MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 429
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 18 iunie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
246. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 23/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2002
privind achizitiile publice prin licitatii electronice
359. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii
electronice
250. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
363. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea
sistemelor moderne de plată
252. - Lege privind registrul unic de control
365. - Decret pentru promulgarea Legii privind
registrul unic de control
253. - Lege pentru modificarea si completarea Legii
nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor
366. - Decret privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor
254. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 149/2002 privind unele măsuri pentru finalizarea constructiilor
începute înainte de data de 1 ianuarie 1990 si neterminate până la data de 1
iulie 2002
367. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 149/2002 privind unele măsuri
pentru finalizarea constructiilor începute înainte de data de 1 ianuarie 1990
si neterminate până la data de 1 iulie 2002
255. - Lege privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 197/2002 pentru modificarea si completarea art. 25 din
Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001
368. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 197/2002 pentru modificarea
si completarea art. 25 din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.
326/2001
256. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 27/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România
369. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2003 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 173 din 6 mai 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu modificările si completările ulterioare
Decizia nr. 231 din 5 iunie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si
modificată prin Legea nr. 82/2003
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 20/2002
privind achizitiile publice prin licitatii electronice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 23 din 30
ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, adoptată în
temeiul art. 1 pct. III.12 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 64 din 2 februarie 2003, cu următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 2, articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc autoritătile contractante
care urmează să aplice prevederile prezentei ordonante, produsele, serviciile
si lucrările care urmează să fie achizitionate prin licitatie electronică,
precum si pragurile valorice până la care se aplică prezenta ordonantă.”
2. La articolul I, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul
21, cu următorul cuprins:
“21. La articolul 9 alineatul 2, după litera b) se introduce o nouă
literă, litera c), cu următorul cuprins:
c) nu si-a îndeplinit obligatiile asumate printr-un alt contract de
achizitie publică, în măsura în care autoritatea contractantă sau operatorul
sistemului poate aduce ca dovadă mijloace probante în acest sens.”
3. La articolul I punctul 3, articolul 101 va avea următorul
cuprins:
“Art. 101. - (1) Înregistrarea în sistemul electronic de achizitii publice este
valabilă pe o perioadă de un an de la data înregistrării.
(2) Conditiile, procedura si tariful reînnoirii înregistrării se
stabilesc de către operatorul sistemului electronic.”
4. La articolul I punctul 4, alineatul (1) al articolului 11 va avea
următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) La înregistrarea în sistemul electronic de achizitii
publice, orice furnizor, executant sau prestator este obligat să plătească un
tarif de înregistrare, al cărui cuantum este stabilit de operatorul sistemului
electronic.”
5. La articolul I punctul 5, articolul 111 va avea următorul
cuprins:
“Art. 111. - La înregistrarea în sistemul electronic de achizitii publice, orice
furnizor, executant sau prestator are obligatia de a constitui o garantie de
bună conduită în sistem, ale cărei formă, cuantum si conditii de restituire/
retinere se stabilesc
prin norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului.”
6. La articolul I punctul 6, punctul 8 al articolului 18 va avea
următorul cuprins:
“8. garantiile de participare cerute, conform procedurii stabilite prin
norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului;”
7. La articolul I punctul 8, alineatul (5) al articolului 29 va avea
următorul cuprins:
“(5) În cazuri exceptionale, prin hotărâre a Guvernului se va putea
reduce numărul de zile prevăzut la alin. (4), dar nu la mai putin de 5 zile.”
8. La articolul I, după punctul 8 se introduc două noi puncte,
punctele 81 si 82, cu următorul cuprins:
“81. La articolul 401, după alineatul (1)
se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1), autoritatea contractantă are
obligatia să notifice operatorului sistemului electronic si ofertantului în
cauză neconcordantele dintre cerintele prevăzute în anuntul de participare si
oferta depusă, precum si motivele care au stat la baza luării deciziei
respective.
82. Articolul 44 va avea următorul cuprins:
Art. 44. - Operatorul sistemului electronic are obligatia să stabilească
acele proceduri si norme de utilizare si securitate care asigură un grad
ridicat de confidentialitate, fiabilitate si sigurantă a operatiunilor
desfăsurate în cadrul sistemului electronic, în scopul bunei desfăsurări a
procedurilor de licitatie elctronică.”
9. La articolul I punctul 9, alineatul (2) al articolului 631 va avea următorul
cuprins:
“(2) Suspendarea se aplică în conformitate cu procedura stabilită de
operatorul sistemului electronic de achizitii publice, pe o perioadă de un an
de la data publicării hotărârii judecătoresti definitive si irevocabile,
potrivit art. 63.”
10. La articolul I, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul
91, cu următorul cuprins:
“91. La articolul 64, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
(2) În cazul încălcării de către un furnizor, executant sau prestator a
normelor si procedurilor stabilite de operatorul sistemului electronic,
furnizorul, executantul sau prestatorul este suspendat din sistemul electronic
pe o perioadă de 1-6 luni.”
11. La articolul I punctul 10, alineatul (3) al articolului 69 va
avea următorul cuprins:
“(3) Veniturile extrabugetare ale Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei provin, în principal, din următoarele
surse:
a) tariful de utilizare a spectrului de frecvente radio;
b) tarifele de supraveghere si control în domeniul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei, prevăzute în actele normative în vigoare;
c) tariful de utilizare a sistemului electronic, tariful de înregistrare
si tariful de reînnoire a înregistrării în sistemul electronic;
d) alte venituri ce se pot realiza, conform prevederilor actelor
normative în vigoare.”
12. Articolul II va avea următorul cuprins:
“Art. II. - În termen de 30 de zile de la data publicării
legii de aprobare a prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va elabora norme
metodologice în vederea punerii în aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 246
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind
achizitiile publice prin licitatii electronice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 23/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 359
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 193
din 12 decembrie 2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie
2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Agentii economici furnizori de servicii de utilitate
publică, precum si institutiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi,
dobânzi, penalităti de întârziere, penalităti si alte obligatii de plată si
care îsi desfăsoară activitatea în municipii si orase pot accepta încasări si
prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit.
(2) În anul 2003, prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică
experimental de către institutiile publice si agentii economici prevăzuti la
alin. (1).
(3) Începând
cu data de 1 iulie 2003, persoanele juridice care desfăsoară activităti de
comert cu amănuntul si realizează anual o cifră de afaceri mai mare decât
echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro vor accepta ca mijloc de plată si
cardurile de debit, si cardurile de credit.”
2. Alineatul (1) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Dotarea cu terminale de plată a agentilor economici, a
institutiilor publice si a persoanelor juridice prevăzute la art. 1 se va
realiza de către băncile acceptante de carduri, în baza contractelor încheiate
în acest scop, potrivit prevederilor legale.”
3. La articolul 2, după alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (21), cu următorul cuprins:
“(21) În cazul agentilor economici si al institutiilor publice prevăzute la
art. 1 alin. (1), alegerea băncii se va efectua în urma unei proceduri de
achizitie publică, potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
60/2001 privind achizitiile publice, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 212/2002.”
4. Alineatele (5) si (6) ale articolului 2 vor avea următorul
cuprins:
“(5) Cheltuielile cu administrarea si operarea terminalelor de plată se
vor stabili prin contractele încheiate cu băncile desemnate potrivit alin. (2)
si (21).
(6) Băncile acceptante de carduri, prevăzute la alin. (1), vor
întreprinde măsurile corespunzătoare pentru asigurarea infrastructurii si a
dotărilor proprii, în vederea ordonării plătilor pe card prin intermediul
mijloacelor moderne de plată si a realizării transferului între contul de card
si contul beneficiarilor sumelor plătite, până la datele prevăzute la art. 1.”
5. Literele a), b) si c) ale alineatului (2) al articolului 3 vor
avea următorul cuprins:
“a) utilizarea de către unitătile prevăzute la art. 1 a unor terminale
de plată care nu sunt instalate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1);
b) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (21);
c) distrugerea, deteriorarea sau modificarea tehnică a terminalelor de
plată, care pot provoca înregistrări eronate sau pot genera fraude.”
6. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Finantelor Publice împreună cu
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul Administratiei
Publice, Ministerul Întreprinderilor Mici si Mijlocii si Cooperatie si
Ministerul Industriei si Resurselor, cu consultarea Băncii Nationale a României
si a Asociatiei Române a Băncilor, vor elabora normele metodologice de aplicare
a acesteia, care se vor aproba prin hotărâre a Guvernului.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 250
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 363
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
registrul unic de control
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1)
Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul National al
Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, au obligatia să tină
registrul unic de control.
(2) Celelalte categorii de contribuabili pot tine registrul unic de
control, în functie de optiunea acestora.
Art. 2. - (1) Registrul unic de control are ca scop evidentierea tuturor
controalelor desfăsurate la contribuabil de către toate organele de control
specializate, în domeniile: financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism,
calitatea în constructii, protectia consumatorului, protectia muncii, inspectia
muncii, protectia împotriva incendiilor, precum si în alte domenii prevăzute de
lege.
(2) Evidentierea controalelor în registrul unic de control, prevăzută la
alin. (1), se face cu semnăturile reprezentantului legal al contribuabilului si
organului de control.
Art. 3. - (1) Contribuabilii prevăzuti la art. 1 alin. (1) au obligatia
de a prezenta organelor de control registrul unic de control.
(2) Organele de control au obligatia de a consemna în registru, înaintea
începerii controlului, următoarele elemente:
numele si prenumele persoanelor împuternicite de a efectua controlul,
unitatea de care apartin, numărul legitimatiei de control, numărul si data
delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada
controlului, perioada controlată, precum si temeiul legal în baza căruia se
efectuează controlul.
(3) Organele de control prevăzute la art. 2 sunt obligate ca înainte de
începerea actiunii de control să consulte actele de control încheiate anterior,
care au legătură cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatările
făcute, măsurile stabilite si stadiul îndeplinirii lor.
(4) Controlul se poate desfăsura numai după consemnarea în registrul
unic de control a datelor prevăzute la alin. (2).
(5) În situatia neprezentării registrului unic de control, verificarea
se efectuează, iar cauzele neprezentării se consemnează în actul de control.
Art. 4. - După finalizarea controlului, în registrul unic de control se
înscriu obligatoriu numărul si data actului de control întocmit.
Art. 5. - (1) Registrul unic de control se numerotează, se sigilează si
se păstrează de reprezentantul legal al unitătii verificate sau de înlocuitorul
acestuia.
(2) Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare
sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de
functionare.
Art. 6. - (1) Registrul unic de control se eliberează, contra cost, de
directiile generale ale finantelor publice din raza teritorială unde îsi are
sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare, în cazul
comerciantilor, si pe baza certificatului de înregistrare fiscală, în cazul
celorlalte categorii de contribuabili.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi, contribuabilii vor achizitiona registrul unic de control de la directiile
generale ale finantelor publice prevăzute la alin. (1).
(3) Contribuabilii nou-înfiintati sunt obligati ca, în termen de 30 de
zile de la data înregistrării, să achizitioneze registrul unic de control.
Art. 7. - Constituie contraventii următoarele fapte:
a) neachizitionarea registrului unic de control de la directiile
generale ale finantelor publice din raza teritorială unde îsi are sediul social
contribuabilul, în termenul prevăzut la art. 6 alin. (2) si (3);
b) neprezentarea registrului unic de control la solicitarea organelor de
control specializate, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1).
Art. 8. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 7 se sanctionează cu
amendă după cum urmează:
a) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru fapta prevăzută la lit.
a);
b) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru fapta prevăzută la
lit. b).
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
organele de control specializate.
(3) Dispozitiile prezentului articol se completează cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare.
Art. 9. - Neînscrierea, de către organele de control specializate, în
registrul unic de control a elementelor obligatorii prevăzute la art. 3 alin.
(2) si la art. 4 constituie abatere disciplinară si se sanctionează potrivit
prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificările si completările ulterioare sau, după caz, potrivit legislatiei
muncii.
Art. 10. - Registrul unic de control se tipăreste de Compania Natională
“Imprimeria Natională” - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 11. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 aprilie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 22 mai
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 252.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind registrul unic de control
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind registrul unic de control si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 365.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 348 din 23 iulie 1999, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Se înfiintează Consiliul National de Formare Profesională a
Adultilor, autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, având
sediul în municipiul Bucuresti, piata Walter Mărăcineanu nr. 1-3, sectorul 1.”
2. După articolul 1 se introduce articolul 11 cu următorul cuprins:
“Art. 11.
- Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor se constituie si
functionează în sistem tripartit si are în componentă reprezentanti ai
administratiei publice centrale, ai organizatiilor sindicale si ai asociatiilor
patronale reprezentative la nivel national.”
3. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor
are rol consultativ în fundamentarea si promovarea politicilor si strategiilor
de formare profesională a adultilor.
(2) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor coordonează
si controlează la nivel national următoarele activităti:
a) autorizarea furnizorilor de formare profesională, prin comisiile de
autorizare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) elaborarea standardelor ocupationale;
c) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobândite de
adulti prin formare profesională continuă.”
4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor
are următoarele atributii principale:
a) avizează proiectele de acte normative care au ca obiect formarea
profesională a adultilor;
b) colaborează în scopul realizării obiectului său de activitate cu
ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
cu autorităti administrative autonome, cu organizatii neguvernamentale
nationale si internationale, cu furnizorii de formare profesională si cu alte
institutii publice;
c) participă la proiecte si programe nationale si internationale în
domeniul formării profesionale a adultilor;
d) participă la elaborarea criteriilor si procedurilor de evaluare a
furnizorilor de formare profesională a adultilor, a regulamentelor,
metodologiilor si instructiunilor de lucru pentru comisiile de autorizare a
furnizorilor de formare profesională a adultilor, secretariatele tehnice ale
acestora si pentru comisiile de examinare;
e) stabileste tarifele pentru serviciile de asistentă tehnică pentru
elaborarea, verificarea si aprobarea standardelor ocupationale si a serviciilor
de formare, evaluare, asistentă tehnică si autorizare a centrelor de evaluare a
competentelor profesionale;
f) întocmeste si actualizează Registrul national al furnizorilor
autorizati de formare profesională a adultilor;
g) elaborează criterii specifice si proceduri unitare privind realizarea
si utilizarea standardelor ocupationale;
h) aprobă noi standarde ocupationale si le actualizează pe cele
existente, conform evolutiilor pe piata muncii;
i) elaborează metodologia de evaluare si certificare a competentelor
profesionale a adultilor pe baza standardelor ocupationale, care va fi aprobată
prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritătii sociale si al
ministrului educatiei si cercetării;
j) tipăreste si gestionează certificatele de competentă profesională,
eliberate de centrele de evaluare autorizate persoanelor care solicită să fie
evaluate;
k) autorizează centrele de evaluare a competentelor profesionale si
certifică evaluatorii de competente profesionale;
l) dezvoltă bănci de date care includ standarde ocupationale, centrele
de evaluare autorizate si certificatele de competentă profesională;
m) efectuează activităti de pregătire, transfer de cunostinte si
asistentă tehnică în domeniul său de activitate.
(2) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor exercită si
alte atributii în domeniul său de activitate, care se stabilesc, în conditiile
legii, prin regulamentul de organizare si functionare.
(3) Modalitătile de realizare a atributiilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National
de Formare Profesională a Adultilor.
(4) În exercitarea atributiilor sale, Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor poate solicita autoritătilor si institutiilor publice
informatii, date statistice si studii elaborate în domeniul formării
profesionale, iar acestea au obligatia să i le pună la dispozitie.”
5. După articolul 3 se introduc articolele 31 si 32 cu următorul cuprins:
“Art. 31.
- Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si Ministerul Educatiei si
Cercetării exercită controlul asupra modului în care este organizată si se
desfăsoară formarea profesională a adultilor, potrivit Ordonantei Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002.
Art. 32.
- În cadrul Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor se
înfiintează un compartiment specializat propriu de audit public intern, care
functionează în mod independent.”
6. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor
este constituit din 15 membri, după cum urmează:
a) 5 membri numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului muncii si solidaritătii sociale si a ministrului educatiei si
cercetării;
b) 5 membri desemnati prin consens de asociatiile patronale
reprezentative la nivel national;
c) 5 membri desemnati prin consens de organizatiile sindicale
reprezentative la nivel national.
(2) Sunt reprezentative la nivel national organizatiile sindicale si
asociatiile patronale care îndeplinesc conditiile prevăzute de lege.”
7. Alineatele (2) si (8) ale articolului 8 vor avea următorul
cuprins:
“(2) Presedintele este numit din rândul membrilor Consiliului National
de Formare Profesională a Adultilor, prin decizie a primului-ministru, la
propunerea comună a ministrului muncii si solidaritătii sociale si a ministrului educatiei si cercetării.
...
(8) Revocarea presedintelui se decide de către primulministru, la
propunerea comună a ministrului muncii si solidaritătii sociale si a
ministrului educatiei si cercetării.”
8. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Pentru exercitarea atributiilor ce îi revin, Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor este ajutat de un secretariat
tehnic a cărui structură organizatorică, cuprinzând 25 de posturi, este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
(2) Secretariatul tehnic este condus de un director general, numit de
presedintele Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor, pe bază
de concurs organizat în conditiile legii, care are si calitatea de ordonator
tertiar de credite.
(3) În cadrul secretariatului tehnic functionează si Directia pentru
standarde ocupationale si atestare, care preia pe bază de concurs sau examen,
după caz, personalul încadrat la unitatea de cercetare si servicii tehnice, din
cadrul Consiliului pentru Standarde Ocupationale si Atestare, care se desfiintează.
(4) Statul de functii pentru Secretariatul tehnic al Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor se aprobă de către plenul
Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor, cu avizul
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.”
9. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - Salarizarea personalului secretariatului tehnic se face în
conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din institutiile
publice centrale.”
10. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) Finantarea cheltuielilor Consiliului National de Formare
Profesională a Adultilor se asigură de la bugetul de stat, prin Ministerul
Muncii si Solidaritătii Sociale, pentru următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli de personal;
b) cheltuieli de întretinere si functionare si cheltuieli de capital;
c) indemnizatiile presedintelui si ale membrilor Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor;
d) cheltuieli de transport, diurnă si cazare, în tară si în străinătate,
pentru membrii Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor si
pentru personalul secretariatului tehnic al acestuia;
e) constituirea unui fond de protocol, la dispozitia directorului
general, similar cu cuantumul prevăzut de legislatia în vigoare la nivelul
organelor de specialitate ale administratiei publice centrale;
f) cheltuieli cu taxele de participare a membrilor Consiliului National
de Formare Profesională a Adultilor si a personalului secretariatului tehnic la
conferinte, seminarii si alte manifestări interne organizate în domeniul de
activitate al acestuia.
(2) Finantarea cheltuielilor Consiliului National de Formare
Profesională a Adultilor se asigură si din surse externe, care provin din
proiecte cu finantare externă, gestionarea acestora fiind reglementată prin
lege, prin hotărâri ale Guvernului sau prin prevederile acordurilor
internationale la care România este parte.
(3) Finantarea cheltuielilor pentru plata indemnizatiilor membrilor
comisiilor de autorizare judetene si a municipiului Bucuresti, precum si ale
specialistilor pe domenii ocupationale, folositi de aceste comisii,
cheltuielile pentru functionarea comisiilor de autorizare, cheltuielile cu
salarizarea personalului secretariatelor tehnice, cheltuielile materiale pentru
servicii si cheltuielile de capital se efectuează din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, de către directiile
generale de muncă si solidaritate socială judetene si a municipiului Bucuresti.
(4) Veniturile provenite din contravaloarea serviciilor de asistentă
tehnică pentru elaborarea, verificarea, actualizarea si aprobarea standardelor
ocupationale, precum si contravaloarea serviciilor de formare profesională,
evaluare, asistentă tehnică, autorizare a centrelor de evaluare se varsă la
bugetul de stat.”
11. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor este aprobat prin ordin comun al
ministrului muncii si solidaritătii sociale si al ministrului educatiei si
cercetării, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi.”
12. În cuprinsul legii, sintagma director executiv se
înlocuieste cu sintagma director general.
13. Anexa va avea următorul cuprins:
“ANEXĂ
CONSILIUL NATIONAL DE
FORMARE PROFESIONALĂ A ADULTILOR
Numărul maxim de
posturi = 25
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a secretariatului tehnic
DIRECTOR GENERAL
Compartiment audit public intern
Directia metodologie
Directia pentru standarde ocupationale si atestare
Directia economico-financiară”
Art. II. - (1) Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor preia toate
drepturile si obligatiile legale si contractuale ale Consiliului pentru
Standarde Ocupationale si Atestare.
(2) Activele si pasivele Consiliului pentru Standarde Ocupationale si
Atestare, inclusiv dotările achizitionate în cadrul proiectului 3724-RO care
face obiectul Acordului de împrumut dintre România si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma învătământului
preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai 1994, ratificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 24/1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, cu modificările
ulterioare, se preiau pe bază de protocol de predare-primire de către Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor, în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. III. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 779/1999 privind aprobarea constituirii Consiliului pentru
Standarde Ocupationale si Atestare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 473 din 30 septembrie 1999, si punctul IX al literei A din anexa
nr. 2 “Consilii consultative ale Ministerului Educatiei si Cercetării” la
Hotărârea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei si Cercetării, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Toate angajamentele contractuale ale Consiliului pentru Standarde
Ocupationale si Atestare aflate în derulare la data intrării în vigoare a
prezentei legi rămân valabile, fiind preluate de către Consiliul National de
Formare Profesională a Adultilor, iar certificatele de competentă emise sub sigla
acestuia sunt recunoscute pe piata muncii.
Art. IV. - Legea nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 23 iulie 1999, cu
modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 mai
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 253.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea si completarea
Legii nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 366.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 149/2002 privind unele măsuri
pentru finalizarea constructiilor începute înainte de data de 1 ianuarie 1990
si neterminate până la data de 1 iulie 2002
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149
din 31 octombrie 2002 privind unele măsuri pentru finalizarea constructiilor
începute înainte de data de 1 ianuarie 1990 si neterminate până la data de 1
iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din
14 noiembrie 2002, cu următoarele modificări:
1. Alineatele (2)-(4) ale articolului 3 vor avea următorul cuprins:
“(2) Termenul limită pentru depunerea documentatiilor în vederea
eliberării autorizatiilor de construire este 30 iunie 2003. Autorizatiile de
construire sau, după caz, autorizatiile de desfiintare se eliberează în regim
de urgentă, potrivit legii, fără drept de prelungire a valabilitătii acestora.
(3) Termenul limită pentru începerea lucrărilor de finalizare este 1
septembrie 2003.
(4) Termenul limită pentru receptia constructiilor este 31 decembrie
2004.”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - În situatia nerespectării termenelor prevăzute la art. 3,
respectivele constructii sunt declarate lucrări de utilitate publică si se
aplică prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de
utilitate publică.”
3. Articolul 7 se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 254.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 149/2002 privind unele măsuri
pentru finalizarea constructiilor începute înainte de data de 1 ianuarie 1990
si neterminate până la data de 1 iulie 2002
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 149/2002 privind unele măsuri pentru finalizarea
constructiilor începute înainte de data de 1 ianuarie 1990 si neterminate până
la data de 1 iulie 2002 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 367.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 197/2002 pentru modificarea
si completarea art. 25 din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr.
326/2001
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se
respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 197 din 18 decembrie 2002 pentru
modificarea si completarea art. 25 din Legea serviciilor publice de gospodărie
comunală nr. 326/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 956 din 27 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 mai
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 255.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
197/2002 pentru modificarea si completarea art. 25 din Legea serviciilor
publice de gospodărie comunală nr. 326/2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 197/2002 pentru modificarea si completarea art. 25 din Legea
serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001 si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 368.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2003 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30
ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România, adoptată în temeiul art. 1 pct. II.5 din
Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 1 februarie
2003, cu următoarele modificări:
1. La articolul unic punctul 1, alineatul (7) al articolului 6 va
avea următorul cuprins:
“(7) Consiliile judetene, consiliile locale si, respectiv, Consiliul
General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor, după
caz, adoptă hotărâri cu referire la hotărârile consiliilor pentru dezvoltare
regională, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării acestora.”
2. La articolul unic punctul 2, alineatul (2) al articolului 7 va
avea următorul cuprins:
“(2) Agentiile pentru dezvoltare regională sunt organisme
neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică,
care actionează în domeniul specific dezvoltării regionale. Acestea se
organizează si functionează în conditiile prezentei legi si ale statutului de
organizare si functionare, aprobat de Consiliul National pentru Dezvoltare
Regională, cu avizul consultativ al Ministerului Dezvoltării si Prognozei.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15
aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 10 iunie
2003.
Nr. 256.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2003 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 27/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 151/1998
privind dezvoltarea regională în România si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 9 iunie
2003.
Nr. 369.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 mai 2003
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4
alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr.
295/2002, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Diaconu Constructii” -
S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 15.830/2002 al Tribunalul Bucuresti -
Sectia a VI-a comercială.
La apelul
nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, invocând, în acest
sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 29 noiembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
15.830/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Diaconu Constructii” - S.R.L. din Bucuresti într-o cauză având ca
obiect procedura somatiei de plată.
În motivarea exceptiei autorul acesteia sustine că dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu
modificările si completările ulterioare, criticate prin exceptie, sunt contrare
prevederilor art. 24 din Constitutie, deoarece “permit instantei de judecată să
solutioneze o cauză fără a-si exercita obligatia de aflare a adevărului, doar
pe baza sustinerilor subiective ale creditoarei, fără ca debitoarea să poată
administra probe în apărare”. Apreciază, de asemenea, că apărarea exercitată pe
calea actiunii în anulare nu poate fi la fel de eficientă ca aceea de care ar
beneficia într-o cale de atac prevăzută de dreptul comun.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comercială apreciază că exceptia
ridicată nu este întemeiată, întrucât, după cum a statuat si Curtea
Constitutională în jurisprudenta sa constantă, procedura somatiei de plată este
reglementată în scopul simplificării si accelerării demersului jurisdictional
al creditorilor în vederea obtinerii titlurilor executorii pentru realizarea
creantelor lor, iar în cadrul acestei proceduri legiuitorul a avut în vedere
“si ocrotirea debitorilor fată de un eventual abuz de drept al creditorilor,
instituind o serie de mijloace procedurale la îndemâna acestora, menite să le
apere interesele”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată,
în acest sens, că reglementarea criticată a fost elaborată pentru a oferi
creditorilor o procedură rapidă si mai putin costisitoare în vederea obtinerii
titlurilor executorii, iar scopul acestei reglementări “este de a simplifica
demersul jurisdictional si de a asigura celeritatea solutionării litigiilor si
nicidecum acela de a complica procedura sau de a încălca anumite drepturi
consacrate constitutional”. Constitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 a fost, de altfel, constatată si prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 317/2002, iar cu privire la alin. (1) al art. 4 din
ordonantă, arată că acesta a fost abrogat prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 142/2002.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 1 alin. (1), art. 4
alin. (1) si (2) si ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
380 din 5 iunie 2002, cu modificările si completările ulterioare. Cu privire la
art. 4 alin. (1) din ordonantă, acesta a fost abrogat prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 142 din 24 octombrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 5 din
9 ianuarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26
din 20 ianuarie 2003.
Dispozitiile criticate au următorul continut:
- Art. 1 alin. (1): “Procedura somatiei de plată se desfăsoară, la
cererea creditorului, în scopul realizării de bunăvoie sau prin executare
silită a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezintă obligatii de
plată a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un înscris
ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui înscris, însusit de
părti prin semnătură ori în alt mod admis de lege si care atestă drepturi si
obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau orice alte prestatii.”
;
- Art. 4 alin. (1): “Judecătorul poate proceda, fără citarea
părtilor, la examinarea cererii si a înscrisurilor depuse în sustinerea
acesteia.” ;
- Art. 4 alin. (2): “În toate cazurile, pentru solutionarea cererii,
judecătorul dispune citarea părtilor, potrivit dispozitiilor Codului de
procedură civilă referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si
lămuriri, precum si pentru a stărui în efectuarea plătii datorate de debitor
ori pentru întelegerea părtilor asupra modalitătilor de plată.” ;
- Art. 8 alin. (3): “Cererea în anulare se depune la instanta unde
functionează judecătorul care a dat ordonanta. Aceasta, dacă nu constată
propria competentă, va trimite dosarul instantei competente potrivit alin.
(2).”
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
încalcă prevederile art. 24 din Constitutie, conform cărora:
“(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea
constată următoarele:
I. În ceea ce priveste dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, care prevedeau posibilitatea solutionării cererii pentru
emiterea ordonantei cu somatia de plată si fără citarea părtilor, Curtea retine
că aceste dispozitii au fost abrogate în mod expres prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 142 din 24 octombrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 5 din
9 ianuarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26
din 20 ianuarie 2003.
Având în vedere faptul că data încheierii de sesizare a Curtii
Constitutionale (29 noiembrie 2002) a fost ulterioară datei abrogării
prevederilor art. 4 alin. (1) din ordonantă (5 noiembrie 2002) si tinând cont
de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit
cărora Curtea se pronuntă numai asupra prevederilor legale în vigoare, Curtea
respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 ca fiind inadmisibilă.
II. Cu privire la celelalte critici de constitutionalitate, Curtea retine
că a fost sesizată cu numeroase critici privind neconstitutionalitatea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, însă toate acele exceptii au
fost respinse, constatându-se că atât ordonanta criticată, în ansamblul său,
cât si diferite dispozitii din aceasta sunt în conformitate cu prevederile
constitutionale. În acest sens, Curtea a pronuntat, spre exemplu, Decizia nr.
317 din 19 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 930 din 19 decembrie 2002. Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementează
o procedură specială, simplificată si accelerată pentru recuperarea creantelor
al căror caracter cert, lichid si exigibil rezultă din înscrisuri, singurele
dovezi care se administrează în cadrul acestei proceduri, în afară de lămuririle
si explicatiile date de către părti. Hotărârile pronuntate în cadrul acestei
proceduri nu au autoritatea lucrului judecat asupra fondului litigiului.
Mijloacele procedurale puse la îndemâna părtilor diferă tocmai datorită
caracterului special al procedurii, fără ca prin aceasta să se instituie vreo
discriminare fată de vreuna dintre părti.
De altfel, prin dispozitiile alin. (2) al art. 4 din ordonantă, s-a
instituit obligativitatea citării părtilor, aceasta având drept scop asigurarea
exercitiului dreptului la apărare în conditii identice pentru ambele părti.
Exercitarea dreptului la apărare de către debitor este asigurat si prin
reglementarea, în art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, a posibilitătii
de a formula cerere în anulare împotriva ordonantei prin care judecătorul a
admis, integral sau în parte, cererea creditorului.
Pe de altă parte, Curtea retine că toate reglementările cuprinse în
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 sunt norme de procedură, iar, potrivit
dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, “Competenta si procedura
de judecată sunt stabilite de lege”.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Diaconu Constructii” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr.
15.830/2002 al Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2) si ale art. 8 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si modificată
prin Legea nr. 82/2003
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată
si modificată prin Legea nr. 82/2003, exceptie ridicată de Raiffeisen Bank -
S.A. – Sucursala Constanta în Dosarul nr. 1.120/COM/2002 al Curtii de Apel
Constanta - Sectia comercială.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 26 septembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
1.120/COM/2002, Curtea de Apel Constanta - Sectia comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, exceptie
ridicată de Raiffeisen Bank - S.A. - Sucursala Constanta.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 aduc
atingere prevederilor constitutionale ale art. 21 raportate la cele ale art.
49, art. 123 alin. (2) si art. 134 alin. (2) lit. a), întrucât creditorii nu se
mai pot adresa justitiei pentru recuperarea creantelor lor datorită faptului că
prin declansarea procedurii reorganizării judiciare si a falimentului se
suspendă toate actiunile judiciare si extrajudiciare îndreptate împotriva
debitorului sau averii sale.
Curtea de Apel Constanta - Sectia comercială apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este nefondată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, textul
de lege criticat fiind în concordantă cu prevederile constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie
2002, ordonantă aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 82/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26 martie
2003.
Aceste dispozitii legale au următoarea redactare:
- Art. III: “(1) Exercitiul actiunilor sau, după caz, efectuarea
procedurilor prevăzute de Legea nr. 64/1995 se suspendă, la cererea institutiei
publice implicate, fată de societătile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine majoritatea din capitalul
social, care înregistrează obligatii bugetare de peste jumătate din totalul
datoriilor înscrise în evidenta contabilă, aflate în proces de privatizare, cuprinse
în programe speciale care să conducă la cresterea atractivitătii acestora
pentru privatizare ori pentru care s-au înregistrat scrisori de intentie pentru
achizitionarea pachetului de actiuni.
(2) Suspendarea va fi pronuntată de instanta competentă pentru o
perioadă de un an, care va putea fi prelungită, în cazuri temeinic justificate,
cu maximum un an.
(3) În termen de 15 zile de la pronuntarea hotărârii de suspendare,
administratorul sau, după caz, lichidatorul va fi obligat să prezinte
institutiei publice implicate un raport cu privire la ansamblul operatiunilor
efectuate în cursul procedurii de lichidare judiciară.
(4) În urma privatizării societătii prin vânzarea pachetului majoritar
de actiuni, judecătorul-sindic va pronunta, la cererea institutiei publice
implicate, o încheiere prin care va dispune închiderea procedurii în temeiul
prevederilor contractului de vânzare a actiunilor.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de lege autorul
exceptiei invocă încălcarea următoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate
fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
sigurantei nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertătii.”;
- Art. 123 alin. (2): “Judecătorii sunt independenti si se supun
numai legii.”;
- Art. 134 alin. (2) lit. a): “Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;”.
Examinând exceptia, Curtea constată că dispozitiile art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 au mai fost supuse controlului Curtii
Constitutionale, care a statuat că sunt constitutionale. Astfel, prin Decizia
nr. 211 din 10 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 782 din 28 octombrie 2002, Curtea a constatat că textul de lege criticat
nu contravine principiului liberului acces la justitie, consacrat de art. 21
din Constitutie. Acest principiu include dreptul oricărei persoane de a se
adresa instantei judecătoresti competente, precum si dreptul de a stărui în
continuarea procesului judiciar declansat, până la solutionarea definitivă a
acestuia printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, inclusiv exercitarea căilor
de atac prevăzute de lege, drept care, în spetă, este numai suspendat, nu
suprimat. În conditiile în care măsura suspendării nu operează de drept, ci în
cadrul unei proceduri judiciare, creditorii si toate celelalte persoane
interesate au posibilitatea să înfătiseze instantei punctul lor de vedere cu
privire la existenta tuturor conditiilor prevăzute de lege pentru a se dispune
suspendarea actiunilor sau, după caz, a procedurilor prevăzute de lege.
De asemenea, Curtea a mai retinut că titularii drepturilor de creantă,
care au solicitat deschiderea procedurii fată de societatea comercială ajunsă
în incapacitate de plată, au posibilitatea ca la închiderea procedurii speciale
prevăzute de art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 să îsi recupereze
creantele pe baza prevederilor contractului de privatizare sau, în conditiile
dreptului comun, de la succesorii societătii privatizate.
Asadar, atât măsura suspendării, cât si închiderea procedurii prevăzute
de lege au loc în cadru judiciar, în fata instantei competente, neputându-se
retine, în consecintă, că prin textul de lege care formează obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate s-ar restrânge exercitiul dreptului sau însusi dreptul
de liber acces la justitie.
Pentru aceleasi considerente Curtea nu a primit nici sustinerea potrivit
căreia dispozitiile art. III din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 ar fi
contrare prevederilor art. 49 din Constitutie deoarece s-ar restrânge dreptul
creditorilor de a-si realiza creantele pe care le au asupra societătilor comerciale
cu capital majoritar de stat. S-a retinut că textul de lege criticat este un
text de procedură, deci fără efect cu privire la dreptul substantial al
creditorilor, iar potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, reglementarea
procedurilor judiciare este de competenta legiuitorului.
Curtea a apreciat ca neîntemeiată si critica privind înfrângerea
prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a), retinând că măsura
suspendării răspunde tocmai exigentei formulate de Constitutie, fiind menită să
salveze societătile comerciale în dificultate pentru ca acestea să îsi poată
îndeplini în continuare functiile economice pentru care au fost create, precum
si toate obligatiile ce decurg din aceste functii, inclusiv aceea de a-si
achita obligatiile fată de creditori.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natură să justifice schimbarea
acestei jurisprudente, cele statuate anterior îsi mentin valabilitatea si în
prezenta cauză.
În sfârsit, Curtea constată că nu se poate retine pentru solutionarea
exceptiei nici o legătură semnificativă între dispozitiile legale criticate si
prevederile constitutionale ale art. 123 alin. (2) referitoare la independenta
judecătorilor.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si
(6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si modificată prin Legea nr.
82/2003, exceptie ridicată de Raiffeisen Bank - S.A. - Sucursala Constanta în
Dosarul nr. 1.120/COM/2002 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 5 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman