MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 156
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 11 martie 2003
SUMAR
DECRETE
114. - Decret pentru acreditarea unor ambasadori
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 326 din 26 noiembrie 2002 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, aprobată cu completări prin Legea nr.
288/2002
Decizia nr. 18 din 21 ianuarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
Decizia nr. 21 din 21 ianuarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii bugetului de stat pe
anul 1999 nr. 36/1999
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
48. - Ordin al ministrului industriei si resurselor
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Grupului
interministerial de lucru pentru coordonarea elaborării si implementării
Strategiei nationale în domeniul eficientei energetice si a planului de actiune
aferent
93. - Ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor pentru stabilirea Criteriilor de acordare a licentei de
functionare pentru gestionarii fondurilor de vânătoare
94. - Ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si pădurilor privind stabilirea raselor de câini admise la vânătoare în România
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
16. - Ordin pentru punerea în aplicare a Instructiunilor privind ajutorul de stat si capitalul de risc, elaborate de Consiliul Concurentei în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
acreditarea unor ambasadori
În temeiul prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 99 din Constitutia
României, având în vedere propunerea Guvernului,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Domnul Ion Jinga se acreditează în calitatea de
ambasador extraordinar si plenipotentiar al României în Regatul Belgiei si
domnul Cristian-Valentin Colteanu se acreditează în calitatea de ambasador
extraordinar si plenipotentiar al României în Republica Italiană.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 114.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 26 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002
Costică Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicată de
Irina Pop în Dosarul nr. 3.119/2002 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti.
La apelul nominal se prezintă, pentru autoarea exceptiei, avocat Stan
Târnoveanu cu delegatia depusă în sedintă, lipsind partea Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, prin primarul general, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si în dosarele nr. 308C/2002, nr.
350C/2002 si nr. 353C/2002, care au ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicată de Societatea Comercială “V-Tabac România” -
S.A. în Dosarul nr. 5.139/2002 al Judecătoriei Arad, de instanta de judecată,
din oficiu, în Dosarul nr. 3.259/2002 al Judecătoriei Arad, respectiv de
Societatea Comercială “V-Tabac România” - S.A. în Dosarul nr. 1.351/2002 al Judecătoriei
Arad.
La apelul nominal se prezintă partea Ministerul Finantelor Publice -
Directia Generală a Finantelor Publice Arad, prin consilier juridic Nicoleta
Negut, lipsă fiind autorii exceptiilor si celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie chestiunea conexării dosarelor,
având în vedere continutul identic al exceptiilor ridicate. Apărătorul autoarei
exceptiei Irina Pop, reprezentantul Ministerului Finantelor Publice - Directia
Generală a Finantelor Publice Arad, precum si reprezentantul Ministerului
Public nu se opun conexării.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea dosarelor nr. 308C/2002, nr. 350C/2002 si nr. 353C/2002 la
Dosarul nr. 280C/2002, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul autoarei exceptiei Irina
Pop solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinând că dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 încalcă prevederile constitutionale ale art.
41 alin. (1) si (2), precum si pe cele ale art. 135, deoarece, conform
dispozitiilor legale criticate, executarea silită a creantelor împotriva
statului se poate face numai după manifestarea prealabilă a ordonatorului
principal de credite al institutiei respective. De asemenea, sustine si
încălcarea principiului separatiei puterilor în stat, datorită imixtiunii
puterii executive si a celei legislative în atributiile
puterii judecătoresti, prin faptul că o hotărâre judecătorească
definitivă si irevocabilă devenită titlu executoriu nu se poate executa decât
cu acordul ordonatorului principal de credite si din sume special prevăzute în
buget. Invocă, totodată, jurisprudenta Curtii Constitutionale, pe cea a Curtii
de Justitie a Uniunii Europene referitoare la principiul efectivitătii
drepturilor, precum si pe cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului (cazul “Hornsby
împotriva Greciei”), referitoare la principiul separatiei puterilor în
stat. Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice – Directia Generală a
Finantelor Publice Arad solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată,
apreciind că dispozitiile criticate nu încalcă prevederile constitutionale
invocate si că, totodată, sunt în concordantă cu dispozitiile legii bugetului
de stat pe anul 2002, precum si cu cele ale legii finantelor publice.
Reprezentantul Ministerului Public solicită admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind că dispozitiile criticate contravin
prevederilor constitutionale referitoare la protectia proprietătii private,
deoarece se limitează posibilitatea valorificării unei creante asupra statului,
ceea ce contravine si art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Totodată, reprezentantul
Ministerului Public sustine că Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 a fost emisă cu
încălcarea domeniului prevăzut de legea de abilitare, contravenind astfel
dispozitiilor constitutionale ale art. 114 alin. (2) si ale art. 107 alin. (3).
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 aprilie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
3.119/2002 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti, respectiv prin Încheierea din
11 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 5.139/2002 al Judecătoriei Arad, prin
Încheierea din 18 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 3.259/2002 al
Judecătoriei Arad, si prin Încheierea din 7 mai 2002, pronuntată în Dosarul nr.
1.351/2002 al Judecătoriei Arad, Curtea Constitutională a fost sesizată cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicată de Irina Pop, de
Societatea Comercială “V-Tabac România” - S.A. si de instanta de judecată, din
oficiu, în cauze aflate pe rolul acestor instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii sustin, pe
de-o parte, că Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 depăseste limitele domeniului
cuprins în legea specială de abilitare. Pe de altă parte, arată că dispozitiile
legale criticate înfrâng principiul separatiei puterilor în stat, precum si
dispozitiile art. 125 din Constitutie, prin simixtiunea unui organ al
executivului în activitatea instantelor judecătoresti, în înfăptuirea actului
de justitie”. De asemenea, mentionează că prin dispozitiile criticate se
încalcă prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (1) si (2), prin faptul
că s-a instituit o procedură executională specială, care favorizează
institutiile bugetare si nesocoteste “dreptul de proprietate asupra sumelor,
pentru care Guvernul, în mod nelegal, refuză executarea”. Totodată, sustin si
înfrângerea dispozitiilor art. 135 din Constitutie, referitoare la proprietatea
publică, deoarece, în lipsa dispozitiei ordonatorilor de credite, “bunurile
apartinând domeniului privat al statului capătă, fără nici un temei legal,
caracterul de insesizabilitate specific bunurilor proprietate publică a statului”.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de instanta de
judecată, din oficiu, se sustine că prevederile Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 sunt neconstitutionale, deoarece “art. 3 din această ordonantă poate
constitui un impediment legal în executarea obligatiilor de plată ale unor
institutii bugetare, obligatii stabilite în temeiul unei hotărâri
judecătoresti”. Apreciază, de asemenea, că prin dispozitiile legale criticate
se instituie “o conditie suspensivă, constând în vointa debitorului”, iar prin
împiedicarea punerii în executare a unei hotărâri judecătoresti se aduce
atingere principiului independentei justitiei, prevăzut de art. 123 alin. (2)
din Constitutie, precum si principiului separatiei puterilor în stat.
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti, exprimându-si opinia, consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este întemeiată, apreciind că, prin dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 22/2002, sinstitutiile publice debitoare sunt puse
într-o situatie privilegiată fată de oricare creditor persoană fizică sau
juridică, rezultând o imixtiune a executivului în activitatea de judecată”. Ca
atare, apreciază că dispozitiile criticate înfrâng principiul separatiei
puterilor în stat si încalcă prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2)
din Constitutie, prin care se consacră, în materia proprietătii, egalitatea de
tratament în fata legii, indiferent de titular.
Judecătoria Arad, exprimându-si opinia, apreciază că
dispozitiile legale criticate contravin principiului separatiei puterilor în
stat si încalcă dispozitiile art. 41 din Constitutie, prin neplata si
executarea la timp a unor debite din partea statului către societatea privată
debitoare. Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arată că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, cu
următoarea motivare: “În acord cu dispozitiile art. 51 din Legea nr. 743/2001 a
bugetului de stat pe anul 2002, prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 s-au
stabilit modalitătile de plată a unor sume datorate de institutiile publice în
baza unor titluri executorii. […] Din lectura textului ordonantei rezultă în
mod clar că prin această reglementare nu s-a urmărit decât instituirea unei
discipline financiare pentru a preveni blocarea activitătii institutiilor
publice prin blocarea conturilor bugetare ale acestora fără a se tine seama de
destinatia sumelor stabilite prin buget.”
În continuare, Guvernul arată că dispozitiile legale criticate nu contin
nici o referire la interdictia executării asupra bunurilor din inventarul
institutiilor publice apartinând domeniului privat, care rămân în continuare
supuse dispozitiilor de drept comun privind executarea silită si, ca atare, nu
se poate retine o încălcare a dispozitiilor art. 41 si nici ale art. 135 din
Constitutie, astfel cum sustin autorii exceptiei. “Singura derogare pe care o
instituie ordonanta de la dreptul comun privind executarea silită se referă
numai la executarea silită prin poprire, iar în cadrul acesteia nu face decât
să impună obligatia respectării destinatiei creditelor bugetare, stabilind ca
regulă posibilitatea satisfacerii creantelor numai de la titlul de cheltuieli
la care se încadrează obligatia de plată respectivă. În rest, întreaga
procedură de drept comun a executării silite, inclusiv căile de atac si
termenele prevăzute în Codul de procedură civilă rămân aplicabile.”
Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
întemeiată, deoarece, pe de-o parte, ordonanta a fost emisă cu depăsirea
conditiilor prevăzute de legea de abilitare, “care este foarte clară, precisă
si limitativă”, iar pe de altă parte, dispozitiile legale criticate încalcă
principiul constitutional al ocrotirii proprietătii private, “prin lăsarea la
latitudinea ordonatorului de credite a posibilitătii de executare a plătilor la
care sunt obligate institutiile publice, în baza unor titluri executorii”. De
asemenea, arată că dispozitiile criticate pot întârzia sau împiedica punerea în
executare a unui titlu executoriu, ceea ce este contrar principiilor si
prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate, asa cum a
arătat si Curtea Constitutională în deciziile sale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori,
sustinerile părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 22 din 30 ianuarie 2002 privind executarea
obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri
executorii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1
februarie 2002. Ulterior sesizării, Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 a fost
aprobată cu completări prin Legea nr. 288 din 15 mai 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 23 mai 2002. Ca urmare a
acestor completări, dispozitiile criticate de autor ca fiind neconstitutionale
au următorul continut:
“Art. 1. - Executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice
în temeiul titlurilor executorii se realizează din sumele aprobate prin
bugetele acestora la titlul de cheltuieli la care se încadrează obligatia de
plată respectivă.
Art. 2. - Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia să
dispună toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite bugetare, în
conditiile legii, pentru asigurarea în bugetele proprii si ale institutiilor
din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea plătii sumelor
stabilite prin titluri executorii.
Art. 3. - În procesul executării silite a sumelor datorate de către
institutiile publice în baza unor titluri executorii trezoreria statului poate
efectua numai operatiuni privind plăti dispuse de către ordonatorii de credite,
în limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit legii.
Art. 4. - Persoanele care efectuează operatiuni de plăti prin
trezoreria statului, cu încălcarea prevederilor prezentei ordonante, sunt
pedepsite potrivit legii.”
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia
apreciază că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate următoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (1) si alin. (2) teza întâi: “(1) Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular.”;
- Art. 114 alin. (2): “Legea de abilitare va stabili, în mod
obligatoriu, domeniul si data până la care se pot emite ordonante.”;
- Art. 123 alin. (2): “Judecătorii sunt independenti si se supun
numai legii.”;
- Art. 125: “(1) Justitia se realizează prin Curtea Supremă de
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisă înfiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege.”;
- Art. 135: “(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publică sau privată.
(3) Proprietatea publică apartine statului sau unitătilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogătiile de orice natură ale subsolului, căile de comunicatie,
spatiul aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi
folosite în interes public, plajele, marea teritorială, resursele naturale ale
zonei economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite
de lege, fac obiectul exclusiv al proprietătii publice.
(5) Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În conditiile legii,
ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori închiriate.
(6) Proprietatea privată este, în conditiile legii, inviolabilă.”
I. Analizând critica de neconstitutionalitate referitoare la emiterea
Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 cu depăsirea domeniului stabilit de legea
specială de abilitare, Curtea retine că Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 a fost
emisă în temeiul dispozitiilor art. 1 pct. III.3 din Legea nr. 751 din 27
decembrie 2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 840 din 27 decembrie 2001),
dispozitii care au următorul continut: “În temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutia
României Guvernul este abilitat [...] să emită ordonante în domenii care nu fac
obiectul legilor organice, după cum urmează: [...] III. Puterea judecătorească:
[...] 3. reglementări privind executarea prin poprire a conturilor
institutiilor publice deschise la Trezoreria statului.” Pe de altă parte,
ulterior sesizării Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 a
fost aprobată de către Parlament prin Legea nr. 288/2002 si, ca urmare a
acestei aprobări, nu mai este posibilă criticarea ordonantei sub acest aspect,
deoarece continutul său a devenit lege, reglementarea initială instituită prin
ordonantă devenind exclusiv actul legiuitorului, expresia vointei sale. Pentru
aceste motive, Curtea constată că această critică de neconstitutionalitate nu
poate fi primită.
II. Examinând celelalte critici de neconstitutionalitate, Curtea retine
că prin dispozitiile legale criticate s-au reglementat conditiile în care se
realizează executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite
prin titluri executorii, cu respectarea principiilor prevăzute în Constitutie
si în legea finantelor publice.
Astfel, conform art. 136 alin. (1) din Constitutie, “Formarea,
administrarea, întrebuintarea si controlul resurselor financiare ale [...] institutiilor
publice sunt reglementate prin lege”. În deplină concordantă cu această
prevedere constitutională, Legea nr. 72/1996 privind finantele publice
instituie reguli cu caracter general privind utilizarea de către institutiile
publice a sumelor alocate de la bugetul de stat, în vederea acoperirii
cheltuielilor impuse de functionarea acestora, cum ar fi: prevederea unei
destinatii precise si limitative a cheltuielilor, angajarea cheltuielilor numai
în limita creditelor bugetare anuale aprobate, obligatia ordonatorilor de
credite de a angaja si utiliza creditele bugetare numai în limita destinatiilor
aprobate.
Dispozitiile legale criticate nu împiedică executarea silită a
obligatiilor de plată ale institutiilor publice, asa cum, fără temei, se
sustine în motivarea exceptiilor, ci, dimpotrivă, fac posibilă această
executare, prin obligarea ordonatorilor de credite de a lua “toate măsurile
ce se impun [...] pentru asigurarea în bugetele proprii a creditelor bugetare
necesare pentru efectuarea plătii sumelor stabilite prin titluri executorii”.
Ca atare, Curtea constată că dispozitiile legale criticate nu contravin
principiului separatiei puterilor în stat, nerealizându-se o ingerintă a
puterii executive în procesul de realizare a justitiei, deoarece hotărârea judecătorească
învestită cu titlu executoriu are putere de lege, tertul poprit neputându-se
opune executării acesteia.
Fără îndoială, dispozitiile legale criticate instituie anumite limite
ale executării silite, în sensul că aceasta nu se poate face asupra oricăror
resurse financiare ale institutiilor publice, ci numai asupra acelora alocate
special de la buget cu această destinatie, dar aceste limite nu contravin
dispozitiilor art. 41 si ale art. 135 ale Legii fundamentale, referitoare la
protectia proprietătii private. Ratiunea reglementării acestor dispozitii o
constituie instituirea unei discipline financiare, care nu poate fi socotită o
înfrângere a dispozitiilor constitutionale referitoare la protectia
proprietătii private si garantarea creantelor asupra statului.
Interzicerea executării silite asupra altor fonduri bănesti decât cele
alocate de la bugetul de stat în acest scop reprezintă o normă de protectie de
interes general, fiind de neconceput ca pe calea executării silite a unui titlu
executoriu să se ajungă la lipsirea unei institutii publice de resursele sale
financiare destinate acoperirii altor cheltuieli decât cele stabilite prin
titlul executoriu. Asemenea măsură de protectie a debitorului nu este singulară
în legislatia executională, fiind de amintit în acest sens prevederile art. 34
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
precum si cele ale art. 406 din Codul de procedură civilă, prin care se prevede
exceptarea de la urmărirea silită a unor bunuri ale debitorului si ale familiei
sale.
Referitor la sustinerea autorilor exceptiei, conform căreia dispozitiile
legale criticate constituie o ingerintă a puterii legislative în atributiile
puterii judecătoresti, încălcându-se astfel principiul separatiei puterilor în
stat, Curtea retine că normele legale criticate contin reguli de procedură,
poprirea fiind o modalitate de executare silită la care nu participă doar
instanta de judecată, ci si creditorul, debitorul si tertul poprit, iar
potrivit art. 125 alin. (3) din Legea fundamentală, stabilirea procedurii de
judecată este de competenta legiuitorului. Astfel, nu se poate retine că
stabilirea de către legiuitor a unor conditii în care îsi exercită atributiile
institutiile publice debitoare si tertul poprit ar constitui o imixtiune în
sfera atributiilor puterii judecătoresti.
În ceea ce priveste pretinsa încălcare a principiului independentei
justitiei, Curtea retine că nici aceasta nu poate fi primită, deoarece art. 123
alin. (2) din Legea fundamentală nu are incidentă în cauză, dispozitiile legale
criticate nereferindu-se la independenta judecătorilor.
Ca atare, Curtea constată că dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 nu încalcă prevederile Legii fundamentale si, în consecintă, exceptia
de neconstitutionalitate invocată urmează a fi respinsă.
În acelasi sens, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 202 din 4
iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 805 din 6
noiembrie 2002, prin care a statuat că dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 22/2002 sunt în concordantă cu prevederile si principiile
constitutionale. Neintervenind elemente noi de natură a reconsidera
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, atât solutia, cât si
considerentele acestei decizii îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002, aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002,
exceptie ridicată de Irina Pop în Dosarul nr. 3.119/2002 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti, de Societatea
Comercială “V-Tabac România” - S.A. în dosarele nr. 5.139/2002 si nr.
1.351/2002 ale Judecătoriei Arad si de instanta de judecată, din oficiu, în
Dosarul nr. 3.259/2002 al Judecătoriei Arad.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 26 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 21 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mădălina Stefania
Diaconu - magistrat-asistent Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, exceptie ridicată de Lucian Paulescu în Dosarul nr.
1.479/2002 al Tribunalului Călărasi.
La apelul nominal răspunde Serviciul Român de Informatii, prin consilier
juridic, lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul Serviciului Român de Informatii solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că sintagma “cadre militare în
activitate”, folosită în art. 13 din Legea nr. 164/2001, nu poate fi interpretată
în sensul că ar include cadrele militare trecute în rezervă sau în retragere,
iar textul criticat nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă, deoarece autorul exceptiei
solicită interpretarea dispozitiei legale criticate pentru
neconstitutionalitate, ceea ce contravine art. 2 alin. (3) teza finală din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 11 septembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
1.479/2002, Tribunalul Călărasi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 164/2001, exceptie
ridicată de Lucian Paulescu într-o cauză având ca obiect o contestatie la
decizia de stabilire a pensiei.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a
arătat că dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale în
măsura în care sintagma “cadre militare în activitate” se interpretează în
sensul că restrânge aplicabilitatea textului la militarii activi. Excluderea de
la beneficiul acestor dispozitii legale a militarilor în rezervă si a celor în
retragere este contrară principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor,
consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. Desi solutionarea cauzei
sale depinde de dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001, autorul exceptiei
arată că situatia este identică si în privinta art. 12 si 14 din aceeasi lege,
care se referă la pensia de serviciu pentru limită de vârstă, respectiv la
pensia de serviciu anticipată partială.
Tribunalul Călărasi apreciază că exceptia este neîntemeiată, “nefiind
vorba de o discriminare în sensul criteriilor stabilite de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, ci de o oportunitate a legiuitorului în raport cu situatii de fapt
diferite”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, având în vedere că art. 12 si 13 din Legea nr. 164/2001 “nu
produc o discriminare în raport cu cadrele militare în activitate, în rezervă
sau în retragere, întrucât acestia nu se găsesc în aceleasi circumstante, fapt
care a determinat legiuitorul să adopte solutii legislative distincte”. De
altfel, solutii asemănătoare s-au adoptat si prin Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, legiuitorul
distingând între categoriile de persoane aflate în ipostaze diferite.
Guvernul consideră că “dispozitiile art. 12, 13 si 14 din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat vizează, deopotrivă, toate persoanele care se
află într-o situatie identică, respectiv au calitatea de cadre militare în
activitate la data solicitării dreptului la pensie de serviciu în sistemul
pensiilor militare de stat” si, ca atare, ele “nu sunt de natură să creeze nici
privilegii si nici discriminări, în sensul criteriilor prevăzute de art. 4
alin. (2) din Constitutie”. De altfel, apreciază Guvernul, în privinta
dispozitiilor legale criticate “nu se pune nici o problemă de
constitutionalitate, ci se pun numai probleme de interpretare si aplicare, care
sunt de competenta instantelor judecătoresti”, Curtea Constitutională, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, neputându-se pronunta în
acest sens, motiv pentru care exceptia este inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile criticate sunt
constitutionale, întrucât, potrivit art. 3 din Legea nr. 164/2001, de
prevederile acestei legi beneficiază “cadrele militare în activitate, în
rezervă sau în retragere”, fără a
exclude vreo categorie de cadre militare. Dispozitiile legale criticate
stabilesc doar conditiile pe care trebuie să le îndeplinească diferite
categorii de cadre militare pentru a beneficia de o anumită pensie militară de
stat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 13 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, dispozitii care au următorul
continut: “Au dreptul la pensie de serviciu anticipată cadrele militare în
activitate care îndeplinesc conditiile de vechime prevăzute la art. 12 lit. b)
si se află în una dintre următoarele situatii:
a) au împlinit vârsta de 50 de ani si sunt trecute în rezervă ca urmare
a împlinirii limitei de vârstă în grad prevăzută de Legea nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizării unor unităti si a
reducerii unor functii în statele de organizare, precum si pentru alte motive
sau nevoi ale institutiilor din domeniul apărării nationale, ordinii publice si
sigurantei nationale;
b) sunt trecute în rezervă sau direct în retragere ca urmare a clasării
ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de către comisiile de
expertiză medico-militară.”
În opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate, în
interpretarea care le-a fost dată de Casa de Pensii a Serviciului Român de
Informatii, de Comisia de contestatii si de prima instantă, sunt contrare
prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, conform cărora:
“(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că, fără a încălca principiul
neretroactivitătii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor
militare trecute în rezervă sau direct în retragere după data intrării în
vigoare a legii.
Curtea constată, de asemenea, că dispozitiile Legii nr. 164/2001 nu
instituie privilegii sau discriminări între cetătenii aflati în situatii
identice. Astfel, potrivit art. 3, “De prevederile prezentei legi
beneficiază cadrele militare în activitate, în rezervă sau în retragere,
denumite în continuare cadre militare, precum si urmasii acestora”.
Conform art. 10 din aceeasi lege, “Sistemul pensiilor militare de
stat cuprinde:
a) pensia de serviciu;
b) pensia de invaliditate;
c) pensia de urmas”, iar art. 11 prevede că “Pensia de serviciu poate
fi:
a) pentru limită de vârstă;
b) anticipată;
c) anticipată partială”.
Este evident
că persoanele care urmează să beneficieze de una sau de alta dintre cele trei
categorii de pensie de serviciu se află
în situatii obiectiv diferite, în raport cu care este justificat si tratamentul
juridic diferentiat.
Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decât alte
categorii de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acordă persoanelor care
rămân în activitate militară pânăla pensionare, dar nu sunt excluse nici
fostele cadre militare, având în vedere dispozitiile art. 15 din Legea nr.
164/2001, conform cărora “Cadrele militare care la data trecerii în rezervă
nu îndeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în
serviciul militar de cel putin 15 ani pentru bărbati si 10 ani pentru femei,
beneficiază de pensie militară de stat la împlinirea vârstelor standard
prevăzute în Legea nr. 19/2000, proportional cu numărul anilor de serviciu militar”.
Pensia de serviciu anticipată, prevăzută de art. 13 din Legea nr.
164/2001, se poate acorda numai în cazul îndeplinirii anumitor conditii
speciale, în afară de cele referitoare la vârstă si la vechime, care depind de
motivele trecerii în rezervă sau direct în retragere, cum sunt: împlinirea
limitei de vârstă în grad; reorganizarea unitătii militare si reducerea unor
functii; alte motive sau nevoi ale institutiei militare; împrejurarea că
persoana este inaptă sau partial aptă pentru serviciul militar. Aceste conditii
speciale demonstrează si situatia diferită a cadrelor militare care solicită
acordarea acestui tip de pensie, ceea ce îndreptăteste instituirea unui
tratament diferit pentru fiecare categorie.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicată de
Lucian Paulescu în Dosarul nr. 1.479/2002 al Tribunalului Călărasi.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 21 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii bugetului de stat pe
anul 1999 nr. 36/1999
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 36/1999, exceptie ridicată de Consiliul Local al
Comunei Lăpugiu de Jos în Dosarul nr. 164/2002 al Judecătoriei Deva.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 291C/2002 si nr.
292C/2002, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicată de Consiliul Local al
Comunei Dobra în Dosarul nr. 165/2002 si, respectiv, de Consiliul Local al
Comunei Vorta în Dosarul nr. 166/2002 ale aceleiasi instante.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea celor trei dosare.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, raportat
la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea dosarelor nr.
291C/2002 si nr. 292C/2002 la Dosarul nr. 290C/2002, care este primul
înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă. Se arată că, potrivit
principiului anualitătii bugetului de stat, prevăzut de art. 137 alin. (2) din
Constitutie, Legea nr. 36/1999 prin care s-a aprobat bugetul de stat pe anul
1999 nu mai este în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierile din 17 mai 2002, Judecătoria Deva a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, exceptie ridicată de Consiliul
Local al Comunei Lăpugiu de Jos, de Consiliul Local al Comunei Dobra si de
Consiliul Local al Comunei Vorta în dosarele nr. 164/2002, nr. 165/2002 si nr.
166/2002 ale acelei instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identică în cele
trei dosare, autorii acesteia sustin că legea criticată încalcă dispozitiile
art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, arătând, în esentă, că
această lege contine dispozitii cu caracter retroactiv, întrucât a intrat în
vigoare la data de 8 martie 1999. Potrivit sustinerilor autorului exceptiei,
aplicarea dispozitiilor art. 34 alin. 2 din lege, care se referă la finantarea
de la bugetele locale a cheltuielilor aferente unitătilor de combatere a
dăunătorilor si bolilor în sectorul vegetal, punctelor de însământări
artificiale si circumscriptiilor sanitar-veterinare, precum si a dispozitiilor
art. 6 privind regularizarea până la 30 aprilie 1999 cu bugetul de stat este de
natură să dezechilibreze bugetul local al comunei.
Judecătoria Deva apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
nefondată.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă,
întrucât Legea nr. 36/1999 prin care s-a aprobat bugetul de stat pe anul 1999,
“având aplicabilitate limitată, potrivit principiului anualitătii bugetului de
stat, si-a produs efectele, astfel că nu se poate spune că aceasta mai este în
vigoare”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost sesizată, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
Legii bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36 din 8 martie 1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8 martie 1999.
Critica de neconstitutionalitate se bazează pe invocare a încălcării
dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii si ale art. 78 privind intrarea în vigoare a legii.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că, potrivit
dispozitiilor art. 137 alin. (2) din Constitutie care consacră principiul
anualitătii bugetului de stat, Legea nr. 36/1999 a fost în vigoare în cursul
anului 1999, perioadă pentru care s-a aprobat bugetul de stat. În consecintă,
legea criticată nemaifiind în vigoare, exceptia de neconstitutionalitate este
contrară dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
potrivit cărora Curtea Constitutională decide numai asupra exceptiilor ridicate
în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante în vigoare. În baza dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi articol,
Curtea constată că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
În acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale. Astfel, prin
Decizia nr. 61 din 26 februarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 269 din 23 aprilie 2002, s-a retinut că “principiul
anualitătii bugetului de stat este de natură constitutională. Acest principiu
se aplică atât actului legislativ denumit buget, cât si componentelor sale,
care, subsumându-se întregului, adică bugetului în ansamblul lui, nu pot fi
separate de el”.
În consecintă, Legea bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, având
caracter temporar, dispozitiile sale nu pot fi altfel decât tot temporare,
astfel cum rezultă din principiul anualitătii bugetului de stat.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
Legii bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, exceptie ridicată de
Consiliul Local al Comunei Lăpugiu de Jos, de Consiliul Local al Comunei Dobra
si de Consiliul Local al Comunei Vorta în dosarele nr. 164/2002, nr. 165/2002
si, respectiv, nr. 166/2002 ale Judecătoriei Deva.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
pentru
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Grupului
interministerial de lucru pentru coordonarea elaborării si implementării
Strategiei nationale în domeniul eficientei energetice si a planului de actiune
aferent
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.488/2002 privind constituirea Grupului interministerial de lucru pentru
coordonarea elaborării si implementării Strategiei nationale în domeniul
eficientei energetice si a planului de actiune aferent,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare si functionare a Grupului
interministerial de lucru pentru coordonarea elaborării si implementării
Strategiei nationale în domeniul eficientei energetice si a planului de actiune
aferent, prevăzut în anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 6
februarie 2003.
Nr. 48.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si functionare a Grupului interministerial de lucru pentru
coordonarea elaborării
si implementării Strategiei nationale în domeniul eficientei energetice
si a planului de actiune aferent
CAPITOLUL I
Cadrul legislativ, atributii
Art. 1. - Grupul interministerial de lucru pentru
coordonarea elaborării si implementării Strategiei nationale în domeniul
eficientei energetice si a planului de actiune aferent, denumit în continuare Grup interministerial, este
constituit si functionează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 1.488/2002.
Art. 2. - Grupul interministerial, organism fără personalitate juridică
ce functionează pe lângă Ministerul Industriei si Resurselor, îsi exercită
atributiile în limitele competentelor stabilite prin Hotărârea Guvernului nr.
1.488/2002.
CAPITOLUL II
Componentă, reguli de organizare si functionare
Art. 3. - Grupul interministerial are componenta în conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002.
Art. 4. - Grupul interministerial este coordonat de ministrul industriei
si resurselor, în calitate de presedinte, sau, în lipsa acestuia, de unul
dintre vicepresedinti, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002.
Art. 5. - (1) Secretariatul Grupului interministerial este asigurat de
Ministerul Industriei si Resurselor prin presedintele Agentiei Române pentru
Conservarea Energiei.
(2) Secretarul Grupului interministerial va desemna specialisti din
cadrul Agentiei Române pentru Conservarea Energiei pentru rezolvarea operativă
a problemelor de secretariat.
Art. 6. -
(1) Grupul interministerial se întruneste trimestrial si ori de câte ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau, în lipsa acestuia, la convocarea
unuia dintre vicepresedinti.
(2) Data, ora si ordinea de zi ale sedintelor de lucru următoare pot fi
stabilite de comun acord la sfârsitul fiecărei sedinte sau pot fi transmise în
scris.
Art. 7. - Sedintele Grupului interministerial se desfăsoară la sediul
Ministerului Industriei si Resurselor, în prezenta a minimum două treimi din
numărul reprezentantilor, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002.
Art. 8. - Propunerile si recomandările Grupului interministerial se
adoptă cu majoritatea calificată a membrilor prezenti la sedintă.
Art. 9. - Regulamentul de organizare si functionare a Grupului
interministerial se modifică sau se completează, după caz, prin votul a minimum
două treimi din numărul membrilor.
Art. 10. - (1) În perioada dintre două sedinte secretariatul asigură
legătura dintre membrii Grupului interministerial prin schimbul de informatii
si documente necesare pentru derularea activitătii.
(2) Membrii Grupului interministerial vor fi convocati în scris, cu
minimum 5 zile înaintea fiecărei sedinte, anuntându-li-se data si ora
convocării, precum si ordinea de zi a sedintei, la care se anexează documentele
de lucru.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 11. - La reuniunile Grupului interministerial pot participa în
calitate de invitat reprezentanti ai altor ministere sau autorităti publice,
asociatii profesionale, sindicate, reprezentanti ai sectorului privat, ai unor
organizatii si asociatii neguvernamentale ori ai altor factori interesati, în
scopul asigurării unui consens cât mai larg asupra Strategiei nationale în
domeniul eficientei energetice.
Art. 12. - (1) Dezbaterile si hotărârile fiecărei sedinte se consemnează
într-un registru cuprinzând procesele-verbale ale Grupului interministerial,
fiecare proces-verbal fiind semnat de toti reprezentantii cu drept de vot
prezenti la sedintă.
(2) Registrul cuprinzând procesele-verbale se păstrează la secretarul
Grupului interministerial.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
pentru
stabilirea Criteriilor de acordare a licentei de functionare pentru gestionarii
fondurilor de vânătoare
În conformitate cu prevederile art. V din Legea nr. 654/2001 pentru
modificarea si completarea Legii fondului cinegetic si a protectiei vânatului
nr. 103/1996,
în temeiul prevederilor art. 8 alin. (1) lit. o) si p) si alin. (2) din
Legea fondului cinegetic si a protectiei vânatului nr. 103/1996, republicată,
în baza Avizului Consiliului National de Vânătoare nr. 3/2002,
având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) lit. B.m) si ale art. 9
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile de acordare a licentei de functionare
pentru gestionarii fondurilor de vânătoare, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Directia de specialitate din cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor este abilitată să acorde, în conditiile legii si ale
prezentului ordin, licenta de functionare pentru gestionarii fondurilor de
vânătoare.
(2) În conformitate cu prevederile legii, Asociatia Generală a
Vânătorilor si Pescarilor Sportivi din România poate acorda, în baza
criteriilor aprobate prin prezentul ordin, licenta de functionare pentru organizatiile
vânătoresti afiliate.
(3) Asociatia Generală a Vânătorilor si Pescarilor Sportivi din România
va comunica operativ directiei de specialitate din cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor situatia actualizată a organizatiilor
vânătoresti afiliate care au solicitat si, respectiv, au dobândit, în
conformitate cu prevederile legii si ale prezentului ordin, licenta de
functionare.
Art. 3. - (1) În cazul în care se constată că după acordarea licentei de
functionare nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe dintre conditiile de
licentiere corespunzătoare criteriilor prevăzute în anexa la prezentul ordin,
licenta de functionare va fi retrasă. În acest sens, personalul împuternicit
din cadrul directiei de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor si angajatii oficiilor cinegetice care functionează în structura
inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic verifică modul de
îndeplinire a acestor conditii.
(2) Licenta de functionare acordată organizatiilor vânătoresti se
retrage dacă se constată că acestea nu îsi realizează scopul pentru care au
fost licentiate în următoarele 3 luni de la data licentierii.
Art. 4. - Gestionarii fondurilor de vânătoare care detin, în baza
contractelor de gestionare, fonduri de vânătoare trebuie să obtină licenta de
functionare în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 155/2002 pentru
stabilirea Criteriilor de acordare a licentei de functionare pentru gestionarii
fondurilor de vânătoare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 312 din 13 mai 2002, se abrogă.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 5
februarie 2003.
Nr. 93.
ANEXĂ
CRITERIILE
de acordare a licentei de functionare pentru gestionarii fondurilor de
vânătoare
Art. 1. - Licenta de functionare prevăzută de art. 8
alin. (1) lit. p) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vânatului nr.
103/1996, republicată, se acordă pentru fiecare gestionar de fonduri de
vânătoare în baza următoarelor
criterii:
a) apartenenta la una dintre categoriile de gestionari de fonduri de
vânătoare, prevăzute de Legea nr. 103/1996, republicată, iar la înaintarea
cererii de licentiere să fie constituit în conditiile legii si să nu fie în
curs de dizolvare;
b) detinerea în proprietate sau cu chirie a unor dotări minime, necesare
pentru desfăsurarea activitătii;
c) conducerea tehnică a activitătii de gospodărire a vânatului,
desfăsurată de unitatea care solicită acordarea licentei de functionare, să fie
asigurată de către o persoană angajată, corespunzător pregătită pentru
îndeplinirea acestor atributii;
d) asigurarea pazei fondurilor de vânătoare pentru care există încheiate
contracte de gestionare să fie făcută în conformitate cu prevederile art. 18
din Legea nr. 103/1996, republicată, si ale art. 15 din Legea nr. 18/1996
privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si valorilor, cu modificările
si completările ulterioare;
e) organizarea si conducerea activitătii financiar-contabile să se
realizeze în conformitate cu reglementările legale în domeniu;
f) posibilitatea asigurării în orice moment a necesarului de cheltuieli
pentru gospodărirea vânatului, în
conformitate cu obligatiile legale si contractuale.
Art. 2. - Dovedirea de către gestionarii fondurilor de vânătoare a
îndeplinirii criteriilor de acordare a licentei prevăzute la art. 1 se face
prin depunerea, o dată cu cererea de acordare a licentei de functionare, a
copiilor de pe documentele care atestă îndeplinirea următoarelor conditii:
a) - în cazul organizatiilor vânătoresti: au dobândit personalitatea juridică,
fapt atestat prin act constitutiv, statut, hotărâre judecătorească de dobândire
a personalitătii juridice si certificat de înscriere în registrul asociatiilor
si fundatiilor si sunt afiliate la Asociatia Generală a Vânătorilor si
Pescarilor Sportivi din România, fapt atestat prin certificatul de afiliere;
- în cazul celorlalte categorii de gestionari ai fondurilor de
vânătoare: dovedesc prin documente că prin natura obiectului de activitate fac
parte din categoriile de gestionari ai fondurilor de vânătoare, prevăzute de
lege;
b) detin un sediu distinct si destinat exclusiv scopului pentru care
fiintează, dotat cu mobilier corespunzător, minimum un PC echipat
corespunzător, linie telefonică si/sau mijloace de comunicare prin telefonie
mobilă, precum si armament de pază (minimum o armă pentru fiecare persoană cu
atributii de pază si ocrotire a vânatului), armament de vânătoare pentru
desfăsurarea activitătilor de ocrotire si selectie a vânatului (arme cu alice
si arme cu glont), binocluri (minimum unul pentru fiecare persoană cu atributii
de pază si ocrotire a vânatului) si mijloace de deplasare adecvate conditiilor
specifice de teren;
c) persoana angajată cu contract individual de muncă pe perioadă
nedeterminată pentru coordonarea si conducerea pe linie tehnică a activitătii
de vânătoare îndeplineste următoarele conditii de specialitate: este absolventă
a unei unităti de învătământ de nivel superior, care a avut printre
disciplinele de studiu vânatul si vânătoarea, sau absolventă a unei unităti de
învătământ de nivel superior, dar de altă specialitate ori de nivel mediu, care
a avut printre disciplinele de studiu vânatul si vânătoarea, si care a lucrat
efectiv minimum 5 ani ca responsabil cu probleme cinegetice si detine calitatea
de vânător de minimum 5 ani într-o organizatie vânătorească gestionară de
fonduri de vânătoare;
- în cazul administratorului pădurilor statului este necesar ca în
cadrul Regiei Nationale a Pădurilor să existe un birou sau serviciu de
vânătoare cu minimum o persoană care să îndeplinească conditiile de
specialitate, iar în cadrul fiecărei directii silvice, minimum câte o persoană
cu atributii exclusiv pe linie de coordonare a activitătii de vânătoare si care
să îndeplinească conditiile de specialitate precizate anterior;
d) au angajată cu contract individual de muncă înregistrat la
autoritatea publică competentă minimum câte o persoană cu atributii de pază si
ocrotire a vânatului pentru fiecare fond de vânătoare pe care îl au în
gestiune, respectiv se angajează să încadreze în functie câte o astfel de
persoană, în cazul în care vor beneficia de atribuirea dreptului de gestionare
a fondurilor de vânătoare; încadrarea în functie a personalului cu atributii de
pază si ocrotire a vânatului se face cu respectarea criteriilor tehnicoprofesionale,
în conformitate cu reglementările în vigoare;
e) au bilant contabil pe anul precedent cererii de licentiere,
înregistrat la directia generală a finantelor publice;
f) detin mijloacele materiale pentru asigurarea pazei si hranei
complementare necesare vânatului, pentru toate fondurile de vânătoare pentru
care au încheiate contracte de gestionare.
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
privind
stabilirea raselor de câini admise la vânătoare în România
În conformitate cu prevederile art. V din Legea nr. 654/2001 pentru
modificarea si completarea Legii fondului cinegetic si a protectiei vânatului
nr. 103/1996,
în temeiul prevederilor art. 8 lit. u) si ale art. 51 alin. (1) din
Legea fondului cinegetic si a protectiei vânatului nr. 103/1996, republicată,
în baza Avizului Consiliului National de Vânătoare nr. 3/2002,
având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) lit. B.m) si ale art. 9
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Lista raselor de câini admise la vânătoare în
România, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - În cazul aducerii din străinătate de câini de vânătoare din
alte rase neincluse în anexa la prezentul ordin, pentru utilizarea acestora la
vânătoare se solicită aprobarea autoritătii publice centrale care răspunde de
silvicultură.
Art. 3. - Personalul împuternicit al Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor si al inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic, care functionează în
subordinea aceluiasi minister, controlează modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si
Pădurilor nr. 214/2001 privind stabilirea raselor de câini admise la
vânătoare în România, publicat în Monitorul Oficial alRomâniei, Partea I, nr.
500 din 24 august 2001, se abrogă.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 5
februarie 2003.
Nr. 94.
LISTA
raselor de câini admise la vânătoare în România
Nr. crt. |
Grupa |
Subgrupa |
Rasa |
Principala utilizare |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
I. PREPELICARI |
A. Prepelicari pontatori
- |
Pointer |
La vânatul mic, cu
predilectie cel cu pene, dar si cu păr, la câmp si baltă |
|
|
- insulari - |
Setter |
|
|
|
- continentali |
- Brac |
Aceeasi utilizare
de mai sus, la care se adaugă si utilizarea la vânători colective, în
terenuri împădurite, colinare si de munte |
|
|
|
- Vijla |
|
|
|
|
- Pudel Pointer |
|
|
|
|
- Munsterlander |
|
|
|
|
- Epagneul Breton |
|
|
|
B. Prepelicari -
scotocitori - |
Cocker Spaniel |
La vânatul mic cu
pene si cu păr, cu predilectie la baltă |
|
|
|
Springer Spaniel |
|
|
|
|
- Wachtel Hund |
|
2. |
II. GONITORI |
|
- Copoi ardelenesc |
La vânatul negru si
prădători cu păr si la vizuină, cu exceptia raselor: Copoi ardelenesc,
Beagle, Airdale Terrier si Basset |
|
|
|
- Beagle |
|
|
|
|
- Jagd Terrier |
|
|
|
|
- Fox Terrier Hound |
|
|
|
|
- Teckel |
|
|
|
|
- Terrier Irlandez |
|
|
|
|
- Airedale Terrier |
|
|
|
|
- Basset Hound |
|
|
|
|
- Metis |
Numai la vânatul
negru |
3. |
III. LIMIERI-
RETRIEVERI |
|
- Limier |
La găsirea
vânatului mare, rănit, pe urmă de sânge |
|
|
|
- Ridgeback (Limier
rhodezian) |
|
|
|
|
- Blood Hound |
|
|
|
|
- Labrador - Retriever
|
La recuperarea
vânatului mic, împuscat |
|
|
|
- Golden Retriever |
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru
punerea în aplicare a Instructiunilor privind ajutorul de stat si capitalul de
risc, elaborate de Consiliul Concurentei în baza Legii nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat
În baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale
art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (5) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370
din 3 august 1999, cu modificările ulterioare,
si având în vedere:
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de
Instructiuni privind ajutorul de stat si capitalul de risc,
presedintele Consiliului Concurentei emite următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pun în
aplicare Instructiunile privind ajutorul de stat si capitalul de risc.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCĂREA
Bucuresti, 28
ianuarie 2003.
Nr. 16.
privind ajutorul de stat si capitalul de risc
În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al
art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adoptă prezentele instructiuni.
Introducere
Finantarea prin fonduri proprii sau cvasiproprii poate fi mai atractivă
pentru anumite categorii de întreprinderi aflate în diferite stadii de
dezvoltare decât finantarea exclusiv prin împrumuturi, avându-se în vedere
costurile aferente serviciului datoriei, riscurile la care se expun
întreprinderile prea dependente de finantarea prin credite si aversiunea
numeroaselor institutii de credit fată de risc. Totodată expansiunea pietei de
capital de risc oferă perspective de crestere economică si creare de noi locuri
de muncă.
Capitalul de risc încurajează o reorientare a finantărilor în scopul
sustinerii creării de noi întreprinderi, a întreprinderilor cu tehnologie
avansată si a microîntreprinderilor, precum si spre alte initiative care
presupun un capital de risc.
Un deficit de fonduri proprii, care implică existenta unei imperfectiuni
persistente a pietei de capital care nu permite ca oferta să satisfacă cererea
la un pret acceptabil pentru ambele părti, afectează în special întreprinderile
mici si mijlocii (IMM). Acest deficit afectează, pe de o parte, întreprinderile
cu tehnologie avansată, inovatoare si în special firmele nou-create, cu un
potential de crestere ridicat, si, pe de altă parte, un larg evantai de
întreprinderi aflate în diferite stadii de dezvoltare si care operează în
diferite sectoare, al căror potential de crestere este mai scăzut si care nu
pot găsi finantare pentru proiectele lor de extindere fără aport de capital de
risc din exterior.
Tinând cont
de avantajele ce se pot obtine prin cresterea aportului de capital în
activităti cu grad ridicat de risc si de dificultătile pe care le întâmpină
operatorii economici implicati în acest gen de activităti, în functie de
strategia de dezvoltare a anumitor sectoare economice, autoritătile publice pot
lua măsuri de încurajare a dezvoltării pietelor de capital de risc, cum sunt:
a) promovarea liberei initiative;
b) relaxarea constrângerilor fiscale ce apasă asupra capitalului, cum ar
fi un tratament mai putin favorabil decât cel destinat finantării prin
împrumuturi;
c) măsuri care favorizează integrarea pietelor;
d) relaxarea constrângerilor datorate reglementărilor, inclusiv
restrictii în materia plasamentelor impuse unor tipuri de institutii financiare
si procedurile administrative legate de constituirea unei întreprinderi.
Astfel de măsuri trebuie să fie compatibile cu prevederile Legii nr.
143/1999, cu modificările ulterioare.
1. Definitie
Capitalul de risc reprezintă finantarea prin participare la capitalul
întreprinderilor în scopul înfiintării si/sau dezvoltării acestora (subscriere
de actiuni la constituire sau la majorarea capitalului social). Capitalul de
risc este implicat în activităti cu grad ridicat de risc (finantarea unor noi
tehnologii sau produse, pătrunderea pe noi piete prin investitii directe sau de
portofoliu etc.) care în mod normal nu atrag subscrieri de capital sau
finantări prin forme traditionale.
Finantarea lor se realizează de regulă cu participarea băncilor,
societătilor de asigurări si a altor agenti financiari specializati. Termenul
“capital de risc” se referă în principal la capitalul de risc furnizat prin
fondurile de investitii (fondurile de capital de risc) create în acest
scop. Aceste fonduri reprezintă o combinatie de fonduri proprii, fonduri
“mezanin”*) si fonduri împrumutate, iar termenul “capital de risc” acoperă
ansamblul acestor finantări. Fondurile de investitii sunt reglementate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament
colectiv în valori mobiliare, aprobată si modificată prin Legea nr. 513/2002.
2. Scopul si domeniul de aplicare
2.1. Prezentele instructiuni au ca obiective principale:
a) precizarea modului în care Consiliul Concurentei aplică definitia
ajutorului de stat prevăzută la art. 2 din Legea nr. 143/1999 măsurilor
destinate furnizării sau sustinerii capitalului de risc (măsuri de capital
de risc);
b) definirea criteriilor care permit Consiliului Concurentei să
autorizeze măsuri de acest tip care constituie efectiv ajutoare de stat.
2.2. Prevederile acestor instructiuni nu derogă de la pre-vederile
Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea
firmelor în dificultate.
Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebită necesitătii de a
evita ca prezentele instructiuni să fie utilizate pentru a modifica sensul
principiilor enuntate în regulamentele si instructiunile în vigoare în
domeniul ajutorului de stat.
3. Justificarea controlului fondurilor publice acordate pentru
finantarea măsurilor de capital de risc
3.1. Pe lângă obligatia controlului ajutoarelor de stat acordate, atunci
când autoritătile publice decid să
angajeze fonduri de stat sau să încurajeze măsuri ce vizează promovarea
capitalului de risc, trebuie să aibă în vedere reducerea pe cât posibil a
următoarelor categorii de risc:
a) riscul ca avantajele oferite beneficiarilor (investitori sau
întreprinderi) să creeze distorsionarea concurentei în raport cu concurentii de
pe piată;
b) riscul numit sinfluenta nulă” sau absenta efectului de stimulare.
Unele întreprinderi finantate din fonduri
publice ar fi putut în orice caz să obtină finantarea în aceleasi
conditii, din alte surse. Desi este o situatie mai rar întâlnită, în acest caz
fondurile publice sunt utilizate inutil;
c) riscul “efectului de evictiune”, adică existenta măsurilor finantate
prin intermediul fondurilor publice ar putea descuraja alti investitori
potentiali de a furniza capital.
3.2. În fundamentarea deciziei de autorizare sau de interzicere a
acordării ajutoarelor pentru măsuri vizând promovarea capitalului de risc,
Consiliul Concurentei va tine seama de respectarea acestor cerinte.
4. Beneficiarii
Măsurile de capital de risc pot conferi ajutor pentru cel putin trei
tipuri de beneficiari (.niveluri”):
a) Ajutor pentru investitori
Atunci când o măsură permite investitorilor să participe la capitalul
unei întreprinderi sau grup de întreprinderi în conditii mai avantajoase decât
pentru alti investitori publici ori dacă această investitie ar fi efectuată în
absenta acestei măsuri, investitorii respectivi obtin un avantaj. Acest avantaj
se mentine, de asemenea, si în cazul în care măsura îl determină pe investitor
să acorde el însusi un avantaj societătii sau societătilor în cauză. Faptul că
în absenta acestei măsuri existenta unei disfunctionalităti a pietei ar descuraja
toti investitorii să efectueze asemenea investitii nu este suficientă în sine
pentru a respinge prezumtia existentei unui avantaj. Conditii mai avantajoase
sunt acordate investitorilor pentru a compensa factorii care determină această
disfunctionalitate a pietei, iar Consiliul Concurentei apreciază că această
compensare reprezintă un avantaj care constituie ajutor de stat dacă
investitorii sunt agenti economici si dacă sunt îndeplinite celelalte conditii
prevăzute la art. 2 din Legea nr. 143/1999 si, în special, conditia de
selectivitate.
b) Ajutor în favoarea unei structuri sau a unui fond intermediar
O măsură ce vizează promovarea capitalului de risc poate să prevadă
crearea unui fond sau a altei structuri de plasament care din punct de vedere
juridic este distinctă de investitori si de întreprinderile beneficiare. Este
necesar să se determine în ce măsură acest fond sau această structură poate fi
considerată ca un agent economic care beneficiază de ajutor de stat.
Consiliul Concurentei consideră că un fond este mai curând o structură
care permite transferul unui ajutor către investitorii si/sau întreprinderile
în care se realizează investitia decât beneficiarul propriu-zis al ajutorului.
Totusi, în anumite cazuri, în special atunci când măsurile implică transferuri
în favoarea fondurilor care grupează un număr mare de investitori diferiti,
fondul poate avea caracterul unei întreprinderi independente. În acest caz ne
aflăm în prezenta unui ajutor, cu exceptia cazului în care investitia a fost
realizată în conditii considerate acceptabile pentru un operator economic
obisnuit care operează într-o economie de piată si care nu conferă, în
consecintă, nici un avantaj beneficiarului.
c) Ajutor pentru întreprinderile în care se realizează investitia
Principalul criteriu în functie de care se stabileste existenta unui
ajutor este stabilirea modului în care întreprinderea a beneficiat de
investitie, si anume dacă investitia s-a realizat în conditii care ar fi
acceptabile pentru un investitor privat care operează într-o economie de piată.
Acest criteriu poate fi îndeplinit, de exemplu, atunci când investitia
efectuată prin măsuri de capital de risc este realizată pari passu cu
unul sau mai multi investitori de acest tip (resursele statului sunt furnizate
în conditii identice cu cele aplicate investitorilor privati - clauza pari
passu).
Atunci când nu avem de a face cu această situatie, faptul că deciziile
de investitii sunt luate de gestionarii comerciali ai fondurilor de capital de
risc sau de reprezentanti ai investitorilor, în vederea maximizării profitului,
constituie un indicator important, dar nu suficient. Consiliul Concurentei
trebuie să tină cont, de asemenea, de faptul că avantajele acordate
investitorilor fondurilor pot fi transferate întreprinderilor beneficiare,
atunci când investitiile nu sunt realizate din fonduri pari passu cu un
investitor privat supus conditiilor economiei de piată. Atunci când o măsură
privind capitalul de risc permite reducerea riscurilor si/sau cresterea
profiturilor pe care investitorii le vor realiza dintr-o anumită investitie, se
poate considera că investitorii nu actionează ca agenti economici obisnuiti.
5. Evaluarea compatibilitătii măsurilor de capital de risc
5.1. Consiliul Concurentei va solicita dovada existentei unei disfunctionalităti
a pietei înainte de autorizarea măsurilor de capital de risc care nu intră în
sfera de aplicare a celorlalte reglementări existente în domeniul ajutorului de
stat. Aceste măsuri, finantate în totalitate sau partial prin ajutoare de stat,
nu trebuie să depăsească echivalentul în lei al unui milion de euro.
Disfunctionalitatea pietei poate fi definită ca o situatie în care nu este
atinsă eficienta economică, datorită imperfectiunilor mecanismelor pietei
(dezechilibru între cerere si ofertă, alocarea defectuoasă a resurselor etc.).
Evidentierea existentei unei disfunctionalităti a pietei nu modifică totusi
caracterul de ajutor al unei anumite măsuri si nici necesitatea de a evalua
compatibilitatea acesteia cu legislatia în vigoare în domeniul ajutorului de
stat.
5.2. Atunci când este evidentiată existenta unei disfunctionalităti a
pietei, Consiliul Concurentei va examina dacă măsura de ajutor de stat este
proportională cu gradul de disfunctionalitate estimat al pietei si va urmări ca
orice eventuală neconcordantă să fie minimă. Acest obiectiv poate fi cel mai
bine îndeplinit prin măsuri suficiente pentru a asigura aportul de capital al
investitorilor care actionează pe piată si care fac ca deciziile de investitii
să fie luate pe baze comerciale si în conditii cât mai apropiate de cele care
ar prevala într-o economie de piată.
5.3. Pentru a asigura compatibilitatea cu legislatia în domeniul
ajutorului de stat, trebuie îndeplinite următoarele conditii:
a) investitiile sau cea mai mare parte a lor să fie limitate la
întreprinderile mici si/sau mijlocii în momentul înfiintării ori în faze
incipiente;
b) măsura trebuie să se concentreze mai ales pe asigurarea capitalului
de risc decât pe asigurarea altor forme de finantare;
c) deciziile de investitii trebuie să fie determinate de obtinerea de
profit. În acest caz este necesar să existe o legătură între performantele
financiare ale fondului si remunerarea persoanelor responsabile pentru luarea
deciziilor de investitii. De asemenea, investitia în capitalul social al
întreprinderilor tintă trebuie făcută pe baze comerciale de către investitori
care operează în economia de piată, fiind necesară o implicare semnificativă a
acestora (implicare semnificativă înseamnă cel putin 30% din capitalul
fondului);
d) gradul de distorsionare a concurentei între investitori si între
fondurile de investitii trebuie redus la minimum.
Aceasta se poate realiza prin licitatii deschise, care au ca obiect
stabilirea conditiilor preferentiale oferite investitorilor.
Alternativ, conditiile preferentiale pot fi stabilite la initierea
fondului de investitii si pot fi puse la dispozitie tuturor investitorilor
interesati;
e) investitia făcută de fond trebuie să se realizeze pe baza unui plan
de afaceri;
f) măsurile trebuie să prevadă un “mecanism de iesire” pentru
participarea directă sau indirectă a statului în întreprinderile individuale;
g) existenta unei limite maxime a cumulului măsurilor de ajutor de stat
acordat unei singure întreprinderi.
5.4. În evaluarea făcută de Consiliul Concurentei se va tine cont de
specificitatea regională a oricărei măsuri, aceasta fiind supusă unui test de
proportionalitate global.
6. Măsuri ce constituie ajutor de stat
Măsurile de capital de risc care reprezintă ajutor de stat sunt
următoarele:
a) constituirea fondurilor de investitii (fonduri de capital de risc)
în care statul este partener, investitor sau parte, chiar în conditii mai putin
avantajoase decât ceilalti investitori;
b) subventii nerambursabile vărsate în fondurile de capital de risc în
scopul acoperirii unei părti a cheltuielilor lor administrative si de gestiune;
c) celelalte instrumente financiare instituite în favoarea
investitorilor de capital de risc sau a fondurilor de capital de risc menite să
încurajeze furnizarea de capitaluri suplimentare pentru investitii;
d) garantii acordate investitorilor de capital de risc sau fondurilor de
capital de risc, care acoperă o parte din pierderile legate de investitii, ori
garantii oferite pentru împrumuturile acordate investitorilor sau fondurilor
pentru investitii în capital de risc;
e) stimulente fiscale acordate investitorilor pentru a-i determina să
efectueze investitii în capital de risc.
7. Conditii care trebuie respectate în aplicarea prezentelor
instructiuni
Dispozitiile prezentelor instructiuni se aplică cu respectarea
prevederilor Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale
notificării unui ajutor de stat, precum si ale Regulamentului privind pragul
minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare,
puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
27/2000.
8. Ajutoarele de stat care intră sub incidenta prezentelor
instructiuni
Prezentele instructiuni se aplică ajutoarelor de stat acordate pentru
măsuri de capital de risc, notificate după intrarea în vigoare a acestor
instructiuni, precum si atunci când ajutoarele de stat au fost notificate
înainte de intrarea lor în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este
ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.
9. Intrarea în vigoare a prezentelor instructiuni
În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legeanr. 21/1996 si
ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, prezentele instructiuni vor fi
puse în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si vor
intra în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
*) Fond “mezanin” - provizion financiar al unei societăti după ce s-a asigurat finantarea de pornire. Acest tip de finantare reprezintă un stadiu intermediar în finantarea unei noi societăti, aflându-se între furnizarea unui credit si cumpărarea de actiuni.