MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 197
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 27 martie 2003
LEGI SI DECRETE
130. - Decret pentru promulgarea Legii minelor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.146/2002. - Ordin al ministrului apelor si
protectiei mediului pentru aprobarea Normativului privind obiectivele de referintă
pentru clasificarea calitătii apelor de suprafată
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Prezenta lege reglementează desfăsurarea activitătilor miniere în România,
stimulând valorificarea resurselor minerale, proprietate publică a statului.
Legea asigură maximă transparentă activitătilor miniere si concurentă loială,
fără discriminare între formele de proprietate, originea capitalului si
nationalitatea operatorilor.
Investitiile în domeniul minier sunt încurajate prin facilităti de ordin
fiscal si administrativ, fiind libere de orice constrângeri în ceea ce priveste
recuperarea investitiilor si utilizarea profitului realizat.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Resursele minerale situate pe teritoriul si în subsolul tării
si al platoului continental în zona economică a României din Marea Neagră,
delimitate conform principiilor dreptului international si reglementărilor din
conventiile internationale la care România este parte, fac obiectul exclusiv al
proprietătii publice si apartin statului român.
Art. 2. - (1) Resursele minerale care fac obiectul prezentei legi sunt:
cărbunii, minereurile feroase, neferoase, de aluminiu si roci aluminifere, de
metale nobile, radioactive, de pământuri rare si disperse, sărurile haloide,
substantele utile nemetalifere, rocile utile, pietrele pretioase si
semipretioase, turba, nămolurile si turbele terapeutice, rocile bituminoase,
gazele necombustibile, apele geotermale, gazele care le însotesc, apele
minerale naturale (gazoase si plate), apele minerale terapeutice, precum si
produsul rezidual minier din haldele si iazurile de decantare.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică si apelor subterane potabile si
industriale pentru activitătile de prospectiune, explorare, determinare si
evidentă a rezervelor.
Art. 3. - În întelesul prezentei legi, termenii folositi se definesc
după cum urmează:
1. activitate minieră - ansamblul de lucrări privind
prospectiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prepararea/prelucrarea,
concentrarea, comercializarea produselor miniere, conservarea si închiderea
minelor, inclusiv lucrările aferente de refacere si reabilitare a mediului;
2. administrare - dreptul acordat de stat, prin autoritatea
competentă, unei institutii publice de a efectua activităti miniere în baza
unei licente sau a unui permis;
3. administrator - institutia publică care execută activităti
miniere în baza unei licente sau a unui permis;
4. autoritatea competentă - Agentia Natională pentru Resurse
Minerale, care reprezintă interesele statului în domeniul resurselor minerale,
conform atributiilor stabilite de prezenta lege;
5. Cadastru extractiv - cadastrul de specialitate, reprezentând
un subsistem de evidentă si inventariere sistematică a bunurilor imobile
aferente activitătilor miniere (terenuri, constructii si instalatii de la
suprafată si subteran) sub aspect tehnic, economic, juridic si alte informatii
privind perimetrul instituit;
6. Carte minieră - componentă a Cadastrului extractiv, care
cuprinde toate datele privind regimul juridic al suprafetelor aferente
perimetrului de prospectiune, explorare si exploatare, proprietatea, situatia
topografică a lucrărilor aferente activitătii miniere, a resurselor/rezervelor
minerale si de productie;
7. concedent - autoritatea competentă abilitată de lege să acorde
darea în administrare sau concesiunea;
8. concesiune minieră - operatiunea juridică prin care statul,
reprezentat de autoritatea competentă, în calitate de concedent, transmite
pentru o perioadă determinată unei persoane, în calitate de concesionar,
dreptul si obligatia de a executa, pe risc si cheltuială proprii, activităti
miniere având ca obiect resursele minerale ce cad sub incidenta prezentei legi,
în schimbul unei redevente miniere pentru exploatare si al unei taxe pe
activitatea de prospectiune, explorare si exploatare a resurselor minerale;
9. concesionar - titularul căruia i se acordă concesiunea
minieră;
10. dezvoltare - ansamblul lucrărilor care constau în realizarea
minelor si carierelor, construirea si montarea instalatiilor specifice, a
echipamentelor si a altor utilităti necesare extractiei, prelucrării,
transportului si stocării provizorii ale produselor miniere;
11. exploatare - ansamblul de lucrări executate în subteran
si/sau la suprafată pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea si
livrarea acestora în forme specifice;
12. explorare - ansamblul de studii si activităti pentru
identificarea zăcămintelor, evaluarea cantitativă si calitativă a acestora,
precum si determinarea conditiilor tehnice si economice de valorificare;
13. fond geologic national - totalitatea datelor privind
resursele si rezervele minerale obtinute din activităti miniere si petroliere,
indiferent de natura suportului de stocare;
14. fond national de resurse/rezerve - totalitatea
resurselor/rezervelor evidentiate si înregistrate de către autoritatea
competentă pentru fiecare tip de resursă minerală a tării, determinate conform
reglementărilor specifice;
15. fortă majoră - evenimentul imprevizibil, inevitabil si
insurmontabil care generează imposibilitatea temporară sau definitivă de
executare, partială sau totală, a activitătilor miniere;
16. garantie financiară pentru refacerea mediului - obligatia si
răspunderea persoanelor fizice sau juridice care desfăsoară activităti miniere
pe bază de licentă ori permis de exploatare pentru asigurarea fondurilor
financiare necesare refacerii mediului si care poate fi sub formă de depozit
bancar, scrisoare de garantie bancară irevocabilă sau alte modalităti prevăzute
de lege;
17. licentă - actul juridic prin care se acordă
concesionarea/darea în administrare a activitătilor miniere de
explorare/exploatare;
18. mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale, definite
conform Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, care pot fi afectate prin activitătile miniere;
19. minereu radioactiv - acumulările de uraniu, toriu, sub formă
de compusi chimici naturali;
20. minister de resort - organul specializat al administratiei
publice centrale cu atributii si competente în domeniul activitătilor miniere,
conform prezentei legi;
21. perimetru de prospectiune, explorare si exploatare - aria
corespunzătoare proiectiei la suprafată a conturului părtii din scoarta
terestră în interiorul căreia, pe un interval de adâncime determinat, se
realizează lucrări de prospectiune, explorare, respectiv de exploatare, precum
si suprafetele necesare desfăsurării activitătilor de prelucrare, preparare a
resurselor minerale si de stocare a produselor reziduale miniere;
22. permis de exploatare - actul juridic emis de autoritatea
competentă prin care se acordă dreptul de exploatare a unor cantităti
determinate de roci utile, turbă si aur aluvionar, în conditiile art. 28 si 30;
23. permis de prospectiune - actul juridic emis de autoritatea
competentă prin care se acordă dreptul de a efectua lucrări de prospectiune;
24. pilier de sigurantă - partea din rezervele/resursele minerale
sau din rocile înconjurătoare care nu se extrage într-o anumită perioadă sau
permanent si în care nu se execută lucrări, în scopul protejării lucrărilor
miniere din subteran sau de la suprafata perimetrului de exploatare, a
malurilor apelor sau a altor obiective de la suprafată;
25. plan de încetare a activitătii - complexul de documentatii
tehnice, economice, sociale si de mediu care motivează închiderea exploatării
si contine actiunile necesare pentru asigurarea finantării si realizării
efective a măsurilor de încetare a activitătii;
26. plan de refacere a mediului - măsurile de refacere si de
reabilitare a mediului în perimetrul de explorare/exploatare, tinând cont si de
optiunile colectivitătilor locale privind utilizarea postînchidere a
perimetrului, si care contine si proiectul tehnic de realizare a acestora;
27. productie minieră - cantitatea de produse miniere extrasă în
vederea prelucrării si/sau comercializării de către titular;
28. produs minier - produsul rezultat din activitatea de
exploatare a unui zăcământ, livrat ca atare sau sub formă de sorturi rezultate
în urma unui proces tehnologic de prelucrare/preparare pentru a fi utilizat ca
produs finit sau ca materie primă la fabricarea unui alt produs;
29. produs rezidual minier - produsul remanent depus în halde si
iazuri de decantare, rezultat din activităti miniere;
30. prospectiune - ansamblul de studii si lucrări de suprafată
care se realizează pentru identificarea posibilitătilor existentei unor
acumulări de resurse minerale;
31. redeventă minieră - suma datorată de concesionar bugetului de
stat pentru produsele miniere extrase de către titular, reprezentând
compensarea scăderii rezervelor minerale;
32. resursă minerală - substanta naturală din scoarta terestră,
formată în urma proceselor geologice, utilizabilă ca atare sau prin prelucrare
în activitatea economico-socială;
33. rezervă - partea de zăcământ determinată cantitativ si
calitativ prin lucrări de explorare si exploatare, având stabilite conditiile
tehnice si economice de valorificare;
34. titular - orice persoană juridică sau fizică, română ori
străină, care poate efectua activităti miniere în baza unei licente sau a unui
permis;
35. zăcământ - acumularea naturală de resurse/rezerve minerale,
valorificabilă din punct de vedere tehnic si economic.
Art. 4. - (1) Activitătile miniere se efectuează de către persoane
juridice care sunt înregistrate, conform legii, si sunt specializate si
atestate în desfăsurarea unor astfel de activităti sau se organizează în acest
scop. Întocmirea documentatiilor tehnico-economice si expertizele aferente
activitătilor miniere se efectuează si de către persoane fizice atestate în
acest scop de autoritatea competentă, conform legii.
(2) Activitătile miniere de exploatare pot fi efectuate si de persoane
fizice, în conditiile art. 28-30.
(3) Activitătile miniere se realizează numai în cadrul unor perimetre
autorizate în acest scop de autoritatea competentă, cu exceptia persoanelor
fizice care execută activităti miniere de exploatare în conditiile art. 29, în
cazul cărora autorizarea perimetrului nu este necesară.
Art. 5. - (1) Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de
stocare, cu privire la resursele minerale românesti, determinate conform art.
1, vor fi puse la dispozitie autoritătii competente si apartin statului român,
evidenta si gestiunea lor fiind făcute la nivel national de către autoritatea
competentă, conform prezentei legi.
(2) Titularii de licente sau de permise pentru activităti miniere pot
utiliza datele si informatiile obtinute numai în interes propriu, pe toată
durata activitătii miniere.
(3) Transmiterea către alte părti interesate a datelor si informatiilor
privind resursele minerale din România se face numai cu acordul autoritătii
competente, conform normelor de aplicare a prezentei legi.
(4) Autoritatea competentă, titularii de licente/permise, precum si alte
autorităti publice si institutii cu atributii în aplicarea prevederilor
prezentei legi au obligatia de a păstra confidentialitatea asupra datelor si
informatiilor transmise de titularii licentelor si/sau permiselor, de care iau
cunostintă în executarea atributiilor de serviciu, pe toată durata
activitătilor miniere, în conditiile prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Art. 6. - Dreptul de folosintă a terenurilor necesare efectuării
activitătilor miniere din perimetrul de explorare/exploatare se dobândeste, în
conditiile legii, prin:
a) vânzarea-cumpărarea terenurilor si, după caz, a constructiilor
situate pe acestea, la pretul convenit între părti;
b) schimbul de terenuri, însotit de strămutarea proprietarului afectat
si de reconstructia clădirilor pe terenul nouacordat, pe cheltuiala titularului
care beneficiază de terenul eliberat, conform conventiei încheiate între părti;
c) închirierea terenului pe durată determinată, pe bază de contracte
încheiate între părti;
d) exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în conditiile legii;
e) concesionarea terenurilor;
f) asocierea dintre proprietarul terenului si titularul de licentă;
g) alte proceduri prevăzute de lege.
Art. 7. - (1) Asupra terenurilor necesare accesului în perimetrele de
exploatare sau explorare si oricăror alte activităti pe care acestea le implică
se instituie în favoarea titularului un drept de servitute legală de trecere.
(2) Exercitarea dreptului de servitute legală de trecere, stabilit
potrivit alin. (1), se face contra plătii unei rente anuale către proprietarii
terenurilor afectate de aceasta, pe baza conventiei încheiate între părti cu
respectarea prevederilor legale, în termen de 60 de zile de la comunicarea
către proprietarii de terenuri a unei notificări scrise din partea titularilor
de licente si/sau permise.
(3) În cazul în care părtile nu ajung la un acord de vointă în termenul
prevăzut la alin. (2), stabilirea cuantumului rentei se va face de către
instantă, în conditiile legii.
(4) Durata servitutii legale este cea a activitătilor miniere, iar
terenurile care urmează a fi afectate vor fi determinate, în ceea ce priveste
suprafetele si proprietarii, după principiul celei mai mici atingeri posibile
aduse dreptului de proprietate.
Art. 8. - (1) Accesul la terenurile afectate de servitutea legală se
stabileste prin negocieri între titularul activitătii miniere si proprietarii
terenurilor, cu respectarea principiului egalitătii de tratament si al
echitătii.
(2) Orice neîntelegeri între titularii care desfăsoară activităti
miniere si proprietarii terenurilor se solutionează de către instantele
judecătoresti competente, potrivit legii.
Solutionarea unor astfel de cauze se va face de către instantele
competente în regim de urgentă.
Art. 9. - Exproprierea pentru cauză de utilitate publică de interes
national se face în conditiile legii, sub coordonarea ministerului de resort.
Art. 10. - În cazul vânzării bunurilor expropriate în conditiile art. 6
lit. d), fostii proprietari sau, după caz, succesorii lor au drept de
preemtiune, scop în care vor fi înstiintati despre conditiile vânzării pe cale
administrativă si prin publicitate.
Art. 11. - (1) Efectuarea de activităti miniere pe terenurile pe care
sunt amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de
interes deosebit, rezervatii naturale, zonele de protectie sanitară si
perimetrele de protectie hidrogeologică ale surselor de alimentare cu apă,
precum si instituirea dreptului de servitute pentru activităti miniere pe
astfel de terenuri sunt strict interzise.
(2) Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, cu avizul autoritătilor competente în domeniu si cu stabilirea de
despăgubiri si alte măsuri compensatorii.
Art. 12. - Dreptul de proprietate asupra terenului nu conferă dreptul de
preemtiune asupra concesionării/dării în administrare a activitătilor miniere.
CAPITOLUL III
Art. 13. - Resursele minerale se pun în valoare prin activităti miniere care
se concesionează persoanelor juridice române sau străine ori se dau în
administrare institutiilor publice de către autoritatea competentă, potrivit
prezentei legi.
Art. 14. - (1) Prospectiunea se realizează pe bază de permis neexclusiv
eliberat în conditiile legii de autoritatea competentă pe baza primirii unei
solicitări scrise, pentru un perimetru definit prin coordonate topogeodezice.
Forma si dimensiunile perimetrului de prospectiune se stabilesc de către
autoritatea competentă.
(2) Permisul de prospectiune se eliberează pentru o durată de maximum 3
ani, fără drept de prelungire, cu plata anticipată, în fiecare an, a taxei pe
activitatea de prospectiune.
(3) Titularii de permise de prospectiune au obligatia de a efectua un
volum de lucrări cu o valoare minimă ce se va stabili, prin negocieri cu
autoritatea competentă, la eliberarea permisului de prospectiune, corelat cu
durata de valabilitate a permisului si suprafata perimetrului de prospectiune.
(4) Titularul permisului de prospectiune prezintă autoritătii competente
rapoarte semestriale si anuale privind lucrările executate si valoarea
acestora, justificată prin documente. În termen de 60 de zile de la expirarea
duratei pentru care a fost emis permisul de prospectiune, titularul prezintă un
raport final cuprinzând metodele de investigare aplicate, lucrările executate,
justificarea valorii acestora, precum si rezultatele obtinute.
(5) Titularul permisului de prospectiune care participă la concursul
public de ofertă, organizat pentru acordarea licentei de explorare în cadrul
perimetrului în care a realizat prospectiunea, beneficiază de un punctaj
suplimentar la evaluare, stabilit în conditiile art. 15 alin. (8).
Art. 15. - (1) Explorarea se realizează pe baza unei licente exclusive
acordate pentru oricare dintre resursele minerale descoperite în perimetru, la
cerere, persoanelor juridice române sau străine interesate.
(2) Licenta de explorare se acordă câstigătorului unui concurs public de
ofertă, organizat de autoritatea competentă în conditiile prezentei legi,
pentru resursele minerale stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (4).
(3) Initiativa concesiunii activitătilor miniere de explorare poate
apartine autoritătii competente sau persoanelor juridice române ori străine
interesate.
(4) Lista perimetrelor de explorare se stabileste de autoritatea
competentă prin ordin care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
(5) În vederea participării la concursul public de ofertă, persoanele
juridice române sau străine vor depune ofertele într-un termen determinat,
stabilit de autoritatea competentă prin ordinul prevăzut la alin. (4).
(6) Ofertele contin programul de explorare propus, actele doveditoare
privind capacitatea tehnică si financiară a ofertantului, precum si alte
documente stabilite de autoritatea competentă.
(7) Programul de explorare propus cuprinde în volumul anual de explorare
si cheltuielile aferente acestuia, obligatorii de realizat.
(8) Conditiile de organizare si desfăsurare a concursului public de
ofertă stabilit la alin. (2), criteriile de selectare si desemnare a
câstigătorului, punctajul suplimentar acordat unui titular de permis de
prospectiune, precum si alte aspecte vor fi stabilite de autoritatea competentă
prin norme.
Art. 16. - (1) Licenta de explorare se acordă pentru o durată de maximum
5 ani, cu drept de prelungire pentru cel mult 3 ani, în limitele perimetrului
acordat, cu plata anticipată, în fiecare an, a taxei pe activitatea de
explorare si constituirea unei garantii financiare corespunzătoare pentru
refacerea mediului, stabilită prin proiectul de refacere a mediului.
(2) Programul de explorare convenit se execută integral, până la
expirarea duratei licentei de explorare.
(3) Suprafata perimetrului, definită prin coordonate topogeodezice, în
sistemul national în vigoare, în care se execută activităti miniere de
explorare este de formă si dimensiuni corespunzătoare formatiunilor si
structurilor geologice si zăcămintelor de resurse minerale care fac obiectul
licentei de explorare.
(4) Titularul licentei de explorare este obligat să prezinte autoritătii
competente rapoarte semestriale si anuale privind activitatea desfăsurată si
cheltuielile aferente acesteia, la date stabilite de autoritatea competentă
prin norme, si un raport final cuprinzând metodologia aplicată, lucrările
executate, cheltuielile aferente acestora si rezultatele obtinute, în termen de
60 de zile de la expirarea duratei licentei.
(5) Titularul are dreptul să reducă suprafata perimetrului de explorare,
cu acordul autoritătii competente, pe baza documentelor de etapă, furnizând
dovezi că pe suprafata la care renuntă au fost executate toate lucrările
necesare de refacere a mediului, cu obligativitatea efectuării lucrărilor
prevăzute pentru primul an contractual.
Art. 17. - (1) La solicitarea titularului licentei de explorare, acesta
are dreptul să obtină direct licenta de exploatare pentru oricare dintre
resursele minerale descoperite, în conditiile art. 18 alin. (2) lit. a) si ale
art. 20.
(2) Titularul licentei de explorare are dreptul să continue, până la data
intrării în vigoare a licentei de exploatare acordate în conditiile art. 18
alin. (2) lit. a) si ale art. 20, executarea activitătilor miniere de
exploatare experimentală, de conservare si întretinere a lucrărilor miniere
executate în perimetrul de explorare instituit.
Art. 18. - (1) Exploatarea minieră se realizează pe baza unei licente
exclusive, care se acordă în conditiile prezentei legi.
(2) Licenta de exploatare se acordă:
a) direct titularului licentei de explorare, la solicitarea acestuia,
pentru oricare dintre resursele minerale descoperite, în termen de 90 de zile
de la data transmiterii către autoritatea competentă a raportului final de
explorare acceptat de aceasta;
b) câstigătorului unui concurs public de ofertă, organizat de
autoritatea competentă în conditiile prezentei legi, pentru resursele minerale
stabilite prin ordinul prevăzut la art. 19 alin. (2).
Art. 19. - (1) Initiativa concesiunii activitătilor miniere de
exploatare în conditiile prevăzute la art. 18 alin. (2) lit. b) poate apartine
autoritătii competente sau persoanelor juridice române ori străine interesate.
(2) Lista perimetrelor de exploatare în conditiile art. 18 alin. (2)
lit. b) se stabileste de către autoritatea competentă prin ordin care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În vederea participării la concursul public de ofertă, persoanele
juridice române sau străine vor depune ofertele într-un termen determinat,
stabilit de autoritatea competentă prin ordinul prevăzut la alin. (2).
(4) Ofertele vor contine actele doveditoare privind capacitatea tehnică
si financiară a ofertantului, precum si alte documente stabilite de autoritatea
competentă prin procedura de desfăsurare a concursului public de ofertă.
(5) Pentru a putea fi respectate conditiile tehnice necesare protectiei
apelor subterane vor fi scoase la concursul public de ofertă pentru
concesionarea unor activităti miniere de exploatare doar perimetre pentru care
s-a obtinut în prealabil acceptul autoritătii competente în domeniul
gospodăririi apelor.
(6) Conditiile de organizare si desfăsurare a concursului public de
ofertă stabilit la art. 18 alin. (2) lit. b), criteriile de selectare si
desemnare a câstigătorului, precum si alte aspecte se vor stabili, prin
derogare de la legislatia privind regimul concesiunilor, de către autoritatea
competentă prin norme.
Art. 20. - (1) Licenta de exploatare se acordă prin negociere, în baza
unei cereri însotite de:
a) studiul de fezabilitate privind valorificarea resurselor minerale si
protectia zăcământului, ce va cuprinde si planul initial de încetare a
activitătii, întocmit în conformitate cu normele emise de autoritatea
competentă;
b) planul de dezvoltare a exploatării, întocmit în conformitate cu
instructiunile tehnice emise de autoritatea competentă;
c) studiul de impact asupra mediului si bilantul de mediu, după caz,
întocmite în conditiile legii;
d) planul de refacere a mediului si proiectul tehnic, întocmite în
conformitate cu instructiunile tehnice emise de autoritatea competentă;
e) studiul de evaluare a impactului social si planul de atenuare a
impactului social, în conformitate cu instructiunile tehnice emise de
autoritatea competentă în domeniul muncii si solidaritătii sociale împreună cu
ministerul de resort.
(2) Licenta de exploatare se acordă pentru maximum 20 de ani, cu drept
de prelungire pe perioade succesive de câte 5 ani.
(3) Titularul licentei de exploatare va plăti anual o taxă pe
activitatea de exploatare si o redeventă minieră, conform prezentei legi.
(4) Titularul licentei de exploatare constituie o garantie financiară
pentru refacerea mediului, în conformitate cu instructiunile tehnice emise de
autoritatea competentă.
Art. 21. - (1) Licenta se încheie în formă scrisă.
Pentru explorare licenta intră în vigoare la data publicării ordinului
presedintelui autoritătii competente de aprobare a acesteia în Monitorul
Oficial al României, Partea I; pentru exploatare licenta intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii
Guvernului de aprobare a acesteia.
(2) Prevederile legale existente la data intrării în vigoare a licentei
rămân valabile pe toată durata acesteia, cu exceptia aparitiei unor eventuale
dispozitii legale favorabile titularului.
Art. 22. - (1) Începerea activitătilor miniere prevăzute în licentă se
autorizează în scris de către autoritatea competentă, în termen de până la 180
de zile de la intrarea în vigoare a licentei, după prezentarea de către
titular, cumulativ, a următoarelor documente:
a) dovada plătii taxei pe activitatea minieră;
b) dovada constituirii garantiei financiare pentru refacerea mediului;
c) certificatul de atestare fiscală, din care să rezulte că titularul
licentei nu înregistrează obligatii restante fată de bugetul de stat;
d) acord/autorizatie de mediu;
e) pentru explorare - avizul autoritătii competente pentru programul
anual de lucrări; pentru exploatare – avizul autoritătii competente pentru
programul anual de exploatare;
f) acordul proprietarului sau administratorului terenului privind
accesul la suprafetele necesare executării activitătii miniere prevăzute în
programul anual de exploatare.
(2) Autorizarea începerii activitătilor miniere se face de către
autoritatea competentă, în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor
prevăzute la alin. (1).
Art. 23. - Persoanele juridice străine care au obtinut dreptul de a
efectua activităti miniere sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a licentei, să înfiinteze si să mentină pe toată durata
concesiunii o filială în România.
Art. 24. - (1) Titularul unei licente poate transfera unei alte persoane
juridice drepturile dobândite si obligatiile asumate numai cu aprobarea
prealabilă scrisă a autoritătii competente. Orice transfer realizat fără
aprobare scrisă este nul de drept.
(2) În vederea aprobării transferului autoritatea competentă va avea în
vedere criterii de aprobare, ce se stabilesc prin norme.
(3) În cazul în care titularul licentei îsi modifică statutul prin
reorganizare, vânzare sau orice alte motive, licenta, asa cum a fost negociată,
va fi acordată prin act aditional succesorilor legali ai titularului, în baza
contractului dintre părti sau a hotărârii judecătoresti, prezentată autoritătii
competente.
(4) Licenta de dare în administrare nu este transferabilă.
Art. 25. - În limitele unui perimetru de explorare/exploatare,
autoritatea competentă poate acorda, în conditiile legii, unor persoane
juridice, altele decât titularul licentei, dreptul de explorare si/sau
exploatare pentru alte resurse minerale, cu acordul titularului.
Art. 26. - Dreptul obtinut prin concesiune, drept distinct de cel de
proprietate asupra terenurilor, nu poate fi în nici un fel transmis de către
titular în beneficiul unei alte persoane juridice decât în conditiile art. 24.
Art. 27. - Titularul licentei de explorare/exploatare poate contracta
împrumuturi bancare în vederea executării activitătilor miniere, cu
certificarea existentei concesiunii de către autoritatea competentă.
Art. 28. - (1) Rocile utilizabile în constructii si acumulările de turbă
pot fi extrase de către persoane fizice sau juridice în cantităti determinate,
pe termen de până la un an si pe bază de permis de exploatare emis de
autoritatea competentă. Permisul se eliberează primului solicitant.
(2) Pentru exploatările de nisipuri si pietrisuri din albiile minore ale
râurilor permisele de exploatare se eliberează după obtinerea avizelor
prevăzute de legislatia în vigoare în domeniul gospodăririi apelor.
(3) Pentru obtinerea permisului de exploatare solicitantii sunt obligati
la constituirea garantiei financiare pentru refacerea mediului, precum si la
plata taxei pe activitatea de exploatare si a redeventei miniere, în conditiile
legii.
Constituirea garantiei financiare pentru refacerea mediului si plata
taxei se vor face la data eliberării permisului, iar plata redeventei miniere
se realizează în conditiile art. 45, etapizat, pe durata valabilitătii
permisului de exploatare.
Art. 29. - (1) Rocile utilizabile în constructii, turba si apele
minerale, situate pe suprafete de teren aflate în proprietatea persoanelor
fizice, pot fi folosite de către proprietarul suprafetei numai dacă nu fac
obiectul unei concesiuni existente si numai pentru nevoile proprii, fără drept
de comercializare. Folosirea este scutită de la plata taxelor si a redeventelor
legale, cu conditia încunostintării autoritătii competente prin organele sale
teritoriale.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiază si căminele de copii si casele
de bătrâni situate pe suprafete de teren aflate în proprietatea lor.
Art. 30. - (1) Recuperarea aurului din aluviuni, realizată în afara
concesiunilor, se face de către persoane fizice si juridice, în baza unui
permis de exploatare eliberat de autoritatea competentă.
(2) Persoanele fizice si juridice autorizate pentru activitatea de recuperare
a aurului din aluviuni sunt obligate la plata taxelor si a redeventelor
prevăzute de lege.
Art. 31. - Concesiunea minieră sau darea în administrare minieră
încetează:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordată;
b) prin renuntarea de către titularul licentei, în conditiile stabilite
la art. 32;
c) prin revocarea licentei/permisului de către autoritatea competentă,
conform prevederilor art. 34 si 35;
d) la cererea titularului, în caz de survenire a unor evenimente care
constituie cauze de fortă majoră si care determină imposibilitatea obiectivă si
definitivă de îndeplinire a unor obligatii si/sau de realizare a unor drepturi
ale titularului, prevăzute în licentă si care sunt esentiale pentru realizarea
activitătii miniere;
e) prin epuizarea rezervelor exploatabile, numai în cazul
concesiunii/dării în administrare a activitătilor miniere de exploatare.
Art. 32. - (1) Titularul licentei/permisului poate renunta la
acesta/aceasta dacă la data notificării renuntării către autoritatea competentă
îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a) pune la dispozitie autoritătii competente documentatia privind
activitatea desfăsurată până la data notificării renuntării, precum si
rezultatele acesteia;
b) pune la dispozitie autoritătii competente suma reprezentând
contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul de lucrări de
prospectiune/explorare prevăzut prin permisul de prospectiune/licenta de
explorare, scadentă la data notificării renuntării si neexecutate din motive
imputabile titularului. Sumele rezultate se fac venit la bugetul de stat;
c) pune la dispozitie autoritătii competente documentul de atestare a
executiei lucrărilor de refacere a mediului deteriorat ca urmare a
activitătilor miniere desfăsurate până la momentul renuntării, emis de autoritatea
competentă în domeniul mediului;
d) pune la dispozitie autoritătii competente suma reprezentând
contravaloarea lucrărilor de conservare/închidere neexecutate, aferente
activitătilor miniere desfăsurate până la momentul renuntării, si a programului
de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere, prevăzute în planul de
încetare a activitătii.
(2) Autoritatea competentă verifică îndeplinirea conditiilor prevăzute
la alin. (1), în termen de 60 de zile de la data notificării renuntării la
licentă/permis.
(3) În termenul de 60 de zile prevăzut la alin. (2),
concesiunea/administrarea încetează dacă autoritatea competentă nu a comunicat
refuzul său, aceasta fiind obligată să emită decizia de încetare a
administrării sau a concesiunii, cu efect de la data împlinirii termenului.
(4) În cazul în care autoritatea competentă refuză să emită decizia de
încetare a administrării sau a concesiunii pe motiv de renuntare, partea
interesată se poate adresa, în termen de 30 de zile de la comunicare, instantei
de contencios administrativ competente, care judecă litigiul si hotărăste,
potrivit legii. Hotărârea instantei de contencios administrativ este definitivă
si irevocabilă. Procedura prealabilă nu este obligatorie.
(5) Hotărârea instantei de contencios administrativ se duce la
îndeplinire de către autoritatea competentă în termen de 15 zile, sub
sanctiunea unei amenzi de 5 milioane lei pe zi de întârziere. Amenzile se fac
venit la bugetul de stat. Sunt aplicabile si prevederile legii penale privind
neexecutarea hotărârilor judecătoresti.
Art. 33. - (1) Autoritatea competentă suspendă licenta/permisul când
constată că:
a) titularul nu respectă hotărârea unei instante judecătoresti privind
litigiile apărute în executarea activitătilor miniere;
b) titularul este supus procedurii reorganizării judiciare si/sau a
falimentului;
c) titularului i s-au suspendat acordul si/sau autorizatia privind
protectia mediului si/sau cea de protectie a muncii;
d) titularul periclitează, prin modul de executare a activitătilor
miniere, posibilitatea exploatării viitoare a zăcământului, încalcă normele
privind protectia si exploatarea în sigurantă a zăcămintelor;
e) titularul aduce grave încălcări privind sănătatea si siguranta
muncii, constatate de autoritătile competente în domeniu.
(2) Suspendarea licentei/permisului pentru oricare dintre motivele
prevăzute la alin. (1) produce efect asupra titularului de la data comunicării
făcute de autoritatea competentă până la disparitia cauzei care a determinat
suspendarea, pentru o perioadă de maximum un an.
Art. 34. - Autoritatea competentă anulează licenta/permisul titularului
sanctionat contraventional, în termen de 30 de zile de la primirea notificării,
când constată că:
a) titularul nu îsi îndeplineste obligatiile asumate cu privire la
autorizarea si termenul privind începerea activitătilor miniere;
b) titularul continuă sistarea lucrărilor pe o perioadă mai mare de 60
de zile fără acordul autoritătii competente;
c) titularul utilizează metode si tehnologii de exploatare, altele decât
cele prevăzute în planul de dezvoltare, fără acordul autoritătii competente;
d) titularul execută activităti miniere cu încălcarea prevederilor art.
22 alin. (1) lit. e);
e) titularului i s-au anulat acordul si/sau autorizatia privind protectia
mediului si/sau cea de protectie a muncii;
f) titularul furnizează, cu bună stiintă, autoritătii competente date si
informatii false cu privire la activitătile sale miniere sau încalcă clauzele
de confidentialitate prevăzute în licentă;
g) titularul nu achită în termen de 6 luni de la data exigibilitătii
taxele si redeventele miniere datorate statului;
h) titularul nu îndeplineste conditiile si nu respectă termenul
prevăzute la art. 33 alin. (2) privind suspendarea licentei/permisului.
Art. 35. - (1) În termen de 30 de zile de la data notificării prevăzute
la art. 33 alin. (2), titularul poate cere instantei de contencios
administrativ revocarea măsurii de suspendare/anulare a licentei/permisului.
(2) La cererea titularului si cu audierea autoritătii competente care a
dispus măsurile prevăzute la alin. (1), instanta poate dispune suspendarea
măsurii luate până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti prin care
instanta se pronuntă asupra legalitătii si temeiniciei suspendării/anulării.
(3) Dispozitiile procedurale prevăzute la art. 32 alin. (4) si (5) se
aplică în mod corespunzător.
Art. 36. - (1) În cazul în care survine un eveniment dintre cele
prevăzute la art. 31 lit. d), titularul notifică autoritătii competente
situatia în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea
documentelor certificând forta majoră în 15 zile de la producerea lui,
eliberate de institutia legal abilitată în acest scop. Încetarea concesiunii
sau a administrării produce efect după 30 de zile de la data notificării cauzei
de fortă majoră.
(2) Dacă, în limita termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (1),
autoritatea competentă notifică titularului licentei refuzul său de a accepta
evenimentul invocat de titular ca fiind o cauză de fortă majoră, provocând imposibilitatea
definitivă a initierii sau a continuării executării activitătilor miniere,
neimputabilă acestuia, titularul licentei poate cere instantei de contencios
administrativ pronuntarea anulării unilaterale a licentei pentru caz de fortă
majoră, fără obligarea la plata de daune-interese.
(3) În caz de pronuntare a anulării licentei, după rămânerea irevocabilă
a hotărârii judecătoresti, autoritatea competentă va emite decizia de încetare
a concesiunii sau a administrării.
(4) Dispozitiile procedurale prevăzute la art. 32 alin. (4) si (5) se
aplică în mod corespunzător.
Art. 37. - (1) Decizia de încetare a concesiunii sau a administrării
acordate prin licentă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu
mentiunea datei la care produce efect, si se înscrie în Cartea minieră de către
autoritatea competentă.
(2) În termen de 3 luni de la încetarea concesiunii sau a administrării
pentru oricare dintre cauzele prevăzute la art. 31 lit. a)-d), anexele tehnice
si dependintele a căror demontare poate periclita securitatea lucrărilor trec
în proprietatea statului, fără nici o indemnizatie si libere de orice sarcini,
indiferent de natura acestora.
(3) Concesionarii sau administratorii răspund material si financiar până
la refacerea tuturor factorilor de mediu afectati de activitătile miniere, în
conformitate cu planul de refacere a mediului aprobat de autoritatea
competentă.
(4) În termen de maximum 3 luni de la încetarea concesiunii sau a
administrării, autoritatea competentă va stabili măsurile ce urmează a fi luate
cu privire la perimetrul de explorare/exploatare si la dotările aferente
acestuia.
(5) Titularul licentei rămâne tinut, potrivit regulilor răspunderii
civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate altor persoane
fizice sau juridice din culpa sa prin activitătile miniere efectuate până la
data expirării ori renuntării, chiar dacă asemenea prejudicii sunt constatate
după încetarea concesiunii sau a administrării.
CAPITOLUL IV
Art. 38. - Titularul licentei/permisului are următoarele drepturi:
a) să aibă acces, în conditiile legii, la terenurile necesare
desfăsurării activitătilor miniere în limitele perimetrului prevăzut în
licentă/permis;
b) să execute toate activitătile miniere prevăzute în licentă/permis, în
limitele perimetrului acordat;
c) să dispună asupra cantitătilor de produse miniere realizate;
d) să folosească, cu respectarea prevederilor legale din domeniul
gospodăririi apelor si al protectiei mediului, surse de apă de suprafată sau
subterane necesare desfăsurării activitătilor miniere;
e) să se asocieze cu alte persoane juridice în vederea executării
activitătilor miniere prevăzute în licentă, cu aprobarea prealabilă a
autoritătii competente. Responsabilitatea îndeplinirii obligatiilor din licentă
revine în exclusivitate asociatului care are calitatea de titular de licentă.
În vederea emiterii aprobării asocierii autoritatea competentă va avea în
vedere cel putin următoarele elemente: capacitatea tehnică si financiară a
celui cu care se încheie asocierea, obiectul asocierii, modul de delimitare a
drepturilor si obligatiilor asociatilor. Companiile si societătile nationale
care execută activităti miniere vor obtine aprobarea autoritătii competente
numai cu acordul prealabil al ministerului de resort;
f) să obtină de la autoritatea competentă, în conditiile legii, datele
si informatiile necesare desfăsurării activitătilor sale miniere, să detină si
să utilizeze aceste date si informatii, precum si pe cele obtinute din activitătile
proprii, pe durata valabilitătii licentei/permisului;
g) să întrerupă activitatea pe o perioadă ce depăseste 60 de zile, cu
acordul prealabil al autoritătii competente;
h) să construiască drumuri, poduri, căi ferate, retele electrice, precum
si alte utilităti de infrastructură necesare activitătilor miniere, în
conditiile legii.
Art. 39. - (1) Titularul licentei/permisului are următoarele obligatii:
a) să respecte prevederile prezentei legi, ale normelor si
instructiunilor emise în aplicarea acesteia si prevederile licentei/permisului;
b) să elaboreze, pe baza licentei/permisului, înaintea începerii si pe
parcursul activitătilor miniere, documentatii tehnice si economice pentru
realizarea acestora, documentatii în vederea obtinerii acordului/autorizatiei
de mediu conform legislatiei de mediu în vigoare, potrivit art. 22 alin. (1)
lit. d), si să le supună avizării autoritătii competente, conform art. 14-20,
28 si 30. În cazul agentilor economici aflati sub autoritatea ministerului de
resort este necesar avizul prealabil al acestuia;
c) să înceapă activitătile miniere în termen de cel mult 210 zile de la
intrarea în vigoare a licentei;
d) să obtină, să întocmească, să tină la zi si să transmită autoritătii
competente, la termenele fixate, datele, informatiile si documentele prevăzute
în licentă/permis, referitoare la activitătile miniere executate, precum si
rezultatele obtinute, pentru a fi înregistrate în Cartea minieră si în
Cadastrul extractiv. În cazul minereurilor radioactive, aceste date se vor transmite
si autoritătii competente în domeniu, conform prevederilor legale;
e) să informeze autoritatea competentă cu privire la actele de control
efectuate de autoritătile locale de protectie a mediului si de protectie a
muncii;
f) să păstreze confidentialitatea asupra datelor si informatiilor
obtinute, în conditiile legii, de la autoritatea competentă si ministerul de
resort, precum si din activitatea proprie si să le difuzeze numai în conditiile
prevăzute în licentă;
g) să actualizeze periodic planul de încetare a activitătii si să îl
supună aprobării autoritătii competente;
h) să recupereze si să protejeze asociatiile naturale de minerale cu
valoare estetică si stiintifică, denumite flori de mină, întâlnite în
lucrările miniere executate, si să informeze autoritatea competentă;
i) în cazul încetării concesionării prin oricare dintre modurile
prevăzute la art. 31, să procedeze la predarea către autoritatea competentă a
perimetrului instituit, în conditiile prevăzute la art. 37 alin. (2) si (5);
j) să îndeplinească în termenele stabilite măsurile dispuse în scris de
către autoritatea competentă, în exercitarea atributiilor ce îi revin, potrivit
legii;
k) să execute si să finalizeze lucrările de refacere a mediului în
perimetrele afectate de activitătile miniere;
l) să efectueze la zi măsurătorile topografice necesare si să completeze
planurile de situatie a tuturor lucrărilor executate pe parcursul derulării
activitătilor miniere, în conformitate cu Regulamentul de topografie minieră;
m) să nu transporte, să nu folosească, să nu manipuleze si să nu
depoziteze în lucrările executate deseuri si substante periculoase si/sau
toxice, radioactive sau orice alte substante poluante, decât cu respectarea
prevederilor legale;
n) să obtină avizul autoritătilor portuare si al autoritătilor publice
competente în domeniul transporturilor si gospodăririi apelor pentru efectuarea
activitătilor miniere în zona căilor navigabile;
o) să organizeze, pe lângă intrările în mină prin care se face accesul personalului,
precum si în subteran, servicii medicale de prim ajutor, dotate cu personal,
aparatură, instrumentar de specialitate si materiale, conform normelor emise de
autoritatea competentă în domeniul sănătătii;
p) la încetarea concesiunii, să execute lucrările de conservare si/sau
închidere a minei/carierei, conform planului de încetare a activitătii,
inclusiv monitorizarea factorilor de mediu postînchidere;
q) să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie si
perfectionării profesionale, prevăzute în licentă. Sumele respective vor fi
virate într-un cont separat al autoritătii competente, deschis în acest scop,
si vor fi evidentiate ca atare;
r) să pregătească si să finanteze implementarea măsurilor cuprinse în
planul de atenuare a impactului social;
s) să mentină pe toată perioada exploatării garantia financiară pentru
refacerea mediului;
t) să achite taxele privind activitatea minieră si redeventa minieră în
termenele stabilite de prezenta lege.
(2) În cazul în care titularul licentei este o companie sau o societate
natională minieră, aceasta are si următoarele obligatii fată de ministerul de
resort:
a) să fundamenteze si să transmită anual, la termenele stabilite,
volumele de finantare necesare realizării lucrărilor prevăzute în licentă;
b) să transmită informatiile solicitate referitoare la productia si
investitiile realizate, precum si la modul de utilizare a fondurilor acordate
de la bugetul de stat;
c) să transmită autoritătii competente datele si documentele prevăzute
la lit. a) si b), aprobate de ministerul de resort, pentru a fi înregistrate în
Cartea minieră si în Cadastrul extractiv;
d) să execute, în cazul privatizării, lucrările de conservare/închidere
a minelor/carierelor si de refacere a mediului e suprafetele afectate până la momentul
privatizării.
CAPITOLUL V
Art. 40. - Procedurile pentru obtinerea autorizatiilor, acordurilor
si/sau avizelor de mediu si de protectia muncii, necesare pentru desfăsurarea
activitătilor miniere, vor fi coordonate de fiecare autoritate, conform
competentelor si reglementărilor stabilite prin legislatia în vigoare.
Art. 41. - (1) Autoritatea competentă va informa în scris, în termen de
10 zile de la data intrării în vigoare a licentelor de exploatare, consiliile
judetene, consiliile locale si prefecturile judetene în raza cărora se află
perimetrele concesionate despre activitătile miniere si perimetrele
concesionate prin aceste licente.
(2) În termen de 90 de zile de la primirea informării prevăzute la alin.
(1), consiliile judetene si consiliile locale vor modifica si/sau vor actualiza
planurile de amenajare a teritoriului si planurile urbanistice generale
existente, pentru a permite executarea tuturor operatiunilor necesare
desfăsurării activitătilor miniere concesionate.
Art. 42. - (1) Autorizatiile, acordurile si alte aprobări si avize
necesare activitătilor de constructii-montaj de mine si altor activităti de
constructii necesare în vederea începerii si desfăsurării activitătilor miniere
se vor emite, de regulă, pentru ansamblul acestor constructii si nu separat
pentru fiecare constructie, conform solicitării titularilor de licente.
(2) Autorizatiile, acordurile si alte aprobări si avize necesare
activitătilor de constructii-montaj de mine si altor activităti de constructii
necesare în vederea începerii si desfăsurării de activităti miniere pot impune
conditii privind parametrii si caracteristicile de functionare a constructiilor
si instalatiilor respective.
Art. 43. - (1) Autorizatiile, acordurile si celelalte aprobări si avize
de functionare necesare desfăsurării de activităti miniere sunt valabile pe
toată durata permiselor si a licentelor în baza cărora se desfăsoară aceste
activităti. În cazul modificării conditiilor avute în vedere la emiterea
autorizatiilor, acordurilor si a celorlalte avize si aprobări necesare
desfăsurării de activităti miniere, titularii acestor activităti trebuie să
solicite emiterea de noi autorizatii, acorduri, avize si aprobări.
(2) Autorizatiile, acordurile si alte aprobări si avize de functionare
necesare desfăsurării activitătilor miniere se emit pentru ansamblul
operatiunilor necesare activitătilor miniere sau separat pentru fiecare
operatiune ori categorie de operatiuni, conform solicitării titularilor de
licente.
(3) Respectarea conditiilor impuse prin autorizatiile, acordurile si
alte aprobări si avize emise pentru activitătile de constructii-montaj de mine
si alte constructii necesare în vederea începerii si desfăsurării de activităti
miniere, conform art. 42 alin. (2), si respectarea conditiilor prevăzute de
lege în privinta desfăsurării de activităti miniere se monitorizează de către
titularii de licente si se verifică de către autoritătile competente în
domeniu, pe perioada probelor tehnologice, care nu poate să depăsească 6 luni
de la terminarea operatiunilor de constructii-montaj.
(4) Dacă se constată respectarea conditiilor în conformitate cu
prevederile alin. (3), autorizatiile, acordurile si alte aprobări si avize de
functionare necesare desfăsurării de activităti miniere se emit în termen de
maximum 10 zile de la finalizarea probelor tehnologice, numai dacă legislatia
în vigoare nu prevede altfel.
CAPITOLUL VI
Art. 44. - (1) Titularii licentelor/permiselor sunt obligati la plata către
bugetul de stat a unei taxe pentru activitatea de prospectiune, explorare si
exploatare a resurselor minerale, precum si a unei redevente miniere.
(2) Taxa anuală pentru activitatea de prospectiune se stabileste la
25.000 lei/km2.
(3) Taxa anuală pentru activitatea de explorare se stabileste la 100.000
lei/km2. Aceasta se dublează
după 2 ani si devine de 5 ori mai mare după 4 ani.
(4) Taxa anuală pentru activitatea de exploatare se stabileste la
25.000.000 lei/km2.
(5) Valoarea taxelor prevăzute la alin. (2)-(4) va fi reactualizată
anual, la propunerea autoritătii competente, prin hotărâre a Guvernului, în
functie de rata inflatiei.
(6) Taxele prevăzute la alin. (2)-(4) se datorează annual si se plătesc
anticipat pentru anul viitor, până la data de 31 decembrie a anului în curs.
Art. 45. - (1) Redeventa minieră cuvenită bugetului de stat se
stabileste la o cotă procentuală din valoarea productiei miniere, după cum
urmează:
a) o cotă de 2% pentru cărbuni, minereuri feroase, neferoase, de
aluminiu si roci aluminifere, de metale nobile, radioactive, pământuri rare si
disperse, pietre pretioase si semipretioase, produse reziduale miniere, roci
bituminoase, ape terapeutice, ape termominerale, ape geotermale si
gazele care le însotesc, gaze necombustibile, nămoluri si turbe terapeutice;
b) o cotă de 6% pentru substante nemetalifere;
c) o cotă de 6% pentru roci utile, cu exceptia rocilor ornamentale, la
care cota este de 10%;
d) o cotă de 8% pentru săruri haloide.
(2) Redeventa minieră cuvenită bugetului de stat pentru ape minerale
naturale la sursă se stabileste în echivalentul a 2 euro/1.000 litri, la cursul
Băncii Nationale a României de la data plătii.
(3) În valoarea productiei miniere nu intră valoarea rezultată din
activitatea de prelucrare a produselor extrase.
(4) Redeventa minieră este datorată din ziua începerii realizării
productiei si este plătibilă trimestrial, cu scadentă până la data de 20 a
primei luni a trimestrului următor.
Art. 46. - Titularii au obligatia de a transmite autoritătii competente
datele si informatiile necesare pentru a calcula redeventa minieră cuvenită
conform legii.
Art. 47. - (1) Verificarea exactitătii datelor si a informatiilor pe
baza cărora se calculează taxa pentru activitatea minieră si redeventa minieră
se face de către autoritatea competentă, precum si de către organele
administratiei publice cu atributii în domeniul controlului financiar.
(2) Pentru neplata în termen a taxelor pentru activitatea minieră si/sau
a redeventei miniere se datorează majorări de întârziere si penalităti de
întârziere, conform legislatiei fiscale în vigoare.
Art. 48. - (1) Pentru actele eliberate în exercitarea atributiilor sale:
avize, permise de prospectiune si exploatare, licente de explorare si
exploatare, documente de înregistrare a rezervelor, decizii de încetare a
activitătii miniere, aprobări de asociere, de transfer al licentei, acte
aditionale la licente, atestate, autorizări sau alte asemenea acte, precum si
pentru consultarea si utilizarea unor documente si informatii referitoare la resursele
minerale si a Cărtii miniere, autoritatea competentă percepe tarife stabilite
prin ordin al presedintelui autoritătii competente, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Veniturile extrabugetare realizate conform alin. (1) de autoritatea
competentă sunt utilizate pentru finantarea cheltuielilor pentru alcătuirea
pachetelor de date si lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea
rundelor de prezentare a conditiilor de participare la oferta publică, tinerea
licitatiilor si elaborarea de studii, expertizări si consultantă tehnică si
alte cheltuieli materiale, dotări, precum si pentru acordarea de stimulente
personalului.
(3) Veniturile rămase neutilizate la sfârsitul anului bugetar se preiau
ca venituri în anul următor, la dispozitia autoritătii competente.
(4) Categoriile de cheltuieli care se finantează din venituri
extrabugetare aprobate prin legea bugetului de stat si modul de acordare a
stimulentelor se stabilesc prin ordin al presedintelui autoritătii competente.
Art. 49. - Plata taxelor, tarifelor si a redeventelor prevăzute în
prezenta lege nu îl scuteste pe titularul licentei/permisului de plata
obligatiilor bugetare datorate conform legislatiei fiscale în vigoare.
Art. 50. - (1) Titularii licentelor beneficiază de următoarele
facilităti fiscale:
a) nu datorează taxe vamale pentru importurile de bunuri necesare pentru
executarea activitătilor miniere de explorare si exploatare pentru obtinerea
produsului minier, efectuate de titularii de licentă;
b) nu datorează taxe vamale pentru echipamentele, instalatiile si
aparatura în stare nouă, care nu se produc în tară, importate, necesare pentru
actiunile de refacere a mediului deteriorat în urma activitătilor miniere.
(2) Facilitătile care se acordă titularilor licentelor, potrivit
prezentei legi, rămân nemodificate pe întreaga durată a licentei.
(3) Administratiile publice locale pot acorda facilităti pentru
investitii în minerit, potrivit reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL VII
Art. 51. - (1) Activitatea minieră de exploatare a unui zăcământ
încetează când:
a) resursele minerale exploatabile s-au epuizat;
b) continuarea exploatării a devenit imposibilă datorită unor cauze
naturale - inundatii, surpări, alunecări de teren - sau provocate - focuri
endogene, explozii de gaze -, ale căror efecte nu pot fi înlăturate prin
interventii tehnice, în conditii economice;
c) exploatarea a devenit nerentabilă economic.
(2) Când una dintre cauzele enumerate la alin. (1) este constatată,
titularul licentei supune autoritătii competente avizarea încetării
exploatării.
(3) Autoritatea competentă avizează închiderea definitivă sau temporară
a activitătii de exploatare pe baza planului de încetare a activitătii. Pentru
perimetrele concesionate companiilor si societătilor nationale miniere
închiderea va fi aprobată în prealabil de ministerul de resort.
Art. 52. - (1) Initiativa de încetare a activitătii unei mine sau
cariere apartine titularului licentei de exploatare, care prezintă autoritătii
competente o cerere însotită de planul de încetare a activitătii actualizat,
cuprinzând:
a) motivatia încetării activitătii, bazată pe o documentatie
tehnico-economică;
b) programul tehnic de dezafectare sau conservare a exploatării, ce va
include si programul de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere. În
cazul companiilor si societătilor nationale miniere, programul va fi aprobat în
prealabil de ministerul de resort;
c) programul de protectie socială a personalului, prin redistribuire
si/sau reconversie profesională, despăgubiri financiare si/sau măsuri de
dezvoltare regională pentru crearea de noi locuri de muncă, întocmit conform
legii, după consultarea cu grupurile afectate, si aprobat de autoritatea
competentă în domeniul protectiei sociale. În cazul companiilor si societătilor
nationale miniere, acesta este aprobat în prealabil si de ministerul de resort;
d) autorizatia de gospodărire a apelor si autorizatia de mediu pentru
închiderea minei sau a carierei respective;
e) procedura de dezafectare si de eliberare a terenului.
(2) Activitatea minieră încetează prin decizia autoritătii competente,
după analiza si acceptarea de către autoritatea competentă si ministerul de
resort, după caz, a planului de încetare a activitătii si după punerea lui în
aplicare. Decizia de conservare/închidere a minei sau a carierei apartinând
companiilor si societătilor nationale miniere va fi aprobată de Guvern,
conservarea/închiderea urmând a fi finantată si din fonduri bugetare.
(3) Închiderea minelor si refacerea mediului în cazul minelor sau
carierelor, al lucrărilor de explorare oprite înainte de intrarea în vigoare a
prezentei legi si care nu fac obiectul unei licente se vor face cu acordul
autoritătii competente, de către ministerul de resort, prin directiile de
specialitate, cu fonduri bugetare.
(4) Perimetrele miniere cu activitate de exploatare temporar închisă,
avizată conform art. 51 alin. (3), pot fi date în concesiune/administrare altui
titular după oprirea activitătii. În acest scop autoritatea competentă va
organiza concurs public de ofertă.
Art. 53. - (1) Responsabilitatea urmăririi obligatiilor rezultate din
planul de încetare a activitătii minei sau a carierei apartine autoritătii
competente. Pentru companiile si societătile nationale miniere această urmărire
se va face împreună cu ministerul de resort.
(2) În timpul implementării planului de încetare a activitătii minei sau
a carierei titularul trebuie să îndeplinească conditiile impuse de autoritătile
legale care au acordat avize.
(3) Punerea în aplicare a programului de monitorizare a factorilor de
mediu postînchidere se va face de către titular, cu fonduri proprii. Pentru
companiile si societătile nationale miniere monitorizarea factorilor de mediu
postînchidere se va face de către ministerul de resort, prin directiile de
specialitate, cu fonduri bugetare.
CAPITOLUL VIII
Art. 54. - Autoritatea competentă abilitată pentru aplicarea
dispozitiilor prezentei legi este Agentia Natională pentru Resurse Minerale, organizată
ca institutie publică de interes national, cu personalitate juridică, ordonator
principal de credite, în subordinea Guvernului.
Art. 55. - (1) Agentia Natională pentru Resurse Minerale are următoarele
atributii principale:
a) gestionează resursele minerale si fondul geologic national,
proprietate publică a statului;
b) stabileste clauzele si conditiile licentelor/permiselor, acordă si
emite licentele/permisele prevăzute de lege si reglementează derularea
activitătilor miniere prin norme si instructiuni tehnice privind derularea
activitătilor miniere, emise în aplicarea prezentei legi;
c) primeste, verifică si înregistrează datele si informatiile privind
resursele si rezervele minerale si organizează fondul geologic national;
constituie fondul national de resurse/rezerve minerale. Datele oficiale cu
privire la resursele/rezervele minerale sunt cele înscrise în fondul national;
d) stabileste tarifele prevăzute la art. 48 alin. (1), în conditiile
legii;
e) urmăreste si verifică productia de resurse minerale pentru calcularea
redeventelor;
f) urmăreste aplicarea măsurilor stabilite pentru protectia suprafetei
si a subsolului, în cursul si după terminarea activitătilor miniere, în
conformitate cu prevederile legale;
g) controlează respectarea de către titular a prevederilor din
licentă/permis, precum si a celor din normele si instructiunile din domeniu si
dispune măsuri pentru impunerea acestora;
h) avizează documentatiile privind executarea activitătilor miniere,
precum si documentatiile de încetare a activitătilor miniere, numai cu
prevederea si aprobarea, conform legii, a măsurilor de protectie a mediului si
de reconstructie ecologică;
i) instituie perimetre de protectie hidrogeologică pentru zăcămintele de
ape subterane minerale naturale, geotermale si termominerale, de nămoluri si de
turbe terapeutice si avizează instituirea perimetrelor de protectie sanitară;
j) în exercitarea activitătii de control, colaborează cu autoritătile
teritoriale de gospodărire a apelor, de protectie a mediului si de protectie a
muncii;
k) dispune suspendarea activitătilor miniere executate în afara
perimetrului instituit, a celor fără documentatii tehnice aprobate, precum si a
celor care prin modul de desfăsurare pot conduce la pierderi nejustificate de
rezerve ori la degradarea zăcămintelor, până la înlăturarea cauzelor care le-au
produs;
l) elaborează normele si instructiunile tehnice pentru aplicarea
prezentei legi, cu asistenta ministerelor interesate;
m) elaborează si tine la zi Cartea minieră si Cadastrul extractiv, după
cum este prevăzut în normele de aplicare a prezentei legi. Actele juridice si
documentele neînregistrate în Cartea minieră si în Cadastrul extractiv nu sunt
opozabile tertilor;
n) constată si notifică nerespectarea prevederilor prezentei legi;
o) elaborează proiecte de legi si proiecte de hotărâri ale Guvernului
pentru activitătile miniere.
(2) Functionarea si organizarea Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL IX
Art. 56. - Ministerul de resort asigură desfăsurarea activitătilor
miniere conform prezentei legi, astfel:
a) elaborează strategii si politici în domeniul resurselor minerale,
care se supun aprobării Guvernului; urmăreste si participă la realizarea acestora,
în conformitate cu competentele proprii. Strategiile si politicile elaborate se
aplică participantilor la activităti miniere numai în sens favorabil;
b) evaluează si aprobă bugetul pentru realizarea productiei de resurse
minerale la companiile si societătile nationale miniere, conform art. 39 alin.
(2);
c) elaborează programe în aplicarea strategiilor si politicilor
prevăzute la lit. a), precum si a bugetului prevăzut la lit. b), inclusiv
programe de prospectiune care se realizează cu fonduri alocate de la bugetul de
stat;
d) este ordonator principal de credite pentru alocatiile bugetare pentru
retehnologizare-dezvoltare, programe de prospectiune, după cum sunt prevăzute
în planul annual geologic elaborat conform lit. c), cercetare tehnologică, protectia
si refacerea mediului, restructurare, conservarea/închiderea minelor sau a
carierelor, conform lit. k), măsurile de protectie socială în cazul închiderii
minelor, conform lit. j), si alte activităti în domeniul resurselor minerale;
e) asigură întocmirea de studii, pe baza cărora, împreună cu autoritatea
competentă în domeniul finantelor, selectionează produsele miniere a căror
exploatare se realizează cu fonduri de la bugetul de stat; fundamentează pretul
acestora, în conditiile legii;
f) avizează, împreună cu autoritatea competentă în domeniul muncii si
solidaritătii sociale, normative de protectie a muncii în minerit;
g) avizează, împreună cu autoritatea competentă în domeniul protectiei
mediului, normative de protectie a mediului specifice activitătii miniere;
h) elaborează, împreună cu autoritatea competentă în domeniul muncii si
solidaritătii sociale si cu organizatiile patronale si de sindicat, programe de
asistentă medicală si de asigurări pentru risc si accidente, în vederea
reabilitării si compensării celor care au suferit accidente de muncă si boli
profesionale în activitatea minieră;
i) avizează studiile de fezabilitate si planurile de dezvoltare a
companiilor si societătilor nationale miniere, precum si încetarea definitivă
sau temporară a activitătilor de exploatare;
j) fundamentează si elaborează politici nationale în domeniul
problemelor sociale din zonele cu activitate minieră, împreună cu autoritatea
competentă în domeniul muncii si solidaritătii sociale si cu organele
administratiei publice locale;
k) prin directiile de specialitate, angajează executarea lucrărilor de
conservare/închidere a minelor sau a carierelor apartinând companiilor si
societătilor nationale miniere, precum si a minelor sau a carierelor, a
lucrărilor de explorare oprite înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi
si care nu fac obiectul unei licente si asigură monitorizarea factorilor de
mediu postînchidere;
l) avizează proiectele de legi si proiectele de hotărâri ale Guvernului
pentru activitătile miniere.
CAPITOLUL X
Art. 57. - (1) Nerespectarea de către titularii permiselor si licentelor
a obligatiilor prevăzute în prezenta lege constituie contraventie dacă,
potrivit legii penale, nu constituie infractiune si se sanctionează cu amendă contraventională
după cum urmează:
a) de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru încălcarea
obligatiilor stabilite la art. 23 si la art. 39 alin. (1) lit. b), d), e), f),
h) si i) si alin. (2) lit. c);
b) de la 60.000.000 lei la 200.000.000 lei, pentru încălcarea
obligatiilor stabilite la art. 39 alin. (1) lit. a), c), g), j), l), n), o) si
s);
c) de la 200.000.000 lei la 500.000.000 lei, pentru încălcarea
obligatiilor stabilite la art. 4 alin. (3) si la art. 39 alin. (1) lit. k), m),
p) si t).
(2) Executarea de activităti miniere fără permis sau licentă, cu
exceptia cazurilor prevăzute la art. 29, constituie infractiune si se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.
(3) Constatarea executării de activităti fără permis sau licentă se face
de către autoritatea competentă si se aduce la cunostintă organelor de stat
competente.
Art. 58. - (1) Săvârsirea pentru a doua oară a vreuneia dintre
contraventiile sanctionate potrivit prevederilor art. 57 se sanctionează cu
dublul amenzii maxime prevăzute la art. 57.
(2) Încălcarea în continuare a dispozitiilor pentru care sunt stabilite
sanctiuni la art. 57 atrage revocarea licentei/permisului.
(3) Contraventiilor prevăzute la art. 57 le sunt aplicabile, în măsura
în care prezenta lege nu dispune altfel, dispozitiile legale privind regimul
juridic al contraventiilor.
(4) Limitele valorice ale amenzilor prevăzute la art. 57 vor fi
actualizate periodic, conform prevederilor art. 44 alin. (5).
Art. 59. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
de către personalul împuternicit al autoritătii competente.
(2) Sumele provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat, conform
dispozitiilor legale privind regimul juridic al contraventiilor.
CAPITOLUL XI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 60. - (1) Prevederile licentelor de explorare si/sau exploatare
încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi si aprobate sau în
curs de aprobare de către Guvern rămân valabile pe întreaga lor durată, în
conditiile în care au fost încheiate.
(2) La solicitarea titularilor de licente de explorare si/sau
exploatare, prevederile licentelor valabil încheiate la data intrării în
vigoare a prezentei legi se modifică si se completează în sensul prevederilor
prezentei legi.
(3) Acordarea directă a licentelor de exploatare se va face în
conditiile existente la data depunerii solicitărilor numai pentru institutiile
publice, companiile nationale miniere si societătile comerciale care la data de
15 iunie 2001 aveau depuse la autoritatea competentă documentatiile necesare
obtinerii acestora.
Art. 61. - Solutionarea litigiilor în legătură cu interpretarea si
executarea licentelor/permiselor este de competenta instantelor din România,
dacă părtile nu au convenit solutionarea pe cale arbitrară, inclusiv a instantelor
internationale.
Art. 62. - În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I, autoritatea competentă va elabora
normele de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 63. - Ministerul de resort împreună cu autoritatea competentă în
domeniul muncii si solidaritătii sociale, cu consultarea sindicatelor si
patronatelor de ramură, vor elabora, în termen de 90 de zile de la publicarea
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Statutul
personalului din industria minieră, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 64. - Ministerul de resort împreună cu autoritatea competentă vor
elabora, în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I, Regulamentul de topografie minieră.
Art. 65. - (1) Pentru interventia rapidă în cazurile de accidente si
avarii, titularul organizează statii de salvare minieră.
(2) Organizarea statiilor de salvare minieră se face la mine si cariere
sau în unităti centrale, pe bazine sau regiuni miniere. Decizia de organizare
apartine titularului, care este obligat să obtină în prealabil avizul
inspectoratului teritorial pentru protectia muncii si al inspectoratului
teritorial de mediu.
(3) Organizarea si functionarea statiilor de salvare minieră se fac
conform legislatiei românesti din domeniile protectiei mediului si protectiei
muncii.
Art. 66. - (1) În scopul prevenirii accidentelor în activitatea minieră,
precum si pentru recuperarea fortei de muncă si/sau acordarea despăgubirilor si
ajutoarelor urmasilor legali în cazuri de deces, se pot organiza, potrivit
legii, asociatii profesionale, ca persoane juridice fără scop lucrativ.
(2) Asociatiile prevăzute la alin. (1) se organizează si functionează în
conformitate cu legislatia în vigoare.
(3) Obligatia contributiei titularilor licentelor la fondurile de
interventie ale asociatiei va fi înscrisă în statutul acestora, iar cuantumul
contributiei va fi convenit între părti.
Art. 67. - Pentru materiile prime radioactive Comisia Natională pentru
Controlul Activitătilor Nucleare exercită controlul de securitate nucleară,
informează Agentia Natională pentru Energie Atomică, iar aceasta raportează
organismelor internationale de specialitate, conform acordurilor si
conventiilor la care România este parte.
Art. 68. - Prezenta lege intră în vigoare la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 69. - La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea
minelor nr. 61/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
113 din 16 martie 1998, cu modificările si completările ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 25
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 18 martie
2003.
Nr. 85.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii minelor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea minelor si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 17 martie
2003.
Nr. 130.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR SI
PROTECTIEI MEDIULUI
pentru aprobarea Normativului privind
obiectivele de referintă pentru clasificarea calitătii apelor de suprafată
În temeiul prevederilor
art. 110 din Legea apelor nr. 107/1996 si ale art. 7 din Hotărârea Guvernului
nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, cu modificările ulterioare,
ministrul apelor si protectiei mediului emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normativul privind obiectivele de referintă pentru
clasificarea calitătii apelor de suprafată, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile normativului prevăzut la art. 1 se aplică la toate
apele de suprafată, cu exceptia apelor cu salinitate ridicată, înlocuind STAS
4706/88 “Ape de suprafată - Categorii si conditii tehnice de calitate”.
Art. 3. - Prezentul ordin intră în vigoare la 90 de zile de la data
publicării lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Bucuresti, 10
decembrie 2002.
Nr. 1.146.
ANEXĂ
NORMATIV
privind obiectivele de referintă pentru clasificarea calitătii apelor de
suprafată
I. Dispozitii generale
Art. 1. - (1) În
scopul protectiei împotriva oricărei forme de poluare si de refacere a
calitătii apelor, clasificarea calitătii apelor se poate face în conditiile
prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările ulterioare, si cu
respectarea prezentelor obiective de referintă.
(2) Obiectivele de referintă urmărite prin clasificarea calitătii apei
au în vedere următoarele:
a) abordarea integrată a evaluării calitătii apei din punct de vedere
chimic, biologic si microbiologic;
b) coroborarea datelor de calitate a apei cu cele specifice
sedimentelor;
c) armonizarea cu practica de la nivelul Uniunii Europene în domeniul
protectiei calitătii apelor de suprafată curgătoare;
d) asigurarea conditiilor de implementare a Directivei-cadru a apei;
e) încadrarea în metodologia adoptată în activitatea de monitoring a
Retelei transnationale de monitoring pentru bazinul hidrografic al Dunării din
cadrul Conventiei privind protectia fluviului Dunărea.
(3) În cadrul prezentei clasificări a calitătii apei obiectivele de
referintă corespund valorilor corespunzătoare clasei a II-a de calitate si
reprezintă nivelurile ce urmează să fie atinse pe plan national si regional
într-o strategie pe termen mediu.
(4) Prezenta clasificare a calitătii apelor de suprafată înlocuieste prevederile
STAS 4706/88 “Ape de suprafată - Categorii si conditii tehnice de calitate”.
Art. 2. - (1) Valorile limită precizate pentru fiecare clasă prevăzută
în tabelul nr. 1 corespund limitei maxime admisibile pentru respectiva clasă de
calitate.
(2) Clasa I. Limitele maxime admisibile reflectă conditiile naturale de
referintă sau concentratiile de fond. În situatia substantelor toxice
(sintetice) se adoptă limita de detectie a metodei de analiză sau pragul minim
posibil de interes în activitatea de monitoring. În cazul substantelor de
provenientă naturală, inclusiv metale grele, conditia de referintă se referă la
fondul natural care se stabileste în cadrul bazinului hidrografic, pentru
fiecare sectiune de referintă din cadrul retelei bazinale de monitoring.
Sectiunile de referintă corespund acelor amplasamente la care influenta
antropică este sub 10%.
(3) Clasa a II-a. Limitele corespunzătore acestei clase corespund
valorilor-tintă (obiective de referintă) si reflectă conditia de calitate
pentru protectia ecosistemelor acvatice. În cazul altor substante toxice,
valorile-tintă se stabilesc în baza evaluării de risc.
(4) Clasele III-IV. Valorile limită corespunzătoare acestor clase sunt
de 2-5 ori mai mari decât cele ale obiectivelor de referintă si reflectă ponderea
influentei antropice.
(5) Substante specifice. În cazul metalelor valorile limită se referă
atât la concentratia totală a unui metal (proba de apă nefiltrată si
suspensie), cât si la cea sub formă dizolvată. Determinarea continutului de
metale dizolvate implică o filtrare prealabilă a probei.
(6) Convertirea datelor de calitate a apelor de suprafată din STAS
4706/88 la sistemul prezentului normativ se realizează pe baza coeficientilor
de echivalare prevăzuti în tabelul nr. 2.
Art. 3. - Evaluarea încadrării în clasele de calitate în scopul
stabilirii calitătii apei se face din punct de vedere chimic, biologic si
microbiologic. Pentru probe lunare (12/an) se consideră valoarea
corespunzătoare la 90% asigurare, cu exceptia oxigenului dizolvat la care se
consideră 10% asigurare.
Art. 4. - Radioactivitatea trebuie să corespundă reglementărilor în
vigoare.
II. Dispozitii finale
Art. 5. - Metodele de prelevare, transport si analiză utilizate pentru
determinarea cantitativă a indicatorilor de calitate prevăzuti în tabelul nr. 1
sunt cele prevăzute de standardele în vigoare.
Art. 6. - Prezentul normativ constituie un instrument de lucru pentru
autoritătile de gospodărire a apelor si de protectie a mediului în activitatea
de evaluare calitativă a resurselor de apă.
Tabelul nr. 1*)
calitătii
apei de suprafată si a sedimentelor
Tabelul nr. 2*)
de
echivalare a limitelor din STAS 4706/88 cu cele din normativ