MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr.
407 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI
SI ALTE ACTE Miercuri, 11 iunie 2003
LEGI SI
DECRETE
236.
- Lege privind organizarea pietei tutunului brut în România
342.
- Decret pentru promulgarea Legii privind organizarea pietei tutunului brut
în România
Decizia
nr. 182 din 8 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6739 din
Codul de procedură civilă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
320.
- Ordin al ministrului industriei si resurselor privind prelungirea
activitătii organismelor desemnate în domeniul compatibilitătii
electromagnetice, cuprinse în lista aprobată prin Ordinul nr. 430/2001
322.
- Ordin al ministrului industriei si resurselor pentru aprobarea Normelor
metodologice privind recunoasterea si desemnarea organismelor care realizează
evaluarea conformitătii ascensoarelor
547. - Ordin al ministrului sănătătii si familiei pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea organismelor care realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale
LEGI SI DECRETE
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizarea pietei tutunului brut în România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
Art. 1. -
Prezenta lege reglementează organizarea pietei tutunului brut.
Art. 2. -
Clasificarea soiurilor de tutun este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta lege.
Art. 3. - În
sensul prezentei legi, termenii de mai jos au următorul înteles:
a) livrare -
toate operatiunile care au loc pentru predarea tutunului de la producător la
unitatea prim-procesatoare;
b) grupuri de
producători - asocierea liber consimtită între producătorii de tutun, persoane
fizice si persoane juridice, constituită în vederea cultivării si
comercializării tutunului brut;
c) unitatea
prim-procesatoare - toate persoanele juridice autorizate conform legilor în
vigoare pentru prima procesare a tutunului;
d) prima
procesare a tutunului - transformarea tutunului brut în produs stabil, stocat
si conditionat în baloturi sau colete omogene de calitate corespunzătoare
exigentelor de utilizare finală;
e) primul
cumpărător - unitatea prim-procesatoare, parte contractantă cu producătorul;
f) lot - partea
din totalul productiei care face obiectul unei livrări de fiecare producător,
divizată în una sau mai multe părti distincte pe clase de calitate;
g) atestat de
control - documentul eliberat de către prim-procesator sau contractant, care
certifică cantitatea, calitatea si pretul plătit;
h) prag de
prim-procesare - cantitatea maximă de tutun ce urmează a fi supusă operatiilor
de primă transformare a tutunului frunză;
i) atestat de
cotă - documentul eliberat de autoritatea competentă a statului, care atestă
cota atribuită producătorului de tutun;
j) varietate de
tutun - tipurile de tutun cultivate, care contin mai multe soiuri;
k) primă de
productie - sprijinul financiar acordat de stat producătorilor de tutun brut,
în vederea sustinerii costurilor de productie.
CAPITOLUL
II
Grupurile de producători
Art. 4. - În
vederea cultivării si comercializării tutunului brut, producătorii de tutun se
pot organiza în grupuri de producători.
Art. 5. -
Grupurile de producători recunoscute de autoritatea competentă a statului fac
obiectul prezentei legi.
Art. 6. -
Recunoasterea unui grup de producători se acordă la solicitarea în scris a
grupului de producători.
Art. 7. - Pentru
a fi recunoscut, grupul de producători trebuie să îndeplinească următoarele
conditii:
a) să fie
constituit la initiativa membrilor săi;
b) să fie
constituit în scopul adaptării unitare a productiei membrilor săi la exigentele
pietei;
c) să dispună
de un statut care să stabilească functionarea grupului de producători;
d) să fie
afiliat la asociatiile profesionale si interprofesionale pe produs;
e) să aibă
personalitate juridică.
Art. 8. -
Grupul de producători trebuie să cuprindă un număr de membri, persoane fizice
si juridice, care pot produce o cantitate minimă de 25 de tone de tutun brut
atestat de cotă; în regiunile de cultură izolate, grupul de producători trebuie
să producă o cantitate ce reprezintă minimum 10 tone de tutun brut atestat de cotă.
Art. 9. - (1)
Autoritatea statului care recunoaste grupurile de producători este Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, prin directiile generale pentru
agricultură si industrie alimentară judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) În termen
de 60 de zile de la depunerea cererii de recunoastere, Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor decide recunoasterea grupului de producători,
potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 10. -
Anual, prin asociatiile profesionale si interprofesionale pe produs, se
întocmeste situatia cu datele care au stat la baza recunoasterii grupurilor de
producători si se comunică Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
până la data de 15 noiembrie.
Art. 11. - (1)
Neîndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 6-8, precum si furnizarea de date
eronate atrag retragerea recunoasterii.
(2)
Recunoasterea este retrasă si dacă ajutorul specific este utilizat în alte
scopuri decât cele prevăzute de lege.
(3) După ce recunoasterea este
retrasă, grupul de producători trebuie să redepună cererea de recunoastere.
CAPITOLUL III
Unitatea prim-procesatoare
Art. 12. - (1)
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor autorizează unitatea prim-procesatoare
pentru încheierea contractelor de cultură cu producătorii de tutun.
(2) Unitatea
prim-procesatoare solicită, în scris, Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor autorizarea, care este decisă în termen de 60 de zile de la data depunerii
cererii.
(3) Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor retrage autorizarea unitătii
prim-procesatoare în cazul în care conditiile de autorizare nu mai sunt
respectate.
Art. 13. -
Conditiile pe care trebuie să le îndeplinească unitătile prim-procesatoare
pentru a obtine autorizatia de functionare se stabilesc prin ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor.
CAPITOLUL IV
Contractul de cultură
Art. 14. -
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor determină, pentru fiecare
grupă de varietate, zonele de productie pe baza criteriului de calitate, cu
consultarea asociatiilor profesionale si interprofesionale recunoscute. Zonele
de productie pentru tutun se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor.
Art. 15. - (1)
Între unitatea prim-procesatoare si producătorii de tutun brut se încheie
contracte de cultură.
(2) Prin ordin
al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor se stabileste
contractul-tip de cultură a tutunului brut si modul de înregistrare a acestuia.
Art. 16. - (1)
Contractul de cultură se încheie până cel târziu la data de 31 ianuarie a
anului de recoltă.
(2) Contractele
de cultură încheiate sunt prezentate, spre a fi înregistrate, Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor prin unitătile teritoriale subordonate,
nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data semnării lor, cu exceptia
situatiilor de fortă majoră.
(3) Contractul va
avea ca anexă lista nominală a membrilor grupului si suprafetele aferente
fiecăruia, atunci când unitatea prim-procesatoare încheie contracte de cultură
cu un grup de producători.
CAPITOLUL
V
Primele de productie
Art. 17. - Se
instituie un sistem de prime de productie stabilite anual, pentru fiecare
varietate de tutun, valoarea totală a acestora fiind acordată din bugetul de
stat.
Art. 18. - (1)
Prima de productie acordată producătorului se stabileste anual prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Valoarea primei
de productie se fixează anual pe kilogram de tutun frunză uscată.
(3) Prima de
productie cuprinde o parte fixă, o parte variabilă si un ajutor specific.
(4) Partea
variabilă a primei de productie reprezintă între 30 si 45% din valoarea primei.
Procentul se stabileste anual o dată cu valoarea totală a primei de productie.
(5) Partea fixă
a primei de productie se plăteste producătorilor individuali, nemembri ai unui
grup, si grupurilor de producători care o distribuie, corespunzător productiei
livrate, fiecărui membru al grupului.
(6) Partea
variabilă a primei de productie este plătită numai grupurilor de producători
care o distribuie fiecărui membru al grupului, în functie de valoarea totală
obtinută de la unitatea prim-procesatoare.
(7) Grupurile de
producători primesc un ajutor specific de până la 2% din totalul primei de
productie, în vederea dezvoltării activitătii lor.
Art. 19. - (1)
Prima de productie se acordă în următoarele conditii:
a) tutunul să
provină dintr-o zonă de productie determinată pentru fiecare soi;
b) tutunul să
corespundă cerintelor calitative prevăzute în anexele nr. 2 si 2a) la prezenta
lege;
c) livrarea
tutunului de la producător la unitatea prim-procesatoare să se realizeze în
limita contractului de cultură încheiat.
(2) Aplicarea sistemului de primă de
productie în baza contractului de cultură se reglementează prin hotărâre a
Guvernului.
CAPITOLUL VI
Cotele de productie
Art. 20. - (1)
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, în baza strategiei
sectorului si a contractelor de cultură înregistrate, stabileste anual o
cantitate totală de tutun brut, denumită prag de prim-procesare.
(2) Strategia
sectorului tutun brut este realizată de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor împreună cu asociatiile profesionale si interprofesionale.
Art. 21. -
Pentru asigurarea respectării pragului de prim-procesare, se stabileste un
sistem de cote de productie alocate fiecărui cultivator de tutun proportional
cu media cantitătilor livrate pentru prim-procesare, în perioada a 3 ani
precedenti ultimului an de recoltă, repartizate pe grupe de varietăti.
Art. 22. - (1)
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor poate transfera către
grupele de varietăti, înainte de data limită prevăzută pentru încheierea contractelor
de cultură, cantităti de tutun, în limita respectării pragului de
prim-procesare.
(2) Transferul
cantitătilor prevăzut la alin. (1) se realizează prin compensare tonă pe tonă.
Art. 23. - În
limita a 10% din pragul de prim-procesare se creează o rezervă natională de
cotă de productie pentru tutunul brut.
Art. 24. -
Subventiile nu se acordă pentru cantitătile care depăsesc cotele stabilite,
conforme cu atestatele de cote.
Art. 25. -
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor asigură si dispune de baza
de date privind productia, livrările si toti producătorii. Această bază de date
este necesară si pentru transferul de cote de productie între producători. Baza
de date se realizează prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor, cu consultarea asociatiilor profesionale si interprofesionale.
Art. 26. -
Programele de reconversie a cultivatorilor se pun în aplicare individual,
pentru fiecare cultivator, numai prin acordul acestuia de a părăsi sectorul. În
paralel se aplică un program de reasezare a cotei corespunzătoare
cultivatorului care părăseste sectorul, fie prin anularea cotei corespunzătoare
cultivatorilor si, implicit, prin reducerea pragului total de prim-procesare,
fie prin realocarea cotei respective altui cultivator si mentinerea pragului
total de prim-procesare.
Art. 27. -
Programele de reconversie a productiei si cultivatorilor de tutun se pun în
aplicare în conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor, împreună cu asociatiile profesionale si
interprofesionale, în functie de fixarea primei de reconversie acordate
producătorilor si de stabilirea cultivatorilor care pot beneficia de prima de
reconversie.
CAPITOLUL
VII
Controlul pietei tutunului brut
Art. 28. - Piata tutunului brut este supusă următoarelor controale:
a) controlul
administrativ al livrărilor, al corectitudinii evidentei acestora si al
respectării contractelor de cultură;
b) controlul
plătii primelor către grupurile de producători si producătorii membri si/sau
producătorii individuali nemembri ai unui grup de producători;
c) controlul
respectării conditiilor de recunoastere a grupurilor de producători;
d) controlul
unitătilor prim-procesatoare, în sensul respectării conditiilor de autorizare
în vederea încheierii contractelor de cultură cu producătorii.
Art. 29. -
Organismele de control, în sensul respectării dispozitiilor prezentei legi, au
acces la:
a) instalatiile
de productie si procesare;
b) datele
contabile, stocurile unitătilor prim-procesatoare, la alte documente ajutătoare
controlului si pot obtine copii ale documentelor si/sau extrase de cont;
c) evidenta
datelor referitoare la productii realizate, volumul livrărilor, pretul de
cumpărare plătit producătorilor;
d) obtinerea tuturor
informatiilor utile pentru a verifica dacă tutunul livrat a fost efectiv
procesat;
e) controlul
sumelor vărsate, prin operatiuni bancare, de unitătile prim-procesatoare către
producători, corespunzătoare calitătii tutunului livrat;
f) controlul anual
al suprafetelor plantate de producătorii individuali;
g) solicitarea
oricărei informatii si/sau document care facilitează controlul.
Art. 30. -
Organismul responsabil cu activitatea de control si precizările referitoare la
desfăsurarea acestei activităti sunt stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 31. - În
vederea sprijinirii si stimulării productiilor de tutun brut, cercetarea si
dezvoltarea se vor realiza si prin constituirea unui fond în cadrul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor din cota de 2% din primele
acordate producătorilor.
Art. 32. - (1)
În caz de litigii privind calitatea tutunului livrat, unitatea
prim-procesatoare se poate adresa unei comisii de arbitraj.
(2)
Dispozitiile legale privind arbitrajul, cuprinse în Codul de procedură civilă,
rămân aplicabile.
Art. 33. - În
termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
împreună cu Ministerul Finantelor Publice vor emite norme metodologice de
aplicare a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 34. -
Anexele nr. 1, 2 si 2a) fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 13 mai 2003, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 2 iunie 2003.
Nr. 236.
pentru promulgarea Legii privind organizarea pietei
tutunului brut în România
În temeiul prevederilor art. 77 alin.
(1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează :
Articol unic. - Se promulgă Legea privind
organizarea pietei tutunului brut în România si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 342.
din 8
mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6739 din
Codul de procedură civilă
Costică Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 673 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Nicolae Panaitescu în Dosarul nr. 790/2002 al
Judecătoriei Lipova.
La apelul nominal răspunde autorul
exceptiei, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Autorul exceptiei solicită admiterea acesteia
astfel cum a fost motivată în concluziile scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca
nefondată, arătând că textul criticat stabileste criteriile de formare si atribuire
a loturilor în cadrul împărtelii judiciare, fără nici o discriminare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 21 noiembrie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 790/2002, Judecătoria Lipova a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6739
din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Nicolae Panaitescu într-o
cauză având ca obiect solutionarea unei actiuni de iesire din indiviziune si
grănituire.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că textul de lege
criticat încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (1) si
alin. (2) teza întâi din Constitutie. Se arată că dispozitia legală criticată,
care prevede că la formarea si atribuirea loturilor instanta va tine seama de
domiciliul si ocupatia părtilor, dezavantajează coproprietarii ce au mai multe
imobile situate în localităti diferite, iar ocupatia diferită a acestora nu ar
trebui să determine aplicarea unui tratament juridic diferentiat.
Judecătoria Lipova consideră că textul
criticat "nu încalcă nici dispozitiile din Constitutie invocate de
reclamant, nici alte dispozitii constitutionale, enumerând câteva criterii
orientative pentru formarea si atribuirea loturilor cu ocazia partajului".
Potrivit prevederilor art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile
art. 181 din Legea nr. 35/1997 , cu modificările ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia este
neîntemeiată, arătând că textul criticat stabileste situatiile de care trebuie
să tină seama instanta la formarea si atribuirea loturilor în cadrul împărtelii
judiciare. Astfel, consideră Guvernul, "nu este vorba de o reglementare de
favoare pentru vreuna dintre părti, de aplicarea automată a unei solutii
prestabilite, ci de folosirea, pe baza dezbaterilor contradictorii, a unor
modalităti admise de lege pentru stabilirea drepturilor deduse judecătii si
pentru realizarea acestora cu respectarea întocmai a principiului egalitătii în
fata legii, precum si a dreptului de proprietate reprezentat, în spetă, de
cota-parte cuvenită fiecărui copărtas". De asemenea, se sustine că dispozitiile
procedurale criticate nu creează discriminări între cetăteni, ele fiind
aplicabile în toate cauzele respective, precum si tuturor părtilor din aceste
cauze, în egală măsură.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 6739
din Codul de procedură civilă sunt constitutionale, acestea nefiind contrare
prevederilor art. 41 si ale art. 16 din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie
dispozitiile art. 6739 din Codul de procedură civilă, potrivit
cărora "La formarea si atribuirea loturilor, instanta va tine seama, după
caz, si de acordul părtilor, mărimea cotei-părti ce se cuvine fiecăruia din
masa bunurilor de împărtit, natura bunurilor, domiciliul si ocupatia părtilor,
faptul că unii dintre coproprietari, înainte de a se cere împărteala, au făcut
constructii, îmbunătătiri cu acordul coproprietarilor sau altele
asemenea".
Critica de neconstitutionalitate se
bazează pe sustinerea că sunt încălcate dispozitiile art. 16 alin. (1) si ale
art. 41 alin. (1) si (2) teza întâi din Constitutie, texte care au următorul
cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.";
- Art. 41 alin. (1) si alin. (2) teza
întâi: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului
sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin
lege. (2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de
titular."
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea observă că textul criticat pentru
neconstitutionalitate face parte din cap. VII1 al Codului de
procedură civilă, intitulat "Procedura împărtelii judiciare",
introdus prin art. I pct. 222 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 138 din
14 septembrie 2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedură
civilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 2
octombrie 2000, modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 59 din 25
aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din
27 aprilie 2001.
Potrivit art. 6731 din
Codul de procedură civilă, text de început al capitolului respectiv,
"judecarea oricărei cereri de împărteală privind bunuri asupra cărora
părtile au un drept de proprietate comună se face cu procedura prevăzută în
capitolul de fată, în afara cazurilor în care legea stabileste o altă
procedură".
Textul criticat pentru
neconstitutionalitate stabileste criteriile de care instanta trebuie să tină
seama la formarea si atribuirea loturilor pentru realizarea împărtelii
judiciare.
Examinând aceste criterii legale,
Curtea retine că existenta lor este justificată rational si obiectiv, având
finalitatea de a îndruma instanta tocmai pentru a evita arbitrarul în formarea
loturilor si atribuirea lor acelor părti care au un drept de proprietate
comună. Textul nu prevede, prin reglementarea criteriilor, nici un fel de
inegalitate sau discriminare, întrucât, fără a se crea vreo diferentiere, este
aplicabil tuturor părtilor, în aceeasi măsură.
În consecintă, Curtea Constitutională
constată că nu sunt încălcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Curtea nu poate retine nici pretinsa
încălcare a dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, întrucât,
prin însăsi ipoteza avută în vedere de textul criticat, si anume, împărteala
unor bunuri asupra cărora părtile au un drept de proprietate comună, este
exclusă, ab initio, încălcarea prevederilor constitutionale care se referă la
protectia proprietătii private. Întreaga procedură a împărtelii judiciare,
reglementată de cap. VII1 al Codului de procedură civilă, are ca
finalitate iesirea din starea de indiviziune, procedură în urma căreia fiecare
copărtas devine proprietar exclusiv al unei anumite părti concret determinate
din ceea ce forma obiectul coproprietătii. Textul criticat pentru
neconstitutionalitate nu afectează nici cota-parte ideală din masa bunurilor
care formează proprietatea comună a părtilor si, cu atât mai mult, dreptul
autorului exceptiei de a i se atribui, în urma împărtelii, un lot de bunuri
corespunzător drepturilor sale. Prevederile art. 6739 din Codul de
procedură civilă au ca scop, corelativ cu celelalte texte ale capitolului
respectiv, să înlesnească, într-un mod cât mai echitabil, încetarea stării de
indiviziune. Totodată, Curtea retine că acest text procedural a fost adoptat în
conformitate cu dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit
cărora "Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege".
Fată de cele de mai sus, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE :
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6739 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Nicolae Panaitescu în Dosarul nr.
790/2002 al Judecătoriei Lipova.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data
de 8 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
privind
prelungirea activitătii organismelor desemnate în domeniul compatibilitătii
electromagnetice, cuprinse în lista aprobată prin Ordinul nr. 430/2001
În
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu modificările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite următorul ordin:
Art. 1. - Organismele desemnate în
domeniul compatibilitătii electromagnetice, cuprinse în lista aprobată prin
Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 430/2001, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2002, îsi
prelungesc activitatea până la data de 31 decembrie 2003.
Art. 2. - Pe baza metodologiei de
evaluare a organismelor, întocmită în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice, se va reactualiza lista organismelor
prevăzută la art. 1 în termen de 9 luni, dar nu mai târziu de 30 decembrie
2003.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 320.
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind recunoasterea si desemnarea organismelor
care realizează evaluarea conformitătii ascensoarelor
În conformitate cu prevederile art. 11
alin. (1) si ale art. 19 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 439/2003
privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a ascensoarelor,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice
privind recunoasterea si desemnarea organismelor care realizează evaluarea
conformitătii ascensoarelor, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Se înfiintează Comisia
de recunoastere a organismelor care realizează evaluarea conformitătii
ascensoarelor, denumită în continuare Comisia de recunoastere, care
functionează în cadrul Directiei generale politică industrială.
(2) Regulamentul de organizare si
functionare a Comisiei de recunoastere este prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Componenta nominală a Comisiei de
recunoastere este prevăzută în anexa nr. 3*)
Art. 3. - Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Se abrogă Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 396/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind desemnarea organismelor care realizează evaluarea
conformitătii ascensoarelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 685 din 17 septembrie 2002, si Ordinul ministrului industriei si
resurselor nr. 459/2002, prin care se constituie Comisia de desemnare si se
aprobă regulamentul de organizare si functionare al acesteia.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Bucuresti, 29 mai 2003.
Nr. 322.
*) Anexa nr. 3 se pune la dispozitie institutiilor
interesate.
NORME
METODOLOGICE
privind recunoasterea si desemnarea organismelor care realizează evaluarea
conformitătii ascensoarelor
A. Dispozitii generale
1. Prezentele norme metodologice
stabilesc procedura privind recunoasterea si desemnarea organismelor care
realizează evaluarea conformitătii ascensoarelor, denumite în continuare
organisme, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 439/2003 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată a ascensoarelor.
2. Poate fi recunoscută drept organism
orice persoană juridică sau entitate din cadrul unei persoane juridice cu
sediul în România, înregistrată la oficiul registrului comertului, care
dovedeste că poate realiza sarcini specifice în legătură cu evaluarea
conformitătii ascensoarelor si care respectă criteriile aplicabile
organismelor, prevăzute în anexa nr. 13 la Hotărârea Guvernului nr. 439/2003,
precum si cerintele prevăzute în prezentele norme metodologice.
3. Organismele recunoscute si
desemnate conform prevederilor prezentelor norme metodologice îndeplinesc
sarcinile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 439/2003.
B. Documentele solicitate organismelor
pentru evaluare în vederea recunoasterii
4. Cererea de recunoastere si
desemnare se completează de către organism, conform modelului redat în anexa
nr. 1 la prezentele norme metodologice, si se transmite la Ministerul
Industriei si Resurselor - Comisia de recunoastere. Cererea de recunoastere si
desemnare trebuie să fie însotită de următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la
oficiul registrului comertului sau orice act juridic echivalent privind
înfiintarea, în copie;
b) certificatul de acreditare ca
organism de evaluare a conformitătii, emis de către organismul national de
acreditare, în copie; evaluarea în vederea acreditării se va face în
conformitate cu standardele din seria SR EN 45000;
c) asigurarea de răspundere civilă, în
copie, pentru cazul în care răspunderea nu revine statului prin lege, însotită
de o adresă emisă de societatea de asigurare, prin care să se certifice că
polita de asigurare acoperă despăgubirile care pot fi solicitate în urma
activitătii pentru care se solicită desemnarea;
d) scurtă prezentare a activitătii
organismului, din care să rezulte experienta si abilitătile acestuia în
domeniul evaluării ascensoarelor, cu indicarea codului si clasei CAEN din care
aceste produse fac parte, inclusiv organigrama organismului;
e) prezentarea schemei/schemelor de
evaluare care se aplică de către organism în calitate de organism recunoscut,
în functie de produs, cu indicarea procedurilor pe care are capabilitate să le
efectueze si a dotărilor de care dispune, aferente acestora; schema/schemele
trebuie să facă referire la cerintele si procedura pentru evaluarea
conformitătii utilizată;
f) lista personalului implicat în
activitatea de evaluare a conformitătii de care dispune, cu indicarea
experientei si expertizei acestuia;
g) o declaratie scrisă, prin care
solicitantul este de acord ca organismul national de acreditare să pună la
dispozitie autoritătii competente, la cerere, documente si informatii în
legătură cu acreditarea sa;
h) raportul întocmit de către
organismul national de acreditare, referitor la acordul privind procedura de
evaluare a conformitătii, documentată si aplicată de către solicitant, si
sistemul de management al calitătii, conform prevederilor art. 8 din Hotărârea
Guvernului nr. 439/2003
i) documentele încheiate pentru
subcontractarea activitătilor în legătură cu sarcinile pentru care solicită
recunoasterea, în copie, dacă este cazul.
C. Evaluarea solicitării, acordarea,
limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării si recunoasterii
5. Comisia de recunoastere evaluează
solicitarea privind recunoasterea în urma examinării documentelor prevăzute la
pct. 4 si a verificării respectării:
a) criteriilor pentru evaluarea
organismelor prevăzute în anexa nr. 13 la Hotărârea Guvernului nr. 439/2003;
b) prevederilor art. 16 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor;
c) cerintelor privind competenta
tehnică si capabilitatea organismului de a evalua conformitatea ascensoarelor
cu cerintele esentiale din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 439/2003;
d) sarcinilor în legătură cu
procedura/procedurile de evaluare a conformitătii prevăzute în anexele nr. 4-12
la Hotărârea Guvernului nr. 439/2003, pentru care organismul solicită
recunoasterea si desemnarea;
e) valorii minime a asigurării de
răspundere civilă conform pct. 4 lit. c);
f) oricăror alte cerinte aplicabile
organismelor conform prezentelor norme metodologice.
6. În măsura în care este necesar
pentru luarea deciziei privind recunoasterea si desemnarea organismului,
Comisia de recunoastere poate întreprinde orice alte măsuri pentru informarea
sa completă si corectă.
În vederea luării deciziei, Comisia de recunoastere poate realiza
si o evaluare a solicitantului la sediul acestuia. Toate cheltuielile
ocazionate de deplasarea Comisiei de recunoastere la sediul solicitantului
(transport, cazare, diurnă) se suportă de către solicitant.
7.1. Comisia de recunoastere
eliberează un certificat de recunoastere organismului solicitant care a dovedit
conformitatea cu cerintele prezentelor norme metodologice, stabilind scopul si
sarcinile pentru care va fi desemnat, în termen de 30 de zile de la data
înregistrării cererii de recunoastere. Modelul certificatului de recunoastere
este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
7.2. În situatia în care organismul nu
dovedeste conformitatea cu cerintele prevăzute în prezentele norme
metodologice, Comisia de recunoastere, în termen de 30 de zile de la data
înregistrării cererii de recunoastere si desemnare, comunică organismului
respingerea motivată a solicitării.
7.3. Rezultatul evaluării realizate de
Comisia de recunoastere si decizia acesteia se consemnează într-un
proces-verbal întocmit si păstrat conform Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei de recunoastere.
7.4. Până la data intrării în vigoare
a PECA pentru domeniul ascensoare, Comisia de recunoastere solicită înscrierea
organismului în Registrul organismelor recunoscute.
8.1. Până la data prevăzută la pct.
7.4, lista cuprinzând organismele recunoscute se aprobă prin ordin al
ministrului industriei si resurselor si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, conform prevederilor art. 19 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 439/2003.
8.2. Ordinul prevăzut la pct. 8.1 contine
pentru fiecare organism desemnat informatii privind denumirea completă, sediul,
produsele sau grupele de produse care se supun evaluării asociate claselor
CAEN, procedura/procedurile de evaluare a conformitătii produselor respective
pentru care este desemnat, precum si numărul de identificare din Registrul
organismelor recunoscute.
8.3. În cazuri motivate, desemnarea
poate fi acordată pentru o perioadă limitată; în această situatie, Comisia de
recunoastere va decide ulterior privind prelungirea, limitarea sau retragerea
desemnării.
8.4. În termen de 5 zile lucrătoare de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului
prevăzut la pct. 8.1, Comisia de recunoastere solicită organismului desemnat
stabilirea, împreună cu organismul national de acreditare, a programului de
supraveghere; organismul desemnat va transmite, în copie, programul de
supraveghere astfel convenit Comisiei de recunoastere, în termen de 20 de zile
lucrătoare de la data la care organismul a primit cererea.
9. După data intrării în vigoare a
PECA pentru domeniul ascensoare, Ministerul Industriei si Resurselor comunică
Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene, cu respectarea
prevederilor speciale din PECA sau conform prevederilor din reglementările
tehnice în cazul în care un astfel de protocol nu este încheiat, organismele pe
care le-a recunoscut si sarcinile specifice pe care acestea le vor executa,
precum si numărul de identificare alocat anterior de Comisie; lista
organismelor notificate si numărul lor de identificare, precum si sarcinile
specifice pentru care au fost notificate se publică în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene.
10.1 Comisia de recunoastere poate
limita, suspenda sau retrage desemnarea ori notificarea unui organism în cazul
nerespectării cerintelor care au stat la baza recunoasterii si desemnării sau
notificării ori în situatia în care organismul solicită acest lucru.
10.2. Solicitarea organismului privind
limitarea, suspendarea sau retragerea desemnării ori notificării trebuie
înaintată Comisiei de recunoastere cu minimum 3 luni înainte de încetarea
activitătii organismului în cauză.
10.3. În situatia prevăzută la pct.
10.1, organismul trebuie să asigure predarea, într-un mod corespunzător, a
documentelor si înregistrărilor în legătură cu evaluările realizate sau în curs
de realizare din perioada în care a fost desemnat conform pct. 8.1 sau
notificat conform pct. 9, cu acceptul clientului, către Comisia de recunoastere
sau către un alt organism desemnat ori notificat, după caz, din domeniu,
stabilit de Comisia de recunoastere.
10.4. Decizia privind limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnării ori notificării determină retragerea
recunoasterii prin anularea certificatului de recunoastere si actualizarea
ordinului ministrului industriei si resurselor prevăzut la pct. 8.1 sau
informarea corespunzătoare a Comisiei Europene si a statelor membre ale Uniunii
Europene prevăzută la pct. 9, după caz.
10.5. Limitarea, suspendarea sau
retragerea desemnării ori notificării, după caz, unui organism nu afectează
valabilitatea certificatelor de conformitate emise de către acesta anterior
datei la care s-a luat decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea
desemnării ori notificării organismului, până când se dovedeste că acestea
trebuie retrase.
11. Organismele pot contesta la
instanta judecătorească competentă decizia privind retragerea desemnării sau
notificării, în conformitate cu legislatia în vigoare.
D. Supravegherea organismelor
desemnate sau notificate, după caz
12.1. Organismele desemnate sau
notificate trebuie să îndeplinească în mod permanent cerintele si conditiile
care au stat la baza deciziei privind recunoasterea si desemnarea sau
notificarea.
12.2. Organismele desemnate sau
notificate trebuie să facă cunoscut Comisiei de recunoastere si organismului
national de acreditare orice intentie de modificare a unor documente prevăzute
la pct. 4, precum si orice altă măsură ce se doreste a fi implementată si care
ar putea afecta îndeplinirea cerintelor si respectarea conditiilor în legătură
cu recunoasterea si desemnarea sau notificarea, cu cel putin 10 zile lucrătoare
înainte de punerea în aplicare a modificării. Organismele desemnate/notificate
vor comunica totodată si data pentru punerea în aplicare a modificării.
12.3. Organismele desemnate sau
notificate vor transmite Comisiei de recunoastere raportul organismului
national de acreditare referitor la impactul modificărilor, dacă acestea
afectează conditiile prevăzute la pct. 12.1. În situatia în care modificările privesc
certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comertului, organismul
desemnat sau notificat va transmite Comisiei de recunoastere si copia
documentului actualizat.
13.1. Supravegherea organismelor
desemnate sau notificate se realizează de către organismul national de
acreditare în conformitate cu programul de supraveghere prevăzut la pct. 8.4.
13.2. În termen de 10 zile lucrătoare
de la data încheierii auditului de supraveghere, organismul desemnat sau
notificat va informa Comisia de recunoastere cu privire la rezultatul auditului
de supraveghere, prin transmiterea raportului complet de audit încheiat de
către echipa de evaluare a organismului national de acreditare.
13.3. Organismele desemnate sau
notificate vor informa Comisia de recunoastere cu privire la limitarea,
suspendarea, retragerea, expirarea acreditării si/sau reînnoirea acesteia.
14.1. În caz de existentă a oricărui
dubiu privind respectarea cerintelor care au stat la baza recunoasterii
desemnării sau notificării, organismul desemnat sau notificat va transmite, la
solicitarea Comisiei de recunoastere, toate informatiile necesare pentru
clarificarea situatiei apărute. Dacă este cazul, la solicitarea Comisiei de
recunoastere, organismul national de acreditare va realiza un audit de supraveghere
neplanificat la organismul desemnat sau notificat în cauză. Totodată Comisia de
recunoastere poate întreprinde orice alte măsuri necesare clarificării dubiilor
existente.
14.2. Organismul national de
acreditare va transmite Comisiei de recunoastere raportul si concluziile
referitoare la auditul de supraveghere prevăzut la pct. 14.1, în termen de două
zile lucrătoare de la finalizarea acestuia.
15.1. În situatia în care în cadrul
procesului de supraveghere se constată neconformităti fată de cerintele
prezentelor norme metodologice, organismul national de acreditare si organismul
desemnat sau notificat în cauză vor stabili măsurile necesare si programul
pentru eliminarea neconformitătilor, care se aprobă de către Comisia de
recunoastere.
15.2. În functie de natura
neconformitătilor, Comisia de recunoastere poate decide ca pe o perioadă
determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea organismului în
domeniul în care este desemnat să fie limitată sau suspendată.
16. Organismele desemnate sau
notificate trebuie să permită neconditionat accesul reprezentantilor Comisiei
de recunoastere la documente, precum si participarea la activitătile care
privesc încercările si/sau evaluările ce se realizează de către acestea în
legătură cu obiectul desemnării sau notificării si supravegherii, conform
prevederilor prezentelor norme metodologice.
17. Organismele desemnate sau
notificate vor transmite Comisiei de recunoastere în fiecare an, anterior datei
de 1 martie, un raport scris referitor la activitătile de certificare efectuate
în anul calendaristic anterior. Raportul anual va contine în principal
informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau
retrase, conform sarcinilor atribuite organismului ca urmare a desemnării sau
notificării;
b) reclamatiile si apelurile
înregistrate împotriva deciziilor organismului desemnat sau notificat, inclusiv
informatii privind negocierile si rezultatele în legătură cu acestea;
c) experienta acumulată în urma
realizării sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a desemnării sau notificării si
propuneri de perfectionare a activitătii;
d) activitătile subcontractate,
subcontractantii si experienta dobândită ca urmare a subcontractării
activitătilor pentru realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a desemnării
sau notificării;
e) dificultătile întâmpinate în
realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a desemnării sau notificării si
măsurile pe care le-a luat pentru eliminarea acestora său pe care urmează să le
ia în acest scop;
f) modul de participare la
activitătile de standardizare din domeniul în care a fost desemnat.
18. Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Organismul
........................................................................
(denumirea completă, adresa, tel./fax, e-mail, cod unic
de înregistrare)
Nr. .... data ........1)
Organismul2)
........................., având sediul în3)
................................., reprezentat prin director/presedinte4)
............................., în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din
Normele etodologice privind desemnarea si notificarea natională a laboratoarelor
de încercări, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care
realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate
prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, si ale art. 11 din Hotărârea
Guvernului nr. 439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată
a ascensoarelor, solicită Ministerului Industriei si Resurselor - Comisia de
recunoastere a organismelor care realizează evaluarea conformitătii
ascensoarelor să fie evaluat în vederea desemnării în scopul de a realiza
evaluarea conformitătii pentru grupa de produse5) ................
prin6) ............................. .
Anexăm la prezenta următoarele
documente7): ...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
Directorul/presedintele8)
organismului, .................................................
1) Numărul/data de înregistrare la
Comisia de recunoastere.
2) Denumirea completă a organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Denumirea si codul grupei de produse
ce face obiectul evaluării, asociate activitătilor CAEN.
6) Denumirea procedurilor de evaluare a
conformitătii produselor ce fac obiectul evaluării.
7) Documentele conform prevederilor
art. 5 alin. (3) din Normele metodologice privind desemnarea si notificarea
natională a laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de
certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor
din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002.
8) Numele, prenumele si semnătura
directorului/presedintelui si stampila organismului.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
Comisia de recunoastere a organismelor care realizează
evaluarea conformitătii ascensoarelor
Nr.
...../data emiterii ............
În aplicarea prevederilor art. 17 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, ca urmare a
cererii de recunoastere si desemnare înregistrate cu nr. ...../......., se
emite prezentul certificat de recunoastere, prin care se atestă că organismul1)
..........., cu sediul în2) ............................, respectă
cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 si are capacitate,
competentă si capabilitate de a realiza sarcinile specifice privind evaluarea
conformitătii produselor prin3) ...................................
pentru produsele sau grupa de produse4)
................................., conform prevederilor aplicabile din
Hotărârea Guvernului nr. 439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată a ascensoarelor. Prezentul certificat dă dreptul organismului1)
............................. de a actiona ca organism desemnat de la
includerea acestuia în lista organismelor recunoscute care realizează evaluarea
conformitătii ascensoarelor, aprobată si publicată conform prevederilor art. 19
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 439/2003. La data excluderii din listă a
organismului1) ...... prezentul certificat devine nul.
Presedintele5)
Comisiei de recunoastere,
......................................................
1) Denumirea completă a organismului.
2) Adresa completă, codul postal.
3) Denumirea procedurii de evaluare a
conformitătii produselor.
4) Denumirea si codul produselor sau
grupei de produse asociate activitătilor CAEN
5) Numele, prenumele, semnătura si
stampila presedintelui Comisiei de recunoastere.
REGULAMENT
de
organizare si functionare a Comisiei de recunoastere
1. Comisia de recunoastere, denumită
în continuare comisie, functionează în cadrul Directiei generale politică
industrială si are componenta redată în anexa nr. 3.
2. Comisia are următoarele atributii
principale:
- recunoasterea organismelor care
realizează evaluarea conformitătii ascensoarelor si eliberarea certificatului
de recunoastere;
- supravegherea periodică a organismului
desemnat.
3. Convocarea comisiei se face ori de
câte ori este necesar de către presedinte sau, în lipsa acestuia, de
vicepresedinte.
4. Convocarea va fi însotită de
ordinea de zi.
5. Comisia este legal întrunită dacă
sunt prezenti cel putin 4 membri.
6. Deciziile se iau cu majoritatea
simplă a celor prezenti.
7. Comisia analizează cererea de
recunoastere si desemnare si documentele prevăzute la lit. B din anexa nr. 1 si
poate decide privind efectuarea unor vizite de verificare la sediul si în
spatiile de încercare ale solicitantului, actiuni în urma cărora ia decizia de
acceptare sau de respingere a solicitării de recunoastere si desemnare.
8. Deciziile comisiei se consemnează
într-un proces-verbal înscris într-un registru unic gestionat de comisie.
9. În termen de 3 zile lucrătoare de
la data emiterii certificatului de recunoastere, comisia solicită înscrierea
organismului care a obtinut desemnarea în Registrul organismelor recunoscute
sau solicită atribuirea numărului de identificare la Comisia Europeană pentru
organismele pe care le-a recunoscut.
10. Până la intrarea în vigoare a PECA
pentru domeniul ascensoare, comisia propune spre aprobare ministrului
industriei si resurselor lista organismelor recunoscute. Lista organismelor
recunoscute va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 439/2003
11. Modificarea sau completarea
prezentului regulament de organizare si functionare se face la cererea
presedintelui sau a majoritătii membrilor si se aprobă prin votul a două treimi
din numărul membrilor prezenti.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIE
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea organismelor care realizează
evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale
Având în vedere:
- prevederile art. 23 din
Normele metodologice privind desemnarea si notificarea natională a
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 487/2002;
- Referatul de aprobarea al
Directiei aparatură medicală, contractare si derulare credite externe nr. DB
5.090/2003,
în temeiul art. 43 alin. (2)
din Hotărârea Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale si al Hotărârii
Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii
si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul sănătătii si
familiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
metodologice privind desemnarea organismelor care realizează evaluarea
conformitătii dispozitivelor medicale, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Se constituie
Comisia de desemnare a organismelor care realizează evaluarea conformitătii
dispozitivelor medicale, denumită în continuane Comisia de desemnare, care
functionează în cadrul Directiei aparatură medicală, contractare si derulare
credite externe.
(2)
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei de desemnare este prevăzut
în anexa inn. 2.
(3)
Componenta nominala a Comisiei de desemnare se aprobă prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2
fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii si familiei,
Bucuresti, 4 iunie 2003.
Nr. 547.
NORME
METODOLOGICE
privind
desemnarea organismelor care realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor
medicale
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
1. Prezentele norme metodologice
stabilesc procedura privind desemnarea organismelor care realizează evaluarea
conformitătii dispozitivelor medicale, denumite în continuare organisme,
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale.
2. Poate fi desemnat orice organism,
persoană juridică sau entitate din cadrul unei persoane juridice cu sediul în
România, care dovedeste că poate realiza sarcini specifice în legătură cu evaluarea
conformitătii dispozitivelor medicale si care respectă cerintele si criteriile
aplicabile organismelor notificate, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
190/2003, precum si cerintele prevăzute de prezentele norme metodologice.
3.
Organismele desemnate conform prevederilor prezentelor norme metodologice
îndeplinesc sarcinile care fac obiectul desemnării atât pentru operatori
economici români, cât si străini si prestează serviciile pentru care au fost
desemnate atât pe teritoriul României, cât si în afara acestuia, după caz.
CAPITOLUL
II
Documentele care se solicită organismelor pentru evaluare în vederea
desemnării
1. Solicitarea pentru desemnare se
realizează prin completarea si transmiterea de către organism la Ministerul
Sănătătii si Familiei a cererii de desemnare, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, însotită de următoarele
documente:
a) certificatul de înregistrare la
oficiul registrului comertului sau orice act juridic echivalent privind
înfiintarea, în copie;
b) scurtă prezentare a activitătii
organismului, din care să rezulte experienta si abilitătile acestuia în
domeniul evaluării dispozitivelor medicale, inclusiv organigrama organismului;
c) certificatul de acreditare ca
organism de evaluare a conformitătii, emis de organismul national de
acreditare, în copie;
d) asigurarea de răspundere civilă, în
copie, pentru cazul în care răspunderea nu revine statului prin lege;
e) referinte privind schema/schemele
de evaluare care se aplică de către organism în calitate de organism desemnat
si notificat; schema/schemele de evaluare trebuie să facă referire la cerintele
si procedurile pentru evaluarea conformitătii;
f) raportul întocmit de către
organismul national de acreditare privind competenta tehnică a organismului
pentru a evalua conformitatea dispozitivelor medicale cu cerintele esentiale;
g) documentele încheiate pentru
subcontractarea activitătilor în legătură cu sarcinile pentru care solicită
desemnarea, în copie, dacă este cazul;
h) modelul contractului de
subcontractare a activitătilor, dacă este cazul;
i)
o declaratie scrisă prin care solicitantul este de acord ca organismul national
de acreditare să pună la dispozitie Ministerului Sănătătii si Familiei, la
cerere, documente si informatii în legătură cu acreditarea sa.
CAPITOLUL
III
Evaluarea solicitării, acordarea, limitarea, suspendarea si retragerea
desemnării
1. Comisia de desemnare evaluează
solicitarea privind desemnarea în urma examinării documentelor prevăzute la
cap. II si a verificării respectării:
a) prevederilor art. 14 si 16 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor;
b) criteriilor pentru desemnarea
organismelor prevăzute în anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 190/2003;
c) cerintelor privind competenta
tehnică si capabilitatea organismului de a evalua conformitatea dispozitivelor
medicale cu cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 190/2003;
d) sarcinilor în legătură cu
procedura/procedurile de evaluare a conformitătii prevăzute în anexele nr. 2 -
6 la Hotărârea Guvernului nr. 190/2003, pentru care organismul solicită
desemnarea;
e) valorii minime a asigurării de
răspundere civilă;
f) oricăror alte cerinte aplicabile
organismelor conform prezentelor norme metodologice.
2. În măsura în care este necesar
pentru luarea deciziei privind desemnarea si notificarea organismului, Comisia
de desemnare poate întreprinde orice alte măsuri pentru informarea sa completă
si corectă.
3.1. Comisia de desemnare emite
certificatul de recunoastere a organismului solicitant care a dovedit
conformitatea cu cerintele prevăzute de prezentele norme metodologice,
stabilind scopul si sarcinile pentru care acesta va fi desemnat, în termen de
30 de zile de la data înregistrării cererii de desemnare. Modelul
certificatului de recunoastere este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
3.2. În situatia în care organismul nu
dovedeste conformitatea cu cerintele prevăzute de prezentele norme
metodologice, Comisia de desemnare, în termen de 30 de zile de la data
înregistrării cererii de desemnare, face cunoscută organismului respingerea
motivată a desemnării.
3.3. Rezultatul evaluării realizate de
Comisia de desemnare si decizia acesteia se consemnează într-un proces-verbal
întocmit si păstrat conform Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei de desemnare.
3.4. Comisia de desemnare solicită,
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 487/2002, înscrierea organismului
prevăzut la pct. 3.1 în Registrul organismelor notificate.
4.1. Comisia de desemnare propune
ministrului sănătătii si familiei includerea organismului prevăzut la pct. 3.1
în lista cuprinzând organismele notificate care realizează evaluarea
conformitătii dispozitivelor medicale. Lista cuprinzând organismele notificate
se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si familiei si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
4.2. Ordinul ministrului sănătătii si
familiei prevăzut la pct. 4.1 va contine pentru fiecare organism din listă
informatii privind denumirea completă, sediul, dispozitivele sau grupele de
dispozitive care se supun evaluării conformitătii, procedura/procedurile de
evaluare a conformitătii, sarcinile specifice pentru care a fost desemnat si
numărul de identificare alocat ca urmare a înregistrării acestuia în Registrul
organismelor notificate.
4.3. În cazuri motivate desemnarea si
notificarea pot fi acordate pentru o perioadă limitată; în această situatie
Comisia de desemnare va decide ulterior privind prelungirea, limitarea sau
retragerea desemnării si notificării.
4.4. În termen de 5 zile lucrătoare de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului
prevăzut la pct. 4.1, Comisia de desemnare solicită organismului desemnat
stabilirea, împreună cu reprezentantii organismului national de acreditare, a
programului de supraveghere; programul de supraveghere astfel convenit va fi
transmis, în copie, Comisiei de desemnare de către organismul desemnat, în
termen de 20 de zile lucrătoare de la data formulării solicitării.
5.1. Comisia de desemnare poate
suspenda, limita sau retrage desemnarea unui organism, în cazul nerespectării
cerintelor care au stat la baza desemnării sau în situatia în care organismul
solicită acest lucru.
5.2. Solicitarea organismului privind
suspendarea, limitarea sau retragerea desemnării trebuie înaintată Comisiei de
desemnare cu minimum 3 luni înainte de încetarea activitătii.
5.3. În situatia retragerii desemnării
si notificării organismul trebuie să asigure predarea într-un mod corespunzător
a documentelor si înregistrărilor în legătură cu evaluările realizate sau în
curs de realizare din perioada cât a fost desemnat, cu acceptul clientului,
către Comisia de desemnare sau către un alt organism desemnat din domeniu, stabilit
de Comisia de desemnare.
5.4. Decizia privind suspendarea,
limitarea sau retragerea desemnării determină actualizarea ordinului
ministrului sănătătii si familiei care cuprinde lista organismelor notificate
care realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale, prevăzută la
pct. 4.1.
5.5. Suspendarea, limitarea sau
retragerea desemnării unui organism nu afectează certificatele de conformitate
emise de acesta anterior datei la care s-a luat decizia privind suspendarea,
limitarea sau retragerea desemnării, cu exceptia cazului prevăzut în art. 45
alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 190/2003.
6. Decizia privind retragerea
desemnării si notificării se poate contesta de către organism la instanta judecătorească
competentă, în conformitate cu legislatia în vigoare.
CAPITOLUL IV
Supravegherea organismelor desemnate
1.1. Organismele desemnate trebuie să
îndeplinească în mod permanent cerintele si conditiile care au stat la baza
deciziei privind desemnarea lor.
1.2. Organismele desemnate trebuie să
facă cunoscute Comisiei de desemnare si organismului national de acreditare
orice modificare care se intentionează a fi adusă documentelor prevăzute la
cap. II pct. 1 lit. a), c), d), e), g) si h), precum si orice altă măsură ce se
doreste a fi implementată si care ar putea afecta îndeplinirea cerintelor si
respectarea conditiilor în legătură cu desemnarea cu cel putin 10 zile
lucrătoare înainte de punerea în aplicare a modificării. Organismele desemnate
vor comunica totodată si data pentru punerea în aplicare a modificării. În
situatia în care modificările privesc documentele prevăzute la cap. II,
organismul desemnat va transmite Comisiei de desemnare si copia documentului
actualizat.
1.3. Organismele desemnate vor
transmite Comisiei de desemnare raportul organismului national de acreditare
referitor la impactul modificărilor prevăzute la pct. 1.2, dacă aceste
modificări afectează conditiile prevăzute la pct. 1.1.
2.1. Supravegherea organismelor
desemnate se realizează de către organismul national de acreditare în
conformitate cu programul de supraveghere al acestuia.
2.2. În termen de 10 zile lucrătoare
de la data încheierii auditului de supraveghere organismul desemnat va informa
Comisia de desemnare cu privire la rezultatul auditului de supraveghere, prin
transmiterea raportului complet de audit încheiat de echipa de evaluare a
organismului national de acreditare.
2.3. Organismele desemnate vor informa
Comisia de desemnare cu privire la limitarea, suspendarea, retragerea,
expirarea acreditării si reînnoirea acesteia.
3.1. În cazul existentei oricărui
dubiu privind respectarea cerintelor care au stat la baza desemnării,
organismul desemnat va transmite, la solicitarea Comisiei de desemnare, toate
informatiile necesare pentru clarificarea situatiei apărute. Dacă este cazul,
la solicitarea Comisiei de desemnare, organismul national de acreditare va
realiza un audit de supraveghere neplanificat la organismul desemnat în cauză.
Totodată Comisia de desemnare poate întreprinde orice alte măsuri necesare
clarificării dubiului.
3.2. Organismul national de acreditare
va transmite Comisiei de desemnare raportul si concluziile referitoare la
auditul de supraveghere neplanificat prevăzut la pct. 3.1, în termen de două
zile lucrătoare de la finalizarea acestuia.
4.1. În situatia în care în cadrul
procesului de evaluare sau supraveghere se constată neconformităti fată de
cerintele prezentelor norme metodologice, Comisia de desemnare împreună cu
organismul national de acreditare si organismul desemnat în cauză vor stabili
măsurile necesare si programul pentru eliminarea neconformitătilor.
4.2. În functie de natura
neconformitătilor, Comisia de desemnare poate decide ca pe o perioadă
determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea organismului în
domeniul în care este desemnat să fie limitată sau suspendată.
5. Organismele trebuie să permită
neconditionat reprezentantilor Comisiei de desemnare accesul la documente si
participarea la activitătile care privesc încercările si/sau evaluările ce se
realizează de către acestea în legătură cu obiectul desemnării si
supravegherii, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
6. Organismul desemnat va transmite
Comisiei de desemnare în fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport
scris referitor la activitătile întreprinse în anul calendaristic anterior ca
urmare a desemnării. Raportul anual va contine informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau
retrase, care sunt în legătură cu sarcinile ce îi revin acestuia;
b) reclamatiile înregistrate împotriva
deciziilor organismului, inclusiv informatii privind modul de rezolvare a
acestora;
c) dificultătile întâmpinate în
realizarea sarcinilor; măsurile proprii întreprinse si/sau pe care le propune pentru
îmbunătătirea activitătii;
d) activitătile subcontractate,
subcontractantii; măsurile întreprinse si/sau pe care le propune pentru
îmbunătătirea acestor activităti;
e)
participarea la activitătile de standardizare din domeniul în care a fost desemnat.
CAPITOLUL
V
Dispozitii finale
Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Organismul ........................................................................
(denumirea completă, adresa, tel./fax, e-mail, cod unic
de înregistrare)
Nr. ....../ data ..........1)
CERERE
DE DESEMNARE
Organismul2)
.........................., având sediul în3)
................................, reprezentat prin director/presedinte4)
............................., în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din
Normele metodologice privind desemnarea si notificarea natională a
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii
produselor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, si ale art. 43 din
Hotărârea Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale, solicită Ministerului
Sănătătii si Familiei - Comisia de desemnare a organismelor care realizează
evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale să fie evaluat în vederea
desemnării, în scopul de a realiza evaluarea conformitătii pentru dispozitive
medicale, grupa, clasa5) ............., prin6)
.....................................
Anexăm la prezenta cerere următoarele
documente7):
..............................................................................................
...............................................................................................
Directorul/presedintele8)
organismului, ........................................
1) Numărul/data de înregistrare la
Comisia de desemnare.
2) Denumirea completă a organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Grupe de dispozitive medicale, clasa
acestora.
6) Denumirea procedurii de evaluare a
conformitătii produselor ce fac obiectul evaluării.
7) Documentele conform prevederilor
cap. II din normele metodologice.
8) Numele, prenumele si semnătura
directorului/presedintelui si stampila organismului.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
Comisia de desemnare a organismelor care realizează
evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale
Nr. ......../data
emiterii ..........
În aplicarea prevederilor art. 7 din
Normele metodologice privind desemnarea si notificarea natională a
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii
produselor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, ca urmare a
cererii de desemnare înregistrate cu nr. ...../.........., se emite prezentul
certificat de recunoastere, prin care se atestă că organismul1)
...................., cu sediul în2) .................., respectă
cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 si are
capacitatea, competenta si capabilitatea de a realiza sarcinile specifice
privind evaluarea conformitătii produselor prin3) ...............
pentrudispozitive medicale, grupa, clasa4) ............., conform
prevederilor art. 18-21 din Hotărârea Guvernului nr. 190/2003 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de utilizare a dispozitivelor
medicale.
Prezentul certificat dă dreptul
organismului1) .................... de a actiona ca organism
desemnat de la includerea acestuia în lista organismelor notificate care
realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale, aprobată si
publicată conform prevederilor art. 8 din Normele metodologice privind
desemnarea si notificarea natională a laboratoarelor de încercări, precum si a
organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legeanr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 487/2002.
La data excluderii din listă a
organismului1) ............................ prezentul certificat
devine nul.
Presedintele5)
Comisiei de desemnare, ...........................................
1) Denumirea completă a organismului.
2) Adresa completă, codul postal.
3) Denumirea procedurilor de evaluare a
conformitătii produselor.
4) Grupe de dispozitive medicale, clasa
acestora.
5) Numele, prenumele, semnătura si
stampila presedintelui Comisiei de desemnare.
de organizare si functionare a Comisiei de
desemnare a organismelor care realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor
medicale
1. Comisia de desemnare este formată
din 5 membri si un secretar. Presedintele Comisiei de desemnare este directorul
Directiei aparatură medicală, contractare si derulare credite externe.
2. Comisia de desemnare are următoarele
atributii principale:
- desemnarea organismelor care
realizează evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale si eliberarea
certificatului de recunoastere;
- supravegherea periodică a
organismului desemnat.
3. Convocarea Comisiei de desemnare se
face ori de câte ori este necesar de către presedinte.
4. Convocarea va fi însotită de
ordinea de zi.
5. Comisia de desemnare este legal
întrunită dacă sunt prezenti cel putin 4 membri.
6. Deciziile se iau cu majoritatea
simplă a celor prezenti.
7. Cererea de desemnare, însotită de
documentele prevăzute în cap. II din anexa nr. 1, se adresează Directiei
aparatură medicală, contractare si derulare credite externe si se înregistrează
de către secretarul Comisiei de desemnare într-un registru unic gestionat de
comisie.
8. Comisia de desemnare analizează
cererea de desemnare si documentele însotitoare si poate decide efectuarea unor
vizite de verificare la sediul si în spatiile de încercare ale solicitantului,
actiuni în urma cărora ia decizia de acceptare sau de respingere a solicitării
de desemnare.
9. Deciziile Comisiei de desemnare se
consemnează într-un proces-verbal înscris în registrul unic gestionat de
comisie.
10.
În termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii certificatului de recunoastere,
Comisia de desemnare solicită înscrierea organismului care a obtinut desemnarea
în Registrul organismelor notificate, conform Legii nr. 608/2001
11. Comisia de desemnare propune spre
aprobare ministrului sănătătii si familiei lista organismelor notificate.
12. Modificarea sau completarea prezentului regulament de organizare si functionare se face la cererea presedintelui sau a majoritătii membrilor si se aprobă prin votul a două treimi din numărul membrilor prezenti.