MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 194
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 26 martie 2003
LEGI SI DECRETE
75. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 164/2002 privind plata obligatiilor bugetare scadente la data de
25 decembrie 2002
118. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 164/2002 privind plata
obligatiilor bugetare scadente la data de 25 decembrie 2002
78. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri pentru stimularea cererii de
atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate
121. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri
pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor
în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate
80. - Lege privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 211/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
123. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 211/1999 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare
81. - Lege privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 22/1999 pentru modificarea art. 13 alin. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996
124. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 22/1999 pentru modificarea
art. 13 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996
82. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului
126. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
83. - Lege privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 41/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
127. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/1999 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare
116. - Decret pentru numirea unui judecător
financiar
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 28 din 28 ianuarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Decizia nr. 31 din 28 ianuarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
Decizia nr. 58 din 6 februarie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecătorească, ale art. 215 alin. 3 din Codul penal
si ale art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
185. -
Ordin al ministrului sănătătii si familiei pentru aprobarea Normelor
tehnice privind asigurarea curăteniei, dezinfectiei, efectuarea sterilizării si
păstrarea sterilitătii obiectelor si materialelor sanitare în unitătile
sanitare de stat si private
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 164/2002 privind plata
obligatiilor bugetare scadente la data de 25 decembrie 2002
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 164 din
20 noiembrie 2002 privind plata obligatiilor bugetare scadente la data de 25
decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 865 din 29
noiembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17
decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 13 februarie 2003,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 75.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 164/2002 privind plata
obligatiilor bugetare scadente la data de 25 decembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 164/2002 privind plata obligatiilor bugetare scadente la data
de 25 decembrie 2002 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 118.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri pentru stimularea cererii de
atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102
din 29 august 2002 privind unele măsuri pentru stimularea cererii de atribuire
a folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din
11 septembrie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) În vederea stimulării cererii de atribuire a folosintei
gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 387/2002, la data încheierii contractului prevăzut
la art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, cu modificările
ulterioare, se suspendă orice procedură de executare silită pornită de
creditori si orice ofertă de vânzare asupra imobilelor a căror folosintă gratuită
a fost acordată sau urmează să fie acordată prin contract.”
2. La articolul 2, litera a) a alineatului (1) se abrogă.
3. La articolul 2, litera b) a alineatului (1) si alineatul (2) vor
avea următorul cuprins:
“b) la data încheierii contractelor de vânzare-cumpărare, potrivit
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
168/2001, cu modificările ulterioare; valoarea creantelor creditorilor se
diminuează în acest caz proportional cu partea care se distribuie acestora din
pretul obtinut din vânzarea imobilelor, conform ordinii de preferintă stabilite
prin lege, activul în cauză rămânând liber de sarcină;
……………………….
(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. c), la data reluării
procedurilor de executare se reiau totodată si calculul majorărilor,
penalitătilor si/sau dobânzilor aferente debitelor rămase de plată, precum si
cursul prescriptiei drepturilor de creantă.”
4. După articolul 4 se introduce articolul 41 cu următorul cuprins:
“Art. 41.
- Societătile comerciale care au în patrimoniu bunuri care fac obiectul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 387/2002, nu se supun prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 56/2002 privind programul de măsuri de restructurare financiară a creantelor
detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor
economici din sectorul agricol, aprobată prin Legea nr. 510/2002, pentru
creantele aferente acestor bunuri.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 6 februarie 2003,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 78.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri
pentru stimularea cererii de atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor
în imobilele ce fac obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001
privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 102/2002 privind unele măsuri pentru stimularea cererii de
atribuire a folosintei gratuite si a investitiilor în imobilele ce fac obiectul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în valoare a
constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si
exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 121.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 211/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se
respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 211 din 29 decembrie 1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
649 din 30 decembrie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 septembrie 2000,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 80.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 211/1999 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind
executarea creantelor bugetare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
211/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 123.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 22/1999 pentru modificarea art. 13 alin. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si
modificată prin Legea nr. 108/1996
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 22 din
24 martie 1999 pentru modificarea art. 13 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si modificată prin
Legea nr. 108/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
124 din 25 martie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 septembrie 2000,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 81.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 22/1999 pentru modificarea
art. 13 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 22/1999 pentru modificarea art. 13 alin. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 124.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30
ianuarie 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, adoptată în temeiul art. 1
pct. III.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2
februarie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul I, partea introductivă a punctului 18 si alineatele
(43) si (44), care se introduc după alineatul (42) al articolului 17,
vor avea următorul cuprins:
“18. La articolul 17, după alineatul (4) se introduc alineatele (41)-(44) cu următorul
cuprins:
……………………
«(43) Înainte de
desemnarea sa administratorul trebuie să facă dovada că este asigurat pentru
răspundere profesională, prin subscrierea unei polite de asigurare valabile
care să acopere eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atributiilor
sale. Riscul asigurat trebuie să reprezinte consecinta activitătii
administratorului pe perioada exercitării calitătii sale.
(44) Este interzis
administratorului, sub sanctiunea revocării din functie si a reparării
eventualelor prejudicii cauzate, să diminueze, în mod direct sau indirect,
valoarea sumei asigurate prin contractul de asigurare.»”
2. La articolul I punctul 23, articolul 20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Judecătorul-sindic va sanctiona cu amendă judiciară de
la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei refuzul, fără motive temeinice, al
practicianului în reorganizare si lichidare de a accepta desemnarea ca
administrator.
(2) În exercitarea atributiei de control prevăzute la art. 10 alin. (1)
lit. c) judecătorul-sindic poate desfiinta măsurile ilegale luate de
administrator, chiar dacă nu au fost contestate, putând, dacă va considera
necesar, să citeze în Camera de consiliu administratorul si persoanele
interesate.
(3) În orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice, judecătorul-sindic
poate dispune, prin încheiere irevocabilă, înlocuirea administratorului.
(4) În vederea adoptării măsurii mentionate la alin. (3),
judecătorul-sindic îi va cita în Camera de consiliu pe administrator si
comitetul creditorilor.
(5) Judecătorul-sindic va sanctiona administratorul cu amendă judiciară
de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei în cazul în care acesta, din culpă sau cu
rea-credintă, nu îsi îndeplineste sau îndeplineste cu întârziere atributiile
prevăzute de lege sau stabilite de judecătorul-sindic.
(6) Dacă prin fapta prevăzută la alin. (5) administratorul a cauzat un
prejudiciu, judecătorul-sindic va putea, la cererea oricărei părti interesate,
să-l oblige pe administrator la acoperirea prejudiciului produs.
(7) În cazul amenzilor si al despăgubirii prevăzute la alin. (1), (5) si
(6), urmează a se aplica în mod corespunzător dispozitiile art. 1084 si 1085 din Codul de
procedură civilă.”
3. La articolul I punctul 59, alineatul (3) al articolului 68 va avea
următorul cuprins:
“(3) Dacă în conditiile alin. (1) pot fi confirmate mai multe planuri,
judecătorul-sindic va confirma planul debitorului. Dacă planul debitorului nu
întruneste conditiile prevăzute la alin. (1), judecătorul-sindic va confirma
planul care este acceptat de cele mai multe categorii defavorizate.”
4. La articolul I, după punctul 109 se introduce punctul 1091 cu următorul cuprins:
“1091. După capitolul IV se introduce capitolul IV1 cu următorul cuprins:
«CAPITOLUL IV1
Infractiuni si pedepse
Art. 1271. - Constituie infractiunea de bancrută frauduloasă si se sanctionează
cu pedeapsa prevăzută la art. 276 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, fapta
persoanei care:
a) falsifică, sustrage sau distruge evidentele debitorilor prevăzuti la
art. 1 lit. b) si c) ori ascunde o parte din activul averii acestora;
b) înfătisează datorii inexistente sau prezintă în registrele
debitorilor prevăzuti la art. 1 lit. b) si c), în alt act sau în situatia
financiară sume nedatorate, fiecare dintre aceste fapte fiind săvârsită în
vederea diminuării aparente a valorii activelor;
c) înstrăinează, în frauda creditorilor, în caz de insolvabilitate a
debitorilor prevăzuti la art. 1 lit. b) si c), o parte însemnată din active.
Art. 1272. - (1) Infractiunea de gestiune frauduloasă, prevăzută la art. 214
alin. 1 din Codul penal, se pedepseste cu închisoare de la 3 la 8 ani, atunci
când este săvârsită de administratorul ori lichidatorul averii debitorului,
precum si de către orice reprezentant sau prepus al acestuia.
(2) Infractiunea de gestiune frauduloasă, prevăzută la art. 214 alin. 2
din Codul penal, se pedepseste cu închisoare de la 5 la 12 ani, atunci când
este săvârsită de administratorul ori lichidatorul averii debitorului, precum
si de către orice reprezentant sau prepus al acestuia, dacă fapta nu constituie
o infractiune mai gravă.
(3) Tentativa infractiunilor prevăzute la alin. (1) si (2) se
pedepseste.
Art. 1273. - (1) Însusirea, folosirea sau traficarea de către administratorul ori
lichidatorul averii debitorului, precum si de către orice reprezentant sau
prepus al acestuia de bani, valori ori alte bunuri pe care le gestionează sau
le administrează constituie infractiunea de delapidare si se pedepseste cu
închisoare de la un an la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) În cazul în care delapidarea a avut consecinte deosebit de grave,
pedeapsa este închisoarea de la 10 ani la 20 de ani si interzicerea unor
drepturi.
(3) Tentativa infractiunilor prevăzute la alin. (1) si (2) se
pedepseste.
Art. 1274. - Fapta persoanei care, în nume propriu sau prin persoane interpuse,
solicită înregistrarea unei cereri de admitere a unei creante inexistente
asupra averii debitorului se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la un an sau
cu amendă.
Art. 1275. - Infractiunile prevăzute la art. 1271-1274 se judecă în primă
instantă de tribunal si în procedură de urgentă.»”
5. Alineatul (1) al articolului III va avea următorul cuprins:
“Art. III. - (1) Exercitiul actiunilor sau, după caz, efectuarea procedurilor
prevăzute de Legea nr. 64/1995 se suspendă, la cererea institutiei publice
implicate, fată de societătile comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale detine majoritatea din capitalul social, care
înregistrează obligatii bugetare de peste jumătate din totalul datoriilor
înscrise în evidenta contabilă, aflate în proces de privatizare, cuprinse în
programe speciale care să conducă la cresterea atractivitătii acestora pentru
privatizare ori pentru care s-au înregistrat scrisori de intentie pentru
achizitionarea pachetului de actiuni.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 13 februarie 2003,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 82.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 126.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 41/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41 din
8 aprilie 1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 septembrie 2000,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 13 martie
2003.
Nr. 83.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/1999 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 41/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare si se
dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 martie
2003.
Nr. 127.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
numirea unui judecător financiar
În temeiul prevederilor art. 94 lit. c) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României, precum si ale art. 106 alin. (1) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere propunerea plenului Curtii de Conturi, potrivit
Hotărârii nr. 32 din 27 februarie 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Domnul Valeriu Rădulescu se numeste în functia de
judecător financiar în cadrul Colegiului Jurisdictional Ilfov, pe un termen de
6 ani.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 martie
2003.
Nr. 116.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
din 28 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (3) din
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv
în perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în
mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de
Constantin Dinu si Mariela Dinu în Dosarul nr. 988/2002 al Judecătoriei
Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei, prin avocat. Este
prezent, de asemenea, Constantin Giurgea, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul autorilor exceptiei solicită admiterea exceptiei, pentru
aceleasi motive pe care le-a invocat în fata instantei de judecată.
Partea Constantin Giurgea solicită respingerea exceptiei, depunând în
sustinere note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind inadmisibilă, arătând că asupra constitutionalitătii
textului de lege criticat Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 98/2002,
declarând textul neconstitutional.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 27 iunie 2002, pronuntată în Dosarul nr. 988/2002, Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Constantin Dinu si
Mariela Dinu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei
consideră că dispozitiile art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 contravin
prevederilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (2) din
Constitutie.
Instanta de judecată apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din
Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul arată că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, întrucât
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr.
10/2001 Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr. 98/2002, statuând
că aceste dispozitii sunt neconstitutionale.
Avocatul Poporului arată, de asemenea, că asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 Curtea Constitutională
s-a pronuntat prin Decizia nr. 98/2002, declarând textul neconstitutional.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
precum si cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, care prevăd că “Actele
juridice de înstrăinare, inclusiv cele făcute în cadrul procesului de privatizare,
având ca obiect imobilele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), sunt lovite de
nulitate absolută, buna-credintă neputând fi invocată în aceste cazuri”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
dispozitiile art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 98 din 21 martie
2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 8 mai
2002, Curtea a constatat că aceste dispozitii sunt neconstitutionale.
În considerentele acestei decizii Curtea a retinut că după intrarea în
vigoare a Legii nr. 112/1995 nu a mai fost interzisă vânzarea imobilelor din
categoria prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 10/2001 si că
nici o dispozitie legală nu a prevăzut nulitatea unor asemenea contracte de
vânzare-cumpărare, astfel că dispozitiile art. 46 alin. (3) din Legea nr.
10/2001, prin care se sanctionează cu nulitate absolută actele juridice
încheiate anterior intrării în vigoare a acestei legi, dar cu respectarea
reglementărilor legale aplicabile la data respectivă, au efecte retroactive si
sunt contrare principiului neretroactivitătii legii, cu exceptia legii penale
mai favorabile, principiu consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie. Prin
aceeasi decizie Curtea a mai constatat că dispozitiile art. 46 alin. (3) din
Legea nr. 10/2001 încalcă si principiul egalitătii cetătenilor în fata legii,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin aceea că înlătură
beneficiul bunei-credinte în privinta vânzării-cumpărării unei categorii de
imobile preluate de stat în mod abuziv, instituind astfel un tratament juridic
discriminatoriu pentru unii cetăteni, care, de fapt, se află într-o situatie
identică cu cea a altor cumpărători, ale căror acte de cumpărare îsi păstrează
valabilitatea dacă au fost încheiate cu bună-credintă. Potrivit art. 23 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu pot face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate prevederile constatate ca fiind neconstitutionale
printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale, iar conform alin. (6) al
aceluiasi articol, într-o asemenea situatie instanta judecătorească are
obligatia de a respinge ea însăsi exceptia ridicată, fără a mai sesiza Curtea
Constitutională.
În raport cu aceste reglementări Curtea retine că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 a
fost ridicată la data de 27 iunie 2002, deci la o dată ulterioară pronuntării
Deciziei nr. 98/2002, exceptia urmând a fi respinsă, ca fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicată de Constantin Dinu si Mariela Dinu în Dosarul nr.
988/2002 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 ianuarie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Aurelia Popa - procuror
Mădălina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
exceptie ridicată de Mihai Hitruc în Dosarul nr. 4.116/2002 al Tribunalului
Iasi.
La apelul nominal răspunde, personal, autorul exceptiei, lipsind
celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele Curtii dispune să se facă apelul si în Dosarul nr.
433C/2002. La apelul nominal în acest dosar răspunde, de asemenea, personal,
autorul exceptiei, Ioan Barbu Ciochină, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Din oficiu, Curtea pune în discutie problema conexării celor două dosare,
având în vedere identitatea de obiect a acestora.
Autorii exceptiilor de neconstitutionalitate si reprezentantul
Ministerului Public arată că sunt de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborat
cu art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr.
433C/2002 la Dosarul nr. 432C/2002, care este primul înregistrat.
Mihai Hitruc solicită admiterea exceptiei, arătând că art. 25 din Legea
nr. 164/2001 este vădit neconstitutional, în raport cu art. 16 alin. (1) din
Legea fundamentală.
Plafonând valoarea pensiei la 100% din baza de calcul, textul criticat
pune statul în imposibilitatea de a-i acorda si pensia suplimentară, pentru că
a cotizat, în conditiile legii.
Autorul exceptiei arată că, spre deosebire de Legea nr. 164/2001, Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale nu prevede această plafonare a pensiei, ceea ce pune cetătenii
beneficiari ai regimului pensiilor militare de stat într-o situatie
inechitabilă în raport cu beneficiarii sistemului de pensii reglementat de
Legea nr. 19/2000. Uniformizarea modului de calculare a pensiilor, până la 100%
din baza de calcul, nu tine seama de diferentele esentiale care există între
cele două categorii de persoane, printre care conditiile speciale de muncă
stabilite pentru militari, care îi îndreptătesc pe acestia la un mod de
calculare a pensiei mai avantajos. De asemenea, consideră că, în temeiul art.
992 din Codul civil, prin aplicarea art. 25 din Legea nr. 164/2001 operează o
îmbogătire fără justă cauză în favoarea statului.
Plafonarea pensiei la 100% din baza de calcul echivalează cu refuzul de
a înapoia pensionarului, sub formă de pensie suplimentară, acele sume de bani
cu care a contribuit, de-a lungul vietii active, la fondul suplimentar de
pensii.
Ioan Barbu Ciochină solicită, de asemenea, admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale si argumente de drept comparat. Arată că prin plafonarea
pensiei la 100% din baza de calcul categorii diferite de militari vor obtine,
în final, aceeasi pensie, desi au vechime în muncă diferită si au muncit în
conditii diferite. Arată că din punct de vedere al stabilirii pensiei există o
asemănare între statutul militarilor si cel al magistratilor, având în vedere
incompatibilitătile si privatiunile inerente acestor profesii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiată. În acest sens, arată
că plafonarea pensiei la 100% din baza de calcul reprezintă o chestiune de
oportunitate legislativă, care excede competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierile din 19 septembrie 2002, Tribunalul Iasi a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 25 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptii
ridicate de Mihai Hitruc si de Ioan Barbu Ciochină în dosarele nr. 4.116/2002
si, respectiv, nr. 4.235/2002 ale aceleiasi instante.
În motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora au
arătat că, plafonând pensia de serviciu la 100% din baza de calcul,
dispozitiile art. 25 din Legea nr. 164/2001 sunt vădit discriminatorii,
încălcând principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor, consacrat de art. 16
alin. (1) din Constitutie, deoarece pensionarii cu o prestatie mai îndelungată
pierd anumite procente din baza de calcul, iar cei cu o vechime mai redusă îsi
primesc integral drepturile.
Tribunalul Iasi apreciază că exceptiile sunt neîntemeiate. În acest
sens, arată că dispozitiile legale criticate nu instituie discriminări între
cetăteni si nu încalcă principiul egalitătii consacrat de prevederile art. 16
alin. (1) din Constitutie, deoarece, după cum a statuat Curtea Constitutională
în jurisprudenta sa, principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor impune un
tratament juridic identic numai în situatii egale.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia ridicată este neîntemeiată, întrucât “art. 25 si
art. 78 din Legea nr. 164/2001, republicată, nu instituie nici o discriminare,
în sensul criteriilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din Constitutie”, iar
dispozitiile acestor texte de lege sunt, deopotrivă, aplicabile pentru toate
cadrele militare aflate în situatii identice. Pe de altă parte, Guvernul arată
că “stabilirea unui procent maxim din baza de calcul folosită la determinarea
cuantumului pensiei de serviciu este o problemă de oportunitate, în competenta
exclusivă a legiuitorului”.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile art. 25 si 78 din Legea nr.
164/2001 sunt constitutionale. În acest sens, arată că “din economia legii
rezultă că aceste articole din lege nu contravin dispozitiilor constitutionale,
prevăzute de art. 16 alin. (1)”, iar plafonarea pensiei la 100% din baza de
calcul se aplică tuturor categoriilor de pensionari, beneficiari ai pensiei
militare de stat.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere cu privire la exceptia ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, sustinerile
părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 25 din Legea nr. 164/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002. Textul criticat are
următorul continut: “Pensia de serviciu stabilită în conditiile prezentei
legi nu poate fi mai mare de 100% din baza de calcul folosită la stabilirea
pensiei.”
Autorii exceptiei sustin că dispozitiile legale criticate încalcă
prevederile constitutionale înscrise în art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentală, conform cărora “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că
dispozitiile art. 25 din Legea nr. 164/2001 trebuie coroborate cu cele ale art.
24 si 78 alin. (1) din aceeasi lege, potrivit cărora:
- Art. 24: “Cadrele militare care au o vechime în serviciu mai mare
de 30 de ani bărbatii si 25 de ani femeile beneficiază, pentru fiecare an în
plus, de un spor la pensie de 2% din baza de calcul folosită la stabilirea
pensiei.”;
- Art. 78 alin. (1); “Pentru cadrele militare în activitate care se
pensionează în conditiile prezentei legi si care au contribuit la fondul de
pensie suplimentară se acordă la stabilirea pensiei, în conditiile art. 22-24,
un spor procentual de:
a) 3% pentru o vechime a contributiei între 5-15 ani;
b) 6% pentru o vechime a contributiei între 15-25 ani;
c) 9% pentru o vechime a contributiei peste 25 de ani.”
Textul art. 25 din Legea nr. 164/2001 nu contine nici o dispozitie
discriminatorie si nu instituie privilegii. În acest text se enuntă doar principiul
general valabil în sistemul public de pensii, potrivit căruia cuantumul pensiei
nu poate depăsi venitul în mod obligatoriu asigurat în cadrul asigurărilor
sociale de stat. Cu respectarea acestui principiu, fiecare pensionar militar
beneficiază de pensie în cuantumul rezultat în raport cu vechimea în activitate
si venitul realizat anterior pensionării. Referirea autorilor exceptiei la
inegalitatea dintre beneficiarii sistemului public de pensii si cei ai
sistemului pensiilor militare nu constituie un argument în favoarea admiterii
exceptiei, deoarece, în general, pensiile militare sunt chiar mai avantajoase
decât cele reglementate de Legea nr. 19/2000, putând ajunge la nivelul
venitului brut din ultima lună de activitate. De asemenea, aceste pensii sunt
mai avantajoase decât cele ale magistratilor, la care baza de calcul este
valoarea netă a indemnizatiilor realizate, iar nu cea brută, cum este cazul
militarilor.
Curtea nu poate retine nici argumentul îmbogătirii statului fără justă
cauză, ca urmare a plafonării pensiei la 100% din baza de calcul a acesteia,
deoarece, pe de o parte, dispozitiile art. 992 din Codul civil nu sunt
aplicabile în spetă, iar pe de altă parte, controlul de constitutionalitate
implică examinarea conformitătii textului criticat cu Legea fundamentală, iar
nu cu un alt text de lege.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicată de
Mihai Hitruc în Dosarul nr. 4.116/2002 al Tribunalului Iasi si de Ioan Barbu
Ciochină în Dosarul nr. 4.235/2002 al aceleiasi instante.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
din 6 februarie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, ale art. 215 alin. 3 din Codul penal si ale
art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, ale art. 215 alin. 3
din Codul penal si ale art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicată de Dorin
Andronic în Dosarul nr. 404/2000 al Curtii de Apel Târgu Mures - Sectia penală.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 4 februarie 2003 si au
fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de
timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la 6 februarie 2003.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 4 septembrie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
404/2000, Curtea de Apel Târgu Mures - Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
alin. 1 din Legea nr. 92/1992, ale art. 215 alin. 3 din Codul penal si ale art.
7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995. Exceptia a fost ridicată de Dorin
Andronic, inculpat apelant în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 sunt contrare
prevederilor art. 11 si 20 din Constitutie, cu referire la dispozitiile art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, privitoare la dreptul la un proces echitabil. Se afirmă că un
singur judecător nu poate asigura si garanta impartialitatea judecării unei
cauze, iar ca argument se invocă existenta unui proiect de lege pentru
organizarea judecătorească care prevede că, în primă instantă, cauzele urmează
să fie judecate de complete formate din doi judecători.
Dispozitiile art. 215 alin. 3 din Codul penal sunt considerate de
autorul exceptiei ca fiind în contradictie cu prevederile art. 11, 20, art. 23
alin. (9) si ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Se arată în
acest sens că textul de lege criticat “încalcă libertatea comertului,
libertatea contractuală si în acelasi timp statuează o sanctiune penală în
conditiile în care eroarea contractuală nu poate fi sanctionată decât cu
sanctiunea civilă a nulitătii”. De asemenea, se sustine că “sanctiunea penală a
erorii contractuale contravine si art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
care statuează imposibilitatea sanctiunilor penale în materia obligatiilor
contractuale”.
Referitor la dispozitiile art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995,
autorul exceptiei sustine că acestea încalcă prevederile art. 16 din
Constitutie, referitoare la egalitatea în drepturi, si pe cele ale art. 14 din
Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare
la interzicerea discriminării. Se apreciază că dispozitiile legale criticate
reglementează un statut privilegiat pentru avocatii străini în exercitarea
activitătilor profesionale de asistentă si reprezentare juridică, fată de alte
categorii de juristi ce exercită activităti profesionale în România, permitând
avocatilor străini să-si exercite activitătile profesionale prin forme
specifice de exercitare a acestor activităti, înfiintate în străinătate,
respectiv societăti de exercitiu liberal al activitătilor de consultantă,
asistentă si reprezentare juridică tip societate cu răspundere limitată sau
societate pe actiuni.
Curtea de Apel Târgu Mures - Sectia penală consideră exceptia
neîntemeiată. În ceea ce priveste dispozitiile art. 17 alin. 1 din Legea nr.
92/1992, se arată că acestea nu pot fi considerate neconstitutionale, deoarece
Legea nr. 92/1992, fiind o lege organică, stabileste componenta completului de
judecată învestit cu solutionarea cauzelor cu grad sporit de dificultate,
principiile ce trebuie să guverneze activitatea de judecată desfăsurată de
către un magistrat judecător, conduita pe care trebuie să o aibă acesta la
solutionarea cauzelor ce îi sunt repartizate. Referitor la prevederile art. 215
alin. 3 din Codul penal, instanta arată că prin Decizia nr. 58 din 23 martie
2000 Curtea Constitutională a constatat că acestea nu contravin prevederilor
constitutionale. Cât priveste dispozitiile art. 7 alin. (4) din Legea nr.
51/1995, instanta consideră că acestea se armonizează cu restul dispozitiilor
cuprinse în acest act normativ si că ele sunt constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că litigiul în care a fost ridicată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 din Legea nr.
92/1992 se află în etapa apelului, iar la instanta de fond, al cărei complet
este criticat sub aspectul compunerii sale, nu s-a ridicat această exceptie. De
aceea, se apreciază că solutionarea cauzei în apel nu depinde de prevederile
art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, care privesc compunerea completului la
judecarea cauzei în primă instantă. Pe de altă parte, analizând si pe fond
exceptia de neconstitutionalitate, se apreciază că dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate si nici celor ale
art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. Cu privire la dispozitiile art. 215 alin. 3 din Codul penal,
presedintele Camerei Deputatilor arată că aceasta a mai făcut obiectul
controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutională pronuntându-se în
sensul respingerii exceptiei. În sfârsit, se apreciază că nici exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 nu
este întemeiată.
Guvernul apreciază că exceptia ridicată este neîntemeiată. Se arată că
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 92/1992 nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei si că, prin dispozitiile legale
privind incompatibilitătile, numirea, promovarea si eliberarea din functie a
magistratilor, legislatia română răspunde exigentelor unui proces echitabil, în
sensul prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale. În ceea ce priveste dispozitiile art. 215 alin. 3
din Codul penal, este evocată jurisprudenta instantei constitutionale.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată sub toate aspectele. Se apreciază că, fată de obiectul procesului
penal în care a fost ridicată, si anume contestarea condamnării autorului
pentru exercitarea fără drept a profesiei de avocat, exceptia ce vizează
dispozitiile Legii nr. 51/1995 poate avea un scop abuziv, anume acela de a
împiedica aplicarea prevederilor legale care interzic juristilor care nu au
calitatea de avocati să practice avocatura.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 17 alin. 1 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, care privesc compunerea
completului la judecarea cauzei în primă instantă, ale art. 215 alin. 3 din
Codul penal, referitoare la înselăciunea în conventii, si ale art. 7 alin. (4)
din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
modificată si completată prin Legea nr. 489/2002, referitoare la exercitarea
profesiei de către avocati străini. Textele legale criticate au următorul
continut:
- Art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992: “Cauzele date, potrivit
legii, în competenta de primă instantă a judecătoriilor, tribunalelor si
curtilor de apel se judecă de un singur judecător.”;
- Art. 215 alin. 3 din Codul penal: “Inducerea sau mentinerea în
eroare a unei persoane cu prilejul încheierii sau executării unui contract,
săvârsită în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat
sau executat contractul în conditiile stipulate, se sanctionează cu pedeapsa
prevăzută în alineatele precedente, după distinctiile acolo arătate.”;
- Art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 (introdus prin Legea nr.
489/2002): “În cazul tuturor formelor de exercitare a profesiei de către
avocatii străini se pot utiliza denumirea si numele formei de exercitare a
profesiei din tară sau din străinătate, în conditiile prezentului articol.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta
este neîntemeiată, deoarece nici una dintre dispozitiile legale criticate nu
aduce atingere revederilor constitutionale sau actelor internationale invocate
de autorul exceptiei.
I. O primă critică de neconstitutionalitate vizează dispozitiile art. 17
alin. 1 din Legea nr. 92/1992, privitoare la judecarea în complet format
dintr-un singur judecător. Sub acest aspect, se consideră că textul legal
criticat este contrar prevederilor art. 11 si 20 din Constitutie, cu referire
la prevederile art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, privitoare la dreptul la un proces echitabil. Se
sustine că un complet de un singur judecător nu poate asigura o judecată
impartială si se invocă un proiect de lege care prevede judecata în complete de
doi judecători, ca o recunoastere a neconstitutionalitătii textului criticat.
Curtea constată că sustinerile autorului exceptiei sunt neîntemeiate,
deoarece, potrivit dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, stabilirea
competentei si procedura de judecată sunt atributul exclusiv al autoritătii
legiuitoare, iar în conformitate cu prevederile constitutionale ale art. 123
alin. (2), judecătorii sunt independenti si se supun numai legii. În aplicarea
dispozitiilor constitutionale, Legea nr. 92/1992 stabileste componenta
completului de judecată si conduita pe care trebuie să o aibă acesta la
solutionarea cauzelor ce îi sunt repartizate.
Totodată, este de observat că dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, invocat de
autorul exceptiei, nu cuprind cerinta ca instanta care judecă litigiile în
primă instantă să aibă în compunere un anumit număr de judecători, ci lasă
libertate autoritătii legiuitoare nationale să instituie acea instantă
independentă si impartială, care să asigure judecarea în mod echitabil, în mod
public si într-un termen rezonabil a cauzelor.
Sub aspectul impartialitătii, atât Legea fundamentală, cât si Legea nr.
92/1992 prevăd dreptul si obligatia judecătorilor de a se supune numai legii,
activitatea de judecată desfăsurându-se, potrivit legii, strict în limitele
cadrului legal.
În spetă, dacă autorul exceptiei s-ar fi îndoit de impartialitatea
judecătorului în prima instantă, ar fi avut la dispozitie mijloacele de apărare
prevăzute de lege. Invocarea, în motivarea exceptiei, a existentei unui proiect
de lege pentru organizarea judecătorească, prin care nu se admite judecarea în
complet format dintr-un singur judecător, nu este relevantă, neavând nici o
concludentă pentru solutionarea acesteia.
II. Cea de a doua critică de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 215 alin. 3 din Codul penal, despre care autorul exceptiei sustine că ar
fi contrare art. 11, 20, art. 23 alin. (9) si art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, precum si art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care
interzic privarea de libertate pentru datorii.
Analizând sustinerile formulate, Curtea constată că acestea sunt
neîntemeiate, deoarece textul de lege criticat nu sanctionează neplata
datoriei, astfel cum arată autorul exceptiei, ci escrocheria practicată la
încheierea sau executarea unui contract, ca atentat la bunurile persoanei prin
amăgire, infractiune prevăzută în toate legislatiile penale.
De altfel, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 din Codul penal, prin
Decizia nr. 58 din 23 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 228 din 23 mai 2000, respingând exceptia ca neîntemeiată.
III. În sfârsit, o ultimă critică de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 489/2002, referitoare la conditiile de exercitare a profesiei de avocat. În opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii sunt contrare prevederilor art. 16 din Constitutie, referitoare la egalitatea în drepturi, si ale art. 14 din Conventie, referitoare la interzicerea discriminării. Se motivează că aceste dispozitii creează un statut privilegiat pentru avocatii străini care exercită profesia în România.
Aceste critici nu pot fi retinute. Completarea Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat s-a făcut după studierea
legislatiei similare din celelalte state europene, a celorlalte dispozitii
legale în domeniul drepturilor omului si al dreptului muncii. Nu se poate
afirma că legea ar admite practicarea avocaturii de către persoane care nu au
calitatea de avocat. Faptul că autorul exceptiei înfiintase, în anul 1991, în
temeiul Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu
modificările ulterioare, o societate care avea ca obiect, printre altele,
acordarea de consultantă juridică, nu îl absolvă de răspundere pentru
nerespectarea Legii nr. 51/1995.
Criticile de neconstitutionalitate fiind neîntemeiate, exceptia urmează
să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, ale art. 215 alin. 3
din Codul penal si ale art. 7 alin. (4) din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicată de Dorin
Andronic în Dosarul nr. 404/2000 al Curtii de Apel Târgu Mures - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
SI FAMILIEI
pentru aprobarea Normelor tehnice privind
asigurarea curăteniei, dezinfectiei, efectuarea sterilizării si păstrarea
sterilitătii obiectelor si materialelor sanitare în unitătile sanitare de stat
si private
Având în vedere dispozitiile Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sănătate publică, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul Directiei generale de sănătate publică nr. DB
2.284/2003,
ministrul sănătătii si familiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind asigurarea curăteniei,
dezinfectiei, efectuarea sterilizării si păstrarea sterilitătii obiectelor si
materialelor sanitare în unitătile sanitare de stat si private, prevăzute în
anexele nr. 1 si 2*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sanctionează
conform Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale de igienă si sănătate publică, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 3. - Directia generală de sănătate publică, Directia generală a
bugetului, Inspectia Sanitară de Stat, ministerele cu retea sanitară proprie si
toate unitătile care desfăsoară activităti medicale, indiferent de forma de
organizare, vor duce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 4. - La data publicării prezentului ordin orice alte dispozitii
contrare îsi încetează aplicabilitatea.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 6 martie
2003.
Nr. 185.
*) Anexele nr. 1 si 2 se publică ulterior.