MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 709 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 10
octombrie 2003
LEGI SI DECRETE
402. - Lege
privind modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002
604. - Decret
pentru promulgarea Legii privind modificarea si completarea Legii
audiovizualului nr. 504/2002
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 340
din 16 septembrie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1604 alin. 3 din Codul de procedură penală
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
738. - Ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru modificarea
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 251/2003
privind constituirea Comisiei pentru acordarea licentei de depozit pentru
semintele de consum
768/169. - Ordin
al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru
modificarea Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale nr. 594/141/2003 privind aprobarea preturilor si stabilirea
tarifelor reglementate în sectorul
gazelor naturale
1.388. - Ordin
al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Procedurilor privind
achizitionarea timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor produse din
tutun
2.807. - Ordin
al ministrului culturii si cultelor pentru modificarea Ordinului ministrului
culturii si cultelor nr. 2.682/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de
clasare si evidentă a monumentelor istorice, a Listei monumentelor istorice, a
Fisei analitice de evidentă a monumentelor istorice si a Fisei minimale de
evidentă a monumentelor istorice
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.copyrightdsc.net
Art. I. - Legea
audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările ulterioare, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. Litera d) a articolului 1 va
avea următorul cuprins:
“d) serviciu de programe -
ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si
al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un
radiodifuzor, sub o anumită denumire si identificat printr-o siglă, în cazul
televiziunii, sau printr-un semnal sonor de identificare, în cazul
radiodifuziunii;”
2. Alineatele (3) si (4) ale
articolului 2 vor avea următorul cuprins:
“(3) În întelesul prezentei legi, un
radiodifuzor este considerat a fi stabilit în România dacă îndeplineste una
dintre următoarele conditii:
a) radiodifuzorul are sediul principal în România, iar
deciziile editoriale asupra serviciilor de programe sunt luate în România;
b) sediul principal al radiodifuzorului se află în
România si o parte majoritară a fortei de muncă implicate în activitatea de
difuzare lucrează în România;
c) deciziile editoriale asupra serviciilor de programe
se iau în România si o parte majoritară a fortei de muncă implicate în
activitatea de difuzare lucrează în România;
d) dacă personalul implicat în activitatea de difuzare
lucrează în România si într-un alt stat membru al Uniunii Europene si, aplicând
criteriile de la lit. b) si c), nu se poate stabili dacă cea mai mare parte a
personalului implicat în activitatea de difuzare lucrează în România sau în
acel stat membru al Uniunii Europene, radiodifuzorul este considerat ca având
sediul în România dacă sediul său principal este în România;
e) dacă cea mai mare parte a personalului implicat în
activitatea de difuzare nu lucrează nici în România si nici într-un alt stat
membru al Uniunii Europene, radiodifuzorul va fi considerat ca având sediul în
România dacă a început să emită pentru prima oară în România si mentine în
prezent o legătură stabilă si efectivă cu economia României.
(4) Radiodifuzorii cărora nu li se aplică nici unul
dintre criteriile prevăzute la alin. (3) sunt considerati a fi în jurisdictia
României dacă se află în una dintre situatiile următoare:
a) utilizează o frecventă acordată de România, prin
autoritatea publică competentă;
b) desi nu utilizează o frecventă acordată de România,
utilizează o capacitate de satelit apartinând României;
c) desi nu utilizează o frecventă acordată de România
si nici o capacitate de satelit apartinând României, utilizează o legătură
ascendentă la satelit situată pe teritoriul României.”
3. Alineatul (4) al articolului 6 va avea următorul
cuprins:
“(4) Nu constituie ingerinte deciziile si
instructiunile având caracter normativ, emise de Consiliul National al
Audiovizualului în aplicarea prezentei legi si cu respectarea dispozitiilor
legale, precum si a normelor privind drepturile omului, prevăzute în
conventiile si tratatele ratificate de România.”
4. Alineatele (5), (7) si (8) ale articolului 11
vor avea următorul cuprins:
“(5) Candidaturile se aprobă cu votul majoritătii
deputatilor si senatorilor prezenti, în conditiile întrunirii cvorumului celor
două Camere;
……………………………………………
(7) Durata mandatului membrilor Consiliului este de 6
ani, iar numirea acestora se face esalonat, în functie de expirarea mandatului.
(8) În cazul în care un loc în Consiliu devine vacant
înaintea expirării mandatului, acesta va fi ocupat de supleant până la
expirarea mandatului initial de 6 ani.”
5. Alineatele (1) si (3) ale articolului 14 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Consiliul este condus de un presedinte,
asimilat functiei de ministru, numit prin votul Parlamentului, dintre membrii
Consiliului, la propunerea acestora. Mandatul este de 6 ani.
.…………………………………………..
(3) Vicepresedintele este ales prin vot secret de
către Consiliu, în prezenta a cel putin 9 membri ai acestuia, pentru un mandat
de 6 ani.”
6. Alineatele (5)-(7) ale articolului 15 vor avea
următorul cuprins:
“(5) Deciziile Consiliului având caracter normativ,
inclusiv motivarea acestora, se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I. (6) Deciziile Consiliului, altele decât cele precizate la alin. (5),
inclusiv motivarea acestora, precum si instructiunile si recomandările emise de
Consiliu se fac publice.
(7) Actele având caracter normativ emise de Consiliu
pot fi contestate la instanta de contencios administrativ de către orice
persoană care se consideră prejudiciată de acestea.”
7. La articolul 15, după alineatul (7) se introduce
un alineat nou, alineatul (8), cu următorul cuprins:
“(8) Deciziile având caracter individual se comunică
celor interesati si intră în vigoare de la data comunicării, dacă nu se prevede
altfel.”
8. Alineatul (1) al articolului 35 va avea
următorul cuprins:
“Art. 35. - (1) Timpul de difuzare dedicat
publicitătii, cu exceptia ferestrelor de teleshopping prevăzute la art. 36, nu
poate depăsi 15% din timpul zilnic de difuzare, iar împreună cu spoturile de
teleshopping nu poate depăsi 20% din timpul zilnic de difuzare.”
9. Alineatul (10) al articolului 44 va avea
următorul cuprins:
“(10) În sensul prezentei legi:
a) licenta audiovizuală natională dă dreptul la o
difuzare a cărei zonă geografică de acoperire cuprinde o audientă potentială de
peste 60% din populatia recenzată a tării;
b) licenta audiovizuală regională dă dreptul la o
difuzare a cărei zonă geografică de acoperire reprezintă o audientă potentială
cuprinsă între 3% si 20% din populatia recenzată de pe teritoriul a 3 până la 8
judete;
c) licenta audiovizuală locală este licenta a cărei
zonă geografică de acoperire si a cărei audientă potentială sunt mai mici decât
cele prevăzute pentru o licentă audiovizuală regională;
d) licentele audiovizuale acordate pentru municipiul
Bucuresti sunt considerate licente locale.”
10. Litera a) a articolului 49 va avea următorul
cuprins:
“a) schimbările intervenite în cursul exploatării
serviciului în ceea ce priveste categoriile de date mentionate la art. 48, în
maximum 30 de zile de la producerea acestora;”
11. Litera h) a articolului 54 se abrogă.
12. La articolul 57, după litera c) se introduce o
literă nouă, litera c1), cu următorul
cuprins:
“c1) ca urmare a încălcării prevederilor alin. (8)
si (9) ale art. 44 si ale art. 56;”
13. Litera d) a alineatului (3) al articolului 75
va avea următorul cuprins:
“d) consultările cu statul membru al Uniunii Europene
de pe teritoriul căruia se face transmisia si cu Comisia Europeană nu s-au concretizat într-o întelegere amiabilă,
în termen de 15 zile de la notificarea prevăzută la lit. c), iar încălcarea la
care se face referire continuă, cu conditia ca, în termen de două luni de la
notificarea măsurilor luate de România, Comisia să nu fi luat o decizie asupra
incompatibilitătii acestor măsuri fată de legislatia comunitară.”
14. Articolul 78 va avea următorul cuprins:
“Art. 78. - Orice persoană interesată, având
responsabilitatea editorială a unui serviciu de programe, poate cere
Consiliului eliberarea unei autorizatii de retransmisie pentru un anumit
serviciu de programe.”
15. Alineatul (1) al articolului 88 va avea
următorul cuprins:
“Art. 88. - (1) Supravegherea respectării, controlul
îndeplinirii obligatiilor si sanctionarea încălcării prevederilor prezentei
legi, precum si a deciziilor si instructiunilor cu caracter normativ emise în
baza si pentru aplicarea ei revin Consiliului, cu exceptia prevederilor art. 1
lit. o), art. 62, 63 si 73, a căror respectare, supraveghere, control si,
respectiv, sanctionare a încălcării revin de drept Ministerului Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei, în conformitate cu atributiile pe care le are,
conform legii.”
16. Litera g) a alineatului (1) al articolului 90
se abrogă.
17. Alineatele (1) si (2) ale articolului 91 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 91. - (1) Constituie contraventie nerespectarea
de către radiodifuzorii sau distribuitorii de servicii a dispozitiilor
prezentei legi, altele decât cele prevăzute la art. 90 alin. (1), precum si a
deciziilor având caracter normativ emise de Consiliu.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1), Consiliul sau,
după caz, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va emite o
somatie continând conditii si termene precise de intrare în legalitate.”
18. Articolul 93 va avea următorul cuprins:
“Art. 93. - (1) Sanctiunile pentru încălcarea
dispozitiilor prezentei legi se aplică prin acte emise de către Consiliu sau de
către Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, precum si de către
personalul de control anume împuternicit al persoanei juridice de drept public
prevăzute la art. 88 alin. (2).
(2) Deciziile de sanctionare adoptate de Consiliu în
conformitate cu prevederile art. 90 si 91 îsi produc efectele de la data
comunicării.
(3) Actele emise în conditiile alin. (1) pot fi
atacate la instanta de contencios administrativ, potrivit legii, în termen de
15 zile de la comunicare; termenul de 15 zile nu suspendă de drept efectele acestora.
(4) Actele emise în conditiile alin. (1) si neatacate
în termenul prevăzut la alin. (3) constituie de drept titlu executoriu.”
19. Articolul 94 va avea următorul cuprins:
“Art. 94. - Contraventiilor constatate de Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare.”
20. Articolul 95 va avea următorul cuprins:
“Art. 95. - (1) În cazul în care săvârsirea uneia
dintre faptele prevăzute la art. 90 alin. (1) si la art. 91 alin. (1) aduce
prejudicii grave interesului public, Consiliul poate decide aplicarea uneia
dintre următoarele sanctiuni:
a) obligarea radiodifuzorului de a difuza timp de 10
minute, între orele 19,00 si 19,10, numai textul deciziei de sanctionare;
b) obligarea radiodifuzorului de a difuza timp de 3
ore, între orele 18,00 si 21,00, numai textul deciziei de sanctionare;
c) reducerea cu până la jumătate a termenului de
valabilitate a licentei audiovizuale, cumulată cu sanctiunea prevăzută la lit.
a).
(2) Sanctiunile prevăzute la alin. (1) pot fi aplicate
numai gradual, astfel:
a) sanctiunea prevăzută la lit. a), numai după ce, în
prealabil, radiodifuzorul a mai fost amendat de cel putin două ori;
b) sanctiunea prevăzută la lit. b), numai după
aplicarea de cel putin două ori a sanctiunii prevăzute la alin. (1) lit. a);
c) sanctiunea prevăzută la lit. c), numai după
aplicarea de cel putin două ori a sanctiunii prevăzute la alin. (1) lit. b).
(3) Între prejudiciile grave aduse interesului public
trebuie considerate si violentarea repetată a moralei publice, ca si agresarea
repetată a valorilor culturale si artistice.”
21. După articolul 95 se introduc două articole
noi, articolul 951 si
articolul 952, cu următorul
cuprins:
“Art. 951. - Consiliul poate decide retragerea licentei
audiovizuale în cazul săvârsirii repetate de către radiodifuzori a uneia dintre
următoarele fapte:
a) incitarea publicului la ură natională, rasială sau
religioasă;
b) incitarea explicită la violentă publică;
c) incitarea la actiuni care au drept scop disolutia
autoritătii de stat;
d) incitarea la actiuni teroriste.
Art. 952. - (1) Deciziile emise în conditiile art. 95
si 951 pot fi atacate la sectia de contencios administrativ a curtii de apel;
solutionarea cauzei se face în cel mult 15 zile de la sesizare.
(2) Contestatia nu suspendă de drept sanctiunea, dar
instanta poate hotărî, la cerere, după 24 de ore de la înregistrarea
contestatiei, suspendarea sanctiunii până la pronuntarea hotărârii definitive
si irevocabile.
(3) Hotărârea curtii de apel poate fi atacată cu
recurs la Curtea Supremă de Justitie.
(4) Hotărârea Curtii Supreme de Justitie este
definitivă si irevocabilă si se ia în cel mult 10 zile de la depunerea
recursului.”
22. Alineatul (1) al articolului 96 va avea
următorul cuprins:
“Art. 96. - (1) Constituie infractiuni si se pedepsesc
cu amendă penală între 10.000.000 lei si 50.000.000 lei următoarele fapte:
a) emiterea sau retransmiterea de programe fără
licentă audiovizuală, licentă de emisie, autorizatie tehnică de functionare sau
autorizatie de retransmisie;
b) emiterea pe altă frecventă, emiterea dintr-un alt
amplasament sau nerespectarea parametrilor ori a conditiilor din licenta de
emisie sau din autorizatia tehnică de functionare, dacă autorul faptei nu se
conformează somatiei emise de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei;
c) producerea, importul, distribuirea, vânzarea,
închirierea, detinerea, instalarea, întretinerea si înlocuirea, în mod ilicit,
a dispozitivelor de decodificare utilizate pentru serviciile audiovizuale cu
acces conditionat.”
23. După alineatul (1) al articolului 96 se
introduce un alineat nou, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) În cazul nerespectării reglementărilor sau a
normelor tehnice aplicabile, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va dispune si confiscarea echipamentului tehnic.”
24. Alineatul (1) al articolului 97 va avea
următorul cuprins:
“Art. 97. - (1) Licentele de emisie pentru comunicatia
audiovizuală pe cale radioelectrică, acordate pe baza prevederilor Legii
audiovizualului nr. 48/1992, cu modificările ulterioare, constituie licente
audiovizuale, în conditiile prezentei legi, si rămân valabile până la expirarea
de drept a termenelor pentru care au fost acordate; procedura acordării
licentelor de emisie se supune acelorasi conditii.”
Art. II. - Prevederile alin. (7) si (8) ale art. 11 si
ale alin. (1) si (3) ale art. 14, astfel cum au fost modificate prin prezenta
lege, se aplică si membrilor în exercitiu ai Consiliului, durata mandatelor
acestora fiind calculată începând cu data la care au fost numiti de Parlament.
Art. III. - Legea
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ulterioare, inclusiv cu
modificările si completările aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 22 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
7 octombrie 2003.
Nr. 402.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind modificarea si completarea Legii audiovizualului nr.
504/2002
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002 si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
6 octombrie 2003.
Nr. 604.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 septembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1604 alin. 3 din Codul de procedură
penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Gheorghe Ursachi în Dosarul
nr. 408/P/2003 al Curtii de Apel Constanta – Sectia penală.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând
că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin
deciziile nr. 708/1997 si nr. 41/2002, statuând că aceste dispozitii sunt
constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea nr. 18/P din 18 aprilie 2003,
pronuntată în Dosarul nr. 408/P/2003, Curtea de Apel Constanta Sectia penală
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1604 alin. 3 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Gheorghe Ursachi, inculpat în
dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei se sustine că textul
de lege criticat încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie
referitoare la egalitatea cetătenilor în fata legii, deoarece discriminează pe
inculpatii cercetati ori judecati pentru infractiuni intentionate pentru care
legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 12 ani, în raport cu altii. De
asemenea, prevederile legale criticate sunt considerate contrare si
dispozitiilor art. 23 alin. (7) din Constitutie, potrivit cărora persoana
arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în libertate provizorie, sub
control judiciar sau pe cautiune, dispozitii care nu prevăd nici o conditie
restrictivă pentru luarea acestei măsuri procesuale.
Instanta de judecată si-a exprimat opinia
în sensul că, desi Constitutia nu conditionează dreptul persoanei arestate
preventiv de a cere liberarea provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune,
si de limitele pedepsei închisorii prevăzute de lege pentru infractiunea de
care aceasta este învinuită, această conditie este prevăzută de lege. Procesul
penal se judecă conform legii, iar potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, competenta si procedura de judecată sunt
stabilite de lege. Este atributul legiuitorului ca, potrivit art. 49 din
Constitutie, să restrângă exercitiul dreptului persoanei de a cere liberarea
provizorie peste anumite limite de pedeapsă prevăzute de lege, în interesul
desfăsurării instructiei penale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece limitarea
infractiunilor pentru care se poate acorda liberarea provizorie pe cautiune
este atributul legiuitorului, care a decis că pentru infractiunile sanctionate
cu pedeapsa închisorii mai mare de 12 ani nu se acordă liberarea provizorie pe
cautiune.
Guvernul arată că exceptia privind
neconstitutionalitatea art. 1604 alin. 3 din Codul de procedură penală, în
raport cu art. 16 din Constitutie, este neîntemeiată, deoarece nu creează
privilegii sau discriminări, neîncălcând vreunul dintre criteriile egalitătii
în drepturi enumerate în art. 4 din Constitutie. Dispozitiile art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală sunt aplicabile tuturor persoanelor care au
săvârsit o infractiune intentionată pentru care legea prevede pedeapsa
închisorii mai mare de 12 ani, respectiv tuturor persoanelor care se află în
una din celelalte situatii prevăzute în alin. 3 al art. 1604 din Codul
de procedură penală. Referitor la critica de neconstitutionalitate în raport cu
prevederile art. 23 alin. (7) din Constitutie, Guvernul arată că, prin Decizia
nr. 139/2002, Curtea Constitutională a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală, arătând că acestea nu contravin dispozitiilor
constitutionale mentionate, care prevăd dreptul la liberare provizorie în
conditiile legii. Legiuitorul are competenta exclusivă, în virtutea
prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, de a stabili conditiile ce
trebuie respectate de persoana arestată preventiv pentru a beneficia de
liberarea provizorie. Se arată că, în acelasi sens, s-a pronuntat Curtea
Constitutională si prin deciziile nr. 708/1997 si nr. 41/2002. În concluzie, se
arată că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră, de
asemenea, că exceptia este neîntemeiată. În acest sens, se arată că nu se poate
retine încălcarea principiului constitutional al egalitătii în drepturi prin
instituirea unor reguli speciale, inclusiv cea privitoare la acordarea
liberării provizorii pe cautiune doar în anumite situatii, atâta timp cât ele
asigură egalitatea juridică a cetătenilor în utilizarea lor. Tratamentul
juridic mai sever se explică prin gradul de pericol social mai ridicat al
situatiei la care se referă. Se invocă în acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale. În ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor
legale criticate, în raport cu prevederile art. 23 alin. (7) din Constitutie,
se arată că nici aceasta nu poate fi retinută, deoarece liberarea provizorie pe
cautiune nu poate fi obtinută decât dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute
de lege, si este atributul legiuitorului să stabilească aceste conditii, cum
sunt cele privitoare la gravitatea pedepsei prevăzute de lege pentru
infractiunea săvârsită de inculpat.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul
său de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele
de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 1604 alin. 3 din Codul de procedură penală, care au
următorul continut: “Liberarea
provizorie pe cautiune nu se acordă în cazul săvârsirii infractiunilor
intentionate pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 12 ani
ori când inculpatul este recidivist, ori din datele existente rezultă că acesta
va săvârsi o altă infractiune sau va încerca să zădărnicească aflarea adevărului
prin influentarea unor martori sau experti, alterarea ori distrugerea
mijloacelor materiale de probă sau prin alte asemenea fapte.”
Autorul exceptiei sustine că aceste dispozitii sunt
contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece discriminează
pe cei aflati în situatiile prevăzute si cărora nu li se poate acorda liberarea
pe cautiune, în raport cu cei care nu se află în aceste situatii. Dispozitiile
sunt considerate contrare si prevederilor art. 23 alin. (7) din Constitutie,
potrivit cărora persoana arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în
libertate sub controlul judiciar sau pe cautiune, fără vreo conditie.
Examinând dispozitiile legale criticate prin raportare
la prevederile constitutionale invocate în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea retine că nici una dintre criticile formulate nu
este întemeiată. Este atributul constitutional al legiuitorului ca, din ratiuni
de politică penală, să restrângă sfera de aplicare a măsurii liberării
provizorii pe cautiune, prin interzicerea acesteia în cazul săvârsirii unor
infractiuni grave. Asa fiind, nu se poate vorbi despre încălcarea principiului
constitutional al egalitătii în drepturi, de vreme ce dispozitiile criticate se
referă la situatii diferite care reclamă regim juridic diferit.
Curtea constată, de asemenea, că nu sunt încălcate
nici prevederile art. 23 alin. (7) din Constitutie, câtă vreme dreptul de a
cere punerea în libertate nu poate fi exercitat decât în conditiile legii.
De altfel, cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 139 din 23 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 399 din 11 iunie 2002, prin care exceptia a fost
respinsă ca neîntemeiată. Solutia adoptată, precum si considerentele pe care
aceasta se întemeiază îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu
au fost evocate împrejurări noi care să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale în această materie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1604 alin. 3
din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Gheorghe Ursachi în Dosarul
nr. 408/PAC/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 16 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
pentru
modificarea Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
251/2003 privind constituirea Comisiei pentru acordarea licentei de depozit pentru
semintele de consum
În baza Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 141/2002 privind reglementarea depozitării semintelor de consum,
regimul certificatelor de depozit pentru acestea si constituirea Fondului de
garantare pentru certificatele de depozit, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 149/2003,
văzând Referatul de aprobare nr.
128.216 din 18 septembrie 2003 al Directiei generale de implementare si
reglementare pentru modificarea componentei Comisiei pentru acordarea licentei
de depozit pentru semintele de consum,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Anexa la Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 251/2003 privind
constituirea Comisiei pentru acordarea licentei de depozit pentru semintele de
consum, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 7 aprilie
2003, se modifică conform anexei care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
30 septembrie 2003.
Nr. 738.
ANEXĂ
COMISIA
pentru acordarea licentelor de depozit pentru
semintele de consum
1. Petre Daea - presedinte, secretar de stat la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
2. Vasile Băcilă - membru, director general - Directia
generală de implementare si reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului
3. Florica Cozmâncă - membru, director - Directia de
implementare si management al politicilor agricole din cadrul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
4. Elena Tatomir - membru, director - Directia de
productie vegetală si horticultură din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului
5. Mariana Gheorghe - membru, consilier - Directia de
productie vegetală si horticultură din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului
6. Nicolae Baciu - membru, consilier juridic -
Directia juridică din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului
7. Tudorel Baltă - membru, sef serviciu - Directia de
productie animală si industrie alimentară din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului
8. Dan Anghel - membru, director general al Societătii
Comerciale “Comcereal” - S.A. Alexandria
9. Aurel Rizea - membru, director general al
Societătii Comerciale “Comcereal” - S.A. Brăila
10. Marin Durac - membru, director general adjunct -
Agentia Domeniului Statului
11. Ion Scurteli - membru, presedinte - Asociatia
Patronală a Angrosistilor de Cereale din România
12. Mihai Anghel - membru, depozitar - reprezentant al
Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificatie si Produse Făinoase
“Rompan”
13. Ofelia Bălan - membru, presedinte - Asociatia
Română a Comerciantilor de Produse Agricole
14. Teodor Ancuta - membru, presedinte - Bursa
Monetar-Financiară si de Mărfuri Sibiu
15. Traian Ion Coica - membru, director - Asociatia
Natională Patronală “Nutricomb”
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE Nr. 768 din 9 octombrie 2003 |
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE Nr. 169 din 9 octombrie 2003 |
pentru
modificarea Ordinului presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale nr. 594/141/2003 privind aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor
reglementate în sectorul gazelor naturale
În temeiul prevederilor art. 53 alin. (1) lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitătilor din
sectorul gazelor naturale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
463/2001,
având în vedere prevederile art. 8 alin. (4) si (5)
din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 791/2001, precum
si ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 756/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale si presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale emit prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale si al presedintelui Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale nr. 594/141/2003 privind aprobarea preturilor
si stabilirea tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 18 august 2003, cu
modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
- Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Se aprobă preturile reglementate, aferente furnizării gazelor naturale pentru consumatorii captivi, după cum urmează:
a) consumatori conectati direct în Sistemul national
de transport al gazelor naturale - 3.243.431 lei/1.000 m3
b) consumatori conectati în sistemele de distributie a
gazelor naturale:
b1) consumatori rezidentiali - 4.097.184 lei/1.000 m3
b2) celelalte categorii de consumatori - 3.755.752
lei/1.000 m3.”
Art. II. - Autoritatea Natională de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale, Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
operatorii licentiati din sectorul gazelor naturale vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va
fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare
la data de 1 noiembrie 2003.
Presedintele Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale, Dan Pantilie |
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale, Iuliana Stratulat |
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
pentru
aprobarea Procedurilor privind achizitionarea timbrelor pentru marcarea
tigaretelor si a altor produse din tutun
În temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
având în vedere prevederile art. IV din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 57/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, precum si a unor
alte acte normative,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedurile privind achizitionarea
timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor produse din tutun, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală de politici si legislatie
privind veniturile bugetului general consolidat si Compania Natională
“Imprimeria Natională” - S.A. vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti,
8 octombrie 2003.
Nr. 1.388.
ANEXĂ
PROCEDURI
privind achizitionarea timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor produse din tutun
1. Potrivit prevederilor art. IV din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 57/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, precum si a
unor alte acte normative, începând cu data de 1 octombrie 2003 contravaloarea
timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor produse din tutun se asigură
de la bugetul de stat.
2. Eliberarea timbrelor de către Compania Natională
.Imprimeria Natională” - S.A. către producătorii de tigarete si alte produse
din tutun se efectuează pe bază de factură, în functie de comanda aprobată de
Ministerul Finantelor Publice - directia emitentă a licentei pentru atestarea
dreptului de marcare.
În acest sens, agentii economici producători interni
vor prezenta pentru aprobare comenzile de timbre pentru luna octombrie 2003.
Cantitătile de timbre ce pot fi aprobate cu decontare conform art. IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 57/2003 se stabilesc pe baza datelor
privind:
- stocul de marcaje neutilizate, existent la data
solicitării aprobării;
- numărul de timbre aferent livrărilor efectuate în
luna septembrie 2003.
3. Modalitatea de decontare de la bugetul de stat a
contravalorii timbrelor preluate de agentii economici începând cu data de 1
octombrie 2003 va fi stabilită de Ministerul Finantelor Publice prin ordin al
ministrului, după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 57/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/2001
privind regimul accizelor, precum si a unor alte acte normative.
MINISTERUL
CULTURII SI CULTELOR
pentru
modificarea Ordinului ministrului culturii si cultelor nr. 2.682/2003 privind
aprobarea Normelor metodologice de clasare si evidentă a monumentelor istorice,
a Listei monumentelor istorice, a Fisei analitice de evidentă a monumentelor
istorice si a Fisei minimale de evidentă a monumentelor istorice
În temeiul prevederilor art. 11
alin. (3) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice,
precum si ale art. 11 alin. (4) si ale art. 16 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 742/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Culturii si Cultelor,
ministrul culturii si cultelor emite
următorul ordin:
Art. I. - Anexa nr. 1 - Norme metodologice de clasare
si evidentă a monumentelor istorice - la Ordinul ministrului culturii si
cultelor nr. 2.682/2003 privind aprobarea Normelor metodologice de clasare si
evidentă a monumentelor istorice, a Listei monumentelor istorice, a Fisei
analitice de evidentă a monumentelor istorice si a Fisei minimale de evidentă a
monumentelor istorice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
448 din 24 iunie 2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - (1) Clasarea este procedura prin
care se conferă regim de monument istoric unui bun imobil, unei constructii sau
părti de constructie, conform art. 7 din Legea nr. 422/2001.”
2. După alineatul (1) al articolului 2 se introduce
alineatul (11) cu următorul cuprins:
“(11) Regimul de monument istoric se poate conferi,
în conditiile Legii nr. 422/2001 si ale prezentelor norme metodologice,
următoarelor părti de constructie:
a) structuri: sisteme de boltire si acoperire, sisteme
structurale portante speciale, niveluri partiale sau travei;
b) elemente de arhitectură: fatade, părti de fatade,
învelitori, portaluri, sisteme de închidere neportante, scări, pavimente,
ancadramente;
c) elemente de componente artistice: părti de
decoratie, vitralii, iconostase, mobilier fix;
d) instalatii;
e) alte elemente cu valori semnificative, în
conditiile prezentelor norme metodologice.”
Art. II. - Directia monumente istorice si muzee din
cadrul Ministerului Culturii si Cultelor va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va
fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Bucuresti,
3 octombrie 2003.
Nr. 2.807.