MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 750 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 27 octombrie 2003
SUMAR
LEGI SI DECRETE
413. - Lege
privind asocierea Guvernului României la Institutul European din Washington si
plata cotizatiei de membru
636. - Decret
pentru promulgarea Legii privind asocierea Guvernului României la Institutul
European din Washington si plata cotizatiei de membru
423. - Lege
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2003 pentru
prelungirea termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 162/2002 privind acordarea de către Ministerul de Interne a unui
avans în valoare de 72,6 miliarde lei pentru finalizarea obiectului
contractului comercial nr. 110/2002, încheiat cu Societatea Comercială “ARO” -
S.A. Câmpulung
648. - Decret
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 59/2003 pentru prelungirea termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 162/2002 privind acordarea de către
Ministerul de Interne a unui avans în valoare de 72,6 miliarde lei pentru
finalizarea obiectului contractului comercial nr. 110/2002, încheiat cu
Societatea Comercială “ARO” - S.A. Câmpulung
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
96. - Ordonantă de
urgentă privind protectia maternitătii la locurile de muncă
1.212. - Hotărâre
privind unele drepturi acordate personalului trimis în misiune permanentă sau
temporar ă în Irak
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind asocierea Guvernului României la Institutul European din
Washington si plata cotizatiei de membru
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Se aprobă asocierea
Guvernului României la Institutul European din Washington si plata cotizatiei
de membru în sumă de 6.000 dolari S.U.A. anual.
Art. 2. - Cotizatia prevăzută la
art. 1 se plăteste din fondurile aprobate cu această destinatie în bugetul
Ministerului Afacerilor Externe.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 29 septembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
20 octombrie 2003.
Nr.
413.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii privind
asocierea Guvernului României la Institutul European din Washington si plata
cotizatiei de membru
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind asocierea Guvernului României la Institutul European din Washington si
plata cotizatiei de membru si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 octombrie 2003.
Nr.
636.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2003 pentru prelungirea
termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 162/2002 privind acordarea de către Ministerul de Interne a unui avans în
valoare de 72,6 miliarde lei pentru finalizarea obiectului contractului
comercial nr. 110/2002, încheiat cu Societatea Comercială “ARO” - S.A.
Câmpulung
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 59 din 25 iunie 2003 pentru prelungirea termenului
prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 162/2002
privind acordarea de către Ministerul de Interne a unui avans în valoare de
72,6 miliarde lei pentru finalizarea obiectului contractului comercial nr.
110/2002, încheiat cu Societatea Comercială “ARO” - S.A. Câmpulung, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 28 iunie 2003.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 9 septembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 29 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
20 octombrie 2003.
Nr.
423.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 59/2003 pentru prelungirea termenului prevăzut la art. 2 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 162/2002 privind acordarea de
către Ministerul de Interne a unui avans în valoare de 72,6 miliarde lei pentru
finalizarea obiectului contractului comercial nr. 110/2002, încheiat cu
Societatea Comercială “ARO” - S.A. Câmpulung
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 59/2003 pentru
prelungirea termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 162/2002 privind acordarea de către Ministerul de Interne a unui
avans în valoare de 72,6 miliarde lei pentru finalizarea obiectului
contractului comercial nr. 110/2002, încheiat cu Societatea Comercială “ARO” -
S.A. Câmpulung, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 octombrie 2003.
Nr.
648.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind protectia maternitătii la locurile de muncă
În temeiul art. 144 alin. (4) din
Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Prezenta ordonantă de
urgentă reglementează măsuri de protectie socială pentru:
a) salariate gravide si mame, lăuze sau
care alăptează, de cetătenie română ori a unui stat membru al Uniunii Europene
si din Spatiul Economic European, care au raporturi de muncă sau raporturi de
serviciu cu un angajator;
b) cetăteni ai altor state si apatrizi,
care au, conform legii, domiciliul sau resedinta în România, dacă fac parte din
categoriile de salariate prevăzute la lit. a).
Art. 2. - În sensul prevederilor prezentei
ordonante de urgentă, termenii si expresiile de mai jos sunt definite după cum
urmează:
a) protectia maternitătii este
protectia sănătătii si/sau securitătii salariatelor gravide si/sau mame la
locurile lor de muncă;
b) locul de muncă este zona
delimiată în spatiu, în functie de specificul muncii, înzestrată cu mijloacele
si cu materialele necesare muncii, în vederea realizării unei operatii, lucrări
sau pentru îndeplinirea unei activităti de către unul ori mai multi executanti,
cu pregătirea si îndemânarea lor, în conditii tehnice, organizatorice si de protectie
a muncii corespunzătoare, din care se obtine un venit în baza unui raport de
muncă ori de serviciu cu un angajator;
c) salariata gravidă este femeia
care anuntă în scris angajatorul asupra stării sale fiziologice de graviditate
si anexează un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul
specialist care să îi ateste această stare;
d) salariata care a născut recent este
femeia care si-a reluat activitatea după efectuarea concediului de lăuzie si
solicită angajatorului în scris măsurile de protectie prevăzute de lege,
anexând un document medical eliberat de medicul de familie, dar nu mai târziu
de 6 luni de la data la care a născut;copyrightdsc.net
e) salariata care alăptează este
femeia care, la reluarea activitătii după efectuarea concediului de lăuzie, îsi
alăptează copilul si anuntă angajatorul în scris cu privire la începutul si
sfârsitul prezumat al perioadei de alăptare, anexând documente medicale
eliberate de medicul de familie în acest sens;
f) dispensa pentru consultatii
prenatale reprezintă un număr de ore libere plătite salariatei de către
angajator, pe durata programului normal de lucru, pentru efectuarea consulta
tiilor si examenelor prenatale pe baza recomandării medicului de familie sau a
medicului specialist;
g) concediul postnatal obligatoriu este
concediul de 42 de zile pe care salariata mamă are obligatia să îl efectueze
după nastere, în cadrul concediului pentru sarcină si lăuzie cu durată totală
de 126 de zile, de care beneficiază salariatele în conditiile legii;
h) concediul de risc maternal este
concediul de care beneficiază salariatele prevăzute la lit. c)-e) pentru
protectia sănătătii si securitătii lor si/sau a fătului ori a copilului lor.
Art. 3. - (1) Salariatele prevăzute la
art. 2 lit. c)-e) au obligatia de a se prezenta la medicul de familie pentru
eliberarea unui document medical care să le ateste starea.
(2) În cazul în care salariatele nu
îndeplinesc obligatia prevăzută la alin. (1) si nu informează în scris
angajatorul despre starea lor, acesta este exonerat de obligatiile sale
prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă, cu exceptia celor prevăzute la art.
5, 6, 18, 23 si 25.
Art. 4. - Angajatorii au obligatia să
adopte măsurile necesare, astfel încât:
a) să prevină expunerea salariatelor
prevăzute la art. 2 lit. c)-e) la riscuri ce le pot afecta sănătatea si
securitatea;
b) salariatele prevăzute la art. 2 lit.
c)-e) să nu fie constrânse să efectueze o muncă dăunătoare sănătătii sau stării
lor de graviditate ori copilului nou-născut, după caz.
Art. 5. - (1) Pentru toate activitătile
susceptibile să prezinte un risc specific de expunere la agenti, procedee si
conditii de muncă, a căror listă este prevăzută în anexa nr. 1, angajatorul
este obligat să evalueze anual, precum si la orice modificare a conditiilor de
muncă natura, gradul si durata expunerii salariatelor prevăzute la art. 2 lit.
c)-e), în scopul determinării oricărui risc pentru securitatea sau sănătatea
lor si oricărei repercusiuni asupra sarcinii ori alăptării.
(2) Evaluările prevăzute la alin. (1) se
efectuează de către angajator, cu participarea obligatorie a medicului de
medicina muncii, iar rezultatele lor se consemnează în rapoarte scrise.
Art. 6. - (1) Angajatorii sunt obligati
ca, în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii raportului, să
înmâneze o copie a acestuia sindicatului sau reprezentantilor salariatilor.
(2) Angajatorii vor informa în scris
salariatele asupra rezultatelor evaluării privind riscurile la care pot fi
supuse la locurile lor de muncă, precum si asupra drepturilor care decurg din
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 7. - (1) În termen de 10 zile
lucrătoare de la data la care angajatorul a fost anuntat în scris de către o
salariată că se află în una dintre situatiile prevăzute la art. 2 lit. c)-e),
acesta are obligatia să înstiinteze medicul de medicina muncii, precum si
inspectoratul teritorial de muncă pe a cărui rază îsi desfăsoară activitatea.
(2) De la data primirii înstiintării
medicul de medicina muncii si inspectoratul teritorial de muncă vor verifica
conditiile de muncă ale salariatei la termenele si în conditiile stabilite prin
normele de aplicare a prezentei ordonan te de urgentă.
Art. 8. - Angajatorul are obligatia să
păstreze confiden tialitatea asupra stării de graviditate a salariatei si nu va
anunta alti angajati decât cu acordul scris al acesteia si doar în interesul
bunei desfăsurări a procesului de muncă, când starea de graviditate nu este
vizibilă.
Art. 9. - În cazul în care o salariată se
află în una dintre situatiile prevăzute la art. 2 lit. c)-e) si desfăsoară la
locul de muncă o activitate care prezintă riscuri pentru sănătatea sau
securitatea sa ori cu repercusiuni asupra sarcinii si alăptării, în sensul
celor prevăzute la art. 5 alin. (1), angajatorul este obligat să îi modifice în
mod corespunzător conditiile si/sau orarul de muncă ori, dacă nu este posibil,
să o repartizeze la alt loc de muncă fără riscuri pentru sănătatea sau
securitatea sa, conform recomand ării medicului de medicina muncii sau a
medicului de familie, cu mentinerea veniturilor salariale.
Art. 10. - (1) În cazul în care
angajatorul, din motive justificate în mod obiectiv, nu poate să îndeplinească
obligatia prevăzută la art. 9, salariatele prevăzute la art. 2 lit. c)-e) au
dreptul la concediu de risc maternal, după cum urmează:
a) înainte de data solicitării concediului
de maternitate, stabilit potrivit reglementărilor legale privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, salariatele prevăzute
la art. 2 lit. c);
b) după data revenirii din concediul
postnatal obligatoriu, salariatele prevăzute la art. 2 lit. d) si e), în cazul
în care nu solicită concediul si indemnizatia pentru cresterea si îngrijirea
copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani sau, în cazul copilului cu
handicap, până la 3 ani.
(2) Concediul de risc maternal se poate
acorda, în întregime sau fractionat, pe o perioadă ce nu poate depăsi 120 de
zile, de către medicul de familie sau de medicul specialist, care va elibera un
certificat medical în acest sens, dar nu poate fi acordat simultan cu alte concedii
prevăzute de legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale.
(3) Eliberarea certificatului medical se
va face în conditiile în care salariata s-a prezentat la consultatiile
prenatale si postnatale, conform normelor Ministerului Sănătătii.
Art. 11. - (1) Pe durata concediului de
risc maternal salariata are dreptul la indemnizatie de risc maternal, care se
suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(2) Cuantumul indemnizatiei prevăzute la
alin. (1) este egal cu 75% din media veniturilor lunare realizate în cele 10
luni anterioare solicitării, pe baza cărora s-a achitat contributia de
asigurări sociale de stat.
(3) Pentru indemnizatia de risc maternal
nu se datoreaz ă contributia de asigurări sociale de stat. Durata concediului
de risc maternal reprezintă perioadă asimilată stagiului de cotizare.
(4) Calculul si plata indemnizatiei de
risc maternal se fac lunar de către angajator, cel mai târziu o dată cu
lichidarea drepturilor salariale pe luna în care se acordă concediul de risc
maternal.
Art. 12. - (1) Pentru salariatele care se
află în una dintre situatiile prevăzute la art. 2 lit. c) si d) si îsi
desfăsoară activitatea numai în pozitia ortostatică sau în pozitia asezat,
angajatorii au obligatia de a le modifica locul de muncă respectiv, astfel
încât să li se asigure, la intervale regulate de timp, pauze si amenajări
pentru repaus în pozitie sezândă sau, respectiv, pentru miscare.
(2) Medicul de medicina muncii stabileste
intervalele de timp la care este necesară schimbarea pozitiei de lucru,
perioadele de activitate, precum si durata perioadelor pentru repaus în pozitie
sezândă sau, respectiv, pentru miscare.
(3) Dacă amenajarea conditiilor de muncă
si/sau a programului de lucru nu este din punct de vedere tehnic si/sau
obiectiv posibilă sau nu poate fi cerută din motive bine întemeiate,
angajatorul va lua măsurile necesare pentru a schimba locul de muncă al
salariatei respective.
Art. 13. - În baza recomandării medicului
de familie, salariata gravidă care nu poate îndeplini durata normală de muncă
din motive de sănătate, a sa sau a fătului său, are dreptul la reducerea cu o
pătrime a duratei normale de muncă, cu mentinerea veniturilor salariale,
suportate integral din fondul de salarii al angajatorului, potrivit reglementărilor
legale privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale.
Art. 14. - Salariatele prevăzute la art. 2
lit. c) si e) nu pot fi obligate de către angajator să realizeze activităti
pentru care evaluarea a evidentiat riscul de expunere la agenti sau conditii de
muncă prevăzute la lit. A si B din anexa nr. 2.
Art. 15. - Angajatorii au obligatia de a
acorda salariatelor gravide dispensă pentru consultatii prenatale, în
conditiile prevăzute la art. 2 lit. f), în cazul în care investigatiile se pot
efectua numai în timpul programului de lucru, fără diminuarea drepturilor
salariale.
Art. 16. - Pentru protectia sănătătii lor
si a copilului lor, după nastere, salariatele au obligatia de a efectua minimum
42 de zile de concediu postnatal, în conditiile prevăzute la art. 2 lit. g) si
în cadrul concediului pentru lăuzie stabilit prin Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 17. - (1) Angajatorii sunt obligati
să acorde salariatelor care alăptează, în cursul programului de lucru, două
pauze pentru alăptare de câte o oră fiecare. În aceste pauze se include si
timpul necesar deplasării dus- întors de la locul în care se găseste copilul.
(2) La cererea mamei, pauzele pentru
alăptare vor fi înlocuite cu reducerea duratei normale a timpului său de muncă
cu două ore zilnic.
(3) Pauzele si reducerea duratei normale a
timpului de muncă, acordate pentru alăptare, se includ în timpul de muncă si nu
diminuează veniturile salariale si sunt suportate integral din fondul de
salarii al angajatorului.
(4) În cazul în care angajatorul asigură
în cadrul unitătii încăperi speciale pentru alăptat, acestea vor îndeplini
conditiile de igienă corespunzătoare normelor sanitare în vigoare.
Art. 18. - Pentru asigurarea securitătii
si sănătătii în muncă a salariatelor gravide si/sau mame, lăuze sau care
alăptează, regulamentele interne ale unitătilor trebuie să contină măsuri
privind igiena, protectia sănătătii si securitatea în muncă a acestora, în
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgentă si ale celorlalte
acte normative în vigoare.
Art. 19. - (1) Salariatele prevăzute la
art. 2 lit. c)-e) nu pot fi obligate să desfăsoare muncă de noapte.
(2) În cazul în care sănătatea
salariatelor mentionate la alin. (1) este afectată de munca de noapte,
angajatorul este obligat ca, pe baza solicitării scrise a salariatei, să o
transfere la un loc de muncă de zi, cu mentinerea salariului de bază brut
lunar.
(3) Solicitarea salariatei se însoteste de
un document medical care mentionează perioada în care sănătatea acesteia este
afectată de munca de noapte.
(4) În cazul în care, din motive
justificate în mod obiectiv, transferul nu este posibil, salariata va beneficia
de concediul si indemnizatia de risc maternal, conform art. 10 si 11.
Art. 20. - (1) Salariatele prevăzute la
art. 2 lit. c)-e) nu pot desfăsura muncă în conditii cu caracter insalubru sau
penibil.
(2) În cazul în care o salariată care
desfăsoară în mod curent muncă cu caracter insalubru sau penibil se încadreaz ă
în prevederile art. 2 lit. c)-e), angajatorul are obligatia să o transfere la
un alt loc de muncă, cu mentinerea salariului de bază brut lunar.
(3) Denumirea si enumerarea muncilor cu
caracter insalubru sau penibil la care face referire alin. (1) sunt stabilite
în normele de aplicare ale prezentei ordonante de urgentă.
(4) Prevederile art. 19 alin. (3) si (4)
se aplică în mod corespunzător.
Art. 21. - (1) Este interzis angajatorului
să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazul:
a) salariatei prevăzute la art. 2 lit.
c)-e), din motive care au legătură directă cu starea sa;
b) salariatei care se află în concediul de
risc maternal;
c) salariatei care se află în concediul de
maternitate;
d) salariatei care se află în concediul
pentru cresterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului
cu handicap, în vârstă de până la 3 ani;
e) salariatei care se află în concediul
pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul
copilului cu handicap, în vârstă de până la 18 ani.
(2) Interdictia prevăzută la alin. (1)
lit. b)-e) se extinde o singură dată cu până la 6 luni, după revenirea
salariatei în unitate.
(3) Dispozitiile alin. (1) nu se aplică în
cazul concedierilor pe motive economice ce rezultă din desfiintarea postului
ocupat de salariată, ca urmare a dificultătilor economice, a transformărilor
tehnologice sau a reorganizării angajatorului, în conditiile legii.
(4) Prevederile alin. (1) lit. d) si e) si
ale alin. (2) si (3) se aplică în mod corespunzător si salariatilor bărbati
aflati în situatiile respective.
Art. 22. - (1) Salariatele prevăzute la
art. 21 alin. (1), ale căror raporturi de muncă sau raporturi de serviciu au
încetat din motive pe care le consideră ca fiind legate de starea lor, au
dreptul să conteste decizia angajatorului la instanta judecătorească
competentă, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia, conform
legii.
(2) Actiunea în justitie a salariatei
prevăzute la alin. (1) este scutită de taxa judiciară de timbru si de timbru
judiciar.
Art. 23. - În cazul în care o salariată
contestă o decizie a angajatorului, sarcina probei revine acestuia, el fiind
obligat să depună dovezile în apărarea sa până la prima zi de înfătisare.
Art. 24. - (1) Angajatorul care a încetat
raportul de muncă sau de serviciu cu o salariată prevăzută la art. 21 are
obligatia ca, în termen de 7 zile de la data comunicării acestei decizii în
scris către salariată, să transmită o copie a acestui document sindicatului sau
reprezentantilor salariatilor din unitate, precum si inspectoratului teritorial
de muncă ori, după caz, Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(2) Copia deciziei se însoteste de copiile
documentelor justificative pentru măsura luată.
Art. 25. - (1) Inspectoratul teritorial de
muncă pe a cărui rază îsi desfăsoară activitatea angajatorul sau, după caz,
Agentia Natională a Functionarilor Publici, în termen de 7 zile de la data
primirii deciziei prevăzute la art. 23, are obligatia să emită aviz consultativ
corespunzător situatiei constatate.
(2) Inspectoratul teritorial de muncă sau,
după caz, Agentia Natională a Functionarilor Publici va transmite avizul
angajatorului, angajatei, precum si sindicatului sau reprezentantilor
salariatilor din unitate.
Art. 26. - (1) Angajatorii au obligatia să
afiseze la loc vizibil, în fiecare dintre unitătile pe care le detin, câte o
copie a prezentei ordonante de urgentă, o perioadă de 6 luni de la data
publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Reprezentantii sindicali sau
reprezentantii alesi ai salariatilor având atributii privind asigurarea
respectării egalităti de sanse între femei si bărbati, desemnati în baza Legii
nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse între femei si bărbati, au obligatia
de a organiza semestrial, în unitătile în care functionează, informări privind
prevederile prezentei ordonante de urgentă.
Art. 27. - (1) Încălcarea următoarelor
dispozitii constituie contraventie si se sanctionează astfel:
a) încălcarea dispozitiilor prevăzute la
art. 4, 5, 6, art. 7 alin. (1), art. 8, art. 12 alin. (1) si (2), art. 17, 18
si art. 26 alin. (1), cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) încălcarea dispozitiilor prevăzute la
art. 9, 10, 11, art. 12 alin. (3), art. 13, 14, 15, 19, art. 20 alin. (2) si
(4), art. 21 alin. (1) si (2), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei.
(2) Constatarea contraventiilor si
aplicarea amenzilor contraventionale corespunzătoare se fac de către:
a) inspectorii de muncă din cadrul
inspectoratelor teritoriale de muncă pe a căror rază teritorială se află sediul
sau, după caz, domiciliul angajatorului si, respectiv, de către personalul
împuternicit al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru
contraventiile la dispozitiile prevăzute la art. 6, art. 7 alin. (1), art. 8,
9, art. 12 alin. (3), art. 13, art. 17 alin. (1), art. 18, art. 19 alin. (1) si
(4), art. 20 alin. (2) si (4), art. 21 alin. (1) si (2) si art. 26 alin. (1);
b) personalul de control din casele
judetene de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, pentru contraventiile
la dispozitiile prevăzute la art. 11;
c) personalul împuternicit din cadrul
directiilor de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, conform
legislatiei sanitare în vigoare, pentru contraventiile la dispozitiile
prevăzute la art. 4, 5, 10, art. 12 alin. (1) si (2), art. 14, 15, art. 17
alin. (2) si art. 19 alin. (2).
Art. 28. - Contraventiilor prevăzute la
art. 27 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 29. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 30, - Prezenta ordonantă de urgentă
intră în vigoare la data depunerii la Parlament si se aplică începând cu data
de 1 februarie 2004.
Art. 31. - În termen de 90 de zile de la publicare Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei si Ministerul Sănătătii vor elabora normele de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si
familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr.
96.
ANEXA
Nr. 1
LISTA
minimală a agentilor, procedeelor si
conditiilor de muncă susceptibile să prezinte un risc specific de expunere, la
care se face referire în art. 5
A. Agenti
1.
Agenti fizici, considerati ca agenti cauzali pentru leziuni ale foetusului
si/sau dezlipirea de placentă, în special:
a) socuri, vibratii sau miscări bruste;
b) manipularea manuală de mase grele,
implicând riscuri în special la nivelul coloanei vertebrale dorsolombare;
c) zgomot;
d) radiatii ionizante;
e) radiatii neionizante;
f) ambiante termice extreme, reci sau
calde;
g) miscări si pozitii de muncă, deplasări
(fie în interiorul, fie în exteriorul unitătii), oboseală mentală, fizică, alte
eforturi fizice legate de activitatea salariatelor prevăzute la art. 2 lit.
c)-e).
2. Agenti biologici
Agentii biologici din grupele de risc 2, 3
si 4, definite astfel conform legislatiei în vigoare, în măsura în care se
cunoaste că acesti agenti sau măsurile terapeutice cerute de existenta lor pun
în pericol sănătatea femeii gravide si a copilului ce urmează a se naste si în
măsura în care nu figurează în anexa nr. 2.
3. Agenti chimici
Următorii agenti chimici, în măsura în
care se stie că pun în pericol sănătatea femeii gravide si a copilului ce
urmează a se naste si în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2:
a) agentii cancerigeni si/sau mutageni, în
măsura în care nu sunt mentionati în listele de valori limită de expunere
profesională la agenti chimici si pulberi din normele generale de protectie a
muncii si în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2;
b) agentii chimici prevăzuti în lista de
valori limită de expunere profesională la agenti chimici din normele generale
de protectie a muncii;
c) mercurul si derivatii săi;
d) medicamentele antimitotice;
e) monoxidul de carbon;
f) agentii chimici periculosi cu cale de
absorbtie cutanată.
B. Procedee
Procedeele industriale ce pot duce la
aparitia cancerului, prevăzute în normele generale de protectie a muncii.
C. Conditii de muncă
Activităti subterane miniere.
LISTA
minimală a agentilor, procedeelor si
conditiilor de muncă, la care se face referire în art. 14
A. Salariatele gravide prevăzute la
art. 2 lit. c)
1. Agenti
a) Agenti fizici:
- activitatea în atmosferă hiperbarică, de
exemplu în incinte presurizate si la scufundări subacvatice
b) Agenti biologici:
- toxoplasma;
- virusul rubeolei,
exceptând cazurile în care se dovedeste că
salariata gravid ă este suficient protejată fată de acesti agenti prin imunizare.
c) Agenti chimici:
- plumbul si derivatii acestuia, în măsura
în care pot fi absorbiti de organismul uman.
2. Conditii de muncă
Activităti subterane miniere
B. Salariatele care alăptează,
prevăzute la art. 2 lit. e)
1. Agenti
Agenti chimici - plumbul si derivatii săi,
în măsura în care pot fi absorbiti de organismul uman.
2. Conditii de muncă
Activităti subterane miniere.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind unele drepturi acordate
personalului trimis în misiune permanentă sau temporară în Irak
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Pentru protectia vietii si
sănătătii, personalul trimis în misiune permanentă sau temporară în Irak
beneficiază de asigurări de viată si de sănătate.
Art. 2. - Personalul trimis în
misiune permanentă în Irak beneficiază de o indemnizatie de 50% calculată
asupra salariului în valută corespunzător functiei pe care este încadrat,
pentru desfăsurarea activitătii în zone de risc si conflicte armate. Această
indemnizatie se acordă numai pe durata existentei riscurilor mentionate.
Art. 3. - Cheltuielile aferente
drepturilor prevăzute la art. 1 si 2 se suportă din bugetele aprobate
unitătilor trimitătoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
14 octombrie 2003.
Nr. 1.212.