MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 365 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 29 mai 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
227. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
325. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
229. - Lege privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 5/2003 pentru modificarea art. 33 din Ordonanta
Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfăsurarea activitătii de
turism în România
327. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2003 pentru modificarea
art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si
desfăsurarea activitătii de turism în România
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
541. - Hotărâre privind
stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti
proveniti din instalatii mari de ardere
548. - Hotărâre privind
atributiile Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor ca minister
coordonator al Programului de realizare a Sistemului national al perdelelor
forestiere de protectie si componenta, modul de functionare si atributiile
comandamentelor judetene de analiză a realizării programului anual de
înfiintare a perdelelor forestiere de protectie
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului
nr. 26 din 30 ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, adoptată în temeiul art. 1
pct. II.11 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 2
februarie 2003, cu următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 2, alineatul (41) al
articolului 41 va avea următorul cuprins:
“(41) Ansamblul de vehicule cu mai mult
de 6 osii si care depăseste limitele maselor totale maxime admise prevăzute în
anexa nr. 2 va fi considerat atipic si va fi tarifat în conformitate cu
prevederile anexei nr. 2.”
2. La articolul I punctul 3, literele c) si d) ale
alineatului (1) al articolului 60 vor avea următorul cuprins:
“c) nerespectarea prevederilor
autorizatiilor speciale de transport pentru mase si/sau dimensiuni de gabarit
depăsite se sanctionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
d) lipsa autorizatiilor speciale de transport pentru
mase si/sau dimensiuni de gabarit depăsite se sanctionează cu amendă de la
10.000.000 lei la 15.000.000 lei.”
3. Articolul III va avea următorul cuprins:
“Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
precum si cu cele aduse prin prezenta ordonantă, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se
textelor o nouă numerotare.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 15 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8
mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
23 mai 2003.
Nr. 227.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 325.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 5/2003 pentru modificarea art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998
privind organizarea si desfăsurarea activitătii de turism în România
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului
nr. 5 din 16 ianuarie 2003 pentru modificarea art. 33 din Ordonanta Guvernului
nr. 58/1998 privind organizarea si desfăsurarea activitătii de turism în
România, adoptată în temeiul art. 1 pct. II.17 din Legea nr. 680/2002 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, cu următoarea modificare:
- La articolul unic, articolul 33 va avea următorul
cuprins:
“Art. 33. - (1) Consiliile judetene pe a căror rază
administrativ-teritorială se află trasee turistice montane si/sau pârtii de
schi organizează, până la data de 30 septembrie 2003, servicii publice judetene
“Salvamont” care coordonează activitatea de prevenire a accidentelor montane si
de salvare în munti a persoanelor accidentate si supraveghează activitatea de
amenajare, întretinere si reabilitare a traseelor montane din judet.
(2) Consiliile locale pe a căror rază
administrativ-teritorială există pârtii de schi organizează, până la data de 30
septembrie 2003, servicii publice locale “Salvamont”.
(3) Compania Natională “Apele Române” - S.A. sau
agentii economici care au în administrare plaje de litoral au obligatia să
înfiinteze, până la data de 30 iunie 2003, servicii publice “Salvamar” si
posturi de prim ajutor medical.
(4) Consiliile locale si agentii economici care au în
administrare stranduri sau plaje, altele decât cele de litoral, au obligatia să
înfiinteze, până la data de 30 iunie 2003, servicii publice locale de salvare
sau posturi de salvare, după caz, precum si posturi de prim ajutor medical.
(5) Finantarea serviciilor publice judetene si locale
“Salvamont” se asigură din bugetele locale ale judetelor, respectiv ale
municipiilor, ale oraselor sau comunelor, după caz.
(6) Finantarea serviciilor publice “Salvamar”, a posturilor de salvare si a posturilor de prim ajutor medical, precum si a serviciilor publice locale de salvare se asigură din bugetul propriu de către administrator, respectiv Compania Natională “Apele Române” - S.A., consiliile locale sau agentii economici, după caz.
(7) Prin hotărâri ale Guvernului, la propunerea
Ministerului Turismului, se aprobă normele privind prevenirea accidentelor
montane si organizarea activitătii de salvare în munti, precum si cele privind
organizarea posturilor de salvare si a posturilor de prim ajutor pe plaje si în
stranduri.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 15 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8
mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
23 mai 2003.
Nr. 229.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2003 pentru modificarea art. 33 din
Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfăsurarea
activitătii de turism în România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale
art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 5/2003 pentru modificarea art. 33 din Ordonanta
Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfăsurarea activitătii de
turism în România si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 327.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea unor măsuri pentru
limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti proveniti din instalatii mari
de ardere
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 42 alin. 2 lit. b) din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, al art. 7
lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia
atmosferei, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 655/2001, al
art. 3 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2002
privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 645/2002, si al art. 81 din Acordul european instituind
o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele
membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre are ca scop stabilirea
unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanti proveniti
din instalatii mari de ardere.
Art. 2. - În întelesul prezentei hotărâri, definitiile
termenilor folositi sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
instalatiilor de ardere a căror putere termică nominală este egală cu sau mai
mare de 50 MW, denumite în continuare instalatii
mari de ardere, indiferent de tipul de
combustibil utilizat.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
instalatiilor mari de ardere care utilizează în mod direct produsele de ardere
în procesele tehnologice, cum sunt:
a) instalatii în care produsele de ardere sunt
utilizate pentru reîncălzirea sau încălzirea directă, uscarea sau pentru orice
alt tratament aplicat obiectelor ori materialelor, ca de exemplu: cuptoare de
reîncălzire si cuptoare pentru tratamente termice;
b) instalatii de postardere, ca de exemplu
instalatiile de epurare a gazelor reziduale si care nu functionează ca
instalatii de ardere independente;
c) instalatii de regenerare a catalizatorilor pentru
cracare catalitică;
d) instalatii de conversie a hidrogenului sulfurat în
sulf;
e) reactoare utilizate în industria chimică;
f) baterii de cocs;
g) caupere;
h) orice instalatie utilizată pentru propulsia unui
vehicul, a unei nave maritime, fluviale sau a unei aeronave;
i) turbine cu gaze utilizate pe platforme maritime;
j) turbine cu gaze în functiune, autorizate sau care
au fost supuse procedurii de autorizare de către autoritatea publică competentă
pentru protectia mediului, în conformitate cu legislatia în vigoare, înainte de
27 noiembrie 2002, cu conditia ca acestea să fie puse în functiune cel mai
târziu la 27 noiembrie 2003, fără a încălca prevederile art. 12 alin. (1) si
ale anexei nr. 2 sectiunile A si B.
(3) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
instalatiilor actionate de motoare diesel, de motoare alimentate cu benzină sau
cu carburant gazos.
Art. 4. - Dacă două sau mai multe instalatii mari de ardere
de tipurile II si III, distincte, sunt montate astfel încât, luând în
considerare factorii tehnici si economici, gazele lor reziduale să poată fi
evacuate, cu avizul autoritătilor publice competente pentru protectia mediului,
printr-un cos comun, combinatia formată din astfel de instalatii este
considerată o singură instalatie.
Art. 5. - (1) Functionarea instalatiilor mari de
ardere de tipurile I si II este permisă, cu respectarea dispozitiilor legale
privind protectia atmosferei si prevenirea, reducerea si controlul integrat al
poluării, dacă se încadrează în una dintre următoarele conditii:
a) respectă valorile limită de emisie pentru dioxid de
sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea A;
b) sunt incluse în Programul national de reducere a
emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din instalatii
mari de ardere de tipurile I si II, prevăzut la art. 7 alin. (1);
c) le sunt aplicabile si respectă prevederile art. 10
alin. (1), art. 12 si 13, după caz.
(2) Instalatiile mari de ardere de tipurile I si II
pot fi exceptate de la prevederile alin. (1) în cazul în care titularul
activitătii unei astfel de instalatii se angajează printr-o declaratie scrisă,
prezentată autoritătii publice competente pentru protectia mediului, cel mai
târziu până la 30 iunie 2004, să nu exploateze instalatia mai mult de 20.000
ore în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2008 si 31 decembrie 2015.
(3) În situatia prevăzută la alin. (2) titularul
activitătii are obligatia de a prezenta anual autoritătii competente pentru
protectia mediului un raport cuprinzând evidenta orelor de functionare
utilizate si neutilizate din timpul acordat pentru rămânerea în exploatare a
instalatiei mari de ardere de tipurile I si II.
Art. 6. - (1) Titularii activitătilor instalatiilor
mari de ardere de tipurile I si II, care nu respectă valorile limită de emisie
pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute în anexele nr. 3-7
sectiunea A, elaborează, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, propuneri de programe de reducere progresivă a emisiilor
anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, în vederea atingerii
acestor valori limită de emisie, după cum urmează:
a) până la data de 1 ianuarie 2012, pentru instalatiile
mari de ardere de tip I;
b) până la data de 1 ianuarie 2007, pentru
instalatiile mari de ardere de tip II.
(2) Programele de reducere progresivă a emisiilor
anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi cuprind termenele si
modalitătile de implementare.
(3) Programele de reducere progresivă a emisiilor
anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi se negociază si se aprobă ca
parte a programelor pentru conformare prevăzute de art. 1 alin. (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si
controlul integrat al poluării, aprobată cu modificări prin Legea nr. 645/2002.
(4) Ghidul privind elaborarea propunerilor de programe
de reducere progresivă a emisiilor anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si
pulberi se aprobă prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei
mediului, al ministrului industriei si resurselor si al ministrului
administratiei publice, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri.
Art. 7. - (1) În termen de 12 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza programelor de reducere progresivă a
emisiilor anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi prevăzute la art.
6, se elaborează Programul national de reducere a emisiilor de dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi provenite din instalatii mari de ardere de tipurile I
si II, denumit în continuare Program national, care se aprobă prin ordin
comun al ministrului apelor si protectiei mediului, al ministrului industriei
si resurselor si al ministrului administratiei publice.
(2) Programul national trebuie să asigure o reducere a
emisiilor totale anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi până la
nivelurile emisiilor totale anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi
care ar fi fost obtinute prin aplicarea valorilor limită de emisie, prevăzute
în anexele nr. 3-7 sectiunea A, instalatiilor mari de ardere aflate în
exploatare în anul 2000. În Programul national sunt incluse si instalatiile
mari de ardere care au constituit în anul 2000 obiectul unui program pentru
conformare în vederea reducerii emisiilor de poluanti în atmosferă, aprobat de
către autoritatea publică competentă pentru protectia mediului.
(3) Stabilirea nivelurilor de emisii totale anuale de
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute la alin. (2), se face în
functie de durata de exploatare anuală reală a fiecărei instalatii, de tipul
combustibilului utilizat si de puterea termică a instalatiei, calculate pentru
perioada 1996-2000 inclusiv.
(4) Programul national contine obiective, măsuri si
termenele de realizare a acestora, precum si mecanismul de monitorizare a
îndeplinirii obiectivelor si măsurilor propuse, cu respectarea prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 655/2001, si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 645/2002.
(5) Programul national stabileste etapele de reducere
a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din
instalatiile mari de ardere de tipurile I si II, precum si procedurile de
implementare.
(6) Reducerile de emisii rezultate în urma aplicării
Programului national se raportează la emisiile de dioxid de sulf, oxizi de azot
si pulberi aferente anului 1980.
(7) În cursul realizării Programului national
determinarea emisiilor anuale totale de dioxid de sulf, oxizi de azot si
pulberi se face în conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(8) Ca urmare a închiderii unei instalatii mari de
ardere care este inclusă în Programul national nu este permisă cresterea, prin
redistribuire, a emisiilor anuale totale de dioxid de sulf, oxizi de azot si
pulberi la celelalte instalatii mari de ardere care fac obiectul acestui
program.
Art. 8. - În situatia în care o schimbare substantială
si neasteptată în cererea de energie, în disponibilitatea anumitor combustibili
sau în functionarea anumitor instalatii de productie creează dificultăti
tehnice importante în realizarea prevederilor Programului national, autoritatea
publică centrală pentru protectia mediului, la propunerea autoritătii publice
centrale pentru industrie si resurse si/sau a autoritătii publice centrale
pentru administratie publică, acordă derogări privind valorile maxime ale emisiilor
anuale totale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din
instalatii mari de ardere de tipurile I si II si/sau termenele calendaristice
de reducere progresivă a acestora.
Art. 9. - Proiectarea, executarea si/sau punerea în
functiune a unei instalatii mari de ardere de tip III se fac cu respectarea
valorilor limită de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi,
prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea B.
Art. 10. - (1) Prin derogare de la prevederile anexei
nr. 3, instalatiilor mari de ardere cu putere termică nominală egală cu sau mai
mare de 400 MW le este aplicabilă, pentru emisiile de dioxid de sulf, o valoare
limită de 800 mg/Nm3, cu conditia ca durata de utilizare
anuală a acestora, calculată ca medie pe o perioadă de 5 ani, să nu depăsească
următoarele valori:
a) 2.000 ore, până la 31 decembrie 2015;
b) 1.500 ore, începând de la 1 ianuarie 2016.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică instalatiilor
mari de ardere de tip III pentru care autorizatia integrată de mediu se acordă în
conditiile prevederilor art. 9.
Art. 11. - În cazul instalatiilor mari de ardere de
tip III sau în cazul instalatiilor de ardere a căror putere termică nominală
este mărită cu cel putin 50 MW, titularii activitătii au obligatia de a examina
oportunitatea tehnică si economică a aplicării productiei combinate de energie
electrică si termică. În cazul în care această oportunitate este confirmată si
corespunde cererii de energie, optiunea dezvoltării unor astfel de instalatii
este prioritară.
Art. 12. - (1) Autorizatiile integrate de mediu pentru
instalatiile mari de ardere de tipurile I, II si III, emise cu respectarea
prevederilor art. 5 alin. (1) si ale art. 9, trebuie să cuprindă proceduri
referitoare la situatiile de functionare necorespunzătoare sau de întrerupere a
functionării echipamentelor de reducere a emisiilor.
(2) În cazul functionării necorespunzătoare sau al
întreruperii functionării echipamentelor de reducere a emisiilor titularul
activitătii are următoarele obligatii:
a) să reducă sau să sisteze functionarea instalatiei
mari de ardere, dacă revenirea la functionarea normală nu este posibilă în 24
de ore, sau să utilizeze combustibili mai putin poluanti;
b) să informeze în cel mai scurt timp autoritatea
publică teritorială pentru protectia mediului;
c) să ia măsurile necesare ca durata cumulată de
functionare fără echipament de reducere a emisiilor să nu depăsească 120 de ore
anual.
(3) Autoritatea publică centrală pentru protectia
mediului, la propunerea autoritătii publice teritoriale pentru protectia
mediului, acordă derogări de la limitele de timp prevăzute la alin. (2) lit. a)
si c) în următoarele cazuri:
a) dacă există o necesitate imperioasă de mentinere a
furnizării de energie;
b) dacă înlocuirea instalatiei mari de ardere oprite
pentru o perioadă limitată de timp nu se poate face decât cu o altă instalatie,
a cărei functionare prezintă riscul cresterii generale a emisiilor de dioxid de
sulf, oxizi de azot si pulberi.
(4) La propunerea autoritătii publice centrale pentru
industrie si resurse si/sau a autoritătii publice centrale pentru administratie
publică, autoritatea publică centrală pentru protectia mediului suspendă pe o
durată de maximum 6 luni obligatia titularului activitătii de a respecta
valorile limită de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi,
prevăzute la art. 5 alin. (1) si la art. 9, atunci când aceste valori nu pot fi
respectate la instalatiile mari de ardere care folosesc în mod normal
combustibil cu continut redus de sulf, datorită întreruperii aprovizionării
acestui combustibil, ca urmare a unei situatii de criză gravă.
(5) În cazul în care o instalatie mare de ardere care
foloseste în mod normal numai combustibil gazos trebuie să recurgă, în mod
exceptional si numai pentru o perioadă de maximum 10 zile, la utilizarea altor
combustibili, din cauza unei întreruperi imprevizibile a alimentării cu acest
combustibil gazos, autoritatea publică centrală pentru protectia mediului, la
propunerea autoritătii teritoriale pentru protectia mediului, poate acorda
titularului activitătii o derogare de la obligatia de a se conforma cu valorile
limită la emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute la
art. 5 alin. (1) si la art. 9, chiar dacă nu există o necesitate imperioasă de
a mentine furnizarea energiei.
Art. 13. - Stabilirea valorilor limită de emisie
pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, în cazul instalatiilor mari de
ardere echipate cu focar mixt, se face în conformitate cu prevederile anexei
nr. 8.
Art. 14. - (1) În cazul măririi puterii termice a unei
instalatii de ardere cu cel putin 50 MW, valorile limită de emisie pentru
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute în anexele nr. 3-7
sectiunea B, aplicabile noii
părti a instalatiei, se determină în functie de
puterea termică a întregii instalatii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică instalatiilor
prevăzute în anexa nr. 8 pct. 2 si 3.
(3) În cazul modificării substantiale a unei
instalatii mari de ardere, asa cum este definită în anexa nr. 2 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, aceasta trebuie să respecte valorile limită de emisie pentru dioxid
de sulf, oxizi de azot si pulberi prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea B.
Art. 15. - (1) Evacuarea gazelor reziduale de la
instalatiile mari de ardere se efectuează în mod controlat, prin intermediul
unui cos.
(2) Autorizatiile integrate de mediu pentru
instalatiile mari de ardere de tipurile I, II si III, emise cu respectarea
dispozitiilor legale, stabilesc conditiile de evacuare a gazelor reziduale.
(3) Autoritatea publică teritorială pentru protectia
mediului verifică, în mod special, ca înăltimea cosului să asigure conditiile
de evacuare a gazelor reziduale fără să afecteze sănătatea populatiei si
mediul.
Art. 16. - În cazul proiectării, executării si/sau
punerii în functiune a unor instalatii mari de ardere care pot avea efecte
importante asupra mediului altor state, autoritatea publică centrală pentru
protectia mediului comunică si pune la dispozitie informatiile necesare, în
conformitate cu prevederile art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 918/2002
privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si
pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei
proceduri.
Art. 17. - Monitorizarea emisiilor de dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi provenite de la instalatiile mari de ardere se
realizează de către titularul activitătii în conformitate cu prevederile anexei
nr. 2 sectiunea A.
Art. 18. - Titularul activitătii are obligatia de a
informa autoritătile publice competente pentru protectia mediului asupra
rezultatelor măsurătorilor continue, măsurătorilor discontinue, controlului
echipamentelor de măsurare, precum si asupra tuturor celorlalte operatii legate
de activitatea de monitorizare a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si
pulberi provenite de la instalatiile mari de ardere, în scopul evaluării
conformării cu programul de conformare, acordul sau autorizatia integrată de
mediu si cu Programul national de reducere a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi
de azot si pulberi provenite din instalatii mari de ardere.
Art. 19. - (1) În cazul efectuării măsurătorilor
continue la instalatiile mari de ardere de tipurile I si II, valorile limită de
emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute în anexele
nr. 3-7 sectiunea A, se consideră a fi respectate dacă rezultatele acestor
măsurători efectuate pentru orele de functionare dintr-un an calendaristic,
exceptând perioadele la care se face referire în art. 12 si perioadele de
pornire/oprire, îndeplinesc toate conditiile următoare:
a) nici una dintre valorile medii lunare
calendaristice pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi nu depăseste
valorile limită de emisie corespunzătoare;
b) 97% din toate valorile medii la 48 de ore pentru
dioxidul de sulf si pulberi nu depăsesc 110% din valorile limită de emisie
corespunzătoare;
c) 95% din toate valorile medii la 48 de ore pentru
oxizii de azot nu depăsesc 110% din valorile limită de emisie corespunzătoare.
(2) În cazul instalatiilor mari de ardere de tip III,
supuse prevederilor art. 9, valorile limită de emisie pentru dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi aferente orelor de functionare dintr-un an
calendaristic, exceptând perioadele la care se face referire în art. 12 si
perioadele de pornire/oprire, sunt considerate ca fiind respectate dacă
îndeplinesc următoarele două conditii:
a) nici o valoare medie zilnică validată pentru dioxid
de sulf, oxizi de azot si pulberi nu este superioară valorilor limită de emisie
corespunzătoare prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea B;
b) 95% din toate valorile medii orare validate pentru
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi nu depăsesc cu 200% valorile limită de
emisie corespunzătoare, prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea B, în cursul
unui an calendaristic.
(3) În cazul efectuării măsurătorilor discontinue sau
a altor proceduri adecvate de determinare, valorile limită de emisie pentru
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, prevăzute în anexele nr. 3-7, se
consideră ca fiind respectate dacă rezultatele fiecărei serii de măsurători sau
ale altor proceduri de determinare aprobate de autoritătile competente pentru
protectia mediului nu depăsesc aceste valori limită de emisie.
(4) Valorile medii validate pentru dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi se determină în conformitate cu prevederile anexei nr.
2 sectiunea A pct. 5.
Art. 20. - Emisiile anuale de dioxid de sulf, oxizi de
azot si pulberi si concentratiile acestor poluanti în gazele reziduale se
calculează cu respectarea prevederilor art. 17, 18 si 19.
Art. 21. - (1) Autoritatea publică centrală pentru
protectia mediului împreună cu autoritatea publică centrală pentru industrie si
resurse si/sau autoritatea publică centrală pentru administratie publică pot elabora
cerinte mai stricte decât cele prevăzute în prezenta hotărâre în următoarele
situatii:
a) atunci când se constată că în anumite zone
geografice sau pe întreg teritoriul tării se impune respectarea unor valori
limită de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi mai stricte
decât cele prevăzute de prezenta hotărâre;
b) atunci când se impune stabilirea unor valori limită
de emisie si pentru alti poluanti proveniti din instalatiile mari de ardere,
precum si a unor conditii suplimentare fată de prevederile prezentei hotărâri;
c) atunci când este necesară adaptarea conditiilor de
exploatare a acestor instalatii la progresul tehnic.
(2) Cerintele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin
ordin comun al ministrului apelor si protectiei mediului, al ministrului
industriei si resurselor si/sau al ministrului administratiei publice.
Art. 22. - (1) În cazul în care valorile limită ale
emisiilor de dioxid de sulf, prevăzute în anexa nr. 3 sectiunea A, nu pot fi
respectate de instalatiile mari de ardere de tip II care utilizează combustibil
solid indigen, altul decât lignit, doar prin aplicarea unei tehnologii excesiv
de costisitoare, datorită caracteristicilor particulare ale combustibilului, se
autorizează functionarea acestor instalatii până la 1 ianuarie 2008 numai în
conditiile realizării valorilor ratei de desulfurare stabilite în anexa nr. 9
sectiunea A.
(2) Până la 1 ianuarie 2008 autoritatea publică
competentă pentru protectia mediului poate autoriza functionarea instalatiilor
mari de ardere de tip II care utilizează drept combustibil lignit indigen, în
conditiile depăsirii valorilor limită ale emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de
azot si pulberi, prevăzute în anexele nr. 3-7 sectiunea A, dacă, prin aplicarea
celei mai bune tehnologii disponibile care nu necesită costuri excesive,
titularul activitătii demonstrează că apar dificultăti majore în respectarea
acestor valori limită de emisie, datorate caracteristicilor lignitului, si se
face dovada că lignitul indigen este o sursă esentială de combustibil pentru
aceste instalatii.
(3) În cazul prevăzut la alin. (1) se consideră că
valoarea gradului de desulfurare este respectată dacă evaluarea măsurătorilor
efectuate în conformitate cu prevederile anexei nr. 9 sectiunea B indică faptul
că toate valorile medii lunare calendaristice sau toate valorile medii pe 30 de
zile consecutive ale emisiilor de dioxid de sulf respectă valoarea impusă
pentru rata de desulfurare. Perioadele de functionare aferente pornirii/opririi
instalatiei, precum si cele la care se face referire în art. 12 sunt exceptate.
Art. 23. - (1) În termen de 3 luni de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se organizează, în cadrul autoritătii publice
centrale si al celor teritoriale pentru protectia mediului, secretariate tehnice
pentru controlul activitătilor instalatiilor mari de ardere.
(2) Organizarea si functionarea Secretariatului tehnic
se aprobă prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 24. - (1) Constituie contraventii si se
sanctionează cu amendă de la 100.000.000 lei la 150.000.000 lei nerespectarea
prevederilor privind:
a) obligatia titularilor activitătii de a prezenta
anual autoritătii competente pentru protectia mediului raportul cuprinzând
evidenta orelor de functionare utilizate si neutilizate din timpul acordat
pentru rămânerea în exploatare a instalatiei mari de ardere, prevăzută la art.
5 alin. (3);
b) obligatia titularilor activitătii de a elabora, în
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
propunerile de programe de reducere progresivă a emisiilor anuale de dioxid de
sulf, oxizi de azot si pulberi, în vederea atingerii valorilor limită de emisie
pentru dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, cuprinse în anexele nr. 3-7
sectiunea A, prevăzută la art. 6 alin. (1);
c) obligatia titularilor activitătii de a informa în
cel mai scurt timp autoritatea publică competentă pentru protectia mediului
asupra situatiior de functionare necorespunzătoare sau de întrerupere a
functionării echipamentelor de reducere a emisiilor, prevăzută la art. 12 alin.
(2) lit. b).
(2) Constituie contraventii si se sanctionează cu
amendă de la 150.000.000 lei la 200.000.000 lei nerespectarea prevederilor
privind:
a) conditiile de functionare a instalatiilor mari de
ardere cu o putere termică nominală egală cu sau mai mare de 400 MW, prevăzute
la art. 10 alin. (1);
b) obligatia titularilor activitătii, mentionată la
art. 18, constând în informarea autoritătilor competente pentru protectia
mediului asupra rezultatelor măsurătorilor continue, măsurătorilor discontinue,
controlului echipamentelor de măsurare, precum si asupra tuturor celorlalte
operatii legate de activitatea de monitorizare a emisiilor de dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi;
c) obligatia titularilor activitătii, mentionată la
art. 12 alin. (2) lit. a), de a reduce sau de a sista functionarea instalatiei
mari de ardere, dacă revenirea la functionarea normală nu este posibilă în 24
de ore, sau de a utiliza combustibili mai putin poluanti în situatiile de
functionare necorespunzătoare ori de întrerupere a functionării echipamentelor
de reducere a emisiilor;
d) obligatia titularilor activitătii, mentionată la
art. 12 alin. (2) lit. c), de a asigura că durata cumulată de functionare fără
echipament de reducere a emisiilor nu depăseste în nici un caz 120 de ore
anual, în situatiile de
functionare necorespunzătoare sau de întrerupere a
functionării echipamentelor de reducere a emisiilor.
(3) Constituie contraventii si se sanctionează cu
amendă de la 200.000.000 lei la 300.000.000 lei nerespectarea prevederilor
privind:
a) valorile limită de emisie pentru dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi, prevăzute la art. 5 alin. (1) si la art. 9;
b) conditiile de functionare a instalatiilor mari de
ardere de tip I, prevăzute la art. 5 alin. (1);
c) evacuarea controlată, prin cos, a gazelor reziduale
provenite de la instalatiile mari de ardere, conform prevederilor art. 15 alin.
(1);
d) reducerea progresivă a emisiilor totale anuale de
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din instalatiile mari de
ardere de tipurile I si II, în conformitate cu Programul national prevăzut la
art. 7;
e) realizarea activitătilor de monitorizare conform
prevederilor anexei nr. 2.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către personalul împuternicit din cadrul autoritătilor
publice centrale si teritoriale pentru protectia mediului.
(5) Prevederile referitoare la contraventii, prevăzute
la alin. (1), (2), (3) si (4), se completează cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 25. - Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
17 mai 2003.
Nr. 541.
1. emisie - evacuarea în aer a substantelor
provenite de la instalatiile de ardere;
2. gaze reziduale - evacuări în stare gazoasă,
care contin emisii solide, lichide sau gazoase; debitul volumetric se exprimă
în m3/h la temperatura si presiunea standard (273 K, 101,3 kPa), corectat cu
presiunea partială a vaporilor de apă; unitatea de măsură a debitului
volumetric se notează Nm3/h;
3. valoarea limită de emisie - cantitatea
admisibilă a unei substante continută în gazele reziduale provenite din
instalatia de ardere, care poate fi evacuată în aer într-o perioadă de timp
dată; se calculează ca masă de substantă raportată la volumul de gaze
reziduale, considerând continutul de oxigen în gazul rezidual de 3% în volum,
în cazul combustibililor lichizi sau gazosi, de 6% în volum, în cazul
combustibililor solizi, si de 15% în volum, în cazul turbinelor cu gaz; se
exprimă în mg/Nm3;
4. rata de desulfurare - raportul, exprimat în
procente, dintre cantitatea de sulf care nu este emisă în aer din instalatia de
ardere, într-o perioadă de timp dată, si cantitatea de sulf continută în
combustibilul utilizat în instalatia de ardere, în aceeasi perioadă de timp;
5. titularul activitătii - orice persoană
fizică sau juridică ce exploatează sau controlează instalatia mare de ardere
ori care este delegată cu putere economică decisivă în ceea ce priveste
functionarea acesteia;
6. combustibil - orice material combustibil
solid, lichid sau gazos cu care se alimentează instalatia mare de ardere, cu
exceptia deseurilor a căror ardere este reglementată prin Hotărârea Guvernului
nr. 128/2002 privind incinerarea deseurilor;
7. combustibil determinant - combustibilul care
are cea mai ridicată valoare limită de emisie dintre toti combustibilii
utilizati într-o instalatie mare de ardere, la un moment dat, sau, în cazul în
care 2 dintre acesti combustibili au aceeasi valoare limită de emisie,
combustibilul care are puterea termică nominală cea mai ridicată;
8. instalatie mare de ardere - orice echipament
tehnic în care combustibilii sunt oxidati în scopul utilizării energiei termice
astfel produse, a cărui putere termică nominală este egală cu sau mai mare de
50 MW;
9. instalatie mare de ardere de tip I - orice
instalatie mare de ardere pentru care a fost acordată o autorizatie de
constructie sau, în lipsa unei astfel de proceduri, o autorizatie de exploatare
înaintea datei de 1 iulie 1987;
10. instalatie mare de ardere de tip II - orice
instalatie mare de ardere pentru care a fost acordată o autorizatie de
constructie sau, în lipsa unei astfel de proceduri, o autorizatie de exploatare
ori care a fost autorizată sau supusă procedurii de autorizare de către
autoritatea publică competentă pentru protectia mediului în perioada 1 iulie
1987 si până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu conditia ca
această instalatie să fie pusă în functiune până la 27 noiembrie 2003;
11. instalatie mare de ardere de tip III -
orice instalatie mare de ardere supusă procedurii complete de autorizare integrată
de către autoritatea competentă pentru protectia mediului, începând cu data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
12. focar mixt - orice instalatie de ardere
care poate fi alimentată simultan sau alternativ cu două ori mai multe tipuri
de combustibil;
13. biomasă - produs compus partial sau în
totalitate dintr-o materie vegetală agricolă ori forestieră, ce poate fi
utilizată drept combustibil cu scopul recuperării continutului energetic,
precum si următoarele deseuri utilizate drept combustibil:
a) deseuri vegetale, agricole sau forestiere;
b) deseuri vegetale din sectorul industrial de
prelucrare a produselor alimentare, dacă energia termică rezultată din procesul
de ardere este valorificată;
c) deseuri vegetale fibroase din productia de paste
celulozice naturale si din productia de hârtie fabricată din pastă celulozică,
dacă acestea sunt incinerate la locul de fabricatie si dacă energia produsă de
instalatia de incinerare este valorificată;
d) deseuri de plută;
e) deseuri de lemn, cu exceptia celor care pot contine
compusi organici halogenati sau metale grele, în urma aplicării unui tratament
de protectie ori de conservare a lemnului, si care includ în mod special
deseurile provenite din constructii sau demolări;
14. turbină cu gaze - orice masină rotativă ce
converteste energia termică în lucru mecanic, constând în principal dintr-un
compresor, o cameră de ardere si turbina cu gaze propriu-zisă.
ANEXA Nr.
2
a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si
pulberi
SECTIUNEA A
Proceduri pentru măsurarea si evaluarea
emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din
instalatiile mari de ardere
1. Până la data de 27 noiembrie 2004:
a) Pentru instalatiile mari de ardere de tip II având
o putere termică nominală mai mare de 300 MW, supuse prevederilor art. 5 alin.
(1) din hotărâre, concentratiile de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi se
monitorizează în flux continuu.
b) Prin derogare de la prevederile lit. a), se pot
utiliza, cu aprobarea autoritătii publice competente pentru protectia mediului,
măsurători discontinue sau alte proceduri adecvate de determinare a dioxidului
de sulf si a pulberilor, dacă acestea permit obtinerea concentratiilor
poluantilor mentionati.
c) Pentru instalatiile mari de ardere de tip II având
o putere termică nominală cuprinsă între 50 si 300 MW, supuse prevederilor art.
5 alin. (1) din hotărâre, autoritatea publică competentă pentru protectia
mediului decide asupra necesitătii solicitării măsurătorilor continue.
d) În cazul nesolicitării măsurătorilor continue, se
utilizează cu o frecventă regulată, cu aprobarea autoritătii publice competente
pentru protectia mediului, măsurători discontinue sau alte proceduri de
determinare adecvate, pentru a evalua cantitatea de dioxid de sulf, oxizi de
azot si pulberi aflate în gazele reziduale.
2. a) De la data de 27 noiembrie 2004, pentru
instalatiile mari de ardere de tip II, si de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, pentru instalatiile mari de ardere de tip III, se
efectuează măsurători continue ale concentratiilor de dioxid de sulf, oxizi de
azot si pulberi provenite din gazele reziduale ale fiecărei instalatii
mentionate, având o putere termică nominală egală cu sau mai mare de 100 MW.
b) Nu se solicită măsurători continue în următoarele
cazuri:
- pentru instalatiile mari de ardere a căror durată de
viată este mai mică de 10.000 de ore de functionare;
- pentru emisiile de dioxid de sulf si pulberi
provenite din procesul de ardere a gazului natural în boilere sau în turbinele
cu gaze;
- pentru emisiile de dioxid de sulf provenite de la
turbinele cu gaze sau de la boilerele care ard produse petroliere cu un
continut cunoscut de sulf, în cazul în care acestea nu detin echipamente de
desulfurare;
- pentru emisiile de dioxid de sulf provenite de la
boilere care utilizează în procesul de ardere biomasă, cu conditia ca titularul
activitătii să justifice din punct de vedere tehnic că emisiile de dioxid de
sulf nu pot fi în nici un caz mai mari decât valorile limită de emisie
stabilite.
c) În cazul nesolicitării măsurătorilor continue,
autoritatea publică competentă pentru protectia mediului cere efectuarea
măsurătorilor discontinue sau alte proceduri de determinare adecvate,
verificate si aprobate de aceasta, care conduc la evaluarea cantitătilor de
emisii de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, cu o frecventă de cel putin
o dată la 6 luni.
d) Procedurile de determinare prevăzute la lit. c)
trebuie să fie în concordantă cu standardele CEN.
e) În cazul în care standardele CEN nu sunt disponibile,
se utilizează standardele ISO sau standarde nationale, cu conditia asigurării
unor date de calitate stiintifică echivalentă.
3. Autoritătile publice competente pentru protectia
mediului trebuie informate asupra schimbărilor substantiale referitoare la
tipul de combustibil folosit, precum si asupra modului de functionare a
instalatiei.
Autoritatea publică competentă pentru protectia
mediului decide dacă obligatiile de monitorizare prevăzute la pct. 2 se pot
mentine sau dacă este necesară o adaptare a acestora.
4. a) Măsurătorile continue realizate în conformitate
cu pct. 2 includ parametri relevanti în procesul de functionare a instalatiei
mari de ardere, pentru continutul de oxigen, temperatura, presiunea si
continutul de vapori de apă.
Măsurarea continuă a continutului de vapori de apă din
gazele reziduale nu este necesară dacă proba de gaz rezidual este uscată
înainte ca aceasta să fie analizată.
b) Măsurătorile reprezentative ale poluantilor
relevanti din punct de vedere al prelucrării si analizei lor, ale parametrilor
de proces, precum si calibrarea sistemelor automate de măsură folosind metode
de referintă se realizează în conformitate cu prevederile standardelor CEN
referitoare la măsurarea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi.
c) În cazul în care standardele CEN referitoare la
măsurarea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi nu sunt
disponibile, se utilizează standarde ISO sau standarde nationale referitoare la
măsurarea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, cu conditia
asigurării unei exactităti echivalente.
d) Sistemele de măsurare continuă se supun anual
controlului utilizând măsurători paralele prin metode de referintă.
5. a) Valorile pentru intervalele de sigurantă 95% ale
rezultatului unei singure măsurători nu trebuie să depăsească următoarele
procente din valoarea limită a emisiilor:
SO2 - 20%;
NOx - 20%;
Pulberi - 30%.
b) Valorile medii orare si zilnice validate trebuie
determinate din valorile orare medii validate după ce s-a scăzut valoarea
intervalului de sigurantă corespunzător, prevăzute la lit. a); în cazul în care
mai mult de 3 valori medii orare dintr-o zi sunt invalidate datorită
functionării sau întretinerii defectuoase a sistemului de măsurare continuă,
măsurătorile din această zi sunt invalidate.
c) Dacă măsurătorile aferente unui număr mai mare de 10 zile dintr-un an sunt invalidate datorită functionării sau întretinerii defectuoase a sistemului de măsurare, autoritatea publică competentă pentru protectia mediului cere titularului activitătii luarea măsurilor adecvate pentru îmbunătătirea sigurantei sistemului de monitorizare continuă.
SECTIUNEA B
Determinarea emisiilor totale anuale de
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din instalatiile mari de
ardere
1. Titularii activitătilor instalatiilor mari de
ardere comunică autoritătilor publice competente pentru protectia mediului
valorile emisiilor totale anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi
provenite din instalatiile mari de ardere de tipurile II si III, în termen de 6
luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
2. În cazul utilizării monitorizării continue,
titularul activitătii însumează separat, pentru fiecare poluant, masa
poluantului emis în fiecare zi, în functie de debitul volumetric al gazelor
reziduale.
3. În cazul în care nu este utilizată monitorizarea
continuă, titularul activitătii instalatiei mari de ardere efectuează estimări
ale emisiilor totale anuale conform sectiunii A pct. 1, în vederea respectării
obligatiilor fată de autoritătile publice competente pentru protectia mediului.
4. Începând cu anul 2004 si pentru fiecare an următor,
autoritătile publice competente pentru protectia mediului elaborează pe baza
raportării valorilor emisiilor totale anuale de dioxid de sulf, oxizi de azot
si pulberi, transmise de către titularii activitătilor, inventarul emisiilor de
dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din instalatiile mari de
ardere.
5. În cazul detinerii pe acelasi amplasament a mai
multor instalatii mari de ardere, de către un singur titular de activitate,
acestuia îi revine obligatia de a transmite autoritătii publice competente
pentru protectia mediului următoarele date:
a) emisiile totale anuale de dioxid de sulf, oxizi de
azot si pulberi (particule totale în suspensie);
b) puterea termică totală anuală, evidentiată pe
fiecare categorie de combustibil utilizat (biomasa, alti combustibili solizi,
combustibili lichizi, gaz natural, alti combustibili gazosi), calculată ca
produs între puterile calorifice inferioare aferente fiecărei categorii de
combustibil mentionat si debitele utilizate de combustibili.
6. O dată la 3 ani, în termen de 12 luni de la
terminarea perioadei de 3 ani luate în calcul, autoritătile publice competente
pentru protectia mediului întocmesc o sinteză a rezultatelor inventarului
emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi provenite din
instalatiile mari de ardere, realizat pentru fiecare instalatie,
evidentiindu-se în mod separat emisiile din rafinării.
Titularii activitătilor sunt obligati să pună la
dispozitie autoritătilor publice competente pentru protectia mediului
inventarele anuale ale emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi,
pentru fiecare instalatie.
7. Începând cu 1 ianuarie 2008 si pentru fiecare an următor, autoritătile publice competente pentru protectia mediului elaborează pe baza rapoartelor prevăzute la art. 5 alin. (3) din hotărâre, transmise de către titularii activitătilor instalatiilor mari de ardere de tipurile I si II, inventarul national al orelor de functionare utilizate si neutilizate din timpul acordat pentru rămânerea în exploatare a acestor instalatii.
SECTIUNEA C
Determinarea emisiilor totale anuale
provenite din instalatiile mari de ardere de tipurile I si II în anul 2003
1. Autoritătile publice competente pentru protectia
mediului elaborează în cursul anului 2003 un inventar complet al emisiilor de
dioxid de sulf si oxizi de azot, după cum urmează:
a) pentru
fiecare instalatie, în cazul instalatiilor mari de ardere a căror putere
termică nominală este mai mare de 300 MW si pentru instalatiile mari de ardere
din rafinării;
b)
global, în cazul celorlalte instalatii mari de ardere.
2. Metodologia utilizată pentru aceste inventare trebuie să fie compatibilă cu cea folosită pentru determinarea emisiilor de dioxid de sulf si oxizi de azot din instalatiile de ardere în anul de referintă 1980.
VALORILE LIMITĂ DE EMISIE
pentru dioxid de sulf (SO2),
aplicabile instalatiilor mari de ardere, în cazul utilizării combustibililor
solizi
Valorile limită de emisie pentru SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 6% în
gazele reziduale), aplicabile instalatiilor mari de ardere de tipurile I si II,
reglementate prin art. 5 alin. (1) din hotărâre, sunt:
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
50 ≤ P <
100 |
2000 |
100 ≤ P <
500 |
2400-4P*) |
P ≥ 500 |
400 |
*) P
reprezintă puterea termică.
În situatia în care valorile limită de emisie nu pot
fi respectate ca urmare a caracteristicilor combustibilului, se aplică
următoarele rate de desulfulare:
Puterea termică (P) (MWt) |
Rata de desulfurare (%) |
P ≤100 |
60 |
100 < P ≤ 300 |
75 |
P > 300 |
90 |
P > 500 |
minim 94 sau minim 92*) |
*) Pentru
instalatiile mari de ardere prevăzute cu echipamente de desulfurare sau de injectare
a varului, montate înainte de 1 ianuarie 2001.
Valorile limită de emisie pentru SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 6% în
gazele reziduale), aplicabile instalatiilor mari de ardere de tip III,
reglementate prin art. 9, cu exceptia turbinelor de gaz, sunt:
Tipul de
combustibil |
Puterea
termică (P) (MWt) |
Valorile
limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
Biomasa
|
50 ≤ P <
100 |
200 |
|
100 < P ≤ 300 |
200 |
|
P > 300 |
200 |
Cazul
general al utilizării unui combustibil solid |
50 ≤ P <
100 |
850 |
|
100 < P ≤ 300 |
200 |
|
P > 300 |
200 |
În situatia în care valorile limită de emisie nu pot
fi respectate ca urmare a caracteristicilor combustibilului, se vor aplica
următoarele rate de desulfurare:
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
Rata de desulfurare(%) |
P ≤
300 |
300 |
≥92 |
P ≥
300 |
400 |
≥95 |
ANEXA Nr.
4
VALORILE LIMITĂ DE EMISIE
pentru dioxid de sulf (SO2),
aplicabile instalatiilor mari de ardere, în cazul utilizării combustibililor
lichizi
SECTIUNEA A
Valorile limită de emisie de SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 3% în
gazele reziduale), aplicabile instalatiilor mari de ardere de tipurile I si II,
reglementate prin art. 5 alin. (1) din hotărâre, sunt:
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
50 ≤
P ≤ 300 |
1700 |
300 < P < 500 |
3650-6,5 P |
P≥500 |
400 |
Valorile limită de emisie pentru SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 3% în
gazele reziduale), aplicabile instalatiilor mari de ardere de tipul III,
reglementate prin art. 9 din hotărâre, cu exceptia turbinelor cu gaze, sunt:
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
50 ≤
P ≤ 100 |
850 |
100 < P ≤ 300 |
400-200*) |
P > 300 |
200 |
*)
Descrestere liniară 500-P.
ANEXA Nr.
5
VALORILE LIMITĂ DE EMISIE
pentru dioxid de sulf (SO2),
aplicabile instalatiilor mari de ardere, în cazul utilizării combustibililor
gazosi
SECTIUNEA A
Valorile limită de emisie pentru SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 3% în
gazele reziduale),
aplicabile
instalatiilor mari de ardere de tipurile I si II, reglementate prin art. 5
alin. (1) din hotărâre, sunt:
Tipul de combustibil gazos |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
Combustibil
gazos în general |
35 |
Gaz
lichefiat |
5 |
Gaz cu putere calorifică mică, provenit din
gazeificarea reziduurilor din rafinării sau
din cuptoarele de cocs Gaz de
furnal cu putere calorifică mică |
800 |
Valorile limită de emisie pentru SO2,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 3% în
gazele reziduale), aplicabile instalatiilor mari de ardere de tip III,
reglementate prin art. 9 din hotărâre, sunt:
Tipul de combustibil gazos |
Valorile limită de emisie pentru SO2 (mg/Nm3) |
Combustibil
gazos în general |
35 |
Gaz
lichefiat |
5 |
Gaz cu
putere calorifică mică, provenit din cuptor de cocs |
400 |
Gaz cu
putere calorifică mică, provenit din gazele de furnal |
200 |
ANEXA Nr.
6
VALORILE LIMITĂ DE EMISIE
pentru oxizi de azot (NOx),
măsurati ca dioxid de azot, aplicabile instalatiilor mari de ardere
SECTIUNEA A
Valorile limită de emisie pentru NOx,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 6% în
gazele reziduale, pentru combustibili solizi, si de 3% în gazele reziduale,
pentru combustibili lichizi si gazosi), aplicabile instalatiilor mari de ardere
de tipurile I si II, reglementate prin art. 5 alin. (1) din hotărâre, sunt:
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru NOx (mg/Nm3) |
Solid
50 |
500 |
600 |
|
> 500 |
5001), 2) |
Solid
(valori limită de emisie aplicabile de la data de 1 ianuarie 50 2016) |
500 |
600 |
|
>500 |
200 |
Lichid
50 |
500 |
450 |
|
>500 |
400 |
Gazos
50 |
500 |
300 |
|
>500 |
200 |
1) Până la
31 decembrie 2015 valoarea limită de emisie este de 600 mg/Nm3 pentru
instalatiile mari de ardere de tipurile I si II, cu o putere termică mai mare
de 500 MW, a căror utilizare anuală (calculată ca medie pe o perioadă de 5 ani)
nu depăseste 2.000 de ore, începând cu anul 2008.
Valoarea
limită de emisie este de 450 mg/Nm3 pentru instalatiile mari de ardere
de tipurile I si II, cu o putere termică mai mare de 500 MW, a căror utilizare
anuală (calculată ca medie pe o perioadă de 5 ani) nu depăseste 1.500 de ore,
începând cu 1 ianuarie 2016.
2) Până la
1 ianuarie 2018 instalatiile mari de ardere de tipurile I si II, care au
functionat în cele 12 luni ce au precedat datei de 1 ianuarie 2001 si care,
după această dată, îsi continuă functionarea, utilizând combustibil solid cu un
continut de compusi organici volatili mai mic de 10%, trebuie să respecte o
valoare limită de emisie de 1.200 mg/Nm3.
SECTIUNEA B
Valorile limită de emisie pentru NOx,
exprimate în mg/Nm3, aplicabile instalatiilor mari de ardere
de tip III, reglementate prin art. 9 din hotărâre, cu exceptia turbinelor cu
gaz, sunt:
Pentru combustibili solizi (continut de O2 de 6%)
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisiepentru NOx (mg/Nm3) |
Biomasa |
50 ≤ P ≤ 100 |
400 |
|
100 < P ≤ 300 |
300 |
|
P > 300 |
200 |
Combustibil
solid în general |
50 ≤ P ≤ 100 |
400 |
|
100 < P ≤ 300 |
200 |
|
P > 300 |
200 |
Combustibili lichizi (continut de O2 de 3%)
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru NOx (mg/Nm3) |
Combustibil
lichid în general |
50 ≤
P ≤ 100 |
400 |
|
100 < P ≤ 300 |
200 |
|
P > 300 |
200 |
Combustibili gazosi (continut de O2 de 3%)
Tipul de
combustibil |
Puterea
termică (P) (MWt) |
Valorile
limită de emisie pentru NOx (mg/Nm3) |
Gaz
natural |
50 ≤
P ≤ 300 |
150 |
|
P>300 |
100 |
Alti
combustibili gazosi |
50 ≤
P ≤ 300 |
200 |
|
P > 300 |
200 |
Turbine cu gaze
Valorile limită de emisie pentru NOx,
exprimate în mg/Nm3 (la un continut de O2 de 15% în
gazele reziduale), aplicabile individual turbinelor cu gaz reglementate prin
art. 9 din hotărâre (valorile limită se aplică numai în cazul regimurilor de
functionare de peste 70%), sunt:
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru NOx (mg/Nm3) |
Gaz
natural*) |
P>50 |
50**) |
Combustibil
lichid***) |
P>50 |
120 |
Combustibili
gazosi (altii decât gazul natural) |
P>50 |
120 |
Sunt exceptate de la respectarea acestor valori limită
turbinele cu gaze utilizate în cazuri de urgentă, a căror durată de functionare
nu depăseste 500 de ore/an. Titularul activitătii are obligatia să transmită
autoritătii publice pentru protectia mediului un raport anual privind orele de
functionare.
*)
Compozitia gazului natural este, în principal, constituită din metan si maximum
20% în volum gaze inerte si alti constituenti.
**) Dacă
randamentul turbinei cu gaze este determinat pe baza conditiilor ISO, valoarea
limită de emisie pentru NOx este de 75 mg/Nm3, în cazurile:
-
turbinelor cu gaze folosite în sisteme de cogenerare (sisteme de producere
combinată a energiei electrice si termice), având randamentul global al
ciclului mai mare de 75%;
-
turbinelor cu gaze utilizate în sisteme de cogenerare, având un randament mediu
anual mai mare de 55%;
-
turbinelor cu gaze utilizate pentru actionări mecanice.
Pentru
turbinele cu gaze care nu se încadrează în nici una dintre categoriile de mai
sus, dar care au un randament mai mare de 35%, determinat pe baza conditiilor
ISO, valoarea limită a emisiilor este: 50h/35, unde (h) este randamentul
turbinei cu gaz, exprimat în procente (determinat pe baza conditiilor ISO).
***)
Valoarea limită de emisie nu se aplică turbinelor cu gaze care utilizează
combustibil distilat usor sau combustibil distilat mediu.
ANEXA Nr. 7
VALORILE LIMITĂ DE EMISIE
pentru pulberi, aplicabile instalatiilor mari de
ardere
SECTIUNEA A
Valorile limită de emisie pentru pulberi, exprimate în
mg/Nm3 (la un continut de O2 de 6% în gazele reziduale, pentru
combustibilii solizi, si de 3% pentru combustibilii lichizi si gazosi),
aplicabile instalatiilor mari de ardere de tipurile I si II, reglementate prin
art. 5 alin. (1) din hotărâre, sunt:
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru pulberi (mg/Nm3) |
Solid |
≥ 500 |
50**) |
|
<
500 |
100 |
Lichid
*) |
Toate
instalatiile |
50 |
Gazos |
Toate
instalatiile |
5 - ca regulă generală |
|
|
10 – pentru gazele de furnal |
|
|
50 – pentru gazele provenite din siderurgie, care
pot fi utilizate în alte amplasamente |
*)
Valoarea limită de 100 mg/Nm3 este aplicată instalatiilor cu o
putere termică mai mică de 500 MW, care utilizează combustibil lichid cu un
continut de cenusă mai mare de 0,06%.
**)
Valoarea limită de 100 mg/Nm3 este aplicată instalatiilor
reglementate prin art. 5 din hotărâre, cu o putere termică egală cu sau mai
mare de 500 MW, care utilizează combustibil solid care are o putere calorifică
mai mică de 5.800 KJ/kg (putere calorifică inferioară), cu o umiditate mai mare
de 45% în greutate, un continut combinat de
umiditate si
cenusă mai mare de 60% în greutate si cu un continut de oxizi de calciu mai
mare de 10%.
Valorile limită de emisie pentru pulberi, exprimate în
mg/Nm3, aplicabile instalatiilor mari de ardere de tip III, reglementate prin
art. 9 din hotărâre, cu exceptia turbinelor cu gaz, sunt:
Tipul de combustibil |
Puterea termică (P) (MWt) |
Valorile limită de emisie pentru pulberi (mg/Nm3) |
Combustibil
solid |
50≤ P ≤ 100 MW |
50 |
(continut
de O2 de 6%) |
P > 100 MW |
30 |
Combustibil
lichid |
50 ≤ P ≤ 100 MW |
50 |
(continut
de O2 de 3%) |
P > 100 MW |
30 |
Combustibil
lichid (continut de O2 de 3%) |
P > 50 MW |
5 |
Gaze de
furnal |
P > 50 MW |
10 |
Gaze
din siderurgie utilizate în alte instalatii mari de ardere |
P > 50 MW |
30 |
ANEXA Nr.
8
STABILIREA
valorilor limită de emisie pentru dioxid de sulf,
oxizi de azot si pulberi provenite de la instalatii mari de ardere cu focar
mixt
1. La autorizarea unei instalatii mari de ardere de
tipurile I, II sau III, reglementate conform prevederilor art. 5, 9 si 15 din
hotărâre, echipată cu focar mixt care implică folosirea simultană a 2 sau mai
multi combustibili, autoritatea publică competentă pentru protectia mediului
stabileste valorile limită de emisie, după cum urmează:
a) se stabileste valoarea limită de emisie pentru
fiecare poluant, corespunzătoare fiecărui combustibil, în raport cu puterea
termică nominală a instalatiei mari de ardere si în conformitate cu prevederile
anexelor nr. 3-7;
b) se determină valorile limită de emisie ponderate
pentru fiecare combustibil. Aceste valori sunt obtinute prin înmultirea
valorilor limită de emisie individuale stabilite conform prevederilor lit. a)
cu puterea termică corespunzătoare fiecărui combustibil, rezultatul fiind
raportat la suma puterilor termice corespunzătoare combustibililor utilizati;
c) se însumează valorile limită de emisie ponderate pe
combustibil.
2. La autorizarea instalatiilor de ardere echipate cu
focar mixt, care utilizează pentru consum propriu reziduuri de distilare si de
conversie de la rafinarea titeiului sau amestecuri ale acestora cu alti
combustibili, pentru stabilirea valorilor limită de emisie, se aplică, prin
exceptie de la dispozitiile pct. 1, prevederile referitoare la combustibilul cu
cea mai mare valoare de emisie (combustibilul determinant), dacă în timpul
functionării instalatiei de ardere puterea termică furnizată de acest
combustibil reprezintă cel putin 50% în raport cu suma puterilor termice
furnizate de toti combustibilii utilizati.
În situatia în care puterea termică furnizată de către
combustibilul determinant reprezintă mai putin de 50% în raport cu suma
puterilor termice furnizate de toti combustibilii utilizati, valoarea limită de
emisie este determinată proportional cu cantitatea de căldură furnizată de
fiecare combustibil utilizat, tinând seama de suma puterilor termice furnizate
de toti combustibilii utilizati, după cum urmează:
a) în primul rând, prin adoptarea valorii limită de
emisie pentru fiecare poluant corespunzătoare fiecărui combustibil, în functie
de puterea termică nominală a instalatiei, în conformitate cu prevederile
anexelor nr. 3-7;
b) în al doilea rând, calculând valoarea limită de
emisie a combustibilului determinant; această valoare este obtinută prin
multiplicarea cu factorul doi a valorii limită de emisie pentru acest
combustibil, prevăzută în anexele nr. 3-7, si scăzând din rezultat valoarea
limită de emisie a combustibilului cu cea mai mică valoare limită de emisie;
c) în al treilea rând, prin determinarea valorilor
limită de emisie ponderate pe combustibil; aceste valori sunt obtinute prin
multiplicarea valorii limită de emisie, calculată a combustibilului, cu puterea
termică furnizată de combustibilul determinant si multiplicarea fiecăreia dintre
celelalte valori limită de emisie cu puterea termică furnizată de fiecare
combustibil si împărtind rezultatul multiplicării la suma puterilor termice
furnizate de toti combustibilii utilizati;
d) în al patrulea rând, prin însumarea valorilor
limită de emisie ponderate pe combustibil.
3. La autorizarea instalatiilor prevăzute la pct. 2,
se pot aplica si valori limită de emisie medii pentru dioxidul de sulf,
indiferent de combinatia de combustibil utilizată, după cum urmează:
a) pentru instalatiile mari de ardere de tipurile I si
II, prevăzute la art. 5 din hotărâre, valoarea limită de emisie de 1.000 mg/Nm3, ca
medie pentru toate instalatiile de acest tip dintr-o rafinărie;
b) pentru instalatiile mari de ardere de tip III,
prevăzute la art. 9 din hotărâre, valoarea limită de emisie de 600 mg/Nm3, ca
medie pentru toate instalatiile de acest tip din rafinărie, cu exceptia
turbinelor cu gaz.
Aplicarea prevederilor lit. a) si b) nu trebuie să
determine, în nici un caz, cresterea emisiilor provenite de la instalatiile
existente.
4. Instalatiile mari de ardere de tipurile I, II sau
III, reglementate conform prevederilor art. 5, 9 si ale art. 15 alin. (1) din
hotărâre, echipate cu focar mixt care implică utilizarea alternativă a 2 sau
mai multi combustibili, trebuie să respecte valorile limită de emisie prevăzute
în anexele nr. 3-7 corespunzătoare fiecărui tip de combustibil utilizat.
ale ratei de desulfurare, aplicabile instalatiilor
mari de ardere de tip II în situatiile prevăzute la art. 22 din hotărâre.
Metode de măsurare a emisiilor provenite din instalatiile mari de ardere de tip
II în situatiile prevăzute la art. 22 din hotărâre
SECTIUNEA A
Valori ale ratei de desulfurare,
aplicabile instalatiilor mari de ardere de tip II în situatiile prevăzute la
art. 22 din hotărâre
Puterea termică (P) (MWt) |
Rata de desulfurare(%) |
50 ≤ P ≤ 100 |
Se stabileste prin autorizatia de mediu si nu
depăseste 40% |
100 ≤ P ≤167 |
40 |
167 < P < 500 |
(0.15 P+15) |
P ≥ 500 |
90 |
SECTIUNEA B
Metode de măsurare a emisiilor provenite
din instalatiile mari de ardere de tip II în situatiile prevăzute la art. 22
din hotărâre
1. Pentru instalatiile mari de ardere de tip II, având
o putere termică nominală mai mare de 300 MW, supuse prevederilor art. 22 din
hotărâre, concentratiile de dioxid de sulf, oxizi de azot, pulberi si oxigen se
monitorizează în flux continuu.
Prin derogare de la prevederile de mai sus, se pot
utiliza, cu aprobarea autoritătii publice competente pentru protectia mediului,
măsurători discontinue sau alte proceduri adecvate de determinare a dioxidului
de sulf si a pulberilor, dacă acestea permit obtinerea concentratiilor
poluantilor mentionati.
Pentru instalatiile mari de ardere de tip II, având o
putere termică nominală cuprinsă între 50 si 300 MW, supuse prevederilor art.
22 din hotărâre, autoritatea publică competentă pentru protectia mediului
decide asupra necesitătii solicitării măsurătorilor continue.
În cazul nesolicitării măsurătorilor continue se
utilizează, cu o frecventă regulată, cu aprobarea autoritătii publice
competente pentru protectia mediului, măsurători discontinue sau alte proceduri
de determinare adecvate, pentru a evalua cantitatea de dioxid de sulf, oxizi de
azot, pulberi si oxigen aflate în gazele reziduale.
2. În cazul instalatiilor mari de ardere de tip II,
prevăzute la art. 22 alin. (1) din hotărâre, care trebuie să respecte valorile
ratelor de desulfurare din sectiunea A, se aplică cerintele referitoare la
măsurarea emisiilor de dioxid de sulf, mentionate la pct. 1. Suplimentar,
continutul de sulf al combustibilului solid utilizat în instalatia mare de
ardere trebuie să fie monitorizat cu o frecventă regulată, aprobată de către
autoritatea publică competentă pentru protectia mediului.
privind
atributiile Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor ca minister
coordonator al Programului de realizare a Sistemului national al perdelelor
forestiere de protectie si componenta, modul de functionare si atributiile
comandamentelor judetene de analiză a realizării programului anual de
înfiintare a perdelelor forestiere de protectie
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 29 din
Legea nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protectie, Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Înfiintarea perdelelor forestiere de
protectie se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 289/2002 privind
perdelele forestiere de protectie si se fundamentează prin studii întocmite de
institute si statiuni de cercetare agricolă si silvică, sub conducerea
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”.
(2) Studiile de fundamentare prevăzute la alin. (1),
pentru toate categoriile de perdele forestiere prevăzute la art. 2 din Legea
nr. 289/2002, se aprobă prin hotărâri ale Guvernului.
(3) Întocmirea documentatiilor tehnico-economice
pentru înfiintarea perdelelor forestiere de protectie de către institutiile
prevăzute la art. 8 alin. (2) din Legea nr. 289/2002 se face după aprobarea
studiilor de fundamentare prin hotărâre a Guvernului.
Art. 2. - (1) Realizarea Sistemului national al
perdelelor forestiere de protectie este o actiune continuă. Sistemul national
de perdele forestiere de protectie rezultă în urma înfiintării perdelelor
forestiere de protectie, pe baza studiilor de fundamentare aprobate prin
hotărâre a Guvernului.
(2) Anual, până la data de 30 august, Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, împreună cu celelalte ministere
interesate în crearea de perdele forestiere de protectie, va stabili programul
de realizare a acestora pentru anul următor, în functie de prioritătile
stabilite prin studiile de fundamentare aprobate în conditiile prevăzute la
art. 1 alin. (2) si de fondurile identificate în conditiile prevăzute de art.
20 din Legea nr. 289/2002.
(3) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
coordonează punerea în aplicare a Programului de realizare a Sistemului
national al perdelelor forestiere de protectie, având în acest sens următoarele
atributii:
a) analizează si propune Guvernului, spre aprobare,
studiile de fundamentare pentru înfiintarea perdelelor forestiere de protectie,
cu avizul, după caz, al Ministerului Administratiei Publice, Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului si Ministerului Industriei si Resurselor;
b) stabileste programul anual de înfiintare a
perdelelor forestiere de protectie;
c) coordonează activitatea comandamentelor judetene
pentru realizarea programului anual de înfiintare a perdelelor forestiere de
protectie;
d) centralizează si tine evidenta datelor referitoare
la realizarea Sistemului national al perdelelor forestiere de protectie;
e) prezintă anual Guvernului raportul privind situatia
identificării si împăduririi terenurilor destinate realizării Sistemului
national al perdelelor forestiere de protectie;
f) întocmeste, împreună cu celelalte ministere
interesate si cu comandamentele judetene, până la data de 30 mai a fiecărui an,
situatia fondurilor existente, destinate realizării programului anual de
înfiintare a perdelelor forestiere de protectie, pentru anul următor, întocmit
conform anexei nr. 1;
g) solicită anual, până la data de 30 mai, fondurile
necesare pentru finantarea de la bugetul de stat a perdelelor forestiere de
protectie, pentru a fi incluse în bugetul de stat pentru anul următor, cu
destinatia respectivă;
h) transmite comandamentelor judetene aflate sub
responsabilitatea directă a prefectilor programul anual de înfiintare a
perdelelor forestiere de protectie;
i) propune spre aprobare Guvernului măsuri de adaptare
a structurii si activitătii Regiei Nationale a Pădurilor în teritoriu, în
vederea realizării Sistemului national al perdelelor forestiere de protectie.
Art. 3. - Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor alocă în fiecare an fondurile necesare realizării perdelelor
forestiere de protectie a terenurilor agricole, pentru prevenirea si combaterea
fenomenului de secetă si a desertificării.
Art. 4. - Atribuirea lucrărilor de proiectare si
executie a perdelelor forestiere de protectie se face în conditiile legii, în
functie de sursele de finantare.
Art. 5. - Ministerele interesate în realizarea
tipurilor de perdele forestiere de protectie prevăzute la art. 2 din Legea nr.
289/2002 pot face propuneri Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, desemnat coordonator al Programului de realizare a Sistemului
national al perdelelor forestiere de protectie, pentru realizarea acestora.
Art. 6. - La nivelul fiecărui judet, în care se
creează retele de perdele forestiere de protectie, functionează un comandament
judetean sub responsabilitatea directă a prefectului judetului respectiv, având
următoarea componentă:
a) prefectul judetului - seful comandamentului;
b) inspectorul-sef al inspectoratului teritorial de
regim silvic si cinegetic - membru permanent;
c) directorul general al directiei generale pentru
agricultură si industrie alimentară - membru permanent;
d) inspectorul-sef al inspectoratului pentru protectia
mediului - membru permanent;
e) directorul directiei silvice care apartine Regiei
Nationale a Pădurilor - membru permanent;
f) conducătorul sistemului de gospodărire a apelor al
Companiei Nationale “Apele Române” - S.A. de pe raza judetului respectiv -
membru permanent;
g) conducătorul oficiului judetean de cadastru,
geodezie si cartografie - membru permanent;
h) conducătorul sucursalei Agentiei Domeniilor
Statului - membru permanent;
i) conducătorul directiei de urbanism, amenajarea
teritoriului si lucrări publice din cadrul consiliului judetean - membru
permanent;
j) conducătorul oficiului de studii pedologice si
agrochimice - membru permanent;
k) conducătorul directiei judetene de drumuri - membru
permanent;
l) primarii localitătilor în raza cărora există ori
urmează să se amplaseze perdele forestiere de protectie - membri;
m) conducătorul regionalei de cale ferată căreia îi
apartine calea ferată care trece prin judetul respectiv - membru;
n) conducătorul structurii teritoriale din subordinea
Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România” - membru;
o) reprezentantul executantului documentatiilor
tehnico-economice de înfiintare a perdelelor forestiere de protectie - invitat,
fără drept de vot;
p) executantul lucrărilor de înfiintare a perdelelor
forestiere de protectie - invitat, fără drept de vot.
Art. 7. - În vederea realizării programului anual de
înfiintare a perdelelor forestiere de protectie în judet, transmis de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, în corelare cu studiile de
fundamentare aprobate prin hotărâri ale Guvernului si documentatiile
tehnico-economice pentru înfiintarea perdelelor forestiere de protectie,
comandamentele judetene prevăzute la art. 6 au următoarele atributii:
a) analizează, trimestrial si ori de câte ori se
impune, stadiul realizării programului anual de înfiintare a perdelelor
forestiere de protectie si transmite autoritătii publice centrale care răspunde
de silvicultură rezultatele obtinute;
b) transmit, la cererea autoritătii publice centrale
care răspunde de silvicultură, informatiile necesare coordonării si
monitorizării Programului de realizare a Sistemului national al perdelelor
forestiere de protectie si a resurselor financiare destinate realizării
acestuia;
c) fac propuneri Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, până la data de 30 aprilie a fiecărui an, pentru
înfiintarea de perdele forestiere de protectie si în legătură cu sursele de finantare,
conform anexei nr. 2;
d) colaborează cu executantii studiilor de
fundamentare si ai documentatiilor tehnico-economice de înfiintare a perdelelor
forestiere de protectie si le acordă sprijinul necesar;
e) acordă sprijin pentru întocmirea, pe localităti, a
situatiei prevăzute în anexa nr. 3;
f) acordă sprijinul logistic necesar, cu specialistii
în cadastru, executantului lucrărilor de înfiintare a perdelelor forestiere de
protectie;
g) iau măsuri pentru gospodărirea durabilă a
perdelelor forestiere de protectie în conditiile legii si ale normelor tehnice
silvice pentru înfiintarea, îngrijirea si conducerea vegetatiei forestiere din
perdelele forestiere de protectie.
Art. 8. - (1) Comandamentele judetene prevăzute la
art. 6 se convoacă în scris de prefectul judetului, care are obligatia de a
comunica ordinea de zi a sedintei.
(2) Fiecare sedintă a comandamentului se consemnează
într-un proces-verbal semnat de membrii prezenti. (3) Membrii comandamentelor
prevăzuti la art. 6 lit. l), precum si invitatii prevăzuti la art. 6 lit. o) si
p) sunt convocati numai la sedintele în care se dezbat probleme legate de
localitatea pe care o reprezintă, respectiv probleme legate de documentatiile
sau lucrările executate de acestia.
Art. 9. - (1) Comandamentele judetene, având
componenta prevăzută la art. 6, îsi desfăsoară activitatea în prezenta a cel
putin două treimi din numărul membrilor.
(2) Hotărârile comandamentelor judetene se adoptă cu
majoritatea simplă a membrilor prezenti.
Art. 10. - Finantarea realizării studiilor de
fundamentare, a documentatiilor tehnico-economice si a realizării perdelelor
forestiere de protectie se face, în conditiile legii, de către institutiile
finantatoare, cu respectarea programului anual stabilit de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor pentru fiecare judet.
Art. 11. - Pentru derularea în conditii optime a
acestei actiuni de importantă natională se înfiintează în cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor un compartiment de lucru cu activitate
exclusiv în domeniul perdelelor forestiere de protectie, sub directa coordonare
a secretarului de stat care răspunde de silvicultură.
Art. 12. - În conformitate cu obligatiile ce decurg
din prevederile Legii nr. 289/2002 si ale prezentei hotărâri, ministerele si
celelalte institutii interesate în realizarea perdelelor forestiere de
protectie vor completa regulamentul de organizare si functionare cu obligatiile
si responsabilitătile ce le revin.
Art. 13. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Ion Bazac,
secretar de stat
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
17 mai 2003
Nr. 548
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
PROGRAMUL
pentru anul .. de realizare a Sistemului national de
perdele forestiere de protectie pentru judetul 1)
- milioane lei -
Tipuri de perdele forestiere de protectie conform
art. 2 din Legea nr. 289/2002 |
Fondul de ameliorare a fondului funciar |
Alocatii de la bugetul de stat |
Alocatii de la bugetele locale |
Contributia benevolă a persoanelor fizice si
juridice |
Sponsorizări de la agenti economici |
Credite externe rambursabile |
Surse financiare externe nerambursabile |
Daune prin poluare |
Despăgubiri |
Total |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
a)
pentru protectia terenurilor agricole contra limatici dăunători si pentru ameliorarea conditiilor
climaterice din perimetrul apărat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
antierozionale, de protejare a solului supus fenomenelor de eroziune |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
pentru protectia căilor de comunicatie si de transport, în special împotriva înzăpezirilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
pentru protectia digurilor si a malurilor contra curentilor, viiturilor,
ghetii si altele |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
pentru protectia localitătilor si a diverselor obiective economice si sociale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secretar de stat,
1) Este însotit de
situatia perdelelor forestiere care se realizează în anul ....... în judetul
....... .
ANEXA Nr. 2
Comandamentul judetean
pentru analiza realizării Programului anual de înfiintare
a perdelelor
forestiere de protectie
PROPUNERI
privitoare la realizarea de perdele forestiere de protectie si
identificarea fondurilor necesare pentru întocmirea de studii de fundamentare,
documentatii tehnico-economice si pentru înfiintarea de perdele forestiere de
protectie în judetul .........................., în anul ................1)
- milioane lei -
Tipuri de perdele forestiere de protectie conform
art. 2 din Legea nr. 289/2002 |
Fondul de ameliorare a fondului funciar |
Alocatii de la bugetul de stat |
Alocatii de la bugetele locale |
Contributia benevolă a persoanelor fizice si
juridice |
Sponsorizări de la agenti economici |
Credite externe rambursabile |
Surse financiare externe nerambursabile |
Daune prin poluare |
Despăgubiri |
Total |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
a)
pentru protectia terenurilor agricole contra limatici dăunători si pentru ameliorarea conditiilor
climaterice din perimetrul apărat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
antierozionale, de protejare a solului supus fenomenelor de eroziune |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
pentru protectia căilor de comunicatie si de transport, în special împotriva înzăpezirilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
pentru protectia digurilor si a malurilor contra curentilor, viiturilor,
ghetii si altele |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
pentru protectia localitătilor si a diverselor obiective economice si sociale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prefect,
1) Propunerile
înscrise sunt însotite de anexe întocmite după acelasi model pentru fiecare
unitate administrativ-teritorială, propuneri ce cuprind si listele perdelelor
pe tipuri si dimensiuni.
2) Se includ
numai sumele certe, alocate la nivel de unitate administrativ-teritorială.
ANEXA Nr.
3
SITUATIA
terenurilor aflate în proprietatea persoanelor fizice
sau juridice, pentru care se impune schimbarea folosintei actuale în categoria
de teren cu vegetatie forestieră situată în afara fondului forestier national,
în scopul creării de perdele forestiere de protectie
Judetul ……………... Localitatea ..…………….Studiul de
fundamentare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. ../...
Nr. crt. |
Numele si prenumele proprietarului terenului agricol |
Domiciliul |
Actul de identitate |
Datele de identificare a terenului |
Suprafata pentru care a fost obtinut acordul
proprietarului de schimbare a categoriei de folosintă (ha)1) |
Observatii2 |
||
Tarlaua |
Parcelele cadastrale |
Suprafata care face obiectul schimbării folosintei
(ha) |
||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primarul localitătii, |
Sef proiect, |
1) Acordul
scris, conform procedurilor legale, al proprietarilor de teren pentru
schimbarea categoriei de folosintă a terenului, dacă este cazul, si pentru
împădurirea terenului conform documentatiei tehnico-economice.
2) Propuneri de expropriere, eventuale solutii alternative si altele asemenea.