MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 161 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 13 martie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 9 din
14 ianuarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit, precum si ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997
privind controlul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 64/1999, cu
modificările si completările ulterioare
Decizia nr. 32
din 28 ianuarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor
Decizia nr. 44
din 4 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si ale art. 63 lit. b) din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu
modificările si completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
86. - Ordin al
ministrului industriei si resurselor pentru aprobarea Prescriptiei tehnice PT C
3-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind utilizarea recipientelor-butelii cu
capacitate până la 26 litri pentru GPL”
Lista
cuprinzând asociatiile si fundatiile care primesc subventii de la bugetul local
în anul 2003, în conformitate cu prevederile Legii nr. 34/1998 privind
acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor române cu personalitate
juridică, care înfiintează si administrează unităti de asistentă socială
Rectificări la:
Hotărârea Guvernului nr. 1.096/2002
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, precum si ale
art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 64/1999, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, precum si
ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Ascon” - S.R.L. din Galati în
Dosarul nr. 1.061/2002 al Curtii de Apel Galati - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, apreciind
că instituirea de către legiuitor a unor reguli speciale de prescriptie nu
echivalează cu încălcarea vreunei dispozitii constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 august 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 1.061/2002, Curtea de Apel Galati – Sectia comercială si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, precum si ale art. 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Ascon” - S.R.L. într-o cauză administrativă.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile criticate instituie o discriminare favorabilă
proprietătii statului în raport cu proprietatea privată apartinând celorlalte
subiecte de drepturi, deoarece prevăd un termen de prescriptie de 5 ani pentru
creantele bugetare, pe când prin Decretul nr. 167/1958 se instituie un termen
general de prescriptie de 3 ani. Prin aceste dispozitii se încalcă si regimul
proprietătii private, care este ocrotită de lege în mod egal, indiferent de
titular. De asemenea, autorul exceptiei invocă jurisprudenta Curtii
Constitutionale, care, prin Decizia nr. 72/1994, a stabilit că diferentierea,
prin Decretul nr. 167/1958, a termenelor de prescriptie în functie de titularii
de drepturi este neconstitutională, contravenind dispozitiilor art. 41 alin.
(2) din Constitutie, care prevăd că proprietatea privată este ocrotită de lege
în mod egal, indiferent de titular.
Curtea de Apel Galati - Sectia comercială si de
contencios administrativ apreciază că exceptia este neîntemeiată,
deoarece, obligatia bugetară fiind distinctă de obligatia civilă, regimul lor
juridic este, de asemenea, diferit, iar termenul de prescriptie în materie
fiscală presupune existenta unui raport juridic specific dreptului fiscal si nu
poate fi supus normelor privitoare la prescriptia extinctivă ce decurge din
raporturi juridice civile sau comerciale.
Totodată, prescriptia reglementată în materie fiscală
priveste dreptul statului de a executa silit creantele bugetare, în timp ce
prescriptia reglementată de Decretul nr. 167/1958 priveste dreptul la actiune.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea
nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât, potrivit art.
53 alin. (1) din Constitutie, impozitele si taxele reprezintă o obligatie la
cheltuielile publice, constituindu-se în obligatie bugetară distinctă de
obligatia civilă, iar regimul lor juridic se impune a fi diferit.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Ordonanta Guvernului nr.
70/1997 este neîntemeiată, deoarece obligatiile bugetare se situează în sfera
interesului public si, pe cale de consecintă, termenul special de prescriptie
pentru realizarea creantelor bugetare este avut în vedere tocmai pentru
atingerea scopului interesului public. Totodată, arată că, potrivit art. 41
alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt
stabilite de lege, în cazul de fată, de Ordonanta Guvernului nr. 70/1997, iar,
potrivit art. 134 din Constitutie, statul este obligat să asigure activitatea
economică, financiară si valutară. Cu privire la dispozitiile art. 26 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, Guvernul arată că acestea au fost
abrogate în mod expres, începând cu data de 1 iulie 2002, prin Legea nr.
414/2002 privind impozitul pe profit.
Avocatul Poporului consideră exceptia de
neconstitutionalitate neîntemeiată, deoarece instituirea unui termen de
prescriptie de 5 ani în materie fiscală, mai mare decât termenul de 3 ani ce
reprezintă regula de drept comun, potrivit Decretului nr. 167/1958, nu
contravine dispozitiilor constitutionale, cu atât mai mult cu cât, potrivit
art. 134 alin. (2) din Constitutie, statul poate să ia anumite măsuri pentru
asigurarea surselor sale bugetare. În ceea ce priveste Decizia Curtii
Constitutionale nr. 72/1994, precizează că aceasta se referă la art. 3 alin. 1
din Decretul nr. 167/1958 si nu la termenul de prescriptie din domeniul fiscal,
care nu poate fi supus normelor privitoare la raporturile civile sau
comerciale.
Presedintele Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si al Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70 din
29 august 1994 privind impozitul pe profit, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, precum si dispozitiile art. 21
din Ordonanta Guvernului nr. 70 din 28 august 1997 privind controlul fiscal
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august
1997), aprobată cu modificări prin Legea nr. 64/1999 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 21 aprilie 1999), astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 113/1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 315 din 30 iunie 1999, având
următorul continut:
- Art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
70/1994: “Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitelor prevăzute de
prezenta ordonantă este de 5 ani de la data la care a expirat termenul de
depunere a declaratiei de impunere.”;
- Art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997: “Dreptul
organelor de control fiscal sau, după caz, al serviciilor de specialitate ale autoritătilor
administratiei publice locale de a stabili diferente de impozite si majorări de
întârziere pentru neplata în termen a acestora, precum si de a constata
contraventii si a aplica amenzi si penalităti pentru faptele ale căror
constatare si sanctionare sunt, potrivit legii, de competenta organelor de
control fiscal sau, după caz, a serviciilor de specialitate ale autoritătilor
administratiei publice locale, pentru o perioadă impozabilă, se prescrie după
cum urmează:
a) în termen de 5 ani de la data la care a expirat
termenul de depunere a declaratiei pentru perioada respectivă;
b) în termen de 5 ani de la data ultimului termen
legal de plată a impozitului, în cazul în care legea nu prevede obligatia
depunerii declaratiei;
c) în termen de 5 ani de la data comunicării, către
contribuabil, a impozitului stabilit de organele fiscale sau, după caz, de
serviciile de specialitate ale autoritătilor administratiei publice locale în
conditiile prevăzute de lege.”
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate,
autorul acesteia apreciază că prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate
următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 41 alin. (2): “Proprietatea privată este
ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si
apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor.”;
- Art. 135: “(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publică sau privată.
(3) Proprietatea publică apartine statului sau
unitătilor administrativ-teritoriale.
(4) Bogătiile de orice natură ale subsolului, căile de
comunicatie, spatiul aerian, apele cu potential energetic valorificabil si
acelea ce pot fi folosite în interes public, plajele, marea teritorială,
resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental, precum si
alte bunuri stabilite de lege, fac obiectul exclusiv al proprietătii publice.
(5) Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În
conditiile legii, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori
institutiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate.
(6) Proprietatea privată este, în conditiile legii,
inviolabilă.”
I. Examinând exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, Curtea
constată că aceasta a fost abrogată în mod expres prin art. 36 alin. (1) lit.
a) din Legea nr. 414 din 26 iunie 2002 privind impozitul pe profit, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 27 iunie 2002, care a
intrat în vigoare la data de 1 iulie 2002, dispozitiile criticate nefiind
preluate în noua reglementare a impozitului pe profit.
Având în vedere că aceste dispozitii au fost abrogate
anterior sesizării Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate
si că, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, “Curtea
Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti privind neconstitutionalitatea [É] unei dispozitii dintr-o lege
sau dintr-o ordonantă în vigoare [É]”, Curtea urmează să respingă exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994, ca fiind inadmisibilă.
II. Cu privire la dispozitiile art. 21 din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1997, Curtea constată că acestea instituie, pentru anumite
creante bugetare, un termen de prescriptie de 5 ani, ceea ce, în opinia
autorului exceptiei, ar contraveni protectiei proprietătii private, consacrată
de prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2).
Curtea retine că, spre deosebire de creantele civile
si comerciale, care izvorăsc din raporturi de drept privat, creantele bugetare
îsi au sorgintea în raporturi de drept public, si anume în raportul stabilit
între stat si cetăteni, în virtutea căruia, potrivit dispozitiilor art. 53
alin. (1) din Constitutie, “Cetătenii au obligatia să contribuie, prin
impozite si prin taxe, la cheltuielile publice”.
Curtea constată că, potrivit dispozitiilor art. 134
alin. (2) lit. b) din Constitutie, statul are obligatia să asigure protejarea
intereselor nationale în activitatea economică, financiară si valutară. Astfel,
reglementarea prin dispozitiile legale criticate a unui termen de prescriptie
de 5 ani, în materie fiscală, mai lung decât termenul general de prescriptie de
3 ani, stabilit de Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctivă, nu constituie o măsură discriminatorie
de apărare a proprietătii private a statului în raport cu proprietatea privată
a altor titulari, ci o măsură de apărare a interesului public, în deplină
concordantă cu prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2) si ale art.
135 referitoare la protectia proprietătii private.
În ceea ce priveste Decizia Curtii Constitutionale nr.
72/1994 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 6
octombrie 1994), invocată de către autorul exceptiei în sustinerea acesteia,
Curtea constată că aceasta este irelevantă în cauza de fată, întrucât se referă
la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 3 alin. 1 din Decretul nr.
167/1958.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul dispozitiilor
art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art.
13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 si ale art. 25 alin. (1) si (4) din Legea
nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca fiind inadmisibilă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Ascon” - S.R.L. din Galati în Dosarul nr. 1.061/2002 al
Curtii de Apel Galati - Sectia comercială si de contencios administrativ.
2. Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Ordonanta Guvernului nr.
70/1997 privind controlul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr.
64/1999, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14 ianuarie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte
drepturi ale magistratilor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsok.r G.bor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află pronuntarea asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii
judecătoresti, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000,
exceptie ridicată de Maria Viorica Necsulescu în Dosarul nr. 57/A/2002 al
Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din data de
21 ianuarie 2003 si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru
data de 28 ianuarie 2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 18 martie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 57/A/2002, Curtea de Apel Craiova - Sectia de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti,
modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, exceptie
ridicată de Maria Viorica Necsulescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea
acesteia sustine că art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996, care calculează
adaosul la indemnizatia de încadrare lunară în raport cu “vechimea efectivă”
în magistratură, contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât
creează discriminări în rândul corpului magistratilor. De asemenea, se
apreciază că textul de lege criticat lipseste de continut art. 44 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, deoarece acest articol defineste
vechimea în magistratură, precum si perioadele asimilate acesteia fără a face
distinctie între vechimea efectivă în magistratură si vechimea în celelalte
functii de specialitate juridică.
Curtea de Apel Craiova,
exprimându-si punctul de vedere, consideră exceptia de neconstitutionalitate ca
fiind întemeiată. Reglementarea cuprinsă în art. 5 alin. (1) din Legea nr.
50/1996 încalcă art. 16 din Constitutie, întrucât se creează o inegalitate
între cetătenii care au aceeasi pregătire profesională si au exercitat diferite
functii juridice.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De
asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arată că textul de lege criticat se
referă în mod expres si limitativ la vechimea în functiile de judecător,
procuror, magistrat-asistent al Curtii Supreme de Justitie, personal de
specialitate juridică din Ministerul Justitiei sau Institutul National al
Magistraturii. În ceea ce priveste sintagma “vechime efectivă”, aceasta
semnifică faptul că în calculul vechimii prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege
nu se vor lua în considerare, pe de o parte, întreruperile de activitate, cum
sunt, spre exemplu, stagiul militar, concediul de maternitate sau pentru
îngrijirea copilului si, pe de altă parte, perioadele cât persoana a îndeplinit
alte functii decât cele enumerate la art. 5 alin. (1).
Avocatul Poporului apreciază că limitarea aplicării
dispozitiilor legale criticate nu încalcă principiul constitutional al
egalitătii în drepturi. Egalitatea în drepturi a cetătenilor, consfintită de
art. 16 din Constitutie, nu înseamnă uniformitate, astfel încât “dacă la
situatii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situatii diferite,
tratamentul nu poate fi decât diferit”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională constată că este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie, astfel cum rezultă din notele scrise depuse de autorul exceptiei în
fata instantei de judecată, art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii
judecătoresti, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
83/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1
septembrie 2000. Textul de lege criticat are următorul continut:
- Art. 5 alin. (1): “Magistratii beneficiază de un
adaos la indemnizatia de încadrare lunară, în raport cu vechimea efectivă în
functiile prevăzute la art. 42 si art. 43 alin. 2 din Legea nr. 92/1992,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, calculat în procente
la indemnizatia brută de încadrare, după cum urmează:
- de la 5 la 10 ani - 5%;
- de la 10 la 15 ani - 10%;
- de la 15 la 20 de ani - 15%;
- peste 20 de ani - 20%.”
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei ca
fiind încălcat are următoarea redactare:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile referitoare la salarizarea si alte drepturi ale
magistratilor si personalului de specialitate juridică asimilat, potrivit
legii, acestora, din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului din organele autoritătii judecătoresti, republicată, au fost
abrogate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002, solutia
legislativă consacrată de textul de lege criticat fiind preluată de art. 4
alin. (1) din ordonanta sus-mentionată, care are următorul continut: “Magistratii
beneficiază, în raport cu vechimea efectivă în functiile de judecător,
procuror, magistrat-asistent la Curtea Supremă de Justitie sau de personal
asimilat magistratilor, de o majorare a indemnizatiei stabilite potrivit art. 3
alin. (2), calculată în procente la indemnizatia brută, după cum urmează:
- de la 5 la10 ani - 5%;
- de la 10 la 15 ani - 10%;
- de la 15 la 20 de ani - 15%;
- peste 20 de ani - 20%.”
Prin urmare, dat fiind că, după invocarea exceptiei de
neconstitutionalitate în fata instantei judecătoresti, prevederea legală supusă
controlului a fost modificată, Curtea Constitutională urmează să se pronunte
asupra
constitutionalitătii prevederii legale în noua sa
redactare, întrucât solutia legislativă din ordonanta care modifică Legea nr.
50/1996 este, în principiu, aceeasi cu cea dinaintea modificării.
Curtea constată că asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 155 din 28 mai 2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 447 din 26 iunie 2002, considerând exceptia ca fiind
neîntemeiată. Cu acel prilej s-a retinut că “acordarea adaosului la
indemnizatia de încadrare a magistratilor numai în raport cu vechimea efectivă
realizată în functii de judecător, procuror sau în alte functii asimilate
acestora este o optiune a legiuitorului, constituind o recompensă pentru
fidelitatea fată de aceste functii.
Persoanele care au dobândit vechime într-o functie de
magistrat si în functii asimilate acesteia se află într-o situatie diferită
fată de cele care au realizat vechime în alte functii cu profil juridic.
Perioadele de activitate exercitată în aceste functii constituie pentru acestea
din urmă vechime de cotizare utilă la calcularea pensiei, dacă pensionarea
intervine când acestea ocupă un post de magistrat sau un post asimilat acestei
functii, precum si la numirea si promovarea în posturi de magistrat”.
Solutia adoptată, ca si considerentele pe care aceasta
se întemeiază îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu s-au
adus în dezbatere împrejurări noi care să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale în această materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, exceptie ridicată de Maria Viorica Necsulescu în Dosarul nr. 57/A/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia de contencios administrativ. Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 februarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si ale
art. 63 lit. b) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si ale art. 63 lit. b) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Maria Morariu în Dosarul nr. 260/2002 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, solicită respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 16 aprilie 2002, pronuntată în
Dosarul nr. 260/2002, Curtea de Apel Bucuresti – Sectia de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si ale art. 63 lit. b)
din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
republicată, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost
ridicată de Maria Morariu cu ocazia solutionării unei actiuni în contencios
administrativ formulate în contradictoriu cu Uniunea Avocatilor din România.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că dispozitiile art. 1 alin. (1) si ale art. 63 lit. b) din Legea nr.
51/1995, republicată, contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, 20,
22, 38 si 51. În esentă, autorul exceptiei arată că textele de lege criticate
“acordă competentă unei autorităti publice ca, printr-o structură a sa,
Consiliul Uniunii Avocatilor din România, să adopte norme cu putere de lege”,
precum Statutul profesiei de avocat. În acest sens, se invocă art. 28 alin. (9)
din statut care, dând “posibilitatea Uniunii Avocatilor din România să
aprecieze cine poate fi primit în avocatură fără examen [...]”, îngrădeste
dreptul la muncă si la alegerea locului de muncă, consfintit de art. 38 din
Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ apreciază că textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate. Astfel, se arată că “statutul se dezbate, adoptă si
modifică de către Consiliul Uniunii Avocatilor din România, conform
atributiilor pe care acest organ le are în baza legii”, si, în consecintă,
prevederile legale atacate nu încalcă dreptul la muncă, drept garantat prin
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar în
conformitate cu art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, Curtea a solicitat si punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul, apreciind ca neîntemeiată exceptia
de neconstitutionalitate, arată că “posibilitatea reglementării prin statut a
unor aspecte care tin de organizarea profesiei nu este de natură a atrage
neconstitutionalitatea dispozitiilor legale”, ci, din contră, apare ca “o
modalitate de valorificare a autonomiei organizării si functionării profesiei
de avocat”. Se consideră, de asemenea, că aspectele ce privesc “concordanta
dintre lege si un act normativ cu fortă juridică inferioară adoptat în temeiul
acesteia reprezintă o problemă de aplicare a legii si nu de
constitutionalitate, astfel încât în ceea ce priveste aceste aspecte trebuie să
se pronunte instanta de drept comun competentă în materie”. În acest sens se
invocă jurisprudenta Curtii Constitutionale, concretizată în Decizia nr.
146/1999 si Decizia nr. 391/1997.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se apreciază că prevederile art. 1
alin. (1) din Legea nr. 51/1995 “nu fac decât să dispună că organizarea si
functionarea autonome ale profesiei de avocat nu se pot valorifica decât în
conditiile unui statut al profesiei”. Conform normelor de tehnică legislativă,
acest statut nu trebuie însă să exceadă legii, ci, în acord cu aceasta, trebuie
să reglementeze toate acele probleme referitoare la profesia de avocat care nu
puteau fi cuprinse în legea de organizare si exercitare a profesiei. De
asemenea, se arată că “acest statut se dezbate, adoptă si modifică de către
Consiliul Uniunii Avocatilor din România, conform atributiilor pe care acest
organ le are de la lege”, si că, desi “statutul reglementează în amănunt
conditiile prevăzute de lege pentru a solicita primirea în profesia de avocat,
aceasta nu presupune si primirea tuturor celor care îndeplinesc aceste
conditii, deoarece legea nu prevede obligatia, ci facultatea de a primi”.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 1 alin. (1) si ale art. 63 lit. b) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, modificată
si completată ulterior prin Legea nr. 489/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 578 din 5 august 2002. Aceste texte de lege au
următoarea redactare:
- Art. 1 alin. (1): “Profesia de avocat este liberă
si independentă, cu organizare si functionare autonome, în conditiile prezentei
legi si ale statutului profesiei.”;
- Art. 63 lit. b): “Consiliul uniunii se întruneste
trimestrial si ori de câte ori este nevoie. El are următoarele atributii: [É]
b) dezbate, adoptă si modifică statutul profesiei;”.
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de
lege, autorul exceptiei invocă încălcarea următoarelor prevederi
constitutionale:
- Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitătile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia română si
domiciliul în tară.”;
- Art. 20: “(1) Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate
în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România
este parte, si legile interne, au prioritate reglementările internationale.”;
- Art. 22: “(1) Dreptul la viată, precum si dreptul
la integritate fizică si psihică ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel
de pedeapsă sau de tratament inuman sau degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisă.”;
- Art. 38: “(1) Dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit.
Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă sunt
libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia socială a
muncii.
Măsurile de protectie privesc securitatea si igiena
muncii, regimul de muncă al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu
minim pe economie, repausul săptămânal, concediul de odihnă plătit, prestarea
muncii în conditii grele, precum si alte situatii specifice.
(3) Durata normală a zilei de lucru este, în medie, de
cel mult 8 ore. [É]”;
- Art. 51: “Respectarea Constitutiei, a suprematiei
sale si a legilor este obligatorie.”
Dispozitiile art. 1 si ale art. 58, devenit art. 63 ca
urmare a republicării Legii nr. 51/1995, au mai fost supuse controlului Curtii
Constitutionale, care, prin Decizia nr. 146 din 7 octombrie 1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 23 decembrie 1999, a
retinut, în esentă, că prevederile constitutionale ale art. 38 si 51 nu au
“nici o concludentă în demonstrarea neconstitutionalitătii legii”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ce
formează obiectul prezentului dosar, Curtea constată că, în conceptia
legiuitorului, avocatura este un serviciu public, care este organizat si
functionează pe baza unei legi speciale, iar profesia de avocat poate fi
exercitată de un corp profesional selectat si functionând după reguli stabilite
de lege.
Statutul profesiei de avocat a fost adoptat, în baza
art. 63 din Legea nr. 51/1995, de Consiliul Uniunii Avocatilor, fără ca aceasta
să contravină prevederilor constitutionale invocate. Această optiune a
legiuitorului nu poate fi considerată ca neconstitutională, având în vedere că
scopul ei este asigurarea unei asistente juridice calificate, iar normele în
baza cărora functionează nu contravin principiilor constitutionale. Faptul că
accesul la profesia de avocat este conditionat de satisfacerea anumitor cerinte
nu poate fi privit ca o îngrădire a dreptului la muncă sau a alegerii libere a
profesiei.
Cât priveste raportarea dispozitiilor legale criticate
la celelalte prevederi constitutionale mentionate, Curtea observă că este
lipsită de relevantă pentru sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6),
precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si ale art. 63 lit. b) din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Maria Morariu în Dosarul nr.
260/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 4 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
pentru
aprobarea Prescriptiei tehnice PT C 3-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind
utilizarea recipientelor-butelii cu capacitate până la 26 litri pentru GPL”
În aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie 2002,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul industriei si resurselor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Prescriptia tehnică PT C 3-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind utilizarea recipientelor-butelii cu capacitate până la 26 litri pentru GPL”, cuprinsă în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti,
13 februarie 2003.
Nr. 86.
*) Anexa
se publică ulterior.
ROMÂNIA
JUDETUL
GALATI
PRIMĂRIA
MUNICIPIULUI GALATI
cuprinzând asociatiile si fundatiile care primesc
subventii de la bugetul local în anul 2003, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor
române cu personalitate juridică, care înfiintează si administrează unităti de
asistentă socială
Nr. crt.
|
Denumirea asociatiei/fundatiei |
Judetul/municipiul |
Nr. de beneficiari |
Sumele lunare acordate (mii lei) |
Cuantumul sumelor alocate pentru anul 2003 (mii lei) |
1. |
Asociatia
Filantropică Crestin Ortodoxă “Sfântul Vasile cel Mare”-Asezământul Social
Filantropic de Fete
“Sfântul Vasile cel Mare” |
Municipiul
Galati |
26 de copii orfani |
135.605 |
1.627.262 |
2. |
Fundatia
“Împreună” - Centrul de zi “Împreună” |
Municipiul
Galati |
100 de persoane |
26.300 |
315.600 |
3. |
Fundatia
“Împreună” - Adăpost temporar |
Municipiul
Galati |
20 de persoane |
12.950 |
155.400 |
Primar,
ing. Dumitru Nicolae
În anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.096/2002
privind trecerea imobilelor în care îsi desfăsoară activitatea unele unităti
sanitare de interes local din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Sănătătii si Familiei în domeniul public al municipiului Bucuresti
si în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 10 octombrie
2002, se face următoarea rectificare:
- pozitia nr. 9 “Spitalul de Recuperare Neuropsihomotorie Copii” de la sectorul 2 se va citi ca pozitia nr. 6 la sectorul 3.