MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 207 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 31 martie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
101. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea
si functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
158. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Registrului National al
Informatiilor Secrete de Stat
149. - Decret privind
eliberarea din functie a unor judecători si procurori
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 63 din 11
februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, modificată si completată
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49/2001, aprobată si modificată prin
Legea nr. 338/2002
Decizia nr. 86 din 27
februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea
unor măsuri si sanctiuni
- Opinie separată
- Opinie concurentă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
274. - Ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei privind utilizarea
echipamentelor, instalatiilor, utilajelor si mijloacelor tehnice de aerodrom si
de protectia navigatiei aeriene, precum si a sistemelor si echipamentelor de
securitate aeronautică în desfăsurarea de activităti aeronautice civile
1.388. - Ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului privind constituirea si functionarea
colectivului de analiză tehnică la nivel central
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 153 din 7 noiembrie 2002 privind organizarea si
functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 15 noiembrie
2002.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 12 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 18 februarie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti,
24 martie 2003.
Nr.
101.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 153/2002 privind
organizarea si functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor
Secrete de Stat si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
21 martie 2003.
Nr.
158.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind eliberarea din functie a unor judecători si procurori
În temeiul prevederilor art. 94 lit.
c), ale art. 99 alin. (1) si ale art. 133 alin. (1) din Constitutia României,
ale art. 58 alin. 1 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993,
republicată, precum si ale art. 92 alin. 1 lit. a) si b) si ale art. 131 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere Hotărârea
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 247 din 28 februarie 2003,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se eliberează din functie
judecătorii si procurorii prevăzuti în anexa la prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
19 martie 2003.
Nr.
149.
ANEXĂ
A. Eliberarea din functie ca urmare a
demisiei:
- doamna Anica-Doina Becut - judecător la
Tribunalul Constanta, pe data de 5 martie 2003;
- domnul Valentin Cornel Lupu - judecător
la Tribunalul Giurgiu, pe data de 10 februarie 2003;
- domnul Arcadie Anastasescu - judecător
la Judecătoria Timisoara, pe data de 1 ianuarie 2003;
- domnul Ioan Nicolae Pălcut - judecător
la Judecătoria Marghita, pe data de 11 februarie 2003;
- doamna Carmen Chirana Popi - judecător
la Judecătoria Constanta, pe data de 1 martie 2003;
- doamna Delia Emanuela Topoleanu -
judecător la Judecătoria Sectorului 5 Bucuresti, pe data de 1 martie 2003;
- doamna Ildiko Ugron - judecător la
Judecătoria Gheorgheni, pe data de 1 martie 2003;
- doamna Reneta-Ingrid Petcu - procuror la
Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, pe data de 27 ianuarie 2003;
- domnul Constantin-Eugen Iodăchescu -
procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj, pe data de 15 februarie
2003;
- doamna Beatrice Ana-Maria Stătescu -
procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Ploiesti, pe data de 3 februarie
2003.
B. Eliberarea din functie ca urmare a
pensionării sau încetării activitătii pensionarului reîncadrat:
- domnul Radu Alexandru Lese - judecător
la Curtea Supremă de Justitie, pe data de 6 martie 2003, la cerere;
- domnul Benedict Hîrza - judecător la
Tribunalul Sălaj, pe data de 1 martie 2003, la cerere;
- doamna Elena Neagu - judecător la
Judecătoria Ploiesti, pe data de 1 octombrie 2002, la cerere;
- domnul Valeriu Macovei - procuror la
Parchetul de pe lângă Tribunalul Bacău, pe data de 30 noiembrie 2002, la
cerere;
- domnul Victor Pez - procuror la
Parchetul de pe lângă Judecătoria Hunedoara, pe data de 1 ianuarie 2003, la
cerere;
- domnul colonel magistrat Vasile Gheorghe
- procuror militar la Parchetul de pe lângă Pantea Curtea Supremă de Justitie,
pe data de 1 martie 2003, la cerere.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, modificată si completată prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49/2001, aprobată si modificată prin
Legea nr. 338/2002
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă - procuror
Mădălina Stefania Diaconu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001, aprobată si modificată prin Legea nr. 338/2002,
exceptie ridicată, prin avocat, de Anca Jitaru în Dosarul nr. 480/M/2002 al
Tribunalului Brasov - Sectia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
inadmisibilă, deoarece autoarea exceptiei critică, de fapt, solutia legislativă
cuprinsă în vechea formulare a legii, care nu a fost preluată prin actul
normativ modificator, Legea nr. 338/2002.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 15 octombrie 2002,
pronuntată în Dosarul nr. 480/M/2002, Tribunalul Brasov - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2002,
exceptie ridicată, prin avocat, de Anca Jitaru într-un litigiu de muncă.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că
dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale pentru conditionarea
acordării indemnizatiei de maternitate si a indemnizatiei pentru cresterea
copilului de existenta unui stagiu de cotizare la asigurările sociale de cel
putin 6 luni în decursul celor 12 luni anterioare datei la care se solicită
indemnizatia. Consideră că acordarea acestor indemnizatii numai în cazul
îndeplinirii conditiei privind stagiul de cotizare împiedică realizarea
măsurilor de protectie socială a muncii, a dreptului la concediul de
maternitate plătit, a măsurilor de ocrotire specială a copiilor, a protectiei
speciale a persoanelor handicapate, precum si respectarea Constitutiei si a
legilor, fiind contrară prevederilor art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (2), art.
45 alin. (2), art. 46 si 51 din Constitutie.
Tribunalul Brasov - Sectia civilă apreciază
că exceptia ridicată este nefondată, “deoarece art. 38 alin. (2), art. 43 alin.
(2), art. 45 alin. (2) si art. 46 din Constitutia României cuprind reglementări
de principiu referitoare la unele drepturi fundamentale ale cetătenilor români,
iar conditiile concrete în care acestia pot beneficia de drepturile consfintite
prin Legea fundamentală pot fi reglementate prin alte acte normative”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181
din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate. Conditionarea acordării indemnizatiei pentru cresterea copilului de
realizarea unui stagiu de cotizare de cel putin 6 luni în ultimele 12 luni
reflectă aplicarea în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale a principiului contributivitătii. Întrucât, după modificarea textelor
de lege criticate, este inclusă deja în stagiul de cotizare si perioada
necontributivă, respectiv perioada în care persoana a beneficiat de
indemnizatie pentru maternitate si pentru îngrijirea copilului, aceste
dispozitii legale nu mai sunt contrare prevederilor art. 43 alin. (2) si nici
altor prevederi constitutionale.
Avocatul Poporului apreciază
că dispozitiile art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000,
după modificarea lor prin Legea nr. 338/2002, nu contravin prevederilor
constitutionale. Textul actual al art. 98 alin. (2) recunoaste ca stagiu de
cotizare si perioada necontributivă, dispărând astfel posibilitatea
neconstitutională a refuzului acordării indemnizatiei de maternitate, respectiv
a celei pentru îngrijirea copilului în cazul în care copilul se naste înainte
de realizarea contributiei la asigurările sociale timp de cel putin 6 luni, după
ce părintele a beneficiat de indemnizatie pentru copilul anterior născut. În
acest sens, se invocă si Decizia Curtii Constitutionale nr. 257/2002.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei îl constituie
dispozitiile art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textele
criticate au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
446 din 25 iunie 2002.
În motivarea exceptiei se face referire
doar la dispozitiile art. 98 alin. (2), întrucât acestea cer stagiul de
cotizare pentru acordarea indemnizatiei de maternitate si celei pentru
îngrijirea copilului. Obiectul litigiului îl constituie pretentia de plată a
acestor indemnizatii si pentru nasterea si îngrijirea celui de-al doilea copil,
născut înainte de data până la care mama, după ce a beneficiat de indemnizatie
pentru primul copil, să fi avut posibilitatea să realizeze un stagiu de cotizare
de cel putin 6 luni. Solutionarea cauzei depinde de dispozitiile art. 98 alin.
(2) si numai acestea pot constitui obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.
În urma modificării lor prin Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, aceste dispozitii au următoarea redactare:
“(2) Beneficiază de drepturile prevăzute
la alin. (1) asiguratii care în ultimele 12 luni anterioare producerii riscului
au un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni, realizat în conditiile art. 37
si/sau în una sau mai multe dintre situatiile prevăzute la art. 38.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile
legale criticate sunt contrare următoarelor norme constitutionale:
- Art. 38 alin. (2): “Salariatii au
dreptul la protectia socială a muncii. Măsurile de protectie privesc
securitatea si igiena muncii, regimul de muncă al femeilor si al tinerilor,
instituirea unui salariu minim pe economie, repausul săptămânal, concediul de
odihnă plătit, prestarea muncii în conditii grele, precum si alte situatii
specifice.”
- Art. 43 alin. (2): “Cetătenii au
dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistentă medicală în
unitătile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistentă
socială prevăzute de lege.”
- Art. 45 alin. (2): “Statul acordă
alocatii de stat pentru copii si ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav
ori handicapat. Alte forme de protectie socială a copiilor si a tinerilor se
stabilesc prin lege.”
- Art. 46: “Persoanele handicapate se
bucură de protectie specială. Statul asigură realizarea unei politici nationale
de prevenire, de tratament, de readaptare, de învătământ, de instruire si de
integrare socială a handicapatilor, respectând drepturile si îndatoririle ce
revin părintilor si tutorilor.”
- Art. 51: “Respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că, desi, în mod formal, autorul acesteia
a criticat textele legale în forma modificată prin Legea nr. 338/2002, din
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate reiese faptul că acesta s-a
referit la solutia legislativă anterioară modificării.
Într-adevăr, înaintea adoptării Legii nr.
338/2002, textul art. 98 alin. (2) era susceptibil de a fi interpretat în
sensul că femeia care a beneficiat de indemnizatie pentru îngrijirea copilului
trebuie să îsi reia activitatea după expirarea perioadei în care s-a acordat
indemnizatia si să realizeze un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni pentru a
putea beneficia de indemnizatie de maternitate si pentru îngrijirea copilului
următor, sens în care acest text de lege contravenea prevederilor art. 43 alin.
(2) din Constitutie. Actuala redactare a textului exclude însă posibilitatea
unei asemenea interpretări, ceea ce face inexistent si motivul de
neconstitutionalitate. Datorită faptului că legea consideră ca stagiu de
cotizare si perioada necontributivă, la nasterea celui de-al doilea copil
părintele are dreptul la indemnizatia de maternitate si la cea pentru
îngrijirea copilului chiar dacă în perioada anterioară nu a cotizat la
asigurările sociale, beneficiind de o indemnizatie de aceeasi natură.
Curtea constată, asadar, că dispozitiile
art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, în forma modificată prin Legea nr.
338/2002, nu încalcă nici una dintre prevederile constitutionale invocate.
Textul de lege examinat prevede acordarea unor drepturi din fondurile de
asigurări sociale de stat. Or, pentru ca o persoană să poată beneficia de
aceste drepturi este justificată cerinta ca persoana respectivă să
îndeplinească toate conditiile prevăzute de lege, inclusiv cea referitoare la
stagiul minim de cotizare sau la perioadele asimilate acestuia, conform legii.
Curtea Constitutională, fiind sesizată si
anterior cu exceptii de neconstitutionalitate având obiect identic cu cel din
prezenta cauză, pe baza considerentelor mai înainte prezentate, a respins
exceptiile ca devenite inadmisibile, având în vedere că modificarea
dispozitiilor legale criticate a intervenit în perioada cuprinsă între data
ridicării exceptiei de neconstitutionalitate si data solutionării acesteia (a
se vedea Decizia nr. 217 din 11 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 713 din 1 octombrie 2002 si Decizia nr. 257 din 24
septembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756
din 16 octombrie 2002).
În prezenta cauză modificarea textului de
lege criticat a intervenit anterior datei ridicării exceptiei de
neconstitutionalitate. Textul modificat nemaicontinând dispozitiile considerate
ca fiind neconstitutionale, potrivit prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, republicată, instanta judecătorească trebuia să respingă exceptia
ca fiind inadmisibilă, printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea
Constitutională. Întrucât instanta judecătorească nu s-a conformat acestor
dispozitii legale, urmează ca exceptia să fie respinsă, ca fiind inadmisibilă, de
Curtea Constitutională.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr.
47/1992, republicată.
CURTEA
În numele
legii
DECID E:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37, 38 si ale art. 98 alin. (2)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 49/2001, aprobată si modificată prin Legea nr. 338/2002,
exceptie ridicată, prin avocat, de Anca Jitaru în Dosarul nr. 480/M/2002 al
Tribunalului Brasov - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.univ.dr. Nicolae Popa
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea
unor măsuri si sanctiuni, exceptie ridicată de Nicolae Laza în Dosarul nr.
609/2002 al Curtii Supreme de Justitie – Sectia penală.
La apelul nominal se prezintă autorul
exceptiei, personal si asistat de avocat cu delegatie la dosar, lipsă fiind
celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face apelul si
în dosarele nr. 430C/2002, nr. 512C/2002, nr. 523C/2002 si nr. 540C/2002 care
au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicată de Vincze
Ferenc în Dosarul nr. 10.964/2002 al Judecătoriei Cluj-Napoca, de Sorin
Diaconescu si Georgeta Belciug în Dosarul nr. 3.577/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a II-a penală, de Florin Visan în Dosarul nr. 3.352/2002 al
Tribunalului Sălaj - Sectia penală, respectiv de Petru Radu si Elena Ionete în
Dosarul nr. 548/2002 al Judecătoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal în Dosarul nr. 430C/2002
se constată lipsa autorului exceptiei, Vincze Ferenc, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
La apelul nominal în Dosarul nr. 512C/2002
se prezintă unul dintre autorii exceptiei, Sorin Diaconescu, lipsă fiind
celălalt autor al exceptiei, Georgeta Belciug, precum si părtile Monica Lica si
Ileana Cristina Florea, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
La apelul nominal în Dosarul nr. 523C/2002
se prezintă autorului exceptiei, Florin Visan, personal si asistat de avocat cu
delegatie la dosar, lipsă fiind părtile Ministerul de Interne, Spitalul
Judetean Sălaj si Clinica de Ortopedie si Traumatologie Cluj, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
La apelul nominal în Dosarul nr. 540C/2002
se prezintă unul dintre autorii exceptiei, Petru Radu, precum si părtile
Stefana Ene si Marius Ene, lipsă fiind celălalt autor al exceptiei, Elena
Ionete, precum si partea Societatea Comercială “Pasajul Universitătii” - S.A.,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie
chestiunea conexării dosarelor sus-mentionate, având în vedere continutul
identic al exceptiilor ridicate. Părtile prezente, precum si reprezentantul
Ministerului Public sunt de acord cu conexarea, fată de dispozitiile art. 164
din Codul de procedură civilă.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedură civilă, dispune conexarea dosarelor nr. 430C/2002, nr. 512C/2002, nr.
523C/2002 si nr. 540C/2002 la Dosarul nr. 426C/2002, care este primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă
cuvântul părtilor.
Nicolae Laza, prin avocat, solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, având în vedere că dispozitiile
art. 8 din Legea nr. 543/2002 instituie o discriminare pe criterii aleatorii,
prin care se încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale
art. 20 alin. (2), ale art. 21, ale art. 24, precum si prevederile art. 9, 10
si 11 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, ale art. 2 paragraful 3
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice si ale
art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Sorin Diaconescu solicită admiterea
exceptiei astfel cum a fost argumentată în fata instantei de judecată.
Florin Visan, prin avocat, solicită
admiterea exceptiei, sustinând că dispozitiile criticate încalcă principiile
neretroactivitătii legii si egalitătii cetătenilor în fata legii, prevăzute de
art. 15 alin. (2), respectiv de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Petru Radu solicită admiterea exceptiei
pentru motivele arătate în formularea acesteia în fata instantei de judecată.
Stefana Ene si Marius Ene solicită
respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind că
dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de
autorii exceptiei, deoarece Constitutia nu prevede “un drept de gratiere”.
Astfel, o lege de gratiere nu reprezintă o dezvoltare a normelor
constitutionale si, ca atare, nu se poate sustine că dispozitiile criticate
încalcă principiul egalitătii cetătenilor în fata legii.
CURTEA ,
având în vedere actele si lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin Încheierile din 22 octombrie 2002,
din 15 octombrie 2002, din 20 noiembrie 2002, din 4 decembrie 2002 si din 18
noiembrie 2002, pronuntate în dosarele nr. 609/2002 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia penală, nr. 10.964/2002 al Judecătoriei Cluj-Napoca, nr.
3.577/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penală, nr. 3.352/2002 al
Tribunalului Sălaj - Sectia penală, respectiv nr. 548/2002 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucuresti, Curtea Constitutională a fost sesizată cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni, exceptie
ridicată de Nicolae Laza, de Vincze Ferenc, de Sorin Diaconescu si Georgeta
Belciug, de Florin Visan, respectiv de Petru Radu si Elena Ionete în cadrul
unor cauze penale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că
dispozitiile legale criticate instituie “principiul discriminării cetătenilor
în functie de faza procesuală în care se află”, contravenind astfel art. 16
alin. (1) din Constitutie. De asemenea, consideră că prin modul în care sunt
formulate dispozitiile legale criticate se încalcă si prevederile
constitutionale referitoare la accesul liber la justitie si la dreptul la
apărare, deoarece persoanele eventual beneficiare ale Legii nr. 543/2002 nu se
vor mai putea adresa instantelor fără a exista o amenintare “constând în
pierderea beneficiului legii de gratiere”, ajungându-se la concluzia că este
mult mai eficientă renuntarea la apărare decât exercitarea dreptului la apărare
si încălcându-se astfel si principiul potrivit căruia nimănui nu i se poate
înrăutăti situatia în propria cale de atac.
Pe de altă parte, autorii exceptiei
sustin, de asemenea, si încălcarea principiului neretroactivitătii legii, cu
exceptia legii penale mai favorabile, prevăzut de prevederile constitutionale
ale art. 15 alin. (2).
Autorii exceptiei consideră că aplicarea
legii gratierii, asa cum a fost reglementată, contravine în mod vădit si jurisprudentei
Curtii Europene a Drepturilor Omului referitoare la interpretarea principiului
egalitătii în fata legii, conform căreia “măsurile legislative pe care un stat
parte la Conventie le ia pot institui tratamente juridice distincte între
categorii diferite de persoane, dacă ele au o justificare obiectivă si
rezonabilă”, ceea ce nu există în privinta Legii nr. 543/2002. Instantele
judecătoresti în fata cărora s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate au
exprimat următoarele opinii:
Curtea Supremă de Justitie - Sectia penală
apreciază că dispozitiile criticate sunt
constitutionale, deoarece gratierea este o măsură de clementă, iar conditiile
de acordare si aplicare a acesteia sunt stabilite de autoritatea emitentă.
Cerinta existentei unei hotărâri definitive la data intrării în vigoare a legii
de gratiere nu instituie o inegalitate si nici nu încalcă celelalte prevederi
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Judecătoria Cluj-Napoca apreciază
că “dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 ar putea fi, la prima vedere,
neconstitutionale, întrucât se aplică doar pedepselor stabilite prin hotărâri
judecătoresti definitive si ar încălca art. 16 din Constitutie privind
egalitatea în drepturi a cetătenilor, deoarece s-ar putea ivi situatii în care
persoane care au comis, în aceeasi zi, fapte prevăzute de legea penală, să
beneficieze de actul de clementă, dacă îndeplinesc si alte conditii stabilite
de lege, iar alte persoane să nu beneficieze de gratiere, datorită unor
împrejurări care nu depind de persoana celui condamnat [...].” Pe de altă
parte, instanta de judecată arată că inculpatul nu poate invoca
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 deoarece nu
a fost condamnat, la data ridicării exceptiei de neconstitutionalitate, printr-o
hotărâre judecătorească definitivă.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a
penală apreciază că măsura gratierii, fiind o cauză personală
de înlăturare sau de modificare a executării pedepsei, tratamentul juridic
diferentiat, chiar în cazuri identice, este justificat, nefiind încălcate
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici pactele si tratatele
internationale la care România este parte. Aplicarea gratierii numai pedepselor
si măsurilor stabilite prin hotărâri judecătoresti rămase definitive până la
data publicării legii de gratiere, chiar dacă poate crea situatii inechitabile,
acest tratament diferentiat poate fi criticat sub aspectul ratiunilor de
politică penală avute în vedere de legiuitor, dar nu sub aspectul încălcării
prevederilor constitutionale.
Tribunalul Sălaj - Sectia penală a
formulat opinia în sensul că dispozitiile criticate contravin principiului
neretroactivitătii legii, deoarece nu se aplică si persoanelor condamnate prin
hotărâri judecătoresti nedefinitive,
până la intrarea în vigoare a Legii nr. 543/2002. În ceea ce priveste
sustinerile autorului referitoare la încălcarea art. 16 alin. (1) din
Constitutie, instanta apreciază că acestea sunt neîntemeiate, deoarece textul
criticat nu contine nici o discriminare între cei condamnati prin hotărâri
judecătoresti definitive.
Judecătoria Sectorului 3 Bucuresti apreciază
că dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravin principiului egalitătii
cetătenilor în fata legii, deoarece se creează diferente de tratament între
persoane aflate în situatii identice din punct de vedere juridic. Chiar dacă
stabilirea criteriilor de acordare a gratierii colective apartine
legiuitorului, acesta nu poate institui criterii contrare prevederilor
constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din
Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul arată că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât
acestea nu instituie privilegii si discriminări, ci respectă criteriile
egalitătii în drepturi prevăzute de art. 4 din Constitutie, invocând în acest
sens Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994. De asemenea, consideră
că neîndeplinirea în privinta autorului exceptiei a conditiei existentei unei
hotărâri definitive pentru a beneficia de măsura de clementă acordată de Legea
nr. 543/2002 nu echivalează cu încălcarea vreunui drept. Cu privire la
sustinerile autorului potrivit cărora dispozitiile criticate încalcă
prevederile constitutionale referitoare la accesul liber la justitie si dreptul
la apărare, “apreciem că art. 8 din Legea nr. 543/2002, prin obiectul său de
reglementare, constând în stabilirea unui criteriu privind acordarea si
aplicarea gratierii, nu încalcă drepturile recunoscute si garantate de art. 21
si art. 24 din Constitutie”. Totodată, nu se poate sustine că dispozitiile
criticate contravin dreptului la un proces echitabil, prevăzut de art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, deoarece acesta “presupune judecarea cauzei în mod echitabil, în
mod public si într-un termen rezonabil, de către o instantă independentă si
impartială care va hotărî, în materie penală, asupra temeiniciei acuzatiei
îndreptate împotriva sa”.
Avocatul Poporului apreciază
că dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, deoarece, chiar dacă
gratierea prevăzută de Legea nr. 543/2002 este un act de vointă politică, un
act de clementă, iar criteriile pe baza cărora se acordă aceasta apartin în
exclusivitate autoritătilor, legiuitorul “trebuie să aibă în vedere marile
principii constitutionale peste care nu se poate trece”. Astfel, apreciază că
dispozitiile criticate încalcă atât principiul egalitătii cetătenilor în fata
legii, cât si principiul neretroactivitătii legii, care prevede că legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.
“Aplicarea dispozitiilor criticate depinzând de momentul publicării în
Monitorul Oficial si de caracterul definitiv al hotărârilor judecătoresti,
lipseste de tratamentul juridic mai blând atât pe cei identificati care, din
varii motive, nu au fost încă definitiv condamnati, cât si pe cei care vor fi
identificati în viitor.”
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorii-raportori, sustinerile părtilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicată, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543 din 1
octombrie 2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 4
octombrie 2002, dispozitii care au următorul cuprins:
- Art. 8: “Dispozitiile prezentei legi
privesc pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin hotărâri judecătoresti
definitive pronuntate până la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.”
În sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciază că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate următoarele prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): “Legea dispune
numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.”;
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.”;
- Art. 20 alin. (2): “Dacă există
neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care România este parte, si legile interne, au prioritate
reglementările internationale.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este
garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au
dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.”
De asemenea, în sustinerea exceptiei,
autorii acesteia invocă si următoarele prevederi din acte internationale:
Declaratia Universală a Drepturilor
Omului:
- Art. 9: “Nimeni nu trebuie să fie
arestat, detinut sau exilat în mod arbitrar.”;
- Art. 10: “Orice persoană are dreptul
în deplină egalitate de a fi audiată în mod echitabil si public de către un
tribunal independent si impartial care va hotărî fie asupra drepturilor si
obligatiilor sale, fie asupra temeiniciei oricărei acuzări în materie penală
îndreptată împotriva sa.”;
- Art. 11: “1. Orice persoană acuzată
de comiterea unui act cu caracter penal are dreptul să fie presupusă nevinovată
până când vinovătia sa va fi stabilită în mod legal în cursul unui proces
public în care i-au fost asigurate toate garantiile necesare apărării sale.
2. Nimeni nu va fi condamnat pentru
actiuni sau omisiuni care nu constituiau, în momentul când au fost comise, un
act cu caracter penal conform dreptului international sau national.
De asemenea, nu se va aplica nici o
pedeapsă mai grea decât aceea care era aplicabilă în momentul când a fost
săvârsit actul cu caracter penal.”
Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice:
- Art. 2 paragraful 3: “Statele părti
la prezentul pact se angajează:
a) să garanteze că orice persoană ale
cărei drepturi sau libertăti recunoscute în prezentul pact au fost violate va
dispune de o cale de recurs efectivă, chiar atunci când încălcarea a fost
comisă de persoane actionând în exercitiul functiilor lor oficiale;
b) să garanteze că autoritatea competentă,
judiciară, administrativă ori legislativă, sau orice altă autoritate competentă
potrivit legislatiei statului, va hotărî asupra drepturilor persoanei care
foloseste calea de recurs, si să dezvolte posibilitătile de recurs
jurisdictional;
c) să garanteze că autoritătile competente
vor da urmare oricărui recurs care a fost recunoscut ca justificat.”
Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale:
- Art. 6: “1. Orice persoană are
dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un termen
rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă si impartială,
instituită de lege, care va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii
în materie penală îndreptate împotriva sa. Hotărârea trebuie să fie pronuntată
în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate fi interzis presei si
publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei părti a acestuia în
interesul moralitătii, al ordinii publice ori al securitătii nationale într-o
societate democratică, atunci când interesele minorilor sau protectia vietii
private a părtilor la proces o impun, sau în măsura considerată absolut
necesară de către instantă atunci când, în împrejurări speciale, publicitatea
ar fi de natură să aducă atingere intereselor justitiei.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta este întemeiată,
pentru următoarele considerente:
Gratierea este o măsură de clementă care
constă în iertarea unui condamnat de executarea în tot sau în parte a pedepsei
ori în comutarea pedepsei într-una mai usoară.
Din punct de vedere al persoanelor cărora
li se aplică, gratierea este individuală, caz în care se acordă de Presedintele
României, conform art. 94 lit. d) din Constitutie, si colectivă, caz în care se
acordă prin lege organică, de către Parlament, conform prevederilor
constitutionale ale art. 72 alin. (3) lit. g).
Pe lângă deosebirea de emitent, o altă
diferentă esentială între cele două forme ale gratierii este ratiunea pentru
care acestea sunt acordate. Dacă în cazul gratierii individuale Presedintele
României are în vedere, cel mai adesea, ratiuni umanitare, izvorâte din
circumstante deosebite în care se găseste condamnatul sau în care a săvârsit
fapta, în cazul gratierii colective sunt preponderente ratiunile de realizare a
unei politici penale si sociale fată de o anumită categorie de condamnati
pentru infractiuni ce nu prezintă un pericol social ridicat si care au dat
dovezi temeinice de îndreptare, oferindu-li-se acestora posibilitatea de a
beneficia de clementa legiuitorului. Pe lângă aceste considerente sociale,
gratierea colectivă are în vedere adesea si reducerea numărului de persoane
condamnate care vor rămâne în continuare în penitenciare, precum si diminuarea
supraaglomerării unitătilor din sistemul penitenciar. Asa fiind, gratierea
colectivă creează, printr-un act normativ cu aplicabilitate generală, premisa
îndreptării comportamentului social al unei întregi categorii de condamnati.
Legea de gratiere este impersonală, spre
deosebire de decretul Presedintelui României, care se aplică uneia sau mai
multor persoane individualizate. Sfera de aplicare a legii de gratiere se face
prin stabilirea unor criterii obiective, care se pot referi la natura
infractiunilor săvârsite, durata pedepselor, existenta stării de recidivă sau
la situatia personală a condamnatilor, spre exemplu la conduita si vârsta
acestora sau la starea lor de sănătate. Cu toate că stabilirea acestor criterii
este atributul exclusiv al legiuitorului, actul normativ de gratiere trebuie să
respecte prevederile constitutionale si principiile de drept general valabile.
Astfel, din textul Legii nr. 543/2002
rezultă că beneficiul gratierii este acordat persoanelor condamnate la pedeapsa
închisorii de până la 5 ani inclusiv, acelora sanctionate cu amendă penală,
precum si minorilor internati în centre de reeducare. Art. 4 din lege prevede
infractiunile pentru săvârsirea cărora condamnatii nu pot beneficia de măsura
gratierii, datorită pericolului ridicat pe care aceste infractiuni îl prezintă
pentru societate. De asemenea, nu vor fi iertati de pedeapsă condamnatii pentru
infractiuni săvârsite în stare de recidivă sau cei care sunt recidivisti prin
condamnări anterioare si cei care s-au sustras de la executarea pedepsei.
În ceea ce priveste criteriul de acordare
a gratierii colective instituit în art. 8 din Legea nr. 543/2002, si anume
existenta unei “hotărâri judecătoresti definitive pronuntate până la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I”, Curtea retine că
acesta este determinat de o serie de elemente neprevăzute si neimputabile
persoanei condamnate. Astfel, indiferent de data comiterii unei fapte prevăzute
de legea penală, durata procesului penal si finalizarea acestuia depind adesea
de o serie de factori cum sunt gradul de operativitate a organelor judiciare,
incidente legate de îndeplinirea procedurii de citare, exercitarea sau
neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege si alte împrejurări care pot să
întârzie solutionarea cauzei. Curtea constată că stabilirea unui asemenea
criteriu, aleatoriu si exterior conduitei persoanei condamnate, de care depinde
acordarea clementei, este în contradictie cu principiul egalitătii în fata
legii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform căruia, în
situatii egale, tratamentul juridic aplicat nu poate fi diferit. Fiind o lege,
actul prin care se acordă gratierea trebuie să se aplice tuturor persoanelor
care, aflate în aceeasi situatie, pot beneficia de iertarea pedepsei.
Curtea Constitutională a statuat în mod
constant în jurisprudenta sa că situatiile în care se află anumite categorii de
persoane trebuie să difere în esentă pentru a se justifica deosebirea de
tratament juridic, iar această deosebire trebuie să se bazeze pe un criteriu
obiectiv si rational.
Această solutie este în concordantă si cu
jurisprudenta constantă a Curtii Europene a Drepturilor Omului, conform căreia
orice diferentă de tratament, făcută de stat între indivizi aflati în situatii
analoage, trebuie să îsi găsească o justificare obiectivă si rezonabilă (a se
vedea Cauza Marckx contra Belgiei, 1979).
Or, sub aspectul incidentei actului de
clementă colectivă, toti infractorii care au comis infractiuni de aceeasi
categorie, anterior datei intrării în vigoare a legii, se află într-o situatie
identică, data condamnării lor definitive neavând nici o semnificatie în ceea
ce priveste stabilirea unui tratament juridic diferentiat, întrucât aceasta
depinde de factori străini conduitei procesuale a infractorilor. Spre exemplu,
în cazul a doi coautori este posibil ca unul să fie condamnat printr-o hotărâre
judecătorească până la data publicării Legii nr. 543/2002 în Monitorul Oficial
al României, Partea I, si să beneficieze astfel de gratiere; celălalt coautor,
nefiind condamnat, din varii motive, printr-o hotărâre judecătorească
definitivă, nu va putea beneficia de actul de clementă, ceea ce conduce la o
inegalitate de tratament juridic.
Curtea constată că, sub aspectul examinat,
criteriul obiectiv în baza căruia se acordă beneficiul gratierii colective
poate fi determinat numai de săvârsirea faptei penale până la data intrării în
vigoare a actului normativ de gratiere ori până la o altă dată anterioară,
stabilită de lege, cum ar fi, spre exemplu, data initierii proiectului de lege.
Această concluzie se impune si din aplicarea principiului activitătii legii
penale, reglementat în art. 10 din Codul penal, atât incriminarea, cât si
aplicarea pedepsei fiind determinate de momentul comiterii infractiunii. Or,
art. 8 din Legea nr. 543/2002 nu respectă aceste principii.
Curtea observă că aplicarea actului de
gratiere colectivă în functie de data săvârsirii faptei a fost consacrată de
legiuitor si în Legea nr. 137/1997 privind gratierea unor pedepse, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 25 iulie 1997, care, la
art. 11, prevede că “Dispozitiile prezentei legi se aplică numai faptelor
comise până la data de 26 mai 1997”. Această lege, ca si celelalte acte
normative de gratiere anterioare, reflectă vointa constant exprimată de
legiuitor de-a lungul timpului, în sensul că de gratiere trebuie să beneficieze
cei care au comis fapte penale anterior publicării legii, indiferent de
momentul rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
De asemenea, în Proiectul de lege privind
gratierea unor pedepse, înaintat de Guvern, care a fost adoptat de Parlament
sub forma Legii nr. 543/2002, se prevedea că măsura gratierii se va aplica
pedepselor stabilite pentru infractiuni săvârsite până la o anumită dată,
nefăcându-se mentiune despre data rămânerii definitive a hotărârii de
condamnare.
De principiu, dacă o lege de gratiere
intră în vigoare anterior rămânerii definitive a hotărârii de condamnare,
gratierea îsi produce efectele de la data rămânerii definitive a hotărârii
judecătoresti. Aceasta este, de altfel, si solutia consacrată de legiuitorul
român în legea-cadru privind gratierea si procedura gratierii [a se vedea art.
13 alin. (2) din Legea nr. 546/2002 privind gratierea si procedura acordării
gratierii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 16
octombrie 2002].
În ceea ce priveste celelalte critici de
neconstitutionalitate, Curtea retine că dispozitiile criticate nu încalcă
prevederile constitutionale privind liberul acces la justitie si dreptul la
apărare si nici reglementările internationale invocate de autorii exceptiei.
Având în vedere toate considerentele
expuse, Curtea constată că referirea la data rămânerii definitive a hotărârii
judecătoresti de condamnare, prevăzută în textul criticat, creează premisele
unei discriminări între persoane care, desi se găsesc în situatii obiectiv
identice, beneficiază de un tratament juridic diferit, ceea ce contravine
prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală.
Fată de cele mai sus arătate, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA,
În numele legii
DECIDE:
Admite
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni si
constată că acestea sunt neconstitutionale întrucât limitează aplicarea legii
la pedepse, măsuri si sanctiuni stabilite prin hotărâri judecătoresti rămase
definitive până la data intrării în vigoare a legii, excluzând pedepsele,
măsurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte săvârsite până la
această dată. Exceptia a fost ridicată de Nicolae Laza în Dosarul nr. 609/2002
al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penală, de Vincze Ferenc în Dosarul nr.
10.964/2002 al Judecătoriei Cluj, de Sorin Diaconescu si Georgeta Belciug în
Dosarul nr. 3.577/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penală, de
Florin Visan în Dosarul nr. 3.352/2002 al Tribunalului Sălaj – Sectia penală,
respectiv de Petru Radu si Elena Ionete în Dosarul nr. 548/2002 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 27 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiva
1. Exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002, ridicată în fata instantelor
judecătoresti înainte de pronuntarea unei hotărâri definitive de condamnare,
era inadmisibilă, deoarece solutionarea cauzei penale respective nu depindea de
existenta unei legi de gratiere sau de vreo dispozitie din aceasta. Fiind
ridicată cu încălcarea prevederilor art. 23 alin. (1), instanta trebuia să o
respingă printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constitutională
[art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată], iar atunci când, desi
nelegal, Curtea Constitutională a fost totusi sesizată cu o astfel de exceptie,
trebuia să o respingă ea însăsi ca inadmisibilă. Contrar dispozitiilor legale
mentionate, prin Deciziile nr. 86 si 89 din 27 februarie 2003, adoptate cu
majoritate de voturi, Curtea Constitutională nu numai că s-a declarat legal
sesizată cu o astfel de exceptie, dar a admis-o statuând că dispozitiile art. 8
din Legea nr. 543/2002 sunt neconstitutionale, întrucât limitează aplicarea
legii la pedepse, măsuri si sanctiuni aplicate prin hotărâri judecătoresti
rămase definitive până la data intrării în vigoare a legii, excluzând
pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte săvârsite
până la această dată. Altfel exprimat, potrivit deciziilor Curtii, textul art.
8 ar fi fost constitutional dacă ar fi prevăzut că dispozitiile Legii nr.
543/2002 privesc nu numai pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin
hotărâri judecătoresti definitive până la data publicării legii, dar si
pedepsele, măsurile si sanctiunile viitoare ce urmează să fie aplicate pentru
infractiuni săvârsite până la data intrării în vigoare a legii, chiar dacă
autorii acestor infractiuni nu fuseseră încă descoperiti si prinsi ori procesul
penal pornit împotriva lor se afla în faza urmăririi penale sau a judecătii.
2. După părerea noastră, aceste decizii
ale Curtii Constitutionale nu au suport în dispozitiile constitutionale si
legale în vigoare, fiind în contradictie cu acestea. De asemenea, solutia
propusă este în dezacord cu tezele si conceptele general acceptate cu privire
la gratiere ca institutie de drept constitutional privind politica penală.
Astfel, desi dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 exprimă fără echivoc
vointa Parlamentului, bazată pe prevederile art. 72 alin. (3) lit. g) din
Constitutie, de a gratia numai pedepsele si alte sanctiuni aplicate prin
hotărâri judecătoresti rămase definitive până la publicarea legii în Monitorul
Oficial al României, Partea I, prin deciziile Curtii Constitutionale această
vointă a legiuitorului este considerată neconstitutională si se propune un alt
criteriu de determinare a obiectului gratierii decât acela impus de lege. Prin
aceasta însă Curtea Constitutională se substituie vointei Parlamentului,
modificând si completând dispozitia legală supusă controlului de
constitutionalitate, ceea ce contravine dispozitiilor art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora, în exercitarea controlului,
Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra problemelor de drept, fără a
putea modifica sau completa prevederea legală supusă controlului.
În sustinerea acestei solutii contrare
legii, se invocă, de către majoritate, încălcarea principiului constitutional
al egalitătii în fata legii si autoritătilor [art. 16 alin. (1)]. Acest
argument este însă specios si nu are legătură cu institutia gratierii. Este de
subliniat, în primul rând, că nu există un drept constitutional la gratiere.
Constitutia nu prevede vreun drept la gratiere, ci prevede, în cazul gratierii
colective, dreptul Parlamentului de a acorda, prin lege organică, amnistia sau
gratierea colectivă, ca măsuri exceptionale determinate de ratiuni de politică
penală si avându-se în vedere interesele generale ale societătii, iar nu
interesele indivizilor care beneficiază de aceste măsuri. Neexistând un drept
la gratiere, nu se poate vorbi de inegalitate în acordarea gratierii. În al
doilea rând, despre încălcarea principiului egalitătii nu se poate vorbi decât
în legătură cu prevederile art. 4 alin. (2) din Constitutie, referitoare la
criteriile în raport cu care poate exista discriminare. Or, prevederile art. 8
din Legea nr. 543/2002 statuează că dispozitiile acestei legi de gratiere
privesc pedepsele, măsurile si sanctiunile aplicate prin hotărâri judecătoresti
definitive, pronuntate până la data publicării ei, fără vreo discriminare în
raport cu criteriile prevăzute în art. 4 alin. (2) din Constitutie: rasă,
nationalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenentă
politică sau origine socială. Singura conditie pe care legea o cere este
aceea ca pedepsele sau alte sanctiuni să fi fost aplicate prin hotărâri rămase
definitive până la data publicării legii, conditie ce tine, pe de o parte, de
însusi conceptul de gratiere, ca măsură ce poate interveni numai după ce
justitia s-a pronuntat definitiv, iar pe de altă parte, de dreptul
constitutional al Parlamentului, în cazul gratierii colective, sau al
Presedintelui României, în cazul gratierii individuale, de a decide asupra
gratierii si implicit asupra criteriilor de determinare a categoriilor de
condamnati care beneficiază de gratiere, fără a putea fi cenzurat de altă
autoritate si cu atât mai putin de Curtea Constitutională.
3. Deciziile Curtii Constitutionale, la
care ne referim, sunt însă contrare nu numai dispozitiilor legale mentionate,
dar vin în contradictie cu însăsi natura juridică a gratierii ca institutie de
drept constitutional. Este unanim admis că gratierea, ca măsură de clementă,
constând în iertarea de executare, în totul sau în parte, a pedepsei sau în
înlocuirea acesteia cu alta mai usoară, apartine sefului statului. Constitutia
României din 1991 a prevăzut printre atributiile Presedintelui României
acordarea gratierii individuale [art.
94 lit. d)], iar printre atributiile Parlamentului, acordarea gratierii
colective [art. 72 alin. (3) lit. g)]. Fie individuală, fie colectivă, gratierea
nu poate privi decât pedepse sau alte sanctiuni aplicate prin hotărâri
judecătoresti executorii sau în curs de executare la data publicării decretului
sau, respectiv, a legii de gratiere. În conditiile separatiei puterilor si ale
statului de drept, gratierea nu poate privi decât pedepse definitiv aplicate
executorii sau în curs de executare, iar nu pedepse ce urmează să fie aplicate.
Altfel, ar avea loc o interventie a autoritătilor care acordă gratierea în
activitatea autoritătii judecătoresti.
Prevederile art. 8 din Legea nr. 543/2002
respectă întru totul aceste principii, precum si, asa cum s-a arătat, toate
dispozitiile si principiile Constitutiei, care nu contin nici o conditie cu
privire la modul de acordare a gratierii sau la criteriile de stabilire a
pedepselor ce urmează să fie gratiate. Dimpotrivă, deciziile Curtii
Constitutionale impunând Parlamentului un alt criteriu de determinare a
pedepselor supuse gratierii sunt contrare si prevederilor constitutionale
privitoare la gratiere. Ele constituie o depăsire a atributiilor Curtii
Constitutionale ca instantă de control al constitutionalitătii legilor, ceea ce
pune sub semnul îndoielii autoritatea acestora. Se invocă în motivarea
deciziilor si o asa-numită traditie în acordarea gratierii colective, care
privea pe toti infractorii care săvârsiseră infractiuni până la data publicării
actului de gratiere. Se ignoră însă faptul că această “traditie” s-a format în
timpul regimului totalitar comunist, care nu recunostea principiul separatiei
puterilor în stat. Sub imperiul Constitutiei de la 1923 si al Codului penal de
la 1936, acest mod de acordare a gratierii era necunoscut.
Gratierea nu putea fi acordată decât celor condamnati definitiv la data actului de gratiere, iar Curtea de Casatie a statuat în mod constant că nu pot beneficia de gratiere decât condamnatii definitiv la data publicării decretului de gratiere, oricare ar fi fost împrejurările care au făcut ca hotărârea de condamnare să nu rămână definitivă până la acea dată. Astfel, s-a statuat că, “În conformitate cu dispozitiunile art. 1 din Decretul de gratiere nr. 535 din 6 iunie 1935, beneficiază de clementa regală acei condamnati prin hotărâri definitive la data publicării acestui decret în Monitorul Oficial, adică la 7 iunie 1935. Când se constată însă că decizia Curtii de fond pusă în executare nu rămăsese definitivă la această dată, căci ea fusese atacată cu recurs - făcut fără îndeplinirea dispozitiunilor art. 422 proc. pen. - care suspendase executarea si care a fost solutionat deabia la 18 iunie 1935 (când a fost respins ca neregulat introdus, din cauza neîndeplinirii dispozitiunilor art. 422 proc. pen.), deci posterior decretului de gratiere, urmează a decide că dispozitiunile mentionatului decret de gratiere nu-si pot găsi aplicatiunea, si că deci faptul nu intră în gratiere” (Cas. II 1.169/1936). De asemenea, s-a statuat că, “Un decret de gratiere constituind un suveran act de guvernământ, care intră în atributul exclusiv al Sefului Statului, nu poate fi cenzurat de instantele judecătoresti, decât în ce priveste modul de aplicatiune a dispozitiilor pe care le cuprinde, iar nu si dacă cele cuprinse în el sunt sau nu în totul conform cu legile existente” (Cas. II Nr. 3.347/1934). În fine, s-a decis că “Dispozitiile decretului de gratiere din 10 Mai 1932 privesc numai pe cei condamnati la pedepse pronuntate prin hotărâri definitive si irevocabile până la data publicării lui. Opozitie anulată după data decretului, - inculpatul nu poate beneficia de dispozitiile lui, deoarece opozitia are de efect de a suspenda efectul hotărârii condamnării si o face deci să nu rămână definitivă” (Cas. II Nr. 2.451/1934). (Codul penal “Regele Carol II” adnotat, vol. I, Editura Librăriei SOCEC, Bucuresti, 1937, p. 439).
Aceasta era “traditia” statului de drept.
Dimpotrivă, în conditiile statului totalitar, decretele de gratiere ale
fostului presedinte sau ale fostului consiliu de stat se refereau nu la
pedepsele definitiv aplicate de justitie, ci la pedepsele ce urmau să fie
aplicate persoanelor care săvârsiseră infractiuni până la data publicării
actului de clementă. Acest amestec în domeniul justitiei nu era surprinzător în
acele conditii, după cum a părut ca surprinzător faptul că printr-un astfel de
decret al fostului consiliu de stat prezidat de fostul presedinte (Decretul nr.
11/1988) s-a dispus amnistierea tuturor infractiunilor pentru care s-a aplicat
pedeapsa cu închisoare până la 10 ani inclusiv, si aceasta numai pentru a se
putea reduce numărul persoanelor aflate în evidenta cazierului judiciar.
Este evident că nu această “traditie” este
compatibilă cu statul de drept, ci aceea interbelică, pe care Legea nr.
543/2002 o reia pentru prima oară după revolutie, folosind institutia gratierii
în perfect acord cu natura juridică a acesteia. De aceea, este cu atât mai regretabil
că o asa-zisă traditie formată în conditiile statului totalitar este invocată
în motivarea unor decizii ale Curtii Constitutionale care vin în contradictie,
asa cum s-a arătat, nu numai cu legea, dar cu însăsi Constitutia.
JUDECĂTOR,
prof. univ. dr. Costică Bulai
OPINIE CONCURENTĂ
Împreună cu ceilalti membri ai Curtii,
care constată că textul de lege ce formează obiectul exceptiei este
neconstitutional, considerăm că limitarea în timp a efectelor legii de gratiere
în functie de hotărârile judecătoresti rămase definitive până la data intrării
sale în vigoare este de natură să determine un tratament juridic diferit fată
de persoane aflate în aceeasi situatie, încălcându-se astfel prevederile art.
16 alin. (1) din Constitutie. Chiar dacă legea de gratiere colectivă are, prin
natura ei, caracterul unui act de clementă, la latitudinea autoritătii
legiuitoare, vointa legiuitorului nu este cu totul nelimitată, căci în statul
de drept, în care Constitutia consacră principiul egalitătii în fata legii, orice
diferentă de tratament juridic între persoane aflate în situatii egale nu se
poate justifica decât pe baza unor criterii obiective si rationale.
Or, adoptarea criteriului prevăzut în art.
8 din Legea nr. 543/2002 nu tine seama de faptul că în numeroase cazuri durata
proceselor si data rămânerii definitive a hotărârilor nu depind numai de
atitudinea persoanei trimise în judecată sau de situatii de natură obiectivă,
ci se datorează unor alte împrejurări, care tin de organizarea justitiei, de
gradul de încărcare a rolurilor instantelor judecătoresti ori de exercitarea
căilor de atac în conformitate cu art. 128 din Constitutie si art. 14 alin. 5
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice.
Considerăm însă că nu Curtea
Constitutională, ci legiuitorul pozitiv - Parlamentul României - trebuie să
stabilească acele criterii obiective si rationale de care să depindă aplicarea
legii în cauză.
În consecintă, nu putem achiesa la stabilirea prin Decizia Curtii Constitutionale a criteriului de aplicare a legii de gratiere în functie de data comiterii faptei, deoarece stabilirea conditiilor de aplicare a legii este de competenta exclusivă a legiuitorului, iar nu de cea a instantei de contencios constitutional.
Judecător, Nicolae Cochinescu |
Judecător, Constantin Doldur |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
privind utilizarea echipamentelor, instalatiilor, utilajelor si
mijloacelor tehnice de aerodrom si de protectia navigatiei aeriene, precum si a
sistemelor si echipamentelor de securitate aeronautică în desfăsurarea de
activităti aeronautice civile
În conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiintarea Autoritătii Aeronautice Civile
Române,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. i)
din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 197/1998, republicată, cu modificările
si completările ulterioare, ale art. 4 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 130/2000, republicată, precum si ale art. 3 pct. 6 si 31 si ale art. 4
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei emite următorul ordin:
Art. 1. - În desfăsurarea de activităti
aeronautice civile agentii aeronautici civili sunt obligati să utilizeze numai
echipamente, instalatii, utilaje si mijloace tehnice de aerodrom si de
protectia navigatiei aeriene autorizate de Regia Autonomă “Autoritatea
Aeronautică Civilă Română (A.A.C.R.), precum si sisteme si echipamente
de securitate aeronautică (control de securitate, control acces si detectie)
avizate de Directia generală de servicii transport aerian si aeroporturi (D.G.S.T.A.A.),
ca fiind conforme cu cerintele specifice, având starea tehnică si de
întretinere corespunzătoare asigurării celui mai înalt grad de sigurantă si
securitate a activitătilor si fiind deservite de personal calificat si
autorizat.
Art. 2. - Începând cu data prezentului
ordin specificatiile tehnice ale echipamentelor, instalatiilor, utilajelor si
mijloacelor tehnice de aerodrom si de protectia navigatiei aeriene care urmează
a fi achizitionate de agentii economici în scopul desfăsurării de activităti
aeronautice civile vor fi avizate obligatoriu de către A.A.C.R., iar
specificatiile tehnice ale sistemelor si echipamentelor de securitate
aeronautică de către D.G.S.T.A.A., înainte de contractarea sau luarea lor în
proprietate pe altă cale legală.
Art. 3. - D.G.S.T.A.A. si A.A.C.R.,
potrivit competentelor ce le revin, vor analiza si vor emite avize favorabile
numai pentru specificatiile tehnice care corespund cerintelor normelor tehnice
nationale si standardelor internationale în domeniu.
Art. 4. - În termen de 6 luni de la data
emiterii prezentului ordin A.A.C.R. va elabora si va supune aprobării un
proiect de reglementare de aeronautică civilă privind conditiile minime
necesare a fi îndeplinite de către agentii aeronautici civili în vederea
avizării pentru achizitionare si autorizării pentru exploatare a
echipamentelor, utilajelor si mijloacelor tehnice de aerodrom si de protectia
navigatiei aeriene.
Art. 5. - În cadrul inspectiilor,
controalelor si auditurilor efectuate la agentii aeronautici civili în vederea
emiterii sau prelungirii autorizatiei sau în vederea supravegherii mentinerii
conditiilor de autorizare, D.G.S.T.A.A. si A.A.C.R., potrivit competentelor,
vor verifica toate echipamentele, instalatiile, utilajele si mijloacele tehnice
de aerodrom si sistemele si echipamentele de securitate aeronautică (control de
securitate, control acces si detectie) aflate în exploatare la data emiterii
prezentului ordin si vor dispune retragerea din folosire a celor care nu
corespund cerintelor tehnice specifice si afectează siguranta activitătii
aeronautice.
Art. 6. - D.G.S.T.A.A., A.A.C.R., toate
aeroporturile din România, Regia Autonomă “Administratia Română a Serviciilor
de Trafic Aerian” - ROMATSA si toti agentii aeronautici civili care utilizează
echipamente, instalatii, utilaje si mijloace tehnice de aerodrom si de
protectia navigatiei aeriene, sisteme si echipamente de securitate aeronautică
(control de securitate, control acces si detectie) vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare după 60 de zile
de la data publicării lui.
Art.
8. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin Ordinul ministrului
transporturilor nr. 421 din 19 noiembrie 1996 îsi încetează aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
26 februarie 2003.
Nr.
274.
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
privind constituirea si functionarea
colectivului de analiză tehnică la nivel central
În temeiul prevederilor Legii protectiei
mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 alin. (1) si (2) si ale art. 18 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de
evaluare a impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor
publice sau private supuse acestei proceduri,
având în vedere prevederile Ordinului
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea
Procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de
mediu, în baza Hotărârii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificările
ulterioare,
ministrul apelor si protectiei mediului emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se constituie colectivul de
analiză tehnică la nivel central, pentru participarea autoritătilor publice
centrale care au atributii si răspunderi specifice în domeniul protectiei
mediului la procedura de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a
acordurilor de mediu.
(2) Colectivul de analiză tehnică astfel
constituit este organism consultativ fără personalitate juridică ce
functionează pe lângă Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 2. - (1) Colectivul de analiză
tehnică se compune din reprezentanti ai:
- Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului;
- Ministerului Industriei si Resurselor;
- Ministerului Dezvoltării si Prognozei;
- Ministerului Sănătătii si Familiei;
- Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor;
- Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei;
- Ministerului Administratiei Publice;
- Ministerului de Interne - Comandamentul
pompierilor si protectiei civile.
(2) Componenta nominală a colectivului de
analiză tehnică este aprobată de presedintele acestuia pe baza propunerilor
formulate de conducătorii ministerelor respective.
(3) Membrii colectivului de analiză
tehnică sunt reprezentati la nivel de director general sau director, după caz.
În situatiile în care acestia sunt în
imposibilitatea de a participa, reprezentarea se face la nivel de consilier,
împuternicit de secretarul de stat.
(4) În functie de specificul proiectului
supus procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, componenta
colectivului de analiză tehnică se poate lărgi cu reprezentanti ai altor autorităti
publice centrale (Ministerul Culturii si Cultelor, Ministerul Educatiei si
Cercetării, Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, Academia Română etc.).
(5) În functie de ordinea de zi a
reuniunii, oricare dintre membrii colectivului de analiză tehnică poate supune
spre aprobare presedintelui propunerea de participare, cu rol consultativ, a
unor specialisti, cercetători si/sau cadre didactice universitare cu activitate
recunoscută în domeniul respectiv, în vederea asigurării asistentei tehnice,
stiintifice sau juridice suplimentare de care este nevoie.
Art. 3. - (1) Presedintele colectivului de
analiză tehnică este secretarul de stat pentru protectia mediului.
(2) În situatiile în care secretarul de
stat pentru protectia mediului este în imposibilitatea de a-si exercita functia
de presedinte al colectivului de analiză tehnică, acesta deleagă
responsabilitătile si atributiile sale directorului general al Directiei
generale de reglementare, autorizare, atestare mediu si gestiune a deseurilor.
Art. 4. - (1) Colectivul de analiză
tehnică participă la procedura de evaluare a impactului asupra mediului si de
emitere a acordului de mediu, pentru proiectele de investitii aferente
activitătilor/instalatiilor cu impact semnificativ asupra mediului, aflate în
competenta de rezolvare a Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(2) Colectivul de analiză tehnică exercită
următoarele atributii:
a) participă la procedura de evaluare a
impactului asupra mediului, pentru toate etapele de procedură prevăzute în
legislatia în vigoare, respectiv: etapa de încadrare a proiectului în procedura
de evaluare a impactului asupra mediului, etapa de definire a domeniului
evaluării si de realizare a raportului privind studiul de evaluare a impactului
asupra mediului si etapa de analiză a calitătii raportului la studiul de
evaluare a impactului asupra mediului;
b) participă la procesul de luare a
deciziilor privind emiterea/respingerea motivată a acordurilor de mediu pentru
activitătile/instalatiile cu impact semnificativ asupra mediului, aflate în
competenta Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
c) solicită completări din perspectiva
cerintelor specifice pentru domeniile relevante ale proiectului supus analizei;
d) poate solicita, după caz, expertizarea
raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului de către unităti
specializate, persoane fizice sau juridice atestate în acest scop;
e) participă la sedintele de dezbatere
publică, după caz;
f) analizează evaluarea propunerilor
publicului, realizată de titularul proiectului;
g) recomandă, prin consens, decizia
finală.
Art. 5. - (1) Colectivul de analiză
tehnică se întruneste obligatoriu în situatiile prevăzute de Ordinul
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea
Procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului
de mediu sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea presedintelui.
(2) Colectivul de analiză tehnică adoptă,
la prima sa reuniune, regulamentul propriu de organizare si functionare.
Art. 6. - (1) Directia generală de
reglementare, autorizare, atestare mediu si gestiune a deseurilor asigură
secretariatul colectivului de analiză tehnică.
(2) Atributiile si responsabilitătile
secretariatului se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare al
colectivului de analiză tehnică.
Art. 7. - (1) Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului ia decizia finală asupra emiterii/respingerii motivate a
acordului de mediu pentru proiectele de investitii aferente
activitătilor/instalatiilor cu impact semnificativ asupra mediului, aflate în
competenta acestuia, luând în considerare punctele de vedere exprimate în
cadrul colectivului de analiză tehnică si relevanta acestora, în functie de
competentele stabilite prin legislatia de protectie a mediului în vigoare.
(2) Decizia finală a Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului, argumentată, se transmite titularului activitătii si,
spre informare, membrilor colectivului de analiză tehnică, în termen de 3 zile
de la sedinta colectivului.
(3) Informarea publicului asupra deciziei
finale se face în conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Bucuresti,
27 februarie 2003.
Nr. 1.388.