MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 171
(XV) - Nr. 848 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 27
noiembrie 2003
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
498.
- Lege pentru ratificarea Memorandumului de întelegere dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Africa de Sud privind cooperarea în domeniul
apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003
Memorandum de
întelegere între Guvernul României si Guvernul Republicii Africa de Sud privind
cooperarea în domeniul apărării
784.
- Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea Memorandumului de
întelegere dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Africa de Sud
privind cooperarea în domeniul apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003
500.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/2003 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 2003
786.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003
810.
- Decret privind numirea unor membri ai Guvernului
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 409 din 4 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică si ale Deciziei nr. VI din 27
septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie
Decizia
nr. 420 din 11 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
565/92/M.137/290.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, al
ministrului economiei si comertului, al ministrului apărării nationale si al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
Protocolului privind activitătile de lansare a rachetelor antigrindină (RAG) în
vederea controlului si influentării factorilor de mediu în folosul agriculturii
ACTE ALE
COMISIEI DE SUPRAVEGHERE
A ASIGURĂRILOR
3.112.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind participarea
personalului de specialitate al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la
actiuni initiate de alte persoane juridice
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Memorandumului de întelegere
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Africa de Sud privind
cooperarea în domeniul apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
ratifică Memorandumul de întelegere dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Africa de Sud privind cooperarea în domeniul apărării, semnat la
Pretoria la 7 mai 2003.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 23 octombrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11 noiembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 26 noiembrie 2003.
Nr. 498.
MEMORANDUM
DE ÎNTELEGERE
între
Guvernul României si Guvernul Republicii Africa de Sud privind cooperarea în
domeniul apărării
Guvernul României
si Guvernul Republicii Africa de Sud, denumite în continuare împreună părti si
individual parte,
reafirmând
angajamentul lor fată de scopurile si principiile Cartei Natiunilor Unite
privind abtinerea de la folosirea fortei sau amenintarea cu folosirea fortei,
subliniind dorinta
de a actiona pentru continuarea relatiilor existente între cele două tări, pe
baza prieteniei si colaborării,
exprimând dorinta
de a dezvolta contactele bilaterale si cooperarea în domeniul militar,
au convenit
următoarele:
b) informatii
militare;
c) medicină
militară;
d) logistică si
achizitii;
e) tehnică
militară (cercetare, design, productie, achizitii
si comert cu
echipamente militare);
f) misiuni în
sprijinul păcii si umanitare;
g) topografie,
cartografiere aeriană, geodezie, hidrografie
si alte aspecte
geografice conexe;
h) alte domenii de
interes comun pentru apărare.
(2) În scopul
aplicării cooperării în aceste domenii, părtile pot încheia acorduri aditionale
la prezentul memorandum de întelegere.
ARTICOLUL 1
Scopul prezentului memorandum de întelegere este de a stabili cadrul legal pentru cooperarea dintre părti în domeniul apărării.
ARTICOLUL 2
Legislatia
internă si cerintele constitutionale
(1) Cooperarea în
domeniul apărării dintre părti va fi realizată în conformitate cu legislatia
internă si cu constitutiile statelor părtilor.
(2) Indiferent de
prevederile prezentului memorandum de întelegere, părtilor nu li se va solicita
să actioneze sau să se abtină de la orice actiune în termenii prezentului
memorandum de întelegere, dacă o astfel de actiune sau abtinere poate fi
contrară legislatiilor lor interne sau con- stitutiilor statelor lor.
ARTICOLUL 3
Aria de
aplicare
(1) Principalele
domenii de cooperare în domeniul apărării între părti vor fi:
a) instructie
militară;
ARTICOLUL 4
(1) Cooperarea
dintre părti se va desfăsura în următoarele forme:
a) vizite oficiale
si de lucru efectuate de delegatii ale părtilor;
b) schimb de
experientă între expertii părtilor în domeniile prevăzute la art. 3;
c) contacte între
structuri militare similare;
d) schimb de
lectori, studenti si materiale pentru cursuri între institutii de educatie
militară;
e) participare la
cursuri, seminarii si simpozioane organizate în statele părtilor;
f) schimb de
informatii tehnice si de tehnologie privind echipamentele militare, precum si
contracte pentru echipamente militare;
g) activităti
culturale si sportive;
h) alte domenii de
cooperare convenite de către părti.
(2) Domeniile si
modalitătile de cooperare în domeniul apărării, mentionate în prezentul
memorandum de întelegere, pot fi extinse prin acordul părtilor.
ARTICOLUL 5
Protectia
informatiilor clasificate
(1) În cadrul
cooperării fiecare parte va respecta propria legislatie internă si obligatiile
internationale privind protectia informatiilor clasificate. Transmiterea de
informatii se va face în conformitate cu legislatia internă a statului fiecărei
părti care le-a transmis.
(2) Informatiile
clasificate, precum si informatiile de interes comun obtinute de fiecare parte
si schimbate direct între părti în baza acestui memorandum de întelegere vor fi
protejate în conformitate cu următoarele principii:
a) informatiile
vor fi folosite numai în scopul pentru care au fost furnizate sau obtinute;
b) partea care
primeste va acorda informatiilor obtinute prin schimb aceeasi clasificare ca si
cea acordată de partea care trimite;
c) partea care
primeste nu va transmite informatiile primite unei terte părti fără
consimtământul prealabil în scris al părtii care trimite.
(3) Drepturile de
proprietate intelectuală în domeniul apărării vor fi respectate întocmai de
către părti.
(4) Informatiile
vor fi transmise prin canale oficiale militare sau diplomatice.
(5) Numai
personalul autorizat poate avea acces la astfel de informatii.
ARTICOLUL 6
Comisia de
apărare româno-sud africană
(1) Pentru a
îndeplini obiectivele si a implementa prevederile prezentului memorandum de
întelegere se va înfiinta Comisia de apărare româno-sud africană (Comisia de
apărare).
(2) Comisia de
apărare se va întruni alternativ în România si în Republica Africa de Sud când
este necesar.
Sesiunile Comisiei
de apărare vor fi conduse de către seful delegatiei părtii care primeste.
(3) Punctele de pe
agenda sesiunii Comisiei de apărare vor fi convenite cu cel putin 3 luni
înainte.
ARTICOLUL 7
Întelegeri
financiare
Fiecare parte va
suporta propriile cheltuieli ce îi revin din implementarea prezentului
memorandum de întelegere.
ARTICOLUL 8
Solutionarea
divergentelor
Orice divergentă
referitoare la interpretarea sau la aplicarea prezentului memorandum de
întelegere va fi solutionată prin consultări între părti în cadrul Comisiei de
apărare.
ARTICOLUL 9
Amendamente
Prezentul
memorandum de întelegere poate fi amendat prin consimtământul părtilor,
printr-un schimb de note între părti prin canale diplomatice.
ARTICOLUL 10
Prevederi
finale
(1) Prezentul
memorandum de întelegere va intra în vigoare la data ultimei notificări
transmise pe canale diplomatice, prin care părtile se informează reciproc
despre îndeplinirea procedurilor legale nationale privind intrarea sa în
vigoare.
(2) Prezentul
memorandum de întelegere va rămâne în vigoare o perioadă de 5 ani, dar va fi
prelungit automat pe noi perioade de un an, dacă nici una dintre părti nu îi va
notifica celeilalte părti în scris, cu 6 luni înainte, prin canale diplomatice,
intentia sa de a denunta prezentul memorandum de întelegere.
Ca mărturie,
subsemnatii, fiind pe deplin autorizati de guvernele lor, au semnat si sigilat
prezentul memorandum de întelegere în două exemplare originale în limbile
română si engleză, ambele texte fiind egal autentice.
Încheiat la
Pretoria la data de 7 mai 2003.
Pentru Guvernul
României, Ioan
Mircea Pascu, ministrul
apărării nationale |
Pentru Guvernul
Republicii Africa de Sud, Mosiuoa
Gerard Patrick Lekota, ministrul
apărării |
privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Memorandumului de întelegere dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Africa de Sud privind cooperarea în domeniul apărării, semnat la Pretoria la 7
mai 2003
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru ratificarea Memorandumului de întelegere dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Africa de Sud privind cooperarea în domeniul
apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003, si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 25 noiembrie 2003.
Nr. 784.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/2003
cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
87 din 28 august 2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul
2003, adoptată în temeiul art. 1 pct. II.1 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 31 august 2003, cu
următoarele modificări si completări:
1. Anexa nr. 4
“Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe
anul 2003”, anexa nr. 6 “Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei pe anul 2003”, anexa nr. 7
“Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finantarea cheltuielilor
institutiilor de învătământ preuniversitar de stat, a creselor si centrelor
judetene si locale de consultantă agricolă, pe anul 2003” si anexa nr. 7a) “Sume
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finantarea cheltuielilor
institutiilor de învătământ preuniversitar de stat, pe anul 2003” se modifică
si vor avea valorile prevăzute în anexele nr. 1, 2, 3 si 3a).
2. După anexa
nr. 7a) se introduce anexa nr. 7b) “Sume defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pentru finantarea cheltuielilor institutiilor de învătământ preuniversitar
de stat din bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, pe anul
2003”.
Art. II. - (1) Se majorează veniturile bugetului de
stat pe anul 2003, prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr.
87/2003, provenite din impozitul pe profit, cu suma de 1.200,0 miliarde lei si
din accize, cu suma de 1.894,6 miliarde lei.
(2) Suma de
3.094,6 miliarde lei prevăzută la alin. (1) se alocă sub forma sumelor
defalcate din impozitul pe venit pentru achitarea ajutoarelor pentru încălzirea
locuintei si a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru achitarea
subventiilor pentru energia termică livrată populatiei, inclusiv a restantelor.
(3) Sumele
prevăzute la alin. (2) se repartizează pe unităti administrativ-teritoriale
prin hotărâre a consiliului judetean, pe baza datelor de fundamentare
referitoare la ajutoare pentru încălzirea locuintei si subventii pentru energia
termică livrată populatiei, inclusiv restante, prezentate de primari, si cu
asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a finantelor publice.
(4) Sumele
defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul
2003 sunt prevăzute în anexa nr. 4 la Ordonanta Guvernului nr. 87/2003, astfel
cum a fost modificată.
(5) Sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru subventionarea energiei termice
livrate populatiei pe anul 2003 sunt prevăzute în anexa nr. 6 la Ordonanta
Guvernului nr. 87/2003, astfel cum a fost modificată.
(6) Sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finantarea cheltuielilor
institutiilor de învătământ preuniversitar de stat, a creselor si centrelor
judetene si locale de consultantă agricolă, pe anul 2003, sunt prevăzute în
anexele nr. 7, 7a) si 7b) la Ordonanta Guvernului nr. 87/2003, astfel cum a
fost modificată.
(7) Autoritătile
administratiei publice locale vor vira sumele privind ajutoarele pentru
încălzirea locuintei si subventiile pentru energia termică livrată populatiei
în conturile tip escrow deschise de furnizorii de energie termică livrată
populatiei, urmând acelasi mecanism si aceleasi termene ca cele prevăzute la
art. 3 si 4 din Hotărârea Guvernului nr.
1.230/2003 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2003, pentru
subventionarea energiei termice livrate populatiei.
Art. III. - (1) Ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei
legi, au obligatia de a propune trecerea la Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului a eventualelor economii identificate în bugetele lor.
(2) Guvernul este
abilitat să diminueze cheltuielile, respectiv Fondul de rezervă bugetară si
deficitul bugetului de stat pe anul 2003, cu eventualele economii rezultate
potrivit alin. (1) si să suplimenteze:
a) cheltuielile si
deficitul bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate pe
anul 2003;
b) cheltuielile si
deficitul din credite externe pe anul 2003.
(3) Din
eventualele economii rezultate potrivit alin. (1) Guvernul poate suplimenta
sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru bugetele
locale.
(4) Deficitul
bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate se acoperă
din disponibilitătile din anii precedenti înregistrate la acest buget.
(5) Se autorizează
Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările prevăzute la art. II si
art. III alin. (1)-(3) în volumul si în structura bugetului de stat, bugetului
creditelor externe, bugetelor ordonatorilor principali de credite si bugetului
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, pe anul 2003.
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 17
noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 26 noiembrie 2003.
Nr. 500.
ANEXE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 2003
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003 si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 25 noiembrie 2003.
Nr. 786.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind numirea unor membri ai Guvernului
În temeiul
prevederilor art. 85 alin. (2), art. 107 alin. (4) si ale art. 100 alin. (1)
din Constitutia României, republicată, precum si ale art. 9 alin. (3) si ale
art. 10 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
propunerea primului-ministru,
Presedintele
României decretează:
Art. 1. - Domnul
Alexandru Fărcas se numeste în functia de ministru al integrării europene.
Art. 2. - Domnul
Ovidiu Brînzan se numeste în functia de ministru al sănătătii.
Art. 3. - Pe data
publicării prezentului decret încetează desemnarea ca ministri interimari a
domnilor Vasile Puscas si Ionel Blănculescu.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 27 noiembrie 2003.
Nr. 810.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 4
noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză
de utilitate publică si ale Deciziei nr. VI din 27 septembrie 1999 a Sectiilor
Unite ale Curtii Supreme de Justitie
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din
Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică si ale
Deciziei nr. VI din 27 septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de
Justitie, exceptie ridicată de Elena Păduraru si Stana Berejovschi în Dosarul
nr. 1.922/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civilă.
La apelul nominal
răspund autoarele exceptiei prin avocat, precum si partea Ileana Rodica
Stănescu, de asemenea prin avocat, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
autoarelor exceptiei sustine retroactivitatea dispozitiilor art. 35 din Legea
nr. 33/1994, care, potrivit Deciziei nr. VI/1999, pronuntată de Sectiile Unite
ale Curtii Supreme de Justitie în solutionarea recursului în interesul legii,
se aplică si în cazul cererilor având ca obiect retrocedarea de bunuri imobile
expropriate anterior intrării în vigoare a legii criticate. Se apreciază că
exproprierea în baza Decretului nr. 545/1958 este declarată retroactiv
nevalabilă, Legea nr. 33/1994 aplicându-se unor situatii legal constituite pe
baza unei legi anterioare, ceea ce contravine principiului constitutional
prevăzut de art. 15 alin. (2).
Partea Ileana
Rodica Stănescu, prin avocat, arată că textul de lege criticat nu aduce
atingere principiului neretroactivitătii, întrucât instanta chemată să se
pronunte într-o astfel de cauză constată doar efectele nefinalizate ale
unor.acte normative anterioare, respectiv neîndeplinirea conditiilor pentru
care a operat exproprierea, iar nu valabilitatea actelor de expropriere emise
în temeiul acelor acte normative.
În ceea ce
priveste controlul de constitutionalitate a Deciziei nr. VI/1999 a Sectiilor
Unite ale Curtii Supreme de Justitie, se apreciază că acesta excedează cadrului
de competentă a Curtii Constitutionale, exceptia fiind inadmisibilă.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate a art. 35 din Legea nr. 33/1994 ca fiind neîntemeiată, arătând
că acest text de lege se aplică raporturilor juridice născute după intrarea sa
în vigoare, precum si celor născute anterior, ale căror efecte nu au fost
finalizate, ceea ce nu este de natură a contraveni principiului
neretroactivitătii legii civile.
Referitor la
Decizia nr. VI/1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie, se arată
că o hotărâre judecătorească nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate si, prin urmare, critica este inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 8 aprilie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.922/2001, Curtea Supremă de
Justitie - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică si ale Deciziei nr. VI din 27
septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie, exceptie
ridicată de Elena Păduraru si Stana Berejovschi.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autoarele arată că, desi, în conformitate cu dispozitiile art. 144 lit.
c) din Constitutie, Curtea Constitutională poate hotărî doar asupra exceptiilor
de neconstitutionalitate ale legilor si ordonantelor, Decizia nr. VI din 27
septembrie 1999, pronuntată de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie,
în solutionarea unui recurs în interesul legii poate fi supusă controlului
Curtii, în virtutea dispozitiilor art. 329 din Codul de procedură civilă
care stabilesc că aceste decizii sunt obligatorii pentru instantă. Prin urmare,
sunt considerate neconstitutionale dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994
si ale deciziei mai sus mentionate, întrucât încalcă principiul
neretroactivitătii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
atunci când reglementarea potrivit căreia fostii proprietari pot să ceară
retrocedarea bunurilor imobile expropriate, care nu au fost utilizate în termen
de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate, se poate răsfrânge si
asupra unor situatii legal constituite pe baza unei legi anterioare, respectiv
Decretul nr.
545/1958.
Se sustine că unui
act de autoritate săvârsit în anul 1964, potrivit normelor în vigoare la acea
dată, nu i se pot aplica dispozitiile unei legi ulterioare, cu atât mai mult cu
cât imobilul a cărui retrocedare se solicită a fost expropriat contra plată
prin Decretul nr. 648/1964 coroborat cu Decretul nr. 545/1958, care
la art. 5 prevedea că “Pentru asigurarea terenurilor necesare constructiilor
sau pentru efectuarea altor lucrări sau actiuni de interes de stat, pot fi
expropriate, contra plată, terenuri cu sau fără constructii”.
Curtea Supremă
de Justitie - Sectia civilă apreciază
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că art. 35 din
Legea nr. 33/1994 nu încalcă prevederile constitutionale cuprinse în art. 15
alin. (2), art. 16 alin. (2), art. 20, 41, 54 si art. 135 alin. (1) si (6). În
ceea ce priveste Decizia nr. VI din 27 septembrie 1999, prin care Sectiile
Unite ale Curtii Supreme de Justitie au admis recursul în interesul legii cu
privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 33/1994 în cazul
cererilor având ca obiect retrocedarea de bunuri imobile expropriate anterior
intrării în vigoare a acestei legi, dacă nu s-a realizat scopul exproprierii,
se arată că, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante, iar, conform art. 329 din Codul de procedură civilă,
solutiile prin care Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie se pronuntă
în interesul legii nu au efect asupra hotărârilor judecătoresti examinate.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul retine că art. 35 din Legea nr. 33/1994
contine norme de procedură care sunt de imediată aplicare, referindu-se atât la
raporturile juridice apărute după intrarea în vigoare a legii, cât si la
situatiile juridice existente la data intrării ei în vigoare. Textul de lege
criticat are în vedere efecte nefinalizate după emiterea actului de expropriere
întemeiat pe legile anterioare, care urmează a fi guvernate de dispozitiile
legii noi, interpretarea contrară conducând la solutionarea în mod diferit a
unor situatii juridice identice.
Avocatul
Poporului arată că Legea nr.
33/1994 stabileste un nou regim juridic aplicabil în cazul exproprierii, art.
35 introducând un termen înăuntrul căruia decizia de expropriere trebuie
realizată, fără a cuprinde nici o prevedere din care să rezulte că dispozitiile
sale se aplică retroactiv.
Referitor la
invocarea de către autoarele exceptiei a neconstitutionalitătii Deciziei nr. VI
din 27 septembrie 1999, pronuntată de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de
Justitie, se arată că instanta constitutională nu este abilitată, potrivit art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, să decidă asupra caracterului
neconstitutional al unei astfel de decizii si nici nu se poate considera că de
această decizie depinde solutionarea cauzei, întrucât, conform art. 329 din
Codul de procedură civilă, solutiile prin care Sectiile Unite ale Curtii
Supreme de Justitie se pronuntă în interesul legii lnnu au efect asupra
hotărârilor judecătoresti examinate”.
Prin urmare, se
apreciază că dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994 sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 35 din Legea nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauză de utilitate publică si Decizia nr. VI din 27
septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie.
Textul de lege
criticat are următorul continut:
- Art. 35: “Dacă
bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate în termen de un an potrivit
scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, respectiv lucrările nu
au fost începute, fostii proprietari pot să ceară retrocedarea lor, dacă nu s-a
făcut o nouă declarare de utilitate publică.”
Decizia nr. VI din
27 septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie privind
recursul în interesul legii cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor art. 35
din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică
stabileste că dispozitiile textului de lege mentionat sunt aplicabile si în
cazul cererilor având ca obiect retrocedarea unor bunuri imobile expropriate
anterior intrării în vigoare a acestei legi, dacă nu s-a realizat scopul
exproprierii.
Autoarele
exceptiei sustin că dispozitiile legale criticate, precum si Decizia Curtii
Supreme de Justitie încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutia
României, care, ulterior sesizării, a fost modificată si completată prin Legea
de revizuire nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în
temeiul art. 152 din Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se
textelor o nouă numerotare. Textul constitutional are următorul continut:
- Art. 15 alin.
(2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.”
1. Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că, potrivit
art. 146 lit. d) din Constitutia României, republicată, este competentă să
hotărască asupra lsexceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si
ordonantele […]”. În aplicarea acestei dispozitii constitutionale, conform
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, “Curtea Constitutională
decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei”.
Prin urmare, atât Constitutia, cât si legea de organizare si functionare a
instantei constitutionale stabilesc că obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl pot constitui exclusiv dispozitiile cuprinse într-o
lege sau o ordonantă.
Asa fiind,
sesizarea referitoare la Decizia nr. VI/1999 a Sectiilor Unite ale Curtii
Supreme de Justitie, deci la o hotărâre judecătorească, nu poate face obiectul
controlului de constitutionalitate, urmând a fi respinsă ca inadmisibilă, în
temeiul art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată.
2. În ceea ce
priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea
nr. 33/1994, Curtea retine că formula redactională a textului legal dedus
controlului nu oferă temei criticii referitoare la încălcarea art. 15 alin. (2)
din Constitutie, întrucât nu contine în sine nici o dispozitie cu caracter
retroactiv, textul urmând a-si găsi aplicarea exclusiv de la data intrării în
vigoare a legii. În ceea ce priveste determinarea situatiilor juridice care
rămân supuse vechii reglementări, precum si a celor care vor fi guvernate de
noua reglementare, aceasta nu constituie o problemă de constitutionalitate, ci
de aplicare a legii în timp, de competenta exclusivă a instantelor
judecătoresti.
În legătură cu
principiul neretroactivitătii legilor, Curtea constată că, potrivit acestui
principiu, o lege devine obligatorie numai după publicarea ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I, ea rămânând în vigoare până la aparitia unei
alte legi care o abrogă în mod explicit sau implicit. Prin urmare, ori de câte
ori o lege nouă modifică starea legală anterioară cu privire la anumite
raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, dacă
s-au realizat înainte de intrarea în vigoare a noii legi, nu mai pot fi
modificate ca urmare a adoptării acestei legi, care trebuie să respecte
suveranitatea legii anterioare.
A decide că prin
dispozitiile sale legea nouă ar putea desfiinta sau modifica situatii juridice
anterioare, existente ca o consecintă a actelor normative care nu mai sunt în
vigoare, ar însemna să se încalce principiul constitutional al
neretroactivitătii legii civile. Însă legea nouă este aplicabilă de îndată
tuturor situatiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge
după intrarea ei în vigoare, precum si tuturor efectelor produse de situatiile
juridice formate după abrogarea legii vechi.
Raportând cele
arătate cu titlu principial la norma dedusă controlului, Curtea constată că
aceasta îsi limitează incidenta exclusiv la situatii juridice cu persistentă în
timp, asadar integrate domeniului său temporal de aplicare legitim, ceea ce
impune concluzia că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Neadmiterea unei atare solutii ar determina rezolvarea diferentiată a aceleiasi
situatii juridice, în raport cu data exproprierii, ceea ce ar contraveni
principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor, aplicând persoanelor aflate
în aceeasi situatie juridică un tratament discriminatoriu, contrar spiritului
legii noi.
Asa fiind, Curtea
constată că dispozitiile art. 35 din Legea nr. 33/1994, aplicabile si în cazul
cererilor având ca obiect retrocedarea de bunuri imobile expropriate anterior
intrării în vigoare a acestei legi, dacă nu s-a realizat scopul exproprierii nu
contravin principiului constitutional privind neretroactivitatea legii civile.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
1. Respinge, ca
fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate având ca obiect Decizia
nr. VI din 27 septembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie,
exceptie ridicată de Elena Păduraru si Stana Berejovschi în Dosarul nr.
1.922/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civilă.
2. Respinge, ca
fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35
din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
exceptie ridicată de aceleasi autoare în acelasi dosar
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 4 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
din 11
noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si 6 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse
si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni
Costică Bulai -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Nicoleta
Grigorescu - procuror
Afrodita Laura
Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni, exceptie ridicată din oficiu de Tribunalul Bucuresti - Sectia I
penală în Dosarul nr. 1.553/2003.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, deoarece legislatia constitutională nu consacră un drept la gratiere, iar legiuitorul are deplina libertate de a stabili conditiile concrete în care o persoană poate beneficia de actul de clementă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 21 mai 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.553/2003, Tribunalul Bucuresti
- Sectia I penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 si 6 din Legea nr.
543/2002 privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si
sanctiuni.
Exceptia a fost
ridicată din oficiu, în dosarul de mai sus, de instanta de judecată.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecată sustine că dispozitiile legale mentionate sunt
neconstitutionale, deoarece limitează gratierea la pedeapsa închisorii si la
sanctiunea închisorii contraventionale, excluzând în mod inechitabil de la
beneficiul actului de clementă persoanele cărora, ca urmare a înlocuirii
răspunderii penale cu răspunderea cu caracter administrativ prevăzută de art.
90-91 din Codul penal,
li s-a aplicat o sanctiune “de aceeasi natură juridică, respectiv amenda
administrativă, si care este o măsură mult mai blândă decât prima arătată”.
Potrivit art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.copyrightdsc.net
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece ledispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1), potrivit cărora cetătenii sunt egali în
fata.legii si în fata autoritătilor publice, fără privilegii si discriminări,
trebuie interpretate în legătură cu art. 4 din Constitutie, în care sunt
prevăzute criteriile egalitătii în drepturi, si anume rasă, nationalitate,
origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenentă politică, avere si
origine socială. În raport cu aceste criterii, art. 5 si art. 6 din Legea nr.
543/2002 nu creează nici privilegii, nici discriminări, neîncălcând vreunul din
criteriile egalitătii în drepturi enumerate în art. 4 din Constitutie,
dispozitiile legii de gratiere fiind aplicabile tuturor persoanelor care au
fost sanctionate cu închisoare contraventională până la data publicării legii
în Monitorul Oficial al României.
De asemenea,
arătăm că interpretarea dată de către autoarea exceptiei principiului
egalitătii în fata legii este în vădită contradictie cu modul în care a statuat
Curtea Constitutională în numeroase rânduri. Astfel, în Decizia nr. 1/1994 a
Plenului Curtii Constitutionale se arată, printre altele, că “principiul
egalitătii în fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru
situatii care, în functie de scopul urmărit, nu sunt diferite. De aceea, el nu
exclude ci, dimpotrivă, presupune solutii diferite pentru situatii diferite”.
Avocatul
Poporului apreciază că
stabilirea criteriilor de determinare a pedepselor care se gratiază sau a altor
sanctiuni care se înlătură, precum si a infractiunilor pentru săvârsirea cărora
nu se aplică iertarea de pedeapsă intră în competenta exclusivă a
legiuitorului.
Astfel, criteriile
de acordare a gratierii, precum si exceptările pot viza pedeapsa aplicată,
natura infractiunilor săvârsite sau persoana condamnatului (în cazul de fată,
atitudinea acesteia după săvârsirea infractiunii, si anume sustragerea de la
executarea pedepsei închisorii, a măsurii internării într-un centru de
reeducare sau a sanctiunii contraventionale), fără ca prin aceasta să se
instituie un tratament juridic inegal pentru categorii de persoane aflate în situatii
identice.
Totodată
mentionează că, potrivit dispozitiilor legale criticate, toti condamnatii
aflati în aceeasi situatie beneficiază de gratiere ori sunt exceptati de la
beneficiul gratierii deopotrivă, în raport de natura infractiunii si a
continutului acesteia.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată. Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 5 si 6 din Legea nr.
543/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 726 din 4
octombrie 2002, modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 18/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie
2003, si au următorul continut:
Art. 5: “Sanctiunile
cu închisoare aplicate prin hotărâri judecătoresti definitive pentru
contraventii nu se mai execută.”;
Art. 6: “Gratierea
nu se aplică celor care nu au început executarea pedepsei închisorii, a măsurii
internării într-un centru de reeducare sau a sanctiunii contraventionale,
deoarece s-au sustras de la executarea acestora, precum si celor care au
început executarea, dar ulterior s-au sustras.”
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt
încălcate prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din
Constitutie, al căror continut este următorul:
Art. 4 alin. (2):
“România este patria comună si indivizibilă a tuturor cetătenilor săi, fără
deosebire de rasă, de nationalitate, de origine etnică, de limbă, de religie,
de sex, de opinie, de apartenentă politică, de avere sau de origine socială.”;
Art. 16 alin. (1):
“Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 5 si 6 din Legea
nr. 543/2002 stabilesc anumite conditii pentru aplicarea gratierii unor
sanctiuni cu închisoare si a unor sanctiuni contraventionale.
Gratierea
colectivă constituie un act de clementă pe care legiuitorul îl adoptă, în
temeiul art. 73 alin. (3) lit. i) din Constitutie, republicată, în scopul
înlăturării executării sanctiunilor juridice aplicate pentru comiterea unor
fapte penale sau contraventionale.
În exercitarea
competentei sale, legiuitorul are deplina libertate de a stabili conditiile
gratierii, referitoare la oricare dintre elementele răspunderii juridice, si
anume categoriile de fapte antisociale pentru care s-au aplicat pedepse sau
alte sanctiuni (infractiuni sau contraventii), categoriile de sanctiuni
aplicate făptuitorilor si cuantumul acestora, persoana făptuitorilor si forma
de vinovătie retinută în sarcina lor (intentie, culpă), precum si cu privire la
alte elemente privind limitele gratierii (totală sau partială) si consecintele
comiterii unor noi fapte antisociale de către persoanele care au beneficiat de
actul de clementă.
Problema aplicării
principiului egalitătii în fata legii nu se poate pune decât în cadrul normativ
mentionat, în care gratierea trebuie aplicată în mod nediscriminatoriu fată de
toate persoanele care îndeplinesc conditiile stabilite prin legea de gratiere.
Curtea
Constitutională nu are competenta să mărească sau să restrângă limitele
gratierii, stabilite prin legea adoptată de Parlament, si nici nu poate să
constate că se impunea gratierea altor categorii de sanctiuni, pentru că, dacă
ar proceda în acest mod, s-ar substitui puterii legiuitoare, ceea ce ar
contraveni principiilor statului de drept, consacrate prin Constitutie.
Asadar, este
neîntemeiată sustinerea autorului exceptiei, în sensul că omiterea de la
beneficiul gratierii a persoanelor cărora li s-au aplicat sanctiuni
administrative în conformitate cu dispozitiile art. 91 din Codul penal este
neconstitutională.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4), art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 6 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si înlăturarea unor măsuri si sanctiuni,
exceptie ridicată din oficiu de Tribunalul Bucuresti - Sectia I penală în
Dosarul nr. 1.553/2003 al aceleiasi instante de judecată.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 11 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ.
dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI Nr. 565/1
septembrie 2003 |
MINISTERUL
APĂRĂRII NATIONALE Nr. M.137/10
octombrie 2003 |
MINISTERUL
ECONOMIEI SI COMERTULUI Nr. 92/25
august 2003 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR
SI TURISMULUI Nr. 290/12
septembrie 2003 |
pentru aprobarea Protocolului privind activitătile
de lansare a rachetelor antigrindină (RAG) în vederea controlului si
influentării factorilor de mediu în folosul agriculturii
Având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
254/2003 privind aprobarea activitătilor si amplasamentelor punctelor de
lansare ale Unitătii-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova, pentru
etapa a IV-a - 2003 a Programului de realizare a Sistemului national
antigrindină si de stimulare a precipitatiilor,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, ale Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
14/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apărării
Nationale, cu modificările si completările ulterioare, si ale Hotărârii
Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, ministrul economiei si comertului,
ministrul apărării nationale si
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Protocolul privind activitătile de lansare a rachetelor antigrindină
(RAG) în vederea controlului si influentării factorilor de mediu în folosul
agriculturii, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - În
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, Compania Natională “Romarm” - S.A.
- Filiala Societatea Comercială “Electromecanica Ploiesti” - S.A., Compania
Natională “Institutul National de.Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire a
Apelor” - S.A., Statul Major al Fortelor Aeriene, Regia Autonomă “Administratia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA” si Regia Autonomă “Autoritatea
Aeronautică Civilă Română” vor emite proceduri si instructiuni specifice,
proprii sau comune, după caz, referitor la aplicarea prevederilor Protocolului
privind activitătile de lansare a rachetelor antigrindină (RAG) în vederea
controlului si influentării factorilor de mediu în folosul agriculturii,
conform atributiilor si responsabilitătilor ce le revin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Ilie Sârbu |
p. Ministrul apărării nationale, Sorin Encutescu, secretar de stat |
Ministrul economiei si comertului, Dan Ioan Popescu |
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, Ileana Tureanu, secretar de stat |
*) Anexa se pune la dispozitia celor
interesati de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind
participarea personalului de specialitate al Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor la actiuni initiate de alte persoane juridice
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000
privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
si completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din 29 octombrie 2003, prin care s-au adoptat Normele privind participarea personalului de specialitate al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la actiuni initiate de alte persoane juridice,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun
în aplicare Normele privind participarea personalului de specialitate al
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la actiuni initiate de alte persoane
juridice, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia
generală logistică din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va
asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 21 noiembrie 2003.
Nr. 3.112.
ANEXĂ
NORME
privind
participarea personalului de specialitate al Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor la actiuni initiate de alte persoane juridice
În conformitate cu
prevederile art. 10 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000
privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
si completările ulterioare, constituie venit la bugetul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor si veniturile provenite din alte surse legale,
altele decât cele nominalizate expres în legea mai sus mentionată.
Întrucât
personalul de specialitate în domeniul asigurărilor din cadrul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor este solicitat în zilele lucrătoare, în timpul
programului, pentru a face parte din comisii de licitatii, comitete de evaluare
constituite de bănci, predarea de cursuri la institutiile de învătământ din
domeniu etc., este necesară instituirea cadrului organizatoric pentru
desfăsurarea acestor actiuni, aprobat de Consiliul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor:
1. Participarea
personalului de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
în comisiile instituite de alte persoane juridice se va face la cererea
acestora, cu aprobarea conducerii Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
2. Personalul de
specialitate în domeniul asigurărilor va fi delegat:
- să facă parte
din comisii de licitatie;
- să colaboreze la
elaborarea caietelor de sarcini, studiilor ori a altor rapoarte sau
reglementări ce se efectuează de persoana juridică solicitantă;
- să reprezinte
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în diverse actiuni initiate de alte
persoane juridice;
- să participe la
predarea de cursuri la solicitarea institutiilor din domeniu.
3. Pentru
activitatea desfăsurată de personalul de specialitate în cadrul actiunilor
mentionate mai sus, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va negocia
contravaloarea acestor prestatii, în functie de natura actiunii, cu persoanele
juridice solicitante. Valoarea negociată a prestatiei ce se va încasa de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va trebui să acopere cel putin
cheltuielile medii lunare cu personalul de specialitate si o cotă medie
lunară/salariat din cheltuielile materiale si servicii înregistrate în luna
anterioară desfăsurării actiunii. Cheltuielile cu eventualele deplasări
(transport, cazare, diurnă, alte cheltuieli legale etc.) vor fi suportate de
persoana juridică solicitantă.
4. Respectarea
cadrului organizatoric, precum si a codului de conduită profesională impus de
actiunile initiate de persoanele juridice solicitante revine personalului de
specialitate participant desemnat de conducerea Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor. Eventualele daune materiale sau morale stabilite de organele
competente potrivit legii vor fi suportate de personalul de specialitate care a
participat la aceste actiuni.
5. Participarea
personalului de specialitate la actiunile initiate de entitătile publice
finantate integral din surse bugetare se va face în functie de gradul de
disponibilitate al acestui personal. În acest caz, entitatea publică
solicitantă va suporta numai cheltuielile cu deplasările în afara
localitătilor.
6. Valoarea prestatiilor încasate va constitui venit propriu al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor si va fi utilizată pentru finantarea cheltuielilor de functionare si administrare.