MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 195 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 26 martie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
84. - Lege pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern si
controlul financiar preventiv
129. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999
privind auditul public intern si controlul financiar preventiv
93. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 178/2002 pentru recompensarea
personalului Ministerului Apărării Nationale care a participat la activitătile
desfăsurate în cadrul procesului de aderare a României la NATO
138. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 178/2002 pentru
recompensarea personalului Ministerului Apărării Nationale care a participat la
activitătile desfăsurate în cadrul procesului de aderare a României la NATO
94. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2002 privind aprobarea plafonului de
îndatorare publică externă a României pentru anul 2003
139. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2002 privind
aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României pentru anul 2003
95. - Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2002 pentru completarea art. 45 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale
140. - Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2002 pentru
completarea art. 45 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si
taxele locale
96. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unitătii
administrativ-teritoriale
141. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru
al unitătii administrativ-teritoriale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
280. - Hotărâre privind transmiterea unor constructii si a terenului aferent, proprietate publică a statului, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului Justitiei pentru Directia Generală a Penitenciarelor - Penitenciarul Ploiesti
281. - Hotărâre privind
transmiterea unui teren, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor în administrarea
Ministerului Apărării Nationale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
247. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei privind stabilirea tarifelor pentru prestatiile medicale
acordate cu plată, la cerere, în policlinicile cu plată
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul
public intern si controlul financiar preventiv
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul public intern si controlul financiar preventiv, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 301/2002, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind controlul intern si controlul financiar
preventiv”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 1
Scopul ordonantei
Prezenta
ordonantă reglementează controlul intern si controlul financiar preventiv la
entitătile publice si cu privire la utilizarea fondurilor publice si
administrarea patrimoniului public.”
3.
Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL
2
Definitii
În
întelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc
după cum urmează:
a) angajament legal - orice act cu efect
juridic, din care rezultă sau ar putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public;
b) conformitate - caracteristica unei
operatiuni, a unor acte sau fapte administrative produse în cadrul unei
entităti publice de a corespunde politicii asumate în mod expres în domeniul
respectiv de către entitatea în cauză sau de către o autoritate superioară
acesteia, potrivit legii;
c) control financiar preventiv - activitatea
prin care se verifică legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe
seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, înainte de aprobarea
acestora;
d) control intern - ansamblul formelor de
control exercitate la nivelul entitătii publice, inclusiv auditul intern,
stabilite de conducere în concordantă cu obiectivele acesteia si cu
reglementările legale, în vederea asigurării administrării fondurilor în mod
economic, eficient si eficace; acesta include, de asemenea, structurile
organizatorice, metodele si procedurile;
e) controlor delegat - functionarul public al
Ministerului Finantelor Publice, care exercită atributii de control financiar
preventiv delegat, în mod independent, potrivit prezentei ordonante;
f) credit de angajament - limita maximă a
cheltuielilor ce pot fi angajate în timpul exercitiului bugetar, în limitele
aprobate;
g) credit bugetar - suma aprobată prin buget,
reprezentând limita maximă până la care se pot ordonanta si efectua plăti în
cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate în cursul exercitiului
bugetar si/sau din exercitii anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv
se pot angaja, ordonanta si efectua plăti din buget pentru celelalte actiuni;
h) economicitate - minimizarea costului
resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activităti,
cu mentinerea calitătii corespunzătoare a acestor rezultate;
i) eficacitate - gradul de îndeplinire a
obiectivelor programate pentru fiecare dintre activităti si raportul dintre
efectul proiectat si rezultatul efectiv al activitătii respective;
j) eficientă - maximizarea rezultatelor unei
activităti în relatie cu resursele utilizate;
k) fonduri publice - sumele alocate din bugetul
de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor
publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial
din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale, după caz, bugetele institutiilor publice finantate
integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe
contractate sau garantate de stat si ale căror rambursare, dobânzi si alte
costuri se asigură din fonduri publice, bugetul fondurilor externe
nerambursabile, credite externe contractate sau garantate de autoritătile
administratiei publice locale, împrumuturi interne contractate de autoritătile
administratiei publice locale, precum si din bugetele institutiilor publice
finantate integral sau partial din bugetele locale;
l) inspectie - verificarea efectuată la fata
locului, în scopul constatării unor eventuale abateri de la legalitate si al
luării de măsuri pentru protejarea fondurilor publice si a patrimoniului public
si pentru repararea prejudiciului produs, după caz;
m) entitate publică - autoritate publică,
institutie publică, companie/societate natională, regie autonomă, societate
comercială la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este actionar
majoritar, cu personalitate juridică, care utilizează/administrează fonduri
publice si/sau patrimoniu public;
n) institutie publică - Parlamentul,
Administratia Prezidentială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice, alte autorităti publice, institutiile publice autonome,
precum si institutiile din subordinea acestora, indiferent de modul de
finantare a acestora;
o) legalitate - caracteristica unei operatiuni
de a respecta toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la
data efectuării acesteia;
p) operatiune - orice actiune cu efect
financiar pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, indiferent de
natura acesteia;
q) oportunitate - caracteristica unei
operatiuni de a servi în mod adecvat, în circumstante date, realizării unor
obiective ale politicilor asumate;
r) ordonator de credite - persoana
împuternicită prin lege sau prin delegare, potrivit legii, să dispună si să
aprobe operatiuni;
s) patrimoniu public - totalitatea drepturilor
si obligatiilor statului, unitătilor administrativ-teritoriale sau ale
entitătilor publice ale acestora, dobândite sau asumate cu orice titlu.
Drepturile si obligatiile statului si ale unitătilor administrativ-teritoriale
se referă atât la bunurile din domeniul public, cât si la cele din domeniul
privat al statului si al unitătilor administrativ-teritoriale;
t) persoană desemnată cu exercitarea controlului
financiar preventiv propriu - persoana din cadrul compartimentelor de
specialitate, numită de conducătorul entitătii publice pentru exercitarea
controlului financiar preventiv propriu sau persoana care îndeplineste această
atributie pe bază de contract, în conditiile legii;
u) proiect de operatiune - orice document prin
care se urmăreste efectuarea unei operatiuni, în forma pregătită în vederea
aprobării sale de către autoritatea competentă, potrivit legii;
v) regularitate - caracteristica unei
operatiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor si regulilor
procedurale si metodologice care sunt aplicabile categoriei de operatiuni din
care face parte.”
4. La alineatul (1) al articolului 10, litera d) va
avea următorul cuprins:
“d) ordonantarea cheltuielilor;”
5. La alineatul (1) al articolului 10, după litera
e) se introduc literele e1)-e4) cu
următorul cuprins:
“e1) constituirea veniturilor publice, în privinta
autorizării si a stabilirii titlurilor de încasare;
e2) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor
de încasare;
e3) constituirea resurselor proprii ale bugetului
Uniunii Europene, reprezentând contributia viitoare a României la acest
organism;
e4) recuperarea sumelor avansate si care ulterior
au devenit necuvenite;”
6. Alineatul (2) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“(2) În functie de specificul entitătii publice,
conducătorul acesteia poate decide exercitarea controlului financiar preventiv
si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decât cele prevăzute la alin.
(1).”
7. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 12
Organizarea controlului financiar preventiv
(1)
Ministerul Finantelor Publice este autoritatea de coordonare si reglementare a
controlului financiar preventiv pentru toate entitătile publice.
(2) Controlul financiar preventiv se organizează si se
exercită de autorităti competente, în mod unitar, potrivit prevederilor
prezentei ordonante si ale actelor normative emise în aplicarea acesteia.
(3) Controlul financiar preventiv se organizează si se
exercită în următoarele forme:
a) controlul financiar preventiv propriu, la toate
entitătile publice si asupra tuturor operatiunilor cu impact financiar asupra
fondurilor publice si a patrimoniului public;
b) controlul financiar preventiv delegat, la
ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, precum si ai bugetului oricărui fond special, la Fondul
national si la agentiile de implementare a fondurilor comunitare, precum si la
alte entităti publice cu risc ridicat, prin controlori delegati ai Ministerului
Finantelor Publice.
(4) Controlul financiar preventiv se va integra în mod
treptat în sfera răspunderii manageriale, proces ce trebuie finalizat până la
data aderării României la Uniunea Europeană, pe măsură ce controlul managerial
va asigura eliminarea riscurilor în administrarea fondurilor publice. Atingerea
acestui nivel va fi evaluată de auditul public intern din cadrul Ministerului
Finantelor Publice.”
8. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 13
Organizarea controlului financiar preventiv
propriu
(1)
Entitătile publice, prin conducătorii acestora, au obligatia de a organiza
controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor în cadrul
compartimentului contabil.
(2) Conducătorii entitătilor publice au obligatia să
stabilească proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv,
potrivit art. 10, documentele justificative si circuitul acestora, cu
respectarea dispozitiilor legale.
(3) Evidenta angajamentelor se organizează, se tine,
se actualizează si se raportează conform normelor metodologice aprobate prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Ministerul Finantelor Publice organizează
controlul financiar preventiv propriu si pentru operatiunile privind bugetul
trezoreriei statului, operatiunile privind datoria publică si alte operatiuni
specifice Ministerului Finantelor Publice.
(5) Controlul financiar preventiv propriu se exercită,
prin viză, de persoane din cadrul compartimentelor de specialitate, desemnate
în acest sens de către conducătorul entitătii publice. Actul de numire va
cuprinde si limitele de competentă în exercitarea controlului financiar
preventiv propriu. Persoanele desemnate să efectueze această activitate sunt
altele decât cele care initiază operatiunea supusă vizei.
(6) Numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea
personalului care desfăsoară activităti de control financiar preventiv propriu
se face de către conducătorul entitătii publice, cu acordul entitătii publice
superioare, iar în cazul entitătilor publice în care se exercită functia de
ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurărilor
sociale de stat sau al bugetului oricărui fond special, cu acordul Ministerului
Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitătii de control
financiar preventiv propriu trebuie să aibă competentele profesionale
solicitate de această activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme
profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si
conditiile si criteriile unitare pe care entitătile publice trebuie să le
respecte în cazul numirii, suspendării, destituirii sau schimbării personalului
care desfăsoară această activitate.
(7) Prin decizie internă a conducătorului entitătii
publice, persoanele desemnate să efectueze controlul financiar preventiv
propriu pot beneficia de un spor pentru complexitatea muncii de până la 25%,
aplicat la salariul de bază brut lunar.
(8) Evaluarea activitătii persoanei care desfăsoară
activităti de control financiar preventiv propriu se face de către conducătorul
entitătii publice, cu acordul entitătii publice care a avizat numirea, anual,
prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse în rapoartele auditului
public intern si în rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.
(9) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice
privind cadrul general al atributiilor si exercitării controlului financiar
preventiv propriu. De asemenea, Ministerul Finantelor Publice va aviza norme
metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar
preventiv propriu, elaborate de ordonatorii principali de credite ai bugetului
de stat, ai bugetului asigurărilor sociale de stat, ai bugetului oricărui fond
special, precum si pentru operatiunile Fondului national si ale agentiilor de
implementare care derulează fonduri comunitare.
(10) Ministerul Finantelor Publice va coordona
sistemul de pregătire profesională a persoanelor desemnate să efectueze
controlul financiar preventiv.”
9. Alineatul (5) al articolului 14 va avea
următorul cuprins:
“(5) Persoanele în drept să exercite controlul
financiar preventiv propriu răspund, potrivit legii, în raport de culpa lor,
pentru legalitatea, regularitatea si încadrarea în limitele angajamentelor
bugetare aprobate, în privinta operatiunilor pentru care au acordat viza de
control financiar preventiv propriu.”
10. Alineatul (2) al articolului 15 se abrogă.
11. La articolul 16 alineatul (3), litera a) va
avea următorul cuprins:
“a) tipurile de operatiuni ale căror proiecte se supun
controlului financiar preventiv delegat;”
12. Alineatul (6) al articolului 16 va avea
următorul cuprins:
“(6) Controlorii delegati îsi desfăsoară activitatea
la sediul institutiilor publice la care au fost numiti. Institutiile publice
prevăzute la alin. (2) asigură controlorului/controlorilor delegat/delegati
spatiul de lucru si dotarea necesară, precum si cooperarea personalului
propriu, îndeosebi a personalului desemnat să exercite controlul financiar
preventiv propriu, pentru îndeplinirea în bune conditii a atributiilor de
control financiar preventiv delegat.”
13. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 17
Viza de control financiar preventiv delegat
(1)
Operatiunile care, potrivit art. 16 alin. (3) si (4), fac obiectul controlului
financiar preventiv delegat se supun aprobării ordonatorului de credite numai
însotite de viza de control financiar preventiv delegat.
(2) Viza de control financiar preventiv delegat se
acordă sau se refuză în scris, pe formular tipizat, si trebuie să poarte
semnătura si sigiliul personal al controlorului delegat competent.
(3) Persoanele în drept să exercite controlul
financiar preventiv delegat răspund, potrivit legii, în raport de culpa lor,
pentru legalitatea, regularitatea si încadrarea în limitele creditelor de
angajament si creditelor bugetare aprobate, în privinta operatiunilor pentru
care au acordat viza.
(4) Înainte de a emite un refuz de viză, controlorul
delegat are obligatia să informeze, în scris, în legătură cu intentia sa
ordonatorul de credite, precizând motivele refuzului.
(5) Dacă ordonatorul de credite prezintă în scris
argumente în favoarea efectuării operatiunii pentru care se intentionează
refuzul de viză, controlorul delegat poate consulta, înainte de a înregistra
oficial refuzul de viză, opinia neutră asupra cazului. Pentru formularea
opiniei neutre se constituie ad-hoc o comisie formată din 3 membri ai Corpului
controlorilor delegati, prin decizie a controlorului financiar sef.
(6) Opinia neutră se motivează si se formulează în
scris si are rol consultativ, solutia finală fiind de competenta exclusivă a
controlorului delegat, potrivit principiului exercitării în mod independent a
atributiilor de control financiar preventiv delegat.”
14. Alineatele (3) si (4) ale articolului 18 vor
avea următorul cuprins:
“(3) Perioada prevăzută la alin. (2) este suspendată
de la înregistrarea informării prevăzute la art. 17 alin. (4) până la primirea
răspunsului ordonatorului de credite. Perioada de suspendare se aplică si
pentru intervalul necesar în vederea formulării opiniei neutre, care însă nu
poate depăsi 3 zile lucrătoare.
(4) În cazuri exceptionale controlorul delegat are
dreptul să prelungească perioada prevăzută la alin. (2) cu maximum 5 zile
lucrătoare, pe baza unui referat de justificare pe care are obligatia să îl
transmită de îndată spre informare controlorului financiar sef si ordonatorului
de credite.”
15. La articolul 21 alineatul (1), literele a) si
d) vor avea următorul cuprins:
“a) exercitarea controlului financiar preventiv
delegat asupra proiectelor de operatiuni ale ordonatorului de credite, în conformitate
cu ordinul de numire si cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei
ordonante;
……………………………..
d) formularea de avize cu caracter consultativ, la
solicitarea ordonatorului de credite pe lângă care este numit sau la cererea
ministrului finantelor publice, precum si din initiativă proprie, în privinta
conformitătii, economicitătii, eficacitătii sau eficientei unor operatiuni ori
proiecte de acte normative.”
16. La articolul 21 alineatul (1), după litera d)
se introduce litera d1) cu următorul
cuprins:
“d1) monitorizarea si îndrumarea metodologică a
controlului financiar preventiv propriu;”
17. La articolul 21, alineatul (6) va avea
următorul cuprins:
“(6)
Evaluarea activitătii controlorului delegat se face annual prin calificative,
pe baza informatiilor cuprinse în rapoartele anuale privind activitatea
controlorilor delegati, rapoartele structurilor de audit public intern ale
Ministerului Finantelor Publice si în rapoartele Curtii de Conturi.
Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se păstrează pe
toată durata exercitării de către acesta a atributiilor functiei. Ministrul
finantelor publice îl demite de îndată pe controlorul delegat care a
înregistrat calificativul «insufficient» sau, de 3 ori consecutiv,
calificativul «satisfăcător».”
18. Alineatul (1) al articolului 23 va avea
următorul cuprins:
“ARTICOLUL 23
Corpul controlorilor delegati
(1)
Corpul controlorilor delegati se organizează ca un compartiment distinct în
structura Ministerului Finantelor Publice, la nivel central si teritorial, si
cuprinde ansamblul controlorilor delegati.”
19. La articolul 23 alineatul (8), litera c) va
avea următorul cuprins:
“c) asigură formularea de opinii neutre, potrivit
prevederilor art. 17 alin. (5);”
20. La articolul 23 alineatul (8), după litera g)
se introduce litera g1) cu următorul
cuprins:’
“g1) elaborează raportul national anual privind
controlul preventiv, pe care îl prezintă spre dezbatere Guvernului;”
21. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 25
(1) O operatiune pentru care s-a refuzat viza de
control financiar preventiv se poate efectua de către ordonatorul de credite pe
propria răspundere, numai dacă prin aceasta nu se depăseste creditul bugetar
aprobat. Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operatiunii numai în
baza unui act de decizie internă, emis în formă scrisă, prin care dispune, pe
propria răspundere, efectuarea operatiunii. O copie a actului de decizie internă
se transmite compartimentului de audit public intern al entitătii publice,
precum si controlorului delegat, după caz.
(2) În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz
de viză de control financiar preventiv propriu, conducătorii persoanelor juridice
dispun, în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă, efectuarea operatiunii
pe propria răspundere, persoana desemnată să efectueze controlul financiar
preventiv propriu are obligatia să informeze în scris Curtea de Conturi,
Ministerul Finantelor Publice si, după caz, organul ierarhic superior al
institutiei publice, numai în această situatie persoana respectivă fiind
exonerată de răspundere.
(3) Pentru operatiunile care se supun si controlului
financiar preventiv delegat al Ministerului Finantelor Publice, refuzul vizei
de control financiar preventiv propriu face ca proiectul de operatiune să nu
poată fi supus controlului preventiv delegat. În aceste conditii ordonatorul de
credite va solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Ordonatorul
de credite va analiza punctul de vedere al controlorului delegat, exprimat în
avizul consultativ, si va decide în conditiile prevăzute la alin. (1).
(4) În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz
de viză de control financiar preventiv delegat, conducătorii persoanelor
juridice dispun, în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă, efectuarea
operatiunii pe propria răspundere, controlorul delegat are obligatia să
informeze în scris Curtea de Conturi si Ministerul Finantelor Publice.
(5) Documentele privind proiectele de operatiuni
supuse controlului financiar preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi
aprobate decât cu asumarea răspunderii ordonatorului de credite.
(6) Operatiunile efectuate pe propria răspundere a
ordonatorului de credite se înregistrează si într-un cont în afara bilantului.”
22. Articolul 32 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 32
Constituie contraventii si se sanctionează următoarele
fapte, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât să fie considerate,
potrivit legii penale, infractiuni:
a) neîndeplinirea de către conducătorul entitătii
publice a obligatiei de a organiza controlul financiar preventiv propriu si
evidenta angajamentelor, conform prevederilor art. 13 alin. (1);
b) nerespectarea obligatiei privind stabilirea
proiectelor de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, precum si
omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 13 alin. (2) si (3);
c) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite
a proiectelor de operatiuni fără viza de control financiar preventiv;
d) depăsirea termenului prevăzut la art. 18 alin.
(2)-(4);
e) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
f) emiterea unui refuz de viză fără motivare, conform
art. 24 alin. (2);
g) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (2);
h) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5);
i) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (6).”
23. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 33
Sanctionarea contraventiilor
Contraventiile prevăzute la art. 32 lit. a), b) si
d)-i) se
sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei, iar contraventia prevăzută la lit. c),
cu
amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.”
24. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 34
Constatarea
contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor, căi de atac, actualizarea
nivelului amenzilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către:
a) persoanele cu atributii de inspectie din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, pentru contraventiile prevăzute la art. 32;
b) controlorii din cadrul Corpului controlorilor delegati, pentru contraventiile prevăzute la art. 32 lit. a) si h).
(2) Nivelul amenzilor prevăzute la art. 33 se
actualizează prin hotărâre a Guvernului, în raport cu rata inflatiei.
(3) Amenzile prevăzute ca sanctiuni pentru săvârsirea
contraventiilor mentionate la art. 32 pot fi aplicate atât persoanelor fizice,
cât si persoanelor juridice.
(4)
Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a
sanctiunilor, întocmit conform competentelor stabilite la alin. (1), se poate
face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau a comunicării
acestuia. Plângerea, însotită de copia procesului-verbal de constatare a
contraventiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare. Plângerea împreună cu dosarul cauzei se trimit
de îndată judecătoriei în a cărei circumscriptie a fost săvârsită
contraventia.”
25. Alineatul (2) al articolului 37 se abrogă.
26. În cuprinsul ordonantei sintagma angajamente
bugetare se înlocuieste cu sintagma credite bugetare sau credite
de angajament, după caz.
Art. II. - În termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finantelor Publice va elabora norme
metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar
preventiv.
Art. III. - Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august
1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 301/2002, cu
modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată, în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
12 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25 februarie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr. 84.
privind
promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern
si controlul financiar preventiv si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 129.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 178/2002 pentru recompensarea
personalului Ministerului Apărării Nationale care a participat la activitătile
desfăsurate în cadrul procesului de aderare a României la NATO
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 178 din 6 decembrie
2002 pentru recompensarea personalului Ministerului Apărării Nationale care a
participat la activitătile desfăsurate în cadrul procesului de aderare a
României la NATO, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924
din 18 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr. 93.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 178/2002 pentru recompensarea
personalului Ministerului Apărării Nationale care a participat la activitătile
desfăsurate în cadrul procesului de aderare a României la NATO
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 178/2002 pentru recompensarea
personalului Ministerului Apărării Nationale care a participat la activitătile
desfăsurate în cadrul procesului de aderare a României la NATO si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 138.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2002 privind aprobarea
plafonului de îndatorare publică externă a României pentru anul 2003
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168 din 27 noiembrie
2002 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României
pentru anul 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 893
din 10 decembrie 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
19 decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 25 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr. 94.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2002 privind aprobarea
plafonului de îndatorare publică externă a României
pentru
anul 2003
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2002 privind aprobarea plafonului de
îndatorare publică externă a României pentru anul 2003 si se dispune publicarea
acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 139.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2002 pentru completarea
art. 45 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele
locale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 138 din 17 octombrie 2002 pentru completarea art.
45 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 29 octombrie
2002, cu următoarea completare:
- Articolul unic va avea următorul cuprins:
“Articol unic. - La articolul 45 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10
septembrie 2002, după alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu următorul
cuprins:
«(3)
Pentru sederea în statiunile turistice, declarate conform legii, taxa se
determină pe baza cotei stabilite de consiliile locale, între 0,5% si 5%, la
tarifele practicate de unitătile hoteliere pentru o singură noapte de cazare,
indiferent de durata sejurului.»”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 17 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr. 95.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2002 pentru completarea
art. 45 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele
locale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2002 pentru completarea art. 45 din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 140.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unitătii
administrativ-teritoriale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
Guvernului nr. 53 din 16 august 2002 privind Statutul-cadru al unitătii
administrativ-teritoriale, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.6 din Legea nr.
411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 27 august 2002, cu
următoarele modificări:
1. Alineatul (1) al articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - (1) Comuna este unitatea
administrativ-teritorială de bază, care cuprinde populatia rurală reunită prin
comunitate de interese si traditii. Comuna este alcătuită din unul sau mai
multe sate componente, în functie de conditiile economice, social-culturale,
geografice si demografice. Unul dintre satele componente este resedintă a
comunei.”
2. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - În statut se precizează rangul unitătii
administrativ-teritoriale, stabilit potrivit prevederilor Legii nr. 351/2001
privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea a
IV-a - Reteaua de localităti.”
3. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Statutul precizează autoritătile
administratiei publice locale, sediul acestora, numărul si structura politică a
membrilor consiliului local, precum si data constituirii acestuia.”
4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Persoanele născute în comună primesc, la
împlinirea vârstei de 18 ani, titlul si certificatul de fiu/fiică al/a comunei
în cadrul unei festivităti care se organizează de primar.”
5. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - Statutul stabileste conditiile de
realizare a cooperării sau asocierii cu persoane juridice române ori străine,
cu organizatii neguvernamentale si cu alti parteneri sociali, în vederea
finantării si realizării în comun a unor actiuni, lucrări, servicii sau
proiecte de interes public local, precum si de stabilire a unor relatii de
parteneriat cu unităti administrativ-teritoriale similare din alte tări.”
6. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - Statutul cuprinde mentiuni privind
cooperarea sau asocierea cu alte autorităti ale administratiei publice locale
din tară sau din străinătate, precum si aderarea la asociatii nationale si
internationale ale autoritătilor administratiei publice locale, în vederea
promovării unor interese comune.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
24 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4 martie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 martie 2003.
Nr. 96.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unitătii
administrativ-teritoriale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unitătii
administrativ-teritoriale si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 martie 2003.
Nr. 141.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind transmiterea unor constructii si
a terenului aferent, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului Justitiei pentru
Directia Generală a Penitenciarelor - Penitenciarul Ploiesti
În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea unor constructii si a
terenului aferent, proprietate publică a statului, situate în localitatea
Berceni, judetul Prahova, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre, din administrarea Ministerului
Apărării Nationale în administrarea Ministerului Justitiei pentru Directia
Generală a Penitenciarelor – Penitenciarul Ploiesti.
Art. 2. - Predarea-preluarea bunurilor transmise
potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate,
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 martie 2003.
Nr. 280.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a unor constructii si a terenului aferent, proprietate
publică a statului, situate în judetul Prahova, care se transmit din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului
Justitiei pentru Directia Generală a Penitenciarelor - Penitenciarul Ploiesti
Locul unde sunt situate constructiile si terenul
aferent |
Persoana juridică de la care se transmit
constructiile si terenul aferent |
Persoana juridică la care se transmit constructiile
si terenul aferent |
Caracteristicile tehnice ale constructiilor si
terenului aferent si numărul de identificare din inventarul M.F. |
Localitatea
Berceni, judetul Prahova |
Ministerul
Apărării Nationale |
Ministerul
Justitiei pentru Directia Generală a Penitenciarelor - Penitenciarul Ploiesti |
Nr. M.F.
103685 Constructii: Suprafata
construită = 1.673,50 m2 Teren în
suprafată de 12,3 ha (partial
din imobilul 1037) |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui teren, proprietate publică a statului, din administrarea
Ministerului Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor în administrarea
Ministerului Apărării Nationale
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea
unui teren, proprietate publică a statului, situat în localitatea Buzias,
judetul Timis, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din administrarea Ministerului Justitiei –
Directia Generală a Penitenciarelor în administrarea Ministerului Apărării
Nationale.
Art. 2. - Predarea-preluarea
terenului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între
părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 martie 2003.
Nr. 281.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a terenului, proprietate publică a statului, situat în
localitatea Buzias, judetul Timis, care se transmite din administrarea
Ministerului Justitiei - Directia Generală a
Penitenciarelor în administrarea Ministerului Apărării Nationale
Locul unde sunt situate constructiile si terenul
aferent |
Persoana juridică de la care se transmit
constructiile si terenul aferent |
Persoana juridică la care se transmit constructiile
si terenul aferent |
Caracteristicile tehnice ale constructiilor si
terenului aferent si numărul de identificare din inventarul M.F. |
Orasul
Buzias, Str. Florilor nr. 6, judetul
Timis |
Ministerul
Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor |
Ministerul
Apărării Nationale |
-
Dimensiuni 55 x 35 m Suprafata
totală = 2.090 m2 - Nr.
M.F. 144404 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
privind
stabilirea tarifelor pentru prestatiile medicale acordate cu plată, la cerere,
în policlinicile cu plată
În temeiul prevederilor art. 14 din
Hotărârea Guvernului nr. 532/1991 privind reglementarea asistentei medicale cu
plată în unitătile sanitare si ale Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare,
văzând Referatul Directiei generale
a bugetului nr. DB 2.668/2003,
ministrul sănătătii si familiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă tarifele pentru
prestatiile medicale acordate cu plată, la cerere, în policlinicile cu plată,
potrivit anexelor nr. 1 si 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Tarifele sunt maxime si
intră în vigoare la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătătii nr.
1.041/2000 privind modificarea tarifelor prestatiilor medicale cu plată, la
cerere, acordate cetătenilor români în policlinicile cu plată, Ordinul
ministrului sănătătii nr. 198/1983 privind stabilirea tarifelor pentru
prestatiile medicale acordate străinilor aflati temporar pe teritoriul României
si Ordinul ministrului sănătătii nr. 1.690/1991 privind alinierea tarifelor
pentru prestatiile medicale acordate cetătenilor străini care solicită
asistentă medicală.
Art. 4. - Directiile din cadrul
Ministerului Sănătătii si Familiei, directiile de sănătate publică judetene si
a municipiului Bucuresti si policlinicile cu plată vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti,
20 martie 2003.
Nr. 247.