MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 784 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 6 noiembrie 2003
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 335 din 16 septembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 82/2003
Decizia
nr. 352 din 23 septembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national
de solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 366/2001,
precum si a ordonantei de urgentă în întregul său
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.237.
- Hotărâre privind transmiterea unei părti dintr-un imobil din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor în domeniul public al comunei Tuglui si în administrarea Consiliului
Local al Comunei Tuglui, judetul Dolj
1.240.
- Hotărâre privind trecerea unui imobil situat în municipiul Medias din
domeniul public al statului în domeniul public al municipiului Medias, judetul
Sibiu
1.241.
- Hotărâre privind trecerea unor imobile din domeniul public al statului,
respectiv din domeniul privat al statului, si din administrarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului în domeniul public al orasului
Panciu si în administrarea Consiliului Local al Orasului Panciu, judetul Vrancea
1.246.
- Hotărâre pentru aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul
2004 ale Companiei Nationale “Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei
Nationale “Loteria Română” - S.A., unităti economice de interes public national,
aflate sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 82/2003
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Paula C. Pantea -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 82/2003, exceptie ridicată de Banca
Internatională a Religiilor în Dosarul nr. 351/2003 al Curtii de Apel Ploiesti.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca nefondată. Se arată că
dispozitiile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 155 din 17 aprilie
2003, Curtea Constitutională a respins exceptia de neconstitutionalitate, ca
fiind inadmisibilă, iar în cauză nu sunt elemente noi de natură să modifice
această jurisprudentă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 18 februarie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 351/2003, Curtea de Apel
Ploiesti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, exceptie ridicată de Banca Internatională a
Religiilor.
În motivarea
exceptiei, autorul acesteia
sustine, atât în memoriul depus în instantă, cât si oral, în fata instantei, că
dispozitiile criticate se aplică si procedurilor nedeschise până la data
intrării în vigoare a ordonantei, încălcându-se astfel “principiul
neretroactivitătii legii civile prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constitutie”.
Curtea de Apel
Ploiesti consideră că
exceptia este neîntemeiată, întrucât textul respectiv “ridică probleme de
interpretare si nu de neconstitutionalitate”.
Potrivit art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că exceptia este neîntemeiată,
sustinând că dispozitiile criticate sunt “tranzitorii, de aplicare a legii
procesuale în timp si vizează proceduri deja deschise sub imperiul
reglementărilor legale anterioare. Asadar, sub nici o formă nu se poate vorbi
despre o retroactivitate în cazul dispozitiilor art. IV alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002”.
Totodată se
apreciază că, “deoarece art. IV alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002
nu acoperă si procedurile pornite anterior intrării în vigoare a acestuia,
[...] solutionarea acestui conflict de aplicare a legilor în timp urmează a se
realiza în conformitate cu principiile de drept comun consacrate de Codul de
procedură civilă care, potrivit art. 128 din Legea nr. 64/1995, completează
dispozitiile acestui ultim act normativ citat”.
Guvernul
precizează, în punctul său de vedere, că, “întrucât cerinta unui cuantum minim
al creantei reprezintă o conditie a exercitării actiunii reglementate de Legea
nr. 64/1995, respectiv o conditie ce trebuie să fie îndeplinită de dreptul
subiectiv civil afirmat pentru ca acesta să poată fi exercitat, aceasta nu se
poate aprecia decât prin raportarea la momentul sesizării instantei, deci al
pornirii procedurii insolventei. Deoarece la momentul sesizării instantei legea
nu prevedea cerinta unui cuantum minim al creantei drept conditie necesară
pentru exercitarea actiunii, rezultă că impunerea acesteia în cazul de fată ar
constitui, într-adevăr, o aplicare retroactivă a dispozitiilor pct. 30 din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002”. În concluzie, Guvernul consideră că în cauză
se pune problema aplicării de către instantă a legii în timp, iar nu cea a
constitutionalitătii textului.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comuni- cat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. IV alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 82 din 13 martie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26 martie
2003, text care are următorul cuprins: “Procedurile
deschise până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante vor continua să
fie administrate si lichidate conform prevederilor legale în vigoare anterioare
modificărilor si completărilor aduse Legii nr. 64/1995 prin prezenta
ordonantă”.
Critica de
neconstitutionalitate adusă acestui text se bazează pe sustinerea că
dispozitiile respective retroactivează în ceea ce priveste procedurile pornite,
dar nedeschise până la data intrării în vigoare a ordonantei, încălcându-se
astfel prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Dispozitiile art.
15 alin. (2) din Constitutie, invocate în sustinerea exceptiei, prevăd că “Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”.
Analizând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. IV din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002 au mai format obiect al controlului de constitutionalitate,
invocându-se tot încălcarea art. 15 alin. (2) din Constitutie. Astfel, Curtea
Constitutională, prin Decizia nr. 155 din 17 aprilie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 23 iunie 2003, a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, ca fiind inadmisibilă. În esentă, Curtea a
retinut în considerentele deciziei că textul criticat “contine dispozitii
tranzitorii de aplicare a procedurilor pornite în temeiul Legii nr. 64/1995 si
vizează, potrivit optiunii legiuitorului, pe cele deschise sub imperiul
reglementărilor anterioare. Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995,
astfel cum a fost modificat si completat prin art. I pct. 30 din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002, a introdus conditia unui plafon minim valoric al creantei, pentru
creditorii mentionati la alin. (1)”.
Prin decizia
mentionată Curtea a mai retinut următoarele: “Admisibilitatea cererilor
introductive de deschidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, formulate anterior
intrării în vigoare a dispozitiilor criticate ale Ordonantei Guvernului nr.
38/2002, în cazul în care judecătorul-sindic nu a pronuntat încă încheierea de deschidere
a procedurii (devenită sentintă prin art. I pct. 32 din Ordonanta Guvernului
nr. 38/2002 care a modificat art. 31 alin. (1) din Legea nr. 64/1995), în
functie de conditia plafonului valoric cu privire la cuantumul creantei,
introdusă prin art. I pct. 30 din ordonanta care a modificat dispozitiile art.
29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, pusă în discutie de către instante, este,
în mod evident, asa cum subliniază si Guvernul în punctul său de vedere, o
problemă de interpretare si aplicare în timp a legii, asupra căreia, potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza ultimă din Legea nr. 47/1992, republicată,
Curtea Constitutională nu se poate pronunta, fiind de competenta exclusivă a
instantelor judecătoresti.
Sub acest aspect,
jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat în mod constant că nu intră în
competenta Curtii controlul aplicării dispozitiilor unei legi sub raportul
actiunii lor în timp. În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 283 din 1
iulie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din
24 iulie 1997, si Decizia nr. 171 din 2 noiembrie 1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999.
Pe de altă parte,
Curtea observă că si în situatia în care s-ar pune problema unei eventuale
omisiuni a legiuitorului de a statua asupra situatiei procedurilor pornite,
care nu fuseseră încă deschise la data intrării în vigoare a ordonantei
criticate, exceptia este inadmisibilă, întrucât conform art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea nu poate completa sau modifica
prevederea legală supusă controlului de constitutionalitate”.
De altfel, în
punctul de vedere transmis Curtii în acest dosar, Guvernul apreciază că
“deoarece la momentul sesizării instantei legea nu prevedea cerinta unui
cuantum minim al creantei drept conditie necesară pentru exercitarea actiunii,
rezultă că impunerea acesteia în cazul de fată ar constitui, într-adevăr, o
aplicare retroactivă a dispozitiilor pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002”. Acest lucru reprezintă însă o chestiune de interpretare si aplicare a
legii si nu una de constitutionalitate.
Astfel fiind,
solutia Curtii în decizia sus-mentionată si considerentele care au stat la baza
ei îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit
elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei.
Fată de cele de
mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării udiciare si a falimentului,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 82/2003, exceptie ridicată de Banca
Internatională a Religiilor în Dosarul nr. 351/2003 al Curtii de Apel Ploiesti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 16 septembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
din 23
septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 366/2001, precum si a
ordonantei de urgentă în întregul său
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiintarea si
utilizarea Fondului national de solidaritate, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 366/2001, precum si a ordonantei de urgentă în
întregul său, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Trifoi Impex” -
S.R.L. Târgu Mures în Dosarul nr. 10.042/2001 al Judecătoriei Târgu Mures.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea dispune a
se face apelul si în Dosarul nr. 170C/2003, având ca obiect aceeasi exceptie,
ridicată de aceleasi părti în Dosarul nr. 8.447/2001 al Judecătoriei Târgu
Mures.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor, având în vedere identitatea de
obiect si de părti a acestora.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul
art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, raportat la art. 164 din Codul de
procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 170C/2003 la Dosarul nr.
169C/2003, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Public consideră că exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 este neîntemeiată. Se arată că aceste prevederi au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 334/2002, Curtea a
respins exceptia ca nefondată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierile
din 28 noiembrie 2002 si 18 octombrie 2002, pronuntate în dosarele nr.
10.042/2001 si nr. 8.447/2001, Judecătoria Târgu Mures a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4
alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999 si, respectiv, a
dispozitiilor întregii ordonante, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Trifoi Impex” - S.R.L. Târgu Mures.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate în Dosarul nr. 10.042/2001, autorul acesteia sustine că textul
criticat este neconstitutional, întrucât “refuzul de a colecta taxa de timbru
social conduce la retinerea acesteia din veniturile persoanei juridice, [ceea
ce] contravine principiilor constitutionale conform cărora «dreptul de proprietate
este garantat», «Proprietatea privată este în conditiile legii inviolabilă» si
«Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire», principii
înscrise în art. 41 si art. 135 din Constitutia României”.
Conform
sustinerilor autorului exceptiei, “aplicarea art. 4 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 118/1999 echivalează cu o confiscare”.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, formulată în Dosarul nr. 8.447/2001, în
însusi cuprinsul plângerii, autorul exceptiei consideră că “obligarea unei
societăti comerciale, printr-o dispozitie a unei ordonante de urgentă, de a
colecta de la persoane fizice o taxă, fără a se obtine în prealabil acordul de
vointă al angajatilor săi, în schimbul unui comision neacoperitor al
cheltuielilor făcute de societate prin aducerea la îndeplinire a prevederilor
respectivei ordonantei (1%) contravine art. 39 alin. (1) din Constitutie, care
prevede că munca fortată este interzisă”.
Judecătoria
Târgu Mures consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este nefondată. Argumentându-si această
opinie, în Dosarul nr. 10.042/2001 se apreciază că, “potrivit art. 41 alin. (8)
din Constitutie, bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii
pot fi confiscate, în conditiile legii”. Or, arată instanta, “în ipoteza
refuzului de colectare, constituire si virare a taxei de timbru social, bugetul
de stat suferă un prejudiciu care trebuie acoperit. În acest caz, retinerea
taxei de timbru social din veniturile celui care refuză colectarea,
constituirea si virarea taxei reprezintă o măsură de despăgubire pentru paguba
cauzată ca urmare a activitătii contraventionale. Ca atare, suma retinută fiind
rezultată din activitatea contraventională, devin aplicabile prevederile art.
41 alin. (8) din Constitutie”.
În ceea ce
priveste argumentarea instantei în Dosarul nr. 8.447/2001, s-a retinut
legitimitatea constitutională a instituirii taxei care trebuie colectată si
plătită de organizatorii jocurilor de noroc. Pentru îndeplinirea acestei
obligatii legale, arată instanta, organizatorii jocurilor de noroc sunt
obligati “să angajeze salariati care să presteze munca adecvată perceperii si
virării taxei de timbru social. Potentialii salariati, la negocierile privind
încheierea contractelor de muncă, sunt liberi să accepte sau nu atributia de
serviciu de a presta munca de colectare si virare a taxei de timbru social”. În
consecintă, retine instanta, “prestarea muncii de colectare si virarea taxei de
timbru nu reprezintă o muncă fortată”.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile
art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră exceptia ca fiind neîntemeiată. În
argumentarea acestui punct de vedere se arată că prevederea criticată “nu poate
fi socotită neconstitutională, fiind vorba despre o măsură de conformare cu
legea în cazul neîndeplinirii obligatiei de virare a taxelor de timbru social,
din proprie initiativă, de către persoanele juridice si fizice care sunt
obligate să le încaseze, în contul Fondului national de solidaritate”. Se
sustine că măsurile contributive prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 118/1999 din veniturile unor sectoare de activitate prestatoare de servicii
sau de comercializare a unor produse considerate de lux sunt “menite să conducă
la reducerea sărăciei în familiile aflate în situatii de extremă dificultate si
nicidecum nu aduc atingere valorilor constitutionale ale proprietătii”. Sunt
invocate de către Guvern, în acest sens, dispozitiile constitutionale ale art.
41 alin. (1) teza finală, ale art. 43 alin. (1), precum si cele ale art. 53
alin. (1) si (3).
Totodată în raport
cu dispozitiile art. 39 alin. (1) din Constitutie, care stabileste că “munca
fortată este interzisă”, Guvernul apreciază că “prevederile art. 11 alin. (1)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999 nu vin, în nici un fel, în
conflict cu aceste dispozitii constitutionale”. Se sustine, în argumentarea
acestui punct de vedere, că ordonanta de urgentă criticată “nu reglementează
raporturi de muncă fortată ci, în aplicarea principiului solidaritătii
nationale, stabileste unele măsuri contributive din veniturile unor sectoare de
activitate în care se prestează servicii sau se comercializează produse
considerate de lux, menite să conducă la reducerea sărăciei în familiile aflate
în situatii de extremă dificultate”.
Avocatul
Poporului consideră exceptia
ca nefondată. În esentă, punctul de vedere prezentat consideră că sinstituirea,
prin dispozitiile ordonantei, a unei taxe asupra jocurilor de noroc nu
reprezintă o încălcare a dreptului de proprietate si nici o violare a acestuia,
întrucât dreptul de proprietate obligă, asa cum stabileste alin. (6) al art. 41
din Constitutie, la respectarea si a celorlalte sarcini, care, potrivit legii
sau obiceiului, revin proprietarului”. Or, sustine Avocatul Poporului, “taxa de
timbru social a fost stabilită prin lege, în deplină concordantă cu art. 138
alin. (1) si art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie”. Avocatul Poporului
face referire, în punctul său de vedere, si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale prin care s-a stabilit constitutionalitatea actului normativ
criticat prin exceptia ridicată, mentionând deciziile nr. 302/2002 si nr.
334/2004.
În ceea ce
priveste obligatia de colectare, constituire si virare a taxei de timbru
social, se apreciază că această obligatie apartine .obligatiilor civile normale
stabilite de lege”, prevăzută de art. 39 din Constitutie. În mod normal textul
criticat prevede că “nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie,
[...] pentru săvârsirea căreia persoana în cauză trebuie să se supună rigorilor
legii”.
Se mai arată că
perceperea si virarea taxei de timbru de către angajatii agentilor economici
“nu reprezintă muncă fortată, întrucât fiecare angajat are încheiat cu
angajatorul un contract individual de muncă - bazat pe acordul liber de vointă
al părtilor - din care derivă atributiile sale si pe care trebuie să le aducă
la îndeplinire, iar pentru aceasta primeste o remuneratie corespunzătoare”.
Referitor la
stabilirea unui comision într-un cuantum mai mare decât cel actual (1%), care
să acopere cheltuielile agentului economic în privinta colectării taxei de
timbru social, Avocatul Poporului consideră că “acest aspect tine de domeniul
legii si nu de cel constitutional”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile
de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului,
rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, în primul dosar, îl
constituie dispozitiile art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din
30 iunie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 366 din 10
iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 13
iulie 2001, iar în cel de-al doilea dosar, dispozitiile întregii ordonante.
Textul criticat
pentru neconstitutionalitate are următorul cuprins: “Refuzul de colectare,
constituire si virare a taxei de timbru social conduce la retinerea taxei de
timbru social din veniturile persoanelor fizice si juridice prevăzute la alin.
(1).”
În motivarea
exceptiei, formulată prin însăsi plângerea introdusă, este invocată încălcarea
dispozitiilor art. 41 si 135 din Constitutie.
Din formularea
motivelor exceptiei rezultă că în realitate autorul acesteia se referă numai la
prevederile art. 41 alin. (1) teza 1, ale art. 41 alin. (3), precum si ale art.
135 alin. (5) din Constitutie, iar nu la textele art. 41 si 135 din
Constitutie, în întregime. Dispozitiile constitutionale respective au următorul
continut:
- Art. 41 alin.
(1) teza 1 si alin. (3): “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate [...].
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât doar pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.”;
- Art. 135 alin.
(6): “Proprietatea privată este, în conditiile legii, inviolabilă.”
Totodată, desi
prin Încheierea din 18 octombrie 2002 instanta pune în discutia părtilor
exceptia de neconstitutionalitate a art. 11 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 118/1999, în realitate, critica de neconstitutionalitate are ca
obiect ordonanta de urgentă în întregul ei.
1. Analizând
critica de neconstitutionalitate, potrivit căreia “aplicarea art. 4 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999 echivalează cu o confiscare”,
intrând în conflict cu prevederile constitutionale care asigură protectia
proprietătii private, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Curtea retine că
dispozitiile criticate au mai fost supuse controlului exercitat de Curtea
Constitutională.
Astfel, prin
Decizia nr. 334 din 3 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 946 din 23 decembrie 2002, Curtea a respins ca
nefondată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (3)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999. În considerentele deciziei
s-a retinut că “taxa de timbru social este instituită în temeiul art. 53 alin.
(1) din Constitutie, potrivit căruia «cetătenii au obligatia să contribuie,
prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice»”. De asemenea, Curtea
a retinut că “art. 43 alin. (1) al Legii fundamentale prevede că statul este
obligat să ia măsuri «de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent»,
iar art. 134 alin. (2) lit. f) reglementează obligatia statului de a
asigura «crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii»”.
În considerentele
deciziei mentionate se mai arată că “aceste preocupări trebuie să îsi găsească
corespondenta în măsuri concrete privitoare la categoria populatiei cu venituri
modeste, care reprezintă principalul beneficiar al Fondului national de
solidaritate.
O asemenea măsură
o constiutie instituirea taxei de timbru social asupra jocurilor de noroc, care
se întemeiază pe principiul solidaritătii sociale”. În final, Curtea conchide
că “plata unei asemenea taxe asupra jocurilor de noroc nu reprezintă o
încălcare a dreptului de proprietate si nici nu echivalează cu o violare a
proprietătii private. Legiuitorul poate, în derularea politicilor sale sociale,
să instituie impozite si taxe destinate constituirii unor fonduri care să
contribuie la reducerea sărăciei în familiile aflate în situatii de extremă
dificultate”.
De asemenea, prin
Decizia nr. 302 din 12 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 897 din 11 decembrie 2002, Curtea Constitutională a
respins exceptia de neconstitutionalitate având ca obiect Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 118/1999, în întregul său.
În esentă, s-a
retinut că “prevederile din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999, cu
modificările ulterioare, corespund ansamblului dispozitiilor constitutionale
referitoare la impozite si taxe, la caracterul social al statului român, precum
si la obligatiile statului cu privire la cresterea calitătii vietii”. Totodată
Curtea a stabilit că “nu poate primi sustinerea autorului exceptiei referitoare
la încălcarea dispozitiilor constitutionale privind protectia proprietătii
private si inviolabilitatea acesteia”. Conform considerentelor acestei decizii,
“reglementările constitutionale referitoare la proprietate, respectiv cele ale
art. 41 alin. (1), (3) si (6), precum si cele ale art. 135 alin. (6), nu pot fi
opuse, sub nici o formă, obligatiilor ce revin organizatorilor de jocuri de
noroc pentru încasarea unor taxe de timbru social, instituite prin lege, si
măsurilor prevăzute pentru asigurarea ritmicitătii încasărilor la Fondul
national de solidaritate socială, în vederea asigurării posibilitătii de
finantare cu regularitate a cheltuielilor publice cărora le sunt destinate”.
Curtea a
subliniat, în legătură cu referirea autorului exceptiei la încălcarea
dispozitiilor constitutionale privind exproprierea, că aceasta nu poate fi
primită, “întrucât măsura sanctionatorie prevăzută de alin. (3) al art. 4 din
ordonanta de urgentă criticată nu are nici o legătură cu prevederile art. 41
alin. (3) din Constitutie, ci reprezintă o consecintă a încălcării unei
obligatii nstituite prin lege, faptă
care constituie contraventie, potrivit art. 11 din ordonanta de urgentă”.
Fată de cele de
mai sus si tinând seama de faptul că prin exceptia ridicată în acest dosar nu
se invocă elemente noi de natură să modifice jurisprudenta sa, Curtea consideră
că solutiile adoptate si considerentele care au stat la baza acestora îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
2. Referitor la
cea de-a doua critică de neconstitutionalitate formulată cu privire la
ansamblul dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 118/1999,
invocându-se încălcarea dispozitiilor art. 39 alin. (1) din Constitutie, Curtea
constată că este, de asemenea, neîntemeiată.
Prin Decizia nr.
302/2002 Curtea, solutionând o exceptie cu acelasi obiect, a retinut că
“prevederile din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999, cu
modificările ulterioare, corespund ansamblului dispozitiilor constitutionale
referitoare la impozite si taxe, la caracterul social al statului român, precum
si la obligatiile statului cu privire la cresterea calitătii vietii. În acest context
nu se poate retine că prevederile legale criticate ar reglementa «munca
fortată» pentru salariatii agentilor economici care organizează jocuri de
noroc, întrucât, pe de o parte, instituirea obligatiilor de colectare,
constituire si virare a taxei de timbru social nu are această semnificatie, iar
pe de altă parte, acestea sunt prevăzute în sarcina persoanelor juridice sau
fizice care le încasează, iar nu în sarcina salariatilor acestora”.
Întrucât în
prezenta cauză nu se invocă elemente noi de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, Curtea retine că solutia pronuntată si considerentele
care au stat la baza acesteia îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
De altfel, Curtea
observă că obligatiile angajatilor persoanelor juridice sau ai persoanelor
fizice care organizează jocuri de noroc nu sunt prevăzute în ordonanta de
urgentă criticată, ci îsi au izvorul, eventual, în contractul de muncă pe care
acestia îl încheie cu persoana juridică sau cu persoana fizică în sarcina
căreia legea prevede obligatia de colectare, constituire si virare a taxei de
timbru social.
Fată de cele de
mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
366/2001, precum si exceptia de neconstitutionalitate a ordonantei de urgentă
în întregul său, exceptii ridicate de Societatea Comercială “Trifoi Impex” -
S.R.L. Târgu Mures în dosarele nr. 10.042/2001 si nr. 8.447/2001 ale
Judecătoriei Târgu Mures.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 23 septembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unei părti dintr-un imobil
din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor în domeniul public al comunei Tuglui si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Tuglui, judetul Dolj
În temeiul art.
107 din Constitutie, precum si al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unei părti dintr-un imobil situat în comuna Tuglui, judetul
Dolj, compusă din constructii si terenul aferent, identificată potrivit anexei
care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în
domeniul public al comunei Tuglui si în administrarea Consiliului Local al
Comunei Tuglui, judetul Dolj.
Art. 2. - Predarea-preluarea
părtii din imobilul transmis potrivit art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. -
Ministerul Administratiei si Internelor îsi va actualiza în mod corespunzător
datele din evidenta cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 octombrie 2003.
Nr. 1.237.
ANEXĂ
a unei
părti dintr-un imobil, care se transmite din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public al
comunei Tuglui si în administrarea Consiliului Local al Comunei Tuglui, judetul
Dolj
Locul unde
este situat imobilul |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Pozitia din
inventarul bunurilor care fac parte din domeniul public al statului |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Comuna Tuglui, judetul Dolj |
Statul român - Ministerul Administratiei si
Internelor |
Comuna Tuglui, Consiliul Local al Comunei
Tuglui, judetul Dolj |
Constructii (clădire-parter, structură din
beton, zidărie din cărămidă, acoperis, terasă) Suprafata construită = 318 m2 Suprafata desfăsurată = 318 m2 Suprafata terenului aferent = 2.431 m2 |
Partea de imobil face parte integrantă din
imobilul înregistrat la Ministerul Finantelor Publice cu nr. de inventar
114.690, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 45/2003 |
privind trecerea unui imobil situat în municipiul
Medias din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului Medias,
judetul Sibiucopyrightdsc.net
În temeiul art.
107 din Constitutie, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă trecerea unui imobil, compus din clădire si terenul aferent, identificat
potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul
public al statului si din administrarea Băncii Nationale a României în domeniul
public al municipiului Medias, judetul Sibiu, si în administrarea Consiliului
Local al Municipiului Medias.
Art. 2. -
Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 octombrie 2003.
Nr. 1.240.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a imobilului care trece din domeniul public al statului si din administrarea Băncii Nationale a României - filiala Medias, în domeniul public al municipiului Medias si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Medias, judetul Sibiu
Locul unde
este situat imobilul |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Numărul
atribuit de Ministerul Finantelor Publice conform Hotărârii Guvernului nr.
45/2003 |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Municipiul Medias, str. Nicolae Iorga nr.
2, judetul Sibiu |
Statul român si din administrarea Băncii
Nationale a României |
Municipiul Medias, în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Medias |
96.934 (anexa nr. 28) 96.935 (anexa nr. 28) |
Clădire: - suprafata construită = 500 m2 - CF 2220, nr. topo 214 Teren: - suprafata = 1.433 m2 - CF 2220, nr. topo 214 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unor imobile din domeniul public
al statului, respectiv din domeniul privat al statului, si din administrarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului în domeniul public al
orasului Panciu si în administrarea Consiliului Local al Orasului Panciu,
judetul Vrancea
În temeiul art.
107 din Constitutie, al art. 9 alin. (1), al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea
nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 11 lit. m) din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă trecerea unui imobil, situat în orasul Panciu, judetul Vrancea, având
datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului în domeniul public al
orasului Panciu si în administrarea Consiliului Local al Orasului Panciu,
judetul Vrancea.
Art. 2. - Se
aprobă trecerea unui teren, situat în orasul Panciu, judetul Vrancea, având
datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului în domeniul public al
orasului Panciu si în administrarea Consiliului Local al Orasului Panciu,
judetul Vrancea.
Art. 3. -
Predarea-preluarea imobilelor transmise potrivit art. 1 si 2 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru
delegat pentru administratia publică,
Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 octombrie 2003.
Nr. 1.241.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilelor care se transmit în domeniul public al orasului Panciu si în
administrarea Consiliului Local
al
Orasului Panciu, judetul Vrancea
Denumirea si
locul unde sunt situate
imobilele |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Intravilan Tarlaua 42, parcelele: 2466, 2467, 2468,
2469, 2470, 2471, 2472, 2473, 2474 Orasul Panciu, Str. Independentei nr. 6,
judetul Vrancea |
Statul român, Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului |
Orasul Panciu - Consiliul Local al Orasului
Panciu |
Suprafata construită = 1.850 m2 Suprafata desfăsurată = 2.408 m2 Suprafata curtii = 5.800 m2. Nr. atribuit de Ministerul Finantelor
Publice: 62.590 Codul de clasificare: 8.29.06 |
Extravilan Tarlaua 155, parcela 2505 Orasul Panciu Str. Independentei nr. 6, judetul Vrancea |
Statul român, Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului |
Orasul Panciu - Consiliul Local al Orasului
Panciu |
Suprafata totală = 27.245 m2, din care: - arabil = 20.503 m2 - vie = 2.664 m2 - livadă = 4.078 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea bugetelor de venituri si
cheltuieli pe anul 2004 ale Companiei Nationale “Imprimeria Natională” - S.A.
si Companiei Nationale “Loteria Română” - S.A., unităti economice de interes
public national, aflate sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
În temeiul art.
107 din Constitutie si al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 79/2001 privind
întărirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter
financiar, aprobată si modificată prin Legea nr. 59/2002,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2004 ale Companiei Nationale
“Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei Nationale “Loteria Română” - S.A.,
aflate sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice, prevăzute în anexele
nr. 1 si 2*) care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Defalcarea pe
trimestre a indicatorilor aprobati, prevăzuti în bugetele de venituri si
cheltuieli ale celor două unităti economice, se va face de către Ministerul
Finantelor Publice în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1)
Compania Natională “Loteria Română” - S.A. este abilitată să asigure fonduri
necesare finantării lucrărilor de modernizare la stadionul din incinta
Complexului Sportiv National .Lia Manoliu”, preconizate pentru anul 2004.
(2) Utilizarea
fondurilor alocate se va putea face numai în conditiile aprobării prin hotărâre
a Guvernului a indicatorilor tehnico-economici aferenti lucrărilor de
modernizare.
Art. 3. - (1)
Cheltuielile totale aferente veniturilor totale înscrise în bugetele de
venituri si cheltuieli ale unitătilor economice prevăzute la art. 1 reprezintă
limite maxime si nu pot fi depăsite decât în cazuri justificate si numai cu
aprobarea Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, si cu
avizul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) În cazul în
care în executie se înregistrează depăsiri ale veniturilor aprobate, unitătile
economice vor putea efectua cheltuieli, în functie de realizarea veniturilor,
cu încadrarea în indicatorii de eficientă aprobati.
Art. 4. - (1)
Nerespectarea prevederilor art. 2 constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Contraventiei
prevăzute la alin. (1) i se aplică prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
(3) Contraventia
se constată si amenda se aplică de către organele de control financiar ale
statului, împuternicite potrivit legii, persoanelor vinovate de nerespectarea
prevederilor prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei, Elena Dumitru
Bucuresti, 24 octombrie 2003.
Nr. 1.246.
*) Anexele nr. 1 si 2 se comunică Ministerului Finantelor Publice.