MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 180
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 21 martie 2003
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 46 din 4 februarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 47/1994
privind serviciile din subordinea Presedintelui României, republicată, si ale
art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei
României
Decizia nr. 72 din 18 februarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
275. - Hotărâre privind aprobarea Programului de
actiuni si lucrări finantate din bugetul de stat în domeniul aviatiei civile
pentru anul 2003
277. - Hotărâre privind alocarea unor sume din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2003
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
din 4 februarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea nr.
47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui României, republicată,
si ale art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei României
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsoká Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată, si ale art. II din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei României,
exceptie ridicată de Toma Ioan Seghedi în Dosarul nr. 3.218/2001 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile legale criticate au
mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
288/2002 Curtea Constitutională a respins, ca nefondată, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată,
si ale art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001, prin raportare
la dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 3.218/2001,
Curtea Supremă de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicată, si ale art. II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei României, exceptie
ridicată de Toma Ioan Seghedi.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile criticate încalcă principiul neretroactivitătii legii,
prevăzut de dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Curtea Supremă de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În esentă, se sustine, în argumentarea acestui punct de vedere, că art.
II din ordonanta de urgentă criticată prevede expres că dispozitiile art. 41 din Legea nr. 47/1994
se aplică în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a ordonantei,
astfel încât “problema retroactivitătii dispozitiilor legale criticate iese din
discutie”.
Referitor la critica privind încălcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2)
din Constitutie, întrucât prevederile art. 41 din Legea nr. 47/1994 se aplică unor situatii
reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
Guvernul consideră că exceptia este inadmisibilă, deoarece se referă la
necorelarea unor dispozitii legale, ceea ce excede controlului de
constitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si a celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui
României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din
25 aprilie 2001, precum si dispozitiile art. II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 1 din 4 ianuarie 2001 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie
2001, aprobată prin Legea nr. 124/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.
Art. 41 din
Legea nr. 47/1994, criticat ca fiind neconstitutional, a fost introdus prin
art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001 si a devenit art. 5 din
lege, Curtea urmând a se pronunta cu privire la acesta.
Dispozitiile legale care formează obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate au următorul cuprins:
Art. 5: “(1) Personalul Administratiei prezidentiale este alcătuit
din persoane detasate, la cererea Presedintelui României, din ministere si alte
autorităti publice, precum si din persoane încadrate direct pe functiile sau
posturile pe care urmează să le îndeplinească.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) poate fi încadrat numai pe baza
încrederii acordate de Presedintele României si cu conditia semnării unui
angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevăzut la art. 2.
Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrării, precum si încetarea
detasării, eliberarea sau destituirea din functie ori desfacerea contractului
de muncă, după caz.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplică în mod corespunzător si
personalului de ordine si pază afectat Administratiei prezidentiale.”
În esentă, critica de neconstitutionalitate vizează încălcarea dispozitiilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie, care au următorul cuprins: “Legea dispune
numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.”
Dispozitiile legale criticate au mai format obiectul controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte. Astfel, prin Decizia nr. 288 din 5
noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836
din
20 noiembrie 2002, Curtea Constitutională a respins, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994
privind serviciile din subordinea Presedintelui României, republicată, si ale
art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei
României, prin raportare la dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie. În
considerentele deciziei s-a retinut că art. 5 din Legea nr. 47/1994,
republicată, prevede, cu privire la personalul ce alcătuieste Administratia
prezidentială, că “acesta poate fi încadrat, numai pe baza încrederii acordate
de Presedintele României” si “cu conditia semnării unui angajament de
loialitate”, precum si efectele retragerii încrederii. Din analiza continutului
acestui articol nu rezultă existenta unor dispozitii care retroactivează. De
asemenea, prin aceeasi decizie s-a stabilit că nu retroactivează nici
prevederile art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001, potrivit
cărora dispozitiile art. 5 din lege “se aplică personalului existent la
Administratia prezidentială în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă, pe baza unui examen de atestare pe post”.
Dimpotrivă, textul dispune că prevederile de lege criticate se aplică
personalului existent, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
ordonantei. În considerentele deciziei, s-a retinut că în jurisprudenta sa
“Curtea Constitutională a statuat că o lege nu este retroactivă atunci când
modifică pentru viitor o stare de drept născută anterior si nici atunci când
suprimă producerea în viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub
imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva
decât să refuze supravietuirea legii vechi si să reglementeze modul de actiune
în timpul următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul ei propriu de
aplicare”.
(De exemplu, Decizia Curtii Constitutionale nr. 330 din 27 noiembrie
2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28
ianuarie 2002.)
În legătură cu sustinerea potrivit căreia dispozitiile art. 5 din Legea
nr. 47/1994, republicată, sunt neconstitutionale si prin raportare la Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, Curtea a stabilit că
“examinarea constitutionalitătii unui text de lege are în vedere compatibilitatea
lui cu prevederile Constitutiei, iar nu compararea prevederilor mai multor legi
între ele”.
În prezenta cauză nu au fost învederate elemente noi de natură să
determine schimbarea jurisprudentei Curtii.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui României,
republicată, si ale art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea
Presedintiei României, exceptie ridicată de Toma Ioan Seghedi în Dosarul nr.
3.218/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 4 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 februarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de
Victoria Aritie Niculescu, Gabriela Ionescu si Mihai Alexandru Ionescu în
Dosarul nr. 2.872/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
La apelul nominal se prezintă autoarea exceptiei Gabriela Ionescu,
personal si asistată de avocat, precum si ceilalti doi autori reprezentati prin
acelasi avocat. De asemenea, a răspuns personal si asistată de avocat partea
Mariana Roman si reprezentată partea Constantin Roman, lipsind Societatea Comercială
“Herăstrău Nord” - S.A. si Primăria Municipiului Bucuresti, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorilor exceptiei de neconstitutionalitate solicită
admiterea acesteia, depunând note scrise în sustinerea pretentiilor formulate.
Avocatul celorlalte părti consideră exceptia ridicată ca fiind
neîntemeiată, arătând că principiul bunei-credinte este un vechi principiu
consacrat în dreptul românesc, astfel încât textul de lege criticat nu
contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că nu sunt încălcate dispozitiile
art. 15 alin. (2) din Constitutie referitoare la principiul neretroactivitătii,
întrucât textele de lege criticate consacră protectia dobânditorului de
bună-credintă, justificată din ratiuni de echitate socială, care reprezintă o
exceptie de la regula “resoluto iure dantis, resolvitur ius accipientis”.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 21 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 2.872/2002,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de Victoria Aritie
Niculescu, Gabriela Ionescu si Mihai Alexandru Ionescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 contravine principiului neretroactivitătii
prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constitutie, întrucât este evidentă intentia
legiuitorului de a valida, cu efect retroactiv, actele juridice preexistente
referitoare la imobilele preluate fără titlu valabil, în cazul în care se
invocă buna-credintă, care, fiind prezumată, conform legii, transformă
dovedirea relei-credinte a cumpărătorului într-o probatio diabolica. În
acest caz, elementul psihologic - buna-credintă - este nu numai necesar, ci si
suficient pentru a dobândi în mod valabil un drept real imobiliar de la un
neproprietar.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă consideră exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind întemeiată.
Se apreciază că, în absenta unei norme exprese, în vigoare la momentul
încheierii actului juridic, nu se poate ignora faptul că textul de lege
criticat consacră in terminis situatia achizitorului de bună-credintă
drept o exceptie de la regula “resoluto iure dantis, resolvitur ius
accipientis”, cu posibile implicatii asupra modalitătii de dobândire a
dreptului de proprietate în materie imobiliară. Materializarea intentiei
legiuitorului în acest sens conduce la încălcarea principiului
neretroactivitătii.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază că art. 46 alin. (2) nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate, întrucât instituirea protectiei dobânditorului de
bună-credintă este justificată de consideratiuni de echitate si utilitate
socială si constituie una dintre exceptiile de la principiul “resoluto iure
dantis, resolvitur ius accipientis”. În concluzie, exceptia de
neconstitutionalitate este considerată ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale cuprinse în art. 15 alin. (2), întrucât
în jurisprudenta sa Curtea Constitutională a statuat în mod constant că nu
intră în competenta Curtii controlul aplicării dispozitiilor unei legi sub
raportul actiunii legilor în timp.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care
a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001,
text de lege care are următorul continut:
- Art. 46 alin. (2): “Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele
făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate
fără titlu valabil, sunt lovite de nulitate absolută, în afară de cazul în care
actul a fost încheiat cu bună-credintă.”
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin că dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), conform
cărora: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.”
Examinând punctul de vedere al instantei si sustinerile autorilor
exceptiei, Curtea constată că, în realitate, critica de neconstitutionalitate
are în vedere numai teza a doua a textului dedus controlului, care consacră
validitatea actelor juridice de înstrăinare a imobilelor preluate fără titlu
valabil dacă au fost încheiate cu bună-credintă, considerată a fi în
contradictie cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie. Cu privire la
acest text de lege Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 191 din 25 iunie
2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 1
august 2002, respingând exceptia ca fiind neîntemeiată.
În motivarea solutiei adoptate au fost aduse o serie de argumente care
îsi păstrează actualitatea si pertinenta, Curtea apreciind că nu există ratiuni
suficiente care să impună reconsiderarea solutiei adoptate.
Si cu acel prilej sustinerile autorilor au fost în sensul că
reglementarea criticată instituie post factum un criteriu de validitate
pentru acte juridice încheiate anterior, criteriu inexistent la data
încheierii, încălcând astfel principiul “tempus regit actum” si, prin
aceasta, având caracter retroactiv. Asadar, esentială pentru calificarea
reglementării în cauză ca fiind retroactivă nu este sustinerea că aceasta
întelege să îsi extindă efectele pentru trecut, prin raportare la situatii
juridice finalizate înainte de intrarea sa în vigoare, cât, mai ales, că aduce
un element novator, care nu se regăsea în reglementarea anterioară. Întrucât
exceptia de neconstitutionalitate nu constituie un scop în sine, ci are o
finalitate pragmatică – constatarea neconstitutionalitătii unui text de lege -,
invocarea, pe această cale, a retroactivitătii unei prevederi legale care nu
face decât să reitereze o solutie adoptată si sub imperiul vechii reglementări
este, evident, lipsită de interes.
În considerarea acestor ratiuni, Curtea, având a se pronunta asupra
exceptiei de neconstitutionalitate întemeiate pe o pretinsă retroactivitate a
art. 46 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 10/2001, si-a motivat solutia
adoptată pe conceptul de “caracter novator” al reglementării criticate.
În atare conditii, dispozitiile art. 46 alin. (2) teza a doua din Legea
nr. 10/2001, departe de a impune o altă solutie decât cea consacrată anterior
intrării sale în vigoare, nu au făcut decât să si-o însusească si să o valideze
din punct de vedere legal.
Neaducând nici o modificare conditiilor de validitate existente la data
încheierii actului juridic, fiind deci lipsită de caracter novator,
reglementarea în cauză nu are caracter retroactiv.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicată de Victoria Aritie Niculescu,
Gabriela Ionescu si Mihai Alexandru Ionescu în Dosarul nr. 2.872/2002 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Programului de actiuni si lucrări finantate din bugetul de stat în
domeniul aviatiei civile pentru anul 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 47/1998 privind constituirea si utilizarea Fondului special al aviatiei civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 212/2001, si al anexei nr. 3 la Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul de actiuni si lucrări finantate din
bugetul de stat în domeniul aviatiei civile pentru anul 2003, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Sinteza bugetului programului de actiuni si lucrări prevăzut
la art. 1, cu detalierea cheltuielilor pe capitole/subcapitole si
titluri/alineate, este prevăzută în anexa nr. 3/24/07 la bugetul Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, aprobat prin Legea bugetului
de stat pe anul 2003 nr. 631/2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 275.
de actiuni si lucrări finantate din bugetul de stat în domeniul aviatiei
civile pentru anul 2003
a) Actiuni si
lucrări pentru aeroporturile de interes national 44.577.500 mii lei
Nr. crt. |
Denumirea actiunii sau lucrării |
Suma alocată(mii lei) |
|
Cheltuieli curente -
TOTAL din care: |
44.577.500 |
|
Transferuri
neconsolidabile din care: |
44.577. 500 |
|
Transferuri pentru
drumuri, căi ferate, aviatie si navigatie din care: |
44.577.500 |
1. |
Completarea
surselor de finantare a cheltuielilor pentru reparatia capitală a
suprafetelor de miscare Beneficiar:
Societatea Natională “Aeroportul International Bucuresti-Băneasa” - S.A. |
11.800.000 |
2. |
Completarea
surselor de finantare a cheltuielilor pentru reparatia capitală a platformei
de stationare aeronave Beneficiar: Societatea Natională “Aeroportul
International Timisoara” - S.A. |
5.277.500 |
3. |
Completarea
surselor de finantare a cheltuielilor pentru reparatia capitală a balizajului
luminos Beneficiar:
Societatea Natională “Aeroportul International Timisoara” - S.A. |
6.500.000 |
4. |
Completarea
surselor de finantare a cheltuielilor pentru reparatia capitală a balizajului
luminos Beneficiar:
Societatea Natională “Aeroportul International Constanta” - S.A. |
21.000.000 |
b) Actiuni si
lucrări pentru aeroporturile de interes local 29.355.000 mii lei
Nr. crt. |
Denumirea actiunii sau lucrării |
Suma alocată(mii lei) |
|
Cheltuieli curente
- TOTAL din care: |
29.355.000 |
|
Transferuri
consolidabile din care: |
29.355.000 |
|
Transferuri către bugetele
locale pentru aeroporturi de interes local din care: |
29.355.000 |
1. |
Achizitie
echipamente aeroportuare Beneficiar: Aeroportul Baia Mare |
1.500.000 |
2. |
Completarea
surselor de finantare sistem de apropiere vizuală directia 26 Beneficiar:
Aeroportul Cluj |
2.500.000 |
3. |
Achizitie
echipamente aeroportuare Beneficiar: Aeroportul Cluj |
3.000.000 |
4. |
Achizitie
echipamente aeroportuare Beneficiar: Aeroportul Oradea |
1.500.000 |
5. |
Completarea
surselor de finantare pentru reparatia capitală a pistei de
decolare-aterizare, a platformei si a căii de rulare Beneficiar:
Aeroportul Oradea |
500.000 |
6. |
Modernizare balizaj
luminos Beneficiar: Aeroportul Satu Mare |
5.000.000 |
7. |
Modernizare balizaj
luminos Beneficiar: Aeroportul Târgu Mures |
4.500.000 |
8. |
Achizitie
echipamente aeroportuare Beneficiar: Aeroportul Sibiu |
500.000 |
9. |
Completarea
surselor de finantare pentru reparatia capitală cale de rulare Beneficiar:
Aeroportul Sibiu |
5.000.000 |
10. |
Achizitie
echipamente aeroportuare Beneficiar: Aeroportul Suceava |
2.000.000 |
11. |
Completarea
surselor de finantare pentru reparatia capitală PDA Beneficiar: Aeroportul
Tulcea |
3.355.000 |
c) |
Achizitionarea de
tehnică pentru aviatia civilă, utilizată în domenii de interes public |
71.464.000 mii lei |
|
Cheltuieli - TOTAL din
care: |
71.464.000 |
|
I. Cheltuieli
curente din care: |
5.464.000 |
|
A. Cheltuieli materiale
din care: |
5.464.000 |
1. |
Achizitionare de
piese de schimb pentru reparatia capitală a aeronavelor Beneficiar:
Aeroclubul României |
5.464.000 |
|
II. Cheltuieli
de capital din care: |
66.000.000 |
2. |
Achizitionare
aeronave Beneficiar: Academia Română de Aviatie |
43.000.000 |
3. |
Achizitionare
aeronave Beneficiar: Aeroclubul României |
8.000.000 |
4. |
Achizitionare
tehnică pentru aviatia civilă Beneficiar: Regia
Autonomă “Administratia Română a Serviciilor de Trafic Aerian” - ROMATSA |
15.000.000 |
|
d) Asigurarea
conditiilor de desfăsurare si de executare a programelor de formare,
pregătire, instruire si perfectionare a personalului din aviatia civilă |
33.898.653 mii lei |
|
Cheltuieli - TOTAL din
care: |
33.898.653 |
|
I. Cheltuieli
curente din care: |
30.320.000 |
|
A. Cheltuieli
materiale din care: |
2.000.000 |
1. |
Reparatie capitală
aeronave Beneficiar: Aeroclubul României |
2.000.000 |
|
B. Transferuri
neconsolidabile din care: |
28.320.000 |
|
burse din care: |
28.320.000 |
2. |
Burse pregătire
piloti Beneficiar:
Academia Română de Aviatie |
28.320.000 |
|
II. Cheltuieli
de capital din care: |
3.578.653 |
3. |
Dotare subunităti
cu mobilier, echipamente de birotică si aparatură electrică |
2.078.653 |
4. |
Dotare subunităti
cu mobilier, echipamente de birotică si aparatură electrică Beneficiar:
Aeroclubul României |
1.500.000 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 30 din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice, al art. 19 lit. a) din Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002 si al art. 19 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de
ajutoare pentru încălzirea locuintei, precum si a unor facilităti populatiei
pentru plata energiei termice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate din impozitul pe
venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2003, cu suma de 935.245,3
milioane lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut
în bugetul de stat pe anul 2003, pentru judete si municipiul Bucuresti, conform
anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
vor repartiza sumele prevăzute în anexă pe unităti administrativ-teritoriale,
respectiv pe sectoare ale municipiului Bucuresti, în termen de 10 zile
lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în functie de
numărul de familii si persoane singure identificate de autoritătile
administratiei publice locale pe bază de anchete sociale, în vederea acordării
de ajutoare de urgentă în conformitate cu prevederile art. 19 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea
locuintei, precum si a unor facilităti populatiei pentru plata energiei
termice.
Art. 2. - (1) Borderourile cu persoanele propuse a beneficia de ajutor
de urgentă pentru stingerea datoriei acestora către furnizorii de energie
termică, întocmite de primării în baza anchetelor sociale, se transmit
asociatiilor de proprietari/chiriasi în vederea completării pe coloană
distinctă cu sumele restante la plata energiei termice si se confirmă prin
semnătură pe propria răspundere de conducerea asociatiilor de
proprietari/chiriasi. În situatia persoanelor fizice cu contracte individuale
de furnizare a energiei termice, borderourile se transmit la furnizorii de
energie termică care au obligatia completării si confirmării sumelor respective.
(2) În termen de 10 zile lucrătoare de la data repartizării sumelor,
potrivit art. 1 alin. (2), ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale vor vira sumele reprezentând ajutoarele de urgentă, aprobate în
conditiile legii, dar nu mai mult decât sumele restante la plata energiei
termice, în conturile de tip escrow deschise la bănci comerciale de către
furnizorii de energie termică, astfel cum sunt definiti în Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 5/2003.
(3) Sumele din conturile de tip escrow, cuvenite societătilor comerciale
înfiintate potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.524/2002 privind
reorganizarea Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si
Termice “Termoelectrica” - S.A. si functionarea unor societăti comerciale în
domeniul energetic, se virează în termen de 3 zile lucrătoare la Societatea
Comercială de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
în vederea achitării serviciului datoriei rezultat în conditiile prevederilor
art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 1.524/2002.
(4) Sumele încasate potrivit alin. (3) împreună cu cele cuvenite
Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A. se virează de către această societate, în termen de 3
zile lucrătoare, la fondul de risc pentru garantiile acordate de stat, în
vederea achitării obligatiilor pe care le are fată de acest fond.
Art. 3. - Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor
transmite câte un exemplar din borderourile cu beneficiarii de ajutoare de
urgentă, aprobate potrivit legii, la furnizorii de energie termică, precum si
la asociatia de proprietari/chiriasi, în vederea stingerii datoriilor acestora
la plata energiei termice, sau la persoanele fizice cu contracte individuale de
furnizare a energiei termice.
Art. 4. - (1) În situatia în care asociatiile de proprietari/chiriasi nu
au datorii fată de furnizorii de energie termică sau datoriile acestora sunt
mai mici decât sumele reprezentând ajutoare de urgentă pentru familiile si
persoanele singure cu restante la plata energiei termice, sumele respective se
deduc de către furnizorii de energie termică din factura pe luna sau lunile
următoare, după caz.
(2) Asociatiile de proprietari/chiriasi vor repartiza la plată valoarea
integrală a facturii, fără deduceri, în vederea reîntregirii fondurilor
asociatiei, utilizate anterior pentru efectuarea plătilor către furnizorii de
energie termică.
Art. 5. - (1) Nerespectarea termenelor prevăzute la art. 1 si 2
constituie contraventie si se sanctionează de organele cu atributii de control
ale Ministerului Finantelor Publice cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei.
(2) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) li se aplică prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
Art. 6. - Sumele rămase neutilizate după aplicarea prevederilor art. 1
alin. (2) si ale art. 2 alin. (2) se restituie la Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, până la data de 30 iunie 2003.
Art. 7. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă
modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului de stat pe
anul 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 277.
ANEXĂ
SITUATIA
sumelor defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor
locale pe anul 2003 pentru aplicarea prevederilor art. 19 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 5/2003
Nr. crt. |
Judetul |
Suma (milioane lei) |
1. |
Alba |
12.893,0 |
2. |
Arad |
412,4 |
3. |
Arges |
1.376,8 |
4. |
Bacău |
4.096,30 |
5. |
Bihor |
12.496,0 |
6. |
Bistrita-Năsăud |
434,8 |
7. |
Botosani |
79.664,0 |
8. |
Brasov |
4.120,0 |
9. |
Brăila |
2.664,0 |
10. |
Buzău |
22.045,3 |
11. |
Caras-Severin |
12.372,2 |
12. |
Călărasi |
455,0 |
13. |
Cluj |
10.391,0 |
14. |
Constanta |
38.988,0 |
15. |
Covasna |
16.845,2 |
16. |
Dâmbovita |
15.687,4 |
17. |
Dolj |
156.272,0 |
18. |
Galati |
189.325,0 |
19. |
Giurgiu |
7.711,0 |
20. |
Gorj |
4.155,0 |
21. |
Harghita |
15.950,0 |
22. |
Hunedoara |
9.795,4 |
23. |
Ialomita |
1.342,0 |
24. |
Iasi |
54.245,1 |
25. |
Ilfov |
28.786,0 |
26. |
Maramures |
427,4 |
27. |
Mehedinti |
6.233,0 |
28. |
Mures |
27.696,1 |
29. |
Neamt |
3.836,4 |
30. |
Olt |
37.050,0 |
31. |
Prahova |
37.051,0 |
32. |
Satu Mare |
1.500,0 |
33. |
Sălaj |
3.680,5 |
34. |
Sibiu |
4.073,0 |
35. |
Suceava |
18.002,3 |
36. |
Teleorman |
33.189,0 |
37. |
Timis |
631,0 |
38. |
Tulcea |
21.000,0 |
39. |
Vaslui |
4.530,0 |
40. |
Vâlcea |
2.606,0 |
41. |
Vrancea |
5.776,0 |
42. |
Bucuresti |
25.440,7 |
TOTAL: |
935.245,3 |