MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 160
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 13 martie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
222. - Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 518/1998 privind înfiintarea Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati
223. - Hotărâre privind numirea unui consul general
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
2. - Norme privind determinarea si raportarea ratelor
medii ale dobânzilor practicate în sistemul bancar
REPUBLICĂRI
Hotărârea Guvernului nr. 784/2000 privind
aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor în
sectorul gazelor naturale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 518/1998 privind
înfiintarea Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime” -
S.A. Galati
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. III din Legea nr. 528/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile în porturi,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 518/1998 privind
înfiintarea Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime” -
S.A. Galati, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 332 din
3 septembrie 1998, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (2)
al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2) Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galati se
organizează si functionează în conformitate cu legislatia în vigoare si cu
statutul prevăzut în anexa nr. 1 si îndeplineste functia de autoritate portuară
în porturile Galati, Tulcea, Isaccea, Măcin, Chilia Veche, Mahmudia, Smârdan,
Hârsova, în punctele de lucru Gura Arman, Turcoaia si debarca-derele din
Crisan, Maliuc, Gorgova, Partizani si Babarada, aflate în zona de activitate a
companiei si ale căror limite sunt prevăzute în anexa nr. 2.”
2. Alineatul (3)
al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“(3) Actiunile
Companiei Nationale «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati
sunt detinute initial în totalitate de către statul român, care îsi exercită
drepturile si obligatiile prin Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei. Compania poate fi privatizată în conditiile legii, statul
păstrând pachetul de actiuni care îi va asigura o pozitie majoritară.”
3. Alineatele (2)
si (3) ale articolului 4 vor avea următorul cuprins:
“(2) În cadrul
activitătilor de interes public national pe care le desfăsoară, Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati va
centraliza de la toti agentii economici care desfăsoară activităti de transport
naval în porturi si pe căile navigabile din zona sa de activitate datele
referitoare la volumul de marfă operat, portul de încărcare/descărcare a
mărfurilor, numărul de nave operate si normele de operare din zona sa de
activitate, necesare Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, si va asigura publicarea anuală a acestora.
(3) Agentii
economici care desfăsoară activităti de transport naval în porturi si pe căile
navigabile din zona de activitate a companiei sunt obligati să pună la
dispozitie Companiei Nationale «Administratia Porturilor Dunării Maritime»-
S.A. Galati aceste date.”
4. Alineatul (1)
al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Infrastructura de transport naval din zona de activitate a Companiei Nationale
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati este proprietate
publică a statului si se concesionează acesteia, conform prevederilor legale în
vigoare.”
5. După alineatul
(1) al articolului 5 se introduc sase alineate noi, alineatele (11)-(16), cu
următorul cuprins:
“(11) Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei stabileste infrastructura de
transport naval din zona de activitate a Companiei Nationale «Administratia
Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati, care se concesionează acesteia, pe
baza unui contract de concesiune încheiat în conditiile legii.
(12) În cazul
infrastructurii de transport naval din zona de activitate a Companiei Nationale
ÇAdministratia Porturilor Dunării MaritimeČ-S.A. Galati, concesionată altor
persoane juridice, Compania Natională
«Administratia
Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati poate fi reprezentantul concedentului
în raporturile cu concesionarii.
(13) Reprezentarea
concedentului de către Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării
Maritime»- S.A. Galati în raporturile cu concesionarii se face pe bază de
contract.
(14) În calitatea sa
de reprezentant al concedentului în raporturile cu concesionarii Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are
următoarele obligatii:
a) verifică
respectarea de către concesionari a prevederilor contractului de concesiune,
cum ar fi: modul de derulare a lucrărilor de investitii prevăzute în contractul
de concesiune si calitatea acestor lucrări, întretinerea si repararea de către
concesionari a bunurilor concesionate;
b) avizează
documentele de plată a redeventei.
(15) Pentru
efectuarea activitătilor prevăzute la alin. (14) Compania Natională
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are dreptul de a
încasa o sumă în cuantum de 25% din redeventa datorată de agentii economici
bugetului de stat.
(16) Modul de plată
se stabileste prin contractul de reprezentare încheiat între concedent si
Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati.”
6. Articolul 6 va
avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati va
asigura utilizarea de către terti, în mod liber si nediscriminatoriu, a
infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionată de către Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, în conformitate cu legislatia
în vigoare.
(2) Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati exploatează
infrastructura portuară concesionată conform art. 5, pe baza unor contracte de
asociere si/sau închiriere încheiate în conformitate cu reglementările legale
în vigoare. Sumele rezultate din exploatarea bunurilor concesionate companiei
nationale se constituie ca venituri proprii ale acesteia.
(3) Pentru punerea
la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de transport naval si pentru
serviciile efectuate în conformitate cu obiectul de activitate, Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati percepe
tarife stabilite în conformitate cu legislatia în vigoare.
(4) Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are
obligatia să facă publice tarifele prevăzute la alin. (3), precum si
facilitătile care se acordă privind plata acestor tarife.
(5) Facilitătile
prevăzute la alin. (4) se acordă în mod nediscriminatoriu.”
7. După articolul
6 se introduc două articole noi, articolele 61 si 62, cu următorul cuprins:
“Art. 61. - (1)
Serviciile de sigurantă pentru care Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a instituit obligativitatea realizării, conform
prevederilor legale, sunt servicii publice de interes national, care pot fi
concesionate de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, în conditiile legii, persoanelor juridice române care îndeplinesc
conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate desemna Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati ca
reprezentant al său în raporturile cu concesionarii serviciilor de sigurantă
din zona de activi- tate a acesteia.
(3) Reprezentarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei de către Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati în
raporturile cu concesionarii serviciilor de sigurantă se face pe bază de
contract.
(4) În calitate de
reprezentant al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are
următoarele obligatii:
a) urmăreste
respectarea de către concesionari a prevederilor contractului de concesiune;
b) urmăreste
efectuarea serviciilor de sigurantă în conditii de continuitate si securitate;
c) avizează
documentele de plată a redeventei;
d) urmăreste
respectarea tarifelor stabilite prin contract si modul de aplicare a acestora.
(5) Pentru
efectuarea, în numele Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, a activitătilor prevăzute la alin. (4), Compania Natională
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are dreptul de a
încasa o sumă în cuantum de 25% din redeventa datorată de agentii economici
bugetului de stat.
(6) În cazul în care
într-un port situat în zona de activitate a Companiei Nationale «Administratia
Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati nu există persoane juridice
autorizate să efectueze serviciile de sigurantă prevăzute la alin. (1) sau în
situatia imposibilitătii derulării contractelor de concesiune încheiate,
furnizarea acestor servicii va fi asigurată de către Compania Natională
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati.
(7) În situatiile
prevăzute la alin. (6) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei concesionează temporar Companiei Nationale «Administratia Porturilor
Dunării Maritime»- S.A. Galati, prin încredintare directă, serviciile publice
respective.
(8) În zona sa de
activitate furnizarea serviciilor de sigurantă, altele decât serviciile publice
de interes national prevăzute la alin. (1), se asigură de către Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati.
Art. 62. - (1)
Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati are
obligatia de a tine evidenta muncitorilor portuari care participă la operatiile
de încărcare/descărcare a mărfurilor si/sau a containerelor în si din nave, de
manipulare în si din alte mijloace de transport, de depozitare, stivuire,
amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire, însăcuire
a mărfurilor, precum si la operatiunile de curătare a hambarelor si a
magaziilor navelor si altele asemenea.
(2) Compania
Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati eliberează
carnetele de lucru în port pentru fiecare muncitor portuar, pe baza cărora îi
înregistrează si percepe tarife legale pentru efectuarea acestor activităti.
(3) Preschimbarea
carnetelor eliberate de căpităniile de port se va face fără perceperea de
tarife.”
8. Alineatul (4)
al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(4) Bunurile
proprietate publică a statului, rezultate în urma finalizării obiectivelor de
investitii aprobate de Guvern până la data înfiintării Companiei Nationale
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati, precum si alte bunuri
de natura proprietătii publice nou-create sau rezultate în urma dezvoltării
sau/si modernizării celor existente se concesionează Companiei Nationale
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.”
9. După alineatul
(6) al articolului 7 se introduc două alineate noi, alineatele (7) si (8), cu
următorul cuprins:
“(7) Prin delegare
de competentă, Compania Natională «Administratia Porturilor Dunării Maritime»-
S.A. Galati poate duce la îndeplinire si unele obligatii ce revin statului din
acordurile si conventiile internationale la care România este parte.
(8) Pentru
desfăsurarea activitătilor prevăzute la alin. (7) Compania Natională
«Administratia Porturilor Dunării Maritime»- S.A. Galati primeste fonduri de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei.”
10. După
articolul 12 se introduce un articol nou, articolul 13, cu următorul cuprins:
“Art. 13. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.”
Art. II. - Statutul Companiei Nationale “Administratia
Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati, prevăzut în anexa, care devine
anexa nr. 1, la Hotărârea Guvernului nr. 518/1998, se modifică după cum
urmează:
1. Articolul 5 va
avea următorul cuprins:“ARTICOLUL 5
Scopul companiei
(1) Compania
îndeplineste functia de autoritate portuară în cadrul zonei sale de activitate,
în limitele terenurilor portuare, a limitelor radelor portuare si a
infrastructurii de transport naval, stabilită de Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, potrivit art. 5 alin. (11) din hotărâre.
(2) În calitate de
autoritate portuară, compania aplică politicile portuare si programele de
dezvoltare a infrastructurilor de transport naval, elaborate de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, asigură functionalitatea
porturilor si a infrastructurii de transport naval, administrarea acestora si
urmărirea si/sau asigurarea furnizării serviciilor de sigurantă, în baza
contractelor de concesiune încheiate cu Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, asigurarea desfăsurării activitătilor auxiliare
de transport naval si a celorlalte activităti prevăzute în obiectul de
activitate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(3) Compania asigură
aducerea la îndeplinire, în zona sa de activitate, a obligatiilor care revin
statului din acordurile si conventiile internationale la care România este
parte.”
2. Articolul 6 va
avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 6
Obiectul de
activitate al companiei este:
1. desfăsurarea
activitătilor auxiliare activitătilor de transport naval, care cuprind:
a) întretinerea,
mentinerea, asigurarea reparării caracteristicilor tehnice minime ale
infrastructurii de transport naval care i-a fost concesionată;
b) punerea la
dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de transport naval prevăzute la
lit. a), în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările legale în
vigoare;
c) semnalizarea
terestră si plutitoare pentru navigatie;
d) dragajul de
întretinere pentru asigurarea adâncimilor în porturi si pe căi navigabile;
e) asistenta navelor
la operarea mărfurilor periculoase;
f) preluarea
reziduurilor si a apelor uzate de la nave;
g) preluarea
gunoiului si a resturilor menajere de la nave;
h) servicii pentru
nave de agrement si turism;
i) refurnizarea de
apă, energie electrică si termică;
j) salvarea si
ranfluarea navelor;
2. desfăsurarea
activitătilor conexe activitătilor de transport naval, care au ca obiect
serviciile de sigurantă, în conditiile legii;
3. desfăsurarea
activitătilor de control care cuprind:
a) alocarea danelor
în care navele urmează să opereze si eliberarea permisului de acostare la
aceste dane pe baza acceptului de intrare în port eliberat de căpităniile de
port;
b) urmărirea
traficului de mărfuri în port, centralizarea datelor privind volumul de marfă
operat, portul de încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate si
normele de operare, precum si publicarea anuală a acestor date;
c) supravegherea
agentilor economici care transportă sau operează mărfuri periculoase în apele
nationale navigabile sau în porturile aflate în zona sa de activitate;
d) tinerea evidentei
muncitorilor portuari si eliberarea carnetelor de lucru în port;
4. asigurarea
utilizării de către terti a infrastructurii de transport naval prin contracte
de închiriere sau asociere;
5. asigurarea
serviciilor de telecomunicatii radiofonice, telex si transmisiuni de date;
6. avizarea
studiilor si proiectelor privind dezvoltarea infrastructurii de transport
naval;
7. elaborarea
tarifelor pentru toate facilitătile si serviciile cuprinse în obiectul de
activitate;
8. prestarea de
servicii cu masini, utilaje, nave si instalatii proprii;
9. punerea la
dispozitie agentilor economici, pe bază de contract, a constructiilor
hidrotehnice pentru acostarea navelor;
10. elaborarea
programelor anuale si de perspectivă pentru lucrări de întretinere, reparare si
modernizare a bunurilor proprietate publică a statului si a bunurilor proprietate
a companiei;
11. urmărirea
aplicării normelor tehnice pentru constructia, modernizarea si exploatarea
infrastructurii si suprastructurii portuare;
12. avizarea
proiectelor de constructii si instalatii în apropierea zonelor portuare care ar
putea afecta activitatea porturilor;
13. întocmirea sau
avizarea documentatiilor privind realizarea de noi infrastructuri portuare;
14. contractarea de
credite cu băncile si cu alte institutii financiare pentru realizarea de
constructii portuare;
15. încheierea -
pentru necesităti proprii - de contracte de vânzare-cumpărare cu agenti
economici români si străini pentru echipamente, instalatii, materiale, piese de
schimb, combustibil etc.;
16. promovarea
porturilor maritime si fluviale pe plan intern si international, prin actiuni
publicitare, studii de piată, editare si tipărire de materiale informative si
înregistrări pe suporturi informatice;
17. participarea la
târguri, expozitii si la alte manifestări interne si internationale cu specific
portuar;
18. derularea de
activităti directe de comert exterior;
19. participarea la
activităti specifice sau asocierea cu agenti economici, organizatii economice,
patronale si profesionale, din tară si din străinătate;
20. realizarea
informatizării porturilor maritime si fluviale si a legăturilor cu alte sisteme
informatice, nationale sau internationale, si asigurarea serviciilor
informatice legate de activitatea portuară;
21. coordonarea
traficului portuar în perioade aglomerate sau ca urmare a unor comenzi
guvernamentale si, în aceste situatii, stabilirea cu operatorii portuari a
programelor de încărcaredescărcare a mărfurilor în/din nave si prioritătile la
intrarea navelor la danele de operare;
22. elaborarea,
supunerea spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si urmărirea respectării regulamentului de exploatare portuară;
23. reprezentarea
concedentului în raporturile cu concesionarii infrastructurii de transport
naval si a serviciilor de sigurantă de interes national, în conditiile legii;
24. eliberarea
avizelor în vederea obtinerii autorizărilor agentilor economici;
25. desfăsurarea
activitătilor de transport de mărfuri si de persoane cu nave;
26. prin delegare de
competentă, asigură ducerea la îndeplinire în zona sa de activitate a obligatiilor
ce revin statului român din acordurile si conventiile la care România este
parte;
27. orice alte
operatiuni în legătură cu realizarea obiectului său de activitate.”
3. Articolul 7 va
avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 7
(1) Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei stabileste elementele de
infrastructură portuară care se concesionează companiei, pe bază de contract de
concesiune.
(2) Contractul de
concesiune se încheie pe o perioadă de până la 49 de ani.”
4. Litera b) a
articolului 20 se abrogă.
5. Litera c) a
articolului 20 va avea următorul cuprins:“c) numeste si revocă directorii
executivi ai companiei;”
6. Alineatul (1)
al articolului 25 se abrogă.
Art. III. - Limitele porturilor aflate în zona de
jurisdictie a Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime” -
S.A. Galati sunt prevăzute în anexa la prezenta hotărâre, care devine anexa nr.
2 la Hotărârea Guvernului nr. 518/1998.
Art. IV. - Contractele de concesiune încheiate până la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri îsi păstrează valabilitatea, în
conditiile legii.
Art. V. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri orice prevederi contrare se abrogă.
Art. VI. - Hotărârea Guvernului nr. 518/1998 privind
înfiintarea Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime” -
S.A. Galati, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 332 din
3 septembrie 1998, cu modificările si completările aduse prin prezenta
hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 27
februarie 2003.
Nr. 222.
ANEXĂ
(Anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 518/1998)
aflate în zona de activitate a Companiei Nationale “Administratia
Porturilor Dunării Maritime” - S.A. Galati Mm 12,5 - km 160 si km 251 - km 285
- pe Dunăre - ambele maluri si bratele secundare Chilia, Sf. Gheorghe si Măcin
A. Porturi situate pe Dunăre:
1. Portul Hârsova - km 255 - km 251 - mal stâng si mal drept;
2. Portul Galati - km 160 - Mm 76 - mal stâng si mal drept;
3. Portul Isaccea - Mm 56,5 - Mm 53 - mal drept;
4. Portul Tulcea - Mm 42 - Mm 34 - mal stâng si mal drept;
5. Debarcader Crisan - Mm 12,5 - mal drept;
6. Debarcader Babarada - Mm 18,75 - mal stâng;
7. Debarcader Gorgova - Mm 21,3 - mal drept;
8. Debarcader Maliuc - Mm 24 - mal stâng;
9. Debarcader Partizani - Mm 31,25 - mal drept.
B. Porturi situate pe bratele secundare:
1. Portul Mahmudia - Bratul Sf. Gheorghe - km 90 - km 86 - mal stâng si
mal drept;
2. Portul Chilia Veche - Bratul Chilia - km 46 - km 43 - mal drept;
3. Portul Măcin - Bratul Măcin - km 15 - km 12 - mal stâng si mal drept;
4. Portul Smârdan - Bratul Măcin - km 0 - km 1 - mal drept;
5. Punct de lucru Gura Arman - Bratul Măcin - km 30 - km 32 - mal stâng
si mal drept;
6. Punct de lucru Turcoaia - Bratul Măcin - km 35 - km 37 - mal stâng si
mal drept.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
numirea unui consul general
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Doamna Magda Sorina
Michaela Botez se numeste în functia de consul general, sef al Consulatului
General al României la Montreal, Canada.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihnea Motoc,
secretar de stat
Bucuresti, 27
februarie 2003.
Nr. 223.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
determinarea si raportarea ratelor medii ale dobânzilor practicate în sistemul
bancar
Având în vedere prevederile art. 38
alin. 1 si ale art. 58 alin. 2 din Legea bancară nr. 58/1998, ale art. 50 si 51
alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României,
precum si ale art. 3 alin. 2, art. 105 lit. g) si ale art. 285 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit,
aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002,
Banca Natională a României emite prezentele
norme.
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentele norme reglementează metodologia de determinare si
raportare a ratelor medii ale dobânzii active curente si ale dobânzii pasive si
a ratelor medii ale dobânzii aferente creditelor noi si ale dobânzii aferente
depozitelor noi si se aplică băncilor, persoane juridice române, sucursalelor
din România ale băncilor persoane juridice străine, denumite în continuare bănci,
si caselor centrale ale cooperativelor de credit.
Art. 2. - În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarea
semnificatie:
a) dobânda activă curentă - valoarea dobânzilor aferente
activelor bilantiere curente purtătoare de dobândă, calculată pentru luna
pentru care se întocmeste raportarea si înregistrată, de regulă, în conturile
de creante atasate si în conturile de venituri înregistrate în avans;
b) dobânda pasivă - valoarea dobânzilor aferente obligatiilor
bilantiere purtătoare de dobândă, calculată pentru luna pentru care se
întocmeste raportarea si înregistrată în conturile de datorii atasate si în
conturile de cheltuieli înregistrate în avans;
c) active/obligatii bilantiere aferente sectorului guvernamental -
totalitatea creantelor/obligatiilor băncii sau ale casei centrale fată de
administratia publică centrală si locală;
d) credite noi - creditele acordate de bancă sau de casa centrală
în cursul lunii pentru care se întocmeste raportarea, inclusiv cele rezultate
din operatiunile de pensiune si de achizitionare a creantelor comerciale
realizate în cursul lunii pentru care se întocmeste raportarea;
e) depozite noi - depozitele atrase de bancă sau de casa centrală
în cursul lunii pentru care se întocmeste raportarea, inclusiv depozitele
constituite de clientelă în cursul lunii pentru care se întocmeste raportarea,
pe baza certificatelor de depozit, carnetelor si libretelor de economii;
f) dobânda aferentă creditelor noi - valoarea dobânzilor aferente
creditelor noi, calculată pentru luna pentru care se întocmeste raportarea si
înregistrată, de regulă, în conturile de creante atasate si în conturile de
venituri înregistrate în avans;
g) dobânda aferentă depozitelor noi - valoarea dobânzilor
aferente depozitelor noi, calculată pentru luna pentru care se întocmeste
raportarea si înregistrată în conturile de datorii atasate si în conturile de
cheltuieli înregistrate în avans.
Art. 3. - (1) În vederea determinării ratelor medii ale dobânzii active
curente si ale dobânzii pasive si a ratelor medii ale dobânzii aferente
creditelor noi si ale dobânzii aferente depozitelor noi, activele bilantiere
curente si obligatiile bilantiere se repartizează pe benzi de scadentă, în
functie de durata initială a contractului/conventiei al cărui/cărei obiect îl
constituie.
(2) În cazul creditelor reesalonate durata initială se consideră
durata dintre data acordării creditelor si data rambursării finale stabilită în
baza actelor aditionale la contractul de credit initial.
(3) În cazul depozitelor la termen pentru care contractul initial
contine o clauză de prelungire automată a termenului acestora la scadentă,
fiecare prelungire a termenului se va considera ca fiind un nou contract.
(4) Creantele si datoriile atasate si veniturile si cheltuielile
înregistrate în avans se încadrează pe aceleasi benzi de scadentă pe care au
fost repartizate activele si obligatiile bilantiere cărora le sunt aferente.
(5) Ratele medii ale dobânzii active curente si ale dobânzii pasive si
ratele medii ale dobânzii aferente creditelor noi si ale dobânzii aferente
depozitelor noi se determină, pe fiecare bandă de scadentă, conform structurii
prevăzute în anexa nr. 3 si, respectiv, anexa nr. 3’.
Art. 4. - (1) Băncile vor raporta Băncii Nationale a României - Directia
statistică nivelul ratelor medii ale dobânzii active curente si ale dobânzii
pasive si al ratelor medii ale dobânzii aferente creditelor noi si ale dobânzii
aferente depozitelor noi, prin intermediul formularelor “Determinarea ratelor
medii ale dobânzii active curente si a ratelor medii ale dobânzii pasive” si
“Determinarea ratelor medii ale dobânzii aferente creditelor noi si a ratelor
medii ale dobânzii aferente depozitelor noi”, ale căror modele sunt prevăzute
în anexele nr. 3 si 3’.
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor raporta Băncii
Nationale a României - Directia statistică nivelul ratelor medii ale dobânzii
active curente si ale dobânzii pasive si al ratelor medii ale dobânzii aferente
creditelor noi si ale dobânzii aferente depozitelor noi, calculate la
nivelul retelei cooperatiste de credit, prin intermediul formularelor
mentionate la alin. (1).
(3) Formularele vor fi transmise lunar, prin reteaua de comunicatii
interbancare, în termen de 15 zile calendaristice de la sfârsitul lunii pentru
care se întocmeste raportarea.
(4) În cazul în care data limită până la care se transmite raportarea
este o zi nelucrătoare, raportarea se transmite cel târziu până în prima zi
lucrătoare ulterioară acesteia.
(5) Băncile si casele centrale a căror autorizatie de functionare a fost
retrasă de Banca Natională a României vor efectua ultima raportare pentru
determinarea nivelului mediu al ratelor dobânzilor în luna publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii de retragere a
autorizatiei de functionare.
Art. 5. - (1) Casele centrale vor determina ratele medii ale dobânzilor
la nivelul retelei cooperatiste de credit pe baza datelor transmise de
cooperativele de credit afiliate, aplicând în mod corespunzător formulele de
calcul mentionate la art. 11 si 17.
(2) Casele centrale vor stabili prin norme proprii, conforme cu
prevederile prezentelor norme, metodologia de determinare si de raportare a
ratelor medii ale dobânzii active curente si ale dobânzii pasive si a ratelor
medii ale dobânzii aferente creditelor noi si ale dobânzii aferente depozitelor
noi pentru cooperativele de credit afiliate.
CAPITOLUL II
Determinarea ratelor medii ale dobânzii active curente si a ratelor medii ale dobânzii pasive
Art. 6. - Determinarea ratelor medii ale dobânzii active curente si a
ratelor medii ale dobânzii pasive se realizează de către:
a) bănci si casele centrale, potrivit prevederilor art. 7-10 si, după
caz, ale art. 11;
b) Banca Natională a României, potrivit prevederilor art. 11.
Art. 7. - (1) Băncile si casele centrale determină nivelul ratelor medii
ale dobânzilor mentionate la art. 6 prin intermediul formularelor “Soldul mediu
lunar aferent activelor bilantiere curente repartizate pe scadente”, “Soldul
mediu lunar aferent obligatiilor bilantiere repartizate pe scadente”, “Dobânda
activă curentă”, “Dobânda pasivă” si “Determinarea ratelor medii ale dobânzii
active curente si a ratelor medii ale dobânzii pasive”, ale căror modele sunt
prevăzute în anexele nr. 1a), 1b), 2a), 2b) si, respectiv, 3.
(2) Formularele vor fi completate avându-se în vedere, după caz,
următoarele:
a) vor cuprinde unitătile operative de pe teritoriul national;
b) vor cuprinde toate organizatiile cooperatiste de credit din cadrul
retelei;
c) vor fi exprimate în mii lei pentru operatiunile denominate în lei si,
respectiv, în mii dolari S.U.A. sau mii euro, pentru operatiunile denominate în
dolari S.U.A. sau în euro.
Art. 8. - Rata medie a dobânzii active curente/dobânzii pasive se
determină de fiecare bancă si, respectiv, de fiecare casă centrală, ca raport
procentual, calculat cu două zecimale prin rotunjire, exprimat anual, între
dobânda activă curentă/dobânda pasivă si soldul mediu lunar aferent activelor
bilantiere curente/obligatiilor bilantiere, pe baza formulei prevăzute în anexa
nr. 1.
Art. 9. - Soldul mediu lunar aferent activelor bilantiere
curente/obligatiilor bilantiere se calculează ca sumă a soldurilor medii lunare
aferente fiecărei categorii de active bilantiere curente/obligatii bilantiere.
Art. 10. - Soldul mediu lunar aferent fiecărei categorii de active
bilantiere curente/obligatii bilantiere prezentate în anexele nr. 1a) si 1b) se
calculează pe baza formulei prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 11. - Pe baza informatiilor raportate de bănci si casele centrale
ale cooperativelor de credit, Banca Natională a României determină, în formă
agregată, potrivit structurii prevăzute în anexa nr. 3, ratele medii ale
dobânzii active curente si ratele medii ale dobânzii pasive, pe baza
formulei prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Determinarea ratelor medii ale dobânzii aferente creditelor noi si a ratelor medii ale dobânzii aferente depozitelor noi
Art. 12. - Determinarea ratelor medii ale dobânzii aferente creditelor
noi si a ratelor medii ale dobânzii aferente depozitelor noi se realizează de
către:
a) bănci si casele centrale, potrivit prevederilor art. 13-16 si, după
caz, ale art. 17;
b) Banca Natională a României, potrivit prevederilor art. 17.
Art. 13. - (1) Băncile si casele centrale determină nivelul ratelor
medii ale dobânzilor mentionate la art. 12 prin intermediul formularelor
“Soldul mediu lunar aferent creditelor noi repartizate pe scadente”, “Soldul
mediu lunar aferent depozitelor noi repartizate pe scadente”, “Dobânda aferentă
creditelor noi”, “Dobânda aferentă depozitelor noi” si “Determinarea ratelor
medii ale dobânzii aferente creditelor noi si a ratelor medii ale dobânzii
aferente depozitelor noi”, ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 1a’),
1b’), 2a’), 2b’) si, respectiv, 3’.
(2) Formularele vor fi completate avându-se în vedere, după caz,
următoarele:
a) vor cuprinde unitătile operative de pe teritoriul national;
b) vor cuprinde toate organizatiile cooperatiste de credit din cadrul
retelei;
c) vor fi exprimate în mii lei pentru operatiunile denominate în lei si,
respectiv, în mii dolari S.U.A. sau mii euro, pentru operatiunile denominate în
dolari sau în euro.
Art. 14. - Rata medie a dobânzii aferente creditelor noi/depozitelor noi
se determină de fiecare bancă si, respectiv, de fiecare casă centrală ca raport
procentual, calculat cu două zecimale prin rotunjire, exprimat anual, între
dobânda aferentă creditelor noi/depozitelor noi si soldul mediu lunar al
creditelor noi/depozitelor noi, pe baza formulei prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 15. - Soldul mediu lunar aferent creditelor noi/depozitelor noi se
calculează ca sumă a soldurilor medii lunare aferente fiecărei categorii de
credite noi/depozite noi.
Art. 16. - Soldul mediu lunar aferent fiecărei categorii de credite
noi/depozite noi prezentate în anexele nr. 1a’) si 1b’) se calculează conform
formulei prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 17. - Pe baza informatiilor raportate de bănci si casele centrale
ale cooperativelor de credit, Banca Natională a României determină, în formă
agregată, potrivit structurii prevăzute în anexa nr. 3’, ratele medii ale
dobânzii aferente creditelor noi/depozitelor noi, pe baza formulei prevăzute în
anexa nr. 1.
CAPITOLUL IV
Art. 18. - Formularele prevăzute la art. 7 alin. (1) si la art. 13 alin.
(1) se întocmesc pe baza datelor din evidenta contabilă.
Art. 19. - Casele centrale ale cooperativelor de credit vor supraveghea
îndeplinirea de către cooperativele de credit afiliate a cerintelor prevăzute
de prezentele norme.
Art. 20. - Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor
si/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 si, respectiv, la art. 70 din Legea
bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, sau, după caz,
a sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute la art. 189, 190 si 191 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002.
Art. 21. - Anexele nr. 1-3’*) fac parte integrantă din prezentele norme.
Art. 22. - Prezentele norme intră în vigoare în termen de două luni de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23. - Pe data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă
orice dispozitii contrare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU,
GUVERNATOR
Bucuresti, 21
februarie 2003.
Nr. 2.
REPUBLICĂRI
HOTĂRÂREA GUVERNULUI Nr. 784/2000
privind
aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor în
sectorul gazelor naturale*)
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul pentru acordarea autorizatiilor
si licentelor în sectorul gazelor naturale, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
REGULAMENT
pentru acordarea autorizatiilor si licentelor în sectorul gazelor
naturale
*) Republicată în
temeiul art. II din Hotărârea Guvernului nr. 1.248/2002, dându-se textelor o
nouă numerotare. Hotărârea Guvernului nr. 784/2000 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25 septembrie 2000, si a
fost modificată si completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.248/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 840 din 21 noiembrie
2002.
CAPITOLUL I
Autoritate
Art. 1. - Prezentul regulament este emis în conformitate cu prevederile
art. 5 lit. i) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu modificări prin Legea nr. 791/2001,
precum si ale art. 58 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000
privind reglementarea activitătilor din sectorul gazelor naturale, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 463/2001.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - Prezentul regulament se aplică persoanelor juridice care
solicită acordarea unei autorizatii pentru initierea înfiintării, functionarea
si modificarea unor capacităti de productie, transport, înmagazinare/stocare,
tranzit, dispecerizare si distributie a gazelor naturale sau a unei licente
pentru a desfăsura activităti comerciale de furnizare, transport,
înmagazinare/stocare, tranzit, dispecerizare si distributie în sectorul gazelor
naturale.
Competente
Art. 3. - ANRGN emite, acordă, suspendă sau retrage autorizatii si
licente pentru obiectivele din sectorul gazelor naturale, respectiv pentru
activitătile de productie, transport, înmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare, distributie si furnizare a gazelor naturale.
Definitii si abrevieri
Art. 4. - Definirea unor termeni si lista cuprinzând abrevierile sunt
prevăzute în anexele nr. 1 si 2.
CAPITOLUL II
Tipuri de autorizatii si licente
Art. 5. - Autorizatiile pot fi:
a) autorizatii de înfiintare;
b) autorizatii de functionare;
c) autorizatii de modificare.
Art. 6. - Autorizatiile de înfiintare sunt destinate realizării de
capacităti de productie, transport, înmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale.
Art. 7. - Autorizatiile de functionare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de înmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 8. - Autorizatiile de modificare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de înmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 9. - Licentele pot fi:
a) licentă de furnizare a gazelor naturale;
b) licentă de transport al gazelor naturale;
c) licentă de înmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) licentă de dispecerizare a gazelor naturale;
e) licentă de distributie a gazelor naturale;
f) licentă de tranzit al gazelor naturale.
CAPITOLUL III
Regimul autorizatiilor si al licentelor în sectorul gazelor naturale
SECTIUNEA 1
Art. 10. - Autorizatiile/licentele
se acordă persoanelor juridice care desfăsoară activităti în sectorul gazelor
naturale.
Art. 11. - (1) Pentru obtinerea unei autorizatii/licente solicitantii se
vor adresa autoritătii competente, la sediul acesteia, cu cereri tipizate
scrise, însotite de documentele justificative prevăzute la art. 13 si 14 sau,
după caz, la art. 13 si 15.
(2) Solicitantul trebuie să fie persoană juridică cu sediul în România.
Solicitantul, persoană juridică străină, care nu detine un sediu stabil în
România, poate să stabilească si să mentină, în conditiile legii, un sediu
secundar pe întreaga durată a autorizării si/sau a licentierii.
(3) Nu pot primi autorizatie/licentă solicitantii aflati în procedura
reorganizării judiciare sau a falimentului si nici solicitantii cărora le-a
fost retrasă sau anulată o autorizatie/licentă într-o perioadă de 5 ani
anteriori înregistrării cererii, în acelasi domeniu.
(4) Cererea întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 va fi
înscrisă într-un registru cu regim special la Departamentul autorizări,
licentieri, reglementări si atestări tehnice din cadrul ANRGN.
Art. 12. - (1) ANRGN, prin Departamentul autorizări, licentieri,
reglementări si atestări tehnice, analizează dacă documentatia depusă de
solicitant corespunde prevederilor prezentului regulament si îi comunică
acestuia dacă există documente necorespunzătoare, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data înregistrării documentatiei de către acesta. În acest
caz solicitantul va completa documentatia conform observatiilor făcute, în
termen de maximum 15 zile de la primirea comunicării.
(2) În functie de tipul autorizatiei/licentei solicitate, responsabilul
din partea ANRGN poate verifica la fata locului realitatea datelor înscrise în
documentatie. Rezultatul verificărilor faptice de la fata locului se înscrie
într-un proces-verbal care este semnat de acesta si de solicitantul
autorizatiei/licentei. În situatia în care se constată că datele înscrise în
documentatie nu corespund realitătii, acestea se vor mentiona distinct în
procesul-verbal si pot constitui motivatie pentru
neacordarea/suspendarea autorizatiei/licentei.
SECTIUNEA 2
Documente solicitate pentru toate tipurile de
autorizatii si licente
Art. 13. - La solicitarea acordării
autorizatiei/licentei se vor prezenta următoarele documente:
a) actul constitutiv al societătii comerciale, în care să fie precizată
activitatea pentru care se solicită autorizatia/licenta, în copie legalizată;
b) certificatul de înregistrare atribuit societătii comerciale, în copie
legalizată;
c) informatii privind situatia financiară, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 4, certificată de directia finantelor publice;
d) curriculum vitae pentru echipa managerială a societătii comerciale,
care să ateste capabilitatea managerială a acesteia;
e) organigrama, din care să rezulte inclusiv existenta unei structuri de
asigurare a mentenantei preventive, astfel încât să facă posibilă utilizarea
eficientă a obiectivelor/sistemelor de productie, transport, ispecerizare,
tranzit, înmagazinare/stocare sau distributie a gazelor naturale; de
asemenea, structura si necesarul de personal, care să ateste capabilitatea
solicitantului în domeniu;
f) documente privind capabilitatea tehnică în domeniu, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5;
g) declaratia scrisă, pe propria răspundere, a reprezentantului legal al
societătii comerciale privind valoarea actualizată a investitiei si/sau a
obiectivelor pentru care se solicită autorizarea, respectiv capacitatea si/sau
cantitatea de gaze naturale pentru care se solicită licenta, în vederea
calculării tarifelor aferente.
SECTIUNEA 3
Documente specifice tipului de autorizatie/licentă
Art. 14. - Documentele prevăzute la
art. 13 vor fi însotite, în functie de tipul autorizatiei, de următoarele acte:
A. Pentru autorizatia de înfiintare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul gazelor naturale;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului, conform proiectului
tehnico-economic avizat de operatorul licentiat;
c) studiul de fezabilitate, întocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei în vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată, cu modificările
ulterioare;
e) avizul tehnic care să contină cerintele tehnice de racordare, după
caz, la conductele colectoare aferente sistemelor de productie, la SNT si/sau
la retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de producător,
de operatorul de sistem de transport sau de distributie a gazelor
naturale;
f) contractul de concesiune a serviciului de distributie si/sau a
bunurilor aferente, în copie, avizat de ANRGN.
B. Pentru autorizatia de functionare:
a) autorizatia de înfiintare sau procesul-verbal de punere în functiune,
pentru obiectivele existente la data intrării în vigoare a prezentului
regulament;
b) autorizatia de mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
c) documentele de constituire a comisiilor de receptie;
d) procesul-verbal de receptie la terminarea lucrărilor, semnat de
comisia de receptie, constituită conform legislatiei în vigoare;
e) documente care să ateste autorizarea personalului de către ISCIR si
de către B.R.M.L.;
f) lista personalului autorizat de către ANRGN, care participă la
receptia lucrării;
g) fisa cuprinzând structura de personal pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
h) autorizarea metrologică a laboratoarelor AMC/PRAM, conform Hotărârii
Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în
constructii si/sau contracte de prestări de servicii perfectate cu societăti
care au asemenea laboratoare.
C. Pentru autorizatia de modificare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul de gaze supus modificării;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului modificat, conform
proiectului tehnico-economic;
c) studiul de fezabilitate, întocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei în vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) avizul tehnic care să contină cerintele tehnice de racordare, după
caz, la conductele colectoare aferente sistemelor de productie, la SNT si/sau
la retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de producător,
de operatorul de sistem de transport, respectiv de operatorul de sistem
de distributie a gazelor naturale, după caz;
e) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată, cu modificările
ulterioare.
Art. 15. - Documentele prevăzute la art. 13 vor fi însotite, în functie
de tipul licentei, de următoarele acte:
A. Pentru licenta de furnizare a gazelor naturale:
a) documentul emis de organismul de certificare privind initierea procesului
de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei de
standarde ISO 9000, si, după caz, a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care să rezulte derularea
procesului de implementare a acestora în cadrul agentului economic care
solicită licentă, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor prezenta
certificatele emise de către organismele de certificare;
b) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care
să ateste existenta unui sistem de comunicare cu clientii, precum si a unui
sistem de colectare a reclamatiilor consumatorilor si de rezolvare a acestora;
c) lista cuprinzând sediile secundare.
B. Pentru licenta de transport al gazelor naturale:
a) fisa cuprinzând structura personalului pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzând sediile secundare;
d) listele cuprinzând instalatiile de transport - conducte, SRM, S.C.,
SCV, PM - aferente fiecărui sediu secundar;
e) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care să rezulte
derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului economic
care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de
licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de către organismele de certificare;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic;
g) acordul de concesiune, încheiat cu Agentia Natională pentru Resurse
Minerale, pentru concesionarea sistemului national de transport al gazelor
naturale, conform Legii petrolului nr. 134/1995, cu modificările si
completările ulterioare, si Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor.
C. Pentru licenta de înmagazinare/stocare a gazelor naturale:
a) autorizatia de functionare pentru capacitătile de
înmagazinare/stocare a gazelor naturale;
b) autorizatia de mediu conform prevederilor legale în vigoare;
c) fisa cuprinzând structura personalului pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
d) lista cuprinzând sediile secundare;
e) listele cuprinzând capacitătile de înmagazinare/stocare a gazelor
naturale, aferente fiecărui sediu secundar;
f) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care să rezulte
derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului economic
care solicită licentă, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de
licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de către organismele de certificare;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic;
h) acordul de concesiune, încheiat cu Agentia Natională pentru Resurse
Minerale, pentru convertirea zăcământului comercial depletat si/sau a
cavernelor saline în depozite de înmagazinare subterană a gazelor naturale,
conform Legii nr. 134/1995, cu modificările si completările ulterioare, si
Legii nr. 219/1998.
D. Pentru licenta de dispecerizare a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzând structura personalului pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
b) lista cuprinzând sediile secundare;
c) listele cuprinzând sistemele de dispecerizare aferente sediului
central si fiecărui sediu secundar;
d) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, din care să rezulte derularea procesului de implementare
a sistemului de calitate în cadrul agentului economic care solicită licenta, cu
finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de licente care au finalizat
procesele de certificare prevăzute mai sus vor prezenta certificatele emise de
către organismele de certificare;
e) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
E. Pentru licenta de distributie a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzând structura personalului pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
b)
contractul de concesiune a serviciului de distributie si/sau a bunurilor
aferente, în copie, avizat de ANRGN;
c) lista cuprinzând sediile secundare;
d) listele cuprinzând obiectivele aferente sistemului de distributie
corespunzătoare fiecărei localităti - conducte si instalatii tehnologice -, cu
mentionarea principalelor caracteristici tehnice;
e) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care să rezulte derularea
procesului de implementare a acestora în cadrul agentului economic care
solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor prezenta
certificatele emise de către organismele de certificare;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care
să ateste existenta unui sistem de colectare a reclamatiilor consumatorilor de
gaze naturale si de rezolvare a acestora, precum si a unui sistem de comunicare
cu clientii, prin care acestia să fie informati despre modificările de acte
normative în domeniu.
F. Pentru licenta de tranzit al gazelor naturale:
a) fisa cuprinzând structura personalului pe specialităti, care atestă
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) conventia/conventiile interguvernamentale si contractele-cadru
încheiate între entitătile corespondente din statele implicate;
d) lista cuprinzând sediile secundare;
e) listele cuprinzând instalatiile de tranzit - conducte, SRM, S.C.,
SCV, PM - aferente fiecărui sediu secundar;
f) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitătii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care să rezulte derularea
procesului de implementare a acestora în cadrul agentului economic care
solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor prezenta
certificatele emise de către organismele de certificare;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
Art. 16. -
Licentele de furnizare se pot acorda producătorilor si distribuitorilor de gaze
naturale si/sau altor persoane juridice care prezintă garantii financiare emise
de banca solicitantului, în vederea desfăsurării activitătii de furnizare
pentru care solicită licenta.
SECTIUNEA 4
Termene de valabilitate a autorizatiilor/licentelor
Art. 17. - (1) După verificarea documentatiei depuse de solicitant,
ANRGN, prin Departamentul autorizări, licentieri, reglementări si atestări
tehnice, întocmeste un raport prin care propune motivat acordarea/refuzul
de acordare a autorizatiei/licentei. În raport se va preciza durata
maximă de valabilitate propusă pentru autorizatie/licentă, după cum urmează:
a) autorizatiile prevăzute la art. 6 si 8 sunt valabile pe durata
executării lucrărilor aferente, cuprinse în studiul de fezabilitate;
b) autorizatiile prevăzute la art. 7 sunt valabile pentru o perioadă de
maximum 30 de ani;
c) licentele prevăzute la art. 9 lit. a) si c) sunt valabile pentru o
perioadă de maximum 30 de ani;
d) licentele prevăzute la art. 9 lit. b), d) si e) sunt valabile pentru
o perioadă de maximum 15 ani;
e) licentele prevăzute la art. 9 lit. f) sunt valabile pe durata
acordului încheiat între părti, cu precizarea că se modifică corespunzător la
eventualele amendări ale acordului de tranzit.
(2) Raportul este prezentat spre analiză Comitetului de reglementare al
ANRGN, în vederea emiterii deciziei de acordare/respingere. Sedinta Comitetului
de reglementare este publică. Discutiile din cadrul sedintei vor fi
înregistrate, iar înregistrarea pe suport electronic se va păstra o durată de
minimum 5 ani.
SECTIUNEA 5
Acordarea autorizatiei/licentei
Art. 18. - (1) ANRGN decide asupra acordării autorizatiei/licentei în
termen de până la 60 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei
complete de către solicitant.
(2) Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se face
prin decizie a presedintelui ANRGN.
(3) În termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării de către ANRGN
a înstiintării privind acordarea autorizatiei/licentei si a facturii emise,
solicitantul va face dovada plătii tarifului aferent.
(4) Neprezentarea în termenul prevăzut la alin. (3) a dovezii de
achitare a tarifului atrage refuzul eliberării deciziei de către ANRGN.
Art. 19. - Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se
motivează în baza următoarelor criterii obligatorii:
a) caracterul complet al documentatiei prezentate;
b) existenta unui cadru tehnico-organizatoric care să permită
îndeplinirea conditiilor prevăzute în autorizatii si în licente;
c) asigurarea resurselor financiare;
d) asigurarea cu personal calificat si competent;
e) calitatea serviciilor asigurate clientilor;
f) calitatea managerială - experienta profesională si de conducere;
g) asigurarea sănătătii si securitătii personalului;
h) protectia mediului;
i) eficienta energetică a capacitătilor pentru activitătile cu caracter
de monopol supuse autorizării.
Art. 20. - Autorizatiile/licentele vor contine, după caz, următoarele
prevederi principale:
a) drepturile conferite de autorizatie/licentă;
b) conditionări, limitări si restrictii privind continuitatea si
nivelurile de functionare a obiectivelor autorizate;
c) interdictii si sarcini privind securitatea persoanelor, protectia
proprietătii si a mediului înconjurător, afectarea unor activităti de interes
public;
d) continutul servitutii, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
60/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 463/2001;
e) datele tehnice privind obiectivul autorizat;
f) asigurarea egalitătii de tratament a clientilor si evitarea oricăror
discriminări;
g) prezervarea unui mediu concurential normal în domeniu prin evitarea
dezechilibrelor pe piată si a practicilor anticoncurentiale;
h) obligativitatea pentru titularii de licente prevăzute la art. 9 lit.
b), c) si e) de a asigura accesul tuturor producătorilor si consumatorilor la
sistemul de transport, de înmagazinare/stocare si de distributie;
i) obligativitatea pentru titularii de licente prevăzute la art. 9 lib.
b) si c) de a asigura, după caz, stocurile de sigurantă de combustibil,
lubrifianti, piese de schimb, materiale necesare pentru functionarea
capacitătilor de productie, transport si înmagazinare/stocare pentru o perioadă
de minimum 90 de zile sau, prin contracte, necesarul de combustibil, gaze
naturale, lubrifianti, piese de schimb, materiale, care să permită îndeplinirea
obligatiilor de furnizare a gazelor naturale;
j) obligativitatea pentru titularii de licente prevăzute la art. 9 lit.
a) si e) de a respecta standardele de performantă referitoare la calitatea
serviciului de furnizare a gazelor naturale către consumatori si de a prezenta
rapoarte anuale privind îndeplinirea cerintelor specificate în standardele de
performantă;
k) obligativitatea pentru titularii de licente de a prezenta periodic,
semestrial sau, după caz, anual, rapoarte tehnice si financiare privind
activitatea acestora; pentru rapoartele financiare este obligatorie separarea
evidentei contabile între activitătile licentiate si cele nelicentiate;
l) obligativitatea pentru titularii de autorizatii/licente de a furniza
informatii către autoritatea competentă, referitoare la tipul de date,
periodicitatea, formatul de transmitere a datelor si altele asemenea.
Art. 21. - (1) Autorizatiile si licentele se înregistrează într-un
registru în care înscrierea se face în ordinea emiterii lor.
(2) Numărul autorizatiei/licentei este numărul de ordine din acest
registru.
(3) Registrul este unic si poate fi consultat de cei interesati la
sediul ANRGN, cu acordul acesteia, conform unui program care va fi afisat.
(4) Modelele de autorizatie/licentă sunt prezentate în anexele nr. 6 si
7.
Art. 22. - Autorizatia/licenta se eliberează în două exemplare, dintre
care un exemplar este transmis de autoritatea competentă titularului, iar un
exemplar se atasează la dosarul-anexă la registru.
Art. 23. - (1) Deciziile presedintelui ANRGN de acordare a
autorizatiilor/licentelor vor fi publicate pe cheltuiala titularului de
autorizatie în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, iar deciziile de
respingere a acestora vor fi comunicate solicitantilor în termen de 15 zile
calendaristice de la data emiterii.
(2) Deciziile presedintelui ANRGN privind acordarea/refuzul acordării
autorizatiei/licentei pot fi atacate la instanta de contencios administrativ,
în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 41/2000, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 791/2001 .
CAPITOLUL IV
Art. 24. - (1) La cererea titularilor sau din proprie initiativă ANRGN
poate decide, în conformitate cu prevederile legale, modificarea
autorizatiilor/licentelor eliberate initial, în următoarele situatii:
a) în cazul în care survin unele schimbări ale circumstantelor de la
data eliberării autorizatiilor/licentelor sau a unor evenimente care conduc la
imposibilitatea desfăsurării activitătilor de productie, transport, tranzit,
înmagazinare/stocare, distributie sau furnizare de gaze naturale ori a
pietei gazelor naturale;
b) în cazul unor modificări ale statutului titularului de
autorizatie/licentă - prin divizare, fuziune, transformare, schimbarea
obiectului de activitate, a denumirii, a sediului, modificarea capitalului
social - sau al unor modificări ale patrimoniului, precum si în alte cazuri de
afectare a conditiilor în care autorizatia sau licenta a fost eliberată.
(2) Pentru situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a) modificarea
autorizatiilor/licentelor se va face din initiativa ANRGN, cu respectarea
egalitătii de tratament a titularilor si în raport cu natura situatiei care a
determinat modificarea. ANRGN va comunica în scris titularilor de
autorizatie/licentă modificările survenite. În aceste cazuri ANRGN va elibera
titularilor autorizatii sau licente cu un continut modificat.
(3) Pentru situatiile prevăzute la alin. (1) lit. b) titularul
autorizatiei/licentei va notifica ANRGN, în termen de 30 de zile de la aparitia
situatiei nou-create, solicitarea de modificare. După primirea notificării
ANRGN va examina situatia nou-creată si va dispune, dacă solicitarea este
întemeiată, după caz:
a) modificarea corespunzătoare a autorizatiilor/licentelor, eliberând
autorizatii sau licente cu un continut modificat;
b) emiterea unor amendamente la conditiile asociate
autorizatiei/licentei existente.
(4) În cazul în care, pentru situatiile prevăzute la alin. (1) lit. b),
nu se poate proceda în conformitate cu prevederile alin. (3), titularul de
autorizatie va solicita ANRGN aprobarea transferului autorizatiei către altă
persoană juridică. În acest caz persoana juridică către care se face transferul
trebuie să facă dovada, în prealabil, că îndeplineste conditiile de autorizare
prevăzute la art. 13.
CAPITOLUL V
Procedura de suspendare si de retragere a autorizatiilor si licentelor
Art. 25. -
(1) În cazul în care titularul autorizatiei/licentei nu îsi îndeplineste
obligatiile legale din motive neimputabile acestuia, precum si în cazul
nerespectării conditionărilor, limitărilor, restrictiilor, interdictiilor sau a
sarcinilor stabilite prin autorizatie/licentă, constatate de ANRGN din oficiu
ori sesizate de către terti sau prin notificarea de către titular, ANRGN va
proceda după cum urmează:
a) dacă situatia creată se poate remedia, acordă un termen de conformare
de maximum 6 luni, sub sanctiunea suspendării autorizatiei/licentei;
b) dacă situatia creată nu se poate remedia, retrage
autorizatia/licenta.
(2) Pentru neîndeplinirea sau, după caz, îndeplinirea necorespunzătoare
a obligatiilor care rezultă din autorizatie/licentă, imputabile titularului,
ANRGN va dispune:
a) dacă situatia creată se poate remedia, suspendarea
autorizatiei/licentei pe o perioadă de 60 de zile calendaristice în vederea
remedierii situatiei create si conformării cu autorizatia/licenta; în acest
sens titularul autorizatiei/licentei are obligatia de a depune la ANRGN, în
termen de maximum 30 de zile calendaristice, documentele care să ateste
remedierea situatiilor care au condus la suspendarea autorizatiei/licentei;
b) dacă situatia creată nu se poate remedia, retragerea
autorizatiei/licentei.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) si (2) persoanele prejudiciate îl
pot actiona pe titular în justitie pentru repararea pagubei cauzate.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), ANRGN poate dispune
continuarea activitătii în regim controlat, dacă activitatea afectează
interesele consumatorilor de gaze naturale.
Art. 26. - Prin decizie ANRGN va suspenda titularului
autorizatia/licenta în caz de începere a procedurii reorganizării judiciare sau
a falimentului; titularul este obligat să notifice ANRGN situatia apărută, în
termen de 15 zile calendaristice de la data declansării acestei proceduri.
Art. 27. - ANRGN va retrage titularului autorizatia/licenta în
următoarele situatii:
a) incapacitate de plată;
b) faliment;
c) în conditiile prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. b), dacă acestea
sunt de natură să conducă la imposibilitatea îndeplinirii de către titularul
autorizatiei/licentei a obligatiilor asumate.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 28. - Pentru orice încălcare de către titularul autorizatiei/licentei a termenilor sau a conditiilor prevăzute în acestea autoritatea competentă va aplica titularului sanctiuni contraventionale, potrivit dispozitiilor art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 791/2001, si ale art. 87 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 463/2001.
CAPITOLUL VII
Art. 29. - (1) Autoritatea competentă va pune la dispozitie celor
interesati orice document sau date obtinute din analiza unei cereri, din
verificările efectuate pe parcurs sau din luarea unei măsuri de punere în
aplicare, în conformitate cu instructiunile privind regimul eliberării
documentelor, emise de ANRGN.
(2) Instructiunile prevăzute la alin. (1) vor fi elaborate de ANRGN în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament,
fiind aprobate prin decizie a presedintelui acesteia.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) informatiile
confidentiale sau de afaceri, stabilite de comun acord cu ANRGN, a căror
difuzare poate cauza daune economice, informatiile cu regim special si
informatiile care constituie secret de stat.
Art. 30. - Lista cuprinzând tarifele pentru acordarea de autorizatii si
licente este prevăzută în anexa nr. 8.
Art. 31. - Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati
să solicite acordarea autorizatiilor/licentelor în conditiile art. 16 din
Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr.
791/2001, până la această dată beneficiind de autorizatie/licentă provizorie.
Art. 32. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul
regulament.
1. acces la sistemul de transport si/sau de distributie - dreptul
unui producător, furnizor si/sau consumator eligibil de a utiliza sistemul,
achitând tarifele si îndeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
2. asigurare - resursele financiare prezervate de titularul de
autorizatie/licentă, care să îi permită acestuia fie înlocuirea oricăror
elemente de active deteriorate sau distruse din cauza unor avarii, accidente
sau a altor evenimente fortuite, fie plata unor penalizări, despăgubiri către
terti, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
3. Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN) - institutie publică autonomă, cu personalitate juridică, care
creează, aplică si urmăreste sistemul de reglementări obligatorii la nivel
national, necesar pentru functionarea sectorului gazelor naturale în conditii
de eficientă, sigurantă, concurentă, transparentă si protectie a consumatorilor
si a mediului;
4. autorizatie - permisiune acordată unei persoane juridice,
română sau străină, pentru a construi, a pune în functiune si/sau a opera ori a
modifica o instalatie de productie, transport, tranzit, înmagazinare/stocare,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale:
a) autorizatie de înfiintare - actul tehnic si juridic emis de
ANRGN, prin care se acordă permisiunea unei persoane juridice, română sau
străină, pentru a înfiinta capacităti de productie, transport,
înmagazinare/stocare, tranzit, dispecerizare si distributie a gazelor naturale;
b) autorizatie de functionare - actul tehnic si juridic emis de
ANRGN, care atestă functionarea obiectivelor din sectorul gazelor naturale,
existente în functiune la data intrării în vigoare a prezentului regulament,
precum si punerea în functiune a obiectivelor noi;
c) autorizatie de modificare - actul tehnic si juridic emis de
ANRGN, prin care se acordă permisiunea unei persoane juridice pentru
modernizarea, retehnologizarea, extinderea si reabilitarea unui obiectiv de
productie, transport, tranzit, înmagazinare/stocare, distributie, furnizare si
utilizare a gazelor naturale, precum si pentru reparatia capitală a acestuia,
în urma căreia se modifică caracteristicile tehnice care au făcut obiectul
autorizatiei;
5. bonitate financiară - măsură a încrederii, de natură
financiară, pe care o prezintă o persoană juridică în momentul solicitării unei
autorizatii/licente;
6. capacitate - posibilitatea unui obiectiv din sectorul gazelor
naturale de a produce, de a transfera, de a transporta, de a înmagazina/stoca,
de a distribui si/sau de a transforma gaze naturale;
7. caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de
natură tehnică, specifice unui obiectiv din sectorul gazelor naturale;
8. cod - colectie de reglementări cu caracter tehnic si
comercial, emise de autoritatea competentă, prin care se stabilesc reguli si
proceduri obligatorii pentru agentii economici din sectorul gazelor naturale;
9. consumator captiv - persoană fizică sau juridică, română ori
străină, care este obligată, datorită configuratiei sistemului de distributie,
să contracteze gaze naturale cu un anumit producător sau distribuitor, titular
al licentei de furnizare:
a) consumator rezidential - consumatorul care utilizează gazele
naturale în scopul încălzirii spatiilor proprii, producerii apei calde, pentru
gătit si pentru care furnizarea se face fără limită de consum, până la nivelul
debitului maxim instalat; în particular, termenul uz rezidential face
referire la consumul casnic în gospodării individuale, apartamente de bloc,
obiective sociale, culturale, de ocrotire a sănătătii, institutii si altele
asemenea;
- consumator rezidential individual - consumul casnic în
gospodării individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale
de maximum 10.000 m3/an;
- consumator rezidential colectiv - consumul casnic în gospodării
sau apartamente de bloc, cu contorizări comune si un consum de gaze naturale
mai mare de 10.000 m3/an;
- alti consumatori rezidentiali - institutii publice, unităti de
învătământ, spitale, crese, grădinite, servicii sociale, precum si altele
asemenea;
b) consumator industrial - consumatorul care utilizează gazele
naturale ca materie primă în industria chimică sau pentru procese tehnologice
în industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructii si
altele asemenea, exclusiv producerea de energie electrică, clasificati astfel:
- consumator industrial mic - cu un consum de gaze naturale de
maximum 100.000 m3/an;
- consumator industrial mare - cu un consum de gaze naturale de
minimum 100.000 m3/an;
- consumator din industria chimică - care utilizează gazele
naturale ca materie primă în industria chimică de sinteză;
- consumator din sectorul producerii de energie electrică -
consumatorul care utilizează gazele naturale în scopul producerii de energie
electrică pentru utilităti publice;
c) consumator comercial - consumatorul care utilizează gaze
naturale în sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau în
agricultură, sere si utilizări similare, pentru care furnizarea se face fără
limită
de consum, până la nivelul debitului maxim instalat;
d) consumator din sectorul distributiei districtuale a agentului
termic - consumatorul care utilizează gaze naturale pentru producerea de
energie termică, în scopul distributiei publice; furnizarea se realizează în
limita cantitătilor de gaze naturale contractate si în conformitate cu graficul
de furnizare prevăzut în contractul de furnizare;
10. consumator eligibil - persoana fizică sau juridică, română
ori străină, care are deplina libertate de a cumpăra gaze naturale de la orice
producător si/sau furnizor, având acces la retelele de transport si/sau de
distributie;
11. dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanentă si
operativă, la nivelul retelelor si al sistemelor, a resurselor - productie,
import si altele asemenea - cu consumurile rezultate din obligatiile de
livrare, inclusiv luarea măsurilor de limitare a efectelor situatiilor
exceptionale - temperaturi foarte scăzute, calamităti naturale, avarii majore -
prin folosirea de mijloace specifice;
12. distribuitor de gaze naturale - persoana juridică, română sau
străină, autorizată si/sau licentiată, care are ca specific activitatea de
distributie a gazelor naturale, precum si comercializarea acestora către
consumatorii captivi într-o zonă delimitată;
13. furnizor de gaze naturale - persoana juridică, română sau
străină, titulară a licentei de furnizare a gazelor naturale;
14. gaze naturale - gazele libere din zăcămintele de gaz metan,
gazele dizolvate în titei, cele din capul de gaze asociat zăcămintelor de
titei, precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor
lichide;
15. înmagazinare subterană - proces ciclic de depozitare care constă
în introducerea/injectia si extragerea/extractia unor cantităti de gaze
naturale si/sau lichide în/din spatii etanse - medii poroase, acvifere,
cavităti
si altele asemenea - la diferite presiuni si temperaturi;
16. licentă - act tehnic si juridic emis de ANRGN, prin care se
acordă permisiunea unei persoane juridice, română sau străină, pentru
desfăsurarea de activităti comerciale si/sau prestări de servicii în legătură
cu una sau mai multe functiuni de transport, tranzit, înmagazinare,
dispecerizare, distributie si furnizare a gazelor naturale;
17. mentenantă - ansamblu de activităti destinate mentinerii sau
readucerii unei dotări într-o stare necesară îndeplinirii unei functii
încredintate, în conditii de sigurantă în functionare;
18. mentenantă preventivă - ansamblu de activităti având ca
obiectiv reducerea probabilitătii de defectare a unui echipament sau de
degradare a unui serviciu;
19. obiectiv din sectorul gazelor naturale - instalatiile,
constructiile si echipamentele aferente, care sunt proiectate să producă, să
transporte, să tranziteze, să înmagazineze/stocheze, să dispecerizeze si să
distribuie gaze naturale;
20. sectorul gazelor naturale - ansamblul agentilor economici,
activitătilor si instalatiilor aferente privind productia, transportul,
tranzitul, înmagazinarea, dispecerizarea, distributia, furnizarea si utilizarea
gazelor naturale;
21. operator de sistem - persoana juridică autorizată si/sau
licentiată să opereze capacitatea sistemului de transport, de distributie, de
dispecerizare, de înmagazinare/stocare, de alimentare si de productie a gazelor
naturale, în scopul mentinerii sigurantei parametrilor functionali ai
sistemului;
22. sistemul de alimentare cu gaze naturale - ansamblul compus
din conducte, instalatii de reglare-măsurare, aparate si accesorii, situat
între statiile de predare si cosurile prin care se evacuează gazele de ardere,
destinat să asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor dintr-o
localitate;
23. sistemul de dispecerizare - ansamblul instalatiilor, constructiilor
si echipamentelor aferente dispecerizării gazelor naturale;
24. sistemul de distributie - ansamblul compus din conducte,
instalatii de reglare-măsurare, aparate si accesorii, situat între statiile de
predare si robinetele de bransament ale consumatorilor racordati la reteaua de
presiune joasă, respectiv până la iesirea din statiile/posturile de reglare de
la consumatorul racordat la reteaua de presiune redusă;
25. sistemul de înmagazinare/stocare a gazelor naturale –
totalitatea instalatiilor tehnologice de suprafată si/sau subterane, precum si
depozitul propriu-zis, prin intermediul cărora se pot înmagazina/stoca ciclic
si, respectiv, extrage cantităti determinate de gaze naturale;
26. sistemul de productie a gazelor naturale - ansamblul
instalatiilor tehnologice, conducte, separatoare, panouri tehnologice de măsură
a gazelor naturale, instalatii de conditionare a gazelor naturale, statii de
comprimare, conducte de racord la SNT si altele asemenea, care asigură
productia gazelor naturale de la capul de eruptie până la panoul de măsurare
comercială, în conditii de calitate, conform standardelor în vigoare;
27. sistemul national de transport - sistemul de transport al
gazelor naturale în regim de înaltă presiune, compus din ansamblul de conducte
magistrale, precum si din toate instalatiile, echipamentele si dotările
aferente, care asigură preluarea gazelor naturale extrase din perimetrele de
exploatare sau a celor provenite din import si transportul acestora în vederea
livrării în sistemele de distributie si/sau la consumatorii directi
si/sau înmagazinării/stocării acestora;
28. standarde de performantă - normele tehnice si comerciale,
economice si operationale, cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii
de calitate a serviciilor de transport, tranzit, înmagazinare/stocare,
dispecerizare, distributie si furnizare a gazelor naturale;
29. stocare - procesul ciclic de depozitare, care constă în
introducerea/injectia si extragerea/extractia unor cantităti de gaze naturale
si/sau lichide în/din spatii etanse - rezervoare, recipiente si altele asemenea
- la diferite presiuni si temperaturi;
30. suspendarea autorizatiei/licentei - decizie a ANRGN prin care
se retrag titularului de autorizatie/licentă permisiunile dobândite prin
aceasta, pentru un interval de timp determinat;
31. titular de autorizatie/licentă - persoană juridică
detinătoare a unei autorizatii/licente acordate de autoritatea competentă;
32. transportator - persoană juridică română, licentiată, care
asigură servicii de transport-dispecerizare, întretinere, exploatare si
functionare în conditii de sigurantă a SNT;
33. tranzit - transportul prin SNT si/sau prin conducte
magistrale, peste teritoriul României, cu sau fără transbordare, al gazelor
naturale provenind din alt stat si destinate unui stat tert;
34. zonă de protectie - suprafata de teren extinsă de o parte si
de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o
distantă care asigură integritatea tehnică în functionare a acestora;
35. zonă de sigurantă - suprafata de teren extinsă de o parte si
de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o
distantă stabilită pentru fiecare obiectiv, în functie de cerintele de
sigurantă a acestuia.
ANEXA Nr. 2
LISTA
cuprinzând abrevieri
1. AMC - aparatură de măsură si control
2. ANRGN - Autoritarea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale
3. B.R.M.L. - Biroul Român de Metrologie Legală
4. ISCIR - Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat din România
5. ISO - International Standard Organization
6. m3
- metru
cub de gaze naturale
7. PM - panou de măsură
8. PRM - post de reglare-măsurare
9. PR - post de reglare
10. PRAM - protectie, relee, automatizări si măsurări
11. SNT - Sistemul national de transport gaze naturale
12. SCG - statie de comprimare gaze naturale
13. SCV - statie de comandă vane
14. SRM - statie de reglare-măsurare.
C E R E R E
pentru acordarea autorizatiei/licentei în sectorul gazelor naturale
Numărul de înregistrare la ANRGN ../…
Către
Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) Bucuresti, sos. Cotroceni nr.
4, sectorul 6 Societatea Comercială …. , cu sediul în … , reprezentată legal
prin .., director general, si ., director economic, în conformitate cu
prevederile art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 791/2001, precum si ale art. 58 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 463/2001, solicită eliberarea unei autorizatii/licente pentru ... (tip:
autorizatie/licentă).
În sustinerea cererii anexăm dosarul
cu următoarele documente:
- …………………
- .………………..
Director general, ……………………. |
Director economic, ……………………. |
ANEXA Nr. 4
DATE
privind situatia financiară
Solicitant ... (denumirea)
Certificăm exactitatea datelor (Directia generală a finantelor publice a
judetului ..)
A. Indicatori privind evolutia bonitătii financiare:
Indicatorii de bonitate, calculati conform bilanturilor contabile
anuale si raportărilor semestriale |
Date de referintă (pentru ultimii 3 ani) |
|||||
Nr. crt. |
Denumirea |
Simbolul |
U.M. |
|
|
|
1. |
Lichiditatea
globală |
Lg |
% |
|
|
|
2. |
Solvabilitatea
patrimonială |
Sp |
% |
|
|
|
3. |
Rata profitului
brut |
Rpb |
% |
|
|
|
4. |
Viteza de rotatie a
fondului de rulment |
V(R) |
cicluri/an |
|
|
|
Lichiditatea globală = active
circulante/datorii curente x 100%,
în care:
- active circulante = stocuri + alte
active circulante;
- datorii curente (în termen de până
la un an) = furnizori si conturi asimilate + împrumuturi pe termen scurt +
salarii + impozite si taxe.
Solvabilitatea patrimonială =
capitaluri proprii/total pasiv, mai putin clientii creditori si conturi de
regularizare si asimilate x 100%.
Rata profitului brut = rezultatul
brut (profit) al exercitiului financiar/cifra de afaceri x 100%
Viteza de rotatie a fondului de
rulment = viteza de rotatie anuală a fondului de rulment, calculată pe baza
datelor din bilantul contabil din anul precedent, care reprezintă raportul
dintre veniturile din exploatare si fondul de rulment aferent exercitiului
financiar (cicluri/an).
B. Indicatori privind capacitatea
financiară a solicitantului, calculati la data de ...
1. TOTAL
GENERAL ACTIV (milioane lei) ……………………., din care:
1.1. Active circulante - total (milioane lei) ………………………...
2. TOTAL
GENERAL PASIV (milioane lei) .. ……………………., din care:
2.1. Obligatii - total (milioane lei) …………………….
3. Fond de rulment (rd. 1.1 - rd. 2.1) - total (milioane lei) …………………….
4. Depozite bancare - total (milioane lei) …………………….
5. Linie de credite deschise - total (milioane lei) …………………….
6. Credite bancare (neconsumate) - total (milioane lei) …………………….
7. Venituri din exploatare - total (milioane lei) …………………….
8. Viteza de rotatie a fondului de rulment [V(R)] …………………….
Director general, ……………………. |
Director economic, ……………………. |
N O T Ă :
1. Pentru
capacitătile nou-înfiintate informatiile privind situatia financiară pot fi
prezentate de către investitori.
2. Pentru
investitorii străini informatiile privind situatia financiară pot fi prezentate
de compania-mamă din străinătate în numele companiei-fiice din România, în
măsura în care se face dovada preluării în mod indubitabil a tuturor
angajamentelor financiare ale acesteia. Informatiile vor fi prezentate în limba
română, în traducere legalizată, la un birou notarial din România. ANRGN va lua
în considerare orice tip de informatii referitoare la viabilitatea financiară a
proiectului supus autorizării, furnizate de către societăti bancare, de audit
sau alte institutii financiare.
ANEXA Nr. 5
CAPABILITATEA TEHNICĂ
a agentilor economici din sectorul gazelor naturale, care solicită acordarea autorizatiei/licentei
1. Date generale privind denumirea
obiectivului si amplasarea lui din punct de vedere administrativ si geografic
2. Date privind calificarea
personalului tehnico-operativ care exploatează, întretine, execută reparatii si
modernizări ale obiectivului:
a) sef obiectiv;
b) ingineri, tehnicieni, maistri de
specialitate;
c) personal de deservire.
3. Date privind caracteristicile
obiectivului:
a) caracteristicile tehnice;
b) starea tehnică;
c) durata de serviciu normată si
actuală
4. Date privind impactul
obiectivului asupra mediului - aspecte legate de poluarea solului, apei si
aerului
5. Date privind siguranta în
exploatare a obiectivului, protectia muncii, PSI, sănătate, precum si dotările
aferente.
ANEXA Nr. 6
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
AUTORIZATIE DE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
nr. . din ..
Ca urmare a cererii adresate de ...,
cu sediul în ..., reprezentată prin ..., înregistrată la nr. din data de , în urma analizării si
verificării documentelor transmise, în baza prevederilor Regulamentului pentru
acordarea autorizatiilor si licentelor în sectorul gazelor naturale, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 784/2000, republicată, se acordă următoarea
Societătii Comerciale ………………....
pentru ……………..…(tipul autorizatiei) a ………………… (obiectivul autorizatiei) din ………….. (identificarea obiectivului)
Obiectivul are următoarele
caracteristici tehnice: .……………………….
Prezenta autorizatie este valabilă
………………….., în conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul pentru
acordarea autorizatiilor si licentelor în sectorul gazelor naturale, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 784/2000, republicată, precum si potrivit
conditiilor de valabilitate a acesteia, anexate la prezenta autorizatie.
………………………....
(data eliberării)
Presedinte,
.………………………
ANEXA Nr. 7
MODEL DE LICENTĂ
AUTORITATEA NATIONALĂ
DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
LICENTĂ DE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . .
nr. ………. din …….
Ca urmare a cererii adresate de
……….., cu sediul în …………...., reprezentată prin ………...., înregistrată la nr.
…….. din data de ……, în urma analizării si verificării documentelor transmise,
în baza prevederilor Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si
licentelor în sectorul gazelor naturale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
784/2000, republicată, se acordă următoarea
Societătii Comerciale ……………...
pentru ……………….(tipul licentei) a ……………. (obiectivul licentei) ……………. din . ……………… (identificarea obiectivului)
Prezenta licentă este valabilă ., în
conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul pentru acordarea
autorizatiilor si licentelor în sectorul gazelor naturale, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 784/2000, republicată, precum si potrivit conditiilor
de valabilitate a acesteia, anexate la prezenta licentă.
……………………..
(data eliberării)
Presedinte,
………………….
ANEXA Nr. 8
LISTA
cuprinzând tarifele pentru acordarea de autorizatii si licente
Tarife pentru autorizatii
Nr.crt. |
Activitatea |
Criteriul de fundamentare |
U.M. |
Tipul autorizatiei |
Tariful - % din valoarea obiectivului |
1. |
Productia de gaze
naturale |
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiul de fezabilitate |
milioane lei |
înfiintare |
0,2 |
|
|
Valoarea de
constructii-montaj din situatia finală de lucrări aferentă obiectivului |
|
functionare |
0,2 |
|
|
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiul de fezabilitate pentru lucrările aferente
modificărilor |
|
modificare |
0,2 |
2. |
Transportul si
dispecerizarea gazelor naturale |
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiul de fezabilitate |
milioane lei |
înfiintare |
0,2 |
|
|
Valoarea de
constructii-montaj din situatia finală de lucrări aferentă obiectivului |
|
functionare |
0,2 |
|
|
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiulde fezabilitate pentru lucrările
aferente modificărilor |
|
modificare |
0,2 |
3. |
Înmagazinarea/stocarea |
Valoarea
actualizată gazelor naturale a obiectivului din studiul de fezabilitate |
milioane lei |
înfiintare |
0,2 |
|
|
Valoarea de
constructii-montaj din situatia finală de lucrări aferentă obiectivului |
|
functionare |
0,2 |
|
|
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiul de fezabilitate pentru lucrările
aferente modificărilor |
|
modificare |
0,2 |
4. |
Distributia gazelor |
Valoarea
actualizată naturale a obiectivului din studiul de fezabilitate |
milioane |
înfiintare |
0,2 |
|
|
Valoarea de
constructii-montaj din situatia finală de lucrări aferentă obiectivului |
|
functionare |
0,2 |
|
|
Valoarea
actualizată a obiectivului din studiul de fezabilitate pentru lucrările
aferente modificărilor |
|
modificare |
0,2 |
Nr. crt. |
Activitatea |
Criteriul de fundamentare |
U.M. |
Tariful anual (lei/U.M.) |
1. |
Furnizarea de gaze
naturale |
Cantitatea de gaze
naturale furnizată |
mii m3 |
1.375 |
2. |
Transportul si
dispecerizarea gazelor naturale |
Cantitatea de gaze
naturale transportată si dispecerizată |
mii m3 |
375 |
3. |
Înmagazinarea/stocarea
gazelor naturale |
Cantitatea de gaze
naturale înmagazinată/stocată |
mii m3 |
1.150 |
4. |
Distributia gazelor
naturale |
Cantitatea de gaze
naturale distribuită |
mii m3 |
750 |
5. |
Tranzitul gazelor
naturale |
Capacitatea de
tranzit contractată |
mii m3 |
475 |
NOTĂ:
1. Tariful aferent autorizatiei de functionare pentru obiectivele în
functiune la data intrării în vigoare a prezentului regulament se calculează în
functie de valoarea netă actualizată a acestora la data ultimului bilant
contabil încheiat.
2. Pentru obiectivele cu durata de serviciu normată depăsită autorizarea
se face pentru o perioadă de un an.
3. Tarifele anuale pentru licente se achită în 4 transe egale, până în
ultima zi lucrătoare din prima lună a trimestrului. În anul obtinerii licentei
tariful se achită conform art. 18 din prezentul regulament.
4. Cantitatea de gaze naturale furnizată/transportată si
dispecerizată/înmagazinată sau stocată/distribuită, precum si capacitatea de
tranzit contractată, pentru care se calculează tarifele de licentă, se declară
pe propria răspundere de către operatorii licentiati. La sfârsitul anului, în
cazul în care cantitatea de gaze naturale efectiv furnizată/transportată si
dispecerizată/înmagazinată sau stocată/distribuită, respectiv capacitatea de
tranzit contractată, este mai mare decât cea declarată, pentru care a fost
emisă factura de tarif de licentă, ANRGN va proceda la emiterea unei facturi
suplimentare de regularizare. Factura de regularizare va fi achitată în termen
de 15 zile de la emitere.
5. Neachitarea la scadentă a contravalorii facturilor de tarife pentru
autorizatii si licente atrage perceperea unei penalităti de 0,1% pentru fiecare
zi de întârziere până la achitarea integrală, inclusiv ziua plătii.
6. Tarifele pentru acordarea autorizatiilor si licentelor sunt de
minimum 10.000.000 lei.
7. Pentru anul 2002 sumele achitate de titularii de licente si
autorizatii vor fi recalculate conform tarifelor de mai sus si se vor
regulariza în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
8. Tarifele pentru autorizatii si licente se actualizează prin ordin al presedintelui ANRGN si vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.