MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 316 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 12 mai 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 137 din 3 aprilie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28
alin. 3 teza întâi din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată, cu modificările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
484. - Hotărâre pentru aprobarea
Normelor privind reglementarea unor probleme financiare în activitatea sportivă
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 aprilie 2003
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza întâi
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările ulterioare
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza întâi din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie
ridicată de Romeo Badiu în Dosarul nr. 6.519/2002 al Judecătoriei
Galati.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată,
sustinând că dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 14 noiembrie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 6.519/2002, Judecătoria Galati a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza întâi
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de inculpatul
Romeo Badiu într-o cauză penală având ca obiect săvârsirea infractiunii de
înselăciune prevăzute de art. 215 alin. 1, 2 si 3 din Codul penal.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia sustine că dispozitiile criticate încalcă prevederile constitutionale
ale art. 131 alin. (1) referitoare la statutul procurorilor, deoarece controlul
ierarhic, ca principiu ce guvernează activitatea procurorilor, este
incompatibil cu substituirea procurorului ierarhic superior în activitătile ce
revin prin lege procurorului ierarhic inferior, nefiind de conceput ca
procurorul ierarhic superior să si controleze si să-si aroge si dreptul de a
efectua lucrări si desfăsura activităti ce revin celui pe care-l controlează.
Judecătoria Galati a opinat că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât prevederile legale supuse
controlului sunt în concordantă cu dispozitiile Legii fundamentale, având în
vedere că principiul controlului ierarhic se referă la functionalitatea
Ministerului Public, instituind exercitarea controlului din interior asupra
activitătii procurorilor pe linie ierarhică, în conditiile stabilite de lege.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit art.
181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece “Constitutia doar enuntă
principiul controlului ierarhic care guvernează activitatea procurorilor,
urmând ca legea să stabilească continutul concret al acestui principiu, ceea ce
face însăsi Legea nr. 92/1992, republicată, cu modificările ulterioare, prin
art. 27 si art. 28, care reglementează atributiile Ministerului Public.
Subordonarea pe linie ierarhică este cea care
diferentiază statutul procurorilor de cel al judecătorilor. În temeiul acestei
subordonări, legea prevede că procurorul poate să suspende, să infirme actele
procurorilor din subordine, să dea dispozitii acestora si, mai mult, să
îndeplinească atributiile procurorilor din subordine, în acord cu dispozitiile
constitutionale si cu principiul potrivit căruia cine poate mai mult poate
si mai putin. Este greu de imaginat cum procurorul ierarhic superior poate
exercita controlul asupra lucrărilor procurorului, fără ca el însusi să aibă
competenta de a le efectua”.
Avocatul Poporului consideră că “dispozitiile legale
criticate prevăd posibilitatea procurorului ierarhic superior de a îndeplini
oricare din atributiile procurorilor din subordine, iar prevederile art. 131
alin. (1) din Constitutia României reglementează cele trei principii care
guvernează activitatea procurorilor, si anume: principiul legalitătii,
principiul impartialitătii si principiul controlului ierarhic”. Din acest din
urmă principiu rezultă “legătura între magistratii ce compun Ministerul Public”
si, “în virtutea acestei legături, procurorii sunt obligati să se supună sefilor
lor, adică să efectueze sau să se abtină de la efectuarea unor acte, din
ordinul acestora”.
Controlul ierarhic permite procurorului ierarhic
superior să efectueze el însusi actele si lucrările procurorilor din subordine
si ar fi de neconceput ca această substituire să nu fie posibilă. Legiuitorul a
instituit însă o serie de limitări ale controlului ierarhic, care trebuie
realizat în conformitate cu legea.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 28 alin. 3 teza întâi din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificările si completările
ulterioare. Textul de lege criticat are următorul continut:
- Art. 28 alin. 3 teza întâi: “Procurorul ierarhic
superior poate să îndeplinească oricare dintre atributiile procurorilor în
subordine […].”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale
ale art. 131 alin. (1), care au următorul continut:
- Art. 131 alin. (1): “Procurorii îsi desfăsoară
activitatea potrivit principiului legalitătii, al impartialitătii si al
controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate sunt incluse în capitolul I -
“Dispozitii comune” al titlului III - “Ministerul Public” si prevăd
posibilitatea procurorului ierarhic superior de a îndeplini oricare dintre
atributiile procurorilor din subordine.
În opinia autorului, posibilitatea parchetului de pe
lângă tribunal de a efectua activitatea de supraveghere pentru o infractiune
care, conform dispozitiilor din Codul de procedură penală, urmează a fi
judecată în primă instantă de judecătorie si de a sesiza instanta prin rechizitoriu
echivalează cu adăugarea la principiile constitutionale ale activitătii
procurorilor, mentionate mai sus, a încă unui principiu, acela al subordinii
ierarhice, caracteristic organizării si functionării vechii procuraturi, care a
fost înlăturat o dată cu adoptarea si intrarea în vigoare a Constitutiei din
anul 1991.
În examinarea criticilor formulate, Curtea retine că
principiul subordonării ierarhice sau al unitătii de actiune a membrilor
Ministerului Public constituie o aplicare a prevederilor art. 131 alin. (1) din
Constitutie si semnifică legătura existentă între membrii Ministerului Public,
în virtutea căreia sunt obligati să se supună sefilor lor, adică să efectueze
sau să se abtină de la efectuarea unor acte care intră în competenta lor, din
ordinul acestora.
În virtutea organizării ierarhice, dispozitiile
procurorului ierarhic superior, date în conformitate cu legea, sunt obligatorii
pentru procurorii din subordine. Procurorul ierarhic superior poate să
îndeplinească oricare dintre atributiile procurorilor din subordine si să
suspende ori să infirme actele si dispozitiile acestora, dacă sunt contrare
legii.
Acest principiu diferentiază actiunea magistratilor
procurori de cea a magistratilor judecători si se justifică prin rolul
Ministerului Public în asigurarea aplicării unitare a legii.
Asadar, dispozitia legală ce formează obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate nu contravine art. 131 alin. (1) din
Constitutie si nici unei alte norme consacrate prin Legea fundamentală, ci
constituie o regulă de procedură, pe care legiuitorul are libertatea să o
adopte, în conformitate cu art. 125 alin. (3) din Constitutie. Prevederile
legale criticate nu aduc atingere temeiului constitutional invocat, ci,
dimpotrivă, dezvoltă principiul controlului ierarhic în activitatea
procurorilor, reprezentând totodată o garantie a respectării dispozitiilor
constitutionale.
În sfârsit, Curtea constată că s-a mai pronuntat
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza întâi din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, prin Decizia nr. 293 din 5
noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876
din 4 decembrie 2002, în sensul că nu contravine Legii fundamentale.
Având în vedere că nu au intervenit elemente noi care
să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si
considerentele Deciziei nr. 293/2002 îsi păstrează valabilitatea si în acest
caz, astfel încât exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art.
28 alin. 3 teza întâi din Legea nr. 92/1992, republicată, urmează a fi
respinsă.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul art. 144 lit.
c), al art. 145 alin. (2) si al art. 131 alin. (1) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. 3 teza întâi din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Romeo Badiu în Dosarul nr. 6.519/2002 al
Judecătoriei Galati.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 aprilie
2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Normelor privind reglementarea unor probleme financiare în
activitatea sportivă
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 18 alin. (1) lit. c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind reglementarea unor
probleme financiare în activitatea sportivă, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 766/2001 pentru aprobarea Normelor
privind reglementarea unor probleme financiare în activitatea sportivă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 22 august
2001, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingăras
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 aprilie 2003.
Nr. 484.
ANEXĂ
NORME
privind reglementarea unor probleme financiare în
activitatea sportivă
CAPITOLUL I
Cheltuieli ce pot fi efectuate pentru pregătirea si
participarea la actiuni si competitii sportive interne si internationale
A. Actiuni interne
Art. 1. - (1) Cantonamentele, semicantonamentele si
taberele de pregătire se aprobă de conducerea autoritătilor/institutiilor
publice sau structurilor sportive care le initiază si se organizează cu:
a) sportivi care participă la etapele locale, de zonă
si finale ale campionatelor nationale de seniori, tineret, juniori, copii,
scolare si universitare, tabere de selectie si pregătire sportivă, centre
nationale olimpice de pregătire a juniorilor;
b) sportivi care participă în superligă, liga
natională, diviziile A, B, diviziile scolare si de juniori (tineret) si
competitiile universitare.
(2) În cantonamente, semicantonamente si tabere, în
afară de sportivi si antrenori pot participa, în functie de specificul ramurii
de sport si de numărul sportivilor, câte un conducător de cantonament,
respectiv conducător de lot, medic, asistent medical, masor, fizioterapeut,
cercetător, operator video, alti specialisti si tehnicieni. În cazul pregătirii
sportive a copiilor si elevilor pot participa, pentru asigurarea pregătirii
scolare a acestora, si cadre didactice.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2) beneficiază pe
perioada cantonamentelor, semicantonamentelor si a taberelor de aceleasi drepturi ca si sportivii. Se exceptează
cazurile în care actiunile sunt organizate în localitătile în care îsi au
domiciliul aceste persoane, iar organizatorii au stabilit ca unii dintre ei să
nu locuiască cu sportivii cantonati, situatie
în care vor beneficia, după caz, de una-două mese pe zi.
(4) Numărul participantilor la cantonamente,
semicantonamente si tabere se stabileste de către autoritătile/institutiile
publice sau structurile sportive organizatoare, în functie de ramura de sport,
de scopul actiunii si de posibilitătile financiare.
(5) Pe durata cantonamentelor, semicantonamentelor si
taberelor de pregătire sportivă se pot efectua cheltuieli pentru activităti
culturale si de presă în limita sumei de până la 40.000 lei/persoană/zi.
Cheltuielile de refacere după efort, recuperare si igienă personală se
efectuează la tarife negociate cu unitătile prestatoare, dar care nu vor fi mai
mari decât cele practicate pentru alti clienti.
(6) Persoanele care controlează loturile de sportivi
aflati în cantonamente, semicantonamente si tabere de pregătire sportivă,
indiferent de functia si de natura controlului, nu pot servi masa la nivelul
alocatiei acordate sportivilor sau tehnicienilor; ele beneficiază numai de
diurna de deplasare stabilită potrivit normelor legale.
(7) Persoanele care îndeplinesc functia de sef de
cantonament pot beneficia la masă de drepturile pe care le au antrenorii, în
perioada în care sunt delegate de conducătorii structurii sportive care
angajează cheltuiala, numai dacă folosesc si servicii de cazare.
(8) Pe perioada deplasării si participării la competitii
sportive interne, antrenorii si tehnicienii care însotesc sportivii beneficiază de aceleasi drepturi
privind cazarea si masa ca acestia.
Art. 2. - Numărul maxim de sportivi si tehnicieni care
se pot deplasa la competitii sportive interne este cel prevăzut în
regulamentele de organizare si desfăsurare ale acestora.
Art. 3. - Cheltuielile de participare la toate
competitiile interne sunt asigurate de cluburile sportive, iar cele cu
organizarea, de către organizatorii acestora, cu exceptia situatiilor în care
federatiile sportive nationale fac alte precizări în regulamentele
competitionale.
Art. 4. - (1) Transportul sportivilor si al
însotitorilor la actiuni sportive se poate face cu mijloace de transport proprii ale autoritătilor/institutiilor
publice sau structurilor sportive ori închiriate, cu cele în comun - autobuz,
microbuz, tren, avion -, folosindu-se mijlocul de transport cel mai avantajos
ca durată si cost. În cazul deplasării pe distante mai mari de 300 km se va
putea călători cu tren Intercity, cu tren clasa I ori cu vagon de dormit sau cu
avion. Călătoria cu vagonul de dormit
sau cu avionul se poate face, cu aprobarea conducătorului
autoritătii/institutiei publice sau structurii sportive respective si numai în
situatii de strictă necesitate. Se pot folosi si autoturisme personale, cu
decontarea cheltuielilor conform prevederilor legale care se aplică în cazul
deplasării salariatilor institutiilor publice.
(2) Pentru participarea la competitii sau
antrenamente, sportivii si însotitorii acestora se pot deplasa de la hotel sau
de la restaurant la bazele sportive cu mijloace de transport proprii,
închiriate sau cu cele în comun, cheltuielile urmând a fi decontate în cadrul
actiunilor respective.
Art. 5. - (1) Cazarea participantilor la actiunile sportive
se va face, cu prioritate, în unitătile de cazare pentru sportivi, în cămine,
internate scolare sau studentesti, moteluri, campinguri sau în hoteluri până la
categoria trei stele inclusiv. Spatiile din unitătile de cazare pentru sportivi
se vor folosi în primul rând pentru actiunile sportive si, în limita locurilor
disponibile, si pentru actiuni cu alt caracter.
(2) Detinătorii de baze sportive din reteaua
Ministerului Tineretului si Sportului si Comitetului Olimpic Român vor practica
pentru activitătile sportive tarife diferentiate în functie de confort,
stabilite anual prin ordin al ministrului tineretului si sportului, respectiv
al presedintelui Comitetului Olimpic Român.
(3) Pentru delegatiile sportive străine, invitate de
Ministerul Tineretului si Sportului, institutiile din subordinea acestuia, de
Comitetul Olimpic Român sau de federatiile sportive nationale, pe bază de
reciprocitate, tariful de cazare va fi acelasi cu cel perceput pentru sportivii
români.
Art. 6. - Transportul materialelor, echipamentelor,
aparaturii, al medicamentelor necesare pentru antrenamente si competitii se
poate efectua cu mijloace de transport proprii sau închiriate, decontându-se
cheltuielile efective.
Art. 7. - (1) Pentru organizarea de consfătuiri,
conferinte stiintifice, analize anuale, întruniri cu caracter metodic,
schimburi de experientă, cursuri de perfectionare a cadrelor tehnice,
conferinte de presă, gale si manifestări sportive si alte actiuni similare,
Ministerul Tineretului si Sportului, institutiile din subordinea sa, Comitetul
Olimpic Român si federatiile sportive nationale pot efectua cheltuieli privind:
a) cazarea si transportul participantilor;
b) închirierea de spatii, instalatii (de sonorizare,
de traducere simultană), aparatură audio-video, calculatoare si echipamente
periferice si de alte bunuri necesare desfăsurării actiunilor;
c) transportul materialelor;
d) materiale consumabile, pavoazare, aranjamente
florale;
e) plata lectorilor si translatorilor.
(2) De asemenea, se pot efectua cheltuieli cu masa pentru
fiecare participant, în limita diurnei legal stabilite, pentru asigurarea de
gustări, sucuri, cafea si altele asemenea.
B. Actiuni internationale
Art. 8. - Numărul participantilor care compun
delegatiile sportive străine la actiuni internationale organizate în tară sau
care compun delegatiile sportive române care se deplasează la actiuni sportive
si la competitii în străinătate, numărul de zile, precum si conditiile de
participare sunt cele stabilite prin conventii si protocoale încheiate cu
Ministerul Tineretului si Sportului, cu Comitetul Olimpic Român si cu
federatiile sau cluburile respective, prin comunicări ale organizatorilor sau
prin prevederi ale regulamentelor organismelor internationale.
Art. 9. - Transportul intern al delegatiilor sportive
străine se poate efectua cu avion, autocar, microbuz sau autoturism din dotare
ori închiriat, inclusiv cu tren Intercity, tren clasa I, indiferent de
distantă, sau cu vagon de dormit, urmărindu-se realizarea lui în conditii cât
mai apropiate de cele oferite, pe bază de reciprocitate, de parteneri.
Art. 10. - (1) Pentru cazarea delegatiilor sportive
străine, participante la actiuni sau la competitii internationale organizate în
tară, se pot folosi hoteluri până la categoria patru stele inclusiv. Plata
cazării pentru aceste actiuni poate fi asigurată de către organizatori, în
limita sumelor legale.
(2) În cazul folosirii hotelurilor care apartin
societătilor comerciale de turism cu capital exclusiv sau majoritar de stat,
pentru delegatiile sportive din străinătate, în situatii bine justificate, la
propunerea Ministerului Tineretului si Sportului si cu avizul Ministerului
Turismului, se vor practica tarife similare celor pentru sportivii români.
(3) Pentru specialistii străini implicati în
pregătirea loturilor sportive olimpice si nationale ministrul tineretului si
sportului poate aproba gratuitate pentru plata cazării numai în spatiile din
cadrul complexurilor sportive nationale.
(4) Pentru cazarea unor delegatii străine în
componenta cărora sunt inclusi demnitari sau mari personalităti sportive se pot
folosi hoteluri categoria cinci stele.
Art. 11. - Membrilor delegatiilor sportive străine li
se pot asigura cheltuieli pentru activităti culturale, refacere după efort,
igienă personală si transport local, în limita bugetului actiunii, la tarife
negociate cu unitătile prestatoare, dar care nu vor fi mai mari decât cele
practicate pentru alti clienti.
Art. 12. - Sumele în lei care se acordă drept
cheltuieli zilnice delegatiilor sportive străine pe perioada sederii în România
sunt cele stabilite conform protocoalelor sau conventiilor încheiate de
Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic Român sau de către
federatiile sportive nationale, pe bază de reciprocitate, cu organismele
similare din tările partenere, cu respectarea normativelor în vigoare.
Art. 13. - La întâlnirile si actiunile sportive
internationale organizate în tară, ocazie cu care au loc conferinte de presă
sau întâlniri protocolare, autoritătile/institutiile publice sau structurile
sportive pot efectua cheltuieli pentru fiecare sedintă tehnică în limita sumei
de 50.000 lei/persoană.
Art. 14. - (1) Cu ocazia competitiilor si actiunilor
internationale, delegatiilor sportive străine li se pot oferi atentii
simbolice, cadouri, după cum urmează:
(2) Costul materialelor de promovare a activitătii,
cum ar fi: cupe, tricouri, cravate cu însemne, diplome, medalii, fanioane,
pliante, plachete, insigne, brelocuri, flori si altele asemenea, nu se include
în valoarea cadourilor.
Art. 15. - (1) Arbitrii si observatorii străini,
delegati la competitii internationale organizate în tară, beneficiază de
aceleasi drepturi ca si participantii la acestea.
(2) Indemnizatia de arbitraj se plăteste în lei sau în
valută, după caz, corespunzător prevederilor regulamentelor si în cuantumul
stabilit de organismele sportive internationale.
Art. 16. - Reprezentantii organizatorilor, care
însotesc delegatiile străine participante la actiuni internationale desfăsurate
în tară, si translatorii vor beneficia de aceleasi drepturi privind
transportul, cazarea si hrana ca si delegatiile străine.
Art. 17. - Pentru delegatiile sportive care se
deplasează în străinătate, autoritătile/institutiile publice sau structurile
sportive pot efectua cheltuieli în valută pentru diurnă, cazare, transport si
alte cheltuieli, în conditiile legii.
Cuantumul diurnei care se acordă pentru deplasări în
străinătate se poate stabili de către ordonatorii de credite bugetare sau, după
caz, de către conducerea structurilor sportive, fără a se depăsi nivelurile
prevăzute prin actele normative în vigoare.
Art. 18. - Autoritătile, institutiile publice si
structurile sportive pot efectua cheltuieli pentru achizitionarea de materiale
sportive, echipament sportiv si tinută de prezentare, după caz, în vederea
pregătirii, participării la competitii sportive, precum si pentru derularea
altor actiuni sportive în cadrul programelor sportive, în limita fondurilor
aprobate cu această destinatie în bugetele proprii.
C. Alocatii de hrană
Art. 19. - (1) Alocatiile zilnice de hrană pentru
activitatea sportivă de performantă internă si internatională, potrivit
normelor legale în vigoare, se diferentiază pe categorii de actiuni, după cum
urmează:
Activitatea sportivă de performantă:
a) la competitiile si actiunile internationale organizate în tară:
Beneficiari |
Finantarea cheltuielilor |
Valoarea |
Sportivii |
Cluburile sportive
sau federatiile sportive nationale |
până la 100.000
lei/persoană |
Conducătorii adjuncti,
antrenorii, arbitrii, care fac parte din delegatie |
Cluburile sportive sau
federatiile sportive nationale |
până la 180.000
lei/persoană |
Conducătorul delegatiei, arbitrii internationali si observatorii, delegati ai forurilor
internationale |
Cluburile sportive
sau federatiile sportive nationale |
până la 270.000
lei/persoană |
Membrii delegatiilor
sportive oficiale străine care participă la actiuni organizate de Ministerul
Tineretului sI Sportului, Comitetul Olimpic Român sau alte institutii
centrale |
Organizatorul actiunii |
până la 1.200.000
lei/persoană |
b) la competitiile si actiunile internationale organizate în
străinătate:
Actiunea |
Finantarea cheltuielilor |
Valoarea |
Întâlniri
bilaterale |
Cluburile sportive sau federatiile sportive nationale |
până la 1.800.000 lei/actiune |
Concursuri, turnee
internationale, cantonamente si tabere internationale |
Cluburile sportive sau federatiile sportive nationale |
până la 3.700.000 lei/actiune |
Campionate mondiale
si europene, cupe mondiale si europene |
Federatiile sportive nationale |
până la 7.500.000 lei/actiune |
Universiade,
campionate mondiale universitare, militare, feroviare etc. |
Ministerele de resort |
până la 6.000.000 lei/actiune |
Congrese si
conferinte ale organismelor europene si internationale |
Titularul actiunii |
până la 9.000.000 lei/actiune |
Schimburi
bilaterale si multilaterale, întâlniri oficiale pe probleme sportive |
|
până la 4.500.000 lei/actiune |
Jocurile olimpice |
Comitetul Olimpic Român |
până la 22 000.000 lei/ramură de sport |
Actiunea |
Plafoane valorice |
|
La cantine (exclusiv regia) |
La restaurante (inclusiv regia) |
|
a) Competitii sportive
interne: |
|
|
- etapa pe
localitate |
până la 165.000 |
până la 260.000 |
- etapa judeteană |
până la 165.000 |
până la 260.000 |
- etapa de zonă si
divizia B |
până la 225.000 |
până la 375.000 |
- etapa finală,
cupe, competitii cu etape direct finale, divizia A, superligă |
până la 225.000 |
până la 375.000 |
b) Cantonamente,
semicantonamente, întruniri cu caracter metodic si tabere, schimburi de
experientă, cursuri de perfectionare a cadrelor tehnice si alte actiuni
similare, la care se desfăsoară activităti practice, organizate, după caz,
de: |
|
|
- directiile pentru
tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti, asociatiile judetene si
ale municipiului Bucuresti pe ramuri de sport, cluburile sportive cu
sportivii din sectiile acestora |
până la 225.000 |
până la 375.000 |
- autoritătile/institutiile
publice sau structurile sportive cu sportivi din loturile olimpice si nationale |
până la 300.000 |
până la 500.000 |
c) Competitii
sportive internationale si actiuni sportive internationale (congrese si
conferinte ale organismelor europene si mondiale, schimburi bilaterale si
multilaterale, întâlniri oficiale pe problemele sportului), organizate de: |
|
|
- directiile pentru
tineret si sport judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti
pe ramuri de sport, cluburile sportive |
până la 310.000 |
până la 435.000 |
- federatiile
sportive nationale |
până la 350.000 |
până la 500.000 |
- Ministerul
Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic Român, Ministerul Educatiei si
Cercetării, alte ministere si institutii centrale si autoritătile administratiei
publice locale |
până la 400.000 |
până la 570.000 |
(2) Pentru
celelalte actiuni sportive, altele decât cele de performantă, alocatiile de
hrană zilnice sunt următoarele: |
||
Actiunea |
La cantine (exclusiv regia) |
La restaurante (exclusiv regia) |
Competitii sportive
interne |
până la 150.000 |
până la 230.000 |
Cantonamente,
semicantonamente si tabere |
până la 150.000 |
până la 230.000 |
Competitii sportive
internationale |
până la 210.000 |
până la 300.000 |
(3) Directiile pentru tineret si sport judetene si a
municipiului Bucuresti, cluburile sportive, complexurile sportive nationale din
subordinea Ministerului Tineretului si Sportului, care detin unităti de
alimentatie pentru sportivi, percep sume pentru cheltuielile de regie de
maximum 35% din valoarea alocatiei de masă în cazul servirii mesei de către
sportivii din loturile olimpice si nationale, din cluburile sportive, precum si
de către alti participanti la actiuni cu caracter sportiv; în cazul Complexului
Sportiv National “Piatra Arsă” se percep sume pentru cheltuieli de regie de
maximum 45%.
(4) Preturile percepute pentru servirea mesei în cazul
altor actiuni decât cele sportive sunt stabilite în conditiile legii.
(5) Alocatiile de hrană stabilite în prezentul articol
reprezintă plafoane maxime. Cuantumul concret al alocatiei de hrană se
stabileste de către ordonatorul de credite, respectiv conducătorul structurii
sportive, în functie de specificul ramurii de sport, de valoarea sportivilor,
de unitatea la care li se asigură hrana, în limita prevederilor bugetare
aprobate. Alocatia de hrană se repartizează, în principiu, pe durata unei zile,
astfel:
- masa de dimineată 20%
- masa de prânz 40%
- masa de seară 40%.
Alocatia de hrană astfel stabilită se acordă pe
perioada desfăsurării actiunii prevăzute în calendarele sportive competitionale
si în programele autoritătilor/institutiilor publice sau structurilor sportive.
(6) La actiunile interne si internationale sunt
interzise includerea si decontarea în cadrul alocatiei de hrană a băuturilor
alcoolice.
(7) Delegatiilor sportive străine li se va putea
acorda la plecare hrană rece, pe durata călătoriei până la destinatie, în
limita alocatiei de care au beneficiat în tară si în conditiile prevăzute la
alin. (5), numai dacă transportul se efectuează cu trenul, autobuzul sau
autoturismul.
(8) La încheierea actiunilor sportive internationale
se va putea organiza o masă oficială cu sportivii, antrenorii, arbitrii si
oficialii participanti, precum si cu un număr limitat de alte persoane care au
contribuit la organizarea actiunii, în limita sumei de 300.000 lei la cantină
sau de 500.000 lei la restaurant, de persoană. În acest caz alocatia de hrană
pentru masa de seară nu se mai foloseste. În cadrul meselor oficiale se pot
deconta si băuturi alcoolice.
(9) În cazul deplasării în străinătate cu trenul, cu
autobuzul sau cu autoturismul, delegatiile sportive române beneficiază de hrană
rece la nivelul alocatiei de cantonament numai pe durata călătoriei pe
teritoriul României.
(10) La competitiile programate în tară în cadrul
superligii, a diviziilor A si B, la finalele campionatelor nationale si ale
competitiilor internationale, organizatorii pot asigura spor- tivilor
răcoritoare în sumă de până la 35.000 lei/persoană/joc sau reuniune.
(11) Nivelul alocatiilor de hrană prevăzut în
prezentul articol poate fi majorat dacă asigurarea diferentei se realizează de
către sponsori.
(12) În cadrul sumelor prevăzute la alin. (1), (2),
(8) si (11) este inclusă si taxa pe valoarea adăugată.
D. Alimentatia de efort
Art. 20. - (1) Pentru asigurarea unei alimentatii
corespunzătoare efortului depus în pregătire, sportivii pot beneficia de
alimentatie de efort - în hrană, alimente sau în numerar -, acordată după cum
urmează:
a) de către federatii sportive nationale, cluburi
sportive, pentru sportivii din loturile olimpice si nationale, la toate
categoriile de vârstă - până la 5.000.000 lei lunar;
b) de către directiile pentru tineret si sport
judetene si a municipiului Bucuresti, cluburile sportive, pentru sportivii de
performantă din sectiile cluburilor si ale asociatiilor sportive, la toate
categoriile de vârstă - până la 3.000.000 lei lunar.
(2) Criteriile de acordare vor fi stabilite de
federatiile sportive nationale, directiile pentru tineret si sport judetene si
a municipiului Bucuresti, de cluburi sportive, în raport cu valoarea
sportivului, cu efortul depus si cu rezultatele obtinute.
Art. 21. - Alimentatia de efort se acordă, pentru
aceeasi perioadă, de către o singură structură sportivă sau de către directiile
pentru tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 22. - Pe perioada cantonamentelor si taberelor
structurile sportive si directiile pentru tineret si sport judetene si a
municipiului Bucuresti nu pot acorda si alimentatie de efort.
Art. 23. - Cluburile sportive care au echipe sau grupe
de copii si juniori, care se pregătesc conform normelor stabilite de federatii,
pot acorda acestora în ziua antrenamentului, pentru compensarea efortului
depus, alimente constând în produse lactate, fructe, miere sau altele cu efect
nutritiv similar, în limita sumei de până la 45.000 lei/sportiv.
Art. 24. - (1) Comitetul Olimpic Român si federatiile
sportive nationale pot să procure vitamine, sustinătoare de efort si
medicamente, în baza referatului de necesitate prezentat de medicul lotului,
pentru actiunile de pregătire si competitionale organizate, în limita bugetului
aprobat în acest scop, astfel:
a) vitamine si sustinătoare de efort, în sumă de până
la 200.000 lei/zi pentru fiecare sportiv;
b) medicamente si materiale sanitare, unguente si
produse pentru masaj utilizate în procesul de refacere-recuperare după
traumatisme si îmbolnăviri, în sumă de până la 50.000 lei/zi pentru fiecare
sportiv.
(2) Celelalte structuri sportive, precum si directiile
pentru tineret si sport judetene pot să procure:
a) vitamine si sustinătoare de efort, în sumă de până
la 100.000 lei/zi pentru fiecare sportiv;
b) medicamente, materiale sanitare, unguente si
produse pentru masaj utilizate în procesul de refacere-recuperare după
traumatisme si îmbolnăviri, în sumă de până la 25.000 lei/zi pentru fiecare
sportiv, în cadrul prevederilor bugetare aprobate în acest scop.
(3) Sustinătoarele de efort sunt: substante sintetice
sau naturale cu efecte ergo ori profotrope, utilizate în vederea reechilibrării biologice a
sportivilor. Acestea au scop profilactic, curativ si accelerează refacerea după
efort, contribuind indirect la sustinerea biologică a efortului următor,
substante care nu sunt incluse pe listele doping ale Agentiei Mondiale
Antidoping (WADA).
(4) Aplicarea prevederilor lit. a) si b) ale alin. (1)
si (2) se realizează în baza prescriptiei medicale.
E. Alte cheltuieli
Art. 25. - (1) La competitiile sau la actiunile
sportive interne si internationale se pot aloca fonduri pentru: materiale
consumabile, pavoazare, panouri publicitare, multiplicări, rechizite,
aranjamente florale la preturile de piată, asistentă medicală si salvare,
ordine publică, servicii de pază contra incendiilor.
(2) Pentru participarea la actiunile si competitiile
sportive internationale se pot efectua cheltuieli cu taxe de participare, de
viză, asigurare medicală, taxă de parcare si altele asemenea.
(3) Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul
Olimpic Român, federatiile sportive nationale pot efectua cheltuieli privind
contributiile si cotizatiile anuale la organismele internationale cu profil
sportiv la care sunt afiliate, conform actelor normative în vigoare.
(4) Pentru buna desfăsurare si optimizare a
activitătilor de documentare, sinteză si prognoză din domeniul sportului,
precum si pentru perfectionarea personalului de specialitate,
autoritătile/institutiile publice - structurile sportive, în limita
prevederilor bugetare aprobate si cu respectarea dispozitiilor legale, pot
efectua:
a) cheltuieli pentru studii de cercetare si
documentare în domeniul educatiei fizice si sportului;
b) cheltuieli pentru procurarea de cărti si alte
publicatii cu profil sportiv;
c) cheltuieli pentru traduceri, tipărituri,
multiplicări si alte materiale de specialitate din domeniu;
d) cheltuieli pentru realizarea materialelor
audio-video metodice si de promovare a activitătii sportive;
e) cheltuieli pentru servicii de consultantă în
domeniul sportului;
f) achizitii de licente pentru software de bază si upgrade,
servicii de programare si de întretinere pentru aplicatii software, inclusiv
lucru on-line, în domeniul sportului.
(5) Cluburile sportive detinătoare de cai pot prevedea
în buget cheltuieli pentru asigurarea hranei acestora, pentru medicamente,
vitamine si sustinătoare de efort.
(6) Pentru ramurile de sport individuale de luptă prin
contact, structurile sportive pot efectua cheltuieli cu plata indemnizatiei
pentru parteneri (sparring partener) până la valoarea de 2.000.000 lei/meci.
(7) Comitetul Olimpic Român poate acorda lunar burse
olimpice sportivilor din categoria juniori si tineret, cu calităti deosebite si
care se pregătesc într-un sistem organizat, pentru a participa la competitii
nationale si internationale.
Bursa olimpică cuprinde costurile de asigurare a mesei
într-un sistem controlat si în cuantumul stabilit pentru sportivii componenti
ai centrelor olimpice nationale de pregătire a juniorilor.
(8) Structurile sportive pot să efectueze cheltuieli
pentru investigatii medicale de înaltă tehnicitate (rezonantă magnetică
nucleară, tomografie computerizată, coronarografie, scintigrame cu raze,
izotopi etc.) privind starea de sănătate a sportivilor de performantă, precum
si pentru realizarea interventiilor chirurgicale si a tratamentelor postoperatorii
ale acestora, astfel:
a) Comitetul Olimpic Român, pentru sportivii loturilor
olimpice;
b) federatiile sportive nationale, pentru sportivii
loturilor nationale;
c) celelalte structuri sportive, pentru sportivii
legitimati.
(9) Institutiile publice si structurile sportive care
au în administrare baze sportive pot efectua cheltuieli pentru dotarea
cabinetelor medicale cu medicamente, materiale si aparatură sanitară si de
refacere după efort, pentru acordarea asistentei medicale de urgentă, în limita
prevederilor bugetare aprobate în acest scop.
(10) Pentru realizarea controalelor doping
autoritătile/institutiile publice sau structurile sportive pot efectua
cheltuieli în lei pentru testele efectuate în tară sau în valută pentru cele
impuse de reglementările internationale a fi efectuate în străinătate.
Art. 26. - (1) Pentru folosirea la antrenamente si
competitii a bazelor sportive, institutiile publice si structurile sportive
plătesc tarife de folosire a acestora. Detinătorii bazelor sportive din reteaua
Ministerului Tineretului si Sportului vor lua în calculul tarifelor de folosire
a bazelor sportive cheltuielile de functionare si întretinere a acestora,
precum si cheltuielile de personal ale salariatilor implicati direct în
întretinerea bazelor sportive respective.
(2) În cazul folosirii simultane a unei baze sportive,
respectiv culoare de înot, pistă de atletism, sală sportivă, de către mai multe
sectii sportive, tariful de folosire a bazelor sportive se va împărti
proportional cu gradul de folosire.
(3) Încasarea sumelor aferente tarifelor de folosire a
bazelor sportive se efectuează conform contractului încheiat între părti.
(4) La folosirea bazelor sportive vor avea prioritate,
în ordine, sportivii din loturile olimpice si nationale, sectiile de performantă
care activează în superligă, diviziile A si B, de juniori, scolare,
universitare si actiunile sportive organizate de directiile pentru tineret si
sport judetene si a municipiului Bucuresti si asociatiile judetene si ale
municipiuluiBucuresti pe ramuri de sport.
(5) Pentr u alte activităti în afara celor prevăzute
la alin. (1), cum ar fi: spectacole, concerte, adunări si alte manifestări
asemănătoare, care nu împiedică buna desfăsurare a activitătilor sportive,
detinătorii de baze sportive percep tarife negociate prin contract, în
conditiile legii.
(6) În situatia în care detinătorii de baze sportive
din reteaua Ministerului Tineretului si Sportului obtin venituri suplimentare
din exploatarea acestora sau din alte surse, mai mari decât nivelul costurilor de
întretinere si de functionare, acestia pot acorda structurilor sportive scolare
si universitare o reducere a cuantumului tarifelor de folosire a bazelor
sportive de până la 50%.
(7) Prin exceptie de la prevederile prezentului
articol, Ministerul Tineretului si Sportului poate aproba punerea la
dispozitie, în mod gratuit, a bazelor sportive aflate în administrarea
institutiilor din subordine, la solicitarea Comitetului Olimpic Român, a
federatiilor sportive nationale, a cluburilor sportive din subordine si a
directiilor pentru tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti, numai
pentru activitătile sportive ale acestora, cu prioritate pentru loturile
olimpice si nationale.
Art. 27. - Persoanele care participă la actiuni
sportive pot fi scoase de la locul de muncă, prin negociere între federatiile
sportive nationale, cluburile sportive si unitătile în care îsi desfăsoară
activitatea persoanele respective sau prin plata contravalorii drepturilor
salariale pe perioada solicitată.
CAPITOLUL II
Premii, prime si alte drepturi
A. Premii pentru sportivi
Art. 28. - (1) Pentru performantele deosebite obtinute
în competitii sportive Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic
Român, federatiile sportive nationale, Ministerul Educatiei si Cercetării, alte
ministere si institutii centrale care au în subordine structuri sportive pot
acorda sportivilor, în functie de valoarea performantei, de importanta si
amploarea competitiei, de aportul personal si în limita bugetului aprobat,
premii în lei sau în obiecte până la valoarea brută a sumelor prevăzute în
tabelul nr. 1.
Premiile prevăzute mai sus se acordă după cum urmează:
Ramura/proba |
Cuantumul lit. a)- h) |
Cuantumul lit. i)- j) |
A.
Sporturi olimpice: |
|
|
1. -
probe olimpice |
până la 100% |
până la 100% |
2. -
probe neolimpice în cadrul sporturilor olimpice |
până la 50% |
până la 75% |
B.
Sporturi neolimpice Pentru
această categorie cuantumul premiilor pentru fiecare ramură de sport si disciplină
se stabileste anual prin ordin al ministrului tineretului si sportului |
până la 40% |
până la 50% |
(2) În mod exceptional, ministrul tineretului si
sportului, respectiv presedintele Comitetului Olimpic Român, poate aproba,
pentru câstigarea titlului mondial sau european de seniori la probe olimpice,
respectiv a locurilor I, II si III la jocurile olimpice, suplimentarea cu până
la 100% a premiului prevăzut la alin. (1).
(3) În cadrul sporturilor individuale cu probe pe
echipe sau pe echipaje, precum si al jocurilor sportive valoarea premiului
prevăzut în prezentele norme este individuală.
Art. 29. - (1) Sportivii premiati de Ministerul
Tineretului si Sportului si de Comitetul Olimpic Român conform prevederilor de
mai sus, clasati pe primele sase locuri la campionatele mondiale si europene,
respectiv la jocurile olimpice, precum si antrenorii lor pot primi premii si
din partea cluburilor sportive de care apartin ori a ministerelor si celorlalte
institutii centrale cărora le sunt subordonate sau din partea directiilor
pentru tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti si din partea
autoritătilor administratiei publice locale, din bugetul acestora, în sumă de
până la 50% din valoarea premiului acordat de forul respectiv mentionat
anterior, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate.
(2) În situatia sportivilor care au dublă legitimare,
acestia pot fi premiati de unul sau ambele cluburi la care sunt legitimati.
Cuantumul premiilor nu va putea depăsi 50% din valoarea premiului acordat de
Ministerul Tineretului si Sportului sau de Comitetul Olimpic Român.
Art. 30. - La ramurile de sport la care, pe baza
rezultatelor obtinute de sportivi la probele individuale, se întocmesc,
potrivit regulamentului de concurs, si clasamentele pe echipe, premierea sportivilor
se face pentru fiecare medalie primită.
Art. 31. - La ramurile de sport la care, în
conformitate cu reglementările oficiale, sunt prevăzute întâlniri
internationale pe echipe, separat de probele individuale, premierea sportivilor
se poate face atât pentru rezultatele obtinute la probele individuale, cât si
pentru cele obtinute în cadrul concursului pe echipe.
Art. 32. - La jocurile sportive, în cadrul etapelor
campionatelor nationale, superligă, diviziile A si B, cluburile sportive pot
acorda un premiu de până la: 5.000.000 lei/sportiv pentru meciurile câstigate
în superligă, 4.000.000 lei pentru meciurile câstigate în divizia A si
3.000.000 lei pentru meciurile câstigate în divizia B, diferentiat în functie
de valoarea jocurilor si de aportul fiecărui sportiv. Aceeasi prevedere se
aplică si sporturilor individuale care au organizate si campionate nationale
sub formă de divizie.
Art. 33. - Sportivilor români si străini, clasati pe
locurile I, II si III la campionatele sau turneele internationale ale României,
li se vor putea acorda, din bugetul federatiilor sportive nationale, separat de
premiile în numerar, premii în obiecte în valoare de până la 5.000.000
lei/persoană, diferentiate în functie de locul ocupat în clasament si de
valoarea performantei pe plan international.
Art. 34. - Sportivii clasati pe locurile I, II si III
în competitiile interne neprevăzute la art. 28 vor putea primi din partea
organizatorilor un premiu în bani sau în obiecte în valoare de până la
2.000.000 lei, 1.500.000 lei si, respectiv, 1.000.000 lei.
Art. 35. - Premiile sau alte drepturi materiale care
se asigură de unele federatii sportive nationale cu activitate specifică la
competitii interne si internationale sunt prevăzute în anexa nr. 1 la
prezentele norme si vor fi finantate din bugetul propriu.
Art. 36. - Sportivii care, în baza ordinului
ministrului tineretului si sportului, sunt distinsi cu titlul “Maestru emerit
al sportului” vor putea primi un premiu în valoare de până la 8.000.000 lei,
iar cei care sunt distinsi cu titlul de
“Maestru al sportului”, un premiu în valoare de până
la 4.000.000 lei. Premiile se acordă de federatiile sportive nationale si pot
fi suplimentate cu până la 50% de cluburile sportive la care au activat sau
activează cei premiati, din bugetul propriu al acestora.
Art. 37. - (1) Pentru realizarea unor recorduri
omologate de forurile sportive abilitate se pot acorda premii în lei până la
valoarea sumelor prezentate mai jos:
- lei -
a) |
Olimpic |
|
170.000.000 |
b) |
Mondial |
|
|
|
-
seniori |
probe olimpice |
170.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
70.000.000 |
|
-
tineret |
probe olimpice |
100.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
50.000.000 |
|
-
juniori |
probe olimpice |
70.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
40.000.000 |
c)
European |
|
|
|
|
-
seniori |
probe olimpice |
125.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
50.000.000 |
|
-
tineret |
probe olimpice |
75.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
40.000.000 |
|
-
juniori |
probe olimpice |
50.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
30.000.000 |
d)
National |
|
|
|
|
-
seniori |
probe olimpice |
20.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
8.000.000 |
|
-
tineret |
probe olimpice |
12.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
6.000.000 |
|
-
juniori I |
probe olimpice |
10.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
5.000.000 |
|
-
juniori II |
probe olimpice |
8.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
4.000.000 |
|
-
juniori III |
probe olimpice |
5.000.000 |
|
|
probe neolimpice |
2.000.000 |
(2) Premiile pentru recordurile olimpice se asigură
din bugetul Comitetului Olimpic Român, cele pentru recordurilemondiale si
europene din bugetul Ministerului Tineretului si Sportului, iar cele pentru
recordurile nationale din bugetul federatiilor sportive nationale.
(3) Cluburile sportive pot suplimenta cu până la 50% valoarea
premiului acordat pentru performanta omologată.
(4) Premierea pentru recorduri poate fi acordată numai
după omologarea acestora de către forurile sportive abilitate.
B. Premii pentru antrenori, specialisti si alti
tehnicieni
Art. 38. - (1) Antrenorii sau profesorii care au
contribuit la realizarea performantelor de către sportivi la jocurile olimpice,
campionatele mondiale si europene, precum si la alte competitii prevăzute la
art. 28 vor putea fi premiati în raport cu: numărul sportivilor promovati la
loturile olimpice si nationale, frecventa selectionării acestora si valoarea performantelor
obtinute în competitii; responsabilitatea avută în pregătirea sportivilor;
durata participării acestora la pregătirea sportivilor, calitatea muncii
depuse; aportul personal la obtinerea performantelor; gradul de realizare a obiectivelor
programate, după cum urmează:
a) La sporturile individuale:
- dacă au pregătit un singur sportiv premiat - un premiu
până la valoarea celui acordat sportivului premiat;
- dacă au pregătit mai multi sportivi premiati – un premiu
care cumulează valoarea unitară a premiilor sportivilor pregătiti.
La ramurile de sport individuale, la care pregătirea
este asigurată de mai multi antrenori, iar competitia se desfăsoară separat pe
mai multe probe la care se acordă titluri si medalii, premierea persoanelor
respective se va face astfel:
- antrenorul principal - un premiu compus din valoarea
cea mai mare a unui premiu, cumulat cu valoarea fiecăruia dintre celelalte
premii obtinute de către sportivii pregătiti;
- antrenorii secunzi - câte un premiu de până la 75%
din valoarea premiului acordat antrenorului principal, în raport cu contributia
adusă la obtinerea rezultatelor.
La probele pe echipe, echipaje sau stafete din cadrul sporturilor
individuale antrenorul poate primi un premiu pentru fiecare probă pe echipe,
echipaje sau stafete al cărui cuantum va fi echivalent cu cel mult premiul
individual acordat unui sportiv la proba respectivă. În cazul în care pregătirea
a fost asigurată de mai multi antrenori, premierea persoanelor respective se va
face astfel:
- antrenorul principal - un premiu compus din valoarea
cea mai mare a unui premiu, cumulat cu 50% din valoarea fiecăruia dintre
celelalte premii obtinute de către sportivii pregătiti;
- antrenorii secunzi - câte un premiu de până la 75%
din valoarea premiului acordat antrenorului principal, în raport cu aportul la
obtinerea rezultatelor.
b) La jocurile sportive:
- antrenorul principal va putea beneficia de un premiu
echivalent cu cel mai mare premiu acordat unuia dintre sportivi, majorat cu
până la 200%;
- antrenorii secunzi pot beneficia de un premiu de până
la 80% din premiul acordat antrenorului principal.
(2) În mod exceptional, ministrul tineretului si
sportului, respectiv presedintele Comitetului Olimpic Român, poate aproba
antrenorilor care au contribuit la câstigarea titlului mondial sau european de
seniori la probele olimpice, respectiv a locurilor I, II si III la jocurile
olimpice, suplimentarea cu până la 100% a premiului acordat conform prevederilor
art. 28 coroborat cu alin. (1) din prezentul articol.
Art. 39. - (1) Ceilalti specialisti si tehnicieni din
cadrul colectivelor tehnice, aprobati de structurile sportive, cum ar fi: cadre
medicale, cercetători, metodisti, specialisti pentru pregătirea fizică,
operatori video, corepetitori, pianisti, maestri de balet, marangozi, armurieri
si alt personal de specialitate din această categorie, vor putea primi un premiu
individual de până la 35% din valoarea premiului antrenorului care a obtinut
premiul cel mai mare.
(2) Valoarea globală a premiilor acordate acestor
specialisti nu va putea depăsi premiul cuvenit antrenorului care a obtinut
premiul cel mai mare.
(3) Pentru prevederile alin. (1) si (2) nu se aplică
dispozitiile art. 28 alin. (2) si ale art. 38 alin. (2).
Art. 40. - (1) Personalul de conducere si de specialitate,
salariat al federatiilor sportive nationale, respectiv presedinte, secretar
general, secretar federal, antrenor federal, expert sportiv, referent,
instructor, contabil, economist, care a contribuit nemijlocit la clasarea
sportivilor pe locurile I-VI la jocurile olimpice, la campionatele mondiale si
europene, cupe mondiale si europene (reprezentative nationale de seniori),
poate beneficia de un premiu la încheierea fiecăreia dintre aceste competitii,
astfel:
a) pentru sporturile individuale, valoarea globală a
acestui premiu va fi de până la 40% din suma valorii unitare a premiilor
corespunzătoare fiecărui loc ocupat, prevăzută la art. 28 alin. (1), si se
acordă din bugetul Ministerului Tineretului si Sportului;
b) pentru jocurile sportive, valoarea premiului va fi
de până la 100% din valoarea unitară a premiului corespunzător locului ocupat,
prevăzută la art. 28 alin. (1), si se acordă din bugetul Ministerului
Tineretului si Sportului.
(2) Pentru prevederile alin. (1) lit. a) si b) nu se
aplică dispozitiile art. 28 alin. (2).
(3) În situatia în care o persoană salariată a unei federatii
sportive nationale este nominalizată de organul de conducere al acesteia să
îndeplinească functia de antrenor de lot national pe o perioadă limitată,
conducerea federatiei poate să propună, iar Ministerul Tineretului si
Sportului, respectiv Comitetul Olimpic Român, poate să aprobe celui în cauză
acordarea drepturilor prevăzute la art. 38.
Art. 41. - Personalul salariat al cluburilor sportive,
respectiv presedinte (director), vicepresedinte (director adjunct), instructor, expert sportiv, contabil-sef
si personal administrativ, care a contribuit nemijlocit la obtinerea de către sportivii
clubului a unor clasări pe locurile I-VI la jocurile olimpice si la
campionatele mondiale si europene, cupe mondiale si cupe europene
(reprezentative nationale de seniori), conform prevederilor art. 29, sau a unor
medalii la celelalte competitii, poate beneficia de un premiu la încheierea
fiecărei competitii. Valoarea globală a acestui premiu este de 40% din suma
valorii unitare a premiilor efectiv plătite sportivilor de către club din
bugetul propriu.
Presedintele (directorul) clubului va putea primi un
premiu de până la 25% din suma astfel calculată. Pentru ceilalti salariati
îndreptătiti să primească premii, cuantumul individual al acestora va fi
stabilit de presedintele (directorul) clubului sportiv.
Art. 42. - Cu ocazia jocurilor olimpice membrii comisiilor
si cei ai colectivelor multidisciplinare ale Comitetului Olimpic Român si
Ministerului Tineretului si Sportului, precum si salariatii acestora, care pe
parcursul ciclului olimpic au sprijinit pregătirea sportivilor olimpici, pot fi
premiati cu un premiu individual de până la 75.000.000 lei. Valoarea globală a
acestor premii nu va depăsi 10% din valoarea totală a premiilor acordate.
Art. 43. - Antrenorii sau profesorii care au depistat
si au initiat sportivi care, ulterior, sub îndrumarea altor specialisti, s-au
clasat pe locurile I-VI la jocurile olimpice, I-III la campionatele mondiale
ori europene si cupe mondiale sau europene (reprezentative nationale de
seniori) ori care au realizat recorduri olimpice, mondiale sau europene vor putea
fi recompensati de către Ministerul Tineretului si Sportului sau Comitetul Olimpic
Român, pentru fiecare dintre aceste performante, cu câte un premiu de până la
15% din valoarea celui acordat sportivului depistat si initiat.
Art. 44. - Titlul de “Antrenor emerit” se acordă, la
propunerea federatiilor sportive nationale, prin ordin al ministrului
tineretului si sportului. Cuantumul premiului acordat pentru acest titlu este
de până la 10.000.000 lei si se asigură din bugetul federatiilor sportive
nationale.
Art. 45. - În afara premiilor în numerar prevăzute în aceste
norme, la competitiile interne, începând cu etapa pe localitate, organizatorii
pot acorda, după caz, din bugetul propriu aprobat, premii sub formă de medalii,
tricouri, diplome, cupe, conform regulamentelor competitiilor respective.
C. Indemnizatii si prime de lot
Art. 46. - (1) Sportivii componenti ai loturilor
nationale, antrenorii si profesorii lor, precum si membrii colectivelor tehnice
aprobati de organele de conducere ale federatiilor sportive nationale pot primi
pe perioada de pregătire centralizată, respectiv cantonament, participare la
competitii, recuperare si refacere o indemnizatie de lot national, care se
acordă din bugetul federatiilor sportive nationale respective.
Valoarea lunară brută
a acestei indemnizatii se acordă după cum urmează:
(2) Criteriile de acordare a indemnizatiilor vor fi
stabilite de Ministerul Tineretului si Sportului, la propunerea federatiilor
sportive nationale.
(3) Pentru aceeasi perioadă sportivii si componentii
colectivelor tehnice vor beneficia de o singură indemnizatie.
Art. 47. - (1) Comitetul Olimpic Român poate acorda
lunar, pe perioadele de pregătire centralizată, respectiv cantonament,
participare la competitii, recuperare si refacere, prima de lot olimpic*) sportivilor,
antrenorilor, medicilor, consultantilor stiintifici, metodistilor,
cercetătorilor stiintifici, psihologilor, coregrafilor, corepetitorilor,
asistentilor medicali-masori, asistentilor medicali, masorilor si celorlalti
specialisti, cum ar fi: armurieri, marangozi, mecanici, electronisti, operatori
video, operatori calculator, din cadrul loturilor olimpice.
*) La art.
47, notiunea prima de lot olimpic se asimilează cu notiunea premiu.
(2) Valoarea acestei prime este de până la 7.000.000 lei
si se acordă din fondurile prevăzute cu această destinatie în bugetul
Comitetului Olimpic Român.
(3) Criteriile de acordare vor fi stabilite de Comisia
tehnică olimpică si vor fi aprobate de Comitetul Executiv al Comitetului
Olimpic Român. Cuantumul primei de lot olimpic va fi acordat astfel:
- sportiv până la 7.000.000 lei = 100%
- antrenor principal 100%
- antrenor de lot 80%
- medic de lot, consultant stiintific, metodist, cercetător stiintific, psiholog 75%
- coregraf, corepetitor 70%
- asistent medical-masor, biochimist, kinetoterapeut
60%
- asistent medical 55%
- masor 50%
- ceilalti specialisti: armurieri, marangozi, mecanici,
electronisti, operatori video, operatori calculator 40%
(4) Pentru aceeasi perioadă sportivilor, antrenorilor,
medicilor, consultantilor stiintifici, metodistilor, cercetătorilor stiintifici,
psihologilor, coregrafilor, corepetitorilor, asistentilor medicali-masori,
asistentilor medicali, masorilor si celorlalti specialisti, cum ar fi: armurieri,
marangozi, mecanici, electronisti, operatori video, operatori calculator, li se
va putea acorda o singură indemnizatie sau primă de lot.
(5) Comitetul Olimpic Român poate acorda lunar, la propunerea
federatiilor, indemnizatii antrenorilor, medicilor, consultantilor stiintifici,
metodistilor, cercetătorilor stiintifici, psihologilor, coregrafilor, corepetitorilor,
asistentilor medicalimasori, asistentilor medicali, masorilor si celorlalti specialisti,
cum ar fi: armurieri, marangozi, mecanici, electronisti, operatori video,
operatori calculator, din centrele nationale olimpice de pregătire a
juniorilor.
(6) Nivelul indemnizatiei prevăzute la alin. (5) este
în sumă de până la 2.500.000 lei si se acordă pentru perioadele de pregătire
centralizată, respectiv cantonament, participare la competitii, recuperare si
refacere.
(7) Comitetul Olimpic Român poate acorda lunar o indemnizatie
antrenorilor care asigură pregătirea sportivilor beneficiari ai bursei
olimpice. Nivelul acestei indemnizatii este în sumă de până la 1.000.000 lei si
se acordă pentru perioadele de pregătire.
D. Premii pentru alte activităti
Art. 48. - (1) La sfârsitul fiecărui an Ministerul Tineretului
si Sportului împreună cu Comitetul Olimpic Român vor putea stabili cel mai bun
sportiv, la masculin si feminin, pentru rezultatele obtinute în anul respectiv,
si acorda “premiul national pentru sport”; acesta constă într-un trofeu si un
premiu individual în obiecte sau în numerar, până la valoarea sumei de
30.000.000 lei, care se va acorda de Ministerul Tineretului si Sportului.
(2) Anual aceleasi foruri vor stabili primii 10
sportivi, la masculin si feminin, care au obtinut rezultate deosebite pe plan
international, cărora le vor putea acorda trofee, precum si premii în obiecte
sau în numerar până la valoarea individuală de 20.000.000 lei. Diferentierea va
fi stabilită de Ministerul Tineretului si Sportului si de Comitetul Olimpic
Român în raport cu locul ocupat în clasament.
(3) La nivelul directiilor pentru tineret si sport judetene
si a municipiului Bucuresti si al structurilor sportive valoarea globală a
premiilor acordate primilor 10 sportivi ai anului, la masculin si feminin,
seniori si juniori, stabiliti conform rezultatelor obtinute, va fi de până la
75.000.000 lei.
Art. 49. - Ministerul Tineretului si Sportului si Comitetul
Olimpic Român pot acorda anual unui număr de până la 40 de sportivi si
antrenori “premii speciale pentru activitate deosebită” în valoare de maximum 7.500.000
lei/persoană/an.
Art. 50. - Directiile pentru tineret si sport judetene
si a municipiului Bucuresti pot acorda anual, din venituri proprii, premii
individuale de până la 2.700.000 lei pentru activul voluntar. Valoarea globală
a acestor premii este de maximum 60.000.000 lei.
Art. 51. - Cluburile sportive de drept public pot acorda
anual din venituri proprii premii individuale de până la 2.300.000 lei pentru
activul voluntar. Valoarea globală a acestor premii este de maximum 60.000.000
lei.
Art 52. - Cu prilejul unor aniversări jubiliare, al retragerii
din activitate a unor sportivi de valoare internatională sau a unor cadre tehnice
cu o îndelungată activitate în domeniul sportului si cu rezultate deosebite la
nivel international, precum si al unor actiuni speciale, autoritătile/institutiile
publice sau structurile sportive pot acorda trofee sportive, precum si premii
în bani sau în obiecte, în limita prevederilor bugetare aprobate, în valoare de
până la 20.000.000 lei/persoană.
Art. 53. - Ministrul tineretului si sportului,
presedintele Comitetului Olimpic Român si presedintii federatiilor sportive
nationale pot acorda ca recompensă unor personalităti din tară si din
străinătate, care sprijină în mod deosebit dezvoltarea activitătii sportive,
trofee, plachete, cupe, albume, insigne, brelocuri, alte obiecte simbolice, în
limita prevederilor bugetare aprobate.
Art. 54. - (1) În conformitate cu prevederile legale, sponsorii
si partenerii structurilor sportive sau ai sportivilor pot acorda, suplimentar fată de premiile prevăzute la cap.
II, premii în valută, în lei sau în obiecte pentru rezultatele obtinute atât în
competitiile internationale, cât si în competitiile nationale. Valoarea acestor
premii individuale se stabileste de către sponsor sau partener.
(2) În cazul competitiilor interne amicale, cu
prilejul cărora institutiile sau structurile sportive organizatoare realizează
venituri proprii, acestea pot acorda câstigătorilor premii în obiecte sau în
numerar până la valoarea de 5.000.000 lei, din veniturile realizate.
CAPITOLUL III
Dispozitii comune
Art. 55. - (1) Cuantumul taxelor si al cotizatiilor percepute pentru organizarea si desfăsurarea activitătii competitionale interne se stabileste pe ramuri de sport de către federatiile sportive nationale de specialitate, conform prevederilor statutelor si regulamentelor proprii.
(2) Pentru organizarea campionatelor judetene si locale
taxele se vor stabili de către directiile pentru tineret si sport judetene si a
municipiului Bucuresti la niveluri minimale, tinându-se seama de posibilitătile
financiare ale structurilor sportive din fiecare judet.
Art. 56. - (1) Numărul arbitrilor la competitiile
interne si internationale se stabileste de fiecare federatie sportivă natională
prin regulamente proprii, corelate cu prevederile regulamentelor federatiilor
internationale.
(2) În cazul în care arbitrii participanti la o competitie
nu se pot deplasa la locul de servire a mesei din cauza programului de
desfăsurare a acesteia, ei pot beneficia de acordarea contravalorii alocatiei
de hrană în numerar, la baremele prevăzute în conventii, impozitată în conformitate
cu prevederile legale.
(3) Asociatiile judetene pe ramuri de sport si a municipiului
Bucuresti vor respecta regulile în acest domeniu si le vor adapta specificului
activitătii lor.
(4) Federatiile sportive nationale si cluburile
sportive pot finanta, pentru arbitri si oficialii delegati la competitii interne
si internationale desfăsurate în tară, cheltuieli de transport, cazare, hrană
si pentru scoaterea de la locul de muncă în aceleasi conditii ca si pentru
sportivii români, conform normativelor si tarifelor legale în vigoare, precum
si indemnizatia de arbitraj prevăzută în anexa nr. 2 la prezentele norme.
Art. 57. - Pentru organizarea competitiilor interne si
internationale, precum si pentru pregătirea loturilor nationale si a altor
actiuni sportive se poate folosi personal ocazional, cum ar fi: organizatori,
casieri, personal de ordine, muncitori si alt personal similar care va fi plătit
conform prevederilor legale, în functie de numărul de ore efectiv lucrate.
Art. 58. - Cheltuielile pentru încheierea de asigurări de risc si accidente pentru componentii loturilor sportive pot fi efectuate astfel:
Nr.crt. |
Categoria de asigurati |
Finantarea cheltuielilor |
Perioada |
1. |
Sportivi,
antrenori, tehnicieni ai clubului si cei
aflati în pregătire în cadrul centrelor olimpice nationale de pregătire a
juniorilor |
Cluburile sportive
sau Comitetul Olimpic Român |
Anual |
2. |
Sportivi, antrenori
si tehnicieni din cadrul loturilor nationale si olimpice |
- Federatiile sportive
nationale pentru loturile nationale - Comitetul Olimpic
Român pentru loturile olimpice |
Pe perioada
pregătirilor centralizate si a competitiilor internationale ale loturilor nationale
sI olimpice |
3. |
Membrii delegatiilor
participante la ocurile olimpice |
Comitetul Olimpic
Român |
Pe perioada actiunii |
4. |
Materiale,
echipament, mijloace de ransport si alte bunuri |
Titularul actiunii |
Pe perioada actiunii |
Art. 59. - (1) Cluburile sportive pot efectua încasări
pentru transferarea sportivilor proprii la alte cluburi sportive, în
conformitate cu prevederile grilelor sau normelor de transfer ale federatiilor
sportive nationale de specialitate.
(2) Cluburile sportive pot efectua plăti pentru
transferul de la alte cluburi al sportivilor, din veniturile proprii realizate,
cu respectarea grilelor sau normelor de transfer mentionate la alin. (1).
Art. 60. - Autoritătile/institutiile publice sau structurile sportive au dreptul să procure instalatii, materiale si echipament sportiv de antrenament, concurs si reprezentare pentru sportivii, antrenorii si ceilalti tehnicieni, cu încadrarea în sumele prevăzute în bugetul propriu.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 61. - Organizarea contabilitătii patrimoniului structurilor sportive, complexurilor sportive nationale, directiilor pentru tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti se va face potrivit prevederilor Legii contabilitătii nr. 82/1991, republicată.
Art. 62. - Premiile, primele si alte drepturi acordate
în baza prezentelor norme se impozitează potrivit legii.
Art. 63. - (1) Prezentele norme se aplică
autoritătilor si institutiilor publice care finantează activitatea sportivă,
precum si structurilor sportive de drept privat pentru sumele acordate acestora
de autoritătile administratiei publice centrale si locale în vederea finantării
programelor sportive.
(2) Angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata
cheltuielilor reglementate prin prezentele norme se realizează potrivit
normelor privind finantele publice.
(3) Pentru realizarea actiunilor si activitătilor
sportive prevăzute de prezentele norme se pot efectua plăti în avans, în
conditiile existentei unor contracte ferme, încheiate în conditiile legii, în
cuantum de până la 30% din valoarea contractului.
(4) Finantarea structurilor sportive de drept privat
se poate realiza din fonduri publice alocate de la bugetul de stat si/sau
bugetele locale, precum si din veniturile proprii ale autoritătilor si
institutiilor publice destinate finantării programelor sportive ale acestora.
Art. 64. - (1) Problemele financiare în domeniul
activitătii sportive care nu sunt cuprinse în prezentele norme, vizând situatii
specifice, se vor reglementa prin ordin al ministrului tineretului si
sportului, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(2) Asimilarea unor competitii sportive pe baza
prezentelor norme se face prin ordin al ministrului tineretului si sportului.
Art. 65. - Prin delegatie sportivă, în sensul
prezentelor norme, se întelege delegatia română sau străină, alcătuită din
sportivi, tehnicieni, alti specialisti, personal din cadrul federatiilor
sportive nationale, al directiilor pentru tineret si sport judetene si a
municipiului Bucuresti, al cluburilor sportive, al ministerelor si
institutiilor cu atributii în activitatea sportivă, al altor structuri sportive
care îndeplineste misiuni legate de problemele sportului.
Art. 66. - Pentru personalul salariat al Complexului
Sportiv National “Piatra Arsă”, care îsi desfăsoară nemijlocit activitatea la
altitudine, la solicitarea conducătorului acestei institutii, ministrul
tineretului si sportului poate aproba cazarea gratuită a acestora.
Art. 67. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr.
1
la norme
PREMII ÎN OBIECTE SAU NUMERAR
care pot fi acordate cu prilejul actiunilor din
domeniul de activitate al unor federatii sportive nationale
I. Federatia Sportivă Natională “Sportul pentru
Persoanele cu Handicap”
1. Premiile în obiecte sau în numerar acordate
primilor trei clasati la campionatele sportive nationale ale persoanelor cu
nevoi speciale vor fi asigurate de către federatie, până la valoarea sumelor
prevăzute, astfel:
- locul I 8.000.000 lei
- locul II 6.000.000 lei
- locul III 4.000.000 lei
2. La campionatele mondiale, paralimpice si europene,
Ministerul Tineretului si Sportului poate acorda premii în obiecte sau în numerar
astfel:
- lei -
|
Campionate
mondiale si paralimpice |
Campionate
europene |
locul I
|
80.000.000
|
60.000.000
|
locul
II |
60.000.000
|
40.000.000
|
locul
III |
40.000.000
|
20.000.000
|
3. La celelalte competitii internationale,
organizatiile în numele cărora persoanele cu nevoi speciale participă pot
acorda premii în obiecte sau în numerar, din bugetul propriu, până la 75% din
valoarea premiului corespunzător locului ocupat, prevăzut la pct. 2 pentru
campionatele europene.
II. Federatia Sportivă Natională “Sportul pentru
Toti”
Pentru activitătile specifice sportului pentru toti pot fi efectuate cheltuieli de către Federatia Sportivă Natională “Sportul pentru Toti”, directiile pentru tineret si sport judetene si a municipiului Bucuresti, autoritătile administratiei publice locale, până la cuantumurile prevăzute în prezentele norme, pentru fiecare categorie de cheltuieli, tip de actiune sau nivel de organizare.
ANEXA Nr.
2
la norme
A. Repartizarea sporturilor pe grupe
Grupa I de sporturi (jocuri sportive cu mare audientă
la public):
- indemnizatie/meci: baschet, handbal, volei, hochei
pe gheată, polo, rugby.
Grupa a II-a de sporturi:
- indemnizatie/meci: tenis
- indemnizatie/reuniune: atletism, box, canotaj,
gimnastică, haltere, judo, caiac-canoe, lupte, natatie, pentatlon modern,
scrimă, schi, biatlon, tir, tenis de masă.
Grupa a III-a de sporturi:
- indemnizatie/meci: badminton, baseball, hochei pe
iarbă, oină;
- indemnizatie/reuniune: badminton, patinaj, popice,
bob-sanie, aeronatică, alpinism, arte martiale, bridge, călărie, ciclism,
culturism, go, modelism, moto, orientare sportivă, radioamatorism, scrabble,
sportul pentru persoane cu handicap (persoane cu nevoi speciale), sportul
pentru toti, sah, tir arc, iahting, alte sporturi necuprinse mai sus.
Medicii vor primi 75% din indemnizatia de arbitraj
prevăzută pentru arbitrii principali, iar asistentii medicali 75% din
indemnizatia medicilor.
B. Nivelul
indemnizatiei de arbitraj
- arbitru principal - 100%;
- arbitru secund - 50% din indemnizatia arbitrului
principal
- Pentru activitatea de secretariat desfăsurată înaintea sau după derularea competitiei, la ramurile de sport la care se impune, pot fi plătite 1-2 indemnizatii, în functie de nivelul competitiei.