MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 548
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 30 iulie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 245 din 10 iunie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
26. - Ordin al ministrului economiei si comertului
privind unele măsuri pregătitoare pentru organizarea activitătilor aferente
notificării substantelor chimice
131. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale privind aprobarea licentei de concesiune pentru
explorarea apei minerale din perimetrul Pischia, încheiată între Agentia
Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Stea Rom” - S.R.L.
Timisoara
132. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale privind aprobarea licentei de concesiune pentru
explorarea apei minerale din perimetrul Vedere-Cetătuia, încheiată între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Perla
Harghitei” - S.A. Sâncrăieni
945. - Ordin al ministrului finantelor publice
pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului
pe veniturile microîntreprinderilor
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 10 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Severin” - S.R.L. din Bosanci în Dosarul nr.
215/2003 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca
neîntemeiată, având în vedere că dispozitiile legale criticate instituie o
procedură specială de executare silită, care nu contravine prevederilor
constitutionale, invocând în acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale
în materie, si anume deciziile nr. 189/2000, nr. 202/2000 si nr. 289/2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2003, pronuntată în Dosarul nr.
215/2003, Curtea de Apel Suceava – Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de
Societatea Comercială “Severin” - S.R.L. din Bosanci într-o cauză având ca
obiect recursul declarat de autoarea exceptiei împotriva unei sentinte a
Tribunalului Suceava prin care s-a admis cererea de declansare a procedurii
falimentului debitoarei, cerere formulată în baza Legii nr. 64/1995 de către
creditoarea D.G.F.P. Suceava.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă dreptul de proprietate al
debitorului, deoarece orice creditor care se încadrează în conditiile prevăzute
de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicată, are posibilitatea de a
încălca dreptul de dispozitie al debitorului asupra bunurilor sale. Totodată,
textul criticat încalcă si prevederile constitutionale ale art. 134 alin. (2)
lit. a), întrucât limitează libertatea comertului prin posibilitatea
creditorului de a introduce cererea de deschidere a falimentului debitorului.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că exceptia este neîntemeiată, iar dispozitiile criticate,
prin care se instituie dreptul oricărui creditor de a introduce la tribunal o cerere
împotriva unui debitor care timp de cel putin 30 de zile a încetat plătile, nu
contravin prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) si ale art. 134 alin. (2) lit.
a) din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
prevăzută de Legea nr. 64/1995, republicată, reprezintă o procedură specială de
executare silită aplicată unui debitor, care se încadrează în conditiile
prevăzute de art. 29 alin. (1) din aceeasi lege, în scopul de a se asigura
egalitatea creditorilor, fiecare dintre acestia având dreptul la urmărirea
debitorului său. Introducerea cererii de deschidere a procedurii prevăzute de
Legea nr. 64/1995 nu determină automat restrângerea exercitiului unor drepturi
ale debitorului, ci reprezintă deschiderea unei proceduri administrate de către
judecătorul-sindic. Dreptul de proprietate al debitorului si în special dreptul
de dispozitie trebuie exercitate în conditiile legii, tinând cont si de
dispozitiile art. 1718 din Codul civil, care instituie gajul general asupra
bunurilor debitorilor pentru urmărirea creantelor creditorilor. Având în vedere
acestea, precum si faptul că procedura reglementată de Legea nr. 64/1995 este
instituită si în favoarea debitorului, dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) si nici celor ale art. 134 alin. (2) lit.
a) din Constitutie, în acelasi sens fiind si jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie, de exemplu deciziile nr. 189 si nr. 202/2000,
precum si Decizia nr. 289/2001.
Avocatul Poporului apreciază că procedura reglementată de Legea nr.
64/1995 reprezintă un mijloc de constrângere a debitorului care nu si-a
executat de bunăvoie obligatiile de plată si, totodată, o sanctiune a
nerespectării ordinii de drept. Având în vedere acestea, precum si faptul că
această procedură încetează în cazul în care creantele au fost acoperite în
totalitate, dispozitiile criticate nu îngrădesc dreptul de proprietate al
debitorului. De asemenea, nu se poate sustine nici încălcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a) referitoare la libertatea
comertului, deoarece dispozitiile criticate nu urmăresc lichidarea debitorului,
ci instituie o procedură specială de executare silită, pentru plata pasivului
debitorului aflat în încetare de plăti, prin care se urmăreste realizarea unei
egalităti între creditori.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, dispozitii modificate prin art. I pct.
30 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 82/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003. Ca urmare a acestor modificări,
dispozitiile criticate de autoarea exceptiei au următorul continut: “Orice
creditor care are o creantă certă, lichidă si exigibilă poate introduce la
tribunal o cerere împotriva unui debitor care, timp de cel putin 30 de zile, a
încetat plătile, în următoarele conditii:
a) dacă creanta izvorăste din raporturi de muncă sau raporturi
obligationale civile, creanta trebuie să aibă un cuantum superior valorii
însumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite în conditiile legii si
calculate la data formulării cererii introductive;
b) în celelalte cazuri creanta trebuie să aibă un cuantum superior
echivalentului în lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formulării
cererii introductive;
c) în cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie să fie
superior valorii însumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite în
conditiile legii si calculate la data formulării cererii introductive.”
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia
apreciază că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate următoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1) si (2): “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor.”;
- Art. 134 alin. (2) lit. a): . (2) Statul trebuie să asigure: a)
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, fac parte din capitolul III “Procedura”, sectiunea
1 “Cererile introductive”, subsectiunea 2 “Cererile creditorilor ori
ale camerelor de comert si industrie teritoriale” si prevăd conditiile în
care un creditor poate introduce la tribunalul în a cărui rază teritorială îsi
are sediul debitorul o cerere de deschidere a procedurii reorganizării
judiciare sau a falimentului unui debitor persoană juridică.
Scopul Legii privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
este, potrivit art. 2 din Legea nr. 64/1995, republicată, instituirea unei
proceduri pentru plata pasivului debitorului în încetare de plăti, fie prin
reorganizarea întreprinderii si activitătii acestuia sau prin lichidarea unor
bunuri din averea lui până la acoperirea pasivului, fie prin faliment. Astfel,
dispozitiile legii au fost instituite si pentru protejarea intereselor
debitorului, având în vedere faptul că acesta este supus unei singure urmăriri silite,
iar nu câte uneia sau chiar mai multor executări silite efectuate de fiecare
creditor.
Sustinerile autoarei exceptiei, conform cărora dispozitiile criticate,
prin faptul că dau posibilitatea oricărui creditor să solicite deschiderea
procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului unui debitor, încalcă
dreptul de proprietate al debitorului, care nu poate dispune de patrimoniul său
pentru realizarea scopurilor economice la care este îndreptătit în calitate de
comerciant, sunt neîntemeiate, întrucât numai creditorii care îndeplinesc toate
conditiile prevăzute de dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, pot formula o cerere
de deschidere a procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului unui
debitor care, de asemenea, se încadrează în conditiile prevăzute de aceleasi
dispozitii legale. Astfel, pentru a se putea cere deschiderea procedurii
reorganizării judiciare sau a falimentului, creditorul trebuie să aibă o
creantă certă, lichidă si exigibilă, în cuantum superior echivalentului în lei
al sumei de 5.000 euro, calculat la data formulării cererii introductive, iar
debitorul trebuie să fi încetat plătile timp de cel putin 30 de zile.
Totodată, Curtea retine că procedura prevăzută de Legea nr. 64/1995 a
fost instituită de legiuitor ca un mijloc de constrângere a debitorului care nu
si-a îndeplinit obligatiile de plată de bunăvoie, iar dreptul de proprietate si
prerogativele sale, în special dreptul de dispozitie, trebuie exercitate în conditiile
legii, cu respectarea drepturilor creditorilor. În acest sens, dispozitiile
art. 1718 din Codul civil stabilesc, cu valoare de principiu, că patrimoniul
unei persoane reprezintă gajul general al creditorilor acesteia pentru
asigurarea îndeplinirii obligatiilor sale. Având în vedere acestea, precum si
faptul că, în cazul în care creantele creditorilor au fost acoperite în
totalitate, se va proceda la închiderea procedurii falimentului înainte ca
bunurile din averea debitorului să fi fost lichidate în întregime, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate nu contravin dreptului de proprietate
consacrat de prevederile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a dispozitiilor constitutionale
ale art. 134 alin. (2) lit. a), de asemenea, Curtea constată că această
sustinere este nefondată, întrucât scopul Legii nr. 64/1995 fiind tocmai
instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat în încetare
de plăti, prin dispozitiile criticate se realizează respectarea întocmai a
obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie.
În acelasi sens Curtea s-a mai pronuntat asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate, statuând, prin Decizia nr. 202
din 17 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 80 din 15 februarie 2001, că acestea nu contravin prevederilor
constitutionale.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si 25 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Severin” - S.R.L. din Bosanci în Dosarul nr.
215/2003 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comercială si de contencions
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 10 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI
SI COMERTULUI
privind unele măsuri pregătitoare pentru
organizarea activitătilor aferente notificării substantelor chimice
Având în vedere
prevederile art. 3 alin. (2), art. 15 si ale art. 18 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.300/2002 privind notificarea substantelor chimice, în baza
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 707/2002 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase si ale
art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor
realizate de institutiile publice finantate integral din veniturile
extrabugetare, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 27/1999, în
temeiul Hotărârii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Economiei si Comertului,
ministrul economiei si comertului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se înfiintează, în cadrul Agentiei Nationale pentru Substante
si Preparate Chimice Periculoase, Registrul special al substantelor chimice
notificate, care contine numerele de înregistrare ale dosarelor de notificare
si numerele oficiale de notificare atribuite substantelor sau preparatelor
chimice notificate.
Art. 2. - Se aprobă tarifele reactualizate pentru activitătile aferente
procedurii de notificare a substantelor chimice, în vederea introducerii pe
piată, ca atare sau sub formă de preparate chimice, conform anexei care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Sumele provenite din aplicarea tarifelor, reprezentând
echivalentul în lei al valorii exprimate în euro la cursul Băncii Nationale a
României din ziua plătii, se depun în contul Agentiei Nationale pentru Substante
si Preparate Chimice Periculoase.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 5. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile
pct. 2 al sectiunii I din anexa la Ordinul ministrului industriei si resurselor
nr. 568/2002 pentru aprobarea Nomenclatorului de lucrări si servicii care se
prestează de către Agentia Natională pentru Substante si Preparate Chimice
Periculoase în regim de tarifare si cuantumul tarifelor aferente, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 878 din 5 decembrie 2002, se
abrogă.
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 14 iulie
2003.
Nr. 26.
LISTA
tarifelor reactualizate pentru activitătile aferente procedurii de
notificare a substantelor chimice, efectuate de Agentia Natională pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase
Nr. crt. |
Scopul activitătii |
Denumirea activitătilor efectuate (euro)*) |
Tariful |
1. |
Notificarea
completă a substantelor
chimice fabricate pe teritoriul României sau al
Uniunii Europene |
a) Verificarea si
avizarea dosarului tehnic al substantei chimice, cuprinzând datele si informatiile
prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.300/2002 (anexa VIIA,
Directiva 92/32/EEC) si descrierea studiilor efectuate si metodelor de
testare utilizate etc. |
600 |
b) Verificarea
declaratiei cu privire la efectele periculoase ale substantelor chimice,
corelate cu utilizarea lor previzibilă |
100 |
||
c) Verificarea si
avizarea clasificării si etichetării, propuse pentru substantele chimice
periculoase pentru sănătate si mediu |
200 |
||
d) Verificarea si
avizarea propunerii de fisă tehnică de securitate pentru substantele chimice
clasificate ca periculoase pentru sănătate si mediu |
350 |
||
e) Modificări si
completări ale dosarului tehnic al substantei chimice, pentru notificarea completă |
150 |
||
2. |
Notificarea redusă
a substantelor chimice fabricate pe teritoriul României sau al Uniunii Europene |
a) Verificarea si
avizarea dosarului tehnic al substantei chimice, cuprinzând datele si informatiile
prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.300/2002 (anexa VIIB,
Directiva 92/32/EEC) si descrierea studiilor efectuate si metodelor de
testare utilizate etc. |
400 |
b) Verificarea si
avizarea dosarului tehnic al substantei chimice, cuprinzând datele si informatiile
prevăzute în anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1.300/2002 (anexa VIIC,
Directiva 92/32/EEC) si descrierea studiilor efectuate si metodelor de
testare utilizate etc. |
400 |
||
c) Verificarea
declaratiei cu privire la efectele periculoase ale substantelor chimice,
corelate cu utilizarea lor previzibilă |
100 |
||
d) Verificarea si
avizarea clasificării si etichetării propuse pentru substantele chimice
periculoase pentru sănătate si mediu |
200 |
||
e) Verificarea si
avizarea propunerii de fisă tehnică de securitate pentru substantele chimice
clasificate ca periculoase pentru sănătate si mediu |
350 |
||
f) Completarea
dosarului tehnic al substantei chimice, pentru notificarea redusă sau
completă, după caz |
400 |
||
3. |
Notificarea
completă sau redusă a
substantelor chimice fabricateb în afara teritoriilor României si Uniunii Europene
|
a) Verificarea si
avizarea dosarului de notificare completă a substantei chimice fabricate în
afara teritoriilor României si Uniunii Europene, cu modificările si completările
ulterioare |
1.400 |
b) Verificarea si
avizarea dosarului de notificare redusă a substantei chimice fabricate în
afara teritoriilor României si Uniunii Europene, cu completările ulterioare |
1.450 |
||
c) Verificarea
declaratiei producătorului substantei chimice cu privire la calitatea de reprezentant
unic a notificatorului |
100 |
||
4. |
Transmiterea
datelor si informatiilor
pentru substantele chimice
deja notificate, introduse pe piată |
a) Verificarea
datelor si informatiilor pentru substantele chimice introduse pe piată, în
cantităti mai mici de 10 t/an/producător sau un total de 50 t/producător |
150 |
b) Verificarea
datelor si informatiilor pentru substantele chimice introduse pe piată, în
cantităti mai mici de 100 t/an/producător sau un total de 500 t/producător |
200 |
||
c) Verificarea
datelor si informatiilor pentru substantele chimice introduse pe piată, în
cantităti mai mici de 1.000 t/an/producător sau un total de 5.000
t/producător |
300 |
||
d) Verificarea
datelor si informatiilor pentru substantele chimice introduse pe piată, în
cazul în care se efectuează testări suplimentare |
250 |
||
5. |
Exceptări de la
notificare |
Înregistrarea si
aprobarea cererii de exceptare, a declaratiei scrise asupra intentiei de a
introduce pe piată o substantă chimică deja notificată în altă tară si a
acordului scris al notificatorului initial |
300 |
*) Se încasează
echivalentul în lei la cursul oficial al Băncii Nationale a României din ziua
plătii.
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind
aprobarea licentei de concesiune pentru explorarea apei minerale din perimetrul
Pischia, încheiată între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Stea Rom” - S.R.L. Timisoara
Având în vedere art.
15 si art. 21 alin. (1) din Legea minelor nr. 85/2003, în temeiul art. 4 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă licenta de concesiune nr. 4.445/2003 privind explorarea
apei minerale din perimetrul Pischia, situat în judetul Timis, încheiată cu
Societatea Comercială “Stea Rom” - S.R.L. Timisoara, prevăzută în anexa*) care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prezentate în licenta prevăzută
la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, cu respectarea
conditiilor prevăzute la art. 22 din Legea minelor nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 25 iulie
2003.
Nr. 131.
AGENTIA NATIONALĂ
PENTRU RESURSE MINERALE
privind aprobarea licentei de concesiune
pentru explorarea apei minerale din perimetrul Vedere-Cetătuia, încheiată între
Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Perla
Harghitei” - S.A. Sâncrăieni
Având în vedere art. 15 si art. 21 alin. (1) din Legea minelor nr.
85/2003,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă licenta de concesiune nr. 4.446/2003 privind
explorarea apei minerale din perimetrul Vedere-Cetătuia, situat în judetul
Harghita, încheiată cu Societatea Comercială “Perla Harghitei” - S.A.
Sâncrăieni, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Începerea activitătii miniere prezentate în licenta prevăzută
la art. 1 se autorizează de către Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, cu respectarea conditiilor
prevăzute la art. 22 din Legea minelor nr. 85/2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
Bucuresti, 25 iulie
2003.
Nr. 132.
*) Anexa se comunică
titularului licentei de concesiune pentru explorare.
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
pentru
aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului pe
veniturile microîntreprinderilor
În temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 735/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si al art.
III alin. (1) din Legea nr. 232/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscală,
ministrul finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Instructiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe veniturile
microîntreprinderilor, cuprinse în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu anul
fiscal 2003.
Art. 3. - Directia generală de politici si legislatie privind veniturile
bugetului general consolidat si Directia generală de proceduri pentru gestiunea
veniturilor bugetului general consolidat vor lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.880/2001 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind organizarea si conducerea contabilitătii la
microîntreprinderi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
651 din 17 octombrie 2001.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iulie
2003.
Nr. 945.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
privind metodologia de calcul al impozitului pe veniturile
microîntreprinderilor
Pentru persoanele juridice care se încadrează în criteriile prevăzute de
Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microîntreprinderilor,
aprobată si modificată prin Legea nr. 111/2003, astfel cum a fost modificată si
completată prin Legea nr. 232/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscală,
denumite în continuare microîntreprinderi, se emit următoarele
instructiuni:
I. Organizarea contabilitătii si determinarea bazei impozabile
1. Microîntreprinderile plătitoare de impozit pe venit organizează si
conduc contabilitatea potrivit Reglementărilor contabile simplificate,
armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 306/2002.
2. Baza impozabilă asupra căreia se aplică cota de 1,5% este totalul
veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din
clasa a 7-a “Conturi de venituri”, cu exceptia celor înregistrate în:
- contul 711 “Variatia stocurilor”;
- contul 721 “Venituri din productia de imobilizări necorporale”;
- contul 722 “Venituri din productia de imobilizări corporale”;
- contul 758 “Alte venituri din exploatare” analitic reprezentând
veniturile din cota-parte a subventiilor guvernamentale si altor resurse
similare pentru finantarea investitiilor;
- conturile 781 “Venituri din provizioane privind activitatea de
exploatare” si 786 “Venituri financiare din provizioane”; precum si
- veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorărilor datorate
către bugetul de stat care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului
impozabil, conform reglementărilor legale.
Diferentele favorabile de curs valutar rezultate în urma evaluării
creantelor si datoriilor în valută existente la data de 31 decembrie 2002,
înregistrate în contabilitate în contul 117 “Rezultatul reportat” ca urmare a
aplicării prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 306/2002
pentru aprobarea Reglementărilor contabile simplificate, armonizate cu
directivele europene, sunt venituri impozabile pe măsura încasării creantelor
sau plătii datoriilor.
3. Numărul de salariati reprezintă numărul de persoane angajate cu
contract individual de muncă, potrivit dispozitiilor Codului muncii, indiferent
de durata timpului de muncă, înscrise lunar în statele de plată si/sau în
registrul general de evidentă a salariatilor.
La analiza îndeplinirii conditiei privind numărul de salariati nu se iau
în considerare cazurile de încetare a raporturilor de muncă ca urmare a
pensionării sau desfacerii contractului individual de muncă în urma săvârsirii
unor acte care, potrivit legii, sunt sanctionate inclusiv prin acest mod.
Pentru persoanele juridice care au un singur angajat care îsi suspendă
unilateral contractul individual de muncă, în cursul unei luni, conditia
prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001,
modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea nr. 232/2003, se consideră
îndeplinită dacă în cursul lunii următoare este angajat un alt salariat.
4. Pentru încadrarea în conditia privind nivelul veniturilor realizate
în anul precedent, se vor lua în calcul aceleasi venituri care constituie baza
impozabilă prevăzută la pct. 2, iar cursul de schimb pentru determinarea
echivalentului în euro este cel de la închiderea aceluiasi exercitiu financiar.
5. În întelesul art. 1 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001,
modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea nr. 232/2003, în cazul în care în
cursul anului fiscal una dintre conditiile impuse nu mai este îndeplinită,
contribuabilul este obligat ca începând cu anul fiscal următor să nu mai aplice
impozitul pe venit, chiar dacă ulterior îndeplineste criteriile prevăzute la
lit. b) si c) ale art. 1 alin. (1) din respectiva ordonantă.
6. În cazul în care se achizitionează case de marcat, cota de impozit se
aplică asupra bazei impozabile din care se scade valoarea caselor de marcat, în
conformitate cu documentul justificativ, în luna punerii în functiune. Punerea
în functiune se face potrivit prevederilor legale.
II. Prevederi privind optiunea si încadrarea ca microîntreprindere
1. În sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001,
modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea nr. 232/2003, optiunea se exercită
pentru plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursă, iar iesirea
din acest sistem de impunere se efectuează începând cu anul următor celui în
care nu se mai îndeplineste una dintre conditiile prevăzute la acest articol.
2. Pot opta pentru plata unui impozit aplicat asupra veniturilor
obtinute din orice sursă următoarele persoane juridice:
a) Persoanele juridice nou-înfiintate după data de 31 mai 2003 inclusiv,
dacă îndeplinesc cumulativ conditiile de la lit. a) si d) ale art. 1 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001, modificată prin Legea nr. 111/2003 si
Legea nr. 232/2003, la data înregistrării la registrul comertului; conditia
prevăzută la lit. b) a art. 1 alin. (1) se consideră îndeplinită dacă angajarea
se realizează în 60 de zile de la data eliberării certificatului de
înregistrare, chiar dacă acest termen se regăseste în anul fiscal următor.
Optiunea se înscrie în cererea de înregistrare la registrul comertului
si este definitivă pentru anul fiscal respectiv si pentru anii fiscali
următori, atâta timp cât sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 24/2001, modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea
nr. 232/2003.
b) Persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit pot opta pentru impozitul pe venit numai la începutul anului fiscal, dacă la finele anului precedent sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001, modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea nr. 232/2003, si nu au fost plătitori de impozit pe venit pe parcursul functionării lor.
Optiunea se comunică organelor fiscale teritoriale la începutul anului
fiscal, prin depunerea Declaratiei de mentiuni pentru persoane juridice,
asociatii familiale si asociatii fără personalitate juridică (010), cod M.F.P.
14.13.01.10.11/1, până la data de 31 ianuarie inclusiv. Pot opta si
persoanele juridice care desfăsoară activităti în zonele libere si/sau în
zonele defavorizate.
3. Persoanele juridice înfiintate până la data de 31 mai 2003,
plătitoare de impozit pe venit si care nu au nici un salariat rămân sub
incidenta acestui sistem de impunere si pentru anii fiscali următori, în
conditiile în care angajează între 1 si 9 salariati inclusiv, până la data de
31 decembrie 2003, si îndeplinesc si celelalte conditii prevăzute la art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 24/2001, modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea
nr. 232/2003.
4. Persoanele juridice care nu pot opta pentru acest sistem de impunere
sunt:
a) persoanele juridice care se organizează si functionează potrivit
legilor speciale de organizare si functionare din domeniul bancar (băncile,
societătile de credit ipotecar, cooperativele de credit etc.);
b) persoanele juridice care se organizează si functionează potrivit
legilor speciale de organizare si functionare din domeniul asigurărilor (de
exemplu:
societătile de asigurare-reasigurare), al pietei de capital (de exemplu:
burse de valori sau de mărfuri, societătile de servicii de investitii
financiare, societătile de registru, societătile de depozitare), cu exceptia
persoanelor juridice care desfăsoară activităti de intermediere în aceste
domenii (brokerii si agentii de asigurare);
c) persoanele juridice care desfăsoară activităti în domeniul jocurilor
de noroc, al pariurilor sportive si al cazinourilor.
Persoanele juridice plătitoare de impozit pe venit sau pe profit care
desfăsoară activitătile din domeniile prevăzute la alineatul precedent, precum
si cele care desfăsoară activitate de comert exterior îsi păstrează acelasi
regim de impunere până la data de 31 decembrie 2003.
Persoanele juridice care au ca obiect de activitate comertul si în
cadrul acestei activităti predomină activitatea de comert exterior, respectiv
vânzarea mărfurilor românesti pe pietele externe, importul de mărfuri, precum
si alte operatiuni de comert international (clearing, barter), asa cum sunt
definite în Clasificarea activitătilor din economia natională, beneficiază de
acest sistem de impunere.
Persoanele juridice fără scop patrimonial nu intră sub incidenta prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 24/2001, modificată prin Legea nr. 111/2003 si Legea nr. 232/2003.