MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 836 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 25 noiembrie 2003
LEGI SI DECRETE
459. - Legea Corpului Agronomic
din România
719. - Decret pentru promulgarea
Legii Corpului Agronomic din România
460. - Lege privind exercitarea
profesiunilor de biochimist, biolog si chimist, înfiintarea, organizarea si
functionarea Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul
sanitar din România
720. - Decret pentru promulgarea
Legii privind exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si chimist,
înfiintarea, organizarea si functionarea Ordinului Biochimistilor, Biologilor
si Chimistilor în sistemul sanitar din România
479. - Lege pentru modificarea
Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
746. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
481. - Lege pentru completarea
alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr. 192/2001 privind fondul
piscicol, pescuitul si acvacultura
748. - Decret privind promulgarea
Legii pentru completarea alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr.
192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
683. - Decret privind conferirea
Semnului onorific În serviciul Armatei pentru ofiteri din Ministerul
Apărării Nationale
684. - Decret privind conferirea
Semnului onorific În serviciul Armatei pentru maistri militari si
subofiteri din Ministerul Apărării Nationale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 381 din 14 octombrie
2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180
alin. 3 din Codul penal si ale art. 279 si 284 din Codul de procedură penală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
830. - Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului pentru modificarea si completarea
Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
343/2003 privind aprobarea normelor pentru acordarea licentei de transport
feroviar si a certificatului de sigurantă, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din
România, precum si pentru acordarea autorizatiei si certificatului de operare
pentru manevră agentilor economici care efectuează numai operatiuni de manevră
feroviară
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
Corpului
Agronomic din România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Se constituie Corpul Agronomic din
România, organizatie autonomă, cu personalitate juridică, reprezentând
interesele profesiunilor din agricultură si care asigură dezvoltarea si păstrarea
prestigiului acestor profesiuni în cadrul vietii sociale, veghează la
respectarea drepturilor si obligatiilor ce le revin, desfăsoară activităti de
interes general pentru membrii săi, în scopul promovării si dezvoltării
agriculturii moderne.
(2) În scopul dobândirii personalitătii juridice,
membrii Corpului Agronomic din România încheie actul constitutiv si statutul,
în vederea înscrierii în Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa
judecătoriei în a cărei circumscriptie teritorială urmează să aibă sediul.
Art. 2. - (1) Corpul Agronomic din România este
alcătuit din absolventii de învătământ superior, postliceal si mediu din
specialitătile agricultură, horticultură, zootehnie, îmbunătătiri funciare si
mecanizarea agriculturii, cadastru funciar, inginerie economică în agricultură
sau din alte specialităti, care lucrează în domeniul agriculturii.
(2) Cetătenii străini pot fi admisi în Corpul
Agronomic din România potrivit prevederilor art. 8.
Art. 3. - Corpul Agronomic din România are următoarele
atributii principale:
a) organizează pregătirea, perfectionarea si
specializarea membrilor săi, corespunzător nivelului european si cerintelor
economiei tării;
b) sprijină libera initiativă a membrilor săi, în
vederea organizării activitătilor de consultantă, a cursurilor manageriale si a
altor initiative specifice domeniilor de activitate agricolă;
c) sprijină cercetarea stiintifică si dezvoltarea
tehnologică în agricultură;
d) organizează centre de studii, centre de pregătire
profesională, perfectionare si de documentare tehnică, biblioteci, muzee si
expozitii, în sprijinul consultantei agricole, în interesul răspândirii
cunostintelor agricole, în beneficiul producătorilor agricoli;
e) editează Buletinul Corpului Agronomic din România,
publicatii si lucrări de interes pentru specialisti si întreprinzători din
agricultură;
f) organizează aniversarea evenimentelor deosebite din
agricultura României si omagierea unor mari personalităti.
Art. 4. - (1) Membrii Corpului Agronomic din România
activează în institutii cu caracter agricol, la nivel central si în teritoriu,
în institutii si servicii de utilitate publică, în unităti de învătământ,
cercetare si consultantă agricolă, în societăti agricole, precum si în alte
domenii care au tangentă cu agricultura.
(2) Membrii Corpului Agronomic din România pot să
conducă serviciile si institutiile cu caracter agricol, să profeseze în
învătământul agricol, să execute expertizele agricole, să proiecteze, să
organizeze si să conducă
exploatatiile
agricole de orice fel.
CAPITOLUL II
Drepturi si obligatii
Art. 5. - Membrii Corpului Agronomic din România au
următoarele drepturi:
a) să aleagă si să fie alesi în organele de conducere
ale Corpului Agronomic din România;
b) să participe la sedintele organizate de Corpul
Agronomic din România, să propună măsuri pentru îmbunătătirea activitătii,
adoptarea de programe de activitate, revocarea reprezentantilor atunci când
acestia nu îsi îndeplinesc obligatiile asumate;
c) să beneficieze de grade profesionale în Corpul
Agronomic din România, care se iau în considerare la ocuparea prin concurs a
anumitor functii; gradul în Corpul Agronomic din România constituie un drept
câstigat; la concursul pentru obtinerea gradelor în cadrul Corpului Agronomic
din România pot fi luate în considerare recomandările cu caracter profesional,
eliberate de societătile sau asociatiile profesionale membrilor săi, printre
care: Societatea Inginerilor Agronomi din România, Societatea Română de
Zootehnie, Societatea Română a Horticultorilor, Societatea Inginerilor Mecanici
Agricoli si altele asemenea;
d) să solicite organelor de resort ale Corpului
Agronomic din România sprijin în apărarea drepturilor profesionale atunci când
ele sunt încălcate de autoritătile statului sau de conducerile unitătilor cu
personalitate juridică în care activează;
e) să beneficieze de stimulente pentru activităti
agricole cu caracter productiv;
f) să beneficieze de sporuri bănesti de izolare si
conditii grele de muncă, precum si de alte drepturi, potrivit legii; membrii
care ocupă prin concurs posturi în administratia centrală ori locală, în
servicii externe, în institute si statiuni de cercetare agricolă, în
învătământul de toate gradele se bucură de stabilitate si nu pot fi îndepărtati
pe criterii politice, etnice, religioase sau de sex, ci numai pentru abateri
disciplinare sau incompetentă;
g) să îsi păstreze drepturile câstigate în ceea ce
priveste gradul si vechimea gradului în Corpul Agronomic din România; în cazul
desfiintării prin lege a serviciilor sau institutiilor la care sunt angajati;
h) să poată beneficia, din partea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului si a altor institutii, de stagii de
perfectionare si burse de studiu, pe bază de concurs;
i) să poată înfiinta cabinete individuale sau
asociate.
Art. 6. - Membrii Corpului Agronomic din România au
următoarele obligatii:
a) să respecte statutul, regulamentul si hotărârile
Corpului Agronomic din România;
b) să actioneze pentru valorificarea si conservarea
fondului funciar si pentru protectia si ameliorarea mediului înconjurător;
c) să sprijine organizarea de exploatatii agricole
durabile si să actioneze pentru promovarea tehnologiilor moderne si eficiente;
d) să sprijine producătorii agricoli si orice
initiativă având ca scop dezvoltarea durabilă a spatiului rural;
e) să-si perfectioneze pregătirea profesională si să
desfăsoare activitate în domeniul consultantei de specialitate agricolă;
f) să respecte si să aplice în orice împrejurare
regulile de disciplină si colegialitate, potrivit normelor deontologice profesionale;
g) să achite cotizatia stabilită de Consiliul de
conducere al Corpului Agronomic din România.
Art. 7. - (1) Personalul agronomic cu rezultate
exceptionale în activitatea profesională poate primi distinctii, premii si acte
de multumire.
(2) Distinctiile sunt: Meritul Agricol clasele I, a
II-a si a III-a.
(3) Distinctiile si premiile se acordă anual, în
cadrul manifestărilor Zilei Agricultorului.
CAPITOLUL III
Admiterea si gradele profesionale în Corpul Agronomic
din România
Art. 8. - Sunt admise, la cerere, în Corpul Agronomic din România, persoanele prevăzute la art. 2 care îndeplinesc următoarele conditii:
a) posedă diplomă de absolvire a unei institutii de
învătământ superior, a unei scoli postliceale sau a unui liceu de specialitate,
luându-se în considerare si diplomele obtinute la institutii similare din
străinătate recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului;
b) nu au condamnări definitive si irevocabile;
c) lucrează în agricultură sau în domenii conexe,
conform prevederilor art. 4 alin. (1).
Art. 9. - Membrii Corpului Agronomic din România
beneficiază de următoarele grade profesionale:
a) subinginer, clasele a II-a si I;
b) inginer stagiar;
c) inginer, clasele a II-a si I;
d) inspector;
e) inspector general, clasele a II-a si I;
f) consilier, clasele a II-a si I.
Art. 10. - Absolventii învătământului superior sub
formă de colegii pot beneficia în Corpul Agronomic din România numai de gradele
de inginer stagiar si inginer clasele a II-a si I.
Art. 11. - Pentru sectiunea “tehnicieni” se instituie
următoarele grade profesionale:
a) referent, clasele a II-a si I;
b) tehnician stagiar;
c) tehnician, clasele a II-a si I.
Art. 12. - Gradele profesionale în Corpul Agronomic
din România sunt specifice, fiind altele decât cele conferite de functiile
detinute de membrii Corpului Agronomic din România în institutiile publice.
Art. 13. - Gradele profesionale superioare, începând
cu cel de inspector, vor reprezenta cel mult 25% din efectivul Corpului
Agronomic din România, iar gradele de consilier clasele a II-a si I, cel mult
10%.
Art. 14. - Participarea la examenele de grad
profesional în Corpul Agronomic din România se face la cerere.
Art. 15. - Membrii Corpului Agronomic din România care
functionează în învătământul de toate gradele sau în cercetarea stiintifică îsi
păstrează toate drepturile reglementate de legislatia în vigoare în domeniul
învătământului si al cercetării stiintifice si dezvoltării tehnologice,
bucurându-se în acelasi timp de toate drepturile prevăzute în prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Art. 16. - Organele de conducere ale Corpului
Agronomic din România sunt:
a) adunarea generală;
b) consiliul de conducere;
c) biroul executiv;
d) colegiul de etică profesională;
e) comisia de cenzori.
Art. 17. - (1) Adunarea generală este forumul de
decizie al Corpului Agronomic din România si se constituie din reprezentantii
filialelor teritoriale, în conditiile stabilite de regulamentul de organizare
si functionare.copyrightdsc.net
(2) Adunarea generală se întruneste în sesiune
ordinară o dată pe an si în sesiuni extraordinare ori de câte ori este nevoie.
(3) Regulile privind organizarea si functionarea
adunării generale se stabilesc prin statut.
(4) Organele de conducere ale Corpului Agronomic din
România se aleg de adunarea generală pe o perioadă de 4 ani.
Art. 18. - (1) Consiliul de conducere al Corpului
Agronomic din România este format din presedintii filialelor judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si dintr-un număr de membri, stabiliti prin
statut.
(2) Consiliul de conducere al Corpului Agronomic din
România alege dintre membrii săi un presedinte si 3-5 vicepresedinti.
(3) Presedintele Consiliului de conducere al Corpului
Agronomic din România face parte de drept din Colegiul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului. Art. 19. - Biroul executiv al
Corpului Agronomic din România este alcătuit din 9 membri titulari.
Art. 20. - Secretariatul tehnic permanent functionează
pe lângă Biroul executiv al Corpului Agronomic din România.
Art. 21. - (1) Consiliul de conducere al Corpului
Agronomic din România lucrează cu cel putin jumătate plus unu din numărul
membrilor săi, iar hotărârile se iau cu majoritate simplă.
(2) Biroul executiv al Corpului Agronomic din România
avizează cererile de admitere si organizează examenele de promovare în Corpul
Agronomic din România.
Art. 22. - (1) Colegiul de etică profesională este
unicul organ de autoritate morală învestit să analizeze abaterile de etică si
conduită profesională ale tuturor membrilor Corpului Agronomic din România si
să hotărască asupra faptelor acestora, neconforme cu deontologia profesională.
(2) Colegiul de etică profesională este alcătuit din 5
membri titulari si 5 membri supleanti, alesi de adunarea generală a consiliului
de conducere al Corpului Agronomic din România, pentru perioade de câte 4 ani.
Art. 23. - Judecarea membrilor Corpului Agronomic din
România de către colegiul de etică profesională se face la sesizare sau din
oficiu, precum si pe baza solicitărilor Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului.
Art. 24. - (1) Sanctiunile ce pot fi aplicate
membrilor Corpului Agronomic din România de către colegiul de etică
profesională, în ordinea gravitătii faptelor comise, sunt:
a) avertisment;
b) amânarea înaintării în grad cu 1-3 ani;
c) excluderea din Corpul Agronomic din România.
(2) Procedura de constatare a abaterilor si aplicarea
sanctiunilor se vor stabili prin Regulamentul de organizare si functionare a
colegiului de etică profesională.
Art. 25. - Pentru asigurarea cadrului organizat
necesar studierii si dezvoltării initiativelor profesionale specifice, în
cadrul Corpului Agronomic din România pot fi organizate comisii permanente sau
temporare, care îsi desfăsoară activitatea sub îndrumarea consiliului de
conducere.
Art. 26. - Buletinul Corpului Agronomic din România se
va publica din 2 în 2 ani si va cuprinde evidenta tuturor membrilor Corpului
Agronomic din România.
Art. 27. - Sediul Corpului Agronomic din România va fi
stabilit de adunarea generală a acestuia.
Art. 28. - Veniturile Corpului Agronomic din România
se constituie din:
a) taxe de înscriere, cotizatii anuale si fonduri
realizate din manifestări stiintifice;
b) donatii si sponsorizări;
c) proiecte finantate de organisme interne si
internationale;
d) editarea si valorificarea unor publicatii de
specialitate;
e) alte surse.
Art. 29. - Fondurile bănesti ale Corpului Agronomic
din România pot fi utilizate pentru:
a) finantarea activitătilor prevăzute la art. 3 si
retribuirea personalului angajat;
b) procurarea de mijloace fixe, materiale, birotică si
obiecte de inventar.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30. - Ziua Agricultorului, zi aniversară a
întregului personal agronomic din tară, se organizează anual în a doua
săptămână a lunii octombrie.
Art. 31. - În termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, se convoacă, conform procedurilor legale în vigoare,
prima adunare generală de constituire a Corpului Agronomic din România, care
adoptă regulamentul de organizare si functionare, alege organele de conducere
ale acestuia, stabileste sediul central si hotărăste înfiintarea filialelor
teritoriale.
Art 32. - În termen de cel mult 2 ani de la
constituire, consiliul de conducere al Corpului Agronomic din România va
elabora si va publica Buletinul Corpului Agronomic din România.
Art. 33. - (1) Prevederile prezentei legi se
completează cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si completările
ulterioare.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă orice dispozitie contrară.
Art. 34. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
20 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 21 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 459.
pentru
promulgarea Legii Corpului Agronomic din România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea Corpului Agronomic
din România si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
10 noiembrie 2003.
Nr. 719.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si chimist, înfiintarea,
organizarea si functionarea Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor
în sistemul sanitar din România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si
chimist în sistemul sanitar din România
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Exercitarea profesiunilor de biochimist,
biolog si chimist în sistemul sanitar din România este un drept al oricărei
persoane fizice, cetătean român sau cetătean al unui stat membru al Uniunii
Europene, posesor al diplomei eliberate de o institutie de învătământ superior
de profil biochimic, biologic sau chimic, recunoscută de lege, si având
competenta necesară pentru efectuarea analizelor de laborator.
(2) În laborator biochimistul, biologul si chimistul
au dreptul la initiativă si decizie în ceea ce priveste tehnicile si aparatele
de laborator pentru executarea cu maximă operativitate si răspundere a
analizelor solicitate, sub semnătură.
(3) Exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si
chimist în sistemul sanitar este autorizată de Ministerul Sănătătii.
Art. 2. - Profesiunile de biochimist, biolog si
chimist în sistemul sanitar cuprind drepturi si responsabilităti care rezultă
din fisa postului.
Art. 3. - (1) Exercitarea profesiunilor de biochimist,
biolog si chimist în sistemul sanitar se face pe baza autorizatiei de liberă
practică, care se acordă de Ministerul Sănătătii pe baza următoarelor acte:
a) diplomă eliberată de o institutie de învătământ
superior de profil biochimic, biologic sau chimic, recunoscută de lege;
b) certificat de cazier judiciar;
c) certificat de sănătate;
d) avizul Ordinului Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor.
(2) Exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si
chimist în unele laboratoare din sistemul sanitar se face si pe baza
certificatului de acreditare, care se acordă de Ministerul Sănătătii pe baza
următoarelor acte:
a) autorizatie de liberă practică;
b) adeverintă de salariat;
c) cerere-tip;
d) avizul Ordinului Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor.
Art. 4. - (1) Profesiunile de biochimist, biolog si
chimist pot fi practicate în unităti sanitare publice sau private si în
institutii de învătământ si cercetare cu profil biomedical.
(2) În spitalele publice si în ambulatorii
biochimistii, biologii si chimistii cu o vechime de cel putin 5 ani în
specialitate pot ocupa functia de sef de laborator.
Art. 5. - Biochimistul, biologul si chimistul,
angajati în unităti sanitare publice sau private, au drepturi si obligatii ce
decurg din normele si reglementările legale, din prevederile contractului
individual de muncă si din regulamentele de ordine interioară.
Art. 6. - Biochimistii, biologii si chimistii din
sistemul sanitar, care au titlul de doctor în stiinte si care îndeplinesc
conditiile privind vârsta standard de pensionare, pot continua activitatea
profesională, la cerere, până la vârsta de 65 de ani, femeile, si de 70 de ani,
bărbatii, prin prelungiri anuale, în conditiile prevăzute la art. 3 alin. (1),
numai cu acordul angajatorului.
Art. 7. - Profesiunile de biochimist, biolog si
chimist pot fi practicate în cabinete de liberă practică pentru servicii
publice conexe actului medical. Veniturile acestora pot fi realizate si din
servicii prestate în baza contractului cu furnizorii de servicii medicale sau
cu casele de asigurări de sănătate.
Art. 8. - Asigurarea protectiei biochimistului,
biologului si chimistului din sistemul sanitar, pentru riscurile ce decurg din
practica profesională, este obligatia angajatorului si se realizează de
angajator prin societătile de asigurări.
Art. 9. - Continutul si caracteristicile activitătii
biochimistului, biologului si chimistului sunt:
a) efectuează investigatii de laborator conform
pregătirii si specializării;
b) participă la programe de control privind starea de
sănătate a populatiei;
c) participă la formarea teoretică si practică a
viitorilor specialisti care au inclusă practica de laborator în programele de
pregătire;
d) participă, împreună cu medicii si alte categorii de
personal, la cercetarea în domeniul medical;
e) participă, împreună cu alte categorii de personal,
la protejarea mediului ambiant.
SECTIUNEA a 2-a
Formarea, perfectionarea si specializarea
biochimistilor, biologilor si chimistilor în sistemul sanitar din România
Art. 10. - Formarea biochimistilor, biologilor si
chimistilor din sistemul sanitar se realizează în institutii de învătământ
superior de profil recunoscute de lege, pe baza programelor elaborate de
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Art. 11. - Biochimistul, biologul si chimistul din
sistemul sanitar au obligatia profesională de a se pregăti prin programe de
pregătire continuă, elaborate de Ministerul Sănătătii cu consultarea Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor.
Art. 12. - (1) Specializarea biochimistului,
biologului si chimistului din sistemul sanitar se realizează prin programe
având continut si durată specifice, conform cerintelor, în institutii abilitate
scopului propus.
(2) Specializarea fără plată se efectuează teoretic
prin cursuri si prin practică în laboratoarele medicale.
(3) Durata specializării este de 4 ani.
(4) Specializarea se finalizează cu obtinerea diplomei
de specialitate, prin sustinerea unui examen.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) si (3)
biochimistii, biologii si chimistii acreditati, care au o vechime de cel putin
5 ani în domeniul sanitar sau în institutii de învătământ si cercetare cu
profil biomedical, la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 13. - Metodologia de desfăsurare a programelor de
pregătire profesională continuă si de acordare a diplomelor care certifică
absolvirea cursurilor este stabilită de Ministerul Sănătătii si de institutiile
de învătământ superior, cu consultarea Colegiului Medicilor din România si a
Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor.
Art. 14. - Formele de pregătire, specializare si
perfectionare profesională, efectuate în străinătate de către biochimistii,
biologii si chimistii din sistemul sanitar, sunt asimilate celor echivalente în
tară, potrivit reglementărilor în vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Norme de etică si deontologie profesională
Art. 15. - În exercitarea profesiunii, biochimistul,
biologul si chimistul din sistemul sanitar respectă demnitatea fiintei umane si
principiile eticii, dând dovadă de responsabilitate profesională si morală,
actionând întotdeauna în interesul pacientului, al familiei pacientului si al
comunitătii.
Art. 16. - Biochimistul, biologul si chimistul din
sistemul sanitar sunt obligati să păstreze secretul profesional.
Art. 17. - Litigiile sau abaterile de la etica profesională se analizează si măsurile se iau, după caz, de către seful echipei medicale sau de conducerea unitătii ori de către Colegiul Medicilor din România, împreună cu Ordinul Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor, potrivit Codului de etică si deontologie profesională a biochimistilor, biologilor si chimistilor din sistemul sanitar.
SECTIUNEA a 4-a
Relatii care se stabilesc în exercitarea profesiunii de biochimist, biolog si chimist din sistemul sanitar
Art. 18. - Activitatea biochimistului, biologului si
chimistului din sistemul sanitar se desfăsoară individual sau în cadrul unor
colective mixte.
Art. 19. - Biochimistul, biologul si chimistul din
sistemul sanitar colaborează cu medicul si recunosc rolul coordonator al
acestuia, precum si cu ceilalti membri ai colectivului, participând la
mentinerea relatiilor amiabile în cadrul acestuia si contribuind la asigurarea
calitătii actului medical.
Art. 20. - Membrii Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România sunt obligati să
aplice parafa cuprinzând numele, prenumele, gradul si specialitatea pe toate
buletinele pentru analizele pe care le efectuează.
Art. 21. - Relatiile dintre biochimisti, biologi si
chimisti din sistemul sanitar se bazează pe corectitudine, colaborare, respect
reciproc si solidaritate profesională, potrivit Codului de etică si deontologie
profesională a biochimistilor, biologilor si chimistilor din sistemul sanitar.
CAPITOLUL II
Înfiintarea, organizarea si functionarea Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România
SECTIUNEA 1
Caracteristici generale
Art. 22. - (1) Ordinul Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România se înfiintează ca organizatie profesională, neguvernamentală, apolitică, nonprofit si cu personalitate juridică, ce reprezintă interesele membrilor săi.
(2) Ordinul Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor
în sistemul sanitar din România cuprinde biochimisti, biologi si chimisti
autorizati să-si exercite profesiunea în unităti ale Ministerului Sănătătii sau
ale altor ministere cu retea sanitară proprie, în sectorul sanitar privat si în
unităti de cercetare biomedicală.
Art. 23. - Ordinul Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor în sistemul sanitar din România are sediul central în municipiul
Bucuresti.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile Ordinului Biochimistilor, Biologilor
si Chimistilor în sistemul sanitar din România
Art. 24. - Ordinul Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor are următoarele atributii:
a) apără prestigiul si demnitatea profesională ale
membrilor săi în relatiile cu terte persoane fizice sau juridice;
b) apără si promovează interesele profesionale ale
membrilor săi;
c) emite norme cu caracter intern, cu respectarea
dispozitiilor legale;
d) elaborează si supraveghează respectarea Codului de
etică si deontologie profesională a biochimistilor, biologilor si chimistilor
din sistemul sanitar, adoptat după avizarea sa de către Ministerul Sănătătii;
e) reprezintă membrii săi în relatiile cu
organizatiile guvernamentale, neguvernamentale si cu sindicatele, pe plan
intern si international;
f) acordă asistentă profesională membrilor săi în
situatiile de judecare a cazurilor de abateri de la normele de etică si
deontologie profesională, precum si de solutionare a litigiilor;
g) colaborează cu Ministerul Sănătătii în scopul
elaborării reglementărilor privind înregistrarea în registrul unic al
biochimistilor, biologilor si chimistilor din sistemul sanitar;
h) colaborează cu Ministerul Sănătătii si Colegiul
Medicilor din România la elaborarea si monitorizarea programelor de formare,
specializare si perfectionare a pregătirii profesionale teoretice si practice a
biochimistilor, biologilor si chimistilor din sistemul sanitar;
i) colaborează cu Ministerul Sănătătii în scopul
elaborării normelor specifice si a reglementărilor privind profesiunea de
biochimist, biolog si chimist din sistemul sanitar;
j) avizează eliberarea autorizatiei de liberă practică
pentru biochimisti, biologi si chimisti din sistemul sanitar;
k) actionează împreună cu institutiile sanitare
centrale si teritoriale pentru asigurarea, în unitătile sanitare publice si
private, a calitătii actului medical;
l) avizează, împreună cu Colegiul Medicilor din
România, autorizatia de instalare a laboratoarelor medicale private de profil
si se pronuntă în legătură cu demersurile întreprinse în vederea interzicerii
instalării acestora, tinând seama de exercitarea activitătii în concordantă cu
competenta profesională a personalului, de dotarea tehnică si de respectarea normelor
de protectia mediului.
SECTIUNEA a 3-a
Membrii Ordinului Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor
Art. 25. - (1) Membrii Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor sunt înscrisi într-un registru unic, care se publică
periodic.
(2) Membrii ajunsi la vârsta pensionării rămân
înscrisi, la cerere, în Ordinul Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor.
Art. 26. - Membrii Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor sunt obligati:
a) să respecte reglementările legale privind exercitarea profesiunii de biochimist, biolog si chimist din sistemul sanitar;
b) să respecte statutul Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor privind exercitarea acestor profesiuni;
c) să respecte si să aplice normele de etică si
deontologie profesională.
Art. 27. - Veniturile Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor se constituie din:
a) taxa de înscriere si cotizatiile lunare ale
membrilor;
b) donatii, sponsorizări, potrivit legii;
c) fonduri rezultate din manifestări stiintifice si
din drepturi editoriale;
d) alte surse, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 28. - Fondurile bănesti pot fi utilizate pentru
cheltuieli de administrare, precum: salarizarea personalului, procurarea de
fonduri fixe, material gospodăresc, finantarea cheltuielilor organizatorice,
perfectionarea pregătirii profesionale, acordarea de burse prin concurs,
crearea de institutii cu scop filantropic si stiintific si altele, care se
stabilesc de Consiliul national al Ordinului Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor.
SECTIUNEA a 4-a
Organizarea si functionarea Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România
Art. 29. - Ordinul Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor în sistemul sanitar din România este organizat la nivel national,
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 30. - Organele de conducere ale Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor, la nivel national si judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, sunt: adunarea generală, consiliul
national, consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si birourile
executive ale acestora.
Art. 31. - Alegerile pentru organele de conducere ale
Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din
România, la nivel national si judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se
desfăsoară o dată la 4 ani.
Art. 32. - (1) Adunarea generală a Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor, constituită din reprezentanti alesi
la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se întruneste anual.
(2) Adunarea generală alege prin vot secret, cu
majoritate simplă, membrii Consiliului national al Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor, în prezenta a cel putin două treimi din numărul
total al reprezentantilor alesi.
(3) Adunarea generală adoptă, în prezenta a cel putin două treimi din numărul total al reprezentantilor alesi, Codul de etică si deontologie profesională, statutul si regulamentul de organizare si functionare a Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor.
Art. 33. - (1) Consiliul national al Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor este alcătuit din 55 de membri, după
cum urmează: câte un reprezentant al fiecărui judet, 6 reprezentanti ai
municipiului Bucuresti, 8 reprezentanti ai laboratoarelor medicale private din
România, alesi de către adunarea generală a Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor.
(2) Consiliul national prevăzut la alin. (1) este
legal constituit în prezenta a jumătate din numărul membrilor săi si hotărăste
cu majoritate simplă.
(3) Consiliul national prevăzut la alin. (1) se
întruneste în sesiuni anuale, ordinare si extraordinare.
(4) În cadrul consiliului national prevăzut la alin.
(1) functionează comisii de specialitate.
Art. 34. - Între sesiunile consiliului national
prevăzut la art. 33, Ordinul Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în
sistemul sanitar din România este coordonat de biroul executiv.
Art. 35. - (1) Biroul executiv al Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România
asigură activitatea permanentă a acestuia, potrivit legii si regulamentelor
proprii.
(2) Biroul executiv este alcătuit din: presedinte, 3
vicepresedinti, un secretar si 2 membri, alesi prin vot secret de membrii
consiliului national prevăzut la art. 33.
(3) Functiile de presedinte, vicepresedinte si
secretar sunt incompatibile cu functiile corespunzătoare dintr-un sindicat.
Art. 36. - (1) Consiliul judetean al Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor are un număr de membri proportional
cu numărul de biochimisti, biologi si chimisti din sistemul sanitar
înregistrati în evidentă, după cum urmează:
a) până la 50 de membri înscrisi în registrul unic si
cotizanti - până la 7 membri;
b) peste 50 de membri înscrisi în registrul unic si
cotizanti - până la 11 membri.
(2) Consiliul constituit la nivelul municipiului
Bucuresti este format din 11 membri.
(3) Alegerea membrilor consiliilor judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, prevăzute la alin. (1) si (2), se face de către
adunarea generală, prin vot secret, cu majoritate simplă, prin participarea a
minimum două treimi din numărul total al membrilor înscrisi în registrul unic
si cotizanti. Alegerea reprezentantilor pentru Adunarea generală a Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor se face prin vot secret, cu
majoritate simplă, potrivit normei de reprezentare, de un delegat la doi membri
înscrisi în registrul unic. Alegerile sunt validate în prezenta a două treimi
din numărul total al delegatilor. În cazul în care la conferinta de alegeri nu
sunt prezente două treimi din numărul total al delegatilor, după două săptămâni
se va organiza o altă conferintă de alegeri, al cărei rezultat va fi validat
indiferent de numărul participantilor.
(4) Consiliul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti,
prevăzute la alin. (1) si (2), va alege dintre membrii săi un birou format din:
presedinte, 2 vicepresedinti si un secretar.
(5) Functiile de presedinte, vicepresedinte si
secretar sunt incompatibile cu functia corespunzătoare dintr-un sindicat.
Art. 37. - Persoanele care exercită functii de
conducere la nivel national, judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, în
structurile Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor îsi mentin
locurile de muncă pe perioada în care îndeplinesc functiile respective.
Art. 38. - Organele de conducere ale Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu prevederile legale si cu regulamentele proprii.
SECTIUNEA a 5-a
Proceduri si sanctiuni
Art. 39. - (1) Membrilor Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor care încalcă regulamentele specifice privind exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si chimist în sistemul sanitar, precum si Codul de etică si deontologie profesională a biochimistilor, biologilor si chimistilor din sistemul sanitar li se aplică următoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea temporară a calitătii de membru al
Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor;
d) retragerea calitătii de membru al Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor si propunerea către Ministerul
Sănătătii de anulare a autorizatiei de practică profesională pentru o perioadă
de 6 luni până la un an sau definitiv.
(2) Aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) lit.
a) si b) este de competenta consiliilor judetene ale Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor, iar aplicarea celor de la alin. (1) lit. c) si d)
este de competenta consiliului national.
Art. 40. - Concluziile anchetei si sanctiunile
aplicate se comunică în scris persoanei în cauză, consiliului judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, al Ordinului Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor, angajatorului si, după caz, Ministerului Sănătătii.
Art. 41. - (1) Contestatiile împotriva sanctiunilor
prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. a) si b) se pot face la comisia de
specialitate din cadrul Consiliului national al Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor, în termen de 30 de zile de la comunicarea
sanctiunii.
(2) Împotriva sanctiunilor prevăzute la art. 39 alin.
(1) lit. c) si d) se poate face contestatie la judecătoria în a cărei rază
teritorială îsi desfăsoară activitatea biochimistul, biologul si chimistul din
sistemul sanitar care a fost sanctionat, în termen de 30 de zile de la comunicarea
sanctiunii.
Art. 42. - Răspunderea disciplinară a membrilor
Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor, prevăzută la art. 39, nu
exclude răspunderea civilă, patrimonială, contraventională si penală, după caz,
potrivit prevederilor legale.
Art. 43. - Calitatea de membru al Ordinului
Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor încetează ca urmare a pierderii
dreptului de exercitare a acestor profesiuni, precum si în urma neplătii, timp
de 3 luni consecutive, a cotizatiei de membru.
Art. 44. - Practicarea profesiunilor de biochimist,
biolog si chimist din sistemul sanitar de către persoanele care nu au această
calitate constituie infractiune si se pedepseste conform prevederilor Codului
penal.
Art. 45. - (1) Organizarea alegerilor de constituire a
primelor organe de conducere la nivel national, judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, se desfăsoară pe baza regulamentului elaborat de
comisia electorală centrală de initiativă, formată din:
a) un reprezentant al Ministerului Sănătătii;
b) un reprezentant al Colegiului Medicilor din
România;
c) 16 biochimisti, biologi si chimisti din sistemul
sanitar;
d) un reprezentant al sindicatului.
(2) Membrii consiliului national si ai consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, al Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor se aleg pentru un mandat de 4 ani.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 46. - Biochimistii, biologii si chimistii din
sistemul sanitar sunt obligati să respecte prevederile prezentei legi si
reglementările specifice sectorului în care îsi desfăsoară activitatea.
Art. 47. - Ordinul Biochimistilor, Biologilor si
Chimistilor în sistemul sanitar din România functionează pe baza prezentei legi
si pe baza reglmentărilor proprii, elaborate în conformitate cu prevederile
legii.
Art. 48. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
29 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 21 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 460.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si
chimist, înfiintarea, organizarea si functionarea Ordinului Biochimistilor,
Biologilor si Chimistilor în sistemul sanitar din România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind exercitarea
profesiunilor de biochimist, biolog si chimist, înfiintarea, organizarea si
functionarea Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor în sistemul
sanitar din România si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
10 noiembrie 2003.
Nr. 720.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, se modifică după
cum urmează:
1. La articolul 48 alineatul (1), litera a) va avea
următorul cuprins:
“a) ori de câte ori se majorează solda de grad si/sau
solda functiei maxime ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului
militar si functiei exercitate, avute la data trecerii în rezervă, în raport cu
procentul de stabilire a pensiei în conditiile prevăzute la art. 22-24; cadrele
militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasă luată în
considerare la calculul pensiei;”
2. La articolul 79 alineatul (1), litera a) va avea
următorul cuprins:
“a) cuantumul pensiei în plată se actualizează, având
ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei
legi, corespunzătoare functiei maxime exercitate si gradului militar, avute la
data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea institutiilor prevăzute la art. 5 alin. (1),
metodologie conform căreia acordarea gradatiei se va face în raport cu vechimea
în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă;”
Art. II. - Normele metodologice privind recalcularea
pensiilor militare de stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.188/2001, se vor modifica si completa corespunzător, prin hotărâre a
Guvernului, în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Legea nr.
164/2001, cu modificările aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. IV. - Prezenta lege intră în vigoare în prima lună
următoare încheierii actualului proces de recorelare a pensiilor militare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
27 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 479.
privind
promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
Legii nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 746.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
pentru
completarea alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr. 192/2001 privind
fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - La alineatul (1) al
articolului 62 din Legea nr.
192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, după
litera a) se introduce litera a 1) cu următorul cuprins:
“a 1) pescuitul cu ostia, sulita, tepoaia, japca si
cu orice alte unelte întepătoare si agătătoare, prin greblare sau harponare;”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 23 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
27 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 481.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru completarea
alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr. 192/2001 privind fondul
piscicol, pescuitul si acvacultura
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru completarea
alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr.
192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 748.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Semnului onorific În serviciul Armatei pentru ofiteri din
Ministerul Apărării Nationale
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99
din Constitutia României, precum si ale art. 4 alin. 1, ale art. 10 pct. 3 si
ale art. 11 pct. IX.3 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
la propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele României decretează:
Art. 1. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă Semnul
onorific În serviciul Armatei, pentru 15 ani de activitate si rezultate
meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 1*) la prezentul decret.
Art. 2. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă Semnul
onorific În serviciul Armatei, pentru 20 de ani de activitate si
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 2*) la prezentul decret.
Art. 3. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă
Semnul onorific În serviciul Armatei, pentru 25 de ani de activitate si
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
ofiterilor prevăzuti în anexa nr. 3*) la prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
30 octombrie 2003.
Nr. 683.
*) Anexele
nr. 1-3 se comunică institutiilor interesate.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Semnului onorific În serviciul Armatei pentru maistri
militari si subofiteri din Ministerul Apărării Nationale
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99
din Constitutia României, precum si ale art. 4 alin. 1, ale art. 10 pct. 4 si
ale art. 11 pct. IX.4 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
la propunerea ministrului apărării nationale,
Presedintele României decretează:
Art. 1. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă
Semnul onorific În serviciul Armatei, pentru 15 ani de activitate si
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 1*) la prezentul
decret.
Art. 2. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă
Semnul onorific În serviciul Armatei, pentru 20 de ani de activitate si
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 2*) la prezentul
decret.
Art. 3. - Pe data de 1 decembrie 2003 se conferă
Semnul onorific În serviciul Armatei, pentru 25 de ani de activitate si
rezultate meritorii în îndeplinirea atributiilor si în pregătirea profesională,
maistrilor militari si subofiterilor prevăzuti în anexa nr. 3*) la prezentul
decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
30 octombrie 2003.
Nr. 684.
*) Anexele
nr. 1-3 se comunică institutiilor interesate.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. 3 din Codul
penal si ale art. 279 si 284 din Codul de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Nicoleta Grigorescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. 3 din Codul penal si ale art.
279 si 284 din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată de Marin Frunză în Dosarul nr. 3.861/2002 al
Judecătoriei Galati.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta
constantă a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 iunie 2003, pronuntată în
Dosarul nr. 3.861/2002, Judecătoria Galati a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. 3 din Codul
penal si ale art. 279 si 284 din Codul de procedură penală, exceptie
ridicată de Marin Frunză, reclamant în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
că textele de lege mentionate încalcă drepturile si principiile constitutionale
prevăzute în art. 1 alin. (3), referitoare la România ca stat de drept, în art.
4, referitoare la unitatea poporului si egalitatea dintre cetăteni, în art. 11,
referitoare la dreptul international si dreptul intern, în art. 15, referitoare
la universalitatea drepturilor, în art. 16, referitoare la egalitatea în
drepturi, în art. 20, referitoare la tratatele internationale privind
drepturile omului, în art. 21, referitoare la accesul liber la justitie, în
art. 24, referitoare la dreptul la apărare, în art. 51, referitoare la
respectarea Constitutiei si a legilor, si în art. 144 lit. c), referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate. Se sustine că drepturile constitutionale nu
mai sunt garantate în situatia în care actiunea penală nu poate fi pusă în
miscare si din oficiu de către organele competente ale statului.
Judecătoria Galati îsi exprimă opinia în
sensul că dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată sub toate aspectele. Legiuitorul are competenta exclusivă de
a stabili regulile de desfăsurare a procesului penal, solutie ce rezultă din
prevederile constitutionale ale art. 125 alin. (3) din Constitutie. În situatii
deosebite, legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedură, precum si modalităti
de exercitare a drepturilor procesuale, cum este cazul procedurii plângerii
prealabile.
Avocatul Poporului consideră, de
asemenea, că dispozitiile art. 180 alin. 3 din Codul penal si ale art. 279 si
284 din Codul de procedură penală sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
transmis punctele lor de vedere asupra exceptie de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 180 alin. 3 (Lovirea sau alte violente) din Codul
penal, potrivit cărora “Actiunea penală se pune în miscare la plângerea
prealabilă a persoanei vătămate”, precum si cele ale art. 279 si 284 din
Codul de procedură penală, care au următorul continut:
- Art. 279 (Organele cărora li se adresează
plângerea): “Punerea în miscare a actiunii penale se face numai la plângerea
prealabilă a persoanei vătămate, în cazul infractiunilor pentru care legea
prevede că este necesară astfel de plângere.
Plângerea prealabilă se adresează:
a) instantei de judecată, în cazul infractiunilor
prevăzute de Codul penal în art. 180, 184 alin. 1, 193, 205, 206, 210, 213 si
220, dacă făptuitorul este cunoscut. Când făptuitorul este necunoscut, persoana
vătămată se poate adresa organului de cercetare penală pentru identificarea
lui.
Aceste prevederi se aplică si în cazul infractiunilor
prevăzute în art. 193, 205 si 206 din Codul penal, săvârsite prin presă sau
orice mijloace de comunicare în masă;
b) organului de cercetare penală sau procurorului, în
cazul altor infractiuni decât cele arătate la lit. a);
c) organului competent să efectueze urmărirea penală,
când plângerea prealabilă este îndreptată contra unui judecător, procuror,
notar public, militar, judecător si controlor financiar de la camera de conturi
judeteană sau contra uneia din persoanele arătate în art. 29 pct. 1.”;
- Art. 284 (Termenul de introducere a plângerii): “În
cazul infractiunilor pentru care legea prevede că este necesară o plângere
prealabilă, aceasta trebuie să fie introdusă în termen de 2 luni din ziua în
care persoana vătămată a stiut cine este făptuitorul.
Când persoana vătămată este un minor sau un incapabil,
termenul de 2 luni curge de la data când persoana îndreptătită a reclama a
stiut cine este făptuitorul.”
Autorul exceptiei sustine că aceste dispozitii sunt
contrare dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 4, 11, 15, 16, 20, 21, 24, 51 si
144 din Constitutie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că nu pot fi retinute, sub nici un aspect, criticile formulate.
Legiuitorul, potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, conform căruia “Competenta si procedura de judecată sunt
stabilite de lege”, a renuntat pentru anumite infractiuni riguros
selectionate la principiul oficialitătii procesului penal si a lăsat la
aprecierea persoanei vătămate necesitatea interventiei organelor judiciare
pentru solutionarea conflictului.
Conditionarea punerii în miscare a actiunii penale de
existenta plângerii prealabile a persoanei vătămate, care este o exceptie de la
regula generală a oficialitătii procesului penal înscrisă în art. 2 alin. 2 din
Codul de procedură penală, nu poate fi contrară drepturilor si intereselor
părtilor, ci, dimpotrivă, nu le poate fi decât favorabilă.
Dispozitiilor legale referitoare la procedura
plângerii prealabile au mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate,
prilej cu care Curtea Constitutională a subliniat că acestea nu numai că nu
sunt contrare dispozitiilor sau principiilor Constitutiei, dar exprimă
principii de politică penală democratice si umaniste în legătură cu
solutionarea conflictelor de drept penal, fie că este vorba de infractiunile
pentru care este instituită procedura plângerii prealabile, conditiile si
termenul în care poate fi introdusă plângerea, fie de consecintele pe planul
dreptului substantial si pe planul dreptului procesual. În acest sens, sunt
deciziile nr. 344 din 6 decembrie 2001 (publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 73 din 31 ianuarie 2002) si nr. 230 din 3 iunie 2003 (publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 10 iulie 2003).
De altfel, lăsarea la vointa persoanei vătămate a
punerii în miscare a actiunii penale si a posibilitătii înlăturării răspunderii
penale prin retragerea plângerii sau prin împăcarea părtilor constituie calea
cea mai sigură si mai temeinică de aplanare a conflictului de drept penal, fapt
confirmat de practică.
Procedura plângerii prealabile nu încalcă principiile
recunoscute si garantate de Constitutie, invocate de autorul exceptiei, si, de
asemenea, nu prevede privilegii sau îngrădiri ale exercitării drepturilor
procesuale pentru nici una dintre părtile procesului penal.
Având în vedere aceste motive, Curtea constată că
prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale
invocate în argumentarea exceptiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. 3 din Codul penal si ale art. 279 si 284 din Codul
de procedură penală, exceptie ridicată de Marin Frunză în Dosarul nr. 3.861/2002
al Judecătoriei Galati.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14 octombrie
2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. 343/2003 privind aprobarea normelor pentru acordarea
licentei de transport feroviar si a certificatului de sigurantă, în vederea
efectuării serviciilor de transport feroviar public si/sau în interes propriu
pe căile ferate din România, precum si pentru acordarea autorizatiei si
certificatului de operare pentru manevră agentilor economici care efectuează
numai operatiuni de manevră feroviară
În temeiul prevederilor art. 7 alin. (3) lit. g) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe căile ferate române si reorganizarea Societătii Nationale a
Căilor Ferate Române, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 89/1999, cu modificările
si completările ulterioare, ale art. 4 lit. e) liniuta a 6-a din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr.
626/1998 privind organizarea si functionarea Autoritătii Feroviare Române -
AFER, cu modificările ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere si prevederile Directivei 91/440/CE
modificată prin Directiva 2001/12/CE a Parlamentului European si a Consiliului
privind dezvoltarea sistemului feroviar comunitar, ale Directivei 95/18/CE
modificată prin Directiva 2001/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului
privind licentele operatorilor feroviari si ale Directivei 2001/14/CE a
Parlamentului European si a Consiliului privind alocarea capacitătii
infrastructurii feroviare, perceperea taxelor pentru utilizarea infrastructurii
feroviare si certificarea sigurantei,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr.
343/2003 privind aprobarea normelor pentru acordarea licentei de transport
feroviar si a certificatului de sigurantă, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din România,
precum si pentru acordarea autorizatiei si certificatului de operare pentru
manevră agentilor economici care efectuează numai operatiuni de manevră
feroviară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 1
octombrie 2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - (1) Autoritatea responsabilă cu acordarea
licentelor de transport feroviar din România, desemnată de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, este Autoritatea Feroviară
Română - AFER, denumită în continuare AFER.”
2. Litera h) a alineatului (1) al articolului 7 din
anexa nr. 1 - Norme pentru acordarea licentei de transport feroviar, în vederea
efectuării serviciilor de transport feroviar public si/sau în interes propriu
pe căile ferate din România - va avea următorul cuprins:
“h) asigură întretinerea si repararea materialului
rulant prin unităti proprii sau pe bază de contract cu alti agenti economici
autorizati de AFER.”
3. Articolul 9 din anexa nr. 1 - Norme pentru
acordarea licentei de transport feroviar, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din România
- va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Licenta de transport feroviar este valabilă
pe perioada în care operatorul de transport feroviar îndeplineste obligatiile
prevăzute în prezentul ordin si în conditiile vizării sale anuale.”
4. Articolul 26 din anexa nr. 1 - Norme pentru
acordarea licentei de transport feroviar, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din România
- se abrogă.
5. Articolul 29 din anexa nr. 1 - Norme pentru
acordarea licentei de transport feroviar, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din România
- va avea următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Eventualele contestatii privind
decizia de neacordare, suspendare, retragere sau nevizare anuală, după caz, a
licentei de transport feroviar se depun la AFER, în termen de 5 zile lucrătoare
de la primirea comunicării scrise.
(2) Solutionarea contestatiilor se va face de către
Consiliul de conducere al AFER, în termen de 30 de zile calendaristice de la
data depunerii acestora.
(3) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (2), acesta se poate adresa Consiliului de
supraveghere constituit conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
89/2003 privind alocarea capacitătilor de infrastructură feroviară,
tarifarea utilizării infrastructurii feroviare si certificarea în materie de
sigurantă, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării scrise.
(4) Solutionarea contestatiilor prevăzute la alin. (3)
se va face de către Consiliul de supraveghere, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii acestora.
(5) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (4), acesta se poate adresa instantelor de
contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificările si completările ulterioare.”
6. Alineatul 2 al anexei A la anexa nr. 1 va avea
următorul cuprins:
“Prezenta licentă de transport feroviar este valabilă
pe perioada în care operatorul de transport feroviar îndeplineste obligatiile
prevăzute în prezentul ordin.”
7. Alineatul (2) al articolului 1 din anexa nr. 2 –
Norme pentru acordarea certificatului de sigurantă, în vederea efectuării
serviciilor de transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile
ferate din România - va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru operatorii de transport feroviar
licentiati într-un stat membru al Uniunii Europene, licenta de transport
feroviar eliberată de o autoritate responsabilă cu licentierea din aceste state
este valabilă în vederea acordării certificatului de sigurantă pentru
efectuarea serviciilor de transport pe căile ferate din România în conditiile
legislatiei Uniunii Europene si ale reglementărilor internationale din
acordurile si conventiile la care România este parte.”
8. Articolul 13 din anexa nr. 2 - Norme pentru
acordarea certificatului de sigurantă, în vederea efectuării serviciilor de
transport feroviar public si/sau în interes propriu pe căile ferate din România
- va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Eventualele contestatii privind
decizia de neacordare, suspendare sau retragere, după caz, a certificatului de
sigurantă se depun la AFER, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
comunicării scrise.
(2) Solutionarea contestatiilor se va face de către
Consiliul de conducere al AFER, în termen de 30 de zile calendaristice de la
data depunerii acestora.
(3) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (2), acesta se poate adresa Consiliului de
supraveghere constituit conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
89/2003 privind alocarea capacitătilor de infrastructură feroviară,
tarifarea utilizării infrastructurii feroviare si certificarea în materie de
sigurantă, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării scrise.
(4) Solutionarea contestatiilor prevăzute la alin. (3)
se va face de către Consiliul de supraveghere, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii acestora.
(5) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (4), acesta se poate adresa instantelor de
contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificările si completările ulterioare.”
9. Partea introductivă a articolului 6 din anexa
nr. 3 - Norme pentru acordarea autorizatiei pentru manevră feroviară si a
certificatului de operare pentru manevră, în vederea efectuării numai a
operatiunilor de manevră feroviară - va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Autorizatia pentru manevră feroviară pe
căile ferate din România poate fi acordată persoanelor juridice române cu
capital de stat si/sau privat, care au ca obiect de activitate în domeniul
transportului feroviar efectuarea de operatiuni de manevră feroviară pe căile
ferate din România si care îndeplinesc cumulativ următoarele conditii:”
10. Articolul 32 din anexa nr. 3 - Norme pentru
acordarea autorizatiei pentru manevră feroviară si a certificatului de operare
pentru manevră, în vederea efectuării numai a operatiunilor de manevră
feroviară - va avea următorul cuprins:
“Art. 32. - (1) Eventualele contestatii privind
decizia de neacordare, suspendare sau retragere a autorizatiei pentru manevră
feroviară si/sau a certificatului de operare pentru manevră, după caz, se depun
la AFER, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării scrise.
(2) Solutionarea contestatiilor se va face de către
Consiliul de conducere al AFER, în termen de 30 de zile calendaristice de la
data depunerii acestora.
(3) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (2), acesta se poate adresa Consiliului de
supraveghere constituit conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 89/2003
privind alocarea capacitătilor de infrastructură feroviară, tarifarea
utilizării infrastructurii feroviare si certificarea în materie de sigurantă,
în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării scrise.
(4) Solutionarea contestatiilor prevăzute la alin. (3)
se va face de către Consiliul de supraveghere, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii acestora.
(5) În cazul în care contestatarul este nemultumit de
solutia prevăzută la alin. (4), acesta se poate adresa instantelor de
contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificările si completările ulterioare.”
11. În tot cuprinsul ordinului, sintagma certificat
de înmatriculare se înlocuieste cu sintagma certificat de înregistrare, iar
sintagma Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului
Bucuresti se înlocuieste cu sintagma Oficiul National al Registrului
Comertului - Oficiul Registrului Comertului de pe lângă Tribunalul… .
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare după 30 de zile de la
data publicării.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Bucuresti,
12 noiembrie 2003.
Nr. 830.