MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 367 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 29 mai 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
216. - Lege privind aderarea
României la Conventia europeană asupra recunoasterii si executării hotărârilor
în materie de încredintare a copiilor si de restabilire a încredintării
copiilor, adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980
Conventie europeană asupra recunoasterii si executării
hotărârilor în materie de încredintare a copiilor si de restabilire a
încredintării copiilor
313. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aderarea României la Conventia europeană asupra recunoasterii si
executării hotărârilor în materie de încredintare a copiilor si de restabilire
a încredintării copiilor, adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980
217. - Lege pentru prevenirea si
combaterea violentei în familie
314. - Decret privind promulgarea
Legii pentru prevenirea si combaterea violentei în familie
220. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 191/2002 privind cresterile salariale ce
se vor acorda în anul 2003 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii
de demnitate publică
318. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 191/2002 privind
cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică
221. - Lege pentru modificarea si
completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
319. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Legii educatiei fizice si sportului nr.
69/2000
222. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care
prestează servicii de reparatie, de reglare si/sau desfăsoară activitate de
reconstructie a vehiculelor rutiere
320. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea
agentilor economici care prestează servicii de reparatie, de reglare si/sau
desfăsoară activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aderarea României la Conventia europeană asupra recunoasterii si executării
hotărârilor în materie de încredintare a copiilor si de restabilire a
încredintării copiilor, adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - România
aderă la Conventia europeană asupra recunoasterii si executării hotărârilor în
materie de încredintare a copiilor si de restabilire a încredintării copiilor,
adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980.
Art. 2. - Cu ocazia depunerii instrumentului de
aderare România formulează următoarea declaratie: “În conformitate cu
dispozitiile art. 2 paragraful 1 din conventie, se desemnează Ministerul
Justitiei ca autoritate centrală pentru ducerea la îndeplinire a functiilor
prevăzute în conventie.”
Art. 3. - Cu ocazia depunerii instrumentului de aderare România formulează următoarea rezervă: “În conformitate cu dispozitiile art. 17 paragraful 1 din conventie, în cazurile prevăzute la art. 8 si 9, recunoasterea si executarea hotărârilor privind încredintarea copiilor vor putea fi refuzate pentru motivele cuprinse în art. 10 din conventie.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
17 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 6 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 216.
Consiliul
Europei
Seria
tratatelor europene - nr. 105
CONVENTIE EUROPEANĂ
asupra
recunoasterii si executării hotărârilor în materie de încredintare a copiilor
si de restabilire a încredintării copiilor*)
Luxembourg, 20 mai 1980
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale
prezentei conventii,
recunoscând că în statele membre ale Consiliului
Europei luarea în considerare a interesului copilului este de o importantă
decisivă în materie de hotărâri privind încredintarea sa,
considerând că instituirea de măsuri destinate facilitării recunoasterii si aplicării hotărârilor privind încredintarea copilului va avea drept efect asigurarea unei mai bune protectii a interesului copiilor,
considerând că este de dorit, în acest scop, să se
sublinieze că dreptul la vizită al părintilor este corolarul normal al
dreptului la încredintare,
constatând numărul crescând al cazurilor în care unii
copii au fost deplasati fără drept peste o granită internatională si
dificultătile întâlnite pentru solutionarea în mod adecvat a problemelor
ridicate de aceste cazuri,
dornice să introducă dispozitii potrivite care să
permită restabilirea încredintării copiilor atunci când această încredintare a
fost întreruptă în mod arbitrar,
convinse de oportunitatea de a lua, în acest scop,
măsurile adaptate la diferite nevoi si la diferite împrejurări,
dornice să stabilească relatii de cooperare judiciară
între autoritătile lor,
au convenit cele ce urmează:
*)
Traducere.
ARTICOLUL 1
În sensul prezentei conventii, se întelege prin:
a) copil - o persoană, indiferent de cetătenie,
cu conditia să nu fi împlinit încă vârsta de 16 ani si să nu aibă dreptul de
a-si stabili ea însăsi resedinta, conform legii resedintei obisnuite sau a
cetăteniei ori conform legii interne a statului solicitat;
b) autoritate - orice autoritate judiciară sau
administrativă;
c) hotărâre referitoare la încredintare - orice
hotărâre a unei autorităti, în măsura în care decide asupra îngrijirii
persoanei copilului, inclusiv dreptul de a-i stabili resedinta, precum si
asupra dreptului la vizită;
d) deplasare fără drept - deplasarea unui copil
peste o granită internatională prin încălcarea unei hotărâri referitoare la
încredintarea sa, pronuntată într-un stat contractant si executorie într-un
asemenea stat; de asemenea, se consideră deplasare fără drept:
(i) neînapoierea unui copil peste o granită
internatională la încheierea perioadei exercitării unui drept la vizită
referitor la acel copil sau la încheierea unei sederi temporare pe un alt
teritoriu decât cel în care se exercită încredintarea sa;
(ii) o trecere declarată ulterior ilicită în sensul
art. 12.
TITLUL I
Autorităti centrale
ARTICOLUL 2
1. Fiecare stat contractant va desemna o autoritate
centrală care va exercita functiile prevăzute în prezenta conventie.
2. Statele federale si statele în care mai multe
sisteme de drept sunt în vigoare au dreptul de a desemna mai multe autorităti
centrale a căror competentă o stabilesc.
3. Orice desemnare efectuată prin aplicarea prezentului
articol trebuie să fie comunicată secretarului general al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 3
1. Autoritătile centrale ale statelor contractante
trebuie să coopereze între ele si să promoveze o întelegere între autoritătile
competente ale tărilor respective. Ele trebuie să actioneze cu toată
promptitudinea necesară.
2. În vederea facilitării aplicării prezentei
conventii, autoritătile centrale ale statelor contractante:
a) asigură transmiterea cererilor de informatii care
provin de la autoritătile competente si care privesc problemele de drept sau de
fapt referitoare la procedurile în curs;
b) îsi comunică reciproc, la cerere, informatii
privind dreptul lor referitor la încredintarea copiilor si la evolutia lui;
c) se informează reciproc asupra dificultătilor
susceptibile să apară cu prilejul aplicării conventiei si se străduiesc să
înlăture, în măsura posibilului, obstacolele din calea aplicării ei.
ARTICOLUL 4
1. Orice persoană care a obtinut într-un stat
contractant o hotărâre referitoare la încredintarea unui copil si care doreste
să obtină într-un alt stat contractant recunoasterea sau executarea acestei
hotărâri se poate adresa în acest scop, prin cerere, autoritătii centrale a
fiecărui stat contractant.
2. Cererea trebuie să fie însotită de documentele
mentionate la art. 13.
3. Autoritatea centrală sesizată, dacă este alta decât
autoritatea centrală a statului solicitat, transmite documentele acesteia din
urmă pe cale directă si fără întârziere.
4. Autoritatea centrală sesizată poate refuza interventia
sa atunci când conditiile cerute de prezenta conventie nu sunt îndeplinite în
mod evident.
5. Autoritatea centrală sesizată îl informează fără
întârziere pe solicitant asupra solutionării cererii sale.
ARTICOLUL 5
1. Autoritatea centrală a statului solicitat ia sau
ordonă în cel mai scurt termen toate dispozitiile pe care le consideră
potrivite, sesizând, dacă este cazul, autoritătile sale competente, pentru:
a) a găsi locul unde se află copilul;
b) a evita, în special prin măsurile provizorii necesare,
ca interesele copilului sau ale solicitantului să fie lezate;
c) a asigura recunoasterea sau executarea hotărârii;
d) a asigura predarea copilului către reclamant atunci
când se acordă executarea hotărârii;
e) a informa autoritatea solicitantă asupra măsurilor
luate si a solutiilor date.
2. Atunci când autoritatea centrală a statului
solicitat are motive să creadă că copilul se află pe teritoriul altui stat
contractant, ea transmite documentele autoritătii centrale a acestui stat, pe
cale directă si fără întârziere.
3. Cu exceptia cheltuielilor de repatriere, fiecare
stat contractant se angajează să nu ceară de la solicitant nici o plată pentru
orice măsură luată în contul acestuia în temeiul paragrafului 1 al prezentului
articol de autoritatea centrală a acestui stat, inclusiv cheltuielile
procesuale si, când este cazul, cheltuielile necesitate de participarea unui
avocat.
4. Dacă recunoasterea sau executarea este refuzată si
dacă autoritatea centrală a statului solicitat consideră că trebuie să dea curs
cererii solicitantului de a introduce în acest stat o actiune pe fond, această
autoritate pune totul în aplicare pentru a asigura reprezentarea solicitantului
în această procedură în conditii nu mai putin favorabile decât cele de care
poate beneficia o persoană care este rezidentă si cetătean al acestui stat si,
în acest scop, poate sesiza în special autoritătile competente.
ARTICOLUL 6
1. Sub rezerva acordurilor private încheiate între
autoritătile centrale interesate si a dispozitiilor paragrafului 3 al
prezentului articol:
a) comunicările adresate autoritătii centrale a
statului solicitat sunt redactate în limba sau în una dintre limbile oficiale
ale acestui stat ori vor fi însotite de o traducere în această limbă;
b) autoritatea centrală a statului solicitat trebuie
totusi să accepte comunicările redactate în limba franceză sau engleză ori
însotite de o traducere în una dintre aceste limbi.
2. Comunicările emise de autoritatea centrală a
statului solicitat, inclusiv rezultatele anchetelor efectuate, pot fi redactate
în limba sau în una dintre limbile oficiale ale acestui stat ori în limba
franceză sau engleză.
3. Orice stat contractant poate exclude aplicarea în
întregime sau în parte a dispozitiilor paragrafului 1 lit. b) al prezentului
articol. Atunci când un stat contractant a făcut această rezervă, orice alt
stat contractant poate să o aplice, de asemenea, în privinta acestui stat.
TITLUL II
Recunoasterea si executarea hotărârilor si
restabilirea încredintării copilului
ARTICOLUL 7
Hotărârile referitoare
la încredintare, pronuntate într-un stat contractant, sunt recunoscute si,
atunci când sunt executorii în statul de origine, sunt puse în executare în
orice alt stat contractant.
ARTICOLUL 8
1. În caz de deplasare fără drept, autoritatea centrală
a statului solicitat va trece imediat la restituirea copilului:
a) atunci când în momentul introducerii cererii în
statul în care hotărârea a fost pronuntată sau la data deplasării fără drept,
dacă aceasta a avut loc anterior, copilul, precum si părintii săi aveau numai
cetătenia acelui stat si copilul avea resedinta obisnuită pe teritoriul
statului mentionat; si
b) când o autoritate centrală a fost sesizată asupra
cererii de restituire în termen de 6 luni începând de la data deplasării fără
drept.
2. Dacă, conform legii statului solicitat, nu se pot
satisface dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol fără interventia
unei instante, nici unul dintre motivele de refuz prevăzute de prezenta
conventie nu se va aplica în procedura judiciară.
3. Dacă un acord omologat de o autoritate competentă a
survenit între persoana căreia îi este încredintat copilul si o altă persoană
pentru a-i acorda acesteia din urmă dreptul la vizită si când, la încheierea
perioadei convenite, copilul, fiind dus în străinătate, nu este restituit
persoanei care îl avea în încredintare, se trece la restabilirea dreptului la
încredintare conform paragrafului 1 lit. b) si paragrafului 2 ale prezentului
articol. Acelasi lucru se face în cazul hotărârii autoritătii competente care
acordă acelasi drept unei persoane care nu are încredintarea copilului.
ARTICOLUL 9
1. În alte cazuri de deplasare fără drept decât cele
prevăzute de art. 8 si dacă o autoritate centrală a fost sesizată în termen de
6 luni începând de la data deplasării, recunoasterea si executarea nu pot fi
refuzate
decât:
a) dacă, atunci când este vorba despre o hotărâre
pronuntată în absenta pârâtului sau a reprezentantului său legal, cererea de
chemare în judecată sau un act echivalent nu a fost comunicat ori notificat
reclamantului potrivit legii sau în timp util pentru a se putea apăra; totusi
această absentă a comunicării sau notificării nu va constitui un motiv de refuz
al recunoasterii sau executării atunci când comunicarea ori notificarea nu s-a
produs deoarece pârâtul a tăinuit locul unde se găseste persoana care a initiat
actiunea în statul de origine;
b) dacă, atunci când este vorba despre o hotărâre
pronuntată în absenta pârâtului sau a reprezentantului său legal, competenta
autoritătii care a luat-o nu este întemeiată:
(i) pe resedinta obisnuită a pârâtului; sau
(ii) pe ultima resedintă obisnuită comună a părintilor
copilului, cu conditia ca unul dintre ei să aibă încă resedinta obisnuită;
sau
(iii) pe resedinta obisnuită a copilului;
c) dacă hotărârea este incompatibilă cu o hotărâre
referitoare la încredintare, devenită executorie în statul solicitat înainte de
deplasarea copilului, cu conditia ca acel copil să nu aibă resedinta obisnuită
pe teritoriul statului solicitant în anul ce precedă deplasarea sa.
2. Dacă nici o autoritate centrală nu a fost sesizată,
dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol sunt aplicabile atunci când
recunoasterea si executarea sunt cerute într-un termen de 6 luni începând de la
deplasarea fără drept.
3. În nici un caz hotărârea nu poate face obiectul
unui examen de fond.
ARTICOLUL 10
1. În alte cazuri decât cele prevăzute la art. 8 si 9,
recunoasterea, precum si executarea pot fi refuzate nu numai din motivele
prevăzute la art. 9, ci si datorită unuia dintre motivele următoare:
a) dacă se constată că efectele hotărârii sunt clar
incompatibile cu principiile fundamentale de drept ce actionează asupra
familiei si copiilor în statul solicitat;
b) dacă se constată că din cauza schimbării
împrejurărilor care includ trecerea timpului, dar exclud simpla schimbare a
resedintei copilului în urma unei deplasări fără drept, efectele hotărârii de
bază nu mai sunt conforme interesului copilului;
c) dacă în momentul introducerii actiunii în statul de
origine:
i(i) copilul avea cetătenia statului
solicitat sau resedinta obisnuită în acest stat, în timp ce nici una dintre
aceste legături nu există cu statul de origine;
(ii) copilul avea în acelasi timp cetătenia statului
de origine si a statului solicitat si resedinta sa obisnuită în statul
solicitat;
d) dacă hotărârea este incompatibilă cu o hotărâre
pronuntată fie în statul solicitat, fie într-un stat tert, fiind executorie în
statul solicitat, în urma unei proceduri initiate înainte de introducerea
cererii de recunoastere sau de executare si dacă refuzul este conform
interesului copilului.
2. În aceleasi cazuri procedura de recunoastere,
precum si procedura de executare pot fi suspendate pentru unul dintre
următoarele motive:
a) dacă hotărârea de origine face obiectul unui recurs
ordinar;
b) dacă o procedură privind încredintarea copilului,
initiată înainte ca procedura în statul de origine să fie introdusă, este în
curs în statul solicitat;
c) dacă o altă hotărâre referitoare la încredintarea
copilului face obiectul unei proceduri de executare sau oricărei alte proceduri
referitoare la recunoasterea acestei hotărâri.
ARTICOLUL 11
1. Hotărârile asupra dreptului la vizită si
dispozitiile hotărârilor referitoare la încredintare care privesc dreptul la
vizită sunt recunoscute si puse în executare în aceleasi conditii ca celelalte
hotărâri referitoare la încredintare.
2. Totusi autoritatea competentă a statului solicitat
poate stabili modalitătile de aplicare si de exercitare a dreptului la vizită,
tinând cont în special de angajamentele luate de părti pe această temă.
3. Atunci când nu s-a hotărât asupra dreptului la
vizită sau când recunoasterea ori executarea hotărârii referitoare la
încredintare este refuzată, autoritatea centrală a statului solicitat poate
sesiza autoritătile sale competente pentru a decide asupra dreptului la vizită,
la cererea persoanei care invocă acest drept.
ARTICOLUL 12
Atunci când, la data la care copilul este deplasat peste o granită internatională, nu există o hotărâre executorie asupra încredintării pronuntată într-un stat contractant, dispozitiile prezentei conventii se aplică la orice hotărâre ulterioară referitoare la încredintarea acestui copil si care declară deplasarea ilegală, pronuntată într-un stat contractant la cererea oricărei persoane interesate.
TITLUL III
Procedura
ARTICOLUL 13
1. Cererea privind recunoasterea sau executarea
într-un alt stat contractant a unei decizii referitoare la încredintare trebuie
să fie însotită:
a) de un document care abilitează autoritatea centrală
a statului solicitat să actioneze în numele reclamantului sau să desemneze în
acest scop un alt reprezentant;
b) de un exemplar al hotărârii care reuneste
conditiile necesare autenticitătii sale;
c) când este vorba despre o hotărâre pronuntată în
absenta pârâtului sau a reprezentantului său legal, de orice document de natură
să stabilească faptul că cererea de chemare în judecată sau un act echivalent a
fost comunicat ori notificat, potrivit legii, pârâtului;
d) dacă este cazul, de orice document care stabileste
că, conform legii statului de origine, decizia este executorie;
e) dacă este posibil, de un raport indicând locul în
care s-ar putea afla copilul în statul solicitat;
f) de propuneri asupra modalitătilor de restabilire a
încredintării copilului.
2. Documentele mentionate mai sus trebuie să fie
însotite, dacă este cazul, de o traducere conform regulilor prevăzute la art.
6.
ARTICOLUL 14
Orice stat contractant aplică pentru recunoasterea si
executarea unei hotărâri referitoare la încredintare o procedură simplă si
rapidă. În acest scop el veghează ca cererea de exequatur să poată fi
introdusă în temeiul unei simple cereri.
ARTICOLUL 15
1. Înainte de a decide asupra aplicării paragrafului 1
lit. b) al art. 10, autoritatea reprezentând statul solicitat:
a) trebuie să ia cunostintă de punctul de vedere al
copilului, exceptând cazul când există o imposibilitate practică, în special în
privinta vârstei si capacitătii de discernământ a acestuia; si
b) poate cere efectuarea de anchete potrivite.
2. Cheltuielile anchetelor efectuate într-un stat
contractant revin statului în care sunt efectuate.
3. Cererile de anchetă si rezultatele lor pot fi
adresate autoritătii respective prin intermediul autoritătilor centrale.
ARTICOLUL 16
Pentru atingerea scopurilor prezentei conventii, nici o legalizare sau formalitate similară nu poate fi cerută.
TITLUL IV
Rezerve
ARTICOLUL 17
1. Orice stat contractant poate face o rezervă conform
căreia, în cazurile prevăzute la art. 8 si 9 sau la unul dintre aceste
articole, recunoasterea si executarea hotărârilor referitoare la încredintare
vor putea fi refuzate
pentru
acele motive prevăzute la art. 10 care vor fi indicate în rezervă.
2. Recunoasterea si executarea hotărârilor pronuntate
într-un stat contractant, care au făcut rezerva prevăzută la paragraful 1 al
prezentului articol, pot fi refuzate în orice alt stat contractant pentru unul
dintre motivele aditionale indicate în această rezervă.
ARTICOLUL 18
Orice stat contractant poate face rezerva conform
căreia nu este legat de dispozitiile art. 12. Dispozitiile prezentei conventii
nu se aplică hotărârilor prevăzute la art. 12 care au fost pronuntate într-un
stat contractant care a făcut această rezervă.
TITLUL V
Alte instrumente
ARTICOLUL 19
Prezenta conventie nu împiedică invocarea unui alt instrument
international care leagă statul de origine de statul solicitat sau a dreptului
cutumiar al statului solicitat pentru a obtine recunoasterea ori executarea
unei sentinte.
ARTICOLUL 20
1. Prezenta conventie nu aduce atingere angajamentelor
pe care un stat contractant si le poate asuma fată de un stat necontractant în
temeiul unui instrument international privind materiile reglementate de
prezenta conventie.
2. Atunci când două sau mai multe state contractante
au stabilit ori sunt în curs să stabilească o legislatie uniformă în domeniul
încredintării copiilor sau un sistem deosebit de recunoastere ori de executare
a hotărârilor în acest domeniu, vor avea dreptul să aplice între ele această
legislatie sau acest sistem, în locul prezentei conventii ori al oricărei părti
a acesteia. Pentru a se prevala de această dispozitie, aceste state vor trebui
să notifice decizia lor secretarului general al Consiliului Europei. Orice
modificare sau revocare a acestei hotărâri trebuie, de asemenea, să fie
notificată.
TITLUL VI
Clauze finale
ARTICOLUL 21
Prezenta conventie
este deschisă semnării statelor membre ale Consiliului Europei. Ea va fi supusă
ratificării, acceptării sau aprobării. Instrumentele de ratificare, de
acceptare sau de aprobare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului
Europei.
ARTICOLUL 22
1. Prezenta conventie va intra în vigoare în prima zi
a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni după data la care 3
state membre ale Consiliului Europei îsi vor fi dat consimtământul de a fi
legate prin conventie conform dispozitiilor art. 21.
2. Pentru orice stat membru care îsi va exprima
ulterior consimtământul de a fi legat prin conventie, aceasta va intra în
vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni după
data depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
ARTICOLUL 23
1. După intrarea în vigoare a prezentei conventii,
Comitetul de Ministri al Consiliului Europei va putea invita orice stat
nemembru al Consiliului Europei să adere la prezenta conventie printr-o
hotărâre luată cu majoritatea de voturi prevăzută la art. 20 lit. d) din statut
si în unanimitate de reprezentantii statelor contractante având drept de a face
parte din comitet.
2. Pentru orice stat care aderă, conventia va intra în
vigoare în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni de
la data depunerii instrumentului de aderare la secretarul general al
Consiliului Europei.
ARTICOLUL 24
1. Orice stat poate, în momentul semnării sau
depunerii instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare, să desemneze teritoriul ori teritoriile cărora li se va aplica
prezenta conventie.
2. Orice stat poate, în orice alt moment succesiv,
printr-o declaratie adresată secretarului general al Consiliului Europei, să
extindă aplicarea prezentei conventii la orice alt teritoriu desemnat în
declaratie. Conventia va intra în vigoare în privinta acestui teritoriu în
prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni de la data
primirii declaratiei de către secretarul general.
3. Orice declaratie dată în virtutea celor două
paragrafe precedente va putea fi retrasă, în ceea ce priveste orice teritoriu
desemnat în această declaratie, prin notificare adresată secretarului general.
Retragerea va avea efect din prima zi a lunii care urmează expirării unei
perioade de 6 luni de la data primirii notificării de către secretarul general.
ARTICOLUL 25
1. Un stat care cuprinde două sau mai multe unităti
teritoriale în care sisteme de drept diferite se aplică în materie de
încredintare a copiilor si de recunoastere si executare a hotărârilor
referitoare la încredintare poate, în momentul depunerii instrumentului său de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, să declare că prezenta conventie
se va aplica la toate acele unităti teritoriale ori la una sau mai multe dintre
ele.
2. El poate, în orice moment după aceea, printr-o
declaratie adresată secretarului general al Consiliului Europei, să extindă
aplicarea prezentei conventii la orice altă unitate teritorială desemnată în
declaratie. Conventia va intra în vigoare fată de această unitate teritorială
în prima zi a lunii care urmează expirării unei perioade de 3 luni de la data
primirii declaratiei de către secretarul general.
3. Orice declaratie dată în temeiul celor două
paragrafe precedente va putea fi retrasă, în ceea ce priveste orice unitate
teritorială desemnată în această declaratie, prin notificare adresată
secretarului general. Retragerea va avea efect din prima zi a lunii care
urmează expirării unei perioade de 6 luni de la data primirii notificării de
către secretarul general.
ARTICOLUL 26
1. În privinta unui stat care, în materie de
încredintare a copiilor, are două sau mai multe sisteme de drept de aplicare
teritorială:
a) referirea la legea resedintei obisnuite sau a
cetăteniei unei persoane trebuie să fie înteleasă ca referire la sistemul de
drept stabilit de reguli în vigoare în acest stat sau, în lipsa acestor reguli,
la sistemul cu care persoana respectivă are legăturile cele mai strânse;
b) referirea la un stat de origine sau la un stat
solicitat trebuie să fie înteleasă, după caz, ca referire la unitatea
teritorială în care hotărârea a fost pronuntată sau la unitatea teritorială în
care recunoasterea ori executarea hotărârii sau restabilirea încredintării este
cerută.
2. Paragraful 1 lit. a) al prezentului articol se
aplică, de asemenea, mutatis mutandis la statele care, în materie de
încredintare a copiilor, au două sau mai multe sisteme de drept de aplicare
personală.
ARTICOLUL 27
1. Orice stat poate, în momentul semnării sau în momentul depunerii instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, să declare că uzează de una sau mai multe rezerve ce figurează la
paragraful
3 al art. 6, la art. 17 si la art. 18. Nu este admisă nici o altă rezervă.
2. Orice stat contractant care a formulat o rezervă în
temeiul paragrafului precedent poate să o retragă în întregime sau partial,
adresând o notificare secretarului general al Consiliului Europei. Retragerea
va avea efect de la data primirii notificării de către secretarul general.
ARTICOLUL 28
La sfârsitul celui de-al treilea an care urmează datei
intrării în vigoare a prezentei conventii si, la initiativa sa, în orice alt
moment după această dată, secretarul general al Consiliului Europei va invita
reprezentantii autoritătilor centrale desemnate de statele contractante să se
reunească în vederea studierii si facilitării functionării conventiei. Orice
stat membru al Consiliului Europei care nu este parte la conventie va putea fi
reprezentat de un observator. Lucrările fiecăreia dintre aceste reuniuni vor
face obiectul unui raport care va fi adresat spre informare Comitetului de
Ministri al Consiliului Europei.
ARTICOLUL 29
1. Orice parte poate, în orice moment, să denunte
prezenta conventie, adresând o notificare secretarului general al Consiliului
Europei.
2. Denuntarea va avea efect din prima zi a lunii care
urmează expirării unei perioade de 6 luni de la data primirii notificării de
către secretarul general.
ARTICOLUL 30
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica
statelor membre ale Consiliului Europei si oricărui stat care a aderat la
prezenta conventie:
a) orice semnătură;
b) depunerea oricărui instrument de ratificare, de
acceptare, de aprobare sau de aderare;
c) orice dată de intrare în vigoare a prezentei
conventii conform art. 22, 23, 24 si 25;
d) orice alt act, notificare sau comunicare având
legătură cu prezenta conventie.
Drept care subsemnatii, autorizati în acest scop, au
semnat prezenta conventie.
Adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980, în limbile
franceză si engleză, cele două texte având aceeasi valabilitate, într-un singur
exemplar care va fi depus la arhivele Consiliului Europei. Secretarul general
al Consiliului Europei va transmite copia conformă fiecăruia dintre statele
membre ale Consiliului Europei si oricărui alt stat invitat să adere la
prezenta conventie.
DECRET
pentru promulgarea Legii privind aderarea
României la Conventia europeană asupra recunoasterii si executării hotărârilor
în materie de încredintare a copiilor si de restabilire a încredintării
copiilor, adoptată la Luxembourg la 20
mai 1980
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aderarea
României la Conventia europeană asupra recunoasterii si executării hotărârilor
în materie de încredintare a copiilor si de restabilire a încredintării
copiilor, adoptată la Luxembourg la 20 mai 1980, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 mai 2003.
Nr. 313.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
prevenirea si combaterea violentei în familie
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1)
Ocrotirea si sprijinirea familiei, dezvoltarea si consolidarea solidaritătii
familiale, bazată pe prietenie, afectiune si întrajutorare morală si materială
a membrilor familiei, constituie un obiectiv de interes national.
(2) Statul actionează pentru prevenirea si combaterea
violentei în familie, potrivit dispozitiilor art. 175, 176, 179-183, 189-191,
193, 194, 197, 198, 202, 205, 206, 211, 305-307, 309, 314-316, 318 si altele
asemenea din Codul penal, ale Legii nr. 705/2001 privind sistemul national de
asistentă socială si alte prevederi legale în aceeasi materie, precum si
prevederilor prezentei legi.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, violenta în
familie reprezintă orice actiune fizică sau verbală săvârsită cu intentie
de către un membru de familie împotriva altui membru al aceleiasi familii, care
provoacă o suferintă fizică, psihică, sexuală sau un prejudiciu material.
(2) Constituie, de asemenea, violentă în familie
împiedicarea femeii de a-si exercita drepturile si libertătile fundamentale.
Art. 3. - În sensul prezentei legi, prin membru de
familie se întelege:
a) sotul;
b) ruda apropiată, astfel cum este definită la art.
149 din Codul penal.
Art. 4. - De efectele prezentei legi beneficiază si
persoanele care au stabilit relatii asemănătoare acelora dintre soti sau dintre
părinti si copil, dovedite pe baza anchetei sociale.
Art. 5. - Ministerele si celelalte organe centrale de
specialitate ale administratiei publice, prin structurile lor teritoriale, vor
desemna personalul specializat să instrumenteze cu celeritate cazurile de
violentă în familie.
Art. 6. - (1) Autoritătile prevăzute la art. 5 vor
asigura pregătirea si perfectionarea continuă a persoanelor desemnate pentru
identificarea formelor de abuz si pentru instrumentarea cazurilor de violentă
în familie.
(2) Serviciul de reintegrare socială si supraveghere a
infractorilor va pregăti personal specializat – asistenti sociali si psihologi
-, capabil să desfăsoare programe de terapie si consiliere a agresorilor.
Rezultatele aplicării acestor programe se vor prezenta instantelor, în
conditiile legii.
Art. 7. - (1) Comunitătile locale, prin reprezentanti
legali, precum si autoritătile administratiei publice locale asigură conditii
pentru consolidarea familiei, pentru prevenirea conflictelor si a violentelor
în familie.
(2) În cazul declansării unor violente, comunitătile
locale, prin reprezentanti legali, precum si autoritătile administratiei
publice vor acorda sprijinul logistic, informational si material Agentiei
Nationale pentru Protectia Familiei.
(3) Primarii si consiliile locale vor conlucra cu
organizatiile de cult, organizatiile neguvernamentale, precum si cu oricare
alte persoane juridice si fizice implicate în actiuni caritabile, acordându-le
sprijinul necesar în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la alin. (1)
si (2).
(4) Organizatiile neguvernamentale, precum si oricare
alte persoane juridice implicate în actiuni caritabile, care fac dovada că
desfăsoară programe de asistentă pentru victimele violentei în familie, vor
putea beneficia de subventii de la bugetul de stat sau, după caz, de la
bugetele locale, în conditiile legii.
CAPITOLUL II
Agentia Natională pentru Protectia Familiei
Art. 8. - (1) Se înfiintează Agentia Natională pentru
Protectia Familiei, denumită în continuare agentie, ca organ de
specialitate în subordinea Ministerului Sănătătii si Familiei.
(2) Obiectivele agentiei sunt:
a) promovarea valorilor familiale, a întelegerii si
întrajutorării în familie, prevenirea si combaterea violentei în relatiile
dintre membri;
b) sprijinirea membrilor de familie aflati în
dificultate ca urmare a actelor de violentă în familie;
c) sprijinirea victimelor prin programe de recuperare
a sănătătii si de reinsertie socială;
d) asistarea agresorilor prin tratamente de
dezalcoolizare, dezintoxicare, psihologice si psihiatrice;
e) protejarea victimelor si, în special, a minorilor,
prin măsuri de păstrare a confidentialităti identitătii lor, precum si prin
măsuri de protectie psihologică a acestora, în timpul instrumentării cazului;
f) initierea si coordonarea parteneriatelor sociale,
în scopul prevenirii si combaterii violentei în familie.
(3) Sediul agentiei, organizarea, functionarea si
finantarea acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(4) La nivelul fiecărui judet si al sectoarelor
municipiului Bucuresti se constituie, prin hotărâre a Guvernului, structuri în
subordinea Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
Art. 9. - (1) Pentru realizarea obiectivelor în
domeniul îngrijirii si protectiei victimelor violentei în familie, agentia are
următoarele atributii:
a) elaborarea, fundamentarea si aplicarea strategiei
si a programelor în domeniul îngrijirii si protectiei victimelor violentei în
familie;
b) controlarea aplicării reglementărilor din domeniul
propriu, precum si al activitătii unitătilor care îsi desfăsoară activitatea
sub autoritatea sa;
c) finantarea sau, după caz, cofinantarea programelor
specifice în domeniul apărării si consolidării familiei, precum si a îngrijirii
si protectiei victimelor violentei în familie;
d) înfiintarea de adăposturi si de linii telefonice de
urgentă pentru victimele violentei în familie;
e) instruirea, autorizarea si coordonarea activitătii
profesionale a asistentilor familiali;
f) organizarea de cursuri de cunoastere a formelor de
violentă în familie;
g) efectuarea de studii si cercetări, elaborarea de
strategii, prognoze, realizarea si publicarea de materiale stiintifice si promotionale
specifice;
h) realizarea bazei de date pentru gestionarea
situatiilor de violentă în familie;
i) implicarea si sprijinirea initiativelor
partenerilor sociali în rezolvarea problemei violentei în familie;
j) înfiintarea de centre de recuperare pentru
victimele violentei în familie;
k) înfiintarea de centre de asistentă destinate
agresorilor.
(2) Agentia decontează cheltuielile legate de
adăposturi, consiliere juridică si psihosocială, servicii medicale de urgentă,
telefoane de urgentă si de eliberare a certificatelor medico-legale pentru
victimele violentei în familie.
Art. 10. - (1) Agentia stabileste procedurile si
criteriile de evaluare a nevoilor sociale în domeniul violentei în familie si
reglementează metodologia de actiune în cazurile care necesită interventia
asistentilor familiali.
(2) Agentia elaborează standardele de calitate a
serviciilor sociale din domeniul protectiei victimelor violentei în familie si
normele metodologice corespunzătoare, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Ministrul sănătătii si familiei prezintă annual
Guvernului un raport privind aplicarea standardelor si a metodologiei prevăzute
la alin. (2).
Art. 11. - (1) Agentia este condusă de un director, cu
rang de secretar de stat, care este numit prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului sănătătii si familiei, cu avizul ministrului muncii si
solidaritătii sociale.
(2) Pe lângă director functionează un consiliu de
coordonare, cu rol consultativ, numit de ministrul sănătătii si familiei.
CAPITOLUL III
Art. 12. - (1) Asistentii familiali sunt asistenti
sociali autorizati de agentie pentru asigurarea asistentei specifice relatiilor
familiale.
(2) Instruirea
asistentilor familiali si coordonarea activitătii lor se realizează de către
agentie.
(3) Agentia stabileste criterii de vârstă, pregătire
profesională, sănătate fizică si mentală, precum si de moralitate pentru
ocuparea functiei de asistent familial.
Art. 13. - (1) În activitatea lor asistentii familiali
au următoarele atributii:
a) identifică si tin evidenta familiilor în care apar
conflicte ce pot cauza violente;
b) urmăresc desfăsurarea activitătii de prevenire a
violentei în familie;
c) identifică solutii neviolente prin legătura cu
persoanele în cauză;
d) solicită sprijinul unor persoane fizice sau
juridice pentru rezolvarea situatiilor care generează violentă în familie;
e) monitorizează respectarea drepturilor persoanelor
nevoite să recurgă la serviciile adăposturilor.
(2) În cazul în care constată acte de violentă în familie
împotriva minorilor, asistentii familiali sunt obligati să acorde de îndată
asistenta necesară si să sesizeze Autoritatea Natională pentru Protectia
Copilului si Adoptie, respectiv serviciul public specializat de la nivel local.
Art. 14. - Asistentii familiali instrumentează cazul
împreună cu persoana desemnată de Ministerul de Interne, în conditiile
prevăzute la art. 5.
Art. 15. - Ministerul de Interne si agentia vor
stabili împreună procedura de conlucrare a persoanelor desemnate si a
asistentilor familiali în prevenirea si monitorizarea cazurilor de violentă în
familie.
CAPITOLUL IV
Măsuri de prevenire si combatere a violentei în
familie
Art. 16. - (1) Persoanele desemnate de autoritătile
publice pentru instrumentarea cazurilor de violentă în familie vor avea
următoarele atributii principale:
a) monitorizarea cazurilor de violentă în familie din
sectorul sau unitatea teritorială deservită; culegerea informatiilor asupra
acestora; întocmirea unei evidente separate; asigurarea accesului la informatii
la cererea organelor judiciare si a părtilor sau reprezentantilor acestora;
b) informarea si sprijinirea lucrătorilor politiei
care în cadrul activitătii lor specifice întâlnesc situatii de violentă în
familie;
c) identificarea situatiilor de risc pentru părtile
implicate în conflict si îndrumarea acestora spre servicii de specialitate;
d) colaborarea cu institutii locale de protectie a
copilului si raportarea cazurilor, în conformitate cu legislatia în vigoare;
e) îndrumarea părtilor aflate în conflict în vederea
medierii;
f) solicitarea de informatii cu privire la rezultatul
medierii;
g) instrumentarea cazului împreună cu asistentul
familial.
(2) În cazul comiterii actelor de violentă în familie,
organele de politie intervin la sesizarea victimei, a altui membru de familie
sau a unei autorităti.
(3) Lucrătorul de politie va anunta imediat
autoritatea competentă la nivel local, în legătură cu situatia victimei.
Art. 17. - Ministerul Sănătătii si Familiei împreună
cu Ministerul de Interne elaborează si difuzează materiale documentare privind
cauzele si consecintele violentei în familie.
Art. 18. - Ministerul Educatiei si Cercetării
realizează, cu sprijinul celorlalte ministere implicate si în colaborare cu
organizatiile neguvernamentale cu activitate în domeniu, programe educative
pentru părinti si copii, în vederea prevenirii violentei în familie.
CAPITOLUL V
Medierea în cazurile de violentă în familie
Art. 19. - Cazurile de violentă în familie pot fi
supuse medierii la cererea părtilor. Persoanele cu atributii în instrumentarea
unui caz de violentă în familie vor îndruma părtile în acest sens.
Art. 20. - (1) Prevenirea situatiilor conflictuale si
medierea între membrii familiei se realizează prin intermediul consiliului de
familie sau de către mediatori autorizati.
(2) Medierea nu împiedică desfăsurarea procesului
penal sau aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 21. - (1) Consiliul de familie este
asociatia fără personalitate juridică si fără scop patrimonial, formată din
membrii familiei care au capacitate deplină de exercitiu, conform legii.
(2) Nu pot exercita calitatea de membru al consiliului
de familie cei care, potrivit legii, sunt în executarea unei pedepse sau măsuri
privative de libertate ori care, pentru a participa la lucrările consiliului de
familie, ar trebui să încalce interdictia de a părăsi localitatea.
(3) În consiliul de familie participă si tutorii,
pentru membrul de familie pe care îl reprezintă.
Art. 22. - Întrunirea
consiliului de familie se poate face la propunerea unuia dintre membrii
acestuia sau a asistentului familial.
CAPITOLUL VI
Centrele pentru adăpostirea victimelor violentei în
familie
Art. 23. - (1) Centrele pentru adăpostirea victimelor
violentei în familie, denumite în continaure adăposturi, sunt unităti de
asistentă socială, de regulă fără personalitate juridică, care asigură
protectie, găzduire, îngrijire si consiliere victimelor violentei în familie,
nevoite să recurgă la acest serviciu de asistentă socială.
(2) Primirea victimelor în adăpost se face numai în
caz de urgentă sau cu aprobarea scrisă a asistentului familial, atunci când
izolarea victimei de agresor se impune ca măsură de protectie. Persoanelor care
au comis actul de agresiune le este interzis accesul în incinta adăpostului
unde se găsesc victimele.
(3) Izolarea de agresori a victimelor se face cu
consimtământul acestora sau, după caz, al reprezentantului legal.
(4) Organizarea si functionarea adăposturilor publice
se stabilesc prin hotărâre a consiliilor locale, cu avizul agentiei si cu
respectarea standardelor de calitate a serviciilor sociale în domeniu si a
normelor metodologice prevăzute la art. 10 alin. (2).
(5) Adăposturile pot fi publice sau private, în
functie de natura finantării. Înfiintarea adăposturilor publice revine
consiliilor judetene, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
si consiliilor locale, cu avizul agentiei.
(6) În cazul acordării de subventii adăposturilor
private, institutia care a acordat subventia participă la administrarea
acestora sau, după caz, controlează folosirea fondurilor astfel alocate.
(7) Adăposturile publice constituie domeniul privat al
comunitătii. Prevederile alin. (6) se aplică si pentru aceste adăposturi.
(8) Adăposturile publice trebuie să asigure gratuit
următoarele servicii sociale, cu respectarea standardelor de calitate, atât
victimei, cât si minorilor aflati în îngrijirea acesteia: protectie împotriva
agresorului, îngrijire medicală, hrană, cazare, asistentă psihologică si
consiliere juridică, pe o perioadă determinată, până la rezolvarea situatiei
familiale. În cazul persoanelor care nu îsi pot asigura singure cazarea si
hrana, acestea vor avea drept de sedere în adăpost până la rezolvarea acestor
deziderate de către stat sau de către organizatiile neguvernamentale, prin
cursuri de calificare profesională, internarea minorilor în asezăminte sociale
etc.
Art. 24. - (1) Corpurile gardienilor publici
înfiintate pe lângă consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti asigură paza adăposturilor publice din zona de competentă.
(2) La primirea în adăpost se aduc la cunostintă
victimei mijloacele juridice prin care să-si protejeze bunurile rămase la
agresor, cum ar fi: notificarea prin executor judecătoresc a înlăturării
acordului tacit pentru înstrăinarea bunurilor comune sau asigurarea de dovadă,
prin expertiză judiciară. Consultanta juridică este gratuită, iar primarul
poate asigura suportarea, cel putin în parte, a cheltuielilor corespunzătoare.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică si pentru
obtinerea certificatelor medico-legale.
(4) Toate adăposturile trebuie arondate la un spital
sau altă unitate sanitară, care să asigure îngrijirea medicală si psihiatrică.
Arondarea se face de către consiliul local sau, după caz, de către consiliul
judetean, cu acordul Ministerului Sănătătii si Familiei si al proprietarului
adăpostului. Arondarea este o conditie fără de care nu se poate acorda avizul
de functionare a adăpostului, prevăzut la art. 23 alin. (4).
(5) Ministerul de Interne, prin unitătile de politie,
va sprijini corpurile gardienilor publici pentru exercitarea atributiilor ce le
revin, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 25. - Internarea victimelor sau a agresorilor în
centre de tratament si reabilitare se face numai cu acordul acestora. Pentru
minori acordul este dat de părinti sau de tutorele legal.
CAPITOLUL VII
Măsuri de protejare a victimelor violentei în familie
Art. 26. - (1) În cursul urmăririi penale sau al
judecătii instanta de judecată, la cererea victimei sau din oficiu, ori de câte
ori există probe sau indicii temeinice că un membru de familie a săvârsit un
act de violentă cauzator de suferinte fizice sau psihice asupra unui alt
membru, poate dispune, în mod provizoriu, una dintre măsurile prevăzute la art.
113 si 114 din Codul penal, precum si măsura interzicerii de a reveni în
locuinta familiei.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) încetează la
disparitia stării de pericol care a determinat luarea acestora.
Art. 27. - (1) Măsurile prevăzute la art. 26 se dispun
de instanta de judecată prin încheiere motivată.
(2) Câte un exemplar al încheierii se înmânează
părtilor, iar în cazul lipsei unei părti, încheierea se afisează la usa
locuintei.
(3) Încheierea
instantei poate fi atacată separat cu recurs, în termen de 3 zile de la
pronuntare pentru cei prezenti si de la comunicare pentru cei lipsă. Recursul
nu este suspensiv de executare.
Art. 28. - Persoana cu privire la care s-a luat una
dintre măsurile prevăzute la art. 26 poate cere oricând, în cursul procesului
penal, instantei competente să judece fondul cauzei revocarea măsurii când
temeiurile care au impus luarea acesteia au încetat.
CAPITOLUL VIII
Sanctiuni
Art. 29. - (1) Constituie contraventii, dacă, potrivit
legii penale, nu constituie infractiuni, si se sanctionează cu amendă între
10.000.000 lei si 50.000.000 lei următoarele fapte:
a) refuzul primirii în adăpost ori refuzul de a
acorda, la solicitarea motivată a asistentului familial, îngrijire medicală
gratuită celui aflat în suferintă vizibilă, pentru înlăturarea consecintelor
violentelor;
b) nesesizarea de către asistentul familial, în
conditiile prevăzute la art. 13 alin. (2), a Autoritătii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie, respectiv a serviciului public specializat de
la nivel local;
c) schimbarea destinatiei adăpostului.
(2) Constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă între 5.000.000 lei si 10.000.000 lei refuzul părăsirii adăpostului,
indiferent de motiv, în momentul în care conditiile care au determinat
internarea au dispărut.
(3) Constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă între 5.000.000 lei si 10.000.000 lei încercarea persoanei care a comis
acte de agresiune de a pătrunde în incinta adăpostului în care se află sau
crede că se află victima.
(4) Contraventiile se constată si sanctiunile se
aplică, conform legii, de către asistentii familiali, primar sau împuternicitii
acestuia.
(5) Contraventiilor le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
Art. 30. - Agentia poate aplica, atunci când constată
încălcarea de către asistentii familiali a obligatiilor ce le revin sau
nerespectarea normelor de organizare si functionare a adăposturilor,
următoarele sanctiuni:
a) avertisment;
b) suspendarea autorizării asistentului familial sau a
functionării adăpostului pe termen de 1-3 luni;
c) anularea autorizării asistentului familial sau
închiderea adăpostului.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 31. - (1) În termen de 60 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba, prin hotărâre, la propunerea
Ministerului Sănătătii si Familiei, standardele si normele metodologice
prevăzute la art. 10 alin. (2).
(2) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la
data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
24 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 6 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 217.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
prevenirea si combaterea violentei în familie
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru prevenirea si
combaterea violentei în familie si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 mai 2003.
Nr. 314.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 191/2002 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul
2003 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupă functii de demnitate publică
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 191 din 12 decembrie 2002 privind cresterile salariale ce se vor
acorda în anul 2003 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de
urgentă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar si
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 decembrie
2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Alineatul (2) al articolului 7 va avea următorul
cuprins:
“(2) Promovarea în conditiile legii a persoanelor
încadrate pe functia de debutant, precum si a celor care au absolvit studii de
nivel superior într-un domeniu care să cuprindă activitatea respectivă se face
prin transformarea postului pe care acestea sunt încadrate într-un post de
nivel superior.”
2. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Ordonatorii principali de credite pot
aproba o dată pe trimestru, în limita numărului maxim de posturi prevăzut în
anexele la Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002 si cu încadrarea în
nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile, numai
pentru posturile vacante, utilizarea unui număr mai mare de posturi de nivel
inferior prin reducerea corespunzătoare a unui număr de posturi de nivel
superior, precum si modificarea în ceea ce priveste calitatea acestor posturi,
de functionar public sau contractual, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(2) Prevederile alin. (1) privind modificarea în ceea
ce priveste calitatea posturilor se aplică în mod corespunzător si
ordonatorilor principali de credite din administratia publică locală, numai cu
avizul Ministerului Administratiei Publice, prin Agentia Natională a
Functionarilor Publici.”
3. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Anexele nr. Ia, IIa, IIIa,
IV/1a-IV/11a, V/1a, V/2a, VI/1a si VI/2a*) la prezenta ordonantă de urgentă
înlocuiesc, începând cu data de 1 ianuarie 2003 si până la 30 septembrie 2003,
anexele nr. I, II, III/3, IV/1-IV/11, V/1, V/2, VI/1, VI/2 la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Anexele nr. VII/1a, VII/2a si VIIIa*) la
prezenta ordonantă de urgentă înlocuiesc, începând cu data de 1 ianuarie 2003
si până la 30 septembrie 2003, anexele nr. II/1, II/2 si III la Legea nr.
154/1998, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Anexele nr. Ib, IIb, IIIb, IV/1b-IV/11b, V/1b,
V/2b, VI/1b si VI/2b*) la prezenta ordonantă de urgentă
înlocuiesc, începând cu data de 1 octombrie 2003 si până la 31 decembrie 2003,
anexele nr. Ia, IIa, IIIa, IV/1a-IV/11a, V/1a, V/2a, VI/1a, VI/2a din aceeasi
ordonantă.
(4) Anexele nr. VII/1b, VII/2b si VIIIb*) la
prezenta ordonantă de urgentă înlocuiesc, începând cu data de 1 octombrie 2003
si până la 31 decembrie 2003, anexele nr. VII/1a, VII/2a si VIIIa din aceeasi
ordonantă.”
4. La anexa nr. Ia, asteriscul de la capitolul I va
avea următorul cuprins:
“*) Salariile de bază stabilite pentru
functiile prevăzute la cap. I lit. B se utilizează pentru salarizarea
functiilor de altă specialitate decât cele specifice din cadrul altor
institutii centrale, precum si pentru salarizarea personalului din aparatul
propriu al prefecturilor, al consiliilor judetene si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, cu exceptia secretarilor prevăzuti la cap. II din anexa
nr. IIa.”
5. Titlul capitolului II din anexa nr. Ia va avea
următorul cuprins:
“II. Salarii de bază pentru functii de
conducere si de executie de specialitate specifice serviciilor Parlamentului,
Administratiei Prezidentiale1),
Guvernului, Curtii Supreme de Justitie, Parchetului de pe lângă Curtea Supremă
de Justitie, Curtii Constitutionale, Consiliului Legislativ, Avocatului
Poporului, Curtii de Conturi si Consiliului National al Audiovizualului”
6. La anexa nr. Ib, asteriscul de la capitolul I va
avea următorul cuprins:
“*) Salariile de bază stabilite pentru
functiile prevăzute la cap. I lit. B se utilizează pentru salarizarea
functiilor de altă specialitate decât cele specifice din cadrul altor institutii
centrale, precum si pentru salarizarea personalului din aparatul propriu al
prefecturilor, al consiliilor judetene si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, cu exceptia secretarilor prevăzuti la cap. II din anexa
nr. IIa.”
7. Titlul capitolului II din anexa nr. Ib va avea
următorul cuprins:
“II. Salarii de bază pentru functii de
conducere si de executie de specialitate specifice serviciilor Parlamentului,
Administratiei Prezidentiale1),
Guvernului, Curtii Supreme de Justitie, Parchetului de pe lângă Curtea Supremă
de Justitie, Curtii Constitutionale, Consiliului Legislativ, Avocatului
Poporului, Curtii de Conturi si Consiliului National al Audiovizualului”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 24 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 6 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 220.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 191/2002 privind cresterile
salariale ce se vor acorda în anul 2003 personalului bugetar salarizat potrivit
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar si
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 191/2002 privind cresterile salariale ce
se vor acorda în anul 2003 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 mai 2003.
Nr. 318.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea Legii
educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Legea educatiei fizice si
sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. După litera c) a alineatului (2) al articolului
70 se introduce litera c1) cu următorul cuprins:
“c1) veniturile obtinute din
activităti economice realizate în legătură cu scopul si cu obiectul de
activitate ale unitătilor de administrare a bazelor sportive;”
2. Alineatele (9), (11) si (12) ale articolului 80
vor avea următorul cuprins:
“(9) Ministerul Tineretului si Sportului administrează
baza materială proprie prin complexurile sportive nationale si cluburile
sportive din subordinea sa, precum si prin unitătile de administrare a bazelor
sportive din subordinea directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, în conditiile legii.
.…………………………………………………………………………..
(11) Unitătile de administrare a bazelor sportive din
subordinea directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, functionează ca unităti fără personalitate juridică,
având ca obiect de activitate administrarea si întretinerea bazelor sportive de
interes national, precum si prestarea de servicii pentru activitatea sportivă
si de tineret.
(12) Sursele de finantare a complexurilor sportive
nationale provin din:
a) subventii de la bugetul de stat;
b) venituri obtinute din activităti economice
realizate în legătură cu scopul si cu obiectul de activitate ale acestora;
c) donatii si sponsorizări;
d) alte venituri, în conditiile legii;
e) sume rămase din venituri extrabugetare din exercitiul
financiar precedent.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
13 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 6 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 221.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 mai 2003.
Nr. 319.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care prestează servicii de
reparatie, de reglare si/sau desfăsoară activitate de reconstructie a
vehiculelor rutiere
Parlamentul României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului
nr. 82 din 24 august 2000 privind autorizarea agentilor economici care
prestează servicii de reparatie, de reglare si/sau desfăsoară activitate de
reconstructie a vehiculelor rutiere, adoptată în temeiul art. 1 lit. F pct. 7
din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 30 august
2000, cu următoarele modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
privind autorizarea agentilor economici
care desfăsoară activităti de reparatii, de reglare, de modificări
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor uzate”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Prevederile prezentei ordonante se
aplică tuturor agentilor economici care desfăsoară activităti prin care se pot
influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor
rutiere, fată de reglementările legale referitoare la conditiile tehnice
privind admiterea si mentinerea în circulatie a acestora pe drumurile publice.
(2) În sensul prezentei ordonante, prin activităti
care pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai
vehiculelor rutiere se întelege:
a) activităti de reparatii, întretinere si reglări
functionale ale vehiculelor rutiere;
b) activităti de reparatii, reconditionări, montări,
verificări si etalonări ale componentelor si echipamentelor vehiculelor
rutiere;
c) modificări constructive si reconstructia
vehiculelor rutiere;
d) activităti de dezmembrare a vehiculelor rutiere
uzate, în vederea comercializării si reciclării.
(3) Activitătile mentionate la alin. (2) se pot
desfăsura numai în ateliere specializate, în baza autorizatiei tehnice de
functionare.
(4) Autorizatia tehnică de functionare este
documentul prin care se atestă capabilitatea tehnică a agentului economic de a
efectua, în conformitate cu legislatia în vigoare, activitătile prevăzute la
alin. (2).”
3. După articolul 1 se introduce articolul 11 cu
următorul cuprins:
“Art. 11. - În
sensul prezentei ordonante, termenii utilizati în cuprinsul acesteia au
următoarele semnificatii:
a) agent economic - persoana fizică sau
juridică autorizată să efectueze activitătile mentionate la art. 1 alin. (2);
b) activitate de reparatii a vehiculelor rutiere –
activitatea specifică ce presupune operatii de înlocuire a cel putin unei
componente a vehiculului cu o componentă nouă, identică sau similară cu
componenta de prim montaj, de origine sau de uz general, si/sau operatii de
reconditionare a unei componente din unul dintre sistemele vehiculului,
efectuată în conformitate cu documentatia tehnică specifică a producătorilor de
vehicule;
c) activitate de reglare - activitatea specifică
ce presupune realizarea sau refacerea stării unui sistem tehnic ale cărui
mărimi caracteristice s-au abătut de la anumite conditii impuse;
d) activitate de reconstructie - activitatea de
productie industrială de vehicule rutiere în care se folosesc piese, ansambluri
sau subansambluri noi ori reconditionate, pe un flux de fabricatie, cu
tehnologii si sisteme de asigurare a calitătii certificate de organisme
competente;
e) onorabilitate - situatia în care se găseste
conducătorul activitătii autorizate, care nu a fost condamnat pentru
infractiuni penale grave si care actionează în mod etic si responsabil în
raport cu beneficiarii;
f) modificări constructive - activitatea ce are
ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, functionali sau de calitate
ai vehiculului rutier si/sau a componentelor acestuia fată de tipul omologat;
g) neutralitate - situatia în care se găseste
un agent economic care, prin activitatea desfăsurată, nu generează conflict de
interese;
h) dezmembrare - activitatea specifică ce presupune
demontarea vehiculului rutier si/sau a subansamblurilor acestuia în componente,
în vederea comercializării sau a reciclării acestora.”
4. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Autorizatia tehnică de functionare se
eliberează de către Regia Autonomă ÇRegistrul Auto RomânČ, organism tehnic
specializat al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
denumit în continuare R.A.R., având în vedere raportul de evaluare a
capabilitătii tehnice a agentului economic, întocmit de personalul propriu
certificat pentru evaluarea conformitătii pe baza reglementărilor si normelor
tehnice elaborate de ministerul respectiv.
(2) Activitatea agentilor economici care verifică
si/sau etalonează tahografe, aparate de taxat si limitatoare de viteză este
conditionată de asigurarea cerintelor de obiectivitate si neutralitate a
agentului respectiv în raport cu utilizatorii aparatelor.
(3) Autorizatia tehnică de functionare se acordă
agentilor economici care îndeplinesc conditiile de dotare, documentatie tehnică
si tehnologii corespunzătoare, au angajat personal calificat corespunzător
lucrărilor pe care le execută, iar conducătorul activitătilor prevăzute la art.
1 îndeplineste conditiile de onorabilitate si de capacitate profesională.
(4) Autorizatia tehnică de functionare diferentiază
agentii economici pe clase, în functie de complexitatea activitătii pe care o
execută si/sau de mărcile ori tipurile de vehicule rutiere pentru care
desfăsoară aceste activităti.
(5) Agentii economici care desfăsoară activităti
specifice în termenul de garantie a vehiculelor noi trebuie să aibă si
abilitarea din partea producătorului vehiculului rutier respectiv sau din
partea reprezentantului autorizat al acestuia.
(6) Valabilitatea autorizatiei tehnice de functionare
este conditionată de mentinerea de către titularul acesteia a conditiilor care
au stat la baza acordării autorizatiei tehnice de functionare.
(7) Autorizatia tehnică de functionare poate fi
suspendată, partial sau total, în cazul nerespectării uneia dintre conditiile
care au stat la baza acordării acesteia, până la remedierea deficientelor
semnalate.
(8) Autorizatia tehnică de functionare se anulează în
cazul în care deficientele semnalate, care au condus la suspendarea partială
sau totală a acesteia, nu au fost remediate la termenele stabilite în decizia
de suspendare a autorizatiei tehnice de functionare.”
5. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3 - (1) Conformitatea activitătilor prevăzute la
art. 1, executate, se verifică prin inspectie cu dispozitive, echipamente si
tehnologii specifice, care să garanteze că vehiculul supus acestor activităti
corespunde conditiilor si reglementărilor legale privind admiterea si
mentinerea în circulatie a vehiculelor rutiere.
(2) Agentii economici sunt obligati să înregistreze si
să mentină dovezi care să demonstreze conformitatea activitătilor executate cu
conditiile tehnice si de calitate impuse. Registrele de evidentă a
activitătilor vor contine si rezultatele inspectiilor efectuate în conditiile
alin. (1).”
6. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Echipamentele, piesele de schimb si
materialele care pot afecta siguranta circulatiei si/sau protectia mediului,
utilizate de agentii economici care desfăsoară activitătile prevăzute la art.
1, trebuie să fie certificate sau omologate în conformitate cu reglementările
legale, după caz.”
7. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Agentii economici care efectuează
activitătile prevăzute la art. 1 sunt obligati să elibereze beneficiarului certificate
de garantie pentru lucrările executate, care să includă, dacă este cazul, si
duratele de garantie aferente componentelor noi ori reconditionate utilizate,
în conformitate cu reglementările legale.”
8. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Activitatea de reconstructie a
vehiculelor rutiere se poate efectua numai de agenti economici - persoane
juridice - care desfăsoară o activitate de productie industrială în domeniu si
care au certificat un sistem de management al calitătii, în conformitate cu
modelul aplicabil din seria de standarde SR EN ISO 9000.
(2) Autorizarea tehnică a activitătii de dezmembrare a
vehiculelor rutiere uzate este conditionată de respectarea conditiilor speciale
de reutilizare, reciclare sau valorificare a pieselor, componentelor si
materialelor de exploatare rezultate ca urmare a dezmembrării, în scopul
prezervării si ameliorării calitătii mediului, al sigurantei circulatiei
rutiere si pentru conservarea energiei, după caz.”
9. După articolul 6 se introduce articolul 61 cu
următorul cuprins:
“Art. 61. - (1)
Constituie contraventii, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt
considerate infractiuni, si se sanctionează cu amendă următoarele fapte:
a) efectuarea activitătilor prevăzute la art. 1 alin.
(2) fără autorizatia tehnică de functionare, cu amendă de la 20.000.000 lei la
100.000.000 lei;
b) efectuarea activitătilor prevăzute la art. 1 alin.
(2), pentru care autorizatia tehnică de functionare a fost suspendată total sau
partial, cu amendă de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) si ale
art. 4, cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei; d) nerespectarea
prevederilor art. 5, cu amendă de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Cuantumurile amenzilor prevăzute la alin. (1) pot
fi modificate prin hotărâre a Guvernului, în functie de rata inflatiei.
(3) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se constată
si se sanctionează de către personalul împuternicit în acest scop de către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, autoritatea
competentă în domeniul transporturilor.
(4) Dispozitiile referitoare la sanctionarea
contraventiilor la prezenta ordonantă se completează cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
(5) Împotriva procesului-verbal de suspendare sau
anulare a autorizatiei tehnice de functionare agentii economici pot face
contestatii adresate Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înmânării sau comunicării
procesului-verbal.
(6) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei este obligat să răspundă în termen de 10 zile lucrătoare de la data
primirii contestatiilor mentionate la alin. (5).
(7) În cazul în care agentii economici sanctionati nu
sunt multumiti de modul de solutionare a contestatiilor de către Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, se pot adresa cu plângere
instantelor judecătoresti, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”
10. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) În termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante, Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei actualizează reglementările si normele tehnice
privind autorizarea agentilor economici care prestează servicii de reparatii,
reglare si/sau desfăsoară activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere,
aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Reglementările si normele tehnice prevăzute la
alin. (1) se actualizează în termen de 60 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei
ordonante.
(3) Normele tehnice prevăzute la alin. (1) se
reactualizează periodic de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, în functie de evolutia legislatiei din Uniunea Europeană.
(4) La actualizarea reglementărilor si normelor
tehnice Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va solicita
si punctul de vedere al asociatiilor profesionale din domeniu, constituite
conform legii.
(5) Autorizatiile tehnice de functionare eliberate de
R.A.R. înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonante rămân valabile
până la primul audit de supraveghere.”
Art. II. - Prezenta lege intră în vigoare în
termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 82/2000
privind autorizarea agentilor economici care prestează servicii de reparatie,
de reglare si/sau desfăsoară activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere,
astfel cum a fost modificată si completată prin prezenta lege, se va republica
în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
10 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 6 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
22 mai 2003.
Nr. 222.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 82/2000 privind
autorizarea agentilor economici care prestează servicii de reparatie, de
reglare si/sau desfăsoară activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care
prestează servicii de reparatie, de reglare si/sau desfăsoară activitate de
reconstructie a vehiculelor rutiere si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 mai 2003.
Nr. 320.