MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 441 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 23 iunie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
269. - Lege privind Statutul
Corpului diplomatic si consular al României
387. - Decret pentru promulgarea
Legii privind Statutul Corpului diplomatic si consular al României
ACTE ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
15. - Hotărâre privind
participarea României cu unităti si subunităti din Ministerul Apărării
Nationale la faza a IV-a de stabilizare si reconstructie din Irak
ACTE ALE CAMEREI DEPUTATILOR
13. - Hotărâre privind demisia
unui deputat
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 155 din 17 aprilie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, aprobată si modificată prin Legea nr. 82/2003, cu referire la
art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost modificat
prin aceeasi ordonantă
Decizia nr. 165 din 6 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
si ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de
urmărire a executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societătilor comerciale
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
49. - Ordonantă de urgentă
privind suspendarea plătii taxei pe valoarea adăugată la organele vamale pentru
echipamente de import destinate înzestrării Ministerului Afacerilor Externe
Rectificări la Ordinul ministrului
dezvoltării si prognozei nr. 104/2003
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
Statutul Corpului diplomatic si consular al României
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează Statutul
Corpului diplomatic si consular al României.
(2) Membrii Corpului diplomatic si consular sunt, de
regulă, diplomati de carieră si au un statut socioprofesional specific,
conferit de atributiile si răspunderile ce le revin pentru înfăptuirea
politicii externe a României, conform prevederilor prezentei legi.
Art. 2. - (1) Au calitatea de membri ai Corpului diplomatic
si consular al României:
a) ministrul afacerilor externe;
b) secretarii de stat si subsecretarii de stat din
Ministerul Afacerilor Externe;
c) secretarul general si secretarul general adjunct
din Ministerul Afacerilor Externe;
d) personalul diplomatic si consular care îsi
desfăsoară activitatea în administratia centrală a Ministerului Afacerilor
Externe, la ambasadele, misiunile permanente pe lângă organizatiile
internationale si oficiile consulare ale României, inclusiv persoanele
provenind de la Departamentul de Comert Exterior si de la alte ministere si
institutii, pe perioada trimiterii lor în misiune în străinătate cu grade
diplomatice sau consulare.
(2) Ministrul afacerilor externe, secretarii de stat,
subsecretarii de stat, secretarul general si secretarul general adjunct fac
parte de drept din Corpul diplomatic si consular al României, pe durata
exercitării functiei.
Art. 3. - (1) Statutul Corpului diplomatic si consular
al României se completează cu prevederile cuprinse în legislatia muncii si în
Statutul functionarilor publici, dacă prin prezentul statut nu se stabileste
altfel.
(2) Pe perioada cât se află în misiune în străinătate,
membrilor Corpului diplomatic si consular li se aplică si prevederile
tratatelor la care România este parte, precum si alte reguli care decurg din
normele dreptului international.
CAPITOLUL II
Gradele si functiile diplomatice sau consulare. Modul de acordare, echivalare si păstrare a acestora
SECTIUNEA 1
Gradele diplomatice sau consulare
Art. 4. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României pot dobândi următoarele grade:
a) gradele diplomatice:
- ambasador;
- ministru plenipotentiar;
- ministru-consilier;
- consilier diplomatic;
- secretar I;
- secretar II;
- secretar III;
- atasat diplomatic;
b) gradele consulare:
- consul general;
- consul;
- viceconsul;
- agent consular.
Art. 5. - Membrii Corpului diplomatic si consular al României ocupă, în administratia centrală a Ministerului Afacerilor Externe si la misiunile diplomatice si oficiile consulare, functii diplomatice si consulare echivalente gradelor diplomatice sau consulare pe care le detin.
SECTIUNEA a 2-a
Modul de acordare, echivalare si păstrare
a gradelor diplomatice sau a celor consulare
Art. 6. - (1) În cadrul Ministerului Afacerilor
Externe functionează Comisia pentru acordarea gradelor diplomatice si
consulare. Comisia propune acordarea gradelor diplomatice sau consulare la
admiterea în Corpul diplomatic si consular al României si pentru promovarea în
grad diplomatic sau consular.
(2) Organizarea si functionarea comisiei prevăzute la
alin. (1), inclusiv criteriile privind selectionarea pentru admiterea la
Academia Diplomatică, pentru promovarea în grade diplomatice si consulare si la
alte concursuri pentru admiterea în Corpul diplomatic si consular al României,
se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(3) Acordarea gradelor diplomatice si consulare se
face prin ordin al ministrului afacerilor externe, cu exceptia gradului
diplomatic de ambasador, în limita numărului maxim de functii diplomatice si
consulare aprobate.
Art. 7. - Gradul diplomatic de atasat sau gradul
consular de agent consular se acordă candidatilor care au promovat concursul de
admitere în Corpul diplomatic si consular al României.
Art. 8. - Organizarea si functionarea Academiei
Diplomatice a Ministerului Afacerilor Externe sunt stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 9. - (1) Promovarea în grad diplomatic sau
consular se face pe baza îndeplinirii conditiilor de stagiu prevăzute la art.
13, a evaluării activitătii desfăsurate si a calificărilor obtinute la Academia
Diplomatică sau la alte institutii de formare profesională, din tară sau din
străinătate.
(2) Cu ocazia Zilei Diplomatiei Române, ministrul
afacerilor externe, prin derogare de la prevederile alin. (1), poate promova în
grad diplomatic sau consular, membri ai Corpului diplomatic si consular al
României cu rezultate deosebite în activitate, cu îndeplinirea a jumătate din
conditiile de stagiu, asa cum sunt prevăzute la art. 13.
Art. 10. - Gradul diplomatic de ambasador se acordă
prin decret, de către Presedintele României, la propunerea ministrului
afacerilor externe.
Art. 11. - Celelalte grade diplomatice sau consulare
se acordă prin ordin al ministrului afacerilor externe, la propunerea Comisiei
pentru acordarea gradelor diplomatice si consulare.
Art. 12. - Ministerul Afacerilor Externe este singura
institutie care acordă grade diplomatice si consulare, cu exceptia gradului de
ambasador.
Art. 13. - Stagiul pentru promovarea în grad
diplomatic sau consular este:
a) pentru gradele diplomatice:
- 2 ani, de la atasat diplomatic la secretar III;
- 3 ani, de la secretar III la secretar II;
- 4 ani, de la secretar II la secretar I;
- 3 ani, de la secretar I la consilier diplomatic;
- 4 ani, de la consilier diplomatic la
ministru-consilier;
- 2 ani, de la ministru-consilier la ministru
plenipotentiar;
b) pentru gradele consulare:
- 4 ani, de la agent consular la viceconsul;
- 4 ani, de la viceconsul la consul;
- 4 ani, de la consul la consul general.
Art. 14. - (1) Persoanelor admise prin concurs în
Corpul diplomatic si consular al României, precum si absolventilor Academiei
Diplomatice li se acordă grade diplomatice sau consulare în functie de vechimea
avută în domenii de activitate apropiate de cele ale Ministerului Afacerilor
Externe, echivalentă cu stagiile pentru gradele diplomatice sau consulare.
(2) Domeniile de activitate apropiate de cele ale
Ministerului Afacerilor Externe se stabilesc, prin ordin al ministrului
afacerilor externe, la propunerea Comisiei pentru acordarea gradelor
diplomatice sau consulare.
Art. 15. - (1) Trecerea de la un grad consular la unul
diplomatic se face cu respectarea următoarei echivalente a gradelor:
a) consul general - consilier diplomatic,
ministru-consilier;
b) consul - secretar I;
c) viceconsul - secretar III, secretar II;
d) agent consular - atasat diplomatic.
(2) Echivalarea gradelor diplomatice cu cele consulare
se aprobă de ministrul afacerilor externe, la propunerea Comisiei pentru
acordarea gradelor diplomatice si consulare, cu acordul persoanei în cauză.
Art. 16. - Gradul diplomatic sau consular detinut se
păstrează cu titlu onorific.
CAPITOLUL III
Admiterea în Corpul diplomatic si consular al României
SECTIUNEA 1
Art. 17. - (1)
Calitatea de membru al Corpului diplomatic si consular al României poate fi
dobândită de persoana care îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a) are dreptul să ocupe o functie publică, conform
prevederilor Constitutiei si legilor în vigoare;
b) se bucură de toate drepturile politice si civile
prevăzute în Constitutie si în legile în vigoare;
c) nu face parte din partide politice;
d) a urmat studii superioare de lungă durată la o
institutie de învătământ superior din tară sau din străinătate, absolvite cu
diplomă de licentă sau echivalentă, recunoscută de Ministerul Educatiei si
Cercetării;
e) cunoaste cel putin o limbă străină;
f) are o stare de sănătate corespunzătoare, atestată
pe bază de act medical de specialitate, emis de centrul medical care deserveste
Ministerul Afacerilor Externe;
g) a absolvit Academia Diplomatică sau a promovat
concursul de admitere în Corpul diplomatic si consular al României, organizat
potrivit regulamentului de organizare si desfăsurare a concursului de admitere
în Ministerul Afacerilor Externe;
h) nu a fost condamnată pentru săvârsirea unei
infractiuni.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c)
si g) persoanele care urmează a fi numite în functiile de ministru, secretar de
stat sau subsecretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) lit. g)
persoanele provenind din alte ministere si institutii centrale, trimise în
misiune temporară în străinătate cu functii echivalente gradelor diplomatice si
consulare.
Art. 18. - Concursurile de admitere în Corpul diplomatic
si consular al României se organizează pentru functiile diplomatice sau
consulare vacante, pe baza regulamentului de organizare si desfăsurare a
concursului, aprobat prin ordin al ministrului afacerilor externe.
Art. 19. - Pentru numirea în functia de ambasador
extraordinar si plenipotentiar, ministrul afacerilor externe propune, de
regulă, diplomati de carieră care, la încheierea misiunii, nu depăsesc vârsta
legală de pensionare. În mod exceptional pot fi propuse pentru numire în
această functie personalităti ale vietii publice care îndeplinesc conditiile
pentru admiterea în rândul membrilor Corpului diplomatic si consular al
României.
Art. 20. - Ambasadorul extraordinar si plenipotentiar este reprezentantul unic al României în tara în care a fost acreditat si îl reprezintă pe Presedintele României pe lângă seful statului acreditar.
SECTIUNEA a 2-a
Depunerea jurământului de credintă
Art. 21. - (1) Persoanele care devin membri ai
Corpului diplomatic si consular al României depun jurământul de credintă în
momentul dobândirii calitătii de membru al Corpului diplomatic si consular al
României.
(2) Jurământul scris se rosteste, se semnează si se
depune astfel: ambasadorul, în fata Presedintelui României, consulul general,
în fata primului-ministru; ceilalti membri ai Corpului diplomatic si consular
al României, în fata ministrului afacerilor externe sau a unei persoane
desemnate de acesta: secretar de stat sau ambasador.
(3) Ambasadorii si consulii generali din serviciul
exterior vor depune jurământul de credintă cu ocazia primei deplasări în
România, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 22. - (1) Jurământul de credintă fată de statul
român este obligatoriu si are următorul continut:
“Jur să promovez si să apăr interesele României si
ale cetătenilor români în relatiile internationale. Jur să-mi îndeplinesc cu
responsabilitate, loialitate si demnitate atributiile care îmi revin în
promovarea politicii externe a României. Jur să respect Constitutia si legile
tării, drepturile si libertătile fundamentale ale omului, angajamentele
internationale asumate de România, cu păstrarea strictă a secretului si
confidentialitătii asupra informatiilor pe care le detin ca membru al Corpului
diplomatic si consular al României. Asa să-mi ajute Dumnezeu!”
(2) Referirea la divinitate din formula jurământului
se poate schimba potrivit credintei religioase a persoanei care depune
jurământul.
(3) Jurământul se poate depune si fără formula
religioasă de încheiere. În acest caz persoana care depune jurământul va
declara pe onoare si constiintă că va respecta jurământul.
(4) Refuzul de a depune jurământul de credintă fată de
statul român determină pierderea calitătii de membru al Corpului diplomatic si
consular al României.
CAPITOLUL IV
Drepturile si obligatiile membrilor Corpului
diplomatic si consular al României
SECTIUNEA 1
Art. 23. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României au următoarele drepturi specifice:
a) să fie promovati în functii diplomatice si
consulare în administratia centrală a Ministerului Afacerilor Externe ori la
misiunile diplomatice si oficiile consulare, în raport cu gradul diplomatic sau
consular detinut, vechimea în munca diplomatică sau consulară si experienta
dobândită;
b) să beneficieze de formele de perfectionare a
pregătirii profesionale si de specializare organizate de Ministerul Afacerilor
Externe sau de alte institutii publice române sau străine;
c) să beneficieze în străinătate de privilegiile,
imunitătile si facilitătile pe care le conferă dreptul international si
conventiile în materie la care România este parte;
d) să desfăsoare activitate didactică si stiintifică,
în tară si în străinătate, cu respectarea prevederilor prezentului statut;
e) să adere la si să activeze în cadrul asociatiilor
profesionale si al organizatiilor stiintifice din tară si din străinătate, cu
respectarea prevederilor prezentului statut;
f) să beneficieze, în tară si în străinătate, de
distinctiile si onorurile specifice functiei diplomatice sau consulare pe care
o exercită;
g) să fie însotiti, pe durata misiunii permanente, de
sot sau sotie si de copiii minori, precum si de copiii până la vârsta de 25 de
ani care urmează studii în străinătate;
h) să fie înscrisi în Anuarul Corpului diplomatic si
consular al României.
Art. 24. - (1) Membrii Corpului diplomatic si consular
al României au dreptul la un salariu si la alte drepturi bănesti, bazate pe
evaluarea corectă a complexitătii si dificultătii functiei diplomatice sau
consulare, tinându-se seama de activitatea depusă, importanta acesteia si
performanta profesională.
(2) Salarizarea si acordarea altor drepturi bănesti,
inclusiv sporurile de vechime, de confidentialitate, pentru cunoasterea mai
multor limbi străine, sporul pentru titlul stiintific de doctor, premiile,
primele si salariile de merit acordate membrilor Corpului diplomatic si
consular al României care îsi desfăsoară activitatea în administratia centrală
si la misiunile diplomatice si oficiile consulare vor fi reglementate prin lege
specială.
Art. 25. - (1) Pe perioada în care îsi desfăsoară
activitatea la misiunile diplomatice si oficiile consulare, membrii Corpului
diplomatic si consular al României, precum si membrii de familie care îi
însotesc beneficiază de asistentă medicală, pe bază de asigurare obligatorie,
realizată de Ministerul Afacerilor Externe sau convenită prin acorduri cu
statele străine respective sau, acolo unde nu este posibil, de decontarea
cheltuielilor medicale.
(2) Cuantumul si conditiile asigurării obligatorii,
precum si ale decontării cheltuielilor medicale se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 26. - (1) În tară, membrii Corpului diplomatic si
consular al României, în activitate ori pensionari, precum si sotul sau sotia
si copiii aflati în întretinerea acestora beneficiază în mod gratuit de
asistentă medicală, medicamente si proteze, în cadrul sistemului de asigurări
de sănătate specific apărării, ordinii publice, sigurantei nationale si
autoritătii judecătoresti, în conditiile achitării contributiilor legale la
sistemul de asigurări de sănătate în perioada de activitate.
(2) Conditiile de acordare gratuită a asistentei
medicale, a medicamentelor si protezelor se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului. Aceste drepturi nu se impozitează.
Art. 27. - (1) Membrii Corpului diplomatic si consular
al României au dreptul la concedii de odihnă, de studii, fără plată, medicale,
de maternitate, concediu pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei
de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, concedii suplimentare
pentru lucru în tări cu climă greu de suportat, precum si în alte situatii, în
conditiile legii.
(2) Membrii Corpului diplomatic si consular al
României beneficiază de concediu de odihnă de 30 de zile lucrătoare pe an,
plătit în moneda natională a României.
(3) Membrii Corpului diplomatic si consular al
României au dreptul, pe lângă o indemnizatie de concediu de odihnă, si la o
primă egală cu salariul de bază în lei, din luna anterioară plecării în
concediu de odihnă.
(4) Membrii Corpului diplomatic si consular al
României au dreptul la decontarea cheltuielilor pentru transportul bunurilor
personale si ale membrilor de familie care îi însotesc, la trimiterea si
revenirea din misiune permanentă în străinătate, în conditii stabilite prin
ordin al ministrului afacerilor externe.
Art. 28. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României care pleacă în misiune permanentă în străinătate pot beneficia de o
indemnizatie de reprezentare, în conditiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 29. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României care îsi desfăsoară activitătile în conditii deosebite sau vătămătoare
de muncă au dreptul la încadrarea în această categorie. Încadrarea se
stabileste prin hotărâre a Guvernului, potrivit Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 30. - (1) Cheltuielile pentru transportul
international al membrilor Corpului diplomatic si consular al României care
sunt trimisi în misiune de lungă durată în exterior, precum si pentru membrii
lor de familie aflati în întretinere permanentă legală în exterior, în
conditiile prezentei legi, se suportă de către institutia trimitătoare, în
următoarele cazuri:
a) la plecarea în misiune în exterior si la revenirea
definitivă în tară;
b) pentru deplasări în interes de serviciu, în România
si în străinătate;
c) pentru efectuarea în tară a concediului de odihnă
pe anul calendaristic respectiv, cu exceptia anului în care îsi încheie
misiunea;
d) pentru concediu medical si nasteri în România;
e) pentru deplasarea întregii familii în România, în
caz de deces al unui copil ori al sotiei/sotului si numai pentru deplasarea
unuia dintre soti în caz de deces al unui părinte, frate sau soră;
f) în cazuri de fortă majoră.
(2) De asemenea, institutia trimitătoare suportă, o singură dată pe an, costul transportului international dus-întors pentru sotia/sotul si pentru copiii aflati în întretinere în tară, pentru a-si vizita sotul/sotia, respectiv părintii aflati în misiune în exterior.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile membrilor Corpului diplomatic
si consular al României
Art. 31. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României sunt obligati să îsi îndeplinească cu responsabilitate,
profesionalism, loialitate, corectitudine, promptitudine si constiinciozitate
îndatoririle de serviciu si să se abtină de la orice faptă care ar putea aduce
prejudicii României.
Art. 32. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României au datoria să actioneze cu loialitate, demnitate si răspundere în
scopul înfăptuirii politicii externe a României si au următoarele obligatii
specifice:
a) să promoveze si să apere interesele statului si ale
cetătenilor români în cadrul relatiilor externe, inclusiv prin acordarea
protectiei diplomatice si consulare si a sprijinului necesar cetătenilor
români, în limitele competentelor lor si cu respectarea prevederilor tratatelor
internationale la care România este parte;
b) să respecte secretul de stat si secretul de
serviciu, în conditiile legii, precum si confidentialitatea în legătură cu
faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostintă în exercitarea
functiei;
c) să aibă în toate împrejurările o conduită
profesională si morală ireprosabilă si să dea dovadă de demnitate si
responsabilitate în îndeplinirea atributiilor lor;
d) să respecte, fără a aduce atingere privilegiilor si
imunitătilor lor, legile statelor pe teritoriul cărora îsi desfăsoară
activitatea si să nu se lase implicati în activităti care ar reprezenta un
amestec în treburile interne ale tării în care sunt acreditati sau care ar
afecta în orice alt mod relatiile României sau ar aduce atingere statutului lor
diplomatic si consular;
e) să solicite acordul ministrului afacerilor externe
pentru primirea distinctiilor străine;
f) să informeze imediat conducerea ministerului în
legătură cu orice schimbare intervenită în situatia lor, care le-ar putea
afecta calitatea de membri ai Corpului diplomatic si consular al României;
g) să nu abuzeze de privilegiile si imunitătile de
care beneficiază în străinătate ca membri ai Corpului diplomatic si consular al
României.
Art. 33. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României, cu exceptia ministrului afacerilor externe, a secretarilor de stat si
a subsecretarilor de stat, au obligatia ca, în exercitarea atributiilor ce le
revin, să se abtină de la manifestarea în public a convingerilor lor politice.
Art. 34. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României au obligatia să îsi perfectioneze continuu pregătirea profesională.
CAPITOLUL V
Trimiterea în misiune permanentă a membrilor Corpului
diplomatic si consular al României la misiunile diplomatice si oficiile
consulare ale României
Art. 35. - (1) Membrii Corpului diplomatic si consular
al României, cu exceptia ambasadorilor si a consulilor generali, sunt trimisi
în misiune permanentă în străinătate, prin concurs, în functie de gradul
diplomatic sau consular.
(2) Comisia pentru trimiterea în misiune permanentă în
străinătate, precum si conditiile si modalitătile de desfăsurare a concursului
se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(3) Functiile diplomatice si consulare care devin
vacante în cursul unui an calendaristic sunt anuntate cu cel putin 3 luni
înaintea începerii anului respectiv.
(4) Înaintea trimiterii în misiune, membrii Corpului
diplomatic si consular al României vor efectua, obligatoriu, un stagiu de
pregătire în Ministerul Afacerilor Externe.
(5) Durata misiunii în străinătate este, de regulă, de
4 ani, iar în tările cu climă dificilă este de 3 ani.
Art. 36. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României beneficiază de un spor la salariu în valută, pe perioada în care îsi
desfăsoară activitatea la misiunile diplomatice si oficiile consulare, pentru
sotul sau sotia si copiii minori care îi însotesc.
Art. 37. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României beneficiază la misiune de o indemnizatie lunară în sumă fixă în valută
pentru fiecare copil care urmează studii elementare, gimnaziale, liceale si
universitare în străinătate, până la vârsta de 25 de ani, cu conditia
promovării anului de studiu precedent.
Art. 38. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României pe perioada în care îsi desfăsoară activitatea în străinătate, la
misiunile diplomatice si oficiile consulare, beneficiază în tară de o
indemnizatie în lei necesară pentru plata cheltuielilor de întretinere a
locuintei, în cazul în care nu realizează venituri din chirii, pentru plata
contributiilor prevăzute de lege în raport cu drepturile salariale
corespunzătoare functiei pe care membrii Corpului diplomatic si consular al
României sunt încadrati în tară, precum si pentru sotul sau sotia care se află
în tară, dacă nu realizează venituri.
Art. 39. - Membrilor Corpului diplomatic si consular
al României li se aplică, pe perioada în care îsi desfăsoară activitatea la
misiunile diplomatice si oficiile consulare ale României, majorările salariale
si indexările aplicate la salariile de încadrare în lei în tară.
Art. 40. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României, precum si membrii familiilor lor, aflati în întretinere în
străinătate, beneficiază pe perioada misiunii de asigurare de viată.
Art. 41. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României beneficiază de un spor la salariu, în valută, pentru activitatea
desfăsurată în străinătate în zone de risc si de conflicte armate.
Art. 42. - Sotul sau sotia membrului Corpului
diplomatic si consular al României, pe perioada deplasării sale în străinătate
împreună cu acesta si căruia/căreia i se suspendă raporturile de muncă pe
perioada respectivă, beneficiază de stagii de cotizare utile la stabilirea
pensiei, cu plata de către unitatea trimitătoare a contributiei la sistemul
public de pensii, la nivelul ultimului salariu avut înaintea plecării.
Art. 43. - La încheierea misiunii unui membru al
Corpului diplomatic si consular al României, sotul sau sotia care l-a însotit
la post poate solicita reintegrarea la autoritatea sau institutia publică,
regia autonomă sau societatea natională la care a fost încadrat. Aceasta se
acordă de drept.
Art. 44. - Dacă reintegrarea sotului sau a sotiei nu
va fi posibilă în termen de 90 de zile calendaristice de la data încheierii
misiunii, membrul Corpului diplomatic si consular al României beneficiază de o
indemnizatie de sprijin pentru familie. Conditiile de acordare si cuantumul
indemnizatiei se stabilesc prin lege.
Art. 45. - Dacă un membru al Corpului diplomatic si
consular al României îsi însoteste sotul sau sotia în misiune permanentă în
străinătate, în calitate de sot sau sotie neîncadrat/neîncadrată în muncă, pe
perioada misiunii i se suspendă raporturile de muncă, iar la revenire va fi
integrat cu acelasi grad diplomatic sau consular.
Art. 46. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României pot fi trimisi în misiune în străinătate, de regulă, după o perioadă
de un an de activitate în Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 47. - Ambasadorii extraordinari si
plenipotentiari, precum si consulii generali dispun, de la data rechemării din
misiune, de o perioadă de 3 luni pentru a reveni în tară.
Art. 48. - (1) Pentru acoperirea necesarului de
personal specializat din Ministerul Afacerilor Externe, detasarea sau
încadrarea pe perioadă determinată se face pe durata misiunilor permanente, în
serviciul exterior, iar în centrala ministerului, pe durata prevăzută de
legislatia în vigoare.
(2) Persoanele detasate vor fi salarizate în
conformitate cu sistemul de salarizare din Ministerul Afacerilor Externe.
CAPITOLUL VI
Incompatibilităti si interdictii
Art. 49. - Calitatea de membru al Corpului diplomatic
si consular al României este incompatibilă cu orice altă functie publică sau
privată, cu exceptia functiilor didactice din cadrul institutiilor de
învătământ universitar acreditate.
Art. 50. - (1) Membrilor Corpului diplomatic si
consular al României le este interzis:
a) să facă parte din partide politice;
b) să desfăsoare propagandă prin orice alte mijloace
sau alte activităti în favoarea acestora ori a unui candidat independent pentru
functii publice;
c) să solicite sau să accepte, direct sau indirect,
pentru ei sau pentru altii, în considerarea functiei lor, avantaje materiale
sau de altă natură care ar putea aduce atingere loialitătii, responsabilitătii
si prestigiului lor;
d) să efectueze, în perioada îndeplinirii misiunii în
străinătate, direct, prin membrii de familie sau prin persoane interpuse,
activităti comerciale;
e) să detină functii în regiile autonome, societătile
comerciale ori în alte unităti cu scop lucrativ;
f) să declare sau să participe la greve, precum si la
mitinguri, demonstratii, procesiuni sau orice alte întruniri cu caracter
politic.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a) ministrul afacerilor externe, secretarii de stat si subsecretarii de stat.
CAPITOLUL VII
Încetarea calitătii de membru al Corpului diplomatic
si consular al României
Art. 51. - (1) Calitatea de membru al Corpului
diplomatic si consular al României încetează în următoarele cazuri:
a) cu acordul părtilor;
b) demisie;
c) pierderea capacitătii de muncă, în conditiile legii;
d) incompatibilitate, în sensul dispozitiilor art. 49;
e) încetarea îndeplinirii conditiilor prevăzute la
art. 17 alin. (1) lit. a) si b) ori nerespectarea obligatiilor prevăzute la
art. 32 sau a interdictiilor prevăzute la art. 50;
f) desfacerea disciplinară a contractului individual
de muncă încheiat cu Ministerul Afacerilor Externe;
g) reducerea numărului de functii diplomatice ca
urmare a reorganizării;
h) în cazul arestării preventive pe o perioadă mai
mare de 60 de zile sau al condamnării definitive pentru o infractiune de natură
să îl facă incompatibil cu calitatea sa.
(2) Dacă, ulterior reducerii numărului de functii
diplomatice si consulare, Guvernul hotărăste o majorare a acestora, persoanele
afectate de măsura reducerii numărului de functii au prioritate la angajare, la
cerere, cu acordarea gradului diplomatic sau consular detinut anterior.
Art. 52. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României beneficiază, la împlinirea vârstei legale de pensionare, de o pensie
care se va stabili prin lege specială.
Art. 53. - (1) Membrii Corpului diplomatic si consular
al României cu o vechime în activitatea diplomatică sau consulară de cel putin
15 ani pentru femei si 20 de ani pentru bărbati beneficiază, la pensionare, de
o indemnizatie egală cu 5 salarii de bază nete, plătite din bugetul unitătii
trimitătoare.
(2) De indemnizatia prevăzută la alin. (1) beneficiază
si membrii Corpului diplomatic si consular al României la încetarea calitătii
de membru ca urmare a reducerii numărului de functii diplomatice sau consulare
în urma reorganizării.
(3) Indemnizatiile prevăzute la alin. (1) si (2) se
acordă o singură dată în cursul carierei diplomatice.
Art. 54. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României care beneficiază de pensie pot fi încadrati în Ministerul Afacerilor
Externe, pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, după caz,
beneficiind de drepturile salariale corespunzătoare functiei în care sunt
încadrati, inclusiv de sporul de vechime corespunzător vechimii în muncă,
dobândite până la data pensionării.
Art. 55. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României care împlinesc vârsta legală de pensionare îsi pot continua
activitatea cu acordul ministrului afacerilor externe.
Art. 56. - În caz de deces al unui membru al Corpului
diplomatic si consular al României, membrii de familie care au, potrivit legii,
dreptul la pensie de urmas primesc, pe o perioadă de 3 luni, echivalentul
salariului de bază net din ultima lună de activitate a celui decedat, plătit
din bugetul unitătii trimitătoare.
CAPITOLUL VIII
Răspunderea juridică
Art. 57. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României răspund, conform legii, în legătură cu activitatea lor profesională
desfăsurată în administratia centrală a Ministerului Afacerilor Externe sau la
misiunile diplomatice si oficiile consulare ale României.
Art. 58. - Încălcarea de către membrii Corpului
diplomatic si consular al României a prevederilor prezentei legi si
neîndeplinirea cu bună-credintă a îndatoririlor de serviciu atrag răspunderea
disciplinară, patrimonială, civilă, contraventională sau penală, după caz.
Art. 59. - (1) Conditiile angajării răspunderii si
sanctiunile aplicabile sunt cele prevăzute de lege si de regulamentul de
organizare si functionare a Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Faptele care generează răspunderi si sanctiuni
pentru membrii Corpului diplomatic si consular al României sunt examinate de
Consiliul de Onoare, care face propuneri ministrului afacerilor externe.
Organizarea si functionarea Consiliului de Onoare se stabilesc prin ordin al
ministrului afacerilor externe.
Art. 60. - Dacă s-a dispus începerea urmăririi penale
împotriva unui membru al Corpului diplomatic si consular al României pentru o
infractiune de natură să îl facă incompatibil cu statutul său, ministrul
afacerilor externe va lua măsura suspendării raporturilor de muncă.
CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 61. - Pentru omagierea traditiei diplomatice
românesti si pentru stimularea activitătii Corpului diplomatic si consular al
României, în fiecare an, în luna septembrie, se sărbătoreste Ziua Diplomatiei
Române, la o dată stabilită de ministrul afacerilor externe.
Art. 62. - (1) Pentru contributii meritorii la
afirmarea diplomatiei românesti pe plan international, se instituie Ordinul “Nicolae
Titulescu” clasele I, II si III si medalia “Meritul Diplomatic” clasele I, II
si III.
(2) Ordinele si medaliile prevăzute la alin. (1) se
acordă de către Presedintele României, la propunerea ministrului afacerilor
externe.
Art. 63. - Membrii Corpului diplomatic si consular al
României detasati la alte autorităti sau institutii din România sau în
străinătate îsi păstrează calitatea de membri ai Corpului diplomatic si
consular al României pe perioada detasării.
Art. 64. - Membrii
Corpului diplomatic si consular al României care sunt trimisi de statul român
în calitate de functionari la organizatii interguvernamentale îsi păstrează
calitatea de membri ai Corpului diplomatic si consular al României pe perioada
exercitării functiei internationale. Pe această perioadă li se suspendă
raporturile de muncă, iar la revenirea în Ministerul Afacerilor Externe li se
recunoaste vechimea în muncă si în activitatea diplomatică.
Art. 65. - (1) Membrii Corpului diplomatic si consular
al României care participă la cursuri, stagii de practică si specializare sau
perfectionare în străinătate, cu aprobarea conducerii Ministerului Afacerilor
Externe, pe o durată care depăseste 90 de zile calendaristice, si cărora, pe
timpul absentei din tară, li se suspendă raporturile de muncă îsi mentin pe
această perioadă calitatea de membri ai Corpului diplomatic si consular al
României, iar la revenirea în Ministerul Afacerilor Externe li se recunoaste
vechimea în muncă si în activitatea diplomatică.
(2) Pe perioada studiilor, aceste persoane
beneficiază, în tară, de o indemnizatie lunară în monedă natională, necesară
pentru plata contributiilor prevăzute de lege si pentru plata cheltuielilor de
întretinere a locuintei, în cazul în care nu realizează venituri din chirii, în
raport cu drepturile salariale corespunzătoare functiei pe care membrii
Corpului diplomatic si consular al României sunt încadrati în administratia
centrală. Cuantumul indemnizatiei va fi stabilit prin hotărâre a Guvernului.
Art. 66. - (1) Membrilor Corpului diplomatic si
consular al României numiti în functii de demnitate publică li se suspendă
raporturile de muncă pe perioada mandatului.
(2) La încetarea functiei de demnitate publică si la
revenirea în Ministerul Afacerilor Externe li se recunoaste vechimea în
activitatea diplomatică sau consulară.
Art. 67. - Pe durata numirii membrilor Corpului
diplomatic si consular al României în cabinetele demnitarilor din Ministerul
Afacerilor Externe, li se suspendă contractele individuale de muncă si li se
recunoaste vechimea în activitatea diplomatică, păstrându-si calitatea de
membri ai Corpului diplomatic si consular al României.
Art. 68. - De drepturile prevăzute la art. 24-30, art.
36-45 si art. 48 beneficiază, după caz, si celelalte categorii de personal
angajat în Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 69. - Hotărârile Guvernului si ordinele
ministrului afacerilor externe emise în aplicarea prezentei legi se vor adopta
în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
Art. 70. - Regulamentul de organizare si functionare a
Ministerului Afacerilor Externe va fi actualizat în conformitate cu prevederile
prezentei legi, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia.
Art. 71. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.070/1990 pentru aprobarea Statutului
Corpului Diplomatic si Consular al României, publicată în Monitorul Oficial al
României,
Partea I, nr. 119 din 2 noiembrie 1990, precum si
orice dispozitii contrare prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 20 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
17 iunie 2003.
Nr. 269.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind Statutul Corpului diplomatic si consular al României
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind Statutul
Corpului diplomatic si consular al României si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
16 iunie 2003.
Nr. 387.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
participarea României cu unităti si subunităti din Ministerul Apărării
Nationale la faza a IV-a de stabilizare si reconstructie din Irak
Având în vedere solicitarea Presedintelui României,
adresată celor două Camere ale Parlamentului, pentru a aproba participarea
României cu unităti si subunităti din Ministerul Apărării Nationale la faza a
IV-a de stabilizare si reconstructie din Irak,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. 1 din Legea
apărării nationale a României nr. 45/1994, modificată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 13/2000, aprobată si modificată prin Legea nr. 398/2001, si
ale art. 1 pct. 27 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor
si Senatului,
Parlamentul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă participarea României la faza a
IV-a de stabilizare si reconstructie din Irak cu unităti si subunităti din
Ministerul Apărării Nationale, astfel:
a) un batalion de infanterie, alcătuit din 405
militari;
b) o companie de politie militară, alcătuită din 100
militari;
c) un detasament de geniu, alcătuit din 149 militari;
d) 20 ofiteri de stat major;
e) 4 ofiteri de legătură.
Art. 2. - Finantarea pregătirii si participării
personalului militar si tehnicii specifice la misiunea prevăzută la art. 1 va
fi reglementată prin hotărâre a Guvernului.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor
si Senat în sedinta comună din 19 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE
SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
19 iunie 2003.
Nr. 15.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind
demisia unui deputat
În temeiul art. 67
alin. (2) si al art. 68 alin. (2) din Constitutia României, al art. 82, cartea
I din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei
în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de
afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările ulterioare,
precum si al art. 189 alin. 1 si al art. 198 din Regulamentul Camerei
Deputatilor, republicat,
Camera Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Camera Deputatilor ia act de cererea
de demisie prezentată de domnul Dinu Patriciu, ales deputat la 26 noiembrie
2000 în Circumscriptia electorală nr. 31 Prahova, apartinând Grupului
parlamentar al P.N.L., si declară vacant locul de deputat detinut de acesta.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor
în sedinta din 18 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
18 iunie 2003.
Nr. 13.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si modificată
prin Legea nr. 82/2003, cu referire la art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
64/1995, astfel cum a fost modificat prin aceeasi ordonantă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002, aprobată si modificată prin Legea nr. 82/2003, cu referire la art.
29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost modificat prin
aceeasi ordonantă, exceptie ridicată de Administratia Finantelor Publice a
Municipiului Onesti în Dosarul nr. 7.482/2002 al Tribunalului Bacău.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr.
17C/2003-27C/2003 si 30C/2003, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicată de
Administratia Finantelor Publice a Municipiului Onesti în dosarele nr. 7.484,
nr. 7.610, nr. 7.611, nr. 8.938-8.942, nr. 8.945, nr. 8.946 si nr. 8.948 ale
Tribunalului Bacău si în Dosarul nr. 3.938 al Curtii de Apel Bacău, toate din
anul 2002.
La apelul nominal răspund reprezentantii Societătii
Comerciale “Midprest” - S.R.L. Onesti, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor, având în vedere identitatea de obiect a acestora.
Partea prezentă si reprezentantul Ministerului Public
sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, raportat la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune
conexarea dosarelor nr. 17C/2003-27C/2003 si 30C/2003 la Dosarul nr. 16C/2003,
care este primul înregistrat.
Reprezentantii Societătii Comerciale “Midprest” -
S.R.L. Onesti solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Se arată că prevederile legale
criticate sunt tranzitorii, de aplicare a legii procesuale în timp, neavând
caracter retroactiv. În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, se
apreciază că aceasta, fiind o problemă de interpretare si aplicare a legii,
competenta de solutionare apartine instantelor judecătoresti.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine
următoarele:
Prin încheierile din 19 septembrie 2002, pronuntate în
dosarele nr. 7.482, nr. 7.484, nr. 7.610 si nr. 7.611, încheierile din 24
septembrie, pronuntate în dosarele nr. 8.938, nr. 8.940-8.942 si nr. 8.945,
încheierile din 10 octombrie 2002, pronuntate în dosarele nr. 8.939, nr. 8.946
si nr. 8.948, toate din anul 2002, pronuntate de Tribunalul Bacău, precum si
prin Încheierea din 5 decembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 3.938/2002 de
Curtea de Apel Bacău, Curtea Constitutională a fost sesizată cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, cu referire la dispozitiile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
64/1995, astfel cum a fost modificată prin art. I pct. 30 din aceeasi
ordonantă, exceptie ridicată de Administratia Finantelor Publice a
Municipiului Onesti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identică
în toate dosarele, autorul acesteia sustine că reglementa- rea admisibilitătii
cererii de deschidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995 în raport cu
un anumit cuantum al creantei fată de bugetul de stat, conditie introdusă prin
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, contravine principiului neretroactivitătii
legii prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constitutie. Totodată sunt invocate în
sustinerea exceptiei si dispozitiile art. 78 din Constitutie. În conceptia
autorului exceptiei, “admisibilitatea cererii de deschidere a procedurii
trebuie analizată în lumina actului normativ în vigoare la data la care a fost
formulată si înaintată la tribunal cererea”, iar “nu în temeiul unui text de
lege care îsi produce efectele juridice la o dată ulterioară (01.08.2002)”.
Tribunalul Bacău si Curtea de Apel Bacău consideră
că textele de lege criticate nu încalcă nici o dispozitie constitutională. Se
sustine că ordonanta Guvernului a fost publicată încă de la data de 2 februarie
2002, intrând în vigoare după 180 de zile, conferind astfel creditorilor
posibilitatea legală să-si formuleze actiuni în vederea deschiderii procedurii
pentru recuperarea creantelor.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se arată că, potrivit prevederilor art. IV alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002, procedurile deschise (prin pronuntarea unei hotărâri de
către judecătorul-sindic în conformitate cu prevederile art. 31 din Legea nr.
64/1995) până la data intrării în vigoare a ordonantei vor continua să fie
administrate si lichidate conform prevederilor legale existente, anterioare
modificărilor si completărilor aduse Legii nr. 64/1995 prin respectiva
ordonantă. Totodată, se consideră că acest text contine “dispozitii tranzitorii
de aplicare a legii procesuale în timp si vizează proceduri deja deschise sub
imperiul reglementărilor legale anterioare”. De altfel, sustine Guvernul, “speta
de fată nu se încadrează în sfera de aplicare a dispozitiilor art. IV alin. (1)
din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, întrucât, din punct
de vedere tehnic formal, procedura vizând insolventa [É] fusese pornită prin
formularea cererii introductive a Administratiei Finantelor Publice a
Municipiului Onesti, dar nu fusese deschisă. Deoarece art. IV alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu acoperă si cazul procedurilor pornite
anterior intrării în vigoare a acestuia”, se apreciază, în continuare, că
“solutionarea acestui conflict de aplicare a legilor în timp urmează a se
realiza în conformitate cu principiile de drept comun consacrate de procedura
civilă care, potrivit art. 128 din Legea nr. 64/1995, completează dispozitiile
acestui ultim act normativ”. Prin urmare, Guvernul consideră că, “întrucât
cerinta unui cuantum minim al creantei reprezintă o conditie a exercitării
actiunii reglementate de Legea nr. 64/1995, respectiv o conditie ce trebuie să
fie îndeplinită de dreptul subiectiv civil afirmat pentru ca acesta să poată fi
exercitat, aceasta nu se poate aprecia decât prin raportarea la momentul
sesizării instantei, deci al pornirii procedurii insolventei. Deoarece la
momentul sesizării instantei legea nu prevedea cerinta unui cuantum minim al creantei
drept conditie necesară pentru exercitarea actiunii, rezultă că impunerea
acesteia în cazul de fată ar constitui, într-adevăr, o aplicare retroactivă a
dispozitiilor pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002”. Se apreciază de
către Guvern că în cauză este vorba de “o chestiune de aplicare de către
instanta de judecată de fond, a principiului aplicării legii în timp, iar nu de
constitutionalitate a dispozitiilor legale învederate”.
În concluzie, în punctul de vedere al Guvernului se
apreciază că “art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 nu vizează
procedurile pornite anterior intrării sale în vigoare, astfel încât invocarea
sa în cazul de fată nu este pertinentă”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
părtii prezente si ale procurorului, dispozitiile criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel
cum a fost formulată, îl constituie dispozitiile art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2002 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie
2002, aprobată si modificată prin Legea nr. 82 din 13 martie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003, cu
referire la dispozitiile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995,
modificate si completate prin art. I pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, texte care au următorul cuprins:
- Art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002:
“(1) Procedurile deschise până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante vor continua să fie administrate si lichidate
conform prevederilor legale în vigoare anterioare modificărilor si
completărilor aduse Legii nr. 64/1995 prin prezenta ordonantă.
(2) Fac exceptie de la aplicarea prevederilor alin.
(1) procedurile pentru care operează suspendarea solicitată de institutia
publică implicată, în conformitate cu prevederile art. III.”;
- Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995,
astfel cum a fost modificat si completat prin art. I pct. 30 din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002, aprobată si modificată prin Legea nr. 82 din 13 martie
2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din
26 martie 2003: “(1) Orice creditor care are o creantă certă, lichidă si
exigibilă poate introduce la tribunal o cerere împotriva unui debitor care,
timp de cel putin 30 de zile, a încetat plătile, în următoarele conditii: [É]
b) în celelalte cazuri creanta trebuie să aibă un cuantum superior
echivalentului în lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formulării
cererii introductive;”
În raport cu continutul motivării exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea retine că nu se vizează întregul continut al
dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, ci numai
dispozitiile alin. (1) ale art. IV din
ordonantă, dispozitii asupra cărora Curtea se va
pronunta.
În esentă, din modul în care a fost formulată exceptia
rezultă că motivarea exceptiei de neconstitutionalitate are la bază o posibilă
interpretare “per a contrario” a celor două texte, care ar avea ca
urmare examinarea admisibilitătii cererii de deschidere a procedurii prevăzute
de Legea nr. 64/1995 în raport cu dispozitiile actuale ale art. 29 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 64/1995, care prevăd conditia unui plafon minim valoric
al creantei, asa cum a fost pusă în discutie de către instantă, iar nu în
raport cu dispozitiile în vigoare la data introducerii cererii, anterior datei
de 2 august 2002, când dispozitiile în cauză ale Ordonantei Guvernului nr.
38/2002 au intrat în vigoare.
Dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie,
invocate în sustinerea exceptiei, prevăd că “Legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”. A fost invocată totodată
si încălcarea art. 78 din Constitutie, care are următorul cuprins: “Legea se
publică în Monitorul Oficial al României si intră in vigoare la data publicării
sau la data prevăzută în textul ei.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 contine
dispozitii tranzitorii de aplicare a procedurilor pornite în temeiul Legii nr.
64/1995 si vizează, potrivit optiunii legiuitorului, pe cele deschise sub
imperiul reglementărilor anterioare. Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
64/1995, astfel cum a fost modificat si completat prin art. I pct. 30 din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, a introdus conditia unui plafon minim valoric
al creantei, pentru creditorii mentionati la alin. (1).
Admisibilitatea cererilor introductive de deschidere a
procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, formulate anterior intrării în vigoare a dispozitiilor
criticate ale Ordonantei Guvernului nr. 38/2002, în cazul în care
judecătorul-sindic nu a pronuntat încă încheierea de deschidere a procedurii
(devenită sentintă prin art. I pct. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002
care a modificat art. 31 alin. (1) din Legea nr. 64/1995), în functie de
conditia plafonului valoric cu privire la cuantumul creantei, introdusă prin
art. I pct. 30 din ordonanta care a modificat dispozitiile art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 64/1995, pusă în discutie de către instante, este, în mod
evident, asa cum subliniază si Guvernul în punctul său de vedere, o problemă de
interpretare si aplicare în timp a legii, asupra căreia, potrivit dispozitiilor
art. 2 alin. (3) teza ultimă din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea
Constitutională nu se poate pronunta, fiind de competenta exclusivă a
instantelor judecătoresti.
Sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale
a statuat în mod constant că nu intră în competenta Curtii controlul aplicării
dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor în timp. În acest sens sunt,
de exemplu, Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si Decizia nr. 171 din 2
noiembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603
din 9 decembrie 1999. Pe de altă parte, Curtea observă că si în situatia în
care s-ar pune problema unei eventuale omisiuni a legiuitorului de a statua
asupra situatiei procedurilor pornite, care nu fuseseră încă deschise la data
intrării în vigoare a ordonantei criticate, exceptia este inadmisibilă,
întrucât conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea nu
poate completa sau modifica prevederea legală supusă controlului de
constitutionalitate.
În ceea ce priveste invocarea art. 78 din Constitutie,
în sustinerea neconstitutionalitătii prevederilor criticate, Curtea constată că
aceasta este nerelevantă în solutionarea cauzei, întrucât dispozitiile
constitutionale care se referă la intrarea în vigoare a legii nu au legătură cu
textele de lege criticate.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată si
modificată prin Legea nr. 82/2003, cu referire la art. 29 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 64/1995, astfel cum a fost modificat prin aceeasi ordonantă, exceptie
ridicată de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Onesti în dosarele
nr. 7.482, nr. 7.484, nr. 7.610, nr. 7.611, nr. 8.938-8.942, nr. 8.945, nr.
8.946 si nr. 8.948 ale Tribunalului Bacău si în Dosarul nr. 3.938 al Curtii de
Apel Bacău, toate din anul 2002.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 mai 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin. (2) din
Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării si ale
art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a
executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor
comerciale
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
si ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de
urmărire a executării obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societătilor comerciale, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Holland
Precision Parts” - S.R.L. din Brasov în Dosarul nr. 9.776/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia comercială.
La apelul nominal răspunde avocat Antonie Iorgovan,
reprezentantul Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul părtii prezente solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile art. 41 alin. (2)
din Legea nr. 137/2002, ca de altfel întreaga lege, nu contin prevederi
retroactive. Intentia legiuitorului este de a reglementa pentru viitor situatii
juridice existente la data intrării legii în vigoare, dar ale căror efecte încă
nu s-au produs. De altfel, fiind o normă de procedură, alin. (2) al art. 41 nu
poate fi neconstitutional fără ca exceptia să fi fost ridicată si cu privire la
alin. (1), normă de drept substantial.
În legătură cu invocarea, de către autorul exceptiei,
a încălcării art. 15 alin. (2) din Constitutie prin dispozitiile art. 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 se arată că aceste prevederi criticate se
aplică exclusiv unor situatii existente, aflate în derulare, ca raporturi
contractuale, producând efecte numai pentru viitor. Aceasta rezultă din
prevederile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată, deoarece,
atât art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002, cât si art. 21 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002 nu contin prevederi retroactive. Dimpotrivă, aceste acte
normative contin precizări care exclud retroactivitatea.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 3 septembrie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 9.776/2002, Tribunalul Bucuresti – Sectia comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 si ale art. 21 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Holland
Precision Parts” - S.R.L. din Brasov.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate încalcă în mod vădit
principiul constitutional al neretroactivitătii legii, consacrat de art. 15
alin. (2) din Constitutie.
În felul acesta, arată autorul exceptiei, textele
criticate “modifică unele contracte încheiate în perioade trecute, în sensul
includerii - opae legis - a unor clauze noi, care modifică retroactiv, mai mult
sau mai putin, unele raporturi contractuale, în sensul că se stabilesc drepturi
si obligatii contractuale noi în vreme ce unele drepturi ori obligatii
preexistente dispar, o anumită parte contractantă dobândeste instrumente
juridice noi de a actiona împotriva părtii cocontractante, se stabilesc
modalităti noi de desfiintare a contractului, cu efecte juridice diferite - se
introduce notiunea de rezolutiune a contractului - cu efecte atât ex tunc cât
si pentru viitor, în locul notiunii de reziliere, care era initial prevăzută în
contract si care produce numai efecte ex nunc”. În acest fel, se arată
în continuare, “obligatiile îndeplinite partial sau integral de către părti, în
baza contractelor ce intră sub incidenta celor două texte de lege, pot fi acum
lipsite de efectele juridice scontate, prin aplicarea acestor texte, ceea ce
echivalează cu o anulare retroactivă a validitătii unor acte, plăti sau
prestatiuni îndeplinite de către cumpărători din contractele respective”.
Totodată, se arată în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, contractele încheiate initial, denumite contracte de
vânzare-cumpărare de actiuni, supuse regimului juridic al unor contracte
comerciale de drept comun, sunt transformate, prin textele de lege criticate,
în contracte de privatizare, supuse regimului actelor administrative, în care
una dintre părti emite acte de putere.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 41 din Legea nr.
137/2002, autorul exceptiei sustine că acestea transformă orice pact comisoriu
din contractele încheiate în pact comisoriu expres de gradul IV, cu efectele si
consecintele ce decurg din aceasta, ceea ce reprezintă o modificare
retroactivă, cu consecinte din cele mai serioase.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comercială consideră
că dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
neretroactivitătii legii, întrucât “desfiintarea contractului de
vânzare-cumpărare de actiuni, încheiat în cadrul procesului de privatizare, are
loc ca efect al pactului comisoriu înscris în cuprinsul contractelor si
consimtit de părti - vânzător si cumpărător - la data semnării lor si nu în
temeiul Legii nr. 137/2002, care stabileste cadrul juridic pentru accelerarea
procesului de privatizare”.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere se sustine, în
esentă, că dispozitiile criticate nu modifică opae legis clauzele
contractuale perfectate, ci stabilesc modalităti noi de valorificare a clauzei
contractuale existente în contractele de privatizare aflate în derulare la data
aparitiei actelor normative criticate. Aceste dispozitii legale se aplică unor
situatii existente la data intrării lor în vigoare sau pentru situatii
viitoare, astfel că nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Referitor la împrejurarea că dispozitiile legale
criticate se aplică unor raporturi juridice născute înainte de intrarea lor în
vigoare, Guvernul sustine că, atât timp cât aceste raporturi sunt în curs de
desfăsurare, aceasta nu poate constitui o încălcare a principiului
neretroactivitătii legii. În acest sens este mentionată si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 5/1993.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părtii
prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137 din 28 martie 2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, modificată si
completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 208/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, precum
si cele ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25 din 30 ianuarie 2002
privind unele măsuri de urmărire a executării obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societătilor comerciale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, astfel cum a fost
modificată si completată prin Legea nr. 506 din 12 iulie 2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 549 din 26 iulie 2002, si, ulterior, modificată si completată
prin Ordonanta Guvernului nr. 40 din 30 ianuarie 2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 2 februarie 2003, texte care au
următorul cuprins:
- Art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002:
“(2) Notificarea prin care institutia publică
implicată înstiintează cumpărătorul asupra desfiintării contractului, ca efect
al actionării pactului comisoriu, constituie înscrisul în baza căruia se
efectuează reînregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate de către
societatea de registru independentă care tine registrul actionarilor
respectivei societăti comerciale si de către oficiul registrului comertului,
fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte formalităti.”;
- Art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002: “(1)
În cazul desfiintării contractului pe cale conventională sau judiciară
Autoritatea va retine de la cumpărător toate sumele achitate de acesta în
contul contractului, reprezentând, după caz, avans, rate, dobânzi, penalităti
achitate cu orice titlu, până la desfiintarea acestuia.
(11) În cazul desfiintării
contractului pe cale conventională sau judiciară, pentru prejudicii cauzate
Autoritătii, cumpărătorul este obligat la plata daunelor-interese constituite
din:
a) sumele reprezentând dobânzile si penalitătile
datorate pentru ratele scadente si neachitate până la data desfiintării
contractului, precum si penalitătile datorate ca urmare a neîndeplinirii
celorlalte obligatii contractuale;
b) sumele reprezentând dividendele încasate de
cumpărător în perioada de valabilitate a contractului;
c) sumele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
1.045/2001 privind recuperarea onorariilor de succes plătite consultantilor de
către Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
în cadrul Programului pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).
(12) Prevederile alin. (1) si (11) se
aplică si proceselor în curs de judecată având ca obiect desfiintarea
contractului,începute înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante.
(2) Pentru prejudiciile cauzate societătii de către
cumpărător, aceasta poate cere instantei judecătoresti dauneinterese.
(3) Stabilirea prejudiciilor si a întinderii
daunelor-interese prevăzute la alin. (2), precum si a celor provocate
Autoritătii se va face, la solicitarea societătii/Autoritătii, pe baza unei
expertize întocmite de persoane fizice si/sau juridice abilitate prin lege
pentru astfel de operatiuni.
(4) Cheltuielile aferente efectuării expertizei
prevăzute la alin. (3) vor fi avansate de societate sau, după caz, de
Autoritate si vor fi recuperate de la cumpărător.”
Critica de neconstitutionalitate vizează, în esentă,
încălcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, care are următorul
cuprins: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.”
Examinând textele de lege criticate, Curtea retine că
acestea nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie invocate
în sustinerea exceptiei.
Din interpretarea sistematică a Ordonantei Guvernului
nr. 25/2002 rezultă că art. 21 nu contine dispozitii retroactive. Dimpotrivă,
conform dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, astfel cum
au fost modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2003, se
prevede expres că “Prezenta ordonantă se aplică contractelor având ca obiect
vânzarea-cumpărarea de actiuni detinute de stat la societăti, încheiate de
Fondul Proprietătii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, denumită în continuare Autoritate, si
aflate în derulare, pentru efectele produse de acestea după intrarea ei în
vigoare”.
De asemenea, art. 25 din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002 stabileste că, “(1) În scopul organizării si desfăsurării în
conditii unitare a controlului postprivatizare, prevederile cap. IV se aplică
si contractelor aflate în derulare pentru perioada rămasă să curgă de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante.
(2) Pentru perioada scursă până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante Autoritatea poate conveni cu cumpărătorul, prin
act aditional, aplicarea prevederilor alin. (1).” Aceste
precizări exclud retroactivitatea, în conditiile în care aplicarea
dispozitiilor ordonantei nu priveste contractele de privatizare ale căror
efecte s-au produs anterior intrării ei în vigoare, decât dacă părtile convin
în acest sens în scris.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 41 alin. (2) din
Legea nr. 137/2002, Curtea constată că acestea se referă la notificarea prin
care institutia publică implicată înstiintează cumpărătorul asupra desfiintării
contractului ca efect al actionării pactului comisoriu, ceea ce, de asemenea,
exclude posibilitatea retroactivării dispozitiilor respective.
De altfel, dispozitiile alin. (1) al art. 41 din Legea
nr. 137/2002, care precizează caracterul de titlu executoriu al contractelor de
vânzare-cumpărare de actiuni încheiate în cadrul procesului de privatizare si
al contractelor de garantie reală imobiliară, au în vedere situatia
neîndeplinirii de către cumpărător a obligatiilor pecuniare asumate prin
contractul încheiat, iar nu a altor obligatii.
În concluzie, Curtea constată că atât art. 41 alin.
(2) din Legea nr. 137/2002, cât si art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002
nu contin dispozitii cu caracter retroactiv, care să fie contrare prevederilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie.
În legătură cu sustinerea referitoare la aplicarea
dispozitiilor legale criticate situatiilor concrete rezultate din contractele
încheiate în cadrul procesului de privatizare, anterior intrării lor în
vigoare, Curtea retine că aceasta nu poate fi primită deoarece excede
controlului de constitutionalitate, aplicarea legii fiind o problemă de
competenta exclusivă a instantelor judecătoresti învestite cu solutionarea
eventualelor litigii dintre părti.
De asemenea, eventualele necorelări între textele
mentionate, chiar dacă ar fi reale, nu intră sub incidenta controlului de
constitutionalitate, analiza si eliminarea lor fiind de competenta exclusivă a
autoritătii legiuitoare.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, în
unanimitate în ceea ce priveste dispozitiile art. 41 alin. (2) din Legea nr.
137/2002, si, cu majoritate în ceea ce priveste dispozitiile art. 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării si ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societătilor comerciale, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Holland Precision Parts” - S.R.L. din Brasov în Dosarul
nr. 9.776/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suspendarea plătii taxei pe
valoarea adăugată la organele vamale pentru echipamente de import destinate
înzestrării Ministerului Afacerilor Externe
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - Prin
derogare de la prevederile art. 29 lit. D.b) din Legea nr. 345/2002 privind
taxa pe valoarea adăugată, cu modificările si completările ulterioare, se
suspendă plata taxei pe valoarea adăugată la organele vamale pentru importurile
de echipamente efectuate în trimestrul II al anului 2003, de către Ministerul
Afacerilor Externe, destinate misiunilor diplomatice ale României în exterior,
precum si centralei ministerului.
Art. 2. - Suspendarea prevăzută la art. 1 se acordă pe
un termen de 300 de zile de la data efectuării importului pentru contractul nr.
C2002.03/2002. Importul care beneficiază de suspendarea plătii taxei pe
valoarea adăugată în vamă este în valoare de 3.077.817,63 dolari S.U.A.
Art. 3. - Taxa pe valoarea adăugată se achită la
organele vamale până la expirarea termenului de suspendare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 iunie 2003.
Nr. 49.
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286
din 24 aprilie 2003, în care a fost publicat Ordinul ministrului dezvoltării si
prognozei nr. 104/2003, se face următoarea rectificare:
- titlul ordinului, în loc de: “Ordin privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului «Structura parteneriatului între consiliile judetene în vederea implementării proiectelor pentru dezvoltare regională»” se va citi: “Ordin privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului «Stimularea parteneriatului între consiliile judetene în vederea implementării proiectelor pentru dezvoltare regională»”.