MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 551 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 31
iulie 2003
LEGI SI DECRETE
304. - Lege
pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele
si serviciile de comunicatii electronice
437. - Decret
privind promulgarea Legii pentru serviciul universal si drepturile
utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 239
din 5 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
209. - Ordin al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei pentru aprobarea Normelor
metodologice privind recunoasterea organismelor pentru evaluarea conformitătii
aparatelor cu cerintele esentiale prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 si de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si
serviciile de comunicatii electronice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege
stabileste cadrul de reglementare a relatiilor dintre furnizorii de retele si
servicii de comunicatii electronice, pe de o parte, si utilizatorii finali, pe
de altă parte.
(2) Prezenta lege instituie reguli
privind:
a) serviciul universal;
b) drepturile utilizatorilor finali;
c) obligatiile furnizorilor de
retele si servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativă pe piată;
d) obligatiile furnizorilor de
retele publice de comunicatii si ale furnizorilor de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului.
(3) În exercitarea atributiilor
prevăzute de prezenta lege, Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii,
denumită în continuare ANRC, asigură promovarea concurentei, precum si
protectia drepturilor si intereselor utilizatorilor finali, astfel încât
acestia să obtină un maximum de beneficii în conditiile unei piete
concurentiale, în ceea ce priveste diversitatea ofertei, tarifele si calitatea
serviciilor.
Art. 2. - (1) În întelesul prezentei
legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) telefon public cu plată -
telefonul pus la dispozitie publicului, plata realizându-se în numerar, prin
cărti de credit sau debit, cartele preplătite, inclusiv cartele utilizabile pe
bază de coduri de apelare;
b) retea publică de telefonie -
reteaua de comunicatii electronice folosită în vederea furnizării de servicii
de telefonie destinate publicului, permitând comunicarea vocală sau altă formă
de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale retelei;
c) serviciu de telefonie destinat
publicului - serviciul destinat publicului, care permite initierea sau
primirea de apeluri nationale sau internationale si folosirea serviciilor de
urgentă prin utilizarea unui număr sau a unor numere stabilite prin planul
national de numerotatie sau printr-un plan international de numerotatie
telefonică. De asemenea, acesta poate include, după caz, unul sau mai multe
dintre următoarele servicii: serviciul de relatii cu clientii, serviciul de
informatii privind abonatii, registrele abonatilor, telefoane publice cu plată,
servicii furnizate în conditii speciale, facilităti pentru persoanele cu
handicap sau cu nevoi sociale speciale ori servicii nongeografice;
d) număr geografic - numărul
stabilit conform planului national de numerotatie, în cuprinsul căruia una sau
maimulte cifre servesc la identificarea din punct de vedere geografic a
punctului terminal al retelei;
e) număr nongeografic -
numărul stabilit conform planului national de numerotatie, care nu este număr
geografic; constituie numere nongeografice, printre altele, numerele alocate
serviciilor de telefonie mobilă, numerele gratuite si numerele cu tarif
special;
f) punct terminal al retelei -
punctul fizic la care unui abonat i se furnizează accesul la o retea publică de
comunicatii; în cazul retelelor care utilizează comutarea sau rutarea, punctul
terminal este identificat prin intermediul unei adrese specifice de retea, care
poate fi asociată numărului
sau numelui unui
abonat;
g) furnizor de serviciu universal
- furnizorul de retele sau servicii de comunicatii electronice desemnat de
ANRC să presteze unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal.
(2) În cuprinsul prezentei legi
sunt, de asemenea, aplicabile definitiile prevăzute la art. 2 pct. 8, 9, 12 si
13 din Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si
protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor, cu modificările ulterioare,
la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/2002 privind functionarea Sistemului
national unic pentru apeluri de urgentă, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 398/2002, la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind
accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura
asociată, precum si interconectarea acestora, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 527/2002, denumită în continuare Ordonanta privind
accesul, si la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, denumită în continuare Ordonanta-cadru.
CAPITOLUL II
Serviciul universal
Art. 3. - (1) Dreptul de acces la
serviciul universal reprezintă dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe
teritoriul României de a beneficia de serviciile din sfera serviciului
universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografică
si la tarife accesibile.
(2) Serviciile incluse în sfera
serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reteaua
publică de telefonie, la un punct fix;
b) serviciul de informatii privind
abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor;
c) accesul la telefoanele publice cu
plată.
Art. 4. - (1) Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei stabileste politica si strategia
privind implementarea serviciului universal, cu respectarea principiilor
transparentei, obiectivitătii, proportionalitătii si nediscriminării;
(2) În stabilirea politicii si
strategiei, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va actiona în
vederea limitării posibilelor efecte negative asupra concurentei, determinate
de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum si a
asigurării protectiei interesului public.
(3) Pe baza politicii si strategiei
stabilite potrivit alin. (1) si (2), ANRC are obligatia să asigure dreptul de
acces la serviciul universal pe întreg teritoriul României. În acest scop ANRC
va desemna unul sau mai multi furnizori de serviciu universal care să presteze
unul sau mai multe
servicii din sfera
serviciului universal, în anumite zone sau pe întreg teritoriul României.
(4) Conditiile si procedura de
desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc de către ANRC, cu
respectarea principiilor eficientei, obiectivitătii, transparentei si
nediscriminării.
(5) Procedura de desemnare trebuie
să asigure că furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se
efectuează într-o modalitate eficientă din punct de vedere al costurilor.
Art. 5. - (1) ANRC va lua toate
măsurile necesare si va stabili conditiile, astfel încât cererile rezonabile
ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la un punct fix la
retele publice de telefonie si de acces la un punct fix la serviciile de
telefonie destinate publicului să fie acoperite
de cel putin un
furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice.
(2) Furnizorii de serviciu universal
desemnati să presteze serviciile prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) au
obligatia să rezolve cererile tuturor utilizatorilor finali, într-un termen
determinat, în conditiile impuse de ANRC.
(3) Conexiunea furnizată trebuie să
asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a initia si de a primi apeluri
telefonice locale, nationale si internationale, comunicatii prin fax si
comunicatii de date, la o rată de transfer suficientă pentru a permite accesul
functional la Internet, având în vedere tehnologiile utilizate preponderent de
majoritatea abonatilor si fezabilitatea tehnologică.
Art. 6. - (1) Furnizorii de serviciu
universal desemnati să presteze serviciile prevăzute la art. 3 alin. (2) lit.
b) sunt obligati să pună la dispozitie utilizatorilor finali cel putin un
registru complet al abonatilor, în formă tipărită, electronică sau în ambele
forme. Registrul trebuie actualizat periodic, cel putin o dată pe an, iar forma
acestuia se aprobă în prealabil de către ANRC.
(2) Furnizorii de serviciu universal
desemnati să presteze serviciile prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b) sunt
obligati să pună la dispozitie utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor
de telefoane publice cu plată, cel putin un serviciu de informatii privind
abonatii.
(3) Registrul abonatilor prevăzut la
alin. (1) si serviciul de informatii privind abonatii prevăzut la alin. (2) vor
cuprinde numerele de telefon si datele cu caracter personal ale tuturor
abonatilor la servicii de telefonie destinate publicului, în conditiile
prevăzute la art. 14 din Legea nr. 676/2001.
(4) Furnizorii de serviciu universal
desemnati să pună la dispozitie utilizatorilor finali registrele abonatilor sau
serviciile de informatii privind abonatii, în conditiile alin. (1)-(3), au
obligatia să prelucreze în mod nediscriminatoriu datele care le-au fost puse la
dispozitie de către furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului.
Art. 7. - (1) ANRC poate impune
furnizorilor de serviciu universal desemnati să presteze serviciile prevăzute
la art. 3 alin. (2) lit. c) obligatii privind asigurarea unui număr suficient
de telefoane publice cu plată, a unei acoperiri geografice corespunzătoare, a
accesibilitătii acestor telefoane pentru persoanele cu handicap si a unui
anumit nivel de calitate a serviciilor, în vederea satisfacerii necesitătilor
rezonabile ale utilizatorilor finali.
(2) ANRC poate să nu impună
obligatiile prevăzute la alin. (1) cu privire la întreg teritoriul national sau
la o parte a acestuia, în cazul în care consideră că serviciile prevăzute la
art. 3 alin. (2) lit. c) sau alte servicii comparabile sunt larg accesibile. În
luarea acestei măsuri ANRC va respecta procedura de consultare prevăzută la
art. 50 din Ordonanta-cadru.
(3) Furnizorii de serviciu universal
desemnati să presteze serviciile prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. c) au
obligatia să asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a initia, în mod
gratuit si fără a folosi nici un mijloc de plată, apeluri de urgentă de la
telefoanele publice cu plată, folosind numărul unic pentru apeluri de urgentă
sau alte numere telefonice nationale pentru anuntarea urgentelor.
Art. 8. - ANRC va impune
furnizorilor de serviciu universal, dacă este cazul, obligatia de a lua măsuri
specifice pentru a asigura că persoanele cu handicap beneficiază de serviciile
din sfera serviciului universal în conditii similare cu cele oferite celorlalti
utilizatori finali.
Art. 9. - (1) ANRC monitorizează
evolutia si nivelul tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal,
prestate de furnizorii de serviciu universal, în special în legătură cu nivelul
general al preturilor si al veniturilor consumatorilor.
(2) ANRC poate obliga furnizorii de
serviciu universal să aplice tarife comune, inclusiv prin stabilirea unei medii
pe zone geografice, pe teritoriul national, având în vedere conditiile
specifice, sau să respecte anumite plafoane tarifare sau formule de control al
cresterii tarifelor.
(3) ANRC poate obliga furnizorii de
serviciu universal să ofere consumatorilor optiuni tarifare sau pachete
tarifare diferite de cele practicate în conditii comerciale normale, în scopul
asigurării posibilitătii persoanelor cu venituri reduse sau cu nevoi sociale
speciale de a beneficia de serviciile de telefonie destinate publicului.
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate stabili categoriile
de persoane care beneficiază de optiunile tarifare sau pachetele tarifare
oferite.
(4) Conditiile în care utilizatorii
finali beneficiază de tarifele prevăzute la alin. (2) si (3) trebuie să fie
transparente, se publică si vor fi aplicate în mod nediscriminatoriu de către
furnizorii de serviciu universal cărora li s-a impus obligatia de a practica
asemenea tarife.
(5) ANRC poate impune modificarea
sau renuntarea la anumite tarife sau scheme tarifare, cu respectarea procedurii
de consultare prevăzute la art. 50 din Ordonanta-cadru.
Art. 10. - (1) Furnizorii de
serviciu universal nu pot impune abonatilor obligatii privind plata unor
servicii suplimentare fată de cele din sfera serviciului universal pe care au
obligatia să le presteze sau a unor facilităti suplimentare fată de cele
prevăzute la art. 8 sau la art. 9 alin. (3), decât dacă sunt necesare
furnizării acelor servicii din sfera serviciului universal sau a acelor
facilităti.
(2) Prevederile alin. (1) nu se
aplică în cazul în care serviciile sau facilitătile suplimentare au fost
solicitate în mod expres de către abonati.
(3) Furnizorii de serviciu universal
sunt obligati să asigure, la cerere, următoarele facilităti, astfel încât
abonatii să poată monitoriza si controla cheltuielile ocazionate de plata
tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal si să evite deconectarea
nejustificată:
a) facturarea detaliată;
b) restrictionarea selectivă,
gratuită, a initierii de apeluri de un anumit tip sau către anumite tipuri de
numere;
c) modalităti de plată în avans;
d) plata esalonată a tarifelor de
conectare la reteaua publică de telefonie.
(4) ANRC poate stabili, cu
respectarea prevederilor art. 10 din Legea nr. 676/2001, informatiile minime pe
care trebuie să le contină factura detaliată care va fi emisă de către
furnizorii de serviciu universal în mod gratuit.
(5) Acolo unde este cazul,
abonatilor le pot fi oferite informatii suplimentare fată de cele prevăzute la
alin. (3), în mod gratuit sau la un tarif rezonabil, aprobat în prealabil de
ANRC. Apelurile gratuite initiate de către abonat, inclusiv apelurile de
urgentă, nu vor fi cuprinse în factura detaliată.
(6) ANRC poate impune furnizorilor
de serviciu universal stabilirea unor modalităti prin care consumatorii au
posibilitatea de a plăti în avans tariful de utilizare a retelei publice de
telefonie si a serviciilor de telefonie destinate publicului.
(7) ANRC poate impune furnizorilor
de serviciu universal stabilirea unor modalităti prin care consumatorii au
posibilitatea de a plăti esalonat tariful de conectare la reteaua publică de
telefonie.
(8) ANRC aprobă măsurile specifice
pe care furnizorii de serviciu universal le pot lua în cazul neplătii facturii
telefonice pentru utilizarea la un punct fix a retelei publice de telefonie. Aceste
măsuri se publică, trebuie să fie proportionale si se aplică în mod
nediscriminatoriu.
(9) În măsura în care este posibil
din punct de vedere tehnic, măsurile prevăzute la alin. (8) trebuie să asigure
că orice suspendare a furnizării serviciului este limitată la serviciul în
cauză. Fac exceptie cazurile de fraudă, de întârzieri repetate ale plătii sau
de persistentă în neplata facturii telefonice.
(10) Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei poate stabili anumite categorii de persoane care,
datorită veniturilor reduse sau nevoilor sociale speciale, necesită o protectie
suplimentară. În acest caz ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal
obligatia de a oferi acestor persoane următoarele facilităti, aplicabile în caz
de neplată a facturii telefonice, facilităti care vor fi prevăzute expres în
contractele încheiate cu utilizatorii finali care fac parte din aceste
categorii:
a) sumele datorate de abonat să nu
fie purtătoare de dobânzi, majorări sau penalităti;
b) deconectarea de la reteaua
publică de telefonie să nu aibă loc mai devreme de expirarea termenului
stabilit în prealabil de ANRC, calculat de la suspendarea furnizării
serviciului;
c) pe toată durata cât serviciul
este suspendat, abonatul să poată initia sau primi apeluri care nu presupun
nici o plată din partea sa si să nu datoreze furnizorului nici un fel de
tarife;
d) reluarea furnizării serviciului,
indiferent dacă se realizează după suspendare sau după deconectare, să se facă
în mod gratuit, după achitarea de către abonat a facturii a cărei neplată a
atras suspendarea.
(11) În toate cazurile suspendarea
furnizării, la un punct fix, a serviciului de telefonie destinat publicului, în
caz de neplată a facturii telefonice, se va realiza doar în urma notificării
abonatului de către furnizor. Deconectarea de la reteaua publică de telefonie
nu va avea loc mai devreme de 60 de zile de la suspendare, perioadă în care
este permisă doar initierea sau primirea de apeluri care nu presupun nici o
plată de către abonat.
(12) ANRC poate impune tuturor
furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice obligatia de a
lua măsurile prevăzute la alin. (8), (9), (10) sau (11).
(13) ANRC poate retrage obligatiile
prevăzute la alin. (4), (6), (7) sau (10), în cazul în care consideră că
interesele consumatorilor sunt protejate si fără interventia sa.
Art. 11. - (1) ANRC stabileste
parametrii de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal si metodele de evaluare a respectării acestora.
(2) ANRC poate stabili parametri de
calitate suplimentari pentru furnizarea serviciilor incluse în sfera
serviciului universal către persoanele cu handicap.
(3) Furnizorii de serviciu universal
sunt obligati să transmită ANRC si să publice informatii corespunzătoare si actualizate
privind modul de respectare a parametrilor de calitate pentru furnizarea
serviciilor din sfera serviciului universal pe care sunt obligati să le
presteze.
(4) ANRC stabileste continutul,
forma si modul de transmitere si publicare a informatiilor prevăzute la alin.
(3), pentru ca utilizatorii finali să beneficieze de informatii complete,
comparabile si usor accesibile.
(5) ANRC poate impune furnizorilor
de serviciu universal îndeplinirea anumitor obiective de performantă privind
calitatea serviciilor din sfera serviciului universal pe care sunt obligati să
le presteze. În stabilirea acestor obiective ANRC va respecta procedura de
consultare prevăzută la art. 50 din Ordonanta-cadru.
(6) ANRC va monitoriza îndeplinirea
de către furnizorii de serviciu universal a obiectivelor prevăzute la alin.
(5). În acest sens ANRC poate dispune verificarea datelor privind realizarea
obiectivelor de performantă printr-un audit independent, pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal în cauză, pentru a asigura exactitatea si
comparabilitatea datelor furnizate de către acesta.
Art. 12. - (1) În cazul în care
estimează că furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal în
conditiile art. 5-11 ar putea constitui o sarcină injustă pentru furnizorii de
serviciu universal, ANRC va determina costul net al furnizării acestor
servicii.
(2) În acest scop ANRC poate recurge
la următoarele metode:
a) calcularea costului net pe care
îl presupune îndeplinirea obligatiilor de furnizare a serviciilor din sfera
serviciului universal, în conformitate cu procedura stabilită de ANRC,luând în
considerare toate beneficiile comerciale ce pot fi realizate de furnizorul de serviciu universal în legătură cu
serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat să le presteze;
b) utilizarea costului net rezultat
în urma aplicării procedurii de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
(3) Informatiile contabile si orice
alte informatii utilizate pentru calcularea costului net al furnizării
serviciilor din sfera serviciului universal, conform prevederilor alin. (2)
lit. a), vor fi verificate de către ANRC sau de către un auditor independent,
auditul fiind aprobat de ANRC.
Rezultatele calculării costului si
concluziile auditului vor fi puse la dispozitie publicului de către ANRC.
Art. 13. - (1) În cazul în care
constată, pe baza determinării costului net în conformitate cu prevederile art.
12, că prestarea serviciilor din sfera serviciului universal reprezintă o
sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, ANRC va decide, la
cererea furnizorului de serviciu universal, compensarea costului net astfel
determinat.
(2) ANRC va determina mecanismul de
compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului
universal, cu respectarea principiilor transparentei, minimei atingeri aduse
concurentei, nediscriminării si proportionalitătii. În acest scop ANRC va
stabili furnizorii de retele de comunicatii electronice si furnizorii de
servicii de comunicatii electronice care au obligatia să contribuie la
compensare, cuantumul contributiilor datorate, modalitatea si termenul de
plată, precum si orice alte elemente necesare în vederea functionării acestui
mecanism.
Art. 14. - (1) ANRC va face public
mecanismul de compensare a costului net stabilit în conformitate cu prevederile
art. 13.
(2) În cazul în care s-a realizat
compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului
universal, ANRC va publica un raport anual privind acest cost, contributiile
efectuate de către furnizorii de retele si de servicii de comunicatii
electronice stabiliti potrivit art. 13 alin. (2), precum si avantajele
comerciale care au putut fi realizate de furnizorul de serviciu universal în
legătură cu serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat să
le presteze.
CAPITOLUL III
Obligatii impuse furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice cu putere semnificativă pe piată
Art. 15. - (1) Dacă în urma unei
analize de piată realizate în conformitate cu prevederile Regulamentului privind
efectuarea analizelor de piată si determinarea puterii semnificative pe piată,
elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC stabileste că pe o
anumită piată la nivelul furnizării serviciilor cu amănuntul nu există
concurentă efectivă, iar obligatiile impuse în conformitate cu prevederile art.
8 din Ordonanta privind accesul sau cu cele prevăzute la art. 18 din prezenta
lege nu sunt suficiente pentru atingerea obiectivelor prevăzute la art. 45 din
Ordonanta-cadru, ANRC poate impune furnizorilor de retele sau servicii de
comunicatii electronice care au putere semnificativă pe piata respectivă, în
mod corespunzător, una sau mai multe dintre obligatiile prevăzute la alin. (2),
în scopul protejării intereselor utilizatorilor finali si al promovării unei
concurente efective.
(2) Obligatiile impuse de ANRC pot
privi:
a) interzicerea practicării de
preturi excesive în raport cu costurile pe care le implică furnizarea
serviciilor;
b) interzicerea practicării de
preturi sub costurile pe care le implică furnizarea serviciilor, care poate
avea ca efect limitarea intrării pe piată sau restrângerea concurentei;
c) interzicerea favorizării
nejustificate a anumitor utilizatori finali în comparatie cu altii;
d) interzicerea conditionării furnizării serviciului de acceptare de
către utilizatorii finali a unor prestatii suplimentare, fără legătură cu
serviciul solicitat.
(3) În acest scop ANRC poate stabili:
a) impunerea unor plafoane tarifare sau formule de control al cresterii
tarifelor la furnizarea serviciilor cu amănuntul;
b) măsuri de control al tarifelor individuale;
c) măsuri de orientare a tarifelor către costuri sau către preturile ori
tarifele practicate pe piete comparabile.
(4) Obligatiile prevăzute la alin. (2) si (3) trebuie să fie corespunzătoare
naturii problemei identificate, proportionale si necesare pentru atingerea
obiectivelor prevăzute la art. 45 din Ordonanta-cadru.
(5) ANRC va impune acelor furnizori ale căror tarife sunt supuse
controlului său obligatia de a implementa un sistem de evidentiere contabilă a
costurilor, necesar în vederea exercitării controlului. ANRC poate stabili
formatul si metodologia contabilă ce vor fi folosite.
(6) Furnizorii mentionati la alin. (5) au obligatia de a supune spre
verificare unui auditor independent modul de implementare a sistemului de
evidentiere contabilă a costurilor prevăzut la alin. (5), în conditiile
stabilite de ANRC.
(7) De asemenea, furnizorii mentionati la alin. (5) vor publica anual,
în conditiile stabilite de ANRC, o declaratie pe propria răspundere privind
respectarea sistemului de evidentiere contabilă a costurilor, prevăzut la alin.
(5).
Art. 16. - (1) Dacă în urma unei analize de piată realizate în
conformitate cu prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de
piată si determinarea puterii semnificative pe piată, elaborat în temeiul art.
32 din Ordonanta-cadru, ANRC stabileste că pe piata furnizării unei părti sau a
întregului set minim de linii închiriate revăzut la art. 29 alin. (1) nu există
concurentă efectivă, va identifica furnizorii cu putere semnificativă pe piata
respectivă si va impune acestora obligatii privind furnizarea unei părti sau a
întregului set minim de linii închiriate, în conditii de nediscriminare,
orientare a tarifelor către costuri si transparentă în conformitate cu
prevederile alin. (2)-(8).
(2) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca
având putere semnificativă pe piată, potrivit alin. (1), să aplice conditii
similare în situatii similare pentru furnizorii care prestează servicii
similare si să furnizeze linii închiriate către terti în aceleasi conditii si
la aceeasi calitate cu cele folosite pentru furnizarea propriilor servicii sau
ale filialelor ori ale altor societăti din acelasi grup.
(3) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca
având putere semnificativă pe piată, potrivit alin. (1), obligatia de a
implementa un sistem adecvat de evidentiere contabilă a costurilor. Acesti
furnizori au obligatia de a transmite ANRC, la cerere, informatii detaliate
privind sistemul contabil utilizat.
(4) ANRC va impune furnizorilor identificati ca având putere
semnificativă pe piată, potrivit alin. (1), obligatia de a publica într-o formă
usor accesibilă următoarele informatii în legătură cu furnizarea de linii închiriate,
stabilind totodată conditiile în care se efectuează publicarea:
a) caracteristicile tehnice, inclusiv caracteristicile fizice si
electrice, precum si specificatiile tehnice si de performantă detaliate care se
aplică la punctul terminal al retelei;
b) tarifele practicate, incluzând tarifele initiale de conectare,
tarifele de utilizare si alte tarife;
c) conditiile de furnizare.
(5) Informatiile privind conditiile de furnizare a liniilor închiriate
se vor referi cel putin la:
a) procedura de efectuare a comenzilor;
b) termenul obisnuit de livrare, care reprezintă perioada în care 95%
din liniile închiriate de acelasi tip au fost puse la dispozitie
consumatorilor, calculată de la data efectuării unei comenzi ferme de către
utilizator;
c) durata contractului, incluzând durata stabilită în mod obisnuit în
contract, precum si durata minimă pe care utilizatorii sunt obligati să o
accepte;
d) termenul obisnuit de efectuare a reparatiilor, care reprezintă
perioada în care 80% din defectiunile apărute la liniile închiriate de acelasi
tip au fost remediate, calculată de la momentul în care notificarea defectiunii
a fost primită de către departamentul responsabil cu remedierea defectiunilor.
În cazurile în care, pentru acelasi tip de linii închiriate, sunt oferite
servicii de reparatii de calităti diferite, termenele diferite de efectuare a
reparatiilor vor fi publicate;
e) cazurile si procedura de acordare a despăgubirilor sau a sumelor de
restituit utilizatorilor.
(6) Termenul obisnuit de livrare, prevăzut la alin. (5) lit. b), se va
stabili luându-se în considerare duratele în care liniile închiriate au fost
puse la dispozitie consumatorilor, pe parcursul unui interval de timp
suficient, apropiat de momentul la care se efectuează această determinare. În
stabilirea termenului obisnuit de livrare nu se vor lua în calcul cazurile în
care utilizatorii au solicitat livrarea într-un termen mai lung.
(7) Dacă, într-un caz concret, un furnizor identificat ca având putere
semnificativă pe piată, potrivit alin. (1), consideră că furnizarea unei linii
închiriate din setul minim prevăzut la art. 29 alin. (1) la tarifele si în
conditiile publicate potrivit alin. (4) si (5) este nerezonabilă, acesta va
putea solicita acordul ANRC pentru modificarea tarifelor sau conditiilor.
(8) În cazul în care consideră că performantele realizate în furnizarea
setului minim de linii închiriate nu satisfac necesitătile utilizatorilor, ANRC
poate impune furnizorilor identificati ca având putere semnificativă pe piată,
potrivit alin. (1), obligatia de a atinge anumite obiective de performantă
privind conditiile de furnizare prevăzute la alin. (5) si (6).
Art. 17. - Dacă în urma unei analize de piată realizate în conformitate
cu prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piată si
determinarea puterii semnificative pe piată, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru,
ANRC stabileste că pe piata furnizării unei părti sau a întregului set minim de
linii închiriate prevăzut la art. 29 alin. (1) există concurentă efectivă, va
retrage obligatiile impuse potrivit art. 16 alin. (2)-(8).
Art. 18. - (1) Dacă în urma unei analize de piată realizate în
conformitate cu prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de
piată si determinarea puterii semnificative pe piată, elaborat în temeiul art.
32 din Ordonanta-cadru, un furnizor de retele sau servicii de comunicatii
electronice este desemnat ca având putere semnificativă pe piata furnizării
conectării la un punct fix la retelele publice de telefonie si a utilizării la
un punct fix a acestor retele, ANRC va impune acestuia obligatia de a oferi
abonatilor săi posibilitatea de a utiliza serviciile oricărui furnizor de
servicii de telefonie destinate publicului, cu care este interconectat, în
următoarele moduri:
a) la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a furnizorului
de servicii care va efectua, fără a afecta continutul informatiei, transportul
semnalului din reteaua în care este initiat către reteaua de destinatie;
b) prin preselectare, cu posibilitatea de a renunta la optiunea
preselectată la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a
furnizorului de servicii prevăzut la lit. a).
(2) Cererea utilizatorilor ca facilitătile prevăzute la alin. (1) să fie
implementate si pe alte retele sau în alte moduri va fi evaluată de ANRC pe
baza unei analize de piată realizate în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piată si determinarea puterii
semnificative pe piată, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, iar
obligatiile necesare pentru satisfacerea acestei cereri vor fi impuse în
conformitate cu prevederile art. 12 din Ordonanta privind accesul.
(3) ANRC asigură, prin impunerea de obligatii specifice, că tarifele de
acces si interconectare privind furnizarea facilitătilor prevăzute la alin. (1)
sunt orientate către costuri si că eventualele sume plătite de abonati nu sunt
prohibitive pentru utilizarea acestor facilităti.
CAPITOLUL IV
Drepturile utilizatorilor finali
Art. 19. - (1) Contractele între utilizatorii finali si furnizorii de
servicii de comunicatii electronice vor fi încheiate în scris si vor contine
următoarele clauze minime, privitoare la:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile furnizate, nivelurile de calitate oferite, precum si
termenul în care se realizează conectarea initială;
c) tipurile de servicii de întretinere si reparatii oferite;
d) preturile si tarifele aferente fiecărui produs sau serviciu
contractat, modul de aplicare a acestora, precum si
modalitătile prin
care pot fi obtinute informatii actualizate privind tarifele de furnizare a
serviciilor de comunicatii electronice si a serviciilor de întretinere si
reparatii;
e) durata contractului, conditiile privind reînnoirea si încetarea
contractului, precum si conditiile în care operează suspendarea furnizării
serviciului;
f) despăgubirile aplicabile si procedura de acordare a acestora în cazul
nerespectării nivelurilor de calitate convenite sau a celorlalte clauze
contractuale;
g) metoda de initiere a procedurii de solutionare a litigiilor.
(2) În cazul în care contractul încheiat prevede pentru furnizor
posibilitatea modificării unilaterale, acesta este obligat să-i notifice
utilizatorului final această intentie cu cel putin 30 de zile înainte de
operarea modificării. Orice abonat are dreptul de a denunta unilateral
contractul în cazul în care nu este de acord cu modificările propuse, fără a plăti
nici o despăgubire.
(3) În cuprinsul notificării se va prevedea expres dreptul abonatului de
a denunta unilateral contractul în conditiile prevăzute la alin. (2).
Art. 20. - (1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii
de servicii de telefonie destinate publicului au obligatia de a pune la
dispozitie publicului informatii clare, detaliate si actualizate privind
preturile si tarifele aplicabile, precum si celelalte conditii privind
posibilitatea de obtinere si utilizare a serviciilor de telefonie destinate
publicului, pentru a asigura posibilitatea utilizatorilor finali de a decide în
cunostintă de cauză.
(2) Informatiile prevăzute la alin. (1) vor privi:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile de telefonie destinate publicului, pe care le oferă
furnizorul;
c) procedura de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatorii
finali si procedura de solutionare a litigiilor dintre furnizori si
utilizatorii finali;
d) drepturile privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal, incluzând facilitătile prevăzute la art. 10 alin. (3)-(11).
(3) Informatiile prevăzute la alin. (2) lit. b) vor fi detaliate în ceea
ce priveste:
a) categoriile de servicii oferite, cu indicarea serviciilor pentru care
se plăteste tariful initial de conectare si a celor pentru care se plăteste
tariful periodic de utilizare;
b) tarifele standard de conectare, utilizare, întretinere si reparatii,
precum si facilitătile tarifare standard si tarifele impuse potrivit art. 9
alin. (2) sau (3);
c) cazurile si procedura de acordare a despăgubirilor sau a sumelor de
restituit utilizatorilor;
d) tipurile de servicii de întretinere si reparatii oferite;
e) conditiile contractuale standard, inclusiv durata minimă a
contractului, dacă este cazul.
(4) ANRC va stabili modalitatea în care informatiile prevăzute la alin.
(1)-(3) vor fi puse la dispozitie publicului.
(5) ANRC va oferi, prin intermediul paginii sale de Internet sau prin
alte mijloace, informatii comparative privind tarifele si conditiile oferite de
diferiti furnizori de retele si servicii de comunicatii electronice, în vederea
asigurării posibilitătii utilizatorilor finali de a face evaluări independente.
Art. 21. - (1) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului, după parcurgerea procedurii de consultare
prevăzute la art. 50 din Ordonanta-cadru, obligatia de a publica informatii
comparabile, adecvate si actualizate privind calitatea serviciilor oferite. La
cererea ANRC aceste informatii îi vor fi furnizate înainte de a fi publicate.
(2) ANRC poate stabili parametrii de calitate a serviciilor ce urmează
să fie măsurati si orice alte elemente necesare pentru evaluarea calitătii
serviciilor oferite, precum si continutul, forma si modalitatea în care
informatiile
prevăzute la alin.
(1) vor fi publicate, pentru a se asigura că utilizatorii finali beneficiază de
informatii complete, comparabile si usor accesibile.
Art. 22. - (1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii
de servicii de telefonie destinate publicului sunt obligati să ia toate
măsurile necesare pentru a asigura integritatea retelei publice de telefonie la
punctele fixe si, în caz de perturbare gravă a functionării retelei sau în caz
de fortă majoră, disponibilitatea retelei publice de telefonie la punctele
fixe.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului la puncte
fixe sunt obligati să ia toate măsurile necesare pentru a asigura în mod
neîntrerupt posibilitatea efectuării de apeluri de urgentă.
(3) ANRC poate să impună furnizorilor de retele publice de telefonie si
furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului măsurile minime pe
care acestia trebuie să le ia în vederea îndeplinirii în mod corespunzător a
obligatiilor care le revin în temeiul alin. (1) si (2).
Art. 23. - (1) Toti abonatii serviciilor de telefonie destinate
publicului au dreptul de a fi inclusi în registrul abonatilor prevăzut la art.
6 alin. (1).
(2) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice care atribuie
numere de telefon abonatilor au obligatia de a pune la dispozitie furnizorilor
de servicii de informatii privind abonatii sau de registre ale abonatilor, la
cererea
rezonabilă a
acestora, toate informatiile relevante, într-o formă convenită cu solicitantul,
în conditiile echitabile, obiective, orientate către costuri si
nediscriminatorii.
(3) Toti utilizatorii finali conectati la o retea publică de telefonie
au dreptul de acces la serviciile de informatii privind abonatii, în
conformitate cu art. 6 alin. (2), precum si la serviciile de relatii cu
clientii.
(4) Prevederile prezentului articol nu aduc atingere dispozitiilor art.
14 din Legea nr. 676/2001.
Art. 24. - ANRC va lua toate măsurile necesare pentru a asigura
informarea adecvată a publicului despre existenta si modul de utilizare a
numărului unic pentru apeluri de urgentă 112 în retelele publice de telefonie,
reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 18/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 398/2002.
Art. 25. - (1) Codul standard de acces international este “00”.
Apelurile între puncte geografice apropiate, aflate de o parte si de alta a
frontierei de stat a României, pot fi efectuate pe baza unor acorduri speciale,
furnizorii de servicii de comunicatii electronice care oferă servicii pe baza
acordurilor respective având obligatia de a informa în mod prompt si complet
utilizatorii finali despre existenta si continutul acestor acorduri.
(2) Furnizorii de retele publice de telefonie au obligatia de a
transmite la destinatie toate apelurile efectuate prin utilizarea codului de
acces prevăzut la alin. (1).
Art. 26. - Furnizorii de retele publice de telefonie si de servicii de
telefonie destinate publicului vor asigura, atunci când este tehnologic si
economic fezabil, receptionarea apelurilor internationale către numere
nongeografice pe teritoriul României, cu exceptia cazurilor în care abonatul
care receptionează astfel de apeluri a decis, din motive comerciale,
restrictionarea apelurilor primite din anumite puncte geografice.
Art. 27. - (1) ANRC poate impune furnizorilor de retele publice de
telefonie obligatia de a pune la dispozitie utilizatorilor finali servicii de
semnalizare tip multifrecventă bitonală (DTMF) si servicii de identificare a
liniei care apelează, acolo unde este tehnic fezabil si economic viabil, în
conditiile prevăzute la art. 11 din Legea nr. 676/2001.
(2) ANRC poate retrage obligatiile impuse potrivit alin. (1), cu privire
la întreg teritoriul national sau la o parte a acestuia, după parcurgerea
procedurii de consultare prevăzute la art. 50 din Ordonanta-cadru, în cazul în
care consideră că aceste servicii sunt disponibile la un nivel satisfăcător.
Art. 28. - (1) ANRC va impune furnizorilor de servicii de telefonie
destinate publicului, inclusiv furnizorilor de servicii de telefonie mobilă
destinate publicului, obligatia de a asigura abonatilor lor, la cerere,
posibilitatea de a-si păstra numărul de telefon, indiferent de furnizorul
serviciului, astfel:
a) la un anumit punct geografic, în cazul numerelor geografice;
b) la orice punct geografic, în cazul numerelor nongeografice.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul transferului numerelor
între retelele de comunicatii electronice care sunt utilizate pentru furnizarea
la un punct fix de servicii de telefonie si retelele de telefonie mobilă.
(3) ANRC va impune obligatii specifice pentru ca tarifele de
interconectare legate de furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor să
fie orientate către costuri si sumele datorate de abonati pentru acest serviciu
să fie accesibile.
(4) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate
publicului obligatia de a publica informatii detaliate referitoare la tarifele
practicate pentru serviciul de portabilitate a numerelor.
(5) ANRC nu va impune la furnizarea cu amănuntul a serviciului de
portabilitate a numerelor tarife care să aducă atingere concurentei, precum
tarife specifice sau tarife comune.
Art. 29. - (1) ANRC stabileste si actualizează setul minim de linii
închiriate a căror furnizare este necesară în scopul satisfacerii necesitătilor
utilizatorilor, inclusiv caracteristicile tehnice ale tipurilor de linii
închiriate care fac parte din acest set.
(2) În cazul în care apreciază că necesitătile utilizatorilor nu sunt
acoperite la un nivel satisfăcător, ANRC poate impune unor furnizori de retele
sau servicii de comunicatii electronice care au capacitatea necesară obligatia
de a furniza o parte sau întreg setul de linii închiriate prevăzut la alin.
(1), stabilind totodată si conditiile în care liniile închiriate vor fi puse la
dispozitie utilizatorilor.
Art. 30. - Prevederile Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele
încheiate între comercianti si consumatori, cu modificările si completările
ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al
contractelor la distantă, cu modificările si completările ulterioare, precum si
ale celorlalte acte normative cu incidentă în domeniu se aplică în mod
corespunzător.
CAPITOLUL V
Regimul sanctionator
Art. 31. - (1) Următoarele fapte constituie contraventii:
1. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 5;
2. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 6;
3. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 7 alin. (1);
4. neasigurarea posibilitătii de initiere a apelurilor de urgentă, în
conditiile prevăzute la art. 7 alin. (3);
5. neimplementarea măsurilor specifice prevăzute la art. 8;
6. neaplicarea tarifelor comune, nerespectarea plafoanelor tarifare sau
a formulelor de control al cresterii tarifelor stabilite în conditiile art. 9
alin. (2);
7. neoferirea de optiuni tarifare sau de pachete tarifare speciale, în
conditiile art. 9 alin. (3);
8. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (4);
9. nemodificarea sau nerenuntarea la anumite tarife sau scheme tarifare,
în conditiile art. 9 alin. (5);
10. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1);
11. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 10 alin. (3);
12. emiterea gratuită de facturi detaliate care nu contin toate
informatiile stabilite în conditiile art. 10 alin. (4) sau perceperea unui
tarif pentru emiterea facturilor detaliate care contin numai informatiile
stabilite în conditiile art. 10 alin. (4);
13. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5);
14. neoferirea către consumatori a posibilitătii de a plăti în avans
tariful de utilizare a retelei publice de telefonie si a serviciilor de
telefonie destinate publicului, în conditiile art. 10 alin. (6);
15. neoferirea către consumatori a posibilitătii de a plăti esalonat
tariful de conectare la reteaua publică de telefonie, în conditiile art. 10
alin. (7);
16. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (8) si (9);
17. neincluderea în contractele încheiate cu utilizatorii finali a
facilitătilor aplicabile în caz de neplată a facturii telefonice, în conditiile
art. 10 alin. (10);
18. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (11);
19. încălcarea de către un furnizor de retele sau de servicii de
comunicatii electronice a obligatiei prevăzute la art. 10 alin. (12);
20. încălcarea obligatiilor de a transmite ANRC si de a publica
informatiile prevăzute la art. 11 alin. (3), în conditiile prevăzute la art. 11
alin. (4);
21. neîndeplinirea obiectivelor de performantă prevăzute la art. 11
alin. (5);
22. refuzul de a se supune auditului privind realizarea obiectivelor de
performantă în conditiile prevăzute la art. 11 alin. (6);
23. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 15 alin. (2), (3) sau (5);
24. refuzul de a se supune auditului prevăzut la art. 15 alin. (6);
25. nepublicarea declaratiei pe propria răspundere în conditiile
prevăzute la art. 15 alin. (7);
26. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 16 alin. (1)-(6) sau (8);
27. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 18 alin. (1) sau (3);
28. nerespectarea prevederilor art. 19;
29. încălcarea obligatiei de a pune la dispozitie publicului
informatiile prevăzute la art. 20 alin. (1)-(3), în conditiile prevăzute la
art. 20 alin. (4);
30. nepublicarea, în conditiile art. 21, a informatiilor privind
calitatea serviciilor oferite;
31. neadoptarea măsurilor prevăzute la art. 22;
32. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1);
33. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2);
34. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (3);
35. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 25 alin. (1);
36. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 25 alin. (2);
37. nerespectarea prevederilor art. 26;
38. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 27 alin. (1);
39. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 28 alin. (1);
40. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 28 alin. (3);
41. încălcarea obligatiei prevăzute la art. 28 alin. (4);
42. încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 29 alin. (2).
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează astfel:
a) cu amendă de la 3.500.000 lei la 35.000.000 lei, faptele prevăzute la
pct. 32, 33, 35 si 38;
b) cu amendă de la 35.000.000 lei la 350.000.000 lei, faptele prevăzute
la pct. 13, 30, 31, 34, 36, 37 si 39-42;
c) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare, cu amendă de la 350.000.000 lei la 3.500.000.000 lei, faptele
prevăzute la pct. 1-5, 8, 10-12, 14-16, 18-20, 22, 24, 25, 28 si 29;
d) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, cu amendă de la 3.500.000.000
lei la 35.000.000.000 lei, faptele prevăzute la pct. 6, 7, 9, 17, 21, 23, 26 si
27.
Art. 32. - (1) Contributiile datorate de către furnizorii de retele si
servicii de comunicatii electronice pentru compensarea costului net al
furnizării serviciilor din sfera serviciului universal constituie creante
bugetare, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 79/2003, cu modificările ulterioare, aplicându-li-se în mod corespunzător
prevederile acesteia.
(2) Dacă în termen de 90 de zile de la data scadentei furnizorul nu
achită contributia si accesoriile acesteia, ANRC îi poate suspenda sau retrage
dreptul de a mai furniza retele sau servicii de comunicatii electronice pe baza
autorizatiei generale.
Art. 33. - (1) Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 31 alin.
(1) se realizează de către agentii constatatori ai ANRC împuterniciti în acest
scop.
(2) Sanctiunile prevăzute la art. 31 alin. (2) lit. a) se aplică de
către agentii constatatori ai ANRC împuterniciti în acest scop.
(3) Sanctiunile prevăzute la art. 31 alin. (2) lit. b), c) si d) se
aplică potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările ulterioare.
(4) Sanctiunile prevăzute la art. 32 alin. (2) se aplică de către
presedintele ANRC.
(5) În măsura în care prin prezenta lege nu se prevede altfel,
contraventiilor prevăzute la art. 31 li se aplică prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
Art. 34. - Regimul sanctionator instituit
prin prezentul capitol se completează în mod corespunzător cu prevederile art.
59 din Ordonanta-cadru.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35. - (1) ANRC va lua în considerare, cu respectarea procedurii de
consultare prevăzute la art. 50 din Ordonanta-cadru, punctele de vedere ale
utilizatorilor finali, inclusiv persoanele cu handicap, ale asociatiilor
acestora, ale Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, ale
producătorilor si ale furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice în legătură cu probleme privind drepturile utilizatorilor finali
referitoare la serviciile de comunicatii electronice destinate publicului, în
special atunci când aceste probleme au un impact semnificativ pe piată.
(2) Părtile interesate pot dezvolta, cu sprijinul ANRC, mecanisme care
pot implica consumatori, grupuri de utilizatori si furnizori de servicii,
pentru a îmbunătăti calitatea generală a serviciilor prin elaborarea de coduri
de conduită si standarde de operare, precum si prin monitorizarea aplicării
acestora.
Art. 36. - În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, ANRC va stabili o procedură de mediere transparentă, simplă si
necostisitoare, în scopul solutionării amiabile, corecte si prompte a
litigiilor ocazionate de aplicarea prezentei legi, apărute între utilizatorii
finali si furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice. ANRC
poate stabili un sistem de rambursare a cheltuielilor făcute de utilizatorii
finali sau de despăgubire pentru prejudiciile suferite de acestia în
raporturile cu furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice,
aplicabil în cazuri întemeiate.
Art. 37. - Conditiile generale referitoare la interoperabilitatea
echipamentelor de televiziune digitală ale consumatorilor se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 38. - Până la adoptarea, în temeiul prezentei legi, a unei decizii
a presedintelui ANRC privind nivelul tarifelor pentru furnizarea serviciilor cu
amănuntul, tarifele practicate pentru aceste servicii de către Societatea
Comercială de Telecomunicatii “Romtelecom” - S.A. la momentul intrării în
vigoare a prezentei legi nu vor putea fi majorate decât cu acordul ANRC.
Art. 39. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
liniuta a 5-a “Servicii telefonice de bază”, liniuta a 6-a “Servicii postale de
bază” si liniuta a 7-a “Servicii de radiocomunicatii si telecomunicatii” din
anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul
preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului
Concurentei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din
7 martie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 205/2002, cu
modificările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 29 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3
iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 4 iulie
2003.
Nr. 304.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu
privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru serviciul universal si
drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii
electronice si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 2 iulie
2003.
Nr. 437.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte
drepturi ale magistratilor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, exceptie
ridicată de Elisei Constantin în Dosarul nr. 1.000/2003 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. Arată că statutul
magistratilor consultanti diferă în mod esential de cel al celorlalte categorii
de magistrati, ceea ce impune instituirea de către legiuitor a unui tratament
juridic diferit, care nu contravine art. 16 din Constitutie sau reglementărilor
internationale. În considerarea deosebirilor privitoare la conditiile de
numire, durată si încetare a functiei si la atributiile acestora, legiuitorul a
înteles să creeze o categorie aparte de magistrati, cu atributii substantial
diferite fată de cele ale judecătorilor, procurorilor si
magistratilor-asistenti, atributii cărora le corespund, în mod firesc, drepturi
cu continut diferit, fără ca prin aceasta să se instituie vreo discriminare, în
sensul Constitutiei sau al Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 martie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.000/2003,
Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 177/2002, exceptie ridicată de Elisei Constantin.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 177/2002 sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 20 alin.
(1) din Constitutie, cu raportare la art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si la art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice. Consideră că textul
de lege criticat, care acordă magistratilor consultanti doar o parte din
drepturile salariale si de altă natură prevăzute pentru ceilalti magistrati,
instituie o discriminare între cele două categorii de magistrati.
Tribunalul Mures apreciază că exceptia ridicată este întemeiată, iar
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 “sunt neconstitutionale în măsura în care exclud pe magistratii
consultanti de la aplicarea în mod corespunzător a tuturor drepturilor
stabilite pentru magistrati”. Instanta consideră că “vocatia magistratilor
consultanti de a exercita drepturile aferente statutului de magistrat nu poate
fi diferită de cea a tuturor celorlalti magistrati”. În acest sens invocă si
Decizia nr. 88/1999, precum si Decizia nr. 89/1999 ale Curtii Constitutionale,
prin care s-a statuat inadmisibilitatea discriminării între magistrati.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicată.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia ridicată este neîntemeiată. Arată în acest sens că
“acordarea, prin lege, a anumitor drepturi se face în considerarea unei
multitudini de aspecte, de natură economică, socială, profesională etc.”. În
cazul magistratilor consultanti, recunoasterea sau acordarea doar a unora
dintre drepturile stabilite magistratilor trebuie raportată la statutul lor,
care este diferit, magistratii consultanti nefăcând parte din corpul
magistratilor. Astfel, stabilirea drepturilor de care beneficiază tine de
optiunea legiuitorului. Potrivit doctrinei si jurisprudentei constitutionale,
principiul egalitătii nu pretinde uniformitate, ci permite solutii legislative
diferentiate pentru situatii diferite.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 sunt constitutionale, deoarece,
“asa cum s-a arătat în Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994, principiul egalitătii în fata legii, instituit de art. 16 din
Constitutia României, presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii
care, în functie de scopul urmărit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude,
ci presupune solutii diferite pentru situatii diferite”. Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, în art. 17 si art. 691-695, reglementează un
rol si un statut aparte pentru magistratii consultanti, diferit de cel al
magistratilor, atât în privinta atributiilor si competentelor lor, cât si în ce
priveste conditiile si modalitătile de numire sau de eliberare a lor din functie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel
al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002, dispozitii potrivit
cărora “Magistratii consultanti beneficiază de drepturile prevăzute la art.
5, 21, art. 25 alin. (1), art. 27, 28 si 30”.
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate contravin
următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 20 alin. (1): “Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care România este parte.”, cu raportare la reglementările cuprinse în:
- Art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, ratificată de România prin Legea nr. 30/1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994,
conform cărora “Exercitarea drepturilor si libertătilor recunoscute de
prezenta conventie trebuie să fie asigurată fără nici o deosebire bazată, în
special, pe sex, rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine natională sau socială, apartenentă la o minoritate natională,
avere, nastere sau orice altă situatie”;
- Art. 26 din Pactul International cu privire la drepturile civile si
politice, ratificat de România prin Decretul nr. 212/1974, publicat în
Buletinul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974, care
prevăd că “Toate persoanele sunt egale în fata legii si au, fără
discriminare, dreptul la o ocrotire egală din partea legii”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate si continutul dispozitiilor
legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si la
reglementările internationale invocate, Curtea retine următoarele:
Art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată, prevede că “Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul
magistratilor judecătorii de la toate instantele judecătoresti, procurorii din
cadrul parchetelor de pe lângă acestea, precum si magistratii-asistenti ai
Curtii Supreme de Justitie”. De asemenea, potrivit art. 2 alin. (8) din
Legea nr. 124/2000 privind structura personalului Curtii Constitutionale,
magistratii-asistenti de la această institutie “fac parte din Corpul
magistratilor, în sensul prevăzut prin
titlul IV din Legea nr. 92/1992, republicată, cu modificările si
completările ulterioare”.
Pe de altă parte, legislatia actuală recunoaste o parte dintre
drepturile acordate magistratilor anumitor categorii de persoane care sunt asimilate
cu acestia. Spre exemplu, potrivit art. 43 alin. 2 din Legea nr. 92/1992,
modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999, publicată în
Monitorul Oficial al României nr. 559 din 17 noiembrie 1999, personalul de
specialitate juridică din Ministerul Justitiei si Institutul National al
Magistraturii este asimilat magistratilor. De asemenea, fac parte din categoria
persoanelor asimilate, în unele privinte, cu magistratii si cărora li se
recunosc, în consecintă, anumite drepturi ale acestora si consilierii juridici
din Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, personalul de
specialitate juridică din Centrul de Pregătire si Perfectionare a Grefierilor
si a Celuilalt Personal Auxiliar de Specialitate, specialistii de înaltă
calificare din cadrul Parchetului National Anticoruptie, precum si personalul
de specialitate al Institutului National de Criminologie.
Un statut similar cu cel al judecătorilor ce compun instantele
judecătoresti au si magistratii Curtii de Conturi.
În jurisprudenta sa constantă, Curtea Constitutională aretinut că
magistratii Curtii de Conturi, care exercită activitatea jurisdictională a
acesteia, nu sunt judecători în sensul constitutional al termenului,
activitatea lor fiind una administrativ-jurisdictională, iar nu o activitate de
judecată (a se vedea deciziile nr.: 64/1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, si 147/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 15 iulie 2002).
În considerarea conditiilor specifice de numire, functionare si
eliberare din functie si, mai ales, a atributiilor profund diferite pe care le
au toate aceste categorii de persoane, legiuitorul a stabilit drepturi diferite
de care beneficiază acestea, drepturi care sunt indisolubil legate de rolul,
răspunderea, complexitatea si de privatiunile inerente fiecărei functii în
parte, fără ca prin aceasta să se aducă vreo atingere principiului egalitătii
persoanelor în fata legii si a autoritătilor publice, garantat de art. 16 din
Constitutie si de reglementările internationale.
În ceea ce priveste functia de magistrat consultant, aceasta a fost
creată în urma modificării si completării Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002. Prin
această reglementare conceptul de asistent judiciar a fost înlocuit cu cel de
magistrat consultant, atribuindu-se denumirea de magistrat acestei functii în considerarea
faptului că titularul său face parte din completul de judecată care
solutionează, în primă instantă, conflictele de muncă. Alăturând cuvântului
magistrat atributul de “consultant”, legiuitorul a evidentiat de la început
statutul diferit al acestei categorii fată de ceilalti magistrati.
Astfel conditiile de numire a magistratilor consultanti sunt diferite de
conditiile generale de acces în magistratură. Art. 691 alin. 1 din Legea nr.
92/1992, introdus prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 20/2002, prevede
că “Magistratii consultanti sunt numiti pe o perioadă de 4 ani de ministrul
justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care
au studii juridice superioare, o vechime în specialitate de cel putin 2 ani si
îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 46 alin. 1 lit. a)-e) si alin. 2”. Potrivit
art. 1 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului
Economic si Social, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
141 din 7 iulie 1997, modificat prin Legea nr. 58/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 21 martie 2003, “Consiliul
Economic si Social este institutie publică de interes national, tripartită,
autonomă, constituită în scopul realizării dialogului social la nivel national
dintre patronat, sindicate si Guvern si a climatului de stabilitate si pace
socială”, reprezentând, asadar, un segment bine determinat al vietii
politice si sociale, iar nu interesele generale ale societătii.
Eliberarea din functie a magistratilor consultanti este, de asemenea,
supusă unor conditii diferite fată de cele care se aplică celorlalte categorii
de magistrati. Art. 695 alin.
1 din Legea nr. 92/1992, introdus prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
20/2002, prevede că “Magistratii consultanti pot fi eliberati din functie de
ministrul justitiei, în conditiile art. 92, care se aplică în mod
corespunzător. De asemenea, ei pot fi eliberati din functie ca urmare a
reducerii numărului de posturi de magistrati consultanti, în raport cu volumul
de activitate”, în vreme ce alte categorii de magistrati se bucură de
inamovibilitate.
În cazul aplicării sanctiunilor disciplinare magistratii consultanti
beneficiază de calea de atac a contestatiei împotriva acestor sanctiuni, îndreptată
la sectia de contencios administrativ a curtii de apel în circumscriptia căreia
functionează cel sanctionat [art. 693 alin. 2 din Legea nr. 92/1992], în mod similar cu
functionarii publici (art. 74 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 600 din 8 decembrie 1999). Spre deosebire de aceste două categorii,
magistratilor enumerati la art. 42 din Legea nr. 92/1992, republicată, li se
aplică, în materie disciplinară, prevederile art. 124-129 din Legea nr.
92/1992, republicată.
În plus, art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
20/2002 stabileste caracterul temporar al dispozitiilor privitoare la
magistratii consultanti, prevăzând că “Magistratii consultanti vor functiona
potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă până la instituirea
tribunalelor muncii, în conditiile legii”.
De asemenea, potrivit art. 692 alin. 4 din Legea nr. 92/1992 si ca o măsură de
protectie instituită în favoarea magistratilor consultanti, caracterul temporar
al acestei functii este însotit de suspendarea contractelor de muncă sau, după
caz, a raporturilor de muncă si de rezervarea posturilor ocupate anterior
numirii ca magistrat consultant, pe perioada în care persoanele vizate îsi
desfăsoară activitatea în această calitate. Cu totul alta este situatia
celorlalte categorii de magistrati (judecători, procurori sau
magistrati-asistenti), pentru care art. 111 alin. 1 din Legea nr. 92/1992,
republicată, prevede că “Functia de magistrat este incompatibilă cu orice
altă functie publică sau privată, cu exceptia functiilor didactice din
învătământul superior”. Prin urmare, magistratilor consultanti li se oferă
beneficiul legal al rezervării postului ocupat anterior, prin suspendarea contractului
de muncă, spre deosebire de magistratii enumerati la art. 42 din Legea nr.
92/1992, republicată, cărora le este interzis cumulul functiei de magistrat cu
alte functii publice sau private, tocmai pentru a avea garantia impartialitătii
si independentei acestora în raport cu alte institutii, organe sau persoane.
Asadar, dincolo de denumirea comună de “magistrat”, magistratii
consultanti se află într-o situatie esential diferită fată de alte categorii de
magistrati, chiar si fată de persoanele asimilate acestora, deoarece conditiile
de numire si de încetare a functiei, durata acesteia si procedura sanctionării
disciplinare a magistratilor consultanti diferă în mod esential de cele
aplicabile celorlalte categorii de magistrati, iar atributiile specifice acestei
functii nu sunt exercitate cu caracter de permanentă, ci doar în cazurile când
se judecă, în primă instantă, conflicte de muncă.
Curtea constată că situatia diferită în care se află magistratii
consultanti justifică, atât în sensul prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, cât si în sensul reglementărilor internationale, instituirea unui
tratament juridic diferentiat, drepturile care li se acordă tinând de optiunea
legiuitorului, fără obligativitatea recunoasterii tuturor drepturilor stabilite
pentru magistrati.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei că art. 15 alin. (2)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 încalcă art. 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
Curtea retine că, în conformitate cu jurisprudenta europeană, acest articol nu
are o existentă independentă si nu se poate, asadar, retine încălcarea sa decât
dacă aceasta intervine în legătură cu un drept sau cu o libertate consacrate de
textul Conventiei (a se vedea cauza Curtii europene a drepturilor omului Syndicat
national de la police belge contra Belgiei, 1975). Având în vedere faptul
că autorul exceptiei nu a indicat care anume drept garantat de Conventie
consideră că este încălcat prin art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 177/2002, Curtea constată că este nemotivată critica privind
încălcarea principiului nediscriminării prevăzut în această reglementare internatională.
Cu privire la problema cazării magistratilor consultanti care au
domiciliul în altă localitate decât cea în care se află sediul instantei, pe
care autorul exceptiei o ridică în spetă, Curtea retine că aceasta este
rezolvată în art. 16 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002, potrivit
căruia “În cazul în care magistratii consultanti sunt numiti sau
functionează ori sunt delegati la instante care au sediul în alte localităti
decât cele în care îsi au domiciliul, acestia beneficiază de cheltuieli de
transport, diurnă si cazare, potrivit dispozitiilor legale aplicabile personalului
din unitătile bugetare”, iar competenta de solutionare a unei cereri întemeiate
pe acest text legal revine în exclusivitate instantelor de judecată.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si
alte drepturi ale magistratilor, exceptie ridicată de Elisei Constantin în
Dosarul nr. 1.000/2003 al Tribunalului Mures.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind recunoasterea organismelor pentru
evaluarea conformitătii aparatelor cu cerintele esentiale prevăzute de
Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 si de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.337/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind desemnarea si notificarea natională a laboratoarelor de
încercări, precum si a organismelor de certificare si inspectie care realizează
evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor,
în temeiul prevederilor art. 34 din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003
privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuală a conformitătii acestora,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 din Hotărârea
Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată
si de functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al compatibilitătii
electromagnetice,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind recunoasterea
organismelor pentru evaluarea conformitătii aparatelor cu cerintele esentiale
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 si de Hotărârea Guvernului nr.
88/2003, prezentate în anexă.
Art. 2. - Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si intră în vigoare la data publicării.
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Bucuresti, 30 iunie
2003.
Nr. 209.
ANEXĂ
privind recunoasterea organismelor pentru evaluarea conformitătii
aparatelor cu cerintele esentiale prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 si de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003
SECTIUNEA I
Generalităti
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedura de
evaluare si recunoastere a organismelor care realizează evaluarea conformitătii
în domeniul echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii, respectiv în domeniul compatibilitătii electromagnetice, cu cerintele
esentiale aplicabile, prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind
echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuală a conformitătii acestora, respectiv de Hotărârea Guvernului
nr. 497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice.
(2) Organizatiile prevăzute la art. 1 fac parte dintre organismele care
realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate de
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor si sunt supuse,
în principiu, prevederilor privind regulile de procedură pentru desemnarea
natională a acestora, stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si notificarea natională a laboratoarelor
de încercări, precum si a organismelor de certificare si inspectie care
realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate
prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor.
(3) În domeniile reglementate privind echipamentele radio si
echipamentele terminale de telecomunicatii, respectiv compatibilitatea electromagnetică, sunt aplicabile procedurile
de evaluare a conformitătii, prevăzute la art. 21 din Hotărârea Guvernului nr.
88/2003, respectiv la art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003,
ceea ce implică si un mod specific de evaluare a competentei organismelor, în
vederea recunoasterii.
SECTIUNEA a II-a
Art. 2. - Termenii de specialitate, în întelesul prezentelor norme
metodologice, se definesc după cum urmează:
a) autoritate competentă - organ al administratiei publice
centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu. Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei este autoritatea competentă pentru domeniul
echipamentelor radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii si pentru
domeniul compatibilitătii electromagnetice;
b) cerinta esentială - cerintă care are în vedere protectia sănătătii
si securitătii utilizatorilor, protectia proprietătii si a mediului, astfel cum
este prevăzut în legislatia în vigoare;
c) domeniu reglementat - ansamblul activitătilor economice si al
produselor asociate acestora, pentru care autoritatea competentă emite
reglementări tehnice specifice privind conditiile de introducere pe piată si de
punere în functiune. Domeniul echipamentelor radio si echipamentelor terminale
de telecomunicatii, precum si domeniul compatibilitătii electromagnetice sunt
domenii reglementate;
d) recunoastere - procedura prin care Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei confirmă că un organism de certificare satisface
conditiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea Guvernului
nr. 88/2003 pentru a aplica procedurile adecvate de evaluare a conformitătii;
e) evaluare a conformitătii - activitatea al cărei obiect este
determinarea faptului că sunt îndeplinite cerintele esentiale prevăzute de
Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003;
f) inspectie - evaluare a conformitătii prin observare si rationament,
însotită, după caz, de măsurare, încercare sau comparare;
g) încercare - operatiune tehnică ce constă în determinarea uneia
sau mai multor caracteristici ale unui produs, în concordantă cu o procedură
specificată;
h) organism de certificare - organism independent fată de
clientul său si fată de alte părti interesate, care aplică regulile unui sistem
de certificare în scopul evaluării, certificării si supravegherii
conformitătii;
i) organism de certificare recunoscut - organism de certificare,
persoană juridică cu sediul în România, care a fost recunoscut de Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei să efectueze evaluarea conformitătii
în domeniul reglementat al echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii, precum si în domeniul reglementat al compatibilitătii
electromagnetice.
SECTIUNEA a III-a
Criterii pentru evaluarea organismelor în vederea
recunoasterii
Art. 3. - În vederea recunoasterii, organismele solicitante trebuie să îndeplinească criteriile minime prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, anexa nr. 1, respectiv în Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, anexa nr. VI.
SECTIUNEA a IV-a
Recunoasterea organismului solicitant
Art. 4. - Recunoasterea competentei organismului solicitant pentru
evaluarea conformitătii echipamentelor cu cerintele esentiale aplicabile
prevăzute la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, respectiv la art. 6
din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, se face de către Comisia de evaluare, al
cărei regulament de organizare s functionare este prezentat în anexa A.
Art. 5. - Pentru recunoasterea competentei organismului solicitant se
parcurg următoarele etape:
a) Organismul solicită recunoasterea la Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, Directia generală pentru comunicatii. Cererea de
recunoastere trebuie să fie însotită de documentele prevăzute în sectiunea a
V-a.
b) În vederea luării hotărârii de recunoastere, Comisia de evaluare
poate decide o inspectare a organismului solicitant. Rezultatele inspectării
sunt consemnate într-un raport de inspectie semnat si de reprezentantul
organismului solicitant.
c) În termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii de evaluare,
după analizarea documentelor prevăzute în sectiunea a V-a (depuse de
solicitant) si a raportului de inspectie, pe baza hotărârii Comisiei de
evaluare, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, prin Directia
generală pentru comunicatii, va elibera Certificatul de recunoastere, prin care
organismul care a solicitat evaluarea si care a îndeplinit criteriile minime
prevăzute în sectiunea a III-a este recunoscut ca având competenta tehnică si
capabilitatea să îndeplinească sarcinile din cadrul procedurilor de evaluare a
conformitătii cu cerintele esentiale aplicabile prevăzute în Hotărârea Guvernului
nr. 497/2003, respectiv în Hotărârea Guvernului nr. 88/2003.
Modelul Certificatului de recunoastere este prezentat în anexa C.
d) În situatia în care organismul solicitant nu îndeplineste criteriile
minime prevăzute în sectiunea a III-a, pe baza hotărârii Comisiei de evaluare,
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, prin Directia generală
pentru comunicatii, va comunica solicitantului, în termen de 30 de zile de la
data înregistrării cererii de evaluare, respingerea motivată a cererii.
e) Organismul se consideră recunoscut de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a ordinului ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei privind aprobarea listei organismelor recunoscute
pentru evaluarea conformitătii echipamentelor cu cerintele esentiale aplicabile
prevăzute la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, respectiv la art. 6
din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003.
Lista organismelor recunoscute va fi reactualizată ori de câte ori va fi
necesar.
f) Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei privind
aprobarea listei organismelor recunoscute pentru evaluarea conformitătii
echipamentelor cu cerintele esentiale aplicabile prevăzute la art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, respectiv la art. 6 din Hotărârea Guvernului
nr. 88/2003, contine pentru fiecare organism recunoscut informatii privind
denumirea completă, sediul, produsele sau grupele de produse care pot fi supuse
evaluării conformitătii, precum si sarcinile specifice pentru care a fost
recunoscut.
g) Pe perioada de valabilitate a Certificatului de recunoastere,
Directia generală pentru comunicatii, prin Comisia de evaluare, poate efectua
audituri de supraveghere, privind respectarea conditiilor care au stat la baza
eliberării certificatului.
În situatia în care se constată că un organism nu mai îndeplineste
conditiile în baza cărora a fost recunoscut, Comisia de evaluare va consemna
neconformitătile si va stabili termenele de eliminare a acestora sau, după caz,
va propune retragerea recunoasterii, pentru o perioadă deter-minată de timp,
până la eliminarea neconformitătilor.
SECTIUNEA a V-a
Documentele ce trebuie prezentate de organismul solicitant pentru evaluarea competentei sale în vederea recunoasterii
Art. 6. - Pentru evaluarea competentei organismului solicitant, în
vederea recunoasterii, acesta trebuie să depună la Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei următoarele documente:
a) cerere pentru evaluarea competentei sale privind evaluarea
conformitătii echipamentelor cu cerintele esentiale aplicabile prevăzute la
art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, respectiv la art. 6 din Hotărârea
Guvernului nr. 88/2003, în vederea recunoasterii. La formularea cererii se va
avea în vedere modelul din anexa B;
b) copie de pe documentele de înfiintare (certificat de înregistrare în
registrul comertului, codul unic de înregistrare, statut, hotărâre a Guvernului
- după caz);
c) o prezentare a activitătii, din care să rezulte experienta în
domeniul compatibilitătii electromagnetice sau în domeniul echipamentelor radio
si echipamentelor terminale de telecomunicatii;
d) lista personalului angajat în activitătile din domeniul compatibilitătii
electromagnetice sau al echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii (atributiile si responsabilitătile rezultate din fisa postului;
competenta si experienta profesională rezultate din curriculum vitae);
e) o declaratie a conducerii, din care rezultă că sunt însusite si
documentate procedurile de evaluare a conformitătii pentru care se solicită
desemnarea, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 sau în Hotărârea Guvernului
nr. 88/2003;
f) o declaratie a conducerii, prin care aceasta se angajează că
personalul responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor din domeniul
compatibilitătii electromagnetice sau al echipamentelor radio si echipamentelor
terminale de telecomunicatii păstrează confidentialitatea si secretul
profesional cu privire la toate informatiile obtinute;
g) un document care demonstrează independenta conducerii si a
personalului tehnic fată de toate grupurile ori persoanele direct sau indirect
interesate de echipamentele în cauză.
Acest document trebuie să precizeze că acestia nu sunt proiectanti,
producători, furnizori sau instalatori de echipamente pentru care solicită
recunoasterea, operatori de retele sau furnizori de servicii de comunicatii si
nici mandatari ai unuia dintre acestia, nu participă direct la proiectarea,
comercializarea si întretinerea echipamentelor si nici nu reprezintă părtile
angajate în aceste activităti;
h) copie de pe asigurarea de răspundere civilă, în cazul în care
răspunderea nu revine statului prin lege;
i) lista laboratoarelor de încercări cu care colaborează în scopul
realizării activitătii sale din domeniul compatibilitătii electromagnetice sau
din domeniul echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii.
Art. 7. - În cazul în care este necesar pentru luarea deciziei privind
desemnarea, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate
întreprinde orice alte măsuri.
SECTIUNEA a VI-a
Obligatiile organismelor recunoscute de Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei
Art. 8. - Organismele recunoscute de Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei au următoarele obligatii:
a) să informeze Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
prin Directia generală pentru comunicatii, cu privire la orice modificare fată
de documentele care au stat la baza recunoasterii;
b) să pună la dispozitie Comisiei de evaluare, la solicitarea acesteia, toate informatiile si datele privind respectarea conditiilor care au stat la baza eliberării Certificatului de recunoastere;
c) să informeze, ori de câte ori este nevoie, Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei, prin Directia generală pentru comunicatii si, după
caz, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor cu privire la
produsele depistate neconforme, ca urmare a activitătilor de evaluare a
conformitătii pentru care a fost recunoscut;
d) să prezinte, la cererea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, prin Directia generală pentru comunicatii, copii de pe
certificatele de conformitate, precum si de pe reclamatiile înregistrate
împotriva deciziilor organismului recunoscut, inclusiv informatii privind modul
de rezolvare a acestora;
e) să transmită Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
prin Directia generală pentru comunicatii, o copie de pe raportul de audit, în
cel mult 10 zile de la efectuarea auditului de supraveghere.
SECTUNEA a VII-a
Dispozitii finale
Art. 9. - Prezentele norme metodologice se aprobă prin ordin al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si intră în vigoare de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 10. - Anexele A, B si C fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
ANEXA A
la normele
metodologice
REGULAMENT U L
de organizare si functionare a Comisiei de evaluare
CAPITOLUL I
Atributii
1. Comisia de evaluare a organismelor solicitante, în vederea recunoasterii competentei acestora pentru evaluarea conformitătii echipamentelor cu cerintele esentiale aplicabile prevăzute la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 497/2003, respectiv la art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, este numită prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si activează pe lângă Directia generală pentru comunicatii.
2. Comisia de evaluare se compune din presedinte, secretar si 3 membri.
3. Comisia de evaluare analizează cererea de evaluare si documentele
însotitoare prezentate de organismul solicitant în conformitate cu prevederile
sectiunii a V-a.
4. Comisia de evaluare poate decide, după caz, inspectarea organismului
solicitant, presedintele Comisiei de evaluare desemnând în acest scop pe unul
dintre membrii comisiei. În cadrul inspectiei se examinează îndeplinirea criteriilor
prevăzute în sectiunea a III-a si se întocmeste un raport de inspectie.
CAPITOLUL II
Modul de functionare
1. Concluziile Comisiei de evaluare si hotărârea privind acordarea
organismului solicitant a Certificatului de recunoastere sau de respingere a
acestuia, hotărâre luată cu majoritatea simplă a celor prezenti, se consemnează
într-un proces-verbal.
2. Comisia de evaluare poate lua hotărâri valabile în prezenta a cel
putin 4 membri. Pe baza examinării documentelor prezentate si a raportului de
inspectie, Comisia de evaluare stabileste dacă sunt întrunite criteriile minime
prevăzute în sectiunea a III-a pentru acordarea Certificatului de recunoastere.
3. Dezbaterile si hotărârile Comisiei de evaluare se consemnează într-un registru de procese-verbale, fiecare proces-verbal fiind contrasemnat de membrii acesteia participanti la sedintă. Registrul de procese-verbale este păstrat de secretarul Comisiei de evaluare.
4. Secretarul Comisiei de evaluare asigură legătura cu Directia generală pentru comunicatii, cu membrii Comisiei de evaluare si, din dispozitia presedintelui, convoacă reunirea Comisiei de evaluare.
5. Secretarul Comisiei de evaluare primeste si arhivează toate
documentele aferente unei cereri de recunoastere.
6. Secretarul Comisiei de evaluare înaintează Directiei generale pentru
comunicatii propunerile de eliberare a Certificatului de recunoastere privind
organismul recunoscut, respectiv de retragere a recunoasterii, în baza
hotărârilor luate.
7. Presedintele Comisiei de evaluare semnează documentele emise de Comisia de evaluare.
CAPITOLUL III
Alte dispozitii
Contestatiile privind respingerea unei hotărâri de recunoastere, respectiv de retragere a recunoasterii, se analizează numai în prezenta tuturor membrilor Comisiei de evaluare.
ANEXA B
la normele
metodologice
MODEL
Denumirea
solicitantului - Antet
……………
Către:
MINISTERUL
COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
DIRECTIA GENERALĂ
PENTRU COMUNICATII
CERERE DE EVALUARE
în vederea recunoasterii
Solicitantul (denumirea completă)…………………….., adresa completă ………………....,
telefon…………., fax …………., numărul de înregistrare în registrul comertului
…………….., cod unic de înregistrare ………….., reprezentat prin ……………..., (numele si prenumele,
functia) potrivit
prevederilor aplicabile din:
- Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piată si de functionare a aparatelor electrice si electronice
din punct de vedere al compatibilitătii electromagnetice; sau
- Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio si
echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuală a
conformitătii acestora, ……….. 1) solicită:
- să fie recunoscut pentru a efectua evaluarea conformitătii cu
cerintele esentiale a următoarelor echipamente: ...2)
Anexăm la prezenta cerere documentele prevăzute în sectiunea a V-a din
normele metodologice.
Reprezentantul solicitantului,
…………………………….
(functia,
numele, semnătura)
1) Se completează
corespunzător competentelor pentru care se solicită recunoasterea, în
concordantă cu procedurile de evaluare a conformitătii prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003.
2) Se completează corespunzător
claselor de echipamente prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea
Guvernului nr. 88/2003, pentru care se solicită recunoasterea.
ANEXA C
la normele
metodologice
MODEL
MINISTERUL
COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
DIRECTIA GENERALĂ
PENTRU COMUNICATII
C ERTIFICAT DE RECUNOASTERE
Nr. …….. din .…..
Comisia de evaluare, ca urmare a Cererii de evaluare nr. …… din …… a
(denumirea solicitantului, adresa, nr. de înregistrare în registrul comertului,
cod unic de înregistrare, telefon, fax, e-mail)...,
- în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de functionare a aparatelor
electrice si electronice din punct de vedere al compatibilitătii
electromagnetice: ……1);
- în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 privind
echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuală a conformitătii acestora: ...1);
- în conformitate cu Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei nr. .. din ..;
- în conformitate cu hotărârea Comisiei de evaluare consemnată în
Procesul-verbal nr. .. din ..., recunoaste competenta si capabilitatea
(denumirea solicitantului): ...
- pentru a efectua evaluarea conformitătii cu cerintele esentiale a
următoarelor echipamente: ….2)
Prezentul certificat de recunoastere operează si este valabil 2 ani din
momentul aprobării listei organismelor recunoscute, printr-un ordin al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei, ce va intra în vigoare
pe data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Director general,
……………………………….
(semnătura)
1) Se completează
corespunzător competentelor pentru care se propune recunoasterea, în
concordantă cu procedurile de evaluare a conformitătii prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003.
2) Se completează corespunzător claselor de echipamente prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 sau de Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, pentru care se recunosc competenta si capabilitatea.