MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 346 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 21 mai 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
522. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
105. - Ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului privind aprobarea Instructiunilor de
organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare
a stării de sigurantă în exploatare a barajelor - NTLH-040 si apro- barea
componentelor nominale ale comisiei centrale si comisiilor teritoriale de
avizare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesională a adultilor, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000
privind formarea profesională a adultilor, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
p. Ministrul educatiei si cercetării,
Radu Damian,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
8 mai 2003.
Nr.
522.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor
CAPITOLUL I
Organizarea formării profesionale a
adultilor
Art. 1. - Prezentele norme metodologice,
denumite în continuare norme, reglementează punerea în aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30
septembrie 2002, denumită în continuare ordonantă.
Art. 2. - (1) Furnizorii de formare
profesională, prevăzuti la art. 6 alin. (1) din ordonantă, sunt prestatorii
de servicii de formare profesională, persoane juridice de drept public sau
privat ori persoane fizice, care au prevăzut în actul de înfiintare sau, după
caz, în autorizatia pentru desfăsurarea unor activităti independente activităti
de formare profesională.
(2) Potrivit art. 6 alin. (3), respectiv
art. 22 alin. (3) din ordonantă, furnizori de formare profesională pot fi si
filialele acestora, precum si centrele de formare profesională fără
personalitate juridică, înfiintate, potrivit legii, de persoane juridice de
drept public sau privat.
(3) Persoanele fizice pot avea calitatea
de furnizori de formare profesională numai pentru organizarea uceniciei la
locul de muncă.
Art. 3. - (1) Nivelurile de pregătire
prevăzute la art. 7 din ordonantă reprezintă nivelurile de calificare stabilite
prinRegistrul national al calificărilor profesionale din România, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Până la intrarea în vigoare a
hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1) se utilizează nivelurile de
calificare prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Conditiile pentru obtinerea
nivelurilor de calificare, precum si functionarea sistemului de credite
transferabile, prevăzut la art. 7 alin. (1) din ordonantă, se stabilesc prin
Registrul national al calificărilor profesionale din România.
Art. 4. - Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale si Ministerul Educatiei si Cercetării solicită, în
temeiul art. 8 alin. (1) din ordonantă, ministerelor, agentiilor nationale si
altor organe ale administratiei publice centrale de specialitate, după caz, cu
consultarea autoritătilor administratiei publice locale, să pună la dispozitie
strategiile sectoriale si teritoriale de dezvoltare a resurselor umane,
inclusiv cele de formare profesională.
Art. 5. - (1) Conform art. 11 alin. (1)
din ordonantă, programele de formare profesională se organizează de furnizorii
de formare profesională pentru ocupatii cuprinse în Clasificarea Ocupatiilor
din România - C.O.R., precum si pentru competente profesionale comune mai
multor ocupatii.
(2) În situatii deosebite, cu aprobarea
Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor, furnizorii de formare
profesională care solicită autorizarea pot propune programe de formare
profesională pentru grupări de ocupatii care permit folosirea unei programe de
pregătire comune în proportie de minimum 70%. În acest caz furnizorii de
formare profesională achită o singură dată taxa de autorizare prevăzută la art.
26 din ordonantă.
(3) Programele de formare profesională
prin care se realizează calificarea sau recalificarea adultilor se vor organiza
pentru calificările cuprinse în Registrul national al calificărilor
profesionale din România.
Art. 6. - (1) Registrul national al
calificărilor profesionale din România, prevăzut la art. 11 alin. (2) din
ordonantă, cuprinde calificările recunoscute la nivel national. Acesta are la
bază nivelurile de calificare, competentele profesionale si sistemul de credite
transferabile, corespunzător cerintelor pietei muncii.
(2) Până la intrarea în vigoare a
Registrului national al calificărilor profesionale din România, nomenclatorul
calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de
calificare se stabileste de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si de
Ministerul Educatiei si Cercetării si se aprobă prin ordin comun al ministrului
muncii si solidaritătii sociale si al ministrului educatiei si cercetării, care
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - (1) Programele de formare
profesională se elaborează, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonantă, în
concordantă cu standardele ocupationale recunoscute la nivel national, aprobate
în conditiile reglementărilor legale în vigoare.
(2) Standardele ocupationale pot fi obtinute
de către furnizorii de formare profesională în conditiile stabilite de
organismul abilitat, potrivit legii, cu gestionarea acestora.
Art. 8. - (1) Persoanele cu nevoi
speciale, prevăzute la art. 14 alin. (3) din ordonantă, sunt persoane care
se încadrează, în conditiile legii, într-o categorie de persoane cu handicap.
(2) Programele de formare profesională la
care participă persoanele cu nevoi speciale respectă particularitătile acestei
categorii de persoane atât în privinta conditiilor materiale, cât si a
programei de pregătire.
Art. 9. - Furnizorii de formare
profesională care organizează programe finalizate cu certificate de calificare
recunoscute la nivel national încheie cu participantii la aceste programe,
potrivit art. 16 alin. (1) din ordonantă, contracte de formare profesională,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 10. - Organizarea si desfăsurarea
uceniciei la locul de muncă, prevăzută la art. 17 alin. (1) din ordonantă, se
reglementează prin lege specială.
CAPITOLUL II
Autorizarea furnizorilor de formare
profesională
Art. 11. - Potrivit art. 18 alin. (1) din ordonantă, sunt supusi autorizării numai furnizorii de formare profesională care doresc să elibereze certificate de calificare sau de absolvire cu recunoastere natională. Ceilalti furnizori de formare profesională pot organiza programe de formare profesională finalizate cu documente de absolvire proprii, care nu sunt însă certificate cu recunoastere natională.
Art. 12. - Institutiile de învătământ
superior acreditate se supun autorizării potrivit prezentelor norme pentru
programele de formare profesională care nu intră sub incidenta prevederilor
art. 18 alin. (2) din ordonantă.
Art. 13. - În temeiul art. 19 alin. (1)
din ordonantă, Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor
coordonează activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională,
asa încât aceasta să se desfăsoare în mod unitar în întreaga tară, scop în
care:
a) poate înfiinta comisii de autorizare a
furnizorilor de formare profesională la nivel judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, conform art. 19 alin. (2) din ordonantă;
b) îndeplineste atributiile prevăzute la
art. 25 din ordonantă;
c) centralizează datele cu privire la
comisiile de autorizare, precum si la activitatea acestora;
d) elaborează si transmite instructiuni
comisiilor de autorizare si secretariatelor tehnice;
e) semnalează Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, Ministerului Educatiei si Cercetării, Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Muncă, asociatiilor patronale si organizatiilor
sindicale deficientele constatate în activitatea comisiilor de autorizare;
f) tine evidenta profesiilor sau
ocupatiilor pentru care există cerinte speciale la organizarea pregătirii
profesionale în colaborare cu autoritătile de reglementare, în conditiile
legii;
g) acordă consultantă de specialitate
privind formarea profesională;
h) întocmeste si actualizează Registrul
national al furnizorilor de formare profesională a adultilor, care cuprinde
toti furnizorii de formare profesională autorizati.
Art. 14. - (1) Autorizarea furnizorilor de
formare profesională se face de către comisii de autorizare judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
(2) Conform art. 20 alin. (1) din
ordonantă, comisiile de autorizare a furnizorilor de formare profesională sunt
formate din 5 membri, din care un presedinte care este directorul general al
directiei generale de muncă si solidaritate socială judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(3) În vederea înfiintării comisiilor de
autorizare, în temeiul art. 20 alin. (2) lit. a)-c) din ordonantă, Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor solicită Ministerului Educatiei si
Cercetării, Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Muncă, organizatiilor
sindicale si asociatiilor patronale reprezentative la nivel judetean să îsi
nominalizeze reprezentantii în comisiile de autorizare, persoane cu experientă
în domeniul formării profesionale.
Art. 15. - În sensul art. 20 alin. (2)
lit. d) si e) din ordonantă, reprezentative la nivel judetean sunt
organizatiile sindicale si asociatiile patronale care reprezintă în plan
judetean organizatiile sindicale si asociatiile patronale reprezentative la
nivel national, conform Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de
muncă, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 16. - Organizatiile sindicale si
asociatiile patronale reprezentative la nivel national stabilesc prin consens
organizatiile ai căror reprezentanti vor fi desemnati în comisiile de
autorizare la nivelul fiecărui judet si al municipiului Bucuresti si le
comunică Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor în termen de
15 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
Art. 17. - În cazul în care, din motive
obiective, membrii titulari nu sunt disponibili, înlocuitorii acestora, desemnati
în scris de autoritătile publice, organizatiile sindicale si asociatiile
patronale prevăzute la art. 14 alin. (3) din prezentele norme, vor participa cu
drept de vot la sedintele de lucru ale comisiei de autorizare.
Art. 18. - (1) După nominalizarea membrilor
de către autoritătile publice, organizatiile sindicale si asociatiile patronale
prevăzute la art. 14 alin. (3) din prezentele norme, comisiile de autorizare
sunt înfiintate prin hotărâre a Consiliului National de Formare Profesională a
Adultilor.
(2) Hotărârea de înfiintare a comisiilor
de autorizare va fi comunicată Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale,
Ministerului Educatiei si Cercetării, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Muncă, asociatiilor patronale si organizatiilor sindicale, reprezentative la
nivel national.
Art. 19. - (1) Comisiile de autorizare îsi
desfăsoară lucrările în prezenta tuturor membrilor.
(2) În situatii exceptionale, lucrările se
pot desfăsura în prezenta a minimum 3 membri, cu conditia ca presedintele si reprezentantii
partenerilor sociali să fie prezenti.
Art. 20. - Hotărârile se iau cu minimum 3
voturi exprimate pentru acordarea, neacordarea sau retragerea autorizatiei,
după caz.
Art. 21. - Potrivit art. 20 alin. (3) din
ordonantă, pentru evaluarea furnizorilor de formare profesională în vederea
autorizării, comisiile de autorizare pot folosi specialisti sau experti în
domeniul ocupational, respectiv care verifică îndeplinirea de către furnizorul
de formare profesională a criteriilor de evaluare în vederea autorizării.
Art. 22. - Nivelul indemnizatiilor
membrilor comisiei de autorizare si a specialistilor pe domeniile ocupationale,
folositi de către comisii, este stabilit anual de Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor si este avizat de Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale.
Art. 23. - (1) Taxele de autorizare se
virează de către persoanele juridice în contul directiei generale de muncă si
solidaritate socială din judetul în care se solicită autorizarea.
(2) Taxele de autorizare plătite de către
furnizorii de formare profesională se constituie venituri la bugetul de stat,
conform legii.
(3) Salariul mediu brut pe economie luat
în calcul la plata taxelor de autorizare este cel comunicat de Institutul
National de Statistică în luna precedentă celei în care se achită taxa de
autorizare de către furnizorul de formare profesională.
Art. 24. - Cheltuielile pentru
functionarea comisiilor de autorizare, respectiv cheltuielile curente si de
capital, cheltuielile cu salarizarea personalului secretariatelor tehnice
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, plata indemnizatiilor membrilor
comisiilor de autorizare si ale specialistilor pe domenii ocupationale se
efectuează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, de către directiile generale de muncă si solidaritate
socială judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 25. - Pentru buna desfăsurare a
activitătii comisiilor de autorizare si a secretariatelor tehnice ale acestora,
conform art. 20 alin. (5) din Ordonantă, directiile generale de muncă si
solidaritate socială judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pun la
dispozitie comisiilor de autorizare un spatiu corespunzător la sediul
directiei.
Art. 26. - Pentru îndeplinirea
atributiilor mentionate la art. 21 din ordonantă, comisiile de autorizare:
a) aprobă listele de specialisti si
experti la care se poate apela pentru activitătile de evaluare a furnizorilor
de formare profesională si de examinare a participantilor la programele de
formare profesională;
b) emit decizii;
c) transmit Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor date privind activitatea de autorizare si
monitorizare a furnizorilor de formare profesională;
d) desfăsoară alte activităti necesare
pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 27. - (1) Secretariatele tehnice
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, ale comisiilor de autorizare
ajută comisiile în exercitarea atributiilor ce le revin, asistând la lucrările
comisiei si întocmind documentele în care se consemnează continutul si
rezultatele acestor lucrări.
(2) Pentru realizarea atributiilor
prevăzute în art. 21 alin. (2) din ordonantă, secretariatele tehnice judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, ale comisiilor de autorizare realizează
următoarele activităti:
a) sprijină comisiile de autorizare în
activitătile legate de evaluarea si monitorizarea furnizorilor de formare
profesională;
b) rezolvă lucrările de secretariat legate
de procesul de autorizare;
c) asigură comunicarea dintre Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor, comisiile de autorizare,
furnizorii de formare profesională, specialistii implicati în activitătile de
evaluare a furnizorilor de formare profesională si de examinare a
participantilor la programele de formare profesională;
d) oferă informatii publicului interesat
despre procesul de autorizare si despre furnizorii de formare profesională
autorizati.
Art. 28. - (1) Fiecare comisie de
autorizare dispune de stampilă proprie si dispozitiv de aplicare a timbrului
sec.
Modelele de stampilă si de timbru sec se
aprobă de Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor si se transmit
comisiilor de autorizare.
(2) Cheltuielile necesare pentru
procurarea stampilelor, a dispozitivului de aplicare a timbrului sec, tipizatelor
si a celorlalte imprimate necesare în activitatea de autorizare se efectuează
de către directiile generale de muncă si solidaritate socială judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, la solicitarea comisiilor de autorizare.
Art. 29. - (1) Problemele ivite în
activitatea comisiilor de autorizare se solutionează de către Consiliul
National de Formare Profesională a Adultilor.
(2) Institutiile si organizatiile
reprezentate în comisiile de autorizare vor acorda tot sprijinul Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor pentru solutionarea problemelor
care se pot ivi în activitatea comisiilor de autorizare.
Art. 30. - (1) Documentul prin care se
certifică autorizarea, prevăzut la art. 22 alin. (4) din ordonantă, se numeste autorizatie
si i se eliberează furnizorului de formare profesională pentru fiecare tip
de program de formare profesională.
(2) Forma, continutul si regimul de
eliberare a autorizatiei sunt cuprinse în metodologia de autorizare, care se
aprobă prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritătii sociale si al
ministrului educatiei si cercetării si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(3) Metodologia de autorizare cuprinde
criteriile si procedurile de evaluare a furnizorilor de formare profesională în
vederea autorizării sau retragerii autorizatiei prevăzute la art. 25 lit. c)
din ordonantă.
(4) Metodologia de autorizare se
elaborează de Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor, în
colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si Ministerul
Educatiei si Cercetării, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentelor norme.
Art. 31. - (1) Potrivit art. 22 alin. (2)
din ordonantă, autorizarea se face pentru fiecare dintre ocupatiile, grupările
de ocupatii sau calificările pentru care furnizorul de formare profesională
organizează programe de formare profesională, conform art. 5 din prezentele
norme.
(2) Furnizorii de formare profesională
care sunt autorizati să organizeze programe de formare profesională finalizate
cu certificate de calificare cu recunoastere natională pot organiza si programe
de initiere pentru dobândirea unora dintre competentele aferente programului de
calificare respectiv, finalizate cu certificate de absolvire cu recunoastere
natională, în baza aceleiasi autorizatii.
Art. 32. - (1) Activitatea de monitorizare
prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. c) si la art. 25 lit. e) din ordonantă
constă în urmărirea sistematică a îndeplinirii de către furnizorul de formare
profesională a criteriilor care au stat la baza autorizării acestuia, pentru
organizarea unui program de formare profesională.
(2) Neîndeplinirea criteriilor care au
stat la baza autorizării furnizorului de formare profesională, pentru
organizarea programului de formare profesională, determină retragerea
autorizatiei respective.
(3) Procedura de monitorizare, criteriile
si procedura de retragere a autorizatiei fac parte integrantă din metodologia
de autorizare prevăzută la art. 30 alin. (2) din prezentele norme.
Art. 33. - (1) În cazul în care comisia de
autorizare respinge cererea de autorizare a unui furnizor de formare
profesională, acesta poate contesta decizia la Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor.
(2) Modalitatea de solutionare a
contestatiei este cuprinsă în metodologia de autorizare prevăzută la art. 30
alin. (2) din prezentele norme.
Art. 34. - (1) În temeiul art. 27 din
ordonantă, Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor stabileste
modalitătile de colectare si de organizare a datelor cuprinse în Registrul
national al furnizorilor de formare profesională a adultilor.
(2) Aceste date sunt puse la dispozitie
publicului interesat prin secretariatele tehnice ale comisiilor de autorizare,
prin secretariatul tehnic al Consiliului National de Formare Profesională a
Adultilor si prin Internet.
(3) Structura Registrului national al
furnizorilor de formare profesională a adultilor, denumit în continuare
prescurtat RNFFPA, este prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL III
Evaluarea si certificarea formării
profesionale a adultilor
Art. 35. - (1) În temeiul art. 28 si 29 din ordonantă, examenele de absolvire sustinute de participantii la programele de formare profesională se organizează conform Metodologiei certificării formării profesionale a adultilor.
(2) Metodologia certificării formării
profesionale a adultilor se elaborează de către Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor, în temeiul art. 30 din ordonantă, se aprobă în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme prin ordin comun al
ministrului muncii si solidaritătii sociale si al ministrului educatiei si
cercetării si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 36. - (1) Certificatele de calificare
profesională sau de absolvire cu recunoastere natională, prevăzute la art. 31
din ordonantă, sunt imprimate-tip, tipărite pe hârtie specială, având elemente
de securizare, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 4 si 5, si au regimul
actelor de studii.
(2) Certificatele prevăzute la alin. (1)
se eliberează însotite de o anexă denumită “Supliment descriptiv al
certificatului”, în care se precizează competentele profesionale dobândite,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.
(3) Cheltuielile pentru tipărirea
certificatelor de calificare profesională si de absolvire, precum si a anexelor
acestora sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii
si Solidaritătii Sociale.
Art. 37. - (1) Procedura de evaluare si
certificare a competentelor obtinute pe alte căi decât cele formale, prevăzută
la art. 32 din ordonantă, se elaborează de Consiliul pentru Standarde
Ocupationale si Atestare în colaborare cu Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor, se aprobă în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme prin ordin comun al ministrului muncii si
solidaritătii sociale si al ministrului educatiei si cercetării si se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Procedura de evaluare si certificare a
competentelor prevăzută la alin. (1) stabileste si modul de autorizare a
centrelor care au dreptul să organizeze evaluarea si certificarea competentelor
obtinute pe alte căi decât cele formale.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 38. - Cheltuielile cu pregătirea
profesională a salariatilor, efectuate de către societătile comerciale, companiile
si societătile nationale, unitătile cooperatiste, regiile autonome si alte
institutii, precum si de către persoane fizice autorizate să desfăsoare
activităti independente, înregistrate în contabilitatea proprie, sunt
cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, respectiv al venitului
impozabil.
Art. 39. - Metodologia de realizare a
cercetării statistice aferente formării profesionale a adultilor, prevăzută la
art. 45 alin. (2) din ordonantă, se va elabora în termen de 12 luni de la data
intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 40. - Pentru alcătuirea si
completarea listei profesiilor si ocupatiilor pentru care există cerinte
speciale la organizarea pregătirii profesionale prevăzute la art. 13 lit. f)
din prezentele norme metodologice, ministerele, agentiile nationale si alte
autorităti sau organizatii responsabile vor transmite Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor, în termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme metodologice, informatiile privind aceste profesii
si ocupatii, cu mentionarea cadrului legislativ si a conditiilor de
reglementare.
Art. 41. - (1) Activitatea de control
prevăzută la art. 46 din ordonantă are în vedere:
a) activitatea de formare profesională
desfăsurată de furnizorii de formare profesională;
b) activitatea de autorizare a
furnizorilor de formare profesională.
(2) Controlul asupra modului de organizare
a activitătii de formare profesională desfăsurate de furnizorii de formare
profesională se efectuează de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si de
Ministerul Educatiei si Cercetării.
(3) Pentru realizarea controlului prevăzut
la alin. (2), furnizorii de formare profesională vor pune la dispozitie
persoanelor împuternicite să exercite controlul toate informatiile solicitate,
referitoare la activitatea de formare profesională.
(4) Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor va întocmi periodic rapoarte privind activitatea de
autorizare a furnizorilor de formare profesională pe care o coordonează si le
va pune la dispozitie ministrului muncii si solidaritătii sociale si
ministrului educatiei si cercetării.
Art. 42. - Nerespectarea prezentelor norme
metodologice atrage, după caz, răspunderea disciplinară, contraventională,
penală sau civilă a persoanelor vinovate, în conformitate cu legislatia în
vigoare.
Art. 43. - Anexele nr. 1-6 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA
Nr. 1
la
normele metodologice
Nivelul 1
Persoana este responsabilă de executia
propriei activităti. Munca presupune în special activităti simple, de rutină.
Formare profesională care oferă acces la
acest nivel: de regulă învătământ obligatoriu si
initiere profesională.
Initierea profesională este dobândită fie
în cadrul învătământului profesional prin scoala de ucenici, fie printr-un
program de initiere profesională în sistemul de formare profesională a
adultilor.
Nivelul 2
Persoana este responsabilă de executia
propriei activităti. În plus există o responsabilitate colectivă în cadrul
activitătilor desfăsurate, care presupune colaborarea cu colegii. Munca
presupune o gamă largă de activităti realizate în contexte variate. Unele
dintre aceste activităti sunt complexe sau nerutiniere.
Formare profesională care oferă acces la
acest nivel: de regulă învătământ obligatoriu si
calificare profesională prin învătământul profesional - scoală profesională -
sau prin programe de formare profesională în sistemul de formare profesională a
adultilor.
Nivelul 3
Persoana este responsabilă de executia
propriei activităti, dar si de realizarea sarcinilor încredintate grupului din
care face parte, având atributii de
coordonare si control. Munca presupune o gamă largă de activităti complexe,
nerutiniere, realizate în contexte variate.
Formare profesională care oferă acces la
acest nivel: învătământ liceal - filiera tehnologică si
vocatională sau învătământ postliceal ori învătământ liceal si program de
formare profesională de specialitate în sistemul de formare profesională a
adultilor.
Nivelul 4
Persoana este responsabilă de executia
propriei activităti, dar si de realizarea sarcinilor încredintate grupului din
care face parte, putând desfăsura si activităti de tip managerial. Munca
presupune aplicarea cunostintelor într-o gamă largă de activităti complexe,
realizate într-o mare varietate de contexte, implicând combinarea de proceduri
diverse sau definirea altora noi.
Formare profesională care oferă acces la
acest nivel: formare tehnică postsecundară prin
învătământ universitar.
Nivelul 5
Persoana este responsabilă de executia
activitătilor proprii si ale grupului pe care îl conduce, având o autonomie
personală ridicată. Munca presupune aplicarea unui complex de principii
fundamentale într-o largă varietate de contexte, adesea imprevizibile.
Presupune cunostinte si competente de nivel înalt atât legate de domeniile
ocupationale, cât si inde- pendente de aceste domenii. Caracteristici esentiale
ale nivelului sunt: capacitătile de analiză, diagnoză, structurare,
planificare, executie si evaluare.
Formare profesională care oferă acces la
acest nivel: învătământ universitar si postuniversitar.
NOTĂ:
1. Calificările dobândite în sistemul de
educatie a adultilor, pentru care se organizează pregătirea, si prin sistemul
de învătământ nu permit continuarea studiilor conform procedurilor care
reglementează mobilitatea internă între nivelurile educationale stabilite de
Ministerul Educatiei si Cercetării.
2. Persoanele care obtin o calificare în
afara sistemului de învătământ si care doresc să continue studiile pot beneficia
de recunoasterea achizitiilor de cunoastere, aptitudini si deprinderi dobândite
prin sistemul creditelor transferabile reglementate în conditiile art. 3 alin.
(3) din normele metodologice.
ANEXA
Nr. 2
la
normele metodologice
de formare profesională
(model)
Nr. …. din ….
1. Părtile contractante:
A. ………………., în calitate de furnizor de
formare profesională, denumit în continuare furnizor, reprezentat prin
…., având functia de …, cu sediul în …., str. ….. nr. .., judetul (sectorul) ,
telefon …, fax …, e-mail ..., cod fiscal/cod unic de înregistrare …, cont
bancar la …, posesor al autorizatiei de furnizor de formare profesională pentru
ocupatia …, seria … nr. …, înmatriculat în Registrul national al furnizorilor
de formare profesională a adultilor cu nr. /
B. ………………., în calitate de beneficiar de
formare profesională, denumit în continuare beneficiar, cu domiciliul în
…, str. ... nr. ..., judetul (sectorul) …, telefon ...
2. Obiectul contractului:
Obiectul contractului îl constituie
prestarea de către furnizor a serviciului de formare profesională, pentru
ocupatia de …..
3. Durata contractului:
Durata contractului este de ... luni,
reprezentând ore de pregătire teoretică si
ore de pregătire practică; derularea contractului începe la data de ….
4. Valoarea contractului:
Valoarea totală a contractului este de
lei. Beneficiarul va achita această sumă reprezentând contravaloarea
serviciilor prestate de către furnizor în transe, până la data de …., prima
transă fiind achitată până la data de , iar celelalte transe la datele de ... .
Valoarea contractului, precum si modalitătile de plată pot fi modificate
ulterior, cu acordul părtilor, prin acte aditionale la prezentul contract.
5. Obligatiile părtilor:
A. Furnizorul se obligă:
a) să presteze serviciile de formare
profesională, cu respectarea normelor legale si a metodologiilor în materie,
punând accent pe calitatea formării profesionale;
b) să asigure resursele umane, materiale,
tehnice sau altele asemenea, necesare desfăsurării activitătii de formare profesională;
c) să asigure finalizarea procesului de
formare profesională si sustinerea examenelor de absolvire la terminarea
stagiilor de pregătire teoretică si practică;
d) să asigure instructajul privind
protectia muncii;
e) să nu impună beneficiarului să
participe la alte activităti decât cele prevăzute în programul de formare
profesională.
B. Beneficiarul se obligă:
a) să frecventeze programul de formare
profesională pe întreaga perioadă. Înregistrarea a mai mult de 10% absente
nemotivate sau 25% absente motivate din durata totală a programului conduce la
pierderea dreptului beneficiarului de a sustine examenul de absolvire;
b) să utilizeze resursele materiale,
tehnice si altele asemenea potrivit scopului si destinatiei acestora si numai
în cadrul procesului de formare profesională, evitând degradarea, deteriorarea
sau distrugerea acestora;
c) să păstreze ordinea, curătenia si
disciplina pe parcursul frecventării cursurilor de formare profesională;
d) să respecte normele privind protectia
muncii.
6. Răspunderea contractuală
Pentru nerespectarea clauzelor prezentului
contract, pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului
partea vinovată răspunde potrivit legii.
În cazul în care beneficiarul nu poate
începe, continua sau finaliza cursul din motive absolut obiective, acesta va
suporta doar cheltuielile efectiv efectuate de furnizor în executarea
contractului, dar nu mai putin de 15%.
Nefinalizarea cursului din motive
imputabile furnizorului conferă beneficiarului dreptul de a solicita si a
obtine restituirea contravalorii taxei achitate, potrivit pct. 4.
7. Forta majoră
Forta majoră exonerează părtile de
răspundere în cazul în care aceasta este dovedită în conditiile legii.
Partea care, din cauză de fortă majoră, nu
îsi poate respecta obligatiile contractuale va înstiinta în scris cealaltă
parte contractantă, în termen de cel mult 5 zile de la data încetării situatiei
de fortă majoră.
8. Solutionarea litigiilor
Părtile contractante vor depune toate
diligentele pentru rezolvarea pe cale amiabilă a neîntelegerilor ce se pot ivi
între ele cu ocazia executării contractului.
Dacă rezolvarea pe cale amiabilă nu este
posibilă, părtile se pot adresa instantei de judecată competente, potrivit
legii.
9. Modificarea, suspendarea si
încetarea contractului
Contractul poate fi modificat numai prin
acordul de vointă al părtilor, exprimat prin act aditional la prezentul
contract.
Părtile pot stabili de comun acord
suspendarea pe o durată limitată a contractului.
Prezentul contract poate înceta în
următoarele conditii:
a) prin expirarea termenului si realizarea
obiectului contractului;
b) prin acordul de vointă al părtilor;
c) prin reziliere.
În cazul în care una dintre părti nu îsi
respectă obligatiile asumate prin contract, partea lezată poate cere rezilierea
contractului.
10. Clauze speciale
Părtile contractante pot stabili prin act
aditional si alte clauze contractuale, dacă acestea nu sunt contrare legii.
11. Dispozitii finale
Prezentul contract reprezintă acordul de
vointă al părtilor si a fost încheiat astăzi, …., în două exemplare, din care
unul pentru furnizor si unul pentru beneficiar.
Furnizor, …………………………… |
Beneficiar, …………………………… |
ANEXA
Nr. 3
la
normele metodologice
CONSILIUL
NATIONAL DE FORMARE PROFESIONALĂ A ADULTILOR
al furnizorilor de formare profesională a
adultilor
Nr. de înmatriculare |
Data |
Denumirea furnizorului |
Adresa |
Forma de organizare sau statutul juridic |
Codul unic de înregistrare sau codul
fiscal |
Numărul de telefon, fax |
Programul de formare autorizat |
Autorizatia |
Duplicat |
Retragerea autorizatiei |
|||||
Numele |
Cod COR/Cod Nomenclator |
Tipul |
Seria Nr. |
Data eliberării |
Seria Nr. |
Data eliberării |
Decizia |
Data comunicării |
|||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
privind aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a
comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în
exploatare a barajelor - NTLH-040 si aprobarea componentelor nominale ale
comisiei centrale si comisiilor teritoriale de avizare
Având în vedere prevederile art. 4
alin. (8) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta
barajelor, aprobată si modificată prin Legea nr. 466/2001, ale art. 48, 62, 64,
68 si 110 din Legea apelor nr. 107/1996 si ale art. 8 si 13 din Legea nr.
10/1995 privind calitatea în constructii,
în temeiul prevederilor Ordinului
ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 116/289/2002 pentru aprobarea Metodologiei
privind evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor si lacurilor de
acumulare - NTLH-022 si a Metodologiei privind evaluarea stării de sigurantă în
exploatare a barajelor si digurilor care realizează depozite de deseuri
industriale - NTLH-023,
în temeiul prevederilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiintarea Administratiei
Nationale “Apele Române”,
în baza avizului tehnic consultativ
al Biroului Operativ al Comisiei Nationale pentru Siguranta Barajelor si a
Altor Lucrări Hidrotehnice din data de 3 aprilie 2003,
în temeiul prevederilor art. 7 si
ale anexei nr. 3 ale Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, modificată si
completată prin Hotărârea Guvernului nr. 352/2001,
ministrul apelor si protectiei
mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile
de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor - NTLH-040, prevăzute
în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
Art. 2. - Pentru barajele încadrate
în categoriile de importantă A si B competentele de emitere a acordului si
autorizatiei de functionare în conditii de sigurantă revin Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului.
Art. 3. - Pentru barajele încadrate
în categoriile de importantă C si D competentele de emitere a acordului si
autorizatiei de functionare în conditii de sigurantă, precum si organizarea
comisiilor teritoriale de avizare pentru aceste baraje revin Administratiei
Nationale “Apele Române” si directiilor de ape bazinale aflate în structura sa,
conform prevederilor Instructiunilor de organizare si functionare a comisiilor
de avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în exploatare a
barajelor - NTLH-040, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. - Se aprobă modelul de aviz
privind documentatia de evaluare a stării de sigurantă în exploatare a
barajelor, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 5. - Se aprobă modelul de
autorizatie/acord de functionare în sigurantă a barajului, prevăzut în anexa
nr. 3.
Art. 6. - Se aprobă componentele
nominale ale comisiilor centrale si teritoriale de avizare a documentatiilor de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor prevăzute în anexele
nr. 4-8 la prezentul ordin.
Art. 7. - Anexele nr. 1-8 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 8. - Directia sinteze, cadastru
si resurse din cadrul Directiei generale de gospodărire a apelor din Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului si Administratia Natională “Apele Române” si
directiile de ape bazinale aflate în structura sa vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 9. - Instructiunile prevăzute
la art. 1 se aplică si pentru documentatiile de expertiză tehnică a stării de
sigurantă în exploatare a barajelor evidentiate cu risc crescut de avariere,
rapoartelor de expertiză, documentatiilor de contraexpertiză efectuate ca
urmare a contestatiilor formulate de beneficiar sau de organele abilitate să
controleze siguranta barajelor, dispuse de Comisia Natională pentru Siguranta
Barajelor si a Altor Lucrări Hidrotehnice de pe lângă Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului sau de biroul operativ al acesteia, precum si
documentatiilor întocmite în
conformitate
cu prevederile Procedurii de trecere în conservare, postutilizare sau
abandonare a barajelor - NTLH- 033, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 119/2002.
Art. 10. - Pentru analiza
documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor
prevăzute la art. 9 în cadrul comisiilor de avizare, pentru emiterea avizului
asupra acestor documentatii, precum si pentru emiterea autorizatiei si
acordului de functionare în conditii de sigurantă se percep tarife care se
stabilesc în conditiile prevăzute de lege, se aprobă prin ordin al ministrului
apelor si protectiei mediului, se actualizează anual si se datorează Fondului
apelor, constituit conform prevederii Legii apelor nr. 107/1996.
Art. 11. - Anexele nr. 4-8 se pun la
dispozitie celor interesati, la cererea scrisă adresată unitătilor precizate la
art. 8.
Art. 12. - La data emiterii
prezentului ordin, Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
723/2002 pentru aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a
comisiilor de avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în
exploatare a barajelor - NTLH-040 si Decizia secretarului de stat pentru ape
nr. 15.846/2002 de aprobare a componentei nominale a comisiilor centrale de
avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în exploatare a
barajelor, conform NTLH-040, îsi încetează valabilitatea.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Bucuresti,
22 aprilie 2003.
Nr.
105.
ANEXA
Nr. 1
INSTRUCTIUNI
de organizare si functionare a comisiilor
de avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă
în exploatare a barajelor - NTLH – 040
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Se supun prevederilor
prezentelor instructiuni barajele aflate în toate etapele de realizare si de
exploatare: proiectare, executie, exploatare în perioada de executie,
exploatare curentă, postutilizare, conservare sau abandonare, încadrate în
categorii de importantă conform Metodologiei privind stabilirea categoriilor de
importantă a barajelor - NTLH-021, aprobată prin Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului si al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 115/288/2002, denumite în continuare baraje.
(2) Potrivit Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 466/2001, prin baraj se întelege orice lucrare
hidrotehnică având o structură existentă sau propusă, care este capabilă să
asigure acumularea, permanentă ori nepermanentă, de apă, de deseuri industriale
lichide sau solide depuse subacvatic (din industria chimică, industria
energetică si din iazurile de decantare din industria minieră), precum si
lucrările hidrotehnice speciale, a căror rupere poate produce pierderea necontrolată
a continutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante asupra
mediului social, economic si/sau natural.
Art. 2. - (1) Conform Procedurii de
emitere a acordului si autorizatiei de functionare în sigurantă a barajelor -
NTLH-032, aprobată prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
118/2002, pentru barajele aflate în exploatare sau în fază provizorie de punere
în exploatare detinătorul sau administratorul acestora, precum si beneficiarii
sau titularii de investitie pentru barajele noi sunt obligati să obtină de la
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului sau de la unitătile abilitate de
minister autorizatia de functionare în conditii de sigurantă.
(2) Pentru barajele noi sau în cazul
interventiilor constructive care modifică parametrii de bază ai barajelor
existente, beneficiarul sau titularul de investitie, în faza de proiectare,
este obligat să obtină acordul de functionare în conditii de sigurantă.
(3) Pentru barajele încadrate în
categoriile de importantă A si B competentele de emitere a acordului si
autorizatiei de functionare în conditii de sigurantă revin Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului, iar pentru barajele încadrate în categoriile de
importantă C si D competentele revin Administratiei Nationale “Apele Române” si
directiilor de ape bazinale aflate în structura sa, conform prevederilor
prezentelor instructiuni, unităti denumite în continuare autorităti
competente.
Art. 3. - (1) Autorizatia/acordul de
functionare în conditii de sigurantă se obtine pe baza documentatiei de
evaluare a sigurantei barajului respectiv, semnată de un expert
certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, a avizului
asupra acestei documentatii si, după caz, a proiectului de urmărire a
comportării în timp a barajului, conform prevederilor Procedurii de emitere a
acordului si autorizatiei de functionare în sigurantă a barajelor - NTLH - 032,
iar eliberarea autorizatiei/acordului de functionare în conditii de sigurantă
se efectuează după achitarea tarifelor stabilite în conditiile prevăzute de
lege si aprobate prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) Documentatiile de evaluare a
sigurantei barajelor reprezintă concluzia expertizei tehnice cu caracter
special privind starea de exploatare în conditii de sigurantă a barajelor,
expertiză pe care, în conformitate cu prevederile art. 64 alin. (2) si ale art.
68 din Legea apelor nr. 107/1996, detinătorii de baraje, cu orice titlu, au
obligatia să o efectueze la termenele stabilite prin lege, indiferent de mărimea
barajului sau de folosintele acestuia.
(3) În conformitate cu prevederile Legii
nr. 466/2001, evaluarea sigurantei barajelor se realizează de experti tehnici
atestati de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în constructii si ale
actelor normative emise în aplicarea acestei legi, si certificati/avizati de
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea stării de sigurantă
în exploatare a barajelor, denumiti în continuare experti.
(4) Expertii care efectuează evaluarea
sigurantei barajelor sunt certificati, respectiv avizati, în conformitate cu
Regulamentul privind organizarea si certificarea corpului de experti pentru
evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor încadrate în
categoriile de importantă A si B - NTLH-014 si cu Procedura de avizare a
specialistilor pentru evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor
încadrate în categoriile de importantă C si D - NTLH-015, aprobate prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 114/2002.
Art. 4. - (1) Documentatiile de evaluare a
sigurantei barajelor se efectuează de către experti, în conformitate cu
Metodologia privind evaluarea stării de sigurantă în exploatare a barajelor si
lacurilor de acumulare - NTLH-022 sau cu Metodologia privindevaluarea stării de
sigurantă în exploatare a barajelor si digurilor care realizează depozite de
deseuri industriale - NTLH-023, aprobate prin Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului si al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 116/289/2002 sau, după caz, în conformitate cu normele specifice
pentru lucrările care nu se încadrează în metodologiile specificate mai sus,
denumite în continuare metodologii specifice.
(2) Avizarea documentatiilor se efectuează
de către comisii de avizare constituite în conformitate cu prevederile
prezentelor instructiuni, denumite astfel în continuare.
(3) În functie de concluziile analizei,
comisia de avizare poate emite avizul privind documentatia de evaluare a stării
de sigurantă în exploatare a barajului, pentru barajele existente, respectiv
avizul privind proiectul barajului, pentru barajele noi, precum si avizul
pentru celelalte documentatii prevăzute la art. 2 alin. (3), denumit în
continuare aviz. Avizul este semnat de presedintele, vicepresedintele si
secretarul comisiei de avizare a documentatiei pentru barajul respectiv.
Comisia de avizare poate solicita completări la documentatie si reprogramează
avizarea acesteia sau o poate respinge fără a fi emis un aviz asupra acesteia.
(4) În cazul unei documentatii în care
expertul propune măsuri si lucrări de punere în sigurantă a barajului, comisia
de avizare avizează documentatia, iar autoritatea competentă comunică
detinătorului barajului concluziile din procesul-verbal al sedintei.
(5) După realizarea măsurilor si
lucrărilor stabilite în sedinta comisiei de avizare expertul întocmeste un raport
de conformare, prin care confirmă executia acestora, iar comisia de avizare
reanalizează documentatia în vederea emiterii avizului. Raportul de conformare
face parte integrantă din noua documentatie ce va fi analizată în cadrul
comisiei de avizare.
(6) a) În cazul unei documentatii
întocmite cu mai mult de un an înainte de data transmiterii acesteia pentru
avizare la autoritatea competentă, detinătorul barajului va comanda expertului
care a întocmit documentatia elaborarea unui raport de conformare. Raportul se
va întocmi ca urmare a unei inspectii în teren a barajului si va confirma sau
va infirma starea tehnică actuală si de sigurantă în exploatare a barajului.
b) În cazul confirmării concluziilor din
documentatia initială raportul de conformare va face parte integrantă din
documentatia ce va fi transmisă pentru avizare la autoritatea competentă. În
cazul în care expertul constată că s-au produs evenimente recente de natură să
modifice starea de sigurantă în functionare a barajului, detinătorul barajului
va realiza măsuri si lucrări de punere în sigurantă a barajului propuse de
expert, urmând apoi procedura prevăzută la alin. (5).
(7) În cazul în care s-au produs
evenimente recente de natură să modifice starea de sigurantă în functionare a
barajului, indiferent de data la care s-a întocmit documentatia de evaluare a
sigurantei barajului supus avizării, raportul de conformare este obligatoriu
sau detinătorul barajului va efectua o contraexpertiză, conform prevederilor
legale.
(8) Avizul este obligatoriu pentru ca
autoritătile competente să emită autorizatia/acordul de functionare în
sigurantă a barajului sau, după caz, să ia decizia ce se impune, conform legii.
(9) Autorizatia de functionare în conditii
de sigurantă se emite pe o perioadă determinată, de maximum 7 ani pentru
barajele din categoria de importantă A si B si de maximum 10 ani pentru
celelalte baraje, durata fiind stabilită prin autorizatie de autoritatea
emitentă, si se reînnoieste la expirare sau în cazul producerii unor accidente
ori incidente în exploatare. Autorizatia de functionare în conditii de
sigurantă certifică îndeplinirea exigentelor de performantă în perioada de
exploatare si este obligatorie pentru obtinerea autorizatiei de gospodărire a
apelor si de protectia mediului pentru baraje.
(10) Acordul de functionare în conditii de
sigurantă se referă la încadrarea în categoria de importantă a barajului
conform legii, la adaptarea solutiilor de proiectare la conditiile de
amplasament si la respectarea normelor si reglementărilor legale, precum si a
experientei în domeniu. Acordul de functionare în conditii de sigurantă îsi
mentine valabilitatea pe toată durata executiei lucrărilor, cu conditia
respectării prevederilor cuprinse în acesta, iar dacă o perioadă de 2 ani de la
data emiterii executia nu a început, acordul îsi pierde valabilitatea. Acordul
de functionare în conditii de sigurantă poate fi reînnoit numai dacă se
respectă integral prevederile documentatiei pentru care s-a emis acordul
initial. Acordul de functionare în sigurantă este obligatoriu pentru obtinerea
autorizatiei de constructie.
Art. 5. - (1) Coordonarea, îndrumarea si
urmărirea activitătii de evaluare a sigurantei barajelor existente, în
constructie si noi, sunt realizate de Comisia Natională pentru Siguranta
Barajelor si a Altor Lucrări Hidrotehnice, denumită în continuare CONSIB, care
functionează ca organism cu caracter consultativ pe lângă Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului. CONSIB este constituită din reprezentanti ai ministerelor,
regiilor autonome, societătilor comerciale de profil si ai institutiilor
publice interesate si este condusă de un presedinte care este ministrul apelor
si protectiei mediului.
(2) Pentru rezolvarea problemelor curente
si luarea deciziilor operative între sedinte CONSIB desemnează un birou
operativ, denumit în continuare B.O.-CONSIB, compus din 9 membri si
condus de un presedinte executiv, care este secretarul de stat pentru ape din
cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(3) CONSIB sau B.O.-CONSIB dispune
expertizarea barajelor evidentiate cu risc crescut de avariere si dispune, dacă
este cazul, efectuarea de contraexpertize, ca urmare a contestatiilor formulate
de beneficiar sau de autoritătile abilitate cu controlul sigurantei
constructiilor. Aceste documentatii se analizează în cadrul comisiilor de
avizare în regim de urgentă.
CAPITOLUL II
Organizarea si competentele comisiilor de
avizare
Art. 6. - Avizarea documentatiilor de
evaluare a sigurantei barajelor încadrate în categoriile de importantă A si B
se realizează în cadrul comisiei centrale de avizare, organizată de către
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, iar avizarea documentatiilor de
evaluare a sigurantei barajelor încadrate în categoriile de importantă C si D
se realizează în cadrul comisiilor teritoriale de avizare, organizate de către
Administratia Natională “Apele Române”, denumite în continuare comisii de
avizare.
Art. 7. - (1) Comisiile de avizare sunt
formate din 21-24 de membri si membri supleanti si au următoarea structură
organizatorică:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 13-15 membri;
- 5-7 membri supleanti;
- un secretar din cadrul unui secretariat format
din 4-7 membri, dintre care un sef secretariat (pentru fiecare avizare a unei
documentatii, dintre acestia va fi numit un secretar care devine membru al
comisiei de avizare).
(2) Componenta nominală a comisiilor de
avizare si structura organizatorică a acestora se propun de către Directia
sinteze, cadastru si resurse din cadrul Directiei generale de gospodărire a
apelor din Ministerul Apelor si Protectiei Mediului si de către Administratia
Natională “Apele Române”.
(3) Componenta nominală a comisiilor de
avizare se vizează de secretarul de stat pentru ape, se analizează în cadrul
B.O. - CONSIB si se aprobă prin ordin al ministrului apelor si protectiei
mediului pe baza avizului consultativ al B.O.-CONSIB si a referatului
secretarului de stat pentru ape.
Art. 8. - (1) Comisia centrală de avizare,
denumit în continuare comisia centrală, este formată din membrii
B.O.-CONSIB si din alti specialisti din cadrul corpurilor de experti
certificati de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea sigurantei
barajelor încadrate în categoriile de importantă A si B.
(2) Comisia centrală cooptează ca membri
supleanti specialisti din domeniile:
a) barajelor, digurilor si cuvetelor
lacurilor de acumulare, inclusiv ale constructiilor si instalatiilor-anexă aferente
acestora;
b) digurilor care realizează depozite de
deseuri industriale;
c) lucrărilor hidrotehnice speciale.
(3) Comisia de avizare a unei documentatii
este formată din presedinte, vicepresedinte, membrii prevăzuti la alin. (1) si
secretar si se completează cu membrii supleanti prevăzuti la alin. (2), pe
specificul barajului analizat în cadrul comisiei de avizare.
(4) Secretariatul comisiei centrale este
asigurat de personalul de specialitate numit din cadrul Directiei sinteze,
cadastru si resurse din Ministerul Apelor si Protectiei Mediului. Pentru o
documentatie supusă avizării, această directie va numi un secretar din rândul
membrilor secretariatului.
Art. 9. - (1) Administratia Natională
“Apele Române” efectuează avizarea documentatiilor de evaluare a sigurantei
barajelor în cadrul a 4 comisii teritoriale de avizare, denumite în continuare comisii
teritoriale, organizate în următoarea arondare bazinală:
I. Comisia teritorială pentru zona
Transilvania, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, aferentă barajelor de pe
raza administrativă a Directiei Apelor Somes - Tisa, Directia Apelor Crisuri,
Directiei Apelor Mures si Directiei Apelor Banat;
II. Comisia teritorială pentru zona de
vest a Munteniei, cu sediul în municipiul Pitesti, aferentă barajelor de pe
raza administrativă a Directiei Apelor Jiu, Directiei Apelor Olt si Directiei
Apelor Arges - Vedea;
III. Comisia teritorială pentru zona de
est a Munteniei, cu sediul în municipiul Buzău, aferentă barajelor de pe
raza administrativă a Directiei Apelor Ialomita - Buzău si Directiei Apelor
Dobrogea - Litoral;
IV. Comisia teritorială pentru zona
Moldova, cu sediul în municipiul Iasi, aferentă lucrărilor de pe raza
administrativă a Directiei Apelor Siret si Directiei Apelor Prut - Bârlad si
Exploatarea complexă Stânca - Costesti.
(2) Sediile secretariatelor comisiilor
teritoriale sunt la sediile celor patru directii de ape ale Administratiei
Nationale “Apele Române”, precizate la alin. (1).
Art. 10. - (1) Membrii comisiilor
teritoriale sunt specialisti din cadrul următoarelor structuri:
a) B.O. - CONSIB;
b) CONSIB;
c) Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului;
d) Administratia Natională “Apele Române”,
inclusiv din cadrul directiilor de ape bazinale aflate în structura sa;
e) corpurile de experti certificati/avizati
de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru evaluarea sigurantei
barajelor;
f) membri ai inspectoratelor judetene în
constructii, ai autoritătilor publice locale, ai unitătilor detinătoare de
baraje, de proiectare si constructii, după caz, din judetul unde este amplasat
barajul.
(2) Comisiile teritoriale cooptează ca
membri supleanti specialisti din domeniile:
a) barajelor, digurilor si cuvetelor
lacurilor de acumulare, inclusiv ale constructiilor si instalatiilor-anexă
aferente acestora;
b) digurilor care realizează depozite de
deseuri industriale;
c) lucrărilor hidrotehnice speciale.
(3) Comisia de avizare a unei documentatii
este formată din presedinte, vicepresedinte, membrii prevăzuti la alin. (1) si
secretar si se completează cu membrii supleanti prevăzuti la alin. (2), pe
specificul barajului analizat în cadrul comisiei de avizare.
(4) Secretariatul comisiilor teritoriale
este asigurat de personal de specialitate numit din cadrul tuturor directiilor
de ape bazinale arondate la o comisie teritorială si este asigurat, pentru o
documentatie supusă avizării, de către o persoană dintre acestia, numită de
conducerea directiei.
Art. 11. - La sedintele de avizare ale
comisiilor de avizare participă în calitate de invitati:
- delegatul detinătorului barajului, cu
competente pentru participarea la avizare;
- expertul certificat care a elaborat
documentatia de evaluare a barajului;
- raportorul care a întocmit referatul de
conformitate;
- alti specialisti în domeniu,
nominalizati de secretariat.
Art. 12. - (1) Comisiile de avizare sunt
constituite statutar prin prezenta obligatorie a presedintelui sau a
vicepresedintelui si a cel putin jumătate din numărul total al membrilor,
inclusiv al membrilor supleanti cooptati pentru avizarea unei documentatii, iar
deciziile sunt luate cu cel putin două treimi din numărul voturilor celor
prezenti.
(2) În cazul în care un membru al comisiei
de avizare convocat nu poate participa la sedinta de avizare, poate delega o
altă persoană. În cazul în care nu se deleagă o altă persoană, secretariatul va
completa componenta nominală a comisiei de avizare cu unul dintre membrii
supleanti, pentru a se putea crea cadrul statutar al sedintei de avizare.
Nominalizarea membrilor supleanti se poate face si telefonic.
(3) Componenta nominală a comisiilor de
avizare se va actualiza periodic prin ordin al ministrului apelor si protectiei
mediului, dar nu mai devreme de 2 ani de la prima nominalizare si numai în
cazul în care se schimbă cel putin jumătate din membrii comisiilor.
CAPITOLUL III
Procedura de avizare
Art. 13. - (1) Cererea de avizare, continând si datele de identificare a barajului (conform prevederilor modelului de aviz prevăzut în anexa nr. 2) si documentatia completă de evaluare a sigurantei barajului, în două exemplare, sunt înaintate de detinător la următoarele autorităti competente:
a) Directia sinteze, cadastru si resurse
din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, pentru barajele
încadrate în categoriile de importantă A si B;
b) directia de ape bazinale a Administratiei
Nationale “Apele Române” pe teritoriul căreia se află amplasat barajul, pentru
barajele încadrate în categoriile de importantă C si D.
(2) Prin documentatie completă de
evaluare a sigurantei barajului se întelege:
a) documentatie care să cuprindă etapele
de evaluare a sigurantei barajului în conformitate cu prevederile
metodologiilor specifice si să contină concluzia expertului certificat/avizat
de minister privind cele trei situatii posibile în care se află barajul: poate
continua să fie exploatat în conditii normale, poate continua să fie exploatat
în conditii de restrictii sau exploatarea trebuie oprită;
b) fisa de evidentă a barajului,
actualizată la momentul în care se solicită avizarea.
(3) În cazul în care se propune oprirea
exploatării, expertul trebuie să recomande si procedura de urmat, respectiv
sistarea temporară a exploatării până la realizarea lucrărilor de punere în
sigurantă a barajului sau propunerea de trecere în conservare, postutilizare
ori abandonare a acestuia.
Art. 14. - (1) Pentru ca documentatia de
evaluare a sigurantei unui baraj să poată fi analizată în cadrul comisiei de
avizare, autoritatea compententă va analiza documentatia respectivă si va
întocmi un referat de avizare. În referat se vor prezenta sintetic datele tehnice
ale barajului si concluziile expertului, se va constata că documentatia este
completă si se va propune data la care să fie convocată comisia de avizare sau,
după caz, se va constata că documentatia este incompletă si se vor consemna
elementele lipsă.
(2) În cazul unei documentatii incomplete,
în termen de 10 zile de la data înregistrării cererii si a primirii
documentatiei transmise de detinătorul barajului respectiv, autoritatea
competentă îi va comunica acestuia în scris elementele necesare pentru supunerea
documentatiei la avizare.
(3) În cazul în care din documentatia si
din concluziile expertului care a efectuat evaluarea sigurantei barajului
rezultă că barajul respectiv prezintă risc iminent de cedare sau are probleme
grave privind siguranta în exploatare, autoritatea competentă va informa
imediat detinătorul si autoritătile tutelare de resort si va propune convocarea
de urgentă a unei sedinte lărgite a B.O.- CONSIB în vederea analizării
situatiei si stabilirii măsurilor care se impun.
Art. 15. - În cazul documentatiei complete
de evaluare a sigurantei barajelor încadrate în categoriile de importantă C si
D, aceasta împreună cu referatul de avizare se înaintează la comisia
teritorială la care este arondată directia de ape bazinale respectivă. Comisia
teritorială va programa avizarea documentatiei si va anunta în scris
detinătorul barajului.
Art. 16. - (1) Pentru a constata
conformitatea întocmirii documentatiilor în baza prevederilor metodologiilor
specifice, autoritatea competentă va numi un raportor care va analiza
documentatia de evaluare a sigurantei barajului respectiv si va întocmi un
referat de conformitate.
(2) În referat raportorul va face o
prezentare generală a continutului documentatiei si va prezenta opinia sa
pentru una dintre situatiile:
a) documentatia si concluziile expertului
sunt suficiente pentru a fi analizate în cadrul comisiei de avizare;
b) concluziile asupra sigurantei în
exploatare a barajului respectiv sunt diferite de cele ale expertului;
c) documentatia si concluziile expertului
nu sunt suficiente pentru analiza în cadrul comisiei de avizare a stării de
sigurantă în exploatare a barajului respectiv, propunând completarea sau
respingerea documentatiei sau, după caz, măsurile ce se impun pentru rezolvarea
situatiei constatate.
(3) Raportorii vor fi propusi de
autoritătile competente din rândul membrilor corpurilor de experti certificati
de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, pentru barajele din competenta
comisiei centrale, si din rândul membrilor corpurilor de experti certificati/avizati
de minister, pentru barajele din competenta comisiilor teritoriale.
(4) Raportorii vor fi propusi astfel încât
să fie antrenati în mod echitabil toti membrii corpurilor de experti
certificati/avizati de minister, iar un raportor să nu efectueze referate de
conformitate la mai mult de o treime din numărul documentatiilor analizate în
timpul unui an. Stabilirea raportorilor se poate face cu consultarea B.O. -
CONSIB sau a corpurilor de experti.
(5) Autoritatea competentă transmite
raportorului un exemplar din documentatia de evaluare si o copie a referatului
de avizare în vederea întocmirii referatului de conformitate. Documentatia se
restituie autoritătii competente o dată cu referatul întocmit de raportor.
(6) Raportorii prezintă referatele la
sedintele de avizare a documentatiilor respective si participă la analiza si
luarea deciziei finale a comisiei de avizare.
(7) Stabilirea datei unei sedinte de
avizare se efectuează de autoritatea competentă cu 14 zile înainte, iar
convocarea membrilor se face prin grija secretarului comisiei.
(8) Documentatia aflată la sediul
secretariatului comisiei de avizare poate fi consultată de către membrii
comisiei de avizare imediat după convocarea la sedinta de analiză. De asemenea,
acestia pot solicita transmiterea prin fax sau e-mail a referatului de avizare.
(9) În functie de concluziile referatului
de conformitate si analizei documentatiei, comisia de avizare hotărăste
emiterea avizului cu una dintre recomandările de mai jos:
a) emiterea autorizatiei/acordului de
functionare în sigurantă a barajului;
b) emiterea autorizatiei de functionare în
conditii de restrictii privind siguranta barajului;
c) acceptarea documentatiei de evaluare si
declansarea procedurii de conservare, postutilizare sau abandonare a barajului.
(10) În functie de concluziile referatului
de conformitate si analizei documentatiei, comisia de avizare poate solicita
completări si reprograma avizarea documentatiei.
(11) Modelul de aviz definit la art. 4
alin. (5) este prevăzut în anexa nr. 2.
(12) Avizul se emite în două exemplare,
egal valabile, dintre care unul se transmite detinătorului barajului
(exemplarul 1) si al doilea exemplar rămâne la autoritatea emitentă (exemplarul
2). În cazul aplicării procedurii de emitere a acordului, avizul se emite
într-un singur exemplar si nu se transmite detinătorului barajului.
Avizul se emite în maximum o săptămână de
la data tinerii sedintei.
(13) În termen de 10 zile de la data
primirii cererii de autorizare sau a cererii pentru emiterea acordului de
functionare în conditii de sigurantă a barajului, împreună cu documentele
prevăzute la art. 22 alin. (2) din NTLH-032, autoritatea competentă va emite
Autorizatia de functionare în conditii de sigurantă a barajului sau Acordul de
functionare în conditii de sigurantă pentru proiectul barajului.
(14) Autorizatia/acordul de functionare în
conditii de sigurantă se emite în două exemplare, egal valabile, dintre care un
exemplar se transmite detinătorului barajului (exemplarul 1) si al doilea
rămâne la autoritatea emitentă (exemplarul 2). Autorizatia/acordul de
functionare în conditii de sigurantă se eliberează detinătorului în baza
documentului de achitare a tarifului aprobat.
(15) Modelul de autorizatie/acord de
functionare în conditii de sigurantă este prevăzut în anexa nr. 3.
(16) După terminarea procedurii de avizare
si emiterea autorizatiei sau acordului de functionare în conditii de sigurantă,
un exemplar din documentatia de evaluare, stampilat pentru neschimbare, se
restituie detinătorului. Stampila va purta denumirea autoritătii competente,
denumirea comisiei de avizare, sintagma “AVIZAT” si data avizării.
(17) În cazul pierderii sau distrugerii
avizului, autorizatiei sau acordului de functionare în conditii de sigurantă,
detinătorul barajului poate solicita o copie autentificată la autoritatea
emitentă.
Art. 17. - (1) Exemplarul din documentatie
care rămâne la autoritatea competentă, împreună cu avizul autoritătii
competente, autorizatia/acordul de functionare în conditii de sigurantă
emisă/emis de aceasta, precum si fisa de evidentă a barajului, alte documente
ulterioare privind siguranta în exploatare a barajului respectiv se arhivează
într-un dosar de obiectiv. Dosarul se păstrează la autoritatea emitentă, are
regim de “secret de serviciu” si are termen de păstrare pe toată durata de
existentă a barajului.
(2) Dosarele de obiectiv care contin
informatii secrete se predau la Biroul documente secrete al autoritătii
competente, conform prevederilor legale.
Art. 18. - (1) Ordinea de zi, locul si
frecventa sedintelor comisiilor de avizare sunt stabilite din initiativa
proprie a fiecărei comisii de avizare, în functie de documentatiile primite
pentru avizare sau de termenele stabilite prin programele anuale de esalonare a
obtinerii autorizatiilor/acordurilor de
functionare în conditii de sigurantă a barajelor, aprobate prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului.
(2) O documentatie completă trebuie supusă
analizei în cadrul comisiei de avizare, în maximum 60 de zile de la
înregistrarea acesteia la autoritatea competentă, sau se propune avizarea în
regim de urgentă, dacă starea de sigurantă a barajului constatată din
documentatie impune acest lucru.
(3) În cazul în care, la propunerea
detinătorului barajului ce urmează a fi analizat, sedinta de avizare se
desfăsoară în alt loc decât sediul comisiei de avizare respective, cheltuielile
de transport, cazare si masă ale membrilor comisiei de avizare sunt asigurate
de detinătorul barajului.
CAPITOLUL IV
Atributiile comisiilor de avizare
Art. 19. - Comisiile de avizare au următoarele atributii:
1. Analizează si verifică respectarea, în
cadrul documentatiei de evaluare a sigurantei barajelor, a tratării tuturor
punctelor stabilite în continutul metodologiilor de evaluare, în conformitate
cu prevederile metodologiilor specifice.
2. Emit avize pentru documentatiile de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor care pot primi
acordul/autorizatia de functionare în conditii de sigurantă, propunând si
perioada pentru care poate fi valabilă autorizatia (acordul).
3. Emit avize pentru documentatiile
tehnico-economice de conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor,
indiferent de detinător/administrator.
4. Acceptă documentatiile de evaluare a
stării de sigurantă în exploatare pentru barajele care nu îndeplinesc
conditiile de emitere a autorizatiei sau acordului de functionare în conditii
de sigurantă, stabilind conditiile suplimentare pentru reanalizarea
documentatiei în cadrul altei sedinte de avizare.
5. Propun reesalonarea avizărilor pentru
documentatiile incomplete, cu precizarea datelor suplimentare necesare si a
termenului stabilit pentru obtinerea autorizatiei/acordului de functionare în
conditii de sigurantă.
6. Recomandă trecerea barajului în
procedură de conservare, postutilizare sau abandonare, cu propunerea perioadei
de realizare a acesteia.
7. Constată încadrarea în termenele
stabilite prin ordin al ministrului privitor la programul anual de esalonare a
obtinerii autorizatiei de functionare în sigurantă a barajului.
8. Verifică dacă expertul care a elaborat
documentatia de evaluare a sigurantei barajului nu intră în contradictie cu
prevederile legale privind apartenenta sa la colectivul de elaborare a
proiectului, la executia sau asigurarea exploatării barajului respectiv.
9. Validează încadrarea barajului în
categoria de importantă stabilită de proiectant pentru lucrările noi sau în
curs de executie. 10. Pot contesta încadrarea barajelor existente în categoria
de importantă stabilită de comisiile de urmărire a comportării în timp ale detinătorilor
de baraje si pot propune schimbarea categoriei de importantă, respectiv a
indicelui de risc asociat respectivului baraj, cu prezentarea motivelor
întemeiate care au condus la această decizie.
11. Solicită, după caz, de la comisiile de
urmărire a comportării în timp ale detinătorilor de baraje la nivel central si
teritorial, date suplimentare pentru asigurarea conformării cu datele tehnice
detinute de acestea si utilizate în documentatiile de evaluare a stării de
functionare în sigurantă a barajelor supuse avizării.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 20. - Contestatiile detinătorilor de
baraje asupra deciziilor comisiilor de avizare vor fi adresate presedintelui
executiv al B.O. - CONSIB, pentru documentatiile aferente barajelor încadrate
în categoriile de importantă A si B, si, respectiv, presedintelui CONSIB pentru
documentatiile aferente barajelor încadrate în categoriile de importantă C si
D. Deciziile dispuse de acestia sunt definitive.
Art. 21. - (1) Membrii comisiilor de
avizare beneficiază de o indemnizatie de sedintă al cărei cuantum va fi
stabilit prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, potrivit art.
20 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului
României, precum si a personalului Presedintiei, Guvernului si al celorlalte
organe ale puterii executive, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, în raport cu timpul lucrat în afara programului normal de lucru.
(2) Nivelul tarifelor pentru analiza documentatiilor în vederea eliberării avizului, precum si bugetul de venituri si cheltuieli al comisiei de avizare se stabilesc prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului. Tarifele se actualizează anual pe baza indicelui de inflatie comunicat de Institutul National de Statistică.
Art. 22. - Membrii comisiilor de avizare
sunt obligati să respecte secretul profesional asupra informatiilor cuprinse în
documentatiile de evaluare a stării de functionare în sigurantă a barajelor, în
cazurile speciale prevăzute de legislatia în vigoare.
ANEXA
Nr. 2
(Model
de aviz, conform prevederilor NTLH - 040)
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ADMINISTRATIA
NATIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Comisia
centrală (teritorială...) de avizare a documentatiilor
de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor
privind documentatia de evaluare a stării
de sigurantă în exploatare a barajului (faza de proiectare baraj nou sau, după
caz, faza de proiectare interventii constructive la barajul existent), amplasat
pe râul , pe teritoriul localitătii ……, judetul ………….
nr. ….. din …..
În conformitate cu prevederile art. 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor,
aprobată si modificată prin Legea nr. 466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau
în cazul interventiilor constructive care modifică parametrii de bază ai
barajelor existente), ale Procedurii de emitere a acordului si autorizatiei de
functionare în sigurantă a barajelor - NTLH-032, aprobată prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 118/2002, si ale Instructiunilor
de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor - NTLH-040, aprobate
prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 105/2003,
în urma solicitării .., înregistrată
la (unitatea
detinătoare sau administratorul barajului) (autoritatea competentă: Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului sau Administratia Natională “Apele Române” -
Directia Apelor..) cu nr. .../..,
Comisia centrală (teritorială ..) de
avizare a documentatiilor de evaluare a stării de sigurantă în exploatare a
barajelor, aprobată prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
105/2003, a avizat în sedinta din data de starea de sigurantă în exploatare a
barajului ..., având următoarele date de identificare si caracteristici: (faza
de proiectare baraj nou sau, după caz, faza de proiectare interventii
constructive la barajul existent)
1. denumire: ….
2. amplasament (râul, bazinul hidrografic,
codul cadastral, localitatea proximă, judetul): …
3. detinător/administrator/proprietar: …
4. regimul juridic (în
administrare/concesiune/proprietate, nr. de inventar Ministerul Finantelor
Publice, nr. hotărârii Guvernului, actul de proprietate, alte documente
juridice): ...
5. date privind proiectarea, executia si
exploatarea, conform fisei de evidentă a barajului, actualizată: ….
6. categoria de importantă validată de
B.O. - CONSIB: ...
7. concluziile expertului
certificat/avizat privind siguranta în exploatare a barajului: Documentatia
“Evaluarea finală (preliminară) a stării de sigurantă în exploatare a barajului
...”, după caz, Proiectul .., a fost întocmită de expertul ..,
certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului cu Certificatul
de expert/Avizul nr. .../…, face obiectul Contractului nr. ../.., încheiat de
... (detinătorul barajului sau, după caz, beneficiarul sau
titularul de investitie) cu ..., si este compusă, de la caz
la caz, din .., conform (numele expertului sau unitatea care a
întocmit documentatia) (nr. volume) prevederilor
NTLH-022 (NTLH-023), după caz, normativul , si cuprinde:
1. ...;
2. …
Documentatia este prezentată în anexa nr.
1.
Referatul de conformitate asupra
documentatiei sus-mentionate a fost întocmit de domnul ………………., expert
certificat/avizat de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului cu
Certificatul/Avizul nr. .../..., este înregistrat la ... (autoritatea
competentă) cu nr. ... din si este prezentat în anexa
nr. 2.
Având în vedere documentatia prezentată,
referatul de conformitate si concluziile desprinse în urma discutiilor purtate
în sedinta de avizare, consemnate în Procesul-verbal nr. ../.., prezentat în
anexa nr. 3, comisia de avizare emite următorul
privind documentatia de evaluare a stării
de sigurantă în exploatare a barajului
cu recomandarea (de la caz la caz):
1. emiterii autorizatiei/acordului de
functionare în conditii de sigurantă a barajului (faza de proiectare baraj nou
sau, după caz, faza de proiectare interventii constructive la barajul
existent), pentru o perioadă de ... ani;
2. emiterii autorizatiei de functionare în
conditii de restrictii privind siguranta în exploatare a barajului, pentru o
perioadă de … ani;
3. acceptării documentatiei de evaluare a
sigurantei barajului si declansării procedurii de trecere în conservare,
postutilizare sau abandonare a barajului.
Avizul este valabil până la data de ….
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integrantă
din prezentul aviz.
Un exemplar din documentatia de evaluare a
sigurantei barajului, cu semnătura, data si parafa autoritătii competente si a
comisiei de avizare, pentru neschimbare, se transmite detinătorului barajului.
Al doilea exemplar din documentatie,
împreună cu o copie a avizului (exemplarul 2), se păstrează la … (autoritatea
competentă) si se constituie în dosar de obiectiv,
conform prevederilor NTLH-040.
Secretar de stat pentru ape, (Director,) Presedintele comisiei de avizare, …………………………… (semnătura si parafa autoritătii
competente) |
|
Vicepresedinte, |
Secretar, |
Avizul a fost emis în două
exemplare, egal valabile (într-un exemplar, pentru acord).
Ex.
nr. 1 din 2
(Ex.
nr. 2 din 2)
ANEXA
Nr. 3
[Model
de autorizatie (acord), conform prevederilor NTLH - 040]
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ADMINISTRATIA
NATIONALĂ “APELE ROMÂNE”
Directia
Apelor …..
AUTORIZATIE
(ACORD)
de functionare în sigurantă a barajului
(faza de proiectare pentru baraj nou sau, după caz, faza de proiectare pentru
interventii constructive la barajul existent), amplasat pe râul … pe teritoriul
localitătii … judetul ….
nr. … din ….
În conformitate cu prevederile art. 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranta barajelor,
aprobată si modificată prin Legea nr. 466/2001 (art. 6, pentru barajele noi sau
în cazul interventiilor constructive care modifică parametrii de bază ai
barajelor existente), ale Procedurii de emitere a acordului si autorizatiei de
functionare în sigurantă a barajelor - NTLH-032, aprobată prin Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 118/2002, si ale Instructiunilor
de organizare si functionare a comisiilor de avizare a documentatiilor de
evaluare a stării de sigurantă în exploatare a barajelor - NTLH-040, aprobate
prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 105/2003, în urma
solicitării …., înregistrată la ….. (unitatea detinătoare sau
administratorul barajului) (autoritatea competentă: Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului sau Administratia Natională “Apele Române” – Directia Apelor ….) cu nr.
.../..,
în baza Avizului nr. …/, emis de Comisia
centrală (teritorială …..) de avizare a documentatiilor de evaluare a stării de
sigurantă în exploatare a barajelor pentru barajul ..., amplasat pe râul ...,
pe teritoriul localitătii …….., judetul …, prevăzut în anexa nr. 1, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
(Administratia Natională “Apele Române” - Directia Apelor ...) emite
AUTORIZATIA
(ACORDUL)
De la caz la caz se va înscrie:
1. de functionare în sigurantă a barajului
…, de pe râul .., pentru o perioadă de …. ani, respectiv până la data de ;
2. de functionare în conditii de restrictii privind siguranta în exploatare a barajului …., de pe râul …., pentru o perioadă de .... ani, respectiv până la data de ;
3. de functionare în conditii de sigurantă
a barajului …, faza de proiectare pentru baraj nou sau, după caz, faza de
proiectare pentru interventii constructive la barajul existent).
Secretar de stat pentru ape,
(Director,)
………………………
(semnătura si parafa autoritătii
competente)
Autorizatia (Acordul) a fost emisă/emis în
două exemplare, egal valabile.
Ex. nr. 1 din 2
(Ex. nr. 2 din 2)
În anexa la Hotărârea Guvernului nr.
498/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 324 din 14 mai 2003, se face următoarea rectificare:
- la pct. 2.1 lit. A, în loc de: “... (este cazul Decretului nr. 232/1998 ...” se va citi: “... (este cazul Decretului nr. 232/1948 ...” .