MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 449 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 25 iunie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
672. - Hotărâre
pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor
Conventiei nr. 163/1987 privind bunăstarea navigatorilor pe mare si în port,
adoptată la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei generale a Organizatiei
Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
138. - Ordin
al directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală privind
aprobarea Normei de metrologie legală NML 009-03 “Taximetre electronice”
318/204. - Ordin
al ministrului industriei si resurselor si al ministrului muncii si
solidaritătii sociale privind aprobarea Listei cuprinzând standardele române
care adoptă standardele europene armonizate pentru asigurarea securitătii
utilizatorilor de echipamente electrice de joasă tensiune
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a
prevederilor Conventiei nr. 163/1987 privind bunăstarea navigatorilor pe mare
si în port, adoptată la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei generale a
Organizatiei Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987
În temeiul art. 107 din
Constitutie si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 52/2001 pentru
ratificarea Conventiei nr. 163/1987 privind bunăstarea navigatorilor pe mare si
în port, adoptată la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei generale a
Organizatiei Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987, aprobată
prin Legea nr. 772/2001,
având în vedere prevederile
Recomandării Organizatiei Internationale a Muncii nr. 173/1987 privind
bunăstarea navigatorilor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele
metodologice de punere în aplicare a prevederilor Conventiei nr. 163/1987
privind bunăstarea navigatorilor pe mare si în port, adoptată la cea de-a 74-a
sesiune a Conferintei generale a Organizatiei Internationale a Muncii, la
Geneva la 8 octombrie 1987, ratificată prin Ordonanta Guvernului nr. 52/2001,
aprobată prin Legea nr. 772/2001, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre
intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
p. Ministrul muncii si solidaritătii
sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
5 iunie 2003.
Nr.
672.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de punere în aplicare a prevederilor
Conventiei nr. 163/1987 privind bunăstarea navigatorilor pe mare si în port,
adoptată la cea de-a 74-a sesiune a
Conferintei generale a Organizatiei Internationale a Muncii, la Geneva
la 8 octombrie 1987, ratificată prin
Ordonanta Guvernului nr. 52/2001, aprobată prin Legea nr. 772/2001
CAPITOLUL I
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1. - În sensul prezentelor norme metodologice, termenii si expresiile utilizate se definesc după cum urmează:
a) armator - persoană
juridică sau fizică, română ori străină, titulară a dreptului de proprietate
asupra unei nave, precum si orice persoană care actionează în numele
proprietarului sau care operează nava;
b) agentul navei - agent
economic specializat si autorizat, împuternicit de armatorul, operatorul sau
comandantul navei să reprezinte nava si să o asiste de la sosire si până la
plecarea din port, conform prevederilor cap. IX din Ordonanta Guvernului nr.
22/1999 privind administrarea porturilor si a căilor navigabile, precum si
desfăsurarea activitătilor de transport naval în porturi si pe căi navigabile,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 528/2002, republicată;
c) autorităti publice
competente - institutiile publice care desfăsoară activitătile de
verificare si control la sosirea, în timpul stationării ori la plecarea
navelor, agentii economici care asigură functionarea porturilor maritime
românesti si serviciile publice portuare, organele administratiei publice
centrale de specialitate care promovează si cooperează la aplicarea
facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor pe mare si în
porturi.
nstitutiile publice si agentii
economici care functionează în subordinea si, respectiv, sub autoritatea
organelor administratiei publice centrale de specialitate interesate sunt:
1. Autoritatea Navală Română din
subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
2. Compania Natională
“Administratia Porturilor Maritime” - S.A. Constanta si Compania Natională
“Administratia Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati, care functionează
sub autoritatea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
3. Directia Generală a Vămilor
din subordinea Ministerului Finantelor Publice;
4. Inspectoratul General al
Politiei de Frontieră din subordinea Ministerului de Interne;
d) facilităti si servicii
pentru bunăstarea navigatorilor - ansamblul de servicii si facilităti
acordate navigatorilor, fără deosebire de cetătenie, rasă, culoare, sex,
religie, convingeri politice si origine socială, în ceea ce priveste
securitatea personală, transportul, comunicatiile, hrana, cazarea, recrearea,
reculegerea personală, informarea, ajutorul material social, precum si
activităti culturale, facilităti si competitii sportive, de agrement, acces la
asistenta medicală si altele asemenea, în vederea depăsirii perioadelor
dificile din punct de vedere material, fizic si psihic si pentru
preîntâmpinarea unor evenimente nedorite în afara legii, precum si altele
similare;
e) Fundatia pentru Protectia
Marinarilor de Pretutindeni Seamen’s Club - LIFE - fundatie cu sediul în Constanta,
independentă, neguvernamentală si fără scopuri politice, constituită pentru a
asigura facilităti si servicii pentru bunăstarea navigatorilor, de natura celor
prevăzute la lit. d), denumită în continuare Fundatia;
f) Fundatia LIFE - Centrul
International pentru Marinari - fundatie cu sediul în Agigea, judetul
Constanta, independentă, neguvernamentală si fără scopuri politice, având ca
scop principal să asigure asistentă umanitară, socială si cultural-sportivă
marinarilor de pretutindeni, indiferent de culoare, nationalitate, sex sau
religie, denumită în continuare Centrul Agigea;
g) liberă practică la sosire -
confirmarea îndeplinirii de către navă a tuturor formalitătilor, după obtinerea
liberei practici sanitare, care se materializează prin permisul de acostare
eliberat de administratia portuară după obtinerea acceptului de la Autoritatea
Navală Română;
h) navigator - orice
persoană care este angajată în orice functie la bordul unei nave maritime,
proprietate publică sau privată, alta decât o navă de război, si care face
parte din personalul navigant sau auxiliar:
- personalul navigant -
orice persoană angajată care îndeplineste o functie la bordul unei nave conform
brevetului sau certificatului de capacitate;
- personal auxiliar -
orice persoană angajată care efectuează activităti la bordul navei, pentru care
nu se eliberează brevete sau certificate de capacitate, cum ar fi: personal
medico-sanitar, personal de pescuit si prelucrarea pestelui, personal
tehnologic si de reparatii, personal administrativ, îngrijitori de animale în
cazul navelor de transport de animale vii;
i) organizatii ale
navigatorilor - organizatii reprezentative ale navigatorilor, recunoscute
la nivel national:
1. Sindicatul Liber al
Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială (SLN), membru al Conventiei
Nationale a Sindicatelor Transportatorilor din România (CNSTR), afiliat la
Federatia Internatională a Transportatorilor (ITF) si recunoscut ca organizatie
reprezentativă a navigatorilor prin Hotărârea Guvernului nr. 276/2002 pentru
înfiintarea si functionarea Comitetului Maritim National Tripartit;
2. Federatia Internatională a
Transportatorilor (transport maritim) prin reprezentantul pentru România.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea activitătii privind
asigurarea facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor
Art. 2. - (1) Agentul navei este
singura persoană juridică prin intermediul căreia se realizează legătura dintre
navă, reprezentată de comandantul acesteia, si autoritătile publice, respectiv
Fundatia, si care reprezintă interesele si responsabilitătile navei în raport
cu acestea.
(2) Agentul navei este obligat
să respecte prevederile legale care reglementează bunăstarea navigatorilor pe
mare si în port, prevederile prezentelor norme metodologice si să le aducă la
cunostintă comandantului navei care operează în port.
Art. 3. - Facilitătile si
serviciile pentru bunăstarea navigatorilor pot fi prestate direct de Fundatie,
Centrul Agigea sau prin împuterniciti desemnati de acestia.
Art. 4. - (1) În vederea derulării
în conditii bune a activitătii privind asigurarea facilitătilor si serviciilor
pentru bunăstarea navigatorilor, se instituie Consiliul de coordonare a
facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor, format din 7
membri, reprezentând:
a) Fundatia;
b) Centrul Agigea;
c) Sindicatul Liber al
Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială;
d) Federatia Natională a
Sindicatelor Portuare;
e) reprezentantul Federatiei
Internationale a Transportatorilor (transport maritim) pentru România;
f) administratia portuară din
zonă;
g) Autoritatea Navală Română.
(2) Nominalizarea membrilor
Consiliului de coordonare a facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea
navigatorilor si modul de lucru se vor stabili prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei, la propunerea persoanelor
juridice prevăzute la alin. (1).
(3) Consiliul de coordonare a
facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor are următoarele
atributii:
a) stabilirea strategiei privind
asigurarea facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor, pe
întreaga zonă administrată de administratia portuară;
b) depunerea tuturor
diligentelor pe lângă autoritătile publice care functionează în porturi,
autoritătile locale si agentii economici pentru sustinerea si dezvoltarea
facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor, cu respectarea
reglementărilor legale în vigoare;
c) colaborarea cu autoritătile
publice portuare, autoritătile locale si agentii economici de pe platformele portuare
pentru ca facilitătile si serviciile pentru bunăstare să fie acordate tuturor
navigatorilor aflati în dificultate, precum si navigatorilor definiti la art. 1
lit. h), conform legislatiei în vigoare;
d) urmărirea modului de
asigurare a facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor,
precum si calitatea acestora.
Art. 5. - (1) În vederea
asigurării executării operative a facilitătilor si serviciilor pentru
bunăstarea navigatorilor se instituie Comitetul pentru bunăstarea
navigatorilor, format din următorii membri:
a) 2 reprezentanti ai
Sindicatului Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială;
b) un reprezentant al Federatiei
Nationale a Sindicatelor Portuare;
c) un reprezentant al Fundatiei;
d) un reprezentant al Centrului
Agigea;
e) un reprezentant al Asociatiei
Armatorilor din România;
f) reprezentantul Federatiei
Internationale a Transportatorilor (transport maritim) pentru România.
(2) Nominalizarea membrilor
Comitetului pentru bunăstarea navigatorilor se va face prin hotărâre a
Consiliului de coordonare a facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea
navigatorilor.
(3) Comitetul pentru bunăstarea
navigatorilor îsi aprobă propriul regulament de organizare si functionare, se
convoacă la cererea oricăruia dintre membrii săi si hotărârile se iau cu
majoritate de voturi.
(4) Comitetul pentru bunăstarea
navigatorilor hotărăste si alocă sumele necesare si le utilizează în
conformitate cu prevederile art. 9.
CAPITOLUL II
Finantarea facilitătilor si serviciilor
pentru bunăstarea navigatorilor
Art. 6. - (1) În vederea finantării
facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor se instituie
contributia bănească pentru fiecare navă maritimă comercială sub pavilion
străin care acostează în porturile maritime românesti, cu exceptia navelor de
război, si care a obtinut liberă practică la sosire.
(2) Contributia bănească se stabileste în
euro, în functie de capacitatea navei exprimată în tone deadweight (tdw),
astfel:
a) între 501-5.000 tdw 40 euro;
b) între 5.001-30.000 tdw 60 euro;
c) între 30.001-100.000 tdw 80 euro;
d) peste 100.000 tdw 100 euro.
(3) Finantarea facilitătilor si
serviciilor pentru bunăstarea navigatorilor poate fi asigurată si din
contributii voluntare ale armatorilor, navigatorilor sau ale organizatiilor
acestora ori din alte surse ce se pot constitui potrivit legislatiei în
vigoare.
Art. 7. - (1) Destinatia sumelor astfel
obtinute va fi decisă de Comitetul pentru bunăstarea navigatorilor, cu
respectarea prevederilor Conventiei nr. 163/1987 privind bunăstarea
navigatorilor pe mare si în port.
(2) Controlul respectării destinatiei
sumelor stabilite prin hotărârile Comitetului pentru bunăstarea navigatorilor
revine atât Comitetului pentru bunăstarea navigatorilor, cât si organelor
financiare competente, potrivit legii.
Art. 8. - (1) Contributia bănească
prevăzută la art. 6 va fi virată de agentul navei în contul Fundatiei, în
echivalent lei, la cursul oficial de schimb al Băncii Nationale a României din
ziua respectivă. Sumele disponibile vor fi virate de Fundatie în conturile
curente ale fundatiilor prevăzute la art. 3, în conformitate cu hotărârile
Comitetului pentru bunăstarea navigatorilor.
(2) Suportarea costului viramentului se
face de către Fundatie.
(3) Agentul navei este obligat să preia si
să vireze sumele reprezentând contributia bănească în maximum 48 de ore de la
acostarea navei si obtinerea de liberă practică la sosire.
(4) Verificarea si controlul modului în
care sunt colectate contributiile bănesti pentru bunăstarea navigatorilor de la
toate navele de transport maritim sub pavilion străin care acostează în
porturile maritime românesti se vor face de către persoane împuternicite de
Comitetul pentru bunăstarea navigatorilor.
Art. 9. - Sumele colectate se vor utiliza
în scopul asigurării facilitătilor si serviciilor pentru bunăstarea
navigatorilor, astfel cum au fost definite la art. 1 lit. d), inclusiv pentru
acoperirea cheltuielilor de functionare, pentru întretinere si reparatii la
sediile si obiectele de inventar, a cheltuielilor cu personalul, cu mijloacele
de transport, cu dezvoltarea, a investitiilor pentru achizitionarea de mijloace
fixe si obiecte de inventar, a taxelor de afiliere la organizatii interne si
internationale de profil, a altor taxe si impozite, asigurări si altele
asemenea pentru Fundatie si Centrul Agigea.
Art. 10. - Controlul financiar si fiscal
se execută de către Ministerul Finantelor Publice, prin directiile generale ale
finantelor publice judetene, în conformitate cu prevederile legale în vigoare,
iar serviciul contabilitate al Fundatiei va fi organizat potrivit Legii
contabilitătii nr. 82/1991, cu modificările si completările ulterioare,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 26 august
2002.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 11. - Ministerul de Interne, prin
inspectoratele judetene ale Politiei de Frontieră, va asigura, potrivit
legislatiei în vigoare, măsuri de protectie a navigatorilor străini care
trebuie să beneficieze de facilităti si servicii pentru bunăstarea
navigatorilor.
Art. 12. - Lista navelor si componenta
echipajelor care beneficiază de facilitătile si serviciile pentru bunăstarea
navigatorilor vor fi comunicate, la cerere, de către Fundatie si Centrul
Agigea, tuturor membrilor Consiliului de coordonare a facilitătilor si serviciilor
pentru bunăstarea navigatorilor.
Art. 13. - Lista navelor si componenta echipajelor care beneficiază de facilitătile si serviciile pentru bunăstarea navigatorilor vor fi comunicate semestrial, de către Comitetul pentru bunăstarea navigatorilor, directiei de specialitate din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
BIROUL
ROMÂN DE METROLOGIE LEGALĂ
privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 009-03 “Taximetre
electronice”
În conformitate cu Legea nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere,
în temeiul Ordonantei Guvernului
nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobată si modificată prin
Legea nr. 11/1994, cu modificările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr.
193/2002 privind organizarea si functionarea Biroului Român de Metrologie
Legală,
în baza instructiunilor de
metrologie legală IML 1-97 si IML 2-97, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
318/1998,
directorul general al Biroului
Român de Metrologie Legală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma de
metrologie legală NML 009-03 “Taximetre electronice”, cuprinsă în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data de 1 ianuarie
2004 se abrogă Norma de metrologie legală NML 1-13-01 “Taximetre electronice”,
editie oficială 2001, aprobată prin Ordinul directorului general al Biroului
Român de Metrologie Legală nr. 51/2001.
Această normă poate fi utilizată
în continuare până la data abrogării, la verificarea metrologică a taximetrelor
pentru care au fost emise aprobări de model anterior datei de 28 ianuarie 2003.
Art. 3. - Unitătile din
structura si în subordinea Biroului Român de Metrologie Legală, precum si
laboratoarele autorizate de acesta vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la
data publicării lui.
Directorul general al Biroului Român de
Metrologie Legală,
prof. univ. dr. ing. Fănel Iacobescu
Bucuresti,
13 iunie 2003.
Nr.
138.
ANEXĂ
1. Domeniu de aplicare
1.1. Prezenta normă de metrologie legală
se referă la taximetrele electronice din compunerea aparatelor de taxat,
utilizate pe autovehiculele care functionează în regim de TAXI,
pentru transportul de călători si/sau de mărfuri.
Prezenta normă de metrologie legală nu se
referă la functiile specifice memoriei electronice fiscale din componenta
aparatelor de taxat.
Prezenta normă de metrologie legală nu se
referă la taximetrele mecanice sau electromecanice.
1.2. Taximetrele electronice sunt mijloace
de măsurare care măsoară timpul si distanta parcursă si care calculează automat
si afisează suma datorată de client.
Taximetrele electronice sunt o parte
componentă a unor aparate mai complexe, denumite în continuare aparate de
taxat, care mai contin o memorie electronică fiscală si o imprimantă.
1.3. Taximetrele electronice se compun
dintr-un traductor si un bloc electronic de prelucrare a semnalelor si de
afisare a sumei de plată pentru o cursă.
Traductorul preia miscarea de rotatie a
rotilor motoare ale autovehiculului, prin intermediul cutiei de viteze, si o
converteste în impulsuri electrice proportionale cu numărul de rotatii ale
acestora, deci cu distanta parcursă.
Blocul electronic preia semnalele
furnizate de traductor, le prelucrează în vederea realizării functiunilor pe
care trebuie să le îndeplinească taximetrul, afisând rezultatul sub forma sumei
de plată corespunzătoare cursei efectuate.
Blocul electronic al taximetrelor contine,
în principal, următoarele dispozitive:
- dispozitiv de măsurare si totalizare a
sumei de plată pentru o cursă;
- dispozitiv de comandă;
- dispozitiv de indicare (afisare) a sumei
de plată pentru o cursă, a sumei totale încasate si a valorii tarifului curent
etc.
În cazul în care autovehiculul pe care
este instalat taximetrul este dotat cu un generator de semnal (sau calculator
de bord) care furnizează semnale electrice proportionale cu distanta parcursă,
blocul electronic al taximetrului preia si prelucrează direct aceste semnale,
iar traductorul poate fi eliminat.
1.4. După destinatia utilizării lor,
taximetrele se pot clasifica în:
a) taximetre destinate a fi montate pe
autovehicule taxi care efectuează transport de persoane - sistemul de tarifare
se realizează prin calculul după distantă si după timp, definite la pct. 2.7 si
2.8;
b) taximetre destinate a fi montate pe
autovehicule taxi care efectuează transport de mărfuri - sistemul de tarifare
se realizează prin calculul după distantă si timp, definite la pct. 2.7 si 2.8,
sau prin tarifare dublă simultană distantă-timp, definită la pct. 2.11.
Un taximetru poate fi destinat numai uneia
dintre utilizările definite la lit. a) si b) sau poate fi destinat ambelor
utilizări. În acest ultim caz selectarea uneia sau alteia dintre functiile
specifice utilizării respective trebuie să fie protejată contra interventiilor
neautorizate.
2. Terminologie
2.1. constanta taximetrului k -
mărime care indică numărul de impulsuri pe care trebuie să le primească
aparatul pentru a calcula corect suma de plată corespunzătoare unei distante
parcurse de 1 km; se exprimă în imp./km;
2.2. număr caracteristic sau constanta
autovehiculului w - mărime ce caracterizează semnalul furnizat de
autovehicul atât aparatelor proprii de bord, cât si taximetrului, corespunzător
unei distante parcurse de 1 km, constând în:
- numărul de rotatii ale cablului flexibil
de antrenare a vitezometrului - în cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre
electromecanice; se exprimă în rot./km;
- numărul de impulsuri - în cazul
autovehiculelor dotate cu vitezometre electronice si cu calculator de bord; se exprimă
în imp./km.
Numărul caracteristic w depinde de
circumferinta efectivă u a rotilor motoare ale autovehiculului si de
raportul de transmisie, respectiv de raportul dintre numărul de rotatii
complete ale rotilor motoare si numărul de rotatii (sau impulsuri) ale
elementului din cutia de viteze, de la care este preluată informatia de
măsurare;
2.3. circumferinta efectivă u a rotii
motoare - circumferinta rotii autovehiculului care antrenează dispozitivul
ce furnizează semnal de măsurare pentru taximetru; este egală cu distanta
parcursă de autovehicul la o rotatie completă a rotii respective. Dacă două
roti antrenează împreună acest dispozitiv, circumferinta efectivă u este
media circumferintelor efective ale celor două roti;
2.4. tarif după distantă (tarif de
deplasare) - pretul unei distante prestabilite; se exprimă în lei/km;
2.5. tarif după timp (tarif de
stationare) - pretul unui interval de timp prestabilit; se exprimă în lei/h
sau lei/min.;
2.6. viteză de comutare - viteza de
deplasare a autovehiculului la care se face comutarea automată a taximetrului
din calculul după timp în calculul după distantă sau invers. Se defineste ca
raportul dintre tariful după timp si tariful după distantă;
2.7. calcul după distantă -
calculul si indicarea pretului cursei de către taximetru, numai în functie de
distanta parcursă, când autovehiculul se deplasează cu o viteză mai mare decât
viteza de comutare;
2.8. calcul după timp - calculul si
indicarea pretului cursei de către taximetru, numai în functie de timp, când
autovehiculul stationează sau se deplasează cu o viteză mai mică decât viteza
de comutare;
2.9. cădere - valoarea, exprimată
în lei, a unei distante prestabilite sau a unui interval de timp prestabilit,
reprezentând incrementul cu care se modifică indicatia afisajului sumei de
plată, atunci când taximetrul este în pozitia OCUPAT;
2.10. tarif de pornire - prima
valoare, exprimată în lei, a indicatiei afisajului sumei de plată, atunci când
taximetrul este trecut din pozitia LIBER în
pozitia OCUPAT;
2.11. tarifare dublă simultană
distantă-timp - sistem de tarifare care poate fi utilizat în cazul
autovehiculelor taxi care efectuează transporturi de marfă. În acest caz este
calculat pretul cursei în functie de timp, pe întreaga perioadă în care
taximetrul este în pozitia MĂSURARE, la care
se adaugă pretul calculat în functie de distanta parcursă, când autovehiculul
se află în miscare;
2.12. lampă taxi - parte componentă
a dispozitivului de afisare în exteriorul autovehiculului, cu ajutorul căreia
se semnalizează pozitia de operare în care se află taximetrul la un moment dat,
prin aprinderea unor lămpi de culoare rosie sau verde;
2.13. tarif de încărcare/descărcare -
tarif aplicabil optional în cazul taximetrelor instalate pe autovehicule taxi
care efectuează transporturi de marfă, reprezentând contravaloarea efectuării
operatiunilor de încărcare si descărcare de marfă, efectuate manual sau
mecanizat de către operatorul de transport;
2.14. programare tarife -
stabilirea valorilor numerice ale tarifelor de deplasare, respectiv de
stationare, exprimate în lei/km, respectiv în lei/h sau lei/min. Accesul la
regimul de programare a acestor valori este permis numai persoanelor autorizate
si protejat printr-un sigiliu fiscal;
2.15. schimbare tarife - trecerea
de la un tarif la alt tarif, operatie care este efectuată automat în cazul
tarifelor de zi/noapte sau manual în cazul tarifelor zonale sau în afara
localitătii.
3. Cerinte metrologice si tehnice
3.1. Cerinte metrologice
3.1.1. Erori tolerate pentru taximetrele
neinstalate pe autovehicule:
a) pentru calculul după distantă, eroarea
tolerată este de:
± 1% din valoarea conventional adevărată,
la afisare;
± 1% din valoarea conventional adevărată ±
1 digit, la memorare;
b) pentru calculul după timp, eroarea
tolerată este de:
± 1,5% din valoarea conventional
adevărată, la afisare;
± 1,5% din valoarea conventional adevărată
± 1 digit, la memorare;
c) pentru memorarea spatiului parcurs,
eroarea tolerată este de:
± 1% din valoarea conventional adevărată a
spatiului
± 1 digit, pentru un spatiu parcurs mai
mare sau egal cu 1 km;
± 10 m ± 1 digit, pentru un spatiu parcurs
mai mic de 1 km.
3.1.2. Erori tolerate pentru taximetrele
instalate pe autovehicule taxi (ansamblul taximetru-autovehicul):
a) pentru calculul după distantă, eroarea
tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este de:
± 2% din valoarea conventional adevărată,
la afisare;
± 2% din valoarea conventional adevărată ±
1 digit, la memorare;
b) pentru calculul după timp, eroarea
tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este cea prevăzută la pct. 3.1.1
lit. b);
c) pentru memorarea spatiului parcurs,
eroarea tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este de:
± 2% din valoarea conventional adevărată a
spatiului ± 1 digit;
d) adaptarea constantei k a
taximetrului la numărul caracteristic w al autovehiculului trebuie
făcută astfel încât erorile ansamblului taximetru-autovehicul să nu depăsească
erorile tolerate specificate la lit. a) si c).
3.1.3. Taximetrele electronice trebuie să
se încadreze în erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, pentru functionarea
în conditiile existente în mod normal pe autovehicule:
a) temperatura în domeniul de variatie:
(-30 ... +55)şC;
b) umiditatea relativă: între 10% si 95%;
c) tensiunea electrică de alimentare în
domeniul: (9 ... 16) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominală de
12 V;
(20 ... 32) V pentru taximetrele
alimentate la tensiunea nominală de 24 V;
d) radiatie electromagnetică: intensitatea
câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvente 140 kHz ... 1.000 MHz,
modulatie în amplitudine 80% pentru semnal sinusoidal cu frecventa de 1 kHz;
e) impulsuri de interferentă: amplitudine
25 V la aplicare pe alimentare prin conductie si 100 V la aplicare prin cuplaj
capacitiv conexiunilor de semnal. Frecventa impulsurilor 10 kHz, perioada
trenului de impulsuri 100 ms, durata trenului de impulsuri 10 ms;
f) descărcări electrostatice: tensiunea de
descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ si un timp între descărcări de minimum 1
s;
g) în întreg domeniul de reglare a
constantei k;
h) pentru orice valoare a tarifelor, din
domeniul în care sunt prevăzute a fi programate;
i) vibratii sinusoidale: acceleratie 10
m/s2, în domeniul de frecventă (10 ...
150) Hz, 20 de cicluri;
j) viteza de deplasare a autovehiculului:
în domeniul (20 ... 120) km/h.
3.1.4. Taximetrele trebuie să se încadreze
în erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, după supunerea la socuri
mecanice: minimum 4.000 de socuri cu acceleratia de 10 g, în domeniul de
frecventă (10 ... 180) socuri/minut.
3.1.5. Datele numerice tipărite de
imprimantă, referitoare la suma de plată, valorile tarifelor etc., trebuie să
fie aceleasi cu datele afisate si/sau memorate de taximetru, la verificarea
cerintelor de la pct. 3.1.3 si 3.1.4.
3.2. Cerinte tehnice constructive si de
aspect exterior
3.2.1. Taximetrele trebuie să aibă o
constructie robustă, să nu prezinte deteriorări care să influenteze buna lor
functionare.
3.2.2. Carcasele taximetrelor si ale
traductoarelor trebuie să asigure protectia componentelor din interior fată de
atingere, praf, umiditate si să fie prevăzute cu posibilităti de sigilare,
pentru sigiliile metrologice.
3.2.3. Taximetrele montate pe autovehicule
trebuie să fie în permanentă alimentate cu tensiune electrică, fără
posibilitatea de a se întrerupe alimentarea.
3.2.4. Toate comutatoarele si tastele de
comandă ale dispozitivelor taximetrului trebuie să fie inscriptionate astfel
încât să se înteleagă rolul lor si să nu permită confuzii în manevrare.
3.2.5. Pentru toate valorile afisate
trebuie să existe inscriptionări vizibile care să dea un înteles clar acestor
valori. Informatiile care prezintă interes pentru pasager trebuie să fie
vizibile de la o distantă de minimum 1,2 m.
3.2.6. Lângă indicatiile referitoare la
sumele încasate (pentru o cursă si total încasat) trebuie să existe
inscriptionarea “lei”.
3.2.7. Taximetrele electronice destinate
transportului de persoane trebuie să fie prevăzute obligatoriu cu două tarife:
tarif de zi, care se aplică între orele 6,00 si 22,00, si tarif de noapte, care
se aplică între orele 22,00 si 6,00.
Trecerea de la un tarif la altul se face
automat, fără interventia soferului.
Optional, taximetrele pot fi prevăzute si
cu alte tarife suplimentare: tarife zonale sau tarife în afara localitătii.
Taximetrele electronice prevăzute prin
constructie cu un număr mai mare de două tarife după distantă si/sau după timp
trebuie astfel construite încât să existe posibilitatea limitării numărului de
tarife în exploatare, prin inhibarea tarifelor neutilizate.
Taximetrele destinate transportului de
mărfuri, la care se aplică tarifarea dublă simultană distantă-timp, trebuie să
fie prevăzute cu un tarif unic de stationare si un tarif unic de deplasare.
3.2.8. Deoarece trecerea de la un tarif la
alt tarif se face automat, în functie de timp, fără posibilitatea de
interventie din exterior, taximetrul trebuie să fie prevăzut cu un dispozitiv
adecvat care, în anumite situatii speciale (verificări metrologice periodice,
încercări pentru aprobări de model etc.), să permită interventia din exterior
pentru schimbarea tarifelor, independent de timpul respectiv.
Accesul la utilizarea acestui dispozitiv
trebuie să fie interzis persoanelor neautorizate, protectia fiind asigurată
prin existenta unui sigiliu.
În cazul tarifelor optionale, dacă
trecerea de la un tarif la altul se realizează manual, taximetrul trebuie să
afiseze această schimbare a tarifului. Taximetrul trebuie să permită schimbarea
manuală a tarifelor numai în regim de stationare a autovehiculului.
3.2.9. Afisarea sumei de plată pentru o
călătorie trebuie să fie făcută pe un afisaj alfanumeric care, pe lângă această
sumă, trebuie să mai afiseze permanent valorile tarifelor aplicate la momentul
efectuării cursei, precum si pozitia de operare în care se află taximetrul la
un moment dat (LIBER, OCUPAT sau PLATĂ).
3.2.10. Taximetrele trebuie să fie
prevăzute cu una sau mai multe memorii pentru înscrierea parametrilor
specificati la pct. 3.3.1.
Păstrarea informatiilor în memorii trebuie
să nu depindă de întreruperea tensiunii de alimentare.
3.2.11. Caracterele tuturor indicatiilor
afisajului memoriilor trebuie să aibă o înăltime de minimum 6 mm.
3.2.12. Panoul frontal al taximetrului
trebuie să fie astfel proiectat si realizat, încât toate indicatiile pe care le
contine să poată fi citite cu usurintă de către pasager.
3.2.13. Suma de plată a călătoriei trebuie
să fie usor de citit în orice moment al cursei. Înăltimea cifrelor afisajului
trebuie să fie de minimum 9 mm.
3.2.14. Taximetrul trebuie să fie prevăzut
cu un mijloc de iluminat pentru indicatiile ce prezintă interes pentru pasager.
Dacă iluminarea este asigurată cu becuri, înlocuirea acestora trebuie să fie
posibilă fără a fi necesară ruperea unui sigiliu.
Dacă se utilizează afisaje autoiluminante
(de tip LED), mijlocul de iluminare poate lipsi
dacă indicatiile de interes pentru pasager sunt usor de citit.
3.2.15. Fiecare taximetru trebuie să aibă
următoarele inscriptionări, aplicate la loc vizibil (inclusiv după instalarea
pe autovehicul):
- denumirea;
- numele si/sau marca firmei producătoare;
- tipul aparatului, seria si anul de
fabricatie;
- intervalul de reglare a constantei k a
taximetrului;
- marca metrologică de model (în
conformitate cu specificatiile din certificatul de aprobare de model).
Aceste inscriptionări trebuie să fie
marcate lizibil si astfel încât să nu poată fi sterse.
3.2.16. Conectarea
traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetrele fără traductor) la
taximetru trebuie să fie realizată prin intermediul unui conector (mufă)
amplasat pe carcasa aparatului.
Această interconectare trebuie astfel
concepută încât să respecte una dintre conditiile următoare:
a) să fie prevăzută posibilitatea de
sigilare a conectorului respectiv, astfel încât traductorul/calculatorul de
bord să nu poată fi detasat de taximetru decât prin distrugerea sigiliului;
b) să nu poată fi posibilă, prin solutia
constructivă adoptată de fabricant, conectarea mecanică si/sau informatională
la taximetru a altor dispozitive în afara traductorului propriu/calculatorului
de bord propriu. În acest caz nu mai este necesară sigilarea conexiunii dintre
traductor/calculatorul de bord si taximetru.
3.2.17. Fiecare traductor trebuie să aibă
o serie de fabricatie, aplicată atât pe carcasa proprie, cât si pe conectorul
(mufa) de conexiune la taximetru.
3.3. Cerinte tehnice de functionare cu
caracter general 3.3.1. Taximetrele trebuie să îndeplinească următoarele
functii obligatorii:
- calculul în functie de distantă si de
timp al sumei de plată pentru o călătorie si afisarea acestei sume;
- totalizarea, memorarea si afisarea totalului
sumelor încasate, pentru o anumită perioadă de timp;
- afisarea permanentă a valorii tarifului
în baza căruia se face calculul sumei de plată la un moment dat. Unitatea de
măsură trebuie să fie inscriptionată în dreptul tarifului respectiv;
- memorarea si eventual afisarea numărului
total de kilometri parcursi de către autovehicul cu si fără taximetrul în
functiune (total kilometri parcursi);
- memorarea si eventual afisarea numărului
total de kilometri parcursi de către autovehicul cu taximetrul în functiune
(total kilometri ocupati);
- memorarea si eventual afisarea numărului
de curse efectuate;
- indicarea timpului curent: ore, minute,
secunde, în mod AM-PM sau 24 de ore;
- indicarea datei curente: ziua, luna,
anul;
- afisarea constantei taximetrului k;
- semnalizarea în exteriorul
autovehiculului taxi, prin intermediul lămpii taxi, a pozitiei de operare în
care se află la un moment dat - LIBER, OCUPAT,
PLATĂ.
Taximetrele sunt prevăzute cu tarif de
pornire, valoarea în lei a acestuia fiind adăugată o singură dată la suma de
plată calculată pentru o călătorie si totalizată împreună cu aceasta.
Taximetrele electronice pot realiza si
functiuni optionale, cum ar fi:
- afisarea si/sau memorarea numărului
total de căderi;
- functia de autotestare;
- semnalizări acustice si optice etc.
3.3.2. Taximetrele electronice pot fi
echipate cu diverse dispozitive auxiliare, cu conditia ca acestea să nu
afecteze functionarea corectă a taximetrului, cum ar fi:
- dispozitiv pentru detectarea prezentei
pasagerului (contact de scaun) etc.
3.3.3. Constanta k a taximetrului
trebuie să poată fi reglată continuu sau/si în trepte, într-un anumit domeniu
de valori. Valoarea minimă a constantei k nu trebuie să fie mai mică de
500 imp./km.
3.3.4. Valorile tarifelor după distantă si
după timp trebuie să poată fi programate într-un domeniu mare de valori, iar
rotunjirea acestora trebuie să poată fi făcută la rezolutia de afisare a
indicatorului de tarif. Programarea tarifelor după distantă si după timp
trebuie să poată fi realizată astfel încât să asigure respectarea valorii
vitezei de comutare, conform pct. 3.3.9.
3.3.5. După trecerea taximetrului din
pozitia LIBER în pozitia OCUPAT,
afisajul sumei de plată va indica initial valoarea tarifului de pornire, apoi
indicatia afisajului sumei de plată trebuie să se modifice cu câte o cădere
astfel:
a) dacă taximetrul functionează în regim
de stationare, prima cădere trebuie să se producă după trecerea a 72 de
secunde, iar următoarele căderi vor fi egale între ele, succedându-se la
intervale de timp de 36 de secunde.
Valoarea unei căderi este determinată de
valoarea tarifului de stationare programat;
b) dacă taximetrul functionează în regim
de deplasare (cu o viteză mai mare decât viteza de comutare), prima cădere
trebuie să se producă după parcurgerea unei distante initiale de 400 m, iar
următoarele căderi vor fi egale între ele, succedându-se la distante parcurse
de 200 m.
Valoarea unei căderi este determinată în
acest caz de valoarea tarifului de deplasare programat;
c) în cazul taximetrelor la care se aplică
tarifarea dublă simultană distantă-timp, căderile trebuie să aibă valori egale
între ele (în functie de tarifele aplicate), indiferent dacă autovehiculul
stationează sau se află în deplasare.
Valoarea numerică a unei căderi va fi
astfel stabilită încât să reprezinte contravaloarea unui spatiu parcurs cuprins
între 200 m si 400 m.
3.3.6. Tariful de pornire trebuie să poată
fi programat într-un anumit domeniu de valori, iar valoarea maximă a acestuia
trebuie să nu depăsească valoarea tarifului de deplasare utilizat.
La trecerea taximetrului din pozitia LIBER
în pozitia OCUPAT, prima
indicatie a afisajului sumei de plată trebuie să aibă valoarea tarifului de
pornire. Această valoare trebuie să fie introdusă si în totalul sumei încasate.
3.3.7. Comutatoarele, tastele, elementele
afisajelor, LED-urile de semnalizare trebuie să
functioneze corect, conform destinatiei fiecăruia.
3.3.8. Dispozitivele electrice si
electronice care servesc la calculul sumei de plată si al totalului sumelor
încasate trebuie să functioneze în sigurantă si să facă posibilă verificarea
functionării lor corecte.
3.3.9. Viteza de comutare trebuie să fie
de 10 km/h.
3.3.10. În cazul în care impulsurile de
comandă aplicate taximetrelor sunt utilizate si pentru comanda altor mijloace
de măsurare aflate la bordul autovehiculului, taximetrul trebuie să nu fie
influentat de defectarea unor astfel de aparate (scurtcircuit, întreruperea
liniei de semnal etc.).
3.3.11. Taximetrele trebuie să functioneze
corect în domeniul de variatie a tensiunii de alimentare (9...16) V, respectiv
(20...32) V; dacă în timpul functionării alimentarea este întreruptă pentru un
interval de timp de maximum 10 s, suma afisată anterior întreruperii sau, după
caz, suma calculată curent de aparat trebuie să nu se piardă si să fie din nou
afisată la revenirea tensiunii de alimentare.
În cazul întreruperii tensiunii de
alimentare pe o durată mai mare de 10 s, la revenirea acesteia taximetrul
trebuie să comute automat în pozitia LIBER, după
emiterea bonului de către imprimantă.
3.3.12. Valorile tarifelor de deplasare si
de stationare, în baza cărora se face calculul sumei de plată în timpul cursei,
trebuie să fie afisate în permanentă, pe afisajul alfanumeric, iar unitătile de
măsură (lei/km, respectiv lei/h sau lei/min.) trebuie să fie inscriptionate si
puse clar în evidentă.
Înăltimea cifrelor pentru afisarea
tarifelor si a inscriptionărilor unitătilor de măsură trebuie să fie de minimum
6 mm.
3.3.13. Taximetrul trebuie să afiseze
permanent, pe parcursul cursei, suma datorată de pasager, exprimată în lei, în
functie de calculul după distantă si de calculul după timp.
3.3.14. Taximetrul trebuie să memoreze
totalul sumelor încasate si să permită afisarea acestuia în lei. Păstrarea
informatiei de către memoriile pentru totalul sumelor încasate trebuie să nu
depindă de întreruperea sau absenta tensiunii de alimentare. Memoriile trebuie
să nu poată fi sterse prin interventii neautorizate.
3.3.15. Mersul zilnic al ceasului
electronic al taximetrului trebuie să se situeze în limitele a ± 3 minute pe
lună.
Corectarea indicatiilor ceasului trebuie
să poată fi făcută în limitele a maximum ± 10 minute fată de ora indicată la un
moment dat.
3.3.16. Taximetrele prezentate la
încercări pentru aprobare de model trebuie să fie însotite de o documentatie
care să cuprindă descrierea constructiv-functională detaliată a aparatului.
Documentatia trebuie să permită întelegerea si identificarea tuturor functiilor
pe care le poate îndeplini aparatul, precum si descrierea completă a acestora,
cu mentionarea distinctă a functiilor optionale.
Documentatia trebuie să fie prezentată în
limba română.
3.4. Cerinte tehnice functionale specifice
dispozitivului de măsurare si totalizare
3.4.1. Pentru taximetrele destinate a fi
montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de persoane si care
aplică sistemul de tarifare prin calculul după distantă si după timp:
- dispozitivul de măsurare trebuie să
efectueze calculul după timp, în functie de valoarea intervalului de timp si a
tarifului după timp programat, atunci când autovehiculul este oprit sau se
deplasează cu o viteză inferioară vitezei de comutare;
- dispozitivul de măsurare trebuie să
efectueze calculul după distantă atunci când autovehiculul se deplasează cu o
viteză mai mare decât viteza de comutare. În acest caz calculul după distantă
se efectuează în functie de distanta parcursă si de tariful după distantă
programat.
3.4.2. Pentru taximetrele destinate a fi
montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de mărfuri si care aplică
sistemul dublu simultan de tarifare definit la pct. 2.11:
- dispozitivul de măsurare trebuie să
efectueze calculul după timp, în functie de valoarea intervalului de timp si a
tarifului după timp programat, pe întreaga perioadă în care taximetrul se află
în pozitia MĂSURARE, independent de faptul că
autovehiculul stationează sau se deplasează cu o viteză oarecare;
- în momentul în care autovehiculul începe
să se deplaseze, intră în functiune si calculul după distantă, care
functionează simultan cu calculul după timp. Calculul după distantă se face în
functie de distanta parcursă si de valoarea tarifului după distantă programat.
Dacă există si tariful optional de
încărcare/descărcare, acesta trebuie să poată fi introdus o singură dată de la
tastatura taximetrului si trebuie să fie regăsit în suma totală de plată.
3.4.3. Deplasarea înapoi a autovehiculului
(marsarier) trebuie să nu micsoreze suma de plată si distanta parcursă,
calculate de taximetru.
3.5. Cerinte tehnice functionale specifice
dispozitivului de comandă
3.5.1. Dispozitivul de comandă al unui
taximetru electronic, care aplică sistemul de tarifare utilizând calculul după
distantă si calculul după timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, trebuie să asigure
functionarea acestuia în următoarele pozitii independente, respectând si
succesiunea acestora: LIBER, OCUPAT, PLATĂ (sau
TOTAL).
Dacă taximetrul aplică sistemul dublu de
tarifare, definit la pct. 2.11, aceste pozitii vor fi: LIBER,
MĂSURARE, PLATĂ (sau TOTAL).
3.5.2. Atât la taximetrele care aplică sistemul
de tarifare utilizând calculul după distantă si calculul după timp, definite la
pct. 2.7 si 2.8, cât si la taximetrele care aplică sistemul dublu simultan de
tarifare, definit la pct. 2.11, comutarea din pozitia LIBER în
pozitia OCUPAT (respectiv MĂSURARE) si
din pozitia OCUPAT (MĂSURARE) în
pozitia PLATĂ (sau TOTAL)
trebuie să poată fi făcute numai dacă autovehiculul stationează.
3.5.3. În pozitia LIBER:
- indicatiile afisajului sumei de plată
trebuie să fie sterse sau aduse la zero;
- calculul după timp si calculul după
distantă trebuie să nu fie posibile;
- trebuie să poată fi afisată valoarea
constantei k, precum si a valorilor programate ale tarifelor;
- trebuie să poată fi afisat atât
continutul memoriei cu suma totală încasată, cât si al celorlalte memorii
continând parametrii obligatorii stabiliti la pct. 3.3.1;
- taximetrul trebuie să comande aprinderea
lămpii de culoare verde în exteriorul autovehiculului.
3.5.4. În pozitia LIBER trebuie
să poată fi puse în evidentă toate functiile optionale cu care este dotat
taximetrul prin constructie, si anume:
- apelarea succesivă, afisarea si
tipărirea continutului altor memorii ale blocului de măsurare, în afara celor
specificate la pct. 3.5.3;
- testarea functionării corecte a
taximetrului (functia de autotestare).
Alte indicatii suplimentare fată de cele
enumerate mai sus sunt permise numai dacă au legătură cu functionarea
taximetrului.
3.5.5. La trecerea din pozitia LIBER
în pozitia OCUPAT, initial
trebuie să fie introdus tariful de pornire, iar taximetrul trebuie să
functioneze pe unul dintre tarifele selectate anterior.
Dacă, după trecerea taximetrului în
pozitia OCUPAT, autovehiculul taxi nu se
deplasează, trebuie să înceapă calculul sumei de plată în regim de stationare.
3.5.6. În pozitia OCUPAT trebuie
să fie activate calculul după timp si calculul după distantă, trebuie să fie
afisată în permanentă valoarea tarifului în baza căruia se face calculul în
momentul respectiv, suma de plată pentru cursa care se derulează si să
functioneze memorarea sumelor.
Taximetrul trebuie să comande stingerea
lămpii de culoare verde din exteriorul autovehiculului taxi si aprinderea
lămpii de culoare rosie.
3.5.7. În pozitia PLATĂ (sau
TOTAL) taximetrul trebuie să afiseze suma
finală datorată de pasager pentru călătoria efectuată, iar imprimanta trebuie
să tipărească bonul în baza căruia se face plata călătoriei. Taximetrul trebuie
să comande stingerea lămpii de culoare rosie si aprinderea lămpii de culoare
verde în exteriorul autovehiculului.
Afisajul sumei de plată trebuie să mentină
afisată valoarea finală a acesteia pe o perioadă de timp în care este tipărit
bonul. După tipărirea bonului taximetrul trebuie să comute automat în pozitia LIBER.
3.5.8. Manevrarea dispozitivului de
comandă trebuie să respecte următoarele restrictii:
- pornind de la orice pozitie, trecerea
taximetrului în pozitia LIBER trebuie
să nu poată fi făcută decât trecând prin pozitia PLATĂ (sau
TOTAL);
- pornind de la pozitia PLATĂ
(sau TOTAL),
trecerea taximetrului în pozitia OCUPAT (sau în
pozitia MĂSURARE) trebuie să nu fie posibilă decât
trecând prin pozitia LIBER, ceea ce
implică aducerea obligatorie la zero a indicatiei afisajului sumei de plată si
tipărirea bonului de către imprimantă;
- dispozitivul de comandă trebuie astfel
proiectat încât comutarea pe o altă pozitie, trecând prin pozitia LIBER,
să fie posibilă numai dacă în pozitia LIBER sunt
satisfăcute conditiile impuse la pct. 3.5.2, 3.5.3 si 3.5.4.
- când dispozitivul este în functiune,
trebuie să nu fie posibilă selectarea dispozitivului de comandă pe o altă
pozitie decât cele mentionate mai sus.
3.5.9. Dispozitivul de comandă trebuie să
blocheze functionarea taximetrului în următoarele situatii:
- dacă este deconectată imprimanta sau
lipseste hârtia de imprimare;
- dacă este deconectat afisajul client;
- dacă este deconectată lampa taxi.
3.6. Cerinte privind
programarea/modificarea tarifelor
3.6.1. Programarea, respectiv modificarea
valorilor tarifelor, trebuie să poată fi făcută individual pentru fiecare tarif
si pentru fiecare tip de tarif. Programarea constantei k a taximetrului
trebuie să fie independentă de programarea valorilor tarifelor.
3.6.2. Programarea poate fi făcută manual,
prin intermediul tastelor sau butoanelor taximetrului, ori utilizând un
programator prin intermediul unei interfete.
3.6.3. Accesul la regimul de programare a
tarifelor trebuie să poată fi protejat contra interventiilor neautorizate,
printr-un sigiliu fiscal.
3.6.4. Accesul la regimul de programare a
constantei k trebuie să fie protejat contra interventiilor neautorizate,
printr-un sigiliu metrologic.
3.7. Cerinte privind sigilarea
3.7.1. Taximetrele trebuie să fie astfel
construite încât să permită aplicarea următoarelor sigilii:
- sigiliu metrologic prin care este
împiedicat accesul neautorizat la operatiuni privilegiate, care pot influenta
rezultatele măsurărilor;
- sigiliu de protectie a cablului de
conectare a traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetre fără
traductor), la blocul electronic al taximetrului, în conditiile precizate la
pct. 3.2.16.
3.7.2. Aceste sigilii se aplică de către
Biroul Român de Metrologie Legală, prin reprezentantul său autorizat, în toate
locurile necesare pentru asigurarea protectiei împotriva interventiilor
neautorizate, stabilite conform pct. 3.7.4.
3.7.3. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel
concepută încât accesul la componentele sau functiunile care necesită protectie
să nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective. Toate sigiliile
aplicate în exteriorul blocului electronic al taximetrului trebuie să fie la
loc vizibil pentru a fi usor identificate în cazul unui control. Fac exceptie
de la această regulă sigiliile aplicate conexiunii dintre traductor si cablul
flexibil de antrenare, respectiv dintre traductor si cutia de viteze, sau
conexiunii la calculatorul de bord, pentru taximetre fără traductor.
3.7.4. Locurile de amplasare a sigiliilor,
tipul si forma lor trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării
de model.
3.8. Alte cerinte
3.8.1. Taximetrele trebuie să nu prezinte
modificări constructive sau functionale ca urmare a utilizării lor în
conditiile existente în mod normal pe autovehicule, specificate la pct. 3.1.3.
3.8.2. Functionarea corectă a taximetrelor
instalate pe autovehicule taxi trebuie să nu fie afectată de functionarea altor
aparate aflate la bordul acestora si de conditiile existente în mod normal pe
autovehicul.
4. Atestarea legalitătii
4.1. Modalitătile de control metrologic
legal aplicabile taximetrelor electronice sunt prevăzute în Lista oficială a
mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
L.O.-2001, aprobată prin Ordinul directorului general al Biroului Român de
Metrologie Legală nr. 144/2001, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 555 din 16 septembrie 2001. La data elaborării prezentei norme de
metrologie legală este în vigoare lista mentionată mai sus.
4.2. Cerintele metrologice si tehnice care
se verifică în cadrul modalitătilor de control metrologic legal prin aprobare
de model si verificare metrologică (initială, periodică, după reparare sau
modificare) sunt indicate în tabelul de mai jos.
4.3. Atestarea legalitătii unui taximetru
se realizează numai după demonstrarea conformitătii acestuia cu cerintele
metrologice si tehnice indicate în tabel, pentru fiecare modalitate de control
aplicabilă pentru introducerea pe piată si punerea în functiune, respectiv
pentru utilizare.
4.4. Atestarea legalitătii se realizează
prin aplicarea marcajelor metrologice si eliberarea unor documente specifice
(certificate de aprobare de model, buletine de verificare metrologică).
4.5. Verificarea metrologică initială a
taximetrelor electronice se efectuează în două etape, evaluându-se
conformitatea cu cerintele specifice acestor etape din tabel.
În prima etapă se verifică taximetrul neinstalat
pe autovehicul, iar în a doua etapă se verifică taximetrul instalat pe
autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).
4.6. Pentru fiecare etapă a verificării
metrologice initiale se eliberează buletin de verificare metrologică, iar
marcajul de verificare metrologică initială se aplică numai după finalizarea cu
rezultate corespunzătoare a etapei a doua.
4.7. Buletinul de verificare metrologică
al primei etape va cuprinde mentiunea “Taximetru neinstalat”, iar la termenul
de valabilitate, mentiunea “Valabil până la data instalării”. Taximetrele care
au corespuns la prima etapă a verificării initiale pot fi introduse pe piată.
4.8. Sunt acceptate la etapa a doua a
verificării initiale numai taximetrele care au corespuns la prima etapă.
Taximetrele care au corespuns si etapei a
doua a verificării metrologice initiale si au fost marcate corespunzător pot fi
puse în functiune si utilizate.
4.9. Verificarea metrologică periodică si
verificarea metrologică după reparare sau modificare se efectuează numai pentru
taximetrul instalat pe autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).
4.10. Ori de câte ori se modifică valoarea
constantei k, taximetrele se supun unei verificări metrologice, evaluân-
du-se conformitatea cu cerintele metrologice si tehnice indicate în tabel,
corespunzătoare verificării metrologice periodice.
4.11. Intervalele maxime de timp între
două verificări metrologice succesive sunt prevăzute în Lista oficială a
mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic legal al
statului L.O.-2001, în vigoare.
4.12. În buletinele de verificare
metrologică eliberate cu ocazia verificărilor metrologice ale taximetrelor
instalate pe autovehicule trebuie mentionate suplimentar următoarele
informatii:
- tipul si numărul de înmatriculare a
autovehiculului pe care este montat taximetrul;
- caracteristicile sau tipul pneurilor
rotilor motoare cu care a fost echipat autovehiculul în momentul verificării;
- valoarea constantei k;
- seria traductorului.
Tabel*)
CERINTE METROLOGICE SI TEHNICE
care se verifică în cadrul modalitătilor de control metrologic legal prin aprobare de model si verificare metrologică
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR Nr. 318 din 26 mai 2003 |
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITĂTII
SOCIALE Nr. 204 din 3 iunie 2003 |
privind aprobarea Listei cuprinzând
standardele române care adoptă standardele europene armonizate pentru
asigurarea securitătii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă
tensiune
În conformitate cu prevederile
art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 457/2003 privind asigurarea
securitătii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă tensiune,
în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu modificările si completările ulterioare, si al Hotărârii
Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii
si Solidaritătii Sociale, cu modificările ulterioare,
ministrul industriei si
resurselor si ministrul muncii si solidaritătii sociale
emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Lista
cuprinzând standardele române privind asigurarea securitătii utilizatorilor de
echipamente electrice de joasă tensiune care adoptă standardele europene
armonizate publicate în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene nr. C-317 din
18 decembrie 2002, prevăzută în anexă.
Art. 2. - Anexa face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului
industriei si resurselor si al ministrului muncii si solidaritătii sociale nr.
184/395/2001 privind aprobarea Listei cuprinzând standardele române pentru
asigurarea securitătii utilizatorilor de echipamente de joasă tensiune,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 12 iulie 2001,
cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor, Dan Ioan Popescu |
Ministrul muncii si solidaritătii
sociale, Marian Sârbu |
ANEXĂ*)
LISTA
cuprinzând standardele române privind
asigurarea securitătii utilizatorilor de echipamente electrice de
joasă tensiune
B. Standarde nationale pentru
domeniile în care nu sunt adoptate standarde europene armonizate