MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 694 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 3
octombrie 2003
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
84. - Ordonantă de urgentă
pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din
România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România”
86. - Ordonantă de
urgentă pentru modificarea si completarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul
pentru mediu
1.132. - Hotărâre
privind transmiterea cu titlu gratuit a unor active cu caracter social din
patrimoniul Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A. - Filiala Societatea Comercială “Electrocentrale
Bucuresti” - S.A. în domeniul public al comunei Fântânele si în administrarea
Consiliului Local al Comunei Fântânele, judetul Mures
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România
- S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor
din România”
În temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Se înfiintează
Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.,
denumită în continuare C.N.A.D.N.R., societate comercială pe actiuni, cu
sediul în municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin
reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, care se desfiintează.
(2) C.N.A.D.N.R. este persoană
juridică română de interes strategic national, care se organizează si
functionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, pe bază de gestiune economică si autonomie financiară, conform
legilor în vigoare si statutului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte din
prezenta ordonantă de urgentă.
(3) C.N.A.D.N.R. poate înfiinta
sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea subunităti în tară si în
străinătate, în conditiile legii si ale statutului. Aceste subunităti vor efectua
operatiuni contabile până la nivelul balantei de verificare, în conditiile
Legii contabilitătii nr. 82/1991, republicată.
(4) Filiale ale C.N.A.D.N.R. pot fi înfiintate la
propunerea adunării generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii si
statutului.
(5) C.N.A.D.N.R. desfăsoară în principal activităti de
interes public national în domeniul administrării drumurilor nationale si
autostrăzilor, în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 2. - (1) Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R.
este de 163.702.200.000 lei si se constituie prin preluarea patrimoniului
Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”, în baza situatiei
financiare anuale si a situatiei patrimoniului, întocmite la data de 31
decembrie 2002.
(2) Capitalul social initial este împărtit în
1.637.022 actiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 100.000 lei.
(3) Capitalul social initial este subscris si integral
vărsat de statul român, în calitate de actionar unic, care îsi exercită
drepturile si îsi îndeplineste obligatiile prin Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului între
Regia Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România”, pe de o
parte, si C.N.A.D.N.R., pe de altă parte, se va face pe bază de protocol, care
se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă. Dacă valoarea capitalului social stabilită prin
protocolul de predare-preluare va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se
va solicita la oficiul registrului comertului competent rectificarea cuvenită,
în termen de 60 de zile de la semnarea protocolului.
(5) Actiunile emise de C.N.A.D.N.R. pot fi cotate la
bursă si tranzactionate liber pe piata de capital.
(6) C.N.A.D.N.R. se poate privatiza, în conditiile
legii, statul având optiunea de a păstra pachetul majoritar de actiuni sau
actiunea nominativă de control.
(7) Pe perioada în care statul este actionar majoritar
C.N.A.D.N.R. poate vinde, închiria, concesiona sau poate da în folosintă
gratuită temporară active din proprietatea sa persoanelor fizice sau juridice
de drept privat, la initiativa consiliului de administratie, cu acordul
adunării generale a actionarilor si cu mandatarea specială a reprezentantilor
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului în adunarea generală
a actionarilor. Sumele rezultate din vânzarea, închirierea sau concesionarea
activelor sunt venituri proprii ale C.N.A.D.N.R. si pot fi utilizate în
conditiile legii.
(8) C.N.A.D.N.R. poate participa cu capital, în
conditiile legii, la constituirea de societăti comerciale cu obiect de
activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice si/sau juridice,
române si/sau străine.
Art. 3. - (1) C.N.A.D.N.R. detine în proprietate
bunuri imobile si mobile. Bunurile mobile si imobile apartinând proprietătii
publice a statului, de natura celor prevăzute la art. 135 alin. (4) din Constitutie,
reprezentând ampriza, inclusiv partea carosabilă, podurile, viaductele,
pasajele denivelate, tunelurile, constructiile de apărare si consolidare,
trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare,
indicatoarele de semnalizare rutieră si alte dotări pentru siguranta
circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona de sigurantă a
drumului, precum si bunurile mobile si imobile rezultate din investitii,
dezvoltări, modificări ale traseelor si/sau modernizări ale autostrăzilor si
ale drumurilor nationale, inclusiv cele aflate în curs de executie la data
înfiintării C.N.A.D.N.R., se atribuie în concesiune C.N.A.D.N.R. pe o durată de
49 de ani, fără plata redeventei, pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă, respectiv, după caz, se supun aceluiasi regim
de la data finalizării acestora, prin derogare de la prevederile Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor. În situatia privatizării C.N.A.D.N.R. clauzele
contractului de concesiune vor fi reanalizate.
(2) Contravaloarea bunurilor apartinând proprietătii
publice a statului nu se regăseste în valoarea capitalului social al C.N.A.D.N.R.
(3) Elementele concrete ale infrastructurii rutiere de
autostrăzi si de drumuri nationale, proprietate publică a statului, sunt
prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta ordonantă de
urgentă.
(4) Bunurile mobile si imobile apartinând domeniului
privat al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome “Administratia
Natională a Drumurilor din România”, trec în proprietatea C.N.A.D.N.R. la data
înmatriculării sale în registrul comertului si se regăsesc în capitalul social
initial al acesteia. Contravaloarea terenurilor aflate în proprietatea privată
a statului si în administrarea Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România” nu este cuprinsă în capitalul social prevăzut la art. 2
alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua în concordantă cu prevederile legale,
majorându-se în mod corespunzător capitalul social al C.N.A.D.N.R. Actiunile
nou-emise, aferente majorării de capital social cu valoarea terenurilor, vor
reveni statului.
(5) Veniturile rezultate din exploatarea bunurilor
proprietate publică a statului, precum si tariful de utilizare a retelei de
drumuri nationale din România, inclusiv tarifele suplimentare de utilizare a
drumurilor, stabilite potrivit legii, constituie venit propriu al C.N.A.D.N.R.
Art. 4. - (1) C.N.A.D.N.R. are ca obiect principal de
activitate:
a) proiectarea, construirea, modernizarea,
reabilitarea, repararea, întretinerea si exploatarea drumurilor de interes
national, în scopul desfăsurării traficului rutier în conditii de sigurantă a
circulatiei;
b) coordonarea dezvoltării unitare a întregii retele
de drumuri publice în concordantă cu cerintele economiei nationale si cu cele
de apărare;
c) activităti comerciale, industriale, precum si alte
activităti necesare îndeplinirii obiectului său de activitate;
d) stabilirea si încasarea obligatiilor
transportatorilor pentru folosirea retelei de drumuri de interes national, în
punctele de frontieră si în alte puncte de pe această retea.
(2) C.N.A.D.N.R. va putea efectua orice alte
operatiuni si activităti legale necesare realizării obiectului său de
activitate stabilit în statut.
(3) C.N.A.D.N.R. poate să detină actiuni sau părti
sociale din capitalul social al altor societăti comerciale si să decidă, în
conditiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine.
Art. 5. - Potrivit obiectului său de activitate,
C.N.A.D.N.R. asigură conditiile pentru desfăsurarea traficului rutier în
conditii de sigurantă a circulatiei pe întreaga retea rutieră de drumuri de
interes national deschise circulatiei publice, exercitând atributiile care îi
revin conform legii.
Art. 6. - (1) C.N.A.D.N.R. are dreptul să utilizeze,
în conditiile legii, zona de sigurantă si zona de protectie a infrastructurii
rutiere de drumuri de interes national, asa cum sunt definite în Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, în scopul desfăsurării în bune conditii a circulatiei rutiere si al
prevenirii evenimentelor rutiere.
(2) Pe terenurile aflate în zona de protectie a drumurilor
de interes national unde C.N.A.D.N.R. nu este proprietară aceasta poate
amplasa, în mod temporar si gratuit, cu înstiintarea prealabilă a detinătorului
legal, materiale, utilaje si alte bunuri mobile necesare, în scopul eliminării
consecintelor evenimentelor rutiere sau al prevenirii oricărui pericol pentru
siguranta circulatiei. În cazul producerii de pagube materiale se va acorda
proprietarilor terenurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de
negocieri, în maximum 60 de zile de la terminarea lucrărilor care au determinat
ocuparea. În caz de neîntelegere cuantumul despăgubirilor se stabileste prin
hotărâre judecătorească. Dreptul de ocupare temporară a terenului nu este
conditionat de plata prealabilă a despăgubirii.
(3) Pe terenurile aflate în zona de protectie a
drumurilor de interes national, pe sectoarele susceptibile de înzăpezire,
C.N.A.D.N.R. este în drept să utilizeze, în mod temporar si gratuit, fără
înstiintarea prealabilă a detinătorilor legali, suprafetele necesare pentru instalarea
de parazăpezi si alte bunuri mobile destinate apărării drumului. În cazul
producerii de pagube materiale sunt aplicabile dispozitiile alin. (2).
(4) C.N.A.D.N.R. va actiona imediat, în conditiile
legii, pentru oprirea oricăror lucrări sau pentru mutarea, dezafectarea ori
desfiintarea constructiilor, instalatiilor si panourilor publicitare amplasate
ilegal în zona de sigurantă sau de protectie a infrastructurii rutiere de
drumuri nationale, fără plata vreunei despăgubiri, precum si pentru recuperarea
pagubelor produse în zona de protectie a infrastructurii rutiere de drumuri
nationale.
Art. 7. - Închiderea definitivă si/sau temporară a
circulatiei publice pe drumurile de interes national, pentru considerente
tehnologice sau de sigurantă, precum si pentru executarea de lucrări ori
instituirea de restrictii, se face în baza acordului comun încheiat între
C.N.A.D.N.R. si organele competente ale politiei, în conditiile legii.
Art. 8. - În cazul unor calamităti naturale, dezastre
sau evenimente rutiere C.N.A.D.N.R. va actiona în cel mai scurt timp pentru
repunerea în functiune a infrastructurii rutiere de drumuri nationale afectate.
Art. 9. - (1) C.N.A.D.N.R. este administratorul
drumurilor de interes national, are drepturile, obligatiile si răspunderile ce
îi revin în această calitate, potrivit reglementărilor interne si actelor
juridice internationale la care România este parte.
(2) C.N.A.D.N.R., corespunzător obiectului său de
activitate, preia toate drepturile si va fi tinută de toate obligatiile legale
si contractuale ale Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, decurgând din raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv
în litigiile aflate pe rol la instantele arbitrale, judecătoresti sau cu
atributii jurisdictionale, din contractele si acordurile internationale, precum
si din creditele contractate direct de stat si subîmprumutate către Regia
Autonomă “Administratia Natională a Drumurilor din România” prin acorduri
subsidiare. Aceste credite, în limita în care au fost preluate, vor fi
rambursate de către C.N.A.D.N.R., care preia drepturile si obligatiile ce
reveneau Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”.
Art. 10. - În vederea satisfacerii nevoilor de apărare
a tării si în limita obiectului său de activitate C.N.A.D.N.R. are, în
principal, următoarele obligatii:
a) să întocmească si să asigure punerea în aplicare a
planului de mobilizare;
b) să asigure rezervele si capacitătile necesare
îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
c) să întocmească documentele privind completarea
fortei de muncă, necesară în caz de război, cu personal cu obligatii militare.
Art. 11. - (1) Bugetul de venituri si cheltuieli al
C.N.A.D.N.R. cuprinde venituri proprii ale companiei, alocatii de la bugetul de
stat, credite interne/externe, fonduri externe nerambursabile, alte surse legal
constituite si se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Veniturile C.N.A.D.N.R. se utilizează, potrivit
legii după cum urmează:
a) veniturile proprii se utilizează, în principal,
pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si rambursări de credite, plăti
de dobânzi si de comisioane;
b) veniturile cu destinatie specială se utilizează, în
principal, pentru acoperirea cheltuielilor cu reabilitarea, repararea,
întretinerea, dezvoltarea si modernizarea infrastructurii rutiere de interes
national;
c) veniturile din credite interne si externe si din
fonduri externe nerambursabile se utilizează, în principal, pentru acoperirea
cheltuielilor de reabilitare a infrastructurii rutiere de interes national, în
conformitate cu prevederile acordurilor de împrumut si ale contractelor de
finantare;
d) alocatiile de la bugetul de stat se utilizează, în
principal, pentru acoperirea cheltuielilor de reabilitare a infrastructurii
rutiere de interes national, inclusiv pentru rambursări de credite, de plăti de
dobânzi si de comisioane.
Art. 12. - (1) Crearea de noi bunuri proprietate
publică, precum si dezvoltarea si modernizarea celor existente, în scopul
integrării infrastructurii rutiere de interes national a României în sistemul
european de transport, se asigură cu finantare din surse proprii, din surse cu
destinatie specială, din credite interne si externe si, în completare, din
alocatii de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
(2) Crearea de noi bunuri proprietate publică se poate
realiza si ca urmare a obligatiilor asumate de către autoritatea publică
contractantă în regim de parteneriat public-privat, potrivit prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 470/2002, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale Legii datoriei publice
nr. 81/1999.
(3) Obligatiile de plată ale Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România”, nescadente până la data
înfiintării C.N.A.D.N.R., conform conditiilor si perioadelor prevăzute în
contractele aflate în derulare pentru realizarea programelor de investitii
apartinând proprietătii publice a statului sau proprietătii Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România”, se vor asigura din
veniturile proprii ale C.N.A.D.N.R. si, în completare, din alocatii de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, conform legislatiei în baza căreia au fost aprobate contractele.
(4) În cazurile în care interesele de stat, inclusiv
cele de ordin militar, impun executarea de către C.N.A.D.N.R. de lucrări sau
prestarea de servicii speciale, sursele de finantare aferente vor fi stabilite
potrivit prevederilor legale.
(5) Sumele prevăzute la alin. (4) se asigură si se
transferă C.N.A.D.N.R., indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia,
si se constituie ca venituri din care se acoperă cheltuielile pentru aceste
activităti, potrivit legii.
Art. 13. - C.N.A.D.N.R. poate contracta credite
interne sau externe, garantate de stat sau garantate cu activele proprii
detinute în proprietate, sau poate face emisiuni de obligatiuni pe piata
internă ori internatională, în conditiile legii.
Art. 14. - (1) La înfiintare personalul necesar
desfăsurării activitătii C.N.A.D.N.R. este preluat, potrivit legislatiei muncii
si contractului colectiv de muncă, de la Regia Autonomă “Administratia
Natională a Drumurilor din România”, în functie de competenta profesională si de
disciplina în activitate.
(2) Până la încheierea contractului colectiv de muncă
al C.N.A.D.N.R. personalul prevăzut la alin. (1) va beneficia de drepturile de
salarizare si de celelalte drepturi de personal prevăzute în contractul
colectiv de muncă al Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din
România”, corespunzătoare posturilor pe care urmează a le ocupa, precum si de
alte drepturi prevăzute în legislatia în vigoare.
(3) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de
personal, conditiile de muncă, obligatiile generale si specifice, timpul de
muncă si de odihnă, programele de perfectionare profesională a salariatilor si
alte conditii în care se desfăsoară procesul muncii se stabilesc prin
contractul colec- tiv de muncă la nivel de unitate, încheiat în conditiile
legii, în termen de cel mult 90 de zile de la data înmatriculării C.N.A.D.N.R.
în registrul comertului.
Art. 15. - (1) C.N.A.D.N.R. este condusă de adunarea
generală a actionarilor.
(2) Adunarea generală a actionarilor are atributii si
competente stabilite prin statut în conformitate cu legislatia în vigoare.
(3) Împuternicitii mandatati să reprezinte interesele
capitalului de stat în adunarea generală a actionarilor sunt numiti prin ordin
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Până la privatizarea C.N.A.D.N.R. interesele
capitalului de stat vor fi reprezentate de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, prin împuternicitii mandatati să reprezinte
interesele capitalului de stat în adunarea generală a actionarilor.
Art. 16. - (1) C.N.A.D.N.R. este administrată de către
un consiliu de administratie.
(2) În perioada în care statul, prin Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, este actionar majoritar,
consiliul de administratie si presedintele acestuia sunt numiti prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(3) Presedintele consiliului de administratie este si
directorul general al C.N.A.D.N.R.
(4) Atributiile consiliului de administratie si ale
presedintelui acestuia sunt stabilite prin statut.
Art. 17. - Statutul C.N.A.D.N.R. poate fi modificat si
completat prin hotărâre a Guvernului, în perioada în care statul este actionar
majoritar.
Art. 18. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.275/1990 privind
înfiintarea Administratiei Nationale a Drumurilor din România, cu modificările
ulterioare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 31 ianuarie 1991, precum si orice
alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 septembrie 2003.
Nr. 84.
ANEXA Nr. 1
STATUTUL
Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale
din România - S.A.
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea societătii comerciale
este Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.,
cu sigla prevăzută în anexa la prezentul statut.
(2) În toate actele, facturile,
scrisorile sau publicatiile emise de Compania Natională de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A., denumită în continuare C.N.A.D.N.R.,
se mentionează denumirea acesteia, urmată de cuvintele “societate pe actiuni”
sau de initialele “S.A.”, capitalul social, sediul si numărul unic de
înregistrare în registrul comertului, precum si codul fiscal.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
C.N.A.D.N.R. este persoană juridică
română, cu capital social initial integral de stat, având forma juridică de
societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în conformitate
cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul C.N.A.D.N.R. este în
municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
(2) Sediul C.N.A.D.N.R. poate fi
transferat în aceeasi localitate sau în altă localitate din România, pe baza
hotărârii adunării generale a actionarilor, potrivit legii.
(3) C.N.A.D.N.R. poate înfiinta
sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea subunităti în tară si în
străinătate.
(4) Filiale ale C.N.A.D.N.R. pot fi
înfiintate prin hotărâre a Guvernului, potrivit legii si statutului, la
propunerea adunării generale extraordinare a actionarilor.
ARTICOLUL 4
Durata
Durata C.N.A.D.N.R. este nelimitată,
activitatea acesteia urmând să se desfăsoare de la data înmatriculării ei la
oficiul registrului comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
Scopul C.N.A.D.N.R. îl constituie
gestionarea pe principii comerciale a infrastructurii rutiere de drumuri de interes
national în vederea desfăsurării traficului rutier în conditii de sigurantă a
circulatiei, de fluentă si continuitate.
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
(1)
C.N.A.D.N.R. desfăsoară activităti de interes public national si are, în
principal, ca obiect de activitate proiectarea, construirea, modernizarea,
reabilitarea, repararea, administrarea si întretinerea drumurilor de interes
national, în scopul desfăsurării traficului rutier în conditii de sigurantă a
circulatiei, coordonarea dezvoltării unitare a întregii retele de drumuri în
concordantă cu cerintele economiei nationale si cu cele de apărare si de
control, stabilirea si încasarea obligatiilor transportatorilor pentru
folosirea drumurilor în punctele de frontieră si în alte puncte stabilite potrivit
legii, încasarea tarifelor si controlul obligatiilor transportatorilor pentru
folosirea drumurilor în punctele de frontieră si în alte puncte de pe reteaua
drumurilor nationale, precum si în alte puncte stabilite potrivit legii,
emiterea de acorduri de amplasare si autorizatii speciale de transport si
încasarea tarifelor aferente stabilite în conditiile legii, controlul încasării
si folosirii tarifului de utilizare a infrastructurii rutiere de drumuri
nationale din România, activităti industriale, precum si alte activităti
necesare îndeplinirii obiectului său de activitate.
(2) În scopul realizării obiectului său de activitate,
C.N.A.D.N.R. desfăsoară activităti industriale, de cercetare, de proiectare, de
constructii, de întretinere, de învătământ, prestatii pentru terti si altele
asemenea. Pentru utilizarea capacitătilor din dotare poate acorda asistentă
tehnică, poate executa lucrări sau poate produce materiale pentru terte
persoane juridice ori fizice în domeniul său de activitate.
(3) În scopul realizării obiectului său de activitate,
C.N.A.D.N.R. desfăsoară următoarele activităti: 3.1. elaborează studii si
prognoze pentru dezvoltarea si sistematizarea retelei de drumuri publice, le
supune spre aprobare autoritătilor competente si urmăreste realizarea acestora
pentru a satisface cerintele economiei nationale si pe cele de apărare;
3.2. analizează si face propuneri, în conditiile
legii, cu privire la construirea de drumuri noi, desfiintarea de drumuri,
precum si clasarea si declasarea acestora;
3.3. colaborează cu organe ale administratiei publice
locale în scopul dezvoltării unitare a întregii retele de drumuri, potrivit
nevoilor economiei nationale;
3.4. elaborează strategia de modernizare si dezvoltare
a retelei de drumuri nationale si, în colaborare cu consiliile judetene, a
retelei de drumuri judetene si comunale, precum si strategia privind
tehnologiile specifice în sectorul rutier si le supune spre aprobare
Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului;
3.5. întocmeste programe anuale si de perspectivă a
drumurilor nationale, judetene si comunale, a podurilor si autostrăzilor si le
supune spre aprobare Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului;
3.6. asigură urmărirea lucrărilor de întretinere,
reparare, modernizare si constructie a drumurilor nationale, a podurilor si
autostrăzilor;
3.7. prognozează si coordonează întreaga activitate
privind asigurarea reparatiilor si întretinerii drumurilor, autostrăzilor,
podurilor, utilajelor, precum si distribuirea acestora si a fortei de muncă
între unitătile sale, în functie de necesităti;
3.8. elaborează prognoze anuale si de lungă durată
asupra asigurării necesarului la principalele materiale specifice, stabilind
proportia acoperirii acestuia din resurse interne si din import si coordonează
activitatea de producere a unor astfel de materiale în unitătile proprii;
3.9. coordonează si îndrumă metodologic întreaga
activitate de aprovizionare tehnico-materială si de transport a unitătilor din
structură;
3.10. elaborează norme de consum, norme de stoc,
analizează si ia măsuri pentru corelarea sarcinilor de aprovizionare cu planul
de productie pentru unitătile proprii;
3.11. urmăreste avizarea si aprobarea documentatiilor
tehnice, a exproprierilor, contractarea si finantarea lucrărilor de investitii
si reparatii de drumuri, autostrăzi, poduri si alte lucrări de reparatii,
precum si executarea si receptionarea pe teren a lucrărilor respective;
3.12. propune norme tehnice pe baza cererii
stiintifice privind constructia, modernizarea, întretinerea, exploatarea si
administrarea drumurilor;
3.13. emite acorduri si autorizatii pentru
instalatiile, constructiile si panourile care se execută în zona drumurilor de
interes national, în conditiile legii;
3.14. studiază piata internă si externă pentru asigurarea
aprovizionării si executării de lucrări de specialitate;
3.15. initiază actiuni de cooperare
tehnico-stiintifică cu firme străine;
3.16. reprezintă tara atât la consfătuiri si actiuni
pe plan international în organismele la care este afiliată, cât si la alte
manifestări internationale organizate pe teme de drumuri si poduri, în baza
mandatului aprobat de Ministerul Transportului, Constructiilor si Turismului;
3.17. tratează probleme de colaborare
tehnico-stiintifică în domeniul drumurilor pe linie internatională si
coordonează realizarea sarcinilor ce îi revin din întelegerile, conventiile si
acordurile internationale;
3.18. organizează proceduri de achizitie pentru
contractarea lucrărilor, serviciilor si a produselor necesare în domeniul său
de activitate, conform legii;
3.19. elaborează documentatii pentru executia de
lucrări si pentru exploatarea autostrăzilor;
3.20. coordonează si urmăreste realizarea planului
propriu de cercetare, proiectare si informatică;
3.21. coordonează si îndrumă din punct de vedere
metodologic reteaua de laboratoare din unitătile proprii pentru realizarea
controlului tehnic de calitate a produselor si a lucrărilor de întretinere si
reparare a drumurilor, autostrăzilor si podurilor, precum si a tuturor
activitătilor pe care le desfăsoară;
3.22. elaborează proiectele, programele anuale si de
perspectivă pentru cercetarea stiintifică în sectorul de drumuri publice;
3.23. urmăreste activitatea de inventii, inovatii si se
preocupă de generalizarea celor mai importante realizări si face propuneri cu
privire la problemele de standardizare;
3.24. asigură organizarea interventiilor necesare în
scopul eliminării operative a avariilor, restrictiilor sau a altor situatii
provocate de calamităti pe drumurile de interes national;
3.25. organizează, îndrumă si controlează aplicarea
semnalizării rutiere în conformitate cu normele în vigoare si cu conventiile
internationale;
3.26. colaborează si ia măsuri, de comun acord cu
organele de specialitate ale Ministerului Administratiei si Internelor, pentru
ridicarea gradului de sigurantă a circulatiei pe drumurile publice;
3.27. organizează într-o conceptie unitară reteaua de
contoare pentru înregistrarea traficului rutier al autovehiculelor de
origine-destinatie si asigură prelucrarea datelor;
3.28. asigură îndrumarea si controlul unitătilor din
structură, controlul financiar de gestiune;
3.29. execută expertize tehnice, testări, măsurători
si acordă consultantă în domeniile specifice obiectului său de activitate;
3.30. participă la capitalul social al altor societăti
comerciale si decide, în conditiile legii, asocierea cu persoane juridice
române sau străine;
3.31. negociază si contractează credite cu bănci si cu
alte institutii financiare, în conditiile legii;
3.32. desfăsoară activităti de reclamă, publicitate,
editare, tipărire si difuzare;
3.33. negociază si încheie contracte pentru achizitii
publice de investitii, bunuri, lucrări si servicii, precum si pentru
valorificarea de active si bunuri;
3.34. urmăreste derularea contractelor încheiate;
3.35. desfăsoară si alte activităti pentru realizarea
scopului si obiectului său de activitate, inclusiv operatiuni de comert
exterior.
ARTICOLUL 7
Proprietatea publică
C.N.A.D.N.R. detine în concesiune infrastructura de
drumuri de interes national, pe care o utilizează în vederea realizării
scopului si obiectului său de activitate.
CAPITOLUL III
Capitalul social, actiunile
ARTICOLUL 8
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R. este de
163.702.200.000 lei, împărtit în 1.637.022 actiuni nominative, fiecare având o
valoare nominală de 100.000 lei, si se constituie prin preluarea patrimoniului
Regiei Autonome Administratia Natională a Drumurilor, în baza situatiei
financiare anuale si a situatiei patrimoniului, încheiate la data de 31
decembrie 2002.
(2) Capitalul social initial este în întregime
subscris si integral vărsat de statul român, în calitate de actionar unic.
Exercitarea drepturilor statului, precum si
îndeplinirea obligatiilor acestuia, ca actionar unic, se face de către
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) C.N.A.D.N.R. poate fi privatizată, în conditiile
legii, statul român putând păstra pachetul majoritar de actiuni.
ARTICOLUL 9
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate
elementele prevăzute de lege.
(2) C.N.A.D.N.R. va tine evidenta actionarilor si a
actiunilor într-un registru numerotat, sigilat si parafat de către presedintele
consiliului de administratie. Registrul se păstrează la sediul C.N.A.D.N.R.
ARTICOLUL 10
Majorarea sau reducerea capitalului social
Capitalul
social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale
extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea procedurii
prevăzute de lege.
ARTICOLUL 11
Drepturi si obligatii care decurg din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisă si plătită, potrivit
legii, conferă detinătorului dreptul la un vot în adunarea generală a
actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales în organele de conducere,
dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale
si prevederilor prezentului statut, precum si alte drepturi prevăzute de lege
si de statut.
(2) Detinerea actiunii implică adeziunea de drept la
statutul C.N.A.D.N.R.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni
urmeazăactiunile în cazul cesiunii acestora.
(4) Obligatiile C.N.A.D.N.R. sunt garantate cu
capitalul social al acesteia, iar actionarii răspund numai până la concurenta
aportului la capitalul social subscris de fiecare.
(5) Patrimoniul C.N.A.D.N.R. nu poate fi grevat de
datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui
actionar poate formula pretentii asupra părtii din profitul C.N.A.D.N.R., care
i se va repartiza de către adunarea generală a actionarilor, sau asupra
cotei-părti cuvenite acestuia la lichidarea C.N.A.D.N.R., efectuată în
conditiile legii si ale prezentului statut.
ARTICOLUL 12
Cesiunea actiunilor
(1) În orice raporturi cu C.N.A.D.N.R. aceasta
recunoaste pentru fiecare actiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea partială sau totală a actiunilor între
actionari si/sau către terti se face în conditiile si cu procedura prevăzute de
lege.
ARTICOLUL 13
Pierderea actiunilor
(1)
În cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui să
anunte consiliul de administratie si să facă publică pierderea acestora în
presă.
(2) După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat
al actiunilor pierdute.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a actionarilor
ARTICOLUL 14
Atributii
(1)
Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(2) Împuternicitii mandatati să reprezinte interesele
capitalului de stat în adunarea generală a actionarilor sunt în număr de 5,
dintre care unul va fi specialist în Ministerul Finantelor Publice, fiind
numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
(3) Pentru activitatea depusă împuternicitii mandatati
să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală a
actionarilor au dreptul la o indemnizatie stabilită prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Adunarea generală ordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă strategia globală de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare si restructurare economico-financiară a
C.N.A.D.N.R.;
b) alege membrii consiliului de administratie si
cenzorii, inclusiv supleantii, îi descarcă de activitate si îi revocă;
c) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de
administratie, a secretarului acestuia si a cenzorilor;
d) stabileste competentele si răspunderile consiliului
de administratie si ale cenzorilor si aprobă regulamentul de functionare a
consiliului de administratie;
e) examinează programele de activitate si proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli ale C.N.A.D.N.R., elaborate de onsiliul de
administratie, si îsi dă acordul asupra acestora;
f) aprobă constituirea rezervelor statutare;
g) examinează, aprobă sau modifică situatia financiară
anuală si contul de profit si pierderi, după analizarea raportului consiliului
de administratie si al cenzorilor, si aprobă repartizarea profitului;
h) fixează dividendele;
i) propune înfiintarea sau desfiintarea de filiale;
j) hotărăste cu privire la programul de investitii si
de reparatii capitale si stabileste plafonul valoric de la care competenta
revine consiliului de administratie;
k) aprobă delegări de competente pentru Consiliul de
administratie al C.N.A.D.N.R.;
l) stabileste nivelul garantiei cerute
administratorilor, în conditiile legii;
m) se pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
n) hotărăste gajarea, închirierea sau desfiintarea
uneia ori mai multor unităti ale C.N.A.D.N.R.
(5) Adunarea generală extraordinară a actionarilor are
următoarele atributii:
a) aprobă structura organizatorică a C.N.A.D.N.R. la
nivel central si teritorial;
b) hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi
bancare si la acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care
competenta revine consiliului de administratie;
c) hotărăste cu privire la înfiintarea si desfiintarea
de sucursale, agentii si de alte subunităti fără personalitate juridică;
d) hotărăste cu privire la majorarea capitalului social,
la modificarea numărului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotărăste reducerea capitalului social sau
reîntregirea acestuia prin emisiune de noi actiuni;
f) hotărăste cu privire la mutarea sediului
C.N.A.D.N.R. si la modificarea si completarea obiectului de activitate al
C.N.A.D.N.R.;
g) analizează si propune spre aprobare fuziunea,
divizarea, dizolvarea si lichidarea C.N.A.D.N.R.;
h) hotărăste înfiintarea sau desfiintarea de filiale;
i) aprobă proiectul contractului de concesiune a
retelei de drumuri, ce urmează a fi negociat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, precum si modificări ale acestuia;
j) hotărăste cu privire la închirierea de portiuni ale
infrastructurii rutiere care i-a fost atribuită în concesiune, cu avizul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
k) aprobă asocierea, în vederea constituirii de noi
societăti comerciale, sau participarea cu capital la alte societăti comerciale;
l) hotărăste cu privire la actionarea în justitie a
membrilor consiliului de administratie, a directorului general si a cenzorilor
pentru pagubele pricinuite C.N.A.D.N.R.;
m) aprobă conversia actiunilor dintr-o categorie în
alta, în conditiile legii;
n) hotărăste emisiunea de obligatiuni si conversia
unei categorii de obligatiuni în altă categorie sau în actiuni;
o) hotărăste cu privire la orice modificare a
statutului;
p) hotărăste cumpărarea de actiuni, cotarea la bursă,
vânzarea si tranzactionarea pe piată a actiunilor proprii;
q) stabileste plafoane valorice si competente de
efectuare a cheltuielilor;
r) numeste directorul general al C.N.A.D.N.R. si îi
stabileste salariul. În perioada în care statul detine pachetul majoritar de
actiuni, numirea directorului general si stabilirea salariului acestuia se fac
de către ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, cu
respectarea reglementărilor în vigoare;
s) hotărăste în orice alte probleme privind
activitatea C.N.A.D.N.R., cu exceptia celor care revin adunării generale
ordinare a actionarilor.
ARTICOLUL 15
(1) Adunarea generală a actionarilor se convoacă ori
de câte ori va fi nevoie de către presedintele consiliului de administratie sau
de către cel desemnat să îl înlocuiască.
(2) Adunările generale ordinare ale actionarilor au
loc cel putin o dată pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exercitiului
financiar, pentru examinarea bilantului contabil si a contului de profit si
pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a
bugetului de venituri si cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunările generale ordinare ale actionarilor se
convoacă la cererea actionarilor care detin cel putin o treime din participarea
la capitalul social sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generală a actionarilor va fi convocată
de administratori, în conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel
putin 15 zile înainte de data stabilită.
(5) Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, si într-un ziar de largă circulatie din localitatea în
care se află sediul C.N.A.D.N.R. În perioada în care statul este actionar unic
al C.N.A.D.N.R., convocarea adunării generale a actionarilor se va face prin
corespondentă.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunării
generale a actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru
modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al
propunerilor.
(8) Adunarea generală a actionarilor se întruneste la
sediul C.N.A.D.N.R. sau în alt loc indicat în convocare.
ARTICOLUL 16
Organizarea adunării generale a actionarilor
(1)
Pentru validitatea deliberărilor adunării generale ordinare a actionarilor este
necesară prezenta actionarilor care detin cel putin jumătate din participarea
la capitalul social, iar hotărârile trebuie să fie luate de actionarii care
detin majoritatea absolută din participarea la capitalul social reprezentat în
adunare.
(2) Dacă adunarea generală a actionarilor nu poate
lucra din cauza neîndeplinirii conditiilor prevăzute la alin. (1), adunarea ce
se va întruni după a doua convocare poate delibera asupra problemelor aflate pe
ordinea de zi a primei adunări, oricare ar fi partea de capital social detinută
de actionarii prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
extraordinare a actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor care
detin trei pătrimi din participarea la capitalul social, iar hotărârile să fie
luate cu votul unui număr de actionari care detin cel putin jumătate din
participarea la capitalul social;
b) la convocările următoare, prezenta actionarilor
care detin jumătate din participarea la capitalul social, iar hotărârile să fie
luate cu votul unui număr de actionari care detin cel putin o treime din
participarea la capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie
desemnează 2 secretari care să verifice lista de prezentă a actionarilor si să
întocmească procesul-verbal al adunării generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunării generale a
actionarilor se va scrie într-un registru sigilat si parafat. Procesul-verbal
va fi semnat de către presedintele adunării generale a actionarilor si de
secretarul care l-a întocmit.
ARTICOLUL 17
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a
actionarilor
(1) Hotărârile adunării generale a actionarilor se
iau, de regulă, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
(3) Hotărârile luate de adunarea generală a
actionarilor, în limitele legii sau ale actului constitutiv, sunt obligatorii
chiar si pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat
împotrivă.
CAPITOLUL V
Consiliul de administratie
ARTICOLUL 18
Organizare
(1) C.N.A.D.N.R. este administrată de către 15
administratori care constituie consiliul de administratie, dintre care unul va
fi specialist din Ministerul Finantelor, alesi de adunarea generală a
actionarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executivă a C.N.A.D.N.R. este asigurată
de directorul general, care este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Când se creează un loc vacant în consiliul de
administratie, adunarea generală a actionarilor alege un nou administrator
pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul
administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas
până la expirarea mandatului predecesorului său.
(4) Desemnarea administratorilor se face de către
adunarea generală a actionarilor. Până la finalizarea procesului de
privatizare, reprezentantii statului în consiliul de administratie vor fi numiti
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(5) Consiliul de administratie se întruneste cel putin
o dată pe lună si ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau
la cererea unei treimi din numărul membrilor săi.
(6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară
prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor consiliului de
administratie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor
prezenti.
(7) Dezbaterile consiliului de administratie au loc
conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu
cel putin 5 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al
sedintei, care se scrie într-un registru sigilat si parafat de presedintele
consiliului de administratie. Procesul-verbal se semnează de membrii
consiliului de administratie si de secretar.
(8) Consiliul de administratie poate delega unele
dintre atributiile sale conducerii executive a C.N.A.D.N.R. si poate recurge la
consultanti pentru studii, analize sau expertize necesare luării unor decizii.
(9) Presedintele consiliului de administratie este
obligat să pună la dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora,
orice document legat de activitatea C.N.A.D.N.R.
(10) Membrii consiliului de administratie răspund
individual sau solidar, după caz, fată de C.N.A.D.N.R. pentru prejudiciile
cauzate acesteia. În astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin hotărâre
a adunării generale a actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul
de administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, nu pot fi fondatori, precum si cele care, ele personal, rudele sau
afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelasi timp patroni
sau asociati în societăti comerciale cu acelasi profil sau care sunt în relatii
comerciale directe cu C.N.A.D.N.R.
ARTICOLUL 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a) elaborează proiectul bugetului anual de venituri si
cheltuieli al C.N.A.D.N.R.;
b) elaborează documentatiile privind structura
organizatorică si regulamentul de organizare si functionare a C.N.A.D.N.R.;
c) elaborează si prezintă spre avizare adunării
generale a actionarilor strategia de dezvoltare a C.N.A.D.N.R. pe termen lung,
mediu si scurt, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
d) asigură elaborarea si avizarea proiectului
contractului de concesiune a infrastructurii rutiere publice, ce urmează să fie
negociat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si
modificări ale acestuia;
e) propune încheierea unor contracte cu tertii, pentru
asigurarea si valorificarea exploatării elementelor infrastructurii rutiere
care fac obiectul concesiunii, fără a putea transfera acestora drepturile
dobândite prin concesiune;
f) hotărăste cu privire la închirierea bunurilor
proprietate publică a statului, care i-au fost atribuite în concesiune, altele
decât infrastructura rutieră publică;
g) aprobă investitiile C.N.A.D.N.R., în limita
competentelor si a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generală a
actionarilor;
h) aprobă criteriile de efectuare a operatiunilor de
încasări si plăti;
i) aprobă efectuarea operatiunilor de cumpărare si
vânzare de bunuri si de servicii;
j) aprobă încheierea contractelor de închiriere;
k) stabileste tactica si strategia de marketing;
l) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor,
potrivit competentelor acordate;
m) supune anual adunării generale a actionarilor, în
termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar, raportul cu
privire la activitatea C.N.A.D.N.R., bilantul contabil si contul de profit si
pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale C.N.A.D.N.R. pe anul în curs;
n) aprobă proiectul contractului colectiv de muncă ce
urmează să fie negociat cu reprezentantii salariatilor;
o) aprobă tarifele pentru prestatiile specifice,
altele decât tariful de utilizare a retelei de drumuri;
p) aprobă regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale
C.N.A.D.N.R.;
q) aprobă scoaterea din functiune, casarea si
valorificarea unor bunuri materiale, în conditiile legii;
r) asigură elaborarea proiectului de contract de
activitate al C.N.A.D.N.R.;
s) stabileste drepturile de salarizare si celelalte
drepturi de personal pentru personalul de conducere al C.N.A.D.N.R.;
s) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea
generală a actionarilor.
ARTICOLUL 20
Atributiile directorului general
(1) Directorul general reprezintă C.N.A.D.N.R. în
raporturile cu tertii si are, în principal, următoarele atributii:
a) aplică strategia si politicile de dezvoltare ale
C.N.A.D.N.R.;
b) angajează, promovează si concediază personalul
C.N.A.D.N.R.;
c) numeste, suspendă sau revocă directorii executivi
ai C.N.A.D.N.R. si le fixează salariile, cu acordul consiliului de
administratie;
d) negociază contractul colectiv de muncă, în limita
mandatului dat de consiliul de administratie;
e) încheie acte juridice în numele si pe seama
C.N.A.D.N.R.;
f) aprobă operatiunile de vânzare si cumpărare de
bunuri, potrivit competentelor;
g) aprobă operatiunile de încasări si plăti, potrivit
competentelor;
h) îndeplineste orice alte atributii potrivit
competentelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte din
atributiile sale directorilor executivi sau oricărei alte persoane din cadrul
C.N.A.D.N.R.
(3) Competentele, atributiile si răspunderile
directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare a C.N.A.D.N.R.
CAPITOLUL VI
Gestiunea
ARTICOLUL 21
Controlul financiar preventiv
(1) C.N.A.D.N.R. organizează si exercită controlul
financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se referă la
drepturile si obligatiile patrimoniale în faza de angajare si de plată în
raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercită prin
organe de specialitate, potrivit legii.
ARTICOLUL 22
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectuează în
conformitate cu prevederile legale, prin organele de specialitate din cadrul
C.N.A.D.N.R.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectuează în
totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor,
posibilitătile de sustrageri, conditiile de păstrare si gestionare, precum si
cu frecventa abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de
gestiune, conducătorii si salariatii au obligatia:
a) să pună la dispozitie registrele, corespondenta,
actele, piesele justificative si alte documente necesare controlului;
b) să prezinte pentru control valorile de orice fel pe
care le gestionează sau pe care le au în păstrare, care intră sub incidenta
controlului;
c) să elibereze, potrivit legii, documentele
solicitate, în original sau în copii certificate;
d) să dea informatii si explicatii, verbal si în
scris, după caz, în legătură cu problemele care formează obiectul controlului;
e) să semneze, cu sau fără obiectii, actele de
control;
f) să asigure sprijinul si conditiile necesare bunei
desfăsurări a controlului si să îsi dea concursul pentru clarificarea
constatărilor.
(4) Constatările organelor de control financiar de
gestiune se vor consemna în actele de control, cu indicarea prevederilor legale
încălcate si cu stabilirea exactă a consecintelor economice, financiare si
patrimoniale a persoanelor vinovate, precum si a măsurilor propuse. Actele de
control vor fi transmise directorului general al societătii controlate.
ARTICOLUL 23
Cenzorii
(1) Gestiunea C.N.A.D.N.R. este controlată de actionari
si de cenzori.
(2) C.N.A.D.N.R. are 5 cenzori si 5 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii sunt alesi de adunarea generală a
actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi.
(4) Cenzorii îsi exercită personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie să fie
contabil autorizat în conditiile legii sau expert contabil.
(6) Atât timp cât statul va detine cel putin 20% din
capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de către Ministerul
Finantelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixă,
stabilită de adunarea generală a actionarilor.
(8) Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) să supravegheze gestiunea C.N.A.D.N.R.;
b) să verifice dacă bilantul contabil si contul de
profit si pierderi sunt legal întocmite si în concordantă cu registrele;
c) să verifice dacă registrele sunt regulat tinute;
d) să verifice dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut
conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilantului contabil.
(9) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
nu pot fi aprobate de adunarea generală a actionarilor dacă nu sunt însotite de
raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) să facă, în fiecare lună si inopinat, inspectii ale
casei si să verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt
proprietatea C.N.A.D.N.R. ori care au fost primite în gaj, cautiune sau
depozit;
b) să convoace adunarea generală ordinară sau
extraordinară a actionarilor, când nu a fost convocată de către administratori;
c) să ia parte la adunările generale ordinare si
extraordinare ale actionarilor, inserând pe ordinea de zi propunerile pe care
le vor considera necesare;
d) să constate depunerea regulată a garantiei din
partea administratorilor;
e) să vegheze ca dispozitiile legii, ale actului
constitutiv sau ale statutului să fie îndeplinite de administratori si de
lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificărilor efectuate conform
alin. (10), precum si asupra propunerilor pe care le consideră necesare privind
bilantul contabil si repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunării
generale a actionarilor un raport amănuntit. Pentru îndeplinirea acestei
obligatii cenzorii vor delibera împreună, însă pot face, în caz de divergentă,
rapoarte separate, pe care le vor prezenta adunării generale a actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostintă
administratorilor neregulile în administratie si încălcările dispozitiilor
legale si statutare pe care le constată, iar cazurile mai importante le vor
aduce la cunostintă adunării generale a actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de
administratie, fără drept de vot, si ale adunării generale a actionarilor.
(14) Se interzice cenzorilor să comunice actionarilor,
în particular sau tertilor, date referitoare la operatiunile C.N.A.D.N.R.,
constatate cu ocazia exercitării mandatului lor.
(15) Cenzorii vor trece într-un registru special
deliberările lor, precum si constatările făcute în exercitiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de
adunarea generală a actionarilor, cu votul cerut la adunările extraordinare ale
actionarilor.
(17) Cenzorii C.N.A.D.N.R. îndeplinesc si alte
atributii prevăzute de lege.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 24
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar începe la data de 1 ianuarie si se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data înmatriculării C.N.A.D.N.R. la oficiul registrului comertului.
ARTICOLUL 25
Personalul
(1) Personalul C.N.A.D.N.R. se încadrează în
conditiile legii, pe bază de concurs sau de examen si/sau prin alte forme de
selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de
desfăsurare a concursurilor, a examenelor si a selectiei se aprobă de către
consiliul de administratie.
(3) Personalul C.N.A.D.N.R. este supus regulamentului
intern.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se
stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
ARTICOLUL 26
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, în conditiile
legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 27
Evidenta contabilă si bilantul contabil
(1) C.N.A.D.N.R. va tine evidenta contabilă în lei, va
întocmi anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi, având în
vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi
vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform
legii.
ARTICOLUL 28
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul C.N.A.D.N.R. se stabileste pe baza
bilantului contabil aprobat de adunarea generală a actionarilor. Profitul
impozabil se stabileste în conditiile legii.
(2) Profitul C.N.A.D.N.R. rămas după plata impozitului
pe profit va fi repartizat în conditiile legii.
(3) C.N.A.D.N.R. îsi constituie fondul de rezervă si
alte fonduri, în conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face
de către C.N.A.D.N.R. în conditiile legii, după aprobarea bilantului contabil
de către adunarea generală a actionarilor.
(5) În cazul înregistrărilor de pierderi, adunarea
generală a actionarilor va analiza cauzele si va hotărî în consecintă.
(6) Acoperirea pierderilor se va face în conditiile
legii si pe baza hotărârii adunării generale a actionarilor.
ARTICOLUL 29
Registrele
C.N.A.D.N.R. va tine, prin grija administratorilor,
registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
ARTICOLUL 30
(1)
Adunarea generală a actionarilor poate hotărî schimbarea formei juridice a
C.N.A.D.N.R.
(2) Pe toată perioada în care statul este actionar
majoritar schimbarea formei juridice se face prin hotărâre a Guvernului.
ARTICOLUL 31
Dizolvarea
(1) Următoarele situatii duc la dizolvarea
C.N.A.D.N.R.:
a) imposibilitatea realizării obiectului de
activitate;
b) declararea nulitătii;
c) hotărârea adunării generale a actionarilor;
d) hotărârea tribunalului, la cererea oricărui
asociat, pentru motive temeinice, precum neîntelegerile grave dintre asociati,
care împiedică functionarea C.N.A.D.N.R.;
e) falimentul;
f) în cazul si în conditiile prevăzute la art. 153 din
Legea nr. 31/1990, republicată;
g) când capitalul social se reduce sub minimul legal;
h) când numărul actionarilor scade sub minimul legal;
i) alte cauze prevăzute de lege sau de prezentul
statut.
(2) Dizolvarea C.N.A.D.N.R. se înscrie în registrul
comertului si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(3) Pe toată perioada în care statul este actionar
majoritar, dizolvarea C.N.A.D.N.R. se face prin hotărâre a Guvernului.
ARTICOLUL 32
Lichidarea
(1) În caz de dizolvare, C.N.A.D.N.R. va fi lichidată.
(2) Lichidarea C.N.A.D.N.R. si distributia produsului
net al lichidării se fac în conditiile si cu respectarea procedurii prevăzute
de lege.
ARTICOLUL 33
Litigii
(1)
Litigiile de orice fel, apărute între C.N.A.D.N.R. si persoane fizice sau
juridice, sunt de competenta instantelor judecătoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor cu alte societăti
comerciale se poate apela si la arbitraj.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 34
Prevederile prezentului statut se completează cu
dispozitiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, precum si cu cele ale Codului comercial.
ANEXĂ*)
la statut
Sigla C.N.A.D.N.R.
COMPANIA NATIONALĂ DE AUTOSTRĂZI SI DRUMURI
NATIONALE DIN ROMÂNIA
ELEMENTELE CONCRETE
ale infrastructurii rutiere de autostrăzi si drumuri
nationale
Elementele
concrete ale infrastructurii rutiere de autostrăzi si drumuri nationale sunt:
a)
Autostrăzile si drumurile nationale, suprafetele de teren pe care sunt
construite, precum si terenurile situate de o parte si de alta a amprizei, care
constituie zona de sigurantă a drumului:
Nr. crt. |
Elementul concret |
Definirea elementului |
1. |
Reteaua
de autostrăzi si drumuri nationale, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în
categorii functionale a drumurilor publice si a drumurilor de utilitate
privată deschise circulatiei publice, cu modificările ulterioare |
Ansamblul
de elemente tehnice format din suprastructura si infrastructura drumului,
situat în cadrul amprizei cu terenul aferent, precum si suprafetele de teren
situate de o parte si de cealaltă a drumului, care formează zonele de
sigurantă, în limitele prevăzute în Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare |
2. |
Podurile,
tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrări de artă |
Ansamblul
elementelor constructive ale podurilor, podetelor, tunelelor, viaductelor si
pasajelor denivelate, cu terenul aferent |
3. |
Locurile
de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutieră si
celelalte dotări pentru siguranta circulatiei |
Ansamblul
elementelor constructive si al dotărilor locurilor de parcare, oprire,
stationare, precum si al elementelor
pentru siguranta circulatiei |
4. |
Lucrările
de consolidare, de protectie si de apărare, plantatiile rutiere si terenurile
aferente pe care sunt amplasate |
Zidurile
de sprijin, polatele, pereurile, pragurile, epiurile, apărările de maluri,
apeductele, drenurile, casiurile, chesoanele, plantatiile de arbori, arbusti,
spatiile verzi si terenul aferent tuturor acestora |
b) Clădirile de serviciu si orice alte constructii,
amenajări sau instalatii destinate apărării sau exploatării autostrăzilor sau
drumurilor nationale, inclusiv terenurile necesare aferente
Nr.crt. |
Elementul concret |
Definirea elementului |
|
Clădirile
de serviciu si orice alte constructii, amenajări sau instalatii destinate apărării
sau exploatării autostrăzilor ori drumurilor nationale, inclusiv terenurile
necesare aferente |
Constructiile,
amenajările si instalatiile (clădiri, soproane, rampe, depozite materiale
antiderapante, rezervoare de carburanti, împrejmuiri, anexe si altele
asemenea), cu terenurile aferente, destinate, potrivit legii sau reglementărilor specifice, apărării sau
exploatării autostrăzilor sau drumurilor nationale |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru
mediu, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 9
decembrie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Se înfiintează Fondul pentru mediu,
instrument economico-financiar destinat sustinerii si realizării proiectelor
prioritare pentru protectia mediului, în conformitate cu normele si standardele
de mediu în vigoare.
(2) Fondul pentru mediu este un fond constituit
integral din venituri proprii.”
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Fondul pentru mediu se constituie, se
gestionează si se utilizează în conformitate cu prevederile legale.”
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Unitatea care răspunde de gestionarea
Fondului pentru mediu este Administratia Fondului pentru Mediu, denumită în
continuare Administratia Fondului, cu personalitate juridică, în
coordonarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, având
sediul în municipiul Bucuresti.
(2) Administratia Fondului are, în principal,
următoarele atributii:
a) urmăreste alimentarea si gestionarea Fondului
pentru mediu;
b) întocmeste planul anual de lucru si bugetul de
venituri si cheltuieli;
c) selectează proiectele propuse pentru finantare;
d) urmăreste si controlează implementarea proiectelor aprobate;
e) pune în aplicare deciziile pe care le adoptă
Comitetul de avizare.
(3) Structura organizatorică si Regulamentul de
organizare si functionare ale Administratiei Fondului se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului.
(4) Administratia Fondului are personal propriu care
asigură functiile de conducere, de executie si de control, potrivit
regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Fondului.
(5) În îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin.
(2) Administratia Fondului are următoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.”
4. Literele a) si b) ale alineatului (1) al
articolului 4 vor avea următorul cuprins:
“a) câte un reprezentant, la nivel de director general
sau director, împuternicit prin ordin al ministrului de resort, din cadrul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Sănătătii, Ministerului Economiei si
Comertului, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si al
Ministerului Administratiei si Internelor;
b) un reprezentant al confederatiei patronale din
domeniul proiectului supus avizării;”
5. La articolul 4 alineatul (1), după litera b) se
introduc două noi litere, literele c) si d), cu următorul cuprins:
“c) un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale
din domeniul protectiei mediului, desemnat de acestea;
d) directorul general al Administratiei Fondului.”
6. Alineatele (2) si (3) ale articolului 4 vor avea
următorul cuprins:
“(2) Comitetul de avizare este condus de un
presedinte, ajutat de 2 vicepresedinti. Presedintele Comitetului de avizare
este reprezentantul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
Vicepresedintii sunt reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului si
Ministerului Sănătătii. Presedintele Comitetului de avizare convoacă membrii
acestuia si conduce sedinta de avizare.
(3) Comitetul de avizare analizează si aprobă prin
vot:
a) manualul de operare, inclusiv metodologia de
selectare a proiectelor;
b) planul anual, inclusiv categoriile specifice de
proiecte;
c) proiectele ce urmează să fie finantate din Fondul
pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director;
d) modalitătile de sustinere financiară a proiectelor
si, după caz, dobânda cu care se acordă creditele rambursabile.”
7. Alineatul (4) al articolului 4 se abrogă.
8. Alineatele (1) si (2) ale articolului 5 vor avea
următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Comitetul director este constituit din
directorul general al Administratiei Fondului si directorii directiilor de
specialitate ai acestuia.
(2) Directorul general al Administratiei Fondului este
numit si revocat, în conditiile legii, de către ministrul agriculturii,
pădurilor, apelor si mediului. Directorul general asigură conducerea curentă a
Administratiei Fondului si o reprezintă în relatiile cu tertii.”
9. Literele a), c), d), f) si g) ale alineatului
(3) al articolului 5 vor avea următorul cuprins:
.a) elaborează manualul de operare, inclusiv
metodologia de selectare a proiectelor;
..............................................................
c) elaborează planul anual incluzând categoriile de
proiecte pentru finantare în anul respectiv;
d) evaluează si prezintă prioritătile si proiectele
pentru care se solicită sustinere financiară din Fondul pentru mediu, pe care
le înaintează spre adoptare Comitetului de avizare, cu exceptia proiectelor
privind gestionarea deseurilor, inclusiv a deseurilor periculoase, care sunt
selectate de Comitetul director si se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
...........................................................
f) aprobă bilantul contabil pe care îl înaintează
autoritătii publice centrale pentru protectia mediului;
g) urmăreste alimentarea si gestionarea Fondului
pentru mediu;”
10. După litera g) a alineatului (3) al articolului
5 se introduce o nouă literă, litera g1), cu
următorul cuprins:
“g1) urmăreste si controlează implementarea
proiectelor adoptate.”
11. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Cheltuielile curente si de capital ale
Administratiei Fondului se asigură din Fondul pentru mediu, în limita a 3% din
veniturile acestuia.”
12. După alineatul (2) al articolului 7 se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3) Disponibilitătile Fondului pentru mediu se
păstrează în trezoreria statului într-un cont distinct si sunt purtătoare de
dobânzi.”
13. Literele a)-h) ale alineatului (1) al
articolului 8 vor avea următorul cuprins:
“a) o cotă de 3% din veniturile realizate din vânzarea
deseurilor feroase si neferoase de către detinătorii de astfel de deseuri,
persoane fizice si/sau juridice. Cota se va retine prin stopaj la sursă de
către agentii economici colectori si/sau valorificatori, autorizati conform
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor
industriale reciclabile, republicată, cu modificările ulterioare, care vor vira
sumele respective la Fondul pentru mediu conform prevederilor prezentei legi;
b) taxele pentru emisiile de poluanti în atmosferă,
încasate de la agentii economici, în sumele prevăzute în anexa nr. 1;
c) veniturile încasate de la agentii economici
utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile, în
limitele prevăzute în anexa nr. 2;
d) o sumă de 10.000 lei/kg din greutatea ambalajelor
introduse pe piata natională de producătorii si importatorii de bunuri
ambalate, cu exceptia celor utilizate pentru medicamente;
e) o cotă de 2% din valoarea substantelor chimice
periculoase comercializate de producători si importatori, prevăzute în anexa
nr. 3, mai putin cele utilizate la producerea medicamentelor;
f) o cotă de 0,5% din valoarea substantelor chimice
periculoase comercializate de producători si importatori, utilizate în
agricultură, prevăzute în anexa nr. 4;
g) o cotă de 3% din pretul de adjudecare a masei
lemnoase cumpărate de la Regia Natională a Pădurilor si de la alti
administratori sau proprietari, după caz;
h) vărsăminte, donatii, sponsorizări, asistentă
financiară din partea persoanelor fizice sau juridice, române ori străine;”
14. Alineatele (2), (3), (4) si (5) ale articolului
8 vor avea următorul cuprins:
“(2) În cazul utilizării de către agentii economici a
deseurilor industriale reciclabile în proportie de cel putin 50%, sumele
stabilite la alin. (1) lit. b) nu se plătesc.
(3) Suma prevăzută la alin. (1) lit. d) se va plăti
numai în cazul neîndeplinirii obiectivelor anuale de valorificare si reciclare,
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor
si deseurilor de ambalaje, plata făcându-se pe diferenta dintre obiectivele
anuale prevăzute în această hotărâre si obiectivele realizate efectiv de
agentii economici care introduc pe piata natională bunuri ambalate.
(4) Lista cuprinzând substantele chimice periculoase,
comercializate de producători si importatori, prevăzute la alin. (1) lit. e),
se actualizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, cu avizul Ministerului Economiei
si Comertului.
(5) Cuantumul valoric al sumelor prevăzute la alin.
(1) lit. b), c) si d) se actualizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.”
15. După alineatul (5) al articolului 8 se introduc
două noi alineate, alineatele (6) si (7), cu următorul cuprins:
“(6) Baza de calcul la care se aplică cotele
mentionate la alin. (1) reprezintă valoarea încasată, exclusiv taxa pe valoarea
adăugată aferentă.
(7) Metodologia de calcul al emisiilor de poluanti va
fi stabilită prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului.”
16. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Sumele prevăzute la art. 8 alin. (1)
lit. a)-g) se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a
desfăsurat activitatea, într-un cont de trezorerie al Fondului pentru mediu.
(2) Obligatia calculării si vărsării sumelor rezultate
din aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a)-g) revine persoanelor
fizice si juridice care desfăsoară respectivele activităti.”
17. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Fondul pentru mediu se utilizează
pentru sustinerea proiectelor si realizarea proiectelor prioritare pentru
protectia mediului.
(2) Categoriile specifice de proiecte eligibile pentru
finantare, ce decurg din preluarea aquisului comunitar, se stabilesc prin
planul anual adoptat de Comitetul de avizare si vizează:
a) controlul si reducerea poluării aerului, apei si
solului, inclusiv prin utilizarea unor tehnologii curate;
b) protectia resurselor naturale;
c) gestionarea deseurilor, inclusiv a deseurilor
periculoase;
d) protectia si conservarea biodiversitătii;
e) educatia si constientizarea publicului privind
protectia mediului.
(3) Din Fondul pentru mediu sunt sustinute proiectele
prioritare din categoriile mentionate la alin. (2), prin una sau mai multe
dintre următoarele modalităti propuse de Comitetul director si aprobate de
Comitetul de avizare, cu exceptia proiectelor mentionate la alin. (2) lit. c),
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului:
a) finantarea sau cofinantarea proiectelor prin
credite rambursabile ori nerambursabile;
b) cofinantarea unor proiecte finantate din surse
interne si/sau externe prin credite rambursabile ori nerambursabile;
c) sustinerea totală sau partială a unor dobânzi ale
creditelor acordate de bănci.
(4) Sumele rămase neutilizate la sfârsitul anului se
reportează în anul următor, fiind utilizate cu aceeasi destinatie.”
18. Alineatul (1) al articolului 11 va avea
următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) Proiectele agentilor economici care nu
si-au achitat obligatiile financiare către stat si/sau către Fondul pentru
mediu, precum si proiectele celor care sponsorizează activităti cu efect
negativ asupra mediului nu bene- ficiază de sprijin financiar din partea
Administratiei Fondului.”
19. Alineatul (2) al articolului 12 va avea
următorul cuprins:
“(2) Neplata sumelor prevăzute la art. 8 alin. (1)
lit. a)-g) constituie contraventie si se sanctionează astfel:
a) cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei
pentru persoane fizice;
b) cu amendă de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei
pentru persoane juridice.”
20. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 12 alin. (2) se fac de către
personalul împuternicit, la nivel teritorial, al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului si al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Contraventiilor prevăzute în prezenta lege le sunt
aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.”
Art. II. - Anexele nr. 1-4 se modifică si se înlocuiesc
cu anexele nr. 1-4 la prezenta ordonantă de urgentă.
Art. III. - Legea nr. 73/2000
privind Fondul pentru mediu, republicată, cu modificările si completările aduse
prin prezenta ordonantă de urgentă, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege de către Parlament,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei si comertului,
Andrei Grigorescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti,
25 septembrie 2003.
Nr. 86.
ANEXA Nr. 1
SUMELE
încasate pentru emisiile de poluanti în atmosferă ce
afectează factorii de mediu
Nr. crt. |
Emisii de poluanti în atmosferă |
Suma de încasat |
1. |
Pulberi
în suspensie si sedimente |
100 lei/kg |
2. |
Oxizi de
azot |
200 lei/kg |
3. |
Oxizi de
sulf |
200 lei/kg |
4. |
Poluanti
organici persistenti |
100.000 lei/kg |
5 |
Metale
grele: - plumb - cadmiu - mercur |
60.000 lei/kg 80.000 lei/kg 100.000 lei/kg |
VENITURI
încasate din utilizarea de noi terenuri pentru
depozitarea următoarelor categorii de deseuri valorificabile
Nr. crt. |
Categorii de deseuri valorificabile |
Venituri de încasat |
1. |
Provenite
de la extractia si prelucrarea titeiului |
10.000 lei/m2/an |
2. |
Provenite
din prelucrarea primară a lemnului |
3.000 lei/m2/an |
3. |
Provenite
de la producerea alcoolului |
500 lei/m2/an |
4. |
Slamuri
carbonifere |
10.000 lei/m2/an |
5. |
Zgură de
furnal |
10.000 lei/m2/an |
6. |
Cenusă
de termocentrală |
10.000 lei/m2/an |
7. |
Cenusă
de pirită |
10.000 lei/m2/an |
8. |
Fosfogips |
10.000 lei/m2/an |
9. |
Zguri
provenite din metalurgie |
10.000 lei/m2/an |
ANEXA Nr. 3
LISTA
cuprinzând substantele chimice periculoase
comercializate de producători si importatori, mai putin cele utilizate la
producerea medicamentelor
1. 1,1-Dicloretilenă (clorură de viniliden)
2. 1,2-Dicloretan
3. 1,2-Dicloretilenă
4. 1,2,3-Trimetilbenzen
5. 1,2,4-Triclorbenzen
6. 2-Etilhexil-diftalat
7. Acetaldehidă
8. Acetamidă
9. Acetat de vinil
10. Acetoncianhidrină
11. Acetonă
12. Acetonitril
13. Acid acetic
14. Acid antranilic
15. Acid cianhidric
16. Acid picric
17. Acid propionic
18. Acrilamidă
19. Acrilat de etil
20. Acrilonitril
21. Aldehidă benzoică
22. Aldehidă propionică
23. Anilină
24. Anisidină
25. Antimoniu
26. Antracen
27. Arsen si compusi
28. Auramină
29. Benzantracen
30. Benz-a-piren
31. Benz-b-fluorantren
32. Benzen
33. Benz-g,h,i-perilen
34. Benzidină
35. Benz-k-fluorantren
36. Benzpiren
37. Bioxid de sulf
38. Brom
39. Bromură de etil
40. Butil mercaptan
41. Butilamină
42. Celosolv si derivati
43. Cianogen
44. Cianuri de potasiu
45. Ciclohexanonă
46. Ciclohexilamină
47. Clorcopyrightdsc.net
48. Cloralcani C10-C13
49. Clorfenvinfos
50. Cloroform
51. Clorură de alil
52. Clorură de benzil
53. Clorură de cianuril
54. Clorură de etil
55. Clorură de metil
56. Clorură de metilen
57. Clorură de vinil
58. Compusi tributilstanici
59. Cumen (izopropilbenzen)
60. Diclor/difenil/tricloretan (DDT)
61. Dibenzantracen
62. Diclorhidrină
63. Diclormetan
64. Diclorpropan
65. Diclorvos
66. Dietanolamină
67. Difenileteri bromurati
68. Dimetilanilină
69. Dimetilformamidă
70. Dimetilftalat
71. Dinitrat de etilenglicol
72. Dinitrobenzen
73. Dioxan
74. Disulfoton
75. Epiclorhidrină
76. Etanolamină
77. Etilamină
78. Etilbenzen
79. Etilenclorhidrină
80. Etilenglicol
81. Etilendiamină
82. Etilmercaptan
83. Fenilbetanaftilamină
84. Fenilendiamină
85. Fluor si compusi
86. Fluorantren
87. Formaldehidă
88. Fosgen
89. Fractii alcooli dioxanici
90. Furfurol
91. Glicidol
92. Hexaclorbenzen
93. Hexaclorbutadienă
94. Hexacloretan
95. Hexametilentetramină
96. Hidrazină
97. Hidrochinonă
98. Hidrogen sulfurat
99. Indeno-1,2,3-cd-piren
100. Iodură de metil
101. Isodrin
102. Izopropil glicidileter
103. Maneb
104. Mercur si compusi
105. Metilcelosolv
106. Metilcloroform
107. Metilizocianat
108. Metilmercaptan
109. Metiletilcetonă
110. Monoclorbenzen
111. Monoclorhidrină
112. Monoetanolamină
113. Morfolină
114. Negru de fum
115. Nichel carbonil
116. Nitrobenzen
117. Nitrotoluen
118. Nonil-fenoli
119. o- si p-Diclorbenzen
120. o-Toluidină
121. o-Clorfenol
122. Octil-fenoli
123. Oxid de etilenă
124. Oxid de propilenă
125. p-Aminoazobenzen
126. p-tertiar Butiltoluen
127. Paration-metil
128. Pentaclorbenzen
129. Pentacloretan
130. Pentaclorfenol
131. Percloretilenă (tetracloretilenă)
132. Perclormetil mercaptan
133. Pirocatechină
134. Rezorcină
135. Sarin
136. Stiren
137. Sulfură de carbon
138. Tetracloretan
139. Tetraclorură de carbon
140. Toluen
141. Toluilen diizocianat
142. Triclorbenzeni
143. Tricloretan
144. Tricloretilen
145. Triclorpropan
146. Triclorură de benzil
147. Trinitrotoluen
148. Vinil toluen
149. Xilen
150. Xilenol
ANEXA Nr. 4
LISTA
curpinzând substantele chimice periculoase
comercializate de producători si importatori, utilizate în agricultură
1. Alaclor
2. Aldrin
3. Atrazin
4. Carbaril
5. Ciclofosfamidă
6. Clorpirifos
7. Dieldrin
8. Diuron
9. Endosulfan
10. Endrin
11. Isoproturon
12. Lindan
13. Malathion
14. o-Tolidină
15. Simazin
16. Trifluralin
17. Zineb
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea cu titlu gratuit a unor active cu caracter social din patrimoniul Societătii
Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
– Filiala Societatea Comercială “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. în domeniul
public al comunei Fântânele si în administrarea Consiliului Local al Comunei
Fântânele, judetul Mures
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 15
alin. (1) din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea
privatizării, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea cu titlu gratuit a
activelor cu caracter social, având datele de identificare prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din patrimoniul Societătii
Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
– Filiala Societatea Comercială “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. în domeniul
public al comunei Fântânele si în administrarea Consiliului Local al Comunei
Fântânele, judetul Mures.
Art. 2. - Predarea-preluarea activelor prevăzute în
anexa la prezenta hotărâre, cu activul si pasivul aferent, se face pe bază de
protocol încheiat între părti, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, la valoarea de înregistrare în contabilitate de
la data transmiterii.
Art. 3. - Capitalul social al Filialei Societatea
Comercială “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. se diminuează corespunzător.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
25 septembrie 2003.
Nr. 1.132.
ANEXĂ
a activelor cu caracter social care se transmit din
patrimoniul Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A. - Filiala Societatea Comercială “Electrocentrale
Bucuresti” - S.A. în domeniul public al comunei Fântânele si în administrarea
Consiliului Local al Comunei Fântânele, judetul Mures
- lei –
Nr.crt. |
Denumirea activelor cu caracter social |
Adresa activului |
Persoana juridică de la care se transmite activul |
Persoana juridică la care se transmite activul |
Valoarea de inventar |
Valoarea rămasă de amortizat |
1. |
Baraj fără acumulare, mobil cu
stavile plane fără deversor |
La est de UE Fântânele, pe râul
Târnava Mică, la sud de DN Târgu
Mures- Sovata |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
1.155.713.864 |
898.162.000 |
2. |
Dig din pământ |
Între DN Târgu Mures- Sovata si râul
Târnava Mică, pe ambele părti ale canalului de aductiune între baraj si
denisipator |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
132.768.237 |
87.155.986 |
3. |
Baraj fix cu deversor din beton
armat |
În vecinătatea barajului fără
acumulare |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
218.211.468 |
169.582.863 |
4. |
Clădire pentru adăpostirea
denisipatorului |
La est de UE Fântânele, în
vecinătatea denisipatorului |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
19.539.744 |
13.793.208 |
5. |
Clădire pentru adăpostirea
baragistului |
În vecinătatea barajelor |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
38.975.436 |
27.172.241 |
6. |
Canal deschis pentru aductiunea
apei |
La est de UE Fântânele, între baraj
si denisipator |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
339.188.720 |
245.574.696 |
7. |
Canal deschis pentru evacuarea
apelor |
La est de UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
267.425.283 |
93.270.796 |
8. |
Canal acoperit pentru alimentarea
si evacuarea apei |
La est de UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
3.341.969.257 |
2.377.571.729 |
9. |
Canal acoperit pentru alimentarea
si evacuarea apei |
La est de UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
2.587.177.226 |
1.951.995.243 |
10. |
Denisipator orizontal |
La est de UE Fântânele si la vest
de baraj |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
298.753.723 |
160.265.123 |
11. |
Clădire pentru statia de tratare a
apei |
Incinta UE Fântânele, Str.
Principală nr. 125 |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
1.448.038.906 |
1.013.146.938 |
12. |
Rezervor cilindric pentru apă |
Dealul PACE, în afara incintei UE
Fântânele, la stânga de DN Târgu Mures-Sovata |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
134.690.139 |
30.020.677 |
13. |
Put săpat nr. 2 |
În câmp, între DN Târgu
Mures-Sovata si CF, linia Blaj-Sovata. |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
47.076.975 |
25.254.055 |
14. |
Put săpat în afara incintei nr. 3 |
Între DN
Târgu Mures-Sovata si CF Blaj-Sovata, la est de putul nr. 2 |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
224.103.786 |
145.088.286 |
15. |
Put săpat în afara incintei nr. 4 |
Între CF Blaj-Sovata si râul
Târnava Mică, la est de UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
224.103.786 |
145.088.286 |
16. |
Conducte pentru alimentare cu apă
potabilă |
|
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
910.921.522 |
495.784.828 |
17. |
Conducte pentru canalizare
industrială si menajeră |
Amplasamentul pe care se face
decantarea este B7 |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
1.178.577.202 |
653.526.404 |
18. |
Instalatia de tratare a apei de
alimentare |
|
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
17.583.661 |
0 |
19. |
Sera de flori |
În incinta UE Fântânele, lângă
statia de tratare a apei potabile |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
756.900 |
0 |
20. |
Clădirea pentru statia de pompare -
pompă apă sosea |
În afara UE Fântânele, la dreapta
de DN Târgu Mures-Sovata |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
90.850.392 |
63.330.619 |
21. |
Conducte de termoficare cu apă
caldă în canal de protectie |
În afara UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
378.262.412 |
0 |
22. |
Clădirea cantinei |
În exteriorul UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
543.455.245 |
413.729.165 |
23. |
Clădire de locuit cu 23 camere + 2
bucătării |
În exteriorul UE Fântânele |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
218.779.343 |
158.201.728 |
24. |
Adăpost ALA |
30 m de clădirea de locuit |
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
99.781.388 |
0 |
25. |
Împrejmuire si porti cantină |
|
S.C. “Termoelectrica” - S.A. - Filiala “Electrocentrale Bucuresti” - S.A. |
Consiliul Local al Comunei Fântânele |
358.124 |
0 |
|
TOTAL : |
|
|
|
13.917.062.739 |
9.167.714.971 |