MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 454 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 26
iunie 2003
LEGI SI DECRETE
279. - Lege privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante
408. - Decret
pentru promulgarea Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
280. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 202/2002 privind
gospodărirea integrată a zonei costiere
409. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 229
din 3 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 79/2003
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
711. - Hotărâre
pentru propunerea părintelui Schönberger Eugen Anton în functia de episcop al
Episcopiei Romano-Catolice Satu Mare, în vederea recunoasterii prin decret al
Presedintelui României
712. - Hotărâre
pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 1/2002 privind dizolvarea Consiliului
General al Municipiului Bucuresti
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
354. - Ordin al
ministrului industriei si resurselor privind recunoasterea Asociatiei de
acreditare din România - RENAR ca organism national de acreditare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - În temeiul art. 114 alin. (1)
din Constitutie, Guvernul este abilitat ca de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, dar nu înainte de încheierea primei sesiuni ordinare a anului
2003, si până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua sesiune
ordinară a anului 2003 să emită ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice, după cum urmează:
I. Aderarea si ratificarea unor
acorduri si întelegeri internationale, cu exceptia tratatelor încheiate în
numele României
II. Economia si finantele
publice:
1. reglementări privind rectificarea
bugetului de stat si a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, pe
baza indicatorilor macroeconomici în semestrul I al anului 2003 si a actelor
normative adoptate în anul 2003, cu influente asupra cheltuielilor bugetare;
2. reglementarea unor măsuri în
materie financiar-fiscală;
3. măsuri pentru recuperarea
fondurilor comunitare utilizate necorespunzător si a fondurilor de cofinantare
aferente;
4. modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor
de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în
proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 98/1999, cu modificările si completările ulterioare;
5. măsuri pentru tranzactionarea
creantelor comerciale si prin intermediul pietelor reglementate de mărfuri si
instrumente financiare derivate;
6. măsuri pentru reglementarea
derulării procesului de privatizare/postprivatizare a unor societăti comerciale
la care Ministerul Industriei si Resurselor este institutie publică implicată;
7. măsuri pentru reglementarea
pregătirii aprovizionării cu gaze pentru programul de iarnă 2003-2004;
8. măsuri pentru reglementarea liberei circulatii a mărfurilor, prin modificarea si completarea Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor;
9. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 468/2002, cu modificările si
completările ulterioare;
10. măsuri pentru finalizarea privatizării
societătilor comerciale rămase în portofoliul Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului;
11. recapitalizarea Băncii de Export-Import a României
“EXIMBANK” - S.A.;
12. perfectionarea cadrului legislativ în domeniul
transporturilor, în vederea alinierii la legislatia comunitară;
13. măsuri privind amenajarea, conservarea si
dezvoltarea teritorială durabilă, relansarea activitătii în domeniul
constructiilor;
14. modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 174/2002 privind instituirea măsurilor speciale pentru
reabilitarea termică a unor clădiri de locuit multietajate, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 211/2003;
15. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a căilor navigabile, precum si
desfăsurarea activitătilor de transport naval în porturi si pe căi navigabile,
republicată;
16. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente, republicată, cu modificările ulterioare;
17. aprobarea punctelor de inspectie a frontierei
(PIF) organizate în punctele de trecere a frontierei, stabilite pentru
importul, exportul si tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor
veterinare, precum si conditiile de aprobare a posturilor de inspectie de
frontieră responsabile pentru controalele veterinare ale animalelor vii si
produselor provenite din tările terte.
III. Administratia publică centrală si locală:
1. modificarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile
administratiei publice si institutiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările si completările ulterioare;
2. modificarea Ordonantei Guvernului nr. 81/2001
privind înfiintarea si organizarea Institutului National de Administratie,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 106/2002;
3. organizarea activitătii de consultantă juridică în
administratia publică;
4. organizarea si functionarea serviciilor publice de
editare a monitoarelor oficiale ale unitătilor administrativ-teritoriale;
5. reglementări privind concediul de odihnă si alte
concedii ale alesilor locali;
6. modificarea art. 23 din Legea serviciilor publice
de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările si completările
ulterioare;
7. prorogarea unor termene prevăzute în acte normative
cu putere de lege;
8. modificarea Ordonantei Guvernului nr. 107/1999
privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 631/2001;
9. înfiintarea Agentiei Nationale pentru Sănătatea
Animalelor, Plantelor si Siguranta Alimentelor;
10. organizarea si functionarea structurilor de
control în cadrul autoritătilor administratiei publice centrale;
11. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 48/2002.
IV. Muncă si solidaritate socială:
1. măsuri pentru protectia maternitătii la locurile de
muncă expuse riscurilor profesionale;
2. măsuri pentru protectia familiilor monoparentale;
3. reglementări privind serviciile sociale.
V. Sănătate si familie:
1. modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 336/2002;
2. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
594/2002, cu modificările ulterioare.
VI. Educatie si cercetare:
1. reglementări privind evaluarea, autorizarea si
acreditarea în învătământul preuniversitar;
2. reglementări privind evaluarea calitătii în învătământul
superior, constituirea de structuri si stabilirea criteriilor de evaluare;
3. măsuri privind sprijinirea si protectia persoanelor
supradotate;
4. măsuri privind îmbunătătirea sistemului de
finantare a unitătilor de învătământ preuniversitar de stat;
5. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite scolare, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 126/2002;
6. recunoasterea calificărilor profesionale în
conformitate cu directivele Uniunii Europene privind sistemul general de
recunoastere.
VII. Apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională:
1. modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 216/1998, cu modificările ulterioare;
2. modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 91/2001 pentru stabilirea coeficientilor de ierarhizare ai
soldelor unor functii din structurile Ministerului Apărării Nationale, ale
căror state de organizare intră în vigoare în perioada 1 iunie 2001 - 31
decembrie 2003 ca urmare a procesului de reorganizare a Armatei Române,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 52/2002;
3. modificarea si completarea Legii nr. 138/1999
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile
publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă natională, precum si
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 2. - (1) În conformitate cu dispozitiile art. 114
alin. (3) din Constitutia României, ordonantele emise de Guvern în temeiul art.
1 vor fi înaintate spre aprobare Camerei Deputatilor si Senatului, potrivit
procedurii legislative, până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a
doua sesiune ordinară a anului 2003. Nerespectarea termenului atrage încetarea
efectelor ordonantei.
(2) Ordonantele adoptate de Guvern potrivit art. 1 vor
fi dezbătute cu prioritate.
Art. 3. - În domeniile de abilitare prevăzute în
prezenta lege, dacă au fost adoptate proiecte de lege sau propuneri legislative
de una dintre Camerele Parlamentului ori dacă au fost elaborate si depuse
rapoarte ale comisiilor permanente sesizate în fond, acestea vor fi avute în
vedere de Guvern la emiterea ordonantelor.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5
iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
24 iunie 2003.
Nr. 279.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
23 iunie 2003.
Nr. 408.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea
integrată a zonei costiere
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 202 din 18 decembrie 2002 privind gospodărirea
integrată a zonei costiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 965 din 28 decembrie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Alineatele (6) si (7) ale
articolului 13 vor avea următorul cuprins:
“(6) Concesionarul plajelor
utilizate în scop turistic si al zonelor de îmbăiere se poate asocia cu agenti
economici având ca profil de activitate agrementul sau alimentatia publică,
pentru desfăsurarea unor activităti sezoniere pe plajă sau în zona de îmbăiere,
cu acordul concedentului zonelor costiere si cu avizul autoritătii publice
centrale pentru turism. Agentii economici proprietari ai unor unităti de
agrement sau cazare si alimentatie publică, limitrofe zonei costiere de plajă,
au prioritate la aceste contracte cu obligatia expresă de a asigura
salubrizarea zonei de plajă.
Acesti agenti economici pot ocupa
zona costieră proprietate publică cu instalatii demontabile care:
a) necesită fundatii punctuale si nu
depăsesc nivelul solului;
b) sunt constituite din prefabricate,
module si nu necesită turnarea de betoane sau de materiale de constructie
similare;
c) sunt asamblate si dezasamblate în
mod secvential, fără a necesita demolări.
(7) Valabilitatea actului
tehnico-juridic emis pentru astfel de instalatii nu va putea depăsi 3 ani. După
expirarea acestui termen detinătorul actului tehnico-juridic are dreptul si
obligatia de a solicita un nou act tehnico-juridic. În cazul în care cererea sa
este respinsă motivat sau nu depune cerere, detinătorul are obligatia de a demonta
instalatiile în termenul prevăzut în actul respectiv si de a reface
caracteristica arealului.”
2. Alineatele (1) si (2) ale
articolului 16 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 16. - (1) În scopul
conservării conditiilor ambientale si valorii patrimoniale si peisagistice din
zonele situate în aproprierea tărmului, se delimitează pe toată lungimea
litoralului o fâsie de teren lată de 50-150 m măsurati de la linia cea mai
înaintată a mării, în functie de lătimea zonei costiere, în care sunt interzise
orice fel de constructii definitive. Această interdictie se aplică, de
asemenea, constructiilor provizorii sau transportabile, cu exceptia celor
pescăresti, precum si caravanelor sau structurilor de primire turistice cu
functii de cazare.
(2) Constructiile indispensabile
securitătii sau serviciilor publice pot face exceptie de la prevederile alin.
(1), în baza unui studiu de impact. Realizarea acestor constructii pe fâsia de
teren delimitată conform prevederilor alin. (1) se va face numai cu avizul
prealabil al autoritătii publice centrale pentru turism, al autoritătii publice
centrale pentru lucrări publice, transporturi si locuintă si al autoritătii
publice
centrale
pentru protectia mediului si gospodărirea apelor.”
3. Alineatul (1) al articolului
35 va avea următorul cuprins:
“Art. 35. - (1) Autorizarea de
construire de noi sosele în banda litorală, de 50-150 m, paralelă cu linia
tărmului sau în zonele protejate este interzisă.”
4. După alineatul (3) al
articolului 35 se introduce alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Se poate autoriza constructia
de promenade în banda litorală de 50-150 m, dar nu mai late de 6 m.”
5. Alineatul (2) al articolului
60 va avea următorul cuprins:
“(2) Autorizatiile de constructie se
vor acorda numai pentru exteriorul benzii litorale (de 50-150 m), care va fi
stabilită în functie de geomorfologia terenului.”
6. Partea introductivă a
punctelor 1, 2 si 3 ale articolului 77 vor avea următorul cuprins:
“1. cu amendă de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei pentru persoane juridice si de la 10.000.000 lei la 50.000.000
lei pentru persoane fizice:
2. cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei pentru persoane juridice si de la 10.000.000 lei la 20.000.000
lei pentru persoane fizice:
3. cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei pentru persoane juridice si de la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei pentru persoane fizice:”
7. Partea introductivă a
articolului 81 va avea următorul cuprins:
“Art. 81. - Constituie infractiuni
si se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la
200.000.000 lei la 500.000.000 lei următoarele fapte:”
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 2 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 3 iunie 2003, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
24 iunie 2003.
Nr. 280.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 202/2002 privind
gospodărirea integrată a zonei costiere si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
23 iunie 2003.
Nr. 409.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 127 alin. (1) si (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 79/2003
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 79/2003, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Integral Construct” - S.R.L. din Baia Mare în Dosarul
nr. 248/2003.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca fiind neîntemeiată, deoarece prevederile legale a
căror constitutionalitate este criticată nu contravin principiului egalitătii
în fata legii, întrucât art. 16 din Constitutie are în vedere egalitatea
cetătenilor în fata legii, nu egalitatea între persoanele fizice si persoanele
juridice. În ceea ce priveste invocarea încălcării art. 21 din Constitutie, se
consideră că finalitatea principiului constitutional al accesului liber la
justitie constă în prevenirea, în acest caz, a exercitării abuzive de către
debitori a drepturilor de care beneficiază în cadrul procedurilor de executare
silită.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 5 februarie 2003, pronuntată în
Dosarul nr. 248/2003, Judecătoria Baia Mare a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 127 alin. (1) si (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare.
Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială “Integral Construct” - S.R.L.
din Baia Mare într-o cauză civilă privind solutionarea unei contestatii la
executare.
În motivarea exceptiei se sustine că
dispozitiile de lege criticate contravin art. 16 si 21 din Constitutie, precum
si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. În esentă, în motivare se arată că prin
conditionarea înregistrării cererii prin care s-ar contesta executarea silită
de depunerea prealabilă a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
urmărite, textul a cărui neconstitutionalitate se invocă restrânge în mod
nejustificat dreptul contestatoarei de a se adresa justitiei. Se arată, de
asemenea, că prin art. 16 din Constitutie se instituie egalitatea în drepturi a
tuturor cetătenilor în fata legii, egalitate care nu trebuie privită doar în
mod abstract, ci în mod concret, ca prezentă în fata justitiei si care priveste
atât persoanele fizice, cât si persoanele juridice.
Judecătoria Baia Mare consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este întemeiată, deoarece dispozitiile art. 127 alin.
(1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 îngrădesc accesul liber la
justitie, asa cum este prevăzut de art. 21 din Constitutie. Se arată că, desi
obligativitatea stabilirii unei cautiuni si a limitei minime a cuantumului
acesteia în vederea suspendării executării silite împiedică tendintele
debitorilor creantelor bugetare de tergiversare a executării silite, totusi
această conditie constituie o îngrădire a accesului la justitie, respectiv la
realizarea controlului judecătoresc al unor asemenea acte efectuate cu
încălcarea dispozitiilor legale în materie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, deoarece măsura dispusă prin art. 127 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 nu aduce atingere principiului egalitătii în
drepturi a cetătenilor, care se referă la egalitatea în drepturi a acestora în
raport cu prevederile legii, iar nu la faptul că toti ar beneficia de aceleasi
drepturi. În continuare, Guvernul apreciază că depunerea cautiunii este
necesară numai în cazul persoanelor juridice, atât datorită numărului sporit de
cauze executionale în care acestea sunt implicate, cât si din motive de natură
economică. În opinia Guvernului, prin instituirea acestei cautiuni nu se poate
afirma că este obstructionat accesul liber la justitie, întrucât s-a avut în
vedere tendinta spre abuzul de drept care se manifestă în procedurile de
executare silită, care conduce la tergiversare si la întârzierea realizării
drepturilor stabilite în baza unor titluri, în dauna intereselor creditorilor.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 79/2003, prevederi al căror continut este următorul:
- Art. 127 alin. (1) si alin. (2): “(1) Contestatia
la executare se face cu conditia depunerii numai de către persoanele juridice a
unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei datorate, la unitatea
teritorială a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevăzute la alin.
(1) va însoti în mod obligatoriu contestatia debitorului, fără de care aceasta
nu va putea fi înregistrată.”
În opinia autorului exceptiei, aceste prevederi
contravin art. 16 si 21 din Constitutie, prevederi potrivit cărora:
- Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia română si
domiciliul în tară.” ;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui
drept.”
De asemenea, mai invocă si încălcarea prevederilor
art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, potrivit cărora: “Orice persoană are dreptul la
judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei
sale, de către o instantă independentă si impartială, instituită de lege, care
va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate
împotriva sa. Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în
sala de sedintă poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a
procesului sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii
publice ori al securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când
interesele minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun,
sau în măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea Constitutională retine că, în esentă, prin aceasta se sustine că art.
127 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, potrivit căruia numai
persoanele juridice care fac contestatii la executare sunt obligate să depună o
cautiune egală cu 20% din cuantumul sumei, încalcă prevederile art. 16 si 21
din Constitutie, precum si art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Prevederile art. 16 din Constitutie, care consacră “Egalitatea
în drepturi”, se referă la cetăteni, instituind egalitatea acestora în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări. În
jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale, de exemplu, prin Decizia nr.
102 din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, s-a statuat că textul constitutional al art.
16 alin. (1) ar fi aplicabil, în cazul persoanelor colective fată de care s-a
promovat un tratament juridic diferentiat, numai dacă prin aceasta regimul
juridic diferit s-ar răsfrânge asupra cetătenilor, implicând inegalitatea lor
în fata legii si a autoritătilor publice. Asa fiind, dispozitiile art. 16 din
Constitutie nu sunt incidente în cauză.
În ceea ce priveste critica potrivit căreia
dispozitiile de lege ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
îngrădesc accesul liber la justitie, Curtea observă că depunerea cautiunii
stabilite prin art. 127 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 are
rolul de a frâna actiunile dilatorii ale persoanelor juridice în cadrul
procedurii de executare silită, fără ca prin aceasta să fie încălcate
prevederile art. 21 din Constitutie. Cu privire la constitutionalitatea
instituirii unei cautiuni, ca o conditie a sesizării instantelor judecătoresti,
Curtea Constitutională s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 236 din
5 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din
20 noiembrie 2001, respingându-se sustinerile privind încălcarea dreptului de
acces la justitie. Prin această decizie s-a statuat că accesul liber la
justitie semnifică faptul că orice persoană poate sesiza instantele
judecătoresti în cazul în care consideră că drepturile, libertătile sau
interesele sale legitime au fost încălcate, iar nu faptul că acest acces nu
poate fi supus nici unei conditionări, precum si că “această modalitate de
reglementare, care reprezintă o optiune a legiuitorului, este în conformitate
cu dispozitiile constitutionale privind competenta si procedura în fata
instantelor judecătoresti si exercitarea cu bună-credintă a drepturilor
subiective. Astfel, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, “Competenta
si procedura de judecată sunt stabilite de lege”, iar conform art. 54, “Cetătenii
români, cetătenii străini si apatrizii trebuie să-si exercite drepturile si
libertătile constitutionale cu bună-credintă, fără să încalce drepturile si
libertătile celorlalti”.
Cele statuate prin decizia mentionată îsi mentin valabilitatea
si în prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi care să justifice
schimbarea acestei jurisprudente a Curtii Constitutionale.
Curtea urmează să respingă si critica privind
încălcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, întrucât autorul exceptiei nu formulează
nici un motiv din care să rezulte contrarietatea dintre textul de lege
considerat ca fiind neconstitutional si textul din conventie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 79/2003, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Integral
Construct” - S.R.L. din Baia Mare în Dosarul nr. 248/2003 al Judecătoriei Baia
Mare.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 iunie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru
propunerea părintelui Schönberger Eugen Anton în functia de episcop al
Episcopiei Romano-Catolice Satu Mare, în vederea recunoasterii prin decret al
Presedintelui României
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 21
alin. (1) din Decretul-lege nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor
religioase din România, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se propune
Presedintelui României recunoasterea prin decret, în functia de episcop al
Episcopiei Romano-Catolice Satu Mare, a părintelui Schönberger Eugen Anton.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Bucuresti,
20 iunie 2003.
Nr. 711.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 1/2002 privind dizolvarea Consiliului
General al Municipiului Bucuresti
În temeiul art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1/2002 privind dizolvarea
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 14 din 11 ianuarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Bucuresti,
25 iunie 2003.
Nr. 712.
privind
recunoasterea Asociatiei de acreditare din România – RENAR ca organism national
de acreditare
Având în vedere rezultatul favorabil al evaluării Asociatiei
de acreditare din România - RENAR, realizată în baza prevederilor Ordinului
ministrului industriei si resurselor nr. 260/2003 pentru aprobarea unor măsuri
în vederea recunoasterii organismului national de acreditare, referitor la
respectarea cerintelor legale aplicabile organismului national de acreditare,
în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a
laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea conformitătii, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 245/2002,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se recunoaste Asociatia de acreditare din
România - RENAR, cu sediul central în municipiul Bucuresti, str. G-ral
Berthelot nr. 24, sectorul 1, ca organism national de acreditare, în conditiile
Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a
laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea conformitătii, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 245/2002.
Art. 2. - (1) Se atribuie Asociatiei de acreditare din
România - RENAR, pentru administrare, marca natională de acreditare prevăzută
în anexa la Ordonanta Guvernului nr. 38/1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 245/2002.
(2) Procedura privind conditiile de utilizare a mărcii
nationale de acreditare se elaborează de către Asociatia de acreditare din
România - RENAR si se avizează de către Ministerul Industriei si Resurselor.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
12 iunie 2003.
Nr. 354.