MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 747
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Duminică, 26 octombrie 2003
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
99. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem
colectiv pentru domeniul locativ
100. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Legii nr. 15/1998 cu privire la asigurările facultative de bunuri, persoane si
răspundere civilă în Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Pază, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Ministerul
Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor
101. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru
construirea unei locuinte proprietate personală
102. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National
Anticoruptie
103. - Ordonantă de urgentă privind reinvestirea
dividendelor aferente anului 2002 la Societatea Comercială “Antibiotice” - S.A.
Iasi, în scopul retehnologizării acesteia
104. - Ordonantă de urgentă privind aprobarea scoaterii
din rezerva de stat, sub formă de împrumut, a unor cantităti de combustibil
pentru Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A., filialele sale, Regia Autonomă pentru Activităti
Nucleare - Sucursala “ROMAG-TERMO” si centralele termice si electrice de
termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene si locale
105. - Ordonantă de urgentă privind alocatia
familială complementară si alocatia de sustinere pentru familia monoparentală
106. - Ordonantă de urgentă pentru completarea
art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice
107. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă si
boli profesionale
108. - Ordonantă de urgentă pentru desfiintarea
închisorii contraventionale
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 541/2002 privind economisirea si
creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Legea nr. 541/2002 privind economisirea si
creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 733 din 8 octombrie 2002, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Nivelul minim al capitalului social al caselor de economii
pentru domeniul locativ este stabilit de Banca Natională a României prin
reglementări.”
2. La articolul 7 alineatul (1), după litera l) se introduce o nouă
literă, litera m), cu următorul cuprins:
“m) operatiuni în cont
propriu si în contul clientilor cu valută, pentru realizarea obiectului de
activitate.”
3. Alineatul (3) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(3) Creantele decurgând din creditele acordate pentru activităti în
domeniul locativ si cele decurgând din creditele acordate în conformitate cu
prevederile alin. (1) lit. a) si b), în măsura în care nu sunt garantate prin
cesiunea unor drepturi din contractele de economisire-creditare, vor fi
garantate cu ipoteci asupra unor imobile situate în tară sau cu alte tipuri de
garantii, în conditiile prevăzute prin reglement ările Băncii Nationale a
României.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 14
octombrie 2003.
Nr. 99.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Legii nr. 15/1998 cu privire la asigurările facultative de bunuri,
persoane si răspundere civilă în Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de
Interne, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii Externe,
Serviciul de Protectie si Pază, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si
Ministerul Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Legea nr. 15/1998 cu privire la asigur ările facultative
de bunuri, persoane si răspundere civilă în Ministerul Apărării Nationale,
Ministerul de Interne, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii
Externe, Serviciul de Protectie si Pază, Serviciul de Telecomunicatii
Speciale si Ministerul Justitiei – Directia Generală a Penitenciarelor,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 20 aprilie
2001, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Sumele necesare pentru plata primelor de asigurare se
suportă din fondurile aprobate cu această destina tie, prin bugetul
Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor,
Serviciului Român de Informatii, Servicului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Pază, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului
Justitiei.
(2) Sumele reprezentând indemnizatiile cuvenite pentru cazurile de
producere a riscurilor asigurate la bunurile din dotare, în cazul executării de
reparatii la acestea, se achită de asigurător direct unitătii reparatoare, în
conditiile contractului încheiat.
(3) În situatia în care producerea riscurilor asigurate la bunurile din
dotare determină imposibilitatea reparării acestora, indemnizatiile cuvenite se
achită de asigurător unitătii detinătoare a bunului asigurat.
(4) Sumele prevăzute la alin. (3) se virează ca venit la bugetul de
stat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării acestora.”
2. Articolul 4 se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 14
octombrie 2003.
Nr. 100.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii
nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei
locuinte proprietate personală
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat
tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personală, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 22 ianuarie 2003, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2) Atribuirea terenului se face în folosintă gratuită pe durata
existentei locuintei proprietate personală, în limita suprafetelor disponibile,
prin hotărâre a consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau
sectorului municipiului Bucuresti în care este situat terenul.”
2. La articolul 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2) Consiliile locale pot stabili criterii suplimentare fată de cele
prevăzute la alin. (1), în vederea atribuirii terenurilor disponibile.”
3. Alineatul (1) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(3) Cererea pentru atribuirea terenului se depune la consiliul local al
cumunei, orasului, municipiului sau sectorului municipiului Bucuresti în care
solicitantul are domiciliul.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
p. Ministrul delegat pentru administratia publică,
Ilie Stefan,
secretar de stat
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 101.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 503/2002, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Prin prezenta ordonantă de urgentă se înfiintează, la
nivel national, Parchetul National Anticoruptie, care functionează pe lângă
Curtea Supremă de Justitie ca parchet specializat în combaterea infractiunilor
de coruptie.”
2. Articolul 221 va avea următorul cuprins:
“Art. 221.
- Rechizitoriile întocmite de procurorii din cadrul serviciilor teritoriale ale
Parchetului National Anticoruptie sunt confirmate de procurorii-sefi ai acestor
servicii, cele întocmite de către procurorii-sefi ai serviciilor teritoriale,
precum si cele întocmite de procurorii din cadrul structurii centrale a
Parchetului National Anticoruptie sunt confirmate de procurorii-sefi ai
sectiilor. Când rechizitoriile sunt întocmite de procurorii-sefi ai sectiilor
Parchetului National Anticoruptie, confirmarea se face de către procurorul
general al acestui parchet.”
Art. II.- Dispozitiile prezentei ordonantei de urgentă se aplică de la data
intrării în vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei României.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 102.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
reinvestirea dividendelor aferente anului 2002 la Societatea Comercială
“Antibiotice” - S.A. Iasi, în scopul retehnologizării acesteia
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Se
aprobă reinvestirea dividendelor aferente anului 2002 la Societatea Comercială
“Antibiotice” - S.A. Iasi, în valoare de 29.088.891 mii lei, în scopul
sustinerii si derulării programului investitional de retehnologizare necesar
pentru îndeplinirea standardelor nationale si internationale de calitate si
bună practică de fabricatie.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul interimar al sănătătii,
Ionel Blănculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 103.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea scoaterii din rezerva
de stat, sub formă de împrumut, a unor cantităti de combustibil pentru
Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A., filialele sale, Regia Autonomă pentru Activităti
Nucleare – Sucursala “ROMAG-TERMO” si centralele termice si electrice de
termoficare aflate în administrarea consiliilor judetene si locale
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Prin derogare de la prevederile
art. 5 alin. 2 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, se aprobă scoaterea din rezerva de
stat, cu titlu de împrumut, în conditiile art. 1562 din Codul civil, pe termen
de 180 de zile, a cantitătilor de 2.332.780,92 tone cărbune energetic si
179.336,4 tone păcură, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta ordonantă de urgentă, care vor fi acordate Societătii Comerciale de
Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A., filialelor
sale: Societatea Comercială “Electrocentrale” Deva - S.A., Societatea Comercială
“Electrocentrale” Turceni - S.A., Societatea Comercială “Electrocentrale” Rovinari -
S.A. si Societatea Comercială “Electrocentrale” Bucuresti - S.A., Regiei
Autonome pentru Activităti Nucleare – Sucursala “ROMAG-TERMO” si centralelor
termice si electrice de termoficare aflate în administrarea consiliilor
judetene si locale.
Art. 2. - (1) În cazul nerestituirii împrumutului prevăzut la art. 1 si
după aplicarea prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992, republicată,
cu modificările si complet ările ulterioare, Administratia Natională a
Rezervelor de Stat va emite facturi fiscale pentru valoarea produselor
calculate la preturile pietei, exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată luând
nastere la încasarea acestora.
(2) Până la desdăunarea integrală a Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat, societătile comerciale debitoare vor suporta penalităti de
întârziere la plată, la nivelul celor prevăzute de lege pentru creantele
bugetare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 104.
ANEXĂ
CANTITĂTILE DE COMBUSTIBIL
împrumutate din rezervele Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat
- tone -
Nr. crt. |
Unitatea |
Cărbune |
Păcură |
1. |
Termoelectrica -
S.A. |
300.000,00 |
30.000 |
2. |
Electrocentrale
Deva - S.A. |
138.841,22 |
|
3. |
Electrocentrale
Rovinari - S.A. |
|
6.000 |
4. |
Electrocentrale
Turceni - S.A. |
150.000,00 |
7.000 |
5. |
Electrocentrale
Bucuresti - S.A. |
150.000,00 |
57.000 |
6. |
RAAN Sucursala
“ROMAG-TERMO” |
277.000,00 |
|
7. |
C.E.T. Arad - S.A. |
100.000,00 |
9.000 |
8. |
C.E.T. Bacău - S.A.
|
250.000,00 |
9.500 |
9. |
C.E.T. Brasov -
S.A. |
150.000,00 |
|
10. |
Electrocentrale
Oradea - S.A. |
200.000,00 |
|
11. |
Uzina Electrica
Zalău - S.A. |
50.000,00 |
1.000 |
12. |
Electrocentrale
Timisoara - S.A. |
167.730,60 |
4.000 |
13. |
C.E.T. Iasi - S.A. |
|
15.000 |
14. |
Termoelectrica Ploiesti
- S.A. |
|
10.000 |
15. |
C.E.T. Pitesti -
S.A. |
|
2.500 |
16. |
C.E.T. Botosani -
S.A. 10.000 |
|
|
17. |
Termica Suceava -
S.A. |
|
7.000 |
18. |
C.E.T. Calafat -
S.A. |
|
1.000 |
19. |
C.E.T. Govora -
S.A. |
399.209,1 |
|
20. |
Energoterm Resita -
S.A. |
|
5.000 |
21. |
Proditerm Bistrita |
|
5.000 |
22. |
RAM Buzău |
|
336,404 |
|
TOTAL: |
2.332.780,92 |
179.336,40 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocatia familială complementară si alocatia de sustinere pentru familia
monoparentală
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Alocatia familială complementară
Art. 1. - Beneficiază
de alocatia familială complementară, în conditiile prezentei ordonante de
urgentă, familiile formate din sot, sotie si copiii în vârstă de până la 18 ani
aflati în întretinerea acestora, care locuiesc împreună.
Art. 2. - Alocatia familială complementară se acordă lunar familiei
prevăzute la art. 1, dacă aceasta realizează venituri nete lunare pe membru de
familie de până la 1,5 milioane lei.
Art. 3. - Cuantumul alocatiei familiei complementare este de:
a) 300.000 lei pentru familia cu un copil;
b) 350.000 lei pentru familia cu 2 copii;
c) 400.000 lei pentru familia cu 3 copii;
d) 450.000 lei pentru familia cu 4 sau mai multi copii.
Art. 4. - Pentru familiile prevăzute la art. 1, care sunt beneficiare de
ajutor social în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificările si completările ulterioare, cuantumul alocatiei familiale
complementare prevăzut la art. 3 se majorează cu 25%.
CAPITOLUL II
Alocatia de sustinere pentru familia monoparentală
Art. 5. - Beneficiază de alocatie de sustinere familiile formate din
persoana singură si copiii în vârstă de până la 18 ani aflati în întretinere si
care locuiesc împreună cu aceasta, denumite familii monoparentale.
Art. 6. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, prin persoană
singură se întelege persoana care se află în una dintre următoarele
situatii:
a) este necăsătorită;
b) este văduvă;
c) este divortată;
d) al cărei sot/sotie este declarat/declarată dispărut/dispărută prin
hotărâre judecătorească;
e) al cărei sot/sotie este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai
mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate si nu
participă la întretinerea copiilor;
f) nu a împlinit vârsta de 18 ani si se află în una dintre situatiile
prevăzute la lit. a)-e);
g) a fost numită tutore sau i s-au încredintat ori dat în plasament unul
sau mai multi copii si se află în una dintre situatiile prevăzute la lit.
a)-c), cu exceptia asistentului maternal profesionist.
Art. 7. - Alocatia de sustinere se acordă lunar familiilor monoparentale
dacă realizează venituri nete lunare pe membru de familie de până la 1,5
milioane lei.
Art. 8. - Cuantumul alocatiei de sustinere este de:
a) 450.000 lei pentru familia cu un copil;
b) 525.000 lei pentru familia cu 2 copii;
c) 600.000 lei pentru familia cu 3 copii;
d) 675.000 lei pentru
familia cu 4 sau mai multi copii.
CAPITOLUL III
Dispozitii comune
Art. 9. - Beneficiază de
alocatiile prevăzute la art. 1 si 5 familiile ai căror membri sunt cetăteni
români care locuiesc în România, precum si cetăteni ai altor state ori apatrizi
care au domiciliul sau, după caz, resedinta în România, în conditiile
legislatiei române.
Art. 10. - Sunt considerati ca făcând parte din familia definită la art.
1 si 5 si copiii adoptati, încredintati sau aflati în plasament familial ori
pentru care s-a instituit tutela, potrivit legii.
Art. 11. - Familiile care au în întretinere copii de vârstă scolară,
definite la art. 1 si 5, beneficiază de alocatie familială complementară sau de
alocatie de sustinere, în conditiile în care copiii urmează o formă de
învătământ organizată potrivit legii.
Art. 12. - Limita de venituri prevăzută la art. 2 si 7, cuantumurile alocatiei familiale complementare prevăzute la art. 3, precum si cuantumurile alocatiei de sustinere prevăzute la art. 8 se corectează anual în functie de evolutia preturilor de consum si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL IV
Stabilirea si plata drepturilor
Art. 13. - Alocatiile prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă se
acordă pe bază de cerere însotită de actele doveditoare privind componenta
familiei si veniturile acesteia.
Art. 14. - (1) Cererile pentru stabilirea si acordarea alocatiilor se
întocmesc de reprezentantul familiei si se înregistrează la primăria
localitătii sau, după caz, a sectorului municipiului Bucuresti în a cărui rază
teritorială locuieste familia.
(2) Pentru cetătenii străini sau apatrizi cererea prevăzută la alin. (1)
se înregistrează la primăria localitătii sau, după caz, a sectorului
municipiului Bucuresti în a cărui rază teritorială îsi are domiciliul sau
resedinta familia.
(3) În cazul familiilor fără locuintă, cererea prevăzută la alin. (1) se
înregistrează la primăria localitătii sau, după caz, a sectorului municipiului
Bucuresti în a cărui rază teritorială acestea trăiesc.
Art. 15. - (1) Componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor
juridică fată de reprezentantii legali se dovedesc cu livretul de familie.
(2) Pentru situatiile care nu sunt evidentiate în livretul de familie,
reprezentantul familiei prezintă, în mod obligatoriu, actele doveditoare
necesare.
Art. 16. - (1) La stabilirea veniturilor pe baza cărora se acordă
alocatia familială complementară si alocatia de sustinere se iau în considerare
toate veniturile pe care membrii familiei la realizează, inclusiv cele care
provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări pentru somaj,
obligatii legale de întretinere, indemnizatii cu caracter permanent, precum si
alte creante legale.
(2) Dacă familia are în proprietate terenuri, clădiri, spatii locative
sau alte bunuri, mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar se iau
în considerare arenda, chiriile, alte fructe civile, naturale sau industriale,
produse de acestea.
Art. 17. - Formularul de cerere pentru solicitarea alocatiei si lista
actelor doveditoare privind veniturile realizate se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 18. - Dreptul la alocatiile prevăzute de prezenta ordonantă de
urgentă pentru familiile beneficiare de ajutor social se stabileste numai pe
baza cererii întocmite de reprezentantul familiei, documentele justificative
pentru acordarea alocatiei fiind cele pe baza cărora s-a acordat dreptul la
ajutorul social.
Art. 19. - (1) În
vederea verificării îndeplinirii de către solicitant a conditiilor de acordare
a alocatiei familiale complementare sau a alocatiei de sustinere, primarul
dispune, în mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale în termen de 15 zile
de la data înregistrării cererii.
(2) Ancheta socială se efectuează de către personalul serviciului public
de asistentă socială din subordinea consiliului local sau, după caz, din
compartimentul de specialitate din aparatul de lucru al consiliului local.
(3) Ancheta socială se întocmeste potrivit modelului aprobat prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgentă si constituie
probă legală pentru instantele judecătoresti, în legătură cu deschiderea
dreptului sau respingerea cererii.
(4) Răspunderea asupra continutului anchetei sociale revine primarului
si persoanelor care au efectuat ancheta socială.
(5) În cazul în care solicitantul refuză să furnizeze informatiile
necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că familia acestuia
nu îndeplineste conditiile de acordare a alocatiei familiale complementare sau
a alocatiei de sustinere.
Art. 20. - (1) Stabilirea dreptului la alocatia familială complementară
sau la alocatia de sustinere si a cuantumului acestora se face prin dispozitie
scrisă a primarului.
(2) În termen de 5 zile de la efectuarea anchetei sociale, primarul are
obligatia să comunice solicitantilor dispozitia de acordare a dreptului sau
respingerea cererii privind alocatia familială complementară ori alocatia de
sustinere.
Art. 21. - Dreptul la alocatia familială complementară si la alocatia de
sustinere se acordă începând cu luna următoare înregistrării cererii.
Art. 22. - Titularul alocatiei familiale complementare sau al alocatiei
de sustinere este reprezentantul familiei, iar beneficiarul este familia.
Art. 23. - Plata drepturilor pentru alocatia familială complementară sau
alocatia de sustinere se asigură de către directiile pentru dialog, familie si
solidaritate socială judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite în
continuare directii teritoriale, prin decizie a directorului executiv.
Art. 24. - Emiterea deciziei directorului executiv al directiei
teritoriale are la bază dispozitia primarului privind acordarea dreptului,
însotită de cererea prevăzută la art. 14, certificată de primar.
Art. 25. - Pentru familiile care îndeplinesc conditiile de acordare a
alocatiei familiale complementare sau a alocatiei de sustinere, primarul are
obligatia de a transmite directiei teritoriale până la data de 5 a lunii
următoare, pentru luna anterioară, pe bază de borderou, documentele prevăzute
la art. 24.
Art. 26. - (1) Data plătii alocatiei familiale complementare si a
alocatiei de sustinere, precum si modalitatea de plată se stabilesc de
Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Plata alocatiei familiale complementare si a alocatiei de sustinere
se realizează, după caz, pe bază de mandat postal sau în cont curent personal.
Art. 27. - (1) În cazul în care intervin modificări cu privire la
componenta familiei si/sau a veniturilor realizate de membrii acesteia,
titularul alocatiei familiale complementare sau al alocatiei de sustinere are
obligatia ca, în termen de maximum 5 zile, să comunice în scris primarului modificările
intervenite.
(2) În situatia în care modificările intervenite nu conduc la pierderea
dreptului la alocatia familială complementară sau la alocatia de sustinere,
titularul solicită modificarea cuantumului dreptului printr-o nouă cerere
însotită de actele doveditoare privind modificările intervenite.
(3) Primarul are obligatia să verifice prin anchetă socială modificările
intervenite si să emită dispozitie scrisă referitoare la noul cuantum.
(4) Primarul transmite directiei teritoriale documentele prevăzute la
art. 24.
(5) Modificarea cuantumului se face începând cu luna următoare celei în
care au intervenit modificările.
Art. 28. - (1) În vederea urmăririi respectării conditiilor de acordare
a dreptului la alocatia familială complementară sau la alocatia de sustinere,
primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni.
(2) În situatia în care se constată modificări ce conduc la diminuarea
cuantumului alocatiei familiale complementare sau al alocatiei de sustinere,
primarul emite dispozitie scrisă privind noul cuantum, pe care o comunică
directiei teritoriale, însotită de ancheta socială.
(3) Cuantumul prevăzut la alin. (2) se acordă începând cu luna următoare
celei în care s-a efectuat ancheta socială.
Art. 29. - Familiile care beneficiază de alocatie familial ă
complementară sau de alocatie de sustinere au obligatia ca, pentru copiii de
vârstă scolară, să prezinte primarului, din 3 în 3 luni, dovada frecventării
cursurilor.
Art. 30. - (1) Plata alocatiei familiale complementare si a alocatiei de
sustinere se suspendă în luna următoare celei în care se constată una dintre
următoarele situatii:
a) nerespectarea prevederilor art. 29;
b) pe perioada încredintării copilului unei institutii de asistentă
socială sau unui asistent maternal profesionist.
(2) Prezentarea de către titular, în termen de 3 luni de la data
suspendării plătii alocatiei familiale complementare sau alocatiei de
sustinere, a dovezilor privind îndeplinirea pe perioada suspendării a
conditiilor prevăzute de art. 29 atrage reluarea plătii, inclusiv a sumelor
cuvenite pe perioada suspendării.
Art. 31. - Dreptul la alocatia familială complementară sau la alocatia
de sustinere încetează în luna următoare celei în care se constată una dintre
situatiile:
a) beneficiarul nu mai îndeplineste conditiile prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă;
b) plata a fost suspendată si, în termen de 3 luni de la data
suspendării, nu au fost prezentate dovezi că sunt întrunite cerintele prevăzute
de art. 29.
Art. 32. - (1) Suspendarea plătii alocatiei familiale complementare sau
a alocatiei de sustinere se face prin decizie a directorului executiv al
directiei teritoriale, iar încetarea dreptului se stabileste prin dispozitie
scrisă a primarului.
(2) Decizia directorului executiv al directiei teritoriale, precum si
dispozitia primarului se comunică titularului în termen de 5 zile de la
emitere.
Art. 33. - (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de alocatie familială
complementară sau de alocatie de sustinere se recuperează de la titularul
dreptului alocatiei în termenul de prescriptie stabilit de lege pentru
creantele bugetare.
(2) Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de alocatie familială
complementară sau de alocatie de sustinere se face de către directia
teritorială prin decizie a directorului executiv, care se comunică debitorului
în termen de 15 zile.
(3) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data
comunicării.
(4) Sumele încasate necuvenit ca urmare a săvârsirii unei infractiuni se
recuperează integral de la autorii acesteia, în conditiile legii.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 34. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1), art. 20
alin. (2), art. 25, art. 27 alin. (3) si (4), art. 28 alin. (1) si (2), art. 32
alin. (2) si ale art. 33 alin. (2) constituie contraventie si se sanctionează
cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
către organele cu atributii de control ale Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale prevăzute la alin. (1) se
modifică prin hotărâre a Guvernului.
(4) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
Art. 35. - Declararea unui număr mai mare de membri de familie sau
declararea unor venituri mai mici decât cele reale, în scopul de a obtine
foloase materiale necuvenite, constituie infractiune si se pedepseste potrivit
dispozitiilor Codului penal.
Art. 36. - Alocatia familială complementară si alocatia de sustinere
sunt forme de sprijin cu destinatie specială acordate din bugetul de stat si nu
se iau în considerare la stabilirea altor drepturi si obligatii si se supun
executării silite în conditiile dispozitiilor privind executarea silită a
creantelor bugetare, numai pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit cu
acest titlu.
Art. 37. - (1) Fondurile pentru plata alocatiei familiale complementare
si a alocatiei de sustinere, precum si pentru cheltuielile cu transmiterea
drepturilor se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) Cheltuielile administrative pentru verificarea îndeplinirii
conditiilor si stabilirea drepturilor la alocatia familială complementară sau
la alocatia de sustinere se suportă din bugetul local al unitătilor
administrativ-teritoriale.
Art. 38. - Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei monitorizează aplicarea prevederilor
prezentei ordonan te de urgentă.
Art. 39. - (1) Dispozitia scrisă a primarului privind stabilirea sau
respingerea dreptului la alocatia familială complementar ă sau la alocatia de
sustinere si decizia directorului executiv de recuperare a sumelor încasate
necuvenit se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
(2) Cererile, actiunile si căile de atac privind dreptul la alocatia
familială complementară si la alocatia de sustinere sunt scutite de taxa de
timbru.
Art. 40. - (1) Cererile pentru solicitarea drepturilor prevăzute de
Legea nr. 119/1997 privind alocatia suplimentar ă pentru familiile cu copii se
pot înregistra la primărie până cel mai târziu la data de 30 noiembrie 2003.
(2) Cererile prevăzute la alin. (1) se transmit directiilor teritoriale
până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2003.
(3) Drepturile stabilite în baza Legii nr. 119/1997 cu titlu de alocatie
suplimentară pentru familiile cu copii se plătesc din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, până cel mai
târziu la data de 31 martie 2004.
Art. 41. - În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonan te de urgentă, Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, Ministerul Administratiei si
Internelor si Ministerul Finantelor Publice vor elabora norme metodologice de
aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 42. - (1) Prezenta ordonantă de urgentă se aplică începând cu data
de 1 ianuarie 2004.
(2) Pe aceeasi dată se abrogă Legea nr. 119/1997 privind alocatia
suplimentară pentru familiile cu copii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997, cu exceptia art. 6, Hotărârea
Guvernului nr. 443/1997 privind normele pentru stabilirea si plata alocatiei
suplimentare, precum si măsurile de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 119/1997
privind alocatia suplimentară pentru familiile cu copii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 15 august 1997, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul administratiei si internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
p. Ministrul delegat pentru administratia publică,
Ilie Stefan,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 24 octombrie
2003.
Nr. 105.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
completarea art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Articolul 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 60/2001 privind achizitiile publice, publicat ă în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 212/2002, cu modificările ulterioare, se completează
cu un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
“(6) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) achizitiile de mărfuri
fungibile ale căror preturi sunt stabilite pe baza cotatiilor externe ale
burselor internationale de mărfuri ori asimilate acestora sau, după caz, de
către autoritătile de reglementare ori Bursa Română de Mărfuri, precum si de
echipamente, utilaje si servicii. Pentru achizitiile din import exprimarea
pretului din propunerea financiară este în valută, dolari sau euro, după caz.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 106.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de muncă si boli profesionale
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă si
boli profesionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
454 din 27 iunie 2002, cu modificările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Asigurarea pentru accidente de muncă si boli profesionale reprezintă
o asigurare de persoane, face parte din sistemul de asigurări sociale, este
garantată de stat si cuprinde raporturi specifice prin care se asigură
protectia socială a salariatilor împotriva diminuării sau pierderii capacit
ătii de muncă si decesului acestora ca urmare a accidentelor de muncă si a
bolilor profesionale.”
2. Litera c) a articolului 3 va avea următorul cuprins:
“c) constituirea resurselor de asigurare pentru accidente de muncă si
boli profesionale din contributii diferentiate în functie de risc, suportate de
angajatori sau de persoanele fizice care încheie asigurare, potrivit
prevederilor prezentei legi;”
3. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfăsoară activităti pe baza unui contract
individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum si functionarii
publici;
b) persoanele care îsi desfăsoară activitatea în functii elective sau
care sunt numite în cadrul autoritătii executive, legislative ori
judecătoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o
organizatie a cooperatiei mestesugăresti, ale căror drepturi si obligatii sunt
asimilate, în conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevăzute la lit.
a);
c) somerii, pe toată durata efectuării practicii profesionale în cadrul
cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii si studentii, pe toată durata efectuării practicii
profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplică personalului militar si
civil angajat pe bază de contract si personalului asigurat în sistemul propriu
al Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor,
Serviciului Român de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Pază, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, precum si celui
din structurile militarizate ale Ministerului Justitiei.”
4. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Se pot asigura în conditiile prezentei legi, pe bază de
contract individual de asigurare, persoanele care se află în una sau mai multe
dintre următoarele situatii:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) comanditati, administratori sau manageri;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate să desfăsoare activităti independente;
e) persoane angajate în institutii internationale;
f) proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si
forestiere;
g) persoane care desfăsoară activităti agricole în cadrul gospodăriilor
individuale sau activităti private în domeniul forestier;
h) membri ai societătilor agricole sau ai altor forme de asociere din
agricultură;
i) alte persoane interesate, care îsi desfăsoară activitatea pe baza
altor raporturi juridice decât cele mentionate anterior.
(2) Continutul contractului individual de asigurare se stabile ste în
normele metodologice de aplicare a prezentei legi.”
5. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Are calitatea de asigurător, potrivit prezentei legi,
Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în
continuare CNPAS.
(2) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale se exercită de casele teritoriale de pensii.
(3) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale, în calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, în
conditiile prezentei legi, si de asociatii profesionale de asigurare,
constituite în acest scop pe sectoare de activitate ale economiei nationale.
(4) Asociatiile profesionale de asigurare functionează pe bază de statut
propriu, cu respectarea prevederilor prezentei legi si ale Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si
completările ulterioare.”
6. Alineatul 2 al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“(2) Calitatea de asigurat se dobândeste, iar raporturile de asigurare
se stabilesc la data: încheierii contractului individual de muncă, stabilirii
raporturilor de serviciu în cazul functionarilor publici, validării mandatului
pentru persoanele care desfăsoară activităti în functii elective, numirii în
cadrul autoritătii executive, legislative ori judecătoresti, depunerii
adeziunii în cazul membrilor cooperatori, începerii practicii profesionale
pentru someri, ucenici, elevi si studenti sau încheierii contractului
individual de asigurare, după caz.”
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) În vederea încheierii asigurării pentru accidente de
muncă si boli profesionale si a stabilirii cotei contributiei datorate,
angajatorul are obligatia de a comunica asigurătorului, printr-o declaratie pe
propria răspundere, domeniul de activitate conform Clasificării Activitătilor
din Economia Natională - CAEN, numărul de angajati, fondul de salarii, precum
si orice alte informatii solicitate în acest scop.
(2) Modelul si continutul declaratiei prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Declaratia se depune la sediul asigurătorului, în termen de 30 de
zile de la data dobândirii personalitătii juridice sau a începerii raporturilor
de muncă ori de serviciu între părti, după caz.
(4) În cazul modificării uneia sau mai multor informatii din declaratia
prevăzută la alin. (1), angajatorul are obligatia să anunte asigurătorul în
termen de 15 zile.”
8. Articolul 11 se abrogă.
9. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - Persoana asigurată potrivit art. 6, o dată cu încheierea
contractului individual de asigurare, are obligatia de a depune o declaratie de
venituri si de a comunica, în termen de 15 zile, asigurătorului orice
modificare intervenită cu privire la situatia si statutul ei.”
10. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - În cazul în care din culpa angajatorului sau a persoanei
asigurate nu s-a plătit contributia de asigurare pentru accidente de muncă si
boli profesionale, costul prestatiilor si al serviciilor de asigurare prevăzute
de prezenta lege se suportă de angajator sau de persoana asigurată.”
11. Alineatul (1) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) În cazul bolilor profesionale, declarate în conditiile
legii, în timpul activitătii profesionale, dreptul la prestatiile si serviciile
de asigurare se mentine si ulterior încetării raporturilor de muncă/serviciu si
a contractelor individuale de asigurare.”
12. Litera d) a articolului 19 va avea următorul cuprins:
“d) indemnizatie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă si
indemnizatie pentru reducerea timpului de muncă;”
13. Alineatele (1)-(3) ale articolului 20 vor avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Baza de calcul al indemnizatiilor pentru incapacitate
temporară de muncă sau pentru reducerea timpului de muncă se calculează ca
medie a veniturilor salariale brute realizate de către salariat în ultimele 6
luni anterioare manifestării riscului, respectiv a veniturilor stipulate în
contractele individuale de asigurare, pe baza cărora s-a stabilit contributia
de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale.
(2) În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de
calcul al indemnizatiilor pentru incapacitate temporară de muncă sau pentru
reducerea timpului de muncă o constituie venitul salarial brut din ultima lună
de activitate, respectiv venitul stipulat în contractul individual de
asigurare, pe baza căruia s-a stabilit contributia de asigurare pentru
accidente de muncă si boli profesionale.
(3) Pentru calculul indemnizatiilor pentru incapacitate temporară de
muncă sau pentru reducerea timpului de muncă se utilizează numărul de zile
lucrătoare din luna în care se acordă concediul medical sau, după caz, se
solicit ă alte drepturi de asigurări sociale.”
14. Alineatul (2) al articolului 22 va avea următorul cuprins:
“(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear prescris de
medicul asigurătorului celor care se află în incapacitate temporară de muncă,
ca urmare în exclusivitate a unui accident de muncă sau a unei boli
profesionale, se suportă integral din contributiile de asigurare pentru
accidente de muncă si boli profesionale.”
15. Alineatul (1) al articolului 25 va avea următorul cuprins:
“Art. 25. - (1) Pentru reabilitarea medicală si recuperarea capacitătii
de muncă asiguratii beneficiază de programe individuale de recuperare,
stabilite de medicul specialist al asigurătorului, în functie de natura si de
diagnosticul bolii.”
16. Alineatul (2) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
“(2) Dreptul la prestatii si servicii pentru reabilitarea medicală si
recuperarea capacitătii de muncă se suspendă în cazul în care asiguratii nu
urmează sau nu respectă programul individual de recuperare.”
17. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
“Art. 28. - (1) Unitătile prestatoare de servicii medicale se stabilesc
de asigurător, care încheie cu acestea contracte de prestări de servicii
medicale pentru reabilitarea medicală si recuperarea capacitătii de muncă a
asiguratilor care au suferit accidente de muncă si boli profesionale.
(2) Tarifele pentru prestarea serviciilor medicale se stabilesc între
părtile contractante, pe baza prevederilor existente în contractele-cadru din
sistemul asigurărilor sociale de sănătate.”
18. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
“Art. 34. - (1) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporară de
muncă reprezintă 80% din media veniturilor salariale brute realizate în
ultimele 6 luni.
(2) În cazul asiguratilor prevăzuti la art. 6, cuantumul indemnizatiei
pentru incapacitate temporară de muncă reprezintă 80% din media venitului lunar
asigurat din ultimele 6 luni.”
19. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
“Art. 35. - Indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă în cazul
accidentului de muncă sau al bolii profesionale se suportă în primele 3 zile de
incapacitate de către angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contribu
tia de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale.“
20. Alineatul (3) al articolului 37 va avea următorul cuprins:
“(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru
cel mult 90 de zile, în functie de evolutia cazului si de rezultatele
actiunilor de recuperare, conform procedurilor stabilite de CNPAS.”
21. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - În situatia în care medicul expert al asigur ărilor sociale
din sistemul public de pensii decide încadrarea într-un grad de invaliditate,
indemnizatia se va acorda până la sfârsitul lunii următoare celei în care s-a
dat avizul de pensionare, fără a se depăsi durata maximă de acordare a
concediului medical, prevăzută la art. 37.”
22. Denumirea sectiunii a 4-a a capitolului IV va avea următorul
cuprins:
“Indemnizatia pentru trecerea temporară în alt loc de muncă si
indemnizatia pentru reducerea timpului de muncă”
23. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
“Art. 45. - (1) Compensatia pentru atingerea integritătii reprezintă o
sumă fixă în bani si se acordă integral, o singur ă dată, fără a afecta
celelalte drepturi sau indemnizatii la care este îndreptătit asiguratul, si nu
este luată în baza de calcul pentru determinarea acestor drepturi.
(2) Cuantumul compensatiei pentru atingerea integritătii se stabileste
în functie de gravitatea leziunii, în limita unui plafon maxim de 12 salarii
medii brute pe economie, comunicate de Institutul National de Statistică.
(3) Criteriile si grilele pe baza cărora se acordă compensatia pentru
atingerea integritătii se stabilesc de către CNPAS prin normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.”
24. Articolul 46 va avea următorul cuprins:
“Art. 46. - (1) În cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident
de muncă sau a unei boli profesionale, beneficiază de despăgubire în caz de
deces o singură persoană, care poate fi, după caz: sotul supravietuitor,
copilul, părintele, tutorele, curatorul, mostenitorul, în conditiile dreptului
comun, sau, în lipsa acesteia, persoana care dovedeste că a suportat
cheltuielile ocazionate de deces.
(2) Cuantumul despăgubirii în caz de deces este de 4 salarii medii brute
pe economie, comunicate de Institutul National de Statistică.”
25. Articolul 47 va avea următorul cuprins:
“Art. 47. - Cererea pentru obtinerea despăgubirii în caz de deces se
depune la sediul asigurătorului, însotită de actele din care rezultă dreptul
solicitantului, potrivit prezentei legi.”
26. Articolul 49 va avea următorul cuprins:
“Art. 49. - Plata despăgubirii în caz de deces se face în termen de 15
zile de la data comunicării deciziei prevăzute la art. 48.”
27. Articolul 52 va avea următorul cuprins:
“Art. 52. - (1) Dacă în urma controalelor medicale periodice personalul
din structurile de medicina muncii, care asigură servicii medicale
angajatorului, constată că există riscul unei îmbolnăviri profesionale, acesta
are obligatia de a semnala de îndată cazul asigurătorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se realizează conform prevederilor
Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, iar un exemplar din formularul de declarare a bolii
respective va fi înaintat CNPAS de către autoritatea competentă.”
28. Articolul 53 va avea următorul cuprins:
“Art. 53. - (1) Pentru constatarea cazului asigurat si stabilirea
drepturilor de asigurare, asigurătorul are acces si recurge la procesul-verbal
de cercetare întocmit, potrivit legii, de autoritatea competentă care
efectuează cercetarea accidentelor soldate cu incapacitate temporară de muncă,
invaliditate si deces.
(2) Asigurătorul verifică si decide asupra modalitătii în care a fost
efectuată cercetarea accidentului care a determinat incapacitatea temporară de
muncă.
(3) În scopul realizării atributiilor prevăzute la alin. (2)
asigurătorul poate participa direct la cercetarea accidentului sau poate
efectua o anchetă proprie, după caz.”
29. După articolul 54 se introduce un nou articol, articolul 541, cu următorul
cuprins:
“Art. 541.
- Până la stabilirea caracterului de muncă al accidentului sau caracterului
profesional al bolii, conform documentelor prevăzute la art. 54, contravaloarea
serviciilor medicale acordate va fi suportată din bugetul Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate, urmând ca decontarea să se realizeze
ulterior din contributiile de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale, după caz.”
30. Articolul 60 va avea următorul cuprins:
“Art. 60. - Angajatii au dreptul, fără ca acest lucru să atragă
consecinte asupra lor, de a sesiza Inspectia Muncii, asigurătorul sau
comitetele de sănătate si securitate în muncă asupra neluării de către
angajator a unor măsuri de prevenire a accidentelor de muncă si a bolilor
profesionale.“
31. Articolul 62 va avea următorul cuprins:
“Art. 62. - Asigurătorul coordonează activitatea de prevenire a
accidentelor de muncă si a bolilor profesionale la nivel national si realizează
obiectivele de prevenire prin servicii proprii, cu personal specializat sau cu
persoane fizice/juridice abilitate conform legii.”
32. Articolul 63 va avea următorul cuprins:
“Art. 63. - Personalul tehnic al asigurătorului, care desfăsoară
activităti de prevenire a accidentelor de muncă si a bolilor profesionale,
precum si personalul medical specializat în medicina muncii au următoarele
atributii:
a) acordă consultantă si asistentă tehnică si medicală de medicina
muncii cu privire la măsurile si mijloacele de prevenire;
b) initiază elaborarea de studii si analize si asigură documentatia
privind riscurile si conditiile de muncă din unităti, în vederea fundamentării
unor măsuri de prevenire;
c) propun finantarea unor proiecte sau programe de cercetare pentru
fundamentarea stiintifică a măsurilor de prevenire necesare;
d) elaborează si propun angajatorilor instructiuni de prevenire si
proceduri de lucru specifice unor locuri de muncă;
e) verifică modalitatea de efectuare a cercetării accidentelor de muncă
ce au avut ca urmare incapacitatea temporar ă de muncă;
f) controlează aplicarea si respectarea măsurilor de prevenire convenite
cu angajatorii;
g) elaborează si propun forme si mijloace de educare si informare în
masă pentru prevenirea accidentelor de muncă si a bolilor profesionale;
h) tin evidenta accidentelor de muncă si a bolilor profesionale;
i) propun asigurătorului majorări sau reduceri ale contributiei pentru
stimularea activitătii de prevenire;
j) acolo unde este cazul, pot propune asigurătorului încheierea unor
contracte cu angajatorii, în scopul îmbunătătirii activitătii de prevenire a
accidentelor de muncă si a bolilor profesionale.”
33. Articolul 68 va avea următorul cuprins:
“Art. 68. - CNPAS administrează, gestionează, coordonează si controlează
întreaga activitate de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale.”
34. Articolul 69 se abrogă.
35. Articolul 70 se abrogă.
36. Articolul 71 se abrogă.
37. Articolul 72 va avea următorul cuprins:
“Art. 72. - În vederea realizării activitătii de asigurare pentru
accidente de muncă si boli profesionale, CNPAS are, în principal, următoarele
atributii:
a) coordonează si controlează activitatea în acest domeniu, desfăsurată
de casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanta programe si proiecte de prevenire a accidentelor de
muncă si a bolilor profesionale;
c) aplică măsuri pentru îmbunătătirea serviciilor si prestatiilor de
asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale;
d) elaborează criteriile si metodologia care stau la baza calculului
contributiei de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale;
e) îndrumă si controlează activitatea de prevenire a accidentelor de
muncă si a bolilor profesionale;
f) controlează modul de acordare a prestatiilor si serviciilor de
asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale, prevăzute de prezenta
lege;
g) controlează modul de acordare a stimulentelor pentru încurajarea
aplicării măsurilor de prevenire si reducere a nivelului de risc, stabilit prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
h) poate organiza la nivel national, la propunerea caselor teritoriale
de pensii sau a asociatiilor profesionale de asigurare, activitatea de
recuperare functională, protezare, reorientare si reconversie, în vederea
reintegrării profesionale pentru persoanele care au suferit accidente de muncă
si boli profesionale;
i) organizează evidenta cazurilor asigurate, precum si a costurilor de
asigurare la nivel national;
j) emite si retrage autorizatia de functionare a asociatiilor
profesionale de asigurare;
k) finantează la nivel national studii de cercetare aplicativă în
vederea elaborării de solutii, dispozitive si metode de prevenire a
accidentelor de muncă si a bolilor profesionale;
l) organizează instruirea, formarea si perfectionarea personalului din
domeniul asigurării pentru accidente de muncă si boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce se finantează din veniturile
provenite din contributiile de asigurări pentru accidente de muncă si boli
profesionale;
n) urmăreste executia veniturilor si cheltuielilor activitătii de
asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale si prezintă ministrului
muncii, solidaritătii sociale si familiei rapoarte trimestriale si anuale
privind executia bugetară;
o) coordonează activitatea de management al securitătii si sănătătii în
muncă.”
38. Articolul 73 va avea următorul cuprins:
“Art. 73. - Conducerea activitătii de asigurare pentru accidente de
muncă si boli profesionale este asigurată de presedintele CNPAS si de un
consiliu tripartit.”
39. Articolul 74 va avea următorul cuprins:
“Art. 74. - (1) Activitatea de asigurare pentru accidente de muncă si
boli profesionale este organizată la nivel de directie generală în cadrul
CNPAS.
(2) Conducerea executivă a activitătii de asigurare pentru accidente de
muncă si boli profesionale este asigurată de un director general cu rang de
înalt functionar public, numit în conditiile legii de către presedintele CNPAS.
(3) Ocuparea functiei de director general se face în conditiile legii.
(4) Salarizarea directorului general se face la nivelul salariului
stabilit de lege pentru functia de secretar general din ministere.”
40. Articolul 75 se abrogă.
41. Articolul 76 va avea următorul cuprins:
“Art. 76. - (1) Consiliul tripartit este format din 9 membri:
a) 3 reprezentanti ai Guvernului, dintre care presedintele CNPAS si
directorul general prevăzut la art. 74 alin. (2) - membri de drept, iar al
treilea, un reprezentant al Agentiei Nationale de Administratie Fiscală,
desemnat de Ministerul Finantelor Publice;
b) 3 reprezentanti ai salariatilor, desemnati prin consens de
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, conform Legii nr.
130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată, cu modificările
ulterioare;
c) 3 reprezentanti ai patronilor, desemnati prin consens de
confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform Legii nr.
130/1996, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit îsi desfăsoară activitatea în baza
unui mandat pe o durată de 4 ani.
(3) Presedintele CNPAS este si presedintele consiliului tripartit.
(4) Indemnizatia de sedintă pentru membrii consiliului tripartit, cu
exceptia presedintelui CNPAS si a directorului general, este egală cu 10% din
indemnizatia lunară a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului tripartit ca
urmare a participării la sedinte nu poate depăsi, într-o lună, 20% din
indemnizatia lunară a unui secretar de stat.”
42. Articolul 77 se abrogă.
43. Articolul 78 se abrogă.
44. Articolul 79 va avea următorul cuprins:
“Art. 79. - (1) În îndeplinirea atributiilor prevăzute la art. 72, în
structura organizatorică a CNPAS se înfiintează structuri specializate pentru
urmărirea si asigurarea:
a) activitătii de prevenire a accidentelor de muncă si a bolilor
profesionale;
b) activitătii de reabilitare medicală, reabilitare socioprofesională si
tratament medical;
c) evidentei contributiilor, prestatiilor si serviciilor acordate si a
costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin
hotărâre a Guvernului de modificare a Statutului CNPAS.”
45. Articolul 80 va avea următorul cuprins:
“Art. 80. - Prin Statutul CNPAS se stabilesc atributiile, organizarea si
functionarea la nivel central si teritorial a structurilor care asigură
desfăsurarea activitătii de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale, precum si atributiile consiliului tripartit.”
46. După articolul 80 se introduce un nou articol, articolul 801, cu următorul
cuprins:
“Art. 801.
- (1) La nivelul caselor teritoriale de pensii, pentru activitatea de asigurare
pentru accidente de muncă si boli profesionale se constituie consilii
tripartite consultative.
(2) Componenta, atributiile, organizarea si functionarea consiliilor
tripartite consultative se stabilesc prin Statutul CNPAS.
(3) Membrii desemnati în consiliile tripartite consultative nu
beneficiază de indemnizatie de sedintă.”
47. Articolul 81 se abrogă.
48. Articolul 82 se abrogă.
49. Articolul 83 se abrogă.
50. Articolul 87 se abrogă.
51. Articolul 89 se abrogă.
52. Articolul 90 se abrogă.
53. Articolul 91 se abrogă.
54. Articolul 92 va avea următorul cuprins:
“Art. 92. - Asociatiile profesionale de asigurare au obligatia de a
supune anual aprobării CNPAS situatia financiară si bugetul de venituri si
cheltuieli.”
55. Articolul 93 se abrogă.
56. Articolul 94 se abrogă.
57. Articolul 95 se abrogă.
58. Articolul 96 va avea următorul cuprins:
“Art. 96. - (1) Datorează contributii de asigurare pentru accidente de
muncă si boli profesionale următorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevăzuti la art. 5 si 7;
b) asiguratii prevăzuti la art. 6.
(2) Contributia de asigurări pentru accidente de muncă si boli
profesionale în cazul somerilor se suportă integral din bugetul asigurărilor
pentru somaj, se datorează numai pe perioada în care acestia urmează cursuri de
recalificare si de reconversie profesională si se stabileste în cotă de 1%
aplicată asupra cuantumului drepturilor acordate pe perioada respectivă.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), angajatorii nu
datorează contributii pentru persoanele prevăzute la art. 5 lit. d).”
59. Alineatul 3 al articolului 99 va avea următorul cuprins:
“(3) Pentru prima perioadă de functionare a sistemului de asigurare
pentru accidente de muncă si boli profesionale, tarifele si clasele de risc se
pot modifica si la un interval de timp mai scurt de 4 ani, dar numai o singură
dată.”
60. Articolul 101 va avea următorul cuprins:
“Art. 101. - (1) Baza lunară de calcul la care persoanele prevăzute la
art. 5 si 7 datorează contributia de asigurări pentru accidente de muncă si
boli profesionale o reprezintă fondul total de salarii brute lunare realizate.
(2) În situatia în care într-o unitate există activităti încadrate în
mai multe clase de risc, baza lunară de calcul o reprezintă fondul total de
salarii brute lunare realizate corespunzător activitătilor încadrate în fiecare
clasă de risc.
(3) Cotele de contributie datorate de angajatori în functie de clasa de
risc sunt stabilite de la 0,5% la 4%, aplicate asupra fondului total de salarii
brute lunare realizate.
(4) Contributia de asigurări pentru accidente de muncă si boli
profesionale nu se aplică asupra sumelor reprezent ând:
a) prestatii de asigurări sociale care se suportă din fondurile
asigurărilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se plătesc direct
de către acesta, potrivit legii;
b) drepturile plătite potrivit dispozitiilor legale în cazul desfacerii
contractelor individuale de muncă, al încetării calitătii de functionar public
sau de membru cooperator, altele decât cele acordate potrivit legii pentru
perioada de preaviz;
c) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare,
detasare si transfer, precum si drepturile de autor;
d) sumele reprezentând participarea salariatilor la profit;
e) premii si alte drepturi exceptate prin legi speciale.”
61. Articolul 102 va avea următorul cuprins:
“Art. 102. - (1) Contributia datorată de persoanele fizice prevăzute la
art. 6 este unică, în valoare de 1%, aplicată asupra venitului lunar asigurat,
indiferent de activitatea prestată.
(2) Baza lunară de calcul pentru aceste contributii o reprezintă venitul
lunar prevăzut în contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic
decât salariul de bază minim brut pe tară.”
62. Articolul 105 se abrogă.
63. Articolul 106 va avea următorul cuprins:
“Art. 106. - Contributiile de asigurare pentru accidente de muncă si
boli profesionale, după calculare si retinere, se virează până la data de 20 a
lunii următoare celei pentru care se efectuează plata drepturilor salariale.”
64. Articolul 107 se abrogă.
65. Articolul 108 se abrogă.
66. Articolul 109 se abrogă.
67. Articolul 111 va avea următorul cuprins:
“Art. 111. - (1) Neplata contributiei de asigurare de către asiguratii
prevăzuti la art. 6 la termenul stabilit atrage neacordarea drepturilor la
prestatii si servicii de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale, până la achitarea contributiilor datorate si a dobânzilor si
penalitătilor aferente.
(2) Neplata contributiei de asigurare de către asiguratii prevăzuti la
art. 6 pe o perioadă de 3 luni consecutive constituie pentru asigurător motiv
de reziliere a contractului individual de asigurare.”
68. Articolul 112 se abrogă.
69. Articolul 113 va avea următorul cuprins:
“Art. 113. - (1) Asigurătorul poate să aprobe annual majorări sau
reduceri ale cotelor contributiilor de asigurare pentru accidente de muncă si
boli profesionale.
(2) Nivelul majorării sau al reducerii cotelor se stabileste în
principal după următoarele criterii:
a) numărul accidentelor de muncă si al bolilor profesionale pe o
perioadă de referintă;
b) gravitatea consecintelor accidentelor de muncă si a bolilor
profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestatii si servicii de asigurare
pentru accidente de muncă si boli profesionale;
d) existenta locurilor de muncă încadrate în conditii deosebite sau
speciale.”copyrightdsc.net
70. Denumirea capitolului IX va avea următorul cuprins:
“Veniturile si cheltuielile asigurărilor pentru accidente de muncă si
boli profesionale”
71. Articolul 114 va avea următorul cuprins:
“Art. 114. - Veniturile pentru asigurările de accidente de muncă si boli
profesionale se constituie din:
a) contributii de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale datorate de persoanele juridice, precum si de persoanele fizice
care încheie asigurare;
b) dobânzi si penalităti de întârziere;
c) alte venituri, potrivit legii.”
72. Articolul 115 va avea următorul cuprins:
“Art. 115. - (1) Veniturile din contributiile de asigurări pentru
accidente de muncă si boli profesionale datorate de persoanele fizice si
juridice, în conditiile prezentei legi, se prevăd distinct la partea de
venituri a bugetului asigurărilor sociale de stat.
(2) Veniturile prevăzute la art. 114 sunt destinate în exclusivitate
pentru finantarea prestatiilor si serviciilor de asigurare pentru accidente de
muncă si boli profesionale prevăzute de prezenta lege, precum si pentru
finantarea organizării si functionării sistemului de asigurare reglementat de
prezenta lege.”
73. Articolul 116 va avea următorul cuprins:
“Art. 116. - (1) Cheltuielile pentru prestatiile si serviciile de
asigurări pentru accidente de muncă si boli profesionale si cheltuielile pentru
organizarea si functionarea acestui sistem se prevăd distinct la partea de
cheltuieli a bugetului asigurărilor sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestatii si servicii de asigurare pentru
accidente de muncă si boli profesionale se efectuează pentru:
a) reabilitarea medicală si recuperarea capacitătii de muncă;
b) reabilitarea si reconversia profesională;
c) indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă;
d) indemnizatia pentru trecerea temporară în alt loc de muncă si
indemnizatia pentru reducerea timpului de muncă;
e) compensatiile pentru atingerea integritătii;
f) despăgubirile în caz de deces;
g) rambursările de cheltuieli;
h) activitatea de prevenire a accidentelor de muncă si bolilor profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea si functionarea sistemului de
asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale se efectuează în
limita a până la 3% din veniturile ce reprezintă contributii de asigurare
pentru accidente de muncă si boli profesionale, care se prevăd a se încasa în
anul bugetar.”
74. Articolul 117 va avea următorul cuprins:
“Art. 117. - (1) Excedentele anuale rezultate în cazul în care
veniturile depăsesc cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de
muncă si boli profesionale se reportează în anul următor, utilizându-se pentru
finantarea cheltuielilor prevăzute la art. 116 alin. (2).
(2) Eventualele deficite înregistrate pe parcursul executiei si
deficitul anual rezultat în cazul în care veniturile sunt depăsite de cheltuielile
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale se
acoperă din disponibilitătile înregistrate în anul precedent de sistem.”
75. Articolul 118 va avea următorul cuprins:
“Art. 118. - (1) Executia de casă a fondurilor aferente sistemului de
asigurări pentru accidente de muncă si boli profesionale se realizează prin
Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitătile sistemului de asigurare pentru accidente de muncă
si boli profesionale se păstrează în Trezoreria Statului si sunt purtătoare de
dobânzi.”
76. Articolul 119 va avea următorul cuprins:
“Art. 119. - Disponibilitătile fondului initial pentru functionarea
sistemului de asigurare înregistrate la data de 31 decembrie 2003, asa cum au
fost constituite conform Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul
2003 nr. 632/2002, cu modificările ulterioare, se preiau de către CNPAS spre
administrare.”
77. Articolul 120 se abrogă.
78. La articolul 124 alineatul 1, literele a), b) si c) vor avea
următorul cuprins:
“a) nedepunerea la termen a declaratiei prevăzute la art. 10 si 12;
b) nerespectarea obligatiei de comunicare prevăzute la art. 10 si 51;
c) refuzul de a pune la dispozitie organelor de control informatiile
solicitate potrivit art. 58.”
79. Alineatul (1) al articolului 125 va avea următorul cuprins:
“Art. 125. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
se fac prin proces-verbal de către personalul împuternicit din cadrul CNPAS sau
de către autoritătile publice abilitate potrivit legii.”
80. După alineatul (2) al articolului 125 se introduce un nou
alineat, alineatul (3), care va avea următorul cuprins:
“(3) Dispozitiile prezentei legi se completează cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare.”
81. Articolul 127 va avea următorul cuprins:
“Art. 127. - Sumele încasate din amenzile contraventionale, aplicate
conform prezentei legi, se fac venit la bugetul de stat.”
82. Literele a) si e) ale articolului 129 vor avea următorul cuprins:
“a) modul de calcul al contributiei de asigurări pentru accidente de muncă
si boli profesionale, precum si majorarea sau micsorarea cotei de contributie;
……….………………………
e) modul de stabilire si de plată a prestatiilor si serviciilor cuvenite
beneficiarilor de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale;”
83. După articolul 133 se introduce un nou articol, articolul 1331, cu următorul
cuprins:
“Art. 1331.
- (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestatii si servicii pentru
accidente de muncă si boli profesionale se recuperează de la beneficiari în
termenul general de prescriptie de 3 ani.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se recuperează de la beneficiari în
baza deciziei organului competent, care constituie titlu executoriu. Sumele
rămase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedati nu se mai urmăresc.”
84. Articolul 134 se abrogă.
85. Articolul 135 va avea următorul cuprins:
“Art. 135. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005,
cu exceptia prevederilor referitoare la constituirea fondului initial pentru
functionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă si boli
profesionale, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.”
86. Articolul 136 se abrogă.
87. Articolul 137 se abrogă.
88. Articolul 138 se abrogă.
89. Articolul 139 se abrogă.
90. Articolul 140 va avea următorul cuprins:
“Art. 140. - (1) În perioada 1 ianuarie 2003 - 31 decembrie 2004
contributiile de asigurări pentru accidente de muncă si boli profesionale sunt
destinate exclusiv constituirii fondului initial necesar pentru functionarea
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale.
(2) Cota de contributie datorată de angajatori si de persoanele fizice
care încheie contracte individuale de asigurare este de 0,5%, indiferent de
clasa de risc.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2004, CNPAS va administra fondurile
sistemului de asigurări pentru accidente de muncă si boli profesionale prin
structurile înfiintate pentru acest scop.”
91. După articolul 140 se introduce un nou articol, articolul 1401, cu următorul
cuprins:
“Art. 1401.
- Perioada de suspendare a contractului individual de muncă în cazul
concediului pentru incapacitate temporară de muncă datorată producerii unui
accident de muncă sau boală profesională se consideră vechime în muncă.”
92. Articolul 141 va avea următorul cuprins:
“Art. 141. - Până la data de 31 decembrie 2004 Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si Ministerul Sănătătii vor elabora si vor aproba
normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se vor publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Art. II. - (1) Statutul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări
Sociale se modifică si se completeaz ă prin hotărâre a Guvernului, până la data
de 31 decembrie 2003, potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă.
(2) După data modificării si completării Statutului Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, potrivit dispozitiilor alin. (1),
aceasta preia prin protocol, de la Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, activit ătile corespunzătoare functionării si organizării sistemului
de asigurare pentru accidente de muncă si boli profesionale, precum si
personalul aferent acestor activităti.
(3) Personalul preluat de Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurări Sociale va fi transferat, potrivit legii, de la Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si de la unitătile subordonate sau aflate în
coordonarea ori sub autoritatea acestuia.
(4) Până la modificarea si completarea Statutului Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, în conditiile dispozitiilor alin.
(1), Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, prin structurile
proprii, va asigura logistic si organizatoric desfăsurarea activitătilor
necesare gestionării fondului initial.
(5) Contributiile pentru fondul initial aferent anului 2003 se
colectează până la data de 31 decembrie 2003 de către casele teritoriale de
pensii si se virează la Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art. III. - Angajatorii existenti la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă sunt obligati să depună declaratia prevăzută la art. I
pct. 7 la sediul asigurătorului, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002, cu
modificările ulterioare.
Art. IV. - În cuprinsul Legii nr. 346/2002, cu modificările ulterioare,
sintagmele “Fondul National de Asigurare pentru Accidente de Muncă si Boli
Profesionale”, respectiv “Fondul National”, precum si “fondurile
teritoriale de asigurare pentru accidentele de muncă si boli profesionale” si
“fondurile teritoriale” se înlocuiesc corespunzător cu sintagmele “Casa
Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale”, respectiv “CNPAS”
si “casele teritoriale de pensii si alte drepturi de asigurări sociale”,
respectiv “casele teritoriale de pensii”.
Art. V. - Pe data de 1 ianuarie 2005 se abrogă prevederile referitoare la accidente
de muncă si boli profesionale din cap. V “Alte drepturi de asigurări sociale”
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările si completările ulterioare.
Art. VI. - Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă si
boli profesionale, cu modificările ulterioare, precum si cu modificările si
completările aduse prin prezenta ordonantă de urgentă, va fi republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia de către
Parlament, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul interimar al sănătătii,
Ionel Blănculescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 107.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
desfiintarea închisorii contraventionale
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Litera c) a alineatului (2) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
“c) prestarea unei activităti în folosul comunitătii.”
2. Litera d) a alineatului (2) al articolului 5 se abrogă.
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Avertismentul si amenda contraventională se pot aplica
oricărui contravenient persoană fizică sau juridică.
(2) Prestarea unei activităti în folosul comunitătii se poate aplica
numai contravenientilor persoane fizice.”
4. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Prestarea unei activităti în folosul comunitătii poate fi
stabilită numai prin lege si numai pe o durată ce nu poate depăsi 300 de ore.
(2) Sanctiunea prevăzută la alin. (1) se stabileste alternativ cu
amenda.”
5. Alineatul (2) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“(2) Când contraventiile au fost constatate prin acelasi proces-verbal,
sanctiunile contraventionale se cumulează fără a putea depăsi dublul maximului
amenzii prevăzut pentru contraventia cea mai gravă sau, după caz, maximul
general stabilit în prezenta ordonantă pentru prestarea unei activităti în
folosul comunitătii.”
6. Alineatul (4) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“(4) Minorul care nu a împlinit vârsta de 16 ani nu poate fi sanctionat
cu prestarea unei activităti în folosul comunitătii.”
7. Alineatul (3) al articolului 14 se abrogă.
8. Articolul 22 se abrogă.
9. Articolul 43 se abrogă.
10. Articolul 45 se abrogă.
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al
sanctiunilor prestării unei activităti în folosul comunitătii si închisorii
contraventionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642
din 30 august 2002, aprobată prin Legea nr. 641/2002, se modifică după cum urmează:
1.
Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind regimul juridic al sanctiunii prestării unei
activităti în folosul comunitătii”
2. Alineatele (1) si (2) ale articolului 1 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Sanctiunea prestării unei activităti în folosul
comunitătii poate fi prevăzută numai în legi sau în ordonante ale Guvernului,
prin care se stabilesc si se sanctionează anumite fapte ce constituie
contraventii.
(2) Sanctiunea contraventională prevăzută la alin. (1) se stabileste
întotdeauna alternativ cu amenda si poate fi aplicată numai de instanta de
judecată.”
3. Articolul 4 se abrogă.
5. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Sanctiunea prestării unei activităti în folosul comunitătii
se aplică numai contravenientilor persoane fizice.”
5. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - În cazul contraventiilor pentru care legea prevede sanctiunea
amenzii alternativ cu sanctiunea prestării unei activităti în folosul
comunitătii, dacă agentul constatator apreciază că sanctiunea amenzii este
îndestulătoare, aplică amenda procedând potrivit dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Dacă, în raport cu gravitatea faptei, se apreciază că amenda este
neîndestulătoare, agentul constatator încheie procesulverbal de constatare a
contraventiei si îl înaintează, în cel mult 48 de ore, instantei competente.”
6. Alineatele (5) si (6) ale articolului 8 vor avea următorul
cuprins:
“(5) Instanta apreciază asupra legalitătii si temeiniciei
procesului-verbal si pronuntă una dintre următoarele solutii:
a) aplică sanctiunea amenzii;
b) aplică sanctiunea prestării unei activităti în folosul comunitătii,
cu consimtământul contravenientului, dacă apreciază că aplicarea amenzii
contraventionale nu este îndestulătoare ori contravenientul nu dispune de
mijloace materiale si financiare pentru plata acesteia;
c) anulează procesul-verbal.
(6) Dacă o persoană a săvârsit mai multe contraventii, constatate prin
acelasi proces-verbal, în cazul în care pentru toate faptele sau numai pentru
unele dintre ele se prevede sanctiunea prestării unei activităti în folosul
comunitătii, sanctiunile se cumulează fără a putea depăsi maximul general
stabilit de lege.”
7. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Hotărârea prin care s-a aplicat sanctiunea prestării unei
activităti în folosul comunitătii este irevocabilă.”
8. Articolele 10-12 se abrogă.
9. Articolul 14 se abrogă.
10. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - În cazul în care contravenientul, cu reavointă, nu se
prezintă la primar pentru luarea în evidentă si executarea sanctiunii, se
sustrage de la executarea sanctiunii după începerea activitătii sau nu îsi
îndeplineste îndatoririle ce îi revin la locul de muncă, judecătoria, la
sesizarea primarului, a unitătii de politie sau a conducerii unitătii la care
contravenientul avea obligatia să se prezinte si să presteze activitatea în
folosul comunitătii, poate înlocui această sanctiune cu sanctiunea amenzii.”
11. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Amenda prevăzută la art. 21 se execută potrivit
dispozitiilor legale privind executarea creantelor bugetare.”
12. Articolul 25 se abrogă.
13. Alineatul (2) al articolului 26 se abrogă.
Art. III. - (1) Ori de câte ori o lege sau o ordonantă prevede că o contraventie
se sanctionează cu închisoarea contraventională alternativ cu amenda, referirea
la sanctiunea închisorii contraventionale se consideră făcută la sanctiunea
prestării unei activităti în folosul comunitătii.
(2) Cauzele aflate în curs de judecată, în care agentul constatator a
solicitat instantei aplicarea sanctiunii închisorii contraventionale, sunt
solutionate potrivit prezentei ordonante de urgentă.
Art. IV. - Dispozitiile prezentei ordonante de urgentă se aplică de la data
intrării în vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei României.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Bucuresti, 24
octombrie 2003.
Nr. 108.