MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 151 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 10 martie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
139. - Hotărâre
privind aprobarea stemei municipiului Tulcea, judetul Tulcea
143. - Hotărâre
pentru aprobarea metodologiilor privind utilizarea fonogramelor publicate în
scop comercial sau a reproducerilor acestora si a tabelelor cuprinzând
drepturile patrimoniale cuvenite artistilor interpreti sau executanti si
producătorilor de fonograme
144. - Hotărâre pentru aprobarea metodologiilor privind utilizarea repertoriului de opere audiovizuale al organismelor de gestiune colectivă si a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii
ACTE ALE AVOCATULUI POPORULUI
6. - Ordin privind
stabilirea Clauzelor contractuale standard în cazul transferurilor de date cu
caracter personal către un operator stabilit într-un stat a cărui legislatie nu
prevede un nivel de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
12. - Ordin al
presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind
unele măsuri de informare a consumatorilor de către agentii economici care
desfăsoară activităti de schimb valutar
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
36. - Decizie
privind publicitatea la băuturi alcoolice distilate
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea stemei
municipiului Tulcea, judetul Tulcea
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul
statului,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema
municipiului Tulcea, judetul Tulcea, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor
stemei si semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 februarie 2003.
Nr.
139.
ANEXA Nr. 1*)
STEMA
municipiului Tulcea, judetul
Tulcea
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIA
elementelor însumate ale stemei
municipiului Tulcea, judetul Tulcea
Descrierea stemei:
Stema municipiului Tulcea, potrivit anexei nr. 1, se
compune dintr-un scut tăiat de o fascie îngustă neagră. În partea superioară,
în câmp albastru, central, este Monumentul de Independentă, în culori naturale.
În vârful scutului, în câmp de argint, cu brâu undat albastru, brosează o
ancoră neagră. În dreapta scutului, în franc cartier, în câmp de aur, se află
un pelican în culori naturale. Scutul este timbrat de o coroană murală de
argint, cu sapte turnuri crenelate.
Semnificatia elementelor
însumate:
Monumentul de Independentă atestă reintegrarea Dobrogei la
România în anul 1878.
Ancora simbolizează activitatea portuară si de constructii
navale a municipiului.
Pelicanul sugerează că municipiul Tulcea reprezintă poarta
Deltei Dunării.
Coroana murală cu sapte turnuri crenelate simbolizează
faptul că Tulcea este municipiu resedintă de judet.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea metodologiilor
privind utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a
reproducerilor acestora si a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale
cuvenite artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe,
Guvernul României
adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă metodologiile privind utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, precum si tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme, prevăzute în anexele nr. 1 si 2 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - În relatiile contractuale
cu utilizatorii organismele de gestiune colectivă a drepturilor artistilor
interpreti sau executanti si ale producătorilor de fonograme pot face reduceri
ale cotelor procentuale sau sumelor forfetare prevăzute în anexele nr. 1 si 2,
în măsura în care sunt abilitate de membrii lor.
Art. 3. - Organismele de gestiune
colectivă a drepturilor artistilor interpreti sau executanti si ale
producătorilor de fonograme garantează utilizatorilor, prin contractele
încheiate cu acestia, pentru absenta oricăror alte pretentii din partea
titularilor de drepturi pe care îi reprezintă.
Art. 4. - (1) Constituie
contraventii următoarele fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) refuzul nejustificat de a plăti
remuneratiile prevăzute în anexele nr. 1 si 2, cu amendă de 100.000.000 lei la
500.000.000 lei;
b) nerespectarea obligatiilor
prevăzute la pct. 8 sau 9 din anexa nr. 1, cu amendă de la 50.000.000 lei la
200.000.000 lei;
c) utilizarea muzicii în serviciile
de programe ale organismelor de televiziune peste ponderea declarată potrivit
pct. 9 din anexa nr. 1, cu amendă de la 100.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Prevederile alin. (1) sunt
aplicabile si persoanelor juridice.
Art. 5. - Constatarea
contraventiilor prevăzute la art. 4 si aplicarea sanctiunilor se fac de către
personalul împuternicit de directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor.
Art. 6. - Dispozitiile referitoare
la contraventiile prevăzute la art. 4 se completează cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare,
fiind aplicabile
inclusiv
dispozitiile art. 28.
Art. 7. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 71/2000 pentru
aprobarea metodologiilor privind utilizările prestatiilor artistice muzicale
fixate pe fonograme si a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite
artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 3 februarie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul general al Oficiului
Român
pentru Drepturile de Autor,
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
6 februarie 2003.
Nr.
143.
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
privind utilizarea fonogramelor
publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, de către organismele
de radiodifuziune, televiziune si distribuitorii de servicii de programe de
televiziune prin cablu si tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite
artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme
1. Organismele de radiodifuziune, de televiziune si
distribuitorii de servicii de programe de televiziune prin cablu pot utiliza în
cadrul propriilor servicii de programe fonograme publicate în scop comercial
sau reproducerile acestora numai în baza unor autorizatii prevăzute la art. 130
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe. Utilizatorii au obligatia de a obtine autorizatiile de la organismele
de gestiune colectivă a drepturilor artistilor interpreti sau executanti si
producătorilor de fonograme si de a plăti remuneratiile corespunzătoare,
inclusiv cele restante, potrivit tabelelor nr. 1-5.
2. Autorizatiile eliberate de organismul de gestiune
colectivă a drepturilor artistilor interpreti sau executanti si producătorilor
de fonograme acordă utilizatorilor dreptul de a emite, de a transmite sau de a
retransmite orice fonogramă publicată în scop comercial ori o reproducere a
acesteia.
3. În cazul utilizării fonogramelor publicate în scop
comercial sau a reproducerilor acestora în spoturi publicitare, în spoturi de
promovare a unui post de radio, de televiziune ori a unui distribuitor de
servicii de programe prin cablu, în generice de emisiuni sau rubrici proprii
ale acestora, producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii sau al
rubricii proprii, are obligatia de a obtine acordul expres al producătorului de
fonograme, care va fi comunicat în cel mult două zile de la solicitare.
4. Utilizatorii autorizati potrivit prevederilor pct. 1 si
2 au obligatia să plătească o remuneratie unică reprezentând drepturile
cuvenite artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme,
calculată procentual din încasările lunare constând în veniturile brute,
potrivit tabelelor nr. 1, 2 si 3.
TABELUL Nr. 1
Anul |
% lunar |
2002 |
2,5 |
2003 |
2,7 |
2004 si următorii |
2,7 |
Ponderea muzicii în programe/
Anul |
Până la 10% inclusiv |
Peste 10% până la 30% inclusiv |
Peste 30% până la 50% inclusiv |
Peste 50% |
2002 |
0,2% |
0,9% |
1,1% |
1,6% |
2003 |
0,25% |
1% |
1,2% |
1,7% |
2004 si următorii |
0,3% |
1,1% |
1,4% |
1,8% |
Anul |
% lunar |
2002 |
0,7 |
2003 |
0,8 |
2004 si următorii |
0,9 |
5. Prin exceptie de la prevederile
pct. 4, Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) are obligatia să
plătească o remuneratie unică reprezentând drepturile cuvenite artistilor
interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme, calculată procentual
din încasările lunare constând în veniturile brute, potrivit tabelului nr. 4.
Anul |
% lunar |
2002 |
1,9 |
2003 si următorii |
2 |
6. Remuneratiile stabilite potrivit pct. 4 si 5 nu pot fi mai mici decât sumele prevăzute în tabelul nr. 5.
TABELUL Nr. 5
Anul |
Organisme de radiodifuziune, inclusiv SRR |
Organisme de televiziune |
Distribuitori prin
cablu |
|||
Până la 10% inclusiv muzică în programe |
Peste 10% până la 30% inclusiv muzică în
programe |
Peste 30% până la 50% inclusiv muzică în programe |
Peste 50% muzică în programe |
|||
2002
si următorii |
10.000.000
lei |
5.000.000
lei |
15.000.000
lei |
25.000.000
lei |
50.000.000
lei |
10.000.000
lei |
|
|
|
|
|
|
|
7. Baza de calcul a remuneratiei
prevăzute la pct. 4 si 5, reprezentând drepturile cuvenite artistilor
interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme, o constituie
totalitatea încasărilor brute lunare din care se scad taxa pe valoarea
adăugată, taxa locală de publicitate, taxa pentru publicitatea la băuturi
alcoolice, taxa pentru fondul cinematografic national si alocatia bugetară,
după caz. Pentru
distribuitorii
de programe de televiziune prin cablu baza de calcul o constituie totalitatea
încasărilor brute lunare din care se scade taxa pe valoarea adăugată.
8. Organismele de radiodifuziune si
de televiziune au obligatia să pună la dispozitie organismelor de gestiune
colectivă a drepturilor artistilor interpreti sau executanti si producătorilor
de fonograme lista completă a fonogramelor utilizate în serviciile de programe.
Distribuitorii de servicii de programe de televiziune prin cablu au obligatia
să furnizeze lista completă a serviciilor de programe retransmise.
Aceste liste constituie baza de
repartizare a remuneratiilor încasate de organismele de gestiune colectivă
respective si vor fi comunicate trimestrial, până la data de 15 a primei luni
din trimestrul următor.
9. O dată cu efectuarea plătilor
organismele de televiziune au obligatia să pună la dispozitie organismelor de
gestiune colectivă o situatie din care să rezulte ponderea muzicii în durata
totală a serviciului de programe, pe baza înregistrărilor obligatorii,
integrale si simultane, în timp real, păstrate o perioadă de 30 de zile după
data difuzării.
10. În situatia în care organismele
de radiodifuziune sau de televiziune utilizează serviciile unor societăti de
intermedierea serviciilor publicitare, baza de calcul a remuneratiei
reprezentând drepturile artistilor interpreti sau executanti si ale
producătorilor de fonograme o constituie încasările societătii de intermediere
în contul publicitătii difuzate de utilizatorii respectivi, astfel:
a) dacă încasările din publicitate
ale utilizatorilor sunt mai mari de 60% din încasările societătii de
intermediere,
baza
de calcul a remuneratiei este reprezentată de încasările organismului de
radiodifuziune sau de televiziune;
b) dacă încasările din publicitate
ale utilizatorilor sunt mai mici de 60% din încasările societătii de
intermediere, baza de calcul a remuneratiei este de 60% din încasările
societătii de intermediere.
11. Plata remuneratiilor datorate de organismele de radiodifuziune si de televiziune se efectuează trimestrial. Termenul limită de plată este data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se face plata.
12. Plata remuneratiilor datorate de
distribuitorii de servicii de programe de televiziune prin cablu se efectuează
lunar. Termenul limită de plată este data de 25 a lunii următoare celei pentru
care se face plata.
13. Pentru întârzieri la plată
utilizatorii datorează penalităti echivalente nivelului dobânzii de referintă
stabilit de Banca Natională a României, aferente sumelor neachitate la termen.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
privind comunicarea publică a
fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora si
tabelul cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite artistilor interpreti sau
executanti si producătorilor de fonograme
1. Prin comunicarea publică a
fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora se
întelege comunicarea acestora în spatii publice, indiferent de modalitatea
realizării comunicării, prin întrebuintarea unor mijloace mecanice sau
electroacustice (instalatii de amplificare, aparatură de redare a
înregistrărilor sonore sau audiovizuale, receptoare radio sau televizoare,
echipament informatic etc.).
2. Sunt utilizatori, în
sensul prezentei metodologii, orice persoane fizice sau juridice autorizate,
care folosesc cu orice titlu (de proprietate, de administrare, de închiriere,
de subînchiriere etc.) spatii în care sunt comunicate fonograme publicate în
scop comercial sau reproduceri ale acestora.
3. Utilizatorii au obligatia să
obtină din partea organismelor de gestiune colectivă a drepturilor artistilor
interpreti sau executanti si ale producătorilor de fonograme autorizatia pentru
utilizarea fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor
acestora si să plătească remuneratii lunare, potrivit tabelului din prezenta
anexă, indiferent de durata efectivă a utilizării.
4. Obligatia de plată a
remuneratiilor revine detinătorului, cu orice titlu, al spatiului în care are
loc comunicarea publică.
5. În situatia subînchirierii
partiale a unui spatiu în care are loc comunicarea publică, detinătorii, cu
orice titlu, ai spatiilor închiriate vor plăti remuneratii distincte dacă
utilizează surse proprii de sunet sau de sunet si imagine.
6. Organismele de gestiune colectivă
a drepturilor artistilor interpreti sau executanti si ale producătorilor de
fonograme pot numi unul sau doi delegati pentru monitorizarea comunicării
fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora.
Delegatii au acces liber la
concerte, discoteci, baruri, spectacole etc. numai în baza legitimatiilor emise
de organismele de gestiune colectivă si a delegatiilor care indică ora si
scopul accesului.
Delegatii pot utiliza echipamente de
înregistrare audio portabile în spatiile în care sunt comunicate fonograme
publicate în scop comercial sau reproduceri ale acestora.
7. Comunicarea către utilizatori a
modificării remuneratiilor pe baza prevederilor art. 131 alin. (7) din Legea
nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe se face de către
organismele de gestiune colectivă prin cel putin două anunturi succesive
publicate în două ziare de difuzare natională.
8. Plata remuneratiilor datorate de
utilizatori se efectuează lunar, până cel târziu în ultima zi a lunii
respective.
9. Pentru întârzieri la plată utilizatorii
datorează penalităti echivalente nivelului dobânzii de referintă stabilit de Banca Natională a României, aferente
sumelor neachitate la termen.
TABEL
cuprinzând drepturile
patrimoniale cuvenite artistilor interpreti sau executanti si producătorilor de
fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate în scop comercial
si a reproducerilor acestora
Utilizatori |
Renumeratii (lei) |
|
Producători de fonograme |
Artisti interpreti sau
executanti |
|
0 |
1 |
2 |
A.
Unităti de alimentatie (restaurante, cafenele, braserii, baruri, fast
fooduri cofetării sau unităti asimilate), săli de jocuri ori cazinouri*) |
|
|
1.
În orase sau în statiuni turistice: |
|
|
a)
cu suprafata de până la 100 m2 inclusiv |
50.000 |
50.000 |
b)
cu suprafata cuprinsă între 101 m2 si 200 m2 inclusiv |
75.000 |
75.000 |
c)
cu suprafata cuprinsă între 201 m2 si 500 m2 inclusiv |
100.000 |
100.000 |
d)
cu suprafata de peste 500 m2 |
150.000 |
150.000 |
2.
În comune si sate: |
|
|
a)
cu suprafata de până la 50 m2 inclusiv |
25.000 |
25.000 |
b)
cu suprafata de peste 50 m2 |
30.000 |
30.000 |
B.
Discoteci |
1,5% din încasările brute |
1,5% din încasările brute |
C.
Unităti comerciale sau de prestări de servicii**) |
|
|
1.
În orase si în statiuni turistice: |
|
|
a)
cu suprafata de până la 100 m2 inclusiv |
25.000 |
25.000 |
b)
cu suprafata cuprinsă între 101 m2 si 200 m2 inclusiv |
50.000 |
50.000 |
c)
cu suprafata cuprinsă între 201 m2 si 500 m2 inclusiv |
75.000 |
75.000 |
d)
cu suprafata de peste 500 m2 |
100.000 |
100.000 |
2.
În comune si sate: |
|
|
a)
cu suprafata de până la 200 m2 inclusiv |
25.000 |
25.000 |
b)
în spatii cu suprafata de peste 201 m2 |
40.000 |
40.000 |
3.
Standuri mobile, vehicule publicitare care activează în spatii publice |
50.000 |
50.000 |
D.
Sport si agrement |
|
|
1.
Stadioane: |
|
|
a)
până la 10.000 de locuri inclusiv |
125.000 |
125.000 |
b)
peste 10.000 de locuri 50 |
lei/scaun |
50 lei/scaun |
2.
Piscine, plaje, stranduri, pârtii de schi |
25.000 |
25.000 |
3.
Patinoare deschise publicului |
50.000 |
50.000 |
4.
Scoli de dans, scoli de balet, centre de sănătate si de gimnastică |
50.000 |
50.000 |
5.
Săli de sport, patinoare si piscine de antrenament sportiv |
25.000 |
25.000 |
6.
Parcuri de distractie |
75.000 |
75.000 |
7.
Orăsele ale copiilor, serbări, alte activităti dedicate copiilor |
50.000 |
50.000 |
E.
Turism***) |
|
|
1.
Hoteluri până la categoria trei stele, situate în statiuni turistice: |
|
|
a)
cu capacitate de cazare mică |
25.000 |
25.000 |
b)
cu capacitate de cazare medie (31-100 de camere) |
50.000 |
50.000 |
c)
cu capacitate de cazare mare |
75.000 |
75.000 |
2.
Hoteluri până la categoria trei stele, altele decât cele mentionate la
pct. 1: |
|
|
a)
cu capacitate de cazare mică |
30.000 |
30.000 |
b)
cu capacitate de cazare medie (31-00 de camere) |
50.000 |
50.000 |
c)
cu capacitate de cazare mare |
100.000 |
100.000 |
3.
Hoteluri de categoria patru si cinci stele |
200.000 |
200.000 |
4.
Moteluri, cabane, campinguri si sate de vacantă |
25.000 |
25.000 |
5.
Unităti de cazare agroturistice, popasuri turistice, pensiuni |
25.000 |
25.000 |
F.
Transporturi****) |
|
|
1.
Transporturi rutiere de pasageri: |
|
|
a)
autobuze, troleibuze, tramvaie |
10.000 |
10.000 |
b)
microbuze si taxiuri |
25.000 |
25.000 |
c)
autocare în transport intern si international: |
|
|
-
intern |
50.000 |
50.000 |
-
extern |
100.000 |
100.000 |
-
combinat |
75.000 |
75.000 |
d)
vehicule de agrement, atelaje, remorci, platforme |
25.000 |
25.000 |
2.
Transporturi feroviare: |
|
|
a)
trenuri de pasageri în trafic intern |
75.000 |
75.000 |
b)
trenuri de pasageri în trafic international |
100.000 |
100.000 |
c)
vagoane-restaurant sau bar în trafic intern |
75.000 |
75.000 |
d)
vagoane-restraurant sau bar în trafic international |
100.000 |
100.000 |
3.
Transport aerian: |
|
|
a)
zboruri interne |
75.000 |
75.000 |
b)
zboruri continentale |
150.000 |
150.000 |
c)
zboruri transcontinentale |
300.000 |
300.000 |
4.
Transport pe apă: |
|
|
a)
ambarcatiuni de agrement pe lacuri |
25.000 |
25.000 |
b)
transporturi fluviale de agrement |
75.000 |
75.000 |
5.
Transport pe cablu: |
|
|
a)
telecabine |
25.000 |
25.000 |
b)
lifturi si ascensoare |
5.000 |
5.000 |
c)
spatii de asteptare |
15.000 |
15.000 |
6.
Aeroporturi: |
|
|
a)
interne |
75.000 |
75.000 |
b)
internationale |
100.000 |
100.000 |
7.
Gări si statii de metrou: |
|
|
a)
în Bucuresti si în municipii resedintă de judet |
50.000 |
50.000 |
b)
în alte orase |
40.000 |
40.000 |
c)
săli de asteptare clasa I |
30.000 |
30.000 |
8.
Autogări: |
25.000 |
25.000 |
*)
La calculul suprafetelor vor fi luate în considerare spatiile comerciale utile,
inclusiv ringurile de dans. Dacă acelasi spatiu este utilizat
pentru
mai multe activităti, remuneratiile reprezentând drepturile cuvenite artistilor
interpreti sau executanti si producătorilor de fonograme se vor plăti pentru
fiecare activitate.
**)
La calculul suprafetelor vor fi luate în considerare spatiile comerciale utile.
***)
Remuneratiile prevăzute pentru unitătile de cazare se percep numai în cazul
existentei echipamentelor radio-TV în camere.
****)
La transportul aerian sumele forfetare sunt aplicabile pentru fiecare cursă,
dar numai în cazul aeronavelor dotate cu echipament de ascultare pentru
pasageri. Pentru mijloacele de transport neutilizate mai mult de 20 de zile pe
lună nu se plătesc remuneratii. La transporturile de pasageri rutiere,
feroviare si pe apă sumele sunt datorate numai pentru mijloacele de transport
dotate cu echipament specific (difuzare, amplificare, ascultare, după caz).
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea metodologiilor
privind utilizarea repertoriului de opere audiovizuale al organismelor de
gestiune colectivă si a tabelelor cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite
autorilor de opere audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, cu modificările ulterioare,
Guvernul României
adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă metodologiile
privind utilizarea repertoriului de opere audiovizuale al organismelor de gestiune
colectivă si tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de
opere audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii, prevăzute în anexele nr. 1-4
care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - În relatiile contractuale
cu utilizatorii organismele de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de
opere audiovizuale pot face reduceri ale cotelor procentuale sau sumelor
forfetare prevăzute în anexele nr. 1-4, în măsura în care sunt abilitate de
membrii lor.
Art. 3. - Organismele de gestiune
colectivă a drepturilor autorilor de opere audiovizuale garantează
utilizatorilor, prin contractele încheiate cu acestia, pentru absenta oricăror
alte pretentii din partea titularilor de drepturi pe care îi reprezintă.
Art. 4. - (1) Constituie
contraventii următoarele fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) refuzul nejustificat de a plăti
remuneratiile prevăzute în anexele nr. 1-4, cu amendă de la 200.000.000 lei la
500.000.000 lei;
b) nedepunerea de către utilizatori,
la termen, la organismele de gestiune colectivă, a informatiilor si
documentelor prevăzute la pct. 7 din anexa nr. 1, la pct. 6 din anexa nr. 2, la
pct. 8 din anexa nr. 3 si la pct. 6 din anexa nr. 4, cu amendă de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei.
(2) Prevederile alin. (1) sunt
aplicabile si persoanelor juridice.
Art. 5. - Constatarea
contraventiilor prevăzute la art. 4 si aplicarea sanctiunilor se fac de către
personalul împuternicit de directorul general al Oficiului Român pentru
Drepturile de Autor.
Art. 6. - Dispozitiile referitoare
la contraventiile prevăzute la art. 4 se completează cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare,
fiind aplicabile inclusiv dispozitiile art. 28.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul General al Oficiului
Român
pentru Drepturile de Autor,
Rodica Pârvu
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
6 februarie 2003.
Nr.
144.
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
privind utilizarea repertoriului
de opere audiovizuale de către organismele de televiziune si tabelul
cuprinzând drepturile
patrimoniale cuvenite autorilor de opere audiovizuale, cu exceptia autorilor
muzicii
1. Organismele de televiziune sunt obligate să obtină din
partea organismelor de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de opere
audiovizuale autorizatiile prevăzute la art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe si să plătească
remuneratiile corespunzătoare, inclusiv cele restante.
2. Autorizatiile eliberate de organismul de gestiune
colectivă a drepturilor autorilor de opere audiovizuale acordă utilizatorilor dreptul
de a emite sau de a transmite operele audiovizuale aflate în repertoriul pe
care acesta îl gestionează.
3. În cazul utilizării operelor audiovizuale în spoturi
publicitare, în spoturi de promovare a unui post de televiziune ori a unui
distribuitor de servicii de programe de televiziune prin cablu, în generice de
emisiuni sau în rubrici proprii ale acestora, producătorul spoturilor,
respectiv realizatorul emisiunii sau al rubricii proprii, are obligatia de a
obtine acordul expres al titularului de drepturi.
4. Utilizatorii autorizati potrivit prevederilor pct. 1 si
2 au obligatia să plătească trimestrial o remuneratie reprezentând drepturile
patrimoniale ale autorilor de opere audiovizuale.
Remuneratia se calculează procentual din încasările brute
constând în veniturile brute lunare, conform tabelului următor si prevederilor
pct. 5 si 6.
Anul |
% |
2002*) |
2 |
2003 si următorii |
2 |
*) Pentru anul 2002 remuneratiile se calculează în aceleasi conditii, având în vedere că finalizarea negocierilor a avut loc în anul 2002, potrivit legii.
5. Baza de calcul a remuneratiei
prevăzute la pct. 4 o constituie totalitatea încasărilor brute lunare din care
se scad taxa pe valoarea adăugată, taxa locală de publicitate si taxa pentru
publicitatea la băuturi alcoolice.
6. Pentru calculul sumei datorate se
procedează astfel: la suma rezultată conform pct. 5 se aplică cota procentuală
care reprezintă ponderea operelor audiovizuale din totalitatea timpului de
emisie. La rezultatul astfel obtinut se aplică cota procentuală prevăzută în
tabelul din prezenta metodologie.
7. Organismele de televiziune au
obligatia să pună la dispozitie organismului de gestiune colectivă a
drepturilor autorilor de opere audiovizuale lista cuprinzând toate operele
audiovizuale emise sau transmise în serviciile de programe.
Aceste liste constituie baza de
repartizare a remuneratiilor încasate de organismul de gestiune colectivă.
8. Plata remuneratiilor prevăzute la
pct. 4, datorate de organismele de televiziune, se efectuează trimestrial.
Termenul limită de plată este ziua a
20-a din trimestrul următor celui pentru care se efectuează plata.
9. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează penalităti echivalente nivelului dobânzii de referintă stabilit de Banca Natională a României, aferente sumelor neachitate la termen.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
privind utilizarea repertoriului
de opere audiovizuale de către distribuitorii de servicii de programe de
televiziune
prin cablu si tabelul cuprinzând
drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere audiovizuale, cu exceptia
autorilor muzicii
1. Distribuitorii de servicii de
programe de televiziune prin cablu pot utiliza opere audiovizuale numai în baza
unor autorizatii prevăzute la art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe. Utilizatorii au obligatia de a
obtine autorizatiile de la organismele de gestiune colectivă a drepturilor
autorilor de opere audiovizuale.
2. Autorizatiile eliberate de
organismul de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de opere audiovizuale
acordă utilizatorilor dreptul de a retransmite orice operă audiovizuală din
repertoriul organismului de gestiune colectivă.
3. În cazul utilizării operelor
audiovizuale în spoturi publicitare, în spoturi de promovare a unui post de
televiziune ori a unui distribuitor de servicii de programe de televiziune prin
cablu, în generice de emisiuni sau în rubrici proprii ale acestora,
producătorul spoturilor, respectiv realizatorul emisiunii sau al rubricii
proprii, are obligatia de a obtine acordul expres al titularului de drepturi.
4. Utilizatorii autorizati potrivit
prevederilor pct. 1 si 2 au obligatia să plătească o remuneratie unică
reprezentând drepturile cuvenite titularilor de drepturi asupra operelor
audiovizuale, calculată procentual din încasările brute lunare, potrivit
tabelului de mai jos:
Anul |
% |
2002*) |
3 |
2003 si următorii |
3 |
*) Pentru anul 2002 remuneratiile se calculează în aceleasi conditii, având în vedere că finalizarea negocierilor a avut loc în anul 2002, potrivit legii.
5. Pentru distribuitorii de servicii
de programe de televiziune prin cablu baza de calcul o constituie totalitatea
încasărilor brute lunare din care se scade taxa pe valoarea adăugată, dacă este
cazul.
6. Utilizatorii au obligatia să
furnizeze lista completă a serviciilor de programe retransmise. Această listă
va fi comunicată lunar, până la data de 15 a lunii următoare.
7. Lista serviciilor de programe
împreună cu lista operelor audiovizuale retransmise, identificate de
organismele de gestiune colectivă, constituie baza de repartizare a
remuneratiilor încasate.
8. Plata remuneratiilor datorate de
distribuitorii de servicii de programe de televiziune prin cablu se efectuează
lunar. Termenul limită de plată este data de 25 a lunii următoare celei pentru
care se face plata.
9. Pentru întârzieri la plată
utilizatorii datorează penalităti echivalente nivelului dobânzii de referintă stabilit de Banca Natională a
României, aferente sumelor neachitate la termen.
ANEXA Nr. 3
METODOLOGIE
privind utilizarea repertoriului
de opere audiovizuale în scop ambiental si tabelul cuprinzând drepturile
patrimoniale
cuvenite autorilor de opere
audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii
1. Prin utilizarea operelor
audiovizuale în scop ambiental se întelege comunicarea acestora în spatii
publice, indiferent de modalitatea realizării comunicării către public.
2. Este utilizator, în sensul
prezentei metodologii, orice persoană fizică sau juridică autorizată, care
utilizează în scop ambiental opere audiovizuale în spatiile mentionate în
tabelul de mai jos, detinute cu orice titlu (de proprietate, de administrare,
de închiriere, de subînchiriere etc.).
3. Utilizatorii au obligatia să
obtină din partea organismelor de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de
opere audiovizuale autorizatia pentru utilizarea operelor din repertoriul
acestora si să plătească remuneratii potrivit tabelului de mai jos.
TABEL
cuprinzând drepturile
patrimoniale de autor pentru utilizarea operelor audiovizuale
în scop ambiental
Utilizatori |
Remuneratii lunare(lei) |
A.
Unităti hoteliere: |
|
1.
Hoteluri până la categoria 3 stele în statiuni turistice: |
|
a)
cu capacitate de cazare mică |
100.000 |
b)
cu capacitate medie (31-100 de camere) |
150.000 |
c)
cu capacitate mar |
250.000 |
2.
Hoteluri până la categoria 3 stele inclusiv, din orase, altele decât
statiunile turistice: |
|
a)
cu capacitate de cazare mică |
100.000 |
b)
cu capacitate medie (31-100 de camere) |
300.000 |
c)
cu capacitate mare |
600.000 |
3.
Hoteluri de categoria 4 si 5 stele |
1.000.000 |
4.
Moteluri, cabane, camping, sate de vacantă |
100.000 |
B.
Unităti rurale de agroturism |
50.000 |
4. Remuneratiile se reduc
proportional cu numărul efectiv de zile ale lunii în care în spatiile
respective a fost imposibilă utilizarea operelor audiovizuale în scop
ambiental.
5. Remuneratiile pot fi modificate
periodic de către organismele de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de
opere audiovizuale, conform prevederilor art. 131 alin. (7) din Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe.
6. Modificarea remuneratiilor se va
comunica utilizatorilor de către organismele de gestiune colectivă a
drepturilor autorilor de opere audiovizuale, prin cel putin două anunturi
succesive, publicate în două ziare de difuzare natională.
7. Plata remuneratiilor se
efectuează trimestrial, până la data de 20 a lunii următoare încheierii
trimestrului. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează penalităti
echivalente nivelului dobânzii de
referintă stabilit de Banca Natională a României, aferente sumelor neachitate
la termen.
8. O dată cu efectuarea plătii, în
vederea repartizării corecte a remuneratiilor încasate de către organismele de
gestiune colectivă a drepturilor autorilor de opere audiovizuale, utilizatorii
au obligatia să comunice acestora informatiile statistice, tehnice si contabile
aferente operelor audiovizuale utilizate în scop ambiental.
ANEXA Nr. 4
METODOLOGIE
privind comunicarea publică în
scop lucrativ a operelor audiovizuale din repertoriul organismelor de gestiune
colectivă si tabelul cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de
opere audiovizuale, cu exceptia autorilor muzicii
1. Prin comunicarea publică a
operelor audiovizuale în scop lucrativ se întelege orice comunicare către
public a acestora, prin orice mijloc tehnic, în spatii de cinema, închise sau
deschise, săli de cinema si alte spatii adecvate, în care publicul plăteste
bilete de acces si/sau consumatii ori în care au loc actiuni promotionale,
publicitare, demonstrative si altele asemenea.
2. Este utilizator, în sensul
prezentei metodologii, orice persoană fizică sau juridică ce organizează
activităti de natura celor enumerate la pct. 1.
3. Utilizatorii au obligatia să
obtină din partea organismelor de gestiune colectivă a drepturilor autorilor de
opere audiovizuale autorizatia pentru utilizarea operelor audiovizuale si să
plătească o remuneratie reprezentând drepturile cuvenite autorilor de opere
audiovizuale, calculată procentual din veniturile brute lunare din care se
scade valoarea timbrelor instituite prin legislatia în vigoare, potrivit următorului
tabel:
TABEL
cuprinzând drepturile
patrimoniale de autor pentru utilizarea operelor audiovizuale în scop lucrativ
Anul |
% |
2002*) |
1 |
2003 si următorii |
1 |
*)
Pentru anul 2002 remuneratiile se calculează în aceleasi conditii, având în
vedere că finalizarea negocierilor a avut loc în anul 2002, potrivit legii.
4. Baza de calcul a remuneratiei o
reprezintă încasările brute din vânzarea de bilete, programe, materiale
promotionale, consumatii etc. la locul reprezentatiei, din care se scad
valoarea timbrelor instituite prin legislatia în vigoare si taxa pe valoarea
adăugată.
5. Plata remuneratiilor se
efectuează trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare încheierii
trimestrului. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează penalităti
echivalente nivelului dobânzii de
referintă stabilit de Banca Natională a României, aferente sumelor neachitate
la termen.
6. O dată cu efectuarea plătii, în
vederea repartizării corecte a remuneratiilor încasate de către organismele de
gestiune colectivă a drepturilor autorilor de opere audiovizuale, utilizatorii
au obligatia să comunice acestora informatiile statistice, tehnice si contabile
aferente operelor audiovizuale utilizate în scop lucrativ.
ACTE ALE AVOCATULUI POPORULUI
privind stabilirea Clauzelor
contractuale standard în cazul transferurilor de date cu caracter personal
către un operator stabilit într-un stat a cărui legislatie nu prevede un nivel
de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română
În temeiul Hotărârii Senatului
României nr. 33 din 4 octombrie 2001 pentru numirea Avocatului Poporului,
văzând prevederile art. 13 din Legea
nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
modificată si completată prin Legea nr. 181/2002, si ale art. 4 din
Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului,
aprobat prin Hotărârea Biroului permanent al Senatului nr. 5/2002,
în aplicarea prevederilor art. 29
alin. (4) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
conform cărora Avocatul Poporului, în calitate de autoritate de supraveghere,
poate autoriza transferul de date cu caracter personal către un stat a cărui
legislatie nu prevede un nivel de protectie cel putin egal cu cel oferit de
legea română, atunci când operatorul oferă garantii suficiente cu privire la
protectia drepturilor fundamentale ale persoanelor, garantii care trebuie să
fie stabilite prin contracte încheiate între operatori si persoanele fizice sau
juridice din dispozitia cărora se efectuează transferul,
având în vedere Nota Directiei pentru protectia persoanelor
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal nr. 551 din 29 ianuarie
2003 privind clauzele contractuale standard pentru transferul datelor cu
caracter personal către statele a căror legislatie nu prevede un nivel de
protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română,
având în vedere exigenta elaborării
unor clauze contractuale standard care oferă garantii suficiente cu privire la
protectia drepturilor fundamentale ale persoanelor, în cazul transferurilor de
date cu caracter personal de la un operator stabilit în România către un operator
stabilit într-un stat a cărui legislatie nu prevede un nivel de protectie cel
putin egal cu cel oferit de legea română, precum si a publicării clauzelor
contractuale standard respective în Monitorul Oficial al României, Partea I, în
scopul ca acestea să poată fi cunoscute în mod corespunzător de către
operatorii mentionati,
Avocatul
Poporului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Clauzele
contractuale standard în cazul transferurilor de date cu caracter personal
către un operator stabilit într-un stat a cărui legislatie nu prevede un nivel
de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română, prevăzute în anexă,
denumite în continuare clauze contractuale standard.
Art. 2. - (1) Prevederile
prezentului ordin nu afectează aplicarea altor prevederi legale care privesc
prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) Prezentul ordin nu se aplică
transferului de date cu caracter personal, realizat de către operatorii
stabiliti în România, către destinatarii stabiliti în străinătate, care actionează
doar ca împuterniciti.
Art. 3. - În întelesul prezentului
ordin, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) categorii speciale de date -
categoriile de date mentionate în cap. III din Legea nr. 677/2001 pentru
protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si
libera circulatie a acestor date;
b) exportator de date -
operatorul stabilit în România, care transferă date cu caracter personal;
c) importator de date -
operatorul stabilit în străinătate, care este de acord să primească date cu
caracter personal de la exportatorul de date pentru prelucrare ulterioară.
Art. 4. - (1) Avocatul Poporului
poate dispune interzicerea sau suspendarea transferului datelor cu caracter
personal de către exportator către un alt stat, pentru a proteja drepturile
fundamentale ale persoanelor în legătură cu prelucrarea datelor lor cu caracter
personal, atunci când:
a) legea natională a importatorului
îl obligă să nu respecte clauzele contractuale standard, iar acest fapt nu este
motivat de cauze care tin de apărarea natională, siguranta natională, ordinea
publică, prevenirea, cercetarea si reprimarea infractiunilor, interesele
economice sau financiare importante ale statului, activitătile efectuate în
îndeplinirea unor atributii de autoritate publică legate de domeniile susmentionate,
de apărarea persoanei vizate sau a drepturilor si libertătilor celorlalte
persoane;
b) există posibilitatea de
nerespectare a clauzelor contractuale standard, iar desfăsurarea transferului
prezintă riscul prejudicierii persoanelor vizate;
c) o autoritate competentă a
stabilit că importatorul de date nu a respectat clauzele contractuale.
(2) Interdictia sau suspendarea
aplicată conform alin. (1) va fi ridicată de îndată ce au încetat motivele care
au determinat luarea acestei măsuri.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Anexa cuprinzând Clauzele
contractuale standard în cazul transferurilor de date cu caracter personal
către un operator stabilit într-un stat a cărui legislatie nu prevede un nivel
de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română face parte integrantă
din prezentul ordin.
AVOCATUL POPORULUI,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Bucuresti,
29 ianuarie 2003.
Nr. 6.
ANEXĂ
CLAUZE CONTRACTUALE STANDARD
în cazul transferurilor de date
cu caracter personal către un operator stabilit într-un stat a cărui legislatie
nu prevede un nivel de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română
Numele sau denumirea persoanei care
exportă datele …., adresa .., telefon ..., fax ..., e-mail ...
Alte informatii necesare pentru
identificarea persoanei: ... (exportatorul de date) si
Numele sau denumirea persoanei care
importă datele ..., adresa ..., telefon ..., fax ..., e-mail …
Alte informatii necesare pentru
identificarea persoanei: ..., (importatorul de date) au convenit asupra
următoarelor clauze contractuale (clauze), mentionate în apendixul 1,
pentru a oferi garantii adecvate protectiei drepturilor si libertătilor
fundamentale ale persoanelor, în special a dreptului la viată intimă, familială
si privată, în legătură cu transferul datelor cu caracter personal de la
exportator către importatorul de date:
Clauza 1: Definitii
În sensul acestor clauze:
a) categorii speciale de date înseamnă categoriile
de date mentionate la cap. III din Legea nr. 677/2001 pentru protectia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date;
b) persoană vizată înseamnă persoana fizică ale
cărei date cu caracter personal sunt prelucrate;
c) exportator de date înseamnă operatorul care
transferă datele cu caracter personal;
d) importator de date înseamnă operatorul care este
de acord să primească date cu caracter personal de la exportatorul de date,
pentru prelucrare ulterioară, în conditiile acestor clauze, si care nu este
supus unei legislatii care prevede un nivel de protectie cel putin egal cu cel
oferit de legea română.
Clauza 2: Detalii privind transferul
Detaliile privind transferul, categoriile de date cu caracter
personal si scopurile în care acestea pot fi transferate sunt mentionate în
apendixul 1 care face parte integrantă din clauze.
Clauza 3: Clauza tertului beneficiar
Persoanele vizate pot aplica clauza 4 lit. b), c) si d),
clauza 5 lit. a), b), c) si e), clauza 6 alin. (1) si (2) si clauzele 7, 9 si
11 din acest act, ca terti beneficiari. Părtile nu se opun ca persoanele vizate
să fie reprezentate, la cerere, de o asociatie sau de alte persoane juridice,
dacă legea permite.
Clauza 4: Obligatiile exportatorului de date
Exportatorul de date garantează că:
a) prelucrarea până în momentul transferului si transferul
ulterior al datelor cu caracter personal au fost si vor fi efectuate în
continuare potrivit prevederilor legale;
b) dacă transferul presupune categorii speciale de date,
persoana vizată a fost informată sau va fi informată anterior transferului că
aceste date pot fi transmise către un stat a cărui legislatie nu prevede un
nivel de protectie cel putin egal cu cel oferit de legea română;
c) va pune la dispozitie persoanelor vizate o copie a
clauzelor referitoare la protectia datelor cu caracter personal, la cererea
acestora;
d) va răspunde la întrebările autoritătii de supraveghere
si la orice întrebări ale persoanelor vizate, cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal efectuată de către importatorul de date.
Clauza 5: Obligatii ale importatorului de date
Importatorul de date garantează că:
a) legislatia ce îi este aplicabilă nu îl împiedică să îsi
îndeplinească obligatiile decurgând din clauze si că, în cazul unor modificări
legislative care ar fi posibil să aibă un efect negativ asupra garantiilor
prevăzute de aceste clauze, le va notifica exportatorului de date si
autoritătii de supraveghere din România, caz în care exportatorul de date are dreptul
să suspende transferul de date si/sau să înceteze contractul;
b) va prelucra datele cu caracter personal potrivit
principiilor obligatorii de protectie a datelor, prevăzute în apendixul 2 care
face parte integrantă din prezentele clauze, sau, dacă s-a convenit expres de
către părti, conform principiilor obligatorii de protectie a datelor, prevăzute
în apendixul 3 care face parte integrantă din prezentele clauze, va prelucra
datele conform prevederilor legale nationale care apără drepturile si libertătile
fundamentale ale persoanelor, în special dreptul la viată intimă, familială si
privată, în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal, aplicabile
unui operator de date din România;
c) va solutiona cu promptitudine si într-un mod corespunzător
toate solicitările rezonabile formulate de exportatorul de date sau de persoana
vizată, referitoare la prelucrarea efectuată de importator asupra datelor cu
caracter personal transferate, va coopera cu autoritatea de supraveghere
competentă pe parcursul tuturor investigatiilor acesteia si se va supune
autorizării autoritătii de supraveghere în ceea ce priveste prelucrarea datelor
transferate;
d) la cererea exportatorului de date, va supune mijloacele
sale de prelucrare controlului acestuia sau al unui organ de control compus din
membri independenti, cu calificările profesionale necesare, alesi de
exportatorul de date cu acordul autoritătii de supraveghere;
e) la cererea persoanelor vizate, le va pune la dispozitie
o copie a clauzelor care privesc protectia datelor cu caracter personal si va
indica persoana sau persoanele care răspund la solicitările referitoare la
prelucrarea datelor cu caracter personal.
Clauza 6: Răspunderea părtilor
(1) Persoana vizată care a suferit un prejudiciu ca urmare
a oricărei încălcări a prevederilor mentionate în clauza 3 are dreptul să
primească de la părtile contractante compensatii pentru prejudiciul suferit.
Părtile sunt scutite de această răspundere doar dacă dovedesc că nici una
dintre ele nu este răspunzătoare de încălcarea acestor prevederi.
(2) Exportatorul si importatorul de date sunt răspunzători
în mod indiviz si solidar pentru prejudiciul adus persoanei vizate, ca urmare a
oricărei încălcări mentionate la alin. (1). În cazul unor asemenea încălcări,
persoana vizată poate intenta actiune în instantă fie împotriva exportatorului,
fie împotriva importatorului de date, fie împotriva ambilor.
(3) Dacă o parte este trasă la răspundere, potrivit alin.
(1), pentru încălcarea unei prevederi de către cealaltă parte, prima parte va
fi compensată de aceasta din urmă pentru orice cheltuieli sau prejudicii.*)
*)
Alineatul (3) este optional.
Clauza 7: Medierea si jurisdictia
(1) În cazul unui litigiu între persoana vizată si una
dintre părti, care nu este solutionat pe cale amiabilă, iar persoana vizată
invocă prevederea tertului beneficiar din clauza 3, vor accepta optiunea
persoanei vizate:
a) să supună litigiul medierii unei persoane independente;
b) să supună litigiul instantelor din România.
(2) Prin acordul dintre persoana vizată si exportatorul sau
importatorul de date litigiul poate fi supus unui organ de arbitraj, dacă
partea are sediul într-o tară care a ratificat Conventia de la New York privind
executarea hotărârilor arbitrale.
(3) Aplicarea alin. (1) si (2) nu aduce atingere
drepturilor substantiale sau procedurale ale persoanelor vizate, de a fi
despăgubite, potrivit altor prevederi legale nationale sau internationale.
Clauza 8: Cooperarea cu autoritătile de supraveghere
Părtile vor depune la autoritatea de supraveghere o copie a
clauzelor, la solicitarea acesteia sau dacă legea prevede astfel.
Clauza 9: Încetarea clauzelor
Încetarea clauzelor în orice moment, în orice împrejurări
si din orice motiv nu scuteste părtile de obligatiile si/sau de conditiile
clauzelor în ceea ce priveste prelucrarea datelor transferate.
Clauza 10: Legea contractului
Clauzele sunt guvernate de legea română, adică
Clauza 11: Modificarea contractului
Părtile se obligă să nu modifice prezentele clauze.
În numele exportatorului de date:
Numele (scris integral): ...................., functia ...,
adresa ...
Alte informatii necesare pentru a impune obligativitatea
contractului (dacă există):
(semnătura)
(stampila)
În numele importatorului de date:
Numele (scris integral): …, functia ..., adresa ...
Alte informatii necesare pentru a impune obligativitatea
contractului (dacă există):
(semnătura)
(stampila)
la clauzele contractuale
standard, care cuprinde informatii potrivit clauzei 2
Prezentul apendix face parte din clauze si trebuie
completat si semnat de părti.
Exportatorul de date
Exportatorul de date efectuează (se mentionează pe scurt
activitătile relevante pentru transfer):
Importatorul de date
Importatorul de date efectuează (se mentionează pe scurt
activitătile relevante pentru transfer):
Persoanele vizate
Datele cu caracter personal transferate se referă la
următoarele categorii de persoane vizate: …
Scopurile transferului
Transferul este necesar în următoarele scopuri: …
Categorii de date
Datele cu caracter personal transferate fac parte din
următoarele categorii de date:
Categorii speciale de date (dacă este cazul)
Datele cu caracter personal transferate sunt incluse în
următoarele categorii de date cu caracter special:
Destinatarii
Datele cu caracter personal transferate pot fi dezvăluite
doar următorilor destinatari sau categorii de destinatari: ....
Durata stocării
Datele cu caracter personal transferate pot fi stocate doar
până la: .... (luni/ani)
Exportatorul de date, … (numele) (semnătură autorizată) |
Importatorul de date, … (numele ) (semnătură autorizată) |
APENDIX 2
la clauzele contractuale
standard, care cuprinde principiile obligatorii de protectie a datelor
mentionate
în clauza 5 lit. b) teza 1
Aceste principii obligatorii de protectie a datelor trebuie citite si interpretate în lumina prevederilor (principii si exceptii corespunzătoare) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
Principiile se aplică conform legislatiei nationale a
importatorului de date, dacă aceasta nu excede cerintelor necesare pentru
apărarea natională, siguranta natională, ordinea publică, prevenirea,
cercetarea si reprimarea infractiunilor, intereselor economice sau financiare
importante ale statului, activitătilor efectuate în îndeplinirea unor atributii
de autoritate publică legate de domeniile sus-mentionate, de apărarea persoanei
vizate sau a drepturilor si libertătilor celorlalte persoane.
1. Limitarea la scop: datele trebuie prelucrate si
utilizate ulterior sau comunicate mai departe doar în scopurile determinate în
apendixul 1 la clauze. Datele nu trebuie păstrate mai mult timp decât este
necesar pentru scopurile în care au fost transferate.
2. Calitatea datelor si proportionalitatea: datele trebuie
să fie exacte si, atunci când este cazul, actualizate. Datele trebuie să fie
adecvate, pertinente si neexcesive în raport cu scopul în care au fost
transferate sau prelucrate ulterior.
3. Transparenta: persoanelor vizate trebuie să li se
furnizeze informatii referitoare la scopurile prelucrării si la identitatea
operatorului de date din străinătate, precum si orice alte informatii necesare
asigurării unei prelucrări corecte, cu exceptia cazului în care asemenea
informatii le-au fost deja furnizate.
4. Securitatea si confidentialitatea: operatorul de date
trebuie să adopte măsuri tehnice si organizatorice de securitate corespunzătoare
riscurilor pe care le prezintă prelucrarea, cum ar fi accesul neautorizat.
Orice persoană care actionează sub autoritatea operatorului de date, inclusiv
persoana împuternicită, trebuie să prelucreze datele doar pe baza
instructiunilor operatorului.
5. Dreptul de acces, rectificare, stergere si blocare a
datelor: asa cum se prevede în art. 13 si 14 din Legea nr. 677/2001, persoanele
vizate trebuie să aibă acces la toate datele prelucrate care le privesc si,
dacă este cazul,drept de rectificare, stergere sau blocare a datelor a căror
prelucrare nu respectă principiile stabilite în acest apendix, mai ales a datelor
incomplete sau inexacte. De asemenea, din motive întemeiate care tin de
situatia lor particulară, persoanelor vizate trebuie să li se asigure dreptul
de a se opune prelucrării datelor care le privesc.
6. Limitarea transferurilor ulterioare: transferurile
ulterioare de date cu caracter personal de la importatorul de date la alt
operator stabilit într-un stat care nu asigură o protectie adecvată poate avea
loc doar în următoarele situatii:
a) în cazul categoriilor speciale de date, dacă persoanele
vizate si-au dat consimtământul neechivoc pentru transferul ulterior sau li s-a
dat posibilitatea să se opună. Informatiile minime furnizate persoanelor vizate
trebuie să fie transmise într-o limbă pe care să o înteleagă si vor cuprinde:
- scopurile transferului ulterior;
- identitatea exportatorului de date stabilit în România;
- categoriile de destinatari ulteriori ai datelor si tările
de destinatie; si
- mentiunea că după transferul ulterior datele pot fi
prelucrate de un operator stabilit într-o tară unde nu există un nivel adecvat
de protectie a vietii intime a persoanelor;
b) în cazul în care exportatorul si importatorul de date
convin asupra aderării altui operator la clauze, care astfel devine parte la
clauze si îsi asumă aceleasi obligatii ca importatorul de date.
7. Categorii speciale de date: trebuie asigurate garantii
suplimentare, mai ales măsuri de securitate corespunzătoare, cum ar fi
encriptarea pentru transmitere sau păstrarea unei evidente a accesului la date,
atunci când sunt prelucrate date privind originea rasială sau etnică, opiniile
politice, credintele religioase sau filosofice ori apartenenta sindicală, date
privind starea de sănătate sau viata sexuală, date având o functie de
identificare de aplicabilitate generală si date referitoare la săvârsirea de
infractiuni de către persoana vizată ori la condamnări penale, măsuri de
sigurantă sau sanctiuni administrative ori contraventionale aplicate persoanei
vizate.
8. Marketingul direct: dacă datele sunt prelucrate în
scopuri de marketing direct, trebuie să existe proceduri concrete care să
permită oricând persoanei vizate să se opună folosirii datelor sale în asemenea
scopuri.
9. Deciziile automatizate individuale: persoanele vizate au
dreptul să nu fie supuse unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automată a
datelor, cu exceptia cazului în care sunt luate măsuri pentru apărarea
intereselor legitime ale persoanei, asa cum se prevede în art. 17 din Legea nr.
677/2001. Atunci când scopul transferului este luarea unei decizii prin
mijloace automate, asa cum se mentionează în art. 17 din Legea nr. 677/2001,
care produce efecte juridice pentru persoana vizată sau care o afectează în mod
semnificativ si care se bazează exclusiv pe prelucrarea automată a datelor,
care intentionează să evalueze anumite aspecte personale referitoare la
persoana vizată, cum ar fi performanta profesională, credibilitatea,
responsabilitatea, comportamentul etc., persoana trebuie să aibă dreptul să
cunoască motivele acestei decizii.
APENDIX 3
la clauzele contractuale
standard, care cuprinde principiile obligatorii de protectie a datelor
mentionate
în clauza 5 lit. b) teza 2
1. Limitarea la scop: datele trebuie prelucrate, utilizate
ulterior sau comunicate mai departe doar în scopurile determinate în apendixul
1 la clauze. Datele nu trebuie păstrate mai mult timp decât este necesar pentru
scopurile în care au fost transferate.
2. Dreptul de acces, de opozitie, de rectificare, stergere si blocare a datelor: asa cum se prevede în art. 13 si 14 din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, persoanele vizate trebuie să aibă dreptul de acces la toate datele care le privesc, care sunt prelucrate, si, dacă este cazul, drept de rectificare, stergere si blocare a datelor a căror prelucrare nu respectă principiile stabilite în acest apendix, mai ales a datelor incomplete sau inexacte. De asemenea, trebuie să aibă dreptul de a se opune prelucrării datelor care le privesc, din motive întemeiate care tin de situatia lor particulară.
3. Limitarea transferurilor ulterioare: transferurile
ulterioare de date cu caracter personal de la importatorul de date la alt
operator stabilit într-un stat care nu asigură o protectie adecvată pot avea
loc doar în următoarele situatii:
a) în cazul categoriilor speciale de date, persoanele
vizate si-au dat consimtământul neechivoc pentru transferul ulterior de date cu
caracter personal sau li s-a dat posibilitatea să se opună efectuării acestor
operatiuni. Informatiile minime furnizate persoanelor vizate trebuie să fie
transmise într-o limbă pe care să o înteleagă si vor cuprinde:
- scopurile transferului ulterior;
- identitatea exportatorului de date stabilit în România;
- categoriile de destinatari ulteriori ai datelor, tările
de destinatie; si
- mentiunea că după transferul ulterior datele pot fi
prelucrate de un operator stabilit într-o tară unde nu există un nivel adecvat
de protectie a vietii intime a persoanelor;
b) exportatorul si importatorul de date convin asupra
aderării la clauze a altui operator care astfel devine parte la clauze si îsi
asumă aceleasi obligatii ca si importatorul de date.
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
privind unele măsuri de informare
a consumatorilor de către agentii economici care desfăsoară activităti de
schimb valutar
Având în vedere:
- art. 1 si 8 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, republicată;
- Referatul Directiei de control si supraveghere a pietei din cadrul Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, înregistrat sub nr. 5-249 din 12 februarie 2003, privind cresterea numărului de reclamatii privind activitatea agentilor economici care desfăsoară activităti de schimb valutar,
în temeiul art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
166/2001 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Agentii economici care desfăsoară activităti de
schimb valutar au obligatia de informare a consumatorilor prin afisare la loc
vizibil, atât în interiorul, cât si în exteriorul casei de schimb valutar, a
unei plachete de format minim A3, de culoare albă, pe care să fie înscris, cu caractere
de culoare rosie, comisionul perceput de acestia, în mod distinct, atât pentru
vânzare, cât si pentru cumpărare.
(2) Informatiile prevăzute la alin. (1) trebuie indicate în
mod vizibil si într-o formă neechivocă, usor de citit.
Art. 2. - (1) Înăltimea minimă admisă a literelor pentru afisarea
comisionului practicat, atât pentru vânzare, cât si pentru cumpărare de valută,
este de 80 mm, grosimea literelor de 10 mm, iar distanta dintre litere de
minimum 10 mm.
(2) În situatia în care se doreste afisarea suplimentară si
a comisionului practicat, pe acelasi suport sau panou pe care sunt precizate
cursurile de schimb valutar, în ordinea afisării, primul se va înscrie
comisionul, urmat de înscrierea cursurilor de schimb valutar.
Art. 3. - (1) Este obligatorie afisarea comisionului
practicat, de regulă în cuantum procentual fix, specificat în cifre arabe.
(2) În mod exceptional, în cazul în care comisionul este negociabil,
este obligatorie stabilirea cuantumului minim si maxim al acestuia si a
limitelor sumelor aferente negocierii.
Art. 4. - Prevederile art. 1, 2 si 3 se aplică în mod corespunzător
si comisionului perceput consumatorilor pentru operatiunile efectuate cu valute
uzate, rupte sau iesite din uz.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi adus la îndeplinire de către
Directia de control si supraveghere a pietei din cadrul Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, oficiile judetene pentru protectia consumatorilor,
respectiv de Oficiul Municipiului Bucuresti pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 6. - Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 10
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat
Bucuresti,
14 februarie 2003.
Nr.
12.
CONSILIUL
NA.IONAL AL AUDIOVIZUALULUI
privind publicitatea la băuturi
alcoolice distilate
Având în vedere dubla calitate a Consiliului National al
Audiovizualului, de garant al interesului public si de unică autoritate de
reglementare în domeniul programelor audiovizuale,
tinând cont de faptul că din statisticile date publicitătii
de institutii publice si private rezultă atât o crestere a consumului de alcool
în rândurile minorilor, cât si a publicitătii la băuturi alcoolice distilate,
precum si de efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor, în
special, dar si asupra societătii, în general, de faptul că aceasta este o problemă
de interes public,
având în vedere obligatiile membrilor Consiliului National
al Audiovizualului de a proteja, în domeniul serviciilor de programe
audiovizuale, dezvoltarea fizică, mentală si morală a minorilor,
în temeiul art. 10 alin. (3) lit. e), al art. 17 alin. (1)
lit. d), al art. 29 alin. (1) lit. a) si al art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea
audiovizualului nr. 504/2002,
membrii Consiliului National al Audiovizualului adoptă prezenta decizie.
Art. 1. - (1) În cadrul serviciilor de programe de
televiziune este interzisă, în intervalul orar 6,00-22,00, orice formă de
publicitate la băuturi alcoolice distilate.
(2) În cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune
sonoră este interzisă orice formă de publicitate la băuturi alcoolice distilate
în următoarele intervale orare:
a) 6,00-8,00 si 10,00-22,00, în zilele de luni până vineri;
b) 6,00-22,00, sâmbăta si duminica.
Art. 2. - În sensul prezentei decizii, băuturile
alcoolice distilate sunt cele definite în Ordinul ministrului agriculturii
si alimentatiei si al ministrului sănătătii nr. 17/240/2000 pentru aprobarea
Normelor cu privire la natura, continutul, originea, fabricarea, ambalarea,
etichetarea, marcarea si calitatea băuturilor alcoolice distilate destinate
comercializării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350
din 27 iulie 2000.
Art. 3. - Nerespectarea prezentei decizii se sanctionează
potrivit dispozitiilor art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentei decizii
se abrogă Decizia Consiliului National al Audiovizualului nr. 112/2002 privind
publicitatea la băuturi alcoolice distilate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 763 din 18 octombrie 2002.
Presedintele Consiliului National
al Audiovizualului,
Bucuresti,
13 februarie 2003.
Nr.
36.