MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 179 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 21 martie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
58. - Lege pentru modificarea si
completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului
Economic si Social
92. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social
62. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 161/2002 pentru modificarea art. 14 din
Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului
103. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 161/2002 pentru
modificarea art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului
65. - Lege pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul personalului vamal
106. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul
personalului vamal
74. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 132/2002 pentru punerea în aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare
117. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 132/2002 pentru
punerea în aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind
industria de apărare
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
259. - Hotărâre privind aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2003 al Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare
267. - Hotărâre privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
286. - Ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din România, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.433/2002
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si
functionarea Consiliului Economic si Social
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 109/1997 privind
organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 7 iulie 1997, cu
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Consiliul Economic si Social este
institutie publică de interes national, tripartită, autonomă, constituită în
scopul realizării dialogului social la nivel national dintre patronat,
sindicate si Guvern si a climatului de stabilitate si pace socială.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Consiliul Economic si Social are rol
consultativ în stabilirea strategiilor si politicilor economice si sociale, în
aplanarea stărilor conflictuale la nivel de ramură sau la nivel national
apărute între partenerii sociali, precum si în realizarea, promovarea si
dezvoltarea dialogului social si a solidaritătii sociale.”
3. După articolul 2 se introduce articolul 21 cu
următorul cuprins:
“Art. 21. - (1) Consiliul Economic si
Social este consultat obligatoriu de către initiatorii proiectelor de acte
normative si ai proiectelor de programe si strategii nematerializate în
proiecte de acte normative, din domeniul său de competentă. Rezultatul acestei
consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative si la
proiectele de programe si strategii.
(2) Consiliul Economic si Social se poate autosesiza
sau poate fi sesizat de orice autoritate publică ori de patronatele si
sindicatele reprezentative asupra unor stări de fapt, evolutii sau evenimente
economico-sociale de interes national. În urma acestor sesizări Consiliul
Economic si Social emite puncte de vedere si recomandări.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Consiliul Economic si Social analizează
situatia economică si socială a tării si face propuneri Guvernului si
Parlamentului, în conditiile prevăzute de lege, privind:
a) restructurarea si dezvoltarea economiei nationale;
b) privatizarea, functionarea si cresterea
competitivitătii agentilor economici;
c) relatiile de muncă si politica salarială;
d) protectia socială si ocrotirea sănătătii;
e) învătământul, cercetarea si cultura;
f) politicile monetare, financiare, fiscale si de
venituri.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Pentru îndeplinirea rolului consultativ în
solutionarea problemelor prevăzute la art. 5 Consiliul Economic si Social are
următoarele atributii principale:
a) analizează si avizează proiectele de hotărâri si de
ordonante ale Guvernului si proiectele de lege ce urmează a fi prezentate spre
adoptare Parlamentului;
b) analizează si avizează proiectele de programe si
strategii nematerializate în proiecte de acte normative, înainte de adoptarea
lor;
c) semnalează Guvernului sau Parlamentului aparitia
unor fenomene economice si sociale care impun elaborarea unor noi acte
normative;
d) analizează cauzele stărilor conflictuale apărute la
nivel national sau de ramură si face propuneri de rezolvare a acestora în
interes national;
e) elaborează, la solicitarea Guvernului, a
Parlamentului sau din proprie initiativă, analize si studii privind realitătile
economice si sociale;
f) elaborează si sustine implementarea de strategii,
programe, metodologii si standarde în domeniul dialogului social;
g) urmăreste îndeplinirea obligatiilor ce decurg din
Conventia nr. 144/1976 a Organizatiei Internationale a Muncii privitoare la
consultările tripartite destinate să promoveze aplicarea normelor
internationale ale muncii, adoptată la 2 iunie 1976 la Geneva, ratificată de
România prin Legea nr. 96/1992.”
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Initiatorii proiectelor de acte
normative si de programe si strategii nationale sau sectoriale care privesc
domeniile prevăzute la art. 5 au obligatia de a solicita pentru acestea avizul
consultativ al Consiliului Economic si Social.
(2) Avizul prevăzut la alin. (1) va însoti obligatoriu
proiectul de act normativ, de program sau strategie până la adoptare.”
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) În îndeplinirea atributiilor prevăzute
la art. 7 Consiliul Economic si Social are obligatia de a analiza proiectele de
acte normative, de programe si strategii primite si de a transmite avizul său,
după cum urmează:
a) în termen de 10 zile calendaristice de la primirea
solicitării, în cazul proiectelor de hotărâri si de ordonante ale Guvernului
sau, după caz, de legi ordinare;
b) în termen de 20 de zile calendaristice de la
primirea solicitării, în cazul proiectelor de legi organice si în cazul
proiectelor de programe si strategii nematerializate în acte normative.
(2) Depăsirea termenelor prevăzute la alin. (1) dă
dreptul initiatorului să adopte strategiile si programele nematerializate în
proiecte de acte normative si să transmită proiectele de acte normative spre
adoptare fără avizul Consiliului Economic si Social, cu mentionarea acestei
situatii.”
8. Articolele 9 si 10 se abrogă.
9. Alineatul (1) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Consiliul Economic si Social este
compus dintr-un număr de 27 de membri care constituie plenul Consiliului Economic
si Social, numiti de partenerii sociali, după cum urmează:
a) 9 membri numiti, de comun acord, de confederatiile
patronale reprezentative la nivel national;
b) 9 membri numiti, de comun acord, de confederatiile
sindicale reprezentative la nivel national;
c) 9 membri numiti de Guvern.”
10. După alineatul (1) al articolului 13 se
introduc alineatele (11)-(15) cu
următorul cuprins:
“(11) Repartizarea locurilor între
confederatiile patronale reprezentative la nivel national se realizează de
comun acord, înainte de nominalizarea reprezentantilor acestora în cadrul
Consiliului Economic si Social.
(12) Repartizarea locurilor între
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national se realizează de
comun acord, înainte de nominalizarea reprezentantilor acestora în cadrul
Consiliului Economic si Social.
(13) Fiecare confederatie patronală si
sindicală reprezentativă la nivel national care detine unul sau mai multe
locuri în Consiliul Economic si Social nominalizează persoana sau persoanele,
după caz, care urmează să reprezinte confederatia în cadrul Consiliului
Economic si Social.
(14) Guvernul poate hotărî înlocuirea
a câte unui membru care reprezintă Guvernul cu câte un reprezentant al altor
asociatii profesionale, organizatii neguvernamentale si altor asemenea
organizatii ale societătii civile.
(15) Procedura de înlocuire a
membrilor Consiliului Economic si Social numiti de Guvern se stabileste prin
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Economic si Social.”
11. Alineatul (2) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“(2) Sunt reprezentative la nivel national
confederatiile nationale sindicale si patronale care au dobândit această
calitate potrivit legislatiei în vigoare.”
12. Litera d) a articolului 14 va avea următorul
cuprins:
“d) nu au antecedente penale.”
13. Litera d) a alineatului (1) al articolului 18
va avea următorul cuprins:
“d) în situatia în care plenul Consiliului
Economic si Social sau, după caz, confederatia patronală, confederatia
sindicală sau Guvernul, care l-a numit, cere revocarea sa;”
14. După litera e) a alineatului (1) al articolului
18 se introduce litera f) cu următorul cuprins:
“f) în situatia în care confederatia
patronală sau confederatia sindicală care l-a nominalizat îsi pierde calitatea
de organizatie reprezentativă la nivel national.”
15. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - În situatiile prevăzute la art. 18 alin.
(1) lit. a)-e) confederatia patronală, confederatia sindicală sau Guvernul,
după caz, va numi un nou membru, numire care va fi transmisă spre validare
potrivit art. 16.”
16. Alineatul (2) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“(2) Comisiile de specialitate permanente sunt, în
principal, următoarele:
a) Comisia pentru restructurarea si dezvoltarea
economiei nationale;
b) Comisia pentru privatizarea, functionarea si
cresterea competitivitătii agentilor economici;
c) Comisia pentru relatiile de muncă si politica
salarială;
d) Comisia pentru protectia socială si ocrotirea
sănătătii;
e) Comisia pentru învătământ, cercetare si cultură;
f) Comisia pentru politici monetare, financiare,
fiscale si de venituri.”
17. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - Numărul membrilor comisiilor de
specialitate permanente sau temporare ale Consiliului Economic si Social este
de minimum 9 persoane, repartizati în mod egal între partenerii sociali
reprezentati.”
18. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - Functionarea Consiliului Economic si
Social este asigurată de:
a) plen;
b) biroul executiv;
c) presedinte si vicepresedinti;
d) secretarul general.”
19. Alineatul (1) al articolului 26 va avea
următorul cuprins:
“Art. 26. - (1) Plenul asigură conducerea generală a
Consililului Economic si Social si are următoarele atributii principale:
a) alege, la propunerea partenerilor sociali,
presedintele si îl propune spre validare Parlamentului;
b) îi alege, la propunerea partenerilor sociali, pe
cei 2 vicepresedinti si pe membrii biroului executiv;
c) adoptă regulamentul de organizare si functionare;
d) stabileste componenta comisiilor de specialitate
permanente;
e) aprobă proiectul propriu al bugetului de venituri
si cheltuieli, precum si raportul privind executia bugetară;
f) adoptă propunerile de hotărâri elaborate de
comisiile de specialitate;
g) avizează proiecte de acte normative si proiecte de
programe si strategii;
h) numeste secretarul general al Consiliului Economic
si Social.”
20. Alineatul (2) al articolului 27 va avea
următorul cuprins:
“(2) În cazul în care nu se realizează consensul,
hotărârile se adoptă prin vot, cu o majoritate de trei pătrimi din numărul
membrilor Consiliului Economic si Social prezenti.”
21. După alineatul (1) al articolului 28 se
introduce alineatul (11) cu următorul cuprins:
“(11) Functiile de presedinte,
respectiv vicepresedinte, sunt asigurate prin rotatie de fiecare partener
social. Pentru functia de presedinte rotatia se va efectua cu respectarea
duratei fiecărui mandat.”
22. Alineatul (1) al articolului 29 va avea
următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Presedintele Consiliului Economic si
Social este validat de Parlament, pe o perioadă de 4 ani, la propunerea
plenului Consiliului Economic si Social, adoptată cu o majoritate de trei
pătrimi din numărul total al membrilor.”
23. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - Presedintele Consiliului Economic si
Social reprezintă consiliul în relatiile cu tertii, potrivit hotărârilor luate
în plen sau în biroul executiv.”
24. Literele b) si c) ale alineatului (1) al
articolului 35 vor avea următorul cuprins:
“b) salariile angajatilor Secretariatului tehnic al
Consiliului Economic si Social, stabilite pe baza prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii
judecătoresti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001;
c) indemnizatiile pentru cei 27 de membri ai
Consiliului Economic si Social si pentru 54 de membri ai comisiilor de specialitate
permanente, care nu au calitatea de membri ai Consiliului Economic si Social;”
25. După litera d) a alineatului (1) al articolului
35 se introduce litera e) cu următorul cuprins:
“e) contributiile datorate de angajator asupra sumelor
reprezentând salarii si indemnizatii plătite persoanelor prevăzute la lit. b)
si c), conform reglementărilor în domeniu.”
26. Alineatul (2) al articolului 35 se abrogă.
27. La articolul 36 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
“(2) Angajatii Secretariatului tehnic al Consiliului
Economic si Social nu au statut de functionari publici.”
28. La capitolul VI - Dispozitii finale, articolele
40, 41 si 42 se abrogă.
Art. II. - Prezenta lege intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia
prevederilor art. I pct. 24, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. III. - Legea nr. 109/1997 privind
organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 7 iulie 1997, cu
completările ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse prin
prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 6
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
28 februarie 2003.
Nr. 58.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si
functionarea Consiliului Economic si Social
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Legii nr. 109/1997 privind organizarea si functionarea
Consiliului Economic si Social si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
27 februarie 2003.
Nr. 92.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 161/2002 pentru modificarea art. 14 din Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a
Medicamentului
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 161 din 20 noiembrie 2002 pentru modificarea art. 14 din
Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 858 din 27 noiembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
13 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti,
11 martie 2003.
Nr. 62.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 161/2002 pentru modificarea art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 161/2002 pentru modificarea art. 14 din
Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea
Agentiei
Nationale a Medicamentului si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
7 martie 2003.
Nr. 103.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Ordonantei Guvernului
nr. 16/1998 privind Statutul personalului vamal
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 16/1998
privind Statutul personalului vamal, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 74/2002, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prevederile prezentului statut se aplică
personalului vamal din sistemul institutional al autoritătii vamale.
Personalul vamal are calitatea de functionar public.”
2. Alineatul (2) al articolului 41 se abrogă.
3. Alineatul (3) al articolului 41 va avea
următorul cuprins:
“(3) Prevederile art. 12 alin. (1) se aplică numai în
cazul functiilor de conducere de director, director adjunct, sef serviciu si
sef birou.”
4. Articolul 79 va avea următorul cuprins:
“Art. 79. - Personalul vamal poate fi avansat în
categorie, grad, clasă si treaptă, potrivit reglementărilor aplicabile în
sectorul bugetar.”
5. După articolul 118 se introduce un articol nou,
articolul 119, cu următorul cuprins:
“Art. 119. - Până la data de 1 mai 2003 Directia
Generală a Vămilor împreună cu Agentia Natională a Functionarilor Publici vor
proceda la adaptarea prevederilor prezentei ordonante cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificările si
completările ulterioare.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
13 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
11 martie 2003.
Nr. 65.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul personalului
vamal
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 16/1998 privind Statutul personalului vamal si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
7 martie 2003.
Nr. 106.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 132/2002 pentru punerea în aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 132 din 10 octombrie 2002 pentru punerea în aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 23 octombrie
2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Termenul de aplicare a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 28 iunie 2002, se prorogă
până la data de 1 ianuarie 2003, în vederea modificării si completării.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Până la data prevăzută la art. 1 salariatii
încadrati cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată la agentii
economici din industria de apărare a căror activitate este întreruptă temporar
din lipsă de comenzi sau contracte vor desfăsura activităti de întretinere,
conservare, reparatii, pază, activităti administrative si alte activităti
specifice. Sumele necesare pentru plata drepturilor salariale se suportă din
prevederile bugetare aprobate Ministerului Industriei si Resurselor pe anul
2002.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 13 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 18 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
12 martie 2003.
Nr. 74.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
132/2002 pentru
punerea
în aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria
de apărare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 132/2002 pentru punerea în aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de apărare si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
11 martie 2003.
Nr. 117.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea bugetului de venituri
si cheltuieli pe anul 2003 al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Bancare
În temeiul
art. 107 din Constitutie, al art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicată, precum si al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 29/2002 privind
instituirea unor măsuri pentru recuperarea creantelor statului si diminuarea
datoriei publice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 324/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă bugetul de venituri si cheltuieli
pe anul 2003 al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Bancare, cu
defalcarea pe trimestre, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Cheltuielile totale aferente veniturilor
înscrise în bugetul de venituri si cheltuieli al Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare reprezintă limite maxime care nu pot fi
depăsite decât în cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului.
Art. 3. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 2
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei.
(2) Contraventiei prevăzute la alin. (1) i se aplică
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.
(3) Contraventia se constată si amenda se aplică de
organele de control financiar ale statului, împuternicite potrivit legii,
persoanelor vinovate de nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Presedintele Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Bancare,
Mircea Ursache
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti,
4 martie 2003.
Nr. 259.
ANEXĂ*)
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 40 din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si principalele
atributii
Art. 1. - (1) Ministerul Finantelor Publice se
organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia si programul
Guvernului în domeniul
finantelor
publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol
de sinteză si are personalitate juridică.
(3) Sediul Ministerului Finantelor Publice este în
municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
Art. 2. - (1) Ministerul Finantelor Publice contribuie
în mod eficient, transparent si orientat la elaborarea si implementarea
strategiei si a programului Guvernului în domeniul finantelor publice, în
exercitarea administrării generale a finantelor publice, asigurând utilizarea
pârghiilor financiare si valutare în concordantă cu cerintele economiei de
piată si pentru stimularea initiativei agentilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice asigură, prin
redistribuirea veniturilor, desfăsurarea activitătilor din domenii de interes
public, cum este cel social, cel economic, cel al apărării nationale si ordinii
publice. Prin atributiile încredintate si prin structura sa Ministerul
Finantelor Publice îndeplineste următoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniul
finantelor publice;
b) de reglementare si sinteză, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ si institutional necesar pentru realizarea
obiectivelor strategice în domeniul său de activitate;
c) de elaborare si implementare a politicii bugetare
si a politicii fiscale a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale si bugetare cu
celelalte politici economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului;
f) de administrare a datoriei publice;
g) de exercitare a controlului financiar public
intern;
h) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor
ce constituie domeniul public al statului;
i) de elaborare si supraveghere a cadrului legal în
domeniul contabilitătii;
j) de reprezentare, prin care se asigură în numele
statului român si al Guvernului României reprezentarea pe plan intern si extern
în domeniul său de activitate;
k) de autoritate de stat, prin care se asigură
exercitarea controlului aplicării unitare si respectării reglementărilor legale
în domeniul său de activitate, precum si al functionării institutiilor care îsi
desfăsoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finantelor Publice urmăreste, pe termen
mediu, îndeplinirea măsurilor necesare în vederea realizării cerintelor de
aderare la Uniunea Europeană.
(4) Principiile care stau la baza activitătii
Ministerului Finantelor Publice sunt:
a) coerenta, stabilitatea si predictibilitatea
cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementările
Uniunii Europene;
c) întărirea autoritătii institutiei;
d) perfectionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitătii în toate domeniile de
activitate;
f) satisfacerea asteptărilor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential si
predictibil.
Art. 3. - (1) În realizarea obiectului său de
activitate stabilit de legislatia în vigoare Ministerul Finantelor Publice are,
în principal, următoarele atributii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung si
solutii de reformă în domeniul finantelor publice;
2. elaborează proiectul bugetului de stat, al legii
bugetare anuale si raportul asupra proiectului bugetului de stat, precum si
proiectul legii de rectificare a bugetului de stat, operând rectificările
corespunzătoare;
3. stabileste echilibrul bugetar în faza de elaborare
a proiectului bugetului de stat si a rectificării acestuia;
4. stabileste metodologii pentru elaborarea
proiectului bugetului de stat, a proiectelor bugetelor fondurilor speciale si a
proiectelor bugetelor locale;
5. analizează periodic modul de realizare a
prevederilor bugetare, în corelare cu indicatorii macroeconomici, si prezintă
Guvernului informări, cu propuneri de îmbunătătire;
6. urmăreste executia operativă a bugetului general
consolidat; stabileste măsurile necesare pentru încasarea veniturilor si
limitarea cheltuielilor în vederea încadrării în deficitul bugetar aprobat;
7. elaborează si aprobă clasificatia indicatorilor
privind finantele publice;
8. elaborează proiectul bugetului asigurărilor sociale
de stat, al legii bugetului asigurărilor sociale de stat anuale, precum si
proiectul legii de rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile
fiecărui ordonator principal de credite în cadrul fiecărui exercitiu bugetar;
10. monitorizează cheltuielile de personal prevăzute
în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat si în bugetul
asigurărilor pentru somaj;
11. aprobă, prin delegare de competente, modificări în
fisele de investitii anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite
bugetare;
12. aprobă repartizarea pe trimestre a veniturilor si
a cheltuielilor prevăzute în bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat si în bugetele fondurilor speciale;
13. avizează proiectele de acte normative care
generează sporuri de cheltuieli sau modificări de venituri ale statului si care
au influente asupra echilibrului bugetar;
14. analizează, fundamentează, propune cadrul
legislativ si stabileste măsuri privind împrumuturile necesare în vederea
acoperirii deficitului bugetar si refinantării datoriei publice sau pentru
actiuni si lucrări de interes public; administrează datoria publică, urmăreste
rambursarea acesteia si achitarea dobânzilor aferente, în conditiile legii;
15. reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat, cu creditele bugetare
anulate sau reduse, la propunerea ordonatorilor principali de credite;
16. avizează bugetele celorlate sisteme autonome de
asigurări sociale;
17. elaborează metodologia de aplicare a criteriilor
pentru selectarea si prioritizarea obiectivelor din componenta programelor de
investitii publice;
18. verifică modalitatea în care ordonatorii
principali de credite au reevaluat portofoliul de proiecte si au respectat
criteriile pentru selectarea si prioritizarea proiectelor de investitii;
19. analizează respectarea încadrării în limitele de
cheltuieli de capital a proiectelor anuale de buget si a esalonării
angajamentelor legale în functie de durata de realizare a investitiilor;
20. organizează sistemul de monitorizare a programelor
de investitii publice si elaborează rapoarte anuale privind stadiul realizării
investitiilor;
21. coordonează cadrul general referitor la efectuarea
achizitiilor publice si asigură transpunerea acquisului comunitar si îndrumarea
metodologică unitară în acest domeniu;
22. elaborează si actualizează metodologia de aplicare
a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achizitie publică;
23. stabileste modul de organizare si functionare a
sistemului de monitorizare a atribuirii contractelor de achizitie publică,
precum si sistemul de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. analizează documentatiile tehnico-economice si
emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investitii, finantate
partial sau integral de la bugetul de stat, de la bugetele fondurilor speciale
si din credite externe;
25. avizează programe de investitii publice anuale si
multianuale, elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administrează contul general al trezoreriei
statului, deschis la Banca Natională a României, scop în care încheie conventii
cu aceasta;
27. stabileste sistemul de organizare si functionare a
trezoreriei statului în vederea asigurării efectuării operatiunilor de încasări
si plăti pentru sectorul public;
28. elaborează si administrează bugetul de venituri si
cheltuieli al trezoreriei statului;
29. colaborează cu Banca Natională a României la
elaborarea balantei de plăti externe, a balantei creantelor si angajamentelor
externe, a reglementărilor din domeniul monetar si valutar si informează
semestrial Guvernul asupra modului de realizare a acestora, cu propuneri de
solutii în acoperirea deficitului sau utilizării excedentului din contul curent
al balantei de plăti externe;
30. contractează si garantează împrumuturi de stat de
pe piata financiară internă si externă, în scopul si în limitele competentelor
stabilite de lege;
31. asigură punerea în circulatie prin Banca Natională
a României, pe bază de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaborează lucrările privind contul general anual
de executie a bugetului de stat si, respectiv, a bugetului asigurărilor sociale
de stat, precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale
si proiectele de legi referitoare la aceste conturi de executie, pe care le
prezintă spre însusire Guvernului, în vederea transmiterii spre aprobare Parlamentului;
33. elaborează sau avizează proiecte de acte normative
pentru aprobarea normelor si normativelor de cheltuieli si acordarea unor
drepturi personalului din institutiile publice;
34. colaborează cu alte autorităti publice în procesul
elaborării de acte normative privind salarizarea personalului din sectorul
bugetar;
35. elaborează proiecte de acte normative privind
stabilirea impozitelor directe si indirecte, urmăreste perfectionarea asezării
acestora si armonizarea legislativă în acest domeniu;
36. elaborează, pe baza modelului-cadru al
Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economică (O.E.C.D.), proiectul
românesc de conventie pentru evitarea dublei impuneri si urmăreste actualizarea
acestuia în concordantă cu recomandările adoptate de O.E.C.D.;
37. negociază, pregăteste parafarea, semnarea si
ratificarea conventiilor pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaborează strategii, studii comparative,
priorităti si proiecte de acte normative privind politica fiscală a României în
domeniul conventiilor pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmăreste realizarea unui management eficient si
coerent al sistemului fiscal românesc, având ca scop elaborarea si mentinerea
unui sistem fiscal unitar, stabil si armonizat în strânsă concordantă cu
indicatorii macroeconomici din Strategia de dezvoltare economică a Guvernului;
40. elaborează proiecte de acte normative în domeniul
contabilitătii financiare si de gestiune si urmăreste perfectionarea acestuia
în corelatie cu normele europene în domeniu;
41. urmăreste organizarea administratiei fiscale si
aplicarea uniformă si eficientă a sistemului fiscal;
42. elaborează proiecte de acte normative cu privire
la colectarea veniturilor bugetare, procedurile de control fiscal, achizitiile
publice, combaterea si sanctionarea evaziunii fiscale, atribuirea codului
fiscal si relatiile dintre contribuabili si administratia fiscală;
43. urmăreste exercitarea de către administratia
fiscală,
cu profesionalism si integritate, a prerogativelor
stabilite prin lege, prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor
contribuabililor;
44. urmăreste încurajarea conformării voluntare de
către administratia fiscală, prin oferirea de servicii de calitate
contribuabililor, facilitându-le acestora îndeplinirea obligatiilor fiscale;
45. exercită prin organele sale de specialitate
controlul utilizării creditelor bugetare de către institutiile publice;
controlează, în conditiile legii, activitatea financiară a agentilor economici,
urmărind stabilirea corectă si îndeplinirea integrală si la termen a
obligatiilor financiare si fiscale fată de stat;
46. exercită prin organele sale de specialitate
controlul operativ si inopinat în legătură cu aplicarea si cu respectarea
legislatiei fiscale si vamale;
47. elaborează proceduri de control fiscal; coordonează,
îndrumă si verifică modul de respectare a procedurilor de control fiscal si a
legislatiei fiscale de către întregul aparat de control fiscal;
48. efectuează investigatii si anchete fiscale;
49. actionează prin mijloace specifice pentru
combaterea evaziunii fiscale si a coruptiei;
50. elaborează politica vamală în concordantă cu
cadrul legislativ existent;
51. asigură administrarea monopolului de stat, în
conditiile legii;
52. reglementează controlul financiar preventiv si
exercită controlul financiar preventiv delegat în scopul constituirii si
utilizării legale si eficiente a fondurilor publice;
53. îndrumă metodologic, organizează activitatea de
instruire si pregătire profesională în domeniul auditului intern;
54. realizează activităti de control operativ la
institutii publice si solutionează contestatiile depuse de acestea
55. exercită calitatea de reprezentant al României la
organismele internationale cu caracter financiar;
56. coordonează, negociază si încheie acorduri
internationale în numele statului, în domeniul relatiilor financiare si
valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
57. reprezintă statul, ca subiect de drepturi si
obligatii, în fata organelor de justitie, precum si în orice alte situatii în
care acesta participă nemijlocit, în nume propriu, în raporturi juridice, dacă
legea nu stabileste în acest scop un alt organ;
58. asigură legătura cu Parlamentul, Consiliul
Economic si Social, sindicatele, patronatele si alti exponenti ai societătii
civile, în problemele specifice activitătii sale;
59. asigură un dialog constructiv cu partenerii de
dialog social, în spiritul respectului reciproc si în conformitate cu
principiile si standardele europene, în vederea asigurării eficientei
activitătii si stabilitătii sociale, si sustine în Parlament proiectele de acte
normative pe care le initiază;
60. solutionează, în conformitate cu prevederile
legale, plângerile, contestatiile si petitiile persoanelor fizice si juridice;
61. elaborează, implementează si dezvoltă sistemul
informatic în domeniul finantelor publice;
62. asigură, potrivit legii, tipărirea hârtiilor de
valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor
necesare finantării datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a
formularelor si imprimatelor tipizate utilizate în activitatea fiscală si
financiar-contabilă;
63. elaborează, monitorizează si implementează
sistemul de comunicare internă si externă si al cadrului comunicational în
scopul sustinerii activitătii sale;
64. asigură prin sistemul de management al
performantei si dezvoltare profesională un corp al functionarilor publici
profesionist, onest, stabil si eficient, în scopul creării unei organizatii
moderne, flexibile, functionale si eficiente;
65. editează materiale de specialitate necesare pentru
mediatizarea problematicii financiare, în vederea cunoasterii sale de către
personalul propriu si de către contribuabili;
66. asigură elaborarea, tipărirea si difuzarea
publicatiei “Revista Finante Publice si Contabilitate”, prin finantare din
fonduri proprii, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind
înfiintarea pe lângă Ministerul Finantelor Publice a unei activităti finantate
integral din venituri proprii;
67. exercită atributiile ce îi revin, potrivit legii,
asupra activitătii companiilor nationale aflate sub autoritatea sa;
68. gestionează asistenta financiară nerambursabilă
acordată României de Uniunea Europeană potrivit prevederilor memorandumurilor
de întelegere, memorandumurilor si acordurilor de finantare semnate de Guvernul
României si de Comisia Europeană;
69. asigură fundamentarea, coordonarea si realizarea
activitătilor specifice procesului de pregătire a aderării României la Uniunea
Europeană pe domeniile din competenta si responsabilitatea sa;
70. elaborează strategia si cadrul normativ general,
coordonează si evaluează activitatea de audit public intern la nivel national,
efectuează misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii
multisectoriale si exercită activităti de audit public intern la nivelul
aparatului propriu;
71. efectuează inspectii privind abaterile de la
legalitate si regularitate, atât la nivelul aparatul propriu, cât si la nivelul
celorlalte institutii publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice îndeplineste toate
atributiile si are toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte
normative în vigoare.
Art. 4. - În exercitarea atributiilor sale Ministerul
Finantelor Publice colaborează cu celelalte ministere si organe de specialitate
din subordinea Guvernului, cu autoritătile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5. - În îndeplinirea atributiilor sale Ministerul
Finantelor Publice este autorizat:
1. să dea agentilor economici, ca urmare a
controlului, dispozitii obligatorii pentru luarea măsurilor de respectare a
legii;
2. să ia măsuri pentru aplicarea sanctiunilor
prevăzute de lege în competenta sa;
3. să aprobe înlesniri, restituiri, compensări si
amânări la plata impozitelor, taxelor si a altor vărsăminte obligatorii la
bugetul de stat, precum si repunerea în termen a cererilor si a contestatiilor,
în conditiile legii, si să informeze periodic Guvernul;
4. să aplice, prin organele abilitate, modalitătile de
executare silită si măsurile asigurătorii, în conditiile legii, pentru
recuperarea creantelor bugetare;
5. să încheie protocoale de schimb de informatii,
documente si de colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte
organizatii, potrivit competentelor atribuite;
6. să refuze cererile de finantare de la bugetul de
stat, de suplimentare si de virare a creditelor bugetare, în cazurile în care
acestea nu îndeplinesc conditiile legale sau se abat de la reglementările în
vigoare;
7. să retragă creditele bugetare deschise
ordonatorilor de credite, în cazurile în care se constată că acestea se
utilizează în alte scopuri decât cele stabilite;
8. să respingă situatii financiare contabile ale
ordonatorilor de credite care nu îndeplinesc conditiile stabilite de normele în
vigoare si să stabilească noi termene pentru refacerea si prezentarea acestora,
cu aplicarea amenzilor prevăzute în dispozitiile legale în vigoare;
9. să stabilească orice alte măsuri în conditiile
prevăzute de lege.
Art. 6. -
Ministerele, celelalte autorităti ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitie
Ministerului Finantelor Publice, la cererea acestuia, datele si informatiile
necesare în vederea realizării atributiilor sale.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finantelor
Publice
Art. 7. - (1) Ministerul Finantelor Publice are
structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului finantelor publice, se pot organiza servicii, birouri si
alte compartimente si se poate stabili numărul posturilor de conducere.
(2) În cadrul structurii organizatorice a Directiei
generale a politicilor si resurselor umane functionează Scoala de Finante
Publice, la nivel de directie. Conducerea stiintifică si executivă, precum si
atributiile acesteia sunt stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu
al Ministerului Finantelor Publice este de 1.511, conform anexei nr. 1.
(4) În numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (3)
nu sunt incluse posturile de demnitari si posturile aferente cabinetelor
acestora, posturile aferente activitătii de control financiar si a Gărzii
financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si
functionarea controlului financiar si a Gărzii financiare, se stabilesc separat
prin ordin al ministrului finantelor publice, în conditiile legii.
(5) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor
nu I se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici.
Art. 8. - (1) Atributiile, sarcinile si răspunderile
personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice se
stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr.
1, prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului, aprobat prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si răspunderile unitătilor
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare aprobat prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(3) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale
ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice si din
unitătile sale teritoriale se stabilesc prin fisa postului, în urma evaluării
posturilor, pe baza regulamentelor de organizare si functionare prevăzute la
alin. (1) si (2), se semnează de salariat si se aprobă în conditiile legii.
Art. 9. - (1) Pe lângă ministrul finantelor publice
functionează, ca organ consultativ, Colegiul ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de organizare si
functionare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(3) Colegiul ministerului se întruneste, la cererea si
sub presedintia ministrului finantelor publice sau a reprezentantului desemnat
de acesta, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Finantelor Publice
Art. 10. - (1) Conducerea Ministerului Finantelor
Publice se exercită de către ministrul finantelor publice.
(2) Ministrul finantelor publice reprezintă ministerul
în raporturile cu celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si
fizice din tară si din străinătate. Prin ordin al ministrului finantelor
publice unele atributii pot fi delegate si persoanelor cu functii de conducere
din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul finantelor publice îndeplineste, în
domeniul de activitate al ministerului, atributiile generale prevăzute la art.
53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor.
(4) Ministrul finantelor publice îndeplineste si alte
atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finantelor publice conduce aparatul
propriu al ministerului, stabilit prin hotărâre a Guvernului.
(6) În exercitarea atributiilor sale ministrul
finantelor publice emite ordine si instructiuni, în conditiile legii.
(7) Ministrul finantelor publice îndeplineste, conform
legii, functia de ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finantelor publice este ajutat în
activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari de stat numiti prin
decizii ale primului-ministru.
Art. 11. - (1) Secretarii de stat exercită atributiile
delegate de ministrul finantelor publice. Răspunderile si atributiile
secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) În cazul în care ministrul finantelor publice, din
diferite motive, nu îsi poate exercita atributiile curente, îl deleagă pe unul
dintre secretarii de stat să exercite aceste atributii, înstiintându-l pe
primul-ministru despre aceasta.
Art. 12. - (1) Secretarul general al ministerului este
functionar public de carieră, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii
de profesionalism, în conditiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineste atributiile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001.
(3) Secretarul general al ministerului îndeplineste si
alte atributii prevăzute în regulamentul de organizare si functionare al
ministerului ori încredintate de ministru.
Art. 13. - Ministrul finantelor publice aprobă prin
ordin, pentru aparatul propriu si pentru unitătile sale subordonate, criterii
în aplicarea prevederilor actelor normative în vigoare privind colectarea
creantelor bugetare.
Art. 14. - (1) Unitătile aflate în subordinea sau sub
autoritatea Ministerului Finantelor Publice, după caz, sunt prevăzute în anexa
nr. 2.
(2) Repartizarea la nivel de judet, respectiv la
nivelul municipiului Bucuresti, a numărului maxim de posturi de specialitate
prevăzut la cap. I din anexa nr. 2, pentru unitătile subordonate, se aprobă
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Structura organizatorică, normativele de personal
si criteriile de constituire a compartimentelor unitătilor subordonate: Oficiul
Concurentei, Directia Generală a Vămilor, directiile generale ale finantelor
publice judetene, Directia generală a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, precum si Directia generală de administrare a marilor contribuabili
din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov se aprobă prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 15. - Conducătorii serviciilor publice
descentralizate se numesc si se eliberează din functie de ministrul finantelor
publice, cu avizul consultativ al prefectului.
Art. 16. - Ministerul Finantelor Publice are în dotare
un parc auto necesar activitătii sale, în structura, cu numărul si consumul de
carburanti prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 17. - (1) Prefecturile împreună cu consiliile
judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor
sprijini asigurarea spatiilor corespunzătoare pentru desfăsurarea activitătii
unitătilor din teritoriu subordonate Ministerului Finantelor Publice.
(2) În localitătile în care unitătile teritoriale
subordonate Ministerului Finantelor Publice nu dispun de spatii corespunzătoare
consiliile locale vor sprijini aceste unităti prin asigurarea, în conditiile
legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii.
CAPITOLUL II
Art. 18. - (1) Personalul din cadrul Ministerului
Finantelor Publice care are calitatea de functionar public se bucură de toate
drepturile si are obligatiile prevăzute în Legea nr. 188/1999.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finantelor
Publice se face potrivit reglementărilor în vigoare referitoare la acordarea
drepturilor de natură salarială pentru functionarii publici si pentru personalul
contractual.
Art. 19. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 20. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, cu modificările si
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
13 martie 2003.
Nr. 267.
ANEXA Nr.
1*)
Numărul
maxim de posturi = 1.511
(exclusiv
demnitarii si posturile aferente cabinetelor acestora)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a ministerului finantelor publice
ANEXA Nr.
2
UNITĂTILE
aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Finantelor Publice
I. Institutii publice si unităti finantate de la
bugetul de stat
1. Oficiul Concurentei*) 400
2. Directia Generală a Vămilor si unitătile
subordonate acesteia**) 4.600
3. Directiile generale ale finantelor publice
judetene, în subordinea cărora functionează administratiile finantelor publice
municipale, administratiile finantelor publice orăsenesti si administratiile
finantelor publice comunale; Directia generală a finantelor publice a
municipiului Bucuresti, în subordinea căreia functionează administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
Directia generală de administrare a marilor
contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov 26.664
II. Activităti care functionează pe lângă
Ministerul Finantelor Publice
1. Tipărirea si difuzarea publicatiei “Revista Finante
Publice si Contabilitate”***)
III. Companii nationale asupra cărora Ministerul
Finantelor Publice exercită calitatea de reprezentant al statului ca actionar
1. Compania Natională “Imprimeria Natională” - S.A.
2. Compania Natională “Loteria Română” - S.A.
*) Este
organizat si functionează potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
2/2001 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobată si modificată prin Legea nr. 233/2001, si Hotărârii Guvernului nr.
277/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei în
subordinea Ministerului Finantelor Publice.
**)
Functionează potrivit Hotărârii Guvernului nr. 170/2001 privind organizarea si
functionarea Directiei Generale a Vămilor.
***)
Conform Hotărârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind înfiintarea pe lângă
Ministerul Finantelor Publice a unei activităti finantate integral din venituri
proprii.
Nr. crt. |
Unitatea |
Tipul mijlocului de transport |
Numărul maxim aprobat (bucăti) |
Consumul maxim de carburant pentru un autovehicul (litri/lună) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
a)
Aparatul propriu |
|
|
|
|
- parc auto
propriu - |
autoturism |
6 |
300 |
|
- parc
auto comun - |
autoturism |
131) |
300 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de marfă si de persoane |
1 |
400 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de marfă |
1 |
400 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de persoane(delegatii) |
1 |
450 |
|
b)
Aparatul propriu pentru programe PHARE2) |
-
autoturism |
2 |
450 |
|
|
-
autoturism de teren |
1 |
450 |
|
2.
Directiile generale ale finantelor publice pentru judetene; Directia generală
a finantelor publice a municipiului Bucuresti; Directia generală de administrare
a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov |
-
autoturism |
- câte 3 fiecare D.G.F.P. si D.G.A.M.C.*) |
300 |
|
|
-
autoturism |
- câte 1 pentru fiecare D.G.F.P. judeteană si 2
pentru D.G.F.P a municipiului Bucuresti |
450 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de valori la trezorerie |
- câte 1 pentru fiecare D.G.F.P. judeteană si 2
pentru D.G.F.P. a municipiului Bucuresti |
600 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de marfă |
- câte 2 pentru fiecare D.G.F.P. Arad, Bihor,
Constanta, Timis, respectiv a municipiului Bucuresti, si câte 1 pentru
celelalte D.G.F.P. |
400 |
3. |
Administratiile
finantelor publice municipale si orăsenesti din municipiile si orasele cu
peste 50.000 de locuitori si din sectoarele municipiului Bucuresti |
-
autoturism |
- câte 1 pentru fiecare unitate |
300 |
|
|
-
autoturism |
- câte 1 pentru fiecare administratie a finantelor
publice de sector |
450 |
|
|
-
autovehicul pentru transport de valori la trezorerie |
- câte 1 pentru fiecare unitate care are în
structură activitate de trezorerie |
600 |
|
|
- autovehicul
pentru transport de marfă |
- câte 1 pentru fiecare unitate |
400 |
4. |
Administratiile
finantelor publice municipale si orăsenesti din municipii si orase, altele
decât cele prevăzute la pct. 3 |
-
autoturism |
- câte 1 pentru fiecare unitate care are în structură
activitate de trezorerie |
450 |
|
-
autovehicul pentru transport de valori la trezorerie |
|
- câte 1 pentru fiecare unitate care are în
structură activitate de trezorerie |
600 |
5. |
Garda
financiară |
-
autoturism |
300 |
400 |
1) Cuprinde
si un autoturism necesar în vederea extinderii activitătii de control si
deservirii secretarului general, care implică numeroase deplasări impuse de
natura muncii.
2)
Autoturismele si consumul de carburanti se finantează din fondurile PHARE.
Numărul de autoturisme se poate modifica prin ordin al ministrului finantelor
publice, în functie de dotările rezultate din protocoalele si memorandumurile
încheiate cu organismele internationale.
*) Directia
generală a finantelor publice; Directia generală de administrare a marilor contribuabili
din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov.
NOTĂ:
1. Directia generală a finantelor publice a judetului
Tulcea are în dotare o salupă pentru control si activitate curentă.
2. Mijloacele de transport si consumul de carburanti
pentru Directia Generală a Vămilor sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 170/2001.
3. Nu se consideră depăsiri la consumul de carburanti
normat pe autovehicul consumul care, la nivelul anului, se încadrează în limita
combustibilului normat în raport cu numărul de autovehicule aprobat fiecărei
unităti.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
privind
modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de
utilizare a retelei de drumuri nationale din România, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.433/2002
În temeiul prevederilor art. 13 din Ordonanta
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de
drumuri nationale din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 424/2002, si ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice pentru
aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din România,
aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.433/2002, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 819 din 13 noiembrie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Sumele încasate în urma aplicării
T.U.R.D.N. se constituie venit la dispozitia Regiei Autonome «Administratia
Natională a Drumurilor din România» si vor fi utilizate, potrivit bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat, pentru finantarea lucrărilor de constructie,
modernizare, întretinere si reparatie a drumurilor nationale, în regie proprie
sau cu terti, inclusiv pentru plăti în numele autoritătii contractante, ca
urmare a obligatiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat
în sectorul drumurilor nationale si al autostrăzilor, precum si pentru
garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate în acest
scop, inclusiv pentru garantarea emisiunilor de obligatiuni pe pietele
nationale si internationale, după caz.”
2. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Cheltuielile legate de tipărirea
rovinietelor autocolant se suportă de către Regia Autonomă «Administratia
Natională a Drumurilor din România».”
3. Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - (1) Personalizarea rovinietei se realizează
de către distribuitor prin marcarea cu un dispozitiv mecanic a zonelor
prevăzute în modelul prezentat în anexa nr. 1, respectiv: masa totală maximă
autorizată (M.T.M.A.), numărul de axe ale autovehiculului, încadrarea în clasa
de emisii poluante, anul, luna, ziua de la care este valabilă si anul, luna,
ziua expirării, în functie de tipul si durata de valabilitate declarate de
plătitor pe propria răspundere.”
4. Alineatul (1) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Utilizatorii români pot achita
T.U.R.D.N. la oficiile Companiei Nationale «Posta Română» - S.A., la statiile
publice de distribuire a carburantilor auto ce apartin persoanelor juridice cu
care Regia Autonomă «Administratia Natională a Drumurilor din România» a
încheiat conventii de distribuire a rovinietelor, denumite în continuare prestatori,
sau la agentiile de control si încasare ale Regiei Autonome «Administratia
Natională a Drumurilor din România», amplasate în punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat, denumite în continuare încasatori.”
5. Alineatul (2) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“(2) Utilizatorii români pot achita T.U.R.D.N.
integral sau esalonat, în două până la patru rate trimestriale. Achitarea
esalonată a T.U.R.D.N. se poate efectua numai la oficiile Companiei Nationale
«Posta Română» - S.A. Sumele esalonate vor fi achitate conform prevederilor
art. 13. La eliberarea sau vizarea anuală de către «Autoritatea Rutieră Română»
- A.R.R. a licentei de executie pentru vehicul utilizatorii români vor face
dovada achitării T.U.R.D.N., în caz contrar nu se eliberează sau nu se vizează
licenta de executie.”
6. Alineatul (3) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“(3) Utilizatorii străini pot achita T.U.R.D.N. la
agentiile de control si încasare ale Regiei Autonome «Administratia Natională a
Drumurilor din România», amplasate în punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat, sau la statiile publice de distribuire a carburantilor auto
ce apartin persoanelor juridice cu care Regia Autonomă «Administratia Natională
a Drumurilor din România» a încheiat conventii de distribuire a rovinietelor.”
7. Alineatul (7) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“(7) Regia Autonomă «Administratia Natională a
Drumurilor din România» va încheia cu Compania Natională «Posta Română» - S.A.
si cu persoanele juridice ce dispun de statii publice de distribuire a
carburantilor auto conventii privind încasarea T.U.R.D.N. si eliberarea
rovinietelor, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.”
8. După alineatul (7) al articolului 10 se
introduce alineatul (8) cu următorul cuprins:
“(8) Pentru acoperirea cheltuielilor generate de
încasarea T.U.R.D.N. si vânzarea rovinietelor, în conventii se va prevedea o
cotă procentuală din aceste încasări, negociată de către părti, pe baza căreia
prestatorii vor deduce din încasări sumele datorate, cu titlul de comision, de
către Regia Autonomă «Administratia Natională a Drumurilor din România», diferenta
virându-se în contul regiei. Controlul asupra virării integrale si la termenele
convenite a sumelor datorate de prestatori revine organelor abilitate ale
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Regiei
Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din România».”
9. Alineatul (8) al articolului 10 devine alineatul
(9) si va avea următorul cuprins:
“(9) Conventiile vor fi avizate de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.”
10. Alineatul (9) al articolului 10 devine
alineatul (10) si va avea următorul cuprins:
“(10) Conventiile vor prevedea obligativitatea dotării
prestatorilor, pe cheltuiala acestora, cu tehnica de calcul necesară emiterii
facturilor. Prin conventii se vor stabili: circuitul documentelor, modul de
gestionare si verificare a emiterii rovinietei, încasarea T.U.R.D.N. si virarea
decadală în contul Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din
România» a sumelor determinate potrivit alin. (8).”
11. Alineatul (1) al articolului 11 va avea următorul
cuprins:
“Art. 11. - (1) La achitarea T.U.R.D.N. încasatorul
sau, după caz, prestatorul va elibera utilizatorilor români rovinieta
compostată corespunzător, factura aferentă, completată cu toate informatiile de
personalizare prezentate la art. 8 alin. (1), inclusiv numărul de înmatriculare
si de identificare ale autovehiculului, precum si contractul cu toate anexele,
în cazul achitării T.U.R.D.N. în rate trimestriale.”
12. Alineatul (2) al articolului 11 va avea
următorul cuprins:
“(2) Valabilitatea rovinietei începe de la data
precizată de plătitor si expiră după 12 luni calendaristice sau după fiecare
perioadă aferentă achitării T.U.R.D.N. în 2-4 rate trimestriale.”
13. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - Plata T.U.R.D.N. se efectuează în lei, pe
baza cursului de schimb valutar comunicat de Banca Natională a României,
valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării rovinietei.”
14. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - În cazul în care utilizatorii străini vor
solicita eliberarea rovinietei pentru durate de parcurs si stationare pe
teritoriul României, altele decât cele prevăzute la art. 1 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 424/2002, încasatorul va elibera rovinieta sau rovinietele
corespunzătoare acoperirii integrale a perioadei de parcurs si stationare în
România, fără întrerupere.”
15. Alineatul (2) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“(2) Gestionarea rovinietei si răspunderea pentru
respectarea prevederilor conventiilor încheiate potrivit art. 10 alin. (7),
(8), (9) si (10) revin încasatorilor sau prestatorilor.”
16. După alineatul (2) al articolului 20 se
introduce alineatul (3) cu următorul cuprins:
“(3) Regia Autonomă «Administratia Natională a
Drumurilor din România» va pune, la cerere, la dispozitie prestatorilor
definiti la art. 10 alin. (1) aplicatiile informatice, personalizate conform
specificului activitătii, necesare asigurării unui cadru unitar de
comercializare a rovinietelor si gestiune informatizată a rezultatelor
financiare.
În cazul în care prestatorul se angajează să realizeze
cu forte proprii sistemul informatic, baza de date va contine în mod
obligatoriu minimum informatiile specificate, în scris, de către Regia Autonomă
ÇAdministratia Natională a Drumurilor din RomâniaČ.”
17. Alineatul (3) al articolului 20 devine
alineatul (4) si va avea următorul cuprins:
“(4) Numărul
rovinietelor ce se vor distribui prestatorilor sau, după caz, încasatorilor de
către Regia Autonomă «Administratia Natională a Drumurilor din România» se
stabileste pe baza cererilor acestora si a estimărilor privind vânzările.”
18. Alineatul (1) al articolului 24 va avea
următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) Fapta posesorilor de autovehicule sau
a conducătorilor auto care utilizează reteaua de drumuri nationale din România
fără să detină rovinieta valabilă, însotită de copia facturii corespunzătoare
sau, după caz, de copia documentului-anexă la factura care atestă plata
T.U.R.D.N., constituie contraventie.”
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
27 februarie 2003.
Nr. 286.