarilor funciari nu trebuie să fie
deduse din pretul de cumpărare. Astfel de sarcini pot fi: îngrijirea si
întretinerea terenurilor si/sau a clădirilor ori plata de taxe si cheltuieli
similare.
2.5. Costuri suportate de autoritatea publică
2.5.1. Costurile initiale suportate de autoritatea publică cu dobândirea
terenului si/sau clădirii constituie un parametru al valorii de piată, dacă nu
a trecut o perioadă semnificativă între data achizitiei si cea a vânzării
terenului si/sau clădirii în cauză.
2.5.2. În principiu, valoarea de piată nu trebuie să fie fixată sub costurile initiale o perioadă de cel putin 3 ani după achizitia terenului si/sau clădirii, în afară de cazul în care expertul independent constată expres un recul general al valorii de circulatie a terenurilor si/sau clădirilor pe piata în cauză.
CAPITOLUL III
3. Notificarea
3.1. În vederea stabilirii existentei unui ajutor de stat, cât si a
modului în care acesta afectează acordurile internationale la care România este
parte, furnizorii ajutorului de stat trebuie să notifice Consiliului
Concurentei următoarele tranzactii:
a) orice vânzare care nu a fost încheiată pe baza unei proceduri de
ofertă deschisă si neconditionată, cuprinzând/prevăzând vânzarea către cel mai
bun ofertant sau către unicul ofertant;
b) orice vânzare care a avut loc în lipsa unei asemenea proceduri, la o
valoare inferioară celei de pe piată, asa cum a fost stabilită de experti
independenti.
CAPITOLUL IV
4. Plângeri
4.1. Atunci când Consiliul Concurentei primeste o plângere sau o
sesizare din partea unui tert, care se referă la existenta unui element de
ajutor de stat într-un acord de vânzare de terenuri si/sau clădiri de către
autoritătile publice, acesta va stabili că ajutorul de stat nu este implicat,
dacă, în urma analizării informatiilor comunicate de către furnizorii ajutorului de stat, constată că
regulile prevăzute la cap. II au fost respectate.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
5. Conditii pentru aplicarea prezentelor instructiuni
5.1. Dispozitiile prezentelor instructiuni se vor aplica în conformitate
cu Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificării unui
ajutor de stat si cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat
care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
6. Ajutorul de stat care nu intră sub incidenta prezentelor
instructiuni
6.1. Prezentele instructiuni se aplică ajutoarelor de stat acordate
pentru vânzarea de terenuri si clădiri de către autoritătile publice,
notificate după intrarea în vigoare a acestor instructiuni, precum si atunci
când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea lor în vigoare,
dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul
Concurentei nu a emis încă o decizie.
7. Punerea în aplicare
7.1. Prezentele instructiuni se adoptă prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si intră în vigoare la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
1. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 133/1995 pentru acordarea
cetăteniei române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50
din 17 martie 1995, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 22 din lista anexă, în loc de: “El Hamami Hasan
Mahmoud” se va citi: “Al Hamami Hasan”.
2. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 189/1998 pentru acordarea
cetăteniei române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
135 din 3 aprilie 1998, se fac următoarele rectificări:
- la nr. crt. 73 din lista anexă, în loc de: “Lobo Wilfred” se va
citi: “Lobo Wilfred Valerian”;
- la nr. crt. 82 din lista anexă, în loc de: “Rashid A.R. Ahmad” si
“fiul lui Abdul Razak si Atia” se va citi: “Agill Ahmad”,
respectiv “fiul lui A.R. Rashid si Atia”;
- la nr. crt. 91 din lista anexă, în loc de: “Touiesh Fadi Mohamed,
cetătean sirian, născut la 30 martie 1957 în Damasc” se va citi: “Touich
Mohammad Fadi, cetătean sirian, născut la 18 martie 1957 în Damasc”.
3. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 826/1999 privind acordarea
cetăteniei române unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 492 din 13 octombrie 1999, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 112 din lista anexă, în loc de: “Kalach Mahomud,
cetătean sirian, născut de 6 mai 1966 în localitatea Alep” se va citi: “Kalach
Mahmoud, cetătean sirian, născut la 15 iunie 1996 în localitatea Alep”.
4. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 412/2000 privind acordarea
cetăteniei române unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 231 din 26 mai 2000, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 22 din lista anexă, în loc de: “Gajabazar Sarantuia” se
va citi: “Gayabazar Sarantuya”.
5. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 465/2000 privind acordarea
cetăteniei române unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 273 din 16 iunie 2000, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 151 din lista anexă, în loc de: “Mustafa Dzemail” se
va citi: “Mustafa Gjemail”.
6. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 775/2002 privind acordarea
cetăteniei române unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 573 din 2 august 2002, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 62 din lista anexă, în loc de: “localitatea Kadesia” se
va citi: “localitatea Al-Kadesia”.
7. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2002 privind aprobarea
cererilor de acordare a cetăteniei române, formulate de unele persoane,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 20 ianuarie
2003, se fac următoarele rectificări:
- la nr. crt. 75 din lista anexă, în loc de: “Nasser Ayham, cetătean
sirian, născut la 17 octombrie 1977” se va citi: “Nasser Ayham, cetătean
sirian, născut la 7 octombrie 1977”;
- la nr. crt. 94 din lista anexă, în loc de: “fiul lui Seyed Mohamad
si Tahere” se va citi: “fiul lui Mohammad si Tahereh”;
- la nr. crt. 106 din lista anexă, în loc de: “Erar Kamel Nazmi” se
va citi: “Earar Kamel”.
8. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 192/2003 privind aprobarea
renuntării la cetătenia română unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 170 din 18 martie 2003, se face următoarea rectificare:
- la nr. crt. 100 din lista anexă, în loc de: “Schobe Camelia-Anda,
născută la 16 februarie 1964” se va citi: “Schobe Camelia-Anda, născută
la 16 februarie 1974”.
9. În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 706/2003 privind aprobarea
renuntării la cetătenia română unor persoane, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 459 din 27 iunie 2003, se face următoarea rectificare:
- se anulează pozitia 12 din lista anexă privind pe numita Gădean Ioana, născută la 13 februarie 1950 în localitatea Besenova Veche, judetul Timis, România, fiica lui Sebastianov Ioan si Petronela, cu domiciliul actual în Austria, 4030 Linz, Alleitenweg 15/23, cu ultimul domiciliu din România în localitatea Timisoara, str. Bran nr. 2, sc. A, ap. 1, judetul Timis.