MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 781 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 6 noiembrie 2003
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 366 din 30 septembrie 2003 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 121/1998
privind răspunderea materială a militarilor, aprobată prin Legea nr. 25/1999
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
9. - Decizie a ministrului finantelor publice pentru aprobarea
solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi legale privind impozitul pe
profit, coroborate cu Reglementările contabile armonizate cu directivele
europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate
443. - Ordin al directorului general al Oficiului Registrului
National al Informatiilor Secrete de Stat privind aprobarea Cerintelor minime
pentru containerele destinate protectiei informatiilor clasificate, pentru
mecanismele de închidere, sistemele cu cifru si încuietorile acestora
1.588. - Decizie a directorului general al Autoritătii
Nationale a Vămilor privind modificarea Deciziei directorului general al
Directiei Generale a Vămilor nr. 879/2002 privind aplicarea procedurii de
decontare a datoriei vamale prin mijloace informatice
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
31. - Circulară pentru modificarea si completarea
Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind efectuarea
operatiunilor valutare, cu modificările si completările ulterioare
32. – Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României, valabil în luna noiembrie 2003
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
30 septembrie 2003
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 121/1998
privind răspunderea materială a militarilor, aprobată prin Legea nr. 25/1999
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobată
prin Legea nr. 25/1999, exceptie ridicată de Radu Mihail în Dosarul nr.
13.330/2002 al Tribunalului Prahova – Sectia comercială si de contencios
administrativ.
La
apelul nominal răspunde autorul exceptiei – Radu Mihail, personal si asistat de
avocat Mirela Serbaniuc, cu împuternicire avocatială la dosar, lipsă fiind
cealaltă parte - Inspectoratul Judetean de Politie Prahova, fată de care procedura
de citare este legal îndeplinită. Cauza fiind în stare de judecată, avocatul
autorului exceptiei solicită admiterea acesteia asa cum a fost formulată în
fata instantei de judecată, sustinând, pe de-o parte, că Ordonanta Guvernului
nr. 121/1998, care reglementează raporturile de muncă, s-a emis cu încălcarea
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie, iar pe de altă parte, că
dispozitiile ordonantei în discutie contravin prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1), coroborat cu art. 49, ale art. 125, precum si celor ale art.
6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, întrucât îngrădesc accesul liber la justitie, prin faptul că seful
sau comandantul unitătii este atât emitentul deciziei de imputare, cât si cel
care solutionează contestatiile împotriva acestor decizii.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind, pe de-o parte, că Ordonanta Guvernului nr.
121/1998 a fost emisă cu respectarea dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. l), întrucât
vizează aspecte particulare care tin de raporturile de muncă, iar pe de altă
parte, că dispozitiile ordonantei nu contravin prevederilor constitutionale
invocate de autorul exceptiei, deoarece, potrivit art. 43 din ordonantă, persoanele
care se consideră lezate într-un drept legitim se pot adresa instantei
judecătoresti competente.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 8 aprilie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 13.330/2002, Tribunalul
Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobată
prin Legea nr. 25/1999, exceptie ridicată de contestatorul Radu Mihail în
cadrul unei cauze administrative în contradictoriu cu intimatul, Inspectoratul
Judetean de Politie Prahova.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998 sunt neconstitutionale, deoarece acestea “instituie o
procedură derogatorie de la dreptul comun, în ceea ce priveste persoanele prin
intermediul cărora se administrează actul de justitie, modalitătile de sesizare
si solutionare, termenele de adresare si căile de atac, instituind un sistem
judiciar paralel”, derogând astfel de la prevederile art. 16 din Constitutie,
conform cărora cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice,
precum si de la prevederile titlului III, capitolul VI “Autoritatea
judecătorească” din Constitutie, care stabilesc, începând cu art. 125, “că
justitia se realizează prin Curtea Supremă de Justitie si celelalte instante
judecătoresti stabilite de lege, fiind interzisă înfiintarea de instante
extraordinare”.
Conform
sustinerilor autorului, dispozitiile criticate îngrădesc accesul liber la
justitie, întrucât aceeasi entitate care a stabilit elementele răspunderii
materiale se pronuntă si asupra legalitătii si temeiniciei măsurii, ceea ce
contravine si art. 49 din Constitutie.
Pe de
altă parte, autorul exceptiei sustine că dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
121/1998 contravin si prevederilor art. 72 alin. (3) lit. l) din Constitutie,
întrucât doar Parlamentul este în drept să adopte legi organice în categoria
cărora intră si cele privind regimul general al raporturilor de muncă,
sindicatele si protectia socială. Totodată apreciază că dispozitiile criticate
contravin si prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece se ajunge la
situatia “în care aceeasi autoritate să fie si judecător si parte interesată”,
fiind încălcat astfel principiul judecării în mod echitabil de către o instantă
independentă si impartială.
Tribunalul
Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ opinează în sensul că exceptia deneconstitutionalitate
ridicată este “întemeiată în parte”, deoarece dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 121/1998 nu contravin prevederilor art. 16 si 49 din Constitutie, dar
încalcă dispozitiile art. 72 alin. (3) din Legea fundamentală, conform cărora
doar Parlamentul este în drept să adopte legi organice în categoria cărora
intră si cele privind regimul general al raporturilor de muncă, sindicatele si
protectia socială.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
De
asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă fată de dispozitiile art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, întrucât vizează în realitate
aspecte în legătură cu modul de aplicare a dispozitiilor legale ce reglementează
răspunderea patrimonială si procedura
de contestare a unei dispozitii de imputare, în raport cu dispozitiile art. 63
din cuprinsul Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului, iar nu aspecte
de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 121/1998.
Astfel,
exceptia a fost ridicată în cadrul unei actiuni în contencios administrativ,
având ca obiect solutionarea contestatiei pe care autorul exceptiei a
introdus-o împotriva unei decizii de imputare emise de Inspectoratul Judetean de
Politie Prahova pentru recuperarea unor cheltuieli de scolarizare, în temeiul
Ordonantei Guvernului nr. 121/1998, la data de 31 octombrie 2002, dată la care
contestatorul nu mai avea calitatea de cadru militar, ci aceea de politist
-functionar public civil, cu statut special, reglementat prin Legea nr.
360/2002, care la art. 63, în legătură cu răspunderea politistilor pentru
pagubele cauzate patrimoniului unitătii, face trimitere la legislatia
aplicabilă personalului civil.
Avocatul
Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât dispozitiile
legale criticate instituie răspunderea materială a militarilor, fără a face
vreo diferentiere în cadrul aceleiasi categorii de persoane, iar asa cum a
statuat Curtea Constitutională în mod constant în jurisprudenta sa, principiul
egalitătii nu înseamnă uniformitate (deciziile nr. 70/1993, nr. 102/2000 si nr.
107/2000).
Suportarea
cheltuielilor de întretinere pe timpul scolarizării, contraprestatia din partea
beneficiarului întretinerii si conditiile de restituire în eventualitatea
intervenirii anumitor situatii se stabilesc prin conventie încheiată între cele
două părti, materializată si prin angajamentul asumat, iar împrejurările legate
de conditiile de încheiere a conventiei, legalitatea clauzelor sale, motivele
încetării activitătii sau cuantumul cheltuielilor de întretinere ce urmează a
fi restituite constituie probleme de fapt, a căror stabilire intră în
competenta exclusivă a instantei judecătoresti învestite cu solutionarea
litigiului.
În ceea
ce priveste neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 121/1998,
raportată la prevederile art. 21 si 125 din Constitutie, apreciază că aceasta
nu poate fi retinută, deoarece dispozitiile criticate reglementează o procedură
specială privind contestarea deciziilor de imputare, cu caracter
administrativ-jurisdictional, instituind modalităti specifice de contestare în
cadrul unui sistem de căi de atac succesive, iar potrivit art. 43 din Ordonanta
Guvernului nr. 121/1998, persoanele care se consideră lezate într-un drept
legitim se pot adresa instantei judecătoresti competente, potrivit legii.
Referitor la procedurile administrativ-jurisdictionale, prin Decizia nr.
1/1994, Curtea Constitutională a statuat, de principiu, că instituirea unor
asemenea proceduri nu contravine dispozitiilor constitutionale, atât timp cât
decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacată în fata unei
instante judecătoresti, iar existenta unor organe administrative de jurisdictie
nu duce la înlăturarea interventiei instantelor judecătoresti. În acelasi sens
este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care, în legătură
cu aplicarea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, a statuat că “ratiuni de flexibilitate si
eficientă, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot
justifica interventia anterioară a unor organe administrative”. (Cazul Le
Compte, Van Leuven si De Meyere contra Belgiei, 1981).
În
ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
121/1998, raportată la prevederile art. 72 alin. (3) din Constitutie, apreciază
că raporturile de muncă, sindicatele si protectia socială trebuie reglementate
prin lege organică, dar aceasta numai în ceea ce priveste regimul general, nu
si cel special, cum este cel privind răspunderea materială a militarilor, asa
cum a statuat Curtea Constitutională prin Decizia nr. 64/1999.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 121 din 28 august 1998 privind răspunderea materială a
militarilor (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din
29 august 1998), aprobată prin Legea nr. 25 din 26 ianuarie 1999 (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 28 ianuarie 1999).
În
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia apreciază că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate următoarele prevederi
constitutionale:
- Art.
16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări...”;
- Art.
20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile
cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
România este parte.
(2)
Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile interne, au
prioritate reglementările internationale.”;
- Art.
21: “Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art.
49: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns
numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea sigurantei
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o si nu
poate atinge existenta dreptului sau a libertătii.”;
- Art.
72 alin. (3) lit. l): “Prin lege organică se reglementează: [...] l) regimul
general privind raporturile de muncă, sindicatele si protectia socială;”;
- Art.
125 alin. (1): “Justitia se realizează prin Curtea Supremă de Justitie si
prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.”
De
asemenea, autorul exceptiei sustine că se încalcă si prevederile art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, potrivit cărora “Orice persoană are dreptul la judecarea în
mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de
către o instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî
fie asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
[...]”.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
1. În
ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate extrinsecă a Ordonantei
Guvernului nr. 121/1998, sustinerile autorului exceptiei, conform cărora
dispozitiile criticate ar contraveni art. 72 alin. (3) lit. l) din Legea
fundamentală, sunt neîntemeiate, deoarece, asa cum reiese si din titlu,
Ordonanta Guvernului nr. 121/1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999,
reglementează răspunderea materială a militarilor, deci un regim special, în
timp ce art. 72 alin. (3) din Constitutie prevede că raporturile de muncă,
sindicatele si protectia socială trebuie reglementate prin lege organică, dar
aceasta numai în ceea ce priveste regimul general. În acelasi sens este si
Decizia nr. 2/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5
din 13 ianuarie 1995, prin care Curtea Constitutională a statuat că
“art. 72 alin. (1) din
Constitutie stabileste că Parlamentul poate adopta trei categorii de legi, si
anume: legi constitutionale, legi organice si legi ordinare. Cât priveste
legile organice, art. 72 alin. (2) stabileste domeniile, iar la lit. l) arată
că prin asemenea legi se reglementează «regimul general privind raporturile de
muncă, sindicatele si protectia socială». Este deci evident că folosirea
termenului general circumscrie domeniul legilor organice la principiile
(regulile) comune, fundamentale, care privesc raporturile de muncă, sindicatele
si protectia socială. Firesc, aspectele partiale, particulare, eventual mai mărunte,
pot fi reglementate si prin legi ordinare sau chiar prin acte normative
inferioare acestora, în conformitate însă cu acest regim general”.
2.
Referitor la celelalte sustineri ale autorului exceptiei, Curtea constată că
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 121/1998, care reglementează conditiile,
cazurile si sanctiunile care se aplică militarilor atunci când este angajată
răspunderea materială a acestora, respectă întocmai prevederile si principiile
Legii fundamentale.
Astfel,
după ce prin art. 2 din ordonantă se reglementează conditiile în care se poate
angaja răspunderea materială a militarilor, iar cap. III instituie, pentru toti
militarii fată de care s-a angajat răspunderea materială, o procedură
prealabilă de cercetare si stabilire a pagubei, dată în sarcina comandantului
sau sefului unitătii respective, cap. IV reglementează căile de atac -
contestatia si plângerea -, care se depun la unitatea ce are în evidentă
debitul si
care se solutionează de
comandantul sau seful unitătii care a emis decizia de imputare.
Având
în vedere că art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 121/1998 prevede că
persoanele care se consideră lezate într-un drept legitim se pot adresa
instantei judecătoresti competente, sustinerile autorului, conform cărora
dispozitiile legale criticate ar contraveni art. 21 si 49 din Constitutie,
precum si celor ale art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, sunt neîntemeiate, întrucât accesul liber la
justitie, incluzând dreptul oricărei persoane de a se adresa instantei
judecătoresti competente pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime, precum si dreptul de a stărui în continuarea
procesului judiciar declansat până la solutionarea definitivă a acestuia
printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, inclusiv exercitarea căilor de
atac prevăzute de lege, nu este restrâns prin dispozitiile criticate, ci,
dimpotrivă, este garantat prin prevederile art. 43 din ordonantă.
Totodată,
nici critica referitoare la încălcarea art. 125 din Constitutie nu este
întemeiată, întrucât, în jurisprudenta sa referitoare la procedurile
administrativ-jurisdictionale, Curtea Constitutională a statuat, prin Decizia
Plenului nr. 1/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994, cu valoare de principiu, că instituirea unor asemenea
proceduri nu contravine dispozitiilor constitutionale, atât timp cât decizia
organului administrativ de jurisdictie poate fi atacată în fata unei instante
judecătoresti, iar existenta unor organe administrative de jurisdictie nu duce
la înlăturarea interventiei instantelor judecătoresti, în acelasi sens fiind si
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul Le Compte, Van
Leuven si De Meyere contra Belgiei, 1981).
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobată prin Legea nr.
25/1999, exceptie ridicată de Radu Mihail în Dosarul nr. 13.330/2002 al
Tribunalului Prahova - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 30 septembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi legale privind impozitul pe profit, coroborate cu Reglementările contabile armonizate cu directivele europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate
Se
aprobă solutiile prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din
Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificările si completările
ulterioare, coroborate cu Reglementările contabile armonizate cu directivele
europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001, adoptate de Comisia centrală
fiscală constituită în baza Ordinului ministrului finantelor publice nr.
718/2003, în sedintele din 26, 29 si 30 septembrie 2003.
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 8 octombrie 2003.
Nr. 9.
*) Anexa se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 bis în afara abonamentului, si
se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
OFICIUL REGISTRULUI NATIONAL AL
INFORMATIILOR SECRETE DE STAT
privind aprobarea
Cerintelor minime pentru containerele destinate protectiei informatiilor
clasificate, pentru mecanismele de închidere, sistemele cu cifru si încuietorile
acestora
În
temeiul:
- art.
1 alin. (4) lit. g) si art. 3 alin. (6) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat, aprobată prin Legea nr. 101/2003;
- pct.
88 si 90 din Normele privind protectia informatiilor clasificate ale
Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 353/2002;
- art.
122 si 127 din Standardele nationale de protectie a informatiilor clasificate
în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002,
directorul
general al Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat emite prezentul ordin.
Art.
1. - Se aprobă Cerintele minime pentru containerele destinate protectiei
informatiilor clasificate, pentru mecanismele de închidere, sistemele cu cifru
si încuietorile acestora, prezentate în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Directorul
general al Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat,
Marius
Petrescu
Bucuresti, 31 octombrie 2003.
Nr. 443.
AUTORITATEA NATIONALĂ DE CONTROL
AUTORITATEA NATIONALĂ A VĂMILOR
privind modificarea
Deciziei directorului general al Directiei Generale a Vămilor nr. 879/2002
privind aplicarea procedurii de decontare a datoriei vamale prin mijloace
informatice
Având
în vedere prevederile art. 73 alin. (2) si (4) din Regulamentul de aplicare a
Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.114/2001,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 19 noiembrie
2001,
directorul
general al Autoritătii Nationale a Vămilor emite următoarea decizie:
Articol
unic. - Anexa la
Normele metodologice privind procedura de decontare a datoriei vamale prin
mijloace informatice, aprobată prin Decizia directorului general al Directiei
Generale a Vămilor nr. 879/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 528 din 19 iulie 2002, se înlocuieste cu anexa care face parte
integrantă din prezenta decizie.
p.
Directorul general al Autoritătii Nationale a Vămilor,
Ion
Stoica
Bucuresti, 29 octombrie 2003.
Nr. 1.588.
*) Anexa se transmite unitătilor
si institutiilor de drept public si privat îndreptătite.
ANEXĂ
Nr. crt. |
Biroul
vamal |
1. |
Alba Iulia |
2. |
Albita |
3. |
Alexandria |
4. |
Arad |
5. |
Bacău |
6. |
Baia Mare |
7. |
Băneasa |
8. |
Bistrita |
9. |
Bors |
10. |
Botosani |
11. |
Brăila |
12. |
Brasov |
13. |
Bucuresti Antrepozite |
14. |
Bucuresti Gara de Nord |
15. |
Bucuresti Oficiul Postal 6 |
16. |
Buzău |
17. |
Calafat |
18. |
Călărasi |
19. |
Cenad |
20. |
Cluj - Napoca |
21. |
Constanta Port |
22. |
Constanta Sud - Agigea |
23. |
Craiova |
24. |
Curtici |
25. |
Deva |
26. |
Drobeta-Turnu Severin |
27. |
Episcopia Bihorului |
28. |
Focsani |
29. |
Galati Docuri |
30. |
Giurgiu Autostradă |
31. |
Giurgiu Zona Liberă |
32. |
Halmeu Feroviar |
33. |
Halmeu Rutier |
34. |
Iasi |
35. |
Jimbolia |
36. |
Lugoj |
37. |
Mangalia |
38. |
Medias |
39. |
Miercurea - Ciuc |
40. |
Moravita |
41. |
Nădlac |
42. |
Negru Vodă |
43. |
Odorheiu Secuiesc |
44. |
Oltenita |
45. |
Oradea Bază |
46. |
Orsova |
47. |
Ostrov |
48. |
Otopeni Călători |
49. |
Pascani |
50. |
Petea |
51. |
Piatra - Neamt |
52. |
Pitesti |
53. |
Ploiesti |
54. |
Portile de Fier I |
55. |
Râmnicu Vâlcea |
56. |
Resita |
57. |
Satu Mare |
58. |
Sculeni |
59. |
Sfântu Gheorghe |
60. |
Sibiu |
61. |
Sighet |
62. |
Siret |
63. |
Slatina |
64. |
Slobozia |
65. |
Suceava |
66. |
Târgoviste |
67. |
Târgu Jiu |
68. |
Târgu Mures |
69. |
Timisoara Bază |
70. |
Timisoara - Aeroport |
71. |
Târguri si Expozitii |
72. |
Tulcea |
73. |
Turnu Măgurele |
74. |
Valea lui Mihai |
75. |
Vaslui |
76. |
Zalău |
77. |
Zona Liberă Brăila |
78. |
Zona Liberă Curtici |
79. |
Zona Liberă Galati |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind efectuarea
operatiunilor valutare, cu modificările si completările ulterioare
În
baza art. 11 si 12 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a
României, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998, cu modificările si completările
ulterioare,
Banca
Natională a României emite prezenta circulară.
Art.
I. -
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind efectuarea
operatiunilor valutare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 395 din 31 decembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
- După
litera f) a alineatului 2 al articolului 18 se introduce litera g) cu următorul
cuprins:
“g)
asociatii/actionarii casei de schimb valutar – pentru operatiuni valutare ce
decurg din acordarea, cu respectarea prevederilor legale aplicabile, de credite
propriilor case de schimb valutar, organizate ca persoane juridice conform
Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările
si completările ulterioare, si având ca obiect unic de activitate schimbul
valutar pentru persoane fizice.”
Art.
II. - Punctul
II.9 alineatul 3 din Normele privind functionarea pietei valutare - N.R.V.1 la
Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor
valutare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 31
decembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, va avea următorul cuprins:
“Rezidentii pot participa la piata valutară interbancară cu ordine de cumpărare
de valută pentru rambursarea creditelor si achitarea dobânzilor si
comisioanelor aferente unui credit sau împrumut în valută acordat de o bancă
rezidentă sau de o societate de credit ipotecar rezidentă, precum si pentru
cumpărarea de sume în valută, în situatia în care nu detin disponibilităti
proprii în conturile lor deschise la bănci, pentru plăti în favoarea altor
rezidenti decurgând din acte de comert derulate în zone libere si din acordarea
de credite în valută de către societătile de credit ipotecar.”
Art.
III. - Normele
privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar cu numerar si substitute de
numerar pentru persoane fizice pe teritoriul României - N.R.V.2 la Regulamentul
Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor
valutare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 31
decembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
punctul II.3.2, litera b) va avea următorul cuprins:
“b)
solicitantul, constituit conform Legii nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, trebuie să
prezinte dovada existentei disponibilitătilor bănesti în moneda natională
si/sau în valute convertibile în contul casei de schimb valutar. Atât la
înfiintare, cât si pe parcursul functionării, disponibilitătile bănesti în
moneda natională si/sau în valute convertibile trebuie să fie în echivalent de
minimum 75.000 euro. La stabilirea nivelului disponibilitătilor bănesti în
echivalent euro vor fi utilizate cursurile pietei valutare comunicate de Banca Natională
a României pentru data la care se face evaluarea.
Disponibilitătile
bănesti pot proveni din: sumele depuse ca aport în numerar la constituirea
capitalului social, alte elemente de capitaluri proprii rezultate din
activitatea de schimb valutar, majorările ulterioare de capital social, precum
si din împrumuturi primite exclusiv de la asociatii/actionarii casei de schimb
valutar, cu respectarea prevederilor legale aplicabile. Sumele pe care asociatii/actionarii
casei de schimb valutar le pun la dispozitia casei de schimb valutar sub forma
creditelor trebuie să provină din disponibilităti proprii si nu din alte împrumuturi.
Operatiunile
de schimb valutar ale caselor de schimb valutar se vor efectua numai cu
disponibilitătile bănesti ale acestora mentionate la alin. 1.”
2. Punctul
V.29 se abrogă.
3. Punctul
VII.41 va avea următorul cuprins:
“41.
În cazul retragerii autorizatiei de functionare unei case de schimb valutar,
actionarii/asociatii acesteia îsi pierd dreptul de a înfiinta ori de a
participa la capitalul social al altei case de schimb valutar pentru o perioadă
de 5 ani.”
Art.
IV. - Normele
privind importul si exportul fizic de instrumente de plată sub formă de numerar
- N.R.V. 7 la Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind
efectuarea operatiunilor valutare, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 395 din 31 decembrie 1997, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Punctul
III.6 alineatul 1 va avea următorul cuprins:
“6.
Persoanele fizice pot introduce sau scoate în/din România sume efective de
maximum 500.000 lei/persoană/călătorie, cu exceptia persoanelor fizice
rezidente în Republica Moldova ori în România, care pot introduce sau scoate
în/din România cu ocazia călătoriilor efectuate în cele două tări sume efective
de maximum 17.000.000 lei/persoană/călătorie.”
2. Punctul
III.7 alineatul 1 va avea următorul cuprins:
“7. La
iesirea/intrarea din/în România, persoanele fizice mentionate la pct. 6 de mai
sus au obligatia să declare autoritătii vamale sumele în moneda natională care depăsesc
limita de 500.000 lei/persoană/călătorie, respectiv 17.000.000 lei/persoană/călătorie,
si să le depună la autoritatea vamală română, care va întocmi chitante de
consemnare.”
Art.
V. - (1)
Prevederile art. III pct. 1 se aplică tuturor caselor de schimb valutar care
vor solicita autorizatia de functionare de la Banca Natională a României după
data publicării prezentei circulare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)
Casele de schimb valutar care detin autorizatii de functionare emise de Banca
Natională a României si cele aflate în proces de autorizare la Banca Natională
a României trebuie să atingă nivelul disponibilitătilor bănesti prevăzut la
art. III pct. 1 în termen de 180 de zile calendaristice de la data publicării
prezentei circulare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
VI. - (1) În
maximum 15 zile calendaristice calculate de la termenul prevăzut la art. V
alin. (2), casele de schimb valutar care detin autorizatii de functionare emise
de Banca Natională a României (anterior si ulterior publicării prezentei
circulare) si care au/si-au completat disponibilitătile bănesti la nivelul
prevăzut la art. III pct. 1 vor solicita reautorizarea de către Banca Natională
a României - Directia reglementare si autorizare.
(2)
Cererea de reautorizare va fi însotită de următoarele documente:
a)
dovada existentei disponibilitătilor bănesti în moneda natională si/sau în
valute convertibile, în conturile deschise la institutii de credit din România
si/sau în casieriile casei de schimb valutar/punctelor de schimb valutar;
b)
extrasul din registrul societătilor, emis de oficiul registrului comertului cu
cel mult 30 de zile calendaristice înainte de data depunerii cererii de
reautorizare la Banca Natională a României;
c)
fotocopia ultimei autorizatii de functionare emise de Banca Natională a
României.
(3) În
cel mult 60 de zile calendaristice calculate de la termenul prevăzut la alin. (1),
Banca Natională a României - Directia reglementare si autorizare va proceda la
reautorizarea caselor de schimb valutar prevăzute la alin. (1), dacă sunt
îndeplinite prevederile prezentei circulare si ale Normelor privind efectuarea
operatiunilor de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru
persoane fizice pe teritoriul României - N.R.V.2 la Regulamentul Băncii Nationale
a României nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 31 decembrie 1997, cu modificările
si completările ulterioare.
Art.
VII. - (1) În
maximum 15 zile calendaristice calculate de la termenul prevăzut la art. V
alin. (2), casele de schimb valutar care detin autorizatii de functionare emise
de Banca Natională a României si care nu si-au completat disponibilitătile
bănesti la nivelul prevăzut la art. III pct. 1 îsi vor înceta definitiv
activitatea de schimb valutar si vor notifica în scris aceasta Băncii Nationale
a României - Directia reglementare si autorizare, cu restituirea originalului autorizatiei
de functionare în cauză, urmând a fi radiate din evidentele Băncii Nationale a
României privitoare la casele de schimb valutar autorizate de Banca Natională a
României.
(2)
Casele de schimb valutar care nu vor solicita reautorizarea ori cele care nu au
fost reautorizate deoarece nu au îndeplinit conditiile prevăzute de prezenta
circulară si de Normele privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar cu
numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice pe teritoriul României
- N.R.V.2 la Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 3/1997 privind
efectuarea operatiunilor valutare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 395 din
31 decembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, precum si cele
care nu vor notifica încetarea definitivă a activitătii de schimb valutar vor
fi radiate, din oficiu, din evidentele Băncii Nationale a României privitoare
la casele de schimb valutar autorizate de Banca Natională a României,
concomitent cu retragerea autorizatiei de functionare.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCUcopyrightdsc.net
Bucuresti, 31 octombrie 2003.
Nr. 31.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României, valabil în luna noiembrie 2003
Având
în vedere prevederile Legii nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a
României si tinând seama de evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca
Natională a României hotărăste:
Pentru
luna noiembrie 2003 nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României este de 20,19% pe an.
p.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
EMIL
IOTA GHIZARI
Bucuresti, 3 noiembrie 2003.
Nr. 32.