MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 738 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 22 octombrie 2003
SUMAR
DECRETE
622. - Decret privind conferirea
Ordinului national Steaua României în grad de Colan
623. - Decret privind conferirea
Ordinului national Steaua României în grad de Colan
624. - Decret privind conferirea
Ordinului national Pentru Merit în grad de Comandor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.201. - Hotărâre
privind constituirea Comitetului interministerial pentru relatia cu
administratia publică
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
166. - Ordin
referitor la punerea în aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru ocuparea fortei de muncă, elaborat în baza Legii nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Steaua României în grad de Colan
În temeiul prevederilor art. 94 lit.
a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si ale art. 3 alin. (3), ale
art. 6 lit. A pct. I si ale art. 11 alin. (1) pct. I.1 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
pentru contributia de exceptie la
promovarea si dezvoltarea relatiilor pe multiple planuri între România si
Republica Italiană, pentru sprijinul nemijlocit si constant pe care Italia îl
acordă României în eforturile sale de integrare în structurile europene si
euroatlantice,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul
national Steaua României în grad de Colan Excelentei sale
domnului Carlo Azeglio Ciampi, presedintele Republicii Italiene.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
16 octombrie 2003.
Nr. 622.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Steaua României în grad de Colan
În temeiul prevederilor art. 94 lit.
a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si ale art. 3 alin. (3), ale
art. 6 lit. A pct. I si ale art. 11 alin. (1) pct. I.1 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
în semn de înaltă consideratie
pentru contributia sa la dezvoltarea si consolidarea relatiilor de prietenie si
colaborare dintre România si Republica Estonia,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul
national Steaua României în grad de Colan Excelentei sale
domnului Arnold R..tel, presedintele Republicii Estonia.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
16 octombrie 2003.
Nr. 623.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Ordinului national Pentru Merit în grad de Comandor
În temeiul prevederilor art. 94 lit.
a) si ale art. 99 din Constitutia României, precum si ale art. 3 alin. (3), ale
art. 6 lit. A pct. III si ale art. 11 alin. (1) pct. I.3 din Legea nr. 29/2000
privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările ulterioare,
pentru implicarea deosebită si
sprijinul financiar acordat perfectionării profesionale a medicilor si
asistentilor români din domeniul chirurgiei cardiace prin Proiectul de
Asistentă pentru România initiat de Statele Unite ale Americii,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se conferă Ordinul
national Pentru Merit în grad de Comandor:
- domnului profesor universitar
doctor Alan Lansing;
- domnului David A. Jones.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
16 octombrie 2003.
Nr. 624.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
constituirea Comitetului interministerial pentru relatia cu administratia
publică
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 12 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie Comitetul
interministerial pentru relatia cu administratia publică, denumit în continuare
Comitetul interministerial, organism fără personalitate juridică.
Art. 2. - (1) Comitetul interministerial are rolul de a gestiona si armoniza relatiile dintre autoritătile administratiei publice centrale si autoritătile administratiei publice locale.
(2) Comitetul interministerial are următoarele
obiective:
a) urmărirea realizării criteriilor de aderare la
Uniunea Europeană, în vederea întăririi capacitătii institutionale a
administratiei publice centrale si locale;
b) eficientizarea raporturilor dintre administratia
publică centrală si locală, dintre autoritătile publice judetene si cele din
comune, orase si municipii;
c) întărirea capacitătilor în domeniul elaborării
politicilor publice, îmbunătătirii calitătii legislatiei si adoptării
acquisului comunitar;
d) identificarea problemelor cu care se confruntă
autoritătile administratiei publice, a prioritătilor ce trebuie avute în vedere
în rezolvarea acestora, precum si a resurselor disponibile;
e) asigurarea aplicării unitare si eficiente a
sistemului de norme si reglementări în administratia publică centrală si
locală;
f) urmărirea asigurării caracterului unitar si coerent
al strategiilor si politicilor privind reforma administratiei publice;
g) urmărirea modului de realizare a programelor
guvernamentale în teritoriu;
h) întărirea capacitătii institutionale de a elabora
si de a pune în aplicare programe si proiecte de dezvoltare economică;
i) urmărirea corelării programelor dezvoltate de
administratia publică centrală si locală în vederea îndeplinirii cerintelor de
integrare euroatlantică;
j) eliminarea blocajelor birocratice din administratia
publică centrală si locală cu care sunt confruntati cetătenii si agentii
economici.
Art. 3. - (1) Comitetul interministerial este format
din primul-ministru, ministrul administratiei si internelor, ministrul
finantelor publice, ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului, ministrul delegat pentru administratia publică, ministrul muncii,
solidaritătii sociale si familiei, ministrul delegat pentru relatiile cu
partenerii sociali, ministrul economiei si comertului, ministrul educatiei,
cercetării si tineretului si ministrul sănătătii.
(2) Presedintele Comitetului interministerial este
primul-ministru.
(3) La lucrările Comitetului interministerial
participă, în calitate de invitat permanent, si câte 3 reprezentanti ai Camerei
Deputatilor, ai Senatului si ai Federatiei Autoritătilor Locale din România,
precum si 5 reprezentanti ai Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din
România.
Art. 4. - (1) Comitetul interministerial se întruneste
lunar sau ori de câte ori este necesar.
(2) Comitetul interministerial poate constitui grupuri
de lucru formate din specialisti din cadrul autoritătilor publice reprezentate.
Art. 5. - Pentru realizarea obiectivelor sale,
Comitetul interministerial poate colabora cu celelalte autorităti si institutii
publice, precum si cu organizatiile neguvernamentale interesate.
Art. 6. - Secretariatul Comitetului interministerial
se asigură de către structurile de administratie publică din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 7. - Comitetul interministerial îsi desfăsoară
activitatea potrivit regulamentului de functionare aprobat de presedinte în
cadrul primei sedinte care va avea loc în termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 1.201.
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL
CONCURENTEI
referitor
la punerea în aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
ocuparea fortei de muncă, elaborat în baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat
În baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor
Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28
alin. (1) si (2) si ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996,
precum si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat,
presedintele Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma aprobării în plenul Consiliului
Concurentei si a avizului favorabil al Consiliului Legislativ, se pune în
aplicare Regulamentul privind ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de muncă.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin împreună cu regulamentul mentionat vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcărea
Bucuresti,
1 octombrie 2003.
Nr. 166.
REGULAMENT
privind ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de
muncă, elaborat în temeiul Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
În temeiul dispozitiilor art. 28 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Elaborarea unui cadru juridic care reglementează
materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării legislatiei
românesti cu legislatia europeană, parte a procesului de aderare a României la
Uniunea Europeană.
Scopul notificării si autorizării ajutoarelor de stat
acordate de autoritătile publice sau de organismele care administrează fonduri
publice este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un
mediu concurential normal, într-o economie de piată în care preturile
produselor si tarifele serviciilor sunt determinate de cerere si ofertă.
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică schemelor
care constituie ajutorul de stat ce se acordă pentru crearea de locuri de
muncă, pentru încadrarea în muncă a persoanelor defavorizate sau a persoanelor
cu handicap, precum si pentru acoperirea costurilor suplimentare pentru
încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap.
(2) Prezentul regulament se aplică ajutorului de stat
pentru ocuparea fortei de muncă, acordat în toate sectoarele economiei,
inclusiv ajutorului de stat ce poate fi acordat agentilor economici care desfăsoară
activităti legate de producerea, prelucrarea sau comercializarea produselor
agricole mentionate în anexa nr. 1 la Regulamentul privind ajutorul de stat
regional si ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii, adoptat
prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002 privind punerea
în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate în baza Legii
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.copyrightdsc.net
(3) Prezentul regulament nu se aplică:
a) în cazul ajutorului de stat acordat în industria
cărbunelui sau a constructiilor de nave;
b) în cazul ajutorului de stat pentru crearea de
locuri de muncă, în sensul art. 4, acordat în domeniul transporturilor; acest
ajutor de stat va fi notificat Consiliului Concurentei conform art. 6 din Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu completările ulterioare;
c) în cazul ajutorului de stat acordat activitătilor
legate de export, si anume al ajutorului legat direct de cantitătile exportate,
de stabilirea si exploatarea unei retele de distributie sau al ajutorului care
se referă la alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
d) în cazul ajutorului de stat care favorizează
produsele interne în raport cu produsele importate.
Definitii
Art. 2. - (1) La alin. (2)-(10) este precizată semnificatia
termenilor utilizati în prezentul regulament.
(2) Intensitatea brută a ajutorului reprezintă
valoarea ajutorului de stat exprimată ca procent din costurile eligibile.
Toate sumele utilizate vor fi luate în considerare
înainte de deducerea oricăror impozite directe. Dacă ajutorul se acordă sub
altă formă decât cea a unor fonduri nerambursabile, valoarea ajutorului va fi
echivalentul subventiei nete (ESN). Ajutorul ce se acordă în transe va fi
actualizat la valoarea sa din momentul acordării. Rata dobânzii utilizată
pentru operatiuni de actualizare si pentru calcularea valorii ajutorului în
cazul unui credit preferential va fi rata de referintă din momentul acordării
ajutorului.
(3) Intensitatea netă a ajutorului reprezintă
suma actualizată netă rămasă după ce s-au scăzut taxele, acestea fiind
exprimate ca procent din costurile eligibile.
(4) Numărul de salariati reprezintă numărul
anual de unităti de muncă (NAUM), alcătuit din numărul de persoane angajate cu
normă întreagă în cursul unui an si din.numărul de persoane care au fost
angajate în regim partial sau sezonier, fiind exprimate ca fractie din NAUM.
(5) Persoana marginalizată social sau amenintată cu
riscul excluderii profesionale ori persoana dificil de mediat, denumită în
continuare persoană defavorizată, reprezintă orice persoană care
apartine unei categorii ce se confruntă cu dificultăti de intrare pe piata
muncii, si anume orice persoană care îndeplineste cel putin unul dintre
următoarele criterii:
a) nu a împlinit vârsta de 25 de ani sau a terminat de
maximum 2 ani studiile secundare ori universitare si nu a fost încă angajată
într-o activitate remunerată în mod regulat;
b) orice persoană care emigrează în România sau care
se stabileste în România cu scopul de a-si găsi un loc de muncă;
c) orice persoană care apartine unei minorităti etnice
si care doreste să îsi dezvolte cunostinte lingvistice, formarea profesională
sau experienta profesională pentru a-si creste sansele de a obtine un loc de
muncă stabil;
d) orice persoană care doreste să intre sau să reintre
pe piata muncii si care nu a lucrat sau nu a frecventat nici o formă de
învătământ pe o perioadă de cel putin 2 ani, în special orice persoană care a
încetat lucrul din cauza dificultătilor întâmpinate în legătură cu concilierea
activitătii profesionale cu viata de familie;
e) orice persoană care are statut de unic întretinător
al unuia sau mai multor copii;
f) orice persoană care nu a frecventat o formă de
învătământ secundar ori echivalentul acestuia si care nu are un loc de muncă sau
care este pe punctul de a-si pierde locul de muncă;
g) orice persoană în vârstă de peste 50 de ani, care
nu are un loc de muncă sau care este pe punctul de a-si pierde locul de muncă;
h) orice persoană care nu a fost angajată de o
perioadă îndelungată, adică orice persoană care nu a avut un loc de muncă timp
de 12 luni din ultimele 16 luni sau de 6 luni din ultimele 8 luni, în cazul
persoanelor sub 25 de ani;
i) orice persoană care îndeplineste conditiile
prevăzute de legea română pentru a se considera că a fost sau că este
dependentă de substante narcotice;
j) orice persoană care nu a obtinut un loc de muncă
permanent de la începerea executării unei pedepse privative de libertate sau a
altei măsuri penale;
k) orice femeie dintr-o regiune de dezvoltare unde
rata medie a somajului a depăsit 100% din media comunitătii pe o perioadă de
cel putin 2 ani calendaristici sau unde rata somajului în rândul femeilor a
depăsit 150% din rata somajului în rândul bărbatilor, în regiunea respectivă,
pe o perioadă de cel putin 2 ani din ultimii 3 ani calendaristici.
(6) Persoană cu handicap înseamnă orice
persoană în sensul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/1999 privind
protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare.
(7) Angajare protejată înseamnă angajare într-o
unitate operatională în care cel putin 50% din numărul angajatilor sunt
persoane cu handicap, care nu sunt apte să muncească pe piata liberă a muncii.
(8) Costurile salariale contin următoarele
componente care sunt în sarcina beneficiarului ajutorului de stat ca urmare a
noilor angajări realizate:
a) salariul brut înainte de aplicarea impozitelor;
b) contributiile obligatorii la asigurările sociale.
(9) Un loc de muncă este legat de realizarea
unui proiect de investitii, dacă se referă la activitatea la care se raportează
investitia si dacă este creat în decursul a 3 ani de la finalizarea
investitiei. În timpul acestei perioade locurile de muncă create ca urmare a
cresterii ratei de utilizare a capacitătii create de investitie sunt, de
asemenea, legate de investitie.
(10) Investitia în imobilizări corporale reprezintă
investitia în mijloace fixe care au legătură cu crearea unei noi unităti
operationale, extinderea uneia existente sau angajarea într-o activitate care
presupune schimbări fundamentale ale produsului ori procesului de productie al
unei unităti operationale existente (în special prin rationalizare,
diversificare sau modernizare). O investitie în mijloace fixe, făcută prin
preluarea unei unităti operationale care a fost închisă sau care s-ar fi închis
dacă nu ar fi fost cumpărată, poate fi considerată ca fiind o investitie
corporală.
(11) Investitia în imobilizări necorporale reprezintă
investitia în transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor decurgând din
brevete, licente, know-how sau cunostinte tehnice nebrevetate.
Conditii pentru exceptarea de la notificarea măsurilor
de ajutor de stat privind ocuparea fortei de muncă
Art. 3. - (1) Fară a aduce atingere dispozitiilor art.
9, schemele de ajutor de stat care îndeplinesc toate conditiile prevăzute de
prezentul regulament sunt considerate compatibile cu un mediu concurential
normal si sunt exceptate de la obligatia notificării prealabile prevăzute de
art. 6 alin. (1) din Legea nr. 143/1999, cu completările ulterioare, dacă:
a) prevăd că orice alocare specifică, care poate fi
acordată ca parte a unei astfel de scheme, îndeplineste toate conditiile
prezentului regulament;
b) schema contine o referire expresă la prezentul
regulament, cu specificarea titlului si a datei publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2) Alocările specifice acordate ca parte a schemei
prevăzute la alin. (1) sunt considerate compatibile cu un mediu concurential normal
si sunt exceptate de la obligatia notificării prealabile prevăzute de art. 6
alin. (1) din Legea nr. 143/1999, cu completările ulterioare, dacă îndeplinesc
toate conditiile stabilite prin prezentul regulament.
Crearea de locuri de muncă
Art. 4. - (1) Schemele de ajutor de stat pentru
crearea de locuri de muncă si orice alt ajutor care poate fi acordat în cadrul
acestor scheme trebuie să îndeplinească conditiile prevăzute la alin. (2), (3)
si (4).
(2) Intensitatea netă a ajutorului de stat nu va
depăsi plafonul ajutorului de stat regional pentru investitii. Pentru
întreprinderile mici si mijlocii acest plafon poate fi mărit cu 15% brut, cu
conditia ca intensitatea totală netă a ajutorului de stat să nu depăsească 75%.
(3) Plafonul maxim al ajutorului de stat regional se
va aplica doar dacă contributia beneficiarului la finantare este de minimum 25%
si dacă locurile de muncă sunt mentinute în cadrul regiunii.
(4) Plafonul maxim se aplică si ajutorului de stat
pentru ocuparea fortei de muncă în scopul producerii, prelucrării sau
comercializării produselor agricole mentionate în anexa nr. 1 la Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru întreprinderile
mici si mijlocii.
(5) Plafoanele stabilite la alin. (2)-(4) sunt
aplicabile în cazul unei intensităti a ajutorului de stat, calculată ca
procentaj din costurile salariale aferente locurilor de muncă create pe o
perioadă de 2 ani, în următoarele conditii:
a) locurile de muncă create trebuie să reprezinte o
crestere netă a numărului de angajati atât în unitatea operatională, cât si în
întreprinderea în cauză, prin raportare la media ultimelor 12 luni;
b) locurile de muncă create sunt mentinute pe o
perioadă de cel putin 3 ani sau de 2 ani, în cazul întreprinderilor mici si
mijlocii;
c) noii anagajati care beneficiază de aceste locuri de
muncă trebuie să nu fi avut niciodată un loc de muncă, să-si fi pierdut sau să
fie pe cale de a-si pierde locul de muncă.
(6) În cazul ajutorului de stat pentru crearea de
locuri de muncă, acordat ca parte a unei scheme exceptate de la notificare în
conditiile prezentului regulament, se poate acorda suplimentar si un ajutor
pentru angajarea de persoane defavorizate sau de persoane cu handicap, conform
art. 5 sau 6, după caz.
Angajarea persoanelor defavorizate si a persoanelor cu
handicap
Art. 5. - (1) Schemele de ajutor de stat pentru
angajarea, de către un agent economic, de persoane cu handicap, persoane
defavorizate si orice alocări specifice care pot fi acordate ca parte a unor
astfel de scheme vor trebui să îndeplinească conditiile prevăzute la alin. (2)
si (3).
(2) Intensitatea brută a ajutorului de stat în
legătură cu angajarea persoanelor cu handicap sau a persoanelor defavorizate,
calculată ca procentaj din costurile salariale pe o perioadă de un an de la
angajare, nu va depăsi 50% în cazul persoanelor defavorizate sau 60% în cazul
persoanelor cu handicap.
(3) Următoarele conditii se aplică cumulativ:
a) când angajarea nu reprezintă o crestere netă a
numărului de salariati ai unitătii operationale în cauză, postul sau posturile
trebuie să fi devenit vacante în urma unor plecări voluntare, a pensionării
pentru limită de vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a unor
concedieri legale pentru motive imputabile angajatului, dar nu ca urmare a
reducerii numărului de posturi;
b) angajatul sau angajatii trebuie să poată beneficia
de un loc de muncă continuu pe o perioadă de minimum 12 luni, cu exceptia
cazurilor de concedieri legale pentru motive imputabile angajatului.
Costurile suplimentare pentru angajarea persoanelor cu
handicap
Art. 6. - (1) Schemele de ajutoare de stat pentru
angajarea persoanelor cu handicap si orice alocări specifice care pot fi
acordate ca parte a acestor scheme vor trebui să îndeplinească conditiile
prevăzute la alin. (2) si (3).
(2) Ajutorul de stat nu va putea depăsi nivelul
necesar pentru a compensa o productivitate scăzută, rezultat al unui handicap
al angajatului sau angajatilor, precum si oricare dintre următoarele costuri,
care sunt suplimentare celor pe care beneficiarul ajutorului de stat le-ar fi
suportat dacă ar fi angajat persoane fără handicap pe parcursul unei perioade
pentru care persoana sau persoanele cu handicap au fost angajate efectiv:
a) costuri cu adaptarea locului de muncă;
b) costuri cu angajarea personalului însărcinat
exclusiv cu asistenta persoanei sau persoanelor cu handicap;
c) costuri cu adaptarea echipamentelor existente sau
cu achizitionarea unora noi, care să poată fi utilizate de către angajatii cu
handicap.
(3) Atunci când beneficiarul ajutorului de stat
asigură “angajare protejată”, acesta poate primi ajutor suplimentar care poate
acoperi, fără să depăsească, costurile de constructie, instalare, extindere a
locatiei respective si orice cost de administrare si transport care sunt determinate
de angajarea persoanelor cu handicap.
(4) Schemele exceptate de la notificare de prezentul
articol vor contine prevederi conform cărora ajutorul de stat este acordat cu
conditia ca beneficiarul să păstreze dosarele/înregistrările care să permită
verificarea faptului că ajutorul ce i s-a acordat îndeplineste conditiile
prevăzute de prezentul articol si de art. 8 alin. (4).
Necesitatea acordării ajutorului de stat
Art. 7. - (1) Prezentul regulament nu exceptează de la
notificare ajutoarele de stat prevăzute la art. 4, decât dacă una dintre
următoarele conditii este îndeplinită înainte de crearea locurilor de muncă în
cauză:
a) orice cerere de acordare a unui ajutor de stat a
fost propusă furnizorului de către beneficiar;
b) există prevederi legale care stabilesc dreptul la
un ajutor de stat în conformitate cu criterii obiective si fără alt exercitiu
discretionar.
(2) În cazurile în care:
a) crearea de locuri de muncă este legată de
executarea unui proiect de investitie în imobilizări corporale sau necorporale;
si/sau
b) locurile de muncă sunt create într-un termen de 3
ani începând de la finalizarea investitiei,
ajutoarele de stat nu beneficiază de exceptarea de la
notificare prevăzută la art. 4 decât cu conditia ca cererea mentionată la alin.
(1) lit. a) sau adoptarea dispozitiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) să fi
intervenit înainte de începerea executării proiectului de investitie.
Cumulul
Art. 8. - (1) Plafoanele ajutorului de stat, stabilite
la art. 4, 5 si 6, se vor aplica indiferent dacă ajutorul de stat pentru
crearea de locuri de muncă sau pentru angajare este finantat total ori partial
de Uniunea Europeană.
(2) Orice ajutor de stat exceptat de la notificare
conform art. 3 nu se va cumula cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte
finantări ale Uniunii Europene, în legătură cu aceleasi costuri salariale, dacă
prin acest cumul va rezulta o intensitate a ajutorului mai mare decât cea
stabilită de prezentul regulament.
(3) Orice ajutor de stat exceptat de la notificare
conform art. 3 nu se va cumula:
a) cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri
comunitare, în legătură cu costurile oricărei investitii cu care locul de muncă
creat are legătură si care nu a fost finalizată la momentul creării locului de
muncă ori care nu a fost finalizată cu 3 ani înainte ca locul de muncă să fie
creat;
b) cu nici un alt ajutor de stat sau finantare, în
legătură cu aceleasi costuri salariale sau cu alte angajări legate de aceeasi
investitie, dacă din acest cumul va rezulta o intensitate ce depăseste plafonul
maxim al ajutorului de stat regional, asa cum este stabilită în Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru întreprinderile
mici si mijlocii. În cazurile în care plafonul corespunzător a fost stabilit
pentru un caz particular prin aplicarea regulilor ajutorului de stat pentru
sectoare specifice sau prin aplicarea regulilor prevăzute în Regulamentul
multisectorial privind ajutorul de stat pentru proiecte mari de investitii si
în Regulamentul multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile
ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii în sectoare
industriale nespecifice, plafoanele stabilite se aplică în mod corespunzător.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (2) si (3),
ajutoarele de stat prevăzute de art. 5 si 6 pot fi cumulate cu alte ajutoare de
stat sau cu alte finantări ale Uniunii Europene, în legătură cu aceleasi
costuri, inclusiv cu ajutorul de stat prevăzut la art. 4, care respectă
prevederile alin. (2) si (3), cu conditia ca schemele de ajutor de stat
respective să prevadă că un asemenea cumul nu conduce la o intensitate brută a
ajutorului, care să depăsească 100% din costurile salariale pe orice perioadă
de angajare a persoanei sau persoanelor respective.
(5) Plafoanele precizate la alin. (4) se aplică fără a
aduce atingere limitelor de intensitate prevăzute de Regulamentul privind
ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, adoptat prin ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002.
Ajutoarele de stat care rămân supuse obligatiei notificării
prealabile
Art. 9. - (1) Schemele de ajutor de stat pentru
sectoare specifice nu vor fi exceptate de la notificare.
(2) Prezentul regulament nu exceptează de la obligatia
notificării ajutorul de stat care depăseste valoarea de 15 milioane euro brut
pe o perioadă de 3 ani, acordat unui agent economic. Consiliul Concurentei va
evalua un asemenea ajutor pe baza criteriilor prevăzute de prezentul
regulament, chiar dacă este acordat ca parte a unei scheme exceptate de la
notificare conform prezentului regulament.
(3) Nu sunt exceptate de la obligatia notificării
ajutoarele de stat pentru promovarea angajării unor categorii de persoane care
nu sunt defavorizate în sensul art. 2 alin. (5). În notificare furnizorul de
ajutor de stat poate prezenta argumente Consiliului Concurentei că persoanele
care urmează a fi angajate sunt defavorizate. Prevederile art. 5 se aplică în
mod corespunzător.
(4) Ajutorul pentru mentinerea locurilor de muncă este
supus obligatiei de notificare conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 143/1999,
cu completările ulterioare. Sub rezerva regulilor sectoriale aplicabile,
ajutorul de stat având acest obiectiv va putea fi autorizat de Consiliul
Concurentei dacă se intentionează a fi acordat pentru remedierea pagubelor
cauzate de dezastre naturale sau de alte evenimente exceptionale ori în cazul
îndeplinirii conditiilor prevăzute pentru ajutorul de operare, stabilite în
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul pentru
întreprinderile mici si mijlocii.
(5) Ajutorul pentru conversia contractelor de muncă
temporară sau pe durată determinată în contracte de muncă pe durată
nedeterminată se va notifica Consiliului Concurentei în conformitate cu
dispozitiile art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu completările ulterioare.
(6) Schemele de ajutor de stat pentru angajarea pe
bază de contract de muncă individual cu timp partial, ajutoarele pentru
părintii care lucrează si măsurile similare pentru ocuparea fortei de muncă, ce
promovează angajarea, dar care nu au ca rezultat final o crestere netă a
numărului locurilor de muncă, o crestere a angajării persoanelor defavorizate
sau a angajării de persoane cu handicap, vor fi notificate Consiliului
Concurentei în vederea autorizării.
(7) Alte măsuri de ajutor, ale căror obiective sunt
legate de piata muncii si de ocuparea fortei de muncă, cum ar fi măsurile care
încurajează pensionarea anticipată, vor fi notificate Consiliului Concurentei
în conformitate cu dispozitiile art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu completările
ulterioare.
(8) Ajutoarele de stat individuale pentru ocuparea
fortei de muncă vor fi notificate Consiliului Concurentei în conformitate cu
dispozitiile art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu completările ulterioare, si vor
fi evaluate în lumina dispozitiilor prezentului regulament. Un astfel de ajutor
poate fi autorizat de către Consiliul Concurentei dacă este compatibil cu
regulile specifice, în cazul în care astfel de reguli au fost stabilite pentru
sectorul în care operează beneficiarul si numai dacă se poate demonstra că
efectele ajutorului de stat asupra ocupării fortei de muncă compensează
impactul pe care acesta îl are asupra concurentei pe piata relevantă.
Transparentă si monitorizare
Art. 10. - (1) În termen de 20 de zile lucrătoare de
la implementarea unei scheme de ajutor de stat, exceptată de la notificare prin
acest regulament, furnizorii de ajutor de stat vor trimite Consiliului
Concurentei informatii privind schema de ajutor de stat în forma prevăzută în
anexa nr. I.
(2) Furnizorii de ajutor de stat trebuie să păstreze
înregistrări privind schemele de ajutor de stat exceptate de la notificare
conform prezentului regulament, precum si cu privire la alocările specifice
acordate ca parte a acestor scheme. Aceste înregistrări trebuie să contină
toate informatiile necesare pentru a se putea stabili că suntîndeplinite
conditiile prevăzute de prezentul regulament în ceea ce priveste exceptarea
de a obligatia notificării si în
special informatii privind statutul agentului economic al cărui drept de a
beneficia de ajutor are la bază calitatea sa de I.M.M. Furnizorii de ajutor de
stat vor păstra aceste înregistrări timp de 10 ani de la data la care ultima
alocare specifică a fost acordată. La cererea scrisă a Consiliului Concurentei,
furnizorii de ajutor de stat vor transmite, în termen de 20 de zile lucrătoare
sau în termenul stabilit de Consiliul Concurentei, toate informatiile pe care
acesta le consideră necesare pentru evaluarea îndeplinirii conditiilor
prevăzute de prezentul regulament.
(3) Furnizorii de ajutor de stat vor întocmi rapoarte
de monitorizare privind schemele de ajutor de stat cărora li se aplică
dispozitiile prezentului regulament pentru fiecare an în care ajutorul de stat
este acordat. Rapoartele de monitorizare se întocmesc după modelul prezentat în
anexa nr. II si vor fi transmise Consiliului Concurentei în termen de 3 luni de
la expirarea perioadei de raportare.
Dispozitii finale
Art. 11. - (1) Prezentul regulament se pune în
aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Anexele nr. I si II fac parte integrantă din
prezentul regulament.
(3) Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat
acordate pentru ocuparea fortei de muncă, notificate după intrarea în vigoare a
prezentului regulament, precum si atunci când ajutoarele de stat au fost
notificate înainte de intrarea lor în vigoare, dar decizia Consiliului
Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis
încă o decizie.
ANEXA Nr. I
la regulament
privind ajutorul de stat acordat în conformitate cu
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de muncă
Furnizorul:
Regiunea:
Observatie explicativă: indicati numele regiunii, dacă
ajutorul de stat este acordat de autoritătile locale.
Titlul schemei de ajutor de stat:
Indicati numele schemei de ajutor de stat.
Baza legală:
Indicati actul normativ/administrativ prin care se
acordă ajutorul de stat, numărul si data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Cheltuielile anuale planificate în cadrul schemei:
Sumele trebuie precizate în lei, precum si
echivalentul în euro. Indicati cuantumul ajutorului de stat acordat în baza
schemei de ajutor de stat.
Pentru garantii, indicati suma (maximă) pentru
împrumuturile garantate.
- art. 4 din regulament: crearea de locuri de muncă;
- art. 5 din regulament: recrutarea de persoane
dezavantajate si cu handicap;
- art. 6 din regulament: costuri suplimentare pentru
angajarea persoanelor cu handicap.
Indicati intensitatea maximă a ajutorului de stat,
făcând o diferentiere între art. 4, 5 si 6 din regulament.
Data acordării ajutorului de stat:
Indicati data de la care ajutorul de stat a fost
acordat în cadrul schemei.
Durata schemei de ajutor de stat:
Indicati data (anul si luna) până la care ajutorul de
stat este acordat în cadrul schemei de ajutor de stat.
Obiectivul ajutorului de stat:
- art. 4 din regulament: crearea de locuri de muncă;
- art. 5 din regulament: recrutarea de persoane
dezavantajate si cu handicap;
- art. 6 din regulament: angajarea persoanelor cu
handicap.
Obiectivul principal al măsurii trebuie identificat
dintre cele 3 optiuni. Acest domeniu acordă posibilitatea de a indica mai
departe si alte obiective secundare care vor fi urmărite.
Sectoarele economice în cauză:
Cu exceptia sectorului de constructie de nave si a
altor sectoare care sunt subiectul unor reguli speciale.
Numele si adresa autoritătii-furnizor:
Alte informatii:
Dacă schema de ajutor de stat este cofinantată din
fonduri ale Uniunii Europene, vă rugăm să adăugati următoarea mentiune:
Schema de ajutor de stat este cofinantată conform ...
[referinta]
ANEXA Nr.
II
la
regulament
care trebuie înaintat către Consiliul Concurentei
1. Titlul si numărul schemei de ajutor de stat
2. Cheltuieli
Trebuie prezentate cifre separate pentru fiecare
instrument de ajutor de stat din cadrul schemei de ajutor de stat (de exemplu:
sume nerambursabile, împrumuturi preferentiale, garantii, reduceri de taxe,
subventii etc.)
Cifrele trebuie să fie exprimate în lei, precum si
echivalentul în euro. În cazul reducerilor de taxe, veniturile la care statul
renuntă trebuie să fie raportate. Dacă nu există cifre exacte, asemenea
venituri trebuie estimate.
Aceste cifre trebuie furnizate pentru anul de
raportare, separat pentru fiecare ajutor de stat din cadrul schemei de ajutor
de stat, indicându-se:
2.1. Sumele estimate reprezentând scutirile de taxe sau
alte venituri de încasat, date referitoare la garantii etc., referitoare la
acordarea de noi ajutoare de stat.
2.2. Plătile curente, scutirile de taxe sau alte
venituri de încasat, date referitoare la garantii etc., pentru ajutoarele noi
si cele existente. În cazul ajutorului de stat sub formă de garantie, trebuie
furnizate următoarele date: suma totală a garantiei nerecuperate, prime,
rambursări, indemnizatii plătite, rezultatele operationale ale schemei de
ajutor de stat în anul respectiv.
2.3. Numărul de alocări specifice noi, acordate.
2.4. Numărul general estimativ al locurilor de muncă
create sau al muncitorilor cu handicap ori dezavantajati, care au fost
recrutati sau angajati în cadrul noilor decizii de acordare de ajutor de stat .
Ajutorul de stat pentru recrutarea persoanelor dezavantajate trebuie defalcat
în conformitate cu categoriile cuprinse în art. 2 alin. (5) din regulament.
2.5. Analiza sumelor pe regiuni, în conformitate cu
pct. 2.1.
2.6. Analiza sumelor pe sectoare, în conformitate cu
pct. 2.1, de către beneficiarii din acele sectoare de activitate (dacă sunt
implicate mai multe sectoare, indicati suma pentru fiecare):
- sectorul carbonifer:
- unul dintre următoarele sectoare de productie:
- otel;
- constructie de nave;
- fibre sintetice;
- autovehicule;
- altele;
- unul dintre următoarele servicii:
- servicii de transport;
- servicii financiare;
- alte servicii;
- alte sectoare.
3. Alte informatii si remarci.