MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 696
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 6 octombrie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
378. - Lege pentru înfiintarea comunei Cosna prin
reorganizarea comunei Dorna Candrenilor, judetul Suceava
573. - Decret privind promulgarea Legii pentru
înfiintarea comunei Cosna prin reorganizarea comunei Dorna Candrenilor, judetul
Suceava
382. - Lege pentru declararea ca oras a comunei
Sărmasu, judetul Mures
577. - Decret privind promulgarea Legii pentru
declararea ca oras a comunei Sărmasu, judetul Mures
391. - Lege privind declararea ca municipiu a
orasului Beius, judetul Bihor
586. - Decret pentru promulgarea Legii privind
declararea ca municipiu a orasului Beius, judetul Bihor
392. - Lege pentru stabilirea paritătii între
dolarul cliring si dolarul S.U.A., cu scopul stingerii obligatiilor ce derivă
din scrisorile de contragarantie, exprimate în dolari cliring, pe relatia
Republica Islamică Iran
587. - Decret privind promulgarea Legii pentru
stabilirea paritătii între dolarul cliring si dolarul S.U.A., cu scopul
stingerii obligatiilor ce derivă din scrisorile de contragarantie, exprimate în
dolari cliring, pe relatia Republica Islamică Iran
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 320 din 9 septembrie 2003 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) lit. a)
si c) din Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor,
preluate de art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 656/2002
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
înfiintarea comunei Cosna prin reorganizarea comunei Dorna Candrenilor, judetul
Suceava
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se
înfiintează comuna Cosna, judetul Suceava, având în componentă satele: Cosna,
Podu Cosnei, Valea Bancului, Tesna si Românesti, prin reorganizarea comunei
Dorna Candrenilor din acelasi judet.
(2) Resedinta comunei Cosna se stabileste în satul Cosna.
Art. 2. - (1) În urma reorganizării prevăzute la art. 1, comuna Dorna
Candrenilor are în componentă satele: Dorna Candrenilor, Dealu Floreni si
Poiana Negrii.
(2) Resedinta comunei Dorna Candrenilor rămâne în satul Dorna
Candrenilor.
Art. 3. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor
administratiei publice locale în comuna Cosna, rezolvarea problemelor curente
se asigură de doi delegati numiti prin ordin al prefectului, cu atributii de
primar si viceprimar, precum si de un secretar numit de prefect în conditiile
legii, care vor reprezenta autoritătile locale.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se face, potrivit
reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Cosna.
Art. 4. - (1) Consiliul Judetean Suceava si delegatii împuterniciti conform
prevederilor art. 3 alin. (1), împreună cu Directia generală a finantelor
publice a judetului Suceava si Consiliul Local al Comunei Dorna Candrenilor,
repartizează veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei Dorna
Candrenilor între comunele prevăzute la art. 1 si 2.
(2) Veniturile si cheltuielile care, în conditiile legii si ale
prevederilor alin. (1), revin de drept comunei Cosna se administrează si se
gestionează prin autoritătile administratiei publice locale ale acestei noi
comune, iar echilibrarea bugetului local se realizează pe seama sumelor
defalcate din impozitul pe venit, pentru echilibrarea bugetelor locale, în
limitele prevederilor aprobate în anul 2003 pe ansamblul judetului Suceava.
(3) Bugetul comunei Cosna pe anul 2003 se elaborează de către delegatii
prevăzuti la art. 3 alin. (1), cu avizul Directiei generale a finantelor
publice a judetului Suceava.
(4) Operatiunile de predare-primire se fac pe bază de protocoale
încheiate între actualul primar al comunei Dorna Candrenilor si delegatul
desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei Cosna.
Art. 5. - Până la noile alegeri locale, autoritătile administratiei
publice locale din comuna Dorna Candrenilor functionează în componenta avută la
intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 16
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 30
septembrie 2003.
Nr. 378.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru înfiintarea comunei Cosna prin reorganizarea comunei
Dorna Candrenilor, judetul Suceava
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru înfiintarea comunei Cosna prin
reorganizarea comunei Dorna Candrenilor, judetul Suceava, si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26
septembrie 2003.
Nr. 573.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
declararea ca oras a comunei Sărmasu, judetul Mures
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Comuna
Sărmasu, judetul Mures, se declară oras.
(2) Satele Balda, Larga, Morut, Sărmăsel, Sărmăsel-Gară, Titiana si
Visinelu apartin orasului Sărmasu.
Art. 2. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 5.6
la Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului
national - Sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26
iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 30
septembrie 2003.
Nr. 382.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru declararea ca oras a comunei Sărmasu, judetul Mures
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru declararea ca oras a comunei
Sărmasu, judetul Mures, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26
septembrie 2003.
Nr. 577.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
declararea ca municipiu a orasului Beius, judetul Bihor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Orasul
Beius, judetul Bihor, se declară municipiu.
Art. 2. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 2.0,
4.3 si 5.6 la Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a
teritoriului national - Sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, cu modificările
ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 30
septembrie 2003.
Nr. 391.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
declararea ca municipiu a orasului Beius, judetul Bihor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind declararea ca municipiu a
orasului Beius, judetul Bihor, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26
septembrie 2003.
Nr. 586.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
stabilirea paritătii între dolarul cliring si dolarul S.U.A., cu scopul
stingerii obligatiilor ce derivă din scrisorile de contragarantie, exprimate în
dolari cliring, pe relatia Republica Islamică Iran
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Pentru solutionarea contragarantiilor existente în sold
la Banca Comercială Română - S.A. pe relatia Republica Islamică Iran, exprimate
în moneda de cont dolar cliring, cuantumul obligatiilor de plată se stabileste
având în vedere că un dolar cliring este egal cu 0,8 dolari S.U.A.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 23 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 30
septembrie 2003.
Nr. 392.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru stabilirea paritătii între dolarul cliring si dolarul
S.U.A., cu scopul stingerii obligatiilor ce derivă din scrisorile de contragarantie,
exprimate în dolari cliring, pe relatia Republica Islamică Iran
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru stabilirea paritătii între
dolarul cliring si dolarul S.U.A., cu scopul stingerii obligatiilor ce derivă
din scrisorile de contragarantie, exprimate în dolari cliring, pe relatia
Republica Islamică Iran, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26
septembrie 2003.
Nr. 587.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 9 septembrie 2003
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea
nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, preluate de
art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 656/2002
Nicolae Popa - presedintecopyrightdsc.net
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării
banilor, exceptie ridicată de Mircea Bogdan Botezatu în Dosarul nr. 1.627/2002
al Curtii de Apel Galati - Sectia penală.
La apelul nominal se prezintă partea Ministerul Finantelor Publice, prin
consilier juridic Nicoleta Negut, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 211C/2003, având ca
obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) lit.
a) si c) din Legea nr. 21/1999, exceptie ridicată de Mircea Dan Condurachi în
Dosarul nr. 2.973/P/2003 al Tribunalului Galati – Sectia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Partea prezentă si Ministerul Public sunt de acord cu măsura conexării.
Fată de aceste sustineri, pentru o mai bună administrare a justitiei, Curtea,
în temeiul art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului
nr. 211C/2003 la Dosarul nr. 181C/2003, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice, sustinând oral concluziile
scrise depuse la dosar, solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondată, considerând că textul de lege
criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate în motivarea
exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierile din 24 martie 2003, respectiv din 4 aprilie 2003,
pronuntate în dosarele nr. 1.627/2002 si nr. 2.973/P/2003, Curtea de Apel
Galati - Sectia penală si Tribunalul Galati - Sectia penală au sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23
alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea
spălării banilor, exceptie ridicată de Mircea Bogdan Botezatu si Mircea Dan
Condurachi, inculpati apelanti în dosarele mentionate.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că
dispozitiile art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 referitoare
la reglementarea infractiunii de spălare a banilor sunt neconstitutionale,
deoarece încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie privitoare la
egalitatea în drepturi a cetătenilor si dispozitiile art. 41 alin. (2) din
Legea fundamentală, ce consacră ocrotirea egală a proprietătii private. Astfel,
se mentionează, în esentă, că prin textul art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din
Legea nr. 21/1999:
- se creează o “discriminare negativă în ceea ce-l priveste pe inculpat”,
întrucât acesta “a transferat valorile obtinute dintr-o pretinsă infractiune de
înselăciune”, în timp ce făptuitorii care transferă valorile obtinute din alte
infractiuni în scopurile prevăzute de art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
21/1999 “nu sunt pedepsiti de textul acestei legi”, astfel că s-ar încălca
principiul “înscris” în art. 16 alin. (1) din Constitutie, “cât timp cetătenii
nu mai sunt egali în fata legii”;
- se sanctionează “doar transferul sau schimbul de bunuri provenite din
înselăciunea comisă în domeniul bancar, financiar sau de asigurări”, nu si
“schimbarea sau transferul de valori provenite din înselăciunea comisă în dauna
altor proprietăti”, astfel că nu s-ar ocroti în mod egal toate formele de
proprietate.
În sustinerea exceptiei, autorii acesteia mai precizează că “un argument
în plus că prevederile Legii nr. 21/1999 sunt neconstitutionale îl constituie
si faptul că legiuitorul a abrogat acest act normativ, prin adoptarea Legii nr.
656/2002, care sanctionează în mod nediscriminatoriu faptele de spălare de
bani”.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
de Apel Galati - Sectia penală arată că aceasta este neîntemeiată. În
legătură cu pretinsa încălcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
instanta de judecată se referă la jurisprudenta Curtii Constitutionale, în care
s-a precizat că egalitatea nu înseamnă uniformitate si că pentru situatii
diferite se impun solutii juridice diferite. Curtea de Apel Galati arată că
cerinta legală de a sanctiona faptele înscrise la lit. a) a art. 23 din Legea
nr. 21/1999 este general valabilă si obligatorie, fără nici o discriminare si
fără nici un privilegiu.
Instanta mai precizează că aceste aspecte nu reprezintă probleme de
constitutionalitate, ci de aplicare a legii, care nu intră în competenta de
solutionare a Curtii Constitutionale.
În ceea ce priveste sustinerea referitoare la încălcarea prevederilor
art. 41 alin. (2) din Constitutie, Curtea de Apel Galati arată că nici aceasta
nu poate fi primită pentru aceleasi ratiuni avute în vedere la analiza
principiului constitutional analizat anterior. Din prevederile Legii nr.
656/2002, care a abrogat Legea nr. 21/1999, nu rezultă, asa cum afirmă autorul
exceptiei, dacă legiuitorul a avut în vedere sanctionarea în mod
discriminatoriu a faptelor de spălare de bani sau a avut alte ratiuni.
În opinia Tribunalului Galati - Sectia penală, exceptia este
nefondată. Se apreciază că argumentul privind încălcarea principiului
egalitătii se explică printr-o confuzie între persoanele aflate în aceeasi
situatie juridică cu cele aflate în situatii diferite. Instanta retine că Legea
nr. 21/1999 ultraactivează în cauză, fiind mai favorabilă în comparatie cu
Legea nr. 656/2002.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că exceptia este inadmisibilă
deoarece Legea nr. 21/1999 a fost abrogată prin dispozitia art. 31 din Legea
nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor.
Guvernul apreciază că exceptia nu poate fi respinsă ca inadmisibilă, deoarece
dispozitiile art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1999, care fac obiectul
exceptiei, sunt incidente în cauză în temeiul art. 15 alin. (2) din Constitutie
si al art. 13 din Codul penal. Pe fond, Guvernul consideră neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate în raport cu art. 16 din Constitutie,
deoarece nu se încalcă nici unul dintre criteriile egalitătii în drepturi
enumerate în art. 4 din Constitutie. Nu se poate sustine că prevederile art. 23
alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 contraveneau art. 16 alin. (1)
din Constitutie, deoarece dispozitiile acestui articol erau aplicabile tuturor
persoanelor care săvârsiseră infractiunile expres si limitativ mentionate, fără
nici o deosebire sau distinctie. Aceleasi argumente pot fi invocate si pentru
respingerea criticilor formulate de autorul exceptiei cu privire la încălcarea
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie. Dispozitiile legale criticate
nu făceau nici o distinctie în ceea ce priveste regimul proprietătii,
dispozitiile acestui articol fiind aplicabile tuturor persoanelor care au
săvârsit infractiunile expres mentionate, indiferent de titularul proprietătii.
Infractiunea de înselăciune, prevăzută în art. 215 din Codul penal, nu face
nici o distinctie în ceea ce priveste regimul proprietătii, iar formele
retinute în continutul anterior al infractiunii de spălare a banilor erau
specifice modalitătii de săvârsire a acestei infractiuni, cu precizarea că si
în cazul înselăciunii în domeniul bancar, financiar sau de asigurări putea fi
afectată atât proprietatea publică, cât si cea privată, iar modalitatea de
ocrotire prevăzută în art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 era
aceeasi, neputându-se sustine că ar fi fost încălcate dispozitiile art. 41
alin. (2) din Constitutie.
Avocatul Poporului consideră, de asemenea, că dispozitiile art. 23 alin.
(1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 sunt constitutionale. În motivarea
acestui punct de vedere se arată că pretinsa încălcare a art. 16 alin. (1) din
Constitutie nu poate fi retinută, întrucât este dreptul statului ca, în functie
de politica penală pe care doreste să o facă la un moment dat, să aprecieze
care fapte sunt periculoase si să le incrimineze prin prevederea lor ca
infractiuni.
Făptuitorul care schimbă sau transferă valorile obtinute din săvârsirea
infractiunilor expres prevăzute în art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
21/1999 nu se află în aceeasi situatie juridică cu cei care schimbă sau
transferă valori din alte infractiuni si, pe cale de consecintă, nu se pune
problema inegalitătii în fata legii a celor două categorii de persoane.
Violarea principiului egalitătii există atunci când se aplică un tratament
diferentiat unor situatii egale, fără să existe o motivare obiectivă si
rezonabilă, sau dacă există o disproportie între scopul urmărit prin
tratamentul inegal si mijloacele folosite.
Nici critica privind încălcarea prevederilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie nu poate fi retinută, întrucât nu există o ocrotire diferentiată a
proprietătii private, deoarece nu există incriminări de genul celor cuprinse în
art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 cu privire la schimbul
sau transferul, dobândirea, posesia sau utilizarea de valori, cunoscând că
acestea provin din săvârsirea si a altor infractiuni decât cele expres
prevăzute în art. 23 lit. a) din Legea nr. 21/1999. Faptul că unele activităti,
care sunt considerate periculoase la un moment dat pentru anumite valori
sociale (în spetă dreptul de proprietate), sunt incriminate ca infractiuni nu
înseamnă neapărat că se face o apărare inegală în raport cu alte valori sociale
ce tin de dreptul de proprietate.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost invocată,
îl constituie dispozitiile art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr.
21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 21 ianuarie 1999, dispozitii
care au următorul continut:
“Constituie infractiunea de spălare a banilor si se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 12 ani:
a) schimbarea sau transferul de valori, cunoscând că acestea provin din
săvârsirea unor infractiuni: traficul de stupefiante; nerespectarea
regimului armelor si munitiilor în forma agravantă; nerespectarea regimului
materialelor nucleare sau al altor materii radioactive; nerespectarea regimului
materiilor explozive; falsificarea de monede sau de alte valori; proxenetismul;
contrabanda; santajul; lipsirea de libertate în mod ilegal; înselăciunea în
domeniul bancar, financiar sau de asigurări; bancruta frauduloasă; furtul si
tăinuirea de autovehicule; nerespectarea regimului de ocrotire a unor bunuri;
traficul de animale ocrotite în tările lor; comertul cu tesuturi si organe
umane; infractiunile săvârsite prin intermediul calculatoarelor; infractiunile
săvârsite cu cărti de credit; infractiunile săvârsite de persoane care fac
parte din asociatii de infractori; nerespectarea dispozitiilor privind importul
de deseuri si de reziduuri; nerespectarea dispozitiilor privind jocurile de
noroc; în scopul ascunderii sau disimulării originii ilicite a acestora, precum
si în scop de tăinuire sau de favorizare a persoanelor implicate în astfel de
activităti sau presupuse că s-ar sustrage consecintelor juridice ale faptelor
lor; [...] c) dobândirea, posesia sau utilizarea de bunuri, cunoscând că
acestea provin din săvârsirea uneia dintre infractiunile prevăzute la lit. a).”
Autorii exceptiei sustin că aceste dispozitii legale încalcă prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, precum si
pe cele ale art. 41 alin. (2) privind ocrotirea în mod egal a proprietătii
private, indiferent de proprietar.
Curtea constată că la data sesizării sale cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate Legea nr. 21/1999 fusese abrogată în temeiul prevederilor
art. 31 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării
banilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12
decembrie 2002. Curtea observă însă că dispozitiile legale ce constituie
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate au fost preluate în cuprinsul art.
23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 656/2002, care au următorul cuprins: “Constituie
infractiunea de spălare a banilor si se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12
ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din
săvârsirea de infractiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii
ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a săvârsit
infractiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată
sau executarea pedepsei; [...]
c) dobândirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea
provin din săvârsirea de infractiuni.”
În practica sa jurisdictională Curtea Constitutională a statuat în mod
constant că, atunci când dispozitia legală criticată a fost modificată sau
preluată în noul act normativ, exceptia poate să fie examinată, dacă textul
legal, în noua sa redactare, conservă, în principiu, reglementarea initială. De
aceea, urmează ca exceptia de neconstitutionalitate să fie examinată în fondul
ei.
Examinând dispozitiile legale criticate prin raportare la prevederile
constitutionale invocate în motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine că nici una dintre criticile formulate nu este întemeiată.
I. Referitor la prima critică de neconstitutionalitate privind
încălcarea principiului egalitătii în drepturi consacrat de art. 16 alin. (1)
din Constitutie, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, deoarece este
atributul exclusiv al legiuitorului ca, stabilind continutul infractiunii de
spălare a banilor, să prevadă care anume infractiuni pot fi considerate, la un
moment dat, ca fiind infractiuni din care provin valorile care fac obiectul
operatiunilor de spălare a banilor.
Retinerea unora sau altora dintre infractiuni, în continutul
infractiunii de spălare a banilor, nu reprezintă o discriminare a autorilor
acestor infractiuni, deoarece trebuie avute în vedere modalitătile de comitere
a infractiunii de spălare a banilor, pericolul social mai ridicat al acesteia,
ceea ce justifică tratamentul diferentiat la care se referă autorul exceptiei.
De aceea, nu pot fi acceptate sustinerile autorilor exceptiei, potrivit cărora
legiuitorul a considerat neconstitutionale prevederile Legii nr. 21/1999 si
le-a abrogat prin Legea nr. 656/2002. Din prevederile acestei din urmă legi nu
rezultă dacă legiuitorul a avut în vedere sanctionarea în mod discriminatoriu a
faptelor de spălare de bani.
II. Curtea nu poate retine nici critica privind încălcarea art. 41 alin.
(2) din Legea fundamentală, referitoare la ocrotirea în mod egal a proprietătii
private, indiferent de titular, întrucât este atributul exclusiv al legiuitorului
de a stabili nu numai infractiunile din care provin acele valori ce fac
obiectul spălării banilor, dar si domeniul în care sunt săvârsite - bancar,
financiar sau de asigurări -, deoarece producerea de pagube în aceste domenii
de activitate are, de regulă, consecinte sociale negative mai mari, ceea ce
justifică un regim sanctionator diferentiat. Dispozitiile legale criticate nu
fac nici o distinctie în raport cu regimul proprietătii, fiind aplicabile
tuturor persoanelor care au săvârsit infractiunile arătate în text, indiferent
de titularul proprietătii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) lit. a) si c) din Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea
spălării banilor, preluate de art. 23 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr.
656/2002, exceptie ridicată de Mircea Bogdan Botezatu în Dosarul nr. 1.627/2002
al Curtii de Apel Galati - Sectia penală si de Mircea Dan Condurachi în Dosarul
nr. 2.973/P/2003 al Tribunalului Galati - Sectia penală. Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 9 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu