MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 464 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Duminică, 29 iunie 2003
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
64. - Ordonantă de
urgentă pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice
Având în vedere Hotărârea
Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea structurii si componentei
Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din
19 iunie 2003, în temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Primul-ministru are în
coordonare:
a) Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii, institutie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, finantată integral din venituri proprii;
b) Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Serviciilor de Gospodărie Comunală, institutie publică
de interes national, cu personalitate juridică, finantată integral din venituri
proprii;
c) Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei, institutie publică cu personalitate
juridică, finantată integral din venituri proprii;
d) Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, institutie publică cu personalitate
juridică, finantată integral din venituri proprii;
e) Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, institutie de interes public, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului;
f) Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care se
finantează prin bugetul Secretariatului General al Guvernului;
g) Administratia Natională a
Rezervelor de Stat, organ de specialitate al administratiei publice centrale,
cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului;
h) Agentia Natională pentru Resurse
Minerale, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului;
i) Agentia Română pentru Investitii
Străine, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului;
j) Agentia Natională pentru Sport, care se înfiintează
ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului, prin preluarea activitătii din domeniul sportului de la
Ministerul Tineretului si Sportului;
k) Agentia pentru Strategii Guvernamentale, care se
înfiintează ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finantată prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, prin preluarea activitătii de strategie
de la Ministerul Informatiilor Publice, care se desfiintează;
l) Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, care se înfiintează ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, prin
preluarea activitătii Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie, care se desfiintează;
m) Corpul de Control al Guvernului, care se
înfiintează ca institutie publică, cu personalitate juridică, în subordinea
Autoritătii Nationale de Control, prin reorganizarea Corpului de control al
primului-ministru din cadrul aparatului de lucru al primului-ministru;
n) Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor
Nucleare, institutie publică de interes national, cu personalitate juridică,
finantată integral din venituri proprii;
o) Comisia Natională de Prognoză, care se înfiintează
ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, finantată prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului, prin preluarea activitătii în domeniul prognozei de la
Ministerul Dezvoltării si Prognozei, care îsi încetează activitatea;
p) Institutul National de Statistică, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, care se finantează prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului;
r) Oficiul National de Prevenire si Combatere a
Spălării Banilor, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, din subordinea Guvernului;
s) Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, din
subordinea Guvernului.
(2) Activitătile institutiilor si organelor de
specialitate ale administratiei publice centrale, prevăzute la alin. (1), pot
fi trecute, prin decizie a primului-ministru, în coordonarea ministrilor sau
ministrilor delegati.
(3) Bugetele de venituri si cheltuieli ale
institutiilor publice prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se aprobă prin hotărâre
a Guvernului.
(4) Organizarea si functionarea institutiilor si
organelor de specialitate ale administratiei publice centrale, prevăzute la
alin. (1) lit. j)-m) si o), se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen
de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 2. - (1) În cadrul aparatului de lucru al
Guvernului functionează:
a) aparatul de lucru al primului-ministru;
b) Secretariatul General al Guvernului;
c) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul, condus
de ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul, care se înfiintează, se
organizează si functionează ca structură cu personalitate juridică, în aparatul
de lucru al Guvernului, finantat prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului, prin preluarea activitătii Ministerului pentru Relatia cu
Parlamentul, care se desfiintează. Ministrul delegat pentru relatia cu
Parlamentul are calitatea de ordonator tertiar de credite;
d) Departamentul pentru Analiză Institutională si
Socială, structură fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru;
e) Departamentul pentru Relatii Interetnice, care se
înfiintează ca structură fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru si în coordonarea ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, prin preluarea activitătii privind
minoritătile nationale de la fostul Minister al Informatiilor Publice;
f) Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, care
se înfiintează ca structură fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru, prin preluarea activitătii privind românii de pretutindeni
de la fostul Minister al Informatiilor Publice;
g) Departamentul Purtătorului de Cuvânt al Guvernului
si Relatii cu Presa, care se înfiintează ca structură fără personalitate
juridică, în subordinea primului-ministru, prin preluarea activitătii
purtătorului de cuvânt al Guvernului si a celei privind relatiile cu presa de
la fostul Minister al Informatiilor Publice.
(2) În cadrul aparatului de lucru al primului-ministru
se organizează si functionează compartimentul pentru monitorizarea marilor
programe de interes national cuprinse în Programul de guvernare.
(3) În structura Secretariatului General al Guvernului
functionează Oficiul pentru problemele romilor, care se înfiintează ca
structură fără personalitate juridică, prin preluarea activitătii pentru romi
de la fostul Minister al Informatiilor Publice.
(4) Centrul “Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de
pretutindeni, înfiintat prin Legea nr. 150/1998 privind acordarea de sprijin
comunitătilor românesti de pretutindeni ca institutie publică cu personalitate
juridică, trece din subordinea fostului Minister al Educatiei si Cercetării în
subordinea Secretariatului General al Guvernului.
(5) Organizarea si functionarea structurilor prevăzute
la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de 10 zile de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 3. - În structura Ministerului Afacerilor Externe
functionează Agentul Guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor
Omului, care se organizează ca structură fără personalitate juridică.
Art. 4. - (1) Ministerul Integrării Europene preia
activitatea de dezvoltare regională de la Ministerul Dezvoltării si Prognozei.
(2) Ministerul Integrării Europene asigură
managementul financiar si tehnic al Fondului National pentru Dezvoltare
Regională si al fondurilor de tip structural pentru realizarea coeziunii
economice si sociale, alocate României de Uniunea Europeană, în conformi- tate
cu Planul national de dezvoltare.
Art. 5. - (1) Se înfiintează Ministerul Administratiei
si Internelor prin comasarea Ministerului de Interne si a Ministerului Administratiei
Publice, precum si prin preluarea activitătii privind parcurile industriale si
zonele defavorizate de la Ministerul Dezvoltării si Prognozei.
(2) În subordinea Ministerului Administratiei si
Internelor functionează Agentia Natională a Functionarilor Publici, Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgentă, Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor,
Directia Generală de Pasapoarte, Autoritatea pentru urmărirea aplicării unitare
a Legii nr. 10/2001 si Institutul National de Administratie.
(3) Ministrul administratiei si internelor conduce
Comisia centrală de evacuare, constituită potrivit prevederilor art. 31 din
Legea protectiei civile nr. 106/1996, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Secretariatul tehnic al Comisiei guvernamentale de
apărare împotriva dezastrelor functionează în cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(5) Ministrul delegat pentru administratia publică
conduce activitătile din domeniul pentru care a fost învestit prin Hotărârea
Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea structurii si componentei
Guvernului.
(6) Ministrul administratiei si internelor împreună cu
ministrul delegat pentru administratia publică elaborează, semnează si sustin
în Guvern proiectele de acte normative din domeniul administratiei publice.
Art. 6. - (1) Autoritatea Guvernamentală pentru Valea
Jiului, institutie publică de specialitate, cu personalitate juridică, trece
din subordinea Ministerului Dezvoltării si Prognozei în subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor.
(2) Guvernatorul, sef al Autoritătii Guvernamentale
pentru Valea Jiului, este asimilat cu functia de secretar de stat si este numit
prin decizie a primului-ministru.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Autoritătii Guvernamentale pentru Valea Jiului se asigură integral de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 7. - (1) Se înfiintează Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei prin reorganizarea Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale si prin preluarea activitătii Departamentului de Politici
Sociale din aparatul de lucru al Guvernului, departament care se desfiintează,
precum si a activitătii de asistentă familială din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei.
(2) În subordinea Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei se organizează si functionează:
a) Agentia Natională pentru Protectia Familiei, organ
de specialitate înfiintat prin Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea si
combaterea violentei în familie;
b) Autoritatea Natională pentru Protectia Copilului si
Adoptie, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică;
c) Autoritatea Natională pentru Persoanele cu
Handicap, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică.
(3) Autoritatea Natională pentru Protectia Copilului
si Adoptie si Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap îsi mentin
structura functiilor.
(4) Fondurile alocate de la bugetul de stat
Consiliului Economic si Social se asigură prin bugetul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art. 8. - (1) Se înfiintează Ministerul Economiei si
Comertului prin reorganizarea Ministerului Industriei si Resurselor, precum si
prin preluarea activitătii Departamentului de Politici Economice si a
activitătii Departamentului de Comert Exterior din cadrul aparatului de lucru
al Guvernului, departamente care se desfiintează.
(2) Ministerul Economiei si Comertului preia
activitătile privind mediul de afaceri de la Ministerul Dezvoltării si
Prognozei, care îsi încetează activitatea.
(3) În subordinea Ministerului Economiei si Comertului
functionează Agentia Română pentru Conservarea Energiei si Centrul Român de
Comert Exterior, unităti finantate din venituri proprii si subventii de la
bugetul de stat.
(4) Prin bugetul Ministerului Economiei si Comertului
se asigură finantarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale. (5) Ministrul
delegat pentru comert conduce activitătile din domeniul pentru care a fost
învestit prin hotărâre a Parlamentului.
(6) Ministrul economiei si comertului împreună cu
ministrul delegat pentru comert elaborează, semnează si sustin în Guvern
proiectele de acte normative din domeniul comertului.
Art. 9. - Se înfiintează Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului prin comasarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor si a Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, care
îsi încetează activitatea.
Art. 10. - (1) Directiile fitosanitare si oficiile de
ameliorare si reproductie în zootehnie trec în subordinea directiilor pentru
agricultură si dezvoltare rurală si se reorganizează ca unităti fără
personalitate juridică.
(2) Structura organizatorică, functionarea,
atributiile si numărul de personal ale directiilor fitosanitare si oficiilor
pentru ameliorare si reproductie în zootehnie se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(3) Patrimoniul directiilor fitosanitare si oficiilor
pentru ameliorare si reproductie în zootehnie se preia pe bază de protocol de
predare-preluare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
(4) Personalul disponibilizat în urma aplicării
prezentului articol beneficiază de prevederile Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, cu
modificările si completările ulterioare.
(5) Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru
Vinuri si Alte Produse Vitivinicole, unitate aflată în subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, se finantează din venituri
proprii.
Art. 11. - (1) Se înfiintează Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si
Turismului prin comasarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si a Ministerului Turismului, care îsi încetează activitatea.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului va propune Guvernului măsurile necesare pentru
reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, în vederea delimitării si întăririi componentei de constructie de
autostrăzi.
Art. 12. - Se înfiintează Ministerul Educatiei,
Cercetării si Tineretului prin reorganizarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, precum si prin preluarea activitătii de tineret de la Ministerul
Tineretului si Sportului, care îsi încetează activitatea.
Art. 13. - (1) În subordinea Ministerului Culturii si
Cultelor functionează Centrul National al Cinematografiei.
(2) Prin bugetul Ministerului Culturii si Cultelor se
asigură finantarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, în subordinea Guvernului,
precum si finantarea Institutului National pentru Memoria Exilului Românesc,
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului si coordonarea ministrului culturii si
cultelor.
Art. 14. - (1) Se înfiintează Ministerul Sănătătii
prin reorganizarea Ministerului Sănătătii si Familiei, care îsi încetează
activitatea.
(2) Ministerul Sănătătii preia centrele de medicină
preventivă din subordinea fostului Minister al Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin organizarea în subordinea sa a Directiei de
sănătate publică pentru transporturi.
(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat Societătii
Nationale de Cruce Rosie din România se asigură prin bugetul Ministerului
Sănătătii.
Art. 15. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei initiază, conduce, monitorizează, implementează, operează si
finantează proiectele si programele de informatizare a administratiei publice.
În acest scop, în cadrul ministerului se organizează si functionează
Departamentul pentru Informatizarea Administratiei Publice.
(2) Ministrul comunicatiilor si tehnologiei
informatiei poate delega unele atributii ale Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei.
(3) Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei, împreună cu autoritătile publice competente, asigură
implementarea si operarea proiectelor si programelor de informatizare a
administratiei publice, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
(4) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei preia activitatea de atribuire electronică a autorizatiilor de
transport international de marfă si activitatea de atribuire electronică a
traseelor nationale din programele de transport prin serviciile regulate
judetene, interjudetene limitrofe si interjudetene de la Autoritatea Rutieră
Română - A.R.R., institutie publică ce functionează în subordinea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 16. - (1) Se înfiintează Autoritatea Natională de
Control, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, condusă de ministrul delegat
pentru coordonarea autoritătilor de control.
(2) Autoritatea Natională de Control are sediul în
municipiul Bucuresti, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 1.
(3) În subordinea Autoritătii Nationale de Control se
organizează si functionează Corpul de Control al Guvernului, institutie
publică, cu personalitate juridică, care preia din cadrul aparatului de lucru
al primului-ministru atributiile si personalul existent al Corpului de control
al primului-ministru, care se desfiintează, precum si atributia de coordonare a
corpurilor de control din cadrul ministerelor si celorlalte institutii din
administratia publică centrală.
(4) În îndeplinirea atributiilor care îi revin în
calitate de structură de coordonare a luptei antifraudă si protejare a
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România si de punct unic de
contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), Corpul de Control al
Guvernului actionează pe bază de deplină autonomie functională si decizională,
independent de alte institutii publice, conform obligatiilor asumate de
România.
(5) Autoritatea Natională de Control preia în
subordine si următoarele institutii si activităti:
a) Garda Natională de Mediu, care se reorganizează ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, prin preluarea în subordine a inspectoratelor teritoriale de regim
silvic si cinegetic - institutii cu personalitate juridică din subordinea
fostului Minister al Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor;
b) Inspectoratul de Stat în Constructii, institutie
publică, cu personalitate juridică, finantată integral din venituri proprii,
preluată din subordinea fostului Minister al Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei;
c) Garda Financiară si structurile din cadrul
Directiei Generale a Vămilor care desfăsoară activitate de inspectie vamală si
activitate de control vamal ulterior, exclusiv stabilirea si încasarea
drepturilor de import, după intrarea în vigoare a actelor normative de
reorganizare a acestora.
(6) Actele normative de reorganizare a structurilor
prevăzute la alin. (5) lit. c) vor fi elaborate de Autoritatea Natională de
Control si Ministerul Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă. Până la data intrării în
vigoare a actelor normative de reorganizare a Gărzii Financiare si a Directiei
Generale a Vămilor, acestea rămân în structura, respectiv în subordinea
Ministerului Finantelor Publice.
(7) Până la data intrării în vigoare a actelor
normative prevăzute la alin. (6), ministrul delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control asigură si coordonarea următoarelor activităti:
a) activitatea de control operativ din cadrul Gărzii
Financiare, exclusiv stabilirea, urmărirea si încasarea veniturilor bugetare si
valorificarea actelor de control si solutionarea contestatiilor;
b) activitatea de inspectie vamală si activitatea de
control vamal ulterior din cadrul Directiei Generale a Vămilor, exclusiv
stabilirea si încasarea drepturilor de import.
(8) Ministrul delegat pentru coordonarea autoritătilor
de control asigură directa coordonare a următoarelor institutii, autorităti
publice si activităti:
a) Agentia Natională de Control al Exporturilor
Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice, care îsi schimbă denumirea în
Agentia Natională de Control al Exporturilor, institutie publică, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Externe;
b) Inspectia Muncii, institutie publică, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei; c) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare,
institutie de specialitate a administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului;
d) activitatea de inspectie sanitară din cadrul
Ministerului Sănătătii;
e) activitatea de inspectie si politie
sanitar-veterinară din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului;
f) alte institutii, autorităti publice si activităti,
stabilite prin decizie a primului-ministru.
(9) Finantarea activitătii Autoritătii Nationale de
Control se face de la bugetul de stat, ministrul delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control având calitatea de ordonator principal de credite
pentru bugetul aparatului propriu al Autoritătii Nationale de Control, precum
si pentru autoritătile de control din subordine.
(10) Institutiile si autoritătile publice aflate în
subordinea sau în coordonarea Autoritătii Nationale de Control virează lunar
Autoritătii Nationale de Control o cotă din fondurile de stimulente constituite
potrivit legii. Cota se stabileste prin ordin al ministrului delegat pentru
coordonarea autoritătilor de control, în cazul autoritătilor aflate în
subordine, sau prin ordin comun al ministrului delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control si al ordonatorului principal de credite, în cazul
autoritătilor coordonate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice. Cu sumele
virate se constituie Fondul de stimulente la dispozitia ministrului delegat
pentru coordonarea autoritătilor de control. Modalitatea de repartizare si
persoanele din cadrul aparatului propriu al Autoritătii Nationale de Control si
din cadrul autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea acesteia, care
beneficiază de stimulente, se aprobă de către ministrul delegat pentru
coordonarea autoritătilor de control.
(11) Ministrul delegat pentru coordonarea
autoritătilor de control îndeplineste si următoarele functii specifice:
a) conduce aparatul propriu al Autoritătii Nationale
de Control, numeste si eliberează din functie personalul acesteia;
b) asigură conducerea unitară a activitătii de control
a autoritătilor aflate în subordinea Autoritătii Nationale de Control, numeste
si eliberează din functie conducătorii acestor autorităti sau face propuneri de
numire si de eliberare a lor din functie de către primul-ministru, după caz;
c) exercită, prin aparatul propriu al Autoritătii
Nationale de Control si structurile aflate în subordinea sau în coordonarea
acesteia, după caz, controlul activitătii caselor de asigurări de sănătate si a
furnizorilor de servicii medicale, medicamente si materiale sanitare;
d) coordonează activitatea de control a autoritătilor
prevăzute la alin. (8) si dă aviz conform pentru numirea si eliberarea din
functie a conducătorilor acestor autorităti sau face propuneri de numire si de
eliberare din functie a acestora de către primul-ministru, după caz;
e) aprobă statul de functii al Autoritătii Nationale
de Control, în limita numărului de posturi aprobate; dă aviz conform pentru
statele de functii ale autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea
sa, după caz;
f) acordă stimulente din fondul constituit conform
alin. (10), pentru personalul din aparatul propriu, cât si pentru cel din
cadrul autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritătii
Nationale de Control;
g) dă aviz conform pentru numirea si eliberarea din
functie a personalului cu functii de conducere de la nivel central al fiecărei
autorităti aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritătii Nationale de
Control, precum si pentru conducătorii structurilor teritoriale ale acestora, după
caz;
h) sanctionează, dispune sanctionarea sau, după caz,
avizează actele de sanctionare a personalului cu functii de conducere al
autoritătilor aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritătii Nationale de
Control, în conditiile legii.
(12) Personalului din aparatul propriu al Autoritătii
Nationale de Control si celui din Corpul de Control al Guvernului nu li se
aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
cu modificările si completările ulterioare.
(13) Salarizarea personalului din aparatul propriu al
Autoritătii Nationale de Control si a personalului din cadrul Corpului de
Control al Guvernului se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare
aplicabile personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(14) Organizarea, functionarea si atributiile
Autoritătii Nationale de Control se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 17. - (1) În termen de 10 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale vor supune
Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative pentru reglementarea
măsurilor privind înfiintarea, reorganizarea, organizarea si functionarea lor,
după caz, prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă.
(2) Ministerele si celelalte autorităti ale
administratiei publice centrale care preiau institutii si autorităti publice în
subordine sau în coordonare vor prelua si atributiile specifice ministerelor si
autoritătilor administratiei publice în subordinea sau în coordonarea cărora
s-au aflat entitătile preluate până la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
(3) Ministerele, celelalte autorităti ale
administratiei publice centrale si institutiile publice nou-înfiintate sau care
preiau activităti de la alte institutii publice sau structuri vor prelua toate
drepturile si obligatiile institutiei, structurii sau activitătii preluate,
inclusiv bunurile mobile si imobile aflate în administrarea sau, după caz, în
proprietatea acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 115/1999
privind responsabilitatea ministerială, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 2/2001 pentru
aprobarea structurii si continutului protocolului de predare-primire întocmit
de membrii Guvernului si de conducătorii celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice la expirarea mandatului.
Art. 18. - (1) Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice să introducă modificările în structura bugetului de stat pe anul 2003,
corespunzător prevederilor prezentei ordonante de urgentă, la propunerea
ordonatorilor principali de credite, pe baza protocoalelor de predare-primire.
(2) Protocoalele de predare-primire se încheie în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă si cuprind prevederile bugetare, executia bugetară până la data
preluării, structurile de personal preluate, precum si celelalte drepturi si
obligatii prevăzute la art. 17.
(3) Până la introducerea modificărilor prevăzute la
alin. (1) în bugetul de stat si în bugetele ordonatorilor principali de
credite, finantarea acestora se va asigura din bugetele ordonatorilor
principali de credite existenti înainte de modificarea structurii si
componentei Guvernului potrivit Hotărârii Parlamentului nr. 16/2003 si,
respectiv, de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(4) Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din
bugetele ordonatorilor principali de credite existenti înainte de modificarea
structurii si componentei Guvernului potrivit Hotărârii Parlamentului nr.
16/2003 si, respectiv, de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
si se aprobă de ordonatorii principali de credite ai institutiilor publice
înfiintate sau rezultate în urma reorganizării, în conditiile prezentei
ordonante de urgentă.
(5) Personalul institutiilor care se reorganizează sau
îsi schimbă raporturile de subordonare conform prezentei ordonante de urgentă
îsi mentine, până la data intrării în vigoare a noii legi a salarizării
personalului din institutiile publice, nivelul salarizării prevăzut prin actele
normative în vigoare.
(6) Efectuarea modificărilor în executia bugetului de
stat, în conditiile prezentei ordonante de urgentă, se va face de către
ordonatorii principali de credite, pe baza precizărilor emise de Ministerul
Finantelor Publice, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
Art. 19. - Ordonatorilor de credite bugetare ai
autoritătilor si institutiilor publice din subordinea Guvernului finantate prin
bugetul altor institutii sau autorităti publice din subordinea Guvernului le
revin toate obligatiile prevăzute de reglementările în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite bugetare.
Art. 20. - (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004,
Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia si Căminul pentru persoane
vârstnice Sibiu, inclusiv personalul angajat al acestora, trec din subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei în subordinea
Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia, respectiv în subordinea
Consiliului Local al Municipiului Sibiu.
(2) Începând cu aceeasi dată, Centrul Social
“Gavroche” de Integrare Familială pentru Copii, inclusiv personalul angajat al
acestuia, trece din subordinea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei în subordinea Consiliului Local al Sectorului 2 al Municipiului
Bucuresti.
Art. 21. - În cuprinsul actelor normative în vigoare
următoarele denumiri se înlocuiesc, în mod corespunzător prevederilor prezentei
ordonante de urgentă, după cum urmează:
a) Corpul de control al primului-ministru, cu Corpul
de Control al Guvernului;
b) Ministerul pentru Relatia cu Parlamentul, cu
Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul;
c) Ministerul Informatiilor Publice, cu:
- Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, în
cazul prevederilor care reglementează activitatea privind românii de
pretutindeni;
- Departamentul pentru Relatii Interetnice, în cazul
prevederilor care reglementează activitatea privind minoritătile nationale;
- Departamentul Purtătorului de Cuvânt al Guvernului
si Relatii cu Presa, în cazul prevederilor care reglementează activitătile
specifice acestuia;
- Agentia pentru Strategii Guvernamentale, în cazul
prevederilor care reglementează activitătile specifice acesteia;
- Secretariatul General al Guvernului, în cazul
prevederilor care reglementează activitatea pentru romi;
d) Ministerul de Interne si Ministerul Administratiei
Publice, cu Ministerul Administratiei si Internelor;
e) Ministerul Dezvoltării si Prognozei, cu:
- Comisia Natională de Prognoză, în cazul prevederilor
care reglementează activitatea de prognoză;
- Ministerul Integrării Europene, în cazul
prevederilor care reglementează activitatea de dezvoltare regională;
- Ministerul Economiei si Comertului, în cazul
prevederilor care reglementează activitătile privind mediul de afaceri;
- Ministerul Administratiei si Internelor, în cazul
prevederilor care reglementează activitătile privind parcurile industriale si
zonele defavorizate;
f) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si
Departamentul de Politici Sociale, cu Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale
si Familiei;
g) Ministerul Industriei si Resurselor, Departamentul
de Politici Economice si Departamentul de Comert Exterior, cu Ministerul
Economiei si Comertului;
h) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
si Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, cu Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului;
i) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si Ministerul Turismului, cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
j) Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii
si Cooperatie, cu Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie;
k) Ministerul Educatiei si Cercetării, cu Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului;
l) Ministerul Sănătătii si Familiei, cu:
- Ministerul Sănătătii, în cazul prevederilor care
reglementează activitatea de sănătate;
- Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, în cazul prevederilor care reglementează activitatea de asistentă
familială;
m) Ministerul Tineretului si Sportului, cu Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului, în cazul prevederilor care reglementează
activitatea de tineret;
n) Ministerul Tineretului si Sportului si directiile
pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu
Agentia Natională pentru Sport si directiile pentru sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, în cazul prevederilor care reglementează activitatea de
sport.
Art. 22. - Actele normative în care sunt prevăzute
ministerele, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutiile publice, care se desfiintează, se reorganizează ori îsi schimbă
raporturile de subordonare sau de coordonare, după caz, potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgentă, se modifică în mod corespunzător.
Art. 23. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă, următoarele acte normative se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Alineatul 1 al articolului 31 din Legea
protectiei civile nr. 106/1996, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 241 din 3 octombrie 1996, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - Pentru organizarea si conducerea
actiunilor de evacuare se constituie Comisia centrală de evacuare, condusă de
ministrul administratiei si internelor, din care fac parte secretari de stat si
conducători ai autoritătilor din administratia publică implicate. Comisia îsi
constituie un secretariat tehnic permanent, condus de conducătorul
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă din subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor.”
2. Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind
apărarea împotriva dezastrelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 242 din 29 august 1994, aprobată prin Legea nr. 124/1995, cu
modificările si completările ulterioare:
a) Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Comisia guvernamentală de apărare împotriva
dezastrelor îsi constituie un secretariat tehnic permanent care functionează în
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor si care este format din
specialisti pe domenii de activitate, desemnati de ministere si de celelalte
autorităti ale administratiei publice centrale de specialitate care au
reprezentanti în comisie.”
b) Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Modul de organizare, componenta,
atributiile si dotarea Comisiei guvernamentale de apărare împotriva dezastrelor
si comisiilor centrale specializate pe tipuri de dezastre se stabilesc prin
regulamente de organizare si functionare întocmite de Ministerul Administratiei
si Internelor, respectiv de către ministerele pe lângă care functionează,
avizate de Comisia guvernamentală de apărare împotriva dezastrelor si aprobate
de Guvern.”
3. Litera j) a alineatului (3) al articolului 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“j) autorizează, împreună cu Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, activitătile de transport rutier
international, direct sau în tranzit, în conformitate cu prevederile legale si
ale acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte;
activitătile de autorizare a transportului rutier international, direct sau în
tranzit, se realizează de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, împreună cu Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
prin Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei;”
4. Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului României si a ministerelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
a) La articolul 21 alineatul (1), litera b) va
avea următorul cuprins:
“b) compartimentul pentru monitorizarea marilor
programe de interes national cuprinse în Programul de guvernare;”
b) Articolul 47 se completează cu un nou
alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) În cadrul ministerelor, institutiilor publice si
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale poate fi
utilizată si functia de subsecretar de stat, potrivit hotărârii Guvernului
privind organizarea si functionarea acestora.”
5. Alineatul (1) al articolului 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 27 octombrie
1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 99/2000, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Se înfiintează Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, cu
sediul în municipiul Bucuresti, institutie publică cu personalitate juridică,
aflată în subordinea Guvernului si în coordonarea primului-ministru.”
6. Alineatul (1) al articolului 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 41/2000 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN),
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 31 ianuarie
2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 791/2001, se modifică
si va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Se înfiintează Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumită în continuare ANRGN,
cu sediul în municipiul Bucuresti, Calea Dorobantilor nr. 30, sectorul 1,
institutie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea Guvernului
si în coordonarea primului-ministru.”
7. Alineatul (3) al articolului 10 din Legea
educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(3) Pentru coordonarea aplicării Programului national
«Sportul pentru toti» se constituie Comitetul activitătilor fizice sportive
pentru sănătate, educatie si recreare, organism consultativ în cadrul Agentiei
Nationale pentru Sport, a cărui organizare, functionare si componentă se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.”
8. Alineatul (1) al articolului 3 din Legea nr.
390/2002 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Române
pentru Investitii Străine, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 443 din 24 iunie 2002, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Agentia este condusă de un presedinte,
cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepresedinte, cu rang de
subsecretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru.”
9. Alineatul (1) al articolului 3 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 296/2000 privind înfiintarea Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 225/2001, cu modificările si
completările ulterioare, se modi- fică si va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Autoritatea pentru Privatizare este
condusă de un presedinte, ajutat de unul sau mai multi vicepresedinti, numiti
prin decizie a primului-ministru. Presedintele, respectiv vicepresedintii sunt
asimilati, din punct de vedere al drepturilor cuvenite potrivit legii, cu
functia de ministru si, respectiv, secretar de stat.”
10. Alineatul (4) al articolului 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 14/2003 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 1 februarie 2003, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 239/2003, se modifică si va avea
următorul cuprins:
“(4) Structura organizatorică a Autoritătii se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.”
11. Legea nr. 100/1998 privind asistenta de
sănătate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204
din 1 iunie 1998, se completează după cum urmează:
a) După alineatul (1) al articolului 8 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Medicii care ocupă functii publice în cadrul
aparatului central al Ministerului Sănătătii si, respectiv, în cadrul
directiilor de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti pot
desfăsura, în afara programului normal de lucru, activităti profesionale în
unitătile sanitare publice, potrivit calificării pe care o detin, în conditiile
legii.”
b) După articolul 9 se introduce un nou articol,
articolul 91, cu următorul
cuprins:
“Art. 91. - Personalului prevăzut la art. 8 alin. (2) i
se aplică, în mod corespunzător, prevederile art. 35 alin. (1) si (3) din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, precum si reglementările privind salarizarea
personalului contractual din sectorul bugetar si a functionarilor publici.”
12. Articolul 7 din Legea nr. 199/2000 privind
utilizarea eficientă a energiei, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 734 din 8 octombrie 2002, se modifică si se completează după cum
urmează:
a) Alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Agentia Română pentru Conservarea
Energiei este institutie publică, cu personalitate juridică, organ de
specialitate la nivel national în domeniul eficientei energetice, în subordinea
Ministerului Economiei si Comertului, cu finantare din venituri proprii si
subventii acordate de la bugetul de stat.”
b) După alineatul (1) se introduc două noi
alineate, alineatele (11) si (12), cu
următorul cuprins:
“(11) De la înfiintare si până la data de 31 iulie
2003, cheltuielile curente si de capital ale Agentiei Române pentru Conservarea
Energiei se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei
si Comertului.
(12) Începând cu data de 1 august 2003, sumele
cuprinse în bugetul Ministerului Economiei si Comertului pentru cheltuielile
curente si de capital aferente Agentiei Române pentru Conservarea Energiei vor
fi transferate de la titlurile de cheltuieli respective la titlul «Subventii»,
introducându-se modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat si
a bugetului Ministerului Economiei si Comertului.”
13. Ordonanta Guvernului nr. 94/1999 privind
participarea României la procedurile în fata Curtii Europene a Drepturilor
Omului si a Comitetului Ministrilor ale Consiliului Europei si exercitarea
dreptului de regres al statului în urma hotărârilor si conventiilor de
rezolvare pe cale amiabilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 424 din 31 august 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2001,
se modifică după cum urmează:
a) Alineatele (2) si (3) ale articolului 1 vor
avea următorul cuprins:
“(2) Prerogativele de agent guvernamental în
procedurile în fata Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Comitetului
Ministrilor ale Consiliului Europei se exercită, în numele Guvernului României,
de Ministerul Afacerilor Externe.
(3) În cadrul Ministerului Afacerilor Externe
functionează Agentul Guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor
Omului.”
b) Alineatul (2) al articolului 4 va avea
următorul cuprins:
“(2) Interventia voluntară într-o cauză aflată pe
rolul Curtii, în care reclamantul este un cetătean român, iar pârâtul un alt
stat decât România, parte la Conventie, se face de către Agentul guvernamental,
cu aprobarea ministrului afacerilor externe.”
c) Alineatul (2) al articolului 5 va avea
următorul cuprins:
“(2) Desemnarea judecătorului ad-hoc, în
cazurile prevăzute de Conventie, se face de către ministrul afacerilor externe,
la propunerea Agentului guvernamental.”
d) Alineatul (4) al articolului 7 va avea
următorul cuprins:
“(4) Costul expertizei solicitate de Agentul
guvernamental se suportă din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, pe baza
dispozitiei Agentului guvernamental.”
e) Alineatul (6) al articolului 8 va avea
următorul cuprins:
“(6) Semnarea conventiei de rezolvare pe cale amiabilă
a cauzei de către Agentul guvernamental se face cu aprobarea ministrului
afacerilor externe.”
f) Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Exercitarea căilor de atac împotriva
hotărârilor Curtii se face de către Agentul guvernamental, cu aprobarea
ministrului afacerilor externe.”
g) Alineatul (3) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“(3) Plata se efectuează în urma hotărârii Curtii sau
a conventiei de rezolvare pe cale amiabilă, pe baza dispozitiei scrise a
ministrului afacerilor externe.”
h) Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - Agentul guvernamental îl informează pe
ministrul afacerilor externe cu privire la modificările legislative care se
impun în urma evolutiei jurisprudentei Curtii.”
i) Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - Organizarea si functionarea Agentului
Guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cadrul
Ministerului Afacerilor Externe se reglementează prin hotărâre a Guvernului.”
j) Articolul 16 se abrogă.
Art. 24. - Legea cinematografiei nr. 630/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 9 decembrie
2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Centrul National al Cinematografiei
este institutie publică de interes national în domeniul cinematografiei, cu
personalitate juridică, functionează în subordinea Ministerului Culturii si
Cultelor si are sediul în municipiul Bucuresti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 4-6,
sectorul 1.
(2) Centrul National al Cinematografiei se organizează
si functionează prin comasarea prin absorbtie a institutiei publice Arhiva
Natională de Filme, care se desfiintează.
(3) Centrul National al Cinematografiei preia, în
conditiile legii, toate drepturile si obligatiile institutiei publice Arhiva
Natională de Filme.
(4) Patrimoniul institutiei publice Arhiva Natională
de Filme se transmite Centrului National al Cinematografiei pe bază de protocol
de predare-preluare încheiat în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(5) Patrimoniul Centrului National al Cinematografiei
se majorează, în mod corespunzător, cu valoarea rezultată potrivit
alin. (3).
(6) Personalul institutiei publice Arhiva Natională de
Filme, existent la data comasării, se preia, în conditiile legii, de către
Centrul National al Cinematografiei si beneficiază de drepturile prevăzute de
legislatia în vigoare.
(7) Cheltuielile curente si cheltuielile de capital
ale Centrului National al Cinematografiei se finantează din venituri proprii si
subventii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor.
(8) Veniturile proprii se realizează din Fondul
cinematografic si din activităti aprobate potrivit dispozitiilor legale în
vigoare.
(9) Centrul National al Cinematografiei este condus de
un director general, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului culturii si cultelor.
(10) Directorul general si personalul Centrului
National al Cinematografiei sunt încadrati si salarizati conform prevederilor
legale aplicabile personalului din sectorul bugetar.
(11) Directorul general al Centrului National al
Cinematografiei este ordonator tertiar de credite.”
2. Literele a) si b) ale articolului 6 vor avea
următorul cuprins:
“a) elaborează strategia de dezvoltare a cinematografiei
nationale si o supune spre aprobare Ministerului Culturii si Cultelor;
b) elaborează proiecte de acte normative pentru
domeniul său de activitate si propune Ministerului Culturii si Cultelor
promovarea acestora;”
3. Litera d) a articolului 6 se abrogă.
4. După litera u) a articolului 6 se introduce
litera v) cu următorul cuprins:
“v) conservă, restaurează, modernizează si pune
în valoare fondul de filme si materiale care fac parte din patrimoniul
cinematografiei nationale.”
5. Articolul 7 se abrogă.
6. Alineatul (5) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“(5) Pentru operatiile executate în Registrul
cinematografiei se percep tarife care constituie venituri la Fondul
cinematografic, care se stabilesc si se actualizează prin ordin al ministrului
culturii si cultelor.”
7. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Sub autoritatea Ministerului Culturii si
Cultelor se află Regia Autonomă de Distributie si Exploatare a Filmelor
«Româniafilm», precum si societătile comerciale cu capital majoritar de stat,
cu activitate în domeniul cinematografic: Studioul Cinematografic «Rofilm» -
S.A., Studioul Cinematografic «Sahia Film» - S.A. si Studioul Cinematografic
«Animafilm» - S.A.”
8. Articolul 10 se abrogă.
9. Partea introductivă a articolului 11 va avea
următorul cuprins:
“Art. 11. - Patrimoniul cinematografiei nationale este
format din:”
10. Literele c) si e) ale articolului 11 se abrogă.
11. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Bunurile din patrimoniul
cinematografiei nationale, enumerate la art. 11 lit. a) si f), sunt bunuri de
interes national si se află în proprietatea publică a statului si în
administrarea Centrului National al Cinematografiei.
(2) Bunurile din patrimoniul cinematografiei
nationale, enumerate la art. 11 lit. b), se află în proprietatea privată a
statului si în administrarea Centrului National al Cinematografiei.
(3) Bunurile din patrimoniul cinematografiei
nationale, enumerate la art. 11 lit. d) si g), se află în proprietatea privată
a statului si în administrarea Regiei Autonome de Distributie si Exploatare a
Filmelor «Româniafilm», cu exceptia celor prevăzute în anexa la prezenta lege,
care se află în proprietatea publică a statului si în administrarea Centrului
National al Cinematografiei.”
12. Literele a) si k) ale alineatului (1) al
articolului 14 vor avea următorul cuprins:
“a) administrarea si exploatarea bunurilor din
patrimoniul cinematografiei nationale, care se află în proprietatea publică a
statului, conform prezentei legi;
………………………………………………………..
k) închirierea sau concesionarea imobilelor sau a
altor bunuri aflate în administrarea sa, potrivit legii;”
13. Alineatele (3) si (6) ale articolului 26 vor
avea următorul cuprins:
“(3) Componenta comisiei de selectie se stabileste,
pentru fiecare sesiune de concurs, prin ordin al ministrului culturii si
cultelor.
………………………………………………………..
(6) În cazuri bine justificate directorul general al
Centrului National al Cinematografiei poate acorda o prelungire a termenului
prevăzut la alin. (5) de maximum 3 luni.”
14. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - Cuantumul creditului financiar rambursabil
fără dobândă se stabileste conform prezentei legi de către o comisie stabilită
prin decizie a directorului general al Centrului National al Cinematografiei.”
15. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
“Art. 28. - Hotărârile comisiei de selectie si ale
comisiei pentru acordarea cuantumului în care se acordă creditul financiar pot
fi contestate la Ministerul Culturii si Cultelor, în termen de 30 de zile de la
data emiterii.”
16. Alineatul (1) al articolului 29 va avea
următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Selectarea proiectelor pentru
distributia, difuzarea si exploatarea filmelor românesti se face de către o
comisie stabilită prin ordin al ministrului culturii si cultelor, la propunerea
directorului general al Centrului National al Cinematografiei.”
17. Partea introductivă a alineatului (3) al
articolului 31 va avea următorul cuprins:
“(3) Directorul general al Centrului National al
Cinematografiei trebuie să suspende sau, după caz, să rezilieze contractele de
acordare a creditului financiar în următoarele situatii:”
18. Litera a) a articolului 36 va avea următorul
cuprins:
“a) proiectele autorilor care ocupă functiile de
director general al Centrului National al Cinematografiei, directori ai
studiourilor cu capital majoritar de stat, membrii comisiilor de selectie,
precum si detinătorii altor functii de conducere în cadrul Centrului National
al Cinematografiei si în societătile ori institutiile de sub autoritatea, respectiv
din subordinea, Ministerului Culturii si Cultelor;”
19. Alineatul (1) al articolului 39 va avea
următorul cuprins:
“Art. 39. - (1) Pentru încurajarea distributiei
filmului românesc, titularii dreptului de proprietate sau de administrare
asupra sălilor si grădinilor de cinematograf au obligatia de a asigura minimum
5% din numărul anual de spectacole cu productii cinematografice românesti.”
20. Alineatul (2) al articolului 43 va avea
următorul cuprins:
“(2) Cuantumul amenzilor contraventionale va fi
actualizat periodic, la propunerea Ministerului Culturii si Cultelor, prin
hotărâre a Guvernului.”
Art. 25. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă, se abrogă următoarele prevederi:
1. art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 292/2000 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea si
functionarea Secretariatului General al Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 255/2001, cu modificările ulterioare;
2. art. 1, art. 3, art. 5-11, art. 13, art. 15, art.
16 alin. (2), art. 17, art. 18, art. 20 si art. 21 alin. (1) lit. a)-f) si h),
alin. (2) si alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 2/2001 pentru
stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea/reorganizarea sau
functionarea, după caz, a unor ministere, organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si institutii publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 9 ianuarie 2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 233/2001;
3. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2002
pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea Departamentului pentru
comert exterior si promovare economică din structura Ministerului Afacerilor
Externe, precum si a aparatului de lucru al Guvernului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 26 iunie 2002, aprobată prin Legea
nr. 564/2002;
4. Hotărârea Guvernului nr. 576/2002 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Departamentului de Politici Economice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 14 iunie
2002;
5. Hotărârea Guvernului nr. 605/2002 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Departamentului de Politici Sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 25 iunie
2002;
6. Hotărârea Guvernului nr. 636/2002 privind
atributiile, organizarea si functionarea Departamentului de Comert Exterior,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 26 iunie
2002.
Art. 26. - Orice alte dispozitii contrare prezentei
ordonante de urgentă se modifică în mod corespunzător sau se abrogă, după caz.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
28 iunie 2003.
Nr. 64.