MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 165 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni,
17 martie 2003
SUMAR
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
252/2002. - Ordin
privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate
în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
CONSILIUL
CONCURENTEI
privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
În baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind
numirea membrilor Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f),
ale art. 28 alin. (1) si (2) si ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, precum si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat,
presedintele Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma aprobării în plenul
Consiliului Concurentei si ca urmare a avizului favorabil al Consiliului
Legislativ, se pun în aplicare următoarele regulamente si instructiuni:
- Regulament multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii;
- Regulament multisectorial privind
regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte
mari de investitii în sectoare industriale nespecifice;
- Instructiuni privind ajutorul de stat
acordat sub forma garantiilor.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate
din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări punerea în aplicare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin împreună cu
regulamentele si instructiunile prevăzute la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCĂREA
Bucuresti,
23 decembrie 2002.
Nr.
252.
REGULAMENT MULTISECTORIAL
privind ajutorul de stat regional pentru
proiecte mari de investitii
INTRODUCERE
Scopul notificării si autorizării ajutoarelor de stat acordate de autoritătile publice sau de organismele care administrează surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piată în care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si ofertă.
Orice intentie de a acorda un ajutor de
stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată
Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi
acordat nici un ajutor de stat.
Elaborarea unui cadru juridic care
reglementează materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării
legislatiei românesti cu legislatia europeană, parte a procesului de aderare a
României la Uniunea Europeană.
La 13 februarie 2002 Comisia Europeană a
aprobat o reformă majoră, mai rapidă, mai simplă si mai riguroasă de stabilire
a sistemului de control privind sprijinul guvernamental pentru investitiile
mari din Uniunea Europeană. Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul
regional pentru proiectele mari de investitii va crea o transparentă mai mare
si va reduce nivelul total al subventiilor acordate în Uniunea Europeană, în
beneficiul unei concurente sănătoase, precum si în beneficiul contribuabilului.
Reforma va creste responsabilitatea statelor membre în implementarea reglementărilor
privind ajutorul de stat.
Pentru România introducerea unor
reglementări specifice ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de
investitii reprezintă un pas necesar, în primul rând în analiza impactului pe
care îl au aceste proiecte, cât si în necesitatea stabilirii unor reguli în
concordantă cu normele europene în domeniu.
Deoarece Comisia Europeană a elaborat un
nou Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de
investitii, conceput ca un instrument de analiză mult mai flexibil, mai simplu
si mai transparent, pentru completarea legislatiei ajutorului de stat din tara
noastră a fost necesară elaborarea a două regulamente privind ajutorul de stat
regional pentru proiecte mari de investitii, care se aplică diferentiat ca
dată, în functie de sectoare:
- Regulament multisectorial privind
regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte
mari de investitii în sectoare industriale nespecifice - se aplică de la data
publicării până la data de 31 decembrie 2003, cu exceptia sectoarelor
siderurgic, autovehiculelor si fibrelor sintetice;
- Regulament multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii - se aplică de la
data publicării pentru sectoarele siderurgic, autovehiculelor si fibrelor
sintetice si de la data de 1 ianuarie 2004 pentru celelalte sectoare.
În temeiul art. 28 alin. (1) din
Legea concurentei nr. 21/1996 si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adoptă
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se
aplică ajutorului de stat regional acordat pentru proiecte mari de investitii
în sectoare industriale, altele decât cele prevăzute la alin. (2), începând cu
data de 1 ianuarie 2004 până la aderarea României la Uniunea Europeană.
(2) Pentru sectorul siderurgic, asa cum
este definit în anexa nr. 1, sectorul autovehiculelor, asa cum este definit în
anexa nr. 2, si sectorul fibrelor sintetice, asa cum este definit în anexa nr.
3, prezentul regulament se aplică de la data publicării lui.
Art. 2. - Regulamentul privind ajutorul de
stat regional si ajutorul de stat pentru întreprinderi mici si mijlocii (IMM)
reprezintă cadrul general care se aplică ajutoarelor de stat regionale. În
consecintă, prezentul regulament vine în completarea acestuia cu reguli
particulare aplicabile acelei categorii speciale de ajutoare de stat regionale
pe care o reprezintă ajutoarele de stat regionale pentru proiecte mari de
investitii, altele decât cele care sunt prevăzute de art. 3 si 4.
Art. 3. - Sectoarele specifice, cum sunt:
agricultura, pescuitul, transporturile si cel al cărbunelui, vor fi supuse
reglementărilor specifice. Până la adoptarea acestor reglementări Consiliul
Concurentei va aplica prevederile Legii nr. 143/1999, cu completările
ulterioare, si ale regulamentelor emise în aplicarea acestei legi.
Art. 4. - Prezentul regulament nu se
aplică ajutoarelor de stat pentru restructurare, care sunt reglementate de
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea
firmelor aflate în dificultate.
Art. 5. - Prezentul regulament nu
afectează aplicarea următoarelor regulamente:
a) Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru cercetare si dezvoltare;
b) Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru protectia mediului înconjurător.
Definitii
Art. 6. - Termenii folositi în prezentul
regulament sunt definiti în art. 7-11.
Proiect de investitii
Art. 7. - Proiectul de investitii reprezintă
o investitie initială în sensul art. 5 din Regulamentul privind ajutorul de
stat regional si ajutorul de stat pentru IMM. Un proiect de investitii nu
trebuie divizat în mod artificial în subproiecte cu scopul de a se sustrage
prevederilor prezentului regulament. În sensul prezentului regulament, un
proiect de investitii include toate investitiile fixe dintr-o anumită locatie,
efectuate de una sau mai multe întreprinderi într-o perioadă de 3 ani. În
sensul prezentului regulament, o locatie de productie reprezintă o serie
de elemente de capital fix indivizibile din punct de vedere economic, care
îndeplinesc o functie tehnică precisă, unite printr-o legătură fizică sau
functională si care au obiective clar identificate, cum ar fi fabricarea unui
anumit produs. Acolo unde două sau mai multe produse sunt fabricate din
aceleasi materii prime, unitătile de fabricatie a produselor vor fi considerate
drept o singură locatie de productie. Cheltuieli eligibile
Art. 8. - Cheltuielile eligibile vor
fi determinate în conformitate cu prevederile în acest sens din Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM.
Plafonul ajutorului regional
Art. 9. - Plafonul ajutorului regional reprezintă
intensitatea maximă a ajutorului autorizată pentru companiile mari la momentul
acordării ajutorului. Intensitătile maxime ale ajutorului sunt determinate în
conformitate cu Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de
stat pentru IMM si cu harta regională aprobată de Comisia Europeană.
Produs implicat
Art. 10. - Produsul implicat reprezintă
produsul planificat prin proiectul de investitii si, atunci când este cazul,
substituentii săi, apreciati fie de către consumatori, pe criterii de
caracteristici, pret si utilizare a produsului, fie de către producători, prin
intermediul flexibilitătii instalatiilor de productie. Dacă proiectul implică
un produs intermediar si o parte semnificativă din productia intermediară nu
este vândută pe piată, se va considera că produsul implicat va include si
produsele intermediare.
Consum aparent
Art. 11. - (1) Consumul aparent al
produsului implicat reprezintă productia plus importurile minus exporturile.
(2) În ceea ce priveste cresterea medie
anuală a consumului aparent al produsului respectiv, atunci când va fi cazul,
va fi luată în considerare orice modificare semnificativă a acestei tendinte.
(3) Atunci când proiectul de investitii se referă la un sector de servicii, în scopul de a determina mărimea si evolutia pietei, Consiliul Concurentei va folosi, în locul consumului aparent, cifra de afaceri referitoare la serviciile implicate, pe baza unei segmentări a pietei general acceptate în legătură cu serviciile în cauză si pentru care datele statistice sunt deja disponibile.
CAPITOLUL II
Cerintele notificării
Art. 12. - În scopul notificării, furnizorii de ajutoare de stat vor respecta prevederile Legii nr. 143/1999, cu completările ulterioare, si ale Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificării unui ajutor de stat.
Art. 13. - Conform prezentului regulament,
nu este solicitată nici o notificare în avans a ajutorului aflat sub anumite
praguri pentru proiectele mari de investitii, cu conditia ca ajutorul să fie
acordat în conformitate cu o schemă de ajutor aprobată de către Consiliul
Concurentei.
Art. 14. - Intentia de acordare a unui
ajutor individual trebuie notificată în fiecare caz, evaluarea realizându-se pe
baza regulilor prevăzute în cap. III si în conformitate cu criteriile generale
de evaluare prevăzute în Regulamentul privind ajutorul de stat regional si
ajutorul de stat pentru IMM.
Art. 15. - Proiectele cofinantate din
fonduri de preaderare vor fi luate în considerare ca suma totală a ajutorului
(din fonduri de preaderare plus fonduri de cofinantare).
Art. 16. - Pentru notificarea intentiei de
acordare a ajutoarelor conform prezentului regulament, furnizorii de ajutor de
stat vor folosi formularul specific de notificare, cuprins în anexa nr. 4.
CAPITOLUL III
Niveluri pentru proiecte mari de
investitii
Art. 17. - Fără a contraveni prevederilor Regulamentului privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM si fără a contraveni obligatiei de notificare prevăzute în art. 19 sau în dispozitiile tranzitorii prevăzute în cap. VII, ajutoarele de stat regionale privind investitiile care implică cheltuieli eligibile corespunzătoare pragurilor valorice stabilite în continuare vor face obiectul unui plafon regional diminuat conform următoarei scale:
Cheltuieli eligibile |
Plafon regional ajustat |
Până la echivalentul în lei a 50 milioane euro |
100% din plafonul regional |
Pentru valoarea cuprinsă între echivalentul în lei a 50 milioane euro
si echivalentul în lei a 100 milioane euro |
50% din plafonul regional |
Pentru ceea ce depăseste echivalentul în lei a 100 milioane euro |
34% din plafonul regional |
Art. 18. - (1) Astfel, suma
admisibilă ca ajutor de stat pentru un proiect care depăseste echivalentul în
lei a 50 milioane euro va fi calculată conform formulei: suma maximă a
ajutorului de stat = R x (50 + 0,50B + 0,34C), unde:
R reprezintă plafonul regional
neajustat prevăzut de Regulamentul privind ajutorul de stat regional si
ajutorul pentru IMM; B reprezintă cheltuielile eligibile între echivalentul în
lei a 50 milioane euro si echivalentul în lei a 100 milioane euro;
C reprezintă cheltuielile eligibile
peste echivalentul în lei a 100 milioane euro.
(2) Ca exemplu, pentru o companie
mare care investeste echi valentul în lei a 80 milioane euro într-o zonă în
care plafonul regional neajustat este de 50% echivalent subventie netă (ESN),
suma maximă admisibilă ca ajutor de stat va fi echivalentul în lei a 32,5
milioane euro echivalent subventie netă, care corespunde unei intensităti a
ajutorului de stat de 40,6% echivalent subventie netă. Pentru o companie mare
care investeste echivalentul în lei a 160 milioane euro în aceeasi zonă, suma
maximă admisibilă ca ajutor de stat va fi echivalentul în lei a 47,7 milioane
euro echivalent subventie netă, care corespunde unei intensităti a ajutorului
de stat de 29,8% echivalent subventie netă.
Art. 19. - Furnizorii de ajutor de
stat sunt obligati să notifice fiecare caz de investitie regională dacă
ajutorul propus este mai mare decât maximul ajutorului admisibil pe care o
investitie a cărei valoare este echivalentul în lei a 100 milioane euro o poate
obtine pe scala si conform regulilor prevăzute la art. 17.
Art. 20. - (1) Proiectele
individuale care trebuie notificate nu pot beneficia de ajutoare de stat
acordate sub forma investitiilor în oricare dintre următoarele situatii:
a) beneficiarul ajutorului de stat
totalizează mai mult de 25% din vânzările produsului înainte sau după
investitie; sau
b) capacitatea de productie creată
de proiectul de investitie este mai mare de 5% din piată, măsurată folosindu-se
datele de consum aparent al produsului vizat, numai dacă rata de crestere
anuală medie a consumului aparent pe ultimii 5 ani nu a fost superioară ratei
de crestere anuală medie a produsului intern brut (PIB) al Spatiului Economic
European (SEE) si al tărilor candidate.
(2) Furnizorului ajutorului de stat
îi incumbă sarcina probei că beneficiarul ajutorului de stat nu se încadrează
în situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b). Dacă furnizorul de ajutor
de stat demonstrează că beneficiarul de ajutor de stat creează, printr-o reală
inovatie, un nou produs pe piată, conditiile stabilite la alin. (1) lit. a) si
b) nu se aplică si ajutorul va fi autorizat în conformitate cu scala prevăzută
la art. 17.
Art. 21. - (1) Intensitatea maximă
admisibilă a ajutorului de stat pe care un proiect notificabil o poate obtine
conform prevederilor art. 17 poate fi mărită prin înmultirea cu 1,15 dacă
proiectul este cofinantat din resurse ale fondurilor structurale (respectiv de
preaderare).
(2) Rata de cofinantare trebuie să
fie de cel putin 25% din totalul cheltuielilor publice.
Art. 22. - Majorarea sumei totale a
ajutorului de stat, rezultată conform art. 21, nu trebuie să conducă la o
intensitate a ajutorului de stat mai mare decât intensitatea maximă admisibilă
a ajutorului pentru o investitie a cărei valoare este echivalentul în lei a 100
milioane euro, adică 75% din plafonul regional neajustat.
CAPITOLUL IV
Interzicerea ajutorului de stat în
proiecte de investitii pentru sectorul siderurgic
Art. 23. - (1) Sectorul siderurgic
este definit în anexa nr. 1 si include sectorul siderurgic asa cum era definit
de Tratatul de instituire a Comunitătii Europene a Cărbunelui si Otelului
(Tratatul CECO), precum si subsectoarele tevi tubulare si tevi mari sudate,
care nu erau acoperite de Tratatul CECO, dar care fac parte dintr-un proces
integrat de productie si care au caracteristici similare cu sectorul
siderurgic.
(2) Datorită caracteristicilor
specifice ale sectorului siderurgic, în special datorită structurii sale,
supracapacitătii existente la nivel european si mondial, nivelului mare al
capitalizării, localizării majoritătii fabricilor de otel în regiuni eligibile
pentru ajutor de stat regional, sumelor substantiale din fondurile publice
destinate restructurării sectorului otelului si conversiei zonelor siderurgice,
ajutorul pentru investitii în acest sector, indiferent de dimensiunea
investitiei, este interzis.
CAPITOLUL V
Proiectele de investitii în sectoare cu
dificultăti structurale, altele decât cel al siderurgiei
Art. 24. - (1) La începutul anului
2004 sectoarele cu dificultăti structurale vor fi specificate pe o listă de
sectoare anexată la prezentul regulament. Nici un ajutor regional supus
prevederilor acestui capitol nu va fi autorizat în sectoarele mentionate.
(2) Pentru a putea elabora lista de
sectoare dificultătile structurale grave vor fi evaluate pe baza datelor
consumului aparent, la un nivel corespunzător clasificării CPA în SEE sau, dacă
o asemenea informatie nu este disponibilă, pe baza oricărei alte segmentări a
pietei general acceptate pentru produsele respective si pentru care datele
statistice sunt deja disponibile. Se consideră că există probleme structurale
serioase atunci când sectorul respectiv este în declin; un indiciu relevant
privind declinul în cadrul sectorului poate apărea dacă rata medie anuală de
crestere a consumului aparent în SEE în ultimii 5 ani este negativă.
(3) Lista sectoarelor va fi
actualizată periodic, după o frecventă care va fi determinată la data la care
această listă va fi stabilită.
Art. 25. - (1) De la 1 ianuarie 2004
pentru sectoarele incluse în lista sectoarelor cu serioase probleme structurale
trebuie notificate la Consiliul Concurentei toate ajutoarele regionale de
investitii privind proiecte de investitii implicând cheltuieli eligibile peste
un nivel care urmează să fie stabilit la data elaborării listei sectoarelor,
nivel care, în principiu, ar putea fi echivalentul în lei a 25 milioane euro,
dar poate varia de la un sector la altul.
2) Consiliul Concurentei va examina
aceste notificări în concordantă cu următoarele reguli: în primul rând,
proiectul de ajutor de stat trebuie să fie în conformitate cu criteriile
generale de evaluare stabilite în Regulamentul privind ajutorul de stat
regional si ajutorul de stat pentru IMM; în al doilea rând, cheltuielile eligibile,
asa cum sunt definite conform art. 8 si care depăsesc suma care va fi
determinată la data stabilirii listei sectoarelor, nu vor fi eligibile pentru
ajutor de stat pentru investitii, cu exceptia cazurilor la care se referă art.
26.
Art. 26. - Prin derogare de la art.
25, Consiliul Concurentei poate autoriza acordarea de ajutoare de stat pentru
investitii în sectoare incluse în lista mentionată, pe baza intensitătilor
ajutorului stabilite în art. 17-22, cu conditia ca furnizorul de ajutor de stat
să demonstreze că, desi sectorul este considerat în declin, piata produsului
respectiv este în crestere rapidă. Se presupune că piata pentru produsul
respectiv este în crestere rapidă în cazul în care consumul aparent în ultimii
5 ani - la un nivel stabilit pe baza clasificării Prodcom din SEE si tările
candidate sau, dacă aceste informatii nu sunt disponibile, la un nivel stabilit
pe baza unei alte segmentări a pietei general acceptate pentru produsele
implicate si pentru care datele statistice sunt deja disponibile - este în
crestere în termeni valorici la o rată de crestere egală cu sau superioară
mediei anuale a PIB în SEE si tările candidate.
CAPITOLUL VI
Monitorizarea
Art. 27. - (1) Asigurarea
transparentei modului efectiv de acordare a ajutoarelor de stat se va face în
concordantă cu prevederile legislatiei în vigoare privind procedurile de
monitorizare, inventariere si raportare a ajutoarelor de stat, precum si cu
atributiile ce revin Oficiului Concurentei în acest domeniu.
(2) De asemenea, formularul postmonitorizare prevăzut în anexa nr. 5 va fi completat si depus la Consiliul Concurentei în cazurile în care se solicită acest lucru prin decizia Consiliului Concurentei de autorizare a ajutorului de stat.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii
Art. 28. - (1) Până la data
aplicării listei de sectoare prevăzute la art. 24 si fără a prejudicia
aplicarea prezentului regulament:
a) intensitatea maximă a ajutorului
pentru ajutorul regional pentru investitii în sectorul autovehiculelor, asa cum
este definit în anexa nr. 2, acordat conform unei scheme aprobate în favoarea
acelor proiecte care implică fie cheltuieli eligibile peste echivalentul în lei
a 50 milioane euro, fie o valoare a ajutorului peste echivalentul în lei a 5
milioane euro, exprimati în echivalent subventie brută, va fi egală cu 30% din
plafonul ajutorului regional. Intentiile de acordare a unui ajutor individual
trebuie notificate în fiecare caz si vor fi evaluate pe baza acestei reguli si
în conformitate cu criteriile generale de evaluare prevăzute în Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul pentruIMM;
b) nici o cheltuială apărută în
contextul proiectelor de investitii în sectorul fibrelor sintetice, asa cum
este definit în anexa nr. 3, nu va fi eligibilă pentru ajutorul regional pentru
investitii.
(2) Înainte de data de aplicare a
listei sectoarelor la care se referă art. 24, se va decide dacă si în ce măsură
sectorul autovehiculelor, asa cum este definit în anexa nr. 2, si sectorul
fibrelor sintetice, asa cum este definit în anexa nr. 3, trebuie incluse în
lista sectoarelor.
Art. 29. - Înainte de data de 31
decembrie 2003 Consiliul Concurentei va analiza oportunitatea includerii
ajutorului pentru sectorul constructiilor de nave în sfera de aplicare a
prezentului regulament, precum si în lista de sectoare.
Art. 30. - Anexele nr. 1-5 fac parte
integrantă din prezentul regulament.
ANEXA
Nr. 1
DEFINITIA
sectorului siderurgic în sensul
Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional
pentru proiecte mari de investitii
Sectorul siderurgic, în acceptiunea
prezentului regulament, reprezintă agentii economici implicati în producerea
produselor din
otel
prezentate în lista următoare:
Produsul |
Nomenclatorul european combinat(codul
CN) |
Fontă
brută |
7201 |
Feroaliaje |
7202 11
20, 7202 11 80, 7202 99 11 |
Produse
feroase obtinute prin reducerea directă a minereului de fier sau a altor
produse feroase spongioase |
7203 |
Fier si
oteluri nealiate |
7206 |
Produse
semifabricate din fier sau din oteluri nealiate |
7207 11
11, 7207 11 14, 7207 11 16, 7207 12 10, 7207 19 11, 7207 19 14, 7207 19 16,
7207 19 31, 7207 20 11, 7207 20 15, 7207 20 17, 7207 20 32, 7207 20 51, 7207
20 55, 7207 20 57, 7207 20 71 |
Produse
laminate plate din fier sau din oteluri nealiate |
7208 10
00, 7208 25 00, 7208 26 00, 7208 27 00, 7208 36 00, 7208 37, 7208 38, 7208
39, 7208 40, 7208 51, 7208 52, 7208 53, 7208 54, 7208 90 10, 7209 15 00, 7209
16, 7209 17, 7209 18, 7209 25 00, 7209 26, 7209 27, 7209 28, 7209 90 10, 7210
11 10, 7210 12 11, 7210 12 19, 7210 20 10, 7210 30 10, 7210 41 10, 7210 49
10, 7210 50 10, 7210 61 10, 7210 69 10, 7210 70 31, 7210 70 39, 7210 90 31,
7210 90 33, 7210 90 38, 7211 13 00, 7211 14, 7211 19, 7211 23 10, 7211 23 51,
7211 29 20, 7211 90 11, 7212 10 10, 7212 10 91, 7212 20 11, 7212 30 11, 7212
40 10, 7212 40 91, 7212 50 31, 7212 50 51, 7212 60 11, 7212 60 91 |
Bare si
tije din fier sau din oteluri nealiate, cu deformări de productie, laminate
la cald |
7213 10
00, 7213 20 00, 7213 91, 7213 99 |
Alte
bare si tije din fier sau din oteluri nealiate |
7214 20
00, 7214 30 00, 7214 91, 7214 99, 7215 90 10 |
Profile
din fier sau din oteluri nealiate |
7216 10
00, 7216 21 00, 7216 22 00, 7216 31, 7216 32, 7216 33, 7216 40, 7216 50, 7216
99 10 |
Oteluri
inoxidabile |
7218 10
00, 7218 91 11, 7218 91 19, 7218 99 11, 7218 99 20 |
Produse
laminate plate din oteluri inoxidabile |
7219 11
00, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 21, 7219 22, 7219 23 00, 7219 24 00, 7219
31 00, 7219 32, 7219 33, 7219 34, 7219 35, 7219 90 10, 7220 11 00, 7220 12
00, 7220 20 10, 7220 90 11, 7220 90 31 |
Bare si
tije din oteluri inoxidabile |
7221 00,
7222 11, 7222 19, 7222 30 10, 7222 40 10, 7222 40 30 |
Produse
laminate plate din alte oteluri aliate |
7225 11
00, 7225 19, 7225 20 20, 7225 30 00, 7225 40, 7225 50 00, 7225 91 10, 7225 92
10, 7225 99 10, 7226 11 10, 7226 19 10, 7226 19 30, 7226 20 20, 7226 91, 7226
92 10, 7226 93 20, 7226 94 20, 7226 99 20 |
Bare si
profile din alte oteluri aliate |
7224 10
00, 7224 90 01, 7224 90 05, 7224 90 08, 7224 90 15, 7224 90 31, 7224 90 39,
7227 10 00, 7227 20 00, 7227 90, 7228 10 10, 7228 10 30, 7228 20 11, 7228 20
19, 7228 20 30, 7228 30 20, 7228 30 41, 7228 30 49, 7228 30 61, 7228 30 69,
7228 30 70, 7228 30 89, 7228 60 10, 7228 70 10, 7228 70 31, 7228 80 |
Palplanse |
7301 10
00 |
Sine si
traverse de cale ferată |
7302 10
31, 7302 10 39, 7302 10 90, 7302 20 00, 7302 40 10, 7302 10 20 |
Tevi,
conducte si profile tubulare fără sudură |
7303,
7304 |
Tevi si
conducte din fier sau din otel (sudate sau nituite), cu diametrul exterior de
peste 406,4 mm |
7305 |
ANEXA
Nr. 2
DEFINITIA
industriei autovehiculelor în sensul
Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional
pentru proiecte mari de investitii
Industria autovehiculelor reprezintă
dezvoltarea, fabricarea si asamblarea autovehiculelor, motoarelor pentru autovehicule
si modulelor sau subsistemelor pentru astfel de autovehicule ori motoare, fie
în mod direct de către producător, fie de către un furnizor care realizează o
primă asamblare a componentelor si, în acest ultim caz, numai în contextul unui
proiect complex.
a) Autovehicule
Termenul autovehicule reprezintă
masinile pentru transportul persoanelor, dube, camioane, tractoare de sosea,
autobuze, autocare si alte vehicule comerciale. Acest termen nu include
masinile de curse, vehicule care se folosesc în afara soselelor (de exemplu,
vehicule destinate folosirii pe zăpadă sau transportului de persoane la
jocurile de golf), motociclete, remorci, tractoare forestiere si pentru
agricultură, caravane, vehicule speciale (de exemplu, masini pentru pompieri,
ateliere mobile), camioane de descărcare, mijloace de transport de muncă (de
exemplu, cărucioare, motostivuitoare, camioane cu platformă) si vehicule
militare pentru armată.
b) Motoare pentru autovehicule
Termenul motoare pentru autovehicule reprezintă
motoare de compresie si aprindere, precum si motoare electrice si turbine,
motoare pe gaz si alte motoare pentru autovehicule.
c) Module si subsisteme
Un modul sau un subsistem reprezintă
un set de componente primare pentru un vehicul ori un motor care este produs,
asamblat sau pregătit de un furnizor care realizează o primă asamblare a
componentelor si care sunt furnizate printr-un sistem de comandă computerizat
sau prin sistemul just-in-time. Sistemele logistice de furnizare si depozitare
si operatiunile subcontractate care reprezintă o verigă a fluxului de
productie, cum este vopsirea subansamblurilor, trebuie, de asemenea, să fie
clasificate printre aceste module si subsisteme.
d) Furnizorul care realizează o primă
asamblare a componentelor
Un furnizor care realizează o primă
asamblare a componentelor reprezintă un furnizor, independent sau nu, care
aprovizionează un producător, care împarte responsabilitatea pentru design si
dezvoltare si care produce, asamblează sau furnizează unui producător de
vehicule subansambluri sau module pe parcursul fazei de fabricatie sau
asamblare. Ca parteneri industriali, astfel de furnizori sunt deseori legati de
un producător printr-un contract pe o durată aproximativ egală cu durata de
viată a modelului implicat (de exemplu, până când modelul este remodelat). Un
furnizor care realizează o primă asamblare a componentelor poate, de asemenea,
să furnizeze servicii, în special servicii logistice, cum este organizarea unui
centru de furnizare.
e) Proiectul complex
Un producător poate, în actuala locatie a investitiei ori în unul sau mai multe parcuri industriale dintr-o zonă geografică relativ apropiată, să integreze unul sau mai multe proiecte ale furnizorilor care realizează o primă asamblare a componentelor pentru furnizarea modulelor sau subsistemelor pentru vehiculele sau motoarele produse. Un proiect complex reprezintă acel proiect care reuneste astfel de proiecte. Un proiect complex durează pe toată perioada proiectului de investitii al producătorului de vehicule. Investitia furnizorului care realizează o primă asamblare a componentelor este integrată în definitia proiectului global dacă cel putin jumătate din profitul rezultat din această investitie este transferat producătorului implicat.
DEFINITIA
industriei fibrelor sintetice în sensul Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii
În sensul prezentului regulament, sectorul
fibrelor sintetice este definit după cum urmează:
a)
extragerea/texturizarea tuturor tipurilor generice de fibre si firelor bazate
pe poliester, poliamidă, acril sau propilenă, indiferentde utilizarea lor
finală; sau
b) polimerizarea (inclusiv
policondensarea) acolo unde este integrată cu extragerea în ceea ce priveste
echipamentele utilizate; sau
c) orice proces suplimentar legat de
instalatiile simultane de extragere/texturizare de către un viitor beneficiar
sau de către o altă companie a grupului din care acesta face parte, în cadrul
activitătii specifice implicate, este în mod normal integrat cu o astfel de
capacitate la nivelul echipamentelor utilizate.
FORMULAR DE NOTIFICARE
SECTIUNEA 1
Furnizorul ajutorului de stat
1.1. Informatii despre autoritatea publică
care face notificarea
1.1.1. Denumirea si adresa
autoritătii publice care face notificarea
1.1.2. Numele, numărul de telefon si de fax, e-mail, functia persoanei de contact pentru informatii suplimentare.
SECTIUNEA a 2-a
Beneficiarul ajutorului de stat
2.1. Structura companiei sau a companiilor
care investesc în proiect
2.1.1. Identitatea beneficiarului
ajutorului de stat
2.1.2. Dacă identitatea legală a
beneficiarului ajutorului de stat este diferită de
întreprinderea/întreprinderile care finantează proiectul sau care
primeste/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, si aceste diferente.
2.1.3. Identificati grupul de companii din
care face parte beneficiarul ajutorului de stat, descrieti structura grupului
si structura actionariatului fiecărei companii-mamă.
2.2. Pentru compania/companiile care
investeste/investesc în proiect furnizati următoarele date pentru ultimii 3 ani
financiari:
2.2.1. cifra de afaceri totală, cifra de
afaceri din Spatiul Economic European si tările candidate, cifra de afaceri în
România;
2.2.2. profitul net si fluxul de numerar,
pe o bază consolidată;
2.2.3. locurile de muncă totale în Spatiul
Economic European si tările candidate, precum si în România;
2.2.4. defalcarea pe piată a vânzărilor:
în România, în Spatiul Economic European si tările candidate si în afara
Spatiului Economic European si tărilor candidate;
2.2.5. declaratiile de audit financiar si
bilantul contabil pentru ultimii 3 ani.
2.3. Dacă investitia se realizează într-o
companie industrială existentă, furnizati următoarele date pentru ultimii 3 ani
financiari ai societătii:
2.3.1. cifra de afaceri;
2.3.2. profitul net si fluxul de numerar;
2.3.3. locurile de muncă totale;
2.3.4. defalcarea pe piată a vânzărilor:
în România, în Spatiul Economic European si tările candidate si în afara
Spatiului Economic European si tărilor candidate.
SECTIUNEA a 3-a
Pentru fiecare măsură de ajutor din
fonduri publice furnizati următoarele:
3.1. Detalii:
3.1.1. titlul schemei (sau indicati dacă
este un ajutor individual);
3.1.2. baza legală (lege, hotărâre a
Guvernului);
3.1.3. entitatea publică care acordă
ajutorul;
3.1.4. dacă baza legală este o schemă de
ajutor aprobată de Consiliul Concurentei, furnizati numărul si data deciziei de
autorizare.
3.2. Forma ajutorului propus:
3.2.1. ajutorul propus este sub formă
bănească, subventii, reducerea contributiei la asigurările sociale, scutirea de
la plata datoriilor, împrumuturi cu dobândă scăzută, amânarea de la plata
impozitelor etc.;
3.2.2. furnizati conditiile atasate la
plătile privind ajutorul.
3.3. Cuantumul ajutorului propus:
3.3.1. suma nominală a ajutorului si
echivalentul subventiei nete si brute;
3.3.2. măsura de ajutor este subiect al
impozitului/profit (sau alte impozite directe). Dacă este numai partial,
specificati în ce măsură;
3.3.3. furnizati o listă completă a
plătilor ajutorului propus.
Pentru schema de ajutor din fondurile
publice furnizati următoarele:
3.4. Caracteristicile măsurilor de ajutor:
3.4.1. Este vreuna dintre măsurile de
ajutor de stat din totalul acestora încă nedefinită? Dacă da, specificati.
3.4.2. Indicati care dintre măsurile
enumerate mai sus nu constituie ajutor de stat si care este motivul.
3.5. Finantarea din surse comunitare
(Banca Europeană de Investitii, fonduri de preaderare si alte fonduri):
3.5.1. Ajutoarele mentionate mai sus vor
fi cofinantate din fonduri comunitare? Explicati.
3.5.2. Pentru acelasi proiect de
investitii s-a solicitat sprijin si de la alte institutii de finantare europene
sau internationale? Dacă da, pentru ce sumă.
3.6. Cumularea măsurilor de ajutor din
fonduri publice:
3.6.1. echivalentul subventiei brute
estimat (înainte de impozitare) a măsurilor de ajutor combinate;
3.6.2. echivalentul subventiei nete
estimat (după impozitare) a măsurilor de ajutor combinate.
SECTIUNEA a 4-a
4.1. Localizarea proiectului:
4.1.1. Specificati regiunea, adresa.
4.2. Durata proiectului:
4.2.1. Specificati data demarării
proiectului de investitii si data finalizării.
4.2.2. Specificati data planificată pentru
începerea noului proces de productie si anul până la care poate fi realizată
întreaga productie.
4.3. Descrierea proiectului:
4.3.1. Specificati tipul proiectului si
dacă este o unitate nouă sau o extindere a capacitătii uneia existente sau
altceva.
4.3.2. Prezentati o scurtă descriere generală
a proiectului.
4.4. Defalcarea costurilor proiectului:
4.4.1. Specificati costul total al
cheltuielilor de capital ce urmează a fi investit si amortizat după derularea
proiectului.
4.4.2. Prezentati o defalcare detaliată a
cheltuielilor care sunt asociate proiectului de investitii - cheltuielile de
capital si cheltuielile de investitii care nu pot fi amortizate după încetarea
perioadei de viată a proiectului de investitii.
4.5. Finantarea costurilor totale ale
proiectului:
4.5.1. Indicati finantarea costurilor
totale ale proiectului de investitii.
SECTIUNEA a 5-a
5.1. Caracterizarea produsului
(produselor) cuprins în proiect:
5.1.1. Specificati produsul (produsele)
care se va produce ca urmare a acordării ajutorului până la terminarea
investitiei si sectorul sau subsectorul relevant căruia îi apartine produsul
(produsele) respectiv (indicati codul potrivit nomenclatorului Prodcom sau CPA,
pentru proiectele în sectoarele de prestări de servicii).
5.1.2. Ce produse vor fi înlocuite? Dacă
aceste produse înlocuite nu sunt fabricate în acelasi loc, indicati unde sunt
produse în mod curent.
5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate cu
noile facilităti obtinute cu putine sau chiar fără costuri aditionale?
5.2. Consideratii privind capacitatea de
productie:
5.2.1. Cuantificati impactul proiectului
asupra capacitătii de productie maxime a beneficiarului ajutorului în Spatiul
Economic European si celelalte tări candidate (la nivelul grupului), pentru
fiecare produs (în unităti pe an în anul precedent anului de începere si
terminare a proiectului).
5.2.2. Furnizati o estimare a capacitătii
totale de productie pentru producătorii din Spatiul Economic European si tările
candidate, pentru fiecare produs.
5.3. Informatii privind piata:
5.3.1. Furnizati pentru fiecare dintre
ultimii 6 ani financiari informatii privind consumul aparent pentru produsul
(produsele) respectiv. Dacă sunt disponibile, se vor furniza date statistice
privind aceste informatii, care să provină de la alte surse.
5.3.2. Furnizati pentru următorii 3 ani
financiari o previziune a evolutiei consumului aparent (productia plus
importurile minus exporturile) aferent produsului (produselor) respectiv. Dacă
sunt disponibile, se vor furniza date statistice din surse independente privind
aceste informatii.
5.3.3. Piata relevantă este în declin?
Care este motivul? Dacă nu, de ce?
5.3.4. Furnizati o estimare a cotei de piată (valorică) a beneficiarului ajutorului ori a grupului din care beneficiarul ajutorului face parte, în anul care precedă anul initial, si data privind finalizarea proiectului.
ANEXA Nr. 5
Acest formular va fi completat si
prezentat Consiliului Concurentei de către Oficiul Concurentei în cazurile în
care s-a solicitat acest lucru prin decizia de autorizare a ajutorului de stat.
a) Titlul schemei (sau indicati dacă este
un ajutor individual)
b) Autoritatea publică furnizoare a
ajutorului
c) Dacă baza legală este o schemă aprobată
de Consiliul Concurentei, furnizati numărul si data deciziei de autorizare.
d) Specificati regiunea si localitatea
unde se desfăsoară proiectul.
e) Specificati numele societătii, dacă
este IMM sau întreprindere mare, si, dacă este cazul, numele companiei care o
controlează.
f) Specificati tipul proiectului si dacă
este vorba despre o unitate nouă sau despre o extindere a capacitătii uneia
existente sau altceva.
g) Specificati costul total si costul
eligibil al cheltuielilor ce urmează a fi investite pe durata derulării
proiectului.
h) Suma nominală a ajutorului si
echivalentul subventiei brute si nete
i) Furnizati conditiile legate de plata
ajutorului, dacă este cazul.
j) Specificati produsele sau serviciile si
codul acestora potrivit clasificării Prodcom sau CPA, pentru proiecte în
sectoarele de prestări de servicii.
privind regulile tranzitorii aplicabile
ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii în sectoare
industriale nespecifice
INTRODUCERE
Scopul notificării si autorizării ajutoarelor
de stat acordate de autoritătile publice sau de organismele care administrează
surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este
compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piată în care
preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si ofertă.
Orice intentie de a acorda un ajutor de
stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată
Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi
acordat nici un ajutor de stat.
Elaborarea unui cadru juridic care
reglementează materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării
legislatiei românesti cu legislatia europeană, parte a procesului de aderare a
României la Uniunea Europeană.
La 13 februarie 2002 Comisia Europeană a
aprobat o reformă majoră, mai rapidă, mai simplă si mai riguroasă de stabilire
a sistemului de control privind sprijinul guvernamental pentru investitiile
mari din Uniunea Europeană. Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul
regional pentru proiectele mari de investitii va crea o transparentă mai mare
si va reduce nivelul total al subventiilor acordate în Uniunea Europeană, în
beneficiul unei concurente sănătoase, precum si în beneficiul contribuabilului.
Reforma va creste responsabilitatea statelor membre în implementarea
reglementărilor privind ajutorul de stat.
Pentru România introducerea unor
reglementări specifice ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de
investitii reprezintă un pas necesar, în primul rând în analiza impactului pe
care îl au aceste proiecte, cât si în necesitatea stabilirii unor reguli în
concordantă cu normele europene în domeniu.
Deoarece Comisia Europeană a elaborat un
nou Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de
investitii, conceput ca un instrument de analiză mult mai flexibil, mai simplu
si mai transparent, pentru completarea legislatiei ajutorului de stat din tara
noastră a fost necesară elaborarea a două regulamente privind ajutorul de stat
regional pentru proiecte mari de investitii, care se aplică diferentiat ca
dată, în functie de sectoare:
- Regulament multisectorial privind
regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte
mari de investitii în sectoarele industriale nespecifice - se aplică de la data
publicării până la data de 31 decembrie 2003, cu exceptia sectoarelor
siderurgic, autovehiculelor si fibrelor sintetice;
- Regulament multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii - se aplică de la
data publicării pentru sectoarele siderurgic, autovehiculelor si fibrelor
sintetice si de la data de 1 ianuarie 2004 pentru celelalte sectoare.
În temeiul art. 28 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adoptă
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament se aplică
ajutorului de stat regional acordat pentru proiecte mari de investitii în
sectoarele industriale nespecifice până la data de 31 decembrie 2003.
Art. 2. - Regulamentul privind ajutorul de
stat regional si ajutorul de stat pentru întreprinderi mici si mijlocii (IMM)
reprezintă cadrul general care se aplică ajutoarelor de stat regionale. Ca
urmare, prezentul regulament cuprinde reguli specifice aplicabile ajutoarelor
de stat regionale acordate pentru proiectele mari de investitii, altele decât
cele care sunt prevăzute la art. 3 si 4.
Art. 3. - (1) Sectoarele specifice, cum ar
fi: agricultura, piscicultura, constructiile de nave, transporturile, vor fi
acoperite de reguli specifice, cu exceptia sectorului textil, care va fi
singurul sector supus prevederilor prezentului regulament. Până la adoptarea
acestor reguli specifice, Consiliul Concurentei va aplica Legea nr. 143/1999,
cu completările ulterioare, si regulamentele în vigoare pentru aplicarea
acesteia.
(2) Sectoarele privind siderurgia,
autovehiculele si fibrele sintetice vor fi acoperite de Regulamentul
multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de
investitii.
Art. 4. - Prezentul regulament nu se
aplică:
a) ajutorului regional pentru investitii
acordat doar pentru crearea de locuri de muncă, asa cum este prevăzut în
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM;
b) ajutorului pentru restructurare, care
va fi acoperit de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea si
restructurarea firmelor aflate în dificultate.
Art. 5. - Prezentul regulament nu va
afecta aplicarea:
a) Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru cercetare si dezvoltare;
b) Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru protectia mediului.
Art. 6. - Conform prezentului regulament,
Consiliul Concurentei va stabili, de la caz la caz, o intensitate maximă
admisibilă a ajutorului pentru proiectele care cad sub incidenta obligatiei de
notificare. Aceasta poate conduce la intensităti ale ajutorului situate sub
plafonul regional aplicabil.
Definitii
Proiect de investitii
Art. 7. - (1) Proiect de investitii reprezintă
o investitie initială în capital/active fixe, în legătură cu crearea unei noi
unităti, extinderea unei unităti existente sau demararea unei activităti care
implică o schimbare fundamentală în produsul sau în procesul de fabricatie al
unei unităti existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
(2) Proiectul de investitii poate lua si
forma achizitionării unei unităti care a fost închisă sau care ar fi fost
închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, dar nu include achizitia activelor unei
companii aflate în dificultate financiară, caz în care se aplică Regulamentul
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate în
dificultate.
(3) Un proiect de investitii nu trebuie
divizat în mod artificial în subproiecte cu scopul de a eluda obligatia de
notificare.
Costul total al proiectului
Art. 8. - Costul total al proiectului reprezintă
totalul cheltuielilor efectuate de o întreprindere pentru a dobândi, în cadrul
proiectului de investitii, noi imobilizări corporale si necorporale care vor fi
amortizate pe durata lor de viată sau luate în locatie financiară (leasing).
Cheltuieli eligibile
Art. 9. - Cheltuielile eligibile vor
fi determinate în conformitate cu prevederile în acest sens din Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si pentru IMM.
Locul de muncă
Art. 10. - (1) Locul de muncă reprezintă
locul de muncă permanent cu normă întreagă sau echivalent ori cu normă redusă.
(2) Locul de muncă poate fi un loc de
muncă nou sau un loc de muncă existent care este mentinut, în măsura în care
cel din urmă este în mod direct legat de proiectul de investitii; acesta ar
necesita o sumă semnificativă pentru recalificare profesională si nu ar mai
exista la începutul unui nou proces de productie în afara acestei investitii.
Piata relevantă
Art. 11. - (1) Piata relevantă a
produsului, pentru determinarea cotei de piată, cuprinde produsele prevăzute de
proiectul de investitii si, atunci când este cazul, substituentii săi,
apreciati de consumatori pe criterii de caracteristici, pret si utilizare a
produsului sau apreciati de producători prin intermediul flexibilitătii
instalatiilor de productie.
(2) Dacă investitia implică fabricarea
produselor intermediare, piata relevantă poate reprezenta piata pentru produsul
final, dacă cea mai mare parte din productia intermediară nu este vândută pe
piata liberă.
(3) Dacă investitia implică fabricarea
produselor intermediare, piata relevantă poate fi piata pentru produsul final
dacă cea mai mare parte din productie nu este vândută pe piata liberă.
(4) Piata geografică relevantă cuprinde
teritoriul national si, de obicei, Spatiul Economic European si tările
candidate sau, în mod alternativ, orice parte semnificativă a acestora dacă
conditiile de concurentă în acea zonă pot fi suficient de bine distinse de cele
din alte zone ale Spatiului Economic European si tărilor candidate. Atunci când
este cazul, piata relevantă poate fi considerată a fi globală.
Supracapacitatea structurală
Art. 12. - (1) Supracapacitatea
structurală există atunci când rata de utilizare a capacitătii
sectorului/subsectorului în cauză, calculată ca medie a ultimilor 5 ani, este
mai mică cu cel putin 2% decât cea a industriei în totalitate. Sectorul sau
subsectorul va fi definit în conformitate cu nivelul cel mai de jos al Clasificării
activitătilor din economia natională (CAEN).
(2) Supracapacitate structurală
semnificativă există atunci când diferenta în comparatie cu media pentru
industrie este mai mare de 5 puncte procentuale.
Piata în declin
Art. 13. - (1) Piata pentru produsele
în cauză este în declin dacă în ultimii 5 ani rata medie anuală de
crestere a consumului aparent aferent produselor respective este cu cel putin
10% mai mică decât media anuală a industriei prelucrătoare în totalitate din
Spatiul Economic European si tările candidate, doar dacă nu există o evolutie
ascendentă puternică în legătură cu rata de crestere a cererii pentru produsele
respective.
(2) Piata în declin absolut este aceea în
care rata medie anuală de crestere a consumului aparent în ultimii 5 ani este
negativă.
CAPITOLUL II
Art. 14. - (1) Prezentul regulament impune
furnizorilor de ajutor de stat obligatia notificării, conform Legii nr.
143/1999, cu completările ulterioare, si ale Regulamentului privind forma,
continutul si alte detalii ale notificării ajutorului de stat, a oricărei
intentii de acordare a unui ajutor regional pentru investitii în cadrul unei
scheme aprobate, atunci când unul sau altul dintre următoarele două criterii
sunt îndeplinite:
a) costul total al proiectului este cel
putin echivalentul în lei a 50 milioane euro, 15 milioane euro în cazul
proiectelor realizate în sectorul textil si intensitatea cumulată a ajutorului,
inclusiv orice cofinantare din fonduri de preaderare, exprimată ca procent din
costurile eligibile ale investitiei, este cel putin 50% din plafonul ajutorului
regional pentru companii mari în zona respectivă si ajutorul pentru locurile de
muncă create sau pentru mentinerea acestora ajunge până la cel putin
echivalentul în lei a 40.000 euro si 30.000 euro în cazul proiectelor realizate
în sectorul textil; sau
b) ajutorul total este cel putin
echivalentul în lei a 50 milioane euro.
(2) Cerinta de notificare se aplică, de
asemenea, si intentiilor de acordare a ajutorului individual.
Formularul de notificare
Art. 15. - Formularul standard de
notificare este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
regulament.
CAPITOLUL III
Art. 16. - (1) Consiliul Concurentei va
determina intensitatea maximă admisibilă a ajutorului pentru o intentie de
acordare a ajutorului de stat în conformitate cu formula de calcul prezentată
în art. 20.
(2) O serie de factori de ajustare vor fi
aplicati plafonului regional în conformitate cu cele 3 criterii specifice de
evaluare mentionate în art. 17, 18 si 19, în scopul calculării intensitătii
maxime admisibile a ajutorului pentru proiectul respectiv.
(3) Referitor la al treilea criteriu, cel
al impactului regional, va fi posibilă aplicarea unui coeficient pozitiv sau
bonus, în functie de importanta avantajelor estimate a fi realizate prin
proiectul de investitie în zona considerată.
(4) Problema viabilitătii unui proiect de investitie anume tinede aprecierea exclusivă a furnizorului ajutorului de stat. Consiliul Concurentei poate totusi, dacă consideră necesar, să solicite informatii asupra viabilitătii unui proiect de investitie. Totodată, dacă este cazul, Consiliul Concurentei va utiliza informatii din surse exterioare independente pentru a aprecia efectele probabile asupra concurentei pe piata relevantă. Dacă obtinerea de informatii din surse exterioare ridică dificultăti, Consiliul Concurentei va acorda un rol preponderent argumentării furnizorului ajutorului de stat.
Trei criterii de evaluare
Concurenta
Art. 17. - (1) Autorizarea ajutorului
pentru întreprinderi care îsi desfăsoară activitatea în sectoarele cu
supracapacitate de productie structurală comportă anumite riscuri în ceea ce
priveste denaturarea concurentei. Orice extindere a capacitătii care nu este
compensată de reduceri ale capacitătii de productie pe alte planuri va agrava
problema supracapacitătii structurale. Dacă o asemenea extindere este ajutată,
atunci beneficiarul ajutorului ar putea rămâne cu un exces de capacitate pe
care să nu o poată folosi în viitor sau beneficiarul ajutorului ar putea începe
un război al preturilor, astfel încât să-i înlăture pe ceilalti producători de
pe piata relevantă. Pe de altă parte, acest lucru ar putea ameninta numărul
locurilor de muncă. De aceea, factorul concurentă va presupune o analiză a
proiectului propus, si anume dacă acesta se va desfăsura în cadrul unui sector
sau subsector care suferă de supracapacitate structurală.
(2) Pentru a stabili dacă
sectorul/subsectorul considerat este sau nu afectat de supracapacitate
structurală, Consiliul Concurentei va lua în considerare, la nivel national,
decalajul dintre rata medie de utilizare a capacitătilor de productie ale
industriei prelucrătoare în ansamblu si rata de utilizare a capacitătilor în
sectorul/subsectorul în cauză. Pentru stabilirea variatiilor cicliceale ratelor
de utilizare referitoare la capacitătile de productie, perioada de referintă
avută în vedere va cuprinde ultimii 5 ani pentru care sunt disponibile date.
(3) Dacă datele relative la utilizarea
capacitătilor sunt insuficiente, Consiliul Concurentei va examina dacă
investitiile avute în vedere sunt realizate pe o piata aflată în declin. În
acest scop, Consiliul Concurentei va compara evolutia consumului aparent al
produsului/produselor în cauză (adică productia natională plus importurile,
minus exporturile) cu rata de crestere a industriei prelucrătoare în ansamblu
la nivel national.
(4) Pentru a stabili dacă investitia avută
în vedere va avea ca rezultat o crestere de capacitate, capacitatea luată în
considerare reprezintă capacitatea totală maximă a potentialului beneficiar
(si/sau, dacă este cazul, a grupului căruia îi apartine) pentru fabricarea
produsului în cauză. În toate situatiile capacitatea viabilă va include
capacitatea temporar nefolosită (adică capacitatea ce ar putea fi reactivată în
caz de crestere a vânzărilor), dar va exclude capacitatea învechită si
neexploatată (însemnând capacitate neutilizată si care nu va putea fi utilizată
fără o altă investitie substantială suplimentară).
(5) În conditiile în care, înainte de a
solicita ajutorul, compania detine o parte importantă din piata produsului
(produselor) respectiv, ceea ce, în sensul acestui regulament, înseamnă cel
putin 40%, există riscul ca prin acordarea nivelului maxim de ajutor, permis în
mod normal în regiunea în cauză, să distorsioneze în mod nejustificat
concurenta. În asemenea circumstante întreprinderea ar trebui, în principiu, să
primească un ajutor inferior celui pe care l-ar putea solicita în situatia
normală, chiar dacă investitia contribuie la dezvoltarea regională. Totusi pot
exista si exceptii de la această regulă generală, cum ar fi cazul în care
compania creează, printr-o inovatie originală, un nou produs pe piată.
Raportul capital/fortă de muncă
Art. 18. - (1) În măsura în care ajutorul
regional este, de regulă, acordat sub forma unor subventii de capital,
proiectele cu o mare intensitate a investitiei de capital au tendinta firească
de a se orienta către zonele asistate. Chiar dacă este vorba de o evolutie
pozitivă, această politică nu contribuie în mod necesar la crearea de numeroase
locuri de muncă si nici la reducerea somajului. Numai proiectele cu foarte mare
intensitate a investitiei de capital vor fi vizate de acest criteriu. Notiunea
de locuri de muncă salvate si mentinute nu este pertinentă decât atunci când
este demonstrat că aceste locuri de muncă sunt direct legate de proiectul de
investitie în cauză, caz în care intentia de ajutor poate fi apreciată ca
ajutor pentru investitie, iar nu ca ajutor pentru creare de locuri de muncă.
(2) În aplicarea acestui criteriu se va
tine cont si de posibilul efect al ajutorului de distorsionare a concurentei
prin pretul produsului final. Gratie ajutoarelor, întreprinderile pentru care
cheltuielile de capital reprezintă o parte importantă a costurilor totale pot
reduce semnificativ costul lor pe unitatea de produs si ar putea obtine astfel
un avantaj considerabil asupra concurentilor care nu beneficiază de ajutor de
stat. Cu cât intensitatea capitalistică a proiectului de investitii beneficiind
de ajutor de stat este mai mare, cu atât efectele de distorsionare a
concurentei imputabile subventiilor de capital riscă să fie mai pronuntate.
Impactul regional
Art. 19. - În timp ce criteriul
concurentei si raportul capital/fortă de muncă servesc la evaluarea
potentialelor efecte de distorsionare a concurentei, impactul regional ia în
calcul efectele benefice asupra economiei regiunii asistate. Consiliul
Concurentei consideră că crearea de locuri de muncă poate servi drept indicator
al contributiei proiectului la dezvoltarea regiunii respective.
Când o investitie mare de capital creează
doar un număr limitat de locuri de muncă directe, aceeasi investitie poate crea
un număr semnificativ de locuri de muncă indirecte în regiunea asistată
respectivă si în orice regiune adiacentă. În acest context crearea de locuri de
muncă se referă la locuri de muncă create în mod direct datorită proiectului si
la locurile de muncă create de furnizorii si clientii beneficiarului de ajutor
ca răspuns la investitia acordată.
Formula de calcul
Art. 20. - Formula completă de calcul este
obtinută prin multiplicarea plafonului de ajutor regional cu coeficientii
rezultati în urma examinării celor 3 factori mentionati anterior si care sunt
reprezentati de simbolurile următoare:
R = intensitatea maximă a ajutorului
autorizat, pentru companii mari, în zona asistată în cauză (plafonul regional);
T = factorul concurentă;
I = factorul capital/fortă de muncă;
M = factorul impact regional.
Formula intensitătii maxime admisibile
pentru ajutor este:
R x T x I x M
Nici un proiect nu va putea primi ajutor
mai mare decât îi permite plafonul regional [vezi art. 21 lit. c)].
Art. 21. - Următorii factori de ajustare
se vor aplica fiecărui criteriu de evaluare:
a) factorul concurentă:
(i) proiecte ce au ca efecte extinderea
capacitătii 0,25 într-un sector ce se confruntă cu o supracapacitate de
productie structurală gravă si/sau o scădere absolută a cererii
(ii) proiecte ce au ca efecte extinderea
capacitătii 0,50 într-un sector ce se confruntă cu o supracapacitate de
productie structurală si/sau o piată în declin
si susceptibile să consolideze o cotă de piată ridicată
(iii) proiecte ce au ca efecte extinderea
capacitătii 0,75 într-un sector ce se confruntă cu o supracapacitate de
productie structurală gravă si/sau o piată în declin
(iv) fără efectele negative probabile
enumerate 1,00 la pct. (i)-(iii)
b)
factorul capital/fortă de muncă:
Capital nou/locuri de muncă (suma totală a
capitalului propus împărtită la numărul de locuri de muncă create sau salvate) (mii euro) |
Factor |
<200 |
1,0 |
200-400 |
0,9 |
401-700 |
0,8 |
701-1000 |
0,7 |
>1000 |
0,6 |
c) factorul impact regional:
(i) grad înalt al creării de locuri
de muncă 1,5 indirecte (adică locuri de muncă înfiintate de furnizorii si clientii directi ai beneficiarului
în
regiunea asistată unde este localizată
compania sau în orice regiune adiacentă), pentru fiecare loc de muncă creat de beneficiarul ajutorului (mai
mult de 100%)
(ii) grad mediu al creării de locuri
de muncă 1,25 indirecte (adică locuri de muncă înfiintate de furnizorii si
clientii directi ai beneficiarului în regiunea asistată unde este localizată
compania sau în orice regiune adiacentă), pentru fiecare loc de muncă creat de
beneficiarul ajutorului (50-100%)
(iii) grad scăzut al creării de
locuri de muncă 1,0 indirecte (adică locuri de muncă înfiintate de furnizorii si clientii directi ai
beneficiarului în regiunea asistată unde este localizată compania sau în orice
regiune adiacentă), pentru fiecare loc de muncă creat de beneficiarul ajutorului
(sub 50%)
CAPITOLUL IV
Procedura de evaluare a ajutoarelor de
stat de către Consiliul Concurentei
Art. 22. - Consiliul Concurentei va
lua o decizie în conformitate cu prevederile art. 8 si 12 din Legea nr.
143/1999, fie de autorizare a ajutorului, fie de deschidere a unei proceduri de
investigatie în termen de o lună de la primirea unei notificări complete,
perioadă mentionată în art. 9 din Legea nr. 143/1999.
Notificarea trebuie să urmărească
formatul standard prezentat în anexă.
Art. 23. - În cazul în care Consiliul Concurentei initiază o procedură de investigatie conform art. 8 din Legea nr. 143/1999, Consiliul Concurentei va lua o decizie finală într-o perioadă de 4 luni de la decizia de deschidere a procedurii. Consiliul Concurentei va lua în considerare toate probele care pot fi adunate în această perioadă, inclusiv informatii de la tertii interesati sau orice alte elemente suplimentare care nu au fost luate în considerare pe parcursul investigatiei initiale. Astfel, perioada maximă de investigare într-un caz individual nu trebuie să depăsească 5 luni.
CAPITOLUL V
Monitorizarea
Art. 24. - (1) Având în vedere
“natura sensibilă” a marilor investitii mobiliare implicate în astfel de
proiecte, este esentială existenta unui mecanism care să ajute la asigurarea că
nivelul ajutorului plătit efectiv beneficiarului este în conformitate cu
decizia Consiliului Concurentei.
(2) Pentru fiecare proiect de ajutor autorizat de către Consiliul Concurentei în aplicarea prezentului regulament, Consiliul Concurentei va solicita orice act privitor la ajutorul de stat, încheiat între furnizor si beneficiar, care să contină o clauză referitoare la rambursarea ajutorului în caz de nerespectare a contractului (actul privind ajutorul), ori ca ultima plată a ajutorului (25%) să fie făcută doar când beneficiarul a arătat furnizorului că a satisfăcut conditiile de executie a proiectului în concordantă cu decizia Consiliului Concurentei si, în conditiile în care Consiliul Concurentei, pe baza informatiilor prezentate de către furnizor privind implementarea proiectului, în termen de 60 de zile (lucrătoare), să-si fi dat acordul sau să nu fi formulat nici o obiectie privitoare la ultima rată a plătii ajutorului.
(3) O copie de pe actul juridic prin care
se acordă ajutorul de stat, încheiat între furnizor si beneficiar, trebuie
transmisă Oficiului Concurentei (si Consiliului Concurentei) imediat după ce
acesta a fost semnat de părti.
Art. 25. - În vederea asigurării
concordantei cu prevederile deciziei Consiliului Concurentei, furnizorul, în
cooperare cu beneficiarul, trebuie să furnizeze Oficiului Concurentei o dată cu
raportarea anuală asupra desfăsurării proiectului, incluzând informatii privind
subventiile deja vărsate, si orice raport provizoriu privind derularea ajutorului
si un raport final indicând realizarea obiectivelor în termenii stabiliti, a
investitiilor si conformitatea cu orice conditie specifică stabilită de
autoritatea furnizoare a ajutorului de stat.
ANEXĂ
FORMULARUL
de notificare a ajutoarelor de stat care
cad sub incidenta Regulamentului multisectorial privind regulile tranzitorii
aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii în
sectoare industriale nespecifice
Introducere
Acest formular specifică informatiile care
trebuie furnizate de notificator când notifică la Consiliul Concurentei un
proiect mare de investitii localizat într-o zonă asistată, căruia i se aplică
regulile de notificare prevăzute în Regulamentul multisectorial privind
regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat pentru proiecte mari de
investitii.
Notificatorul trebuie să tină cont că:
a) toate informatiile solicitate conform
acestui formular trebuie să fie furnizate. Cu toate acestea, dacă partea
notificatoare, cu bună-credintă, este în imposibilitate de a formula un răspuns
la o întrebare sau poate furniza doar date generale în ceea ce priveste
informatia disponibilă, va trebui să indice si motivele pentru care face acest
lucru;
b) notificarea este incompletă atunci când nu sunt completate toate punctele sau nu sunt oferite explicatii asupra motivelor pentru care nu a fost posibilă furnizarea de informatii complete si va deveni efectivă la data la care toate informatiile sunt înregistrate;
c) Consiliul Concurentei poate cere
furnizorului si beneficiarului ajutorului să furnizeze informatii suplimentare
si/sau explicatii la informatiile furnizate în formularul de notificare pentru
a facilita evaluarea initială.
Documente însotitoare
a) o copie de pe proiectul de act normativ
care stabileste ajutorul de stat; dacă acesta este indisponibil, o copie de pe
întelegerea preconizată privind ajutorul de stat. Dacă acest proiect este
indisponibil la data notificării, el va trebui să fie depus imediat ce este
posibil acest lucru, dar nu mai târziu de data la care a fost transmis
beneficiarului;
b) copii de pe cele mai recente rapoarte
si bilanturi contabile ale beneficiarului (beneficiarilor) ajutorului si, dacă
beneficiarul face parte dintr-un grup de firme, copii de pe cele mai recente
rapoarte si bilanturi contabile ale grupului;
c) o listă si o scurtă descriere a
continutului tuturor analizelor, rapoartelor, studiilor si anchetelor pregătite
de beneficiar (beneficiari) în scopul evaluării sau analizării propunerii de
ajutor de investitii, cu respectarea conditiilor de concurentă, concurentilor
(actuali si potentiali) si conditiilor de piată. Fiecare punct de pe listă va
trebui să contină numele si functia autorului.
Procedura de notificare
Datele financiare cerute trebuie să fie
furnizate în moneda natională, indicându-se cursul de schimb leu/euro în cazul
celor provenite de pe alte piete.
Formularul de notificare va fi transmis
către Consiliul Concurentei la următoarea adresă:
Palatul Parlamentului - Consiliul
Concurentei
Calea 13 Septembrie nr. 1, sectorul 5,
Bucuresti
Confidentialitate
Furnizorul si/sau beneficiarul ajutorului
de stat trebuie să fie informati de faptul că orice informatie solicitată poate
fi folosită drept bază pentru fundamentarea unei decizii în cazul respectiv.
Părtile care notifică trebuie să specifice
care sunt acele informatii incluse în formularul de notificare care nu trebuie
publicate sau divulgate pe altă cale către terte persoane, prin marcarea lor cu
“Secret de afaceri”. De asemenea, părtile care notifică trebuie să prezinte
motivele pentru care aceste informatii nu trebuie divulgate sau publicate.
Oricum, dacă o informatie secretă este necesară pentru fundamentarea deciziei,
Consiliul Concurentei trebuie să consulte mai întâi furnizorul si/sau
beneficiarul ajutorului de stat în legătură cu publicarea acelor părti din
decizie care contin respectiva informatie.
Controlul ulterior al autorizării
Consiliul Concurentei recunoaste faptul că
acele informatii solicitate în formularul de notificare nu pot fi ex ante în
totalitate exacte.
Furnizorului si/sau beneficiarului
ajutorului de stat li se solicită prezentarea celei mai bune estimări a lor si
furnizarea unei justificări privind informatiile ce urmează a fi prezentate.
Proiectul de investitii care va fi finantat va fi supus unui control ulterior
care îi permite Consiliului Concurentei/Oficiului Concurentei să verifice
exactitatea informatiilor prezentate în formularul de notificare.
SECTIUNEA 1
1.1.1. Denumirea si adresa autoritătii
care face notificarea
1.1.2. Numele, numărul de telefon si de
fax, e-mail, pozitia ocupată de persoana ce urmează a fi contactată în caz de
cercetări suplimentare.
SECTIUNEA a 2-a
2.1. Structura companiei sau a companiilor
care investesc în proiect
2.1.1. Identitatea beneficiarului
ajutorului de stat
2.1.2. Dacă identitatea legală a
beneficiarului ajutorului de stat este diferită de
întreprinderea/întreprinderile care finantează proiectul sau care
primeste/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, si aceste diferente.
2.1.3. Identificati grupul de
întreprinderi din care face parte beneficiarul ajutorului de stat, descrieti
structura grupului si structura actionariatului fiecărei companii-mamă.
2.2. Pentru întreprinderea/întreprinderile
care investeste/investesc în proiect furnizati următoarele date pentru ultimii
3 ani financiari:
2.2.1. cifra de afaceri totală, cifra de
afaceri din Spatiul Economic European si tările candidate, cifra de afaceri în
România;
2.2.2. profitul net si fluxul de numerar,
pe o bază consolidată;
2.2.3. locurile de muncă totale, în
Spatiul Economic European si tările candidate si în România;
2.2.4. defalcarea pe piată a vânzărilor în
România, în Spatiul Economic European si tările candidate si în afara Spatiului
Economic European si tărilor candidate.
2.3. Dacă investitia priveste o instalatie
industrială existentă, furnizati următoarele date pentru ultimii 3 ani
financiari ai societătii:
2.3.1. cifra de afaceri;
2.3.2. profitul net si fluxul de numerar;
2.3.3. locurile de muncă totale;
2.3.4. defalcarea pe piată a vânzărilor în
România, în Spatiul Economic European si tările candidate si în afara Spatiului
Economic European si tărilor candidate.
SECTIUNEA a 3-a
Pentru fiecare măsură de ajutor din
fonduri publice furnizati următoarele:
3.1. Detalii:
3.1.1. titlul schemei (sau indicati dacă
este un ajutor individual);
3.1.2. baza legală (lege, hotărâre a
Guvernului);
3.1.3. entitatea publică care acordă
ajutorul;
3.1.4. dacă baza legală este o schemă de
ajutor aprobată de Consiliul Concurentei, furnizati numărul si data deciziei de
autorizare.
3.2. Forma ajutorului de stat propus:
3.2.1. ajutorul de stat propus este sub formă
bănească, subventii, reducerea contributiei la asigurările sociale, scutirea de
la plata datoriilor, împrumuturi cu dobândă scăzută, amânarea de la plata
impozitelor etc.;
3.2.2. furnizati conditiile atasate la
plătile privind ajutorul.
3.3. Cuantumul ajutorului propus:
3.3.1. suma nominală a ajutorului si
echivalentul subventiei nete si brute;
3.3.2. măsura de ajutor este subiect al
impozitului/profit (sau altor impozite directe). Dacă numai partial, în ce
măsură;
3.3.3. furnizati o listă completă a plătilor
ajutorului propus.
Pentru schema de ajutor din fondurile
publice furnizati următoarele:
3.4. Caracteristicile măsurilor de ajutor:
3.4.1. Este vreuna dintre măsurile de
ajutor de stat din totalul acestora încă nedefinită? Dacă da, specificati.
3.4.2. Indicati care dintre măsurile
enumerate mai sus nu constituie ajutor de stat si care este motivul.
3.5. Finantarea din surse comunitare
(Banca Europeană de Investitii, fonduri de preaderare si alte fonduri)
3.5.1. Măsurile mentionate mai sus trebuie
să fie finantate si de fonduri comunitare. Explicati.
3.5.2. Pentru acelasi proiect de
investitii s-a solicitat sprijin si de la alte institutii de finantare europene
sau internationale. Dacă da, pentru ce sumă.
3.6. Cumularea măsurilor de ajutor din
fonduri publice:
3.6.1. echivalentul subventiei brute
estimat (înainte de impozitare) al măsurilor de ajutor combinate;
3.6.2. echivalentul subventiei nete
estimat (după impozitare) al măsurilor de ajutor combinate.
SECTIUNEA a 4-a
Informatiile ce vor fi furnizate în
această parte sunt utilizate inter alia pentru determinarea rezultatului
evaluării factorului capital-muncă al notificării depuse.
4.1. Localizarea proiectului
4.1.1. Specificati regiunea, adresa.
4.2. Durata proiectului
4.2.1. Specificati data demarării
proiectului de investitii si data finalizării.
4.2.2. Specificati data planificată pentru
începerea noului proces de productie si anul până la care poate fi realizată
întreaga productie
4.3. Descrierea proiectului
4.3.1. Specificati tipul proiectului si
dacă este o unitate nouă sau o extindere a capacitătii uneia existente sau
altceva.
4.3.2. Prezentati o scurtă descriere
generală a proiectului.
4.4. Defalcarea costurilor proiectului
4.4.1. Specificati costul total al
cheltuielilor de capital ce urmează a fi investit si amortizat după perioada de
viată a proiectului.
4.4.2. Prezentati, prin completarea
tabelului de mai jos, o defalcare detaliată a cheltuielilor care sunt asociate
proiectului de investitii - cheltuielile de capital si cheltuielile de
investitii care nu pot fi amortizate după încetarea perioadei de viată a
proiectului de investitii.
Capital |
Cheltuieli totale |
Cheltuieli eligibile |
||||||
Anul 1 |
Anul 2 |
Anul 3 |
etc. |
Anul 1 |
Anul 2 |
Anul 3 |
etc. |
|
Pământ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Clădiri |
|
|
|
|
|
|
|
|
Instalatii,
masini |
|
|
|
|
|
|
|
|
Unelte |
|
|
|
|
|
|
|
|
Necorporale*) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Altele
(specificati) |
|
|
|
|
|
|
|
|
*)
Pentru întreprinderile mari anumite categorii de investitii necorporale pot fi
incluse în cheltuielile eligibile de capital, care nu depăsesc oricum 25% din
cheltuielile totale eligibile de capital, în conformitate cu Regulamentul
pentru ajutor de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM.
Investitii care nu pot fi amortizate
Fond de
rulment complementar |
|
|
|
|
|
|||
Cercetare-dezvoltare |
|
|
|
|
||||
Costuri
de demarare a activitătii |
|
|
|
|
||||
Altele
(specificati) |
|
|
|
|
||||
|
||||||||
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.5. Finantarea costurilor totale ale
proiectului
4.5.1. Indicati finantarea costurilor
totale ale proiectului de investitii prin completarea următorului tabel:
Resurse
interne |
Cuantum |
|||
Aporturi
în capital |
Anul 1 |
Anul 2 |
Anul 3 |
etc. |
Împrumuturi
de la institutii financiare private |
|
|
|
|
Împrumuturi
de la institutii financiare publice |
|
|
|
|
Fonduri
publice (nationale sau comunitare) |
|
|
|
|
Altele
(specificati) |
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
4.6. Crearea de locuri de muncă
4.6.1. Prin proiect se creează locuri de muncă permanente noi? Dacă da, furnizati numărul locurilor de muncă ce urmează a fi create si precizati în care perioadă si descrieti locurile de muncă ce urmează a fi create.
4.7. Păstrarea locurilor de muncă
existente
4.7.1. Prin proiect se mentin locurile de
muncă existente?
Dacă da, furnizati numărul locurilor de
muncă ce urmează a fi mentinute si precizati în care perioadă si descrieti
locurile de muncă ce urmează a fi mentinute.
4.7.2. Explicati în detaliu numărul de ore
si costurile medii pentru recalificarea fortei de muncă (excluzând salariile
lectorilor), necesare pentru mentinerea locurilor de muncă permanente.
4.7.3. Explicati care dintre aceste locuri
de muncă ar putea reprezenta un risc iminent dacă proiectul nu se va aplica.
SECTIUNEA a 5-a
Precizări privind capacitatea de
productie si piata (pietele) afectate
Informatiile ce urmează a fi furnizate în
această sectiune servesc la evaluarea proiectului de ajutor prin raportare la
concurentă. Definitiile pietei relevante, supracapacitătii de productie
structurale si pietei în declin sunt date în art. 11-13 din regulament.
5.1. Caracterizarea produsului
(produselor) cuprins în proiect 5.1.1. Specificati produsul (produsele) care se
va produce ca urmare a acordării ajutorului până la terminarea investitiei
(indicati codul european CN) si sectorul sau subsectorul căruia îi apartine
produsul respectiv (indicati codul european NACE)
5.1.2. Ce produse vor fi înlocuite? Dacă
aceste produse înlocuite nu sunt fabricate în acelasi loc, indicati unde sunt
produse în mod curent.
5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate în noua instalatie fără nici un cost suplimentar sau cu costuri suplimentare mici.
5.2. Caracterizarea pietei geografice
relevante
5.2.1. Specificati care este piata
geografică atunci când aceasta este diferită de cea a Spatiului Economic
European si a celorlalte tări candidate.
5.2.2. De ce este considerată piata
geografică diferită de cea a Spatiului Economic European si a celorlalte tări
candidate?
5.3. Consideratii privind capacitatea de
productie
5.3.1. Cuantificati impactul proiectului
asupra capacitătii de productie maxime a beneficiarului ajutorului în Spatiul
Economic European si celelalte tări candidate (la nivelul grupului) pentru fiecare
produs (în unităti pe an în anul precedent anului de începere si terminare a
proiectului).
5.3.2. Se va furniza o estimare a ratei de
utilizare a capacitătii în Spatiul Economic European si în celelalte tări
candidate (sau a pietei geografice relevante) a (sub)sectoarelor pentru ultimii
5 ani. Ce proportie a acestei capacităti pe parcursul acestei perioade este
justificată de beneficiarul ajutorului si care a fost rata de utilizare în
(sub)sectorul relevant.
5.4. Informatii privind piata
5.4.1. Furnizati pentru fiecare dintre
ultimii 5 ani financiari informatii privind consumul real (productia plus
importurile minus exporturile) pentru produsul (produsele) respectiv. Dacă sunt
disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informatii, care să
provină de la alte surse.
5.4.2. Furnizati pentru următorii 3 ani
financiari o previziune a evolutiei consumului real (productia plus importurile
minus exporturile) aferent produsului (produselor) respectiv. Dacă sunt
disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informatii, care să
provină de la alte surse.
5.4.3. Piata relevantă este în declin?
Care este motivul? Dacănu, de ce?
5.4.4. Furnizati o estimare a cotei de
piată (valorică) a beneficiarului ajutorului ori a grupului din care beneficiarul
ajutorului face parte, în anul care precedă anul de demarare, si data privind
finalizarea proiectului.
SECTIUNEA a 6-a
Impactul regional
6.1. Informatii privind locurile de muncă
create de furnizorii si clientii beneficiarului ajutorului
6.1.1. În opinia Consiliului Concurentei
si/sau a beneficiarului ajutorului, care dintre cele 3 optiuni descrie mai bine
nivelul locurilor de muncă create de furnizorii si clientii beneficiarului
ajutorului:
(i) nivelul ridicat al creării locurilor
de muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului
(mai mult decât 100%);
(ii) nivelul mediu al creării locurilor de
muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului (între
50% si 100%);
(iii) nivelul redus al creării locurilor
de muncă pentru fiecare loc de muncă creat de către beneficiarul ajutorului
(mai putin de 50%)?
6.1.2. Justificati si explicati răspunsul
la întrebarea anterioară.
6.1.3. Furnizati în completare o listă a
posibililor furnizori pentru productia nouă din cadrul regiunii asistate si/sau
al regiunilor asistate.
6.1.4. Furnizati în completare o listă a posibililor clienti pentru productia nouă din cadrul regiunii asistate si/sau al regiunilor asistate.
privind ajutorul de stat acordat sub forma
garantiilor
În
temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art. 22 alin.
(1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adoptă
prezentele instructiuni.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Prezentele instructiuni stabilesc regimul
ajutorului de stat acordat sub forma garantiilor în aplicarea dispozitiilor
Legii nr. 143/1999, cu completările ulterioare, denumită în continuare lege.
Garantiile sunt, de regulă, legate de un împrumut, credit, emisiune de obligatiuni
etc., care urmează a fi contractate între un împrumutător si un împrumutat.
Aceste instructiuni acoperă toate formele
de garantii, indiferent de temeiul lor juridic si de tranzactia la care se
referă. Ajutorul de stat poate fi acordat sub forma garantiilor individuale sau
în cadrul unor scheme. În majoritatea cazurilor, de eventualul ajutor de stat
implicat într-o astfel de operatiune beneficiază cel care obtine împrumutul.
Totusi, în anumite împrejurări, poate fi
vorba si de un ajutor de stat acordat împrumutătorului.
Prezentele instructiuni nu se aplică
garantiilor acordate în vederea obtinerii creditelor pentru export.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
SECTIUNEA 1
1.1. De regulă beneficiarul ajutorului
este împrumutatul.
Garantia de stat dă posibilitatea
împrumutatului să obtină conditii financiare mai bune pentru un împrumut decât
cele care sunt în mod normal disponibile pe pietele financiare. De obicei,
beneficiind de o garantie de stat, împrumutatul poate obtine niveluri mai
scăzute ale dobânzii si/sau să ofere mai putine garantii. În unele cazuri
împrumutatul, fără o garantie de stat, nu ar putea găsi o institutie financiară
dispusă să îl împrumute în orice conditii.
Garantiile de stat pot astfel să faciliteze
crearea unor noi afaceri si să dea posibilitatea unor întreprinderi să obtină
resurse financiare în scopul de a desfăsura noi activităti sau, pur si simplu,
să rămână în activitate, în loc să fie eliminate sau restructurate, creându-se
astfel distorsiuni ale concurentei. În felul acesta garantiile de stat intră
sub incidenta legii.
1.2. O garantie de stat prezintă pentru
beneficiar avantajul că riscul asociat cu garantia este suportat de stat.
Această preluare a riscului de către stat ar trebui în mod normal să fie
remunerată printr-o primă adecvată. Atunci când statul renuntă la o asemenea
primă, există, în acelasi timp, un avantaj pentru întreprindere si o pierdere
de resurse publice. Prin urmare, chiar dacă nu se fac nici un fel de plăti de
către stat în contul unei garantii, totusi ea poate reprezenta ajutor de stat,
în conformitate cu art. 2 din lege. În caz afirmativ, valoarea ajutorului se
determină în momentul în care garantia este acordată, iar nu în momentul în
care ea este invocată sau în momentul când se efectuează plăti în conformitate
cu conditiile garantiei.
1.3. De asemenea, constituie ajutor de
stat sub forma unei garantii si conditiile mai favorabile de finantare obtinute
de întreprinderile ale căror statute legale exclud falimentul sau alte
proceduri de insolvabilitate ori oferă o garantie de stat explicită sau prevăd
acoperirea pierderilor de către stat.
1.4. Ajutor de stat este si achizitionarea de către stat a unei participatii la capitalul social al unei societăti comerciale când ceasta este însotită de o răspundere nelimitată asumată de stat pentru obligatiile sociale.
1.5. La fel ca si în alte forme de ajutor
potential, garantiile acordate de stat în mod direct, respectiv prin
autoritătile publice centrale sau locale, precum si garantiile acordate de
întreprinderi sau institutii aflate sub influenta dominantă a autoritătilor
publice (CEC, casa de pensii, Casa Natională de Asigurări de Sănătate etc.) pot
constitui ajutor de stat.
SECTIUNEA a 2-a
2.1. În anumite cazuri poate beneficia de
ajutor si împrumutătorul.
2.2. În spetă, dacă o garantie este
acordată ex post cu privire la un împrumut ori altă obligatie financiară
existentă deja, fără ca termenii sau conditiile acestui împrumut ori acestei
obligatii financiare să fie modificati, sau dacă un împrumut garantat este
folosit pentru a rambursa un altul, negarantat, către aceeasi institutie de
credit, atunci poate să fie un ajutor pentru împrumutător, prin aceea că se
măreste securitatea împrumuturilor. Un asemenea ajutor poate să favorizeze
împrumutătorul si să distorsioneze concurenta si, de aceea, intră sub incidenta
legii.
CAPITOLUL III
3.1. În cazul unei garantii de stat
individuale, elementul de ajutor trebuie evaluat prin referire la detaliile
garantiei si împrumutului (sau altui tip de obligatie financiară). Factorii
relevanti includ în special durata si valoarea garantiei si împrumutului,
riscul neachitării de către împrumutat, pretul plătit de către împrumutat
pentru garantie, natura oricărei alte asigurări date, conditiile si momentul în
care statul va fi solicitat să plătească datoria creată în urma împrumutului si
mijloacele (de exemplu, declararea falimentului), care să fie folosite de către
stat pentru a recupera sumele datorate de împrumutat, după executarea
garantiei.
3.2. Echivalentul-subventie al unei
garantii pentru un împrumut acordat într-un anumit an poate fi:
a) calculat în acelasi mod ca
echivalentul-subventie al unui împrumut acordat în conditii preferentiale,
bonificatia de dobândă reprezentând diferenta dintre dobânda pietei si dobânda
obtinută datorită garantiei de stat, după ce orice prime plătite au fost
deduse; sau
b) luat ca diferentă între suma principală
garantată încă nerambursată înmultită cu factorul de risc (probabilitatea de a
nu rambursa) si orice primă plătită, adică (suma garantată nerambursată x
riscul) - prima; sau
c) calculat prin orice altă metodă
obiectivă justificată si general acceptată.
Pentru garantiile individuale prima metodă
ar trebui să fie, în principiu, forma standard de calcul, iar pentru schemele
de garantii, cea de-a doua.
3.2.1. Factorul de risc trebuie să se
bazeze pe experienta anterioară privind frecventa nerambursării unor
împrumuturi date în circumstante similare (sectorul, mărimea firmei, nivelul
activitătii economice generale). Echivalentele-subventie anuale vor trebui
actualizate la valoarea lor prezentă, folosindu-se nivelul ratei de
actualizare, apoi adunate pentru a se obtine echivalentul-subventie total.
3.2.2. Atunci când în momentul acordării
împrumutului există o mare probabilitate ca împrumutatul să nu-l poată rambursa
(de exemplu, pentru că are dificultăti financiare), valoarea garantiei poate fi
la fel de mare ca si suma acoperită efectiv de acea garantie.
3.3. Dacă o obligatie financiară este
acoperită în întregime de o garantie de stat, împrumutătorul este mai putin
stimulat să evalueze în mod corespunzător, să asigure si să minimizeze riscul
care decurge din operatia de împrumut si, în special, să evalueze în mod corect
gradul de solvabilitate al împrumutatului. O astfel de evaluare a riscului
poate, de asemenea, să nu fie efectuată nici de cel care garantează, din lipsa
mijloacelor necesare.
Această lipsă de stimulare care minimalizează
riscul de neplată a împrumutului poate încuraja împrumutătorii să contracteze
împrumuturi cu un risc comercial mai mare decât normal si poate astfel mări
valoarea garantiilor cu risc mare din portofoliul statului.
3.4. Un procent de cel putin 20% din valoarea
împrumutului, care să nu fie acoperit de o garantie de stat, este o limită
corespunzătoare pentru a determina împrumutătorul să evalueze în mod corect
gradul de solvabilitate al împrumutatului si să minimizeze în acest fel riscul
asociat tranzactiei. Prin urmare, Consiliul Concurentei va examina în mod
critic orice garantii care acoperă în întregime (sau aproape în întregime) o
tranzactie financiară.
3.5. În cazul schemelor privind garantii
de stat, caracteristicile specifice ale cazurilor individuale pot să nu fie
cunoscute în momentul în care se evaluează schema. În aceste conditii elementul
de ajutor este evaluat prin referire la prevederile schemei care privesc,
printre altele, suma maximă si durata împrumuturilor, categoria de
întreprindere si tipul proiectului eligibil, garantia soli- citată
împrumutatilor, prima care trebuie plătită si ratele dobânzii obtinute de
acestia.
CAPITOLUL IV
Conditiile care exclud existenta
ajutorului de stat
4.1. O garantie individuală sau o schemă de garantii instituită de stat nu intră sub incidenta legii atunci când prin aceasta nu se conferă un avantaj special numai anumitor agenti economici ori anumitor bunuri, servicii sau regiuni. În asemenea cazuri nu este necesară notificarea către Consiliul Concurentei.
4.2. De asemenea, o garantie de stat
individuală nu constituie ajutor de stat dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele conditii:
a) împrumutatul nu se află în dificultate
financiară;
b) împrumutatul este, în principiu,
capabil să obtină un împrumut în conditii de piată de pe pietele financiare,
fără nici o interventie a statului;
c) garantia este acordată în legătură cu o
operatiune financiară precisă, se referă la o sumă maximă determinată, nu
acoperă mai mult de 80% din împrumutul de rambursat sau din altă obligatie
financiară, cu exceptia obligatiunilor si altor instrumente similare, si nu
este nelimitată în timp;
d) garantia implică plata unei prime la
pretul pietei. Acest pret este determinat, printre altele, de suma si de durata
garantiei, garantiile oferite de către împrumutat, situatia sa financiară,
sectorul de activitate, perspective, de nivelul riscului de neplată si dealte
conditii economice.
4.3. O schemă de garantie de stat nu
constituie ajutor de stat dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) schema nu permite ca garantiile să fie
acordate împrumutatilor care se află în dificultate financiară;
b) beneficiarii împrumutului sunt, în
principiu, capabili să obtină un împrumut în conditii de piată de pe pietele
financiare, fără nici o interventie a statului;
c) garantiile sunt acordate în legătură cu
o operatiune financiară precisă, se referă la o sumă maximă determinată, nu
acoperă mai mult de 80% din împrumutul de rambursat sau din altă obligatie
financiară, cu exceptia obligatiunilor si altor instrumente similare, si nu
sunt nelimitate în timp;
d) conditiile schemei se bazează pe o
evaluare realistă a riscului, astfel încât primele plătite de agentii economici
beneficiari să asigure autofinantarea schemei;
e) schema prevede conditiile în care
viitoarele garantii vor fi acordate, precum si analiza, cel putin o dată pe an,
a finantării generale a schemei;
f) primele acoperă atât riscurile
obisnuite asociate cu acordarea garantiilor, cât si costurile administrative
ale schemei si permit obtinerea unui randament normal al capitalului initial,
eventual furnizat de către stat, la demararea schemei.
4.4. Nerespectarea conformitătii cu
oricare dintre conditiile prezentate la pct. 4.2 si 4.3 nu înseamnă că acea
garantie individuală sau schemă de garantie este în mod automat privită ca
ajutor de stat. Dacă furnizorul are vreo îndoială cu privire la faptul că o
garantie sau o schemă planificată este sau nu ajutor de stat, aceasta va trebui
notificată.
4.5. Există situatii în care se planifică
folosirea garantiilor de stat pentru a da posibilitatea agentilor economici, si
în special întreprinderilor mici si mijlocii, să obtină împrumuturi pe care
piata nu le-ar oferi. Întreprinderile care se găsesc în faza de început a
activitătii, care cunosc o crestere rapidă sau sunt de mici dimensiuni nu oferă
siguranta necesară pentru a garanta un împrumut sau a obtine o garantie. Ele
pot intra în categoria întreprinderilor cu mare risc, al căror prag de
rentabilitate nu poate fi atins decât pe termen lung si/sau având o rată
deosebit de mare de esec.
Acesta poate fi cazul proiectelor care
privesc produse sau procedee noi si inovatoare. Aceste circumstante nu
exceptează, în general, garantiile de stat de la incidenta legii. Garantiile de
stat acordate în asemenea conditii vor fi, în consecintă, notificate
Consiliului Concurentei la fel ca si garantiile de stat acordate în alte
circumstante.
CAPITOLUL V
5.1. Garantiile de stat ce intră sub
incidenta legii sunt analizate de Consiliul Concurentei în scopul determinării
compatibilitătii acestora cu mediul concurential. Înainte ca o asemenea
evaluare a compatibilitătii să poată fi făcută, beneficiarul ajutorului trebuie
să fie identificat. Acesta poate fi împrumutatul, împrumutătorul sau amândoi.
5.2. În majoritatea cazurilor garantia
contine ajutor pentru împrumutat. Consiliul Concurentei va analiza dacă acest
ajutor este sau nu compatibil cu mediul concurential, în conformitate cu
aceleasi reguli care se aplică la măsurile privind ajutorul de stat acordat sub
alte forme. Criteriile concrete pentru evaluarea compatibilitătii sunt
prevăzute în regulamentele Consiliului Concurentei emise în aplicarea Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, referitoare la ajutoarele de stat având
obiectiv orizontal, regional si sectorial. Analiza va lua în considerare, în
special, intensitatea ajutorului, caracteristicile beneficiarilor si
obiectivele urmărite.
5.3. Consiliul Concurentei autorizează
ajutorul de stat sub forma garantiilor numai dacă executarea lor este, din
punct de vedere contractual, legată de conditii specifice ce pot merge până la
declararea obligatorie a falimentului beneficiarului sau orice altă procedură
similară. Aceste conditii vor trebui să fie agreate de către Consiliul
Concurentei, în cadrul notificării, în momentul în care garantia se acordă. În
cazul în care furnizorul de ajutor doreste să acorde garantia în conditii
diferite decât cele convenite în momentul notificării, Consiliul Concurentei
consideră acordarea garantiei ca un nou ajutor de stat ce trebuie notificat în
conformitate cu art. 6 din lege, cu completările ulterioare.
5.4. Atunci când garantia reprezintă
ajutor pentru împrumutător, un asemenea ajutor poate constitui, în principiu,
ajutor de operare. Acesta este considerat, în general, incompatibil cu mediul
concurential.
CAPITOLUL VI
Consecintele încălcării art. 6 si 7 din lege, respectiv ale nerespectării obligatiei de notificare si clauzei suspensive
6.1. Atunci când furnizorii nu respectă
obligatia notificării prevăzută la art. 6 si, respectiv, clauza suspensivă
prevăzută în art. 7 din lege, cu completările ulterioare, elementul de ajutor
al garantiei trebuie calificat drept ilegal, în conformitate cu art. 16 din lege.
6.2. Atunci când ajutorul a fost acordat
în mod ilegal, beneficiarii ajutorului de stat au de făcut fată unui anumit
risc. Dacă în urma analizei Consiliul Concurentei stabileste că ajutorul de
stat este imcompatibil în sensul legii, va dispune recuperarea, rambursarea sau
suspendarea acestuia, potrivit prevederilor art. 17 din lege, chiar dacă
aceasta înseamnă declararea falimentului împrumutatului.
6.3. Garantiile diferă de alte măsuri ale
ajutorului de stat, cum ar fi împrumuturi nerambursabile sau exceptările de la
plata taxelor si impozitelor, în măsura în care, atunci când este vorba despre
o garantie, statul intră, de asemenea, într-o relatie juridică cu
împrumutătorul. De aceea trebuie să se ia în considerare dacă un ajutor de stat
acordat în mod ilegal are consecinte în privinta tertilor. În cazul unor
garantii pentru împrumuturi, aceasta priveste, în principal, institutiile
financiare de credit. În cazul unor garantii pentru obligatiunile emise pentru
a obtine finantarea unor întreprinderi, aceasta priveste institutiile
financiare implicate în emisiunea de obligatiuni.
6.4. Avându-se în vedere cele mentionate
la pct. 6.3, împrumutătorii pot avea un interes în a verifica, ca o măsură
standard de prevedere, că reglementările privind ajutorul de stat au fost
respectate ori de câte ori au fost acordate garantii.
CAPITOLUL VII
Rapoartele care trebuie prezentate Oficiului Concurentei de către furnizori si beneficiari
7.1. Avându-se în vedere că pietele
financiare sunt în continuă dezvoltare si că valoarea garantiilor este greu de
evaluat, activitatea de monitorizare, în conformitate cu art. 26 din lege, a
ajutoarelor de stat sub forma garantiilor de stat autorizate de Consiliul
Concurentei este de o importantă deosebită.
7.2. Pe lângă datele uzuale privind
cheltuielile, raportările transmise anual Oficiului Concurentei trebuie să
ofere, atât pentru scheme, cât si pentru garantiile individuale, date privind
suma totală a garantiilor de stat încă nerambursate, suma totală plătită de
stat în contul debitorilor restanti în anul precedent prin executarea
garantiilor (valoare netă, luându-se în considerare sumele recuperate) si
primele plătite de beneficiari pentru garantiile de stat din acelasi an. Aceste
informatii vor fi de folos în calcularea ratei de nerambursare ce va fi
utilizată pentru a se evalua viitoarele garantii si, dacă este necesar, primele
care vor fi plătite în viitor.
7.3. Consiliul Concurentei poate folosi
asemenea informatii pentru a solicita furnizorului de ajutor măsuri
corespunzătoare, în conformitate cu art. 13 si 19 din lege, în scopul de a
modifica un ajutor de stat existent, dacă acesta denaturează mediul
concurential si afectează aplicarea corespunzătoare a acordurilor
internationale la care România este parte.